دعای آیتالله العظمی میرزا جواد تبریزی در حق آیتالله العظمی خامنهای
اختصاصی|| انتشار به مناسبت سالگرد رهبری آیتالله خامنهای
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️کسی که همه کارش ارجاع به خدا شد، او از چه چیز غصه میخورد.
▪️او رفت مقام پیدا کرد، شد رئیس؛ بگذار بشود
چرا نشود؟
▫️این رئیس شدن، والله تکلیف و مشقّت زیادی دارد، مسئولیت دارد.
▪️[بار مسئولیت] را ایشان برداشت، ما راحت شدیم.
▫️باید تأییدش کنیم، باید دعایش کنیم که [اوضاع] را نگه داشته است
▪️خداوند به دست او الآن یک عزّتی داده است.
🔶حاشیه روزنه
انتشار این صوت تاریخی در سالگرد ارتحال امام و انتخاب آیتالله العظمی خامنهای به رهبری و سالگرد قیام خونین ۱۵خرداد، مقارن شده با سالگرد ارتحال آیتالله العظمی تبریزی(۲۸ شوال).
از آغاز نهضت امام خمینی در دهه چهل تا کنون، همواره #سکولارهای_حوزوی تمام تلاش خود را جهت #تحریف دیدگاه بزرگان معاصر به کار بستهاند تا چنین القا کنند که امام و رهبری در مسیر انقلاب اسلامی، در اقلیت بوده و فاقد پشتوانه حوزوی (خصوصا در سطح مراجع و علما) بودهاند!
پروژه تحریفآمیز آن شیخ فراری فریبکار از اعضای ارشد حلقه شاگردان منتظری متأخر، بازنگاری آن پروژه استعماری به زبانی دیگر و قابل نشر در داخل و تلاش مذبوحانه برای القای اختلاف #فقیهان معاصر با #انقلاب و امام، تولیدات بنگاههای مطبوعاتی غربگرا(خاصه برخی رسانههای برجامی) و سرآخر هم برخی سران از برخی تشکلهای نوپدید حوزوی، همه سودای القای چنین دوگانگی کاذبی را دارند و البته گاه یک سند، یک صوت، یک فیلم، حجت را تمام میکند، بافتهها را پنبه میکند، القائات واهی را برهم میریزد!
آیتالله تبریزی شاگرد سرشناس مکتب نجف و وارث فقهی مکتب علمی آیتالله العظمی خوئی، با انقلاب و امام و رهبری همراه بودند. دوران نقلهای دروغین و پچپچهای پوچ بیمبنا سرآمده است!
سکولارها حرف دل خودشان را به اسم خودشان بزنند! عصر مصادره و تحریف بزرگان پایان یافته است.
مطالب مشابه دیگری نیز از آن مرجع عزیز در دست هست که به مرور تقدیم مخاطبان فرهیخته خواهد شد. انشاالله تعالی.
صلوات و حمدی به امام و شهیدان و آيتالله تبریزی و همه خوبان خدا هدیه کنیم.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 #بشنوید|| دعای آیتالله العظمی میرزا جواد تبریزی در حق آیتالله العظمی خامنهای
اختصاصی|| انتشار به مناسبت سالگرد رهبری آیتالله خامنهای
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️کسی که همه کارش ارجاع به خدا شد، او از چه چیز غصه میخورد.
▪️او رفت مقام پیدا کرد، شد رئیس؛ بگذار بشود
چرا نشود؟
▫️این رئیس شدن، والله تکلیف و مشقّت زیادی دارد، مسئولیت دارد.
▪️[بار مسئولیت] را ایشان برداشت، ما راحت شدیم.
▫️باید تأییدش کنیم، باید دعایش کنیم که [اوضاع] را نگه داشته است
▪️خداوند به دست او الآن یک عزّتی داده است.
🔶حاشیه روزنه
انتشار این صوت تاریخی در سالگرد ارتحال امام و انتخاب آیتالله العظمی خامنهای به رهبری و سالگرد قیام خونین ۱۵خرداد، مقارن شده با سالگرد ارتحال آیتالله العظمی تبریزی(۲۸ شوال).
از آغاز نهضت امام خمینی در دهه چهل تا کنون، همواره #سکولارهای_حوزوی تمام تلاش خود را جهت #تحریف دیدگاه بزرگان معاصر به کار بستهاند تا چنین القا کنند که امام و رهبری در مسیر انقلاب اسلامی، در اقلیت بوده و فاقد پشتوانه حوزوی (خصوصا در سطح مراجع و علما) بودهاند!
پروژه تحریفآمیز آن شیخ فراری فریبکار از اعضای ارشد حلقه شاگردان منتظری متأخر، بازنگاری آن پروژه استعماری به زبانی دیگر و قابل نشر در داخل و تلاش مذبوحانه برای القای اختلاف #فقیهان معاصر با #انقلاب و امام، تولیدات بنگاههای مطبوعاتی غربگرا(خاصه برخی رسانههای برجامی) و سرآخر هم برخی سران از برخی تشکلهای نوپدید حوزوی، همه سودای القای چنین دوگانگی کاذبی را دارند.
▫️دعوت به روزنه👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
❄️وقتی #آیتالله_وحید_خراسانی برای دستگیری #امام_خمینی گریه گرد!
خاطراتی کمتر شنیده شده از دستگیری امام خمینی در خرداد ۴۲
💥اختصاصی
💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔻مرحوم #علی_دوانی نقل می کند؛
حدود ساعت 10 صبح روز 17 محرم در کویت خوابیده بودم که تلفن زنگ زد. از خواب برخاستم و گوشی را برداشتم یکی از دوستان کویتی از آن طرف گفت: آقا!از ایران خبر دارید؟ گفتم: نه. گفت: رادیو را باز کنید، علم نخست وزیر دارد صحبت می کند. آیت الله خمینی را بازداشت کرده اند، آقای فلسفی و تمام وعاظ را زندانی نموده اند، گوش دهید ببینید چه می گوید.
فورا وحشت زده رادیو ترانزیستوری را از زیر تخت خواب برداشته و موج ایران را گرفتم، علم می گفت:....اینها مانند موش در دست ما گرفتارند،دادگاه صحرائی تشکیل می دهیم و آنها را محاکمه می کنیم....
تا آخر لاطائلاتی که گفت. فورا تلفن کردم به رفقا.
چند سال بود که من و دیگر رفقای اهل فضل هر کدام به حسینیه ای در کویت برای وعظ و تبلیغ دعوت بودیم، و ایام محرم و صفر و ماه مبارک رمضان را در آنجا برای انجام وظیفه دینی اشتغال داشتیم.
آیت الله آقای حاج #شیخ_حسین_وحیدی_خراسانی که امروز از مدرسین بزرگ درس خارج قم هستند، و از گویندگان طراز اول ایران به شمار می رفتند، و از اوائل نهضت به نجف اشرف رفته و سکونت اختیار کرده بودند، از نجف آمده بودند.
آقای حاج شیخ ابوالقاسم #خزعلی، و مرحوم سید محمد رضا #سعیدی و نویسنده از قم و آقای شیخ محمد نصراللهی از مشهد به کویت رفته بودیم، و آقای سید مرتضی قزوینی که از کربلا آمده بودند، و هر کدام در حسینیه خود به سر می بردیم.
به همه آقایان تلفن زدم، معلوم شد هیچ کدام اطلاع ندارند. پس از نقل اجمالی ماجرا گفتم چون حسینیه ما در وسط شهر (محله شرق) واقع است، بهتر است آقایان تشریف بیاورند حسینیه ما تا درباره روی داد ایران مذاکره کنیم ببینیم تکلیف ما در اینجا چیست؟
طولی نکشید آقایان نامبرده که حسینیه شان در نقاط دور و نزدیک کویت واقع بود، وارد شدند. نخست #همگی از این پیشامد غیر قابل پیش بینی و #اسائه_ادبی_که_نسبت_به_حضرت_آیت_الله_خمینی شده بود، #سخت_گریستیم، به خصوص که گذشته از شخصیت بزرگ علمی و معنوی معظم له، غیر از آقای وحیدی و قزوینی، هر چهار نفر افتخار شاگردی ایشان را داشتیم. به خصوص آقای خزعلی و مرحوم سعیدی که از شاگردان مخصوص معظم له بودند و رابطه بیشتری داشتند.
پس از مذاکرات مفصل به این نتیجه رسیدیم که برای جلوگیری از اعدام آیت الله خمینی، از وکلای شیعه کویت بخواهیم که آنها به نمایندگی شیعیان کویت و به تقاضای ما اهل منبر که مهمان ملت کویت بودیم، از شیخ عبدالله السالم الصباح که در دنیای عرب از اعتبار خاصی برخوردار بود، و شاه هم روی او حساب می کرد، که از شاه بخواهد از محاکمه صحرائی و اعدام احتمالی مرجع عالیقدر شیعه صرفنظر شود.
نمایندگان شیعه کویت گفتند: چون موضوع یک مسئله داخلی است، و مربوط به یک مرجع شیعه است، شیخ کویت دخالت نخواهد کرد و باید فکر دیگری نمود.
پس از یأس از این اقدام بنا شد هر کدام ما جداگانه نامه ای به آقایان مراجع نجف اشرف بنویسیم تا هر چه زودتر پیش از آن که کار به جای باریکی بکشد و خطری متوجه امام شود دست به کار شوند و هر کاری از دستشان بر می آید انجام دهند.
چون می گفتند شاید پستخانه را به دست مراجع نرساند، ناچار نامه ای نوشتم و به وسیله آقای سید مرتضی قزوینی از وعاظ معروف کربلا که او هم در کویت بود، برای مرحوم آیت الله خوئی فرستادم. روز بعد نیز طاقت نیاورده چون مسافر دیگری به نجف می رفت، دومین نامه را هم نوشتم و برای آن مرحوم فرستادم.
افسوس که آن موقع زیاد معمول نبود فتوکپی نامه ها را بگیرند و نگاه دارند، و امروز با این که حافظه ام بحمدالله قوی است، درست نمی دانم چه مطالبی را در آن دو نامه نوشته بودم. همچنین از آنجا که سخت پریشان بودیم تاریخ نامه را هم فراموشم کردم.
آنچه به یاد دارم این است که نوشته بودم، از موقع قیام آقایان مراجع قم و بیش از همه آیت الله خمینی بر ضد دستگاه جبار، آقایان مراجع نجف آن طور که انتظار می رفت اقدامی نکردند، و به مخابره چند تلگراف و نامه به تهران برای شاه و دولت اکتفا نمودند. کار به اینجا رسیده که باید آیت الله خمینی را دستگیر کنند و در تهران زندانی نمایند، حتی بیم اعدام ایشان هم است. شما آقایان نجف هم دست روی هم گذاشته اید تا بعد از این که خدای نکرده ایشان را اعدام کردند، بگوئید: انالله و انا الیه راجعون!
سپس کارهایی را که به نظرم می رسید خوب باشد آقایان مراجع نجف انجام دهند طی چند مطلب با شماره بعنوان پیشنهاد بر آن افزودم، و معذرت خواستم که اگر جسارت رفته است پدرانه مرا ببخشند که فکر مشوش و دل نگران است.
(منبع؛ امام خمینی در آینه خاطره ها، صص ۵۲و۵۳)
▫️دعوت به روزنه👇
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
روزنه
تکرار حرفهای دشمن در داخل و خطر ایدئولوژیزدایی از مردمسالاری دینی ▪️مقام معظم رهبری در سخنرانی
#جواد_طباطبایی و مسئله #ایدئولوژیزدایی در ایران!
#مهم/مصادیق تذکار تاریخی رهبری را بشناسیم!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹اشاره
جواد طباطبایی یکی از نویسندگان نسبتا مشهور حوزه علوم سیاسی است که روزگاری از زوال اندیشه سیاسی در اسلام سخن میگفت و اکنون به برکت دولت روحانی، بعنوان چهرهای سرشناس مطرح شده و مستمرا ترویج میشود. چنانکه چندی پیش از دست #حسن_روحانی، جایزه ملی فارابی را دریافت کرد!
در سالهای اخیر #محمد_قوچانی تلاش کرد جواد طباطبایی را [بدون آنکه مایه علمیاش را داشته باشد] در قامت یک متفکر بزرگ در سطح ملی مطرح کند که بخشی از این تلاشها در مجله سیاستنامه منعکس است.
#داوود_فیرحی یکی از شاگردان طباطبایی است که به واسطه او و برخی ديگر از حوزویان، پای طباطبایی به #قم نیز باز شد و امروز برخی حوزویان را سراغ داریم که سخت از وی متأثر هستند.
بازشناسی پیوند نامرئی و خطرناک #سکولاریسم_عرفی با #سکولاریسم_مقدس، یکی از تکالیف بر زمین مانده حوزویان متعهد و انقلابی است.
🔲جواد طباطبایی پیرامون مسئله ایدئولوژیزدایی چنین میگوید:👇
اسلام سیاسی كنونی، اسلامی است كه در مسلخ ایدئولوژیهای سیاسی قربانی شده است ... كسانی نیز كه امروزه از سكولاریزاسیون اسلام سخن میگویند، به این نكته توجه ندارند ــ یا نمیدانند ــ كه اسلام را نمیتوان قیاس از مسیحیت گرفت، جدایی دین و دولت، در اسلام، باید به معنای «ایدئولوژیزدایی» از آن باشد و گرنه سكولاریزاسیون درمورد اسلام مفهومی یكسره بیمعناست و بیسبب نیست كه در همه مطالب بسیاری كه در این مورد نوشته میشود، یكجمله جدّی وجود ندارد ... موضوع علم سیاست، دین نیست، بلكه توضیحمناسبات قدرت در جامعه است، دین، اگر دین باشد، به عنوان حوزه اخلاق فردی مبتنی بر معنویت، نمیتواند بر مناسبات قدرت استوار باشد و سرشت آن مناسبات را توضیح دهد ... از دیدگاه تاریخ اندیشه سیاسی، نظریه حكومت اسلامی نداریم، یعنی تاكنون نتوانستهاند طرحی از جامعه اسلامی و سازماندهی قدرت اسلامی بهدست دهند....
▫️ گفتوگوی دکتر جواد طباطبایی با مجله تلاش، شماره ۱۱، دیماه ۱۳۸۱.
@rozaneebefarda
این ژورنالیستهای بیسواد حامی آ.لاریجانی!
پاسخ جالب دکتر علی بهادری جهرمی(عضو پژوهشکده شورای نگهبان) به #محمد_مهاجری عضو ارشد حلقه رسانهای آقای #علی_لاریجانی:
▫️سواد حقوقی که نداشته باشی این میشود: عدم احراز صلاحیت را میگویی رد خلاف بودن نسبت وارد شده در فضای مجازی را میگویی دلیل رد صلاحیت و بدتر از همه تصورمیکنی دستور تعویق انتخابات در نظام حقوقی ما درصلاحیت رییس جمهور و وزیر کشوراست! ای کاش جناب #لاریجانی لشکر مجازی باسواد تری داشتند!
@rozaneebefarda
خطر #تحریف و مصادره بیانات رهبری!
#تلنگر/ #تحریفگران؛ عذرخواهی و #جبران کنند!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔘مقام معظم رهبری در سخنرانی ۱۴ خرداد ۱۴۰۰:
یک تذکر ضروری وجود دارد که یک امر انسانی و دینی است:
در جریان عدم احراز صلاحیت به بعضی از کسانی که احرازصلاحیت نشده بودند، جفا و ظلم شد.
...من خواهشم و مطالبه ام از دستگاه های مسئول این است که جبران کنند. مواردی که گزارشی داده شده و خلاف واقع بوده، مربوط به فرزند کسی، خانواده کسی [بوده]، بعد هم معلوم شد خلاف واقع بوده، این را جبران کنند و اعاده حیثیت کنند.
◾️علی لاریجانی در نامه به مقام معظم رهبری:
تذکر و مطالبه جنابعالی نیز در رفع ظلم و جفایی که در بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاستجمهوری رخ داد؛ بزرگی و بزرگواری و روحیه حقطلبی آن حضرت را بیش از پیش عیان نمود.
#بدون_شرح
@rozaneebefarda
اعلامیه تاریخی حضرت آیتالله #مرعشی_نجفی در حمایت از #امام_خمینی در خرداد ۴۲
💥اختصاصی/💥پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹بعد از دستگیری امام خمینی در سحرگاه #۱۵خرداد۴۲، نخستین مرجعی که در حمایت از ایشان به میدان آمد، آیتالله مرعشی نجفی بود.
ایشان با صدور اعلامیه ای (به تاریخ ۱۲محرم ۱۳۸۳/برابر با ۱۵خرداد ۴۲)، از امام به عنوان «آیت الله العظمی آقای خمینی» یاد کرد و تلویحا اشاره کرد که حاضر است خون خود را در این راه نثار کند.
در بخشی از این اعلامیه تاریخی، چنین آمده است:
«بدانید که یکی از #آیات_عظام و #مجاهدین_بزرگ_اسلامی را #دستگاه_جبار از تاریکی شب استفاده کرده و ایشان را از خانه خود غفلتا بیرون و به جای نامعلومی برده است.
وقاحت و بی شرمی دولت بجایی رسیده که به #مراجع_وقت حمله می کند....
مبادا از پشتیبانی مراجع عظام دریغی داشته باشید.
ما بدینوسیله (هل من ناصر ینصرنا) گفته و تا آخرین لحظه #استقامت خواهیم ورزید.
#خون ما رنگین تر از خون برادر عزیزمان #حضرت_آیتالله_العظمی آقای خمینی نیست....»
(منبع: اسناد انقلاب اسلامی، ج۱، ص ۱۰۲)
🔶حاشیه
برخی از ضدانقلاب فراری خاصه یک شیخ لندن نشین از افراد بیت آقای #منتظری، در سال های اخیر با سوءاستفاده از فقدان حافظه تاریخی نسل جدید، تلاش کرد مرجعیت امام را امر سیاسی و مرهون اقدامات مراد خود معرفی کند!
عینا همین رویه توسط حامیان داخلی و خارجی آقای #شریعتمداری تکرار نیز تکرار شد!
در حالی که یازده خرداد ۴۲، یعنی چهار روز قبل از دستگیری امام، رساله توضیحالمسائل ایشان به قلم آیتالله #آقامجتبی_تهرانی، وارد بازار شده بود.
پیش از این نیز بارها سران حکومتی در سطح نخست وزیر، با امام به عنوان یکی از مراجع تقلید اربعه قم دیدارهایی داشتند که در رسانهها نیز انعکاس یافته بود.
از این گذشته اگر قرار به ملاک بودن تأییدات دیگران باشد، آیتالله مرعشی نجفی پیشتر از همگان بر مسأله مرجعیت امام تأکید ورزیده اند.
تلاش مذبوحانه #سکولارهای_حوزوی در تحریف تاریخ و دوگانهسازی کاذب بین مراجع عظام و امام و انقلاب، اخیرا توسط #سران برخی تشکلهای نوپدید حوزوی نیز به شدت دنبال میشود که البته آب در هاون کوفتن است و ره به جایی نمیبرد!
#بزرگان_شیعه_انقلابی_اند...
#سعیدالعلمایم_آرزوست!
@rozaneebefarda
مواضع روشنفکران درباری پیرامون واقعه خونین ۱۵خرداد۴۲
اختصاصی|| بخش۱/ناتل خانلری و تئوری سرکوب مردم
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹از جمله جریان های فرهنگی و فکری مدعی روشنفکری، کسانی بوده اند که در عین وابستگی به دربار، همواره به نوعی خود را دوستدار و طرفدار اصلاحات اجتماعی معرفی میکردند . از جمله این روشنفکران برجسته میتوان، «دکتر پرویز ناتل خانلری» را ذکر کرد.
▪️خانلری که خود در دورانی به جریانهای چپ گرایش داشت، در برهه قیام 15 خرداد، در منصب وزارت فرهنگ قرار داشت و موضع گیری وی در روز پانزده خرداد و در جمع هیئت دولت، گویای ماهیت فکری واقعی اوست.
▫️خانلری در این جلسه به رئیس دولت حمله کرده و «اسدالله عَلَم» را به کوتاهی در کشتار مردم مسلمان متهم نموده است که چرا با شدت عمل بیشتری با مردم معترض در روز ۱۵خرداد برخورد نشده و از منظر خانلری، نخستوزیر میبایست بسیار شدیدتر عمل میکرده است.
🔹مرور اظهارات ضدمردمی خانلری نشانگر تزویر روشنفکری در مواجهه با حرکتهای اصیل مذهبی و مردمی در ایران است. وی در آن جلسه چنین میگوید:
👇
«این طور که بنده دیدم طبقه روشنفکر سخت عصبانی است و بر لَه [طرفدار] دولت است و می گوید چرا دولت سستی می کند و اقدام شدید [در برخورد با معترضان] نمی کند.
مطلب دیگر اینکه شترسواری دولا دولا نمی شود؛ [برای سرکوب مخالفان] تصمیم قاطع باید گرفت. اگر سست بگیریم مملکت از میان می رود. مسئله مربوط به خودمان نیست.
ما می توانیم استعفا بدهیم ولی مملکت از بین می رود.
ما تصمیم قاطع باید بگیریم. ما وقتی یک ستوان دوم اگر عملی کرد او را تعقیب می کنیم، به هر صورت حکومت نظامی ضرورت کامل دارد و بسیار شدید باید عمل کرد»!
▫️متن کامل مذاکرات هیأت دولت طاغوت در پانزده خرداد 1342، دفتر هیات دولت و روابط عمومی نخست وزیری، ص26.
@rozaneebefarda
چپها و قیام ۱۵ خرداد ۴۲
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بیژن جزنی که خود از اعضای حزب توده بود، در کتاب «وقایع سی ساله اخیر ایران» می نویسد:
«دومین جریان مورد بحث ما حزب توده است. این سازمان مهاجر در این جریان [واقعه ۱۵خرداد] نیز همچنان از واقعیت فاصله داشت، و مشی تبلیغاتی خود را با مشی دولت شوروی انتخاب می کرد در این دوره، حزب توده در داخل، شبکه ای از خود نداشت، و سخن پراکنی های «پیک ایران» وسیله شناخت مشی این حزب بود. حزب توده به امینی به شدت حمله می کرد، زیرا دولت شوروی و رادیو «صدای میلی» نیز چنین می کردند، و پس از اصلاح رابطه ایران و شوروی، پیک ایران نیز از شدت حملات خود بر رژیم کاست، و بالاخره بی آنکه به تضاد خلق با دیکتاتوری دربار بیاندیشد، به طور ضمنی اصلاحات را تأیید کرد و تظاهرات خونین پانزده خرداد را به عنوان یک حرکت ارتجاعی محکوم کرد! البته مدتی بعد، این اشتباه فاحش خود را پس گرفت. از سوی دیگر، این حزب برای دست زدن به فعالیت در داخل کشور به سرعت دست به اقدام زد، و درست هنگامی که آبها از آسیاب افتاده بود و هنگامی که دیکتاتوری باخشونت بی سابقه ای حمله کرده بود، در داخل، شبکه «تشکیلات تهران» را پایه گذاری کرد، که این شبکه طی قریب نه سال فعالیت خود، به کثیف ترین حربه سازمان امنیت بر ضد خلق تبدیل شد.»
@rozaneebefarda
وقتی اعضای نهضت آزادی و جبهه ملی، مردم مجاهد قیام ۱۵خرداد را چالهمیدانی خطاب میکردند!
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️دکتر عباس شییبانی از اعضای جبهه مقاومت ملی، عضو هیئت مؤسس و از اعضای شورای مرکزی نهضت آزادی و همچنین مسئول کمیته دانشجوئی نهضت آزادی ایران، در مورد واکنش اعضای جبهه ملی و نهضت آزادی نسبت به واقعه 15 خرداد 42، نظرات جالبی را مطرح کرده است.
▫️وی که در هنگام قیام ۱۵خرداد به همراه شماری از اعضای جبهه ملی –مانند اللهیار صالح- و برخی از اعضای نهضت آزادی –مانند بازرگان و...- در زندان بوده است، روایت های معناداری از مشاهدات خود در این دوره مهم از تاریخ انقلاب را مطرح کرده است. به نظر شیبانی، نهضت آزادی پس از انشعاب از جبهه مقاومت ملی با هدف مبارزات پارلمانی تأسیس شده و پس از تأسیس با اقبال مردمی مواجه نشده است؛
«ما در نهضت مقاومت بارها بحث کردیم که جمع بشیم و حزبی درست کنیم، تا فعالیت مثلا انتخاباتی بکنیم. تصورمان این بود ولی موقعیکه آمدیم، نتوانستیم. اقبال مردم هم به ما جلب نشد! یعنی نه مردم جذب ما شدند، نه رژیم اجازه مبارزه پارلمانی را میداد! همه اعضای مرکزی نهضت هم همفکر و محکم نبودند.»
▫️عباس شیبانی روزهای پس از قیام ۱۵خرداد را چنین روایت میکند؛
«[در نهضت ۱۵خرداد] من زندان بودم که معلوم شد کشتار کرده اند. ما فردایش در زندان اعلام روزه کردیم. ولی جبهه ملی ها و چپی ها همراهی نکردند. ملیون و بعضی از نهضتی ها هم همراهی با ما نکردند. ساواک هم ما را که روزه بودیم به زور چائی خوراند که نگوئیم ما روزه ایم. جبهه ملی و بعضی اعضای نهضت آزادی، صریحاً مخالف بودن که از ۱۵خرداد حمایت بکنیم! ما آن را یک قیام مردمی می دانستیم ولی آنها می گفتند که یک عده نادان و چاله میدانی و فلان، علیه اصلاحاتِ شاه و آمریکا شورش کرده اند.»
▫️«مبارزات ملی مذهبی نیم قرن اخیر در گفت و گو با دکتر عباس شیبانی»؛ فصلنامه کتاب نقد، سال چهارم، شماره 13، ص62.
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◼️ چرا بزرگداشت پانزدهم خرداد مهمّ است؟
👈 #بازخوانی ماجرای ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ از زبان رهبر معظّم انقلاب اسلامی
🗓 تاریخ بیانات: ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
@rozaneebefarda
📝 سخنرانی تحلیلی حضرت آیتالله خامنهای درباره قیام پانزده خرداد
🔍 بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=1518
@rozaneebefarda
نخستین دور مناظرات کاندیداهای ریاستجمهوری در ساعت ۱۷ برگزار میشود.
نقد و نظرهای مرتبط با حوزه اندیشه دینی و روحانیت را جهت بازنشر در روزنه برایمان بفرستید.
@rozaneebefarda
مناظرات انتخابات ۱۴۰۰ به تناسب ادوار قبل، از حیث برنامهمحوری و مراعات برخی ضوابط اخلاقی، ترقی خوبی کرده است
گرچه همچنان جریان غربگرا، بجای برنامه مستدل و نقد مستند، راه تهاجم و طعنه و بعضا توهین را پیش گرفته است و این ویروس بعضا به دیگران هم سرایت کرده، اما مجموعا نمره قابل قبولی به مناظرات میتوان داد.
سیاهنماییهای اکانتهای همیشه مهاجم و بیمنطق را نباید ملاک قرار داد.
@rozaneebefarda
شهادت شیخ الائمه و رئیس مذهب محقه، حضرت امام صادق علیه السلام تسلیت باد.
@rozaneebefarda
تحلیلی بر مناظره اول انتخابات۱۴۰۰
[صفحه ۱ از ۲]
اختصاصی|| داوود مهدوی زادگان
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
بالاخره روز مناظره اول انتخابات 1400 فرا رسید و مردم در عصر پانزدهم، تماشاگر مناظره هفت نامزد انتخاباتی در ساختمان پخش سیما شدند. نحوه برگزاری مناظره سه ساعته، گواهی می داد که دستاندرکاران برنامه برای خوب برگزار کردن آن وقت زیادی گذاشته اند و خوب تدارک دیدند.
بویژه که پرسش های طرح شده با محوریت مسایل اقتصادی، دقیق و اندیشه ورزانه بود و مسایل اقتصادی واقعی روایت شده بود. مجری مناظره نیز در کمال ادب گزاری در زمان بندی پاسخ نامزده به عدالت رفتار می کرد.
کاملا پیدا بود که دو جبهه مقابل هم قرار گرفته بودند. در یک سو،گروهی که منسوب به دولت مستقر و مدافع وضعیت موجود بودند، قرار داشتند و در دیگر سو، گروهی که منتقد وضع موجود بودند. گرچه دکتر همتی سعی داشت خود را مستقل از روحانی نشان دهد و استناد به برکناریش توسط روحانی از پست ریاست بانک مرکزی کرد ولی همزمان مدیریت روحانی را موفق می دانست.
مضافاً اینکه اصلاً سعی نکرد وارد نقد مدیریت دولت مستقر شود بلکه در چند جای سخنانش عاملیت وقوع مشکلات را به منتقدان نسبت می داد. می گوید چرا قاضی حکم به بستن کارخانه داده است ولی نمی گوید که شاکی تعطیلی کارخانه، بانک ها بودند.
بطور کلی، گروه مدافعین حرفی برای گفتن نداشتند. مهم ترین امتیاز یا برگ برنده ای که آنان می توانستند برابر نامزدهای منتقد ارائه و رو کنند، کارنامه هشت ساله دولت مستقر بود. زیرا آنان از ارکان این دولت هستند. چه پستی بالاتر از ریاست بانک مرکزی وجود دارد. اما وضعیت عملکرد هشت ساله آنچنان نا کارآمد بود که نتوانستند بر آن تکیه کنند و افتخار بورزند.
هیچ نمونه ای از کار موفق ارائه نکردند. به همین جهت بود که یکی از منتقدان خطاب به گروه مدافعین گفت که شما برای پوشش عملکرد دولت روحانی اینجا آمده اید.
اینان حتی برای نشان دادن موفقیت دولت روحانی موضوع برجام را هم نتوانستند پیش نکشیدند. در حالی که روحانی در سال 96 برجام را به عنوان برگ برنده روی دست گرفته بود. و این نشان می دهد که برجام هیچ نقشی در چرخیدن چرخ اقتصاد و هسته ای نداشت.
همین دست خالی بودن از کارنامه اقتصادی کارآمد موجب شده بود که گروه مدافعین برای جلب توجه مردم به راه های انحرافی و نا پسند و بعضاً غیر اخلاقی رو بیاورند. به شکل چندش آوری به دانایی شان در اقتصاد تفاخر می کردند. همتی مدام خود را اقتصاد دان معرفی می کرد. مدعی بود که من اقتصاد می دانم ولی شما بلد نیستید. به حدی که گمان کردم با آدام اسمیت ایران مواجه شده ایم. ولی چه کسی این دعوی را باور نمی کند. چون می گویند اگر تو اقتصاد دانی، چرا وضع اقتصاد تا این اندازه خراب است. در مثل گویند که « تو اگر طبیب بودی، سر خود دوا نمودی».
همتی برای اینکه از گفتن حرف جدید باز نماند، تاکید داشت که من می خواهم حکمرانی اقتصاد را حاکم کنم و سیاست را به تبعیت از اقتصاد در آورم. در حالی که سخنانش را با مواضع و بیانیه خواندن سیاسی آغاز کرد و در ادامه ی مناظره هم مطالبی که بیانگر حکمرانی اقتصادی باشد، ارائه نکرد. مضاف بر اینکه در درستی حکمرانی اقتصاد هم جای بحث است و معلوم نیست که بر اساس کدام تحقیق و مطالعه ای به چنین تفطنی رسیده است.
بخش دیگر از رفتار گروه مدافعین، اتهام زنی و دروغ و تخریب شخصیت گروه منتقدان بود. بی سوادی، بی مدرک بودن، امان نداشتن و نامزد پوششی بودن، مهندسی انتخابات، انتخابات از پیش تعیین شده، بخشی از بد اخلاقی های گروه مدافع دولت مستقر بود. ولی به راستی چه نیازی به اینگونه تهمت زدن ها است. دستی که پر باشد، جا برای اتهام زنی باقی نمی گذارد. همتی با وجودی که آغازگر تهمت زدن به نامزد منتقد بود، معترض اتهام زنی طرف مقابل بود. در حالی که این حق برای نامزد منتقد مفروض است که از خود دفاع کند.
مضاف بر اینکه اگر این انتخابات مهندسی شده و از پیش تعیین شده است؛ چرا در آن مشارکت کرده اند. یا شاید هم آمده اند ناسزا گویی کنند و بروند. همچنین مدافعین از پاسخ به برخی از پرسش ها طفره می رفتند و حوالت به بحث دیگری می دادند مثل پرسش از ابر بدهکاران که بدون پاسخ ماند و یا پرسش از مصرف آب که بحث اصلاح توزیع محصولات کشاورزی را پیش کشیدند و یا مساله فرار مالیاتی.
به هر روی، در گفتار دو نامزد مدافع وضع موجود، هیچ پیام اثباتی که مستند به هشت سال کار موفق شان باشد، دیده نمی شد بلکه اساساً حرفی برای گفتن نداشتند. و همین امر، مردم را نسبت به نامزدهای دولت روحانی نا امیدتر می کند.
@rozaneebefarda
تحلیلی بر مناظره اول انتخابات۱۴۰۰
[صفحه ۲ از ۲]
اما گروه منتقدین وضعیت موجود، بر خلاف مدافعین، با دستی پر وارد میدان مناظره شده بودند. هر پنج نامزد منتقد نشان دادند که از روی مطالعات کارشناسانه و آگاهی دقیق و عمیق به مسایل اقتصادی کشور سخن می گویند و برای گفته های خود شواهد و مستندات زیادی دارند و برنامه های زیادی برای عبور از این مسایل در نظر دارند. گرچه گروه مدافع از طریق اتهام زنی و بد اخلاقی سعی در منحرف کردن بحث از وضعیت موجود را داشتند، لکن منتقدین اصل را بر نقد وضعیت موجود و پاسخ به سوالات مجری برنامه گذاشته بودند. هر قدر که طرف مقابل به تخریب شخصیت منتقدین می پرداختند، آنان به نقد عملکرد نا موفق مدافعین می پرداختند و از این جهت مطالب گفتنی زیادی داشتند. آنان تخریب های شخصیتی را اخلاق مداران پاسخ می دادند.
نکته مهم این بود که منتقدین با افتخار به کارنامه کارگزاری خود ارجاع می دادند. در این میان، آقای رئیسی بیشتر از بقیه به سوابق کاری خود ارجاع می داد و حتی با گروه مدافعین محاجه می کرد. رئیسی خطاب به نامزد دولت مستقر گفت که ما بیش از دو هزار کارخانه بزرگ و کوچک را از متروکه بودن و تعطیلی نجات دادیم، شما چند تا را نجات دادید. ایشان برابر تخریب های شخصیتی بزرگوارانه و اخلاق مدار رفتار کردند و این سوال را طرح کردند که از این تهمت زنی ها چه چیزی عایدتان می شود. اینگونه رفتار ها تکرار کار زشت سال 96 است.
شاید این پرسش طرح شود که چرا نامزدهای منتقد به مثل طرف مقابل، وارد کنش تخریب شخصیتی نشده و نمی شوند. پاسخ این است که شخصیت اخلاقی شان، چنین اجازه ای را به آنان نمی دهد.
روحیه جوانی را در گروه نامزدهای منتقد می توان مشاهده کرد. هر قدر که مدافعین وضعیت موجود از نمی توانیم و نمی شود و نداریم سخن می گفتند، منتقدین از توانستن و می شود و داشتن ها سخن به میان می آوردند.
نقد سنگین منتقدان بر مدافعین این بود که شما مردم را فقط در وقت انتخابات مشاهده می کنید و بعد رای آوردن، مردم هیچ حضوری در برنامه هایتان ندارند و به همین خاطر، سفره مردم در هشت سال گذشته کوچک و کوچکتر شده است.
در مقابل، منتقدین در برنامه های اقتصادی شان بر روی همکاری و مشارکت های مردمی خیلی حساب باز کرده اند. به هر روی، کاملاً پیدا بود که نامزدهای منتقد برای تغییرات اساسی آمده اند و در این راه، برنامه دارند.
@rozaneebefarda
13921026_7971_128k.mp3
3.68M
📡 كليپ صوتی || امام صادق و داعیه تشکیل حکومت اسلامی
🏴رهبر معظم انقلاب اسلامی: امام صادق علیهالصلاةوالسلام، ماهیت مبارزهاش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود.
@rozaneebefarda
چند نکته مهم پیرامون مناظره اول
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
1. باید دعاوی پرطمطراق شان را با عرضه داشتن به کارنامه ناکارآمد شان نقد کرد. جمهوری خواهی و مردم گرایی شان را به عملکرد مردم ستیزانه شان ارجاع داد. اقتصاد دانی شان را به نا بسامان اقتصادی شان. برنامه داشتن شان را به هشت سال بی برنامگی و استمرار آن، ارجاع داد.
2. در مقابل بد اخلاقی شان، دولت اخلاق مدار را پیش کشید. و اینکه چگونه در این هشت سال، دولت بداخلاق را بر مردم حاکم کردند.
3. باید ملت را خطاب قرار داد که بنگرند شاهد امتداد چه دولتی خواهند بود. بویژه مساله جمهوری خواهی پوشالی شان را آشکار کرد که چگونه جمهوریت و مردم، لق لق زبان شان شده است.
4. بر مدافع وضعیت موجود بودن رقیب و ضرورت تغییر تاکید شود. باید گفت که امتداد وضعیت بی برنامه و نا بسامان اقتصادی مساوی است با نابودی هویت ملی.
5. باید گفت که آری، فرصت تمام شده است ولی نه برای طرفداران تغییر وضع موجود بلکه فرصت برای بانیان آن تمام شده است.
6. باید گفت که نا کارآمدی گفتمان قدرت در مدیریت دولتی آشکار شده است. اکنون وقت جایگزینی آن با گفتمان خدمت است.
7. باید اقوام و مذاهب را با نام و خصوصیات ملی شان به همراه مشکلات شان خطاب قرار داد تا از سویی فهماند که آنان را می بینند و از سوی دیگر، ارتباط دلی برقرار کنند.
8. مسأله تعاونی ها و نقش آن در توسعه اقتصادی مغفول ماند.
9. شعار کوچک سازی دولت و راهکارهای عملی تحقق آن مغفول ماند.
10. نباید گذاشت نامزدهای دولت مستقر از پاسخگویی نسبت به کارنامه سیاه شان طفره روند. باید برابرشان پرسش های کلیدی نهاد. وعده هایی که داده بودند را به رخ شان کشید و مطالبه گری کرد.
11. سابقه نامزد پوششی به خوبی اشاره شد و در ادامه باید سوال کرد که کدامیک از دو نامزد دولتی پوششی هستند.
12. باید معلوم کرد که اگر برکناری، سیاسی و نمایشی نبوده است، لاجرم به دلیل بی کفایتی است. آن گاه، چگونه نامزد بی کفایت می تواند رئیس جمهور موفقی شود.
13. باید تاکید کرد که با توجه به نابسامانی موجود، ملت به وزیدن نسیم امیدواری از ناحیه دولت، نیاز دارد تا نفسی تازه کند و این وزیدن و تازه کردن نفس، با امتداد دولت مستقر نا ممکن است. باید دولت را نو کرد. دولت اقتدارگرای موجود پیر شده است.
14. تنها دولت جوان انقلابی است که می تواند، دولت را نو کند و رخوت و سستی را از آن دور سازد.
15. از ابتدای ثبت نام گفتیم که رقیب ما فساد و اشرافی گری است و لذا مایل نیستیم که نامزد دولتی خود را رقیب ما بداند.
16. پنج نامزد، نمایندگی 80 میلیون مردم رنج کشیده را بر عهده دارد در مقابل دو نامزدی که 4 درصد مردم ( طبقه اشراف) را نمایندگی می کند. و چنین سهمیه بندی عادلانه نیست.
17. باید گفت که شما صدای بی قدرتان نیستید بلکه صدای دلواپسان قدرت هستید. کی شده که شما از قدرت دور مانده باشید. بی قدرت تان همان ملت رنج دیده ای است که شما رها یشان کرده اید.
18. از ضرورت حکمرانی اقتصاد سخن می گویید ولی شعارها و بیانیه ها و مواضع سیاسی طرح می کنید. و این یعنی مظلومیت اقتصاد. دولت جوان انقلابی برای نجات اقتصاد از سیاست مردم فریب برنامه دارد.
@rozaneebefarda
منتظری علیه منتظری!
مروری بر مواضع و عملکرد متناقض #بیت_منتظری پیرامون ریاستجمهوری و قانون اساسی
ویژگیهای رئیسجمهور از دید منتظری که این روزها #سانسور و #بایکوت میشود!
#اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مواضع جنجالی و دشمنشادکن جریان منتظری در سالهای اخیر، یکی از ابزار مهم تهاجم سیاسی رسانههای معاند و براندازان داخلی علیه انقلاب و نظام اسلامی بوده است.
آنان در کوران انتخابات سال ۹۶، منشأ گفتمانی شدند که نهایتا پیوستگی سیاسی آن با منافقین و ضدانقلاب را علنی کرد و پژواک این گفتمان سیاه در نطقهای انتخاباتی #حسن_روحانی هم نمود یافت.
بعد از اعلان نتایج احراز صلاحیتها، بیت منتظری بار دیگر با صدور بیانیهای تند، با تکیه بر برخی مواضع منتظری بعد از عزل، تلاش کرد آتش تهیه دیگری علیه شورای نگهبان و ارکان قانونی نظام فراهم آورد که البته به دلیل عدم اقبال مردم، تاثیر چندانی بر جای نگذاشت.
▫️بازخوانی برخی مواضع منتظری در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، نشانگر نوعی تناقض درونی در جریان منتظری است و مخاطب را با دگردیسیهای موسمی این جماعت، آشنا میسازد!
▪️منتظری، انقلابی بودن و ضربتی بودن را از شرایط مهم ریاستجمهوری میداند و میگوید:
👇
شرایط کاندیدا هم ذکر شده که بایستی هم پایبند به مذهب و هم آشنا به مذهب و هم آشنا به مسائل سیاسی روز باشد و هم مدیر و مدبر باشد و مؤمن به مبانی جمهوری اسلامی و یکی از مبانی جمهوری اسلامی، قانون اساسی است.
و از همه مهمتر باید انقلابی و ضربتی باشد. کشور ما به افرادی که کارهای ضربتی انقلابی انجام بدهند، نیاز دارد.
(5بهمن 1358)
@rozaneebefarda
«جمهوری ایران»، نهضت جنگل و مینیاتوری از جمهوری اسلامی
بهبهانه سالروز تأسیس جمهوری ایران توسط شهید میرزاکوچک جنگلی
میثم عبدالهی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
اهمیت جمهوری میرزا کوچک
درباره اهمیت جمهوری میرزا کوچک، لازم است نکاتی بیان شود. میرزا کوچک سالها مدل سلطنت استبدادی در ایران را به چشم خودش دیده بود و آن را با تمام وجودش لمس کرده بود. او ابتدا قائل به مدل «مشروطه سلطنتی» گردید و برای برانداختن مدل استبدادی و استقرار مشروطه تلاش زیادی کرد. او مشروطه خواه بود و برای تقویت مشروطه در کشور جنگیده بود و برای آن فداکاری کرد و حتی مجروح شد. اما بعد از گذشت حدود ۱۵ سال از اجرای آن مدل و دیدن ضعفها و اشکالات آن، به این نتیجه رسید که مدل مشروطه سلطنتی پاسخگوی نیاز مردم ایران نیست و از مشروطه عبور نمود و به مدل «جمهوری ایران» رسید. هر چند بعد از مشروطه، گاهی در گوشه و کنار مطبوعات، حرفهایی درباره جمهوری زده می شد ولی چندان جدی نبود. میرزا کوچک با مطرح کردن مدل جمهوری ایران، نشان داد که چگونه عمق نگاه راهبردی اش، بیش از نیم قرن جلوتر از زمان خودش را بوده است.
جمهوری ایران در روز ۱۷ خرداد ۱۲۹۹ (۱۹ رمضان ۱۳۳۸ق) به طور رسمی تاسیس شد، و طرح و اجرای مدل جمهوری ایران از سوی میرزا کوچک را باید از فرازهای مهم تاریخ معاصر به شمار آورد چرا که این موضوع در حالی صورت گرفت که هنوز کودتای انگلیسی سوم اسفند ۱۲۹۹ رخ نداده بود و رضاخان هنوز یک قزاق گمنام بود و هنوز سه سال مانده بود که رضاخان با شبکه نظامی خود، در پوشش «پروژه جمهوریت،» برای کسب حکومت و براندازی قاجار اقدام کند (عاصیان، ۱۳۹۷: ۶۳) و طبیعتا حرفی از جمهوری خواهی اش در سال ۱۳۰۲ش مطرح نبود، همچنین سایر نخبگان سیاسی و علما هم به این نتیجه نرسیده بودند که دوران انقضای مشروطه رسیده و به سمت جمهوری بروند. اکثرا بعد از دیکتاتوری خشن پهلوی اول در قامت مشروطه سلطنتی در ایران، به معایب آن پی بردند.
چند سال بعد، از جمله آرمان های ملت ایران تشکیل جمهوری گردید و در شعارهای شان در راهپیماییهای سال ۱۳۵۷، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بازتاب یافت. با تلاش های ملت ایران به رهبری امام خمینی(ره)، رژیم مشروطه سلطنتی ساقط شد و مدل «جمهوری اسلامی ایران» به طور کامل اجرا شد. امام خمینی (ره) در روز ۳۰ تیر ۱۳۵۸ طی یک سخنرانی، نکته ای دال بر بهتر بودن مدل جمهوری، نسبت به مدل مشروطه سلطنتی برای ایران در دوره اواخر قاجار بیان کردهاند که تاییدی بر جمهوری خواهی میرزا کوچک در آن دوره است. امام درباره دوران اواخر قاجار که بحث خلع قاجاریه و جمهوری خواهی رضاخان در سال ۱۳۰۲ مطرح بود سخن گفتهاند و هر چند مواضع آیت الله مدرس در مقابل رضاخان را تایید کردهاند، ولی مخالفت ایشان با جمهوری رضاخانی را خلاف مصلحت دانستند و گفتند که اگر جمهوری در ایران ولو به دست رضاخان هم ایجاد می شد، مفیدتر از مدل مشروطه سلطنتی بود. امام فرمودند: «زمان رضا خان، یک مُدرّس بود که در مجلس بود، نگذاشت رضاخان آن وقت که جمهورى را مىخواست درست بکند، مُدرّس نگذاشت درست بکنند. و لو بر خلاف مصالح شد، و اگر شده بود، بهتر بود، لکن آن وقت اینها نظر سوء داشتند….»(امام خمینی، ۱۳۷۸: ج۹، ص۲۰۲)
البته جمهوریای که میرزا کوچک ایجاد کرد یک جمهوری عادی نبود، بلکه جمهوری اسلامی بود که در آن، اسلام رسمیت داشت و احکام اسلامی در آن اجرا میشد و هرگونه اجرای اصول مارکسیستی مانند مصادره اموال و… و نیز هر گونه تبلیغات مارکسیستی و الحادی و در آن، به طور جدی ممنوع بود، همان طور که اندیشههای لیبرالیستی در آن جایگاهی نداشت. حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در ۲۹ آبان ۱۳۹۱ جمهوری میرزا کوچک را ستودند و فرمودند:
«یک واحد مینیاتوری را ایشان، از نظام اسلامی و جمهوری اسلامی را در رشت و در همان محدودهی خاصّ خودش، گیلان به وجود آورده.» (پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له، ۱۳۹۱٫
@rozaneebefarda
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ #هاشمی به #مهرعلیزاده پیرامون اوضاع آشفته عصر اصلاحات!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔘گزیدهای از فیلم تبلیغاتی هاشمی رفسنجانی برای انتخابات سال۸۴ پس از دو دوره ریاست جمهوری خاتمی!
▫️مهرعلیزاده دیروز وضع کشور در زمان خاتمی رو مطلوب ارزیابی کرده بود!
@rozaneebefarda
تأثیر #کرونا بر #کاهش_مشارکت به روایت آمار بینالمللی و داخلی
[ص۱ از۴]
💥اختصاصی/ پست ویژه
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️از مدتها پیش از آغاز ثبتنام کاندیداهای ریاستجمهوری، جبهه معاندین ملت ایران با همراهی برخی غربگرایان داخلی، تمام تلاش خود را جهت #کاهش_مشارکت در انتخابات به کار گرفته، به انحاء مختلف تلاش کردند چنین القا کنند که مردم ایران به دلیل نارضایتی از نظام سیاسی(و نه صرفا ناکارآمدی دولت غربگرا) با صندوق رأی قهر کردهاند! کمپین رأی بی رأی و نه به رأی، دقیقا در چنین فضایی شکل گرفت.
▫️بعد از اعلان نتایج احراز صلاحیتها و عدم تایید برخی بانیان وضع موجود، مخالفان داخلی و خارجی مشارکت سیاسی مردم، تلاش کردند اقدام قاطع و قانونی شورای نگهبان را به عنوان تنها علت برای کاهش احتمالی مشارکت در انتخابات آتی معرفی کنند. با این عملیات روانی، آنان به یک کرشمه دو کار کردهاند؛ هم به هدفگذاری اولیه خود مبنی کاهش مشارکت رسیدهاند؛ هم علت کاهش مشارکت را به عملکرد شورای نگهبان مرتبط دانسته و به تضعیف این نهاد قانونی پرداختهاند!
▫️بانیان مشارکت حداقلی به شدت به دنبال آن هستند تا نشان دهند که معنای کاهش مشارکت، نوعی ابراز رویگردانی نسبت به نظام جمهوری اسلامی از سوی مردم است حتی اگر کاهش مشارکت احتمالی، علتهای واقعی دیگری داشته باشد.
▫️تحلیلگران بسیاری به درستی بر این نکته تصریح کردهاند که عدم رغبت مردم به انتخابات، معمولا متاثر از ناکارآمدی جریانهایی است که نهاد مورد نظر در انتخابات را در سالیان اخیر اداره کردهاند و رویگردانی مردم از صندوق رأی، در واقع به معنای اعلام اعتراض به کارنامه آنانی است که پیشتر، از مردم رأی گرفته بودند اما آن را پاس نداشته و به رفاه و معیشت آنان لطمه زدهاند. از این منظر، مسئولیت اولیه و قطعی این بیرغبتی به صندوق رأی، بر عهده جریان سیاسی غربگرای حاکم بر قوه مجریه است.
این واقعیت البته قابل خدشه و یا انکار نیست، اگرچه اینان تلاش دارند با #تحریف و سوداگری رسانهای، بر آن سرپوش بگذارند!
▫️ چنین رویکردی به خصوص در مورد نتیجه انتخابات مجلس که در دوم اسفند سال ۱۳۹۸ به دست آمد، بسیار پررنگ بود و اینان تلاش کردند شکست سیاسی قطعی خود(که ناشی از رویگردانی مردم از عناصر ناکارآمد غربگرا بود) را #پنهان کرده و کلیدواژه مجلس حداقلی را در تضعیف مهمترین نماد مردمسالاری دینی در جمهوری اسلامی، به کار بگیرند!
▫️به راستی اگر رویگردانی مردم از نظام جمهوری اسلامی امری ریشهدار و واقعی میبود، هرگز نبایستی مردم ایران در بحبوحه اوضاع اقتصادی بغرنج خود، به خصوص پس از فتنه بنزینی، آن حضور حماسی بینظیر در تاریخ جهان را برای پاسداشت مقام و منزلت شهیدسردار سلیمانی (بعنوان یکی از کلیدیترین مردان نظام) خلق میکردند.
غیرقابل انکار است که دهها میلیون نفر از مردم ایران برای مردی سوگواری کردند که در خط مقدم دفاع از نظام و امنیت مردم، مشغول خدمت بود؛ خصوصا آنکه خناثان بسیاری در رسانههای داخلی و خارجی، این مسئولیت مهم و در واقع مؤلفه راهبردی در امنیت ملی را، ریشه تمامی مشکلات اقتصادی ایران معرفی میکردند و اخیرا نیز آن تحلیلهای خصمانه از زبان یکی از مسئولان ارشد دولت روحانی بازتکرار شد.
▫️امواج میلیونی مردم در تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی، عزاداری میلیونها فرد دیگر در شهرهای دور و نزدیک و ابراز احساسات بینظیر طیفها و اقشار مختلف مردمی حتی در رسانههای اجتماعیِ نظام سلطه، خود نوعی پاسخ مثبت به یک همهپرسی در تعهد به انقلاب اسلامی، آرمانها و شخصیتهای برجسته و خالص آن بود.
🔻بنابراین اگر رویگردانی از صندوق رأی، اعتراض به ناکارآمدی است، این اعتراض اولا وبالذات به مسببان وضعیت موجود باز میگردد. و ثانیا و بالعرض، به عوامل دیگر خصوصا #کرونا نیز مستقیما مرتبط است. اتفاقا بسیار جالب است که در این مورد، کرونا و ناکارآمدی دولت، به گونهای همافزا یکدیگر را تقویت کردهاند! یعنی هم شیوع کرونا و هم ادامه روند به شدت مشکوک آن، معلول ناکارآمدی دولت بود و هم از طرف دیگر، کرونا،زمینهای برای نمایش عمق فاجعه ناکارآمدی دولت بوده است.
◽️ادامه یادداشت:
🔻صفحه ۲:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/8959
🔻صفحه ۳:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/8960
🔻صفحه ۴:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/8961
🔘 روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر:
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
تأثیر #کرونا بر #کاهش_مشارکت به روایت آمار بینالمللی و داخلی
[صفحه ۲ از ۴]
▫️وضعیت به گونهای است که ما کماکان در شرایط غیر عادیِ ناشی از همهگیری کرونا به سر میبریم و حتی مدتها پیش از تشخیص انتشار آن در ایران، رسانههای معاند و برخی دنبالههای داخلی آنها، جنگ روانی علیه امنیت و آرامش ملت ما را در رابطه با کرونا شروع کرده بودند.
جریان رسانهای متخاصم و پیادهنظام داخلی آن، به واسطه کرونا وضعیتی ویژه از زندگی در حالت ترس و نیاز به مراقبتهای همیشگی را به مردم ایران القا کرده و اکنون نیز(حتی پس از فروکش کردن موج ترس از کرونا) آرامش و احساس امنیت را نشانه گرفتهاند تا بلکه اعتماد عمومی را خدشهدار کنند و کاهش مشارکت را تشدید کنند.
▫️اعلان رسمی خبر ورود کرونا به ایران، آن هم تنها دو روز پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی، که نشانه صداقت سیاسی نظام اسلامی با مردم بود، مقارن شد با بمباران رسانهای علیه امنیت و آرامش ذهنی مردم ایران توسط بوقچیهای مزدور داخلی و خارجی در حجم وسیع، که محور اصلی آن در ابتدای کار، ترساندن مردم از حضور در پای صندوقهای رأی به دلیل احتمال سرایت کرونا بود.
این هجمه رسانهای به حدی شدید بود که گویا کرونا صرفا در پای صندوقهای رأی یافت میشد و نه در جاهای دیگر!
▫️مردم ما عوامل استرسزای زیادی را در برهههای انتخاباتی به خود دیده و به راحتی نیز بر آنها چیره شده بودند. همانند حملات و ترورهای کور منافقین در دهه شست و همچنین بمباران شهرها توسط رژیم بعث عراق. اما کرونا عاملی بسیار متفاوت در این عرصه بود. ترس از انتقال ویروسی ناشناخته که خطری عمومی و پایدار را برای سلامتی و جان مردم تشکیل میداد، در کنار انتشار برخی مباحث فقهی مبنی بر ضمان شرعی برای ناقل ویروس، با دیگر موانع فرق زیادی داشت و طبیعتا چنین چیزی مشارکت را در انتخابات مجلس در اسفند ۹۸ به شدت تحتتأثیر قرار داد.
🔹مضافا بر آنکه اساسا انتخابات مجلس شورای اسلامی در قیاس با ریاستجمهوری، نوعا درصد کمتری از مشارکت در میان مردم را به دنبال داشته و از این گذشته، به دلیل کارنامه فاجعهبار مجلس دهم، کاهش مشارکت قابل پیشبینی بود اما در این میان هرگز نباید تاثیر متفاوت و قدرتمند ترس ناشی از شیوع کرونا را نادیده گرفت.
🔲 کرونا و کاهش مشارکت در جهان
🔹کاهش مشارکت در انتخابات در دوران همهگیری کرونا، صرفا مختص ایران نبوده و در این زمینه میتوان به تحقیقات سازمان IDEA (سازمان بینالمللی دموکراسی و کمک انتخاباتی)اشاره کرد.
طبق بررسیهای این سازمان بینالمللی، ۷۸ واحد سیاسی(اعم از کشور یا حکومت خودمختار) در دوران همهگیری کرونا تصمیم گرفتهاند تا انتخابات خود را به تعویق بیاندازند.
همچنین ۱۲۲ واحد سیاسی(اعم از کشور یا حکومت خودمختار) نیز اقدام به برگزاری انتخابات کردهاند.
🔹 با بررسی انتخابات برگزار شده در ۷۱ کشور دنیا، سازمان بینالمللی IDEA به این نتیجه رسید که ۳۰ کشور(یعنی ۴۲ درصد) با افزایش مشارکت با میانگین ۷/۷ درصد و ۴۱ کشور (یعنی ۵۸ درصد) با کاهش مشارکت با میانگین ۱۰/۴ در ایام همهگیری کرونا مواجه شدهاند.
🔹بنابراین اکثریت کشورهای برگزار کننده انتخابات در شرایط همهگیری کرونا، کاهش مشارکت در انتخابات را تجربه کردهاند که این میزان هم به لحاظ تعداد کشورها و هم به لحاظ میانگین کاهش مشارکت، نسبت به تعداد کشورها و میانگین افزایش مشارکت، کفه سنگینتری را به خود اختصاص میدهد. در این تحقیق بیش از ۲۰ کشور دنیا، کاهش مشارکت را از بازه ۱۰ درصد تا ۴۰ درصد(ونزوئلا) نیز تجربه کردهاند.
▫️در این میان صرفا کشورهای ایران، ونزوئلا و سوریه، شرایط تحریمهای سخت اقتصادی و جنگ رسانهای گسترده را به خود دیدهاند و کشورهایی متفاوت با آنها همچون الجزایر با حدودا ۲۵ درصد و قرقیزستان با حدودا ۲۷ درصد نیز کاهش مشارکتهای بسیار ملموسی داشتهاند
.(https://www.idea.int/news-media/multimedia-reports/global-overview-covid-19-impact-elections))
@rozaneebefarda
تأثیر #کرونا بر #کاهش_مشارکت به روایت آمار بینالمللی و داخلی
[صفحه ۳ از ۴]
▫️گذشته از سازمانهای بینالمللی، برخی مراکز رسمی داخلی نیز به نحوی بر تأثیرگذاری عامل کرونا بر کاهش مشارکت صحه گذاردهاند. به عنوان نمونه مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران(ایسپا) طدر گزارشی بیان داشته که بیش از ۵۰ درصد از افراد مردد برای شرکت در انتخابات، بیان داشتهاند در صورت کاهش شیوع کرونا به میزان زیاد و یا تا حدودی، نسبت به شرکت در انتخابات ترغیب خواهند شد. ( http://ispa.ir/Default/Details/fa/2301/ )
البته شرکتکنندگان در این پیمایش، قادر به انتخاب دیگر عوامل ترغیبکننده نیز بودهاند که باید همینجا تاکید شود طبق این نظرسنجی، مسائلی همچون برنامه جدی برای مبارزه با فساد، رفع بیکاری و بهبود معیشت، به میزان بالاتری موجب ترغیب آنها به شرکت در انتخابات میشود. نکته مهم اینجاست که اولا این عوامل نشان میدهد ناکارآمدی دولت در ایران، در نظر مردم بسیار چشمگیر است و ثانیا تاثیر شیوع کرونا بر تردید مردم در شرکت در انتخابات نیز به سهم خود مؤثر بوده است.
البته سؤالاتی جدی نیز در مورد نظرسنجیهای ایسپا و ناظر به تاثیر پدیده کرونا در دو انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ وجود دارد. اولا آنکه هیچ پیمایشی در مورد سهم اثرگذاری کرونا در انتخابات ۱۳۹۸، توسط این مرکز منتشر نشده است؛ حال آنکه این امر عاملی بسیار مهم به لحاظ روانی در عدم شرکت در انتخابات بوده است.
ثانیا آنکه میزان تاثیر کرونا در مورد افرادی که با قطعیت از عدم حضور در انتخابات پرده برداشتهآند، مطلبی در ایسپا یافت نمیشود با وجود آنکه مسائل بسیار ریزتر دیگری در رابطه با انتخابات، به صورت مبسوط منتشر گردیده است.
مهمتر آنکه ایسپا، تولیدات خود در زمینه افکارسنجی در مورد اعتراضات دی ماه ۹۶ را نیز(با وجود حساسیتهای ویژه سیاسی/امنیتی) در جلسهای رسمی برای مرکز بررسیهای راهبردی ریاستجمهوری به ریاست حسام الدین آشنا، ارائه کرده است.
#حسامالدین_آشنا بارها در این مرکز حضور داشته و حتی بازداشتیهای فتنه امنیتی سال ۸۸ همچون محمدرضا جلاییپور نیز در جلسه شرکت داشته و در آن سخن گفتهاند. (http://ispa.ir/Default/Details/fa/1846/)
احتمالا باید ریشه عدم انتشار گزارشهای ایسپا پیرامون تأثیرگذاری کرونا بر کاهش مشارکت را در این واقعیت جستجو کرد که این مرکز به لحاظ ارگانی، واسبته به جهاد دانشگاهی و در نتیجه وزرات علوم است و این بدین معناست که این نهاد، یک مرکز تماما دولتی است و طبیعی است که دولت خط مشی آن را تعیین کند؛ چنانکه اعتدالگرایان در انتشار آمار رسمی اقتصادی نیز #پنهانکاری فراوانی در کارنامه دارند!
همه به خوبی میدانیم که این دولت نمیخواهد ناکارآمدیاش در کنار شیوع بیماری کرونا، به عنوان دلایل اصلی کاهش مشارکت مردم در انتخابات مجلس در سال ۹۸ و احیانا در سال ۱۴۰۰، معرفی شود و از این رو متأسفانه جریان رسانهای دولت، در دامن زدن به نقش عوامل غیرموثر(مانند عملکرد انتخاباتی نهادهای قانونی نظام) در کاهش مشارکت اصرار دارند تا همچنان علل و عوامل اصلی، مغفول بماند.
به هر حال، تاثیر قابل ملاحظه کرونا در کاهش مشارکت در انتخابات پیشین، قابل انکار نیست و به همین دلیل میتوان توقع داشت که همین عامل، نقشی مهم در کاهش مشارکت در انتخابات پیش رو نیز داشته باشد. خصوصا آنکه خبرگزاری فارس نیز در گزارشی به نقل از یکی از منابع افکارسنجی کشور رسما اعلان کرد که ۲۱ درصد از مردم به دلیل کرونا در انتخابات شرکت نمیکنند. در عین حال نیز این نظرسنجی نشان میدهد که مشکلات اقتصادی پیشآمده، در نزد بسیاری از مروم بعنوان عامل عدم مشارکت یا تردید در مشارکت در انتخابات شناخته میشود. (https://www.farsnews.ir/news/14000230000436)
@rozaneebefarda