02-reza be ghazayeh elahi.mp3
8.85M
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه #اخلاق #تزکیه #مصباح
🔊مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی (رضوان الله علیه) با موضوع رضا به قضای الهی
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_موضوعی #پیام_قرآن #آیت_الله_مکارم_شیرازی #مکارم_شیرازی #مکارم
🔰معرفی کتاب تفسیری پیام قرآن (3)
📌سیری درکتاب « پیام قرآن » اثر ارزشمند حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله)
✅روش شناسی نگارش کتاب«پیام قرآن»
کتاب «پیام قرآن» به شیوه تفسیر موضوعی نوشته شده است؛ در این اثر، تمام آیاتی که درباره یک موضوع در قرآن آمده، گردآوری شده، بدون پیشداوری در کنار هم قرار گرفته و یک به یک تفسیر شدهاند. سپس در یک جمعبندی، رابطه این آیات با یکدیگر بررسی و از مجموع آنها، یک ترسیم کلی ارائه شده است. در این روش، مفسر از خود چیزی ندارد و همچون سایه به دنبال آیات قرآن میرود.
معظم له در مقدمه كتاب اینچنین می نویسد: يكي از اين روش های تفسیر موضوعی اين است كه ما قبل از هر چيز به گردآوري تمام آياتي كه درباره يك موضوع در سر تا سر قرآن وارد شده بپردازيم و بدون پيش داوري هاي قبلي، اين آيات را در كنار هم چيده و يك به يك تفسير كنيم و بعد در يك جمع بندي رابطه آنها را با يكديگر در نظر گرفته و از مجموع آنها به يك ترسيم كلي دست يابيم. در «پيام قرآن» اين روش را انتخاب كرده ايم.
✅گزارش محتوایی اثر
⏪چرا قرآن كريم به صورت موضوعي نازل نشده است؟
معظم له در مقدمه، بهمنظور تبيين و تشريح تفسير موضوعى، به دنبال يافتن پاسخ اين پرسش است كه چرا قرآن، به سبك موضوعى جمعآورى نشده و شبيه كتابهاى معمولى نيست و با تمام آنها تفاوت دارد.
ایشان در پاسخ، به اين نكته اشاره مىكند كه براى تهيه كتابهاى معمولى، مؤلف موضوعات مختلفى را كه در يك قدر جامع شريكند، در نظر مىگيرد و بعد از آن، هر فصل و هر باب را با توجه به مقدمات و نتايج آن، مورد بررسى قرار مىدهد، ولى قرآن چنين نيست، بلكه كتابى است كه در طول ٢٣ سال، با توجه به نيازها و شرايط مختلف اجتماعى و حوادث گوناگون و مراحل مختلف تربيتى نازل شده است و همگام با حيات جامعه اسلامى پيش رفته و درعينحال، بسته به زمان و مكان خاصى نيست.
✅معرفت و شناخت در قرآن
مولف در جلد اول کتاب«پیام قرآن» معتقد است نخستين مسئله اى كه انسان در تمام بحثهاى علمى با آن روبه روست، مسئله شناخت و معرفت است و قرآن مجيد نه تنها مسئله شناخت و معرفت انسان را نسبت به جهان خارج يك امر ممكن مى شمرد، بلكه آن را از اهم واجبات معرفى كرده و با انواع بينات صريح، ظاهر و كنايى، پيروان خود را به فراگيرى علم و دانش و شناخت رازهاى هستى و اسرار عالم آفرينش دعوت مىكند..
به نظر معظم له، بررسى تعبيرات قرآن در اين زمينه افق تازهاى در برابر چشمان ما مىگشايد و مسئله معرفت و شناخت را در سطحى بسيار بالا بهعنوان يك وظيفه قطعى، منعكس مى نمايد..
✅خداجويى و خداشناسى در قرآن
در نگاه مولّف، بحث درباره «آفريدگار عالم هستى» و مبدأ اين جهان، از قديمىترين مباحث و از ريشهدارترين سؤالات انسان است و از آنجا كه هيچ حركتى بدون انگيزه نيست، طبعاً حركت در مسير شناخت مبدأ جهان هستى نيز نمىتواند بدون انگيزه باشد؛ به همين دليل فلاسفه و دانشمندان براى خداجويى، سه انگيزه اساسى ذكر كردهاند كه قرآن مجيد به همه آنها اشارههاى روشنى داشته و نويسنده به بررسى آن پرداخته است كه عبارتند از: انگيزه عقلى، فطرى و عاطفى.
براهين خداشناسى، از جمله برهان نظم، نشانه هاى او در آفرينش انسان، نشانه هاى او در تطورات جنين، نشانههاى او در عالم حيات، نشانه هاى او در آفرينش روح، نشانه هاى او در هدايت فطرى و غريزى، نشانه هاى او در مسئله خواب و بيدارى، نشانه هاى او در پهنه آسمان و زمين، نشانه هاى او در آفرينش خورشيد و ماه و ستارگان، نشانه هاى او در آفرينش شب و روز، نشانه هاى او در آفرينش كوهها، نشانه هاى او در پيدايش ابر و باد و باران و... از جمله مباحثی است که در جلد دوم کتاب پیام قران مورد واکاوی دقیق قرار گرفته است.
🌷🌷🌷
ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 112.
#مثل #اصحاب #قریه #مرسلون #امثال #پیامبران #بشر #فال #تطیُّر #رحمن #مسرفون
⏪31- مَثَل اصحاب قریه
( وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً اءَصْحَبَ ا لْقَرْیَةِ إِذْ جَآءَهَا الْمُرْسَلُونَ إِذْ اءَرْسَلْنَآ إِلَیْهِمُ اثْنَیْنِ فَکَذَّبُوهُمَا فَعَزَّزْنَا بِثَالِثٍ فَقَالُوَّاْ إِنَّآ إِلَیْکُم مُّرْسَلُونَ قَالُواْ مَآ اءَنتُمْ إِلا بَشَرٌ مِّثْلُنَا وَمَآ اءَنزَلَ الرَّحْمَنُ مِن شَیْءٍ إِنْ اءَنتُمْ إِلا تَکْذِبُونَ قَالُواْ رَبُّنَا یَعْلَمُ إِنَّآ إِلَیْکُمْ لَمُرْسَلُونَ وَمَا عَلَیْنَآ إِلا ا لْبَلَغُ ا لْمُبِینُ قَالُوَّاْ إِنَّا تَطَیَّرْنَا بِکُمْ لَبِن لَّمْ تَنتَهُواْ لَنَرْجُمَنَّکُمْ وَلَیَمَسَّنَّکُم مِّنَّا عَذَابٌ اءَلِیمٌ قَالُواْ طَّبِرُکُم مَّعَکُمْ اءَبِن ذُکِّرْتُم بَلْ اءَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ) . (یس / 13 تا 19.)
((و برای آنها اصحاب قریه (انطاکیه ) را مثال بزن ، هنگامی که فرستادگان خدا به سوی آنان آمدند ؛ آنگاه که دو نفر از رسولان را به سوی آنها فرستادیم ، و آنها آن دو را تکذیب کردند ؛ لذا برای تقویت آن دو ، شخص سوّمی فرستادیم ، آنها همگی گفتند : ما فرستادگان (خدا) به سوی شما هستیم . آنها در جواب گفتند : شما جز بشری همانند ما نیستید ، و خداوند رحمان چیزی نازل نکرده ، شما فقط دروغ می گویید . (رسولان ما) گفتند : پروردگار ما آگاه است که ما قطعا فرستادگان (او) به سوی شما هستیم ، و بر عهده ما چیزی جز ابلاغ آشکار نیست . آنان به (رسولان ) گفتند : ما شما را به فال بد گرفته ایم (و وجود شما را شوم می دانیم ) و اگر (از این سخنان ) دست برندارید ، شما را سنگسار خواهیم کرد و مجازات دردناکی از ما به شما خواهد رسید . (رسولان ) در پاسخ گفتند : شومی و (نحسی ) شما از خود شماست اگر درست بیندیشید ، بلکه شما گروهی اسرافکارید))
🔅🔅🔅
🔰وجه تشبیه
این آیات و چندین آیه بعد که مجموعاً 18 آیه می شود ، درباره سرگذشت چند تن از پیامبران پیشین یا (مبلّغان و فرستادگان حضرت عیسی علیه السّلام ) است که ماءمور هدایت قوم بت پرستی بودند که قرآن از آنها به عنوان (اءَصحابُ القَرْیَةِ) یاد کرده است . آنها به مخالفت برخاسته و ماءموران الهی و مبلّغان دینی را تکذیب و تهدید کردند و تعدادی از پیروان و ایمان آورندگان را که نوشته اند حدود چهل نفر بودند ، به سخت ترین وضع شهید نمودند که از جمله آنان حبیب نجّار ، ((مؤ من آل یاسین )) بود و سرانجام دچار عذاب الهی شدند و صاعقه ای آمد و همه آن مردم سرکش را یک جا نابود کرد .
جملگی مردند در یک لحظه چون
صیحه آمد فَاِذا هُمْ خامِدُونَ
همچو آتش که بمیرد در سبیل
جمله مردند از خروش جبرئیل
ای تاءسف بر عبادی کاین چنین
عمرشان شد صرف کفر و فسق و کین
هم رسولی نامد ایشان را جز آن
که بر اوشان بود استهزاء عیان
هیچ آیا ننگرند از پیش چون
ما تبه کردیم بسیار از قرون
خداوند به پیامبر اسلام می فرماید : این سرگذشت را به عنوان ((ضرب المثل )) و نمونه لجاجت و سرکشی ، برای مردم مکّه بازگو کن تا هم هشداری باشد برای مشرکان مکّه و هم مایه تسلّی و دلداری برای پیامبر و مؤ منان اندک آن روز ، به هر حال تکیه بر این سرگذشت در قلب ((سوره یاسین )) که خود قلب قرآن است ، به خاطر شباهت تامّی است که با موقعیّت مسلمانان آن روز دارد .
((قریه )) در لغت عرب و در قرآن مجید ، هم به روستا گفته می شود و هم به شهر . در آیات مورد بحث مراد از ((اصحاب قریه )) طبق گفته مفسّران ، مردم شهر ((انطاکیه )) است که از شهرهای بسیار قدیم شامات بوده و هم اکنون از نظر جغرافیایی جزء قلمرو کشور ((ترکیه )) است .
ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس پنجم:كاتبان وحى
پيامبر گرامى اسلام به ظاهر خواندن و نوشتن نمىدانست و در ميان قوم خود به داشتن سواد معروف نبود، و از آنجا كه هرگز نديده بودند چيزى بخواند يا بنويسد، او را «امّى» مىخواندند. قرآن هم او را با همين وصف ياد كردهاست:
«...فَآمِنُوا بِاللّهِ وَ رَسُولِهِ النَّبِيِّ الْأُمِّيِّ...» . امّى منسوب به امّ (مادر) است و به كسى گويند كه همچون روزى كه از مادر زاده شدهاست فاقد سواد باشد.
🔹معناى ديگرى نيز براى امّى گفتهاند و آن منسوب به امّالقرى (شهرمكه) است؛ يعنى كسى كه در مكه زاده شدهاست. در قرآن در موارد ديگر نيز مشتقات اين واژه آمدهاست؛ مانند: «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ...» شايد مقصود منسوبين به شهر مكه باشد، ولى احتمال نخست مشهورتر است؛ اولاً، با آيههاى ديگر قرآن سازش بيشترى دارد: «وَ مِنْهُمْ أُمِّيُّونَ لا يَعْلَمُونَ الْكِتابَ إِلاّ أَمانِيَّ...» . (در اين آيه جملۀ «لا يَعْلَمُونَ الْكِتابَ» ظاهراً تفسير «أُمِّيُّونَ » است). و ثانياً، آنچه با معجزه بودن قرآن تناسب دارد، صرفاً نخواندن و ننوشتن است نه نتوانستنِ آن:
«وَ ما كُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ كِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِيَمِينِكَ إِذاً لاَرْتابَ الْمُبْطِلُونَ؛ تو هيچ كتابى را پيش از اين نمىخواندى و با دست خود چيزى نمىنوشتى، وگرنه قطعاً باطل انديشان به شك مىافتادند».
اين آيه دليلى است بر اينكه پيامبر چيزى نمىخواند و نمىنوشت، ولى دلالت ندارد كه نمىتوانست بنويسد و بخواند و همين اندازه براى ساكت كردن معارضين كافى است؛ زيرا پيامبر را هرگز با سواد نمىپنداشتند؛ بنابراين راه اعتراض را بر خود بسته مىديدند.
🔹شيخ طوسى در تفسير اين آيه مىگويد: «مفسّران گفتهاند: «نوشتن نمىدانست»، ولى آيه چنين دلالتى ندارد؛ بلكه صرفاً گوياى اين است كه نمىنوشته و نمىخوانده است. چه بسا كسانى نمىنويسند ولى قادر بر نوشتن هستند و در ظاهر وانمود مىشود كه فاقد سوادند و كتابت نمىدانند. پس مُفاد آيه چنين است: پيامبر به نوشتن و خواندن دست نزده بود و او را عادت بر نوشتن نبود»
🔹علامه طباطبايى نيز همين نظر را پذيرفتهاند. ٣ بهعلاوه داشتن سواد، كمال است و بى سوادى، نقص و عيب و چون تمامى كمالات پيامبر صلى الله عليه و آله از راه عنايت خاص الهى بوده و هرگز نزد كسى و استادى تعليم نديده، پس نمىشود ساحت قدس پيامبر صلى الله عليه و آله از اين كمال تهى باشد.
آموزش علوم قرآنی، صفحه 35
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#زن_در_نگاه_عارفان
جناب محی الدين سرّ محبوب بودن زن را در اين میداند كه چون:
☘️ ذات اقدس خداوند منزّه از آن است كه بدون مجلی و مظهر مشاهده شود، و هر مظهری كه بيشتر جامع اسماء و اوصاف الهی باشد، بهتر خدا را نشان میدهد، و زن در مظهريت خدا كامل تر از مرد است☘️
✔️زيرا مرد فقط مظهر قبول و انفعال است چون مخلوق حق است.
🔸و زن گذشته از آن كه مظهر قبول و انفعال الهی است.
🔸 مظهر فعل و تأثير الهی نيز هست چون در مرد تصرّف میكند و آن را مجذوب خويش قرار داده و محبّ خود میسازد، و اين تصرّف و تأثير نموداری از فاعليت خداست، از اين جهت زن كامل تر از مرد است.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#زن_در_آینه_جمال_و_جلال
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌱🌱🌱 🔰 چرا علی (ع) سقیفه را امضاء کرد؟
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🌱🌱🌱 🔰 چرا علی (ع
.
🔰 چرا علی (ع) سقیفه را امضاء کرد؟
💠 یکی از آقایان درباره آن خطبه نورانی #حضرت_امیر (سلام الله علیه) که فرمود اگر حمزه و جعفر بودند، من تسلیم سقیفه نمی شدم؛ سئوال کرده بود.
این خطبه در کتاب شریف ( #تمام_نهج_البلاغه )، صفحه هشتصد و هشتاد و یک، این جمله هست که فرمود: اگر عمّ من حمزه و برادرم جعفر (سلام الله علیهما) بودند، من هرگز #سقیفه را امضاء نمی کردم. برای اینکه اینها ریختند، همسرم #زهرا (سلام الله علیها) هم که کنار درب بود؛ اینها هم ریختند دست مرا بستند، بردند. من دو تا از بستگانم بود؛ یکی عباس بود، یکی عقیل؛ اینها تازه مسلمانند، نه آن اعتقاد قوی و غنیّ حمزه و جعفر را دارند، نه آن شهامت و مبارز بودن و جهاد آنها را! کاری از این دو نفر ساخته نبود. اگر دستم باز بود، و اگر عمویم حمزه بود، و اگر برادرم جعفر بود؛ من هرگز سقیفه را امضاء نمی کردم.
معاویه بعد از اینکه آن اهانت را کرد؛ آن نامه #معاویه در #نهج_البلاغه نیست، ولی جواب حضرت هست؛ فرمود: ما که انکار تکردیم، بله مرا با دست بسته بردند؛ (اردت ان تفضحنی فافتضحت)*. رفتی آبروی مرا ببری، آبروی خودت را بردی. من اگر دستم باز بود که سقیفه را امضاء نمی کردم، من اگر دستم باز بود که اجازه نمی دادم دیگری به جای پیغمبر بنشیند؛ امّا خُب با دست بسته! اردت ان تفضحنی فافتضحت، خودت رسوا شدی!
لذا در این نامه ای که نامه هفتاد و پنج مجموعه مبارک (تمام نهج البلاغه) است، فرمود: در تمام روزهای جمعه برای مردم بخوانید که در سقیفه چه گذشت، من چرا ساکت شدم، من چرا رفتم امضاء کردم، چه جور شد من رفتم امضاء کردم! فرمود: اگر اینها بودند که من سقیفه را امضاء نمی کردم. اینها ریختند، دست مرا بستند، از من امضاء گرفتند. الآن تمام نمازهای جمعه باید این مطالب گفته بشود، حالا یا به عنوان سخنران قبل از خطبه، یا مضمون خطبه؛ این حرف ها گفته بشود، یادشان نرود. نفرمود گاهی بگوئید، فرمود: در تمام خطبه های #نماز_جمعه بگوئید که اگر حمزه بود، اگر جعفر بود، اگر پناهگاههای ما بودند؛ من سقیفه را امضاء نمی کردم.
---------------------------------------------
📌 نهج البلاغه / نامه ۲۸ _ (... الی معاویه جواباً)
📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم
📆 قم ؛ ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سقیفه_بنی_ساعده
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۹ – ۱۶
#سوره_لقمان 📌سفارشات حضرت لقمان علیه السلام
#سالک الی #اللّه باید از سفارشاتی که حضرت #لقمان به پسرش فرموده #پند بگیرد:
🔹اول: بداند که اگر به وزن #خردلی کار بد یا خوب انجام دهد، خدای تعالی آن را در #محاسباتش ظاهر می کند.
🔹دوم: #نماز بخواند و امر به معروف و نهی از منکر کند و در مقابل مصائب #صبر داشته باشد تا بتواند دارای استقامت باشد.
🔹سوم: در مقابل مردم اظهار #تکبّر نکند و در روی زمین با #غرور راه نرود تا خدا او را دوست داشته باشد.
🔹چهارم: در راه رفتن و روش زندگی #اعتدال و #میانه روی را پیشه کند.
🔹پنجم: #آرام حرف بزند و مانند #حیوانات صدای نامفهومش را بلند نکند. 🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
چو بمردی تو ز اوصاف بشر
بحر اسرارت نهد بر فرق سر
✍️ اشخاصی که در پدیده های حیوانی زندگانی زندانی شده اند، آنچنان دارای روح سنگینی هستند، که کوچکترین گامی فراتر از همان پدیده های حیوانی را هم درک نمی کنند.
خدا نخواهد که شخصیت انسانی در گل تیره خودپرستی فرو رود؛ زیرا هیچ نیرویی نمیتواند سر او را بلند کند.
📖 استاد #علامه_جعفری ، تفسیر مثنوی ج ٢ ص ٣۴٩
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
.
🔰 مصیبتی که علی (ع) را به زانو در آورد
💠 بیان نورانی #حضرت_امیر (سلام الله علیه) در هنگام دفن #حضرت_زهرا (سلام الله علیها) در #نهج_البلاغه آمده است*، هنگامی که خواست حضرت #صدیقه_کبری (سلام الله علیها) را دفن کند _ که متاسفانه هنوز قبرش روشن نیست _ رو کرد به قبر مطهر #پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم)، سلام عرض کرد؛ (السّلام علیک یا رسول الله عنّی و عن ابنتک النّازله فی جوارک).
عرض کرد: یا رسول الله! این بانو ( و السّریعه اللّحاق بک)؛ این زود به شما رسید، از همه زودتر به شما رسید. عرض کرد: (قلّ یا رسول الله عن صفیّتک صبری). می دانید منِ علی در جنگ ها، آن همه نیزه ها و تیرها را تحمّل کردم؛ امّا در برابر این #مصیبت #صبر من کم شده، نمی توانم صبر کنم!! (رقّ عنها تجلّدی)، من خیلی قدرتمندم، امّا این مرا به زانو در آورده است.
(الّا انّ لی فی التّاسی بعظیم فرقتک و فادح مصیبتک موضع تعزّ). عرض کرد: یا رسول الله! ما مصیبت سنگین تری را تحمّل کردیم و آن رحلت شما بود. این مصیبت در کنار آن مصیبت، به آن عظمت نیست؛ ولی یک خصیصه ای دارد که آن خصیصه را خود دخترتان به عرضتان می رساند، من عرض نمی کنم. آن خصیصه، آن حادثه تلخ را که دختر شما _ به من نگفت _ شاید به شما هم نگوید؛ ولی شما از او بخواهید که بین در و دیوار چه گذشت!!
---------------------------------------------------
📌 ر.ک نهج البلاغه / خطبه ۲۰۲ (... عند دفن سیّده النّساء فاطمه (ع) کالمناجی به رسول الله (ص) عند قبره)
📋 درس اخلاق
📆 قم ؛ ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
#آیت_الله_جوادی_آملی
#فاطمیه
#ذکر_مصیبت
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مصیبتی که علی (ع) را به زانو در آورد 🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۲ – ۲۱
#سوره_لقمان 📌پیروی از اشتباهات گذشتگان
#سالک الی #اللّه نباید به آن چه پدرانش در #اشتباه بوده اند و به آن عمل می کرده اند، #تحّجر داشته باشد و #شیطان او را به طرف آتش #جهنّم بکشاند. بلکه باید روی خود را به سوی #خدا کند و #نیکوکار باشد که در این صورت #تمسّک به #ریسمان محکم خدا و واسطه الهی با بندگانش کرده و #عاقبت تمام کارها در دست خدا است.
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم . به امید این که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
حکمت ۲۲۲تا۲۲۵ استاد صادقی.mp3
8.88M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۲۲تا ۲۲۵(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 135 نهج البلاغه.mp3
3.4M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 135(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 141.mp3
7.2M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 182
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه 141
🔈خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 142.mp3
10.46M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی 183
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه 142
🔈خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 182 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه از دعاهای مأثور
🔰موضوع :شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه 141
وَ أَنْطِقْ بِحَمْدِكَ وَ شُكْرِكَ وَ ذِكْرِكَ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْكَ لِسَانِي ، وَ اشْرَحْ لِمَرَاشِدِ دِينِكَ قَلْبِي .
در روایتی چنین آمده که : هرگاه بنده نماز کند و بعد از آن سجده شکر کند پروردگار عالمیان حجاب را از میان بنده و ملائکه بگشاید پس گوید ای ملائکه من نظر کنید بسوی بنده من که ادا کرد فرض مرا و تمام کرد عهد مرا پس سجده کرد نزد من برای شکر آنچه من بر او انعام کرده ام ؛ ای ملائکه من او را چه باید داد ؟ گویند : پروردگارا رحمت تو . پس فرماید که دیگر چه باید داد ؟ گویند : پروردگارا بهشت تو . باز فرماید که : دیگر چه باید داد ؟ گویند : کفایت مهمات او و برآوردن حاجات او . پس حقتعالی مکرر سؤال نماید و ملائکه جواب گویند : پروردگارا دیگر چیزی نمی دانیم . آنگاه خداوند کریم فرماید : که من او را شکر کنم چنانچه او مرا شکر کرد و اقبال کنم بسوی او بفضل خود و رحمت عظیم خود را در قیامت به او بنمایم.
📚(مفاتیح الجنان – حاشیه (باقیات الصالحات)-در سجده شکر- حدیث صحیح دیگر-173)
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 183 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه از دعاهای مأثور
🔰موضوع :شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه 142
🔘راههایی که می تواند انسان بوسیله آنها همواره در صف شکرگذاران درگاه الهی قرار گیرد.
برای اینکه انسان بتواند همواره فردی شکر گذار باشد باید موارد ذیل را بطور مدام مد نظر داشته باشد.
☑️اوّل: در انواع نعمت هاى آشکار و پنهان خداوند تفکّر نماید .
☑️دوّم: انسان در در امور دنیایی به پائین تر از خود نگاه کند ، و در امور دینی و معنوی به بالاتر از خود توجه نماید
☑️سوم اینکه: مردگان و اهل گورستان را به نظر آورد و یاآور شود که نهایت خواسته ایشان آن است که: آنها را به دنیا برگردانند تا در این دنیا عبادات کنند تا اگر گناه کارند از عذاب آخرت نجات پیدا کنند و اگر گناه کار نیستند ثواب بیشتری نصیبشان گردد. پس تصور نماید که خودش یکی از افرادی می باشد که توانسته مجددا به این دنیا باز گردد و فرصتی دوباره پیدا کرده است .
☑️چهارم : هر مصیبت و بلایى از بلاهاى دنیا که بر او وارد شود شکر کند که مصیبتى بالاتر از آن به او نرسیده، و بر اینکه بلایى به دین او وارد نشده.
📚( معراج السعادة ج : 2 ص : 810)
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 مقام حضرت زهرا سلام الله علیها
▫️ وجود مبارك صدیقه كبرا (سلام الله علیها) یك سلسله مقاماتی دارد كه واقعاً مقدور ما نیست كه بفهمیم. مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در همان جلد اول كافی نقل می كند كه بعد از رحلت وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در این مدت جبرئیل می آمد آن #معارف_الهی را بیان می كرد، حوادث آینده را تشریح میكرد و بازگو می كرد و صدیقه كبرا (سلام الله علیها) اینها را می شنید، بعد به حضرت امیر (سلام الله علیه) املا می كرد و علی بن ابی طالب (سلام الله علیه) آنها را یادداشت می كرد، شد #مصحف_فاطمه.
▫️ اگر خدا به حضرت ابراهیم یا برخی انبیای دیگر صُحف داد، به وجود مبارك صدیقه كبرا هم صحیفه عطا كرده است؛ منتها شریعت نیست، اخبار غیبی هست، علوم و معارف الهی هست و مانند آن، آنها واقع مقدور ما نیست كه جبرئیل می آید یعنی چه، چگونه تنزّل می كند، این چه وحی ای است كه بر غیر نبی می آید، چه وحی ای است كه بر غیر امام می آید، این چه وحی ای است كه بر #حجت_خدا بر #معصومه_كبرا می آید!
▫️ وجود مبارك حضرت فاطمه (سلام الله علیها) #حجة_الله است، برای اینكه اگر پیغمبر حجّت است نه برای اینكه پیغمبر است، برای این است كه معصوم است و اگر امام حجّت است، نه برای اینکه امام است، برای این است كه معصوم است؛ اگر كسی معصوم بود، قول و فعل و تقریر او می شود حجّت. حالا امامت یك مقام برتر است، نبوّت یك مقام برتر است، ولی حجیت قول، دائر مدار عصمت است؛ یعنی این #انسان_كامل معصوم است هیچ چیزی نمی گوید مگر به دستور خدا، خب چنین كسی فعل او و قول او و تقریر او می شود حجّت.
▫️ اگر ما روایتی را از صدیقه كبرا (سلام الله علیها) داشته باشیم، بدون تردید طبق آن فتوا می دهیم؛ برای اینكه معصوم جز حق نمی گوید. قول امام حجّت است للعصمة، قول پیامبر حجّت است للعصمة و #قول_حضرت_صدیقه_كبرا هم حجّت است للعصمة. شما می بینید وجود مبارك حضرت امیر به قول حضرت زهرا استدلال می كند، می گوید فاطمه این چنین گفته است، گاهی هم ائمه (علیهم السلام) فرمایش آن حضرت را نقل می كردند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1392/01/22
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#نگاشت_صوتی 184
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
⏪ حمایت مومنانه(نمونه های حمایت مادی در روایات)
وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا*إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا*(سوره انسان آیه 8 و9)
🌱🌱🌱
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْقَاسَانِيِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْقَاسِمِ اَلْجَعْفَرِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : خَيْرُكُمْ مَنْ أَطْعَمَ اَلطَّعَامَ وَ أَفْشَى اَلسَّلاَمَ وَ صَلَّى وَ اَلنَّاسُ نِيَامٌ .
عبد اللّه جعفرى گويد: امام صادق عليه السّلام فرمود: رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود:
بهترين شما كسى است كه به مردم غذا دهد، آشكارا سلام نمايد و نماز خواند در حالى كه مردم در خوابند.
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
نتایج بسیار مهم علم و اعتقاد به عمومیت علم خداوندی:
🔸تنفر از معصیت؛ زیرا کسی که معتقد است خدا میبیند و میداند، تا بتواند، مرتکب معصیت نمیشود و اگر از روی ناتوانی در اختیار، مرتکب معصیت شد، احساس ناراحتی و رنج میکند و در موقع ارتکاب گناه، شادی فوق لذت طبیعی آن معصیت که به زودی به اندوه یا گرفتگی روحی مبدل خواهد شد، برای او احساس نخواهد شد و ممکن است کسانی که عواقب وخیم معصیت را میدانند یا حداقل احتمال منطقی میدهند، در موقع ارتکاب معصیت، نوعی گرفتگی ضمنی در پشت سطح آگاهی روان نیز در خود میبینند.
🔸آرامش و اطمینان خاطر در برابر حوادث و پیشامدهای ناگوار و سخت روزگار که در گذرگاه حیات همۀ آدمیان، کم و بیش و با کیفیتهای گوناگون گسترده شده است. آدمی در موقع رویارویی با آن حوادث، خواه قدرت دفاع از حیات خویشتن را داشته باشد یا نه، در دو حال، تشویش و اضطراب و سردرگمی را به منطقۀ روح راه نمیدهد، زیرا میداند که جریان پیشآمده، در نتیجۀ جریان قوانین عالم هستی تحقق یافته است، بدون اینکه با او شوخی داشته باشد، مگر اینکه خود او مثلاً با انداختن اختیاری کبریت شعلهور به انبار بنزین، با قانون عالم هستی شوخی کند! به هر حال، جریان در صحنهای به وجود آمده است که تبلوری از قوانین وابسته به مشیت خداوند سبحان است، و یکی از همان قوانینی که در صحنۀ هستی حاکمیت دارد، لزوم دفاع او از حيات مطلوب خویشتن است که شوخی با آن، هیچ تفاوتی با شوخی با اساس پایدار قوانین حاکم بر عالم هستی ندارد. چنین شخصی اگر با داشتن قدرت و امکان دفاع از حیات خویشتن با هر وسیلۀ ممکن اقدام به حراست حیات و دفع عوامل مزاحم آن نکند، با مشیت خداوندی مبارزه کرده است، و در صورت ناتوانی از دفع عوامل مزاحم حیات، تکلیفی متوجه او نیست، زیرا قدرت از شرایط عقلی تکلیف است. لذا، با کمال آرامش خاطر تسليم قانون میشود که:
به حلاوت بخورم زهر که شاهد ساقی است
به ارادت بکشم درد که درمان هم از اوست
غم و شادی بر عارف چه تفاوت دارد
ساقیا باده بده، شادی آن کاین غم از اوست
جعفری، محمدتقی. ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه. ج ۶، ص ۲۵۰ و ۲۵۱. ویراست جدید، سال ۱۳۹۸
#علامه_جعفری #استاد_جعفری
#محمدتقی_جعفری
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🦋 چرا به امام زمان (ع) مهدی می گویند؟
🍃مهدی معروف ترین لقب آن حضرت است. این لقب از لبان گوهربار پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله در حدود ۸۹ حدیث ذکر شده است.[۱]
🍃مهدی مفهومی عام است که در لغت به هر فرد هدایت شده اطلاق میشود؛ بنابراین همه پیامبران و اوصیا مهدی هستند، ولی بنابر آنچه در اخبار آمده، مراد از مهدی، همان موعود آخرالزمان است که حسب و نسب او را مشخص کردهاند.
🍃مهدی مشخص است و فقط بر موعود آخرالزمان اطلاق می شود. پیامبر اکرم فرموده است:
«المهدی من ولد فاطمه؛ مهدی از فرزندان فاطمه است».[۲]
🍃پیامبر اسلام به حضرت علی علیهالسلام نیز فرمودند: «لقب مهدی بر او گذاشته شده است، چون او مردم را به سوی خدا هدایت میکند».[۳]
🍃و به او مهدی گفته میشود چون او به وسیله امر مخفی هدایت میشود.[۴]
..................................................
۱.معجم احادیث الامام المهدی علیهالسلام، ج ۲، ص ۵۱۴.
۲. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج ۵۱، ص ۱۰۲.
۳. همان، ص ۱۶۵
۴. همان، ص ۳۴۴
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom