سیرهی امام هادی علیهالسلام-@.mp3
3.58M
🔺 به مناسبت ولادت امام هادی علیهالسلام؛ ( ۱۵ #ذی_الحجه ۲۱۲ق)
🔹ذکر گوشهای از سیرهی معنوی امام #هادی صلواتاللهعلیه
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 ثمرات بسیار شیرین تفکر
اين همه نقش عجب بر در و ديوار وجود
هر که فکرت نکند نقش بود بر دیوار
نعمتت بار خدايا ز عدد بيرون است
شکر إنعام تو هرگز نکند شکرگزار
( #سعدی )
🔹 کار خدا اين چنين است و هيچ #عيب و نقصی نداشته و ندارد بلکه ما خرابکاری میکنيم و به سزايش هم میرسيم!.
مثلاً یکی از دستوراتی که #تفکر برای #انسان میآورد همين است که وقتی انسان، #تجارت و #زراعت میکند و مشغول به کاری میشود، بعد از مدتی میبيند که کمکم کارش رونق گرفته و درآمدش زياد میشود؛ آنوقت اين طراحی فکری و هر روز فکر کردن نمیگذارد که اين #سرمايه خیلی بالا برود و زياد بشود و شروع میکند به طراحی خرج کردن؛ میرود دنبال اينکه ببينم برادرزادهام وضعش چگونه است يا #همسايهام کسبش به چه نحو است يا #فلسطینیها در چه حالاند؟ بنابراين عوض میشود، چرا که اين فکر #اصلاح کنندهی #اجتماع و فرد است.
و اگر بخواهيم اين #انقلاب_اسلامی ادامه پيدا کند إنشاءالله -که البته همه میخواهيم- ، اينگونه مسائل بايد از سخنان #مرحوم_امام استخراج شده و وارد برنامهریزیها شود. و تفکر بايد جزء برنامهی نسل جديد بيايد؛ چه دوشيزهها و چه پسرها و اينها نتايج فکری خودشان را بنويسند و به اساتيد علمی خودشان نشان بدهند که ما در اين موضوع، اين فکرها را کرديم و به اين نتايج رسيديم و او تصحيح يا تحسين کند.
#تفکر بايد جزء برنامهی لازم هر انسانی باشد و از کوچکی به اندازهی فهمش به او #تکليف تفکر کنند تا #مملکت ، مملکتی بشود که نهضت اسلامی به نهضت کارها و دستورات بيانجامد وگرنه نام نهضت، اسلامی میماند ولی مابقيش نيست!، مانند #اسلام بعد از #پيامبر (صلیاللهعلیهوآله) که نامش ماند ولی #عمل آن شد عمل #معاويهای و #يزيدی و #مأمونی و #هارونی و #متوکلی و سلاطینی!.
اين است که دوستان بايد اين مسائل را دست کم نگيرند و خودشان در آنها فکر بفرمايند.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 یا من اسمه دواء و ذکره شفاء
🔹 «از قضا سرکنگبین صفرا فزود» ( #مثنوی )
یک #دارو که میشود گفت هم دارو و هم غذاست سرکنگبین نام دارد؛ عسل شیرین را با سرکه جور میکنند برای رفع صفرا، اگر انسان درونش صفرا طغیان کرده باشد، این دارویش است.
#مولوی میگوید: وقتی قسمت نباشد، #شفا قسمت نشده باشد؛ همین دارو صفرا میآورد!.
«روغن بادام خشکی مینمود»
روغن بادام معمولاً برای این است که رفع یبوست بکند، اما وقتی که خدا اجازه داده باشد که این بادام اثر کند. و معنای #اسلام و #مسلمانی این است و ما #روحانیون این #سرمایه را از خدا بگیریم که این #اعتقادات در ما حفظ بشود و بعد هم به #خلق خدا بگوییم.
بگوییم: این "اشهد ان لا اله الله" که میگوییم در رادیو، در هر صبح و عصر، خیلی معنا میدهد!. #شعار نیست! یعنی ما ملت #ایران شهادت میدهیم به اینکه هر چه از خوردنی و پوشیدنی و یاد داشتن و سوار شدن و وسایل #زندگی و #پدر و #مادر و #اولاد ، همهی اینها وسایل خدایی است و جز اراده و قدرتنمایی حقتعالی نیست؛ که اگر آن #اراده و #قدرت الاهی از اینها کنار برود، هیچچیز باقی نمیماند. آیا اینجور نیست؟
باید آدم وقتی که #اذان را میشنود، اقلاً این مسائل را به خاطرش بیاورد. اگر برایش روشن است که چه بهتر، او هم با #مؤذن تکرار میکند؛ ولذا #مستحب است که آدم وقتی شنید، تکرار کند. وقتی او میگوید: اشهد ان لا اله الا الله، بنده هم بگویم: اشهد ان لا اله الا الله.
اما اگر نه، یک مسئله تشریفاتی شده، زود تکان بخوریم و #اصلاح کنیم.
۸۲/۱۰/۱۵
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 #تعلیم و #تعلم خوب، وقتی مفید است که زیانی به باورهای #کودک نخورده باشد؛ باورهای #بدیهی .
و باورهای بدیهی هم مثل خود یک طفل نگهداری میخواهد، حفظ میخواهد؛ باید در زیر پرچم محافظت #اولیاء_فرهنگی و مرزداران #فرهنگی قرار بگیرد تا اینها #سالم برسند به این جاییکه قدرت #تفکر و #برهان درونشان پیدا بشود.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
عید غدیر تشریفاتی-@seyedololama.mp3
281.2K
🔺 قحطی #فرهنگی در کشور
⚠️ عید #غدیر تشریفاتی!
📖 فرازی از خطبه ۱۴۳ #نهج_البلاغه مولا #علی صلواتاللهعلیه
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺ثمرات شوم رهایی غدیر توسط سران سقیفه!
💠 «فَأقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ الله الَّتي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْق الله ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أكْثَرَ النَّاس لايَعْلَمُون»؛( #روم :۳۰)
🔹 یعنی خود را مقابل #دین نگهدار و به آن پشت نکن. هیچوقت به راست و چپ تمایل پیدا نکن و دین را سرلوحه قرار بده و بر اساس آن حرکت و #زندگی کن. دین حنیف، همان مهندسی و طرز ساخت #بشر توسط خداوند است و در تمام ادیان، نمونهی آن وجود دارد تا برسد به زمان حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه وآله) و حضرت در آخر عمر شریفشان مسئلهی #غدیر را عَلَم نمود تا این مسائل عملی شود و بشر دچار سختی و ناراحتی نشود ولی از همان زمان، از خود #مدینه صدای مخالفت برخواست و #منافقینی که در دل #حب_ریاست داشته و منتظر بودند تا #پیامبر (صلی الله علیه وآله) رحلت نمایند، پس از رحلت ایشان، در حالیکه هنوز بدن مبارک ایشان تشییع نشده با عجله در #سقیفه (محلی برای سخنرانی، مانند سالن سخنرانی در این زمان) جمع شده و به بهانهی آنکه #مشرکان ، مدینه را میگیرند و دین از دست میرود، جریان غدیر را فراموش نموده و به تعیین جانشین برای پیامبر پرداخته و برای خود #خلیفه تعیین نمودند!.
بنابراین آنچه که در این ۱۴۰۰ سالی که از ظهور #اسلام میگذرد بر مسلمانان پیش آمده، نتیجهی سقیفه است؛ تمام کشتارها و بیماریها و سختیها از آن روز شروع شد و هنوز هم ادامه دارد.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🌹 عید غدیر خم، عید الله الاکبر، بر همگان مبارکباد.
🔹 اینکه در روز عید #غدیر ، همدیگر را در بغل میگیریم و میگوییم که #شکر خدا و #حمد خدا که ما را از کسانی قرار داد که حضرت #علی علیهالسلام را از دست ندادیم و متمسکین به #ولایت علی ابن ابی طالب علیهالسلام شدیم؛ این به خاطر این است که #دنیا با تمام زر و زیورش یکطرف، علی علیهالسلام با تمام #جمال و #کمال و شرافتهای انسانیاش یکطرف.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🌹 عید سعید غدیر خم مبارکباد
🔹 تمام #معارف اسلامی نقشهای است از ساختار درونی و #فطرت انسان. مثلاً کلاغ، کبوتر، لکلک همگی پرنده میباشند، ولی هرکدام بر طبق نقشهای که خلق شدهاند، زندگی میکنند که فطرت و غریزهی آنهاست. انسان هم در فطرت و غریزهی خود این خصلت را دارد که در #صلح و #صفا و #عدالت و رفاه زندگی کند، در تبعیض و #ظلم و #ستم نباشد و این دین است: «فِطْرَتَ الله الَّتی فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لا تَبْديلَ لِخَلْق الله»؛ ( #روم :۳۰)
و هیچوقت این فطرت تغییر نمیکند، همانگونه که یک کبوتر و یک کلاغ با هم متفاوتاند و این تفاوت در طول تاریخ همواره باقی مانده و به هم نخورده است؛ در ساختار وجودی انسان نیز این فطرت و این خواست و تمایل همیشه باقی است و خداوند در کنار این فطرت، #آزادی را به بشر عطا فرمود که قدر این موضوع را بداند، و از ابتدا برای انسان #پیامبران و #اوصیای آنان را قرار داد، ولی مردم در اثر وسوسههای #شیطان که در ابتدا تهدید نموده بود که همهی #بشریت را شیطانی نموده و آنها را از #انسانیت دور میسازد، به تبعیت از #غرائز_حیوانی و #نفس_اماره شیطانی پرداخته و این رفاه و صلاح را نخواستند و به زورگویی و تصرف اموال دیگران و تجاوز به نوامیس انسانها پرداختند و در زمان هر پیامبر و یا وصی او، این مناقشه و #جنگ و جدال را به راه انداختند و #انبیاء را که در این راه زحمت بسیار کشیده، کشتند! تا نوبت به حضرت #ابراهیم (علیهالسلام) رسید.
🕋 ایشان خانهی #کعبه را بنا نهاده و #مردم را به فطرت خود فراخواند. ولی باز مردم از او فاصله گرفتند و به #بت_پرستی روی آوردند تا به زمان #اسلام رسید، #پیامبر اسلام نیز این بساط ابراهیمی را دوباره بنا نهاد و به دلیل آنکه عمر شریف ایشان کم بود، برای جلوگیری از به هم خوردن این بنا پس از خود، جریان #غدیر را بنا نهاد و حضرت #علی (علیهالسلام) که فطرت الهی در تمام وجود ایشان رخنه نموده و همانند خود پیامبر (صلی الله علیه وآله) جایی برای #نفس ایشان باقی نمانده بود، را به جانشینی خود انتخاب فرمودند.
لذا عید غدیر مانند عید #قربان و عید #مبعث و اعیاد سایر پیامبران، همه مربوط به مسئلهی صلح و #عدالت و #خداپرستی است و مربوط به این آیه: «فَأقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنيفاً فِطْرَتَ الله الَّتی فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْها لاتَبْديلَ لِخَلْق الله ذلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَ لكِنَّ أكْثَرَ النَّاس لايَعْلَمُون» میشود.
۸۷.۹.۲۱
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
نقش غدیر در دین-@seyedololama.mp3
340.1K
🔺 نقش #غدیر در #دین
🔹 مقایسهی دلایل #تسنن و #تشیع
🔺 غرضورزی به تشیع به جهت دشمنی با #ولایت_فقیه !
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 محبت امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه سرمایهی نجات
🔹 ... [در دم مرگ] آن چیزی که در دست آدم است #محبت مولا "علی و آل اوست"، که اقلاً با این ردّ شده باشد. و تهیهی این هم جهاد و کوشش و این مسائل را دارد و #فکر میخواهد.
آدم بخواهد حضرت #علی (علیهالسلام) را بشناسد و دوست داشته باشد؛ باید از #توحید شروع کند. چرا؟ برای اینکه تا خدا را نشناسد؛ علی شناخته نمیشود. علی بندهی خداست.
خدا آنقدر خداست که علی #بنده اوست!. و علی واسطهی بخشش اوست و میتوان در خدمت او عمری را گذراند. در خدمت فرزند او خدمتی کرد و به جایی رسید.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
📹 تصاویر مربوط به ماههای پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، میباشد.
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه
🔹 #محصل علوم دینی که به #مدرسه و #حوزه میآید، باید هر چه که در خارج است را کنار بگذارد؛ صاف و پاک، آیینه بشود، بیاید اینجا رنگ بگیرد، #ایمان بگیرد.
اگر ایمان یک مسئله مهمی است؛ تحصیلات ایمانی غیر از تحصیلات #علمی میشود. مثل رانندگی میماند که آدم که میخواهد رانندگی یاد بگیرد، نمیتواند برود مرتباً کتاب را ورق بزند که سر پیچ این کار بکن، ماشین جلوییات را اینطور ردّ کن، چه کن!. دستش کار نمیکند، چشمش کار نمیکند، حواسش کار نمیکند، بلکه در مغزش یک مطالبی میآید!.
اگر اینگونه باشد؛ اینکه نمیشود #دین ، اینکه نمیشود #خداشناسی، اینکه نمیشود #روحانیت. حتی #دانشگاهی هم نمیشود. یک محصل اینطوری اصلاً در #دانشگاه اسلامی جا ندارد، به درد نمیخورد. چنین #فرهنگی را اصلاً باید از #مملکت دور ریخت.
باید #دانشجو را، مخصوصاً دانشجوی #علوم_دینی را، حوزوی را، تربیت بکنند و #تربیت به این است که رفتهرفته مثل یک زمینی که باید به این هر روز آب داد، مثل این دستگاههای آبیاری را دیدهاید که در چمنها چطور با لطافت و ظرافتی به این سبزیها و چمنها آب میپاشد؛ این چمنِ وجود آدم به تدریج از #اعمال ، از #تقوا ، از تمرینات کار #خیر، از #نیت خیر ، این کمکم آبیاری بشود تا #انسان جزء معنویت و واقعیتش خداشناسی در بیاید، #دین_شناسی در بیاید، #معادشناسی در بیاید، مسائل #نجات بشر از این دنیای پر از حادثه را کمکم در روحش تمرکز بدهد. این #روح پرواز میکند، این روح از این #جسم خالی میشود و عالَم واقعی خودش را مییابد. آنموقع چیزی باید از این مسائل همراهش باشد وإلّا از بیرون نگاه کند، ببیند در این حوزه چه میگذرد، در این کلاسها چه میگذرد، این همان به درد #جاسوسی میخورد نه به درد #تعلیم و تعلم و یادگیری و تربیت و اینها!.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama