eitaa logo
روزنه
6.3هزار دنبال‌کننده
4.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
260 فایل
دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر ارتباط با ادمین @M_shahidani
مشاهده در ایتا
دانلود
روزنه
🎥 آیا رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران با بازدید رئیس مجلس در دل کرونا موافق بود؟ @rozaneebefarda
! روایتی از یک پرده نشین و پرمدعا 💥اختصاصی/ @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [ص ۱ از ۲] ، فرمانده ستاد مدیریت مقابله با بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران در روزی که به سرکشی از یکی از خطوط مقدم جبهه مقابله با کرونا رفت، چنین مصاحبه ای را انجام داد. حضور در این بازدید میدانی یک حاشیه بسیار عجیب داشت و آن اینکه جلسه‌ای که فردا قرار بود میان سران سه قوه به عنوان مهمترین اجتماع میان مقامات ارشد در جمهوری اسلامی، توسط رئیس جمهور در حالی که میهمان بود لغو شود! دلیل آن نیز به سرعت با هجمه های عجیبی که از سوی خبرگزاری رسمی دولت علیه قالیباف شکل گرفت، عیان شد. این خبرگزاری با سه تیتر و عکس مختلف، خصوصا با انتخاب عکس یکی از اتاق‌های مخصوص نگهداری بیماران اضطراری کرونایی که بر روی درش علامت بزرگ «ورود افراد متفرقه ممنوع»، القا کند که قالیباف، پروتکل‌ها را رعایت نکرده و حضورش در آنجا علی‌رغم خواسته ستاد کرونا و کادر درمان بوده است! چیزی که در یکی از تیترهای خود نیز به صراحت گفته‌اند!! اگر فیلم مورد را دیده باشید، قاعدتاً متوجه نکات زیر شده‌اید: ۱- این فیلم به روشنی بیان می‌کند فرمانده عملیات میدانی مقابله با کرونا در شهر تهران یعنی آقای علی‌رضا زالی از آمدن آقای قالیباف اطلاع داشته است. ۲- همچنین نشان می‌دهد که او به شدت از وقوع چنین اتفاقی خوشحال است. رضایت کامل از وجنات و سخنان او کاملا پیداست. بنابراین حضور وی با اطلاع، رضایت و هماهنگی با وی صورت گرفته است! ۳- او دو دلیل برای خوشحالی‌اش بیان می‌کند؛ اول آنکه بالاخره (!) یکی از مقامات ارشد برای تقدیر از این مجاهدان- که البته خیلی‌ها، مجاهدت‌های آنان را به نفع خود مصادره میکنند!- با آنان همراه شد. یعنی به صورت روشن فرمودند: «چه عجب! بالاخره آمدید؟!» باز هم یعنی این کار، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، طبق نظر هم فرمانده عملیاتی تهران و هم کادر درمان، نه تنها خطرناک نبود بلکه آنان انتظار داشتند، در ایران نیز مقامات ارشد کشور همانند دیگر کشورها، از این کارها در حمایت و روحیه دهی به بخش درمان، انجام دهند! این صریح گفته‌های آقای زالی است که آنها قرار است با رعایت پروتکل‌ها، میزبان شایسته‌ای برای آقای قالیباف باشند! از این صریح‌تر اینکه آنها آماده استقبال از هر مسئولی هستند!! (این «هر مسئولی!» در نکته زیر کاملا مشخص می‌شود که منظور قاعدتاً کیست!) قاعدتاً فرمانده عملیاتی ساده کرونا در کلان‌شهر تهران بالاترین مقام مسئولی است که می‌تواند در عرصه میدانی تشخیص دهد چه اتفاقی در یکی از بیمارستان‌های زیرمجموعه خود راه دهد و اگر او حضور وی را به تمدید و رعایت پروتکل‌های بهداشتی مصوبذ شاید کرونا، بی‌خطر اعلام کرده و حتی تصریح کند که امکان استقبال از هر کسی را دارند، دیگر دولت و خبرگزاریِ بی‌اخلاقش هیچ مستمسکی برای مقصر دانستن قالیباف نخواهند داشت! دولت نمی‌تواند-یعنی حق ندارد!- تصمیمات تخصصی و کارشناسانه‌ی نهاد رسمیِ مربوطه را نقض یا نفی کند خاصه آنکه این نهاد توسط خودش شکل گرفته و زیرمجموعه خود اوست! حتی اگر کار رئیس مجلس با انتقاداتی همراه باشد، بازهم پیش از او، باید متولیان نهادهای مربوطه را ملامت کرد که نه تنها منعی نکرده اند که تحصین و تشویق نیز داشته اند که البته چون حضور میدانی مدیران ارشد(با مراعات جهات بهداشتی و...) یک ارزش است، طبعا همدلیِ مسئولان بهداشتی نیز شایسته تقدیر است ولی در صورت اشتباه بودن این کار، قالیباف حق دارد دولت را متهم کنند که قصد فریب و تخریب یا به خاطر انداختن جان او را داشته‌ اند! بنابراین اوست که طلبکار خواهد بود نه آنها!! ۴- با کمی توجه بیشتر به همان دلیل اول، یک مطلب تاسف‌برانگیزِ دیگر خودنمایی می‌کند؛ و آن اینکه قاعدتاً بخش درمان مستقیما زیر نظر دولت اداره میشود و باز هم قاعدتاً آنها انتظار دارند مقامات ارشد دولتی، این کار را انجام دهند و چنین چیزی تاکنون راه نداده است! و باز هم قاعدتاً به قرینه حضور قالیباف، آنها انتظار حضور مقامی در تراز وی یعنی شخص رئیس‌جمهور و نه آقای نمکی، وزیر بهداشت، را داشته‌اند! ۵- شوربختانه دوباره باید با توجه به همان دلیل اول ادامه داد که اساسا همین وجه- یعنی حضور مقام ارشد یک قوه‌ی دیگر که به لحاظ سازمانی ربطی به آنان ندارد- موجب خوشحالی زاید الوصف ایشان و کادر درمان شده است!! این یعنی خود آنان نیز خیلی به بالاسری خود یعنی رئیس قوه مجریه کشور، دل خوش نکرده‌اند و بی‌طرفانه عرض می‌شود که بر اهل اطلاع مخفی نیست که چنین چیزی یک است! زیرا به این معناست که پایین‌دستان، امیدی به بالادستیِ خود ندارند! @rozaneebefarda
! روایتی از یک پرده نشین و پرمدعا [ص ۲ از ۲] ۶- ماجرا از این تاسف‌بارتر هم هست! زیرا آقای زالی شاید ناخواسته با ذکر دلیل دوم خود، اعتراف دیگری در مورد نحوه تعامل دولت با بحران کرونا ارائه داده است. او گفت حضور قالیباف در آستانه برگزاری جلسه سران قوا این فرصت را میدهد که این جلسه برای رفع مشکلات بهداشت و درمان در حوزه کرونا مؤثر باشد! خوشبینانه (البته به نفع دولتی‌ها)، این خواهد بود که منظور او، همکاری کردن قالیباف به عنوان رئیس مجلس جدید، با دولت باشد! اما این بی معناست! زیرا دولت، صاحب اکثریت قاطع در این جلسه است و می‌تواند هر تصمیمی را که بخواهد تصویب کند حتی اگر تمامی اعضای غیر دولتی این جلسه(از مجلس و قوه قضائیه) با آن مخالف باشند!! ستاد کرونا اگر نیازمند کمک است قاعدتاً باید آن را از نهاد بالادستی خود یعنی دولت طلب کند تا آنها اگر نیازمند تصویب اعتباراتی فراتر از اختیارت دولت باشد، در جلسه سران قوا مطرح کنند و با توجه به غلبه جمعیتی که دارد آن را بگیرد! سخن آقای زالی بی معناست مگر آنکه آنها به هر دلیلی از این کار بازمانده اند! قرینه بسیار مهم در این زمینه، گلایه صریح نمکی به عنوان وزیر بهداشت و رئیس ستاد مقابله با کروناست که گفته بود از اعتبارات تصویب شده با اجازه رهبر معظم انقلاب، صرفا بخش کوچکی داده شده و همین باعث شده تا این نهاد، شرمنده معوقات کادر درمانی خود باشد!! و اینجا فاجعه دوم مدیریتی دولت یعنی بی اعتنایی به ستاد کرونا در رفع احتیاجات آنها کاملا علنی می‌شود! مدیری که اصلا امکان ارتباط‌گیری زیردستانِ ارشدش با خود را هم نمی‌دهد (همچنانکه افشاگری‌های اخیر ضرغامی چنین چیزی را تایید می‌کند) یا آنکه اگر هم و چیزی مطرح شده باشد ، اعتنا نمی‌کند. در چنین شرایطی، زالی چشم امیدش به جای مافوق مربوطه اش یعنی رئیس دولت، به رئیس قوه دیگری است که حتی به لحاظ جمعیتی و در معیت قوه دیگر هم نمی‌تواند کار خاصی صورت دهد! شاید امیدواری او به این است که قالیباف و رئیسی، با فشار و احیانا زبان‌ِ تلخ، در حین جلسه و شاید بعداً در برابر رسانه‌ها، او را مجبور به کاری بکند که باید انجام دهد!! همه ما تا پیش از این، میزان کندی و فشلی دولت فعلی به خصوص رئیس جمهور و از آن طرف چابکی و فعالیتهای میدانی و غیر میدانی قالیباف و رئیسی را دیده بودیم! اما انصافا این دیگر نوبر بود!! این به صورت روشن نشان می‌دهد ریشه به وجود آمدن یا عمیق شدن مشکلات کنونی ما، شخص رئیس‌جمهور، جریان و تفکری است که او را احاطه کرده و بالا برده‌اند! مدیریتِ جان‌دوست، ترسو، ناکارآمد، حرّاف، دردسر‌ساز، پر هزینه، پر خسارت، کم و حتی بی‌فائده دولت، همچنانکه در همه زمینه‌ ها بحران آفرید، در کرونا نیز همان است! احال او امروز، گستاخی و بی‌ادبی را به اوج رساند و در جلسه هیات دولت گفت: «خدا به ما عقل داده» و «باید تابع دستورات ستاد کرونا باشیم» وبا این جملات به شدت به قالیباف حمله کرد!! گویا آقای رئیس جمهور، نمی‌داند که آقای زالی کیست و اینکه او در تایید و تشویق کار قالیباف چه گفته است؟! همچنین آیا آقای رئیس‌جمهور پروتکل‌هایی بهداشتی، مخصوص خود دارد و این پروتکل‌ها به شدت با آنچه برای مردمان عادی برقرار است، تفاوت دارند؟! پس تکلیف هزاران نفر از کادر درمان که با انتهای ساعت کاری خود به منازل و در واقع جامعه باز می‌گردند چه می‌شود؟! نکند بایستی آنها را با اسید ضدعفونی کرد یا آنکه مردم عادی اهمیتی ندارند؟! ثانیا مگر او در جلسات ستاد کرونا یعنی کسانی که اتفاقا در این گونه محل‌ها بوده‌اند، جلساتی نداشته است؟! نکند ویروس کرونا از طریق قالیباف، جهش یافته‌تر، مسری‌تر و خطرناک تر می‌شود؟! این چه لاطائلاتی است که سر هم بندی می‌کنند؟! ما میدانیم پروتکل‌های بهداشتی در مورد مسئولین ارشد باید سخت‌گیرانه‌تر از حالت عادی باید اما مگر قالیباف کاری غیر از آنچه مسئول میدانی شهر تهران آن را تحسین و تایید نمود انجام داد؟! مشخصا، رئیس‌جمهور بسیار است زیرا شخصیت او نزد کادر درمان و حتی مردم، به شدت تحقیر شده اما این تقصیر قالیباف نبوده و نیست و مشکلات امروز او ریشه در خودبرتربینی و دوری گزینی از مردم، و انزوای ناشی از شکست دارد! @rozaneebefarda
روزنه
#پرده_نشین_و_پرخاشگر! روایتی از #فاجعه_مدیریتیِ یک #رئیس‌جمهور پرده نشین و پرمدعا [ص ۲ از ۲] ۶- م
🔶حاشیه روزنه بر رفتار نامتعارف آقای ▫️متاسفانه روحانی در مواجهه با (که ای کاش بدون حضور خبرنگاران انجام می شد!)، و را از حد گذراند و در یک جلسه رسمی، رئیس مجلس را (با زبان کنایی ابلغ از تصریح)، خطاب کرد و باب بین را باز کرد. ▪️ او پیش از این نیز ناسزاهای فراوانی نثار منتقدان و مخالفان سیاسی خود کرده بود که از شمارش گذشته است! ▪️ مایه تاسف است که وی به عنوان یک ، با این سنخ اقدامات و ادبیات ، بیش از پیش در فروکاهی و اقدام می کند و جا دارد این رویکرد خلاف شأن او از سوی حوزویان (خاصه بزرگان حوزه) مورد نقد علنی قرار گیرد تا این رویه ناصواب بیش از این امتداد نیابد! ▪️روحانی در این سالها علاوه بر ادبیات ناپسند در مواجهه با طیف های مختلف، با حرکت بر مدار و گرایش افراطی به ، و امضای ، مسئول مستقیم وضعیت غیرقابل قبول فعلی است. و از این جهت، کارنامه سیاسی او موجب بدبینی عمومی به روحانیت شده است. به نظر می رسد وقت آن رسیده که به صورت علنی و گسترده فریاد زده شود تا شاید مردم عزیز و نجیب ایران، اقدامات و افکار و مواضع وی را به پای علمای متعهد و فضلای مهذب و روحانیان مردم دوست و زاهد، نگذارند. @rozaneebefarda
💥فوری/ در حال بررسی ▫️شنیده های قطعی حاکی از آن است که واعظ ارجمند و انقلابی، جناب آقای به دلیل انتشار برخی یکی از روحانیان قم در روزهای اخیر، از سخنرانی در مجلس روز پنجشنبه به میزبانی فرد مزبور، استنکاف ورزیده است. ▪️این اقدام بایسته و قابل تقدیر نشان از و تاریخی روحانیت شیعه دارد که در مسیر حریم داری عقیدتی و مرزبانی فکری، بدون درنظر گرفتن منافع شخصی و جناحی، و همواره بر اساس شرعی اقدام می کند. ▫️امید است سایر سخنوران ارجمند نیز بدین سلوک علمای سلف عمل نمایند و در نظر داشته باشند که گاه صرف حضور افراد موجه در برخی محافل، ولو با انگیزه های الهی، با تایید ضمنی مواضع و رویکردهای قابل خدشه و صاحبان مجالس، تلازم عرفی دارد. @rozaneebefarda
تیغ و تحریف! روایتی از متون/مبانی دینی و نسبت آن با از نظام اسلامی 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 📛یادداشت دوم؛ داوود ؛ تئوری پردازی برای یا تریدپراکنی در مبانی ⭕️این سلسله یادداشت ها به نقد و ارزیابی برخی سخنرانی های مذهبی در محرم امسال می پردازد که در آنها به نحوی عجیب با نوعی تولید جدید و جهت دار مواجهیم که در مواردی در چارچوب از و تئوری پردازی برای توصیه یا توجیه اقدامات و احیانا براندازانه، قابل تحلیل است. 🔻از یک سو جریان برائتی با تمسک به ادبیات اسلام رحمانی، تلاش می کند به توجیه براندازی در سیره نبوی بپردازد و از دیگر سو، شاخه حوزوی ، که روزگاری و را به نهضت عاشورا نسبت داده بود، تلاش می کند تئوری را در جهت تطهیر آشوبگران، از متون دینی وام بگیرد! ◽️پیشینه سیاسی و فکری سخنرانها و مضمون سخنان، نشان می دهد که مواجهه سیاسی این طیف با نظام، وارد دورانی جدید شده است و طبعا هر نوع کنش گری متقابل عالمانه با آنان نیز بدون درک عمیق و دقیق این اتفاق جدید، ممکن نیست! ▪️تولید ادبیات سیاسی با پس زمینه مذهبی، خطرناک ترین نوع مواجهه با جمهوری اسلامی است که زمینه ساز تضعیف است. ⭕️تحریریه روزنه با ردیابی تحرکات تبلیغی طیفی از عناصر زاویه دار(با لحاظ شدت و ضعف در مخالفت یا نقد نظام)، مجموعه نقدهایی را به قلم برخی فضلای حوزوی تقدیم خوانندگان خواهد کرد. 🔳متن در روزنه:👇 @rozaneebefarda
روزنه
#پرونده_ویژه تیغ و تحریف! روایتی از #تحریف متون/مبانی دینی و نسبت آن با #مشروعیت_زدایی از نظام اس
تیغ و تحریف! روایتی از متون/مبانی دینی و نسبت آن با از نظام اسلامی ⭕️یادداشت دوم: داوود ؛ تئوری پردازی برای یا تریدپراکنی در مبانی؟! نقد سخنرانی 5شهریور۹۹ 💥اختصاصی/ مصطفی معمار @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 [صفحه1 از 3] 🔹هر ساله فرا رسیدن ماه محرم فرصتی است برای بازخوانی واقعه تاریخی عاشورا از زوایای مختلف و ارائه تحلیل‌های گوناگون با رویکردهای مختلف که در عین اینکه فرصت‌ است اما طبیعتا ممکن است برخی آسیب‌ها را در پی داشته باشد. دقت نظر اندیشمندان اسلامی و اصحاب دین، فرصت بسیار مناسبی را جهت آشکار شدن زوایای پنهان پدیده عاشورا فراهم می‌کند اما در عین حال باید مراقب بود تا در میان تکثرات تحلیلی، جایگزین و سخنان فنی و عالمانه نشوند و اصالت و ارزشهای حسینی در معرض آفات قرار نگیرد و فرهنگ عاشورا کما هو حقه حفظ و صیانت شود. 🔻این نوشتار کوتاه در صدد است تا با همین رویکرد و انگیزه به تحلیل سخنرانی جناب آقای فیرحی در عاشورای امسال بپردازد. 🔹دکتر داوود فیرحی، در پنجم شهریور امسال در پویش "هرخانه یک حسینیه" که توسط بیژن عبدالکریمی بصورت مجازی برگزار شد، به تحلیل اتفاقات صدر اسلام پرداخت. 🔹سخنرانی آقای فیرحی برپایه چند قیاس مرکب استوار است و او کلام خود را با تقسیم‌بندی حکومت‌ها شروع می کنند که: یا مشروع‌اند و یا نا مشروع و آنها که مشروع هستند یا مشروع باقی می‌مانند و یانامشروع می شوند و دراکثر جوامع و تمدن‌ها همین حالت اخیر رخ می دهد و از این تقسیم بندی نتیجه می گیرد که مشروع بودن جوامع ابدی نیست. ▫️او در ادامه این نتیجه را حد وسط استدلال قرار می‌دهد و با جمله ای منسوب به ارسطو، جزم‌اندیشانه بیان می کند: هرجامعه ای را بسازی خراب می شود و روزی مشروعیتش را از دست میدهد حتی اگر این جامعه بدست بهترین فرد روی زمین بنا شده باشد. سپس این کبرای کلی را بر حکومت صدر اسلام اینطور تطبیق می دهد: در حکومت صدر اسلام بلافاصله بعد از پیامبر ص انحراف و استبداد در جامعه ایجاد شده و شیب این ظلم و خود کامگی به تدریج بیشتر شده و در سال شصت هجری به اوج خود می رسد. در گام بعدی ایشان سوال می پرسد که در چه شرایطی وظایف شهروندان در اطاعت از دولت پایان می یابد؟ در جواب این پرسش، پاسخی به قول خودشان «کانتی» می‌دهد که: حکومت مستبد و شهروند پرخاشگر دو طرف افراط‌گونه است که دولت متعادل در بین این دو طرف در نقطه تعادل منطقی وجود دارد به این صورت که وقتی دولت نرمال به تدریج به سمت استبداد پیش می‌رود از یک جایی به بعد مردم توان تحمل در مقابل ظلم را از دست داده و شروع به قیام می‌کنند و در بین مردم عده‌ای که جزء جامعه نخبگانی هستند زودتر متوجه این ظلم شده و میدان‌دار می‌شوند و دیگران را به دنبال خود می‌کشند و سیدالشهدا هم نمونه یکی از همین جامعه نخبگانی بود. 🔹 و ارزیابی: 1- از کبرای قضیه اول شروع می کنیم : آیا هر حکومتی محکوم به فنا است؟ آیا هر حکومتی به تدریج به ظلم و استبداد روی می‌آورد؟ کلیت این قضیه را چطور ثابت می‌کنید ؟ به صرف این‌که در غالب موارد این اتفاق می‌افتد چطور به کل حکومت‌ها تعمیم میدهید؟ ( ایشان ابتدا در تقسیم حکومت به مشروع و نامشروع می‌گوید در اکثر تمدن‌ها مشروعیت زائل می شود اما بعدا آن را بصورت کلی بیان می کند.) اگر این کبرای کلی را قبول دارید چرا از ابتدای حکومت اسلامی یعنی از سال یکم هجری شروع نمی‌کنید ؟ چرا می گویید بلافاصله بعد از پیامبر استبداد شروع شد . حضرت رسول‌الله صلّی الله علیه و آله 10 سال حکومت کرد آیا در این مدت دچار استبداد و انحراف شد یا خیر؟ جناب دکتر فیرحی باید مشخص کنند که آیا فرقی بین حکومت معصوم و غیر معصوم وجود دارد یا خیر؟ اگر به نظر ایشان فرقی وجود ندارد پس چرا استبداد را بعد از پیامبر جاری می داند و نه از اول حکومت؟ اما اگر فرق می گذارد پس چرا حکومت امیر المومنین را در زمره حاکمان دیگر متهم به ظلم و انحراف و استبداد می داند؟ جالب این جاست که ایشان شیب استبداد را بعد از پیامبر به تدریج صعودی می داند و هیچ فرقی بین حکومت عادلانه علوی و دیگر خلفا قائل نیست و چندین‌بار تکرار و تاکید می کند که بلافاصله بعد از پیامبر این انحراف شروع شد و به تدریج افزایش پیدا کرد. مگر در حکومت سراسر عدل علوی چه ظلمی از جانب حکومت بر مردم شده بود که ایشان به طور ضمنی حکومت آن حضرت را معاذالله ظالمانه می‌خواند؟ حکومتی که حاکم آن در رده فقیرترین مردم زندگی می کند طوری‌که خود حضرت می فرماید: "سوگند به خدا بر این جبّه خود چندان پینه دوختم تا اینکه از دوزنده آن شرمنده شدم و گوینده‏ای به من گفت: آیا آن را از خود دور نمی‏کنی؟"(نهج البلاغه- خطبه 160) @rozaneebefarda ادامه👇
داوود فیرحی؛ تئوری پردازی برای یا تریدپراکنی در مبانی؟! [صفحه 2 از 3] 🔹حضرت امیر(ع) در وصف بیزاری خود از ظلم و ستم می‏فرماید: "سوگند به خدا اگر تمام شب را بر روی خارهای سعدان به سر ببرم و یا با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم، خوش‏تر دارم تا خدا و پیامبرش را در روز قیامت، در حالی ملاقات کنم که به بعضی از بندگان ستم، و چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم."(نهج البلاغه- خطبه 224) 🔹 اگر بخواهیم خوشبینانه فکر کنیم باید بگوییم ایشان یا در بیان دقت نداشته و یا مطالعات تاریخی کافی در این زمینه نداشته است. اما آیا می‌توان یک سخنرانی را تا این حد غیردقیق خواند؟ و یا یک فرد معمم را تا این حد بیگانه از مسلمات تاریخ اسلام دانست؟ 🔹در هر صورت مشکل به اینجا ختم نمی شود. او برمبنای همین اشتباه گام بعدی را برداشته وادعا می‌کند که شهادت امام حسین علیه‌السلام بهتر از پیروزی ایشان بود با این استدلال که: «بعضی مواقع بعضی شکست ها اسطوره های جاودانه درست می کند یعنی اگر فرض کنید اباعبدالله الحسین ع موفق می‌شد در کوفه قدرت را بدست می گرفت ، مگر از پدرش قدرتمند تر بود» فلذا همان گونه که خلافت امیر المومنین دوام نیاورد حکومت امام حسین ع هم بر فرض پیروزی محکوم به شکست بود. 🔹از آقای فیرحی باید پرسید که چرا حکومت امام حسین ع هم در صورت پیروزی دوام نمی آورد؟ آیا دچار استبداد می شد؟ با این وجود بعید نیست پا را فراتر گذاشته و گفته شود حتی حکومت ولی عصر عج و دیگر ائمه هم که وعده صریح خداوند است(قصص-5) دیری نخواهد پایید. چون طبق قانونی که ایشان وحی منزل تلقی می کند همه حکومت ها ناگزیر مشروعیت خود را از دست می دهند. 🔹ای کاش ایشان به جای فیلسوفان غربی، معارف اهل بیت(ع) و قرآن را به عنوان سرچشمه‌های اعتقادی خود قرار دهند تا هنگام جمع کردن این قواعد بافته بشر با گزاره‌های دینی دچار التقاط و تناقض‌های آشکار نشوند. ناگفته پیداست وقتی می‌گوییم هر حکومتی تا ابد مشروع نیست بطوریکه حتی شامل حکومت معصوم هم می شود در جواب این سوال که: علت زوال مشروعیت حکومت معصوم چیست؟ یا باید بگوییم امام ع در حکومت داری دچار استبداد می شود و سبب زوال مشروعیتش می شود یا معتقد شویم بدون اینکه ظلم کند مشروعیتش زائل میشود و جناب دکتر خود بهتر می دانند که هر دو طرف این معادله از نظر عقلانی و اعتقادات شیعی واضح البطلان است. به نظر میرسد ریشه اشتباه چنین تحلیلاتی این است که امثال آقای فیرحی مشروعیت را تقدس زدایی کرده و معنای آن را به صرف مقبولیت عمومی تنزل می‌دهند. مقبولیتی که حاصل عدالت حاکم است در حالیکه اگر چه عدالت حاکم بعنوان جزءالعله نقش بسیارمهم و غیرقابل انکاری را ایفا می‌کند و اساسا یکی از اهداف اجتماعی-سیاسی اسلام تحقق عدالت کامل در جامعه است اما در هر صورت علل دیگری مثل آگاهی، حریت، تقوا و... نیز در شکل گیری مشروعیت دینی مدخلیت دارد و جزء اخیر علت تامه هم همان نصب مستقیم و خاص یا تأیید غیرمستقیم و عامّ شارع مقدس است. 2- ایشان در ظاهر تحلیلی از قیام سیدالشهداء ارائه می دهند اما در باطن درصدد تشکیل یک کبرای کلی هستند تا مخاطب سر بزنگاه آن را تطبیق دهد. متاسفانه ایشان برای اینکه این قاعده کلی را طبق خواسته خود ترسیم کند در تحریفی آشکار جایگاه حضرت امام حسین علیه‌السلام را تنزلی فاحش می‌دهد و شخصیت و انقلاب سید الشهدا را به گونه‌ای معرفی می‌کند که شخصیت والا و معصوم ایشان در کنار سایر شخصیت‌ها همچون گاندی قرار می‌گیرد بدیهی است تنزل حرکت عظیم سیدالشهداء در حد یک قیام عرفی یکی از بزرگترین ظلم‌های ممکن به این واقعه بزرگ است. علاوه بر موارد فوق؛ آقای فیرحی قیام حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را یک اعتراض به استبداد حاکمان عنوان می‌کند اما سؤال اینجاست که این حق اعتراض چطور برای اباعبدالله ع ثابت شد؟ به صرف مردن معاویه چه اتفاقی افتاد که این حق ایجاد شد؟ یزید بن معاویه هنوز بر تخت ننشسته بود و استبدادی علیه مردم به کار نبرده بود پس چرا حضرت امام حسین علیه‌السلام از ابتدا زیر بار بیعت با یزید نمی‌رود؟ این سوال در نگاه علوم مادی که از دریچه اندیشه سکولاری و از زاویه دید فیلسوفان غربی به عاشورا می نگرد جواب نخواهد داشت چون کانت و امثالهم اساسا جایگاهی برای مشروعیت دینی قائل نیستند و ناچارند چنین پدیده های فرامادی را از نگاه دموکراسی و جامعه شناسی غربی پاسخ دهند. اما از نگاه عقیده حقه شیعه مشروعیت دینی برای حاکم اسلامی لازم است چراکه امام و زمامدار جامعه اسلامی خلیفه رسول الله است. و به همین دلیل پدر بزرگوارش زیر بار بیعت سقیفه نمی رفت و اگر رفت بیعت اجباری و اکراهی بود و مادر مظلومه‌اش نیز فدایی همین تفکر شد. قیام سید الشهداء فراتر از آب ونان است و حتی فراتر از مقابله‌ای عادی و عرفی با استبداد رای حاکم. @rozaneebefarda ادامه👇
داوود فیرحی؛ تئوری پردازی برای یا تریدپراکنی در مبانی؟! [صفحه 3 از 3] 🔹 قیام سیدالشهدا علیه السلام قیامی است که اهداف والایی را همچون اصلاح امت بر اساس اسلام ناب محمدی، محو بدعت ها و تشکیل حکومت اسلامی برای اجرای دستورات خداوند و در نهایت رشد و تعالی انسان‌ها دنبال می کند و محدود کردن این حرکت عظیم در حد امنیت و رفاه و آب و نان(با وجود اهمیتی که هرکدام از این عناصر دارند)، بزرگترین تحریف تاریخ و خیانت به سید الشهداست و باید گفت تنزل هضت های اسلامی و نادیده گرفتن ابعاد گسترده آن در ادامه همان طرز تفکری است که بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به مردم وعده آب و برق مجانی می داد و جواب این‌ها هم همان جواب امام امت ره است که فرمود:" ما علاوه بر اینکه زندگی مادی شما را می خواهیم مرفه بشود زندگی معنوی سمارا می خناهیم مرفه بشود، شما به معنویات احتیاج دارید...... دلخوش به این مقدار نباشید معنویات شما را روحیات شما را عظمت می دهیم شما را به مقام انسانیت می رسانیم" 3- امثال این گفتار، شبهه را در ذهن مخاطب تداعی می کند که سخنران می خواهد با این نوع نگاه به قیام عاشورا یک قانون استخراج کند تا اگر در هر زمانی کسی احساس کرد نان و آبش در خطر افتاد یا قصور و تقصیری در دستگاه حاکمیت دید به راحتی این قانون را تطبییق دهد و اغتشاش و اعتراض را ،که آقای فیرحی حق مقاومتش می خواند، وظیفه اجتماعی و دینی خود بداند. و طرفه این‌که آقای فیرحی بعد از این‌که اغتشاش و اعتراض را وظیفه می‌خواند در دعای پایانی از خداوند می‌خواهد که او را در انجام وظایف دینی یاری کند. 🔹کلام آقای فیرحی مبنی بر این‌که: «هیچ حکومتی مشروعیتش دائمی نیست ، و بالاخره یک روزی منحرف شده و از مشروعیت ساقط می شود»، علاوه بر اطلاقی که دارد، این گمان را در اندیشه مخاطب القا می کنندکه کلام گفته شده ناظر به انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی است. خوب است جناب آقای فیرحی در این باره روشنگری کند و اگر منظوری غیر از این دارد با آوردن قرائن و استثنائات این شبهه را از ذهن مخاطب پاک کند و الا اگر جمهوری اسلامی را نامشروع می‌داند لاپوشانی و لفافه‌گویی را کنار بگذارد و مقصود خود را شجاعانه بیان کند و به وظیفه دینی‌اش عمل کند. 🔹در کلام آقای فیرحی حاشیه های پررنگ ‌تر از متن وجود دارد که مخاطب را به شک می اندازد و شائبه تعریض به جمهوری اسلامی را قوت می‌بخشد. به طور مثال وی به انقلاب سوسیالیستی شوروی اشاره می‌کند و می‌گوید: «می‌گویند وقتی که انقلاب کمونیستی در شوروی رخ داد خیلی‌ها سعی می‌کردند که آموزش ایدئولوژیک به بقیه بدهند. مثلا در کشورهای دیگر درس کمونیسم بگذارند. اما لنین که باهوش بود حرف دیگری زد گفت مترو مسکو رو چنان درست کنید، ساختمان‌ها و خیابان‌هایش را چنان طراحی کنید که هر کس آمد مسکو، بگوید کمونیسم این است. یعنی دیگر دنبال ایدئولوژی و چیز دیگری نباشد» آیا این کلام تعریض آشکاری به مسئله صدور انقلاب نیست؟ 🔹همچین در تفسیر کلام حضرت (قد رکز بین اثنتین) خطابش را عوض کرده می‌‌گوید:" به این می گویند اختیار جبری. دست و بال آدم را ببندید و بگویید که یا این حرف را بگو یا آن را و هر دوتایش هم به نفع حکومت هست." 🔹جناب آقای فیرحی با وجود اینکه در صدد بررسی قیام و نهضت امام حسین ع و الگوگیری از آن است و با اینکه نمونه‌هایی از اسکندر گرفته تا گاندی و انقلاب‌هایی از چین گرفته تا شوروی مثال می زند اما هیچ یادی از دم‌دستی ترین و جلوی چشم ترین نهضت معاصر یعنی نهضت امام خمینی ره و انقلاب اسلامی نمی‌کند. 🔹خلاصه اینکه این کلام شاعرانه آقای دکتر پُر است از واژه‌های دو پهلو که خوب است خودشان مراد از می و ساقی و ساغر را بیان کنند تا راه برای سوء استفاده خناسان و براندازان صریح و یا منافق بسته شود و جمهوری اسلامی و انقلاب حسینی امام و امت، بیش از این مورد هجمه بیگانگان خارجی و نفوذی‌های داخلی قرار نگیرد. @rozaneebefarda
هدایت شده از KHAMENEI.IR
▫️ قرائت زیارت اربعین، همنوا با رهبر انقلاب 📅 پنجشنبه ۱۷ مهر، ساعت ۱۰ 📲 پخش زنده از شبکه یک و شبکه‌های اجتماعی KHAMENEI.IR
5.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نجوای آسمانی در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی @rozaneebefarda
ارشاد معنوی مردم، جز با دینی شدن امور اجتماعی و سیاسی، امکان ندارد/ خطر رسوخ اندیشه جدایی دین از سیاست در حوزه حسین کاظم زاده دانش آموخته سطوح عالی حوزه/ روحانی جهادی/ عضو ارشد خانه طلاب جوان واکنش حوزویان به مصاحبه جنجالی آقای /27 @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔹بنده هنوز باور ندارم چه طور کسی می تواند عمری را در کلمات الهی و معصومین غور کند و دست آخر این طور دین را بفهمد که اسلام را با سیاست و اقتصاد و ... چه کار؟ نوه مرجع عالم تشیع باشی و این گونه اسلام را بفهمی عجیب است! 🔹همیشه وقتی فرازهای منشور روحانیت حضرت امام را می خواندم که داد ایشان از رسوخ اندیشه بلند بود، مشتاق بودم این افراد را از نزدیک ببینم که چه طور بعد از این همه جنگ و مبارزه و خونریزی ای که در طول تاریخ رقم خورده؛ این بزرگواران، این چنین دامن دین را از قدرت و سیاست مبرا می دانند!! 🔹خوب اگر بنا بود دعوت دین صرفا به معنویت و آخرت باشد چرا طاغوت های زمانه شان با آنها درگیر شدند؟ چرا سرنوشت ائمه معصومین ما به شهادت انجامید؟ اگر بنا نبود امام صادق طراحی برای به دست گرفتن کند، چرا منصور، خلیفه وقت با وجود هزینه سنگین از بین بردن امام، ایشان را به شهادت می رساند؟ 🔹و آیا اصلاح دین و معنویت و آخرت مردم، جز از راه اداره دنیای مردم است؟ اگر صحنه اجتماعی زندگی مردم به دست دین مدیریت نشود، کدام آخرتی برای آنها آباد خواهد شد؟ 🔹مگر می شود اقتصاد و سیاست و تعلیم و تربیت و فرهنگ ما دینی نباشد و بعد مدعی هدایت و معنویت باشیم؟! و مگر اندیشه ولایت و امامت در منظومه فکری اسلامی غیر از سرپرستی امور اجتماعی است؟! مگر می توان جامعه عقب مانده و ذلیل و وابسته داشت و بعد هم معنویت داشت؟! 🔹بیش از چهل سال است که حتی دشمنان انقلاب ما متوجه شده اند که معنویت انقلابی، یک دعوت جدید جهانی است که از حلقوم یک عارف کامل خارج شده است که دین و دنیا را از هم جدا نمی بیند و اساس درگیری دنیای استکبار با ما بر سر همین یک حرف است. 🔹حوزه علمیه که حیات و نشاط خود را مدیون انقلاب و نهضت امام خمینی است، باید رزق جاری اش تامل و امتداد اندیشه های این عارف مبارز باشد و الا جز صورتی از حوزه و دین باقی نخواهد ماند. ⭕️پی نوشت: مطالعه منشور روحانیت حضرت امام و کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و کتاب انسان ۲۵۰ ساله رهبر انقلاب را برادرانه توصیه می کنم. @rozaneebefarda
🔹سخنان متشابه و آقای در : ▫️اصرار علما بر زیارت اربعین بدین معناست که موفقیت یک جامعه و پیروزی، در پرتو مکتب امام حسین(ع) است و اگر جامعه ای از این مکتب دور بماند حتماً دچار نیرنگ، فریب و و جائرانی خواهد بود که با لباس دین و ، خلافت رسول الله و خلیفه الهی و حکومت اسلامی به جان مردم خواهند افتاد و آنان را از اهداف و آرمان هایشان دور خواهند کرد. ▫️حکومتی که جریان خبیث بنی امیه ایجاد کرده بودند در کسوت ظاهری حکومت اسلامی و در قالب خلافت اسلامی بود و این اقدام بسیار مشکل بود که امام حسین(ع) به مردم این معنا را تفهیم کند که اگر احیاناً   _اسلام برپا شود و بخواهد بر ضد آرمان ها، سنن و ارزش های اسلامی قیام کند، بایستی با آن ستیز کرد و زیرا عنوان اسلامی و خلافت اسلامی موجب تیرگی و تباهی می شود و جامعه را به خطا می برد. 🔶حاشیه روزنه این سخنان جناب آقای را چگونه باید تفسیر کرد؟ آیا با انتشار این سنخ مطالب و تیترهای جهت دار، به دنبال تولید یک نوع ادبیات سیاسی جدید با استفاده ظرفیت قیام عاشورا ست؟! ◾️سلسه یادداشت های روزنه با موضوع فضا را برای پاسخ به این پرسشها روشن می کند. یادداشت مرتبط روزنه در نقد یک سخنرانی از آقای آملی را اینجا بخوانید:👇 https://eitaa.com/rozaneebefarda/5190 @rozaneebefarda