روزنه
جهانآرا و طالبان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بعد از موضع صریح و حکیمانه مقام معظم رهبری و تأکید بر ن
بازخوانی این یادداشت نسبتا قدیمی(شهریور ۱۴۰۰) خالی از لطف نیست:
جهانآرا و طالبان:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/9765
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
متلک بیادبانه و تهدیدآمیز طالبان در پاسخ به مواضع صریح رئیسجمهور در مورد #آب_هیرمند
🔸این عضو شناخته شده طالبان که خود را جنرال مبین مینامد، در پاسخ به هشدار آقای رئیسی درباره حقابه ایران از رود هیرمند یا هلمند، با یک دبه زرد به ایران آب تعارف میکند.
🔹این بشکهها در افغانستان، نماد حملات انتحاری طالبان است و این گروه به آن مباهات میکند.
@rozaneebefarda
حلّال سیاسی؛ نه حلال سیاسی!
درنگی در نحوه مواجهه رهبر معظم انقلاب اسلامی با بانوی کمحجاب در نمایشگاه کتاب
محسن قنبریان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
• "فعلِ" مجتهد عادل مثل "قول"ش حجت و گویای فتوایش است. اگر وضو گرفتن مرجع خود را دیدید انگار در رساله اش خوانده اید.
• البته "فعل" دلالتش از "قول" کمتر است. مثلا "انجام کاری"، دلالتی بیش از "جواز" ندارد؛ حال آیا "مباح" است یا "مستحب" یا "واجب"؟ دلالتی ندارد.
ایستادن در غرفه یک دختر کم حجاب و سخن گفتن با او و حتی تذکر لسانی ندادنِ شخص اول حکومت اسلامی و یک مرجع تقلید چگونه تحلیل می شود؟!
اینکه به قرینه "حرام سیاسی" خواندنِ "کشف حجاب" توسط ایشان، "کم حجابی"، "حلال سیاسی" تلقی شود؛ صدالبته غلط است.
• فعل ایشان (ایستادن و سخن گفتن)، بر جواز فعل شخص دیگر(کم حجابی) دلالتی ندارد و ملاک همان فتوای ایشان است.
• " تقریر" و سکوت مجتهد هم حجیتش ثابت نیست. در این مورد هم دلالتی بر "سکوت رضایت" نیست!
🔅اما فعل ایشان، در ایستادن و ملاطفت با کم حجاب، آشکارا بر #ولاء_اجتماعی و طرفینی دلالت دارد.
این ولاء و پیوند اجتماعی(۷۲انفال) خاستگاه نهی از منکر است(۷۱توبه) و رتبتاً مقدم بر آن است (ولو زماناً باهم باشند).
تا این ولاء و پیوند اجتماعی بین "عادل و فاسق"، "متشرّع و لاابالی" و "کسانی که هریک از حیثی تخلفی دارند"، زنده و فعال نباشد، امر و نهی کردن نه روان میشود و نه اثر می گذارد!
ارتقای ولاء و پیوند اجتماعی، #حلّال_سیاسی و مشکل گشای اجتماعی برای تأثیر و تأثر طرفینی و بالتبع اصلاح رفتارهای اجتماعی است.
⬅️ زبانِ فعل رهبر انقلاب، رهنما به حلّال سیاسی بود نه حلال سیاسی!
🔸حاشیه روزنه
گرچه جایگاه ولایت فقیه با جایگاه مراجع عظام تقلید متفاوت است و این نکته در تحلیل سیره ایشان نیز موثر است اما نکات مندرج در یادداشت فوق، خط بطلانیست بر برداشتهای سادهانگارانه و سطحی از سیره سیاسی مقام معظم رهبری.
با جماعتی مواجهیم که نه تنها اهل مرزبانی در عرصه حجاب و عفاف نیستند که مجاهدان حاضر در این سنگر مقدس را به انحا مختلف #تخطئه میکنند و با انواع بافتههای ذهنی و زبانی سست، در پی تئوریزه کردن #کشف_حجاب هستند!
شاخصه مهم این جماعت که از آنها به عنوان #صورتیها یا #اصحاب_تعطیل نیز یاد میشود، برداشتهای شخصی و بیضابطه از دین و مبانی و سیره امام و رهبری است.
تبیین چارچوبمند محکمات سیره امام و رهبری، بساط مارگیری این جماعت بلندآوازه و میانتهی را برهم خواهد زد و در سایه این مهم، دین جوانان از معرض تردید و تضعیف، نجات خواهد یافت. انشالله.
@rozaneebefarda
خطر سکولارها و سخنی با طلاب و عالمان دین
بازنشر|| حجتالاسلام والمسلمین دکتر احمدحسین شریفی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
نگاهی به گفتهها و نوشتههای «مدعیان روشنفکری» در ماههای اخیر نشان میدهد که دینستیزان به صورتی منسجم و آشکار و به شکلی هماهنگ و همافزا، همه خواستهها و داشتههای خود را به میدان مبارزه با اسلام و ارزشهای اسلامی آوردهاند.
با اینکه هیچ سخن جدیدی ندارند؛ اما همان مدعیات کهنه و قدیمی اسلامستیزانِ دههای اخیر را با بیانهای مختلف و به مناسبتهای گوناگون مطرح میکنند:
«اباحیگری»، «دینستیزی» «فقهگریزی»، «روحانیتهراسی»، «شریعتگریزی»، «لیبرالیسم»، «سکولاریسم» و در یک کلام «اومانیسم»، از اصول و مبانی مشترک همه نوشتهها و گفتههای آنان در همه موضوعات سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی است.
معالاسف، قاطبه عالمان دین و مدافعان فکر و فرهنگ اسلامی، علیرغم برخورداری از منطقی قویم و پشتوانههای معرفتی مستحکم، در قبال این همه دینستیزی و اسلامهراسی، سکوت پیشه کردهاند. و احساس این بنده ناچیز آن است که به تبعات کشنده و مرگبار این سکوت خود نیز واقف نیستند!
تسخیر ذهن و زبان و قلب جوانان و نوجوانان و دختران و پسران تحصیلکرده این کشور با مفاهیم و ایدههای ضددینی و ضد اسلامی و با بهرهگیری از اصناف هنرهای بیانی و نوشتاری از مهمترین اهداف مدعیان روشنفکری است و متأسفانه اغلب جوانان و نوجوانان مظلوم ما نیز در این هجمه بزرگ، بیدفاع و بیمدافعاند. و چون سخنی جز سخنان اباحیگرایانه، شریعتگریزانه و لیبرالیستی نمیشنوند و نمیخوانند، گمان میکنند حق همان است که میشنوند و میخوانند! و به همین دلیل به راحتی فریب میخورند و به دام و دامنِ سبک زندگی لیبرالیستی میافتند.
به عنوان یک طلبه کوچک، از همه روحانیان و طلاب عزیز و همچنین اساتید متعهد دانشگاهها میخواهم فرمان «جهاد تبیین» را جدی بگیرید.
مجاهدانه به میدان «تبیین ارزشهای اسلامی» و «نمایاندن منطق فکر اسلامی» و «تشریح زیباییهای سبک زندگی اسلامی» وارد شوید.
«تهدید» شبهات و هجوم دینستیزان و اسلامهراسان علیه فکر و فرهنگ و ارزشهای اسلامی را به «فرصتی» برای تبلیغ و تبیین اسلام و ارزشهای اسلامی تبدیل کنید.
مطهریوار و مصباحگونه وارد میدان مبارزات فکری و فرهنگی شوید.
قدری به جای یا در کنار مطالعه فقه و حقوق و اخلاق، به «فلسفه فقه» و «مبانی حقوق» و «فلسفه اخلاق اسلامی» نیز بپردازید و آنها را برای نسل جوان و نوجوان تبیین کنید.
«فلسفه ارزشهای اسلامیِ ناظر به زیست فردی و اجتماعی» را تشریح کنید.
«جاودانه» و «جهانی بودن» و «واقعی بودن» ارزشهای اسلامی را با زبان منطق توضیح دهید.
ضعف و سستی و نادرستی اندیشههای لیبرالی و غیراسلامی را نمایان کنید.
منطق ناصواب و غیرقابل دفاع اومانیسم و سکولاریسم را آشکار کنید.
شک نکنید که «قعود فکری» و «ترک جهاد تبیین» در این دوران، پشیمانی و پریشانی و شرمندگی ابدی را در پی خواهد داشت.
#روشنفکری
#حوزه_علمیه
#سکولاریسم_حوزوی
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضرورت مقابله با #تحریف_تاریخ نهضت امام خمینی در بیان آیتالله العظمی بهجت
عاملی که باعث شد بنده به عنوان یک وظیفه دنبال مسائل سیاسی بروم سفارش آیتالله بهجت بود.
بعد از ماجرای حمله به #مدرسه_فیضیه آیتالله بهجت به ما سفارش کردند که این حوادث را ثبت و ضبط کنید.
اینها حرفها را #تحریف و عوض میکنند.
🔸حاشیه روزنه
مجاهدت در عرصه تبیین تاریخ نهضت امام خمینی و #مقابله با #تحریف_تاریخ_انقلاب_اسلامی، عرصه مقدسی است که مورد توصیه عارف کامل به شاگرد برجسته خود آیتالله مصباح بوده است.
امروز غفلت از این توصیه راهبردی، موجب تولید موجی از آثار تحریفآمیز شده است.
عجیبتر از تولید و نشر این آثار، اختصاص جوایز ملی به آنهاست!
این یعنی #نهادینهسازی_مطالب_تحریفآمیز!
توصیه آیتالله العظمی بهجت را جدی بگیریم و خود را مخاطب آن بدانیم.
امروز امام خمینی عزیز، #مظلوم واقع شده و از هر سو برای تحریف محکمات اندیشه و سیره سیاسی ایشان به خط شدهاند!
همین غفلتها اگر نبود، چگونه ممکن بود رسانه ملی ما در دوران تصدی برادرانی مؤمن و انقلابی، برای کتاب تحریفآمیز #الفلامخمینی رپرتاژ برود!
#آیتالله_العظمی_بهجت
#علامه_مصباح
@mesbahyazdi_ir
@rozaneebefarda
تحریف بدتر از توهین
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻واقعه اول:
🔸️آنچه که ختم به قیام ۱۹ دی قم شد، توهین یک روزنامه به امام خمینی(ره) بود؛ درسهای قابل برداشت از این واقعه:
۱. تشخیص تکلیف و عمل به موقع تکلیف همیشه عاقبتِ خیر دارد(نتیجه این قیام، آن ۴۰امهای معروف بود که ختم به پیروزی انقلاب اسلامی شد).
۲.امام بزرگوار ما، شخصا ورودی به این مساله نداشت.
🔻واقعه دوم:
🔸️رژیم شاه سخت کوشش میکرد اختلاف روحانیت را رژیم را تمام شده جلوه دهد و چنان بنمایاند که روحانیت با دولت تفاهم کرده و برگشده خط بطلان کشیده است، از این رو ... کوشید با سمپاشیها و دروغپردازیها در سطح جراید و روزنامهها اذهان تودهها را مشوب سازد و تا آنجا که ممکن است به ملت ایران بباوراند که امام با رژیم تفاهم کرده و «انقلاب سفید» را پذیرفته است و در نتیجه هم خمینی را طبق آروزی دیرینه خود در میان مردم ساقط کند و هم نهضت را در هم بشکند. براساس همین غرضورزی و خاماندیشی، مقالهای تحت عنوان «اتحاد مقدس به خاطر هدف مقدس» از طرف سازمان جاسوسی امنیت تدوین گردید و در روزنامه اطلاعات و بعضی از روزنامههای دیگر انتشار یافت. این مقاله مرموز دیکتهشده که در اطلاعات ۱۸ فروردین ۱۳۴۳ انتشار یافت، پس از یک سلسله دروغپردازیها و قلب حقایق در مورد «انقلاب سفید شاه و امریکا» چنین نگاشت: «و جای خوشوقتی است که جامعه روحانیت نیز اکنون با همه مردم، همگام در اجرای برنامههای انقلاب شاه و مردم شده است»!
و اما عکسالعمل امام(ره):
امام آنگاه که از سرمقاله دروغ اطلاعات ۱۸ فروردین ۱۳۴۳ اطلاع پیدا کرده، در اولین فرصت در مقام تکذیب آن برآمد. ... امام از راههای گوناگونی برای تکذیب سرمقاله اطلاعات بهره گرفت و در واقع همه امکانات آن روز خویش و جامعه روحانیت را در راه رویارویی با توطئه رژیم شاه که به وسیله سرمقاله ۱۸ فروردین روزنامه اطلاعات، دنبال میشد، بهکار گرفت.
۱.از وعاظ و گویندگان روحانی خواست در منابر و در ضمن سخنرانیها سرمقاله یاد شده را تکذیب کنند و مدیر مسئول آن روزنامه را به جرم درج چنینی سرمقاله ای مورد نکوهش قرار دهند.
۲.بیدرنگ نمایندهای به دفتر روزنامه اطلاعات فرستاد و از مدیر آن درباره آنچه در این سرمقاله آورده بود توضیح خواست و او را برای تکذیب آن تحت فشار قرار داد.
۳.شخصا نیز در سخنرانی خود پس از آزادی که در ۲۱ فروردین ۴۳ ایراد کرد و نیز در سخنرانی دیگر خود در ۲۶ فروردین ۴۳ رسما به تکذیب و تقبیح این سرمقاله پرداخت و اینگونه دروغ پردازیها و شایعهسازیها را نشان فساد و تباهی رژیم شاه و توطئه آن رژیم در راه آسیب رسانیدن به روحانیت دانست.
۴.در محافل خصوصی و در میان تودههای مردمی که به ملاقات او می آمدند و نیز در دیداری که نمایندگان دولت با او داشتند جریان سرمقاله روزنامه اطلاعات را پیش میکشید و آن را مورد تکذیب قرار میداد و دولت را برای دیکته کردن چنین سرمقالهای سرزنش و نکوهش می کرد.
۵.در پاسخ به تلگرامهای تبریک علمای بلاد که به مناسبت آزادی او مخابره کرده بودند نیز فرصت را غنیمت شمرد و به تکذیب سرمقاله روزنامه اطلاعات پرداخت و از برخی از مقامات روحانی نیز خواست که امر به تکذیب کنند.
(نهضت امام خمینی، ج۱، ص۸۶۸ - ۸۷۱)
🔹️توهین، چند ویژگی دارد:
۱.چهره توهینکننده آشکار میشود.
۲.حقانیت توهین شونده اثبات میشود
۳.هزینههای بسیاری برای توهینکننده دارد.
🔹️اما تحریف:
۱.چهره تحریفگر اصلا معلوم نیست.
۲.تحریف، خود ممکن است هیچگاه آشکار نشود.
۳.شخصیت تحریفشده، آنگونه که تحریفگر میخواهد در اذهان جایگذاری میشود.
🔸پیافزود
عامل اصلی خیرش سراسری مردم برای با #توهین_به_امام، #غیرت_دینی بود. آنگونه که رهبری معظم انقلاب اسلامی نیز بدان اشاره فرمودند. مقابله با پدیده شوم #تحریف_امام نیز غیرت دینی میخواهد.
امروز علاوه بر امام خمینی، آیتالله العظمی خامنهای عزیز نیز مورد تهاجم هتاکان و تحریفگران قرار گرفتهاند. همت و غیرت و مجاهدت مردمان روزهای مبارزه را از خدا باید خواست.
#تحریف_ظالمانه
#خطر_تحریف_سازمان_یافته
@rozaneebefarda
توقیف و جمعآوری کتاب مرتضی سرهنگی از نمایشگاه کتاب تهران
کتاب نامزد گلولهها(پیرامون حاجقاسم) نوشته مرتضی سرهنگی ۲۹ اردیبهشت از سطح نمایشگاه جمعآوری گردید.
به گفته دستاندرکاران کتاب، به دلیل تعلل و تأخیر چند ماهه در صدور مجوز چاپ کتاب، این کتاب بدون مجوز چاپ و توزیع شده بود.
یکی از همکاران سرهنگی درباره این اتفاق چنین نوشته است:
کتاب را برج ۹ سال ۱۴۰۱ برای مجوز ارسال کردیم و در حالیکه طبق قانون ارشاد موظف است نهایتا یک ماه نسبت به کتاب پاسخ بدهد و برای تاخیر در صدور مجوز تا دو ماه نیازمند امضای وزیر ارشاد است.
در پیگیریهای اولیه مدیر کل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد تاکید کرد که مجوز کتاب منوط به نهاد دیگری نیست و در موعد مقرر صادر خواهد شد.
کتاب پنج ماه معطل ماند. در نهایت کارشناس حوزه ادبیات پایداری ارشاد کتاب را بدون مشکل خواند و با هماهنگی و موافقت شفاهی ارشاد کتاب به چاپ رسید و در نمایشگاه عرضه شد.
🔸حاشیه روزنه
در حالی با تاخیر ارشاد در صدور مجوز برخی آثار ارزشی و انقلابی مواجهیم که بنا به اخبار منتشر شده مجوز برخی آثار حاشیهساز و بعضا مخدوش در اسرع وقت و به صرف رایزنی شخصی یا تولید فشار رسانهای صادر شده است؛ از آن جمله میتوان به #خاطرات_آقای_هاشمی و یکی از آثار #زیباکلام یاد کرد.
گفتنی است کتاب #الفلام؛ خدمت یا خیانت؟! که در نقد کتاب #الفلامخمینی نگارش یافته، نزدیک به ۶ ماه است در صف صدور مجوز است و وزارت ارشاد از صدور هرگونه پاسخ قانعکننده و ابلاغیه مکتوب در مورد این کتاب امتناع میکند!
این اقدامات با #فوری و #قطعی بودن #فریضه_تبیین، چه تناسبی دارد؟!
@rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب صبح امروز در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه و سفیران جمهوری اسلامی ایران: عزت در سیاست خارجی یعنی نفی دیپلماسی التماسی
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خطابه صریح آیتالله علمالهدی پیرامون انحرافات فرهنگی و مدیریت فضای کجازی
شما آقا یا خانمی که راضی نمیشوید فرزندتان یک شب بیرون از خانه تنها بماند، چطور راضی میشوید که با مجموعهای از مفاسد اخلاقی و بزهکاریهای #فضای_مجازی همآغوش باشد و نسبت به آن بیتفاوت میمانید؟
🔸اگر کسی امروز ادعا کند فضای مجازی لازم نیست یا باید آن را بهکل تعطیل کرد، مثل این است که گفته شود مردم نباید با هواپیما و قطار سفر کنند و اسب و شتر برای مسافرت کافی است. اینطور نمیشود. این دنیا، دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات است و اینجا که کسب و معیشت مردم در گرو زیرساختهای فضای مجازی قرار گرفته، نباید صورتمسئله را پاک کرد.
🔹اعضای #شورای_عالی_فضای_مجازی گزارش عملکرد بدهند که آیا آنچه #رهبری خواسته واقعاً اجرا شده است؟ چیزی که ما امروز از #دولت، #مجلس و #قوه_قضاییه میخواهیم، آن است که فضای مجازی را کنترل کنند. این فضا از عرصههای سیاسی و اجتماعی گرفته تا عرصههای #معیشت و #اقتصاد برای همه مردم لازم است اما حقیقت این است که باید کنترل شود تا درندگانی که در این فضا رشد کردهاند، نتوانند بیش از این #ایمان و اندیشه فرزندان ما را تکهتکه کنند.
✴️متن کامل خبر درسایت Alamolhoda.com
@Alamolhoda_com
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
به تأخیرها خاتمه دهیم
درنگی در کارنامه اقتصادی دولت دکتر رئیسی
سعدالله زارعی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
این عبارت را زیاد شنیدهایم «مردم باید بهبود اقتصادی را در سفره خود ببینند». این عبارت عامیانه باشد یا علمی تبدیل به فرهنگ عمومی شده و بهبود وضعیت در سفرهها به مهمترین شاخص در ارزیابی سطح موفقیت دولت تبدیل شده است. این قلم در اینجا نمیخواهد در این خصوص مناقشه کند و به بحث از روایی یا عدم روایی این عبارت و نگاه بپردازد، اما به نظر میآید جدای از این بحث، بهبود سفره مردم موضوعی است که با اهداف انقلاب اسلامی و سیاستهای آن انطباق دارد و به همین جهت میتوانیم بگوییم آنچه در ده سال اخیر در عرصه اقتصادی کشور و به ویژه «معیشت مردم» شاهد بودهایم با اهداف انقلاب و سیاستهای نظام همخوانی ندارد. در این ده سال بدون تردید وضعیت معیشت مردم دچار تنگناهای جدی بوده است و این در حالی است که ظرفیت اقتصادی کشوری با جغرافیای ایران و تنوع منابع آن، بسیار فراتر از احتیاجاتی است که رفع آنها برعهده دولت میباشد.
درست است که اقتصاد فرمول خود را دارد و این هم درست است که اقتصاد دارای مناظر و مکاتب مختلفی میباشد، اما واقعیت این است که جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام دینی و مردمسالار نمیتواند مثل نظامهای سیاسی اجبارگرای غربی یا شرقی بر اعمال روشهایی صحه بگذارد که سبب افزایش نارضایتی تودههای مردمی که مهمترین پشتوانه قوام بخش نظام و انقلاب اسلامی میباشند، میشود. گرفتاریهای اقتصادی دهکهای پایین جامعه یک موضوع فانتزی نیست، یک واقعیت است. انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی، اندیشههای حضرت امام خمینی - قدسسره - افکار و اندیشههای حضرت امام خامنهای - دامت برکاته - و نیروهای انقلابی کشور، برگرداندن روند اقتصادی به نفع اقشار کمدرآمد را مطالبه میکنند و این البته به معنای بازگشت بعضی از سیاستهای غیربومی به ظاهر مردمی که در عمل منجر به حذف نقشآفرینی مردم در عرصه اقتصادی کشور میشود، نیست. الان اقتصاد کشور یا در چنبره بنگاههای دولتی است و یا در تیول باندها و «سلاطین» اقتصادی است. یکی از سرمایه کشور و دولت میخورد و بودجه زیرساختها و امور عمرانی را میبلعد و دیگری با اقدامات زنجیرهای با قیمتها بازی میکند و اجازه اصلاح یا تثبیت قیمتها را نمیدهد. اصلاح امور اقتصادی کشور به نفع طبقات محروم، تعهد انقلاب اسلامی است و انجام این تعهد تأخیربردار نیست.
متن کامل یادداشت
👇
اینجا
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید|| شخصیت والای حضرت معصومه سلامالله علیها در کلام مقام معظم رهبری
🔘نقش مهم حضرت فاطمه معصومه علیها السلام در عظمت یافتن شهر قم و تبدیل شدن آن به پایگاه اصلی معارف اهلبیت علیهمالسلام
@rozaneebefarda
دستنوشته خواندنی مقام معظم رهبری در دفتر یادبود حرم مطهر حضرت معصومه(س)
#بازنشر به مناسبت میلاد حضرت معصومه(سلامالله علیها)
#حافظه_تاریخی_حوزویان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸این یادداشت توسط حضرت آیتالله خامنهای در سوم مهرماه ۱۳۷۲، در دفتر یادبود آستانهی مقدسهی حضرت معصومه سلاماللهعلیها نوشته شده و در حرم مطهر نگهداری میشود.
▪️بخشی از متن یادداشت:
بسماللهالرّحمنالرّحیم
السّلام علیکم یا أهلَ بَیتِ النّبوة و مَوضِعِ الرّسالَة، السّلام عَلَیکِ یا قُرّةَ عَین آلِ الرّسُولِ (صلواتاللهعلیهوآلهوسلّم)
افتخار خدمت در این آستان بلندپایهی ملکپاسبان بر شما آقایان و عزیزان مبارک و گرامی باد. حقّ بزرگِ این سرچشمهی نور و هدایت که یکی از ثمرات آن، تشکیل حوزهی علمیهی عظیمالشأن در سایهی این بقعهی مبارک است، چنان عظیم است که زبان و قلمِ چون من حقیر و ناتوانی را رساییِ بیان آن نیست.
این حق بر دوش همهی کسانی که از برکات این بقعه و این حوزه بهرهمند شدهاند، وظائفی را در خورد توان و امکان میگذارد. خداوند شما و همهی متمسکین به ذیل ولایت رفیعهی اهل بیت وحی و فضیلت را موفق به أدای این وظائف بدارد.
خداوند عالمِ عظیمالقدر مرحوم آیتالله حاجشیخ عبدالکریم #حائری و مرحوم آیتالله #بروجردی رحمهما اللهتعالی را با مضطجعهی این مَضجع شریف محشور فرماید و روح مقدس #امام بزرگوار را که #روحی_در_همهی_تلاشهای_گذشتگان_دمید، به عالیترین درجات نائل فرماید و شما آقایان عزیز را حفظ کند.
سیّدعلی خامنهای-۷۲/۷/۳
#تاریخحوزه
@rozaneebefarda
لایحه عفاف یا گسترش بیحجابی؟!
[صفحه ۱ از ۲]
حسین شریعتمداری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
۱- میگویند؛ در یکی از روزهای زمستان، شخصی از همسایه خود شکایت کرده بود که برف پشت بامش را جلوی در خانه ما ریخته و تردد ما را با دشواری روبهرو کرده است. دادگاه بعد از بررسی ماجرا، شکایت را وارد دانسته و طی حکمی همسایه را ملزم کرد که برفها را از جلوی خانه شاکی پاک کند. حکم دادگاه اما، در اواسط مرداد ماه و در اوج گرمای هوا صادر و ابلاغ شده بود!... شاکی ضمن تشکر از سرعت عمل(!) دادگاه، اعلام کرد که شکایت خود را پس گرفته است و اصلاً شتر دیدی؟! ندیدی!
۲- اخیراً لایحهای با عنوان «لایحه عفاف و حجاب» از سوی دستگاه قضایی تهیه شده و توسط دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است. نگاهی به مفاد این لایحه و مقایسه مواد پیشنهادی آن با قوانین موجود، این تلقی را به دنبال دارد که انگار لایحه یاد شده نه برای مقابله با بیحجابی، بلکه با هدف (ولو ناخواسته) حذف موانع قانونی موجود و زمینهسازی برای گسترش این پدیده زشت و پلشت تهیه شده است!
۳- به عنوان نمونه -و فقط یک نمونه از دهها نمونه دیگر- در ماده یک لایحه آمده است:
«فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران (فراجا) مکلف است به زنانی که مرتکب رفتار موضوع ماده(۲) این قانون میشوند در مرتبه اول از طریق مقتضی با استفاده از فناوریهای نوین و سامانههای هوشمند مانند ارسال پیامک تذکر دهد. در صورت تکرار این رفتار در مرتبه دوم از طریق سامانههای مذکور معادل یکدهم جزای نقدی درجه هشت و در مرتبه سوم معادل یک پنجم جزای نقدی درجه هشت جریمه نماید و در مرتبه چهارم مرتکب را جهت تعقیب کیفری و اعمال مجازات موضوع ماده(۲) به مراجع قضایی ذیصلاح معرفی کند. اعلام تذکر، جریمه و معرفی به مراجع قضایی باید مستند به ادله با قراین کافی باشد»!
لطفاً دقت کنید. بر اساس قوانین موجود، کشف حجاب در اماکن عمومی «جرم مشهود» است و مقابله با آن وظیفه قانونی و تعریف شده ضابطان قضایی (اعم از نیروی انتظامی و بسیج و...) است. توضیح آن که جرم مشهود به جرایمی گفته میشود که در آن عمل مجرمانه (در اینجا کشف حجاب) در مکان عمومی رخ بدهد یا بهگونهای باشد که وقوع جرم توسط نیروی انتظامی یا مردم دیده شود و یا وقوع جرم و متهم آن، محرز و آشکار باشد. مطابق قوانین موجود (که بدیهی نیز هست) مأمورین انتظامی به محض اطلاع از وقوع یک جرم مشهود باید به مقابله با آن برخیزند و از وقوع آن جلوگیری کرده و در صورت لزوم، مجرم را همراه با مستندات جرم به مراجع قضایی تحویل بدهند.
حالا به مفاد ماده یک لایحه عفاف و حجاب توجه کنید. در آن آمده است که ماموران نیروی انتظامی در صورت مشاهده کسانی که کشف حجاب (جرم مشهود) کردهاند «در مرتبه اول از طریق مقتضی با استفاده از فناوریهای نوین و سامانههای هوشمند مانند ارسال پیامک تذکر دهد. در صورت تکرار این رفتار در مرتبه دوم از طریق سامانههای مذکور معادل یک دهم جزای نقدی درجه هشت و در مرتبه سوم معادل یک پنجم جزای نقدی درجه هشت جریمه نماید و در مرتبه چهارم مرتکب را جهت تعقیب کیفری و اعمال مجازات موضوع ماده(۲) به مراجع قضایی ذیصلاح معرفی کند»! به بیان دیگر، اولاً؛ وظیفه تصریح شده مقابله با جرم مشهود از ماموران سلب شده است! ثانیاً؛ مجازات کشف حجاب، از دایره جرایم کیفری حذف شده و به جرایمی از نوع «تخلف»! آنهم با مجازات نقدی تقریباً ناچیز تبدیل شده است! ثالثاً؛ امکان برخورد با این پدیده عفتسوز از سایر نهادهای ضابط قضایی مانند بسیج و سپاه گرفته شده و حال آنکه برخورد آنان با جرایم مشهود یک ماموریت قانونی و مصوب مجلس و فرماندهی کل قواست! رابعاً مردم از انجام تکلیف دینی و قانونی امر به معروف و نهی از منکر نه فقط منع شدهاند، بلکه اقدام آنها در این زمینه بهگونهای یک اقدام مجرمانه نیز تلقی شده است! و مثلاً حق ندارند از تردد کشفحجابکنندگان در معابر عمومی و انظار عامه جلوگیری کنند!
۴- و اما، حالا به شاه بیت! ماده یک این لایحه نظری بیندازید! چه میبینید؟! مطابق این ماده، نیروی انتظامی در صورت مشاهده جرم مشهود کشف حجاب، حق کمترین برخورد و ممانعتی ندارد! خُب، باید چه کند؟ باید برای کشفحجابکننده پیامک بفرستد و به او تذکر بدهد! اگر مراعات نکرد چه؟ پیامک دوم! اگر بازهم... پیامک سوم! و... خودتان قضاوت کنید. آیا این فرمول پیشنهادی در لایحه یادشده غیر از رها کردن پدیده خانمانبرانداز و عفتسوز کشف حجاب و تشویق دشمن به بهرهگیری از زنان فریبخورده برای ادامه این راه پلشت، مفهوم و معنای دیگری دارد؟! آیا این ماده خندهدار نیست؟! البته که خندهدار نیست، بلکه بر احوال ملت و خون شهدا و شهید و شهادت و مجاهدتهای ۴۴ ساله ملت و... بایدگریست!
@rozaneebefarda
لایحه عفاف یا گسترش بیحجابی؟!
[صفحه ۲ از ۲]
حسین شریعتمداری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
۵- در تبصره یک از ماده یک آمده است «چنانچه رفتار موضوع ماده ۲ در وسیله نقلیه توسط راننده ارتکاب یابد در مرتبه سوم علاوهبر اعمال مقررات مذکور در این ماده وسیله نقلیه به مدت یک هفته توقیف الکترونیکی میشود و در مرتبه چهارم به موجب حکم دادگاه تا مدت یک ماه توقیف میشود». سؤال این است که آیا راننده خودرو نسبت به کشفحجاب سرنشینان خودرو مسئولیتی ندارد؟! اگر سرنشینان کشفحجاب کرده نیز مورد بازخواست قرار خواهند گرفت، چرا در تبصره مزبور به آن اشارهای نشده است؟ و اگر پاسخ منفی باشد! به مفهوم آن است که خانمهای بیحجاب در صورتی که راننده خودرو نباشند، میتوانند به کشف حجاب خود ادامه دهند! در این حالت تبصره یاد شده چه فایده و کاربردی دارد؟!... هیچ!
۶- در جای جای این لایحه، مجازاتهایی که برای کشف حجاب در قوانین جاری کشور پیشبینی شده، تخفیف یافته و به جزای نقدی تبدیل شده است. جزای نقدی پیشبینی شده در لایحه نیز اگرچه بسیار اندک و ناچیز است ولی حتی اگر مبالغ کلانی هم باشد، بازهم بیاثر است و بازدارنده نیست! چرا؟! ظاهراً تهیهکنندگان محترم این لایحه نمیدانند که دشمن از پدیده بیحجابی به عنوان یک اهرم موثر برای مقابله با عفت عمومی، فروپاشی نهاد خانواده و نهایتاً مقابله با اساس نظام و هویت اسلامی مردم این مرز و بوم استفاده میکند. به بیان دیگر، بیحجابی زنان و پوششهای زننده مردان بخشی از یک جنگ ترکیبی است و بدیهی است که دشمن برای پرداخت هزینه آن، حتی در مقیاس کلان نیز کمترین تردیدی به خود راه نمیدهد. چند تن از زنان بیحجاب دستگیر شده که از اجیرشدگان دستچندم و بیاهمیت بودهاند، اعتراف کردهاند که برای هر یک ساعت حضور در خیابان مبلغ سه دلار دستمزد میگرفتهاند و یکی از آنها میزان درآمد یک ماه خود را ۵۰ میلیون تومان اعلام کرده بود. حالا حساب کنید که عوامل اصلی و سرنخها چه میزان کلانی دریافت میکنند؟! اگر تهیهکنندگان محترم لایحه تصور میکنند که با جریمه نقدی میتوانند از ادامه بیحجابی جلوگیری کنند، به جرأت میتوان گفت که از الفبای ترفندهای دشمن نیز چیزی نمیدانند!
۷- همین جا باید اذعان کرد که بیشتر زنان و دختران کشف حجابکننده افراد پاکدلی هستند که از عمق ماجرا بیخبرند. به قول حکیمانه حضرت آقا: «کشف حجاب، حرام شرعی و حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است. خیلی از کسانی که کشفحجاب میکنند نمیدانند این را؛ اگر بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعاً نمیکنند؛ من میدانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دینند، اهل تضرّعند، اهل ماه رمضانند، اهلگریه و دعایند، [منتها] توجّه ندارند که چه کسی پشت این سیاستِ رفعِ حجاب و مبارزه با حجاب است. جاسوسهای دشمن، دستگاههای جاسوسی دشمن، دنبال این قضیّه هستند. اگر بدانند، حتماً نمیکنند».
نجات این طیف از زنان و دختران که بازهم به قول رهبر معظم انقلاب «دختران خود ما هستند» وظیفه قطعی نظام مقدس جمهوری اسلامی است. بنابراین لایحهای که به جای پیشگیری از کشفحجاب، انجام این اقدام ناپسند و زیانبار را تسهیل کرده و آسان میسازد، جفایی بزرگ و نابخشودنی در حق این طیف از فرزندان فریبخورده خودمان است. وقتی دشمن از آنها سوءاستفاده میکند بدیهی است که پیشگیری از سوءاستفاده دشمن وظیفه بیچون و چرای نظام و همه مردم است.
۸- درباره خسارتبار بودن لایحه یاد شده، گفتنیهای دیگری نیز هست، که برای پیشگیری از اطاله کلام، میگذاریم و به فرصت دیگری موکول میکنیم. اما در این میان دو نکته حائز اهمیت و سرنوشتساز را نمیتوان و نباید ناگفته گذاشت؛
اول: این لایحه از سوی قوه قضائیه ارائه شده است و با شناختی که از شخصیت برجسته، متقی، انقلابی و هوشمند جناب آقای اژهای، ریاست محترم و فداکار قوه قضائیه در دست است و کارنامه سراسر افتخار ایشان نیز بهترین گواه آن است، بسیار بعید میدانیم که از متن لایحه مورد اشاره با خبر باشند. از این روی استدعا داریم لایحه را به دقت مطالعه فرمایند و -با عرض پوزش- به نظر مشاوران بسنده نکنند.
دوم: نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی از هر سلیقه سیاسی که برخوردار باشند، به یقین در پایبندی به اسلام عزیز و حفظ عفت و سلامت جامعه و خانواده اشتراک نظر دارند. مطالعه لایحه یادشده به وضوح و بدون کمترین تردیدی میتواند طرد قطعی آن از سوی نمایندگان ملت را به دنبال داشته باشد.
@rozaneebefarda
31.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید|| روشنگری استاد #علی_مصباح نسبت به خطر #سکولاریسم_حوزوی
🔴 گزیده سخنرانی حجتالاسلام و المسلمین استاد علی مصباح در همایش «جهاد تبیین علیه خط تحریف» که به همت بسیج مدرسه علمیه معصومیه برگزار شد:
آن چیزی که احساس میشود امروز یک خطر بالفعل برای جامعیت اسلام و اسلامِ جامع، که مبنای نظام اسلامی هم هست، بهوجود آمده و دارد رشد میکند و بهنوعی همه ما را مکلف میکند که نسبت به این مسئله بیتفاوت نباشیم این است که بعضی از کسانی که مدعی علم دین هستند و منتحل به اسلام هستند، شروع کردند یا دارند این مطلب را پرورش میدهند که از منابع دینی و از زاویه دروندینی این مسئله (سکولاریسم) را جا بیندازند و این انحراف از درون خطر بیشتری نسبت به انحرافات بیرونی دارد.
به نظر میآید #جریان_سکولاریسم_حوزوی رو به رشد است و کمکم دارد خود را عرضه میکند وبیپردهتر در مجامع عمومی و فضای علمی خود را مطرح میکند.
عرض بنده این است آن وظیفه روشنگری و مبارزه با انحرافات فکری، شاید یکی از نمونههای روشنش همین مسئله است.
#سکولاریسم_حوزوی
بسیج مدرسه معصومیه قم:
@basij_masoumieh
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
#لایحه_حجاب
مهدی جمشیدی:
چرا مجازاتهای تعیینشده در لایحه حجاب، سبک و نازل هستند؟!
چون رهبر انقلاب، کشف حجاب را «حرام سیاسی» میداند که فراتر از «حرام شرعی» است، اما لایحه حجاب، کشف حجاب را از «جرم» به «تخلف» تقلیل میدهد.
حقیقت این است که روح حاکم بر این دو منطق فهم مسأله، «معکوس یکدیگر» هستند.
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1684648250977413898
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یادواره شهدای مدرسه علمیه امام محمدباقر(علیه السلام) و بزرگداشت شهید امنیت مهدی زاهدلویی
#قاری :استاد محمد علی فروغی
#راوی : حاج تقی جعفری
#سخنران: حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی
#مداح: حاج مرتضی طاهری
*📆زمان: چهارشنبه 3 خرداد ماه همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشا
*📌مکان :خیابان توحید کوچه 2 مدرسه علمیه امام محمدباقر( علیه السلام)
((مراسم متبرک به پیکر مطهر شهید گمنام خواهد شد))
@basij_emambagher_qom
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
#دیپلماسی_التماسی
١. برخی چهرههای حوزوی، مذاکرات روحانی را مصداق عزت و حکمت و نرمش قهرمانانه میدانستند.
٢. مقام معظم رهبری در ١۴٠٢.٢.٢٠ شاخصه #دیپلماسی_التماسی را، تبیین کردند و تصریح کردند که برخی نرمش قهرمانانه را بد فهمیدند!
٣. البته هر کسی میتواند تحلیل خود را از فضای سیاسی داشته باشد اما با این حد از #فاصله_فکری، نمیتوان داعیه شارح بودن اندیشه امام و رهبری را برای این قبیل افراد قائل شد.
@rozaneebefarda
45.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید|| فیلم سرود زیبای #درد_آشنا
با موضوع : دهه کرامت
کاری از دهه هشتاد و نودیهای لنگرود
حتما از لینک زیر فایل با کیفیت را با لذت تماشا کنید
https://aparat.com/v/OIzFy
@FAKHRAA
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
ضرورت انقلابیگری در حکمرانی فرهنگی
نقدی بر ماده 162 لایحه برنامه هفتم توسعه
#اختصاصی|| احسان ملانوری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اخیرا سازمان برنامه و بودجه کشور، لایحهی برنامه هفتم توسعه را منتشر کرده است. پیش از ذکر هر نکتهای، بر همگان واضح و مبرهن است که برنامه توسعه، برنامهای است که رویکرد و راهبردهای کلان کشور در طول پنج سال آینده را تبیین میکند.
در حقیقت قرار بر این است که تمامی نهادها و ارگانها در مسیر تعیین شده در این سند بالادستی، طی مسیر نمایند.
از سوی دیگر بدون شک یکی از مهمترین بخشهای هر برنامهای، بخش فرهنگی اجتماعی است. اما آنچه که اهمیت این بخش را در برنامه هفتم توسعه، بیش از پیش مینماید، کلان مأموریتی است اختصاصی که ولی امر مسلمین در نخستین دیدار خود با اعضای هیأت دولت سیزدهم، به آن اشاره و تأکید فرمودند:
«در مسئلهی فرهنگ و رسانه، به گمان بنده، ساختار فرهنگی کشور نیاز به یک بازسازی انقلابی دارد. ما مشکل داریم در ساختار فرهنگی کشور؛ و یک حرکت انقلابی لازم است» (06/06/1400).
پس از گذشت بیش از یک سال و عدم تحرک دولت، ایشان مجددا در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر این مهم تأکید ورزیدند:
«من در صحبت با دوستان در دولت، اشاره کردم به بازسازی انقلابیِ ساختارِ فرهنگی کشور؛ گفتم که ساختار فرهنگی کشور یک بازسازی انقلابی لازم دارد» (15/09/1401).
اما این بار به ذکر کلی مأموریت، اکتفا نکرده و در مقام توضیح و تفسیر دقیق آن ظاهر شدند و فرمودند:
«مراد، ساختار فرهنگیِ کشور است، یعنی جامعه؛ نه ساختار فرهنگی دولت. اینکه ساختارهای فرهنگی دولت، یعنی مثلاً ادارات و نسبتشان چه جوری باشد، این مورد بحث نیست؛ یعنی ذهنیّت جامعه، فرهنگِ جامعه» (15/09/1401).
با این اوصاف متوجه خواهیم شد که اصل و اساس بحث در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، تمرکز بر ذهنیت و فرهنگ جامعه است و نه تمرکز بر ساختار فرهنگی دولت و کشور.
این در حالی است که در ماده 162 لایحه برنامه هفتم توسعه، به فرمایش صریح مقام معظم رهبری مدظلهالعالی توجهی صورت گرفته است و هدف را «تهیه طرح اصلاح وظایف، مأموریت، ساختار و تشکیلات دستگاههای فرهنگی که به نحوی از انحاء از بودجههای عمومی به طور مستقیم و یا غیرمستقیم استفاده میکنند» تعیین نموده است.
فارغ از اینکه در ماده مذکور، در عین اشاره به استقرار الگوی حکمرانی هوشمند و لزوم اتخاذ رویکرد مردمپایه، در حقیقت هیچ تمهیدی جهت به کارگیری ظرفیت بینظیر مردم، تدبیر نشده است؛
پرسش این سوال ضروری است که چرا دقیقا خلاف فرمایش شفاف رهبری عمل شده است؟
البته نگارنده به این نکته التفات دارد که اصلاح ساختار و وظایف نهادهای فرهنگی میتواند جهت نیل به هدف اصلی یعنی «بازسازی ذهنیت و فرهنگ جامعه» کارساز باشد؛ اما در این مسیر موضوعیت ندارد؛ بلکه طریقیت دارد.
حال آنکه در لایحه مذکور، اصلاح ساختار نهادها و سازمانهای فرهنگی و اصلاح شرح وظایف و مأموریتهای آنان، موضوعیت پیدا کرده است و جایگزین هدف اصلی گردیده است.
امید است دولت سیزدهم، در این موضوع بخصوص و ویژه، انقلابی عمل نموده و با بهرهگیری از نظرات کارشناسان و با پرهیز از تعجیل در تدوین برنامه هفتم توسعه، سندی جامع و بیچون و چرا از خود به یادگار گذارد.
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
دوره جریانشناسی تاریخ معاصر
با تدریس جمعی از اساتید و صاحبنظران حوزی
✔️ تاریخ برگزاری: دهم خرداد الی یکم تیرماه (عصرهای چهارشنبه و پنجشنبه)
✔️ تاریخ ثبت نام: یکم الی هشتم خرداد ماه
✔️ مکان: بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوچه 6، اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم
✔️ ثبت نام: ارسال مشخصات و رزومه به ایتا: 09113161220
#جریانشناسی
#تاریخ_معاصر
#جهادتبیین
#مقابله_با_نفوذ
#بازنمایی_تطبیقی_سکولاریسم_حوزوی
#روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر انقلاب هماکنون در دیدار نمایندگان مجلس:
✏️ از اول تشکیل این مجلس بنابر اطلاع، اعتقاد داشتم که این مجلس انقلابی است؛ الان هم بعد از سه سال همین را تکرار میکنم
🏷 #دیدار_مجلس
💻 Farsi.Khamenei.ir