eitaa logo
انجمن سواد رسانه طلاب
5.2هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
1.8هزار ویدیو
93 فایل
📝انجمن سواد رسانه طلاب محلی برای ارتقاء سواد رسانه جامعه 📲صفحه اینستاگرام: 💠instagram.com/savade_rasanehii ارتباط با ادمین: @Hosna_mn
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 دریافت طرح‌های و حمایت از ‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و فراخوان دریافت طرح‌های پژوهشی سینمایی و حمایت از پایان نامه‌های سینمایی طلاب حوزه های علمیه را برگزار می‌کنند. کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام : 371160 -025 داخلی 5157 ثبت نام تا 22 اردیبهشت @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| رهبرانقلاب در دیدار روز گذشته: ⚠️ آرایش دشمن آرایش جنگی است. 👈 از لحاظ آرایش جنگی گرفته 👈 از لحاظ آرایش جنگی گرفته 👈 فقط از لحاظ علی‌الظّاهر آرایش جنگی ندارد که آن هم البتّه حواس نظامی‌های ما جمع است 👈 همان‌ طور که عرض کردم از لحاظ آرایش جنگی گرفته 🔍 در مقابل این دشمنی که آرایش جنگی در مقابل ملّت ایران گرفته، ملّت ایران بایستی آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را آماده کند در همه‌ی بخشهای مختلف. و یکی از اساسی‌ترین کارها حفظ اتّحاد و کلمه است. 🌷 💻 @khamenei_ir @savad_rasaneh
روسیه در کنار کره جنوبی، آمریکا و... به جمع صاحبان اینترنت مستقل پیوست 14 سال در انتظار استقلال اینترنتی ایران! 🔹گروه اجتماعی روزنامه خراسان- پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنج شنبه لایحه استقلال روسیه از جهانی را امضا کرد. به موجب این قانون تهیه کنندگان خدمات اینترنت نباید به سرورهای خارجی متصل باشند. از مهم ترین مفاد اصلی این قانون توسعه و بهره برداری از دامنه ملی و سیستم‌های مربوط به آن است که به منظور جلوگیری از خاموشی و قطعی سراسری شبکه اینترنت از سوی سرورهای خارجی در نظر گرفته شده است. ایران آنلاین گزارش کرده است: «به نوشته مسکو تایمز روسیه، این اینترنت روسی Runet نام گرفته و قرار است از نوامبر سال 2019 (آبان 1398) اجرایی شود.» گزارش خراسان حاکی است، طی روزهای گذشته وقتی در اقدامی خودخواهانه به تلفن های همراه ایرانی ها دستبرد زد و پیام رسان های طلاگرام و هاتگرام را از آن حذف کرد، خلأ یا همان بیش از هر زمان دیگری احساس شد. هم اکنون با گذشت 14 سال از طرح اینترنت ملی و رفت و آمد دولت‌های مختلف هنوز این پروژه ملی به سرانجام نرسیده است. 🔹اینترنت ملی از کره جنوبی تا آمریکا پروژه اینترنت ملی محدود به ایران نیست و برخی از کشورها نیز در این زمینه اقداماتی را به انجام رسانده اند، یکی از کشورهایی که در زمینه اینترنت بسیار پیشرفته است، است. بنابرگزارشی که راه دانا داده است، این کشور در تمام دنیا به داشتن معروف است. کره جنوبی از سال 1990در زمینه اینترنت ملی زیرساخت‌های خود را تقویت کرد و به همین دلیل از لحاظ آمادگی الکترونیک و پهنای باند رتبه اول دنیا را برعهده دارد و در حدود 80 درصد پهنای باند اینترنتی این کشور داخلی است. کشورهای دیگر از جمله ، و نیز در سال‌های گذشته پروژه مشابه شبکه ملی اطلاعات را در کشور خود به اجرا گذاشته اند.نمونه جدید در خصوص اجرای شبکه ملی اطلاعات روسیه است که هفته گذشته مجلس این کشور آن را تایید کرد و توسط نیز به امضا رسید. 🔹اینترنت ملی چیست؟ اینترنت ملی که با نام‌های مختلفی از جمله "شبکه ملی اطلاعات"، "اینترانت ملی ایران" و "شبکه ملی اینترنت" نیز شناخته می‌شود، پروژه ای است که به منظور گسترش شبکه زیرساخت امن و پایدار ملی در درنظر گرفته می‌شود، بر اساس تعریف مصوب در تبصره ۲ ماده ۴۶ و مصوبه شورای عالی در سال 1389 «شبکه ملی اطلاعات کشور، شبکه‌ای مبتنی بر قرارداد اینترنت (آی پی) به همراه سوئیچ‌ها و مسیریاب‌ها و مراکز داده‌ای است به صورتی که درخواست‌های دسترسی داخلی و اخذ اطلاعاتی که در مراکز داده داخلی نگهداری می‌شوند به هیچ‌وجه از طریق خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه‌های و خصوصی و امن داخلی در آن فراهم شود.» 🔹چرا برای شبکه ملی اطلاعات تعلل می شود؟ علت تاخیر در راه اندازی زیرساخت شبکه ملی اطلاعات چیست؟ در این باره دیدگاه های متفاوتی مطرح است. محمود واعظی وزیر ارتباطات سابق در یکی از اظهار نظرهایش کمبود بودجه و اعتبارات را دلیل تاخیر در ایجاد این شبکه اعلام کرده بود. در عین حال، پژمانفر رئیس کمیته فضای مجازی کمیسیون فرهنگی در روزهای گذشته و پس از ماجرای دستبرد گوگل به تلفن های همراه ایرانی ها برای حذف و گفت: از روزهای ابتدایی فراگیری استفاده از بستر فضای مجازی در کشور،‌ مشخص بود که قرار دادن فضای مجازی کشور روی اینترنت جهانی، تهدیدات بزرگی را متوجه کشور می‌کند که امروز بخشی از این تهدیدات در حال بروز و ظهور است. وی افزود: متاسفانه نه تنها توجهی به این تهدیدات ندارد بلکه با عدم سامان دهی و ایجاد شبکه ملی اطلاعات، کشور را در یک باتلاق غیرقابل بازگشت قرار می‌دهد. وی افزود: از روز اول روشن بود که اگر روی اینترنت بین‌الملل کار کنیم، تمامی سخت‌افزارها و نرم‌افزارها در حوزه‌های حساسی چون بانک‌ها، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و مراکز بالادستی در معرض خطر و تهدید قرار خواهند گرفت. پژمانفر با اشاره به نظر معاون وزیر ارتباطات درباره شبکه ملی اطلاعات خاطرنشان کرد: یک روزنامه اصلاح‌طلب در تاریخ هفتم آبان سال 97 مطلبی به نقل از آقای ناظمی معاون وزیر ارتباطات منتشر کرد. آقای ناظمی در این مطلب گفته بود که "تحلیل اشتباه، دقیقا از جایی شروع می‌شود که فکر کنیم اگر ما اینترنت ملی داشته باشیم آن گاه در برابر تحریم‌ها پایدارتر می‌شویم." یعنی ایشان به شدت مخالف ضرورت راه‌اندازی اینترنت ملی و مقابله با تهدیدات خارجی در این حوزه بوده و هست. ادامه در پست بعدی:👇👇 @savad_rasaneh
🔹شاید هم منافع اقتصادی تعدادی از کارشناسان نیز معتقدند تعلل در ایجاد شبکه ملی اطلاعات برخی شرکت هاست. تقوی، کارشناس فناوری اطلاعات به دنیای اقتصاد پیش از این چنین گفته است: «اگر شبکه ملی اطلاعات عملی و تمام الزامات آن اجرایی شود برای برخی دارای تبعات منفی اقتصادی است و به نوعی با راه‌اندازی این شبکه ،درآمد برخی ذی نفعان کاهش می‌یابد و به همین دلیل مقاومت‌ها برای اجرایی شدن آن زیاد است. 🔹انتظار از 84 تا امروز گزارش خراسان حاکی است، در سال 1384 بود که ایده اولیه اینترنت ملی یا همان شبکه ملی اینترنت در وزارت ارتباطات مطرح و در دولت نهم مراحل مطالعات این طرح شروع شد.در سال 1389 از این پروژه به نام «شبکه ملی اطلاعات» یاد و در "قانون پنجم " نیز قرار داده شد و براساس این قانون باید این شبکه تا انتهای سال 1395 کامل می‌شد. در تاریخ 22/3/1396 در دیدار مسئولان نظام تاکیدکردند: «یکی دیگر از چیزهایی که در مدیریت کشور -که بتوانید کشور را اداره کنید- تأثیر دارد، مسئله‌ فضای مجازی است؛ فضای مجازی خیلی مهم است. در مسئله‌ فضای مجازی، آن چه از همه مهم‌تر است، مسئله‌ شبکه‌ ملی اطلاعات است.» @savad_rasaneh
📣مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار می کند: 🔶آئین رونمایی و معرفی مجموعه شعر(هیاهو) 🔸اثر حجت الاسلام محمد مهدی خانمحمدی 🔷با حضور: 🔹استاد محمدعلی مجاهدی 🔹حاج سعید حدادیان 🔹علی محمد مودب 🔹حجت الاسلام جوادمحمدزمانی 🔹سید محمد جواد شرافت و دیگر شاعران مطرح کشور زمان: یکشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه، ساعت ۱۷:۳۰ مکان: ابتدای خیابان شهدا( صفائیه)، نگارستان اشراق #مرکزفرهنگی‌هنری‌دفترتبلیغات‌اسلامی @eshragh_mfh
20130115085900-9723-83.pdf
294.7K
🔹مقاله: تلویزیون و دین: چالش ها و راهکارها نویسنده: رفیع الدین اسماعیلی 🔹منبع: مجله معرفت سال بیستم خرداد 1390 شماره 3 (پیاپی 162) ویژه ی جامعه شناسی 🔸کلید واژه ها: دین، رسانه، ارتباطات، تلویزیون 🔸چکیده چالش رسانه های مدرن، مثل تلویزیون، با دین همواره مطرح بوده است. پس از انقلاب اسلامی ایران، این چالش ها دلمشغولی های فراوانی را برای پژوهشگران این عرصه ایجاد کرد. در چند سال گذشته، تلاش زیادی برای برطرف کردن این چالش ها به عمل آمد، ولی هنوز اختلافات اساسی در این حوزه، بخصوص در میان پژوهشگران حوزه دین و رسانه و ارتباطات مطرح است. این مقاله با رویکرد تحلیلی، پس از تعریف دین و بیان ویژگیها و کارکردهای تلویزیون، به سه نظریه معروف در این زمینه، یعنی نظریه ابزارگرایانه، ذات گرایانه و تعامل گرایانه پرداخته و چالش های اساسی در این حوزه را مطرح و در پایان، نیز راهکارهایی را ارائه داده است. @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️گزارش۲۰:۳۰| صریح درباره کم کاری در فرهنگی کشور چگونه اتفاقات فرهنگی کشور را رصد می کند و چه نقشی دارد؟ تکلیف سندهایی همچون و تحول در به کجا رسیده است؟ @savad_rasaneh
📣مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند؛ 🔶کلاس های ادبی هنری/ترم تابستان 🔸ویژه برادران و خواهران طلبه 🔹مهلت ثبت نام تا ۲۰ خرداد ۹۸ @eshragh_mfh @savad_rasaneh
برای تماشای ویدیوهای سواد رسانه با موضوعات ، ، ، و ... به آدرس زیر در کانال در سایت مراجعه نمایید:👇👇 https://www.aparat.com/video/video/listuser/username/Eshragh_Tv/usercat/77684 @savad_rasaneh
🔸 تأکید بر اهمیت فضای مجازی در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه با 🔹 در پی دیدار حدود دو هزار نفر از طلاب سراسر کشور، فضلا، اساتید و مدیران ، با حضرت رهبر معظم ،۱۲ نفر از نمایندگان به ایراد سخن پرداختند. 🔹 یکی از این طلاب حجت الاسلام دکتر حسن یوسف زاده استاد و بود که با موضوع اهمیت فضای مجازی مطالبی را ارائه نمود. 🔹یوسف زاده در این دیدار به انتقاد از نبود حساسیت لازم در میان مسئولان در مورد و استفاده نکردن از ظرفیت‌های موجود در این عرصه اشاره کرد. 🔹 وی همچنین اهمیت در فضای مجازی و ضرورت راه‌اندازی و حمایت از افسران را یادآوری نمود. @savad_rasaneh
انجمن سواد رسانه طلاب
🔸 تأکید بر اهمیت فضای مجازی در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه با #رهبر_انقلاب 🔹 در پی دیدار حدود دو هزار
متن سخنرانی دکتر یوسف زاده در محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی: بسم الله الرحمن الرحیم إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ سخن من درباره است: یعنی به‌روزترین فناوری ارتباطی برای مدیریت سبک زندگی در عرصه جهانی و یکی از مهمترین مسائل روز و دغدغه خانواده‌‌های ایرانی و البته حوزه‌‌های علمیه. فضای مجازی چاقوی دولبه است: فرصت‌هایی دارد و تهدیدهایی. فضای مجازی چون اندیشه، ذهن و جامعه را از درون هدف می‌گیرد، پیچیده‌تر و اثرگذارتر است. طبیعی است که برای به انحراف کشاندن جوامع ناهمسو با جریان استکبار، ارزش‌‌ها و ریشه‌‌های فرهنگی و نگرش‌‌های افراد آن جامعه مورد هدف قرار می‌گیرد. این ویژگی نه به شکل خاموش که کاملا آشکار در فضای مجازی مشهود است. بازی در زمینی که دیگران براساس منطق خود طراحی کرده‌اند و فرماندهی آن را برعهده دارند، براساس قواعد آنها انجام می‌شود و بی‌اعتنایی به مخاطرات ناشی از آن ممکن است پیامدهای غیرقابل جبرانی به‌دنبال داشته باشد. و لذا فرمود: «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا» عجیب است که هشدارهای مکرر حضرتعالی، تذکرات مراجع معظم تقلید و فریادهای برخی دیگر از کارشناسان فضای مجازی و رسانه‌ای، حساسیت لازم را در مسئولین مربوطه برنیانگیخه است؟ چرا انگیزه کافی برای راه‌اندازی زیرساخت‌‌های و حمایت کافی از شبکه‌‌های داخلی وجود ندارد؟ به‌نظر می‌رسد شورای عالی فضای مجازی احتمالا به دلیل واگرایی در گرایش‌‌‌های سیاسی و یا به دلیل تلقی مختلف از ضرورت‌‌های راهبردی درباره فضای مجازی از ظرفیت‌‌های خود به اندازه کافی استفاده نکرده است. البته این تنها مربوط به فضای مجازی نیست به‌طور کلی فرهنگ عمومی همواره قربانی اختلاف سلیقه‌‌ها گشته است. تنها به‌عنوان یک نمونه اشاره می‌کنم که، ناهماهنگی و ناهمدلی در اجرای قوانین، چیزی به نام را در این کشور به ارمغان آورد که امروزه استفاده از آن، که محدود به شبکه‌های مجازی هم نمی‌شود، به امری بهنجار تبدیل شده و به شکل خاموش در حال زدودن حساسیت‌‌‌های ارزشی، ایجاد گسست نسلی و نابود کردن بنیان خانواده و دژهای فرهنگی ماست. فضای مجازی به‌شکل فعلی و مدیریت نشده، ارزش‌‌های دینی، فرهنگی و انقلابی ما را تهدید می‌کند و نگرانی‌‌های جدی را در میان مردم سبب شده است؟ طبیعی است که هیچ فرهیخته‌ای به دنبال ایجاد مانع برای استفاده مردم از فناوری‌‌های ارتباطی نوین نباشد، لکن حوزه انقلابی به‌عنوان یکی از مردمی‌ترین نهادهای جامعه اسلامی نمی‌تواند در قبال افول ارزش‌ها، فروپاشی نظام خانواده و عوامل تحلیل برنده انقلاب و تضعیف‌کننده آن بی‌تفاوت باشد و البته مسئولیت سنگینی نیز در این خصوص بر عهده دارد. در سال‌‌های اخیر گام‌‌های مثبت و تدابیر مقدماتی درخور برای استفاده بهینه از ظرفیت‌‌های مثبت فضای مجازی از قبیل ایجاد شورای فضای مجازی حوزه‌های برادران، تشکیل کارگروه بین نهادی و فضای مجازی، اهتمام به توسعه آموزش‌های سواد رسانه‌ای، تدوین سرفصل‌ها آموزشی مرتبط با فضای مجازی و برخی حمایت‌ها از فعالان و مبلغان فضای مجازی در حوزه علمیه برداشته شده است لکن هنوز با انتظارات فاصله دارد و نیازمند اهتمام بیشتر است. بنابراین، تدابیری چندگانه به شرح ذیل پیشنهاد می‌شود: بررسی، آسیب‌‌شناسی و سیاست‌گذاری درباره فضای مجازی نیازمند یک ویژه و مستقل است. راه‌اندازی زیرساخت‌های ‌شبکه ملی اطلاعات و استقرار «ابرداده‌‌ها» در داخل کشور و همچنین ایجاد نهادی ملی برای تولید سامانه‌‌های شبکه‌پایه، ضرورتی انکار ناپذیر است. نظریه‌پردازی درباره استفاده از فناوری‌‌های نوین در ابعاد فقهی، اخلاقی و فلسفی با الهام از قواعد فقهی تمدن‌ساز و جامعه‌پرداز از سوی امری لازم است. در واقع نسبت دین و فضای مجازی بایستی در دستور کار جدی حوزه علمیه قرار گیرد. از جریان‌‌ها و گروه‌‌‌های انقلابی و افرادی که به شکل آتش به اختیار در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و حقیقتا افسران هستند، باید حمایت‌‌های لازم صورت گیرد. در فضای مجازی باید به‌عنوان یک رویکرد جدید تبلیغی، جایگاه خود را پیدا کند و مورد حمایت نظام‌مندِ سازمان‌‌های تبلیغی قرار گیرد. اگرچه در خصوص حضور در شبکه‌‌های اجتماعی خارجی هنوز نوعی سردرگمی وجود دارد. تشکیل شورای فضای مجازی فراگیر در حوزه، که بتواند درباره همه حوزه‌‌های خواهران و برادران سیاستگذاری کند، پیشنهاد می‌شود. تا این که را با فضای مجازی پاک، ایمن، ارزان و مناسب جامعه اسلامی آغاز کنیم و ادامه دهیم. ، به‌ویژه طلاب جوان و اساتید آمادگی کامل خود را برای هرگونه همکاری اعلام می‌دارد. حسن یوسف‌زاده @savad_rasaneh
فضای مجازی بازیهای رایانه ای و امکان انتخاب گزینه های اخلاقی.pdf
213.6K
🔹مقاله: فضای مجازی بازی های رایانه ای و امکان انتخاب گزینه های اخلاقی نویسندگان: علی رازی زاده، سید رضی موسوی گیلانی، بهروز مینایی 🔹منبع: پژوهشنامه اخلاق سال هشتم پاییز 1394 شماره 29 🔸کلید واژه ها: ، فرهنگ سازی، ، گزینه اخلاقی 🔸چکیده بازی های رایانه ای به دلیل بهره مندی از قابلیت های تعاملی و ظرفیت هایی در جهت امکان مشارکت کاربر در سیر تکامل ، به ای تأثیرگذار برای و ارتقای نگرش بازی های رایانه ای تبدیل شده اند. این ظرفیت، امکان آن را برای کاربر در محیط مجازی بازی رایانه ای فراهم می کند تا بدون توجه به عواقب تصمیم گیری های خود، آزادانه و از میان گزینه های اخلاقی و غیراخلاقی، گزینه مناسب با آموزه های دینی و جامعه کاربر را برگزیند. این مقاله تلاش می کند تا چگونگی فراهم کردن زمینه لازم را برای انتخاب گزینه اخلاقی در بازی رایانه ای بررسی کند؛ ازاین رو این مقاله ضمن گردآوری اطلاعات با روش کتابخانه ای و تبیین داده ها به صورت توصیفی تحلیلی، این فرض را مطرح می کند که بازی های رایانه ای، با بهره گیری از ظرفیت های تعاملیِ خود، شرایطی را برای کاربران فراهم می کنند تا آنها بتوانند بدون توجه به عواقب انتخاب هایشان، داوطلبانه و از روی اختیار، در شرایط و موقعیت های متفاوت تصمیم گیری کنند. @savad_rasaneh
آمار جدید مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی: 🔹دبیرخانه نتایج گزارشی با عنوان رصد فرهنگ رفتار خانواده ایرانی در سال 1396 منتشر کرد که در آن آمار تازه و جالبی از مصرف فرهنگی خانوارهای ایرانی در حوزه ارائه شده است. 🔸نتایج این پژوهش که مجری آن بیان داشته در نقاط شهری و روستایی و برای افراد 15 ساله و بیشتر اجرا شده است، معطوف به سنجش رفتارهای فرهنگی ایرانی در سال 1396 است و رفتارهایی مثل و سرانۀ مطالعه، سینما و تئاتر، موسیقی و تماشای تلویزیون داخلی را مورد بررسی قرار داده است. 1️⃣حدود 58 درصد افراد 15 ساله و بیشتر باسواد طی سال قبل از آمارگیری، مطالعۀ غیردرسی داشته‌اند، سرانه مطالعه کتاب غیردرسی افراد 15 ساله و بیشتر، 7 ساعت و 41 دقیقه در ماه است که از این میزان سرانه ماهانه مطالعه و ، 3 ساعت و 7 دقیقه بوده است. در مورد وضعیت مطالعۀ نیز جامعه آماری مورد مطالعه کمتر از 30 درصد است. 2️⃣حدود 19 درصد از افراد 15 ساله و بیشتر، در سال قبل از آمارگیری به رفته‌اند، حدود 5/1 درصد از افراد 15 ساله و بیشتر در سال قبل از آمارگیری به رفته‌اند . 3️⃣درمورد 4‏/91 درصد افراد 15 ساله و بیشتر برنامه‌های سیمای را تماشا کرده‌اند که 5‏/99 درصد مخاطبین در روزهای غیرتعطیل و 94 درصد در روزهای تعطیل سیمای جمهوری اسلامی ایران را تماشا کرده‌اند. سرانه تماشای برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران توسط افراد 15 ساله و بیشتر، 4 ساعت و 52 دقیقه در روز بوده است. 4️⃣حدود8‏/67 درصد افراد 15 ساله و بیشتر در زمان آمارگیری گوش داده‌اند. سرانۀ هفتگی گوش دادن به موسیقی توسط افراد 15 ساله و بیشتر، 2 ساعت و 21 دقیقه در روز بوده است. 5️⃣حدود 53 درصد افراد 15 ساله و بیشتر، عضو بوده‌اند و سرانه حضور افراد 15 ساله و بیشتر در شبکه‌های اجتماعی، 1 ساعت و 4 دقیقه در روز بوده است. @savad_rasaneh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| وظیفه‌ی حوزه‌های علمیّه نسبت به گذشته سنگین‌تر است 🔺 گزیده بیانات رهبرانقلاب در دیدار اخیر طلاب. ۹۸/۲/۱۸ 💻 @Khamenei_ir @savad_rasaneh
"جنجال‌انگیزی یک در مدارس" کلیپ‌هایی که این روزها در فضای به‌اصطلاح مجازی بیشتر به چشم می‌خورد خبر از ماجرایی عجیب و پیچیده می‌دهد که بیش از هر چیزی ابتدا نیاز به بررسی از زوایای گوناگون دارد؛ کلیپی با عنوان «جنتلمن» نه‌تنها که حتی فضای حقیقی مدارس را نیز متأثر کرده است. ازآنجاکه هدف از نگارش این سطور تبیین وقایع است، خوانندگان را به ذکر نکاتی کوتاه دعوت می‌کنم و قضاوت را بر عهده مخاطبان می‌گذارم. 1. در قریب به‌اتفاق کلیپ‌های منتشرشده از مدارس، شاهد پخش یک موزیک خاص با مضمونی سخیف و جنسی هستیم و به‌سختی می‌توان این مسئله را اتفاقی قلمداد کرد. به‌ویژه آنکه توجه داشته باشیم این اتفاق در مدارس افتاده است نه دانشگاه که فضای بازتری نسبت به مدرسه در امور فرهنگی دارد. اینکه تمامی مدیران این به شکل اتفاقی به یک خاص علاقه داشته باشند و علاوه بر هنجارهای موجود در جامعه دینی ایران همان را برای دانش آموزان خود پخش کنند در حد محال است. آن‌هم موزیکی که خواننده فراری آن اذعان دارد برای گروهی خاص و جهت پخش در فضایی خاص تولید کرده است. 2. برای همه کسانی که حتی یک‌بار با آموزش و پروش همکاری داشته‌اند مانند روز روشن است که با سازوکار موجود در ، بدون بخشنامه امکان برگزاری هیچ مراسم و برنامه فوق‌العاده‌ای اعم از برنامه‌های مرتبط با مناسبت‌های ملی، مذهبی و غیر آن وجود ندارد و یا در حد محال است. 3. تقریباً تمامی دانش آموزان مدارسی که کلیپ آن‌ها منتشرشده است شعر را حفظ هستند. اگر ساسان حیدری توانمند و مشهوری بود و فعالیت وی و نیز پخش آثار او در فضای عمومی کشور ممنوع نبود، در بهترین حالت می‌شد قبول کرد که چند نفر از هر کلاس که بیشتر به خواننده‌های فراری علاقه دارند به خاطر علاقه شخصی ترانه او را حفظ باشند، اما همخوانی جمعی یک موسیقی زننده از سوی همه نشان از آن دارد که در قریب به‌اتفاق مدارس، هنگام فیلم‌برداری و مستندسازی این ماجرا بار چندمی بوده است که این پخش می‌شده است. 4. این اتفاق‌ها بدون عقبه فکری و روان نبوده است. وقتی کمی صفحات تاریخ را ورق می‌زنیم، چند نکته را مشاهده می‌کنیم که می‌توان آن‌ها را به این مسئله ربط داد که به‌عنوان‌مثال به یکی دو مورد اشاره می‌شود: - اعلان مسئولان دولتی ازجمله خانم ابتکار به‌عنوان معاون در امور و در تاریخ 28/7/97 مبنی بر اینکه افسردگی، جامعه را به‌شدت تهدید می‌کند. - خبر آماده شدن طرح شادسازی مدارس و مراکز آموزشی به این بهانه و صدور بخشنامه‌هایی در این راستا که در میان خطوط خبری مختلف پنهان شد و کسی در آن زمان نفهمید ماجرای این طرح و شکل و محتوای آن چیست؟ 5. با پخش شدن این کلیپ‌ها که در قالب و محتوا متحد هستند می‌توان محتوای طرح مذکور تا حدی حدس زد. این نکته زمانی بیشتر قریب‌به‌یقین می‌شود که تمامی این ماجراها درست زمانی اتفاق می‌افتد که امام جامعه مسلمین نسبت به اجرایی سازی تذکر و هشدار می‌دهند و آن را تربیت پیاده‌نظام برای نظام سلطه معرفی می‌نمایند و از مردم و مسئولان می‌خواهند هم با این سند و هم با عوامل آن مقابله کنند. 6. دقت در این نکته جالب است که شاهد خط خبری رسانه‌های معاند ازجمله از لحظات اول انتشار این کلیپ‌ها هستیم. این رسانه‌های وامدار و با انتشار این کلیپ‌ها و معرفی این اتفاقات به‌عنوان انتخاب نسل جدید تلاش کردند این نوع گرایش را هنجاری جدید معرفی کنند که از اراده ملت جوشیده است و آن را در مقابل ارزش‌های دینی و اخلاقی جامعه قرار دادند. این رسانه‌ها با نادیده گرفتن دغدغه‌های والدین و حتی دانش‌آموزانی که نسبت به این امور معترض بودند، هنجارهای جدید خود خوانده را خواست مردم (!) خواندند و تلاش کردند هنجارهای دینی جامعه را به حکومت، حاکمیت و مسائل سیاسی ربط دهند و دوگانه‌ای پیرامون آن ایجاد کنند. دریکی از این شیطنت‌ها دولتی انگلیس کودکانی که با آهنگ مانکن رقصیدند را طرفداران ساسی نامید و ادعا کرد این نسل آن چیزی نخواهد شد که حکومت می‌خواهد و حکومت می‌خواهد مردم را به افرادی تبدیل کند که بی‌هیچ فکری خود را درراه اهداف نظام به کشتن دهند. در این گزارش، دوگانه سازی میان دو مسئله اتفاق افتاده است؛ گزارشگر اندک انقلابیون نسل جدید (!) را طرفداران معرفی می‌کنند و در مقابل باقی افراد جامعه را که شروع به رقصیدن کرده‌اند را با استدلال اینکه کودکان نسل نو به آهنگ مانکن اقبال بیشتری دارند و آن‌ها را حفظ هستند، آن‌ها را طرفداران این مانکن بی‌روح می‌خواند. ادامه در پست بعدی👇 @savad_rasaneh
7. هم‌زمانی این وقایع با تلاش آشکار عده‌ای برای به‌زانو درآوردن در امور مختلف ، ، و اذعان برخی مسئولان در همایش‌های بین‌المللی نسبت به اجرایی سازی سند ننگین 2030 انسان در قالب چهارشنبه‌های سفید، تجمع‌های غیرقانونی در دانشگاه از سوی مردان برای اعتراض به حجاب بانوان و ... انسان عاقل را به این باور می‌رساند که محال است این وقایع آن‌هم به این شکل، اتفاقی باشد یا حاصل توطئه تعدادی مدیر و معاون در چند مدرسه. این‌که چه اهداف مستقیم و غیرمستقیمی پشت این ماجرا و وقایعی شبیه به این امر خوابیده است نیاز به واکاوی بیشتر و کسب بصیرت روزافزون دارد که ضرورت بازنگری نسبت به هشدارهای را بیش‌ازپیش آشکار می‌کند. علی قهرمانی - عضو هیئت مدیره انجمن سواد رسانه طلاب @savad_rasaneh
1551262796-10196-22-7.pdf
438.7K
🔹مقاله: بررسی رابطه سواد رسانه‌ای و تهاجم فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی نویسندگان: سید علی محمد رضوی - نصرت الله نعمتی فر - سید حسین موسوی 🔹منبع: اسلام و مطالعات اجتماعی سال ششم پاییز 1397 شماره 2 (پیاپی 22) 🔸کلید واژه ها: ، ، ، 🔸چکیده: پژوهش حاضر، به دنبال بررسی رابطه میان بهره مندی کاربران از سواد رسانه ای و در معرض تهاجم فرهنگی قرارگرفتن آنها در استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام است. جامعه آماری تحقیق، شامل کاربران فعال در شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند وجمعیت نمونه، به شیوه در دسترس بودن به تعداد 435 نفر انتخاب شدند. در این میان ابزار اندازه گیری پرسش نامه محقق ساخته و روایی آن از نوع صوری و برای پایایی، آزمون مقدماتی با استفاده از آلفای کرونباخ بوده که در متغیر تهاجم فرهنگی 817/.0و در متغیر سواد رسانه ای 878/0به دست آمد. یافته های تحقیق نشان می دهد؛ رابطه معکوسی بین سواد رسانه ای و تهاجم فرهنگی در میان کاربران وجود دارد. همچنین بین سن کاربران و تهاجم فرهنگی رابطه معکوسی وجود داشت. نتایج به دست آمده، بر تفاوت معناداری میان دو متغیر جنسیت و تحصیلات کاربران با تهاجم فرهنگی دلالت دارد. همچنین آزمون تحلیل مسیر، تأییدکننده تاثیر متغیرهای سن، تحصیلات، سواد رسانه ای و میزان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام بر تهاجم فرهنگی است. @savad_rasaneh
🔹نشست مبانی قرآن روش اقتباس و از موضوعات قرآنی 🔹با حضور رضا رحیمی فرد استاد دراماتورژی و نویسنده قرآنی «فهرست مقدس» زمان: یکشنبه - 98/2/29 ساعت 22 مکان: قم، ابتدای خیابان معلم، مرکز همایش های غدیر @savad_rasaneh
🔹 دوره های آموزشی هنری ویژه 🔹مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی با همکاری مجتمع آموزشی شهید حقانی شهرک مهدیه قم دوره های آموزشی هنری رسانه ای را ویژه تابستان برگزار می کند. نویسندگی خلاق خوشنویسی عکاسی با موبایل 🔹آسیب شناسی (با همکاری انجمن سواد رسانه طلاب) @savad_rasaneh
3 گام مهم برای ایمنی در فضای مجازی آیا صرف داشتن سواد رسانه‌ای منجر به کاهش آسیب‌ها می‌شود؟ محمد حسن عبدالصمد - روزنامه کیهان 🔹این روزها اکثر مردم در فضای رسانه‌ای تنفس می‌کنند. عده‌ای می‌گویند نگوییم بلکه بگوییم فضای واقعی غیرملموس و حتی عده‌ای این تعریف را هم ناقص می‌دانند و می‌گویند این فضا ملموس هم هست و هیچ تفاوتی با عالم واقعی ندارد. دروغ، تهمت، شایعه، کلاهبرداری، اتلاف وقت، اعتیاد، محتوای غیراخلاقی، ایجاد تردید و بدبینی که در دنیای واقعی وجود دارد در فضای مجازی نیز وجود دارد و یا می‌توان گفت فضای مجازی رفتار و هنجار‌های اجتماعی را می‌تواند تشدید و یا تسهیل کند. این آسیب‌ها که نماد بیرونی دارد مربوط به رفتار انسان‌ها می‌باشد این در حالی است که بسیاری از آسیب‌هایی که مربوط به افکار و بینش انسان‌ها است، از دید کارشناسان پنهان مانده است و ممکن است بعد از گذر چند دهه خود را نمایان سازد. 🔹سواد رسانه‌ای بسیاری از کارشناسان راه‌حل کاهش آسیب‌های احتمالی فضای مجازی را گسترش «» می‌دانند. به همین منظور خوشبختانه چند سالی است که برخی از ارگان‌ها و کارشناسان به صورت خودجوش و سازماندهی شده به آموزش سواد رسانه‌ای روی آورده‌اند. اما چند سؤال جدی در این حوزه مطرح است: آیا آموزش سواد رسانه‌ای منجر به کاهش آسیب‌های ناشی از فضای مجازی می‌شود؟ آیا در کشورهایی که آموزش سواد رسانه‌ای را از سال‌های دور شروع کرده‌اند، این آسیب‌ها کاهش پیدا کرده است؟ آیا صرف داشتن دانش سواد رسانه‌ای لزوماً منجر به کاهش آسیب‌ها می‌شود؟ (فرد سیگاری که می‌داند سیگار بد است آیا سیگار را ترک می‌کند؟) چه عوامل دیگری برای کاهش آسیب‌های رایج در حوزه رسانه و فضای مجازی وجود دارد؟ 🔹تقابل غلط سواد رسانه‌ای و فیلترینگ متاسفانه عده‌ای تنها راه‌حل مشکلات بی‌شمار فضای مجازی را، یادگیری دانش سواد رسانه‌ای می‌دانند و برای به ثمر نشستن اهداف سیاسی و اقتصادی خود شعار می‌دهند که «سواد رسانه‌ای به جای » باشد. این شعار شاید عامه‌پسند باشد اما فردی که اندک دانشی در حوزه رسانه داشته باشد می‌داند که تقابل سواد رسانه‌ای و فیلترینگ، حرفی از اساس غلط و غیرکارشناسانه است. برای روشن شدن غلط بودن این سخن به مثال زیر توجه کنید: کدام پدر عاقل و دلسوزی قبل از آنکه فرزندش گواهینامه راهنمایی و رانندگی را بگیرد سویچ اتومبیل را به او می‌دهد تا به مسافرت برود؟ پس یک گام این است که مهارت یادگیری استفاده از اتومبیل را بداند (آموزش سواد رسانه‌ای)، حال سؤال این است که آیا صرف داشتن گواهینامه باعث می‌شود این جوان در رانندگی با خطر تصادف مواجه نشود؟ خیر؛ بلکه عوامل دیگری مانند: امنیت اتومبیل (نوع ابزار رسانه‌ای)، جاده‌های سالم و امن (زیر ساخت)، علائم هشدار‌دهنده مانند تابلوی «خطر ریزش کوه»، «مسیر مسدود است»، «انحراف به چپ ممنوع» و...(فیلترینگ) بسیار مهم و تاثیرگذار هستند. 🔹در اینجا باز این سؤال مطرح می‌شود که اگر فرد هم گواهینامه داشته باشد و هم تمام عوامل بالا توسط حاکمیت تامین شده باشد، آیا باز هم از خطر تصادف به دور است؟ خیر، اگر این فرد با داشتن گواهینامه و داشتن اتومبیل ایمن در جاده‌های سالم و بی‌خطر براساس میل باطنی‌اش سرعت غیرمجاز داشته باشد و یا به علائم توجهی نکند یقینا دچار خطر خواهد شد. پس جدای از مهارت یادگیری «سواد رسانه‌ای» و «عوامل محیطی»، نیاز به یک «عامل بازدارنده درونی» به شدت احساس می‌شود. ادامه در پست بعدی👇 @savad_rasaneh
🔹نقش مهم «خود کنترلی» یا «تقوا» شاید برای همین است که داشتن دانش و مهارت سواد رسانه‌ای منجر به ندیدن فیلم‌های پورن و غیراخلاقی نمی‌شود. برای اثبات این ادعا می‌توان به بالاترین سرچ‌ها در فضای مجازی در کشور‌هایی که سواد رسانه‌ای را از سال‌های دور آموزش و نهادینه کرده‌اند، توجه کرد. برخی از کارشناسان حوزه رسانه، نام این عامل بازدارنده درونی را «» گذاشته‌اند در حالی که همین مفهوم به معنای کامل‌تر با نام «» در اسلام از آن یاد شده است. یعنی انسان بتواند در برهه‌های مختلف زندگی به خواهش‌های نفسانی خود نه بگوید. این نه گفتن دو علت می‌تواند داشته باشد، یک علت مادی، که من مثلا فلان غذا را نمی‌خورم برای اینکه برای من ضرر جسمی دارد، یعنی فرد علم به ضرر این فعل دارد و علم تجربی هم این ضرر را ثابت کرده است. اما گاهی این نه گفتن ریشه در عبد و فرمان پذیر بودن دارد، یعنی من این کار را انجام نمی‌دهم برای اینکه پروردگارم این کار را نهی کرده است، یعنی علم تجربی شاید این ضرر را ثابت نکرده باشد اما ایمان من به پروردگار عالم و قوانین او، به من اجازه انجام فلان فعل حرام را نمی‌دهد هر چند میل من به انجام دادن آن باشد. 🔹سه گام مهم در مجموع، اگر بخواهیم شرط لازم برای حضور در فضای مجازی را اعلام کنیم، باید گفت که سه گام برای رسیدن به این هدف باید برداشته شود. گام اول: عوامل محیطی (مدیریت سالم، زیر ساخت سالم، ابزاربومی، پایش محتوا یا فیلترینگ و...) گام دوم: سواد رسانه‌ای (سواد رایانه ای، رژیم مصرف، تفکر انتقادی، رسانه شناسی و...) گام سوم: عامل بازدارنده درونی یا به عبارتی دیگر مهار نفس و تقوا. متاسفانه برخی از مسئولان و کارشناسان حوزه رسانه، گزینشی به این مراحل می‌نگرند و تنها تحقق یک گام را کافی می‌دانند؛ در حالی که برای محقق شدن کاهش آسیب‌های رایج در فضای مجازی باید این سه گام همزمان محقق شود. برای مثال مدیران دولتی اعم از رئیس‌جمهور و وزارت ارتباطات معتقد به اجرایی شدن سواد رسانه‌ای هستند هر چند همین گام هم ابتر مانده است و تا زمانی‌که عوامل محیطی و عامل بازدارنده اعمال نشود، مشکلات کماکان پا برجا است. برخی دیگر هم تنها محقق شدن عوامل محیطی را کافی می‌دانند که این نگرش هم هر چند آسیب‌ها را کمتر می‌کند اما منجر به رفع مشکلات رایج در فضای مجازی نمی‌شود. از این افراد باید پرسید که آیا به فرض مثال اگر تمام مردم در بستر داخلی و در عضو باشند که اتفاقی مهم و مثبت است، آیا مخاطبان در معرض ترویج شایعه، اعتیاد رسانه‌ای و محتوای بیهوده قرار نمی‌گیرند؟ یقینا هر سه گام از اهمیت ویژه خود برخوردار است و مردم و مسئولین باید برای تحقق این سه گام بکوشند. @savad_rasaneh
🔹انجمن سواد رسانه طلاب برگزار می کند: بازنمایی مفاهیم در 🔹با حضور کارشناسان : حجت الاسلام و المسلمین سعید ارجمندفر دکترمحمد حسین فرج نژاد 🔸زمان: دوشنبه 30 اردیبهشت - ساعت 22 🔸مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، مرکز همایش های غدیر، طبقه منفی 2 @savad_rasaneh
🔹دوره های تابستانه انجمن طلاب برگزار می شود: ویژه طلاب و خانواده های آنان 1️⃣ کارگاه نقد و تحلیل : استاد سعید مستغاثی (پنج شنبه عصر) 2️⃣ مطالعات : دکتر فرشاد مهدی پور (چهارشنبه صبح) 3️⃣ با موبایل (مقدماتی و پیشرفته): استاد روح الله رفیعی (پنج شنبه صبح و عصر) 4️⃣ تولید محتوا در فضای مجازی: آقایان ابوذر ظفری و سید علی موسوی (چهارشنبه عصر) مدارک: یک قطعه عکس، مدرک حوزوی، (50 هزار تومان هزینه کلاس) زمان: ثبت نام تا 29 خرداد تمدید شد زمان کلاس ها تقریبی است و بعد ثبت نام طلاب نهایی می شود. شماره تماس: 371160 داخلی 5157 مکان: صفائیه کوچه 21 ، مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی - واحد سواد رسانه @savad_rasaneh https://eitaa.com/savad_rasaneh
🔻نشست انجمن سواد رسانه طلاب با موضوع بازنمایی مفاهیم قرآنی در سینمای غرب در مرکز همایش های غدیر برگزار شد. @eshragh_mfh @savad_rasaneh