eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
711 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 اگر این و نبود دین نیز همانند سایر ادیان دچار اختلاف و مسائل و مشکلات جهانی و مشکلات و می‌گردید؛ درصورتی‌که مکمل دین اسلام شد. اگر متفکری سؤال نماید که یک که ۶۳ سال عمر نموده و ۲۳ سال مقام را دارا بوده است که از این ۲۳ سال هم ۱۳ سال دعوت او فراگیر نبوده و ۱۰ سال بقیه را نیز به دفاع از اسلام در مقابل هجوم لشکر پرداخته است، چگونه می‌تواند برای از ۱۴ قرن قبل، دستورالعمل باقی گذاشته باشد و در این میانه ما چگونه باید به وظایف خود عمل نماییم؟ تشیع به این سوالات پاسخ گفته و این بن‌بست را از بین برده است؛ یعنی با وجود تشیع، اسلام «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتی وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا»¹ می‌گردد. الیوم یعنی امروز که اشاره به آن روز دارد. یعنی امروز دین شما کامل شد. یعنی حضور جهانی پیدا کرد. «اتممت» یعنی دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند در آن نقص پیدا نماید. ۸۷٫۱۲٫۲۲ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی _____ ۱) [ :۳] @seyedololama
📆 سال‌روز درگذشت مرحوم آیت‌الله سید مرتضی فیروزآبادی؛ ( ۱۷ ۱۴۱۰ ق) 🔹 مرحوم حاج سید مرتضی در مورد کتاب شریف فضائل الخمسة¹ می‌فرمود: از آثار خالده‌ی فرهنگ است. بسیار خدمت بزرگی شده برای تشیع؛ زیرا این مؤلف بزرگوار مطالب این کتاب را از برادران اهل جمع‌آوری کرده است. ۸۸٫۱۰٫۱۰ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی __ ۱) [ ( ) ُعتَبَرَة تألیف مرحوم آیت‌الله سید مرتضی ] @seyedololama
سیدالعلماء
📆 سال‌روز درگذشت مرحوم آیت‌الله سید مرتضی فیروزآبادی؛ ( ۱۷ #ذی_الحجة ۱۴۱۰ ق) 🔹 مرحوم حاج سید مرتضی
🔺 معاویه به مدینه آمد به سعد بن ابی وقّاص- پدر ابن سعد- گفت من چنین می‌بینم که تو گویا از این‌که به پسر ابیطالب فحش بدهی، بد بگویی، سب بکنی، لعن بکنی پرهیز می‌کنی! چه مانعی دارد؟ 🔸 او هم جواب دارد سه چیز است که وقتی من این سه چیز را در نظر می‌آورم از دهانم نسبت به علی بدگویی در نمی‌آید. پس ببینید امر به معروف و نهی از منکر را عوض کرده‌اند. امر به منکر و نهی از معروف. می‌آید و می‌گوید چرا و چه مانعی دارد که تو این کار را بکنی؟ پس ریشه داعش و ریشه آدم‌کشی و همه این‌ها مال آن زمان است که همین‌طور این‌ها را پرورش داده تا به این‌جا رسیده. 🔹 می‌گوید و طوری است که هر کدامشان به تنهایی برای من از ثروت کامل بالاتر است اگر گیر خودم می‌آمد. 👈 معاویه گفت این‌ها چه هستند؟ جواب داد "لا اَسُبُّهُ ما ذکرتَه فنزلَ علیهِ الوحیُ فأخذَ علیّاً و ابنَیهِ و فاطمةَ فاَدخلَهُم تحتَ الکِساءِ" همین حدیث کسائی را که خواندیم که حضرت همین که دید رحمت الهی دارد می‌آید خانواده‌اش را جمع کرد از خدا برای اینها امتیاز خواست، آیه تطهیر نازل شد. می‌گوید یکی از آن‌ها همین است "فأخذ علیاً" دو فرزندش را و فاطمه "فاَدخلَهُم تحتَ ثوبِه" که کأنه لباس خودش بود. بعد عرض کرد "ربِّ اِنَّ هؤلاءِ اَهلُ بیتی" خوب این برای من مانع نشود؟ پیامبر چنین مقامی را به علی و خانواده‌اش داده، من مع ذلک به این‌ها فحش بدهم؟ این‌ها را لعنت کنم؟ این یکی. 👈 " و لا اَسُبُّهُ ما ذکرتَ حینَ خَلفِه فی غزوةِ تبوک" حضرت در آخرین جنگی که می‌خواست شرکت کند لشکر مدینه و مسلمانان را جمع کرد که برای تبوک که طرف شام بود حرکت کند تا با مردم آن‌جا که می‌خواستند اسلام را از بین ببرند مبارزه کند. حضرت حرکت کرد و مردم را با خودش برد. بعد حضرت علی این‌جا ناراحت شد عرض کرد که مرا چرا نمی‌بری؟ مرا با زن‌های مدینه و فرزندان‌شان و بچه‌ها گذاشتی و در ضمن قشون اسلام حرکت ندادی؟ ❌ حضرت فرمود آیا لازم نیست که تو به منزله‌ی هارون باشی از موسی! من وقتی می‌خواهم از مرکز خودم خارج شوم یک جانشین می‌خواهم. اگر تو را جای خودم نگذارم دیگر چه کسی را دارم که جای خودم بگذارم؟ "اِلّا اَنّه لا نبوَّةَ بعدی"، هارون پیامبر هم بود ولی تو پیامبر نیستی اما شأنت شأن هارون است. پس این دو تا. 👈 "و لا اَسُبُّهُ ما ذکرتَ یومَ خَیبرٍ." یادم می‌آید روز جنگ خیبر که قلعه‌ی یهودیان خیلی مستحکم بود. یک روز این، یک روز آن به جنگ رفتند و نتوانستند کاری بکنند. حضرت سؤال کرد و گفت علی را بیاورید. "لَاُعطِیَنَّ هذهِ الرّایةَ رجلاً یُحبُ اللهُ و رسولُه" می‌خواهم این پرچم را به دست کسی بدهم که با خدا و رسول، اهل محبت باشد. کنایه از این‌که این‌هایی که نرفته‌اند خودشان را دوست می‌داشته‌اند، ترسیده‌اند و برگشته‌اند. "و یفتحُ اللهُ علی یدیهِ" من کسی را انتخاب می‌کنم و پرچم را به دست او می‌دهم که خدا به دست او برای ما فتح بکند. "فتَطاوَلنا لِرسولِ‌اللهِ" ما همه حواس‌مان را جمع کردیم، گردن‌هایمان کشیده شد تا ببینیم حضرت چه کسی را صدا می‌کند. "فقالَ أینَ علیٌّ؟" علی کجاست؟ گفتند چشم‌هایش درد می‌کند. حضرت چشمانش درد می‌کرد. خب کسی‌که چشمانش درد می‌کند و نمی‌تواند آن‌ها را باز کند که نمی‌تواند در صف جماعت برای جنگ بیاید! "فقال اُدعوهُ" فرمود: بیاوریدش، "فدَعوهُ فَبصقَ فی عَینه" از آب دهان مبارکش در چشم علی زد که روشن شد و درد چشمش برطرف شد. بعد رایت و پرچم را گرفت و به دست علی داد. "ففتحَ اللهُ علیه." ⛔️ "فلا وَاللهِ ماذکرَهُ معاویةُ بحرفٍ حتّی خرجَ مِن المدینةِ" وقتی این‌ها را گفت، معاویه دیگر خفه شد و نتوانست حتی یک کلمه حرف بزند. و تا در مدینه بود اصلاً هیچ با این شخص صحبت نکرد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🌹 عید غدیر خم، عید الله الاکبر، بر همگان مبارک‌باد. 🔹 این‌که در روز عید ، هم‌دیگر را در بغل می‌گیریم و می‌گوییم که خدا و خدا که ما را از کسانی قرار داد که حضرت علیه‌السلام را از دست ندادیم و متمسکین به علی ابن ابی طالب علیه‌السلام شدیم؛ این به خاطر این است که با تمام زر و زیورش یک‌طرف، علی علیه‌السلام با تمام و و شرافت‌های انسانی‌اش یک‌طرف. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔹 در یکی از جنگ‌ها بعضی‌ها برای کسب افتخار، پرچم را برداشتند و حمله کردند، ولی با دفاعی که از طرف دشمنان شد، دست خالی برگشتند. نه شدند و نه کسی را به فرستادند. فقط تنها شخصی که اکرم (صلی الله علیه وآله) معرفی کرد ماجرایش از این قرار بود که فرمود: فردا پرچم را به کسی می‌دهم که خدا و را بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند. معلوم می‌شود در دل‌ها نیست!. یعنی به تعبیر ما پارسیان، به امور و دینی در ما شعله نزده و ما را روشن نکرده. از این جهت، حضرت مسئله را روی محبت برد؛ «فردا پرچم را به کسی خواهم داد که خدا و رسولش را دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند.» این شرط، شرط مهمی است. شرط یک شرط مهمی است. باید افرادی باشند که به واسطه‌ی محبت به خدا و پیامبر، دین را خود به خود جلب کنند و یاد بگیرند؛ چون عشق به دین و عشق به خدا و رسول دارند و بعد عملاً به دیگران نشان بدهند. چون فرمود کسانی که خدا را دوست می‌دارند، فردا من پرچم را به او می‌دهم. بعضی‌ها کردند ما خواهیم بود! ولی حضرت اشتباه نکرد و تنها حضرت (علیه‌السلام) را به نام محبت انتخاب فرمود و کسی که به نام محبت، -محبت کامل- به می‌رود، یا جسدش را از راه نشان می‌دهد یا از بین بردن را. هیچ‌وقت خسته نمی‌شود، هیچ‌وقت از شهادت نمی‌ترسد؛ فلذا یک امر عجیبی است؛ در ظاهر صف اول، در باطن اصلاً از صف‌ها خارج!، ندارد؛ حضور و محبتی ندارد. این را باید خداوند روشن کند تا مردم محبت خدا و رسول را از جهت ولیِّ امر و از جهت دارا شدن خودشان به محبت دین و پیامبر و خدا پیگیری کنند. ۹۵.۹.۱۱ ✅ مرحوم آیت سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
‍ ‌🌺🌺🌺 السلام علیک یا ابا ابراهیم یا موسی بن جعفر و رحمة الله و برکاته ♻️ نقل شده است كه حضرت موسی بن جعفر (علیه‌السلام) در ابتدای شب وارد پيامبر شدند و به افتادند. شنيده شد كه عرض می‌کنند: «عَظُمَ الذَّنبُ مِن عَبدِكَ»؛ من در درگاه تو خيلی بزرگ است!. «فَليَحسُن العَفوُ مِن عِندِكَ»؛ كاری كن كه تو آن را در بر بگيرد. «يا أهلَ التَّقوی وَ يا أهلَ الْمَغفِرةِ»؛ ای خدايی كه اهل و هستی. «فَجَعَلَ يُرَدِّدُها حتَّی أصبَحَ»؛ اين را آن‌قدر ‌گفتند تا این‌که صبح شد!. ✅ اگر اين ذكر يك سال هم طول می‌كشيد، ايشان اصلاً خسته نمی‌شدند؛ چون در يک و مقامی قرار گرفته‌اند كه حتی هم به آن‌جا راه ندارند!. این‌ها حالات انسانی است. برای چنين انسان‌هايی آفريده شده است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
سیدالعلماء
🌷🌷🌷میلاد با برکت حضرت باب الحوائج موسی بن جعفر علیهماالسلام مبارک‌باد🌷🌷🌷 🔺 یَا هِشَامُ أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى دَاوُدَ علیه السلام يَا دَاوُدُ حَذِّرْ وَ أَنْذِر أَصْحَابَكَ عَنْ حُبِّ الشَّهَوَاتِ خیلی اینها را برحذر بدار- اصحاب و دوستانت را- ای داود که فریفته شهوات دنیایی نشوند. 🔸 فَإِنَّ الْمُعَلَّقَةَ قُلُوبُهُمْ بِشَهَوَاتِ الدُّنْيَا قُلُوبُهُمْ مَحْجُوبَةٌ عَنِّي آنانی که راه تصرف قلبشان را برای تمایلات شهوانی باز کرده اند از ریاست ها، از لذت ها، از ساختمانها، از انواع و اقسام تعیش ها که چشم مردم که به آنها می افتد حسرت می خورند، دلهای اینان از من در پوشش قرار می گیرد؛ 🔹 وقتی دلی خدایی نخواسته از خدا در پوشش قرار گرفت، از یک مگس دیگر پست تر می شود. هیچ چیزی دیگر در دنیا برای او نتیجه ندارد. 🔺 یَا هِشَامُ مَنْ أَحَبَّ الدُّنْيَا ذَهَبَ‏ خَوْفُ‏ الْآخِرَةِ مِنْ قَلْبِهِ وَ مَا أُوتِيَ عَبْدٌ عِلْماً، فَازْدَادَ لِلدُّنْيَا حُبّاً، إِلَّا ازْدَادَ مِنَ اللَّهِ بُعْداً وَ ازْدَادَ اللَّهُ عَلَيْهِ غَضَبا [ای هشام هرکه دنیا را دوست بدارد ترس از قیامت از دلش برود و آنکه علم به او داده شد (و با اینکه این علم به او داده شده) محبتش نسبت به دنیا (به هر علتی) افزوده شد، از خدا دورتر شده و غضب خدا نسبت به او افزون گردد.] 🔸 خوب اینها هیچ پیدا نیست. نه انسان در زندان است نه انسان در بیماری تخت خواب است نه ورشکست شده نه آبرویش رفته هیچی دست نخورده اما بدترین عقوبتها شاملش شده. پس بنابراین ریاضاتی که معصومین متحمل شده اند و به دیگران آموخته اند، برای نجات از همه گونه عقوبات است نه فقط برای نجات از عقوبات اعمال و رفتار و ارتکاب کارهای زشت است. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی @seyedololama
سیدالعلماء
‌🔺 من نمی‌دانم که روز آیا نوشتن کتابی مثل در صدر اعمال است یا دیگر اعمال ایشان! @seyedololama 🔺 خطر زندگی با شهوات نفسانی 📖 «انسان عاقل باید در فکر خودش باشد و به حال بیچارگی خودش رحم کند و با خود خطاب کند: ای نفس شقی که سال‌های دراز در پی شهوات عمر خود را صرف کردی و چیزی جز حسرت نصیبت نشد...»؛ ( ح۱ص۶) معمولاً در حال وقوع، را قانع می‌کنند ولی بعد از وقوع انسان را دچار می‌کنند!. ولذا بالاترین افراد و دارای در ، دچار بالاترین حسرات هستند؛ برای این‌که آن شخص نمی‌تواند جوانی‌اش را حفظ کند، نمی‌تواند و و و وسائل رفاه و عیاشی را که داشته، جمع کند و ذخیره نماید. این گردش شب و روز، پیش‌آمدها، ها، ها، ها و ... که در این حکومت می‌کند، برای هیچ‌کس این و ثبات را اجازه نمی‌دهد. بنابراین هر خوشی و رفاهی تبدیل به یک حسرت و ندامتی می‌شود؛ چون قبل از این‌که به این خوشی‌ها برسد، این‌جا را ندیده بود که این‌ها را از دست می‌دهد و حالا باید در فراقش بسوزد!. آن افرادی‌که مثلاً در بیابان و غار زندگی می‌کنند، چه چیزی آن‌ها را دچار حسرت می‌کند؟! زندگی‌شان به نظر ما همه‌اش است؛ اما ما که دنبال را می‌گیریم، سرانجام یک شکستگی و پیری دنبال ما می‌دود که ما را بگیرد، البته اگر زودرس نیاید!. آن‌وقت آن آدمی که روز به روز رو به پیری و شکستگیِ استخوان و ضعف اعصاب می‌رود، اگر اهل رفاه باشد؛ مثل یک مادری که اولادش را از دستش به زور گرفته‌اند؛ او را می‌کشد، ضجّه او را می‌گیرد!. و همین‌طور انسان‌های رفاه‌طلبی که دست‌شان از رفاه کوتاه می‌شود، این‌ها دچار حسرت می‌شوند... ۸۰٫۹٫۴ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama