6.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 یک نفر در برابر همه!؛ توحید ابراهیمی: «الَّذِي خَلَقَنِي فَهُوَ يَهْدِينِ (۷۸) وَ الَّذِي هُوَ يُطْعِمُنِي وَ يَسْقِينِ (۷۹) وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفِينِ (۸۰) وَ الَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ»¹؛ استفاده از #هدایت الهی با استمداد از #توحید حضرت #ابراهیم نبی علیهالسلام
۹۱٫۱۲٫۷
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
_______
۱) [ #شعرا :۸۱]
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖 «و اگر انسان واقعاً مسلمان باشد تمام هدفها در يک کلمه خلاصه میشود و آن خداست و رضای حق.»¹
🔺 معنای #مسلمانی
🔹 حضرت #ابراهیم علیهالسلام پیشوای مسلمانان؛ «إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُكِی وَمَحْيَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (۱۶۲) لا شَرِيكَ لَهُ»²
۹۲٫۱۲٫۱
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
___________
۱) [ #سیری_در_سیره_نبوی مرحوم استاد #مطهری ]
۲) [ #انعام :۱۶۳]
@seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 رضای الهی
🔹 اینکه سؤال میشود خدا یعنی چه؟ خدا یعنی یک مقامی که #زندگی بشریت در زیر پرچم #لطف او آغاز شده و ادامه پیدا میکند، سرانجام هم با او هست. محیط به همه جا، حاضر در همه جا، قوام همه چیز، قوت هر چیزی است که فرمود: «لا حول و لا قوة الّا بالله». این معنی #روحانیت است، این معنی انتخاب #طلبگی است؛ هر قدر که بشود؛ لازم نیست ما #مسلم_بن_عوسجه و #حبیب_بن_مظاهر بشویم، ما اگر #حر هم بشویم خیلی خوب است. اگر جزء #توابین هم بشویم که در جریان #کربلا تقریباً خون آن حضرت به گردن همهی این مردم #کوفه قرار گرفت که میتوانستند جلوگیری کنند و نکردند، ولی بالأخره یک #پشیمانی هم بعد برایشان پیدا شد و یک #قیامی کردند. ما هم در هر سن و سالی هستیم باید کوشش بکنیم که یک #انقلاب_درونی پیدا بشود که به همهچیز پشت کنیم و به #رضای_خدا رو کنیم. آنوقت در رضای خدا هر #مصیبتی هم که تحمل کنیم، نمرهمان بالاتر میرود و نتیجهمان بهتر خواهد شد، و سعی کنیم که این انقلاب را از آن حضرت بیاموزیم؛ در #نفس، در #دل جورش کنیم و آن را در #خانواده، در زندگیِ #پدر، #مادر، #برادر، #همسایه، #رفیق وارد کنیم. این #هدف روحانیت میشود. آنوقت #علم را هم برای خاطر این بیاموزیم؛ برای فهمیدن این مطالب #ادبیات بیاموزیم. در مطالب #هستهای و اینها شرکت کنیم، برای خاطر این مسائل #تظاهرات کنیم. دیگر چیزی باقی نماند که هدف رضای خدا در آن نباشد که در غیر اینصورت آن وبال خواهد بود و پشیمانی خواهد آورد. پس بنابراین زندگی #حسینی علیهالسلام یعنی هم #ریاست، هم #ازدواج، هم #مالکیت، همه چیز، اما «رضا الله رضانا اهل البیت»¹؛ ما دنبال رضای خدا هستیم و اینها را بازی برای او میدانیم، اینها را لازم برای او میدانیم وإلّا او نباشد، اینها وبال گردنمان خواهد بود.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
___________
۱) [ #بحارالانوار ج ۴۴ صص ۳۶۶-۳۶۷]
@seyedololama
15.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 دلسوزیهای دانشمندان مشفق
🔹 خطر #میل های نهفته در درون انسان همچون #حرص بر #ریاست
میلها همچون سگان خفتهاند
اندریشان خیر و شر بنهفتهاند
چونک قدرت نیست خفتند این رده
همچو هیزمپارهها و تنزده
تا که مرداری در آید در میان
نفخ صور حرص کوبد بر سگان
چون در آن کوچه خری مردار شد
صد سگ خفته بدان بیدار شد
حرصهای رفته اندر کتم غیب
تاختن آورد سر بر زد ز جیب
مو به موی هر سگی دندان شده
وز برای حیله دم جنبان شده
صد چنین سگ اندرین تن خفتهاند
چون شکاری نیستشان بنهفتهاند
( #مولوی )
🔸 «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ»¹؛ خطر غفلت از #امتحان الهی؛ #زیارت بدون اولویت!
🔺 ضرورت #ریاضت_علمی
۹۳٫۶٫۶
☑️ مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی
______
۱) [ #عنکبوت :۲]
@seyedololama
🔺 امتحان و آزمایش مومنان
🔹 در حدیث پانزدهم کتاب شریف #اربعین¹ وارد شده: «عَن اَبیعبدِالله علیهالسلام، قالَ اِنَّ فی کِتابِ علیٍّ، علیهالسلام»، حضرت نباید مدرک نشان دهد، ولی از بسکه مطالب مهم است میفرماید: در کتاب حضرت #علی (علیهالسلام)، مثلاً به خط حضرت علی (علیهالسلام)، این مطلب را من برای شما دارم میگویم.
«أنّ أشدّ النّاس بلاء النّبیّون»؛ سختترین و مشکلترین #بلا در #دنیا مال #پیامبران است، «ثُمَّ الوَصیّون»؛ مال #اوصیا و #ائمه، بعد از آنهاست. «ثُمَّ الامثَلُ فَالاَمثَلُ»؛ بعد از پیامبران و اوصیا، مشکلترین برنامهها و پیشآمدها و بلاها و #خطرها متوجه آنی استکه به این خانواده، به این بزرگان نزدیکتر باشد؛ اخلاقاً، علماً، اعتقاداً شبیهتر باشد، آنوقت درجات شروع میشود. دیگر درجه همینطور پایین میآید، درجهدرجه تا به ماها میرسد. هر کسی مطابق آن #فهم و #شعور و #عقل و #اخلاق خود، امتحان دارد.
«و اِنَّما یُبتَلَی المؤمِنُ عَلی قَدرِ الاَعمالِ الحَسَنهِ»؛ هر کسیکه کار میکند و آذوقه برای #قیامت خود تهیه میکند، در این دنیا، و اهل #اعتقادات است، به همان مقدار #امتحان هم برایش نوشته میشود. خب معلوم است دیگر هر کلاسی یک امتحان خاص خودش را دارد. ممکن است صد هزار نفر توی یک شهر باشند و صد هزار گونه هم امتحان جورواجور برایشان پیش بیاید.
«فَمَن صَحَّ دینُهُ»؛ اینها همه در کتاب حضرت علی است و #شیعه علی (علیهالسلام) باید اینها را حفظ بکند.
«فَمَن صَحَّ دینُهُ و حَسُنَ عَمَلُه»؛ هر کسیکه دینش، #دین صحیح و راستین باشد، نه دین دستخورده و نیمخورده و ناتمام و نیمهکاره و نیمبند و اینجور چیزها. «فَمَن صَحَّ دینُهُ و حَسُنَ عَمَلُهُ، إشتَرَّ بَلاءُهُ»؛ پیشآمدهای ناگوارتری برایش پیش میآید. خب اینها چرا آخر پیش میآید، اینها فلسفهاش چیست؟ مثلاً دین بلاست؟ میفرمایند: «و ذلک أنَّ الله تَعالی لَم یَجعَلِ الدُّنیا ثَواباً لِمُؤمِنٍ و لا عُقوبَةً لِکافِرٍ»؛ فلسفهاش این است: این دنیا فقط جای امتحان است و چیز دیگری نیست. اینجا #زندگی نمیشود کرد. اینکه #وجدان و #فطرت ما راحتطلب و خوشی و عیش و نوشطلب است، درست است، اینها جزء وجود ماست، اما جایگاهش کجاست؟ این دنیا جایگاهش نیست؛ مگر ما در رحم مادر، یک زندگی نداشتیم، نُه ماه ما آنجا زندگی کردیم. آیا آنجا، جای این حرفها بود؟ آنجا میشد ساختمان ساخت؟ یا اینکه میشد ماشینِ سواری آنجا آدم پیدا کنه؟ آنجا جای این حرفها نبود؟ دنیا هم همینجور است. دنیایی که #کربلا دارد، دنیایی که #عاشورا دارد، دنیایی که دندان #پیامبر شکستن و پیشانی آن حضرت را جراحت زدن دارد، این دنیا هم مثل دنیای رَحِم میماند. هیچ، جای راحتی نیست. انبیاء را شما یکییکی نگاه کنید. بپرسید از آن #تاریخ هایی که اینها را معرفی میکند، زندگیهایشان را بیان می کند: آیا حضرت #موسی راحت بود؟ آیا حضرت #عیسی راحت بود؟ آیا حضرت #ابراهیم راحت بود؟ آیا حضرت #نوح (علیهمالسلام) راحت بود؟ جریانات چند نفر از همین بزرگان را در این سورهی #عنکبوت بیان میکند. پس فلسفهاش این است که دنیا برای راحتی خلق نشده است. نه #مجازات دادن #کافران در اینجا میشود و نه #پاداش دادن #نیکوکاران در اینجاست. هیچ کدامش نیست.
۸۵٫۷٫۹
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
____________
۱) [ #اربعین ص ۲۳۵]
@seyedololama
11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 ضرورت #عمل کردن به #علم و دانش در مسائل #عملی
🔹 مهمتر بودن #اخلاق_عملی از #اخلاق_علمی
۹۳٫۸٫۲۹
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ارزش عمر گرانبها
🔹 نکند که مصداق «اذا مَاتُوا انتَبِهُوا» بشویم و وقتی موقع #مرگ ما رسید، یکدفعه ملتفت شویم که جهانمان، جهان ظاهری بود. خوابی بود و تمام شد و کاری نکردیم!. بعضی از اهل #علم گفتهاند هر کسی در #دنیا مسائل معارفی برایش حل نشود، در موقع مردن خطرناک میشود. چون میبیند آنچه را که #حقیقت میپنداشته، دارد از دستش میرود. آنچه را هم که دیدنی نبوده یعنی عالم #غیب، آن را #باور نکرده است. پس این شخصیت اتلاف #عمر کرده و دست خالی است.
۸۸٫۲٫۵
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
7.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
میلها همچون سگان خفتهاند
اندریشان خیر و شر بنهفتهاند
چونک قدرت نیست خفتند این رده
همچو هیزمپارهها و تنزده
تا که مرداری در آید در میان
نفخ صور حرص کوبد بر سگان
چون در آن کوچه خری مردار شد
صد سگ خفته بدان بیدار شد
حرصهای رفته اندر کتم غیب
تاختن آورد سر بر زد ز جیب
مو به موی هر سگی دندان شده
وز برای حیله دم جنبان شده
صد چنین سگ اندرین تن خفتهاند
چون شکاری نیستشان بنهفتهاند¹
🔺 نقش مخرب #سلطنت های طاغوتی در خراب کردن فرهنگ #مردم ایران
🔹 اهمیت #علم و #آگاهی های معارفی در بر طرف شدن #جهل و #غفلت اجتماع
🔸 نجات مصلحین جهان به دست #مصلح_کل عالم حضرت بقیةاللهالاعظم عجلاللهتعالیفرجهالشریف
۹۲٫۲٫۳۰
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
_________
۱) [ #مولوی]
@seyedololama