#پرسمان #قرآنی #سوال #قرآن #قیامت #زمان #آخرت #اعمال #تجسم
🔅🔅🔅
🔻مشاهده و تجسم اعمال چگونه است؟
در سوره آل عمران، آیه ۳۰ آمده است:
«یوم تجد کلّ نفسٍ ماعملت من خیرٍ محضرًا و ما عملت من سوءٍ تودّ لو أنّ بینها و بینه أمدًا بعیدًا و یحذّرکم الله نفسه و الله رءوفٌ بالعٍباد».
«روزی که هر کس، هر کار نیکی انجام داده، حاضر بیابد و آنچه بدی کرده، آرزو می کند، ای کاش بین آن عمل و او، زمانی دور فاصله می بود و خداوند، شما را از کیفر خود می ترساند و در عین حال، خدا به بندگان مهربان است».
⏪صحنه حضور و تجسّم عمل در قیامت، چنان هولناک است که پشت آدمی را می لرزاند و دل ها را به وحشت می اندازد.
در آن روز، انسان تمام آنچه را از پیش فرستاده، با چشم خود می بیند. یعنی رفتار و کرداری که به ظاهر در نظام آفرینش محو شده، جان می گیرند و به صورت های زشت و زیبا، مجسم می شوند.
مؤمنان از دیدن کارهای شایسته خویش شاد می شوند و مجرمان، چنان دچار وحشت و اضطراب می گردند که آرزو می کنند ای کاش میان آنان و عملشان فاصله زمانی زیادی می بود! و این، نشان دهنده بالاترین بیزاری آنان از کردارشان است.
⏪واژه «تجد» به معنای یافتن است و کلمه «خیر» و «شر»، که با لفظ نکره آمده، معنای عموم را می رساند. یعنی انسان در روز قیامت، «خود عمل» را می یابد، نه نتیجه آن را. برای همین است که گنهکار آرزو می کند، بین او و عملش جدایی بیفتد.
«حضور خود عمل» در قیامت، در آیه ۴۹ کهف نیز آمده که می فرماید:
«و آنچه را انجام دادهاند، حاضر یابند و پروردگار تو، به هیچ کس ستم نمی کند».
☑️این آیات، همه بیانگر آن است که آدمی در قیامت، «خود عمل» را به صورت کامل تر می یابد و این، همان تجسم عمل است که دانشمندان اسلامی به آن معتقدند.
👈🏼پندها و هشدارها:
۱- قیامت، روز اندوه و افسوس بدکاران.
۲- اعتقاد به حضور اعمال نیک و بد آدمی در قیامت، عامل پرهیز از قهر خداوند است.
۳- محبت و رأفت خداوند نسبت به بندگان، علّت هشدارهای لازم به آنان.
۴- آمیختن بیم و امید، از روش های قرآن برای تربیت انسانهاست.
۵- انسان در انجام اعمال نیک و بد، مجبور نیست؛ چرا که قبول عمل به عنوان کرده خویش در قیامت، دلیل مجبور نبودن اوست.
📋نویسنده: حجت الاسلام دکتر محمد مهدی کریمی نیا
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة(قسمت چهاردهم)
🌷🌷🌷
🔰مراتب خشوع🔰
🍃مراتب خشوع ⬅️ به حسب مراتب ادراك عظمت و جلال و حسن و جمال است.
🌴چون امثال ما با اين حال، از نور مشاهدات محروميم، ناچار بايد در صدد تحصيل خشوع از طريق علم يا ايمان بر آييم.
✨قال الله تعالى:
«قَدْ افْلَحَ الْمُؤْمِنوُنَ الَّذين هُمْ في صَلاتِهِمْ خاشِعُون؛
همانا رستگار شدند مؤمنانى كه در نمازشان خاشعاند.»
( مؤمنون- 1 و 2)
🌴خداوند، خشوع در نماز را از حدود و علائم ايمان قرار داده، پس، هر كس در نماز خاشع نباشد، به حسب فرموده ذات مقدّس حق، از زمره اهل ايمان خارج است.
🌴و نمازهاى ما كه مشفوع با خشوع نيست از نقصان ايمان يا فقدان آن است.
🌴و چون اعتقاد و علم غير از ايمان است، از اين جهت، اين علمى كه به حق و اسماء و صفات او و ساير معارف الهيّه در ما پيدا میشود، غير از ايمان است.
⚫️شيطان به شهادت ذات مقدّس حق، علم به مبدأ و معاد دارد، با این وجود، كافر است.
🌴چرا که:
🔸«خَلَقْتَنى مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِين؛ مرا از آتش و او را از گل آفريدهاى.»( اعراف- 12) گويد.
🔹حق تعالى و خالقيّت او را مقرّ است ⬅️ انْظِرْنى الى يَوْمِ يُبْعَثوُن؛ مرا تا روزى كه بر انگيخته شوند مهلت ده.»( اعراف- 14) گويد.
⬅️ پس معاد را معتقد است.
🔸علم به كتب و رسل و ملائكه دارد، با اين وصف خداوند او را كافر خطاب كرده و از زمره مؤمنين خارج فرموده است.
🌴 پس، اهل علم و ايمان از هم ممتازند: هر اهل علمى اهل ايمان نيست.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۲۶ قرآن کریم (آیات ۱۷۰تا ۱۷۶ )
۱.ارتجاع و عقب گرد، ممنوع است. پيروی از سنّت و راه نياكان، اگر همراه با استدلال و تعقّل نباشد، قابل پذيرش نمیباشد. «أَلْفَيْنا عَلَيْهِ آباءَنا» آیه ۱۷۰ بقره
۲.ارزش چشم و گوش و زبان، به آن است كه مقدّمهی تعقّل باشد، و گرنه حيوانات نيز چشم و گوش دارند. «صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُونَ» آیه ۱۷۱ بقره
۳.اشخاص بیتفاوت در برابر دعوت حقّ، پنج صفت تحقيرآميز دارند:
۴.مثل حيوانند، كورند، كرند، لالند و بیعقلند. «مَثَلُ الَّذِينَ كَفَرُوا ... فَهُمْ لا يَعْقِلُونَ» آیه۱۷۱بقره
۵.در مكتب اسلام، مادّيات مقدّمهی معنويات است. «كُلُوا، وَ اشْكُرُوا، تَعْبُدُونَ» آیه ۱۷۲ بقره
۶.شكر، نشانهی خداپرستی و توحيد ناب است. اگر انسان رزق را نتيجه فكر اقتصادی، تلاش، مديريّت، سرمايه و اعتبارات خود بداند، برای خداوند سهمی قايل نخواهد بود تا او را شكر كند. «وَ اشْكُرُوا لِلَّـهِ إِنْ كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ» آیه ۱۷۲ بقره
۷.اسلام به مسئله غذا و تغذيه، توجّه كامل داشته و بارها در مورد غذاهای مضرّ و حرام هشدار داده است.۴ «إِنَّما حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ ...» آیه ۱۷۳ بقره
۸.اشيا دارای يك وجهه باطنی و ملكوتی هستند كه در قيامت به آن شكل تجسّم میيابند. «فِي بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ» آیه ۱۷۴ بقره
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌چگونگی تشریع دین
◻️انسان- اين موجودی كه به حسب فطرتش اجتماعی و تعاونی است- در اولين اجتماعی كه تشكيل داد يك امت بود، آن گاه همان فطرتش وادارش كرد تا برای اختصاص دادن منافع به خود با يكديگر اختلاف كنند، از اينجا احتياج به #وضع_قوانين كه اختلافات پديد آمده را برطرف سازد پيدا شد، و اين قوانين لباس دين به خود گرفت، و مستلزم بشارت و انذار و ثواب و عقاب گرديد، و برای اصلاح و تكميلش لازم شد عباداتی در آن تشريع شود، تا مردم از آن راه تهذيب گردند، و به منظور اين كار پيامبرانی مبعوث شدند.
◼️ رفته رفته آن اختلاف ها در دين راه يافت، بر سر معارف دين و مبدأ و معادش اختلاف كردند، و در نتيجه به وحدت دينی هم خلل وارد شد، شعبهها و حزبها پيدا شد، و به تبع اختلاف در دين اختلافهايی ديگر نيز در گرفت، و اين اختلافها بعد از تشريع دين به جز دشمنی از خود مردم ديندار هيچ علت ديگری نداشت، چون دين برای حل اختلاف آمده بود، ولی يك عده از در ظلم و طغيان خود دين را هم با اينكه اصول و معارفش روشن بود و حجت را بر آنان تمام كرده بود مايه اختلاف كردند.
◻️پس در نتيجه اختلافها دو قسم شد، يكی اختلاف در دين كه منشاش ستمگری و طغيان بود، يكی ديگر اختلافی كه منشاش فطرت و غريزه بشری بود، و اختلاف دومی كه همان اختلاف در امر دنيا باشد باعث #تشريع_دين شد، و خدا به وسيله دين خود، عدهای را به سوی حق هدايت كرد، و حق را كه در آن اختلاف میكردند روشن ساخت، و خدا هر كس را بخواهد به سوی صراط مستقيم هدايت میكند.
📚تفسیر المیزان علامه طباطبایی جلد دوم
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره توحید.استاد دکتر محمد علی انصاری.mp3
7.35M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_توحید #توحید #توحید
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره توحید(اخلاص) استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود)
🔸سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی و تربیتی
📼یک جلسه
🗓توضیحی کوتاه درباره این سوره
🔅سوره اخلاص خداوند را به یکتایى در ذات وصف کرده: «قُل هُوَ اللّهُ اَحَد» و او را تنها مرجع رفع همه نیازهاى مخلوقات معرفى کرده است: «اَللّهُ الصَّمَد» و هر گونه صفت نقصى مانند ترکیب و داشتن اجزا و به وجود آمدن از شیئى دیگر را از او نفى مىکند: «لَمْ یلِدْ وَلَمْ یولَدْ» و او را از هر گونه شریک داشتن مُبرّا مىداند: «وَلَمْ یکنْ لَهُ کفُوًا أَحَدٌ».
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (۲) معرفی اجمالی سوره مدثر
🔅🔅🔅
☑️فضائل، خواص و ثواب قرائت سوره مدثر
ابىبنكعب از پيامبر صلیاللهعلیهوآله روايت نموده كه فرمود: «كسى كه سوره مدّثر را قرائت كند به او اجری به عدد كسانى كه محمد صلیاللهعلیهوآله را تصدیق کردهاند و او را در مکه تكذيب كردند داده خواهد شد».
🔹محمدبنمسلم از امام باقر عليهالسلام حديث نموده كه فرمود: «كسى كه در نماز واجب سوره مدّثر را قرائت كند بر خدا لازم است كه او را در
درجه محمّد صلیاللهعلیهوآله قرار دهد و در زندگى دنيا هرگز به او سختى نرسد».[ترجمه تفسير مجمعالبيان، ج 26، ص44-43]
☑️محل نزول:
سوره مدثّر در مكه بر پيامبر صلیاللهعلیهوآله نازل شده است.[ ترجمه تفسير مجمعالبيان، ج 26، ص43]
☑️زمان نزول:
نزول سوره مدثّر ما بين ابتداء وحى و هجرت مسلمين به حبشه است و بعد از سوره مزمل نازل شده است.[ حجةالتفاسير و بلاغالإكسير، مقدمه اول، ص31]
☑️فضای نزول
🔹سوره مدثر در اوایل بعثت پیامبر
صلیاللهعلیهوآله نازل شده است، بعثت آن حضرت فضای شهر مکه را شدیدا تحت تاثیر قرار داده بود با توجه به اینکه آوازه دعوت و نبوت پیامبر حتی به خارج از شهر مکه هم رسیده بود مشركان عرب در آستانه موسم حج جمع شدند، و سران آنها مانند ابوجهل، و ابوسفيان، و وليدبنمغيره، و نضربنحارث، و ... به مشورت پرداختند كه در برابر سؤالات مردمى كه از خارج به مكه مى آيند، و جسته گريخته مطالبى در باره ظهور پيامبر اسلام ص شنيده اند چه بگويند؟
اگر هر كدام بخواهند جواب جداگانه اى بدهند، يكى كاهنش خواند، و ديگرى مجنون، و ديگرى ساحر، اين تشتت آراء اثر منفى خواهد گذاشت، بايد با وحدت كلمه به مبارزه تبليغاتى بر ضد پيامبر بر خيزند! بعد از گفتگو به اينجا رسيدند كه بهتر از همه اين است كه بگويند ساحر است زيرا يكى از آثار پديده سحر جدايى افكندن ميان دو همسر، و پدر و فرزند است، و پيامبر با عرضه آئين اسلام چنين كارى را انجام داده بود! اين سخن به گوش پيامبر رسيده سخت ناراحت شده و غمگين به خانه آمد و در بستر آرميد كه آيات فوق نازل شده و او را دعوت به قيام و مبارزه كرد.[ تفسير نمونه، ج 25، ص209 با اضافاتی در ابتدای مطالب]
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_توحید #توحید #توحید
🗓توضیحی کوتاه درباره سوره #توحید
🔹 #علامه_طباطبائی ره در ابتدای تفسیر این سوره، در خصوص مضمون سوره توحید می گوید: این سوره خداى تعالى را به احدیت ذات و بازگشت ما سوى اللَّه در تمامى حوائج وجودیش به سوى او وصف می کند، بدون اینکه احدى نه در ذات و نه در صفات و نه در افعال شریک او قرار گیرد، و این توحید قرآنى است که مختص به قرآن کریم است، و تمامى معارف اسلام بر این اساس پى ریزى شده است.
🔹 مهمترین وصف خدا در این سوره پس از بیان #یگانگى در ذات، «صَمَد» بودن است که روایات متعددى از معصومین علیهمالسلام در تفسیر آن نقل شده و مجموع آنها یگانگى خدا در افعال (توحید افعالى) را ثابت و هر گونه نقص و صفات سلبى را از خداوند نفى مىکند.
🔹 از #امام_سجاد (ع) راجع به #توحید پرسش شد، فرمود: خداى عزوجل دانست که در آخر الزمان مردمى محقق و مو شکاف آیند از این رو سوره «قُل هُوَ اللّهُ اَحَد» و آیات سوره حدید را که آخرش «وَ هُوَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» است نازل فرمود، پس هر که براى خداشناسى غیر از این جوید هلاک است.
🔹 عبد العزیز بن مهتدى گوید: از #امام_رضا (ع) پرسیدم از سوره توحید، فرمود: هر کس «قُل هُوَ اللّهُ اَحَد» را بخواند و بدان ایمان داشته باشد به توحید شناخت پیدا کرده است.
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نحل 8.mp3
30.93M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_نحل #نحل
💢جلسه هشتم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۲۷ قرآن کریم (آیات ۱۷۷ تا ۱۸۱ )
۱.يكی از وظايف انبيا وكتب آسمانی، تغيير فرهنگ مردم است. «لَيْسَ الْبِرَّ ... وَ لكِنَّ الْبِرَّ» آیه ۱۷۷ بقره
۲.ارتباط با خدا در كنار ارتباط با مردم و تعاون اجتماعی در حوادث و گرفتاریها مطرح است. «آمَنَ بِاللَّـهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ... وَ آتَی الْمالَ عَلی حُبِّهِ» آیه ۱۷۷ بقره
۳.هدف اسلام از انفاق، تنها سير كردن گرسنگان نيست، بلكه دل كندن صاحب مال از مال نيز هست. «عَلی حُبِّهِ» آیه ۱۷۷
۴.قاطعيّت و عطوفت در كنار هم لازم است. «فَمَنْ عُفِيَ لَهُ مِنْ أَخِيهِ» گويا اوليای مقتول، برادر قاتل هستند و قاتل، از مرز اسلام و اخوت بيرون نمیرود . آیه ۱۷۸ بقره
۵.اسلام، نه مانند يهود تنها راه را قصاص میداند و نه همچون مسيحيّت بهترين راه را عفو میشناسد، بلكه راههای مختلفی مثل قصاص، خونبها و عفو را مطرح میكند. «كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصاصُ ... فَمَنْ عُفِيَ» آیه ۱۷۸
۶.حذف عنصر خطرناك، يك اصل عقلانی است. «يا أُولِي الْأَلْبابِ» ۱۷۹ بقره
۷.تقوا و دوری از گناه، فلسفه احكام دين است. چه احكام عبادی و چه قضايی.۵ «لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» ۱۷۹ بقره
۸.در وصيّت بايد علاوه بر ارث، برای والدين و نزديكان سهمی قرار داد. «الْوَصِيَّةُ لِلْوالِدَيْنِ وَ الْأَقْرَبِينَ»ایه ۱۸۰
۹.تغيير وصيّت از سوی ديگران، حرام است حقّ مالكيّت، بعد از مرگ نيز محترم است و كسی حقّ تغيير وصيّت را ندارد «فَمَنْ بَدَّلَهُ ... فَإِنَّما إِثْمُهُ» آیه ۱۸۱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #قیامت #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (3) معرفی اجمالی سوره مدثر
🔅🔅🔅
☑️ترتیب در مصحف:سوره مدثّر هفتادوچهارمين سوره در چينش كنونى قرآن به شمار می آید.[ تفسير قرآن مهر، ج 21، ص315]
☑️ترتیب بر اساس نزول:سوره مدثّر چهارمين سوره در ترتيب نزول می باشد و بعد از سوره مزمّل نازل شده است.[التمهيد في علوم القرآن، ج 1، ص 135] (لازم به ذکر است اقوال در ترتیب نزول سوره های قرآن مختلف است)
☑️ارتباط با سوره قبلی:چون خداوند سبحان پيامبرش صلیاللهعلیهوآله را در آخر سوره مزمّل امر به نماز و زكات و قرضالحسنه نمود او را در اوّل سوره مدثّر به انذار و ترسانيدن فرمان داد، و گويا كه او را فرمان داد كه از خود شروع کند پس از آن به مردم انذار نماید.[ ترجمه تفسير مجمعالبيان، ج 26، ص44]
☑️ویژگی:
سوره مدثر از سور مفصلات می باشد[التمهید في علوم القرآن، ج1، ص313] ابن قتیبه می گوید: ... مفصلات سوره های کوچکی هستند که بعد از سور مثانی آمده اند اینکه چرا این سوره ها را مفصل نامیده اند به خاطر کوتاه بودن آنها و اینکه بسيار به واسطه بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ از يكديگر جدا شدهاند. [جامع البيان فى تفسير القرآن، ج 1، ص 34]
🔸روايتى است كه از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده كه فرمود: خداوند هفت سوره طوال را به جاى تورات و سوره هاى مئين را به جاى انجيل و سوره هاى مثانى را به جاى زبور به من داد، و پروردگارم مرا با دادن سوره هاى مفصّل فزونى بخشيد.[ جامع البيان فى تفسير القرآن، ج 1، ص 34]
🔸سوره مدثّر از اولين سوره هاى نازل در اوائل بعثت و ظهور دعوت اسلامى است و بعضى هم احتمال داده اند سوره مورد بحث اولين سوره اى باشد كه بعد از مامور شدن آن جناب به دعوت علنى نازل شده باشد، و سوره علق اولين سوره نازله از قرآن باشد، چون رسول خدا صلی الله علیه و آله بعد از بعثت و نزول سوره علق مدتها دعوتش پنهانى بود، در نتيجه سوره مورد بحث به منزله آيه" فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ "[ه طور آشكار آنچه را ماموريت دارى بيان كن و از مشركان روى گردان. سوره حجر، آيه 94.] است، كه دعوت علنى را اعلام مى كند.[ ترجمه تفسير الميزان، ج 20، ص123]
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
⏪تدوين قرائتهاى معروف
🔸مسلمانان در صدر اسلام، قرآن را بهنحوى كه از اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله مىشنيدند و فرا مىگرفتند، قرائت مىكردند و پس از صحابه، به تابعين و پيشوايان بزرگى كه در شهرهاى آنان بهسر مىبردند رجوع مىكردند. اولين گروه دانشمندان اسلامى - كه مرجع مسلمانان در آن دوران به شمار مىآمدند - در يك زمينۀ خاص نظير قرائت قرآن برجستگى نداشتند؛ بلكه به طور عام در زمينههاى مختلف علوم اسلامى، علماى دوران خود شناخته مىشدند.
🔸پس از گذشت آن دوره، گروهى فن قرائت (فراگرفتن و آموختن آن) را رشتۀ اختصاصى خود قرار دادند و به اين رشته توجهى خاص مبذول داشته و در قرائت قرآن شهرت يافتند و مردم از مناطق مختلف براى فراگيرى به سوى آنان مىشتافتند.
🔸روش همۀ مسلمانان در مناطق مختلف بر اين بود كه مردم هر شهرى، قرآن را از قارى همان شهر فرا مىگرفت و تنها قرائت او را مىپذيرفت. رفته رفته تعداد قاريان رو به فزونى نهاد و قاريان در مناطق مختلف جهان اسلام پراكنده شدند و طبقهاى پس از طبقۀ ديگر جانشين آنان شدند؛ اما در فرا گرفتن و آموزش قرآن، روشهاى مختلف اتخاذ كرده و اختلاف قرائت داشتند و برخى هم در اينباره، كوتاهى مىكردند.
🔸بهتدريج ضبط قرائات رو به كاستى و سستى نهاد و كارهاى بى رويه، رو به فزونى گذاشت و به تعبير ابنالجزرى «بيم آن مىرفت كه باطل در لباس حق جلوه كند» ١؛ لذا بزرگان، قواعدى براى قرائت وضع كردند.
🔸اولين شخصيت معتبرى كه قرائتهاى صحيح را جمع آورى كرد و كتاب مفصل و مبسوطى نگاشت، ابوعبيد قاسم بنسلام انصارى(متوفاى ٢٢٤ ه .ق) بود. ابنالجزرى، قرّاء را در بيست و پنج تن منحصر كردهاست و كسانى كه بعداً بهنام قرّاء سبعه شهرت يافتند، در زمرۀ اينان بودند. پس از وى نيز دانشمندان ديگرى به تدوين قرائتهاى مختلف از قرآن پرداختند كه شرح آنها در جاى ديگر آمده است.
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
📌دانش و بینش
امام صادق علیه السلام إذا كانَ يَومُ القِيامَةِ جَمَعَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ النّاسَ في صَعيدٍ واحِدٍ، و وُضِعَتِ المَوازينُ، فتُوزَنُ دِماءُ الشُّهَداءِ مَعَ مِدادِ العُلَماءِ، فيَرجَحُ مِدادُ العُلَماءِ عَلى دِماءِ الشُّهَداءِ .
چون روز رستاخيز شود، خداوند عزّ و جلّ مردم را در دشتى فراخ گرد مىآورد و ترازوها گذاشته مىشود و خون شهيدان با مركّب عالمان سنجيده مىشود، اما كفّه مركّب عالمان بر خون شهيدان سنگينى مىكند.
من لا يحضره الفقيه، ج۴، ص۳۹۸
#جهاد_تبیین
#قلم #دانشمند
#خون #شهید
@rahighemakhtoom
باورما.۵۰بهار۱۴۰۱.m4a
17.9M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما-(قسمت 50)
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
21-hadise meraj.mp3
6.2M
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه #اخلاق #تزکیه #مصباح
🔊مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-قسمت هشتم(21)
🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود.
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
💠 قلم های نورانی
🔸 قرآن کریم ما را به علم و کتاب دعوت می کند و به قلم سوگند یاد می کند و به #مکتوبات_قلم داران قسم یاد می کند: ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یسْطُرُونَ﴾.
🔸 دینی که به ابزار نوشتن سوگند یاد می کند، دینی که به کتابت و مکتوب قسم یاد می کند، آن طوری که به شمس و قمر قسم یاد می کند: ﴿وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها ٭ وَ الْقَمَرِ إِذا تَلاها﴾؛ یعنی قلم باید مثل قمر #نور_بدهد، کتاب باید مثل شمس فروغ داشته باشد.
🔸 این #طلیعه_کار است، قدم اول است که انسان به #نوشتن_و_گفتن_صحیح عادت کند و آگاه شود و این کافی نیست و این مقدمه است.
#روز_قلم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش افتتاحیه باغ کتاب ایران و منطقه غرب آسیا
تاریخ: 1396/04/10
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 در #دعا نباید حکم کرد
🎙 #شهید_دستغیب
بنده باید ببیند بگوید #خدا برایم چه پیش می آورد
آنی هم که به نظرش می آید به صلاح است
دنبال می کند اما
نه اینکه باید این بشود
شما ببینید در دعا
وَ لَا حَاجَةً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ
لَكَ فِيهَا رِضًى وَ لِي فِيهَا صَلَاحٌ
آدمی حاجتی هم که از خدا می طلبد
به طور تعیین
نعوذ بالله «حکم»[نباشد]
خدایا صد تومن امروز به من بده
خدایا این #دین من باید امروز ادا بشود
خدایا باید بچه گیر من بیاید و هکذا ...
نیست دعا
این ها حاجت نیست
این ها غلط است
باید #انسان آن چیزی که از خدا می خواهد به طور تعلیق [بخواهد]
خدایا به نظر من این خوب است
اگر واقعا هم خوب است
و صلاح من می دانی به من مرحمت بفرما
نه اینکه بگویی این صلاح من است
تو این را بکن
این دعا نیست
این حکم است
و غلط است
دعا باید با #تفویض باشد
أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ
تفویض چه مقام شامخی است
برای انسانی [که] مصلحتش را بدهد دست خدا
هر چه او صلاح بداند
.
#آیت_الله_دستغیب #اخلاق
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۲۸ قرآن کریم (آیات ۱۸۲ تا ۱۸۶ )
۱.تغيير وصيّت بايد براساس فتنهزدايی واصلاح باشد. «فَمَنْ خافَ ... فَأَصْلَحَ» ایه ۱۸۲ بقره
۲.قرآن، فلسفه بعضی احكام همچون روزه را بيان داشته است. زيرا اگر مردم نتيجهی كاری را بدانند، در انجام آن نشاط بيشتری از خود نشان میدهند.«لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» آیه ۱۸۳
۳.شرايط نبايد فلسفه كلّی حكم و آثار و منافع آنرا تماماً از بين ببرد. اگر انسان مريض يا مسافر در شرايطی نمیتواند روزه بگيرد، بايد در ايام ديگری قضا كند تا از منافع روزه برخوردار شود. «فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ» آیه ۱۸۴ بقره
۴.توانايی، شرط تكليف است. «عَلَی الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ» آیه ۱۸۴ بقره
۵.انجام دستورات خداوند، آثار خوبی دارد كه به خود انسان باز میگردد نه خدا.«أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ» آیه ۱۸۴ بقره
۶.ارزش رمضان، به نزول قرآن است. ارزش انسانها نيز میتواند به مقداری باشد كه قرآن در آنها نفوذ كرده باشد. «الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ» آیه ۱۸۵ بقره
۷.روزه، زمينهساز هدايت انسان و سپاسگزاری اوست. «لِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلی ما هَداكُمْ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» آیه ۱۸۵ بقره
۸.خداوند به ما نزديك است، ولی ما چطور؟ اگر گاهی قهر او دامن ما رامیگيرد، به خاطر دوری ما از خداوند است كه در اثر گناهان میباشد. «فَإِنِّي قَرِيبٌ» آیه ۱۸۶ بقره
۹.دعا آنگاه به اجابت میرسد كه همراه با ايمان باشد. «وَ لْيُؤْمِنُوا بِي» ایه ۱۸۶ بقره
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مطلقسازی از بشر، غذایی است که مردم هرچند آن را به زور و حیلههای لطیف و شیرین بخورند، در نهایت، محال است آن را استفراغ نکنند.
اين یک قضيۀ ادعایی محض نیست، بلکه دلایل اثباتکنندۀ این قضیۀ کلیه، سرگذشت بسیار طولانی تاریخ ما انسانهاست. آیا فراعنۀ مصر، خود را در مراتب معبودهایی برای مردم جوامع خویش درنیاورده بودند؟ آیا امپراتوران رم و خودکامگان قدرتپرست و مستبد سرزمینهای آسیا، به عنوان معبودهایی در سرزمینهای خود، مردم را بردههای بیاختیار خود نکرده بودند؟ آیا امثال سزار بورژیا، معاویه، یزید و هممکتبان آنان با پرچم ماکیاولیسم - که بدون ارزیابی وسایل قربانیشده و هدف، همه چیز را به عنوان وسیله، قربانی هدفی می کند که خود تشخیص داده است - معبودهای جوامع خویش نشده بودند؟ با این حال، مردم نه تنها پس از گذشت روزگار سلطه و سيطرههای نابکارانۀ آنان، با کمال بیاعتنایی آنان را استفراغ کردند، بلکه حتی مردم همزمانشان هم به خوبی میدانستند که این مجسمههای رعبانگیز که همۀ مردم و همۀ قوانین را بازیچۀ خودکامگیهای خود قرار دادهاند، چند روز دیگر جای خود را به هویتهای حقیقی آنان خواهند داد. یعنی مردم هویتهای حقیقی آن نابکاران را خواهند شناخت.
پیمانشکنیهای آلامیه، چیزی است که هیچ احدی تردیدی در آن ندارد. به اتفاق همۀ تواریخ، معاویه همۀ پیمانهایی را که با امام حسن مجتبی(ع) بسته بود، نقض کرده است؟ در جایی که این انسان که باید گفت روش او ماکیاولیتر از دیگر خودکامگان تاریخ بوده و به خود اجازه داده است که معاهده با امام حسن مجتبی(ع) را نقض کند و آن را زیر پا بگذارد، قطعاً هیچ معاهده و پیمانی برای او ارزش نداشته است؛ در صورتی که موضوع سراسر تاریخ، موضوع قانون و سنت انسانیت بوده است. حتی کسانی که متکی به دین و اعتقادی نبودند، احترام و عمل به معاهده را مراعات میکردند؛ چنان که در فرمان امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر آمده است.
جعفری، محمدتقی. ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه. ج ۷، ص ۶۶. ویراست جدید، سال ۱۳۹۸
#علامه_جعفری #استاد_جعفری
#محمدتقی_جعفری
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (4) تفسیر آیه 1و 2سوره مدثر
🔅🔅🔅
یا ایها المدثر(1)برخیز و انذار کن و عالمیان را بیم ده
قم فانذر(2) پس به انذار و هشدار (مردمان)قیام کن
🔰تفسیر :
🔻برخیز و جهانیان را انذار کن !
بدون شک مخاطب در این آیات شخص پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) است ، هر چند تصریحی به این عنوان در آن نشده ، ولی قرائن موجود در این آیات بیانگر این واقعیت است .
نخست می فرماید : ((ای در بستر خواب آرمیده ، و جامه خواب به سر کشیده )) ! (یا ایها المدثر) .
((برخیز و انذار کن و عالمیان را بیم ده )) (قم فانذر) .
که وقت خواب و استراحت گذشته ، و زمان قیام و تبلیغ فرا رسیده است .
تکیه بر خصوص انذار با اینکه پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) هم بشیر است و هم((نذیر)) به خاطر آن است که ((انذار)) مخصوصا در آغاز کار تاءثیر عمیقتری در بیدار کردن ارواح خفته دارد .
در اینکه چرا پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) در بستر آرمیده بود که این خطاب او را دعوت به قیام کرد مفسران احتمالات زیادی داده اند :
1️⃣ مشرکان عرب در آستانه موسم حج جمع شدند ، و سران آنها مانند ابوجهل ، و ابوسفیان ، و ولید بن مغیره ، و نضر بن حارث ، و . . . به مشورت پرداختند که در برابر سؤالات مردمی که از خارج به مکه می آیند ، و جسته گریخته مطالبی درباره ظهور پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) شنیده اند چه بگویند ؟
▫️اگر هر کدام بخواهند جواب جداگانه ای بدهند ، یکی کاهنش خواند ، و دیگری مجنون ، و دیگری ساحر ، این تشتت آراء اثر منفی خواهد گذاشت ، باید با وحدت کلمه به مبارزه تبلیغاتی بر ضد پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) بر خیزند ! بعد از گفتگو به اینجا رسیدند که بهتر از همه این است که بگویند ساحر است زیرا یکی از آثار پدیده سحر جدائی افکندن میان دو همسر ، و پدر و فرزند است ، و پیامبر با عرضه آئین اسلام چنین کاری را انجام داده بود !
▫️این سخن به گوش پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) رسیده سخت ناراحت شده و بیمار گونه ، غمگین به خانه آمد و در بستر آرمید که آیات فوق نازل شده و او را دعوت به قیام و مبارزه کرد .
2️⃣این آیات از نخستین آیاتی بود که بر پیامبر اکرم (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) نازل شد ، زیرا از جابر بن عبدالله از پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) نقل شده که فرمود : من بر کوه حرا بودم که صدائی برخاست گفت ای محمد ! ((تو رسول خدائی )) ! به راست و چپ نگاه کردم چیزی ندیدم به بالای سر نگاه کردم ، فرشته ای را بر عرش در میان آسمان و زمین دیدم ترسیدم ، و به سوی خدیجه بازگشتم ، و گفتم : مرا بپوشانید مرا بپوشانید ، و آب سرد بر من بریزید ، در این هنگام بود که جبرئیل نازل شد و ((یا ایها المدثر)) را آورد .
▫️ولی با توجه به اینکه آیات سوره بیانگر دعوت آشکار است مسلم می شود که این آیات حداقل بعد از سه سال دعوت پنهانی نازل شده ، و این با آنچه در روایت فوق آمده است سازگار نیست ، مگر اینکه گفته شود چند آیه آغاز این سوره در آغاز دعوت نازل شده و آیات بعد مربوط به چند سال بعد است !
3️⃣پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) در حال خواب بود و جامه بر خود افکنده بود ، جبرئیل نازل شد و او را بیدار کرد و این آیات را بر او خواند که بر خیز و بستر و خواب را کنار بگذار و به انجام رسالت پرداز.
4️⃣ منظور از پوشیدن جامه ، جامه ظاهری نیست بلکه لباس نبوت و رسالت است ، همانطور که درباره پرهیزگاری لباس تقوی گفته شده است .
5️⃣ منظور از ((مدثر)) کسی است که در گوشه عزلت قرار گرفته ، و در انزوا و تنهائی به سر می برند ، بنابراین آیه می گوید از انزوا و عزلت به در آی ، و به انذار خلق و هدایت بندگان خدا پرداز .**فخررازی این تفسیرهای پنجگانه را به اضافه بعضی از احتمالات دیگر در تفسیر کبیر خود آورده است و بعضی دیگر از مفسران از او اقتباس کرده اند (تفسیر فخررازی جلد 30 صفحه 189-190)***
☑️تفسیر اول از همه این تفسیرهای پنجگانه مناسبتر به نظر می رسد .
🔹قابل توجه اینکه جمله ((فانذر)) (انذار کن ) بیان نمی کند درباره چه چیز ؟ و چه موضوع ؟ انذار کند، و این در حقیقت برای بیان عمومیت است ، یعنی درباره بت پرستی و شرک و کفر و ظلم و بیدارگری و فساد ، درباره عذاب الهی و حساب محشر و . . . به مردم هشدار ده (و به اصطلاح حذف متعلق دلالت بر عموم دارد) در ضمن هم شامل عذاب دنیا می شود و هم عذاب آخرت و هم نتائج سوء اعمال انسان که دامنگیر او خواهد شد .
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Maarej 05 s.mp3
6.35M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور
#صفحه_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_معارج #سوره_معارج #معارج
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره معارج
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #معارج #درسگفتار
📌دین تعدیل کننده و دین تعطیل کننده
🔹شيطان رابطه دروني ما را با قطب ما که عقل است، به هم ميزند تا اين شهوت و غضب را حاکم کند تا سقيفه درون را بر غدير درون پيروز کند. رابطه بيروني ما را به هم ميزند تا سقيفه بيرون را بر غدير بيرون پيروز کند، اين تلاش و کوشش اوست، وگرنه انسان طبعاً و فطرتاً منظّم آفريده شد، طبق آن اصول پنجگانه، نقصي در دستگاه نيست.
🔻فرمود اين نمازی که ما خوانديم، براي اين است که شما تعديل کنيد نه تعطيل. فرمود: «رَهْبَانِيَّةُ أُمَّتِي الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّه»؛نگفتند ترک ازدواج بکن، نگفتند گوشهنشين باش!
🔺وجود مبارک حضرت امير هم فرمود: من با شما فرق دارم، من چون رهبر مردم هستم، بايد ساده زندگي کنم؛ ولي وقتي آن کسي آمده بود، مرتّب نمازهاي مستحبي، روزه مستحبي، فرمود اين چه کاري است که داريد ميکنيد و به زن و بچهات فشار ميآوري؟ چرا مرا نگاه ميکني؟ من که امام مسلمين هستم، يک وظيفه دارم، شما که آدمهاي عادي هستيد، چرا به زن و بچه خودتان آسيب ميرسانيد؟ اين را جدّاً نهي کرد.
🔸آن عثمان بن مظعون مقداري رفته راهبانه زندگي کند، عيالش آمده به عيال پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) گِله کرده، حضرت روي منبر فرمود: «مَا بَالُ أَقْوَامٍ يُحَرِّمُون»، چرا به زندگي خود و به زن و بچه خود سخت ميگيريد؟ شما چرا ما را نگاه ميکنيد؟ پس اگر عقل پيروز شد، نه بيرون را تعطيل ميکند، نه درون را تعطيل ميکند، هر کدام را تعديل ميکند، سر جاي خودش نگه ميدارد.
📼فرازی از #درسگفتار سوره معارج جلسه چهارم
#آیت_الله_جوادی_آملی
#غدیر #عید #امامت #امیرالمومنین
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(236)
⏪بحث روایایی آیات 19و 20
🔰منافقان از دیدگاه امیر المومنین علی علیه اسلام
اميرمومنان (عليه السلام) كه فرمان استنطاق را به مفسران و پژوهندگان معارف قرآن مى دهد و خود را هم، گزارشگر قرآن صامت و هم قرآن ناطق مى داند و قرآن كريم را حاوى علوم گذشته و آينده و شفابخش بيماريهاى انسان مى داند، درباره منافقان مى فرمايد:
🔹آنان گمراه و گمراه كننده اند و لغزيده و لغزاننده. به رنگهاى گوناگون درآمده هر روز با حيله و فن تازه اى به ميدان مى آيند.
🔸با هر عامل كوبنده به سراغ شما مى آيند تا نابودتان كنند و در هر كمينگاهى در كمين شما نشسته اند.
🔹بيماردلانى بد باطنند، ولى در چهره شان هيچ نشانى از بيمارى نيست. مخفيانه براى فريب مردم گام برمى دارند.
🔸گفتارشان به ظاهر شفابخش، اما كردارشان دردى است درمان ناپذير و خسته كننده. بر آسايش ديگران حسد مى برند و اگر بلايى براى مومنان پيش آيد را دو چندان مى كنند.
🔸روزنه هاى اميد را مى بندند. اينان در هر راهى زمين خورده و كشته اى دارند (بسيارى را به ورطه مرگ كشانده اند). و در تلاشند تا به هر دلى راهى بيابند و بر هر مصيبتى اشكى آماده دارند.
▪️ مدح و تمجيد را به يكديگر قرض مى دهند و انتظار پاداش و جزا (توقع ثنا) دارند.
▪️ در رسيدن به خواسته هايشان اصرار مى ورزند و اگر در پى ملامت كسى برآيند پرده درى مى كنند و اگر حكومت به دستشان بيفتد اهل تعدى و ستم و اسرافند.
🔸در برابر هر حقى باطلى آماده كرده اند و در برابر هر ستون قائمى، ستونى انحرافى (تا تكيه كننده همراه آن سقوط كند؛ يعنى در برابر هر دليلى، شبهه اى دارند).
▪️براى هر زنده اى قاتلى گماشته اند و براى هر درى كليدى ساخته اند و براى هر شبى چراغى افروخته اند (تا مردم را بفريبند، همانند قرآنى كه در صفين بر سر نيزه ها كردند.)
🔸 با اظهار زهد و ياس از دنيا درپى دستيابى به مطامع خويشند و مى خواهند بازار خود را گرم سازند و كالاى خويش را به فروش مى رسانند.
🔸سخن مى گويند، اما شبيه حق (نه حق). وصف مى كنند، ولى را آراستن ظاهر. لباس حق بر اندام باطل مى پوشانند. آنان راه باريك و سخت را آسان معرفى مى كنند و در عين حال همين راه باريك را منحرف مى كنند تا رهروان را متحير سازند. اينان دار و دسته شيطانند و شراره آتش دوزخ. آنان حزب شيطانند و حزب شيطان در زيانكارى است.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۲۹ قرآن کریم (آیات ۱۸۷ تا ۱۹۰ )
۱.عبادتِ روز و لذّت مشروع شب، نشانهی جامعيّت دين است. در يك آيه، هم احكام روزه وهم مسائل زناشويی آمده است. «أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيامِ الرَّفَثُ إِلی نِسائِكُمْ» ایه ۱۸۷ بقره
۲.در آميزش و فرزند خواهی، برای خداوند تكليف معيّن نكنيد كه پسر باشد يا دختر. «وَ ابْتَغُوا ما كَتَبَ اللَّهُ لَكُمْ» آیه ۱۸۷
۳.پيشگيری از گناه لازم است. قرآن میفرمايد: به گناه نزديك نشويد. چون نزديك شدن به گناه همان و افتادن در آن همان. «فَلا تَقْرَبُوها» آیه ۱۸۷
۴.مالكيّت بايد از راه صحيح باشد. مانند: حيازت، تجارت، زراعت، صنعت، ارث، هديه، امثال آن، ولی تصرف از طريق باطل و رشوه ايجاد مالكيّت نمیكند. «لا تَأْكُلُوا اموال الناس بِالْباطِلِ» آیه ۱۸۸ بقره
۵.لغزشهای آگاهانه خطرناك است. «وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» آیه ۱۸۸ بقره
۶.اگر جمادات وكرات آسمانی نظم دارند وبرای انتظام امور انسانها جهتگيری شدهاند، شرط انصاف نيست كه ما موجوداتی بینظم وبیحساب و رها باشيم. «قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ» آیه ۱۸۹ بقره
۷.ارزش مفاهيم دينی، زمانی است كه در افراد جلوه كند. بجای اينكه بگويد:
نيكی تقواست، فرمود: نيكی، متّقی است. «وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقی»
۸.حفظ وقت و مراعات نظم در كارها و عبادات، يكی از مصاديق تقوا و فلاح است. «مَواقِيتُ لِلنَّاسِ ... لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» آیه ۱۸۹
۹.هدف از جنگ در اسلام، گرفتن آب و خاك و يا استعمار و انتقام نيست، بلكه هدف، دفاع از حقّ با حذف عنصرهای فاسد و آزادسازی افكار و نجات انسانها از خرافات و موهومات میباشد. «فِي سَبِيلِ اللَّـهِ» آیه ۱۹۰
۱۰.ظلم و ستم و ايستادگی در مقابل دين خدا، رشتهی محبّت الهی را پاره میكند.
«إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ»
۱۱.حتّی در دفاع از حقّ طبيعی خود، بايد خدا را در نظر گرفت. با آنكه آنان جنگ را عليه شما آغاز كردند و شما بايد دفاع كنيد، ولی باز هم «فِي سَبِيلِ اللَّـهِ» باشد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom