Javadi-25_8668211252116463360.mp3
3.5M
آیت اللّه #جوادی_آملی
📌ترس و خجالت، عامل عقب ماندگی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از بنیاد صحیفه سجادیه
"یک تصمیم بزرگ"
بیائیم
امسال "دعای عرفه امام سجاد( ع)
را احیا کنیم.
در آستانه" روز عرفه"
شایسته است،
مومنین بعد از 1300 سال ضمن آشنایی و قرائت دعای عرفه امام حسین علیه السلام با
دعای شریف "عرفه"
از امام سجاد(ع) نیز" مأنوس" شوند.
_دعای عرفه امام سجاد علیه السلام
دعای 47 صحیفه سجادیه
که از "طولانیترین" دعای این کتاب شریف میباشد.
که امام این دعا را در ۱۳۳ فراز بیان فرمودند.
_محورهای دعای" عرفه امام سجاد علیه السلام" :
الف) _خداشناس:
یگانگی خداوند: «أنت الله»(10فراز)
اوصاف الهی: «أنت الذی» (9 فراز)
تنزیه خداوند: «سبحانک» (10 فراز)و
«لک الحمد حمداً» (در ۱۸ فراز)
ب) _پیامبر و امام شناسی
درود بر محمد(ص) و خاندانش
_«رب صل علی محمد و آله» (10فراز)
_امامشناسی:
11 ویژگی ائمه ذکر شده
ج)_اقرار به خطا:
«أنا...» یا
«أنا الذی...» (۱۰ فراز)
د)درخواست حوائج از خداوند:
1نعمت ولایت: «وَتَوَلَّنی بِما تَتَوَلّی بِهِ اَهلَ طاعَتِک...»
2مهلت برای توبه و طهارت:
«وَ لا تَستَدرِجنی بِاِملائِک لِی استِدراجَ مَن مَنَعَنی خَیرَما عِندَهُ...»
3_درخواست بیداری: «وَ نَبّهنی مِن رَقدَةِ الغافلینَ، وَ سِنَةِ المُسرفِینَ، وَ نَعسَةِ المَخذُولِین»
4_توجه و حضور: «وَ خُذ بِقَلبی اِلی مَا استَعمَلتَ بِهِ القانِتِینَ...»
5_درخواست قرب: «وَ اَعِذنِی مِمّا یباعِدُنی عَنک.»
6_آسانی در شناخت و ورود در راههای خیر: «وَ سَهِّل لِی مَسلَک الخَیراتِ اِلَیک...»
7_نجات از فتنه: «وَ نَجِّنِی مِن غَمَراتِ الفِتنَةِ...».
8_حفظ قلب: «وَ اَشعِر قَلبِی الاِزدِجارَ عَن قَبائِحِ..
@bonyadsahife
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢 دریادلی ولی
◽️ به وجود مبارک حضرت امیر عرض کردند این اسبی که شما برای میدان جنگ دارید، این اسب مسافرکشی و بارکشی است که انسان بخواهد از جایی به جایی برود از این اسب ها استفاده می شود، اینکه اسب رزم نیست! پول فراوانی هم که دارید، کار هم که کار جهادی است و مربوط به شخص شما نیست، یک اسب بُدوی رزمی تهیه کنید ـ خدای ناکرده ـ اگر دشمن با آن اسب تندرویی که دارد حمله کرد چه می کنید؟حضرت چه فرمود؟ فرمود: «أَنَا لَا أَفِرُّ مِمَّنْ كَرَّ عَلَی وَ لَا أَكِرُّ عَلَی مَنْ فَرَّ مِنِّی»؛[1] فرمود من اسب تندرو می خواهم چه کنم؟ پول بدهم اسب تندرو بگیرم؟! اسب تندرو برای کسی است که بخواهد تند برود، من که در میدان جنگ فرار نمی کنم، کسی زا هم که فرار کرد من او را تعقیب نمی کنم! این چه روحی است؟ این کیست؟! دشمن است، کافر است، بت پرست است آمده مرا بکشد، اما دید نمی تواند و فرار کرد، من فراری را تعقیب نمی کنم؛ این دریادلی است.
[1]. الأمالی (للصدوق)، ص170.
📚 درس تفسیر سوره مبارکه انسان ـ جلسه 4
تاریخ: 1398/07/07
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(172)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين
(آیه 7،سوره حمد)
📌بحث روایی
⏪ 5- نعمتهاى ناب و مشوب در بهشت
🔹 عن النبى صلى الله عليه و آله و سلم: ( و مزاجه من تسنيم ) (سوره مطففين، آيه 27)، قال: هو اءشرف شراب فى الجنة يشربه محمد و آل محمد و هم المقربون السابقون: رسول الله صلى الله عليه و آله و سلم و على بن اءبى طالب و الائمة و فاطمة و خديجه صلوات الله عليهم و ذريتهم... (بحار، ج 8، ص 150)تسنيم، اشرف شراب فى الجنة يشربه محمد و آل محمد صرفا و يمزج لاءصحاب اليمين و سائر اهل الجنة (بحار، ج 8، ص 150)
👈 اشاره:
آنچه در بهشت يافت مى شود، اعم از نوشيدنى و خوراكى، از قذارتهاى زيانبار مصون است، ليكن خلوص، صفا و ناب بودن مراتبى دارد و مراتب آن بر اساس خلوص ايمان، صفاى اعتقاد و ناب بودن اعمالى است كه مؤ منان در دنيا به آنها موفق شده اند و چون عقايد و اخلاق و اعمال اهل بيت (عليهم السلام ) از هر نظر خالص بوده است، از اين رو آنان از چشمه تسنيم برخوردارند كه مقدارى از آن چشمه در شراب ابرار و اصحاب يمين ممزوج مى شود.
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(173)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين
(آیه 7،سوره حمد)
📌بحث روایی
⏪ 6- نعمتهاى ظاهرى زمينه گمراهى
🔹 عن اءميرالمؤ منين (عليه السلام ): نساءل الله سبحانه اءن يجعلنا و اياكم ممن لا تبطره نعمة، (نهج البلاغه، خطبه 64، بند 8) فاتقوا سكرات النعمة و احذروا بوائق النقمة (همان، خطبه 151، بند 4)، تسكرون من غير شراب بل من النعمة و النعيم (همان، خطبه 187، بند 3)، اءيها الناس ليركم الله من النعمة و جلين كما يراكم من النقمة فرقين، (همان، حكمت 358) ما لعلى و لنعيم يفنى و لذة لا تبقى (همان، خطبه 224، بند 12)، و كل نعيم دون الجنة محقور (همان، حكمت 387)
👈 اشاره:
نعمت ظاهرى اگر همراه با نعمت معنوى و توفيق الهى نباشد ابزار مناسبى براى تحريك شهوت و غضب از يك سو و اغواى وهم و خيال از سوى ديگر خواهد شد و شيطان با تسخير قواى تحريكى و ادراكى افراد مترف آنها را به اسراف و طغيان كشانده، تباه مى كند. از اين رو مردان الهى از خداوند حسنات دنيا را طلب مى كنند، چنانكه حسنات آخرت را مى خواهند، نه هر گونه كالاى دنيايى را. (سوره بقره، آيه 201)
و الحمد لله رب العالمين
(پایان تفسیر #سوره_حمد)
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
🔅🔅🔅
📌نگاشت5:نکته ها و پیام های آیات 1 تا 9 سوره بروج
وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ «1» وَ الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ «2» وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ «3» قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ «4» النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ «5» إِذْ هُمْ عَلَيْها قُعُودٌ «6» وَ هُمْ عَلى ما يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ «7» وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ «8» الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ «9»
📜 سوگند به آسمان كه داراى برجهاى بسيار است. به روز موعود سوگند.
به شاهد و مشهود سوگند. مرگ بر صاحبان گودال (پر آتش). همان آتش پر هيزم. آنگاه كه آنان بالاى آن نشسته بودند. و تماشاگر شكنجهاى بودند كه نسبت به مؤمنان روا مىداشتند. آنان هيچ ايرادى به مؤمنان نداشتند، جز آنكه به خداى عزيز و حميد ايمان آورده بودند. آن كه حكومت آسمانها و زمين براى اوست و خداوند بر هر چيز گواه است.
📜 «بروج» جمع «برج» به معناى امر ظاهر و آشكار است، چنانكه «تبرج» به معناى آشكار ساختن زينت است. اگر به عمارتهاى بلند و مرتفع، برج گفته مىشود، از آن جهت است كه در ميان ديگر ساختمانها، آشكارتر است. مراد از «بروج» در اين آيات، ستارگان آسمان است كه همچون برجى بلند، از دور آشكار و درخشان هستند. چنانكه در آيهاى ديگرمىفرمايد: «وَ لَقَدْ جَعَلْنا فِي السَّماءِ بُرُوجاً وَ زَيَّنَّاها لِلنَّاظِرِينَ» « حجر، 16.»
📜 براى آيه «شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ» حدود سى مصداق گفته شده است، از جمله اينكه شاهد، خداوند و مشهود، ما سوى اللّه است، يعنى سوگند به خالق و به كلّ هستى.
📜 امام حسن عليه السلام مىفرمايد: « تفسير نور الثقلين.» مراد از شاهد، پيامبر است به دليل آيه إِنَّا أَرْسَلْناكَ شاهِداً ... « احزاب، 45.» و مراد از مشهود، قيامت است، به دليل آيه «ذلِكَ يَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ وَ ذلِكَ يَوْمٌ مَشْهُودٌ» « هود، 103.»
🔹 «وقود» به معناى آتش گيرانه و مايه سوخت است.
🔹 «اخدود» به معناى گودال عميق است و مراد از «اصحاب الاخدود» كسانى هستند كه در زمين گودالى وسيع ايجاد كردند و آتشى بزرگ در آن افروختند و سپس مؤمنان را در آتش انداخته و آنان را زنده زنده سوزاندند. چنانكه در مورد حضرت ابراهيم نيز چنين عمل كردند.
🔹 امّا اينكه اين ستمگران و آن مؤمنان چه كسانى بودند، روايات گوناگونى وارد شده، ولى در قرآن ذكرى از آنها به ميان نيامده است.
⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام جواد علیه السلام🌹
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سوره_بروج
#سوره_بروج
🔅🔅🔅
📌نگاشت6:نکته ها و پیام های آیات 1 تا 9 سوره بروج
وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ «1» وَ الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ «2» وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ «3» قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ «4» النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ «5» إِذْ هُمْ عَلَيْها قُعُودٌ «6» وَ هُمْ عَلى ما يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ «7» وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ «8» الَّذِي لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ «9»
📜 سوگند به آسمان كه داراى برجهاى بسيار است. به روز موعود سوگند.
به شاهد و مشهود سوگند. مرگ بر صاحبان گودال (پر آتش). همان آتش پر هيزم. آنگاه كه آنان بالاى آن نشسته بودند. و تماشاگر شكنجهاى بودند كه نسبت به مؤمنان روا مىداشتند. آنان هيچ ايرادى به مؤمنان نداشتند، جز آنكه به خداى عزيز و حميد ايمان آورده بودند. آن كه حكومت آسمانها و زمين براى اوست و خداوند بر هر چيز گواه است.
✅ 1- همه هستى در نزد خداوند ارزش دارد و قابل سوگند است، از جمله: آسمان و ستارگانش. «وَ السَّماءِ ذاتِ الْبُرُوجِ»
✅ 2- از قيامت غافل نباشيد كه ميعادگاه همه است. «الْيَوْمِ الْمَوْعُودِ»
✅ 3- شما وكارهايتان، همه زير نظر است، آن هم زير نظر خدا. «وَ شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ»
✅ 4- اعلام برائت و اظهار تنفّر از ستمگر لازم است. «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ»
✅ 5- در نقل تاريخ، عبرتها مهم است نه جزئيات. (از مكان اخدود، زمان حادثه، نام و تعداد ستمگران و تعداد شهدا و ... سخنى به ميان نيامده است، چون اثرى در گرفتن عبرت ندارد.) «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ»
✅ 6- تفكّر ظلم ستيزى و ظالمكوبى ارزش است، گرچه ظالم وجود نداشته باشد.
▪ (اصحاب اخدود امروز حضور ندارند، چنانكه ابولهب امروز نيست، روحيه تنفّر از آنان بايد همچنان زنده باشد. «تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ») «قُتِلَ أَصْحابُ الْأُخْدُودِ»
✅ 7- سوزاندن، سختترين نوع عذاب است و در ميان انواع كشتنها، خداوند نام در آتش انداختن مؤمنان را نام برده است. «النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ»
✅ 8- نقل ظلمها و مظلوميّتها و ذكر مصيبت و روضه خوانى، سابقه قرآنى دارد.
أَصْحابُ الْأُخْدُودِ النَّارِ ذاتِ الْوَقُودِ إِذْ هُمْ عَلَيْها قُعُودٌ ...
✅ 9- ارتكاب گناه يك مسئله است، ولى سنگدلى و نظارهگرى و رضايت بر آن، مسئله ديگر. «وَ هُمْ عَلى ما يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ»
✅ 10- ستمگرانى كه شاهد بر شكنجه مؤمنانند، بدانند كه خدا شاهد بر آنان و كار آنهاست. «شاهِدٍ وَ مَشْهُودٍ- هُمْ عَلى ما يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ»
✅ 11- پايدارى بر ايمان، تاوان دارد. «وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا» (جمله «يُؤْمِنُوا» به جاى «آمنوا» رمز آن است كه كفّار از پايدارى مؤمنان ناراحت بودند و اگر دست بر مىداشتند شكنجهاى در كار نبود.)
✅ 12- منطق كافر، تهديد و انتقام است. «وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ»
✅ 13- در نزد كفّار، ايمان بزرگترين جرم است و جز با دست برداشتن از ايمان به چيز ديگرى راضى نمىشوند. وَ ما نَقَمُوا مِنْهُمْ إِلَّا أَنْ يُؤْمِنُوا ...
✅ 14- كافران بدانند كه حامى مؤمنين خداى عزيز است كه قدرت انتقام دارد.«يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ»
✅ 15- جاذبه اتّصال به خداى قادر، اشكالات وارده بر شهادت و از جان گذشتگى در راه خدا را حل مىكند. «يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ»
✅ 16- حكومت واقعى از آنِ خداوند است. «لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»
✅ 17- حكومت الهى همراه با علم و حضور اوست. «وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ»
⏪ التماس دعا ...ثواب انتشار و استفاده این سوره هدیه به پیشگاه مقدس امام جواد علیه السلام🌹
تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مائده 05.mp3
14.56M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_مائده
#جلسه 5
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #مائده را می توانید گوش کنید.
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام جواد الائمه علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۱۲ #سوره_بقره
زُيِّنَ لِلَّذِينَ كَفَرُوا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَيَسْخَرُونَ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا ۘ وَالَّذِينَ اتَّقَوْا فَوْقَهُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ وَاللَّهُ يَرْزُقُ مَن يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ.
ـــــــــــــــ
«زندگی #دنیا برای #کفّار»
زندگی #دنیا برای #کفّار زینت داده شده است و آنها #مؤمنین را مسخره می کنند. و کسانی که #تقوی دارند، در روز #قیامت بالاتر از آنها هستند. و #خدا هر کس را بخواهد، بدون #حساب #روزی می دهد.
🔅🔅🔅
برای #سالک الی #اللّه نباید دنیا و زندگی در #دنیا زیباتر از #تقوی و زندگی در #آخرت باشد که اگر این چنین نباشد #خدای تعالی بی حساب #روزی مادی و معنوی او را می رساند...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#اختلاف
📌اختلافی به رنگ عذاب خدا
اگر کسی خدای ناکرده #امانت الهی را حفظ نکند، در صدد تامین #رضایت_مردم نباشد، در صدد تامین رضای #خالق #مردم نباشد، #مشکلات مردم را حل نکند، در صدد #باند_بازی باشد؛ خدای سبحان دلها را از هم جدا می کند. فرمود: #بیراهه بروید، ما شما را به جان هم می اندازیم، مواظب خودتان باشید! این دیگر مربوط به #انگلیس و #آمریکا نیست تا دست #بیگانه در کار باشد!! نخیر، دستِ بی دستی خداست. اگر کسی بخواهد با #انقلاب بازی کند، اگر کیسه دوخته، اگر خدای ناکرده به دنبال من و ماست؛ این گرفتار همین تازیانه است؛ آنوقت ممکن است از این جریان دیگری هم سوء استفاده بکند. حتماً دست بیگانه در کار است ...؛ نخیر آقا! دستِ بی دستی خدا داخل است، مواظب باشیم که چوب نخوریم!
✅ نماز جمعه قم _ ۱۳۸۵/۰۴/۳۰
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 10
⏪ 19. شناخت جايگاه و منزلت خويش:
🔹 «الجاهل من جهل قدره»[ همان، ج1، ص281.]؛ جاهل كسي است كه قدر خويش را نداند.
🔹 «يا هشام! إنّ أمير المؤمنين عليه السلام كان يقول: لا يجلس في صدر المجلس إلاّ رجل فيه ثلاث خصال: يجيب إذا سئل و ينطق إذا عجز القوم عن الكلام و يشير بالرّأي الّذي فيه صلاح أهله. فمن لم يكن فيه شي ءٌ منهنّ فجلس فهو أحمقٌ»[ بحار، ج1، ص141.]؛
اي هشام! امير المؤمنين(عليهالسلام) هماره ميفرمود: كسي كه در صدر مجلس مينشيند، بايد سه خصلت داشته باشد: جوابگوي پرسشها باشد، هنگامي كه ديگران از سخن گفتن بازماندند، بتواند سخن بگويد و نظر مشورتي براي ديگران داشته باشد. امّا كسي كه هيچ يك از اين ويژگيها در او نيست، اگر در صدر مجلس بنشيند، احمق است.
🔹 «أعظم الجهل جهل الإنسان أمر نفسه»[ شرح غررالحكم، ج2، ص387.]؛ بزرگترين جهل آن است كه انسان نسبت به جايگاه خويش جاهل باشد.
🔹 «أحمق النّاس من ظنّ أنّه أعقل النّاس»[ همان، ص416.]؛ احمقترين مردم كسي است كه گمان كند عاقلترين آنان است.
🔹 «أفضل العقل معرفة الإنسان نفسه»[ همان، ص442.]؛ افزونترين عقل، معرفت انسان نسبت به خويش است.
ادامه دارد...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 219
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
📈 رساله اي به درخواست فرزندي صالح از دوده طاها
بسم اللّه الرحمن الرحيم
....اين رساله كوتاه به پيشنهاد فرزندي صالح از دوده طاها تنظيم مي شود. محور عنصري اين مرقوم، بيان نزديك ترين راه به خداست و عصاره مطالب آن در طي چند وَصْل ارايه خواهد شد.
⏪ يكم. عنوان قرب و بُعد، وصل و فصل و مانند آن، اگر در امور مادّي مطرح شوند، حتماً متضايف بوده و نسبت مساوي با يكديگر دارند؛ مثلاً اگر «الف» نسبت به «با» نزديك يا دور بود، «با» هم نسبت به «الف» همان نسبت نزديكي يا دوري را دارد؛ ولي اگر درباره مجرّد محض و نامحدود نسبت به موجود ديگر مطرح شود، ممكن است از قبيل اضافه يك جانبه باشد؛ نه تضايف دوجانبه و اگر از سنخ تضايف دوجانبه بود، از صنف متخالف الاطراف باشد؛ نه متوافق الاطراف؛ مثلاً خداي سبحان در اثر احاطه نامتناهي و قيّومي خود، به همه چيز نزديك است؛ ولي اشياي ممكن بر مبناي وجود رابط، چون فاقد ذات اند، صلاحيت طرف اضافه قرارگرفتن را ندارند و نمي توانند مضاف شوند و در اين صورت، تضايف دوجانبه منتفي است و اضافه يك جانبه بجاست، زيرا در اضافه اشراقي غير از مضاف اليه و اضافه صرف، چيز ديگري نيست، چنان كه قوام اضافه نيز به همان مضافٌ اليه است و بر مبناي وجود رابطي، چون واجد اصل ذات اند، هر چند مرتبط به خدايند و مي توانند طرف اضافه واقع شوند و مضاف محسوب گردند؛ ليكن ممكن است تضايف متقابل آنها با خداوند از صنف متخالف الاطراف باشد؛ نه متوافق الاطراف؛ يعني خداوند به آنها نزديك باشد و آنها از خداوند دور: (أولئك يُنادون من مكان بعيد).[ سوره فصّلت، آيه 44.]البته منشأ اين گونه از تفاوت به فقدان اصل وجود (كان تامّ) يا كمال وجود (كان ناقص) بر مي گردد. اگر زنده به مرده نزديك است و مرده از زنده دور است يا بينا به نابينا نزديك و نابينا از وي دور، از همين جهت است.
ادامه دارد👈
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تدبر
#فهم_قرآن
#قرآن
#امکان_فهم_قرآن
🔅🔅🔅
▫ تعریف و تفاوت تدبّر و تفسیر را جهت تقریب به ذهن میتوان در قالب مثال، این چنین بیان کرد:
🔹 قرآن از آن جهت که کتابی جهانی و جاودانه است، ناگزیر مانند قانون اساسی و سیاستهای کلی یک کشور، کلی و کلان است.
🔹 قانون اساسی و سیاستهای کلی یک کشور را لااقل در دو سطح میتوان مورد ارزیابی قرار داد؛ یکی، فهم تدبّری از آن که فهمی ظاهری، کلنِگر و مجموعی است و همهی شهروندان یک جامعه از این نوع فهم بهره دارند و سطح دیگر، استنباط تفسیری از آن که موجب تفصیل مباحث و بیان جزئیات اجرائی و عملیاتی آن میشود.
🔹 این سطح از استنباط، وظیفهی رهبران جامعه و مدیران کشور است و نیازمندِ توانائیهای علمی و روحی بیشتری میباشد. هر دو این موارد، کاری لازم و ضروری است، لذا اگر فهم تدبّری و مجموعی صورت نگیرد، آحاد جامعه از درکِ اهداف، مقاصد و برنامههای کلی کشور بیبهرهاند و معیاری برای صحت و سُقم ریز قوانین و آییننامهها باقی نمیماند و اگر استنباط تبیینی و تفصیلی انجام نگردد، قانون اساسی و فهم تدبّریِ آن، قابلیت اجراء در جامعه و مدیریتِ نظامات اجتماع را ندارد.
▫ قرآن کریم – البته بدون مقایسه با قانون بشری- قانون اساسی الهی است که مخاطب آن تمام مردم بوده و ایشان باید از یکسو، اصول و سیاستهای کلی آن را درک کرده و با ایمان آگاهانه زندگی خود را در جهت این اصول و سیاستها تنظیم نمایند و از سوی دیگر با تبعیت آگاهانه از رهبران الهی که جزئیات قوانین و برنامههای الهی و آییننامهها را استنباط و جامعه بشری را هدایت میکنند، در راستای عمل به قانون اساسی الهی گام بردارند.
◽ پس در واقع تدبّر در قرآن، فهم ضابطهمند و میسر تمام انسانها از قرآن کریم جهت دریافت هدایتهای بنیادین الهی بوده و با تبیین(تفسیر) استنباطی و اجتهادی قرآن که جهت تبیین جزئیات معارف و احکام قرآن انجام میگیرد، متفاوت است. تدبّر، تفهم و فهمیدن آن چیزی است که قرآن با زبان گویای الفاظ خود بدان ناطق است؛ اما تبیین و تفسیر، استنطاق(به نطق درآوردن) قرآن و استنباط از آن است.
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#قرآن #دین #اسلام #فقر #رفاه #تفسیر
#سوره_بقره
بسم الله الرحمن الرحيم
♨ رابطه رفاه و #دین داری
خداوند متعال در آیه 60 #سوره مبارکه بقره می فرماید که : " به یاد آر هنگامی که #موسی برای قوم خود طلب آب کرد و ما به او گفتیم که عصایت را بر آن سنگ بزن و او چنین کرد و دوازده چشمه از آن جوشید و آبشخور هر کدام از تیره های بنی اسرائیل مشخص گردید. و خداوند گفت از روزی خداوند بیاشامید و در زمین فساد و فتنه انگیزی نکنید." قوم بنی اسرائیل که دچار تشنگی شدند از #موسی طلب آب نمودند و #موسی برایشان دعا کرده و حاجت به نزد پرودگار خویش برد.خداوند نیز اجابت نموده و از دل سنگی خارا چشمه های بسیاری را جاری نمود.اما نکته مورد بحث ما قسمت آخر آیه هست که خداوند #هشدار می دهد که از #روزی خداوند بخورید و فساد ایجاد نکنید.
این کلام دو نوع هشدار دارد اول اینکه جامعه ای که در آن #فقر و فلاکت باشد و مردمی که گرسنه باشند نه تنها دین را نمی خواهند بلکه ناچارا دچار #فساد نیز می گردند.دزدی ها و نزاع بر سر منابع،خود فروشی و دین فروشی و هزاران مثال دیگر که در جامعه #فقیر بروز خواهد کرد.
#هشدار دوم این این است که جامعه متنعم و #ثروت مند نیز نباید سرمست #ثروت شود و خدای خودش را فراموش کند و به #فسادها آلوده شود.
جامعه اسلامی جامعه ای متوسط و بدون افراط و تفریط است. بنابراین خواهران و برادران این منطق #قرآن است که از سویی جامعه #فقیر را نفی می کند و از سوی دیگر جامعه متنعم #فاسد را نیز نمی پذیرد.
🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مائده 06.mp3
11.44M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_مائده
#جلسه 6
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #مائده را می توانید گوش کنید.
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
04. Shoae Velayat.mp3
1.72M
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 شعاع #ولایت
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💢شعاع ولایت
⏹ وقتی آیات سورهٴ مباركهٴ «احزاب» نازل شده است كه ﴿النَّبِی أَوْلى بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ أَزْواجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَ أُولُوا اْلأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلى بِبَعْضٍ﴾،[1] مردم از رسول گرامی تفسیر این كریمه را سؤال كردند، فرمود من دو سمت دارم: یك سمت رسالت دارم كه احكام الهی را نقل می كنم، سمت دیگر من ولایت و امامت و رهبری من است، من فرمانی كه می دهم شما باید بشنوید و اطاعت كنید. وقتی گفته شد ﴿أَوْلى بِالْمُؤْمِن﴾، یعنی قلمرو ولایت كلیه مؤمنین اند «بأنفسهم و اموالهم و حقوقهم» و این اولیٰ هم افعل تعیینی است نه افعل تفضیلی؛ یعنی وقتی رسول گرامی درباره امت اسلامی تصمیم گرفت، متعیناً تصمیم پیغمبر مقدم است، برای مردم روشن شد كه ﴿النَّبِی أَوْلى بِالْمُؤْمِنینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ معنایش رهبری است، یك؛ اولویت تعیینی است، دو؛ شعاعش هم مطلق است، سه؛ مردم در كارهای شخصی خود بر خود سلطه دارند و اما وقتی در تحت رهبری رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) قرار گرفتند، حرف اول و آخر را رسول گرامی می زند.
⏹ وجود مبارك رسول گرامی بعد از اینكه جریان حج و جریان عرفات و مشعر و منا را پشت سر گذاشت، در یك مقطع كه تقریباً به منزله چهار سوق جهان آن روز بود كه مردم از آن مقطع جدا می شدند، مأمور شده است در چنان مقطعی دستور بدهد، آنهایی كه جلو رفتند برگردند، آنهایی كه پشت سر هستند تسریع كنند و زیر یكی دو درخت را دستور دادند رفت و روب كنند، سنگ هایی را حاضر كنند به صورت منبر درآورند، فرمود در تمام این مدّت در جنگ و صلح، در تعلیم و تذكیه، در مكه و مدینه، قبل از هجرت و بعد از هجرت آیا من مبلّغ خوب، معلم خوب، مربی خوب، مزكّی خوب، مهذّب خوب بودم یا نبودم؟ همه گفتند آری. فرمود آیا طبق آیهٴ سورهٴ «أحزاب» من اولیٰ هستم یا نه؟ عرض كردند آری، فرمود: «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاه»؛[2] هر كس من ولی اویم، این علی ولی اوست. دست حضرت را گرفت و بالا برد كه همگان حضرت را دیدند، فرمود: اگر من اولایم، بعد از من این علی اولاست. دیگر سخن از مولا نیست تا كسی بگوید مولا به معنای ناصر یا دوست و مانند آن است، فرمود اگر من اولایم هر كه ولایت مرا قبول دارد ولایت علی را هم باید قبول داشته باشد، همگان گفتند «بَخ بَخ» به علی عرض كردند «یا ابْنَ أَبِی طَالِبٍ أَصْبَحْتَ مَوْلَای وَ مَوْلَی كُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَة».[3]
[1]. سوره أحزاب، آیه6.
[2]. سنن ترمذی، ح3713،ج12، ص175.
[3]. الامالی(للصدوق)، ص2.
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1386/11/20
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۱۶ ـ ۲۱۴ #سوره_بقره
📌استقامت
#سالک الی #اللّه باید آن قدر برای مشکلات #دنیا خود را مهیا کند که اگر همه #عالم بلا شود و بر سر او فرود آید تکان نخورد و حوادث غیر مترقبه برای او مترقبه باشد، تمرین کند که بتواند آنها را تحمل نماید و از #خدای تعالی یاری بخواهد که در این صورت یاری #خدا به او نزدیک است.
#سالک الی #اللّه باید برای خیرخواهی و کمک به مردم خود را بسازد و بخصوص به نزدیکان، یتیمها، شکست خورده ها و در راه ماندگان کمک بیشتری بکند...
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌کفاره گناه و دوای درد جامعه
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مائده 07.mp3
12.14M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_مائده
#جلسه 7
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #مائده را می توانید گوش کنید.
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام محمد بن علی الباقر علیه السلام...التماس دعا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره بقره –تسنیم ج2
#سوره_حمد
#سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_تسنیم
#تسنیم
🔅🔅🔅
سلام دوستان
عصر روز دوشنبه 6 مرداد ماه گرم تابستانی تون به خیر🌹
👈 با یاری و توفیق الهی جلد اول تفسیر گرانبهای تسنیم که مشتمل بر تفسیر سوره حمد است بارگذاری شد .امیدوارم مورد بهره مندی دوستان فرهیخته و دوستداران فرهنگ قرآنی قرار گرفته باشد.
📜 از امروز ان شاء الله به بارگذاری ج2 تفسیر تسنیم که مشتمل بر تفسیر آیاتی از سوره بقره است اقدام می کنیم.
امیدوارم دوستان همراهم علاوه بر استفاده در انتشار این سلسه مطالب ارزشمند که مجموعه نظام مند معارف و آموزه های الهی است در وبلاگ ها و گروهها و کانال های مذهبی خادم این صفحه نورانی کمک و تشویق کنند.
توفیق از او می طلبیم
و هوالمستعان
سید محمد عبداللهی
قم المقدس
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (1)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
تفسیر سوره بقره –تسنیم ج2
📈 پيشگفتار سوره
سنام قرآن در نگاه برگزيدن بشر
▫️ سوره مباركه بقره در سخنان رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) و اهل بيت آن حضرت، با اوصافى ستوده شده كه حاكى از جايگاه بلند اين سوره است.
▫️ در احاديث نبوى گاهى از اين سوره به سنام قرآن، يعنى قله رفيع قرآن، ياد شده: ان لكل شى ء سنام القرآن سوره البقره (1) و گاهى با عنوان سيد قرآن (2) يا عنوان فسطاط قرآن، يعنى خيمه و سراپرده قرآن (3) از آن تعبير شده است.
▫️ همچنين پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) فرمودند: سوره هاى طولانى قرآن به جاى تورات به من عطا شده است ؛ (4) چنانكه مئين به جاى انجيل و مثانى به جاى زبور به من عطا شده و با دريافت مفصل (كه تقريبا 67 سوره است) بر ديگران برترى يافتم (5) و در پاسخ پرسش از برترين سوره قرآن، از سوره بقره نام بردند: سئل النبى (صلى الله عليه وآله) اى سور القرآن افضل ؟ قال: البقره (6)
▫️ گرچه برخى سوره هاى ديگر قرآن، مانند حمد، نيز برترين سوره معرفى شده، ولى با افضل بودن سوره بقره نيز منافى ندارد؛ زيرا برترى هر يك، از جهتى است و افضل بودن در اين گونه موارد نسبى است، نه مطلق و نفسى ؛ مثلا، برترى سوره حمد از آن روست كه با وجود ايجاز و اختصار مشتمل بر عصاره معارف قرآن است و به همين جهت به ام الكتاب موسوم شده است. (7)
▫️ برترى سوره بقره نيز از نظر جامعيت آن است ؛ اين سوره گسترده، جامع اصول معارف ، اخلاق، حقوق و احكام فقهى فراوانى است و از اين جهت در ميان سوره ها بى همتاست. از اين رو برخى در صدر اسلام مدت هشت سال كوشيدند تا آن را فرا گيرند. (8)
▫️ سوره بقره در نگاه پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) از چنان عظمتى برخوردار بود كه به جوانترين فرد يك لشكر بر اثر فراگيرى اين سوره، سمت فرماندهى داد: روى ان النبى (صلى الله عليه وآله) بعث بعثاثم تتبعهم يستقرئهم. فجاء انسان منهم فقال: ماذا معك من القرآن ؟ حتى اتى على احدثهم سنا، فقال: ماذا معك من القرآن ؟ قال كذا و كذا و سوره البقره. فقال (صلى الله عليه وآله): اخرجوا و هذا عليكم امير. قالوا: يا رسول الله (صلى الله عليه وآله) هو احدثنا سنا. قال: معه سوره البقره (9)
سفارش موكد اهل بيت (عليهم السلام) درباره تلاوت اين سوره نيز، حاكى از عظمت آن در نگاه آن برگزيدگان است.
▫️ اين سوره مشتمل بر آياتى برجسته و نورانى مانند آيه الكرسى است كه از آن به ذروه قرآن يعنى قله رفيع قرآن و يا گنج عرشى ياد شده است: ان لكل شى ء ذروه القرآن آيه الكرسى (10)، اعطيت آيه الكرسى من كنز تحت العرش ولم يوتها نبى كان قبلى. (11)
▫️ تعبير گنج عرشى درباره آيات پايانى اين سوره نيز آمده است: اعطيت لك و لامك كنزا من كنوز عرشى فاتحه الكتاب و خاتمه سوره البقره (12)
پی نوشت:
1- مجمع البيان ، ج 1، ص 111
2- تفسير ابوالفتح ، ج 1، ص 37؛ منهج الصادقين ، ج 1، ص 121
3- تفسير ابوالفتح ، ج 1، ص 25
4- تفسير عياشى ، ج 1، ص 25؛ تفسير برهان ، ج 1، ص 52
5- تفسير برهان ، ج 1، ص 52
6- نورالثقلين ، ج 1، ص 26
7- تسنيم ، ج 1، ص 260.
8- روح المعانى ، ج 1، ص 163؛ الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 148
9- مجمع البيان ، ج 1، ص 111
10- بحار، ج 89، ص 267
11- همان ، ص 264
12- همان ، ص 263
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom