هدایت شده از روزنه
ماجرای عزل آقای #منتظری از زبان آیت الله #ابراهیم_امینی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آیتالله امینی همشهری و دوست دیرینه آقای منتظری٬ در خاطراتش(ص۲۵۳/۲۵۵)، پس از تبیین فضای دوران قائممقامی٬ به اقدامات انتقادبرانگیز آقای منتظری، و تلاشهای امام برای اصلاح رویه آقای منتظری پرداخته، و آنگاه به تشریح ماجرای عزل پرداخته است؛
🔸 من و دوستان بهویژه سران عالیرتبهی کشور از نگرانیهای امام نسبت به موضعگیریهای آقای منتظری اجمالا باخبر و ناراحت بودیم؛ ولی با توجه به اوضاع و شرایط زمان، احتمال عزل ایشان را از قائممقامی، آنهم باسرعت و قاطعیت اصلا نمیدادیم، و تحقق آن برایمان یک امر غیر منتظره و شگفتآور بود.
🔸تصمیم جدی امام به عزل آقای منتظری اینگونه به اطلاع ما رسید: در روزهای اول فروردین ۶۸ آیتالله مشکینی به من زنگ زد که امام به وسیلهی حاجاحمدآقا پیام مهمی را برای هیئت رئیسه خبرگان فرستاده. شما و آقای مومن و آقای طاهری خرمآبادی هرچه زودتر به منزل من بیایید تا در اینباره مشورت کنیم. من به اتفاق آقایان به منزل آقای مشکینی رفتیم. ایشان گفتند حاجاحمدآقا به وسیلهی تلفن با من تماس گرفت و گفت: امام به من فرموده که به شما بگویم خبرگان را برای تشکیل اجلاس دعوت کنید و هیئت رئیسه هم نزد من بیایند تا بگویم چه کنند؟ منظور امام برای ما روشن بود، و از شنیدن آن و عواقبش وحشتزده شدیم. پس از بحث و مشورت بدین نتیجه رسیدیم که باید در این امر مهم و حساس با آقای هاشمی رفسنجانی تماس بگیریم و مشورت کنیم.»
🔸[جلسه با حضور آقایان مشکینی٬ خامنه ای٬ محمد مومن و طاهری خرمآبادی در دفتر آقای هاشمی تشکیل شد]؛
ما جریان پیام امام را در امر به دعوت خبرگان برای تشکیل اجلاسیه خبرگان مطرح کردیم. آقای هاشمی رفسنجانی گفت چندی است که امام در رابطه با عزل آقای منتظری از قائممقامی تصمیم گرفته و یکیدو مرتبه به من فرموده که مسئلهی آقای منتظری را تمام کنید؛ ولی من چون از عواقب آن میترسیدم، با التماس و خواهش از ایشان خواستم در این اقدام عجله نکند، شاید در آینده راه حل بهتری پیدا شود. ولی امام قبول نکرد و فرمود من تصمیم خودم را گرفتهام، هر چه زودتر قضیه را تمام کنید. تا اینکه امروز (۱۳۶۸/۱/۶) خبردار شدم، خودش شخصا وارد عمل شده و در رابطه با عزل آقای منتظری نامهای نوشته و برای من فرستاده تا به همراه آقای خامنهای ببریم قم و تحویل آقای منتظری بدهیم. یک نسخهی آن را هم به صداوسیما فرستاده تا در رادیو خوانده شود؛ ولی من به حاجاحمدآقا گفتم: «به صداوسیما بگویید نامه را نخواند تا ما خدمت امام برسیم و حرفمان را بزنیم. خواندن نامه دیر نمیشود.»
🔸پس از توضیحات آقای هاشمی، جلسه وارد دستور شد... بحثوگفتوگوها چندین ساعت طول کشید. در نهایت بدین نتیجه رسیدیم که لازم است قبل از هر اقدامی خدمت امام برسیم، نظراتمان را عرضه بداریم و کسب تکلیف کنیم.
🔸در حدود ساعت ۹:۳۰ بود که خدمت امام مشرف شدیم. در ابتدا آقای هاشمی سخن را آغاز کرد، با لحن ملتمسانه گفت: «ما همیشه به هنگام بروز مشکلات و معضلات، خدمت شما شرفیاب میشدیم و در حل آن از جناب عالی کمک میگرفتیم. اکنون در رابطه با نامهای که برای آقای منتظری نوشتهاید و امکان دارد برای نظام مشکلاتی به وجود بیاورد، شرفیاب شدهایم.
تقاضای ما این است که در پخش آن عجله نکنید، شاید در آینده راه حل بهتری پیدا شود. در تشکیل مجلس خبرگان هم تعجیل نفرمایید؛ اجازه بدهید اطراف و جوانب کار را خوب بررسی کنیم و خدمت شما عرضه بداریم، آنگاه هر چه بفرمایید عمل میکنیم.» بعد از آن آقای خامنهای، سپس آقای مشکینی دربارهی همین مطلب سخنانی را عرضه داشتند. امام که آثار اندوه بر چهرهی ربانیاش آشکار بود، فرمود: «من در اطراف و جوانب این کار خوب فکر کردهام و تصمیم گرفتهام. دیگر حرف ندارد. من از اول با انتخاب ایشان مخالف بودم، ولی نخواستم در کار خبرگان دخالت کنم. من گفته بودم نامه را در اخبار بخوانند، ولی در اینباره کوتاهی شد. اگر اصرار کنید میگویم همین حالا بخوانند. من گفتهام عکس او را از ادارات پایین بیاورند. تشکیل مجلس خبرگان هم ضرورتی ندارد، من خودم او را خلع میکنم؛ چون اگر خبرگان او را عزل کنند معنایش این است که انتخاب سابق آنها کار درستی بوده، در صورتی که من از اول مخالف این کار بودم.» آنگاه به آقایان خامنهای و هاشمی فرمود: «شما هم لازم نیست نامه را برای ایشان به قم ببرید، آن را به وسیله شخص دیگری میفرستم. شما هم دیگر برای دیدار ایشان به قم رفتوآمد نکنید.». در همین جلسه آقای هاشمی از امام درخواست کرد: «لحن نامه طوری باشد که به جنبهی حوزوی آقای منتظری لطمهای وارد نشود.» امام در جواب، سخنان تندی فرمود که با توجه به برخی مصالح و ملاحظات از ذکر آنها معذورم. بدین صورت جلسه با یاس و نگرانی پایان یافت.
@rozaneebefarda
ماجرای کاریکاتور موهن و سکوت عجیب متولیان حوزوی
خبرگزاری دولتی #ایلنا، در اقدامی مشمئز کنند و به غایت زشت و زننده، با انتشار کاریکاتوری موهن و سکسی، به بهانه حمله به #طب_اسلامی، به ساحت روحانیت و حوزه مقدسه اهانت کرد.
گرچه حاشیه سازی های سریالی رسانه های برجامی با محوریت روحانیت و جامعه متدینین در سالهای گذشته به شدت رواج یافته و به یک اپیدمی تبدیل شده است، اما #سکوت و #انفعال حوزویان در مقابل این قبیل اقدامات سخیف، زمینه تکرار هرچه بیشتر اقدامات مشابه را فراهم کرده است.
این در حالی است که در مواردی به دلیل خطای فردی برخی حوزویان(که درجه اهمیت آن با این اتفاق ناگوار اصلا قابل قیاس نبوده)، به دلیل داغ کردن موضوع توسط رسانه های برجامی، متولیان حوزوی به میدان آمده با صدور بیانیه و اعلامیه و غیره، به محکوم کردن آن پرداخته اند!
گرچه ادبیات زننده و برخی اقدامات غیرقابل دفاع #برخی طرفداران طب اسلامی، به هیچ وجه قابل توجیه نیست و به نظر می رسد در بهترین حالت یا از روی بی اطلاعی از فضای جامعه امروز سر می زند (اگر نگوئیم برخی از این اقدامات سخیف خود برای تکمیل پازل دشمنان طب ایرانی/اسلامی و عامدانه انجام می شود)، اما #مقابله_خصمانه با یک دانش ریشه دار کمی عجیب به نظر می رسد.
وقتی از رسانه های معاند (خاصه صدای آمریکا، #bbc و...) گرفته تا رسانه های دولتی و برخی مسئولین بهداشتی و بعضی نویسندگان غیرمتخصص مانند #جعفریان، و کانال ها و رسانه های اجاره ای قارچ گونه وابسته به دولت، همزمان و همصدا به تخریب #طب_اسلامی_ایرانی می پردازند، ماجرا کمی غیرعادی به نظر می رسد و جای بررسی عمیق تر دارد.
اکنون آنچه از مواجهه حوزه با پدیده طب اسلامی، مهم تر است، موضع گیری در مقابل اهانت های سریالی و تمام ناشدنی رسانه های وابسته به دولت به حوزه و روحانیت است.
آنان در ناصیه حوزویان (خاصه متولیان عالیه حوزه) چه دیده اند که به خود جرئت داده اند اینچنین وقاحت آمیز بر حرمت و حیثیت حوزه مقدسه و روحانیت خدوم بشورند و هیچ پاسخ درخوری دریافت نکنند؟!
اگر بزرگان حوزه به صورت منسجم و محکم بر دهان یاوه گویان می کوفتند، امروز هر کس و ناکسی جرأت نمی کرد به حوزه حمله کند یا برای بزرگان نسخه بنویسد و آمرانه خط و مشی تعیین نماید.
این آبرو میراث معنوی بزرگان و مجاهدان گمنام حوزه و روحانیت در طی اعصار و قرون متمادی است که اکنون به ودیعت به ما رسیده است. نکند ملاحظه کاری ها و بند بست ها و معیشت اندیشی ها، خدای ناکرده صدای دفاع از این ساحت مقدس را به لکنت اندازد؛ این روزها خواهد گذشت و خدا کند روسیاهی به ما نماند.
@rozaneebefarda
روزنه
ماجرای کاریکاتور موهن و سکوت عجیب متولیان حوزوی خبرگزاری دولتی #ایلنا، در اقدامی مشمئز کنند و به غ
#ایلنا با انتشار توضیحاتی انتساب کاریکاتور به خود را کاملا رد کرده اما برخی کارشناسان رسانه معتقدند این اقدام دیرهنگام، تنها برای فرار از پاسخگویی انجام شده است. در آینده نزدیک نتیجه تحقیقات در این زمینه، حقیقت ماجرا را آشکار خواهد کرد.
به هر حال این موضوع تاثیری در ضرورت برخورد بهنگام و شدید حوزویان با اقدام موهن اخیر، ندارد و یک بار برای همیشه باید تکلیف روحانیت ستیزان داخلی را روشن کرد.
@rozaneebefarda
پس لرزههای انتخاب مصطفی الکاظمی در عراق
سخنگوی کتائب حزب الله محمد محیی الدین در یک فایل ویدیوئی اعلام کرد:
ما در دیداری با مصطفی الکاظمی به او اعلام کردیم که خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب و بی طرف متشکل از کارشناسان حقوقی در مورد ترور سرداران شهید هستیم اما او رسانه ای شدن و شفافیت مراحل و نتیجه تحقیقات را رد کرد.
ما درخواست کردیم که روند کار کمیته و نتایج تحقیقات با شفافیت رسانه ای در اختیار مردم عراق قرار گیرد و متهمین و خائنین به دست عدالت سپرده شوند. اما طرف مقابل این موضوع را رد کرده و ما نیز با بررسی این موضوع در اتاقهای تاریک مخالفیم و راضی به مجهول ماندن این موضوع مهم و حساس نخواهیم شد.
#در_عراق_چه_میگذرد؟!
@rozaneebefarda
روزنه
#تلنگر درنگی در چرایی تاخیر در بازگشایی درب حرم های مطهر 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 تحلیل عملک
#تلنگر
بازی خطرناک و تلهگذاری برجامیان برای جریانهای مذهبی
بسته نگه داشتن تعمدی حرم های مطهر و محافل مذهبی همزمان با بازگشایی سایر مراکز عمومی، علیرغم اثبات درصد بسیار ناچیز احتمال انتقال ویروس از طریق اماکن مذهبی(طبق مطالعات دانشگاه شهید بهشتی) اقدامی خطرناک و تحریک آمیز است که ممکن است نتایج نامناسبی را رقم بزند.
کارنامه بسیار روشن حوزوه علمیه، علما و سران جریانهای مذهبی در تأکید بر دستورالعمل های بهداشتی، موجب برهم خوردن بافتههای شیطانی اتاق فکر های منحوس شده است اما همچنان برخی جریانهای سیاسی افراطی و آلوده تلاش دارند مذهبی ها را مخالف دستورات بهداشتی قرار دهند و پازل پیچیده عملیات روانی خود را تکمیل کنند.
اقدام اخیر دولت که فاقد هر نوع پشتوانه استدلالی و علمی است موجب اعتراضات شدید طیفی از مذهبی ها شده و آنگونه که پیشبینی میشد، زمینه اعتراض عملی به تصمیمات ستاد مبارزه با کرونا را فراهم کرده است. برگزاری برخی تجمعات در تهران و برخی شهرهای دیگر، نشانگر اتفاقات پرحاشیه بعدی خواهد شد.
تاکید مکرر رهبری معظم و علمای اعلام بر مراعات دستورالعمل های بهداشتی، نشان از آن دارد که باید همچنان صبر پیشه کرد و هر نوع اقدام عملی مخالف با تصمیمات ستاد، حتی اگر به ظاهر نادرست و غیرقابل توجیه باشد، موجب ایجاد آنارشیسم بهداشتی و درمانی در کشور خواهد شد و ممکن است تبعات جانی برای ایرانیان به دنبال داشته باشد.
به هرحال به نظر میرسد نباید زمینه بهانهجویی و فرصت بمباران رسانهای ارزشهای دینی توسط بداندیشان داخلی را فراهم کرد.
در روزهای آتی، تیترهای نیشدار برجامیان ابعاد پشت پرده تلهگذاری اخیر را افشا خواهد کرد.
@rozaneebefarda
#حکمت_علوی
لَا يَقُولَنَّ أَحَدُكُمْ اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْفِتْنَةِ لِأَنَّهُ لَيْسَ أَحَدٌ إِلَّا وَ هُوَ مُشْتَمِلٌ عَلَي فِتْنَةٍ وَ لَكِنْ مَنِ اسْتَعَاذَ فَلْيَسْتَعِذْ مِنْ مُضِلَّاتِ الْفِتَنِ فَإِنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ يَقُولُ وَ اعْلَمُوا أَنَّما أَمْوالُكُمْ وَ أَوْلادُكُمْ فِتْنَةٌ وَ مَعْنَي ذَلِكَ أَنَّهُ يَخْتَبِرُهُمْ بِالْأَمْوَالِ وَ الْأَوْلَادِ لِيَتَبَيَّنَ السَّاخِطَ لِرِزْقِهِ وَ الرَّاضِيَ بِقِسْمِهِ وَ إِنْ كَانَ سُبْحَانَهُ أَعْلَمَ بِهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَ لَكِنْ لِتَظْهَرَ الْأَفْعَالُ الَّتِي بِهَا يُسْتَحَقُّ الثَّوَابُ وَ الْعِقَابُ لِأَنَّ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ الذُّكُورَ وَ يَكْرَهُ الْإِنَاثَ وَ بَعْضَهُمْ يُحِبُّ تَثْمِيرَ الْمَالِ وَ يَكْرَهُ انْثِلَامَ الْحَالِ.
و درود خدا بر او فرمود: كسی از شما نگوید: خدایا از فتنه به تو پناه می برم، زیرا كسی نیست كه در فتنه ای نباشد، لكن كسی كه می خواهد به خدا پناه برد، از آزمایشات گمراه كننده پناه ببرد، همانا خدای سبحان می فرماید: «بدانید كه اموال و فرزندان شما فتنه شمایند.»
معنی این آیه آن است كه خدا انسانها را با اموال و فرزندانشان می آزماید، تا آن كس كه از روزی خود ناخشنود، و آنكه خرسند است، شناخته شوند، گرچه خداوند به احوالاتشان از خودشان آگاه تر است، تا كرداری كه استحقاق پاداش یا كیفر دارد آشكار نماید، چه آنكه بعضی مردم فرزند پسر را دوست دارند و فرزند دختر را نمی پسندند، و بعضی دیگر فراوانی اموال را دوست دارند و از كاهش سرمایه نگرانند.
@rozaneebefarda
روزنه
انا لله و انا الیه راجعون آیتالله ابراهیم امینی نجف آبادی به رحمت حق پیوست. @rozaneebefarda
پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی درگذشت آیت الله امینی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت مرحوم آیتالله آقای حاج شیخ ابراهیم امینی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت #عالم_مجاهد و پارسا مرحوم آیتالله آقای حاج شیخ ابراهیم امینی رضواناللهعلیه را به حوزهی مبارک قم و فضلا و علاقمندان و مستفیدان از آثار قلمی آن مرحوم و بویژه خاندان مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم.
عمر با برکت این عالم بزرگوار یکسره در راه علم و کسب و نشر معارف اسلامی و نیز مجاهدت سیاسی و اجتماعی و حضور فعال در مناصب رسمی نظام جمهوری اسلامی همچون امامت جمعه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت و مجامع تصمیمگیر حوزوی، مصروف گردیده است، همچنانکه سلوک فردی ایشان نمونهی چشمنوازی از پارسائی و پرهیزگاری و بیاعتنائی به جاذبههای مادی را مجسّم ساخته است.
رحمت خدا بر این #روحانی_انقلابی و #صادق و #مجاهد باد. از خداوند متعال مغفرت و رضوان الهی برای ایشان مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
@rozaneebefarda
گذری بر زندگانی ساده آیت الله امینی رحمه الله
[صفحه 1از 2]
💥برشی از خاطرات/ #حافظه_تاریخی_حوزه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
وضع اقتصادي من در آغاز طلبگي و در اصفهان مانند اكثر طلبه ها چندان خوب نبود و غالباً در مضيقه بودم. بعد از انتقال به حوزهي علميهي قم گرچه كمي بهتر شد ولي باز هم خوب نبود. چون درآمدي جز شهريه و اندكي از غير شهريه نداشتم. بايد در آن سنين ازدواج ميكردم ولي بر اثر مشكلات اقتصادي و برخي موانع ديگر امكان ازدواج فراهم نبود. بزرگترين مانع ازدواج فقدان مسكن در قم و عدم قدرت پرداختِ اجاره بهاء بود.
در آن زمان قصد داشتم در قم ازدواج كنم. البته پدر به هنگام مرگ يك قطعه ملك خود را بهعنوان مهريهي زن و دو دانگ از خانهي مسكوني خود را به من اختصاص دادهبود.
منزل مسكوني ما در نجفآباد ميان من و برادرم جعفر و مادرم مشترک بود. بهمنظور خريد منزل در قم به برادر و مادر پيشنهاد كردم منزل به فروش برسد تا از سهم خودم خانهي كوچكي در قم خريداري كنم. برادر براي فروش منزل از من وكالت گرفت و خانه به فروش رسيد. اتفاقاً در همان زمان و قبل از اينكه من سهم خودم را دريافت كنم، حادثهي بدي براي برادر بهوجود آمد. بدين قرار كه در زمان مبارزه با بهائيت جمعي از مردم نجفآباد بهعنوان مبارزه با بهائيت در يكي از روستاهاي بهائينشين اطراف نجفآباد (اسكندري) فروشگاهي را تأسيس كردند و بهعنوان وظيفهي شرعي برادرم را فريب دادند. كسب و كار خود را در نجفآباد تعطيل كرد و ادارهي آن فروشگاه را برعهده گرفت. طبعاً امضاي چك و سفته ها نيز برعهدهي او افتاد. روستاييان فرصت را غنيمت دانسته و اجناس فروشگاه را نسيه بردند و در پرداخت بدهي ها تعلل ميورزيدند. و چون فروشگاه از يك نهاد غيربومي بود، وصول مطالبات با مشكل مواجه ميشد. سررسيد چك و سفته ها فرا ميرسيد و امكان پرداخت وجود نداشت.
صاحبان سهام كه مدعي قصد قربت در دفاع از اسلام بودند بهجاي اينكه در حل مشكل بكوشند چك و سفته هاي خود را نيز به اجرا گذاشتند. اين قضيه مصادف شد با فروش منزل مشترك ما. طلبكاران بيانصاف بدون رعايت ضوابط شرعي و وجداني مجموع پول خانه را گرفتند. در نتيجه من و برادر و مادرم بيخانمان شديم. بهعلاوه ارثيهي همسر برادر نيز گرفته شد. براثر اين حادثهي تلخ اوضاع برادر دگرگون و جان خود را در همين راه از دست داد. برادر چون عيالوار و آبرومند بود با تحمل مشكلات فراوان در ملك صداق همسرش پنج اتاق بنا كرد. خانواده اش و ما در سه اتاق نيمهتمام ساكن شدند. دو اتاق آن را بدون درب و تعمير در عوض پول خانهي مشترك فروش رفته به من واگذار كرد. در نتيجه خريد منزل در قم منتفي شد و براي تعمير دو اتاق واگذارشده نيز امكاني نبود و ازدواج به تأخير افتاد.
زماني فرا رسيد كه احساس كردم با وجود همهي مشكلات بايد ازدواج كنم. با راهنمايي بعضي دوستان و صلاحديد مادر و برادر و خواهران فرد مناسبي را براي ازدواج پيدا كردم. خانواده اي متوسط ولي محترم و آبرومند و متدين بودند. به خواستگاري رفتند و مورد موافقت قرار گرفت. در تعيين مهر و برگزاري مراسم ازدواج ،بهويژه پدرخانم سختگيري نكردند. خدايش رحمت كند. مراسم عقد در منزل پدر خانم و با كمال سادگي برگزار شد.
خويشان نزديك آنها و ما جزء مدعوين بودند و با تقسيم نقل و شيريني كه مرسوم آن زمان بود، پذيرايي بهعمل آمد. در مراسم خطبهخواني آقاي شيخ حسينعلي منتظري ايجاب را برعهده گرفت و خود من قبول را. جشني ساده ولي باصفا، بيتوقع، و بيدلخوري و كدورت بود.
ميل داشتم زودتر عروسي كنم ولي امكان آن فراهم نبود. زيرا نياز به تعمير منزل و فرش داشتم. براي تعمير منزل و تهيهي مقدمات عروسي مبلغي را از بانك كشاورزي وام گرفتم و مشغول تعميرات شدم و با دشواريهاي فراوان مقدمات عروسي را فراهم ساختم.
براي حفظ آبروي خانواده مراسم عروسي را نسبتاً باشكوه تر برگزار كردم. مراسم مذكور نيز باصفا و بدون كدورت و ايراد و بهانهجويي پايان يافت. مدتي با خوبي و انس و مودت با هم زندگي كرديم. تعطيلات تابستان به پايان رسيد و بايد براي ادامهي درس و بحث به حوزهي علميهي قم مراجعت ميکردم. چون در قم منزل نداشتم و پرداخت اجاره خانه برايم ميسر نبود بهناچار همسر تازه عروس را نزد مادرم گذاشتم و بهسوي قم حركت كردم و براي هزينهي زندگي او در حد توانم وسايلي را فراهم ساختم و پولي را در اختيارش قرار دادم. ميدانم كه تحمل چنين وضعي براي همسرم دشوار بود ولي نه خودش ايراد گرفت، نه پدر و مادرش.
خدا به آنها پاداش خير بدهد. هر دو يا سه ماه يكمرتبه براي ديدار و تأمين نفقه به نجفآباد ميرفتم و به مقدار مقدور توقف ميكردم.
ادامه خاطرات در:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4118
@rozaneebefarda
ادامه👇
گذری بر زندگانی ساده آیت الله امینی رحمه الله
[صفحه 2 از 2]
در حدود چهار سال زندگي ما بدينصورت گذشت. فرزندم سعيد در همين سالها بهدنيا آمد، درحاليكه من حضور نداشتم. علامه طباطبايي بهعنوان شوخي ميفرمود نجفآباديها متأهل در وطن هستند. تحمل چنين وضعي براي من نيز دشوار بود، ولي چاره اي نداشتم.
براي حل مشكل جدا زندگيكردن يك قطعه ملك ارث پدر را به مبلغ 2500 تومان فروختم و با پول آن خانه اي را در قم رهن كردم و خانواده را به قم منتقل ساختم. در آن زمان علاوه بر شهريه از راه منبر نيز درآمدي پيدا كردم و خانواده از رفاه بهتري برخوردار شد. در حدود دو سال در آن منزلِ رهني زندگي كرديم.
پس از پايان مدت رهن در حدود چهار سال اجارهنشين بودم. با پول رهن يكصد متر زمين در محلهي «جويشور» خريداري كردم.
در طول مدت اجارهنشيني با قرض و تحمل دشواريهاي فراوان سه اتاق در آن زمين بنا كردم و بدانجا منتقل شديم. در آن زمان از جهت معيشت كاملاً در مضيقه بوديم، ولي بههرحال خوشحال بوديم كه از اجارهنشيني نجات يافته ايم. زن و فرزندانم قانع و راضي بودند و از اين جهت مشكلي نداشتم. خدا بهترين جزاي خير را به آنان عطا فرمايد.
ولي متأسفانه اين وضع نيز چندان دوام نداشت، پس از چند سال سكونت در آن منزل بر اثر فشار بدهيها و برخي علل ديگر بهناچار منزل را فروختم و دوباره اجارهنشين شدم. بدهيها را دادم و با بقيهي آن پول يك قطعه زمين در كوچهي ناصر خريدم تا در موقع مناسب آن را بسازم.
پس از مدتي اجارهنشيني كه بسيار هم سخت بود، يكي از مؤمنان اهل خير نجفآباد (حاج عباس رستمي) كه از وضع من اطلاع يافت، گفت: حاضرم مبلغي را بهعنوان وام در اختيار شما قرار دهم. خانه را بساز و هر وقت كه قدرت پيدا كردي آن را بپرداز. پيشنهاد خوبي بود خدايش رحمت كند. مبلغي را بهعنوان وام بدون چك و سفته از ايشان گرفتم و مشغول ساختمان شدم. اسكلت ساختمان ساخته شد و از سفتكاري درآمد.
دو اتاق آن را تعمير كردم و بدون حياط سازي اسباب و اثاثيه را به آنجا منتقل ساختم و دوباره از اجارهنشيني نجات يافتم. با فروش يك قطعه ملك ارثي و درآمدهاي ديگر قرضها بهتدريج پرداخت شد. بهتدريج و طي چندين مرتبه بنّايي ساختمان تعمير و تكميل و اصلاح گرديد.
طبقهي دوم ساختمان را يكسال بعد از پيروزي انقلاب بنا كردم. هم اكنون بعد از قريب چهل سال در همان منزل زندگي ميكنم. لازم به يادآوري است كه در بناي منزل و مراحل تعميرات آن سعي كردم از سهم امام استفاده نكنم، مگر در امور جزئي. مجموع هزينه هاي بناي منزل از ارث پدر و مادر، درآمد منبر، حقالتأليف كتابها تأمين شد.
گفتني است كه از سه چهار سال قبل از پيروزي انقلاب، بهتدريج وضع اقتصادي من بهتر شد. چون علاوه بر شهريه از دو منبع مالي ديگر نيز استفاده ميكردم: يكي از راه تبليغ و منبر، ديگري حق التأليف كتابها.
بعد از پيروزي انقلاب گرچه منبر را ترك كردم و درآمدم از اين طريق قطع شد، ولي در عوض هم تأليفاتم زيادتر شدهبود، هم بر اثر پيروزي انقلاب مصرف كتابهاي اسلامي و از جمله كتابهاي من توسعه يافته و حقالتأليف بيشتري نيز نصيب من ميشد. در آن زمان نيز به تأليف كتابهاي جديد ادامه ميدادم.
در سالهاي اخير تعدادي از كتابهايم بهعنوان بهترين كتاب سال شناخته شد و جوايزي بهصورت نقد يا سكهي بهار آزادي اهدا شد.
بعد از پيروزي انقلاب #مناصب و اشتغالاتي برعهدهي من نهاده شد كه همهي آنها يا اكثرشان #مجاني و #بدون_مزد بود. از قبيل نمايندگي مجلس خبرگان، بازنگري قانون اساسي، عضويت در جامعهي مدرسين، سخنرانيهاي فرهنگي، شوراي عالي مجمع جهاني اهل بيت، امامت جمعهي قم، امامت مسجد اعظم قم، شوراي سرپرستي طلاب غيرايراني، مجمع تشخيص مصلحت نظام و چندين شغل ديگر. يكي از مشاغل مهم و وقتگير من ادارهي دبيرخانهي مجلس خبرگان و مديريت مجلهي حكومت اسلامي و ادارهي مركز تحقيقات دبيرخانه است. سالها اين مسئوليت را بدون حقوق و گاهي با حقوقي اندک برعهده داشتم.
ولي باز هم در حد توانم سعي كردهام به تشريفات و تجملات آلوده نشوم. جز شهريهي رسمي حوزهي علميه از سهم امام استفاده نميكنم. اكثر هزينهي زندگي من از حقالتأليف كتابها و احياناً جوايز و اهداييها تأمين ميشود. به هيچكس غير از خدا محتاج نيستم.
#زندگي_من_نسبتاً_ساده_و_آبرومندانه_اداره_ميشود و چنانكه استاد علامه طباطبايي ميفرمود خدا روزي مرا در نوك قلم قرار داده و لله الحمد، من نيز همين را تكرار ميكنم و خداي را بر اين نعمت بزرگ سپاس ميگويم.
@rozaneebefarda
روزنه
ماجرای کاریکاتور موهن و سکوت عجیب متولیان حوزوی خبرگزاری دولتی #ایلنا، در اقدامی مشمئز کنند و به غ
💥فوری/ اختصاصی
دستگیری مدیر خبرگزاری و ادمین کانال منتشر کننده کاریکاتور موهن
با پیگیری نماینده شورای عالی حوزه در هیات نظارت بر مطبوعات، در پی انتشار کاریکاتور موهن از روحانیت، روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت دادسرای قضایی رسانه آقای حیدری مدیر #خبرگزاری_ایلنا و همچنین مسئول کانال تلگرامی این خبرگزاری را بازداشت کرد.
البته چون فقط در کانال تلگرامی این خبرگزاری برای مدت خیلی کمی این کاریکاتور موهن منتشر شده بود، روز شنبه مدیر خبرگزاری به قید وثیقه تا موعد دادگاه آزاد اما ادمین کانال تا روز دادگاه در بازداشت بسر خواهد برد.
🔶حاشیه
بعد از اعتراضات اولیه به انتشار این کاریکاتور موهن، خبرگزاری ایلنا در اقدامی غیرمسئولانه و خلاف اخلاق، ضمن تکذیب ماجرا، معترضین را تهدید به برخورد قانونی کرده بود اما اکنون خود باید در محکمه پاسخگو باشد به چه انگیزه ای به این اقدام غیراخلاقی دست زده است.
@rozaneebefarda
تحلیل پشت پرده جدایی تیپ های نظامی عتبات مقدسه از حشدالشعبی و پیامدهای آن
سیدرضا قزوینی غرابی
[صفحه 1 از 2]
#بازنشر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
هفته گذشته عادل عبدالمهدی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در بخشنامه ای رسمی، چهار تیپ امام علی، حضرت عباس، علی اکبر و انصار مرجعیت از تشکیلات حشد الشعبی که زیر نظر عتبات مقدسه شیعی در نجف و کربلاء اداره میشوند را از تشکیلات حشد خارج و ارتباط اداری و عملیاتی آنها را به زیر نظر خود منتقل کرد.
این بخشنامه یک ماه پس از سه دیدار مهم (و همینطور پس از بمباران فرودگاه عتبه حسینی در کربلا توسط آمریکا) صادر شد.
دیدار فرماندهان چهار تیپ مذکور با شیخ عبدالمهدی الکربلایی متولی شرعی عتبه حسینی (16 مارس)، دیدار آنان با نجاح الشمری وزیر دفاع (17 مارس) و دیدار با سید احمد الصافی متولی شرعی عتبه عباسی (19 مارس).
این فرماندهان در دیدار با وزیر دفاع از قصد خود برای جدایی از حشد و پیوستن به تشکیلات وزارت دفاع گفتند. همان روز دفتر وزیر دفاع با ارسال نامه ای (که صحت آن مورد تأیید یا تکذیب قرار نگرفت و در رسانه ها انتشار یافت) محتوای دیدار و تمایل این فرماندهان برای ایجاد تمایز میان حشد الشعبی و گروه های مقاومت را به نخست وزیر اطلاع داد. دو روز بعد نیز در دیدار این فرماندهان با الصافی موضوع این انشقاق توسط وی مورد تأکید قرار گرفت و سخنان قابل توجهی توسط او بیان شد.
چهار روز پس از بخشنامه عبدالمهدی یعنی پنجشنبه ای که گذشت نیز فرماندهان این چهار تیپ با صدور بیانیه مشترکی بر تحقق این امر تأکید کردند. بیانیه ای که حاوی پیام های آشکاری بود که بخشی از اهداف تصمیم گیران این انشقاق را آشکار می کند. هر چند سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح با صدور اطلاعیه ای، بیانیه صادره را بدون موافقت و مشورت با فرمانده کل اعلام کرد. اما فارغ ازموضع سخنگوی عبدالمهدی، آنچه قابل توجه است اصل رویکرد این افراد و پشتیبانان آنان است.
همانگونه که اشاره شد دیدار ۱۹ مارس این چهار فرمانده که بارزترین و مؤثرترین آنها شیخ میثم الزیدی فرمانده تیپ رزمی العباس ع با سید احمد الصافی (الزیدی باجناق برادر الصافی است)، حاوی نکات جالب توجهی بوده است.
در آن دیدار آقای الصافی عملا نقشه راه جدایی این چهار تیپ از تشکیلات رسمی حشد را بیان می کند. الصافی به طور ضمنی نشان می دهد که به دنبال ایجاد یک دوگانه حشد ملی و حشد نزدیک به ایران در افکار عمومی است. همچنانکه از حق رزمندگان(مقصود او میثم الزیدی و چهره های دیگر نزدیک به خود) برای به دست گرفتن مناصب عالی مدیریتی سخن گفته است و از تلاش های افرادی که کوشیدند وابستگی حشد را به جای وابستگی ملی، وابستگی به شخص خود کنند (منظور آنها المهندس است) انتقاد کرد.
در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که تیپ العباس به فرماندهی الزیدی از همان ابتدای تأسیس حشد، مخالف پیوستن به آن بود (به دلیل حضور ابومهدی المهندس و تبعیت تشکیلات حشد ذیل فرماندهی نوری مالکی، نخست وزیر وقت) و به دستور الصافی به وزارت دفاع ملحق شد لیکن موانع اداری و مالی مانع از ادامه کار ذیل وزارت دفاع شد و بالاجبار به حشد پیوست اما انتقادات الزیدی از مهندس همان زمان نیز ادامه داشت و نیز رسانه ای شده بود.
اقدامات الزیدی پایان تلاش ها برای پیوستن حشد به وزارت دفاع نبود و پس از آن بار دیگر توسط شخصیت هایی مانند سید مقتدی صدر با پشتیبانی عتبه عباسی و حمایت بخشی از بدنه اهل سنت و کردها انجام شد اما بار دیگر به دلیل صدور قانون حشد بی نتیجه ماند.
پس از ترور المهندس، این بار تلاش ها مجددا برای تحقق این موضوع آغاز گردید و افرادی که از نفوذ ایران در حشد و فعالیت های بخشی از گروه های آن که به طور مشخص نزدیک به تهران و ضد آمریکایی بودند، نگران و ناراضی بودند، تحرک خود برای طرح مورد نظر خود را ادامه دادند.
در این طرح علاوه بر الصافی و الزیدی، رییس جمهور نیز به ایفای نقش پرداخته و بیانیه تشکرآمیز پنجشبه فرماندهان چهار تیپ از برهم صالح این موضوع را نشان می دهد.
این بیانیه نیز حاوی نکات جالب توجهی است.
ابتدای این بیانیه با عنوان “فرماندهی نیروهای حشد الشعبی” آغاز شده و به طور آشکار نشان می دهد که الصافی در یک صف بندی آشکار، خود و فرماندهان این چهار تیپ را فرماندهی حشد الشعبی معرفی می کند و نقش سایر فرماندهان تیپ های دیگر را نادیده انگاشته است.
سپس اشاره شده که پیوستن باقی گروه های حشد “ براساس معیارهای ملی” نیز توسط آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. این موضوع پیامی آشکار برای تشویق بخش دیگری از حشد برای انشقاق از تشکیلات و الگوگیری از تصمیم این چهار تیپ است.
@rozaneebefarda
ادامه👇
تحلیل پشت پرده جدایی تیپ های نظامی عتبات مقدسه از حشدالشعبی و پیامدهای آن
[صفحه 2 از 2]
علاوه بر اینکه بهره گیری از عنوان “معیارهای ملی” برای نشان دادن فاصله این گروه ها(ملی) از گروه های نزدیک به ایران(غیرملی) است.
بیان این نکته که “انطباق این انتقال (انشقاق) با نگاه ملی و مقتضیات اوضاع و شرایط عراق” است نیز آشکارا جداکردن صف خود از رویکرد گروه های حشدی نزدیک به ایران و گروه های ضد آمریکایی است.
شاید عبارت “اصلاح برخی روش ها” و “ عدم وجود احساسات منفی در خود نسبت به “ هیچ طرف یا گروه دیگر علی رغم همه رفتارهای آنان” اشاره ای به دوران المهندس و مخالفت با رویه و رویکردهای موجود در “گروه های مقاومت” عراقی است.
اما “تعهد به تأسیس یک نهاد امنیتی خدماتی که نمونه ای صالح برای خدمت و دفاع”، به خودی گویای رویکرد تصمیم گیران برای ایجاد یک تشکیلات موازی و مستقل از حشد و درون تشکیلاتی در نیروهای مسلح است که توسط شخصیت هایی مانند الصافی، الکربلایی، الزیدی و .. مدیریت میشود. علاوه بر اینکه "نمونه صالح" نیز اشاره ای ضمنی به مخالفت آنها با رویکردی است که از دیدگاه آنان "صالح" و “دفاعی” (دفاع از عراق در مقابل تهدیدی مانند داعش در مقابل رویکرد تهاجمی علیه نظامیان آمریکایی در عراق) نبوده است.
تردیدی نیست که طرح جدایی چهار تیپ وابسته به عتبات را می توان تلاش برای تضعیف حشد و جدا کردن صف گردانندگان این تیپ ها از سایر مجموعه های حشد و گروه های موسوم به مقاومت دانست. تا عملا اینگونه ترسیم شود که “حشد مرجعیت” بر خلاف دیگر مجموعه ها در چارچوبی ملی و قانونی حرکت می کند و بدین ترتیب در افکار عمومی نیز تأثیرات خود را علیه مجموعه های دیگر بر جای بگذارد.
کما اینکه این اقدام پیام هایی برای تهران و واشنگتن نیز دارد. این اقدام به دنبال آن است که برای جلوگیری
از هزینه های احتمالی بعدی توسط آمریکا صف خود را از گروه های ضد آمریکایی موسوم به مقاومت و نزدیک به ایران جدا کند و با کشاندن بخشی دیگر از گروه های حشد به خود، دایره فرماندهان مقاومت را تنگ تر و این گروه ها را غیر ملی و قانون شکن و بی توجه به منافع مقتضی ملت عراق نشان دهد و عملا خود را به عنوان نماینده حقیقی حشد الشعبی نشان دهد.
افزون بر اینکه قرارگیری مجموعه های منشق، ذیل فرماندهی کل نیروهای مسلح نه تنها جایگاه گردانندگان این تیپ ها را کم نمی کند بلکه به دلیل شیعی بودن فرمانده (هان) کل نیروهای مسلح و نفوذ بسیار بالای دو متولی شرعی و عتبات، توان مانور بالاتری در فرم جدید خواهند داشت و این مطلوب آنان بوده است.
@rozaneebefarda
💥بازنشر پرونده ویژه روزنه در #خبرگزاری_فارس
🔸پرونده ویژه روزنه با موضوع
« نقشهخوانی عملیات روانی #رادیو_پیام_اسرائیل در ماجرای کرونا در ایران» در حبرگزاری فارس بازنشر شد.
متن کامل را اینجا بخوانید:👇
https://b2n.ir/295813
پ.ن: سه شماره پیشین این پژوهش به بررسی عملکرد رسانههای معاند #bbc و #دویچهوله و #رادیو_فرانسه اختصاص داشت که مورد استقبال محافل سیاسی و رسانهای قرار گرفت.
@rozaneebefard
💥بازنشر پرونده ویژه روزنه در #خبرگزاری_مشرق
🔸پرونده ویژه روزنه با موضوع
« نقشهخوانی عملیات روانی #رادیو_پیام_اسرائیل در ماجرای کرونا در ایران» در حبرگزاری مشرق بازنشر شد.
متن کامل را اینجا بخوانید:👇
https://b2n.ir/082389
پ.ن: سه شماره پیشین این پژوهش به بررسی عملکرد رسانههای معاند #bbc و #دویچهوله و #رادیو_فرانسه اختصاص داشت که مورد استقبال محافل سیاسی و رسانهای قرار گرفت.
@rozaneebefard
💥بازنشر پرونده ویژه روزنه در #خبرگزاری_دانشجو
🔸پرونده ویژه روزنه با موضوع
« نقشهخوانی عملیات روانی #رادیو_پیام_اسرائیل در ماجرای کرونا در ایران» در حبرگزاری دانشجو بازنشر شد.
متن کامل را اینجا بخوانید:👇
snn.ir/003XMc
پ.ن: سه شماره پیشین این پژوهش به بررسی عملکرد رسانههای معاند #bbc و #دویچهوله و #رادیو_فرانسه اختصاص داشت که مورد استقبال محافل سیاسی و رسانهای قرار گرفت.
@rozaneebefard
💥بازنشر پرونده ویژه روزنه در #پایگاه_خبری_تحلیلی_صراط
🔸پرونده ویژه روزنه با موضوع
« نقشهخوانی عملیات روانی #رادیو_پیام_اسرائیل در ماجرای کرونا در ایران» در پایگاه خبری-تحلیلی صراط بازنشر شد.
متن کامل را اینجا بخوانید:👇
https://b2n.ir/640820
پ.ن: سه شماره پیشین این پژوهش به بررسی عملکرد رسانههای معاند #bbc و #دویچهوله و #رادیو_فرانسه اختصاص داشت که مورد استقبال محافل سیاسی و رسانهای قرار گرفت.
@rozaneebefard
💥بازنشر پرونده ویژه روزنه در #پایگاه_خبری_تحلیلی_قم_فردا
🔸پرونده ویژه روزنه با موضوع
« نقشهخوانی عملیات روانی #رادیو_پیام_اسرائیل در ماجرای کرونا در ایران» در پایگاه خبری-تحلیلی قم فردا بازنشر شد.
متن کامل را اینجا بخوانید:👇
https://b2n.ir/781888
پ.ن: سه شماره پیشین این پژوهش به بررسی عملکرد رسانههای معاند #bbc و #دویچهوله و #رادیو_فرانسه اختصاص داشت که مورد استقبال محافل سیاسی و رسانهای قرار گرفت.
@rozaneebefard
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥تفسیر قرآن در محفل خانوادگی یک مرجع تقلید
ابتکار جالب #آیت_الله_علوی_گرگانی در تعطیلی محافل دینی در ایام کرونا
@rozaneebefard
🔻🔻🔻
تفسیر آیه
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُبْطِلُوا صَدَقَاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَالْأَذَىٰ.... (بقره-٢۶۴)
🔴 با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مساجد، برنامه سالیانه سخنرانی و قرائت قرآن آیت الله علوی گرگانی تعطیل شده اما ایشان در ابتکاری جالب و قابل تقدیر، برنامه تفسیر قرآن را در جمع خانواده اجرا می کنند.
@rozaneebefard
✍️نامه مهم مجمع جهادی روحانیون به رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور حجت الاسلام حاج علی اکبری
@rozaneebefard
مطالبه صریح تشکل های انقلابی حوزه علمیه قم برای محاکمه عاملین وضعیت کنونی فضای مجازی در کشور
⭕️ عاملان ولنگاری فاجعه بارفضای مجازی کشور ، آقایان #آذری_جهرمی وزیر ارتباطات و #فیروز_آبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی را #بازداشت_و_محاکمه_کنید.
@rozaneebefard
🔻🔻🔻
🔶مطالبه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، شورای هماهنگی گروه های فرهنگی حوزه و بیش از ۴۰۰ نفر از اساتید،طلاب وفضلای حوزه های علمیه از ۶۵ شهر کشور از رئیس محترم قوه قضائیه؛
🔻برخی از تخلفات وکوتاهی های صورت گرفته نهادهای مذکور بدین شرح است:
1- عدم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات به عنوان ضروری ترین زیرساخت ارتباطی کشور با وجود تصریح قانونی و تاکیدهای چند باره رهبر معظم انقلاب نسبت به آن
2- حمایت زیرساختی عجیب از شبکه های مجازی خارجی همچون تلگرام و اینستاگرام
3- سنگ اندازی های فراوان درمسیر رشد وتوسعه پیام رسان های داخلی که خود مثنوی هفتاد من کاغذ است.
4- حاکم کردن افراد بی سواد بر ذهن و دل جوانان مسلمان در فضای اینستاگرام
5- وابسته کردن غالب خدمات وسرویس های فضای سایبری کشور به دشمن
6- توسعه فضای مجازی برخلاف منافع مردم وکشور بر مدار منافع هزاران میلیاردی انحصاری خرید و فروش پهنای باند خارجی برای دولت
7- شائبه تقسیم کارمسئولان با استکبار!؛ رها سازی عمدی فضای مجازی کشور و درنتیجه رساندن اطلاعات حساس کشور،مردم و مسئولان به دشمن اصلی انقلاب اسلامی یعنی آمریکا و پی ریزی دقیق نقشه ها وعملیات های تخریبی نظام سلطه علیه ایران با استفاده ازاین اطلاعات
8- معطل ماندن فاجعه بارمطالبات و دستورات رهبر انقلاب در خصوص سامان بخشیدن به فضای مجازی کشور وحتی درمواردی مخالفت صریح با آن
9- توسعه فضای مجازی کشور بر اساس دستورات نظام سلطه وطبق اسناد به اصطلاح بین المللی که درحقیقت دست پخت صهیونیزم جهانی است.
10- به مخاطره انداختن امنیت ملی ازطریق بهره گیری گروه های تروریستی ازشبکه های اجتماعیِ مطلقا بی ضابطه برای هماهنگی وارتباط گیری که حمله داعش به مجلس شورای اسلامی،حرم حضرت امام و مراسم رژه ی نیروهای مسلح در اهواز، اغتشاشات دیماه 96 وآبان 97 تنها گوشه ای از آن است.
11- سلب امنیت روانی مردم که دروغ ها و شایعات فراوان این روزها در رابطه با بیماری اخیر نمونه ی کوچکی از آن است.
12- زمینه سازی نفوذ فرهنگی با ترویج اباحه گری وقبح شکنی گناه،حمله به مقدسات دینی و ارزش های اسلامی-ایرانی،ترویج سبک زندگی غربی، ترویج بی خدایی، مسیحت، بهائیت و عرفان های کاذب و...
با توجه به موارد ذکر شده، ازجنابعالی به عنوان رئیس قوه قضائیه تقاضا مندیم در راستای عمل به وظیفهی قانونی خود که همانا حمایت از حقوق عامه است، در اسرع وقت با عوامل ولنگاری فضای مجازی کشور برخورد قاطعِ قضایی صورت دهید؛آنها را بازداشت و محاکمه کنید.
بدیهی است شخص آقای فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و آقای آذری جهرمی وزیرارتباطات، متهم ردیف اول این پرونده هستند.
متن کامل نامه + اسامی:👇
خبرگزاری فارس: fna.ir/ex2x72
@rozaneebefard
نامه انتقادی مدیر محترم حوزه علمیه به وزیر ارتباطات در خصوص وضعیت نامطلوب اینترنت در کشور
🔻تکمیل و تقویت شبکه ملی اطلاعات مطالبه مراجع تقلید و حوزویان است/پیامرسانهای داخلی حمایت شوند
@rozaneebefard
🔻🔻🔻
متن نامه مدیر حوزه های علمیه به آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به شرح ذیل است:
جناب آقای مهندس محمدجواد آذریجهرمی (زید عزه)
وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات
◽️سلام علیکم
با احترام؛ همانگونه که مستحضر هستید، انتشار ویروس منحوس کرونا سبب اختلال در زندگی روزمره مردم شده و تغییرات متعددی در سبک زندگی و شیوه انجام امور و رفع احتیاجات با خود به همراه داشته است. در این میان فضای مجازی به عنوان بزرگترین #فرصت پیش روی جامعه انسانی و به ویژه مردم و مسئولین کشور، در کنار ظرفیتهایی که ایجاد نموده با کاستیها و نقصهایی نیز روبروست که ضروری است رفع شود.
◽️در چنین وضعیتی، ضرورت و اهمیت « #قویترشدن» در فضای مجازی که از توصیه های ارزشمند مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است، بیش از پیش نمایان میشود و برای اینکار مهمترین گام، «تکمیل و تقویت #شبکهملیاطلاعات» است که مطالبه قدیمی و مورد تأکید مکرر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است و همواره مورد تأکید مراجع معظم تقلید (دامت برکاتهم) و مطالبه حوزویان بوده است.
◽️در همین راستا ضمن تقدیر از خدماتی که تاکنون در خصوص توسعه و تقویت زیرساختهای فنی شبکه ملی اطلاعات انجام پذیرفته است و تسهیلات ارائه شده برای فعالیتهای آموزشی در دوره انتشار ویروس کرونا مؤکداً انتظار میرود:
🔹۱. زیرساختهای شبکه ملی اطلاعات توسعه یابد و زمینه لازم برای تبدیل شدن این شبکه به بستری #امن، #سریع، #سالم و #ارزان برای بهرهگیری هوشمند، کارآمد و مدیریتشده از محتوا و خدمات داخلی و شبکه جهانی اینترنت فراهم آید.
🔹۲. توسعه خدمات پایه داخلی، به ویژه #جستجوگر_ملی، مورد اهتمام جدی بوده و از تأمین کنندگان این خدمات، از جمله #پیامرسانها، که علی رغم کاستیهای زیرساختی و سخت افزاری در مسیر تحقق استقلال کشور در فضای مجازی میکوشند، به ویژه در شرایط کنونی حمایت لازم صورت پذیرد.
🔹۳. همراه با توسعه امکانات زیرساختی، سیاستهای لازم جهت توسعه #محتوایداخلی مدنظر باشد، از جمله تمهیدات لازم جهت حمایت از تولید محتوای داخلی، با اختصاص سهم جدیتری از #درآمد ناشی از ترافیک ایجاد شده در شبکه اتخاذ گردد و پهنای باند شبکههای داخلی محور اصلی و مدنظر قرار گیرد.
🔹۴. مراقبت از #امنیت شبکه و اطلاعات مربوط به #حریم_خصوصی شهروندان و کلاندادهها مورد اهتمام جدی باشد.
▫️ مزید توفیقات شما و دستگاه های مسئول را در تداوم خدمات و ترمیم نواقص موجود، از خداوند منان خواستارم.
با سپاس
علیرضا اعرافی
مدیر حوزه های علمیه
@rozaneebefard
نامه سرگشاده سخنگوی حوزه قم به حسن روحانی پیرامون بازگشایی حرم های مطهر
@rozaneebefard
🔻🔻🔻
🔸متن نامه سرگشاده سخنگوی حوزه های علمیه به رئیس جمهور به شرح ذیل است:
حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی زید عزه
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
با اهداء سلام و تحیّت
احتراماً؛ فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت معنوی الهی را تبریک میگویم و امیدوارم به برکت این ماهخدا، کشور اسلامی ایران و همه مسلمانان جهان از مشکلات و شرّ این ویروس منحوس در امان بمانند؛
جناب آقای رئیس جمهور، در ماه گذشته کارشناسان دولت در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گزارش آماری و تحلیلی ارائه کردند مبنی بر اینکه برآورد و پیشبینی قبلی آنها در خصوص اماکن انتقال و شیوع این ویروس اشتباه بوده است و در بررسیهای دقیق کارشناسی به این واقعیت دست یافتهاند که سهم زیارتگاه در انتقال ویروس ۴۴ صدم درصد میباشد یعنی اگر دو برابر این آمار هم باشد به ۱ درصد نمی رسد و نماز جمعهها ۲۲ صدم درصد یعنی اگر چهار برابر این هم بشود به ۱ درصد نمی رسد؛
طبعاً مردم دیندار و ولایی ایران اسلامی و علما و بزرگان دینی انتظار داشتند درپایان جلسه حضرتعالی که ریاست آن ستاد را بر عهده دارید نسبت به بستن زیارتگاهها و مراسم مذهبی تجدید نظر نمایید و از مردم انقلابی عذرخواهی کنید؛
اما متاسفانه نه تنها این اتفاق رخ نداد بلکه بر بسته ماندن حرمها و نماز جمعهها همچنان تاکید میورزید در حالیکه برخیاز مکانها که بیشاز ۲۶ درصد تاثیر گذار در شیوع ویروس بودهاند را تعطیل نکردهاید!
جناب آقای رئیس جمهور حتماً میدانید دو عنصر مکان و زمان در کسب فیوضات معنوی بر اساس آیات و روایات نقش بسیار مهم و اثرگذار دارند که می فرماید:« فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ»؛
اینک با فرارسیدن ماه مبارک رمضان این دو عنصر بالندگی معنوی به هم پیوستهاند (ماه خدا + اعتاب مقدس) و از طرفی سنت حسنه حوزههای علمیه همواره پمپاژ و شارژ معنویت و تبلیغ دین به وسیله اعزام مبلغین به اقصی نقاط کشور در ماه مبارک رمضان بوده است و با توجه به اینکه وظیفه حاکمیت اسلامی همانگونه که قرآن کریم می فرماید: « الَّذِینَ إِنْ مَکنَّاهُمْ فِی الأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَآتَوُا الزَّکاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکرِ» بسط معنویت، فرهنگ و معیشت است؛
یقیناً هرچه بُعد معنوی جامعه را ارتقاء بخشید موجب تقویت نظام خواهد شد، لذا استدعا دارم به وظیفه شرعی و قانونی خود عمل نمایید و با نظر کارشناسان بهداشتی یادشده مخالفت ننمایید و دستور بازگشایی زیارتگاهها و برگزاری برنامههای دینی و تبلیغی را بار رعایت پروتکلهای بهداشتی صادر فرمایید؛
در پایان این تصدیع، یادآور میشوم همواره مردم متدیّن و ولایتمدار ایران، انقلابی بوده و هستند و پای این انقلاب و نظام ایستادهاند، بنابراین نباید با تصمیمات نادرست این مردم را نسبت به دین و حاکمت اسلامی دلسرد نمود؛
مردم ایران عزیز به پیروی از رهبر معظم انقلاب اسلامی و مراجع عظام تقلید متابعت از مقررات و قوانین جمهوری اسلامی را واجب میدانند، لذا درخواست میکنم به دستورالعملهای خود بیشتر توجه داشته باشید.
والسلام علیکم و رحمه الله
العبد الاحقر
عباس رفعتی نائینی
اول رمضان المبارک برابر با ۹۹/۰۲/۰۶
@rozaneebefard
شیطنت رسانه ای #خبرگزاری_ایرنا در تیتر تحقیرآمیز علیه سخنگوی حوزه علمیه
@rozaneebefard
🔻🔻🔻
ایرانا در اقدامی غیراخلاقی و کاملا غیرحرفه ای برای تحقیر سخنگوی محترم حوزه، به جای سخنگوی حوزه های علمیه از عنوان «سخنگوی مدیر حوزه ها» و «سخنگوی آیت الله علیرضا اعرافی مدیرحوزه های علمیه» استفاده کرده است!
این خبرگزاری دولتی #برجامی، با استفاده جهت دار به سخنان مدیر حوزه و رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، تلاش کرده نامه سرگشاده آقای رفعتی را #اقدامی_شخصی قلمداد کند و چنین نوشته است:
🔻مشخص نیست، نامه سخنگوی مدیر حوزه های علمیه در مخالفت با این اظهارات است و یا این که بعنوان نظر شخصی وی ابراز شده است.
🔶حاشیه
این قبیل اقدامات رسانه ای موهن و تحقیرآمیز علیه رجال حوزوی، در دوران تصدی #دولت_روحانی کم سابقه نیست و به نظر می رسد عدم برخورد متقابل و محکم موجب تجری و افزایش تصاعدی این قبیل بی احترامی ها و طراحی عملیات رسانه ای برای تخریب چهره های حوزوی شده است.
امید است با برخورد مقتضی و بهنگام متولیان عالی حوزوی، دوران این شیطنت های سریالی علیه حوزه مقدسه قم به پایان برسد.
چندی پیش #ایلنا (یکی دیگر از خبرگزاری های برجامی) نیز در اقداقی زشت و زننده به انتشار کاریکاتور موهن علیه لباس روحانیت و طب اسلامی پرداخته بود که پرونده متولیان آن در حال بررسی است.
@rozaneebefard
پرده برداری از #تله_رسانه_ای_برجامیان علیه حوزه مقدسه قم در ماجرای بازگشایی درب حرم های مطهر
[صفحه 1 از 2]
💥اختصاصی
@rozaneebefard
🔻🔻🔻
طبق محتوای در دو یادداشت قبلی روزنه، پیش بینی شده بود که برخی جریان های سیاسی و رسانه ای نزدیک به دولت در تدارک یک جنگ روانی جدید علیه حوزه علمیه قم هستند:
👇
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4103
https://eitaa.com/rozaneebefarda/4114
مع الاسف به دلیل عدم توجه کافی به الگوهای عملیات روانی برجامیان علیه حوزه، این اقدام پیچیده اکنون از ساحت گمانه زنی خارج شده و در مقام عمل به تحقق پیوسته است.
دعوت از ریاست حوزه در جلسه هیئت دولت و سخنان کاملا زیرکانه روحانی در تقلیل 15 روزه مدت بازگشایی حرم و ربط دادن آن به حضور مدیر حوزه در این جلسه، نخستین گام این عملیات روانی بود.
بر این اساس اگر چنانچه هر تجمعی در حرم های مطهر اتفاق می افتاد، زمینه اعتراض به حوزه برای اعمال فشار به دولت برای تسریع در بازگشایی حرم های مطهر، وجود می داشت لذا این اقدام پیچیده و دقیق صورت گرفت.
#حسن_روحانی با اشاره به مصوبات جلسه گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا درباره استفاده از اماکن مقدس، گفته بود:
«قرار بود تا پایان اردیبهشتماه، شرایط ویژه برای حضور در اماکن مقدس رعایت شود؛ اما آقای #اعرافی که از حوزه علمیه در این جلسات حضور دارد، درخواست کرد که این زمان تا نیمه اردیبهشت عقب بیاید و در نیمه اردیبهشت مجددا شرایط را برای حضور مردم در این اماکن بررسی کنیم».
بعد از مدتی مصاحبه تولیت آستان قدس رضوی مبنی بر تهیه پروتکل های لازم برای بازگشایی قریب الوقوع حرم ها، را در رسانه ها دیدیم و بعد از آن خبر تماس تلفنی روحانی با وی منتشر شد.
به نظر می رسد دولت در این برهه تلاش کرد به بازسازی وجهه خود در میان متدینین برپدازد.
بعد از مدتی اخبار بازگشایی اغلب اماکن عمومی شامل برخی اماکن پرخطر منتشر شد و همزمان برخی زمزمه های اعتراضی در میان محافل حوزوی و شکل گیری مطالبه برای بازگشایی حرم های مطهر را شاهد بودیم.
معترضان ادامه تعطیلی درب حرم ها با منطق پروتکل های بهداشتی همسان بود ولی دولتی ها توجه چندانی نکردند اگرچه به نظر می رسد، این اعتراضات در تکمیل پازل عملیات روانی برجامیان مؤثر بوده است.
آنان به دنبال بهانه ای بودند برای حمله به حوزه و وارد کردن اتهام فشار به دولت برای بازگشایی زودهنگام حرم های مطهر.
بعد از هوشمندی حوزویان و خصوصا متولیان عالی حوزه، این طراحی چندان موفق نبود و حتی مدیر حوزه در اقدامی هوشمندانه، در 6 اردیبهشت 99(4 روز قبل) وارد شدن هر نوع فشار از سوی حوزه به دولت را #تکذیب کرد.
آقای اعراقی در دیدار دکتر قدیر قدیر گفته بود:
«اینگونه اتهامات دور از واقع آنقدر واضح است که حتی نیازی به تکذیب نیست. ملت ایران و مخاطبان بینالمللی شاهد نقشآفرینی مثبت و تبلور گفتمان عقلانیت در قاطبه تصمیمسازیهای نهاد حوزه بودهاند، ولی بهعنوان کسی که در جریان همه جزئیات بوده عرض میکنم که از سوی حوزه و روحانیت و نهادهای دینی هیچگونه فشاری وجود ندارد.
مطلقا چنین چیزی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت فشار حوزه برای بازکردن اماکن زیارتی و مذهبی است، صحت ندارد و چنین چیزی وجود نداشته است. روشن است که این موضع رسمی کل حوزه است که ما نگاه کارشناسی و علمی را اصل میدانیم و اکنون نیز در ادامه کار در کنار وزارت بهداشت و نهادهای متولی قرار داریم و زین پس نیز در پیامدهای اقتصادی و آثار اجتماعی پساکرونا، نهاد حوزه و روحانیت، دوشادوش خادمین ملت خواهند بود.
در ایام کرونا یک موضع یکدست و یکصدا از حوزه شنیده شد و همه نهادهای حوزوی در این رابطه هماهنگ عمل کردند و استادان و فضلا در یک مسیر قرار گرفتهاند و کار به سامان خوبی رسید و تلاش شده است این روند ادامه داشته باشد».
علی رغم این مواضع شفاف، دنباله های حوزوی دولت روحانی از جمله اعضای گروهک فعال در فتنه (مجمع محققین) به حمله سازمان یافته علیه حوزویان پرداختند و آنان را به فشار به دولت برای بازگشایی حرم های مقدسه متهم کردند.
یکی از مهم ترین بخش های عملیات روانی برجامیان در همین برهه اتفاق افتاد.
ادامه:👇
پرده برداری از #تله_رسانه_ای_برجامیان علیه حوزه مقدسه قم در ماجرای بازگشایی درب حرم های مطهر
[صفحه 2 از 2]
صبح امروز با انتشار همزمان نامه آقای رفعتی به حسن روحانی، پرده دیگری از این عملیات روانی رونمایی شد.
انتشار نامه ای که در تاریخ 6 اردیبهشت نگاشته شده در 10 اردیبهشت و بعد از اظهارنظر صریح مدیر حوزه، نشان داد که رسانه های برجامی، برای برهم زدن امنیت روانی جامعه با محوریت حمله به حوزه، برنامه دارند.
اگر این نامه سرگشاده بود، چرا پیش از خبرگزاری رسمی حوزه، #شفقنا و #ایرنا باید از آن رونمایی کنند؟!
اگر ماجرا هماهنگ شده نیست، چرا در تحلیل این نامه، ادبیات و احتجاج های آبکی مشابهی را شاهد هستیم؟
فعلا کاری به انگیزه نگارنده محترم این نامه سرگشاده و محتوای قابل دفاع آن نداریم اما بازی کردن با حیثیت حوزه با تمسک به برخی اظهارنظرها، موضوعی است که باید به دقت مورد ارزیابی نخبگان حوزوی قرار گیرد.
در چنین فضایی تلاش مشکوک برخی عناصر نفوذی برای تخریب چهره های جهادی حوزه و همسان پنداری آنان با خوارج و نیز تولید حاشیه با تخریب مستقیم برخی نهادهای خدوم حوزوی مانند #بسیج_اساتید و #معاونت_تبلیغ_حوزه، در چنین فضایی قابل تحلیل است.
به نظر می رسد ناکامی های سیاسی اقتصادی سریالی برجامیان و مطرح شدن قرائنی مبنی بر مذاکرات یواشکی در موضوعات ممنوعه، و مطرح شدن برخی گمانه ها در مورد اجرای مخفیانه برخی پروتکل های بین المللی علت اصلی حاشیه سازی علیه حوزه علمیه قم است.
گفتنی های زیادی در مورد این پروژه وجود دارد که انشاءالله بعد از انتشار رسمی اخبار برخی پشت پرده ها، حتما بدان پرداخته خواهد شد اما تا آن زمان، هوشمندی بیش از پیش متولیان حوزوی در مدیریت فضای پیچیده فعلی، این نقشه های کودکانه را بر باد خواهد داد.
@rozaneebefard