روزنه
توضیحات #حسین_شریعتمداری پیرامون یادداشت ناصحانه اش درباره #آیت_الله_سیستانی #ادب_و_عقلانیت_انقلاب
در ستایش #عقلانیت و #ادب #ژورنالیسم_اسلامی
به بهانه #یادداشت_ناصحانه جناب #حسین_شریعتمداری
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
یادداشت مورد اشاره، برخاسته از ارادت و لبریز از ادب و عقلانیت بود و البته بیش از هر چیز قدرت نفوذ #ژورنالیسم_انقلابی را به رخ کشید؛ آنجا که منتقدان نویسنده به جای نقد به محتوا، اغلب به #فحاشی و #تهمت و #توهین متوسل شدند!
مواجهه یکپارچه رسانه ای و سیاسی با این #یادداشت_ناصحانه که از موضع یک فرزند مجاهد به پدر پیر میدان دار سیاست اسلامی در عراق نوشته شده بود، نشانگر فعال شدن بهنگام اتاق های عملیات روانی در تهران، بغداد، نجف، قم، لندن و واشنگتن بود و از این رو در شناسایی زنجیره #غرب_اندیشان برکات زیادی برای جریان انقلابی به دنبال داشت!
وقتی #شفقنا و #BBC و رسانه های غربگرای عراقی و چهره های سیاسی عراقی و وزارت خارجه ایران ( #ظریف و سخنگویش)، تا #مسیح_مهاجری و سایر #برجامیان، همه برای تودهنی زدن به نویسنده یک یادداشت منطقی و مطالبه گرانه (فضلا از منتقدانه بودن)، به خط می شوند، حتماً یک جای کار می لنگد!
اگر این جماعت بر سر استیفای منافع ملی عراق و ایجاد وحدت در برخورد با فساد اقتصادی و سیاسی و حفظ امنیت عراق اینقدر وحدت به خرج می دادند، حتما حالا آنجا گلستان شده بود!
وانگهی! حوادث آینده نه چندان دور نیز میزان واقعی ارادت سیاسیون عراق به مرجعیت اعلی را نشان خواهد داد.(این پیش بینی تلخ تلویحی را در خاطر داشته باشید تا بعد)
حاج حسین شریعتمداری با نوشتن این دو یادداشت هم تأثیر کلام و منطقش را به رخ کشید و هم ظرفیت سیاسی و اخلاص و حسن نیتش را نشان داد. انشالله به یاران شهیدش ملحق شود.
اما این #برجامیان_عاشق آمریکا که شیخ شان انتقاد به معصوم(ع) را هم جایز می دانست، بیش از هر زمان دیگری رسوا شدند و نشان دادند در میدان سیاست، به سان کودکی لجوج، در پی چنگ انداختن به حیثیت این و آن اند و هنگام صدور فرمان سایبری، مهار زبان و قلم را همچون فردی مسلوب الاراده رها می کنند و به عواقب و ضوابط دنیوی و اخروی مواضع شان چندان توجهی ندارند!
حالا خوب است حضرات اعتدالی و اصلاحاتی با مرور به کارنامه شان، به مخاطبان فهیم و فرهیخته ایرانی نشان دهند که چند نمونه از این نوع مواجهه را در تاریخ ژورنالیسم روشنفکری عرفی مسلک غرب اندیش ایرانی سراغ دارند؟!
خوب است برخوردهای شان با بزرگان را مقایسه کنند با مواجهه آکنده از عقلانیت و ادب حاج حسین شریعتمداری، تا عیار هر دو طرف عیان شود!
همین حالا که ساعتی از انتشار یادداشت نگذشته، برجامیان با تمسک به حربه #تحریف و #تقطیع، بدون درج توضیحات کامل یادداشت، تنها بخشی از یادداشت که حاوی عذرخواهی بود را منتشر و برجسته سازی کرده اند و نشان دادند غیر از دفاع از حیثیت محترم مرجعیت اعلا، اغراض دیگری را پی گرفته اند که لازمه اش، ترس و تزلزل از افشای حقیقت است! اگر آنان انصاف داشتند و از اخلاق رسانه ای بهره مند بودند، چرا باید از بازنشر متن کامل شریعتمداری طفره روند؟!
از همه اینها که بگذریم، حالا باید منتظر #واکنش پدرانه شخص آیت الله سیستانی و نمایندگان رسمی ایشان نسبت به این یادداشت معقول و محترمانه باشیم.
در ماجرایی که با عملیات رسانه ای چندجانبه غربگرایان، در کوتاه زمانی دامنه بین المللی یافته، انتظار برخورد کریمانه و اخلاقی مرجعیت اعلی با اقدام ستودنی حسین شریعتمداری، چندان دور از ذهن نیست.
حوادث روزهای آتی، همه چیز را روشن می کند!
@rozaneebefarda
💥پاسخ به یک استفتا پیرامون دروس مجازی دانش آموزان دختر
🔹به فتوای #آیتالله_مکارم_شیرازی؛ ضبط فیلم ورزش دختران با لباس ورزشی برای ارسال به معلمان، جایز نیست.
@rozaneebefarda
💥بیانیه امام جمعه اردبیل پیرامون وقایع #قره_باغ
🔶حاشیه روزنه
این موضع گیری مصداقی از #دیپلماسی_عمومی و #دیپلماسی_دینی است که به موازات مواضع رسمی دولت از تریبونی غیر از وزارت خارجه اعلام می شود.
توجه به حقوق مردم مسلمان قره باغ و التفات به مردم آذربایجان، بدون هیچگونه اشاره مستقیم به دولت آذربایجان، از جمله نکات جالب این بیانیه است و نشانگر توجه آقای #عاملی به عمق راهبردی انقلاب اسلامی در آذربایجان و قره باغ است.
با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از مردم کشور آذربایجان از مردمان #تالش_زبان هستند که در ادوار مختلف توسط #روس_ها غاصبانه از ایران جدا افتاده اند، به نظر می رسد ائمه جمعه مناطق تالش نشین، در این موارد بعد از مشورت با اهل فن، اگر مردم #تالش_شمالی را مورد خطاب و توجه قرار دهند، حتما موثر است.
در سالهای اخیر و به دنبال مواضع رجال مذهبی آذربایجان پیرامون تحولات همسایه شمالی، انگیزه گرایش عمومی به ایران و انقلاب اسلامی به شدت در میان مردم این مناطق رشد کرده و به موازات آن دولتمردان وابسته کشور آذربایجان را به ترس انداخته و در مواردی اعتراضاتی داشته اند. عجیب آنکه جریان غرب اندیش داخلی نیز، مثل همیشه به جای حمایت و همراهی، ساز مخالف می زند و تضعیف می کند و بعید نیست در این فقره نیز، برخوردهایی با امثال جناب عاملی صورت پذیرد!صدالبته مضمون این بیانیه در جای خود قابل بحث و بررسی است اما
فارغ از دقت هایی که در این سنخ موضع گیری ها لازم است، و فارغ از هر نوع قضاوتی که پیرامون ماجرای قره باغ و حواشی گسترده آن داشته باشیم، اصل ورود به ماجرا، بهنگام و قابل دفاع است.
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
💥استقبال رسانه معاند #سحام_نیوز از سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی پیرامون #قلمرو_دین و #علوم_اسلامی
🔸استقبال جریان های زاویه دار و معاندین از سخنان جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی/1
#جدایی_دین_از_دانش
#جدایی_دین_از_سیاست
@rozaneebefarda
روزنه
💥بیانیه امام جمعه اردبیل پیرامون وقایع #قره_باغ 🔶حاشیه روزنه این موضع گیری مصداقی از #دیپلماسی_عم
💥مواضع امام جمعه #تبریز پیرامون وقایع #قره_باغ
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸جناب آقای سیدمحمدعلی #آلهاشم:
🔻اظهار نظر در خصوص جنگ قرهباغ وظیفه دستگاه دیپلماسی کشور است، اما آنچه بنده مطرح میکنم از #زبان #مردم استان است.
◽️در این مناقشات ما از #مردم قرهباغ حمایت می کنیم. از اتفاقات رخ داده و شهادت جمعی از مردم آذربایجان متأسف و متأثر هستیم.
◾️بارها اعلام شده و مجدداً تاکید میکنیم که جنگ و درگیری به نفع هیچ کدام از طرفین درگیر نیست. از دولت ارمنستان میخواهیم که از تحرکات نظامی دست بردارد.
◽️جنگ و خونریزی هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و لازم است که پیش از ریخته شدن خونهای بیشتر، این درگیری ها پایان یابد و تمام اختلافات از طریق گفتوگو و مذاکره حل و فصل شود.
◽️زمینهساز این اتفاقات را رژیم صهیونیستی میدانیم و مطمئن هستیم که تحریکات این رژیم منحوس باعث بروز درگیریها شده است.
▪️مشاهده دیدگاه در سایت رسمی ایشان:
https://ale-hashem.ir/?p=21648
@rozaneebefarda
#قره_باغ؛ سقوط یک پهپاد در آذربایجان غربی و تحولات آینده منطقه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
هنوز جزئیات سقوط پهپاد در شهرستان ملکان مشخص نیست ولی بعید نیست این شکل از نقض حریم هوایی در عمق خاک کشور، ناشی از حریم شکنی غیرعمدی یک پرنده ناشناس باشد!
با توجه به حضور رژیم غاصب صهیونیستی در این درگیری، احتمال شیطنت و خرابکاری آنها منتفی نیست؛ خاصه اینکه اخیرا نتانیاهو ایران را به حمله پیش دستانه هم تهدید کرده بود.
گرچه گوشمالی دادن همسایه های شمالی برای نیروی نظامی جان برکف و مجهز مان کار دشواری نیست اما نباید از نظر دور داشت که صهیونیستها ممکن است بازی پیچیده ای برای مشغولیت و نا امن سازی ایران تدارک دیده باشند تا هم عمق راهبردی انقلاب اسلامی در آذربایجان را تضعیف کنند و هم دولت های مجاور را با ایران دشمن کنند و هم درگیری را به کیلومترها دورتر از مرز خود بکشانند و از این رو نمی توان بی گدار به آب زد اما...
با اینهنه، تنبیه متجاوز در گام اول و نواختن سیلی اول، در بازدارندگی و برهم زدن طراحی های خصمانه بسیار موثر است.
شاید اگر کار بار دیگر به دیپلمات های ترسان و لرزان و #کدخداپرست سپرده شود، با صدور پیام انفعال به طرفهای خارجی(اعم از دشمن و همسایگان)، زمینه برای حریم شکنی بیشتر فراهم شود. مرور برخی تجارب دوران مقاومت در مواجهه بهنگام و سخت با رژیم غاصب، حتما راهگشاست!
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان عجیب آقای #سیدمحمدجواد_علوی/۲
اجتهاد صحیح حوزوی در خطر #دگم_اندیشی و #دگراندیشی!
امین دهقانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
💢 نقدی بر سخنان آقای علوی بروجردی
در چند بند، به نقد بیانات آقای علوی بروجردی میپردازیم:
۱. آقای علوی از طرفی دچار #خلط بین #علوم_انسانی و #علوم_تجربی میشود؛ یعنی برای رد #اقتصاد_اسلامی مثال هایی تجربی میآورد و میگوید: همان گونه که فیزیک اسلامی و شیمی اسلامی و جراحی مغز اسلامی نداریم، اقتصاد اسلامی هم نداریم.
🔻در جواب باید گفت: از طرفی خلط علوم انسانی با علوم تجربی خطایی راهبردی است. و از طرف دیگر چه کسی گفته شیمی و فیزیک اسلامی؟! اگر منظور شما آن دیدگاهی است که کلیه علوم را با یک شرط خاص (التفات به عینالربط بودن پدیدهها نسبت به واجببالذات) اسلامی می داند، پس معلوم است که اساسا شما متوجه حرف و نظر آن ها نشدهاید. که دست به این مقایسه زدهاید!
۲. ایشان سپس دایرهی حرف خود را تعمیم می دهد و عمق فاجعه را بیشتر می کند و بحث را به علوم انسانی (مانند روانشناسی و جامعه شناسی) تعمیم می دهد. و آنها را صرفا عقلایی میداند.
🔻در پاسخ به ایشان باید گفت: #ضعف و #استیصال خودتان را در #تولید_منظومه_علمی اقتصاد اسلامی و منظومه علمی روانشناسی اسلامی و همین طور سایر علوم انسانی، به اسلام سرایت ندهید.
۳. وقتی حوزهها برای تشریح یک روایت "لا تنقض الیقین" دهها جلد کتاب (به تعبیر آیت الله #جوادی_آملی: ۵۰ جلد کتاب با حذف مکررات راجع به تفصیل این روایت نوشته شده) مینویسد اما همین روش را روی هزاران روایت اعمال نمیکند، این کاستی به خود حوزه بر میگردد. ما اکنون صدها روایت در حیطه نفس شناسی و روانشناسی داریم، چرا یکی از این روایات به صورت درس رسمی حوزویون مانند حدیث "لا تنقض" مورد بررسی و واکاوی قرار نمی گیرد؟! همین طور در سایر زمینهها.
۴. خوب شد حداقل همین مباحث اصولی، مرسوم است، وگرنه آقای علوی برای همین مباحث الفاظ هم میفرمود ما چیزی نداریم و باید برویم از #ویتگنشتاین و #راسل و #فرگه، واردات انجام دهیم.
۵. عجبا و اسفا، آیا پیغمبر صرفا یک #مرشد_معنوی است؟!! مگر می شود بدون ارائه یک سری قوانین الهی در حیطههای کلانی مانند انسان شناسی و جامعه شناسی و اقتصاد و ... جامعه و مردم را رشد معنوی داد؟
۶. علوم انسانی اسلامی با علوم انسانی غربی، تفاوتهای اساسی و بنیادین دارد. و در نتیجه فروعات و نتایج آن ها هم متفاوت خواهد بود. آن ها می گویند مبدایی نیست و ما از خاکیم. ما می گوییم ما از ملکوتیم. آن ها می گویند انسان یک حیوان است با یک مغز پیچیده، ما می گوییم انسان علاوه بر مغز پیچیده دارای یک روح مجرد است. آن ها می گویید نهایت سیر انسان خاک است، ما می گوییم انسان با مرگ نمیپوسد بلکه پوسته عوض می کند. آن ها نه مبدا را قبول دارند و نه معاد را و جهان بینی آن ها یک جهان بینی ابتر و منقطعالاول و الآخر است، اما ما به قوس نزول و قوس صعود معتقدیم.
بله، بدون تردید ما می توانیم از برخی از تحقیقات آن ها استفاده کنیم، اما چارچوبها و خطوط کلی ما به طور کامل با آن ها متفاوت است.
۷. آیا میتوان به طور کلی گفت علوم انسانی، عقلایی است؟!! مبانی و هسته و محور علوم انسانی مبتنی بر مسائل مهمی است مانند: وجود یا عدم وجود خدا، گذشته (مبدا و واجببالذات) و حال (دنیا) و آینده (آخرت) انسان و هستی ... و مسائلی در زمینه سعادت و شقاوت ... آیا می توان علوم انسانی که ریشهی آنها در یک چنین مسائلی است را امری عقلایی دانست؟!! اگر به بناء عقلا باشد، که بسیاری از عقلاء، انسان و عالم را صرفا امری مادی تلقی می کنند و در نتیجه تمامی برداشتهای روانشناسی و جامعه شناسی و اقتصاد و سیاست خود را بر انسان فیزیکالیستی و عالم ماتریالیستی بنا مینهند و مبتنی می کنند!!
کاستی و ضعف خود در استخراج نظاممند علوم مختلف انسانی اسلامی را بر عهده دین اسلام نیندازید. گرچه در زمینههای علوم انسانی اسلامی هم آثار خوبی توسط محققان دغدغهمند و دین و دنیا شناس ما نگاشته شده است.
🔶خداوند حوزهها و دانشگاههای ما را از دو #خطر_بزرگ #التقاط (دگم روشنفکری) و #تحجر (دگم تحجر) حفظ نماید. و ما را به صراط مستقیم اجتهاد صحیح، رهنمون فرماید.
@feghheakbar
#ضرورت_گفتگوی_آزاد
#حرمت_گفتگوی_آزاد
#احیای_سیره_تراث
#حوزه_انقلابی
#علوم_انسانی_اسلامی
#نشست_اساتید
#سکولاریسم_حوزوی
#جدایی_دین_از_سیاست
#جدایی_دین_از_دانش
@rozaneebefarda
حمله مشترک #انتخاب و #رادیوپیام_اسرائیل به #پناهیان؛ از زبان #رسول_جعفریان!
چرا #جعفریان و #رادیو_اسرائیل، در نگرانی از پناهیان به این حد از #تفاهم و اشتراک نظر رسیده اند؟!
💥اختصاصی/ قابل تامل
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔳رسانه معاند رادیو پیام اسرائیل، به تبعیت از #رسانه_اعتدالی_و_برجامی #انتخاب، در ضمن بازنشر سخنان #تند و #توهین_آمیز جناب جعفریان، چنین نوشته است:
🔻آنچه #اسباب_نگرانی است، همان است که #رسول_جعفریان رئیس کتابخانه دانشگاه تهران و #هم_لباس #پناهیان، 10 سال قبل در باره او گفته!
🔶حاشیه
تهیه خوراک برای رسانه های معاند و رسییدن به این حد از تفاهم و اشتراک نظر با رسانه رسمی #رژیم_کودک_کش، ریشه در کجا دارد؟!
آیا جا ندارد جعفریان با فاصله گذاری صریح با این رسانه معاند، زمینه سوء استفاده از سخنانش را بگیرد؟؟
@rozaneebefarda
#اسلام_رحمانی؛ عنوانی #فریبنده و ابزار #ضدانقلاب برای خالی کردن اسلام از روح مقاومت!
#اسلام_رحمانی و #اسلام_داعشی دو لبه یک قیچی!
دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در جلسه درس خارج #جهاد مطرح کرد.
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔳گزیده سخنان جناب آقای #رضا_رمضانی_گیلانی:
🔸 اسلام رحمانی سبب خالی شدن دین از مفاهیم اصلی خود می شود.
▪️برخی به واسطه جنگ های صدر اسلام، به اسلام نسبت #خشونت می دهند.
▪️گروه هایی مانند طالبان و داعش با هدف اسلام هراسی ایجاد شده اند.
◽️عده ای دیگر بحث #اسلام_رحمانی را با نگاه و انگیزه ای خاص مطرح می کنند؛ به عنوان مثال مجازات های سخت اسلام را محدود به زمانی خاص معرفی می کنند و می گویند در شرایطی که دنیا تشنه صلح است، باید اسلام را تنها بر مبنای رحمت مطرح کرد.
🔹اگر مراد از اسلام رحمانی معرفی یک بعد از ابعاد اسلام باشد، سخن درستی است، اما غفلت از ابعاد دیگر دین، آن هم به بهانه لطف و رحمت الهی، نوعی خالی کردن دین از مفاهیم اصیل خود است.
◽️معرفی بعد فردی اسلام، بدون توجه به ابعاد اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و غیره، سبب از بین رفتن ظرفیت تأثیرگذاری اسلام می شود.
◾️مروجان اسلام رحمانی: برخی از مطرح کنندگان اسلام رحمانی به خاطر #ضدیت_با_انقلاب، میخواهند اسلام را از روح #مقاومت خالی کنند؛ عده ای دیگر از مروجان اسلام رحمانی #روشنفکرانی هستند که نسبت به دین نگاهِ #منفعلانه دارند و برخی نیز به دنبال تبلیغ قرائتی از دین هستند که فقط به جنبه های فردی اصالت می دهد.
◽️اسلام، دین ترقی، تکامل و ارتباطات است و میخواهد ارتباطات در حوزه انسانی را توسعه دهد.
🔻قوانین اسلام در رابطه با ارتباط انسان با خود، دیگران، خداوند متعال و محیط زیست زمینه توسعه ارتباطات را فراهم می آورد.
▪️واژه اسلام رحمانی دارای #مفهومی_فریبنده است! هرچند دین اسلام دارای منشأ رحمانی است اما توجه صرف به این بعد و غفلت از ابعاد مختلف اسلام، سبب خالی شدن دین از مفاهیم اصلی می شود.
◽️عده ای با استدلال به برخی از آیات قرآن کریم، بحث اسلام رحمانی و صلح مطلق را مطرح میکنند و برخی دیگر با تمسک به سیره و جنگ های پیامبر اکرم(ص) نسبت خشونت به اسلام می دهند.
▪️جنگ حکم اولیه اسلام نیست اما در مقابل کسانی که به صورت #علف_هرز جلوی رشد و تکامل انسانها را میگیرند، باید #مقابله و #ایستادگی کرد تا کارکردهای اجتماعی و فردی دین حفظ شود.
▪️شبهات موجود در فضای اسلام رحمانی اقتضا می کند که با نگاه دقیق تری به موضوع جهاد پرداخته شود و آرای فقها در این خصوص مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
@rozaneebefarda
مدیر مسئول #خبرآنلاین #مجرم شناخته شد!
جرم: #نشر_اکاذیب به قصد #تشویش_اذهان_عمومی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️سخنگوی هیأت منصفه دادگاه مطبوعات با اشاره به جلسه روز یکشنبه ششم مهرماه ۹۹ در شعبه ۶ دادگاه کیفری یک استان تهران، پیرامون پرونده مذکور چنین توضیح داد:
🔻این پرونده مربوط به مدیر مسئول خبرگزاری خبر آنلاین به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی بود که هیأت منصفه در اتهام مذکور، متهم را با اکثریت آرا مجرم دانست و وی را مستحق تخفیف معرفی کرد.
🔶حاشیه روزنه
#خبرآنلاین از رسانه های نزدیک به #علی_لاریجانی است که #محمد_مهاجری یکی از اعضای شورای سردبیری آن است.
این رسانه در سالهای گذشته یکی از حامیان سرسخت #دولت_روحانی و #برجام بود!
خبرآنلاین همچنین در مسائل مربوط به #حوزه_علمیه نیز بسیار فعال بود و در مواردی در عملیات رسانه ای علیه جریان انقلابی قم، نقش محوری داشت که از آن جمله می توان به #نشست_فیضیه و ماجرای #مواضع_ناصحانه #آیت_الله_یزدی اشاره کرد.
▪️پرونده ویژه #روزنه پیرامون کارنامه و پیشینه #خبرآنلاین را به زودی همینجا بخوانید:
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی/۳
کدام «شوخی»؟!
منصور شریفی
دانش آموخته سطح چهار حوزه در رشته فقه اقتصاد
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹اخیرا سخنانی تامل برانگیز پیرامون اقتصاد اسلامی و علوم انسانی از استاد علوی بروجردی منتشر شد که البته مضمون آن را پیش تر هم در مصاحبه ای فرموده بودند.
پاسخ های خوبی نیز در آن زمان نسبت به مدعای ایشان منتشر شد. توقع این بود که به عنوان یک فرد علمی، این بار به جای #تکرار همان مضمون سابق با #بیانی #خطابی و #جنجالی، به نقدهای جدی مطرح شده #پاسخ دهند و اکنون نیز انتظار می رود به اشکالات سابق و جدید پاسخی در خور دهند.
🔹از زوایای گوناگونی می توان به نقد مدعیات ایشان پرداخت اما در اینجا به صورت خلاصه، تنها از منظر دانش #اقتصاد_اسلامی، اجمالا به برخی اشکالات وارد بر بیاناتشان اشاره می کنیم:
◼️جناب استاد، اقتصاد اسلامی بر گرفته از مبانی معرفت شناسی اسلامی و فلسفه اسلامی و اخلاق اسلامی و فقه اسلامی است، همان طور که اقتصاد غربی بر گرفته از فلسفه و ارزش ها و هنجارهای غربی است که اگر در دوره ای این امر انکار می شد، امروز خود بیش از ما بدان معترفند.
◼️جناب استاد، شما #نظام_سرمایه_داری حاکم بر #تمدن_غرب را نظامی عقلایی دانسته و فرموده اید اسلام در این موضوعات حرفی برای گفتن ندارد(!!)
کاش کمی بیش تر مطالعه می کردید تا بدانید «اسمیت» پدر نظام سرمایه داری، متخصص اقتصاد نبود، بلکه یک دانشمند #علم_اخلاق بود!
🔻ایده محوری او نیز در پایه ریزی این نظام، تاکید بر حداکثر کردن نفع مادی شخصی به عنوان هدف فعالین اقتصادی برای رسیدن به حداکثر منافع اجتماعی بوده است. آیا شما به عنوان یک اندیشمند مسلمان می توانید این ایده را بپذیرید؟! آیا اسلام درباره هدف فعالین اقتصادی حرفی برای گفتن ندارد؟
با تغییر این ایده محوری که پشتوانه تمام تحلیل های اقتصادی نظام سرمایه داری است، شما ملتزم به نظام اقتصادی مستقلی براساس آموزه های اسلامی شده اید!
و البته کاش اطلاعات جامع تری درباره این نظام عقلایی! داشتید تا به بن بست رسیدن این عقلا و ادامه حیات نظام اقتصادیشان با تنفس مصنوعی را نیز درمی یافتید! به عنوان نمونه ای ساده خوب است به مستندات جالب توجه کتاب سرمایه در قرن 21 اثر مشهور توما پیکتی فرانسوی رجوع کنید.
◾️جناب استاد با صرفنظر از بسیاری مباحث بنیادین آیا اسلام در زمینه بسیاری از موضوعات مطرح در اقتصاد سخن ندارد؟ آیا در سطح خرد درباره تولید و مصرف و اهداف و قیود آن حرفی ندارد؟ منع اسراف و لزوم انفاق و مواسات از دستورات اقتصادی اسلام نیست؟ درباره رزق و اسباب آن و احکام و آداب طلب آن سخن ندارد؟ آیا ملکیت در نگاه اسلامی در طول مالکیت الهی و محدود نیست؟ آیا درباره دولت و درآمدهای آن و وظایف اقتصادی و هزینه های آن چیزی نفرموده است؟ درباره خمس و زکات و توزیع ثانویه درآمد و ثروت سخن نگفته است؟ آیا پیرامون اقسام زمین و احکام هر یک و معادن و انفال توزیع منابع اولیه تولید حرفی ندارد؟ آیا پیرامون محیط زیست و جمعیت و بهداشت و دیگر مسائل بخش عمومی اقتصاد حرفی غیر از نگاه سرمایه سالارانه ندارد؟ آیا هدف اقتصاد کلان از نگاه اسلام تنها رشد مادی است یا اهداف دیگری چون عدالت و امنیت هم وجود دارد و نیازمند تحلیل ها و ساختارهایی متناسب با اهداف خویش است؟ آیا محوریت بهره در اقتصاد کلان سرمایه داری قابل انکار است؟
و....
🔸جناب استاد گذشته از همه این غفلت ها، احکام معاملات در اسلام را نیز تنها احکامی عقلایی دانسته اید؛
این که بسیاری از احکام شرعی پس از وصول، قابل دفاع عقلایی هستند، صحیح است، این نیز که اصل این معاملات عموما امضایی اند نه تاسیسی صحیح است، اما این که به عنوان یک استاد، دخالت های گسترده تشریعی در احکام و شرایط این معاملات را ندیده باشید، مایه تعجب است!
◾️در کدام نظام عقلایی غیر وحیانی ربای قرضی مطلقا حرام بوده است؟ ربای معاملی مطلقا ممنوع بوده است؟ اقسام متنوع قمار مطلقا حرام بوده است؟ این میزان حساسیت شارع و احکام غرر نزد عقلا هم هست؟ احکام خاص بیع سلف و بیع عینه و بیع صرف و مرابحه و مضاربه و... تشریعات خاص شارع نیست؟ اگر شارع کاری به امور اقتصادی مردم نداشته است این حجم از روایات در این موضوعات چیست؟ این هزاران سوال اصحاب از معصومین چه وجهی داشته است؟ تنها از شارع بما هو عاقل سوال می کرده اند؟!
آیا نمی توان با نگاه نظام مند به احکام شارع، به تعبیر شهید صدر زیربنای این قوانین را استکشاف کرد و در کنار دیگر نصوص و مبانی اشاره شده، نظامی متفاوت طراحی کرد؟
آیا حقیقتا چنانکه فرموده اید، جای پژوهش نیز ندارد؟!
🔹جناب استاد، «شوخی» آن دینی است که بدون توجه به اقتصاد، اجتماع، سیاست و دیگر ابعاد حیات بشر به دنبال #هدایت_معنوی او باشد!!
@rozaneebefarda
روزنه
مدیر مسئول #خبرآنلاین #مجرم شناخته شد! جرم: #نشر_اکاذیب به قصد #تشویش_اذهان_عمومی @rozaneebefarda
💥توئیت یکی از خبرنگاران پرکار #خبرآنلاین در حمایت از #فتنه_آبان98
🔶حاشیه روزنه
#خبرآنلاین از رسانه های نزدیک به #علی_لاریجانی است که #محمد_مهاجری یکی از اعضای شورای سردبیری آن است.
این رسانه در سالهای گذشته یکی از حامیان سرسخت #دولت_روحانی و #برجام بود!
خبرآنلاین همچنین در مسائل مربوط به #حوزه_علمیه نیز بسیار فعال بود و در مواردی در عملیات رسانه ای علیه جریان انقلابی قم، نقش محوری داشت که از آن جمله می توان به #نشست_فیضیه و ماجرای #مواضع_ناصحانه #آیت_الله_یزدی اشاره کرد.
▪️پرونده ویژه #روزنه پیرامون کارنامه و پیشینه #خبرآنلاین را به زودی همینجا بخوانید:
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
📛حمایت کارشناس #bbc از سخنان جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی
استقبال جریان های زاویه دار و معاندین از سخنان جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی/2
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▪️یاسر میردامادی(طلبه سابق)، از کارشناسان و نویسندگان فعلی رسانه معاند #bbc و از علاقمندان به #تصوف و عیناً از مریدان #مصطفی_ملکیان است!
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
📛اظهارات آقای علوی؛ نشانه ای از ظهور #پسا_اسلامگرایی_در_حوزه_قم!!
سیدعلی میرموسوی/استاد #دانشگاه_مفید
استقبال #اصلاح_طلبان از سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/3
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
پسا اسلامگرایی در قم
◽️"اقتصاد اسلامی یک شوخی است، خودمان را گول نزنیم."
این سخن بسیار با اهمیت را آقای محمد جواد علوی، نوه مرحوم آیتالله بروجردی، از اساتید و فقیهان معاصر حوزه علمیه قم، به تازگی در مصاحبهای بیان کرده است.
◾️دو سال پیش نیز یکی دیگر از اساتید؛ یعنی آقای #محمدجواد_فاضل، فرزند مرحوم آیتالله فاضل لنکرانی، در مراسم یادبود مرحوم آیتالله اردبیلی گفت:
"این عناوین نظام اقتصادی، نظام سیاسی، نظام قضایی، نباید چشم و گوش ما را پر کند که بگوییم اسلام نظام دارد. نه، اسلام در هر زمینهای احکام جزیی و قواعد دارد،امّا چیزی به عنوان نظام ندارد."
🔹این دو سخن به روشنی #تحولی را نشان می دهند، که در #فضای_گفتمانی_حاکم_بر_حوزه_علمیه #قم در حال رخ دادن است و با بیانی کوتاه می توان آن را " #گذار_از_اسلامگرایی به #پسا_اسلامگرایی" دانست.
▪️این تحول چنان که آصف بیات،جامعه شناس و استاد برجسته مطالعات خاورمیانه،به درستی بیان کرده از دهه۷۰ در ایران آغاز شد و در سال های اخیر آرام آرام موج آن به حوزه علمیه قم نیز رسیده است.
🔹اسلام گرایی گفتمانی بود که در واکنش به مدرنیسم یا تجدد گرایی ایدئولوژیک در ایران پدیدار شد.این گفتمان در مرز بندی با سرمایه داری و کمونیسم،بر ایده اسلام به عنوان راه حل تاکید داشت و به ارائه الگویی برای اداره جامعه و حکومت بر پایه اسلام می اندیشید.
طیفی از نیروهای فکری و سیاسی در جهان اسلام از افراطی تا معتدل،در پی ارائه این الگو بر آمدند. سید قطب برجسته ترین نماینده اسلامگرایی افراطی در اهل سنت بود که برخی از شیعیان را نیز به خود جذب کرد.
#محمدباقر_صدر نیز از نمایندگان جریان اعتدالی در شیعه بود،که با نگارش اقتصادنا گامی مهم در این راستا برداشت.
🔹اسلام گرایی با تفسیری ایدئولوژیک از سنت، پروژه اسلامی سازی همه حوزه های زندگی، از معرفتی و غیر معرفتی،را در دستور کار قرارداد. این کار با اقتصاد و سیاست آغاز شد و با افزودن پسوند"اسلامی" حوزه هایی همچون حقوق بشر، مدیریت،جامعه شناسی و روان شناسی را نیز در گام بعد فراگرفت.کار به آن جا رسید که سخن از ریاضیات، فیزیک، شیمی و مهندسی اسلامی نیز به میان آمد.
◽️با تخصیص بودجه و امکانات دولتی و در آرزوی ساختن تمدن نوین اسلامی،الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی نیز طراحی شد.
در این راستا هر ساله همایش ها و کنفرانس های فراوان برگزار گردید و پایبندی به ایده اسلامی سازی به عنوان معیاری برای برآمدن نیرو های فکری شناسایی شد.افزون بر این دامنه فقه به شکلی بی سابقه به حوزه هایی گسترش یافت، که تصور آن هرگز در مخیله فقیهان معتبر و صاحب نام نمی گنجید.
🔹گذار از اسلامگرایی بیش از آن که نتیجه بحثی نظری بر سر سستی بنیاد ها و دلایل آن باشد، در اثر ناکامی آن در عملی ساختن آرمان ها و وعده هایش رخ داده است.همچنان که چیرگی این گفتمان نیز برخاسته از قوت استدلال های آن به لحاظ نظری نبود،بلکه ثمره پیوند آن با قدرت سیاسی و ترسیم فضایی استعاری و آرمان شهری بود که در شرایطی خاص توانست قدرت اجتماعی را با خود همراه سازد. به بیان دیگر هرچند روایت ایدئولوژیک از اسلام به لحاظ نظری بر بنیانی محکم استوار نبود، در مقام عمل نیز در ارائه الگویی از اسلام، که به تعبیر رهبر فقید انقلاب،در جهان کنونی به ناکار آمدی متهم نشود، توفیق نیافت.اسلام گرایی نه تنها در برقراری #عدالت،از بین بردن فقر و بهبود اوضاع معیشتی ناکام ماند،بلکه در عرصه اخلاقی و معنوی نیز یادگاری مثبت از خود برجا نگذاشت، در نتیجه قدرت اجتماعی پشتیبان خود را از دست داد.
🔹پسا اسلامگرایی در قم، اینک در پی کاستن از بار سنگینی است که در طول سالیان گذشته بر دوش اسلام و علوم اسلامی به ویژه فقه نهاده شده است. این جریان با عبور از مرزبندی دینی و جغرافیایی دانش و شناسایی احترام و ارزش دانش و یافته های بشری به ویژه در عرصه علوم انسانی،در پی آن است که اداره جامعه و حکمرانی را به کارشناسانی واگذار کند که از تخصص و شایستگی آن برخوردارند.افزون بر این با تاکید بر استقلال روحانیت از دولت و حوزه از حکومت، خواهان بازگشت آنها به جایگاه اصلی خویش؛بسان نهادی مدنی در درون جامعه است.از این دیدگاه احترام و اعتبار فقه و فقیهان در صورتی حفظ میشود،که به جایگاه و رسالت اصلی خویش وفادار بمانند و پای از گلیم خویش فراتر نبرند.
🔹توفیق این جریان نه تنها میتواند اعتبار آسیب دیده روحانیت را تا اندازهای ترمیم کند،بلکه گذار مسالمت آمیز به سامانی شایسته از مناسبات دین و دولت را نیز تسهیل کند.بی گمان چنین سامانی بر #استقلال_نهاد_دین و تفکیک آن از #دولت استوار خواهد بود.
@rozaneebefarda
روزنه
📛اظهارات آقای علوی؛ نشانه ای از ظهور #پسا_اسلامگرایی_در_حوزه_قم!! سیدعلی میرموسوی/استاد #دانشگاه_م
🔶حاشیه اجمالی روزنه بر یادداشت میرموسوی
سید علی میرموسوی(متولد 46، اصفهان)، از اساتید #اصلاح_طلب دانشگاه و دانشیار دپارتمان علوم سیاسی و عضو شورای علمی مرکز مطالعات حقوق بشر #دانشگاه_مفید است.
وی پایان نامه دكتری خود را با راهنمایی #بشیریه و مشاوره مرحوم عمید و #داود_فیرحی، در (1381) دفاع کرد. او معتقد است فیرحی تأثیرات گسترده ای بر حوزه فعلی بر جای گذارده است!
در این یادداشت، اشکالات و نکات قابل نقد فراوانی به چشم می خورد که در جای خود قابل بحث و بررسی است اما، مهم ترین بخش این یادداشت، تصریح شجاعانه نویسنده بر یک واقعیت تلخ است؛
میرموسوی اظهارات آقایان #سیدمحمدجواد_علوی و #محمدجواد_فاضل را طلیعه #جدایی_دین_از_دولت( #سکولاریسم) عنوان کرده است!
مسئله ای که پیش از هر چیز، بر برداشت دقیق و عمیق #جریان_انقلابی_حوزه مبنی بر تحرکات تشکیلاتی برخی محافل نوپدید حوزوی نسبت به رواج پدیده #سکولاریسم_حوزوی و قرابت سیاسی و فکری آنان با #دگراندیشان و #سکولارهای_عرفی صحه می گذارد!
@rozaneebefarda
May 11
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/۴
این همه حادثه و #حماسه، فقط برای #ارشاد_معنوی؟!
محمد دهقانی شورکی
دانش ِآموخته حوزه علمیه قم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹در روزهای اخیر کلماتی از استاد جناب اقای علوی بروجردی در رسانه های حوزوی و غیر حوزوی نشر یافت که موجب القاء #شبهاتی شده بود، متن زیر را در قالب نامه و در جایگاه یک طلبه کوچک، خطاب به ایشان نوشته ام.
🔹این متن بسیار به سبیل اختصار است و نیاز به شرح و توضیح بیشتری دارد اما به نظرم نکات کلیدی در پاسخ به شبههی ایجاد شده به واسطهی #مغالطهی شکل گرفته در بیان ایشان را در بردارد.[متن یادداشت به قرار ذیل است]:
▪️استاد ارجمند جناب آقای #علوی بروجردی/ سلام علیکم
🔸پیشاپیش از ایجاز نوشتار پوزش می خواهم که سبب آن صرفا جلوگیری از اتلاف وقت خوانندهی محترم است. آنچه اینجانب از بخش های جنجال برانگیز مصاحبه اخیر حضرتعالی برداشت نمودم در دو ادعا خلاصه می شود:
🔻الف: پیامبر و اساسا شریعت و پیشوایان آن صرفا مرشدان معنوی هستند.
🔻ب: گرایش اسلامی دادن به علوم، بی معنا و یک #شوخی است.
✅اماپیرامون #بخش_اول:
جناب آقای #علوی برجرودی!
اگر پیامبر(ص) و شریعت، صرفا جنبهی #ارشادات_معنوی دارد، پس:
⭕️الف: چرا حضرت برای انتشار آن در کمتر از ده سال به بیش از 80 #جنگ دست بردند؟
🔻آخر مرشد معنوی را به حرکت #اجتماعی چه نیاز است؟ آن هم از نوع جنگ و درگیری سخت!
⭕️ب: شما خود بهتر می دانید در زمان بعثت پیامبر اسلام(ص)، پیروان دین #حنیف و یکتا پرستانی بودند که در اعتقادات، تمام #مراتب_توحید را پذیرفته (بخلاف مشرکین) و بسیاری از اعمال شرعی مانند صلاة، صوم، حج و... را انجام می دادند و در کنار مشرکین زندگی می کردند؛ حال به نظر شما اگر پیامبر(ص) با تقویت عقائد و تکمیل و فروعات، صرفا در صدد تعالی معنوی و فردی افراد بودند (مثلا به آنها میگفتند: از فردا به جای دو رکعت، سه رکعت نماز بخوانید)؛ ابوسفیان های مشرک همی بر می آشفتند که ای وای محمد(ص) آمده است و یک رکعت نماز اضافه کرده است؟
پس بُکشید و شکنجه کنید و بساط شعب ابی طالب به پا کنید و چه چه.
🔻آیا این همه هیاهو و حادثه، تنها به خاطر اضافه کردن چند حکم شرعی و ارشاد معنوی بوده است؟!
🔻به راستی تا کنون با خود اندیشیده اید که پیامبر(ص) با خود چه آورد که مشرکین و مستکبرین آن زمان نتوانستند او را تحمل کنند؟
🔻آنها که ارشاد کردن را سالها در میان پیروان سایر ادیان توحیدی دیده بودند؛ این هم یکی مثل آنها، این همه هیاهو نمی خواست!
⭕️ج: اگر پیامبر اسلام صرفا به دنبال ارشاد معنوی بود، پس آن همه تلاش برای ایجاد حکومت و ولایت و بیعت گرفتن از سایر امپراطوری های وقت؛ و سپس تلاش برای انتقال آن بر بهترین خلق یعنی علی بن ابی طالب(ع) و اولاد او(علیهم السلام) به چه معناست؟
و چراهای بسیاری که دیگر مجال نگارش آن نیست.
✅اما #بخش_دوم
جناب استاد علوی بروجرودی؛ در این رابطه نیز دانسته یا نادانسته دچار مغالطه و خطا شده اید!
🔻چرا که باید بدانید هر علمی (دانش) #فلسفه ای دارد که برگرفته از یک یا چند #مکتب_فلسفی و جهانبینی خاص است و این مکاتب هستند که حدود و صغور، ابزار و روش ها، اهداف و مهمتر از همه #اصول_موضوعه و #پیش_فرضهای هر دانش را تعیین می کنند و تاثیرات بس شگرفی بر آن دانش می گذارند.
◽️به عنوان نمونه کلان مکتب فلسفی و جهانبینی #امانیسم (انسان محوری منهای #خالق و #شارع ) هنگامی که در مساله ی #اقتصاد جلوه کند، جز تولید یک مکتب کوچکتر به نام خُردمکتب اقتصادی سرمایه داری و لیبرالی، چیزی برایش متصور نیست؛ بلکه در این فرض تمامی قوانین این دانش چون «قانون عرضه»، «قانون تقاضا»، «قانون قیمت واحد»، «قانون بازده کاهنده» و صدها قانون اینچنینی آن جز در خدمت این مکتب اقتصادی نخواهد بود و به همین منوال است سایر علوم.
‼️ حال اگر #اسلام_عزیز با احداث یک مکتب و با ندای ملکوتی «قولوا لا اله الا الله تفلحوا» به نفی این #مکاتب بپردازد ما باید تاثیر مکتبی آن را بر علوم منکر شویم؟
▪️آقای علوی بروجرودی؛ اگر کسی شعار اسلامی سازی سر داده است، مرادش از #اسلامی_سازی_علوم، نفی قوانین و یافته های عقلایی بشر نیست که شما بگویید آیه و روایتی مبنی بر نفی یا رد یا احداث قانون اقتصادی(یا سایر علوم) نداریم بلکه مراد او احیای تاثیرات مکتبی اسلام بر این علوم است تا به تبع قوانین و یافته های #عقلایی در راستا و خدمت این مکتب قرار بگیرد.
امید آن که از زلل آخر الزمان محفوظ باشید.
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/5
نگوییم: علم اسلامی نداریم؛ بگوییم: علم به اسلام نداریم!
مهدی فاطمی صدر
دانش آموخته سطوح عالی حوزه قم/ رزمنده مدافع حرم و فعال توئیتری!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️معتقدان به #دین_کمینه اسلام را نه شریعت که نصیحت پنداشتهاند...
#پروتستانهای_سترون
▪️خدای #دین_کمینه الله نیست، اهورا است که انبوهی از عالم را به اهریمن وانهاده است؛ به هوای انسان عاصی که عقل عرفی خوانده میشود...
#اسلام_متوسط #شرک_مشکک
▪️نگوییم: علم اسلامی نداریم؛ بگوییم: علم به اسلام نداریم...
#دین_کمینه #سکولاریسم_شرمنده #اسلام_متوسط
▫️مسأله بسی بزرگتر از حجاب و طب و اقتصاد است. #پروتستانهای_سترون بستهاند تا #خط_اجتهاد را به خط استحسان و خط اجماع و خط اباحه، سوزنبانی کنند. شاخص؟ ادعای اجتهاد بیرون از سنت/نهضت حوزههای شرعی...
▪️یخ گفتمانی #نشست_اساتید در حوزهی قم مقدسه نخواهد گرفت. به پیشاجمهوری اگر برگردند که اهل سنت مهدوی هزار سال است آن جا حق آب و گل دارند؛ به پساانقلاب بروند که بیل به کمر روشنفکری دینی نخورده است...
▪️عقل شرعی کاشف است، #عقل_عرفی جاعل. تمام دعوای #سکولاریسم_مسلمانتبار، درگیری کاشفان با جاعلان است...
#عقلانیت #وحیانیت
▪️پندارهی #دین_کمینه در سادهترین تقریر محصول عقلانیت زبانایستا است...
#ذائقهی_شریعت
▪️میگویند: در فلان موضوع حدیث، یا حدیث کم داریم یا نداریم؛ پس علم دینی در آن مستحیل است. میپرسم: از کی تا به اکنون #واقعیات_نظری را با #اتفاقات_تاریخی تعیین تکلیف میکنند...
#دین_کمینه #زبانایستایی #تعلیق_شریعت
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر.
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
📛اظهارات آقای علوی؛ نشانه ای از ظهور #پسا_اسلامگرایی_در_حوزه_قم!! سیدعلی میرموسوی/استاد #دانشگاه_م
استقبال عناصر زاویه دار از سخنان جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی/4
📛 #براندازا_سبز در جرگه حامیان نفی #اقتصاد_اسلامی!
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/6
برخی #خلط_های_راهبردی یک مصاحبه!
محمد تقی صرفی پور
استاد سطوح عالی کرمانشاه
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 2]
◾️بخشى از مصاحبه تعجب برانگیز و خلط های راهبردی استاد سیدجواد علوی بروجردی عضو #نشست_اساتید به قرار ذیل است:
⭕️ما اقتصاد اسلامی نداریم! ما چطور میآییم در اینجا، میخواهیم یک رشتهی اقتصاد اسلامی درست بکنیم؟ ما چندتا روایت و آیه داریم برای اینکه اگر تورم بالا رفت چجور بخواهیم کنترلش بکنیم؟ چندتا آیه و روایت داریم که رشد اقتصادی با چه فرمولی باید درست بشود؟
⭕️ این مکاتب اقتصادی در دنیا هست، اقتصاددانها هستند. اصلا اسلام نیامده است که علم بیاورد.
⭕️پیغمبر یک مرشد معنوی هست. آمده ارزشهای معنوی جامعه را بالا ببرد. نه اینکه بیاید اقتصاد درست بکند، نه اینکه بیاید علوم درست بکند. اقتصاد اسلامی هم یک شوخی است.
🔳در جواب عرایض ایشان، نکاتی به عرض می رسد:
🔻در آیه اکمال، خداوند به اینکه اسلام دین کاملی است اشاره فرموده اند.
خداوند حکیم در جای جای قران کریم بارها فرموده است که: قرآن «تبیان کل شی» است.
◽️در عمل هم در دوران حکومت رسول مکرم(ص) در مدینه، بدون نیاز به مکاتب اقتصادی دیگر، حکومت اسلامی را اداره فرمودند.
و امیرمومنان(ع) هم به همین صورت در دوران تقریبا پنج ساله،حکومت اسلامی را اداره نمودند.
◽️از طرفی پیامبر(ص) فقط مرشد معنوی نبوده اند و برای حکومت کردن مبعوث شدند و این حرف که فقط مرشد معنوی بوده اند همان حرفی است که سکولارها میزنند و اسلام را فقط دین معنوی معرفی می کنند و می گویند روحانیت نباید در حکومت و سیاست دخالت کند بلکه باید فقط در مساجد و حوزه های علمیه باشد؛
در حالی که فقهای بزرگ ما اسلام را دین حکومت و سیاست می دانند و در ادامه نمونه هایی از دیدگاه های اعاظم علمای تشیع را مرور می کنیم:
❄️مرحوم #محقق_كركي
🔻ایشان فرموده اند:
بايد در دل بذر حكومت مستضعفين را كاشت و براي عملي شدن آن گام برداشت. ما بر اين عقيده ايم كه فقيه جامع الشرايط بايد بپا خيزد و به عنوان حاكم جامعه اسلامي مقتدر و استوار رهبري را به دست گيرد و اسلام را به عنوان يك انديشه مهم سياسي و اجتماعي مطرح كند و آن را بسان نظام كاملي براي اداره جوامع بشري عرضه كند. اختيارات حكومتي رسول الله(ص) را امامان معصوم(ع) يكي پس از ديگري دارا هستند و فقيه جامع الشرايط نايب امام معصوم(ع) است و تمامي اختيارات حكومتي او را داراست.
🔻فقها و دانشمندان اماميه اتفاق كرده اند كه فقيه عادل امين كه جامع شرايط فتوي باشد ـ فقيهي كه از او به مجتهد در احكام شرعي تعبير مي شود، نايب امامان شيعه است ـ در حال غيبت در تمام آنچه كه يك امام در راستاي #حكومت مي تواند انجام دهد و البته عده اي از اصحاب كشتن و جاري كردن حد را استثنا كرده اند.»
(مفاخر اسلام- علي دوانی، 4/442)
❄️مرحوم #سيدعبدالحسين_لاری
🔻ایشان نیز بسان ديگر علماء شيعه به اصل ولايت فقيه عقيده مند است و جدايي دين از سياست را از شعارهاي استعماري مي داند و فقيه جامع الشرايط را نماينده حضرت ولي عصر(عج) مي شناسد كه در دوران غيبت كبري نيابت عام دارد و وظيفه اش اجراي احكام اسلامي در جامعه است.
🔻مرحوم لاری نظامهاي حاكم و دولتهاي ستم پيشه اي چون حكومت قاجار را دولت قانوني نمي داند و خود در صدد تشكيل حكومت است تا قوانين الهي را در جامعه اجرا كند. او مي خواهد با تشكيل حكومت اسلامي به نظريه هاي فقه سياسي اسلام وجود عيني بخشد و با اجراي عدل، مستضعفان جنوب را اميدي دوباره دهد.
(ولايت فقيه زير بناي فكري مشروطه ص119-121؛ مشروطه مشروعه ص2-4 و 17)
@rozaneebefarda
ادامه👇
روزنه
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/6 برخی #خلط_های_راهبردی یک مصاحبه! محمد تقی صرفی پور
برخی #خلط_های_راهبردی یک مصاحبه!
در نقد جناب سیدمحمدجواد علوی
[صفحه 2 از 2]
❄️مرحوم #كاشف_الغطا
🔻ایشان هماره در مسايل سياسي دخالت مي كرد. برخي از كج انديشان كه دين را از سياست جدا مي دانستند. از او مي پرسيدند چرا در سياست دخالت مي كند. او در پاسخ مي گفت: اگر سياست به معناي پند، راهنمايي، نهي از فساد، نصيحت و #مبارزه_با_استعمار است، من اهل سياستم. آري، من تا فرق سر غرق در سياستم.
🔻زماني هم كاشف الغطا نامه اي به محمدعلي جناح، اولين نخست وزير پاكستان مي نويسد و هدفهاي استعماري پيمانهاي نظامي آمريكا را به او گوشزد مي كند.
🔻علامه محمدحسين كاشف الغطاء بخوبي نقش زمان و مكان در اجتهاد را يافته بود و بر اين باور بود كه نبايد احكام اسلامي در تنگناي سليقه مجتهد قرار بگيرد، زيرا فرجام چنين كاري اين است كه احكام اسلام، به صورت خشك و بي روح درآيد.
🔻ایشان همچنین در مورد اختيارات ولايت فقيه نظرات بسيار بلندي دارد. امام خميني (ره) مي فرمايد:
ولايتي كه براي پيامبر صلي الله عليه وآله و سلم و امامان است، براي فقيه نيز ثابت است. موضوع ولايت فقيه چيز تازه اي نيست كه ما آورده باشيم. بلكه اين مساله از اول مورد بحث بوده است... به طوري كه نقل كرده اند، مرحوم كاشف الغطاء نيز بسياري از مطالب را فرموده اند.
🔻مرحوم كاشف الغطاء درباره حدود اختيارات ولي فقيه مي نويسد:
ولايت فقيه همه مواردي را كه به مصلحت اسلام و مسلمانان است، در بر مي گيرد.
(آواي بيداري، صص73-76)
◽️در هرحال باعث تاسف است که افکار استاد سیدجواد علوی بر مبنای #اسلام_سکولار است و اسلام حکومتی را قبول ندارند و قبول ندارند که اسلام برای همه نیازهای بشر قانون و دستورالعمل دارد. امیداست محققین در این زمینه وارد میدان شوند و برنامه حکومتی اسلام را برای همگان تبیین نمایند.
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/7
📛تناقض های یک مدعا و ضرورت تامل و تعامل با اهل علم!
اصغر زمانی
دانش آموخته فقه و اصول و فلسفه/ حوزه قم
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
عریضه ای ناصحانه
وَ لاٰ تَقْفُ مٰا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ اَلسَّمْعَ وَ اَلْبَصَرَ وَ اَلْفُؤٰادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كٰانَ عَنْهُ مَسْؤُلاً ﴿ اسراء ۳۶﴾
🔻عقل و نقل بر اتباع از دلیل و برهان و قبول و طرد عالمانه متفقند و بر قبح اظهارنظر غیرعلمی و بدون فحص از منابع مرتبط حکمی گویا دارند؛ مخصوصا اگر این اظهار نظر غیر علمی از طرف افراد صاحب نفوذ و منتسب به دین باشد تبعات منفی آن تصاعدی خواهد بود.
♦️جناب آقای علوی بروجردی در طی مصاحبه ای علم اقتصاد اسلامی را نفی کرده و بلکه نظریه ی علم اسلامی را بطور مطلق(شامل علوم انسانی و علوم تجربی) شوخی تلقی کرده اند.
🔸انتقادات مبنایی و بنایی زیادی بر افاضات ایشان وارد است ولی قبل از هر مطلبی باید از ایشان (که عمری را در علم فقه و اصول اسلامی سپری کرده اند) پرسید که مرادشان از اسلام چیست؟ و نظریه و علم اسلامی کدام است؟
🔹وقتی به کلام ایشان مراجعه کنیم می بینیم که تلقی ایشان از اسلام؛ متون نقلی دینی است؛ آن هم نقل هایی که متضمن مطالب تاسیسی باشد!!! و الا احادیث متضمن مطالب ارشادی را غیر اسلامی شمرده و آنرا بنای عقلایی صرف میپندارند.
🔻اولا ؛ایشان طبق چه دلیلی اسلام و علم اسلامی را چنین ترسیم میکنند؟!!
🔻ثانیا: با این حساب باید پرسید علم فقه و اصول فقه(که طبق همه ملاک ها و نیز اذعان همه محققان جزء اصیل ترین علوم اسلامی هستند) از نظر ایشان؛ اسلامی است یا غیر اسلامی؟
🔻اگر اسلامی است طبق کدام دلیل؟
🔻 مگر چند روایت(آن هم تاسیسی!!!)راجع به مسائل اصولی وارد شده است؟!
🔻یا اینکه به نظر ایشان فقه و اصول غیر اسلامی است؟!!
🔸اگر جواب مثبت است(که طبق مبنای ایشان باید مثبت باشد) باید بگویند که تمام فقه و اصول موجود ؛بلکه تمامی قرآن و روایات منقول از اهل بیت(علیهم اسلام) غیر اسلامی است ؛ مگر آن قسمتی که حاوی مطلب تاسیسی باشد!!؟؟
🔻آیا ایشان به سخنان خود و لوازم آن آگاهی دارند؟؟؟
🔻 به همین مقدار از بحث اکتفاء کرده و از طرح انبوه اشکالاتی که متوجه کلام ایشان است و نیز اثبات مدعای علم اسلامی خودداری میکنم و جناب آقای علوی بروجردی را به تامل بیشتر در منابع مربوطه و تعامل و گفتگو با اندیشمندان این عرصه دعوت میکنم.
♦️خداوند همه ما را به علم نافع و عمل صالح موفق گرداند.
اقل الطلاب، زمانی
@rozaneebefarda
بیانیه ائمه جمعه استان های آذری زبان پیرامون ماجرای #قره_باغ
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
▪️هیچ تردیدی در تعلق قرهباغ به آذربایجان و اشغال آن و لزوم بازگشت این اراضی به آذربایجان، کشور اهلبیت نیست و دولت آذربایجان در بازپسگیری این اراضی کاملاً قانونی و شرعی عمل کرده و با این اقدام در صدد اجرای 4 قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برآمده است.
▪️ما به اقتضاء آیات قرآن و سیره معصومین و به اقتضاء فلسفه انقلاب اسلامی خود را ملزم به حمایت و دفاع از مظلوم میدانیم. ملت آذربایجان بهتر از همه میدانند که جمهوری اسلامی بالاترین کمک و حمایت را در طول اشغال قرهباغ به آذربایجان داشته و در تمام محافل بینالمللی از تمامیت ارضی آذربایجان دفاع کرده و وزارت امور خارجه نیز اخیراً دوباره بر تمامیت ارضی آذربایجان در غائله اخیر تأکید کرده است. اگر عنایات جمهوری اسلامی در بدو اشغال قرهباغ نبود قطعاً اشغال تا باکو امتداد مییافت.
▪️در حال حاضر نیز تنها راه زمینی آذربایجان برای نخجوان، خاک جمهوری اسلامی است که ایران سخاوتمندانه آن را در اختیار دولت آذربایجان قرار داده است.
▪️جای تأسف است که اخیراً دشمنان رابطه دو کشور دوست، به بهانههای واهی هیاهو و غوغا راه انداخته و جمهوری اسلامی را متهم به خیانت کردهاند. این نکته اقتضاء میکند که ما نسبت به حجم جنگ روانی دشمن حساس بوده و ابزار برآورده شدن منویات شوم آنها نگردیم.
▪️ما با تجلیل از پیروزیهای اخیر، از خداوند متعال برای شهداء ملت بزرگ آذربایجان علو درجات مسألت داریم و امیدواریم این غائله هر چه سریعتر با احقاق حق به ذیحق به پایان برسد و از خونریزیهای بیشتر جلوگیری گردد.
سید محمدعلی آلهاشم
نماینده ولیفقیه در استان آذربایجانشرقی
سیدحسن عاملی
نماینده ولیفقیه در استان اردبیل
علی خاتمی
نماینده ولیفقیه در استان زنجان
سیدمهدی قریشی
نماینده ولیفقیه در استان آذربایجانغربی
@rozaneebefarda
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/8
📛مخالفت با نظام اقتصادی اسلام، مردود است.
جناب آقای #ابوالقاسم_علیدوست
عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸سخنان جناب آقای علیدوست در نشست علمی مجازی با موضوع «روششناسی استنباط نظام اقتصادی اسلامی»:
🔻نگاه سیستمی به نظام اقتصادی در ۴۰ ساله بعد از انقلاب وجود نداشته است.
این نگاه غالب در میان متولیان و عهدهداران مدیریت اقتصادی وجود نداشته است.
آیا شورای نگهبان در این ۴۰ سال دنبال کشف نظام بود و یا اصلا به آن معتقد بود یا کمیتههای اقماری حتی از خود حوزه با این دید سراغ این موضوع رفتند؟
و یا فقط فکر کردند مشکل اقتصاد کشور فقط ربا است لذا با نگاه غیراتمیک و حکومتی به آن پرداختند.
🔸البته همه زحمت کشیدند ولی این تفکر که باید به نظام اقتصادی برسیم وجود نداشت، نظام اقتصادی که اصول فقه مناسب خود را میخواهد و باید روش آن کشف شود.
مثلا از اصول نظام اقتصادی اسلام، «کَیْ لَا یَکُونَ دُولَهً بَیْنَ الْأَغْنِیَاءِ مِنْکُمْ» است، ولی آیا کسی به فکر این مسئله بود؟
معتقدم در #نظام_اقتصادی_اسلامی عدالت مهمترین مقصد است ولی در نظام اقتصادی ما ایجاد سیستم برای رسیدن به آن حتی نمیتوانم بگویم کم مطرح بوده است بلکه آنقدر مطرح نبوده است که میتوان گفت اصلا مطرح نیست.
▪️رد ادعای فقدان سیستم اقتصادی در اسلام
🔻این مطلب که گفته شود در اسلام، نظام اقتصادی نداریم اشتباه است و بنده آن را قبول ندارم.
اینکه نظام خود به خود حاصل نمیشود هم بحث درستی است زیرا نیازمند روش ویژه است و باید از استنباط اتمیک به سمت خرده نظام و در نهایت به چند کلان نظام برسیم. مثلا نظام اقتصادی کلان شامل خرده نظام پولی و بانکی به عنوان خرده نظام است و نظام مالی هم ممکن است با عنوان کلان نظام عدالت بگنجد.
◽️راه مورد نظر ما آن است که همه نظام اقتصادی اسلام را با یک استنباط بیرون بیاوریم.
بنابراین #اسلام_نظام_دارد، لازم الاستنباط هم هست و روش آن هم با یک استنباط رخ میدهد ولی استنباط آن روش ویژه دارد و جامع است.
برای این موضوع، حداقل باید چهار کار بشود تا روش پاسخگو در نظام استنباط اقتصاد اسلامی به دست بیاید؛
اول ظرفیتشناسی اسناد استنباط.
دوم توسعه مسائل اصول فقه
سوم توجه به ظرفیت اسناد عام قراردادها و چهارم اصلاح نگاه حداقلی و قدر متیقنگیری است.
🔸ما باید به اسناد استنباط مانند عقل و عرف و مصلحت و مقاصد الشریعه و به ظرفیت نهاده شده در اینها توجه کنیم و نه نابجا به کار ببریم و نه نابجا به کارنبریم مثلا عقل یکی از این اسناد است؛ نه فقط در نظام اقتصادی اسلام بلکه در همه نظام های اقتصادی ما نمیتوانیم از عقل استفاده نکنیم حتی در کارآیی تفسیری آن.
🔸همچنین گستره اصول فقه باید توسعه و ساختارش تغییر کند، دیدن ادله به شکل حلقوی هرمی هم لازم است زیرا نظام یک سیستم است و همین طور که خود نظام، سیستم است استنباط آن هم سیستمی است. مسئله دیگر توجه به ظرفیت اسناد عام قراردادها است؛ در نظام معاملات، یک سری ادله خاص مانند چندهزار روایت داریم و یکسری عام مانند احل الله البیع، حرم الربا، الناس مسلطون علی اموالهم، اوفوا بالعقود؛ و … .
🔸کسانی مانند #آیت_الله_خویی میگویند الناس مسلطون علی اموالهم، سند ندارد ولی ما معتقدیم سند دارد ثانیا اینها جز شعارات اسلام است و سند نیاز ندارد؛ پیامبر(ص) فرمودند: الناس مسلطون علی اموالهم؛ که دو نوع نگاه میتوانیم به ترجمه این روایت داشته باشیم؛ اول اینکه مردم در محدوده شرع بر اموالشان مسلط هستند؛ ترجمه دیگر از روایت هم این است که مردم بر اموالشان مسلط هستند مگر در حوزه منع شرعی.
🔸در صورت اول باید قائل به اصل فساد شویم و هر جا شک کردیم قدر متیقن بگیریم ولی اگر معنای دوم را بگیریم اینجا برای منع، دلیل لازم است و نه جواز؛ لذا کل اصل فساد در مباحث حکمیه و دغدغههای آن حل میشود. از این رو باید در استنباط نظام به این ظرفیتها توجه کنیم و استنباط جامع داشته باشیم.
🔸اگر کسی بخواهد نظام اقتصاد را استنباط کند با اصل فساد و عدم توجه به اسناد عام قراردادها ممکن نیست وگرنه باید بگوید اصلا نظامی نداریم؛ معتقدم اگر نگاه حداقلی کنار برود به نظام اقتصادی مطلوب اسلامی می رسیم و اگر این نظام بیرون بیاید برای همه بشر مفید است و صرفا برای مسلمین هم نیست.
اگر فقها وارد این قضایا بشوند میتوانند به نظامی برسند که در برابر #نظامهای_غربی و #سوسیالیستی حرف برای گفتن دارد.
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر.
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
سخنان چالش برانگیز و عجیب جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی درباره قلمرو دین و علم و نسبت آن با سیاست! 💥ق
واکنش حوزویان به سخنان آقای #سیدمحمدجواد_علوی/9
#علم_سکولار؛ عامل انحطاط اجتماعی است.
▪️نفی علم دینی؛ نگاهی واپسگرایانه و منفعلانه!
محمد استوار میمندی
مدیر حوزه علمیه استان فارس
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️ سال هاست مساله ضرورت #تحول_در_علوم_انسانی از جانب عالمان و اندیشمندان اسلامی طرح شده است که در این میان مقام معظم رهبری بیش از دیگران ضرورت ورود حوزه های علمیه و دانشگاه ها به عرصه تولید علم و به خصوص تولید نرم افزارهای اداره جامعه اسلامی را مطرح کرده اند.
▪️آنچه که خاستگاه طرح چنین مطالبه ای بوده از یک طرف جامعیت آموزه های اسلامی و ورود پیشوایان دینی به عرصه های مختلف علمی بوده که سبب شده خمیر مایه بسیاری از این علوم در آثار دینی قابل اصطیاد باشد و از سوی دیگر آفات و مضراتی است که علوم برگرفته شده از مبانی الحادی و غیرتوحیدی بر جوامع بشری و به خصوص جامعه اسلامی داشته است.
◽️پس از انقلاب اسلامی ایران پژوهشگران و محققان علوم اسلامی در حوزه های علمیه با کنکاش در منابع دینی موفق شده اند در برخی از قلمروهای علوم انسانی مثل بسیاری از عناصر مربوط به نظام خانواده، علوم تربیتی، مدیریت اسلامی، روانشناسی و مشاوره و ... با استفاده از اصول اسلامی و البته استفاده از تجربه های روز به گزاره هایی جدید از همان علم برسند و تدوین جدیدی از آن علم را ارائه نمایند.
🔹اخیرا #مصاحبه ای از یکی از اساتید حوزه منتشر شده که ایشان #اقتصاد_اسلامی را از پایه #نفی کرده و آن را #انکار نموده است و شاهد آن را این قرار داده که «در قرآن و راویات راه حلی برای تورم ارائه نشده» و سپس نتیجه گرفته که «فرمول های اقتصادی را فقط و فقط باید در مکاتب اقتصادی دنیا جستجو کرد»!
عجیب ترین سخن نقل شده از ایشان نیز این است که «اصلا اسلام نیامده است که علم بیاورد»!
▪️به نظر می رسد ایشان در تحلیل و اظهار نظر خود به برخی امور توجه نداشته است چون ایشان علومی مثل طب و اقتصاد را از یک سنخ دانسته است در حالیکه بین طب و اقتصاد تفاوت زیادی وجود دارد چون طب از قبیل علوم تجربی است و بر پایه تجربه آزمایشگاهی بنا نهاده شده اما اقتصاد یا روانشناسی از قبیل علوم انسانی هستند که فلسفه های شناختی از انسان و جامعه بیشتر در شکل گیری آن نقش دارد.
▫️آری؛ ممکن است گفته شود اسلام متکفل بیان علوم تجربی نیست بلکه آن را به تجربه بشری واگذار کرده است_اگر چه این سخن به این معنا نیست که در منابع دینی هیچ اثری از آموزه های مربوط به علوم تجربی نیست و نمی توان از منابع دینی برای تدوین آن علم کمک گرفت_ اما در قلمرو علوم انسانی نمی توان چنین ادعایی کرد چون علوم انسانی مستقیم یا غیرمستقیم با هدایت و سعادت جوامع انسانی ارتباط دارند.
🔸علوم انسانی هر گاه بر پایه مبانی الحادی تولید شود جامعه را به سمت الحاد و دوری از معنویت می برد و هر گاه این علوم بر پایه مبانی توحیدی شکل بگیرند می توانند جامعه و آحاد آن را به سوی تعالی، کمال و معنویت سوق دهند .
◽️نرم افزارهای اداره جامعه نیز علومی هستند که در سعادت بخشی جامعه نقش برجسته ای دارند لذا #جای_تعجب است از این #استاد محترم که پیامبر را #مرشد_معنوی می داند که آمده تا ارزش های معنوی جامعه را بالا ببرد اما علم اقتصاد اسلامی که مبتنی بر اصول اقتصاد اسلامی است و نقش بسیار مهمی در معنویت بخشی به جامعه دارد را نفی و انکار می کند و آن را خارج از رسالت اسلام معرفی می کند. همان اقتصاد اسلامی که #شهید_صدر«ره» آن متفکر بزرگ جهان اسلام را بر آن داشت تا کتاب #اقتصادنا را تألیف کند.
◽️البته شاید مقصود ایشان این بوده که اقتصاد اسلامی به عنوان یک علم هنوز تولید نشده و تا رسیدن به فرمول های عملیاتی آن فاصله داریم که در اینصورت هم عرض می کنیم اتفاقا در اینجا این #اشکال از سوی #جوانان_حوزه_و_دانشگاه به شما وارد می شود که #پس_از_عمری_حضور_در_حوزه_علمیه_چرا_قدمی_در_این_راستا_برنداشته_اید؟
اما چه کنیم که ظاهرا سخنان ایشان در نفی کامل قابلیت های منابع دینی از تدوین علوم انسانی است که باید #تأسف خورد و بر وجود چنین #دیدگاه_های_واپسگرایانه و
#منفعلانه و #تنبل_پرورانه در حوزه های علمیه گریست.
🔸امروز #حوزه_و_دانشگاه در راستای رسیدن به وحدت واقعی می بایست به پارادایم مشترکی از تدوین علوم انسانی جدید مبتنی بر نظریات اصیل اسلامی برسند و با تشکیل کار گروه های مشترک در صدد رفع نیازهای علمی نظام اسلامی در تولید علوم اداره جامعه دینی برسند و الا #علوم_انسانی_با_ماهیت_سکولار جامعه اسلامی را به سمت #انحطاط_فرهنگی و معرفتی خواهد برد.
🔘 فرهیختگان را به روزنه دعوت فرمائید؛
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053