📆 روز بزرگداشت و سالروز وفات جناب سلمان فارسی سلام الله علیه ؛ ( ۸ #صفر المظفر ۳۶ ق)
🔺 میگویند: #سلمان از #ایران حرکت کرد. دور دنیا به هر جایی شد، میگردید پی آن کسی که میخواست. میدانست که از طرف خدای متعال و پروردگار عالم، یک کسی هست که صدای خدا را در جهان بلند میکند و میدانست که این صدا، به او خواهد رسید، تا بالأخره به محضر شریف #نبوتی رسید و شد: «سلمان مِنّا اهلَ البیت»¹. چه مقامی است!. از #شیراز یک کسی پا بشود، با آن وسائل آن روز پیادهروی، با عصای چوبی و، تو این سنگ و چوب و خار و اینها راه برود تا آن خواستهی خودش را پیدا کند. افرادی که اینجور هستند، اینها از طرف مقام اقدس #ولایت کبرای الهی، با آنها #توجه میشود و زیر بالشان گرفته میشود!.
۹۵/۵/۱۷
🔺 ... در اخبار دارد که «سلمان مِنّا اهلَ البیت»
خب این "منّا اهل البیت" که بیان شده، اگر کسی در مقام ترقیات #انسانی نباشد که "منّا اهل البیت" نیست. #عایشه هم در جوار #اهلبیت بود، ولی "منّا" نبود. پس جناب سلمان که در مقام #فهم و #شعور و ادراک و #عبادت میآید در ردیف آنها قرار میگیرد، به خاطر این است که آن #تعلیمات و تأدیبات و آن #تربیت ها را میپذیرد؛ وقتی پذیرفت، خودش به #بلوغ میرسد. خودش که به بلوغ رسید، میفهمد که برای چه بوده و خودش که بوده است. خلاصه اینکه #انبیاء و #اولیاء (علیهمالسلام) #مربیان تحمیلی نیستند. مربیان طبیعی #انسان اند و تجاربشان، تجارب بسیار عمیق و مفید و نافع برای #بشر است.
۷۷/۲/۲۸
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
_______
۱) [ #بحارالانوار ج ۱۰ ص ۱۲۳]
@seyedololama
📆 سالروز شهادت جناب عمار رضی الله عنه؛ (۹ #صفر المظفر ۳۷ ق)
🔹 #دشمنان مذهب #شیعه، همانهایی که نه #نماز شان، نه #حج شان و نه #عقاید شان مثل ماست، احادیثی نقل کردهاند که خداوند به واسطهی اینکه میخواسته ما سند داشته باشیم، اینها را کور و کر کرده تا این احادیث را نقل کنند و ما دیگر #شبهه ای در #روایت نداشته باشیم.
میفرماید: حضرت #رسول (صلیاللهعلیه وآله) خطاب به #عمار فرمود: «تقتلک الفئة الباغیة». همان دستهای که نویسندگان این #حدیث وقتی اسم بزرگشان #معاویه را میبرند، یک "رضیاللهعنه" نیز میگویند این حدیث را نقل کردهاند. به طوری در #تاریخ_اسلام این مطلب ثابت است که در روز #جنگ با معاویه، وقتی که جناب عمار #شهید شدند، در لشکر معاویه همهمهای رخ داد و همه به یاد این کلام حضرت افتادند و معاویه که دستپاچه شده بود گفت: #علی، عمار را کشت نه ما، چون او عمار را به جنگ آورد!.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
▪️ مظلومیت مولا امیرالمؤمنین علی علیهالسلام
🔹 با اینکه حضرت #موسی (علیهالسلام) معجزات عجيبی به مردم نشان داد که ديگر جای ترديد باقی نبود، اما قوم ايشان چنان بی تصميمی و بی عزمی نشان دادند که حضرت موسی (علیهالسلام) عرض کرد: خدايا! من تنها خودم و برادرم را میشناسم و با ديگران کاری ندارم!. حضرت موسی (ﻋﻠﻴﻪالسلام) اين قدر غريب بود که وقتی در محضر الهی آمار خودش و پيراونش را معرفی کرد؛ فرمود: تنها خودم هستم و برادرم!.
#پيامبر اسلام هم همینگونه حضرت #علی (علیهالسلام) را در #غدير خم معرفی فرمود، و #قرآن و #عترت را در حديث #ثقلين همینگونه معرفی نمودند. پس اینها را بايد از مقام #زن و #مرد مجزا دانست و کاملاً جدا کرد.
🔹 مردانی که #مسلمان میشوند و تا آخر عمر #عبادت و #جهاد و تحمل زحمات میکنند و روزها، #روزه و شبها، طاعت و هنگام مبارزه با اعداء باکی ندارند و دست و پا، يا چشمشان را در راه خدا فدا میکنند، همهی اینها مقاماتی مربوط به انسان #متدين خوب است که عزم راسخ دارد، اما #عزم راسخی که مخصوص #امامت و #رسالت است در هيچ کجا وجود ندارد جز همان که پيامبر اکرم نشان دادند و فرمودند: «اَنتَ مِنّی بِمَنزلة هارونَ مِن موسی»
#هارون تنها يار حضرت موسی بود، حضرت علی علیهالسلام هم دومين نداشت؛ حضرت #زهرا سلام الله عليها نيز دومين نداشت.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 اللهم صل علی علیٍّ امیرالمومنین و وصی رسول رب العالمین عبدک و ولیک و اخی رسولک و حجتک علی خلقک و آیتک الکبری و النبأ العظیم
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
سیدالعلماء
به مناسبت سالروز درگذشت شهریار رحمهالله
♦️ از مرحوم شهریار اشعاری نقل کردهاند:
"همه دردها از تو و خود نبینی
همه نسخهها در تو و خود نخوانی"
خوب اگر همهی دردها از توست یعنی ای انسان تمام گرفتاریهایت از خودت سرچشمه میگیرد. خب هیچ انسانی نیست که سرچشمه بدبختی برای انسانیت را نخواهد بداند و نخواهد که وظیفه خودش را انجام دهد.
🔹 پس معلوم میشود این خواست همهی بشر است. چون بشر از دردها مینالد، از بدبختیها مینالد، از گرفتاریها مینالد. خب به او میگویند که گرفتاریهایت از خودت است. عجب! پس من چرا خودم را نشناختم، که گرفتاریهای خودم را برطرف کنم دیگر راحت باشم.
🔺 دنیا اگر بهشت شود، این سؤال را فوری خواهد کرد. هر جا، از هر کس این سخن بیاید این حرفها دنبالش هست که پس چرا قانونهای بینالمللی که در همهی کشورها هست، از اینجا شروع نشده؟ از شناخت انسان خودش را و از اینکه انسان مرکز همهی گرفتاریهای خودش است و همهی دواهای خودش هم در خودش است؟
🔸 اگر ما در یک قطار یا هواپیما با مردم کشورهای ناشناخته و خارج از زبان و از گفته و از رسم و رسوم ما یک ساعت بنشینیم، اول حرف ما باید همین باشد که آیا تو خودت را میشناسی؟ من خودم را میشناسم؟ آیا دوای دردهای دنیایی که الآن همه مبتلا هستند چند تاست؟ کدام است؟ گفتهاند که از خود ماست و نسخهاش هم در خود ماست. میبینیم اینطور نیست. همه غافلند.
⁉️ این عجیب است واقعاً که اگر اینطور است، اگر این حرف درست نیست، چرا مرحوم شهریار این را بیان کرده است؟! چرا سایر شعرا و ادبا همین حرفها را زدهاند؟! پس همهی این حرفها را قبول دارند. اگر درست نبود که اینطور نبود. همهی این کتابها را قلم سرخ باید رویشان میکشیدند و میگفتند اینها حرفهای چرتی و بیفکر و بیعقلی زدهاند.
🔹 هیچکس نگفته که شهریار غلط کرده این حرف را زده. تا برسیم به انبیاء و اولیاء و کتاب شریف قرآن کریم.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 دعایی است از پیامبر اسلام که در روز اول سال در مفاتیح نقل شده که حضرت دعا میکردند خدایا: اللّهُمَّ أَنْتَ الإِلهُ الْقَدِيمُ وَ هذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ،
اول کلمه انبیاء و اولیاء این است که بشر تو یک میوهای از یک باغستانی هستی که صاحب آن و باغبان آن، قدرتمندِ جهانآفرین است. این چرخه ماه و سال را داری میگردانی.
🔸 حالا اول سال است من از تو خواهش دارم که مرا به خود وا نگذاری که من سرگرم عواملی شوم که مرا از سعادت دور کند.
🔹 پس معلوم میشود که اول وظیفه خودشناسی از اینجا شروع میشود که انسان صاحب خودش را ملتفت میشود. صاحبی که نمیتواند بگوید ندارم.
🔺 من خودم صاحب خودم نیستم، در 10 سال پیش، 20 سال پیش، 50 سال پیش، 100 سال پیش اصلاً معلوم نبود آهکی ریگی سنگی معدنی آتشی گازی تو اینطوری هستی! تو هیچی نبودی. حالا آمدی به صورت یک انسان. چه کسی تو را اینطوری کرده؟ خب سروکارت را با او بنداز، با او حرف بزن، از او کمک بگیر، راه بیفت رو بسوی سعادت.
🔻 پس اول نقطه شد، شناخت انسان خودش را و وظیفه خودش را که از خودش در نسخه خودش ثبت شده.
🔹 اگر ما طوری بودیم که هیچ کجای وجود ما از طرف غیر نبود، خوب غافل میشدیم. اما حالا میبینیم تمام وجود ما، از ناخن ما گرفته تا موی سر ما، از خود ما نیست.
🔸 أَنْتَ الإِلهُ الْقَدِيمُ هذِهِ سَنَةٌ جَدِيدَةٌ، وارد عمری شدیم جدید از تو کمک میخواهیم. تو باید دست ما را بگیری و به راه سعادت ما بکشانی و حرکت بدهی.
❗️ بالاخره این نوشتهها و این حرفها باید بوی عمل بدهد، باید وارد تحرک بشود و سرچشمه تحرک هم باید از همه جای کشور بالخصوص شورای انقلاب باشد، مجلس شورا باشد. دانشمندان و معلمین باشند، تمام این موضوع را بدانند که این شهریار مرحوم فرموده:
همه دردها از تو و خود نبینی؛ چشم نداری ببینی. چشم عیب بینی از خود نداری. پس این یک قسم کوری است که بشر گرفتار آن شده است.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
💠 عبادت معصومین علیهمالسلام
🔺 ائمه ما در کنار خانه خدا، در مساجد، در جاهای دیگر، اینطور عبادات میکردند و غیرمستقیم به کسانی که مثل این بنده خدا اهل این مسائل بودند تعلیم میدادند. آنهایی که اصلاً کاری به این چیزها ندارند که نمیفهمند، ولی آن کسانی که اهل فهم و شعور و عبادت بودند، اینها تربیت میشدند، اینها به خود میآمدند.
🔹 مثل همان حالی که جد بزرگوارش در آن نیمهشب که از بالای دارالحکومهاش پایین میآمد، دست به دیوار میگرفت؛ ـ خواندیم ـ نزدیک بود بیفتد، نمیتوانست خودش را حفظ بکند، از بس آیه شریفه در وجودش اثر کرده بود؛ «إِنَّ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ (۱۹۰) الَّذينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِياماً وَ قُعُوداً وَ عَلى جُنُوبِهِمْ وَ يَتَفَكَّرُونَ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَكَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ» (آل عمران:۹۱)
🔸 میخواند و ناراحت بود و ـ به فارسی ماـ تِلو تِلو میخورد و نمیتوانست تعادل خودش را حفظ بکند. بعد آن دو نفر گریهکنان گفتند این چه حالی است داری یا امیرالمؤمنین و ما چه کنیم؟! فرمود خدا بر من و تو حاضر است و این مصیبت را نمیشود تحمل کرد.
❌ بالاترین مصیبات بنده این است که در حضور خداست. اگر در این قدری تأمل کند مثل فولاد، مثل سرنیزه به جگرش فرو میرود و نمیتواند تحمل کند. حالاتی برایش ایجاد میکند و اینطور میشود.
🔺 بنابراین اقرار به گناه، اقرار به معصیت، اقرار به تقصیر از زبان و وضعش میبارد که همان «یا مَن تَجلَّی بِقلوبِ اَولیائِه حتّی قامَ بینَ یَدیک مُتِمَلِّقین» اینها حالشان عوض میشود، از خود دیگر حرف نمیزنند، وجودشان حرف میزند، وجودشان اظهار عجز و ناراحتی میکند.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🏴 بیاناتی بسیار ارزشمند از علما پیرامون ضرورت اتصال روحی با ائمه علیهمالسلام از راه توسل
🔺 #علما فرمودهاند: علامت #توجه و #بیداری این است که #حال انسان مثل حال کسی باید باشد که گمشدهای دارد. چطور وقتی کسی در سفر مثلاً کیف پولش را گم میکند در همهی احوال به #فکر گمشدهاش است، حتی در حال غذا خوردن، خوابیدن و از خواب برخواستن. #طلبه و #انسان بیدار نیز باید یک چنین حالی داشته باشد.
برای این مطلب بزرگان اهل #معرفت در بیان روحانیتِ #قرآن اشعاری آوردهاند:
هست قرآن حالهای انبیاء
ماهیانٍ بحر پاک کبریا
ور بخوانی ور نه این قرآن پذیر
انبیاء و اولیاء را دیده گیر¹
#انبیاء (علیهمالسلام) کسانی هستند که از طرف خدا مأموریت دارند تا #جسم و #روح و #تمدن های بشری را #اصلاح کنند. اینها کسانی هستند که با دریای #لطف و #کرم و #عظمت خدا آشنا و در آن شناور هستند. با خدا همنفساند و با او همسخن و هممجلساند که شرح حال آنها در سورههای قرآن مثل #نوح، #انبیاء، #لقمان و… آمده است و راه آشنائی با روحیات انبیاء (علیهمالسلام) خواندن و شنیدن قرآن مثل قاریان قرآن نیست بلکه راه آن:
چون تو در قرآنِ حق بگریختی
با روان انبیاء آمیختی
این است که انسان از #زندگی خود فرار کند و به حالات انبیاء (علیهمالسلام) متوجه بشود و بین خود و آنها تناسب و آمادگی ایجاد کند.
#زیارت_عاشورا برای همین است که انسان به وسیلهی #لعن و #سلام آن، از #اجتماع یزیدی و ابن زیادی و عمرسعدی و شمری (لعنهمالله) فرار کند و به روح ابوالفضلی (علیهالسلام) پناه ببرد و این ممکن نیست مگر اینکه انسان طعم دوری از روحانیت را درک کرده باشد.
در احوال شیخ #مرتضی_زاهد (علیهالرحمة) آمده است که در شبانهروز دو مرتبه زیارت عاشورا میخوانده است. ممکن است این سؤال پیش بیاید که طلبگی با اینگونه عباداتِ وقتگیر خیلی سازش ندارد. در جواب باید گفت که طلبگی مانند غذائی است که نمک ندارد و این زیارات نمک آن محسوب میشوند.
مرحوم حاج میرزا جواد آقا #ملکی_تبریزی (علیهالرحمة) از شیخ #انصاری (رحمهالله) نقل میکند که طلبهای به ایشان عرض کرد که من به خاطر #درس و #مطالعه نمیتوانم #نماز_شب بخوانم. ایشان فرمودند: تو قلیان میکشی؟ گفت: بله. ایشان فرمودند: نماز شبت را جایگزینِ وقت قلیان کشیدنت کن. ایشان به این مطلب اشاره دارد که انسانی که #مراقبه دارد، مطالعه را با نماز شب معاوضه نمیکند، بلکه با کارهائی که برای انسان ضرر دارد جایگزین میکند، نه با کارهائی که نباید آنها را حذف کرد.
مرحوم آمیرزا عبدالعلی آقا #طهرانی (رحمهالله) پدر بزرگوار حاج آقا #مجتبی_طهرانی (رحمهالله) به من سفارش میکردند که در روز یک زیارت #سیدالشهداء (علیهالسلام) بخوان ولو نیم صفحهای، یا یک صفحهای؛ اما همان آمیخته با روح انبیاء و اولیاء (علیهمالسلام) باشد. اصل این است، کمیت مهم نیست.
باید این #زیارت برای انسان دلسوختگی بیاورد و خود را با اولیاء همدرد ببیند. طلبهای که همدرد حضرت #علی_اکبر (علیهالسلام) شد خوشا به حالش، هر #مسجد و #مدرسه ای برود، در هر گوشهی #کشور باشد، #مردم را بیدار و هوشیار میکند.
ای خنک، آن مُرده کز خود رسته شد
در وجود زندهای پیوسته شد
یعنی تا یک موجود زندهای پیدا نشود و انسان با وجود او رابطه پیدا نکند، #حیات او در وجود انسان دمیده نمیشود. و حالا که ما دسترسی به این #علمای_ربانی نداریم راهش همین #توسلات به #معصومین (علیهمالسلام) میباشد ولو نیم ساعت در شب یا #بینالطلوعین. حتی در قدم زدن بعد از #نماز صبح میشود انسان در تماس با ارواح انبیاء(علیهمالسلام) قدم بزند.
۸۸٫۷٫۱۹
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
_______
۱) [ #مثنوی]
@seyedololama
🔺 وقتی انسان به چیزی کاملاً متوجه شد، به وسیلهی او به آن مسرور میشود و از دوری از آن ناخشنود و غمناک میشود. اما اگر آمد و فهمید که وظیفهی او با مالک الملوک خودش اموری است که یکیاش این است که بندهی او باشد نه بندهی خواستههای خودش، بنابراین خشنودی و ناخشنودی او دیگر عوض میشود.
🔸 زیارت عاشورا در بندگی انسان قرار میگیرد.
یعنی بنده وقتی فهمید که یکی از مقربان درگاه الهی به یک مصیباتی مبتلا شده، آنوقت دل غمین میشود. به چه علتی؟ نه برای خاطر نسبتهای مادی، بلکه برای خاطر اینکه مالک الملوک او مقربانی داشته، آن مقربان در راه بندگی او دچار مصیباتی شدند. دلش میگیرد.
🔹 و لذا وقتی که زیارت عاشورا تمام شد سر میگذارد بر سجده و بر این نعمت تشکر میکند و میگوید: «الحمدلله علی عظیم رزیّتی».
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama