در حاشیه دیدار #پاپ با #آیتالله_سیستانی
[ص ۴ از ۴]
اقدامات نه چندان جدی پاپ فرانسیس در خصوص جرائم گسترده کلیسا
موج اعتراضات گسترده علیه آزار جنسی کلیسا پاپ را مجبور به اتخاذ برخی اقدامات کرد. یک کاردینال استرالیایی به نام جورج پل و یک کاردینال شیلیایی به نام فرانسسکو خاویر ارازورز، به دستور وی استعفا دادند. البته جورج پل؛ کاردینال استرالیایی همچنان به عنوان مسئول امور مالی واتیکان و مرد شماره 3 کلیسای کاتولیک جهان ابقا شد.(اعتماد آنلاین 22آذر1397) او همچنین کشیش پرتچ را نیز اخراج کرد.(نسیم آنلاین 5شهریور1397) او همچنین در تاریخ 21خرداد1397 با استعفای سه اسقف بلندپایه شیلی موافقت کرد.(العالم 21خرداد1397)
پاپ فرانسیس تغییرات جزئی نیز در برخی قوانین ایجاد کرد.(رادیو فرانسه 2019.5.10 / رادیو فردا 26آذر1398)
این اقدامات جزئی موجب کاهش فشار علیه وی نشد تا آنجا که مطابق برخی اخبار زمزمههای استعفای پاپ فرانسیس در آستانه سال نو میلادی 2021 به گوش میرسید.(ایرنا 5دی1399)
البته رسوایی جنسی و کودکآزاری تنها اتهام کلیسای کاتولیک به رهبری پاپ فرانسیس نبود. بلکه او در اقدامی عجیب همجنسبازی را به رسمیت شناخت و او پس از تسامح شرمآور نسبت به زندگی مشترک همجنسگرایان برای این رابطه کثیف و نامشروع حق ثبت محضری را هم قائل شد.(دویچهوله 2020.10.22)
دیدار پاپِ حامی همجنسبازی و سؤالی جدی از متولیان امر!
حال پاپ فرانسیس، با این کارنامه غیرقابل دفاع عازم سفر به یکی از پاکترین مراکز شیعی جهان، یعنی شهر مقدس نجف است و باید دانست که نام پاپ فرانسیس در فضای بینالمللی قرین مسائلی است که ساحت مقدس مرجعیت هیچگاه نباید بدان آلوده شود. معلوم نیست شخصیتهای پشت پرده دیدار پاپ با مرجعیت اعلای عراق چه کسانی هستند و چه اهدافی را در سر دارند اما آنچه مسلم است ساحت مقدس مرجعیت شیعه در هر شرایطی باید محفوظ بماند و باید دید، اطرافیان حضرت آیتالله سیستانی تبعات منفی بینالمللی دیدار ایشان با شخصیتی که متهم اصلی سرپوشگذاری بر اتهامات گسترده جنسی است و یکی از طرفداران جدی روابط نامشروع و همجنسبازی است را چگونه تدبیر میکنند؟ باید دانست این دیدار ابعادی فراتر از مرزهای اسلامی دارد. آیا دستهای پشت پرده این دیدار فکر کردهاند که تصاویر مشترک آیتالله العظمی سیستانی با پاپ فرانسیس چه حسی را به قربانیان مسیحی شیلیایی، آمریکایی، ایرلندی و... منتقل خواهد کرد؟
البته طبیعی است که رهبران دینی در سطوح عالی با یکدیگر ارتباط داشته باشند کما اینکه پیش از نامهنگاریها در این رتبه یا رتبههای پایینتر برقرار بوده است و حتی امکان دیدار نیز با این اوصاف منتفی نیست اما هیاهو و بزرگنمایی و ذوقزدگی بدون تدبیر در خصوص تبعات منفی وجهه مرجعیت شیعی را در معرض خطر قرار خواهد داد.
⭕️ القصه...
با مرور این حوادث معلوم میشود که دیدار با پاپ افتخاری برای مرجعيت اعلای عراق نیست که عدهای از #سکولارهای_حوزوی بخواهند اینطور با ولع و هیاهو نسبت به آن اظهارنظر کنند بلکه این پاپ است که از دیدار با یک عالم طراز اول شیعی آبرو میگیرد و لذا تیم رسانهای مدعی طرفداری از آیتالله سیستانی بهتر است به جاي دامن زدن به دوگانهسازی کاذب درون شیعی، یا موج سازی کاذب پیروان این دیدار، کمی #واقع_بینانه به ماجرا بنگرد و با واکاوی سوابق سیاه این طبقه، که همواره دربست در خدمت دولتها و سرویسهای جاسوسی کشورهای استعمارگر بودهاند، مراقب طراحیهای پیچیده پشت پرده این دیدار باشد.
❄️روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام به پنجاه و پنجمین نشست اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی، به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
دانشجویان عزیز
هر روز که میگذرد اهمیت نقش #جوانان در پیشرفت کشور و #تضمین_آیندهی آن بیشتر آشکار میشود.
بلیّهی عمومی کرونا هم این را یکبار دیگر به اثبات رسانید.
همت و انگیزه و امید شورانگیز جوانان در این ماجرا نیز مانند بسیاری از مسائل کشور، پیشران گشایشهای علمی و عملی شد. این یکی از برترین افتخارات انقلاب اسلامی است که توانسته است نشان «نقشآفرینی در مسائل اساسی» را بر سینه جوانان برومند کشور بنشاند.
از شما دانشجویان عزیز انتظار میرود که در این فرصت مغتنمی که در اختیار شما است، خود را هر چه بیشتر به صلاحیتهای علمی و دینی و اخلاقی آراسته کنید و آمادهی نقشآفرینی شوید، و اتحادیهی انجمنهای اسلامی در اینباره دارای وظیفهئی سنگینتر و البته افتخارآمیزتر است.
والسلام علیکم و رحمةالله
سیّدعلی خامنهای
یک اسفند ۱۳۹۹
@rozaneebefarda
ماجرای کاندیداتوری #سیدحسن_مصطفوی؛ نعل وارونه برای تنفس مصنوعی به #علی_لاریجانی یا یک واقعیت قریب الوقوع با تبعات سیاسی غیرقابل پیشبینی؟!
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلسلهنشستهای نظام فکری اندیشمندانِ انقلاب اسلامی برگزار میشود
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹 الهیّات اجتماعیِ امامَین انقلاب
🔺 حجتالاسلام و المسلمین موسوی
۹۹/۱۲/۰۳
🔹 نظریهی اجتماعیِ امامَین انقلاب
🔺 حجت الاسلام و المسلمین اسدپور
۹۹/۱۲/۰۴
🔹 نظریهی مدیریّتیِ امامَین انقلاب
🔺 حجتالاسلام و المسلمین قوّامی
۹۹/۱۲/۰۵
🔹 نظریهی سیاسیِ رهبر معظّم انقلاب
🔺 حجتالاسلام و المسلمین صلحمیرزایی
۹۹/۱۲/۰۶
🔹 نظریهی اقتصادیِ امامَین انقلاب
🔺 حجتالاسلام و المسلمین یوسفی
۹۹/۱۲/۰۹
🔹 نظریهی فرهنگیِ امامین انقلاب
🔺 دکتر امیر سیاهپوش
۹۹/۱۲/۱۰
🔹 نظریّهی تولیدعلمِ امامین انقلاب
🔺 حجتالاسلام و المسلمین گرامیپور
۹۹/۱۲/۱۱
🔹 نظریّهی سیاسی امام خمینی (ره)
🔺 حجتالاسلام و المسلمین ایزدهی
۹۹/۱۲/۱۲
🔹 تاریخ از دیدگاه امامَین انقلاب
🔺 حجتالاسلام و المسلمین سلیمانی
۹۹/۱۲/۱۳
🔹 نظام فکری علامه جعفری (ره)
🔺 حجت الاسلام و المسلمین موسوی
۹۹/۱۲/۱۴
🔹 نظام فکری آیتالله شهید بهشتی (ره)
🔺 حجتالاسلام و المسلمین ذوعلم
۹۹/۱۲/۱۶
🔹 نظام فکری آیتالله شهید مطهری(ره)
🔺 حجتالاسلام و المسلمین قاسمی
۹۹/۱۲/۱۷
🔹 نظام فکری آیتالله شهید صدر (ره)
🔺 آیتالله محسن اراکی
۹۹/۱۲/۱۸
🔹 نظام فکری آیتالله جوادی آملی
🔺 حجتالاسلام و المسلمین خانجانی
۹۹/۱۲/۱۹
🔹 نظام فکری علامه طباطبایی (ره)
🔺 حجتالاسلام و المسلمین اسدپور
۹۹/۱۲/۲۰
🔹 نظام فکری آیتالله مصباحیزدی (ره)
۹۹/۱۲/۲۳
▫️لینک مرتبط:👇 http://forms.khamenei.link/?page_id=197
ساعت ۱۹ الی ۲۱
@rozaneebefarda
جایزه ویژه کتاب سال به #جعفریان به پاس خدمت به تمدن اسلامی!
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️«جایزه ویژه» سی و هشتمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی را به آقای جعفریان اهدا کردند.
در اولین جمله تجلیل از ایشان نخستین مورد و دلیل اهدای این جایزه _به نقل از کانال کتابخانه دانشگاه تهران_ چنین آمده است:
«به پاس شناسایی و شناساندن ابعاد تمدن اسلامی و ایرانی»
🔻لذا جا دارد برخی از تلاشهای استاد جعفریان در شناساندن ابعاد تمدن اسلامی ایرانی را مرور کنیم:
◀رسول جعفریان میگوید ما نیازمند این هستیم که متون کهن علمیمان را بیشتر بخوانیم تا بفهمیم چرا ما در این تمدن نتوانستیم خود را از بند خرافات و لاطائلاتی که تحت عنوان علم در عمق تمدن اسلامی وجود داشته، نجات دهیم.
t.me/jafarian1964/11392
◀همه طب سنتی، اندازه آزمایش پاستور ارزش ندارد:
t.me/jafarian1964/12312
◀رسول جعفریان: چرا ما نمیتوانیم کشف علمی در فیزیک و شیمی و نجوم داشته باشیم؟
https://t.me/nosakh_shii/1151
◀حسن انصاری و انتقاد از هجمههای رسول جعفریان علیه علم و تمدن در جهان اسلام:
t.me/nosakh_shii/1163
◀پاسخ کانال راهک به مسخره کردن تمدن ایرانی توسط آقای جعفریان در اینکه ایرانیان حتی قرنها قفسهبندی کتاب را هم بلد نبودند و از غربیها یاد گرفتند:
t.me/nosakh_shii/795
🔶حاشیه روزنه
جناب آقای رسول جعفریان از چهرههای نزدیک به خردهجریان اعتدال است که بیشتر به شاخه قم، یعنی آقای #علی_لاریجانی نزدیک است و از سالها قبل تا کنون در حلقه حامیان حوزوی وی مشغول است. از این گذشته، روابط نزدیک وی با وزیر فرهنگ و ارشاد فعلی نیز نباید مغفول افتد!
او اخیرا از #برجام به نحو ستایش آمیزی دفاع کرده بود و خواستار رأی آوری یک چهره #اعتدالی در #انتخابات۱۴۰۰ شده بود.
دولت روحانی که به شدت به همه تحولات، از جمله تحولات فرهنگی، به چشم جناحی و باندی مینگرد، بعید نیست در مورد تجلیل از جعفریان نیز، رویکرد و مواضع اعتدالی او را لحاظ کرده باشد. البته چنانکه پیشتر نیز گفته شده، جناب جعفریان کارهای پژوهشی مطلوب و قابل دفاعی در کارنامه دارد که قابل تقدیر است و برای آن آثار بارها نیز از وی تجلیل شده، اما در ده سال گذشته، کار علمی ویژهای ارائه نکرده که در خور جایزه ویژه کتاب سال جمهوری اسلامی باشد.
@rozaneebefarda
امروز سالگرد صد سالگی کودتای ننگین ۳اسفند ۱۲۹۹ است که در نتیجه آن، سلسه منحوس پهلوی به قدرت رسید.
پهلوی ها علاوه بر ننگ استبداد، آهنگ دست نشاندگی اجانب و استعمارگران نیز بر پیشانی داشتند و در دوران سیاه حاکمیت آنان، روحانیت شیعه به عنوان مانع اصلی جنایات آنان، مجاهدتهای زیادی به خرج داد که کمتر از آن سخن به میان آمده است.
چنانکه پهلوی ها علیه دین و روحانیت شیعه نیز هجمه و جنایات فراوانی مرتکب شدند که آنهم در حافظه تاریخی مردم و حتی عموم حوزویان، تا حدود زیادی مغفول مانده است.
به مناسبت صد سالگی #کودتای_سیاه، پرونده ویژه #رضاخان_و_روحانیت را در روزنه بخوانید:
👇
@rozaneebefarda
برسر کارآمدن و مأموریتهای استعماری رضاخان به روایت #امام_خمینی
#رضاخان_و_روحانیت/۱
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[ص۱ از ۲]
🔹رضاخان هجوم کرد به تهران و با دستیاری انگلستان، حکومت ایران را به دست گرفت و بعد از چندی، احمد شاه را از صحنه بیرون کرد و خودش به جای احمدشاه نشست و به تدریج، مأموریت خودش را شروع کرد به انجام دادن. مأموریتهای زیادی داشت. قدرتهای بزرگ هر چه را که بر خلاف میل خودشان و برخلاف منافع خودشان می دیدند، باید به دست این آدم نابود بشود یا سرکوب. اول شروع کرد به سالوسی و ریاکاری و در همین تهران، آنطوری که آن وقت می گفتند، در همۀ تکیه هایی که در ماه محرّم برای عزا بپا بود، می گفتند: با پای برهنه، شمع هم دستش می گیرد و می رود.
▫️این یک چهره بود که از رضاخان در ایران نمایش پیدا کرد و بعد به اسم اینکه امنیت را می خواهد به ایران برگرداند، شروع کرد به مبارزه با عشایر ایران و عشایر که یکی از پایگاههای مهم ایران بودند، گرچه نواقصی داشتند، ولی خدمتهایی هم می کردند، عشایر را یکی پس از دیگری سرکوب کرد و از محالّ خودشان، بعضی از آنها را کوچ داد به جاهای دیگر و آنها را تقریباً از بین برد.
🔹 بعد مأموریتهایی ـ در خلال همۀ اینها همه گاهی با هم می شد ـ شروع کرد [به] مخالفت با روحانیون، به اسم اینکه می خواهم تصفیه بکنم. و این سنگر بزرگ اسلامی را [از بین برد] که یک خدمتگزارانی به ایران بودند و به اسلام بودند، بدون اینکه بر بودجۀ دولت یک شاهی تحمیل بشوند، لکن خدمتهاشان، یکی از بزرگترین خدمتهای آنها، این بود که تربیت می کردند مردم را. شما در پرونده هایی که در دادگستری و غیر دادگستری هست و بوده، می بینید، از آنهایی که تحت تربیت روحانیین بودند، پروندۀ جنایتی نمی بینید. برای آرامش کشور، اینها یک عامل مؤثر بودند و برای هدایت مردم به راه صحیح و اخلاق و اعمال صحیح یک راهنماهای مهمی بودند.
🔹 من آنچه که در بسیاری از صحبتهایم از روحانیون بحث می کنم نه این است که من هر که معمّم است از او پشتیبانی می کنم. «ای بسا خرقه که مستوجب آتش باشد.» لکن وقتی که ما در سابق دیدیم که جزء برنامۀ انگلیسها، که رضاخان را آورده بودند ـ شاید در رأس برنامه هم بود ـ این بود که باید این طایفه از بین بروند. با تمام قوا، از تبلیغات مجلات و روزنامه ها وگویندگان و اینها گرفته تا هرجا که روشنفکری و روشن فکرنمایی بودند، بر ضد روحانیت بسیج شدند. کم کم آن صورت دومش را نشان داد. آن وجهۀ دومش را کم کم نشان داد.
🔹در زمان این شخص نالایق، که مملکت ما را به تباهی کشاند، به پیغمبر اکرم در روزنامه سبّ کردند، در روزنامه به پیغمبر سبّ کردند و به مرئی و منظر این دولت بود و آن دولتمردان.
مجلس درست کردند و در آنجا از پیروزی اسلام بر کفر انتقاد کردند.این روشنفکرها دستمالها را درآوردند و گریه کردند که اسلام بر شاه ایران، شاه آن وقت ایران غلبه کرده است.شعراشان شعر گفتند، نویسندگانشان نوشتند، گویندگانشان گفتند. ما از اینکه انگلستان اینقدر اصرار داشت بر اینکه این طایفه را از بین ببرد، میفهمیم که از این طایفه اینها رنج میبرند و باید اینها سرکوب بشوند.
▫️مع الأسف، در آن وقت یک ارتشی درست کردند و یک ژاندارمری درست کردند و یک شهربانی درست کردند که تلخی اعمال آنها در ذائقۀ ملت ما بود و برای شما که الآن خدمتگزار هستید، زحمت ایجاد کرده. شما برادرهای عزیز که الآن خدمت می کنید به این کشور، مواجه هستید بایک اسمی که در زمان رضاخان و در زمان بعد از او، خصوصاً در زمان رضاخان، مردم یک ذائقۀ تلخی از همۀ این قوای مسلحه داشتند و دارند، و این اشکالی است که برای شما پیش آورده اند که تا آمدید شماها این ذائقۀ تلخ را شیرین کنید، خیلی زحمت دارد. خیلی باید جانفشانی کنید. خیلی باید با مردم رفتار خوب بکنید. پادگانهای شما باید پایگاه اسلامی باشد و مستضعفین را همراهی کند و مستکبرین را اعتنا نکند. مدتی شما زحمت بکشید تا آن ذائقۀ تلخی که در ملت از این جمعیت، [هست، از بین برود] شما که آن وقت نبودید؛ گمان ندارم یکی از شما هم آن وقت بودید، لکن این اسم به طوری شد در آن وقت که وقتی گفته می شد، تلخ بود در ذائقۀ مردم.
آن وقت خود همین مرد، خود همین رضاخان، در یک روزی که وارد شده بود در یک پادگان ژاندارمری، دستهایش را در جیبش گذاشته بود و معرفی کرده بود اینها را به اینکه اینها دزدند!
در عین حال که سرکردۀ همۀ دزدها خودش بود، منتها دزدها یواشکی یک کُتی، یک شلواری، یک کاسه مسی از مردم می بردند و این علنی مازندران را با آن طول و عرض،از همۀ اشخاصی که دارای یک ملکی بودند گرفت و به اسم خودش ثبت کرد.
@rozaneebefarda
برسر کارآمدن و مأموریتهای استعماری رضاخان به روایت #امام_خمینی
#رضاخان_و_روحانیت/۱
[ص ۲ از ۲]
🔹من یادم است، از اوّلی که رضاخان آمد به ایران یا آمد به تهران تا حالا من شاهد همۀ قضایا بوده ام. این بنا داشت به اینکه این مملکت را با هر طوری که می تواند طوری بار بیاورد و بعد هم پسر خلفش آن هم طوری بار بیاورد این مملکت را که همۀ چیزهایی که اینها از ما می برند، هرچه که از ذخایر ما آن وقت انگلستان و بعد هم امریکا ببرند، هیچ کس نباشد که کلمه ای در مقابل آنها بگوید و اگر می گفت، سرکوبی می کردند و اگر مخالفت می شد، می کوبیدند اینها را.
🔹مخالفت از طرف #روحانیون چند مرتبه شد، لکن هم با حیله و هم با قدرت آنها را کوبیدند. بعد هم که شما ملاحظه کردید که دانشگاه ما را به چه صورت درآوردند، دبیرستانهای ما را به چه صورت درآوردند.
🔹 از همان دبستان شروع کردند آدم غربی درست کردن، آدم معتقد به غرب و مخالف با اسلام درست کردن. از همان بچۀ کوچولو شروع شد و همین طور تا اینکه یک قشر زیادی مخالف با همه چیز، با همۀ مآثر اسلام، با همۀ مآثر کشور، اینها تربیت می کردند. دانشگاهی بود که از تویش مثل نصیری و شریف امامی و امثال اینها بیرون می آمد؛ اینهایی که به تمام معنا وابسته به انگلستان و اخیراً به امریکا بودند.
🔻یک همچو مملکتی را اینها درست کردند، با #امر_انگلستان در زمان #رضاخان، و با فرمان #امریکا در زمان #محمدرضا، که حالا که اینها رفتند، شما می بینید که همه چیز باید متحول بشود. البته متحول هم خیلی شد.
🔹 حالا در هر جا که شما بروید، محتاج به این است که از سر درست بشود. ادارات یک اداراتی است که به فرم همان ادارات زمان طاغوت است و باید تصفیه بشوند و متحول بشوند به یک اداره ای که به درد مردم بخورد.
(صحیفه امام، ج 13 صص 176-183)
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جنایات #رضاخان به روایت #آیتالله_بهجت
#رضاخان_و_روحانیت/۲
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#آمریکا و انگلیس از اخبث خبائث روی زمین هستند!
رضاخان وطن و مملکت شیعه را به بیگانه فروخت؛ همانطور که آتاتورک ممکلت اسلامی را فروخت!
@rozaneebefarda
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
4_5875210666142337685.pdf
6.92M
#ویژه سوم اسفند 1399
📗 کتاب «شاه دزد؛ مروری بر زوایای کمتر گفته شده زندگی و حکومت دیکتاتوری رضاخانی»
💥 #انتشار_برای_اولین_بار
🔹کتاب شاه دزد در هفت فصل ارائه شده است:
1️⃣ فصل اول درباره وضعیت مالی و اخلاقی رضاخان است که در آن به فقر و بی سوادی رضاشاه، قبل از پادشاهیاش اشاره شده است. مردی که پس از سلطنت به ثروت افسانهای رسید و علاوه بر زمینخواری، دهها میلیون تومان در بانکهای خارجی ذخیره کرد.
2️⃣ فصل دوم درباره شرایط معیشتی مردم ایران در دوران رضاشاه است؛ دورانی که مالیاتها زیاد شد و گرفتن پول زور از مردم رواج یافت.صنعت دامداری نابود و سیستم اقتصادی غلطی بر کشور حاکم گردید.
3️⃣ فصل سوم بر وابستگی رضاشاه به بیگانگان تمرکز کرده و علاوه بر ارائه اسناد دست نشاندگی رضاخان، خدمات او به انگلیس را هم بیان کرده است.
4️⃣ فصل چهارم از سرکوب و وحشت در عصررضاخانی گزارش میدهد. دورانی که زنده به گور کردن، کشتار کودکان عشایر، جنایت در گوهرشاد و... امری مرسوم بودند.
5️⃣ فصل پنجم، سلب حقوق زنان توسط رضاخان را بررسی کرده و قتل زنان و فشار به ایشان را بیان کرده است.
6️⃣ فصل ششم از پیوندهای خانوادگی رضاخان بحث میکند.
7️⃣ فصل هفتم بر مسائل سیاسی دوران رضاشاه تمرکز کرده و سانسور و انتخابات فرمایشی و مجالس دستچین این دوران را تحلیل کرده است.
🆔 @darseenghelab
ماجرای به قدرت رسیدن رضاخان به روایت مقام معظم رهبری
#رضاخان_و_روحانیت/۳
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️سلاطین قاجار با علما و حوزههای علمیّه مخالف بودند و افراد حوزوی را هم لشکر علمای بزرگ قلمداد میکردند. آنها با علما مخالف بودند؛ چون علما در کارهای آنها دخالت میکردند. اگر میخواستند قرارداد رژی امضا کنند و با انگلیسیها رابطه داشته باشند و یا اگر میخواستند با دو خواهر ازدواج کنند، علما نمیگذاشتند و در مقابلشان میایستادند.
🔹بعدها در دوره پهلوی مسأله تفاوت کرد. از زمان رضاخان به این طرف، انگیزههای اساسی وارد کار شد و غرب - خصوصاً انگلیس - قصد داشت که کلّاً ایران را قبضه کند. این تصرّف یا به صورت ایجاد یک حکومت واقعاً انگلیسی بود - که البته نتوانستند این کار را بکنند - و یا این که حکومتی ایرانی تشکیل دهند ولی همهی مقدّراتش به دست آنها باشد. راه دوم انتخاب شد و حکومت پهلوی بر اساس این تصمیم شکل گرفت و رضاخان روی کار آمد.
🔹اگر میبینید #همه_آدمهای_حسابىِ_ایران با رضاخان مخالفند، به خاطر آن است که آدم لاتِ بی سر و پایی بود که اصلاً اسم دین را نشنیده و مزه آن را هم نچشیده بود. او در یک خانواده بی سوادِ لاابالی و دور از معارف دینی تربیت شده بود و وقتی هم که بزرگ شد، در میان قهوهخانهها و میخانهها و الواط پرسه میزد.
🔹اصلاً رضاخان کسی نبود که با دین سر و کاری داشته باشد. مزاجش آماده معارضه با دین - آن هم به قصد براندازی - بود. آدمهای ضعاف النفسِ بددلِ کج سلیقهای هستند که گاهی از کارهای به اصطلاح عمرانی رضاخان تعریف میکنند و مثلاً میگویند او راه آهن کشید و امنیت را برقرار کرد!
🔹باید از اینها پرسید که آیا احداث راهآهن و ایجاد امنیت برای مردم بود یا برای قدرتهای خارجی!؟ چه کسانی از این کارهای به اصطلاح عمرانی سود میبردند؟
▫️در حقیقت رضاخان عاملی بود که انگلیسیها او را وارد صحنه کردند تا نظام دینی را در ایران به هم بریزد. به همین خاطر در سال ۱۳۱۴ شمسی گذاشتن عمامه و حضور روحانیّت در جامعه را ممنوع کرد و نظام حوزه علمیّه را به هم زد و روحانیت را مجبور به خانه نشینی کرد.
🔹 زمانی که او رفت و پسرش - محمدرضا - بر سرِکار آمد و بر امور مسلّط شد، همین نیّت را داشت و همین هدف و راه را - البته به شکلهای مدرنتر و پیشرفته تر - دنبال کرد و تا روزی که انقلاب پیروز شد، در این زمینه جلو رفت.
▫️رژیم پهلوی ساقط شد؛ لیکن فتنه انگیزههای اساسی مخالفت با حوزه همچنان ادامه دارد. رژیم ایالات متّحده امریکا که از کودتای ۲۸ مرداد تا پیروزی انقلاب، پشت سر محمدرضا بود و علیه دین فعّالیت میکرد، امروز به وسیله بعضی از ایادی خود - که شاید خودشان هم ملتفت نیستند - مشغول تخفیف و توهین دین و علمای دین و حوزههای علمیّه است.
▫️در زمان #رضاخان برای این که روحانیت را از چشمها بیندازد، میگفت: روحانیت مفتخور است؛ یعنی مثلاً عملگی و یا کار اداری نمیکند، در عین حال به زندگی خود ادامه میدهد. او با آن عقل ناقص خودش خیال میکرد که اگر کسی در بازار، داد و ستد نکرد و یا مثلاً بیل نزد و به اداره نرفت و شغلی نیافت، نباید نان بخورد و اگر خورد، مفتخوری کرده است! او چون به رسالت دین معقتد نبود، این حرفها را میزد و کار عالِم دین را باور نداشت.
🔹امروز هم #بعضی کسان #همان_حرف را به #زبان_دیگری میزنند. کسانی که مردم را تعلیم میدهند و برایشان زحمت میکشند و آنها را دیندار میکنند و بر هدایتشان میافزایند و زمینه تحقق آیه شریفه «اهدناالصّراط المستقیم» را فراهم میآورند، اینها اهل دین و هدایتند و هُدات این راه محسوب میشوند. اینها کتاب مینویسند، درس میگویند، زحمت میکشند، کار میکنند و نان بخور و نمیری را هم به دست میآورند.
مگر طلّاب حوزه علمیه چقدر از دنیا برخوردارند؟ حقوق یک طلبه فاضل معیل در قم - که بالاترینِ حوزههای علمیّه است - نصف حقوق یک عمله که بیل میزند، نیست. درآمد اینها از حداقل حقوق اداری کمتر است. با این وضعیت آیا میشود گفت که روحانیت ما نان خود را از طریق دین میخورد!؟ آیا این ظلم و حق کشی و بیانصافی نیست؟ حکومت ما اسلامی است و در آن آزادی بیان وجود دارد و این سخنان که از سر بیانصافی بیان شده، با استفاده از همین فضای آزاد مطرح شده است.
🔹البته منظورم این نیست که به حرف یا دعوایی جواب دهیم؛ خیر. منظور این است که شما بدانید انگیزههای مخالفت با حوزه زیاد و گسترده است. بعضی از کسانی که چنین انگیزههایی دارند، خودشان هم نمیفهمند چه کار میکنند. نیّتهای بدی ندارند، ولی ملتفت نیستند که حرف و عملشان چه تبعاتی دارد. در خود حوزههای علمیّه نیز همیشه این طور بوده و اکنون هم برای تضعیف حوزه انگیزههای تضعیف وجود دارد.
(۷۴/۶/۷بیانات در جلسه درس خارج فقه)
@rozaneebefarda
متن و حاشیه از #منشور_روحانیت
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سوم اسفند، سالگرد صدور پیام تاریخی امام خمینی خطاب به روحانیان است.
این پیام تاریخی با نام #منشور_روحانیت، در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۶۷ صادر شده است.
امام در این متن ماندگار، ابتدا به تجلیل از خدمات روحانیت پرداخته اند. در بخش دوم ایشان به آسیب شناسی حوزه و روحانیت بر اساس خطر #نفوذ و #سکولاریسم پرداخته، آنگاه، با تحلیل شرایط حال و آینده، به ترسیم خطوط حرکت روحانیت پرداختهاند.
نکته مهمی که در بازخوانی این متن راهبردی مغفول مانده، شأن صدور و سبب صدور آن است؛
منشور روحانیت حدود ده روز بعد از سخنرانی تلخ و آکنده از سیاهنمایی #منتظری در ۲۲ بهمن ۶۷ نوشته شده و به نوعی، پاسخ به طعنههای تلخ اوست که تا آن زمان هنوز بر کرسی قائممقامی رهبری، از زبان اپوزسیون و ضدانقلاب سخن میگفت؛ جنگ و جبهه و مبارزه و دستاوردهای انقلاب را زیر سؤال برده بود و خون به دل خانواده شهدا و جانبازان و مجاهدان راه خدا کرده بود.
متن سخنان سیاه منتظری را اگر کسی بخواند و آنگاه متن منشور را مرور کند، معنای سخنان حکیمانه و گلایههای جانسوز امام را بهتر درک خواهد کرد.
جالب آنکه فیلم این سخنان، اصلا معلوم نیست کجاست و #بیت_منتظری از انتشار متن و فیلم کامل این سخنان، ابا و امتناع دارد!
راستی، چرا آنان این سخنان را #سانسور میکنند؟!
@rozaneebefarda