eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
692 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 #زندگی این جهان، مانند مواد #مخدر عمل می‌کند و آدم را متوجه همان زندگی کودکی‌اش می‌کند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 ماه مبارک رمضان، ماه ضیافت الهی 💠 ماه و ضیافت خدا برای این است که انسان سر سفره‌ی خدا بنشیند و از لقمه‌ی خدا بگیرد به دهانش بگذارد و کند. دعایش را هم بخواند؛ بگوید: خدایا! به برکت لطف و عنایت تو که دهان و دندان و گوارش و حلق سالم دادی، میوه‌ی تو را بر می‌دارم و با آن افطار می‌کنم. چه خدای خوبی هستی. چه صاحب‌خانه‌ی خوبی هستی. قربونت برم!. آن‌وقت، آن شب دیگر به زحمت خوابش می‌برد. من از خود مرحوم شنیدم که فرمود: من در عمرم یادم نمی‌آید که یک شب ماه رمضان خوابیده باشم. خیلی حرف است! انسانیم ما... ۸۸.۵.۲۷ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
‌ 📅 ۴ رمضان المبارک؛ سالروز هلاکت زياد بن ابيه لعنة الله علیه (۵۳ ق) 💠 جریانی از بدعت‌های لعنه الله و دشمنی‌های او با کمک افرادی همچون بن ابیه لعنه الله، با خاندان ، عرضه می‌گردد. ❌ 🔊 نقش در انحرافات صدر ؛ نمونه‌ای از معاویه لعنه الله در اسلام؛ شهادت مرد قوّاد برای الحاق زیاد بن ابیه لعنه الله به معاویه لعنه الله ۹۴.۴.۱۰ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 استفاده از ضیافت الله مخصوص چه کسانی است؟! 🔹 در فرمودند: "بدانکه اول شرط مجاهده با نفس و حرکت به جانب حق تعالی تفکر است". ارتباط این یک سطر با ماه شریف بسیار دقیق است؛ چون حرکت به جانب حق تعالی، یعنی رفتن به سر سفره‌ی حضرت حق. پس ماه رمضان که ماه ضیافت است، معنایش این نیست که همه‌ی مردم ولو خودشان حرکتی نکرده‌اند، سر سفره نشسته‌اند. نه!. از این عبارت امام معلوم می‌شود که باید متحرک و مستقبل و رو کننده باشد، نه پشت کننده‌ی به ضیافت!. پس اول شرط حضور در الاهی که ضیافت خداست است. و این که فرمود «اول شرط مجاهده‌ی با نفس»؛ معلوم می‌شود که نفس مانع از حاضر شدن در ضیافت است؛ با او باید مبارزه کرد و او را از جلوی راه برداشت. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
اوصاف بی بدیل امام سجاد علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
2.88M
🔺 مطالبی بسیار مفید پیرامون 🔹 اوصاف بی‌بدیل علیه‌السلام 🔸 ما واقعاً در خدمت ائمه علیهم‌السلام هستیم؟! 🔺 ای نموده ضد حق در فعل درس در میان لشکر اویی بترس! ( ) 🔹 طلب ای عاشقان خوش‌رفتار طرب ای شاهدان شیرین‌کار ( ) ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 همین‌که ما مطمئنیم به خود و خیلی راحت حرف می‌زنیم، با این‌که ممکن است همین حالا #مرگ ما تقدیر شده باشد؛ از کوریِ #دل است!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 بزرگداشت مرحوم ملاصدرا (۱ خرداد) 🔹 مرحوم علامه قدس سره یک مطلب خوبی در مقدمه‌ی کتاب درباره مرحوم فرموده‌اند که پیش‌آمدی که کرد و خداوند متعال اسباب لطف خود را در یک عصری که عصر اوج‌گیری طبیعی در بود و منجر به سست شدن جنبه‌ی مردم گردیده بود، به انجام رسانید، که سبب پیدایش این بزرگ‌مرد و بعد هم شاگردان پیرو ایشان گردید، که این باعث شد که سدّی در برابر نفوذ لامذهبان با سلاح علم ماشینی در بشوند و جلوگیری کنند. ۷۹.۹.۱۲ 🔹 ما به این علت به جایی می‌رسیدند که داشتند؛ چون از و لذات و زندگی‌های معمولی صرف نظر می‌کردند؛ عالَم ملکوت هم که در آن دریغی نیست، کمک‌شان می‌کرد و می‌شدند حاجی ، می‌شدند و امثالهم. در شرح حال ملاصدرا نوشته‌اند که گویا هفت سفر پیاده مشرف شده! آدم می‌خواهد باورش نیاید؛ این بوده، معجزه بوده، چی بوده! این‌ها برای خاطر این‌که وقتی که از خانه بیرون می‌آمدند و به سمت خانه خدا می‌رفتند، اصلاً در تصورات و مثل ما نبودند، فلذا هم در شعر ادبی‌اش می‌گوید: در بیابان گر به شوق کعبه خواهی زد قدم سرزنش‌ها گر کند خار مغیلان غم مخور ۸۰.۱.۲۹ 🔹 بزرگان ما مثل برای حل مشکلات‌شان در ، متوسل به حضرت علیهاالسلام می‌شدند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 در مورد این مطلب که که انسان را سيراب می‌کند، چند گونه است، شهيد در بحث فلسفه کتاب اين مطلب را فرموده که فلسفه تقسيم می‌شود به و و همچنین و را نیز به يک معنا شامل می‌شود. بعد می‌فرمایند که مرحوم آمد و این‌ها را با هم مخلوط کرد و از آن‌ها چيز جدیدی ايجاد کرد، نه این‌که التقاطی باشد که از هر کدام يک چیزی بگيرد، نه. و تقريباً عقل را تکميل کرد که خواص اين علوم شد . اما نيز دو جور است: حکمت رسمی و حکمت متعاليه. حکمت رسمی همين خواندن‌ها و کردن‌ها و شب نخوابی‌ها و مطالعه هاست که می‌شود يک و متخصص در علوم عقلی، اما ملاصدرا می‌گوید که اين کافی نيست و انسان بايد از جهت نيز سيراب شود، اين است که نزديک کرده فلسفه متعاليه را به عرفان و فرموده بدون و و ، درس‌های مرا نخوانيد که به جایی نمی‌رسید!؛ اول خطبه‌ی را مطالعه کنيد و اول خطبه ملا هادی را در که این‌ها خلاصه حرف‌شان را در اين خطبه‌ها زده اند. مرحوم صاحب اسفار (مرحوم ملاصدرا) می‌فرماید: «فابدأ يا حبيبی قبل قراءة هذا الكتاب بتزكية نفسك عن هواها». يعنی به گونه‌ای باش که درس که می‌خوانی برای غير خدا نخوانی، اگر درس برای غير خدا می‌خوانی، کتاب مرا ببند و کنار بگذار که به دردت نمی‌خورد و از اول شرط می‌کند. مرحوم ملا هادی سبزواری در اول خطبه‌اش اين موضوع را بسيار شيرين بيان کرده، می‌فرماید: زمان ما، زمان قحطی است؛ برای این‌که کثرت نمی‌گذارد که باران بر دل‌ها ببارد و اين مطالب را بيان می‌کند. پس معلوم می‌شود که فلسفه‌ی ملاصدرايی يک چیزی مخلوط از عرفان و عقل است و لذا مرحوم حاجی در بعضی از جاها به مطلبی که می‌رسد می‌گوید که اين حرف را شخصی زده که نداشته بلکه داشته مثل شيخِ احسائی؛ «من له حظ من الذوقيات و لا حظ له من النظريات» پس معلوم می شود که حکمت صدرایی هم تعقل و منطق قوی می‌خواهد و هم می‌خواهد. و اگر هر يک از این‌ها نباشد، مرحوم می‌فرماید که کتاب مرا بی‌خود باز نکن و مطالعه نکن چون همه‌اش حرف است و به جایی نمی‌رسی و می‌گوید که من هم به جایی نرسيدم و مدت‌ها عمرم را صرف کردم در فهم کتب فلاسفه ولی آخر ديدم که جز از راه و به جایی نمی‌رسم ولذا مطلبی را به ملاصدرا نسبت می‌دهند که شبيه معجزه است و آن اين است که او هفت سفر پياده به مشرَّف شد. و در بيابان و راه‌های خطرناک و با آن وضع قديم هفت بار به حج رفت و در سفر هفتم نيز در فوت می‌کند، ملاصدرا يک چنين شخصی بوده. ۸۷.۵.۲۳ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 ﻋﺎﻟﻢ ﺭﺑﺎنی 🔹 «الناس ثلاثة: عالم ربّانی...»؛ یعنی مردم سه گروه هستند: یکی از آن‌ها دانشمندی است که دارای علم شده از سمت خدا است! بنده از مرحوم آیت الله حاج میرزا (رحمه الله) شنیدم درباره‌ی مرحوم شیخ (رحمه الله) فرمود: ایشان در جوانی به این فکر افتاد که دستور اسلام پیرامون را انجام دهد؛ زیرا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرموده: کسی که این سنت من را قبول نداشته باشد از من نیست. از طرفی هم حالاتی داشت که با این‌طور مسائل بشری و نمی‌ساخت؛ زیرا غرق در خدا بود. ولی از طرفی هم تکلیف داشت و باید عمل می‌کرد. این بزرگواری که هم بود و هم غرق در ربّانیت بود، ازدواج کرد. بعداً در شب زفاف بیرون آمد که برود حمام؛ همسرش خواب دید که فرشتگان از آسمان نازل شدند که آب غسل شیخ مرتضی را - مثل شیشه عطری که ما هدیه می‌بریم- برای ملائکه به عنوان هدیه ببرند!؛ چون این بزرگوارِ ربانی، ازدواج کننده ربانی، غذا خورﻧﺪﻩ ربانی و متکلمِ ربانی بود. وقتی من خدمت‌شان رسیدم خیلی پیرشده بودند. گویا برای حضور در جلسه روی دوش می‌بردندشان. به او عرض کرده بودند که: مشرف نمی‌شوید؟ ایشان فرموده بودند: من هر شب که به جلسه می‌آیم، یک کربلا حساب می‌کنم. چون می‌دانم امام (علیه‌السلام) از من چه می‌خواهد، این است ! ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 واکنش مؤمنین واقعی در امتحانات و بلایای الهی 🔹 «وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (۱۵۵) الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ»؛ (:۱۵۶) چه طور انسان می‌شود؟ می‌آید در بین مردمانی که این‌ها می‌گویند، ؛ و با حق و حقیقت طرفند و شهادتین می‌گویند و و دین را قبول می‌کنند. اما اتفاق می‌افتد که در همان سالی که این مُشَرَّف به شهادتین اسلام شدند، قحطی می‌شود. عجب! ما سال‌ها بت‌پرست و بودیم، وضع‌مان خوب بود، ولی امسال که آمده‌ایم به حساب متدیِّن شده‌ایم و اهل شده‌ایم و ماه ، گرفتیم، باران نیامد! این چه طور است؟! همین است دیگر. تو برای باران آمدی مسلمان شدی یا برای واقعیت جهان ؟ آیا تو را به این کشانید و به این دین مُشَرَّف شدی؟. این‌ها این‌طوری است و در همین آیاتی که خوانده شد این مطلب آمده «و لَنَبلُوَنَّکُم»؛ باز با تأکید است؛ حتماً این‌طور است که قطعاً امتحاناتی مانند امور ترسناک و وحشتناک، زیان و ، کمبود مسائل مربوط به باغ‌داری و کشاورزی و میوه‌ها و این چیزها پیش می‌آید. بعد می‌فرمایند که «و بَشِّرِالصّابِرین»؛ آن‌هایی که این ایمان‌شان اهل واقعیت باشد، دیگر تکان نمی‌خورند از جای‌شان که بگویند: عجب! این برای ما آمد نداشت!. باید یک دینی پیدا کنیم که وقتی آن دین را در خود پیاده کردیم، نتایج بیشتری ببریم، ولذا آخر آیه می‌فرماید که «و بَشِّرِالصّابِرین»؛ بشارت بده به کسانی که با پایداری از به خوبی بیرون آمدند. حالا این‌ها چه کسانی هستند؟ آن‌هایی که پیشه می‌کنند از امتحان؛ «الَّذین إذا اَصابتهُم مُصیبة» تا حالا اهل نبودند و امسال اهل عبادت شدند، بلیط گرفتند، مقدار زیادی پول دادند، بنا شد مُشَرَّف بشوند ، ، ، ماشین‌شان سرنگون شد، همچنین چیزی شد. این‌ها می‌گویند: «إنّا لله و إنّا الیه راجعون»؛ ما فهمیدیم که از خودمان چیزی نیستیم، پیش‌آمدهای ما دست ما نیست. ما وظیفه‌ای داریم و به آن باید عمل کنیم، هر چه پیش‌آمد شد، روی چشم ما و روی قلب ما و مورد استقبال ما، مورد ممنونیت ما. متشکریم، "هر چه پیش آمد، خوش آمد". این معنای است. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🍃 برنامه‌ی زندگی را، انسان ترسیم می‌کند، مثل آئینه نشان می‌دهد که انسان یعنی موجود هیچ‌کاره، دست‌خالی، بی‌سرمایه، بی‌نیرو، بی‌دانایی، تا آن‌جایی که هِیْ می‌رود عقب تا می‌رسد به یک ذره از میلیون‌ها ذراتی که درون منی هست! خب فاصله‌ی آن ذره‌ای که از تشکیل ذراتِ زن و شوهر پیدا می‌شود تا یک آقایی که الآن علومی پیدا کرده، قدرتی پیدا کرده، فاصله‌شان از زمین تا آسمان هم بیشتر است. آن‌وقت این مثل این می‌ماند که من یک قورباغه بودم، یک مورچه بودم، حالا به یک‌باره مرا یک آدم کرده‌اند! آن دست کسی که مرا این‌جور کرده، چه جوری ببوسم؟! این است که قدردانی موجودات از خدا ممکن نیست؛ وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ؛ (:۷۹)؛ کسی نمی‌تواند بگوید من حقِّ قدرِ او را دادم. این‌جا هم حضرت علیه‌السلام فرموده: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ»؛ (؛خطبه۱)؛ حرف، از در می‌آید، عقل هم از منی در آمده! این عقل و این حرفی که اولش منی بوده، حالا آمده به جایگاهِ حرف زدن نشسته، به منبر نشسته، به مدیریت نشسته؛ پس این هیچ‌گاه نمی‌تواند بگوید: من و تو؛ به آن مبداء خودش بگوید: من و تو؛ من تو هستم. من کو؟! اول من‌ات را پیدا کن، بعد بگو من بنده‌ی تو هستم. اول دعای شریف چیست؟؛ «إِلَهِی لا تُؤَدِّبْنِی بِعُقُوبَتِكَ وَ لا تَمْكُرْ بِی فِی حِيلَتِكَ مِنْ أَيْنَ لِیَ الْخَيْرُ يَا رَبِّ وَ لا يُوجَدُ إِلّا مِنْ عِنْدِكَ وَ مِنْ أَيْنَ لیَ النَّجَاةُ وَ "لا تُسْتَطَاعُ إِلّا بِکَ"»؛ من از این خفت و ذلت، جز به وسیله‌ی تو نمی‌توانم در بیایم و بشوم من و بگویم من بنده‌ی توام. پس فاصله، فاصله‌ی مقدار بردار نیست، دور و نزدیک درونش نیست. کم و زیاد درونش نیست، اصلاً یک حساب جدایی است. «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ وَلَا يُحْصِی نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ». ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
ای دریده پوستین یوسفان-@seyedololama.mp3
270.1K
❌ ای دریده پوستین یوسفان ... ۸۶-۱-۲۳ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 آن کسی که از #کودکی و قبل از #تکلیف اهل #نماز و #تقوا بوده؛ آیینه‌ی دلش زنگ نگرفته. وقتی زنگ نگرفت؛ خدا و #صفات خدا و وجود خدا و #حضور خدا را به یک قرب و نزدیکی ولو به صورت کمرنگی می‌فهمد. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذكر خدا ..... #ذكر خدا يعنى صاحب‌خانه را در خانه ديدن و متوجه او شدن كه او با ما چه كار دارد؟ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
📆 به مناسبت ۹ رمضان المبارک؛ سال‌روز وفات مرحوم عارف بالله آیت الله «محمد بهاری همدانی» (۱۳۲۵ ق) 🔺 بنابر آن‌چه که در نقل شده دعایی را به نام دعای حضرت به ما نشان داده‌اند برای این‌که این مسائل را از خداوند درخواست کنیم. و مرحوم آشیخ محمد که یکی از اخیر اشرف بوده‌اند، در دستوراتش می‌فرماید: هر روز این دعا را ترک مکن. در این دعا عرض می‌شود که: « وَ اغْرِسِ اللَّهُمَّ بِعَظَمَتِكَ فِی شِرْبِ جِنَانِی يَنَابِيعَ الْخُشُوع»؛ همان‌طوری‌که در یک باغ‌چه‌ای نهالی نهاده می‌شود و آب داده می‌شود، خدایا به خاطر درک بزرگواری و عظمت خودت، در من چنین حالی ایجاد کن که در آن‌جا راه پیدا کند. از برای ریختن خون قلب و ریختن چشم، کأنه چشمه بشود. و درک، درک باشد و لذا این‌که می‌فرماید: "لو تعلمون ما یقول"* همین است؛ یعنی کبریایی خداوند به صورت تصورات در انسان اثر نمی‌کند! بلکه به صورت تصویر قلبی است که حال و می‌آورد. --------------------- *[لو تعلمون ما یقول لضحكتم قليلا ولبكيتم كثيرا؛ منظور روایتی است که امیرالمؤمنین علی صلوات‌الله‌علیه در هنگام شنیدن اذان، شروع به گریه می‌نمایند...؛ بحارالانوار ج ۸۴ ص ۱۳۱] ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺 ۹ رمضان المبارک؛ سال‌روز ولادت حضرت يحيی بن زكريا (علی نبینا وآله و علیهماالسلام) 🔹 ... حضرت علیه‌السلام همین که دید طاغوتی می‌خواهد یک حکمی از دین را نادیده بگیرد و با یک زنی که با او حرام است ازدواج بکند، او هم فریادش را بلند کرد. تا آن‌جا ایستاد که حکم اعدامش صادر شد و سر مبارکش جدا شد و در تشتی گذاشتند و به عنوان تحفه آوردند! و به قولی به عنوان خدمت‌گزاری به آن در برابر تخت آن سلطان فاسق قرار دادند! و حضرت علیه‌السلام در سفر خود به جانب ، از آن جناب یاد می‌کرد؛ می‌فرمود: "انّ رأسَ یحیَی بنِ زکریّا اُهدیَ اِلی بَغیٍ مِن بغایا بنی اسرائیل".؛ سر جناب یحیی به عنوان یک تحفه و هدیه، برای یک خلاف عفتِ زنا کار آورده شد که می‌خواست زنی را به همسری بگیرد -که ازدواج با او جایز نیست- و حضرت آن‌وقت هم اشاره داشت به این که: من هم به همین وضع خواهم شد!. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama