eitaa logo
روزنه
6.2هزار دنبال‌کننده
4.1هزار عکس
2.1هزار ویدیو
256 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنه
لشکر سایبری رسانه‌های معاند و دامنه حوزوی آن درنگی در پشت پرده های سیاسی/رسانه ای یک مداحی [صفحه 1
💥آقایان و نیز به جمع منتقدان حاج محمود کریمی پیوستند! 🔻چند پرسش مهم طلبگی از جمع منتقدان حوزوی آقای کریمی: اگر اقدام مشابهی توسط یک مداح غیرانقلابی (فضلا از مخالفین) صورت می گرفت، به همین میزان ورود می کردید؟! آیا ادبیات نقد، انصاف در تساوی جرم با مجازات را مراعات کرده اید؟ اگر اینقدر به زبان حال حساس هستید، چطور در طی سالیان هیچ برخورد مشابهی با موارد پرشمار مشابه، انجام نداده اید؟ آیا فحاشی علنی در برخی جلسات که خود بهتر از زمان و مکان گستره اش مطلعید، از نظر شما قابل نقد نیست؟! راستی، اگر خواب و مکاشفه و این قبیل امور را مطلقا نادرست می دانید، با موارد متعدد این امور در لسان بزرگان دین و بغضی مراجع عظام تقلید از موجودین و ماضین، چه می کنید؟! ◽️به نظر می رسد مطلوب آن است که برخی معممین محترم صاحب تریبون، به جای واکنش های آنی و احساسی که بیشتر به رفتار سلیبریتی ها در فضای مجازی شباهت دارد، مسائل را منصفانه و معقول و با ملاحظه واقعیت های تشیع بنگرند تا در حوادث واقعه، دچار تناقض و تشویش گفتمانی نگردند! موضوع حضور زنان در ورزشگاه نمونه خوبی است؛ در یک دوره سیاسی حرام اعلام شد و البته کاملا قابل احترام است اما در این دوره از سوی منتقدان پرحرارت قبلی، موضوع حضور زنان در ورزشگاه به و برگزار شد!(حتمن مراجع عظام تقلید منظور نظر نیست که شأن شان اجل است) یا ماجرای که دیده بود! چرا منتقدان محترم که برخی شان از حامیان آشکار دولت فعلی اند، هرگز به این قبیل بیانات که ممکن است ناشی از تخیلات بی پشتوانه باشد اما به شدت مروج فضای مکاشفات و تجربه های معنوی و... است، هیچ واکنشی نشان ندادند!؟ 🔶مرور برخی تحولات نشان از آن دارد که مع الاسف برخورد با آسیب های امر تبلیغ و مداحی، خود دچار آسیب است. نگاه جناحی و سیاست زده به فضای دینی، بسیار خطرناک و مهم ترین عامل سلب اعتبار از چهره های موجه حوزوی است. (صد البت که در مورد همه منتقدان وقایع اخیر نمی شود چنین قضاوت کرد، اما انتظار انصاف و ادبیات محترمانه و مراعات تساوی جرم و جزا، کاملا بایسته است) اخبار تحولات حوزوی را در بخوانید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
سوژه سازی کرونایی جدید عضو شورای عالی حوزه برای قم هراسی! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔶آقای سید محمد غروی عضو شورای عالی حوزه علمیه قم و از جمله همراهان فکری و سیاسی آقای که پیش از این مواضع بحث برانگیزی در نقد و حمایت از برخی عملکردهای دولت فعلی از جمله حمایت صریح از در کارنامه دارد، اینبار با انتقاد صریح از مواجهه دولت با مسئله تعطیلی اماکن مذهبی، در گفتگو با به مخالفت با ادامه تعطیلی اماکن مذهبی برخاست و گفت دیگر «لزومی» ندارد مساجد بسته باشد و می‌توان مساجد را بازگشایی کرد. 🔲آقای غروی به تاریخ 99/2/16 در گفتگو با فرشته صائمی خبرنگار برنا، به بیان دیدگاهی خود پرداخته که گزیده آن به شرح ذیل است: 🔻با اینکه متخصصین گفته‌اند مشکلاتی که در رابطه با مساجد و نماز جمعه‌ها بوده درصدش بسیار پایین است اما نوبت به بازگشایی مساجد می‌رسد، مشکل‌دار می‌شود. یکی از راهکارهای بازگشایی مساجد این است که بررسی کنند، مساجدی که بزرگ است و درهای متعدد دارد و در مجموع شرایطی دارد که می‌شود بهداشت را تا حدی مراعات کرد، به صورت کنترل شده بازگشایی کنند. 🔻در ایام نوروز کنترل رفت و آمدها در حرم‌ها قابل کنترل نبود اما بعد از نوروز می‌شد مدتی خود صحن‌ها باز شوند و داخل حرم‌ها را هم با کمک نیروهای داوطلب که از قبل توجیه شده‌اند، رفت و آمدها را وقت بگذارند و کنترل کنند. لزومی برای بسته بودن مساجد به این صورت نمی‌بینم چراکه می‌توانند بگویند در باز باشد و نماز را فرادی بخوانند چه فرقی دارد، وقتی می‌شود نماز فرادی و جماعت را با رعایت فاصله‌ها برگزار کرد. 🔻با مراقبت و رعایت جنبه‌های بهداشتی نماز برگزار کردیم و حتی در مسجد مراسم سخنرانی را هم برقرار کردیم و موردی هم از ابتلای فردی به کرونا به دلیل حضور در مسجد پیش نیامده است. 🔻خودم هم با حضور یکی، دو ساعته در مسجد، مراقب بودم و ملاحظه کردم که نه تنها فواصل رعایت می‌شد بلکه کسی یک سرفه هم نمی‌کرد. در واقع افراد به این صورت ملزم هستند که اگر زمانی حالت سرماخوردگی یا شبه سرماخوردگی دارند، مسجد نیایند. در نتیجه کاری که حضرات در بستن مساجد کردند برای من قابل توجیه نیست و . 🔻 بعد از تعطیلات می‌توانستند با تدابیر لازم بازگشایی کنند اما نکردند و این اشکالی است که به آقایان وارد است. 🔻گمان می‌کنم زورشان به هیچ‌کس و هیچ‌جا نرسیده و تنها جایی که زورشان می‌رسد به مساجد و حرم‌هاست. البته بسیاری از این عزیزان اهل مسجد و عبادت هستند اما این گیر دادن در بسته بودن مساجد صحیح نیست. 🔻 تا امروز !برنامه‌های ماه شعبان و اعیاد آن را هم برگزار کردیم. 🔻در حال حاضر هم برنامه ظهر و هم قبل از مغرب داریم، برنامه‌ها مختلف است اما فاصله و مسائل بهداشتی حفظ می‌شود. حتی مُهرها کنترل شده است، فضای مسجد بزرگ است، درها باز است و همه مراعات می کنند. 🔻نمی‌توانم بگویم کدام مسجد است اما . 🔻عرض من این است که می‌توانستند محل‌ها را شناسایی کنند و مساجدی که ظرفیت لازم را دارد، یعنی بزرگ است، طاق‌های بلند و درهای متعددی دارد و مردم و امنایش رعایت می‌کنند، باز می‌گذاشتند و نمازهای جمعیت به صورت کنترل شده برگزار می‌شد. همچنین می‌شود حرم‌ها را کنترل شده باز کنند ابتدا صحن و بعد داخل حرم ها را هم باز کنند. 🔶حاشیه روزنه سخنان آقای غروی به شدت مورد استقبال رسانه های و معاند قرار گرفته و پازل دشمن در دوگانه سازی میان دولت و حوزه علمیه را تکمیل کرده است. فارغ از درستی یا نادرستی محتوای سخنان آقای غروی، برخورد دوگانه و متناقض برجامیان و رسانه های شبه دولتی با این اظهارات، جالب توجه و عجیب است! کسانی که در هفته های گذشته در تهران و قم، با بهانه قرار دادن برخی اظهارات کسانی همچون آقای سعیدی(تولیت حرم مطهر قم) فریاد وا اسلاما سرداده بودند، اکنون روزه سکوت گرفته اند! پرسشی که مطرح می شود آنکه آیا مخالفت با تصمیمات ستاد کرونا در عدم تعطیلی مسجد و اعلان عدم لزوم تعطیلی اماکن مذهبی(به نحو مطلق) از سوی یک معمم صاحب منصب، ایرادی ندارد یا چون ایشان از نظر سیاسی به دولت نزدیک است، نخواسته اند روی سخنان شان مانور دهند؟! با مقولات دینی و علمی و خصوصا رفتار متناقض پیرامون مسئله سلامت مردم، امری است که بیش از هر چیز ماهیت برجامیان را روشن خواهد کرد و طبعا بدنه حوزه را نسبت به تحرکات مشابه آتی و اقدامات اتاق های عملیات روانی جریان غربگرا علیه حوزه قم، واکسینه خواهد نمود. ◽️متن کامل اظهارات حاشیه ساز آقای سیدمحمد غروی را اینجا بخوانید: yun.ir/rnfu81 اخبار تحولات حوزوی را در بخوانید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥اقدام دولت و شانتاژ رسانه‌های معاند علیه حوزه قم همانطور که پیش‌بینی می‌شد، اقدام دولت در پرداخت مبلغ ناچیز هدیه به طلاب، مورد سوءاستفاده گسترده رسانه‌های معاند قرار گرفته است. اخبار تحولات حوزوی را در بخوانید:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
برجامیان و کرونا/ بخش نخست 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای سایت خبری تحلیلی انتخاب در موضوع 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
برجامیان و کرونا/ بخش نخست 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای سایت خبری تحلیلی انتخاب در موضوع ❄️نمودار (1): بار معنایی اخبار کرونای ایران 🔹با توجه به حجم بالای اخبار منفی رسانه‌های بیگانه انتظار می‌رفت اخبار مثبت کرونا (مثل همکاری مردم، ایثار و فداکاری پرستاران، فعالیت‌های شبانه‌روزی جهادی، هم‌دلی‌های اقتصادی و...) حجم بالایی در رسانه‌های داخلی داشته باشد. اما بر اساس بخش عناوین مهم خبری انتخاب، این سایت خبری تحلیلی 82درصد از اخبار مربوط به داخل کشور را با بار منفی و خنثی، و تنها 18درصد آن را به اخبار مثبت کرونایی اختصاص داد. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
برجامیان و کرونا/ بخش نخست 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای سایت خبری تحلیلی انتخاب در موضوع ❄️نمودار (2): بار معنایی اخبار کرونای جهان 🔹بر اساس بخش عناوین مهم خبری انتخاب، این سایت خبری تحلیلی 83درصد از اخبار جهانی کرونا را با بار منفی و خنثی، و تنها 17درصد آن را به اخبار مثبت کرونایی اختصاص داد. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
برجامیان و کرونا/ بخش نخست 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای سایت خبری تحلیلی انتخاب در موضوع ❄️نمودار (3): بار معنایی تفصیلی 🔹با توجه به بخش عناوین مهم خبری سایت خبری تحلیلی انتخاب؛ اخبار مثبت مربوط به اقدامات مسئولین دولتی بیش از 5برابر اخبار منفی است و اخبار مثبت مربوط به اقشار مختلف مردم تقریبا نصف اخبار منفی است. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
برجامیان و کرونا/ بخش نخست 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای سایت خبری تحلیلی انتخاب در موضوع ❄️نمودار (4): موضوعی 🔹53درصد از عناوین خبری سایت انتخاب(بخش عناوین مهم خبری) با موضوع شیوع کرونا، خسات‌های اقتصادی وارد بر ایران و البته ارتباط تحریم با کرونا بود. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
برجامیان و کرونا/ بخش نخست 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای سایت خبری تحلیلی انتخاب در موضوع ❄️نمودار (5): قم‌هراسی 🔹با اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران هجمه سنگین و ناجوانمردانه‌ای علیه شهر مقدس قم آغاز شد. سیاه‌نمایی و اخبار منفی منتشر شده علیه قم حجم بالایی داشت و رسانه‌های داخلی می‌توانستند با انتشار اخبار مثبت از (مثل همراهی علما و مراجع با نظام درمانی، تشکیل گروه‌های مردمی جهادی، آمار بهبودی و....) در فضای رسانه‌ای توازن برقرار کنند. اما اخبار مثبت قم در سایت انتخاب(بخش عناوین مهم خبری) تنها 28درصد بود. 🔻متن کامل پرونده را به زودی در روزنه بخوانید: @rozaneebefarda
بازخوانی_کارنامه_سایت_تحلیلی_خبری_«انتخاب»_در_ماجرای_کرونا_در_ایران.pdf
7.11M
💥برجامیان و کرونا/ بخش نخست 🔸پرونده ویژه روزنه در تحلیل محتوای در موضوع ( 118 صفحه) 🔻پژوهشی تفصیلی در شناخت اقدامات رسانه‌ای حامیان دولت روحانی در پوشش اخبار کرونا 🔻بررسی آماری، رسانه‌ای و تحلیل محتوای 1040 عنوان خبری از بخش «عناوین مهم خبری» منتشر شده در سایت خبری تحلیلی انتخاب از 1 اسفند 1398 تا 3 فروردین 1399 _معرفی پیشینه تاریخی و شبکه انسانی سایت انتخاب _بررسی رویکردهای سیاسی در بازتاب اخبار کرونا _بررسی نوع مواجهه انتخاب با عملیات روانی رسانه های معاند (از قبیل قم هراسی، تضعیف نظام اسلامی و...) 🔹کاری از تحریریه سیاسی کانال حوزوی 🔸کانال نخبگانی روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
آچمز شدن توسط یک روحانی انقلابی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 اصلاح طلبان رادیکال و فتنه جو مانند زاده، خودشان دروغی را می سازند و نسبتش می دهند به بزرگانی مانند ؛ بعد در سر بزنگاه های سیاسی، از دروغ برساخته باند خودشان، به عنوان دلیل و مدرک اتهامات و ادعاهای واهی خودشان استفاده می کنند! در مورد مخالفت آخوند خراسانی با حکومت دینی، توسط برخی سران اصلاحات از جمله همین تاج زاده به طور گسترده در فضای مجازی بازنشر شد. البته در ویژه نامه همایش آخوند خراسانی نیز چاپ شد! چندی پیش برای این (کذب به بزرگان شیعه حکمش با دروغ بستن به فرد عادی یکی نیست)، مستند ساخته در تجلیل از مقام و منزلتش! این داغ را کجا باید برد؟! پاسخ اتهامات واهی اکبر ثبوت به مرحوم آخوند را جناب آقای داده اند. متن مقالاتشان هم در نت موجود است. درود به غیرت این طلبه مطلع که در توئیتر پاسخ تاج زاده را داده است. 🔸کانال نخبگانی روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:👇 https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
💥تکذیب محتوای #جزوه_جعلی #اکبر_ثبوت توسط مرحوم #موسوی_اردبیلی ویژه نامه همایش آخوند خراسانی، شماره دوم، پائیز 90، ص 59 @rozaneebefarda
💥بازنشر جعلیات اکبر ثبوت در ویژه نامه همایش آخوند خراسانی در قم! 🔻همایش «نکوداشت استادالفقهاء والمجتهدین آخوند ملامحمد کاظم خراسانی» در 5 دیماه سال 94 در قم برگزار شد. 🔻این همایش با حضور علوی بروجردی، سیدجواد شهرستانی، سیدحسن خمینی، سیدجواد گلپایگانی، محمدباقر گلپایگانی، رسول جعفریان، احمد مسجدجامعی و علی لاریجانی برگزار شد و آیت الله جوادی آملی از جمله سخنرانان اصلی آن بود. 🔻محمدصادق کاملان دبیر علمی همایش، در ضمن سخنانش مدعی شد: امروز به همت دفتر فرهنگی مفاخر خراسان، هفت جلد کتاب رونمایی می‏شود که سعی شده به یک سلسله در مورد نقش مرحوم آخوند در مشروطیت پاسخ داده شود! 🔶حاشیه روزنه یکی از تولیدات همایش کتاب به غایت مغلوط و تحریف آمیز «شهدای روحانی مشروطه» اثر ابراهیم ملکی(از شاگردان آقای و از فعالان ) بود. در این اثر را در زمره شهدای روحانی مشروطه ذکر نکرده اند و شیخ شهید را چهره ای ضدمشروطه معرفی کرده اند! در مقدمه همین کتاب، کاملان ضمن تمجید از به چاپ آن در ویژه نامه همایش تصریح کرده است! لازم به ذکر است که کتاب «شهدای روحانی مشروطه» به حاضرین در همایش اهدا شده است. کاملان از آقای به عنوان حامی معنوی و مادی این همایش به نحو ویژه تشکر کرده است! وقتی محتوای در ویژه نامه چنین مراسمی و در دل قم منتشر می شود، چه انتظاری داریم از سلیبریتی سیاسی بیسوادی چون که محتوای این دروغنامه تاریخی را مستمسک حمله به قرار ندهد؟! پ.ن: تصویر اظهارات کاملان @rozaneebefarda
💥برجامیان و ترویج آموزه‌های وهابیت رونوشت به: حضرات آقایان عندلیب، علیدوست، جعفر تبریزی، و سایر دوستان و آشنایان جهت اظهارنظر و موضع‌گیری باید ببینیم آیا دغدغه دفاع از مبانی دینی را بر مناسبات سیاسی ترجیح می‌دهند یا در مقابل اهانت ملیجک های رسانه‌ای روحانی به آموزه‌های شیعی، سکوت خواهند کرد. مصطفی فقیهی مدیر سایت هتاک انتخاب، یک بچه آخوند ذوب در دولت اعتدال است و همه چیز را با عینک سیاست و با مرزبندی موافق و مخالف دولت تفسیر می کند. معارف شیعی و از آن جمله، ولایت و محبت امیرالمؤمین(ع) نباید بازیچه دست آموزان سیاسی دولت روحانی قرار گیرد. پدرش از سران دفتر تبلیغات در دهه هفتاد به بعد بوده است. این جماعت با هدف تسویه حساب سیاسی، به حمله سایبری به برخی چهره‌های موجه و عالم، مانند حامد کاشانی روی آورده‌اند. @rozaneebefarda
توحیدگروی اصلاح طلبان در تاریخ معاصر ایران 💥اختصاصی/ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بحث جریان شناسی توحید و تکفیر در تاریخ معاصر، بسیار پیچیده و پردامنه است اما اجمالا با توجه به اظهارنظرهای خطرناک اخیر برخی حامیان دولت، نگاهی اجمالی بر پیشینه توحیدگروی در میان اصلاح طلبان غرب اندیش ایرانی، خالی از لطف نیست. پیشینه فکری اصلاحات که دولت فعلی نیز معلول کنش گری سیاسی همان هاست، به چهره هایی برمیگردد که گرایشات تند توحیدگرایانه داشته اند و به سان وهابی ها، برخی مناسک، شعائر و حتی معتقدات و معارف ناب و اصیل شیعی را منکر شده اند. جریان تجدیدنظرطلب دینی در ایران، در قالب نوعی روشنفکری دینی جلوه کرده و بعدها پرچم برافراشته و از هیمن رو، مرحوم جلال از اقدامات آنان به لوتربازی تعبیر می کند و امام خمینی در کشف اسرار، این طایفه را مقلدان محمد بن عبدالوهاب و «خارکش غول بیابان نجد» نام می دهد! از صدر مشروطه تا کنون با طیفی از اصلاح طلبان سیاسی روبرو بوده ایم که تجدیدنظرطلبی دینی را معبر وصولف به مدرنیسم دانسته و با ایجاد این همانی بین مذهب و خرافه، به نوعی خلوص گرایی روشنفکرانه دین گرایش داشته اند. دشمنی با روحانیت شیعه نیز ایضا ریشه در همین رویه دارد. شریعت سنگلجی که محمد توسلی نهضت آزادی از آخرین حلقه از مریدان اوست، یک نمونه است. اسدالله خرقانی پیش تر از او، توحیدگرایی روشنفکرانه را دنبال کرده، و همزمان با او، امثال آخوندوف و آقاخان کرمانی و ملکم خان، در پوشش توحیدگرایی و اصلاح دینی، تندترین هجمه ها را علیه دین روا داشته اند. کسروی و دوست دیرینه اش حکمی زاده، نسل بعدی اند که راه سلف خود را احیا کردند ولی در این دوره، برخلاف گذشته که آنان توانسته بودند با در بیت مراجع نجف و علمای تهران، نهایتا به نتایج شومی چون اختلاف افکنی و شهادت شیخ دست یابند، اینبار اما نسل جدید حوزه علمیه، با عبرت تاریخی از تحولات پیشین، در مقابل این جریان سینه سپر کردند. مهم ترین نمونه اش، پاسخ محکم امام خمینی به حکمی زاده بود که از ساحت معارف شیعی در مقابل یک آخوند تجدیدنظرطلب به نحوم احسن دفاع شد و نتیجه آنکه حکمی زاده تا آخر عمر هیچ نگفت و هیچ ننوشت و به مشاغلی چون گاوداری و کشاورزی روزگار گذراند! گرایشات فکری بازرگان به عنوان شاگرد فکری ابوالحسن خان فروغی موجب شد که فرزندان معنوی و فکری او در ، با عبور از فقه و معارف شیعه و با برداشت های شخصی از منابع دینی، دست به کشتارهای وسیع بزنند. امری که گرچه در بدو تاسیس از دید برخی روحانیان مبارز مخفی مانده بود اما امام خمینی از همان ابتدا با شناخت انحرافات آنان، دست رد به سینه شان زد. مرحوم علامه شهید سیدمصطفی خمینی و علامه مصباح یزدی نیز در زمره مخالفان این فرقه منحرف بودند و کینه تاریخی سمپات های آنان، با این بزرگان، ریشه در همین بصیرت تاریخی دارد. شهید مطهری نیز گرچه در اوائل امر، به اقتضای شرایط بنا بر رواداری گذاشته بود شاید به امید اصلاح این جماعت، اما نهایتا در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی، در نامه ای تاریخی به امام، به افشای ماهیت و و سایر گروه های مشابه پرداخت و نشان داد بعد از تشخیص انحراف و ناامیدی از اصلاح، در افشای ماهیت منحرفین فکری، با هیچ کس تعارف ندارد. سلوکی الهی که نهایتا منجر به شهادت آن بزرگ مرد شد. فرقانی ها و امثال حبیب عاشوری و قلمداران و این قبیل جریانات و افراد، همه داعیه دار بودند و تلویحا یا تصریحا، مخالفان شان را می کردند! آنان فهم خویش را میزان الشریعه و روحانیت شیعه را به انواع پیرایه ها، پس می زدند. پروژه عبور از روحانیت، گاه با احتجاج های بی ادبانه امثال عاشوری با شهید مطهری صورت می گرفت(رجوع کنید به علل گرایش به مادیگری) و گاه با حذف فیزیکی روحانیان زمان آگاه و مجاهد شیعه. بازماندگان این نحله منحوس فکری، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به صورت زیرپوستی در بدنه نظام باقی ماند و مثل قارچ سمی رشد کرد و اکنون در برخی موسم های سیاسی حساس، رخ نمایی می کند. عصر اصلاحات یکی از بروندادهای آموزه های سلف گرایانه تجدیدنظرطلبان ایرانی بود که تجربه تلخ فعالیت های سیاه روشنفکران غرب اندیش در صدر مشروطه را تکرار کرد. با افول اصلاحات، جریان دگراندیش شیعی بار دیگر به صورت زیرپوستی و خزنده حرکت خود را ادامه داد تا دوران فعلی. @rozaneebefarda
روزنه
توحیدگروی اصلاح طلبان در تاریخ معاصر ایران 💥اختصاصی/ #تلنگر @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 بحث جریان شناسی
تذنیب بررسی توحیدگرایی و تجدیدنظرطلبی دینی در عصر حاضر، نیازمند بررسی های گسترده و عمیق است اما جریان شناسی سیاسی/رسانه ای توحیدگرایان و تکفیرگرایان مدرن برای سامان یافتن فرضیه های اولیه پژوهشی، بسیار ضروری است که انشاءالله در آینده بدان خواهیم پرداخت اما اجمالا این پرسش از جریان هویت اندیش حوزوی قابل طرح است که از چه رو این جماعت، با توحیدگرایان مدرن که با صبغه وهابیت به نفی آموزه ها معارف شیعی کمر بسته اند، در یک اردوگاه سیاسی قرار گرفته اند؟ آیا با یک خطای راهبردی (ناشی از جهل به ماهیت این جریان ها) مواجهیم یا این همگرایی را باید ناشی از نوعی اتحاد تاکتیکی قلمداد کرد؟! @rozaneebefarda
@rozaneebefarda-نصائح اخلاقی استاد پایانی به مبلغان و مسئولان حوزه.mp3
13.43M
نصائح اخلاقی مرحوم حاج شیخ احمد پایانی به طلاب در آستانه ماه مبارک رمضان 💥اختصاصی/ #حافظه_تاریخی_حوزویان @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 مرحوم حاج شیخ احمد پایانی(متولد 1306ش_ متوفای 26 اسفند ماه‌ 1375ش) از اساتید برجسته سطوح عالی حوزه علمیه قم در دهه شصت و هفتاد بود. نصائح این استاد ارجمند حوزوی، پیرامون ضرورت تبلیغ دین و رفتار مطلوب مسئولان و مبلغان، بسیار قابل توجه است. وظیفه ای بالاتر از تبلیغ نداریم. مخصوصا در این دوره که به شکل بی سابقه اصل دین و روحانیت حمله می شود در تبلیغ باید موضع شناس و مخاطب شناس باشید. دشمنان اسلام به اصول مسلم اسلامی اشکالاتی وارد کرده اند که باید بدان جواب داد. توجه ویژه به مسئله گویی و احکام به محتوا بیش از شکل و قالب اهمیت دهید. آنهایی که مسئولیت امر تبلیغ را بر عهده گرفته اند(سازمان تبلیغات، #دفتر_تبلیغات و...) بر آنها واجب است که حداقل زندگی طلبه را تأمین کنند. اگرچه طلبه باید برای خداوند کار کند و چشم داشت مالی نداشته باشد. @rozaneebefarda
990221_جهاد عظیم مبارزه با کرونا.mp3
1.84M
🎙 بشنوید | رهبر انقلاب در ارتباط تصویری ستاد ملی مبارزه با کرونا 🔻جهاد عظیم و متنوع مردم در مقابله با کرونا حقیقتا افتخارآمیز و حیرت‌انگیز است ۹۹/۲/۲۱ @rozaneebefarda
گزیده بیانات مقام معظم رهبری در ارتباط با ستاد ملی کرونا @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹این جهاد عظیم [مقابله با کرونا] در یک عرصه‌ی متنوّع و وسیعی اتّفاق افتاد: در زمینه‌ی درمان و انواع خدمات پزشکی و پرستاری و سایر خدمات درمانی، که واقعاً کار خیلی بزرگی در این زمینه انجام گرفت و مجاهدتهایی اتّفاق افتاد. 🔹در زمینه‌ی مسئله‌ی پیشگیری و غربالگری و بهداشت محیط و بهداشت عمومی و ضدّعفونی کردن مسیرها و خیابانها و مراکز اجتماع مردم و مانند اینها. 🔹در زمینه‌ی تولید لوازم و تجهیزات به وسیله‌ی شرکتهای مختلف و بخصوص به وسیله‌ی شرکتهای دانش‌بنیان و دستگاه‌های گوناگون و مختلف. 🔹به وسیله‌ی آحاد مردم در سطح کشور؛ با این سرعت، تجهیزات مورد نیاز و لوازم مورد نیاز مردم تهیّه شد، در اختیار گذاشته شد و در موارد بسیاری به صورت مجّانی این کار انجام گرفت! 🔹این هم یک عرصه‌ی دیگر است که حقیقتاً افتخارآمیز است. هم در زمینه‌ی خدمات رفاهی و نیکوکاری که از لحاظ گستردگی، تنوّع این حرکت مؤمنانه به معنای واقعی کلمه حیرت‌انگیز است. 🔹یک سؤال بی‌پاسخی وجود دارد در مورد مراسم دعا و نماز و عبادت؛ بنده هیچ پیشنهادی در این باره ارائه نمی‌کنم و تابع نظر و تشخیص کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا هستم اما باید توجه داشت که عبادات و توسل بخصوص در ماه رمضان و شبهای قدر جزو نیازهای اساسی و حتمی مردم است و مردم در قضایای مهم نیز بیشتر به ارتباط با پروردگار نیاز دارند البته معتقدم اگر قواعد سخت‌گیرانه‌ای هم در این زمینه وضع شود مردم مؤمن و مسجدی حتماً بیشتر از دیگران به آن عمل می‌کنند. 🔹همان گونه که گفتم نظر کارشناسی‌شده در ستاد ملی مبارزه با کرونا را معتبر می‌دانم اما این بررسی را باید به کسانی سپرد که حقیقت و ضرورت دعا و توسل را درک می‌کنند آن وقت هر چه آن‌ها تصمیم بگیرند بنده و همه مردم به آن عمل خواهیم کرد. 🔹غرب در آزمون جهانی مقابله با کرونا شکست خورد. غرب و غرب‌زدگان نمی‌خواهند این شکست دیده شود اما لازم است ابعاد این ناتوانی بررسی و بیان شود چرا که انتخاب سرنوشت‌های مهم برای ملتها به این آگاهی‌ها بستگی دارد. 🔹غربیها در توانایی مدیریتی‌شان هم شکست خوردند. کرونا در آمریکا و اروپا در مقایسه با دیگر کشورها دیرتر شیوع پیدا کرد یعنی این کشورها فرصت داشتند خود را آماده مواجهه با این ویروس کنند اما آن چنان که باید و شاید نتوانستند که آمار بالای مبتلایان و فوت‌شدگان در آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و مشکلات مختلف مردم در این کشورها از جمله بیکاری، این ناتوانی‌ها را اثبات می‌کند. 🔹در فلسفه اجتماعی هم غرب در مسئله مقابله با کرونا شکست خورد. روح و محتوای فلسفه اجتماعی در غرب بر پایه مادیات و پول استوار است به همین علت است که آن‌ها در موضوع کرونا به سالمندان، افراد مریض، بی‌پول و عقب‌مانده بی‌اعتنایی کردند چرا که این قشرها توانایی کسب پول و ایجاد مادیات را ندارند به همین خاطر شمار زیادی در خانه‌های سالمندان جان باختند که این واقعیات شکست فلسفه اجتماعی غرب را نیز آشکار می‌کند. 🔹در نمایش اخلاق عمومی هم شکست خوردند، یعنی با همه‌ی ادعاهایی که میشود و بعضی از غربزدگان در غیر کشورهای غربی از جمله متأسفانه در کشور خودمان نسبت به مسائل اخلاقی غربی، مبالغات و اینها میکنند، در این هم اینها شکست خوردند. 🔹در زمینه‌ی برنامه‌ریزی و مدیریّت هم حقیقتاً [در مقابله با کرونا] خیلی خوب عمل شد؛ یعنی همین ستاد شما و وزارت بهداشت و درمان، حقیقتاً در مورد برنامه‌ریزی و اداره‌ی امور بسیار خوب عمل کردند. خب اینها افتخارات ملّی است؛ به معنای واقعی کلمه اینها افتخارات است، باید ثبت بشود این افتخارات، باید بماند. و جلوه‌هایی از فرهنگ اسلامی و انقلابی را هم نشان داد؛ این رزمایشِ عمومی‌ای که در بخشهای مختلف انجام گرفت، در بسیاری از موارد، به معنای واقعی کلمه یک کار اسلامی و خدایی بود. حسّ بسیاری از فعّالان این جبهه‌ی وسیع همان حسّ دوران دفاع مقدس بود؛ یعنی کسانی که اینها را از نزدیک دیدند، میگویند که رایحه‌ی خوش خدمات و پشتیبانی‌ها در دوران دفاع مقدّس را در اینجا هم حس کردند. @rozaneebefarda
💥وزیر بهداشت از تهیه پروتکل هایی برای برپایی مجالس شب های قدر خبر داد. خبری بسیار خوب برای مردم متدین ایران که به دلیل شیوع ویروس منحوس، از فیض توسل جمعی محروم بودند. ضمن تقدیر از وزیر، اما چند سؤال همچنان باقی است: آیا پیش از تذکار حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی، ستاد مقابله با کرونا به حکمت موضوع توسل جمعی التفات نداشت یا علی رغم اطلاع، بر تعطیلی مطلق اصرار می شد؟ آیا کمیته تخصصی امکان برگزاری تجمعات مذهبی(با مراعات جهات حفاظتی) را در این مدت کوتاه، کشف کرده یا قبلا نیز این امکان وجود داشت و با چنین پیش فرضی، هر نوع مطالبه معقول برای برپایی تجمعات مذهبی، با برخورد شدید مواجه می شد؟ چرا ستاد ملی از حضور علمای اعلام حوزه قم خالی است و کمیته تخصصی حوزوی در این ستاد فعال نیست؟ وجود چنین کمیته ای، حتمن لا اقل در ساحت موضوع شناسی و تصور مسئله می تواند بسیار در تصمیم سازی راهگشا باشد و خلأهای کمیته های تخصصی پزشکی را پوشش دهد. برای اینکه توهم فشار و دخالت پیش نیاید، می توان جایگاه کمیته را صرفا مشورتی تعریف کرد. در حال حاضر برخی چهره های علم زده مرتبط با حوزه، که صلاحیت و سوابق حوزوی شان بر اهل خبره چندان روشن نیست، در برخی محافل مدعی مشاوره به ستاد مقابله با کرونا شده اند و عملا خود را در جایگاه سخنگوی حوزه و محافل مذهبی به ستاد تحمیل می کنند که این موضوع پذیرفته نیست و هر نوع اظهارنظر پیرامون مسائل مذهبی، باید با نگاه کاملا اجتهادی و تخصصی و با تأیید متولیان و بزرگان حوزه قم باشد. @rozaneebefarda
26.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥زمزمه آسمانی #حاج_محمود_کریمی #خدایا_ببخش @rozaneebefarda
ویروس شبهه علیه الاهیات شیعه گزیده ای از پیرامون بررسی «فعالیت رسانه‌های معاند علیه الاهیات شیعه در ماجرای در ایران (از 1اسفند 1398 تا 5اردیبهشت1399) [صفحه 1 از 3] 💥اختصاصی/ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 شیوع ویروس کرونا در ایران بهترین فرصت برای رسانه‌های معاند و نویسندگان غرب‌زده داخلی و خارجی بود تا از آب گل آلود ماهی بگیرند. با هجمه امپراتوری رسانه‌ای غرب و البته تلاش دنباله‌های داخلی آنان؛ تأثیر این ویروس در ایران به مسائل اعتقادی و مذهبی نیز کشیده شد. بهانه این رسانه‌ها برای هجمه به مذهب عبارت بود از: شیوع این بیماری از مرکز جهان تشیع (قم)، قرنطینه نشدن این شهر توسط دولت، ابهام در چرایی قرنطینه نشدن این شهر، بسته نشدن ابتدایی حرم های مطهر، تقابل رسانه ای اطبای سنتی و اسلامی با پزشکی جدید و از همه مهمتر پروپاگاندای رسانه ای، در فضای مجازی و رسانه های تصویری دشمن علیه شهر قم و حوزه علمیه آن در آتش دروغین تقابل علم و دین و... واقعیت این است که کرونا جهان بشری را تکان داد و سوال ها و مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کرد. این چالش برای هر جریان فکری و مدیریتی که پاسخ بهتری به این سوال ها و مشکلات بدهد، فرصت بی نظیری برای نفوذ اجتماعی و فکری خود در جوامع بشری است. از طرف دیگر بی پاسخی و پاسخ نابخردانه به این چالش به ضعف جریان مدعی خواهد انجامید. جمهوری اسلامی ایران، مخصوصا نهاد حوزه علمیه قم به عنوان داعیه دار تمدن نوین اسلامی - ایرانی فرصت بسیار مغتنمی داشت که علم سکولار و ملحد غربی را به نقد بکشد و به درماندگی آن در چالش های مهم بشری بتازد، از اسارت علم در دستان سیاستمداران ظالم جهان بگوید و ناتوانی فرهنگ غربی را در برابر مشکلات اجتماعی برجسته کند. از طرف دیگر انسان ها را متوجه قدرت بی انتهای الهی بکند، تمامی امیدها را به سمت او و منجی وعده داده شده او بکشاند و از فرهنگ مترقی اسلامی و گم‌شده جوامع غربی بگوید. اما طبیعی بود که امپراطوری رسانه ای غرب و شاگردان داخلی آنها برای بقای ایدئولوژیک تلاش کنند و ورق را بر گرداندند آن‌ها با فعالیت پرحجم و هدف‌گذاری مشخص جای متهم و شاکی را عوض کردند و با موج‌سواری رسانه ای، قشر انقلابی و مذهبی جامعه را خرافه پرست و مقابل علم معرفی کردند. با این شرایط باید گفت که هر چه قدر زمان می گذرد فرصت‌ها برای حوزه‌های علمیه به تهدید تبدیل خواهد شد. چرا که آرایش رسانه‌ای دشمن نشان می‌دهد که در پساکرونا برای ضربه کاری‌تر به الاهیات شیعی نقشه‌های پیچیده ای کشیده است. به عنوان نمونه، بی بی سی فارسی، یکی از فعال ترین رسانه های دشمن در بحران کرونا، از بحران الاهیاتی در پسا کرونا می‌گوید و در واقع به صورت غیر رسمی از عملیات روانی آینده ی خود علیه افکار عمومی مذهبی ایران پرده بر می دارد. این رسانه سلطنتی می‌نویسد: «با هجوم اینگونه فجایع، به همان مقدار که ویروس کرونا گستاخانه‌تر بر پیکره انسان های بی دفاع معاصر حمله می‌کند، مساله "شرّ" نیز گستاخانه‌تر به پایه‌ها و قواعد کهن دین باوران تهاجم خواهد کرد. بحران الاهیات، هنوز در دوران نیمه پنهان خویش بسر می برد ... بحران الهیات اگر چه امروز ممکن است به شکل پراکنده و فردی جلوه می کند ولی گمان می رود تهاجمی به پیش خواهد آمد و به شکلی همه‌گیر و اپیدومیک بُروز پیدا کند و حتی امکان تبدیل به بحرانی فراگیر در جهان دین باوران و تبدیل به وضعیت پاندومیک دارد. به گمان می آید که در دوران "پساکرونا"، نیز این بحران نه تنها متوقف شود، بلکه تازه فرصتی برای گسترش خواهد پیدا کرد. نقطه اوج این بحران در زمان "پیک" آن، به چالشی رودرو با ایمان و مذهب خواهد پرداخت. و سپس پس از تخلیه آخرین تهاجمات خویش، می تواند به دوران همزیستی و تفاهمی اجمالی میان پرسشگران پرخاشگر با دین باوران بیانجامد.» ( حسن فرشتیان ، بی بی سی فارسی، 10 فروردین) برای اینکه بتواند با این هجمه های نه چندان دور رسانه ای مبارزه کند، در ابتدا باید منطقه عملیاتی را خوب رصد کند و بداند که دشمن از چه راه‌هایی هجوم خواهد برد. بدین منظور در صدد هستیم که یک گزارش اجمالی از موضوعات کلی و جزئی که دشمن تا به حال به الاهیات کرونا پرداخته است ارائه بدهیم. چند جریان فکری در به چالش کشیدن الهیات مرسوم شیعی در بحران کرونا مشارکت داشتند. در این پژوهش برخی از مهم ترین رسانه‌هایی که در ماجرای کرونا به القای برخی شبهات الاهیاتی پرداخته اند، مورد بررسی قرار میگیرد، که از آن جمله اند: - بی بی سی فارسی - سایت تحلیلی زیتون - کانال تلگرامی فردای بهتر(مصطفی تاج زاده) - کانال تلگرامی روشنفکران - سایت خبری تحلیلی کلمه - شبکه تلویزیونی کلمه - شبکه تلوزیونی نور - شبکه تلوزیونی وصال - برخی صفحات مجازی خاص در توئیتر و اینستاگرام @rozaneebefarda ادامه👇
ویروس شبهه علیه الاهیات شیعه گزیده ای از پیرامون بررسی «فعالیت رسانه‌های معاند علیه الاهیات شیعه در ماجرای در ایران (از 1اسفند 1398 تا 5اردیبهشت1399) [صفحه 2 از 3] باید توجه داشت که این رسانه‌ها از یک طرف کیفیت بسیار بالایی در القاء پیام های مختلف ضددینی دارند و از طرف دیگر کمیت و ضریب نفوذ بالایی در اقشار مختلف جامعه دارند. به طور مثال کانال اینستاگرامی بی‌بی‌سی فارسی بیش از 8 میلیون دنبال کننده دارد و در تلگرام نزدیک یک میلیون و پانصد هزار عضو دارد. بررسی رسانه های مکتوب در جبهه دشمن نشان می دهد که سه محور اساسی برای مخدوش کردن عقائد رسمی و شیعی در دستور کار است: - القای دوگانه کاذب بهداشت و مذهب - نامقدس سازی، خرافه‌پنداری و انکار آثار عقائد شیعه - تضعیف نهاد های دینی 1. دوگانه بهداشت و مذهب این خط رسانه‌ای به دنبال این است که دین، مذهب تشیع، روحانیت شیعی و قشر مذهبی و انقلابی را در مقابل توصیه‌ها و هشدارهای بهداشتی و پزشکی نشان دهد. رسانه‌های معاند از این راه مسئله قدیمی تعارض علم و دین را در سطح تخصصی و عمومی برجسته می‌کنند و مذهبی‌ها و روحانیت شیعه را متحجر، متعصب، خطرناک، منفعت طلب و به دور از عقلانیت معرفی می کنند. این محور خود به ریز موضوعاتی در رسانه های معاند تبدیل شده است: 1.1. مقاومت روحانیت انقلابی در برابر توصیه های بهداشتی: رسانه های دشمن به دروغ قم را مرکز شیوع کرونا و حرم مطهر حضرت معصومه علیها السلام یکی از مهم‌ترین مکان‌های شیوع بیماری معرفی می‌کنند و با این پیش فرض، ادعای دروغ دیگری را مطرح می‌کنند و عدم قرنطینه قم را به روحانیت نسبت می‌دهند و بسته نشدن حرم مطهر حضرت معصومه علیهاالسلام را مقابله روحانیت با علم جلوه می‌دهند. 1.2. مذهب علت تشدید بیماری: این رسانه‌ها با برجسته کردن بسته نشدن حرم‌ها در ابتدای شیوع، قرنطینه نشدن شهر قم و برگزاری بعضی از مناسک مذهبی به دنبال القای این مطلبند که مذهب علت اصلی یا مهم تشدید بیماری در ایران بود. آن‌ها با مطرح کردن خبر کذب شیوع بیماری در ایران از طریق طلاب چینی المصطفی و انتقال آن از قم به دیگر کشور ها به این مطلب دامن می زنند. 1.3. تقابل قشر مذهبی جامعه با دستورات پزشکی: انتشار پرحجم کلیپ‌های لیس زدن ضریح، دعوت به تجمعات مذهبی، شلوغی اماکن مذهبی و مسافرت به شهرهای مذهبی یا از شهر های مذهبی، قشر متدین جامعه را بی توجه به دستورات پزشکی نشان دادند. 1.4. تقابل طب اسلامی و سنتی با پزشکی جدید: گزینش بعضی از دستورات طب قدیم و برجسته‌سازی انتقادهای تند بعضی از اطبای سنتی به نحوه عمل‌کرد پزشکی جدید که قابل هضم برای مخاطب عام نیست چهره‌ای جاهل و متجر از طب قدیم ارائه می‌دهد و جالب‌تر آن‌که این رسانه‌ها طب قدیم را مورد حمایت کامل حکومت و محصول رسمی حوزه علمیه نشان می‌دهند. 1.5. بزرگ‌نمایی افراطی نسبت به جایگاه شعائر دینی: رسانه‌های معاند و دنباله‌های قلم به دست آنان با افراط در بزرگ نشان دادن جایگاه مناسک دینی؛ و هم‌چنین تضعیف عمق دینی و معرفتی به عنوان پشتوانه مناسک درصدد بودند که مناسک را از فرع یا حاشیه به اصل و متن دین بدهند و در نتیجه تعطیلی یا تغییر آنها را به منزله تعطیلی و تسلیم دین در برابر علم سکولار تلقی کنند. فرهیختگان را به روزنه دعوت فرمائید: @rozaneebefarda ادامه👇
ویروس شبهه علیه [صفحه 3 از 3] 2. نامقدس سازی اماکن مذهبی، خرافه پنداری عقائد مرسوم شیعی و آثار آنها رسانه های مروج بی دینی و روشنفکران التقاطی و وهابیت، شیوع کرونا و تعطیلی اماکن مذهبی را بهترین فرصت تاریخی برای حمله به عقائد مرسوم شیعی دانستند و آن را به شیوه های مختلف مورد هجمه قرار دادند. به عناوینی که از بررسی فعالیت این رسانه‌ها بدست آمده است اشاره می کنیم: 2.1. شکست الهیات شیعی با شیوع کرونا: قلم به دستان معاند به دنبال جااندازی این مطلب هستند که بسته شدن حرم ها، مساجد، هیئات و شعائر مذهبی مساوی با شکست الاهیات شیعی است. تعطیلی این اماکن؛ عقائد شیعی مثل قداست حرم‌ها و مساجد، شفابخشی قبور مطهر و مجالس مذهبی را در ذهن مردم و ناظران به شدت زیر سوال می برد. 2.2. قدسی‌زدایی از شهر قم این رسانه‌ها از طرفی چهره بسیار منفی از شهر مذهبی و انقلابی قم به کشور و جهان مخابره کردند و از طرف دیگر با بازخوانی روایات مدح شهر قم ادعای ضعف و مجعول بودن این روایات را عنوان کردند. 2.3. مخدوش کردن مقام شفاعت و ولایت تکوینی ائمه اطهار و قداست مضجع شریف آنها می توان ادعا کرد پرحجم ترین موضوعی که رسانه‌های ضدمذهب به آن پرداخته‌اند همین موضوع است. آن‌ها بیش‌تر فضائل ائمه اطهار علیهم السلام را مجعولات غالیان شیعه معرفی می‌کنند، بعضی ولایت تکوینی بر رفع حاجات و قدرت شنیدن صدای زائران را از ائمه اطهار علیهم السلام سلب می‌کنند و مضجع داشتن آن‌ها را بدون سابقه در اسلام می‌پندارند، بعضی بی‌فایده بودن مضاجع شریف برای دین و دین‌داری را مطرح می کنند و برخی دیگر اثبات خرافه بودن شفابخشی اماکن مقدس را با شیوع کرونا ادعا می کنند. بعضی نیز شفابخشی را اسطوره‌ای قدیمی و البته سبب سرایت ویروس معرفی می کنند و شفابخشی مضاجع شریف را بی‌سند و رفع حاجات مومنین را به دلیل تاثیرات روانی دعا و نیایش قلمداد می کنند و البته بخشی از رسانه‌های معاند نیز پا را فراتر گذاشته و - معاذالله - با اهانت به ائمه اطهار علیهم السلام و مضاجع آنها به مخدوش کردن چهره تفکر شیعی می پردازند. آتئیست‌ها، ضد انقلاب و وهابی‌ها با تعبیرهایی مشابه در این میدان دوشادوش یک‌دیگر به مبارزه پرداختند. 2.4. کارساز نبودن دعا و توسل برای شفای بیماران: دعا را ابزاری برای آرامش روانی نه شفای امراض جسمی معرفی می کنند و می‌پندارند که نباید خداوند ابزاری برای رفع حاجات قرار داده شود. بعضی وسیله مبارزه با کرونا را صرفا علم می پندارند و دعا، توسل، زیارت عاشورا، حدیث کسا، آیت الکرسی ، تربت مقدس امام حسین علیه السلام و ... را برای مقابله با کرونا بی فایده و نوعی ارتجاع تلقی می کنند. 2.5. غیر عاقلانه نشان دادن توصیه‌های دینی : شیوع کرونا فرصتی است برای بازخوانی تاریخی توصیه های دینی برای رفع امراض، مشکلات و حوائج. گزاره های شبه‌دینی در این موضوع گزینش می شود که بیشتر وجهه جاهلانه و خرافی بودن توصیه‌های دینی را نشان دهد و برای تثبیت این پندار به برخی رفتارهای اثبات شد یا نشده نیز اشاره می‌کنند هم‌چون: آتش زدن کتاب هاریسون، ادعای کتاب‌سوزی در حمله مسلمانان به کشور های دیگر، خشونت و تعصبات گروه‌هایی مثل طالبان و داعش، بی نیازی از کتب دیگر با وجود کتب آسمانی، استنادِ بلاها به بد حجابی زنان، ادعای مقاومت روحانیون بر غسل شرعی در نهضت "خزینه" و در نهایت عقب نشینی آنها از غسل ارتماسی به غسل ترتیبی!، نگرانی ها درباره مقاومت روحانیون برای غسل شرعی اجساد مبتلا به کرونا، فوت یکی از شخصیت‌های دینی بر اثر کرونا بعد از این‌که اعلام کرد که با تربت سید الشهدا شفا یافته است، ادعای مخالفت تاریخی روحانیون نسبت به تعطیلی مناسک دینی در شیوع بیماری های واگیر دار و ... . از طرف دیگر با بزرگ‌نمایی توصیه های علما بر دعا و استغاثه به درگاه الهی و هم‌چنین سانسور سخنان ایشان در مورد لزوم توجه به توصیه‌های بهداشتی، ایشان را نسبت به خطر این بیماری و اقدام متناسب با دستورات بهداشتی مثل بستن حرم ها بی‌توجه نشان می‌دهند تا تصویری ضد علم و عقل از آنها به مخاطب القا کند. 2.6. نفی ربوبیت الهی و تقلیل خداوند به معشوق قلبی: برخی از شبه‌روشنفکران از فرصت پیش آمده سوءاستفاده کرده و به تثبیت اسلام شبه‌رحمانی دست زدند و عنوان کردند که خداوند برای معاشقه و تنهایی روح است نه برای دخالت در امور دنیوی ما. خدا به هر دردی نمی خورد و آن خدا از اول غایب بوده و خرافه حضور آن در ذهن عوام باقی مانده است. خدا را نباید در عرض علل طبیعی بپنداریم و پای او را وسط هر حادثه ای وسط بیاوریم. 2.7. مخدوش کردن رابطه ظهور منجی و شیوع بیماری همه گیر بعضی، به بهانه ربط دادن شیوع کرونا به ظهور منجی توسط برخی از حوزویان اصل ظهور را زیر سؤال بردند و آن را عقیده‌ای خرافی نامیدند. @rozaneebefarda