eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
770 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
انعام 21.mp3
8.94M
21 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
شهرت و جاه طلبی 30.mp3
4.05M
(30) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:33دقیقه 🌿🌿🌿 📼شهرت و جاه طلبی ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۴۶ ـ ۱۴۵ 📌 الی بايد بکوشد که و دورويی را از خود دور کند. زيرا بدترين مردم کسانی هستند که و در پايين ترين طبقه زندگی می کنند و هيچگاه ياور و واقعی پيدا نمی کنند مگر آنکه به سوی برگردند، خود را کنند، در صفايی به وجود آورند و مراحل تقوی را بگذرانند، به مرحله برسند و دينشان را برای کنند؛ اينها طبعاً با اهل بيت و طهارت عليهم السلام خواهند بود و خدای تعالی به آنها بزرگی خواهد داد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 سلوک رضوی ▪️ وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) فرمود شما دشمن‌‌ های فراوانی دارید و بدترین دشمن در درون شما ذخیره شده است؛ دوستان فراوانی دارید و بهترین دوستان را شما در درون شما ذخیره شده است. این جمله را وقتی بخواهید به یك ادیب بدهید تركیب كند، طبق بیان نورانی امام رضا که فرمود «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُهُ»،[1] این خبر مقدم و آن «عقل» مبتدای مؤخّر است، این برای افادهٴ حصر است. نفرمود عقل هر كسی دوست اوست، فرمود دوست هر كسی عقل اوست؛ این تقدیم خبر كه مفید حصر است، یعنی انسان بیش از ندارد و آن عقلش است، بیش از ندارد و آن هوسش است. ▪️ بدترین دشمن ما است، یك؛ است دو؛ اینها دشمنان ما هستند. آنچه را که ما دوست داریم اینها بَدلی‌ آن را جعل می ‌كنند و همان را زیبا نشان می‌ دهند که در مراحل اول به نام «تَسویل» است، وقتی ما را به دام كشیدند، از آن به بعد انسان عالماً و عامداً گناه می ‌كند؛ می‌ گوید نمی‌ توانم خودم را كنترل كنم. این بیچاره كه می ‌گوید من نمی ‌توانم زبانم را كنترل كنم و چشمم را كنترل كنم، راست می‌ گوید چون به دام افتاده! این بَدلی كردن، اصیل را پشت سر گذاشتن و بَدلی را جلو انداختن كار نفس است و اگر انسان در این محاسبات در مراقبات، «رقیب» و «حسیب» خودش نباشد، گاهی ممكن است بَدلی را به جای اصلی تلقّی كند و آن وقت به دام بیفتد. كار امام رضا، یعنی عالم اهل بیت (علیهم الصلاة و علیهم السلام) همین بود، فرمود شما درونتان را مواظب باشید. قبل از اینكه بخوابید چند لحظه ‌ای برنامه ‌های روزتان را كنترل كنید که چه چیزی گفتید، چه چیزی شنیدید، چه چیزی نوشتید، چه چیزی خواندید، چه غذایی را فراهم كردید، چه كار می‌ خواهید بكنید؟! ▪️ هر كسی به عهده خود اوست! به ما گفتند این مرزها را حفظ كنید! تنها مرزهای جامعه نیست كه گفتند عالمان دین، مرزداران عقیده و افكار مردم هستند،[2] هر كدام از ماها باید مرزهایمان را حفظ كنیم! این مرزداری را وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) به ما آموخت كه شما هر شب كه می‌ خواهید بخوابید چند لحظه بررسی كنید و ببینید چه كار كردید،[3] چون ماییم و ابدیت ما! بنابراین اینكه فرمود: «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُهُ وَ عَدُوُّهُ جَهْلُهُ»، به ما نشان داد كه دوستی و دشمنی چیست و روح قوی است که می ‌تواند اینها را كنترل كند، از آن به بعد این ﴿إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ﴾[4] به اسارت گرفته می‌ شود، «انّ العقل لامّارٌ بالحُسن» آن وقت چنین چیزی می‌شود که به ما فرمان كار خوب می‌دهد. بعضی ‌ها به آسانی كار خوب را انجام می‌ دهند و خیلی برایشان سهل است؛ به آسانی راست می ‌گویند، به آسانی چشم و گوش خود را مواظب‌ هستند، به آسانی غذایشان را مواظب‌ می باشند، خیلی برایشان آسان است! به آسانی راه حلال و تقوا را طی می‌ كنند، چون دیگران اگر گرفتار ﴿إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ﴾ بودند، اینها «انّ العقل لامّارٌ بالحسن» هستند که یك دارند و این امیر دستور كارهای خوب می ‌دهد و اینها هم به آسانی انجام می ‌دهند. [1]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص11. [2]. بحارالانوار، ج2، ص5؛ «قَالَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الصَّادِقُ(علیه السلام) عُلَمَاءُ شِیعَتِنَا مُرَابِطُونَ بِالثَّغْرِ الَّذِی یلِی إِبْلِیسُ وَ عَفَارِیتُهُ یمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَی ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ یتَسَلَّطَ عَلَیهِمْ إِبْلِیسُ وَ شِیعَتُهُ النَّوَاصِبُ أَلَا فَمَنِ انْتَصَبَ لِذَلِكَ مِنْ شِیعَتِنَا كَانَ أَفْضَلَ مِمَّنْ جَاهَدَ الرُّومَ وَ التُّرْكَ وَ الْخَزَرَ أَلْفَ أَلْفِ مَرَّةٍ لِأَنَّهُ یدْفَعُ عَنْ أَدْیانِ مُحِبِّینَا وَ ذَلِكَ یدْفَعُ عَنْ أَبْدَانِهِم‏». [3]. العدد القویة لدفع المخاوف الیومیة، ص292؛ بحارالانوار، ج75، ص352؛ «مَنْ حَاسَبَ نَفْسَهُ رَبِحَ وَ مَنْ غَفَلَ عَنْهَا خَسِر...‏». [4]. سوره یوسف، آیه53. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1394/05/29 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 هجرت 🔸 مستحضرید كه گفتن احكام، تدریس احكام، بیان احكام و سخنرانی كردن اینها همه كارهای تعلیمی است و هیچ كدام نیست. تبلیغ آن است كه ﴿وَ قُلْ لَهُمْ فی أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغَاً﴾[1] شما بتوانید حرف را به دل مردم برسانید، به آن جاذبه مردم برسانید، نه به آن عاقله یا فاهمه و مانند آن! اگر مردم را فهماندید، احكام را گفتید، با سخنرانی ‌ها و كتاب های خوب كار ﴿وَ یعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾[2] را كردید، كار معلم را كردید، كار حوزوی را كردید، نه كار تبلیغی را! تبلیغ آن است كه موعظه باشد ﴿وَ عِظْهُمْ وَ قُلْ لَهُمْ فی أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلیغَاً﴾[3] حرفتان را ببرید در كه اینها جانمایه داشته باشند، بپذیرند، نه بفهمند! پس رسالت اصلی شما بزرگواران آن است كه اینها را به باور برسانید، نه به اینها اطلاع بدهید! آگاه كنید و اینها را عالم بكنید؛ اینها با كتاب خواندن و مطالعه كردن و گوش دادن از رادیو و تلویزیون و اینها هم حاصل می ‌شود. ▫️ فرق اساسی این رسانه ‌های گروهی با حسینیه و مسجد آن است كه بخش عظیمی از این كار رسانه‌ های گروهی همان تعلیم است، البته آن بخشی كه ارتباط مستقیم با مسائل مذهب دارد كارشان تعلیم است؛ اما حالا دو تا قطره اشكی از این مخاطبشان بگیرند، او را به باور بنشانند، او را اهل نماز شب بكنند و او را به گرایش نزدیك بكنند این كار بسیار كم است و این كار كار رسمی حسینیه و مسجد است و این كار رسمی عالمانی است كه عهده ‌دار تبلیغ ‌اند. 🔸 [عالمان] این حرف را در سطح گوش اینها می‌ برند که این را به وسیله بلندگو و امثال ذلك تا به گوش مردم می‌ رسانند یا به وسیله نوشتن كتاب ها این نقوش را به باصره خواننده‌ ها می ‌رسانند، از آنجا طبق قراردادهای وضع، این كلمات و این مفاهیم را هم به فاهمه و عاقله این مردم می‌ رسانند، این دو تا كار؛ از یك راه نامرئی خودشان در درون دل ایشان، یعنی از عقل نظر آنجا كه مربوط به اندیشه و دانش و علم است عبور می‌ كنند و به آن منطقه انگیزه می‌ رسند كه این كار هر عالمی هم نیست. هر عالمی هم آن توفیق را ندارد كه در جان مردم راه پیدا كند و حرف او در دل مردم اثر بگذارد، این نصیب هر كس نخواهد شد؛ اما حالا كه شما این توفیق را پیدا كردید سعی كنید ـ ان ‌شاء ‌الله ـ این ‌چنین باشید كه همراه حرفتان بروید در فاهمه مردم تا اینها خوب بفهمند، اگر خوب فهمیدند و شما شدید معلم كتاب و حكمت بدانید كه بین راهید و هنوز به مقصد نرسیدید؛ مرید كاروان اینها را باید به برساند! این تازه است! 🔸 اگر مردم را آشنا كردید به مسائل علمی اعتقادی سیاسی اینها تازه میقات است، اینها تازه است، تازه اینها احرام بستند. هدف این نیست كه شما ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ بشوید که مردم را آگاه كنید، عالم بكنید، فاهمه آنها را تغذیه كنید، عالمه آنها را تزكیه كنید و اندیشه آنها را تأمین كنید. اگر به مرز علم رسیدید و مردم را كاملاً به مسائل شرعی آگاه كردید تازه اینها احرام می ‌بندند و از میقات وقتی احرام اندیشه ‌ای بستند به همراه اینها می ‌روید در آن كعبه‌ ای كه انگیزه پیدا می ‌شود؛ آن مردم وقتی به رسیدند دل به خدای سبحان می ‌دهند، آنجا جای ایمان است كه برتر از علم است، آنجا جای است كه بالاتر از عقد است، آنجا خودتان را حاضر می ‌یابید، انبیا را حاضر می ‌یابید، در جان مردم متدین همه اینها ظهور و حضور دارند؛ اینجا است كه بالاتر از اندیشه است و مرحله ﴿یزَكِّیهِمْ﴾ هست كه بالاتر از ﴿یعَلِّمُهُمُ﴾ است. [1] . سوره نساء، آیه63. [2] . سوره آل عمران، آیه48. [3] . سوره نساء، آیه63. 📚 سخنرانی در دومین گردهمایی طرح هجرت بلند مدت تاریخ: 1382/03/28 🆔 @a_javadiamoli_doross ☘☘☘ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آفاتِ نبودِ 3 🌴🌴🌴 ⏪ 8 . دوستي و برادري با فاسقان: «من أعظم الحُمق مؤاخاة الفجّار»] شرح غررالحكم، ج6، ص21. [ ؛ از بزرگترين حماقت ها، برادري كردن با فاجران است. ⏪ 9. تلوّن و دوگانگي: «من أمارات الأحمق كثرة تلوّنه»] همان، ص46. [ ؛ رنگ به رنگ شدن، از نشانه هاي احمق است. ⏪ 10. نبودِ شرم و حيا: «ما أوقح الجاهل! »] همان، ص76 [ ؛ چه ب يحياست جاهل! «الجاهل لايرتدع ]» همان، ج1، ص117. [ ؛ جاهل، از ناپسندي باز نم يايستد. ⏪ 11. افشاي اسرار: «لا تسرّ إلي الجاهل شيئاً لا يطيق كتمانه»] همان، ج6، ص284. [ ؛ سرّي را كه جاهل طاقت كتمان آن را ندارد، به او مگو. ⏪ 12. طمع ورزي: «لا تطمع في كلّ ما تسمع فكفي بذلك حمقاً»] همان، ص345. [ ؛ در هر چه م يشنوي طمع مكن كه همين نشانه حماقت است. ⏪ 13 . لهو و لعب «بازي و سرگرمي»: «لا يثوب العقل مع اللَّعب»] همان، ص364. [ ؛ عقل با بازيگري جمع نم يشود. «اللهّو من ثمار الجهل»] همان، ج1، ص69. [ ؛ كار بيهوده، از آثار جهل است. «اللهّو قوت الحماقة»] همان، ص232 [ ؛ كار بيهوده، غذاي حماقت است. «أفضل العقل مجانبة اللهو]» همان، ج2، ص399. [ ؛ دوري از كار بيهوده، افزونترين عقل است . 📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 68 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(11) 🔅🔅🔅 ❇️ اهداف کار : ⏪ 7-نجات جامعه بشری كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى‏ صِراطِ الْعَزيزِ الْحَميدِ (1/ابراهیم) 🔅 نکته ها وپیام ها ☑ تشبيه كفر و تفرقه و جهل و شرك و شك به «الظُّلُماتِ» بخاطر آن است كه انسان در آن حالت‏ها متحيّرو سرگردان است، مثل زمانى كه در تاريكى به سر مى‏بردو نمی تواند راه به جایی ببرد. ☑ نور وسيله بينايى، بيدارى، حركت و رشد و راهیابی است همانگونه كه همه‏ى اينها در كتاب آسمانى و راه خدا موجود است. «كِتابٌ ... إِلَى النُّورِ ... إِلى‏ صِراطِ الْعَزِيزِ» ☑ فلسفه‏ى نزول كتاب‏هاى آسمانى و بعثت انبيا، نجات بشر از ظلمت‏هاست. «لِتُخْرِجَ النَّاسَ» ... 🔅🔅🔅 فَأْتِيَا فِرْعَوْنَ فَقُولَا إِنَّا رَسُولُ رَبّ‏ِ الْعَالَمِينَ*أَنْ أَرْسِلْ مَعَنَا بَنىِ إِسْرَ ءِيلَ(شعراء/16و17) پس نزد فرعون رويد و بگوييد: ما رسول پروردگار جهانيان هستيم* كه بنى اسرائيل را با ما بفرستى‏. ☑ آزاد كردن مردم از اسارت طاغوت‏ها، در رأس برنامه‏هاى فرهنگی پیامبران الهی قرار دارد. «أَرْسِلْ مَعَنا بَنِي إِسْرائِيلَ» 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
انعام 22.mp3
18.04M
22 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
شهرت و جاه طلبی 31.mp3
3.31M
(31) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:27دقیقه 🌿🌿🌿 📼شهرت و جاه طلبی 2 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام حسن مجتبی و امام رضا علیهما السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
D1737579T13277111(Web).Mp3
769.9K
حبل المتین در کدام آیه قرآن آمده است؟ @ostad_maleki 🔅🔅🔅 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۱۴۹ ـ ۱۴۸ 📌 و يکی از کبيره و نسبت به است. مگر آنکه به انسان شده باشد که در نزد قاضی می تواند کارهای بد را برای بگويد و اگر نسبت به علنی خوبی کند، يا با آنها در خفا نمايد يا از بدی های آنها بگذرد متّصف به صفتی از صفات شده است. زيرا خدای تعالی در عين آنکه بی نهايت دارد، از ديگران و های آنها می گذرد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (58) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 لطايف و اشارات ☑ 3- سخنان ابن عربى درباره حروف مقطعه ⏪ محى الدين عربى درباره 29 سوره كه مصدر به 14 حرف مقطع (بعد از حذف مكرر) است به طور كلى و جامع در طليعه سوره هاى بقره و آل عمران بحث كرده و در ساير سور بيست و هفت گانه مطلبى درباره حروف مقطعه ارائه نكرده و تنها در مطلع سوره هاى يس، ص و قلم مقدارى درباره آنچه در طليعه اين سه سوره ذكر شده، بحث كرده است. عصاره مطالب ايشان در اين پنج سوره به شرح زير است: ▫ الف. حروف امتى از امم بود، مخاطب و مكلفند، و از جنس خود داراى رسولند، و در همان جا كه قرار دارند داراى نامهايى هستند و براى هر عالمى فرستاده اى از جنس خودشان است، و آنان داراى شريعتى هستند كه به آن متعبدند و آنان دو صنف لطيف و غير، و تنها خطابى كه متوجه آنهاست، امر است و نزد آنها نهى وجود ندارد. ▫ ب: حروف داراى مراتبند. بعضى عام و برخى خاص و عده اى خاص ‍ الخاص و گروهى صفاء خلاصه خاص الخاص هستند و حروف اوايل سور از سنخ خاص و فوق عامند. ▫ ج: معرفت حقيقت اوايل سور يعنى حروف مقطعه بهره كسى است كه از آفرينش انسان به صورت رحمان و از خلقت آدم به صورت الهى بهره مند شده باشد و او كسى است كه به مقام خلافت و اصل آمده باشد. ▫ د: بيست و نه سوره مصدر به حروف مقطعه است ؛ همانند منازل بيست و نه گانه ماه. ▫ ه: رقم حروف مقطعه بدون حذف مكرر 78 است و اين رقم، مراتب كمالى ايمان است و ايمان كسى كامل نمى شود مگر آن كه همه مراحل هفتاد و اندى آن را حيات كند و اگر كسى حقيقت آن حروف را بدون تكرار بفهمد، آگاه مى شود كه خداوند در آن حروف به حقيقت ايجاد و فراوانى بودن قديم تنبه داده است. ▫ و: اول آن حروف در نوشتن الف است و در خواندن، همزه است و آخر آنها نون است. الف براى وجود ذات كامل است، چون نيازى به حركت ندارد و نون براى وجود نيمى از عالم و نصف دايره هستى است كه نيمى از آن محسوس و نيم ديگر معقول است و نقطه نشانه نيم دايره بودن است. ▫ ز: حروف مقطعه گاهى يك حرف و گاهى بيش از آن تا پنج حرف است و حروف پنج رقمى برخى متصل است ؛ مانند (كهيعص) و برخى منفصل است، مانند (حم # عسق) و علم حروف فقط نزد اولياء الله است كه مكشوف آنهاست و حكيم ترمذى اين علم را علم الاولياء ناميد... ▫ ح: حروف مقطعه اجساديند كه ارواح و فرشتگان ويژه حافظان آنها هستند و هر گونه تاثيرى كه با كتابت يا تلفظ آن حروف صورت مى پذيرد مستند به آن ملائكه است ؛ هنگامى كه قرائت كننده گفت: الف، لام، ميم، سه فرشته به او جواب مى دهند: چه مى گويى. هنگامى كه قرائت كننده آنچه را كه بعد از اين حروف قرار دارد بخواند، فرشتگان سه گانه مى گويند: راست گفتى... ▫ ط: الف، از (آلم) اشاره به توحيد است. الف در قياس با ساير حروف همانند واحد، در قياس با مراتب عدد است، همان طور كه واحد، عدد نيست ولى عدد، به سبب واحد، ظاهر مى شود. الف، نزد كسى كه بويى از حقايق برده است، از حروف نيست، گرچه حروف به وسيله الف پديد مى آيد و توده مردم آن را حرف مى نامند. هنگامى كه محقق گفت: الف حرف است، آن را به نحو مجاز در تعبير مى گويد، نه حقيقت. مقام الف، مقام جمع است و نامى كه دارد اسم الله است و از صفات قيوميت برخوردار و واجد همه مراتب حروف است. ميم اشاره به ملك و سلطانى است كه هرگز هلاك نمى گردد و لام كه بين الف و ميم قرار دارد براى وساطت بين ذات و سلطنت پايدار است. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت30 :تفسیر آیه13 سوره مطففین ✳ إِذَا تُتْلَى‌ عَلَيْهِ‌ آيَاتُنَا قَالَ‌ أَسَاطِيرُ الْأَوَّلِينَ‌ ☑۱ - تلاوت آیات قرآن و آموختن معارف آن به مردم، حرکتى مطلوب و شایسته پى گیرى است. (إذا تتلى علیه ءایتنا) تداوم، از فعل مضارع «تتلى» استفاده مى شود; زیرا در مواردى که سخن درباره کارهاى گذشته افراد و یا بیان حالت آنان است، فعل مضارع بر استمرار دلالت دارد. ☑۲ - متجاوزان و گنه پیشگان، نباید از شنیدن آیات قرآن محروم بمانند. (کلّ معتد أثیم . إذا تتلى علیه ءایتنا) ☑۳ - تکذیب کنندگان قیامت، معارف قرآن را نوشته هایى بى اساس و ساخته و پرداخته پیشینیان مى دانند. (قال أسطیر الأوّلین) («أساطیر» جمع «اُسطوره») به سخن هاى زیبا و نوشته شده اى گفته مى شود که در محتوا، شبیه یاوه سرایى باشد (لسان العرب). مراد از استناد «أساطیر» به «أوّلین» یا این است که این اساطیر، تراوش افکار آنان است و یا این که زندگانى آنان، در این افسانه ها ترسیم شده است. برداشت یاد شده، ناظر به احتمال نخست است. ☑۴ - قرآن، حتى در دیدگاه کافران، ظاهرى زیبا و آراسته دارد. (أسطیر الأوّلین) در صورتى نوشته افسانه اى را «اسطوره» مى گویند که زیبا باشد. ☑۵ - منکران قیامت، قرآن را مجموعه اى افسانه اى، درباره نسل هاى انقراض یافته بشر مى دانند. (إذا تتلى علیه ءایتنا قال أسطیر الأوّلین) ر.ک. توضیح ۳ ☑۶ - تجاوزگرى و آلودگى به گناه، زمینه ساز انکار معارف قرآن و ارتجاعى خواندن آیات آن است. (کلّ معتد أثیم . إذا تتلى علیه ءایتنا قال أسطیر الأوّلین) ☑۷ - قرآن، کتابى الهى و آیات آن، وابسته به خداوند است. (ءایتنا) ☑۸ - آیات قرآن، بازدارنده انسان از طغیان گرى و گناه و راهنماى او براى ایمان به قیامت است. (و ما یکذّب به إلاّ... إذا تتلى علیه ءایتنا قال أسطیر الأوّلین) ☑۹ - نقل هاى تاریخى قرآن، سراسر حقیقت است و افسانه سرایى در آن راه ندارد. (إذا تتلى علیه ءایتنا قال أسطیر الأوّلین) ☑۱۰ - عقیده به روز قیامت در تاریخ بشر، سابقه اى دیرینه دارد. (و ما یکذّب به ... قال أسطیر الأوّلین) سخن منکران قیامت - که معارف قرآن از جمله معاد را محصول اندیشه پیشینیان مى دانستند - بیانگر آن است که اندیشه معاد، گذشته اى طولانى دارد و مردم عصر بعثت، به سابقه دیرینه این اعتقاد آگاه بودند. ☑۱۱ - منکران قیامت، آن را خرافه اى ساخته و پرداخته افسانه پردازان پیشین مى دانند. (و ما یکذّب به إلاّ... قال أسطیر الأوّلین) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت31 :تفسیر آیه14 سوره مطففین ✳ کَلاَّ بَلْ‌ رَانَ‌ عَلَى‌ قُلُوبِهِمْ‌ مَا کَانُوا يَکْسِبُونَ‌ ☑ ۱ - افسانه پنداشتن قرآن، دیدگاهى مطرود است و صاحب نظران نباید از قرآن چنین تصورى داشته باشند. (کلاّ) حرف «کلاّ»، براى منع مخاطب از پذیرفتن سخنى است که پیش از آن، مطرح بوده است. ☑۲ - قیامت، حقیقت دارد و نباید آن را افسانه پنداشت. (الذین یکذّبون بیوم الدین ... إذا تتلى علیه ءایتنا قال أسطیر الأوّلین . کلاّ) ☑۳ - روى گردانى کافران از قرآن، به دلیل ناتوانى آنان از درک مفاهیم آن است و افسانه دانستن آن، بهانه اى بیش نیست. (قال أسطیر الأوّلین . کلاّ بل ران على قلوبهم) ☑۴ - قلب منکران قرآن، زنگارگرفته و چرکین است و از درک مفاهیم آن ناتوان مى باشد. (کلاّ بل ران على قلوبهم) «رَیْن» (مصدر «ران») به معناى زنگار و چرک است (لسان العرب). ☑۵ - قلب، مرکز دریافت حقایق و رهنمودهاى الهى و پیدایش گرایش ها و اعتقادات است. (ما یکذّب ... قال أسطیر الأوّلین . کلاّ بل ران على قلوبهم) ☑۶ - مداومت کافران بر تکذیب، طغیان و گناه، مایه چرکین شدن قلب و مسدود شدن راه هاى شناخت بر آنان است. (بل ران على قلوبهم ما کانوا یکسبون) مراد از «ما کانوا یکسبون»، همان امورى است که آیات پیشین درباره کافران برشمرده است. ☑۷ - شناخت ها و کردار انسان، سرمایه و دستاورد او و مؤثر در گرایش ها و ضعف و قوّت فهم او است. (ما کانوا یکسبون) تعبیر «یکسبون» - که ناظر به تکذیب اعتدا و گناه کافران است - بیانگر این است که اندیشه ها و کردار، سرمایه اى است که آن را به دست آورده اند; گرچه براى آنان چیزى جز زیان دربرندارد. ☑۸ - انکار قیامت، برخاسته از قلب سیاه و درک ناتوان است. (الذین یکذّبون بیوم الدین ... کلاّ بل ران على قلوبهم) ☑۹ - طغیان گرى و گناه، سیاه کننده قلب و مسدودسازنده راه درک و اعتقاد است. (کلّ معتد أثیم ... بل ران على قلوبهم ما کانوا یکسبون) ☑۱۰ - تمام مردم، حتى کافران، در اصل آفرینش خویش، از قدرت درک حقایق و قلبى روشن و فهمیده برخورداراند. (بل ران على قلوبهم ما کانوا یکسبون) ☑۱۱ - تلاوت آیات قرآن، بر کسانى که قلب شان بر اثر گناه، سیاه و فاسد شده، تأثیرى ندارد. (إذا تتلى علیه ءایتنا ... بل ران على قلوبهم ما کانوا یکسبون) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت32 :تفسیر آیه15 سوره مطففین ✳ کَلاَّ بَلْ‌ رَانَ‌ عَلَى‌ قُلُوبِهِمْ‌ مَا کَانُوا يَکْسِبُونَ‌ کَلاَّ إِنَّهُمْ‌ عَنْ‌ رَبِّهِمْ‌ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ‌ ☑ ۱ - قیامت، حقیقت دارد و نباید آن را افسانه پنداشت. (الذین یکذّبون بیوم الدین ... قال أسطیر الأوّلین ...کلاّ) ☑۲ - افسانه پنداشتن قرآن، پندارى واهى و سزاوار پرهیز است. (قال أسطیر الأوّلین . کلاّ ... کلاّ) حرف «کلاّ» در این آیه، مى تواند تأکید «کلاّ» در آیه قبل باشد. ☑۳ - لزوم مراقبت از قلب و پرهیز از چرکین ساختن آن با گناه (ران على قلوبهم ما کانوا یکسبون . کلاّ) ☑۴ - قلب تکذیب کنندگان قرآن و قیامت، هرگز از آلودگى هاى گناه پاک نخواهد شد. (ران على قلوبهم ما کانوا یکسبون . کلاّ إنّهم ... محجوبون) ☑۵ - تکذیب کنندگان قیامت و منکران قرآن، از ملاقات خداوند و دیدار رحمت او در قیامت محروم اند. (إنّهم عن ربّهم یومئذ لمحجوبون) محجوب بودن از خداوند، نمى تواند به معناى ندیدن با چشم باشد; زیرا این امر به کافران اختصاص ندارد. بنابراین مراد، رانده شدن از درگاه الهى و محرومیت از دیدار جلوه هاى خداوند (از قبیل رحمت و ثواب الهى و یا نظایر آن) است. ☑۶ - قلب هاى تیره کافران، در قیامت نیز از درک حقیقت و شناخت خداوند و جلوه هاى ربوبیت او، ناتوان خواهند بود.* (إنّهم عن ربّهم یومئذ لمحجوبون) محجوب بودن از «ربّ» - چنانچه از ارتباط این آیه با آیه قبل برمى آید - ممکن است به معناى محجوب ماندن قلب، از هرگونه ارتباط با خداوند باشد. در نتیجه کافران، در قیامت نیز خداوند را نخواهند شناخت و به او ایمان قلبى نمى آورند. ☑۷ - گناه، طغیان گرى و تکذیب قرآن و قیامت، مانع ملاقات و قرب خداوند در قیامت است. (ما یکذّب به إلاّکلّ معتد أثیم ... إنّهم عن ربّهم یومئذ لمحجوبون) ☑۸ - ربوبیت خداوند، عام و فراگیر همه انسان ها حتى کافران، است. (ربّهم) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳ ماه ولایت 💢 ماه ربیع الاول ماه ولایت است؛ زیرا هم رسول اكرم و هم امام صادق (علیهما آلاف التحیة و الثناء) در این ماه به دنیا آمدند. بزرگان از اهل وِلا از وجود مبارك امام ششم (علیه السلام) نقل كرده‌اند كه «وَلَایتِی لامِیرَالَمُؤْمِنِینَ عَلَیهِ السَّلاَمُ خَیرٌ مِنْ وِلاَدَتِی مِنْهُ»؛[1] امام ششم طبق این نقل می ‌گوید من فرزند علی هستم و ولی علی، اما این ولایتم برای من پربركت ‌تر از آن ولادت است؛ ماه ربیع الاول ماه ولایت است. 💢 از رسول اكرم (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) رسیده است: «كَفَى‏ بِالْمَوْتِ‏ وَاعِظاً وَ كَفَى‏ بِالتُّقَى‏ غِنًى‏ وَ كَفَى بِالْعِبَادَةِ شُغُلًا وَ كَفَى بِالْقِیامَةِ مَوْئِلًا وَ بِاللَّهِ مُجَازِیاً»؛[2] اگر كسی محتاج به پند و موعظت است، توجه مرگ عامل خوبی برای موعظت اوست و اگر كسی توانگری طلب می ‌كند، تقوا بهترین وسیله بی نیازی است. داشتن بهتر از آن است كه انسان روح نیازمند داشته باشد و بخواهد با مال آن بی نیازی را برطرف كند؛ از چیزی بی نیاز باشی بهتر است تا اینكه با چیزی بی نیاز بشوی! نوع سخنانی كه معصومین دارند از كلمات رسول اكرم (علیهم السلام) هست، فرمود عامل بی نیازی است؛ نه انسان را وادار می ‌كند به سوی خلاف قدم بردارد، نه از نداشتن و محرومیت از تجمل رنج می ‌برد. 💢 رسول اکرم فرمود: «كَفَى‏ بِالتُّقَى‏ غِنًى‏»؛ تقوا انسان را كریم می‌ كند و «كریم النفس» به جای اینكه به اشیاء مادی بی نیاز بشود، از آنها بی نیاز می ‌شود. «وَ كَفَى بِالْعِبَادَةِ شُغُلًا»؛ عبادت خدا انسان را از معصیت او مشغول كند چیز خوبی است؛ انسان هر كاری كه انجام می ‌دهد طوری باشد كه ﴿لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیعٌ﴾؛[3] یعنی به جای اینكه در اثر سرگرمی ها از عبادت خدا مشغول بشود، به وسیله عبادت خدا، از غیر عبادت خدا اشتغال بورزد. «وَ كَفَى بِالْقِیامَةِ مَوْئِلًا»؛ بازگشت همه ما قیامت است و توجه به آن برای ما آموزنده است. «وَ بِاللَّهِ مُجَازِیاً»؛ اگر كسی بداند جزا به دست خداست تقوا را ترك نمی ‌كند. [1] . جامع الأسرار ومنبع الأنوار، ص500. [2] . تحف العقول، ص 35. [3] . سوره نور، آیه 37. 📚 خطبه های نماز جمعه تاریخ: 1371/06/27 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
ماه ولایت.mp3
1.74M
✳ ماه ولایت 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
☑️من بخواهم یا نخواهم تنها هستم انسان‌های هوشمند تنهایی خود را می‌کنند و سهمناک‌ترین وجهه‌ی زندگی انسان تنهایی‌اش است. انسان بالذات تنهاست. تنهایی این است که علی‌الاطلاق هیچ کس "من" را نداند. جز خداوند هیچ کس "من" را نمی‌داند و به همین جهت می‌توانیم به متوکل باشیم. هیچ کس در عالم، "من" را نمی‌‌داند، و تنها خداوند می‌داند. هیچ کس "من" را نمی‌داند، حتی خودم خودم را نمی‌دانم. چرا خودم را تنها می‌بینم؟ انسان در لحظه‌ای که تصمیم جدی می‌گیرد تنها است. هیچ کس تا تصمیم نگیرد، تنهایی خود را نمی‌فهمد. در تصمیم جدی، خود "من" بایستی تصمیم بگیرم. تصمیم از تنهایی انسان است. افرادی که مقلدانه فعلی را انجام می‌دهند، آن تصمیم نیست. در تصمیم جدی، تنهایی خودم را می‌فهمم. وقتی تصمیم می‌گیرم، خود "من" تصمیم می‌گیرم و هیچ کس نیست و این است. خود تصمیم مهم است و لحظه تصمیم تنهایی است نه لوازم آن، چون خود "من" هستم که تصمیم می‌گیرم. در لحظه تصمیم از مُتعلقات صرف‌نظر می‌کنیم، مُتعلقات اسباب بر تصمیم هستند و لحظه‌ی تصمیم منم. منم که می‌گیرم. غلامحسین ابراهیمی متن از کتاب «من و جز من» 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom