سیدالعلماء
📆 روز بزرگداشت مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی؛ (۵ #اسفند ) 🔺 بیان مراتب معرفت و شناخت از کلام محقق طوسی
⬆️
🔹 مرتبهی معرفت #مؤمن مخلص
«و أعلى منها: مرتبةُ مَن أَحسَّ بحرارةِ النّار بسببِ مُجاورتِها، و شاهَدَ الموجوداتِ بنورها»؛ کسیکه قبول دارد که آتش هست و دود هم اثر آن هست، ولی یک اثری هم در خود میبیند؛ من سردم بود، حالا گرم شدم. این چیزی است که مرا گرم کرده. و این اشیاء همه آثار او هستند مثل خود من و اینها. «و شاهد الموجودات بنورها و انتفع بذلك الأثرَ، و نظيرُ هذه المرتبةِ فی معرفة الله مَعْرِفَةُ المؤمنينَ المخلصينَ الّذينَ اطمَأَنَّت قلوبُهُم بالله و تَيقَّنُوا أنَّ اللهَ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كما وصفَ به نفسَه.» آن دیگر مقام خیلی خوبی است که آسمان و زمین و بنده و شما و اینها #نمایشات قدرتمندی خداست و خداست که الآن بنده را سخنگو میکند که بتوانم حرف بزنم و باشم و جان داشته باشم و شما جان داشته باشید و بشنوید و با هم حرف بزنیم. اینها همه خودسرانه که نیست. ما بیصاحب و بیمنبع و بیکارخانه و موتور که نیستیم. ما هم مثل سایر چیزهای متحرک به موتورها و نیروها، آثار #قدرت الهی هستیم.
🔹 مرتبهی معرفت اهل #شهود
«و أعلى منها: مرتبةُ مَن احتَرَقَ بالنّار»؛ اما کسی را در آتش انداختند آن دیگر نه از دود #استدلال میکند نه از حرارت استدلال میکند. اصلاً آتش را #حس میکند و خود آتش را میشناسد.
«بِكُلّيَّتِه و تلاشا فيها بجُملَتِه»؛ و علاوه بر آن خودش هم درب و داغان میشود!
«و نظير هذه المرتبة فی معرفة الله، مَعْرِفَةُ أهلِ الشهود و الفناء فی الله و هی الدرجة العليا و المرتبة القُصوى، رزقنا الله الوصول إليها و الوقوف عليها بمنّه و كرمه - انتهى كلامه.» تا همینجا عبارت #محقق_طوسی ( رحمه الله) است. پس معلوم میشود که یک مقامی است در #معرفت که #انسان متلاشی میشود!. یعنی دیگر از خودش چیزی باقی نمیماند. هر چه هست معنای #حرفی است و قائم به معنای #اسمی. مثل #تصورات ما نسبت به خودشان که از خودشان هیچاند. هیچیاند. هر چه هست از ماست دربارهی آنها [که آنها را تصور میکنیم].
🔺 ارزش معرفة الله
🔹 اینجاست که حدیث دارد که «و فی الحدیث لؤ یعلموا الناس ما فی فضل معرفة الله تعالی»؛ اگر مردم میدانستند که چه خبر میشود در اینکه #انسان خدا را بشناسد به #شناخت_شهودی؛ «ما مُدُّو اَعیُنَهُم اِلی ما مُتَّعَ بهِ الاَعداءُ مِن زَهرةِ الحیاةِ الدّنیا»؛ اصلاً نگاه نمیکردند به آن چیزهایی که خدانشناسها به آنها افتخار میکنند و به آنها #حریص هستند از ساختمانها و از باغها، از هواپیماها و از کشتیها و از نیروها و هر چه بگویی از کسانی که در غیر از این معرفت #توحیدی قرار دارند، آنها اصلاً به اینها نگاه نمیکنند. مثل کسیکه چند پرِ کاه در دستش گرفته و دارد راه میرود؛ هیچکس نگاه نمیکند که ببیند این چه چیزی دارد. اصلاً آن را چیز نمیداند. مثل مقداری گرد و غبار است که به سر و رویش نشسته، به لباسش نشسته، کسی اصلاً آن را نگاه نمیکند که مثلاً بگوید: آقا به چی داری نگاه میکنی؟ دارم به این گرد و غباری که به کت و شلوار این نشسته نگاه میکنم!. خوب که چی مثلاً؟! هیچی!. اصلاً در نزد اهل معرفت اینطوری میشود #دنیا؛ #طلا و نقرهاش، #زن و #مردش، #زیبا و #زشتش، #پول و حیثیتش، #ریاست و #خلافت و شهنشاهیاش، همهشان از نظر میافتند و هیچ میشوند نزد کسی که خدا را بشناسد.
«کأنّ المراد المعرفة الثقة به تعالی»؛ چون وقتی آدم به چنین مقامی دلگرم شد، «والانقطاع الیه» از همه چیز بُرید و #توکل به او پیدا کرد و #استغناء به او پیدا کرد، دیگر این چیزی برایش باقی نمیماند که اهمیتی برایش داشته باشد و در #فکر آن برود و فکری دربارهاش داشته باشد. همهاش میشود #توجه یکپارچه؛ «الهی هب لی الکمال الانقطاع الیک» [ #مفاتیح_الجنان، #مناجات_شعبانیه ]
این " انقطاع الیک" چنین چیزی است. «ما مُدُّو اَعیُنَهُم اِلی ما مُتَّعَ بهِ الاَعداءُ مِن زَهرةِ الحیاةِ الدّنیا» [ #مجمع_البحرین ج۵ صص ۹۶-۹۷] "زهرة" یعنی زیور. زیورهای #زندگی دنیا پیش اینها لجن میشود و اصلاً قیمتی ندارد که نگاه بکند.
وصلی الله علی محمد و آله الطاهرین
( ۱۴ #جمادی_الثانی ۱۴۲۶ = ۸۴/۴/۳۰)
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
5.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺طریق کسب صفای #دل
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ﻣﻘﺎﻡ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻫﺮا ﺳﻼﻡ اﻟﻠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ
🔹 اين روزها به مناسبت ميلاد باسعادت حضرت #زهرا سلام الله عليها، چند بانو و دانشمند #زن میآیند مصاحبه و صحبت میکنند، بعضی از آنها چنان صحبت میکنند کأنّه اين کمالاتی که #پيامبر در شأن حضرت صديقهی اطهر بيان فرمودهاند و اين بزرگداشتی که برای ايشان قائل بودند -که هميشه وقتی میخواستند به سفر بروند، آخرين کسی که از او خداحافظی میکردند، دخترشان بود و هر وقت که از جنگ و سفر بر میگشتند، پس از برگزار کردن #نماز، اولين جايی که میرفتند به ديدار دخترشان بود و او را در آغوش میگرفتند و میبوسیدند- #فکر میکنند که اینها مربوط به مقام زن است و زن پيش خدا و در #اسلام خيلی مقام دارد!؛
اینجا خلط شده بين مقام زن و مقام #عصمت و مقام #امامت و مقام الگو بودن برای #بشريت.
کسی نمیداند که در اين موجود خاص و اين بانو چه نهفته شده؛ فقط خدا از آن خبر دارد و به پيامبرش خبر داده. و ما همانطوریکه نمیتوانیم مسافت و فاصلهی اینجا را با کهکشانهای فوق کهکشان خودمان تصور کنيم، اصلاً نمیتوانیم اين مقامات را نيز تصور کنيم و نمیتوانیم درک کنيم چنين شخصيتی را که در درون انسانی همراه شود با محو همهی #صفات بشری، طوریکه جز #ذات اقدس الهی، محبوبی و معبودی و پناهگاهی و اميدگاهی در وجودش نباشد، و بيمی از کسی نداشته باشد و اميدی به کسی نداشته باشد.
✅ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نقش بسیار مهم #والدین در مسئلهی بسیار با اهمیت #شهادت به #توحید و #نبوت و #ولایت در #اذان
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 دو سوال طلبهی جوان از محضر مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی و پاسخ ایشان در سال تحصیلی ۸۴-۸۵
بسم الله الرحمن الرحیم
خدمت استاد معظم حضرت آیت الله خسروشاهی (مد ظله)
سلام علیکم
از محضر شما دو سوال داشتم:
۱- برای قاطعیت در اراده چه دستوری میفرمایید؟
۲- برای ترس از گمراهی در این زمان که باقی ماندن در دینداری بسیار دشوار است باید چه کرد؟
با تشکر
بسمه تعالی
برای قاطعیت در #اراده لازمست #دوست و معاشر قاطع پیدا کرد و در صورت کمیابی، #کتابها و سرگذشتهای آنان را تهیه و جدا مطالعه همیشگی نمود.
و دربارهی #ترس از #گمراهی لازمست دوست و معاشر با #ایمان داشت و هر #شبهه و تردید و سردرگمی را با وی در میان گذاشت و در صورت اشکال کتابهای دانشمندان با ایمان را مانند #آفریدگار_جهان و دیگر کتابهای آیة .. #مکارم و آیة .. #سبحانی و امثال آنها را همیشه همراه داشت و در هر فرصتی مطالعه کرد.
کتاب اصول عقائد [ #چهل_درس_در_اصول_اعتقادات ]
آقای #قائمی که در مدارس دینی هم تدریس میشود همراه داشت_ بطور ساده در چهل درس همهی مسائل لازم را مستدل آورده. موفق باشید.
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نهضت #معنویت در بین طالبین علوم
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 سرکوبِ شیعه!
📆 سالگرد مرگ ﺍﺑﻮﺑﻜﺮ ﺑﻦ أﺑﻰ ﻗُﺤﺎﻓﻪ؛ ( ۲۲ #جمادی_الثانی )
🔹 زمانیکه خلفا به زور آمدند و به جای حضرت #علی (علیهالسلام) نشستند، شخصی به نام #مالک_بن_نویره آمد و دید #ابوبکر بر مسند #خلافت نشسته!، گفت: این همان رفیق ما نیست در فلان طایفه؟ گفتند: بله!. گفت: پس چرا اینجا نشسته؟! مگر #پیامبر جانشین خودش را انتخاب نکرده بود؟! خلاصه چون جوابی نداشتند اوضاع و احوال مسجد داشت به هم میخورد که دستور رسید او را بیرون کنید!.
او رفت به قبیله خودش و #سیاست خلافت برای اینکه او را خفه کنند و دیگر کسی جرأت نکند همچین اعتراضهایی بکند؛ #خالد بن ولید را مأمور کرد با یک سپاهی بروند سراغش؛ چون که این قبیله به ابوبکر #زکات نمیدادند. خالد هم چون میدانست حریف قبیله نمیشود، ابتدا به عنوان مهمان رفت خدمت رئیس قبیله، دستور داد به همراهانش که دست و پای مالک را ببندند و گردن او را زدند! و همان شب هم با زن مالک همبستر شد!.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
48.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 اهمیت دعای وارده در شب #جمعه: «یا مَن فَتَق العقولَ بمعرفته»¹
🔹 خصوصیات #معلم دلسوز و واقعی؛ دلسوزیهای حضرت #زهرا سلاماللهعلیها؛ «یا بنی! الجار ثم الدار.»²
🔸 امکان استفاده از #علوم روز در خدمت #معارف الهی
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
___
۱) [ #مفاتیح_الجنان دعای سحر #جمعه]
۲) [ #بحارالانوار ج۴۳ صص۸۱-۸۲]
@seyedololama
🔺 خطرات نفاق
🔹 اگر #انسان با دلش #عقاید را سنجش کرد که در #دل من چه هست؟ و عقاید صحیح چه میگوید؟ و دید که #عیب دارد و ناباوری دارد و دید که یک جای #دین و اعتقادش یک #وسوسه و سوسهای هست، ولی با این ساخت و این عیب را در صدد معالجهاش برنیامد، این -نعوذ بالله-
کمکم «فَزَادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا»؛ [ #بقره :۱۰] میشود. این استکه آنوقت انسان خودش را #مصلح و #اصلاحگر میداند و دیگران را #مفسد میداند!؛ «وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ»؛ [ #بقره :۱۱]؛ میگوید: اتفاقاً ما داریم #خدمت میکنیم و ما میخواهیم #کشور را به جایی برسانیم و از اینجور حرفها!. و کمکم جوری میشود که #دشمن میشود با کسانیکه میخواهند خلاف #نفاق او حرفی بزنند و چیزی بگویند. و این مسئله یک قسمتش از #نادانی سرچشمه میگیرد؛ «النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا»؛ [ #نهج_البلاغه حکمت ۱۶۳] انسان کمکم آن چیزی را که به آن #جاهل است را به آن اکتفا نمیکند که من جاهل هستم و فلانی #عالم است، بلکه کمکم به اینجا میرسد که اصلاً فلانی عالم نیست و بیسواد است و من با فهم هستم و چیز میفهمم!. این است که در برابر و مقابل میایستد و مقابله میکند. کمکم اهل #ایمان به نظرش سفیه و نادان و ساده دل و ساده اندیش و فریب خورده میآیند و خودش مصلح و #متفکر قرار میگیرد!.
۸۲٫۲٫۲۹
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
20.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺بیاناتی پیرامون حقیقت #اسلام و چگونگی احیای اسلام در #جمهوری_اسلامی؛ «انّ الدّین عنداللَّه الاسلام»¹
«وَمَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ»²
🔹 معنای #ذکر: «إِنَّ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَىٰ عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ سُجَّداً»³؛ خطر #غفلت
🔸 برنامهی شروع اصلاحات اجتماع از #خانواده و #مدرسه و #محله
🔺 حل مشکلات با تربیت #مسلمان واقعی؛ «رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِن ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَا»⁴؛ پذیرش #فرهنگ خارجی و #اسلام_آمریکایی به جای اسلام واقعی
۸۸٫۱۰٫۱۱
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
____
۱) [ #آل_عمران :۱۹]
۲) [ #آل_عمران :۸۵]
۳) [ #اسرا :۱۰۷]
۴) [ #بقره :۱۲۸]
@seyedololama