#آشنایی_با_شخصیت_های_شیعه 7⃣
#سلیم_بن_قیس_هلالی 7⃣
#سليم_در_زمان_امام_زين_العابدين_و_امام_باقر_عليهما_السلام
🔸پس از شهادت حضرت سيّد الشهداء عليه السّلام سليم از اصحاب #امام_سجاد عليه السّلام گرديد و در حضور آن حضرت خدمت #امام_باقر عليه السّلام را هم كه در سنين هفت سالگى يا بيشتر بودند درك كرد.
🔹در اين سالها كه در حجاز جريان ابن زبير و در عراق جريان #مختار ادامه داشت، در كتاب سليم و تاريخچه زندگى او مطلبى نمى بينيم، ولى ظاهرا تا زمان حجاج سليم در كوفه بوده است.
#سليم_در_زمان_حجاج
🔸در سال 75 هجرى، حجّاج بن يوسف ثقفى از طرف عبد الملك بن مروان حاكم عراق شد و وارد كوفه گرديد. از اوّلين كسانى كه #حجاج سراغشان را گرفت سليم بن قيس بود، چرا كه سابقه او با امير المؤمنين عليه السّلام روشن بود.
بهمين جهت با ورود حجاج، سليم بن قيس بهمراه كتابش از عراق فرار كرد و به سمت ايران آمد تا در سرزمين فارس در نزديكى شيراز به شهر بزرگى بنام «نوبندجان» رسيد. سليم در اين تبعيد ناخواسته كه علّتى جز ولايت امير المؤمنين عليه السّلام نداشت، هفتاد و هفت سالگى عمر خود را مى گذراند.
(📗برگرفته از کتاب أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، صص 26-22)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تربیت_شیعی 🔟
📽فضیلت گریه برای سیدالشهدا علیهالسلام در کلام آیتالله #بهجت قدسسره
🔅من غم عشق حسین با شیر از مادر گرفتم***روز اوّل کامدم دستور تا آخر گرفتم
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 16
#راههای_شناخت
1⃣ حس، و مهمترین حواس دو حس شنوایی 👂و بینایی👁 است.
2⃣ عقل که حقایق را در مجال محدود و خاص خود کشف می کند و در این کار از اصول و مبادی خاصی پیروی می کند .
3⃣ وحی که وسیله ارتباطی عده ی خاص و ممتاز بشر با عالم غیب است .
🔸دایره استفاده از حواس پنج گانه تنها در محسوسات بوده و در غیر آن حجیت ندارد چنانچه از عقل نیز تنها در محدوده ای که مبادی عقلی در آن راه دارد قابل استناد است.
در مقابل این دو، وحی ✨از وسعت بیشتری برخوردار بوده و نفوذ امرش در تمام امور است چه امور عقیدتی و چه وظائف و تکالیف عملی.
🔹در قرآن کریم حول این ادوات سه گانه آیات متعددی آمده که به دو مورد اشاره می شود:
👈در مورد حس و عقل می فرماید:"وَ اللَّهُ أَخْرَجَكُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ لا تَعْلَمُونَ شَيْئاً وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ" .
و منظور از "الأَفئدةَ" در آیه به قرینه لفظی "السَّمع و "البصر" همان عقل بشری است. و به قرینه امر کردن به شکر در آخر آیه بنا بر این که شکر یعنی صرف کردن هر نعمتی در موضع مناسبش ، انسان باید از این نعمتهای سه گانه استفاده کند.
👈در رابطه با وحی نیز می فرماید:"وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ إِلَّا رِجالًا نُوحِي إِلَيْهِمْ فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِنْ كُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ" .
🔸نتیجه این که انسان متدین در شناخت وجود، عقیده و دین از حس بهره می برد همچنانکه از عقل در معرفت خداوند و اوصاف و افعالش استفاده می کند، لکن غالبا مدرکات حسی بی نیاز از احکام عقلی نیست و به نوعی وظیفه زمینه سازی برای فکر و احکام عقلی را بر عهده دارد و نتیجه هر یک از این طرق در کشف و شناخت حقیقت مقبول و معتبر است .
(برگرفته از📗 کتاب العقيدة الإسلامية، آیت الله سبحانی، صص 17-15)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_حسین_علیه_السلام 2⃣
#اندوه_پیامبر_صلی_الله_علیه_و_آله
🔸هنگامی که مژده تولد 🌹سبط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به آن حضرت داده شد، بلافاصله به خانه دخترش فاطمه علیها السّلام شتافت، در حالی که قدمهایش را سنگین برمی داشت و غم و اندوه بر او چیره گشته بود، پس با صدایی گرفته و اندوهناك صدا زد:"اي اسماء! پسرم را نزد من بیاور."
🔹اسما، وي را به آن حضرت داد. پیامبر صلی الله علیه و آله او را در آغوش گرفت و بسیار بر او بوسه زد، در حالی که به شدت گریه می کرد. اسما پریشان شد و گفت:" پدر و مادرم فداي تو باد از چه رو میگریی. " پیامبر صلّی اللّه علیه و آله در حالی که چشمانش از اشک پر بود، به وي پاسخ داد:" بخاطر این پسرم می گریم ."
🔸حیرت و سرگردانی بر اسماء دست یافته بود و معناي این پدیده و موضوع آن را درك نمی کرد. پس به سخن آمد و گفت:" او هم اکنون به دنیا آمده است." پیامبر صلی الله علیه وآله با صدایی از غم و اندوه، بریده به وي پاسخ داد و فرمود:" گروه جفاکار بعد از من او را می کشند، خداوند شفاعتم را از آنان دور سازد."
🔹سپس با اندوه برخاست و اسماء را محرمانه گفت:"به فاطمه خبر مده چرا که وي تازه فارغ شده است."
(برگرفته از 📗کتاب حیاة الإمام الحسین علیه السلام، القرشی ،ج 1،صص 28-27)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 6⃣
#حق_حاکمیت_الهی 3⃣
🔹یکی از ادله ای که می توان از آن برای اثبات وجوب حکومت الهی استفاده کرد وجوب "وجود معصوم در رأس حکومت" است که تقریر آن به صورت زیر است:
👈الف: برای تأمین مصالح فردی و اجتماعی بشر و جلوگیری از هرج و مرج و فساد 🔪و اختلال نظام، وجود حکومت در جامعه ضروری و لازم است؛
👈ب: حکومت ایده آل👌 و عالی ترین و مطلوب ترین شکل آن، حکومتی است که هم قانون آن و هم حاکم و سرپرست آن، در ابعاد فردی و اجتماعی، مصون و محفوظ از ضعف و نقص و خطا و نسیان باشد و در صورت وجود چنین شخصی که صلاح و رستگاری جامعه در دست آن است رجوع کردن به غیر آن خطایی بس بزرگ و ظلم در حق افراد جامعه است.
👈ج: از آنجا که چنین ویژگیهایی تنها در انسان معصوم یافت می شود که در اندیشه اسلامی از آن به پیامبر یا امام تعبیر می شود و این شخص همان نماینده خداوند در زمین می باشد پس حکومت هم حق چنین شخصی است و در نتیجه حق حاکمیت الهی نیز ثابت می شود.
(برگرفته از 📘کتاب نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه، آیت الله مصباح یزدی، صص 85-84
و📕 کتاب ولایت فقیه، ولایت فقاهت وعدالت، آیت الله جوادی آملی، ص 151)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#هم_نوا_با_صیحفه 3⃣
🌸#دعاى_دوم از دعاهاى امام عليه السّلام است 3⃣🌸
🔸(23)اللَّهُمَّ فَارْفَعْهُ بِمَا كَدَحَ فِيكَ إِلَى الدَّرَجَةِ الْعُلْيَا مِنْ جَنَّتِكَ (24) حَتَّى لَا يُسَاوَى فِي مَنْزِلَةٍ، وَ لَا يُكَافَأَ فِي مَرْتَبَةٍ، وَ لَا يُوَازِيَهُ لَدَيْكَ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ، وَ لَا نَبِيٌّ مُرْسَلٌ.🔸
🔹(23)بار خدايا به رنجى كه آن حضرت در باره (دين) تو كشيد او را به بالاترين درجه و مقام بهشت خود بر آور (24)تا هيچكس در رتبه با او مساوى و در مقام همانند نباشد، و هيچ فرشته مقرّب و پيغمبر مرسل (صاحب شريعت) با او برابرى نكند.🔹
(📗الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص 48)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#فرق_شیعه 6⃣
#غلات 3⃣
#فرقه_های_غالیان 1⃣
🔸جریان فکری غالیان در جوامع شیعی در قالبهای گوناگون خود را نشان داده و گاه با اصل بدنه شیعه اثنی عشری درآمیخته، یا از سوی منابع فرقه شناختی با آن اشتباه گرفته شده و یا حتی عمدا مواضع این دو جریان همسان یکدیگر قلمداد گردیده است.
🔹از آنجا که در منابع فرقه شناختی تمایل زیادی به فراوان وانمود کردن انشعاب ها و افتراقهای داخلی در همه فرقه ها به جز سنیان اشعری وجود دارد، درباره فرقه های غالیان با شمار فراوانی از نامها روبرو می شویم تا جاییکه برخی تا حدود 130 فرقه برای غالیان شمرده اند.[1]
🔸با وجود این، آنچه به روشنی می توان گفت این است که برخی از این فرقه ها از شهرت🔉 فراوانتری در منابع تاریخی و فرقه شناختی برخوردارند و درباره آنها نوعی وحدت نظر وجود دارد، به اندازه ای که نمی توان آنها را درشمار غالیان ندید و از عملکرد آنها صرف نظر کرد، از آن رو که مجال پرداختن به همه آنچه از آن به عنوان فرقه های غالیان یاد شده است وجود ندارد در ادامه به شمار محدودی از آنها می پردازیم.[2]
[1] جهت اطلاع رجوع کنید به 📙کتاب تاریخ شیعه و فرقه های اسلام تا قرن چهارم، مشکور، صص 186-168
[2] برگرفته از 📘کتاب تاریخ فرق اسلامی، صابری، ج 2، ص 271
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 🔟
🔸از ساختمان مسجد و حسينيه صداى 🔉قرائت قرآن و مراسم عزادارى بسيار بلند پخش مىشود به طورى كه اين امر منجر به سلب آسايش همسايگان مىشود ولى مسؤولان و سخنرانان حسينيه اصرار به ادامه آن دارند تكليف در اين زمينه چيست؟
🔹اگر چه اقامه مراسم و شعائر دينى در زمانهاى مناسب، از بهترين كارها و جزو مستحبات مذكور است ولى واجب است برگزار كنندگان مراسم و عزاداران تا حد امكان از اذيت و ايجاد مزاحمت براى همسايگان بپرهيزند (هر چند با كم كردن صداى بلندگو و تغییر جهت📢 آن به طرف داخل حسینیه باشد).
(📗 خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س 1447)
مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 14
#فرضیات_پیدایش_تشیع 9⃣
#عبدالله_بن_سباء 8⃣
#نقد_فرضیه_عبدالله_بن_سباء 5⃣
🔸یکی از نقدهایی که به این فرضیه وارد است بحث جایگاه عبد الله بن سباء در نزد شیعه است.
هر قوم و ملتی سعی در نکوداشت بزرگان خود داشته و از آنان به خوبی یاد می کنند حال آنکه با نظر در متون شیعی، ما خلاف این مطلب را می بینیم؛ و اینکه ابن سباء برفرض وجود و قبول روایات (ضمن اینکه در قبل بیان کردیم که عبدالله بن سباء که درکتب شیعه بیان شده هیچ ارتباطی به ماجرای قتل عثمان ندارد) نه تنها هیچ ارزشی در منابع شیعی ندارد ،بلکه به شدت مذمت و نکوهش شده که در زیر به آن اشاره می شود:
👈امام سجاد عليه السلام مى فرمايد: «نزد من يادى از عبداللَّه بن سبأ شد كه تمام موهاى بدنم راست شد، ...خداوند او را لعنت كند...».
👈و نيز از امام صادق عليه السلام روايت شده كه فرمود: «خدا لعنت كند عبداللَّه بن سبأ را...». [1]
بزرگان شیعه نیز با توجه به این روایات او را مذمت کرده اند چنانچه شيخ طوسى رحمه الله مى گويد: 👈«عبداللَّه بن سبأ كسى است كه كافر شد و اظهار غلو نمود». [2]
👈علامه حلّى رحمه الله نیز می فرماید: «او غالى و ملعون است ... او گمان نمود كه علىّ خدا و خود، نبى اوست. خداوند او را لعنت كند»! [3]
🔹چگونه عقل سلیم قبول می کند که شیعه عقاید خود را از این شخص گرفته باشد اما در عین حال او را لعن کرده و از او تبری بجوید؟
[1] 📗رجال كشى، ج 1، ص 323.
[2] 📘رجال طوسى، باب اصحاب على عليه السلام، رقم 76.
[3] 📕خلاصة الاقوال،علامه حلی، ص 236.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام
#_9_محرم
#تاسوعا
▪️از #امام_صادق عليه السلام روايت است كه فرمود:" تاسوعا روزى بود كه جناب #امام_حسين عليه السلام و اصحابش را در كربلا محاصره كردند و سپاه شام بر قتال🗡 آن حضرت اجتماع كردند و ابن مرجانه و #عمر_سعد به سبب كثرت سپاه 👥و بسيارى لشكر كه براى آنها جمع شده بود، خوشحال شدند و جناب امام حسين عليه السلام و اصحابش را ضعيف شمردند و يقين كردند كه ياورى از براى آن حضرت نخواهد آمد و اهل عراق او را مدد نخواهند نمود." پس فرمود:" پدرم فداى آن ضعيف غريب"😭
📗 مفاتیح الجنان
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام
#شب_دهم_محرم
#شب_عاشورا
🔸سيد در اقبال از براى اين شب دعا و نمازهاى بسيار با فضيلتهاى بسيار نقل كرده از جمله:
1⃣: صد ركعت نماز هر ركعت به حمد و سه مرتبه قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ و بعد از فراغ از جميع، هفتاد مرتبه بگويد:
سُبْحانَ اللَّهِ* وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ* وَ لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ* وَ اللَّهُ أَكْبَرُ وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ
و در روايت ديگر بعد از العلي العظيم استغفار نيز ذكر شده .
2⃣: و از جمله چهار ركعت در آخر شب در هر ركعت بعد از حمد هر يك از آية الكرسى و توحيد و فلق و ناس را ده مرتبه بخواند و بعد از سلام صد مرتبه توحيد بخواند.
3⃣: و از جمله چهار ركعت نماز در هر ركعت حمد و پنجاه مرتبه توحيد و اين نماز مطابق است با نماز امير المؤمنين عليه السلام كه فضيلت بسيار دارد و بعد از نماز فرموده ذكر خدا بسيار كند و صلوات بسيار بفرستد بر رسول خدا صلى الله عليه و آله و لعن كند بر دشمنان ايشان آنچه مىتواند .
🔸و در فضيلت احياى اين شب روايت كرده كه مثل آن است كه عبادت كرده باشد به عبادت جميع ملائكه و عبادت در آن مقابل هفتاد سال است .
🔸و اگر كسى را توفيق شامل حال شود در اين شب در #كربلا باشد و زيارت امام حسين عليه السلام كند و بيتوته نزد آن جناب نمايد تا صبح خدا او را محشور فرمايد آلوده به خون امام حسين عليه السلام در جمله شهدا با آن حضرت.
📗مفاتیح الجنان
التماس دعا 🙏
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام
#_10_محرم
#عاشورا
▪️ روز مصيبت و حزن ائمه اطهار عليهم السلام و شيعيان ايشان است و شايسته است كه شيعيان در اين روز:
1⃣: مشغول كارى از كارهاى دنيا نگردند و از براى خانه خود چيزى ذخيره نكنند. از حضرت #امام_رضا عليه السلام نقل شده است كه: "هر كه ترك كند سعى در حوايج خود را در روز عاشورا و پى كارى نرود حق تعالى حوايج دنيا و آخرت او را برآورد... و هر كه روز عاشورا را روز بركت نامد و از براى منزل خود در آن روز چيزى ذخيره كند خدا آن ذخيره را براى او مبارك نگرداند و در روز قيامت با يزيد و عبيد الله بن زياد و عمر بن سعد عليهم اللعنة محشور گردد."
2⃣: مشغول گريه و نوحه و مصيبت باشند و تعزيت حضرت امام حسين عليه السلام را اقامه نمايند و به ماتم اشتغال نمايند به نحوى كه در ماتم عزيزترين اولاد و اقارب خود اشتغال مىنمايند .
3⃣: زيارت كنند آن حضرت را به زيارت عاشورا .
4⃣: سعى كنند در نفرين و لعن بر قاتلان آن حضرت و هزار مرتبه بر قاتلان آن حضرت لعنت كند و بگويد:" اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ الْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ"
5⃣: يكديگر را تعزيت گويند در مصيبت آن جناب و بگويند:"أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا بِمُصَابِنَا بِالْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ وَ جَعَلَنَا وَ إِيَّاكُمْ مِنَ الطَّالِبِينَ بِثَارِهِ مَعَ وَلِيِّهِ الْإِمَامِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِمُ [عَلَيْهِ] السَّلَامُ"
6⃣: اگر كسى در اين روز نزد قبر امام حسين عليه السلام باشد و مردم را آب دهد مثل كسى باشد كه لشكر آن حضرت را آب داده باشد و با آن جناب در كربلا حاضر شده باشد
7⃣: خواندن هزار مرتبه توحيد در اين روز فضيلت دارد و روايت شده كه خداوند رحمان نظر رحمت بسوى او كند .
8⃣: سيد براى اين روز دعايى نقل كرده است شبيه به دعاى عشرات بلكه ظاهر آن است كه خود آن دعا باشد موافق بعضى روايات آن.
9⃣: شايسته است كه شيعيان در اين روز امساك كنند از خوردن و آشاميدن بى آنكه قصد روزه كنند و در آخر روز بعد از عصر افطار كنند به غذايى كه اهل مصيبت مىخورند مثل ماست يا شير و امثال آنها نه مثل غذاهاى لذيذ.
🔟: جامههاى پاكيزه بپوشند و بندها را بگشايند و آستينها را بالا كنند به هيئت صاحبان مصيبت.
▪️پس برخيز و سلام كن بر رسول خدا و على مرتضى و فاطمه زهراء و حسن مجتبى و ساير امامان از ذريه سيد الشهداء عليه السلام و ايشان را تعزيت بگو بر اين مصائب عظيمه با دل بريان و چشم گريان😭 و بخواند زیارت وارث را.
📙مفاتیح الجنان
التماس دعا 🙏
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_سجاد_علیه_السلام 2⃣
#مادر_گرامی 1⃣
🔸در رابطه با نام مبارک و نسب ایشان اختلافات زیادی در بین مورخین وجود دارد؛ اما آنچه که شهرت بیشتری پیدا کرده نام شهربانو یا شاه زنان است و اینکه ایشان دختر يكى از بزرگان و سرشناسان ايران زمين(یزدجرد) بوده است.[1]
🔹نکته ای که در اینجا لازم است به آن توجه شود داستان اسارت 🔗شهربانو و ورود او به كشور هاى اسلامى است. درباره اصل جريان مى توان گفت، از جمله رخ دادهاى تاريخى است كه دربسيارى از منابع روايى و تاريخى ديرينه ثبت شده است. اين منابع روايى و تاريخى را به سه دسته عمده مى توان تقسيم نمود:
1⃣ به اسارت افتادن وى در دوره خلافت عمر بن خطاب.
2⃣ فرستادن وى و خواهرش به نزد عثمان از سوى والى خراسان.
3⃣ فرستادن دختران يزدگرد به حضور حضرت على عليه السلام توسط كارگزار حضرت.
با توجه به اين تعارض، به بررسى هر يك از گزارش هاى تاريخى مى پردازيم.
[1] 📙منتهى الآمال(فارسى)،محدث قمی، ج2، ص 1091
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 17
#عدم_تعارض_عقل_و_وحی
🔸همانطور که در قبل اشاره شد #عقل و #وحی دو ابزار شناخت و معرفت به شمار می روند. خداوند وحی ✨را دلیلی قطعی و عقل را چراغی روشن💡 در تمام افراد انسان قرار داده و لازمه این سخن آن است که بین این دو حجت الهی هیچ گونه تعارضی واقع نشود؛ و اگر احیانا تعارضی ابتدایی بین این دو حجت الهی واقع شد باید دانست که این تعارض از دو امر ناشی می شود:
👈یا استنباط ما از دین در مورد تعارض نادرست است و 👈 یا اینکه در مقدمات #برهان عقلی خطایی رخ داده، زیرا هیچ گاه خداوند حکیم مردم را به دو راه متعارض 🔀دعوت نمی کند.
#عدم_تعارض_علم_و_وحی
🔸همچنان که بین عقل و وحی تعارض حقیقی تصور نمی شود، بین علم و وحی نیز هیچ گاه تعارضی واقع نمی شود؛ و اگر بین این دو نیز تعارضی مشاهده شد از دو امر ناشی می شود:
👈یا استنباط ما از دین در آن مورد نادرست است و 👈 یا اینکه علم ما در آن موضوع به مرحله قطعی نرسیده.
معمولا تعارضات بین علم و وحی از نوع دوم ناشی می شود که ما بعضی از فرضیات علمی را به عنوان حقایقی قطعی به شمار آورده و در این هنگام توهم تعارض بین علم و دین حاصل می شود.
(📗برگرفته از کتاب العقيدة الإسلامية، آیت الله سبحانی، صص 21-20)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تربیت_شیعی 11
🔸قالَ الرِّضَا علیه السلام: إِذَا نَزَلَتْ بِكُمْ شَدِيدَةٌ فَاسْتَعِينُوا بِنَا عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ هُوَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَ وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها.
🔹امام رضا علیه السلام می فرماید: هرگاه برای شما پیش آمد سختی روی داد از ما، در خواندن خداوند عز و جل کمک بگیرید و این همان گفتار خداوند عز و جل است که می فرماید" و برای خداوند نامهای نیکویی است پس خدا را به آن نامها بخوانید."
(📙الإختصاص، شیخ مفید، ص: 252)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 11
🔸تقلب در آزمون هايى ✍كه جهت استخدام در مشاغل صورت مى گيرد در دستمزدها و حقوق هايى 💷كه افراد بعد از تصدى شغل مربوطه دريافت مى كنند ايجاد شبهه مى كند يا نه؟
🔹خامنه ای : اگر در حال حاضر در جایی که استخدام می شود، معلومات در همان حدی که لازم است را داشته باشد و تمام شرایط استخدام را داشته باشد، اشکالی ندارد و حقوقی هم که می گیرد مانعی ندارد، هر چند تقلبش کار درستی نبوده. ولی یک نکته را باید توجه داشت: اگر در تقلب حق کسی ضایع شود، مثلا برای مقطع دکتری ۵ نفر را می خواسته اند پذیرش کنند و این فرد با تقلب نمره کسب کرده، و اگر تقلب نمی کرد نمره ی لازم را کسب نمی کرد و فرد دیگری پذیرش می شد، پس حق آن فرد ضایع شده است. اینجا باید رضایت آن طرف که حقش ضایع شده را جلب کند. (🌐سایت معظم له)
🔹مکارم: هر گونه تقلّب حرام است، و اگر کسی در امتحان ورودی دانشگاه و مانند آن تقلّب کرده ولی بعدا مراحل تحصیلی و شغلی را بدون تقلّب گذرانیده می تواند از مدرک تحصیلی خود و مزایای مترتّب بر آن استفاده کند، مشروط بر این که از کار خود جدا توبه کرده و هرگز سراغ چنین کارهایی نرود و با اعمال نیک آینده، گذشته را جبران کند. (🌐سایت معظم له)
🔹سیستانی: تقلب حرام است ولی اگر از نظر تخصص و توانائی انجام کار در حد مطلوب باشید حقوق حلال است. ولی اگر تخصص لازم را در رابطه با کاری که به شما واگذار می شود نداشته باشید پذیرفتن آن کار جایز نیست.(🌐 سایت معظم له)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#آشنایی_با_شخصیت_های_شیعه 8⃣
#سلیم_بن_قیس_هلالی 8⃣
#ارتباط_سليم_با_ابان_بن_ابى_عياش_در_ايران
🔸در شهر نوبندجان[1]، سليم با جوانى 👳كه 14 سال از عمرش مى گذشت و نامش «ابان» بود ملاقات و در خانه پدرى ابان بن ابى عيّاش اقامت كرد.
ابان در آن سنين قرائت قرآن را آموخته بود ولى از آنچه بعد از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله بر اهل بيت عليهم السّلام رفته بود آگاهى نداشت، چرا كه در طول پنجاه سال پس از فتح مناطق فارس و توابعش، همان دين منسوخ از طرف حاكمان به مردم تفهيم شده بود.
در چنين شرائطى، مردى همچون سليم نعمتى عظيم براى ابان بود كه حقايق دينى را از او بگيرد، و آنچه را نديده از شاهد عينى بپرسد.
🔹سليم هم در فكر كسى بود كه بتواند امانت بزرگ و ثمره عمرش را بخوبى حفظ كند و آن را سالم به نسلهاى بعد منتقل كند. لذا بفكر تربيت عقيدتى ابان افتاد و آهسته آهسته او را با حقايق گذشته تاريخ اسلام آشنا كرد و وقايع بعد از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله را براى او تشريح نمود و بدين وسيله او را متوجّه شرائط موجود نمود.
🔸ابان در باره مدّتى كه با سليم معاشرت داشته چنين مى گويد:«او پيرمردى اهل عبادت بود و چهره اى نورانى 👳داشت. بسيار پر تلاش، صاحب نفسى بزرگوار و حزنى طولانى بود. او استتار را دوست مى داشت و از اشتهار پرهيز مىكرد».
🔸سليم هم در باره ابان گفته است:«من با تو معاشرت داشتم و جز آن گونه كه دوست مى داشتم چيزى نديدم».
بدين ترتيب شرائط عقيدتى و فكرى بين ابان و سليم براى تحويل كتاب آماده شده بود.
[1]اين شهر در آن زمان بسيار بزرگ و خوش آب و هوا بوده است. هم اكنون از اين شهر روستايى 🏡بنام «نوبندگان» بين شيراز و فسا باقى مانده است.
(📙برگرفته از کتاب أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، صص 27-26)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_امیر 2⃣
🌺#خطبه_اول 2⃣
🔸كمَالُ الْإِخْلَاصِ لَهُ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ لِشَهَادَةِ كُلِّ صِفَةٍ أَنَّهَا غَيْرُ الْمَوْصُوفِ وَ شَهَادَةِ كُلِّ مَوْصُوفٍ أَنَّهُ غَيْرُ الصِّفَة.
🔹كمال اخلاص آنست كه صفات زائده بر ذات براى او تصوّر نكند (گفته نشود علم حقّ تعالى مثلا صفت زائده خارجى است كه بر ذات او عارض شده كه اين عقيده منافى با توحيد و يكتا دانستن او است) زيرا هر صفتى گواهى میدهد كه آن غير از موصوف است و هر موصوفى گواهى میدهد كه آن غير از صفت است.
(📙ترجمه و شرح نهج البلاغة، فيض الإسلام، ج1، ص: 24)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_باقر_علیه_السلام 2⃣
#ولادت
🔸ولادت با سعادت🌹 ایشان در سوم صفر سال 56 ه-ق [1]در شهر یثرب و بنا بر قولی در روز جمعه اول ماه رجب سال 57 ه-ق [2] واقع شده است.
آن حضرت 3 سال[3] و بنا بر روایتی که از خود ایشان نقل شده 4 سال قبل از شهادت امام حسین علیه السلام به دنیا آمد.[4]
🔹پس از ولادت آن حضرت، مراسم و مستحبات ولادت مانند گفتن اذان و اقامه درگوش و صدقه دادن به وزن موهای سر و عقیقه برای آن مولود مبارک انجام شد.
🔸ولادت امام باقر علیه السلام در زمان خلافت #معاویه به وقوع پیوست. در زمانه ای که شهرهای اسلام از ظلم و جور معاویه و والیان بیدادگرش ناله و فریاد سر داده بودند.
[1] 📘 وفيات الأعيان و أنباء أبناء الزمان، ابن خلاکان، ج4، ص: 174
[2] 📙دلائل الإمامة (ط - الحديثة)، طبری آملی،ص: 215
[3] 📕 وفيات الأعيان و أنباء أبناء الزمان، ابن خلکان، ج4، ص: 174
[4] 📒تاريخاليعقوبى،ج2،ص:320 قال علیه السلام:"قتل جدي الحسين و لي أربع سنين و إني لأذكر مقتله، و ما نالنا في ذلك الوقت"
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 15
#فرضیات_پیدایش_تشیع 🔟
#عبدالله_بن_سباء 9⃣
#عبدالله_بن_سبا_يك_افسانه_تاريخى
🔸تا كنون فرض كرديم كه عبداللَّه بن سبا وجود خارجى داشته و وضع را براى مسلمانان آشفته مى ساخته است. نمى توان پذيرفت يك يهودى حيله گر و متظاهر به اسلام، بتواند تا اين حدّ قدرت داشته باشد كه بر ضدّ خلافت آشوب 🗡برانگيزد و افراد خود را در شهرها بپراكند، با ديگران نامه نگارى 📜داشته باشد، تا به آنجا كه كار به كشتن خليفه بيانجامد و در نتيجه، دو سپاه در بصره رو در روى هم قرار گيرند و آنان را به جان هم اندازد و از اين ميان مذهبى به نام شيعه پديد آيد ...
🔹اكنون به حقيقت ديگرى بر مى گرديم كه پژوهشگران معاصر پرده از آن برداشته اند و آن اين است كه شواهد و قراين نشان مى دهد كه عبداللَّه بن سبا نيز مثل «مجنونِ» بنى عامر و بنى هلال است، اينگونه چهره ها و قهرمان ها همه ساخته و پرداخته قصّه گويان و افسانه سرايان است، تا وسيله سرگرمى حرمسراها و ناز پروردگان باشد، و گرنه روى زمين وجود خارجى نداشته اند. دكتر طه حسين در كتاب «الفتنة الكبرى» به اين نكته رسيده است، خاورشناسانى چند نيز از او پيروى كرده اند. علاقه مندان به نتيجه پژوهش اين بزرگان درباره عبداللَّه بن سبا می توانند به این منابع رجوع كنند:
📕الفتنة الكبرى، طه حسين، ص 134 بخش ابن سبا.
📗الغدير،علامه امینی، ج 9 ص 220،
📔عبداللَّه بن سبا، سيد مرتضى عسكرى
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
آیت الله العظمی مکارم در پیامی به کارگاه شیعه پژوهی در آلمان:
✅دنياي امروز از مادي گري خسته شده و رو به مكتب هاي الهي و معنوي آورده است و در ميان مكتب هاي الهي مكتبي كه عقلانيت و علم را در رأس تعليمات خود قرار داده مكتب اهل بيت(عليهم الـسلام) است، هرچند متأسفانه خبر رساني كافي در اين زمينه نشده است.
ایشان در بخش دیگری از پیام خود فرمودند:
✅ ما هم تصميم گرفتيم كه در سال آينده كنگره اي تحت عنوان نقش شيعه در پيدايش و گسترش علوم اسلامي در حوزه علميه قم داشته باشيم.
✅و اميدواريم تجربيات گسترده حوزه علميه قم نيز زمينه اي براي آيندگان فراهم كند تا مكتب اهلبيت(عليهم السلام) كه همچنان در مظلوميت قرار دارد به همگان معرفي شود و جايگاه خود را در افكار عمومي پيدا كند.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
📸گردهمایی مراکز تحت اشراف مرجعیت معظم؛ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی)
🔸گردهمایی مراکز حوزوی تحت اشراف مرجعیت عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی) امروز شنبه 15 مهرماه ساعت 10 صبح در مدرسه امام کاظم (علیه السلام) قم برگزار گردید.
🔹در ابتدای این جلسه قرائت قرآن و مدیحه سرایی انجام گرفت و در ادامه مدیران و معاونان بخش های مختلف مراکز تحت اشراف معظم له به ارائه گزارش پرداختند.
🔸حجت الاسلام والمسلمین داعی نژاد (زید عزه) مدیر مرکز تخصصی شیعه شناسی در این جلسه ضمن تشکر از عنایت ها و نصایح حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مد ظله العالی)، با اشاره به تأکیدات معظم له نسبت به فعالیت های پژوهشی فرهنگی در کنار برنامه های آموزشی، اهم فعالیت های انجام گرفته سال گذشته در مرکز تخصصی شیعه شناسی را برای حاضران ایراد فرمودند که ذیلاً به آنها اشاره می گردد.
1. برگزاری 8 نشست علمی و اخلاقی؛
2. تشکیل هسته علمی پژوهشی با بهره گیری تعدادی از شیعه پژوهان فارغ التحصیل ممتاز به عنوان بازوان معاونت پژوهشی فرهنگی مرکز؛
3. تهیه محتواهای سایت با نگارش مقالات تلفیقی در حدود 24 مقاله به میزان 415 صفحه؛
4. تهیه برخی نرم افزارهای💿کامپیوتری (آموزشی، علمی-کاربردی) در قالب 5 کلاس درسی؛
5. اقدام به راه اندازی مجله علمی پژوهشی که تعدادی از مقالات دریافت و ارزیابی شد؛
6. راه اندازی مجله تخصصی مطالعات شیعه شناختی و انتشار سه شماره از آن ( 16 مقاله با میزان 350 صفحه)؛
7. ارزیابی محتوای 11 پایان نامه جهت چاپ به عنوان کتاب؛
8. نهایی سازی اولیه 60 موضوع پیشنهادی پایان نامه در قالب چند کلان پروژه به همراه تشکیل جلسه با حضور 2 استاد از اساتید کمیته کلام حوزه؛
9. تهیه اولین درسنامه آموزش مجازی (با موضوع تشیع و مهدویت در دو سطح عمومی و تخصصی) در 750 صفحه؛
10. تهیه درسنامه و جزوات درسی ( 4 درس در 350 صفحه با موضوعات شیعه در جهان امروز، نقاط مورد هجوم در فرهنگ و عقاید شیعه، امامت و ولایت عامه، منابع تفکر شیعه)؛
11. تشکیل حلقه های معرفتی شیعه شناسی در مسجد مقدس جمکران با اعزام 11 استاد و تشکیل 60 جلسه و با بیش از 180 ساعت فعالیت در زمینه پاسخگویی به مسائل و شبهات اعتقادی.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 18
🔸بعد از بیان مقدماتی که گذشت اکنون به اولین مسأله در علم کلام می پردازیم و آن مسأله اثبات مبدأ متعالی است.
براهین و ادله ای که دلالت بر وجود خالقی برای این عالم می کند بسیار است و ما به سه برهان که مهمترین آنها می باشد اکتفا می کنیم و آن سه عبارتند از:
1 . برهان نظم؛
2 . برهان حدوث؛
3 . برهان امکان و وجوب.
#برهان_نظم 1⃣
🔸یکی از راههای عقلی و در عین حال ساده و عمومی خداشناسی، راه تفکر در نظام آفرینش 🌏است. انسان می تواند از طریق مشاهده 👁نظم دقیقی که در عالم حاکم است و تفکر در آن به وجود خداوند تبارک وتعالی پی ببرد. این راه در قرآن کریم و احادیث اسلامی مورد اهتمام واقع شده است، چنان که پیوسته مورد توجه متکلمان نیز بوده است و در دوره معاصر، اهمیت بیشتری یافته است.
(برگرفته از کتاب 📗محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 21)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
📸گردهمایی مراکز تحت اشراف مرجعیت معظم؛ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی)
🔸در ادامه برنامه و پس از اهدای جوایز به نفرات ممتاز هر مجموعه، مرجعیت معظم حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی) ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت ها و زحمات انجام گرفته در این چند مجموعه، انتشار فعالیت های انجام گرفته را در مجموعه ای جامع لازم و ضروری دانستند تا هم سایر مجموعه ها و دانش پژوهان ترغیب بیشتری شوند و هم جامعه و بشریت که در بیرون از متن این مراکز هستند آگاهی و آشنایی لازم نسبت به این فعالیت ها را پیدا نمایند.
🔹سپس معظم له به دو بحث اساسی اشاره داشتند. بحث از فضیلت عالم و دیگری بحث از آسیب های علم و عالم. راجع به مطلب اول روایاتی از معصومین (علیهم السلام) است که فضیلت های عالم را تشریح می نماید. از جمله اینکه در چهار روایت حضرت رسول اکرم و پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله و سلم) در این زمینه می فرمایند:
👈 برتری عالم بر عابد، مثل برتری ماه بر سایر ستارگان است در شب بدر (شب چهاردهم ماه)؛
👈 عالمی که به وسیله علم او مردم منفعت می برند، از هفتاد هزار عابد برتر است؛
👈 دو رکعت نماز عالم برتر از هزار رکعت نماز عابد است؛
👈 یک ساعت که عالم در وقت استراحت مشغول به فعالیت علمی است از هفتاد سال عبادت عابد برتر و بالاتر است.
همچنین از وجود مقدس امام رضا (علیه السلام) روایت شده است که آن حضرت می فرمایند:
"در قیامت به عابد می گویند کار خوب انجام دادی و وارد بهشت شو، ولی به عالم می گویند بایست و شفاعت دیگران را انجام بده و سپس داخل بهشت برو".
اما راجع به مطلب دوم (آسیب های علم و عالم)، اینکه باید توجه داشت با بالاتر رفتن علم و ارتقا درجه علمی، آسیب های بیشتری پیش می آید. توجه به دنیا، علم بدون عمل و غرور از آسیب های علم است که باید مواظبت داشت و مراقب بود.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee