برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (57)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✅ آیه 1 - الم
📈 لطايف و اشارات
☑ 2- راه حل دو معضل
سر خدا كه عارف سالك به كس نگفت
در حيرتم كه باده فروش از كجا شنيد
آنچه حيرت زدايى كرده، راز همين راز نگفته را فاش مى كند آن است كه:
* ساقى بيا كه عشق ندا مى كند بلند
كان كس كه گفت قصه ما هم ز ما شنيد
▫ يعنى، بيگانه اى دخالت نكرده و نامحرمى رازدان و رازگو نشده، بلكه خود صاحب سر دست به افشاگرى ويژه زده است. بنابراين، فتواى عقل حازم و خرد جازم بعد از ديدن نمونه تنزل ام الكتاب و كتاب مبين كه موجود عينى و تكوينى است در كسوت آيات و سور عربى مبين كه موجود عينى و تكوينى است در كسوت آيات و سور عربى مبين كه موجود وضعى و اعتبارى است، اين است كه از اظهار برخى از پرده داران اسرار، ابراز شگفتى نشود و استبعاد به جاى استحاله قرار نگيرد و عدم الادراك جايگاه ادراك العدم را اشغال نكند و قول لا ادرى در مطالب معرفتى كه فوق مسائل دارج و رايج است، ترك نگردد وگرنه در محكمه عرفان ناب به حكم اصيبت مقاتله محكوم خواهد شد كه اين چنين محكوميت عقل در دادگاه عشق خسران عظيمى است.
▫ اكنون كه سورت استبعاد راى اهل معرفت شكست و صولت انكار خردورزان و انديشه پيشگان در ساحت محترمان شهود و مدعيان صعود قله عرفان تعديل شد، به نقل برخى از كلمات پيش كسوتان اين حرفه و پيش گامان اين كوى در اشارت بعد اكتفا مى شود تا پيام اصحاب بصر همراه با سخن ارباب نظر در يك صحيفه صف آرايى شود و متغذيان مائده قرآنى و مغتذيان مادبه آسمانى هر كدام برابر سعه وادى خود از سراب برهند و سر آب آيين و سيراب گردند و سائلان مسائل غيبى به وسعت هندسه وعاء خويش ساء شوند:... فسالت اوديه بقدرها... و آن اشارت اين است:
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت27 :تفسیر آیه10 سوره مطففین
✳ وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِينَ
☑ ۱ - تکذیب کنندگان قیامت در آن روز، گرفتار جهنم و عذاب الهى خواهند بود. (ویل یومئذ للمکذّبین)
«ویل» به معناى عذاب و هلاکت است (لسان العرب). برخى آن را نام یکى از درب ها، یا درّه اى از جهنم مى دانند.
☑۲ - گرفتارى به جهنم و عذاب الهى، سرنوشت تکذیب کنندگان آیات الهى است. (ویل یومئذ للمکذّبین)
☑۳ - کم فروشى و خیانت در معامله، تکذیب عملى روز قیامت است. (ویل للمطفّفین ... ویل یومئذ للمکذّبین)
آیات مورد بحث درباره «مطفّفین» است و آنان را با عناوین «فجّار» و «مکذّبین» تهدید به عذاب الهى مى کند. مراد از «یومئذ» همان «یوم یقوم الناس...» است که در آیات پیشین گذشت. تکذیب مى تواند، شامل تکذیب عملى و قولى باشد; بنابراین آیه اختصاص به کافران ندارد.
☑۴ - گناه، تکذیب عملىِ قیامت است. (إنّ کتب الفجّار ... ویل یومئذ للمکذّبین)
☑۵ - کسانى که عذاب کم فروشان را تکذیب کنند، در قیامت به عذاب جهنم گرفتار خواهند شد. (ویل للمطفّفین ... ویل یومئذ للمکذّبین)
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت28 :تفسیر آیه11 سوره مطففین
✳ الَّذِينَ يُکَذِّبُونَ بِيَوْمِ الدِّينِ
☑ ۱ - تکذیب روز جزا (الذین یکذّبون بیوم الدین)
«دین» در معانى «طاعت» و «جزاء» استعمال مى شود و معناى مجازى آن «شریعت» است (مفردات راغب).
☑ ۲ - تکذیب قیامت و کیفر و پاداش الهى، مایه گرفتارى به عذاب جهنم است. (ویل یومئذ للمکذّبین . الذین یکذّبون بیوم الدین)
☑ ۳ - کم فروشى و گناه پیشگى، تکذیب عملى کیفرهاى اخروى است. (ویل للمطفّفین ... کلاّإنّ کتب الفجّار ... الذین یکذّبون بیوم الدین)
☑ ۴ - کم فروشى، زمینه ساز آلودگى به گناه و گناه زمینه ساز تکذیب قیامت است. (ویل للمطفّفین ... کلاّإنّ کتب الفجّار ... الذین یکذّبون بیوم الدین)
☑ ۵ - تکذیب قیامت، در نامه عمل تکذیب کنندگان ثبت شده و براساس آن کیفر خواهند دید. (کتب مرقوم . ویل یومئذ للمکذّبین . الذین یکذّبون بیوم الدین)
☑ ۶ - «یوم الدین»، از نام هاى قیامت است. (بیوم الدین)
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_مطففین
#سوره_مطففین
🔅🔅🔅
📌نگاشت29 :تفسیر آیه12 سوره مطففین
✳ وَ مَا يُکَذِّبُ بِهِ إِلاَّ کُلُ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ
☑ ۱ - تنها تجاوزگران و فرورفتگان در گناه، به انکار قیامت کشانده مى شوند. (و ما یکذّب به إلاّکلّ معتد أثیم)
مراد از «اعتداء» (تجاوزگرى) نادیده گرفتن حدود الهى است. «أثیم» مبالغه در «آثم» است (مصباح); یعنى، کسى که در گناه زیاده روى مى کند.
☑ ۲ - آلودگى به گناه و شکستن حریم قوانین و وظایف الهى، زمینه ساز انکار روز جزا است. (و ما یکذّب به إلاّکلّ معتد أثیم)
☑ ۳ - رفتار انسان، باورهاى او را تحت تأثیر قرار مى دهد. (و ما یکذّب به إلاّکلّ معتد أثیم)
☑ ۴ - طغیان گران و گناه کاران، در قیامت به جهنم و عذاب الهى گرفتار خواهند شد. (ویل یومئذ للمکذّبین ... و ما یکذّب به إلاّکلّ معتد أثیم)
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پرسش
#قرآنی
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
@ostad_maleki
💢 آیا در بهشت خورشید وجود دارد که سایه داشته باشد؟
📼 استاد کارشناس قرآنی حجت الاسلام والمسلمین ملکی
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انعام 21.mp3
8.94M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_انعام
#جلسه 21
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انعام را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
شهرت و جاه طلبی 30.mp3
4.05M
#سیر_و_سلوک (30)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:33دقیقه
🌿🌿🌿
📼شهرت و جاه طلبی
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۴۶ ـ ۱۴۵#سوره_نساء
📌#نفاق
#سالک الی #اللّه بايد بکوشد که #نفاق و دورويی را از خود دور کند. زيرا بدترين مردم کسانی هستند که #منافقند و در پايين ترين طبقه #آتش زندگی می کنند و هيچگاه ياور و #دوست واقعی پيدا نمی کنند مگر آنکه به سوی #خدا برگردند، خود را #اصلاح کنند، در #دل صفايی به وجود آورند و مراحل تقوی را بگذرانند، به مرحله #اعتصام برسند و دينشان را برای #خدا #خالص کنند؛ اينها طبعاً با اهل بيت #عصمت و طهارت عليهم السلام خواهند بود و خدای تعالی به آنها #پاداش بزرگی خواهد داد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
عدم راهیابی ترس به حریم قدس علوی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_علی
#امیر_المومنین
#لیله_المبیت
#هجرت
#هجرت_پیامبر
#ترس
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سالروز_شهادت_امام_رضا_علیه_السلام
#مرزداری_نفس
#تسویل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🏴 سلوک رضوی
▪️ وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) فرمود شما دشمن های فراوانی دارید و بدترین دشمن در درون شما ذخیره شده است؛ دوستان فراوانی دارید و بهترین دوستان را شما در درون شما ذخیره شده است. این جمله را وقتی بخواهید به یك ادیب بدهید تركیب كند، طبق بیان نورانی امام رضا که فرمود «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُهُ»،[1] این خبر مقدم و آن «عقل» مبتدای مؤخّر است، این برای افادهٴ حصر است. نفرمود عقل هر كسی دوست اوست، فرمود دوست هر كسی عقل اوست؛ این تقدیم خبر كه مفید حصر است، یعنی انسان بیش از #یك_دوست ندارد و آن عقلش است، بیش از #یك_دشمن ندارد و آن هوسش است.
▪️ بدترین دشمن ما #جهل_علمی است، یك؛ #جهالت_عملی است دو؛ اینها دشمنان ما هستند. آنچه را که ما دوست داریم اینها بَدلی آن را جعل می كنند و همان را زیبا نشان می دهند که در مراحل اول به نام «تَسویل» است، وقتی ما را به دام كشیدند، از آن به بعد انسان عالماً و عامداً گناه می كند؛ می گوید نمی توانم خودم را كنترل كنم. این بیچاره كه می گوید من نمی توانم زبانم را كنترل كنم و چشمم را كنترل كنم، راست می گوید چون به دام افتاده! این بَدلی #جعل كردن، اصیل را پشت سر گذاشتن و بَدلی را جلو انداختن كار نفس است و اگر انسان در این محاسبات در مراقبات، «رقیب» و «حسیب» خودش نباشد، گاهی ممكن است بَدلی را به جای اصلی تلقّی كند و آن وقت به دام بیفتد. كار امام رضا، یعنی عالم اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) همین بود، فرمود شما درونتان را مواظب باشید. قبل از اینكه بخوابید چند لحظه ای برنامه های روزتان را كنترل كنید که چه چیزی گفتید، چه چیزی شنیدید، چه چیزی نوشتید، چه چیزی خواندید، چه غذایی را فراهم كردید، چه كار می خواهید بكنید؟!
▪️ #مرزداری هر كسی به عهده خود اوست! به ما گفتند این مرزها را حفظ كنید! تنها مرزهای جامعه نیست كه گفتند عالمان دین، مرزداران عقیده و افكار مردم هستند،[2] هر كدام از ماها باید مرزهایمان را حفظ كنیم! این مرزداری را وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) به ما آموخت كه شما هر شب كه می خواهید بخوابید چند لحظه بررسی كنید و ببینید چه كار كردید،[3] چون ماییم و ابدیت ما! بنابراین اینكه فرمود: «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ»، به ما نشان داد كه دوستی و دشمنی چیست و روح قوی است که می تواند اینها را كنترل كند، از آن به بعد این ﴿إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ﴾[4] به اسارت گرفته می شود، «انّ العقل لامّارٌ بالحُسن» آن وقت چنین چیزی میشود که به ما فرمان كار خوب میدهد. بعضی ها به آسانی كار خوب را انجام می دهند و خیلی برایشان سهل است؛ به آسانی راست می گویند، به آسانی چشم و گوش خود را مواظب هستند، به آسانی غذایشان را مواظب می باشند، خیلی برایشان آسان است! به آسانی راه حلال و تقوا را طی می كنند، چون دیگران اگر گرفتار ﴿إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ﴾ بودند، اینها «انّ العقل لامّارٌ بالحسن» هستند که یك #امیری دارند و این امیر دستور كارهای خوب می دهد و اینها هم به آسانی انجام می دهند.
[1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص11.
[2]. بحارالانوار، ج2، ص5؛ «قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ(علیه السلام) عُلَمَاءُ شِیعَتِنَا مُرَابِطُونَ بِالثَّغْرِ الَّذِی یلِی إِبْلِیسُ وَ عَفَارِیتُهُ یمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَی ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ یتَسَلَّطَ عَلَیهِمْ إِبْلِیسُ وَ شِیعَتُهُ النَّوَاصِبُ أَلَا فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِیعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ التُّرْكَ وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ یدْفَعُ عَنْ أَدْیانِ مُحِبِّینَا وَ ذَلِكَ یدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِم».
[3]. العدد القویة لدفع المخاوف الیومیة، ص292؛ بحارالانوار، ج75، ص352؛ «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِر...».
[4]. سوره یوسف، آیه53.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1394/05/29
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سالروز_هجرت_رسول_خدا_صلی_الله_علیه_و_آله_و_سلم
#اصول_تبلیغ
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 هجرت
🔸 مستحضرید كه گفتن احكام، تدریس احكام، بیان احكام و سخنرانی كردن اینها همه كارهای تعلیمی است و هیچ كدام #تبلیغ نیست. تبلیغ آن است كه ﴿وَ قُلْ لَهُمْ فی أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغَاً﴾[1] شما بتوانید حرف را به دل مردم برسانید، به آن جاذبه مردم برسانید، نه به آن عاقله یا فاهمه و مانند آن! اگر مردم را فهماندید، احكام را گفتید، با سخنرانی ها و كتاب های خوب كار ﴿وَ یعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾[2] را كردید، كار معلم را كردید، كار حوزوی را كردید، نه كار تبلیغی را! تبلیغ آن است كه موعظه باشد ﴿وَ عِظْهُمْ وَ قُلْ لَهُمْ فی أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغَاً﴾[3] حرفتان را ببرید در #جان_مردم كه اینها جانمایه داشته باشند، بپذیرند، نه بفهمند! پس رسالت اصلی شما بزرگواران آن است كه اینها را به باور برسانید، نه به اینها اطلاع بدهید! آگاه كنید و اینها را عالم بكنید؛ اینها با كتاب خواندن و مطالعه كردن و گوش دادن از رادیو و تلویزیون و اینها هم حاصل می شود.
▫️ فرق اساسی این رسانه های گروهی با حسینیه و مسجد آن است كه بخش عظیمی از این كار رسانه های گروهی همان تعلیم است، البته آن بخشی كه ارتباط مستقیم با مسائل مذهب دارد كارشان تعلیم است؛ اما حالا دو تا قطره اشكی از این مخاطبشان بگیرند، او را به باور بنشانند، او را اهل نماز شب بكنند و او را به گرایش نزدیك بكنند این كار بسیار كم است و این كار كار رسمی حسینیه و مسجد است و این كار رسمی عالمانی است كه عهده دار تبلیغ اند.
🔸 [عالمان] این حرف را در سطح گوش اینها می برند که این را به وسیله بلندگو و امثال ذلك تا به گوش مردم می رسانند یا به وسیله نوشتن كتاب ها این نقوش را به باصره خواننده ها می رسانند، از آنجا طبق قراردادهای وضع، این كلمات و این مفاهیم را هم به فاهمه و عاقله این مردم می رسانند، این دو تا كار؛ از یك راه نامرئی خودشان در درون دل ایشان، یعنی از عقل نظر آنجا كه مربوط به اندیشه و دانش و علم است عبور می كنند و به آن منطقه انگیزه می رسند كه این كار هر عالمی هم نیست. هر عالمی هم آن توفیق را ندارد كه در جان مردم راه پیدا كند و حرف او در دل مردم اثر بگذارد، این نصیب هر كس نخواهد شد؛ اما حالا كه شما این توفیق را پیدا كردید سعی كنید ـ ان شاء الله ـ این چنین باشید كه همراه حرفتان بروید در فاهمه مردم تا اینها خوب بفهمند، اگر خوب فهمیدند و شما شدید معلم كتاب و حكمت بدانید كه بین راهید و هنوز به مقصد نرسیدید؛ مرید كاروان اینها را باید به #كعبه برساند! این تازه #میقات است!
🔸 اگر مردم را آشنا كردید به مسائل علمی اعتقادی سیاسی اینها تازه میقات است، اینها تازه #احرام_گاه است، تازه اینها احرام بستند. هدف این نیست كه شما ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ بشوید که مردم را آگاه كنید، عالم بكنید، فاهمه آنها را تغذیه كنید، عالمه آنها را تزكیه كنید و اندیشه آنها را تأمین كنید. اگر به مرز علم رسیدید و مردم را كاملاً به مسائل شرعی آگاه كردید تازه اینها احرام می بندند و از میقات وقتی احرام اندیشه ای بستند به همراه اینها می روید در آن كعبه ای كه انگیزه پیدا می شود؛ آن مردم وقتی به #كعبه_انگیزه رسیدند دل به خدای سبحان می دهند، آنجا جای ایمان است كه برتر از علم است، آنجا جای #عقیده است كه بالاتر از عقد است، آنجا خودتان را حاضر می یابید، انبیا را حاضر می یابید، در جان مردم متدین همه اینها ظهور و حضور دارند؛ اینجا #منطقه_انگیزه است كه بالاتر از اندیشه است و مرحله ﴿یزَكِّیهِمْ﴾ هست كه بالاتر از ﴿یعَلِّمُهُمُ﴾ است.
[1] . سوره نساء، آیه63.
[2] . سوره آل عمران، آیه48.
[3] . سوره نساء، آیه63.
📚 سخنرانی در دومین گردهمایی طرح هجرت بلند مدت
تاریخ: 1382/03/28
🆔 @a_javadiamoli_doross
☘☘☘
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برخورد متفاوت ائمه (ع)، به مقتضای زمان
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امامت
#ائمه
#صبر
#سکوت
#صلح
#قیام
#نبرد
#عبادت
#دعا
#تدریس
#زندان
#حبس
#هدف
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آفاتِ نبودِ #عقل 3
🌴🌴🌴
⏪ 8 . دوستي و برادري با فاسقان:
«من أعظم الحُمق مؤاخاة الفجّار»] شرح غررالحكم، ج6، ص21. [ ؛ از بزرگترين حماقت ها، برادري كردن با فاجران است.
⏪ 9. تلوّن و دوگانگي:
«من أمارات الأحمق كثرة تلوّنه»] همان، ص46. [ ؛ رنگ به رنگ شدن، از نشانه هاي احمق است.
⏪ 10. نبودِ شرم و حيا:
«ما أوقح الجاهل! »] همان، ص76 [ ؛ چه ب يحياست جاهل!
«الجاهل لايرتدع ]» همان، ج1، ص117. [ ؛ جاهل، از ناپسندي باز نم يايستد.
⏪ 11. افشاي اسرار:
«لا تسرّ إلي الجاهل شيئاً لا يطيق كتمانه»] همان، ج6، ص284. [ ؛ سرّي را كه جاهل طاقت كتمان آن را ندارد، به او مگو.
⏪ 12. طمع ورزي:
«لا تطمع في كلّ ما تسمع فكفي بذلك حمقاً»] همان، ص345. [ ؛ در هر چه م يشنوي طمع مكن كه همين نشانه حماقت است.
⏪ 13 . لهو و لعب «بازي و سرگرمي»:
«لا يثوب العقل مع اللَّعب»] همان، ص364. [ ؛ عقل با بازيگري جمع نم يشود.
«اللهّو من ثمار الجهل»] همان، ج1، ص69. [ ؛ كار بيهوده، از آثار جهل است.
«اللهّو قوت الحماقة»] همان، ص232 [ ؛ كار بيهوده، غذاي حماقت است. «أفضل العقل مجانبة اللهو]» همان، ج2، ص399. [ ؛ دوري از كار بيهوده، افزونترين عقل است .
📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 68
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (11)
#قرآن
#کارگزاران
#فرهنگی
🔅🔅🔅
❇️ اهداف کار #فرهنگی:
⏪ 7-نجات جامعه بشری
كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى صِراطِ الْعَزيزِ الْحَميدِ (1/ابراهیم)
🔅 نکته ها وپیام ها
☑ تشبيه كفر و تفرقه و جهل و شرك و شك به «الظُّلُماتِ» بخاطر آن است كه انسان در آن حالتها متحيّرو سرگردان است، مثل زمانى كه در تاريكى به سر مىبردو نمی تواند راه به جایی ببرد.
☑ نور وسيله بينايى، بيدارى، حركت و رشد و راهیابی است همانگونه كه همهى اينها در كتاب آسمانى و راه خدا موجود است. «كِتابٌ ... إِلَى النُّورِ ... إِلى صِراطِ الْعَزِيزِ»
☑ فلسفهى نزول كتابهاى آسمانى و بعثت انبيا، نجات بشر از ظلمتهاست. «لِتُخْرِجَ النَّاسَ» ...
🔅🔅🔅
فَأْتِيَا فِرْعَوْنَ فَقُولَا إِنَّا رَسُولُ رَبِّ الْعَالَمِينَ*أَنْ أَرْسِلْ مَعَنَا بَنىِ إِسْرَ ءِيلَ(شعراء/16و17)
پس نزد فرعون رويد و بگوييد: ما رسول پروردگار جهانيان هستيم* كه بنى اسرائيل را با ما بفرستى.
☑ آزاد كردن مردم از اسارت طاغوتها، در رأس برنامههاى فرهنگی پیامبران الهی قرار دارد. «أَرْسِلْ مَعَنا بَنِي إِسْرائِيلَ»
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
التماس دعا🙏
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انعام 22.mp3
18.04M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_انعام
#جلسه 22
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #انعام را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
شهرت و جاه طلبی 31.mp3
3.31M
#سیر_و_سلوک (31)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🕑 زمان:27دقیقه
🌿🌿🌿
📼شهرت و جاه طلبی 2
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام...التماس دعا
🔅 تفسیر و قرآن پژوهی
🆔 @rahighemakhtoom
D1737579T13277111(Web).Mp3
769.9K
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
حبل المتین در کدام آیه قرآن آمده است؟
@ostad_maleki
🔅🔅🔅
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۴۹ ـ ۱۴۸#سوره_نساء
📌#غيبت و #بدگويی
يکی از #گناهان کبيره #غيبت و #بدگويی نسبت به #مؤمنين است.
مگر آنکه به انسان #ظلم شده باشد که در نزد قاضی می تواند کارهای بد #ظالم را برای #دادخواهی بگويد و اگر نسبت به #مردم علنی خوبی کند، يا با آنها در خفا #محبّت نمايد يا از بدی های آنها بگذرد متّصف به صفتی از صفات #الهی شده است.
زيرا خدای تعالی در عين آنکه بی نهايت #قدرت دارد، از ديگران و #بدی های آنها می گذرد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom