#همگام_با_تقویم_اسلام
#_24_ذی_الحجه
🔸برو اي گداي مسکين در خانهي علي زن🔸
🔹که نگين پادشاهي دهد از کرم گدا را 🔹
💐سالروز خاتم بخشی امير المؤمنين علی عليه السلام ونزول آیه ولایت در شأن ایشان مبارک باد.💐
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امیرالمؤمنین_علی_علیه_السلام 2⃣
#علی_علیه_السلام_و_بت_ستیزی
🔸در روایتی نقل شده هنگام كودكى على عليه السّلام، #ابوطالب به مادرش #فاطمه_بنت_اسد گفت: او را مى بينم كه بتها را مى شكند و ترسيدم كه اين را كفّار قريش بفهمند.
فاطمه گفت: شگفتا! از اين شگفت تر خبر مى دهم: از جايى كه بتها 🗿در آن منصوب بودند گذشتم و على- عليه السّلام- را در شكم داشتم، پس پايش را محكم به شكم من زد و نگذاشت به بتها نزديك شوم بلكه از جاى ديگرى بگذرم در حالى كه من آنها را نمى پرستيدم و كعبه را براى عبادت خدا طواف مى كردم نه به خاطر بتها[1].
🔹از این روایت شدت بیزاری علی علیه السلام نسبت به بتها فهمیده می شود و اینکه ایشان در شکم مادر هم که بودند نسبت به اطراف خود ادراک کامل داشتند واین نیست جز الطاف خاص الهی نسبت به ایشان.[2]
[1] 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، علامه مجلسی، ج42، ص 18
[2]📙برگرفته از کتاب الصحيح من سيرة الإمام علي عليه السلام، جعفر مرتضی عاملی، ج1، ص 58
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها 2⃣
#آفرينش_فاطمه_عليها_السلام
🔸نقل شده روزى رسول خدا صلی الله علیه وآله در أبْطَح[ ناحیهای بین مکه و منا] جلوس فرموده بود که جبرئيل✨ بر او نازل شد و عرضه داشت: اى محمد! خداى سبحان به شما درود و سلام فرستاده و فرمان مى دهد چهل روز از #خديجه کناره گيرى کن .
🔹پيامبر صلى الله عليه وآله وسلم #عمار ياسر را خدمت خديجه فرستاد و او را در جريان اين فرمان الهى قرار داد. رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم چهل روز روزه گرفت و شب ها به نماز ايستاد.
🔸با پايان يافتن چهل روز، #جبرئيل نازل شد و عرضه داشت: اى محمد! خداى بزرگ و بلند مرتبه به شما درود مى فرستد و دستور مى دهد مهياى اعطاى تحيّت و تحفه او باشى. در همين اثناء #ميكائيل نازل گشت و طَبقَى را که با پارچه اى از حرير نازك پوشانده شده بود با خود داشت و آن را در مقابل رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم قرار داد و جبرئيل وارد شد و عرضه داشت: اى محمد! پروردگارت فرمان مى دهد که امشب از اين غذا افطار نمايى. رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم از آن غذا تناول فرمود و سير شد و به اندازه کافی آب ?💧يز نوشيد، سپس به پا خاست نماز بگزارد که جبرئيل حضور وى رسيد و عرضه داشت: در اين لحظه نماز بر تو حرام است[1] تا به منزل خديجه بروى، زيرا خداى عز وجلّ با خود پيمان بسته است امشب از صُلب تو فرزندان پاك🌹 و منزّهى را بيافريند.
🔹در پى اين فرمان، رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم شتابان رهسپار منزل خديجه شد. حضرت خديجه عليها السلام مى گويد: من با تنهايى مأنوس بودم، با فرا رسيدن شب 🌙روپوشى بر خود مى پوشاندم، پرده هاى خانه ام را آويزان و دَرِ خانه را مى بستم و پس از به جاى آوردن اذکار ،چراغِ خانه را خاموش کرده و به بستر مى رفتم. شب موعود که فرا رسيد ميان خواب و بيدارى ناگهان رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم پشت در آمد و در 🚪را کوبید، صدا زدم پشت در کیست؟ حلقه اين در را جز محمد کسی نمى کوبد؟... خديجه اظهار مى دارد: رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم با صدايى دلنواز و سخنى شيرين فرمود:" خديجه در را باز کن منم محمد."من در را گشودم و نبىّ اکرم صلى الله عليه وآله وسلم وارد منزل شد، سوگند به آن کس که آسمان را برافراشته نگاه داشت و آب را از زمين جوشاند، هنوز رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم از من فاصله نگرفته بود که احساس کردم به #فاطمه 🌷باردارم. [2]
[1] شايد منظور، نماز نافله باشد.
[2]📚 بحار الأنوار (ط - بيروت)،علامه مجلسی، ج16، ص 80-78
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#اندیشه_سیاسی_شیعه 5⃣
#حق_حاکمیت_الهی 2⃣
🔸یکی از ادله وجوب حاکمیت الهی و اینکه هر حکومت دیگری غیر از آن طاغوت خواهد بود عبارت است از حق ولایت که تقریر آن به این صورت است:
🔹در اسلام، حاكميت انسانها بر سرنوشت خويش به رسميت شناخته مي شود چنانچه امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: 👈" يا ايّهَا النّاسُ إنّ آدم لم يلد عبداً و لا أمةً و إنّ الناس كلهم احرار "[1]؛ اى مردم، آدم (ابو البشر) فرزند بنده و يا كنيزى بجاى ننهاده و مردم همگى آزاد (خلق شده) اند، و اين حاكم بودن انسانها بر سرنوشت خويش و آزاد بودنشان در اعمال ارادی و انتخابهاي خود، به اين معناست كه در روابط بين انسانها، كسي از جانب خود و بالذات حق تعيين تكليف و امر و نهي به ديگران و در نهايت، حق حاكميت و تحميل اراده و خواست خود بر جامعه انساني را ندارد⛔️، تا با تسخير اراده ها و گزينش ها، مسئول کردار و اعمال انسانها بوده باشد، بلكه از ديدگاه اسلام، فرجامِ نيك و بَد هر قوم و هر ملتي محصول اراده و انتخاب آزاد خودشان است.
🔸از طرف دیگر در جهان بينى اسلامى تمام جهان 🌍و سراسر هستى از آنِ خداست و تصرف در آن بدون اذن او روا نيست. انسان بدون اجازه خدا حتى حق تصرف در خويشتن را ندارد، تا چه رسد به تصرف در ديگران؛ با چنين اعتقادى، تنها كسانى حق حكومت دارند كه از سوى خداوند منصوب باشند. اين افراد انبياى الهى و ائمه عليهم السلام هستند كه مستقيماً با اذن خدا بر مردم ولايت دارند و در زمان غيبت، نائبان امام زمان عليه السلام با شرايطى خاص و به طور غير مستقيم از سوى خداوند براى ولايت برگزيده مى شوند. [2]
🔹به این ترتیب حق حاکمیت، منحصر می شود در حاکمیت الهی و هر کسی بدون اذن الهی، حکومتی را در دست گیرد حکومتش غاصبانه و طاغوت خواهد بود .
[1]📗 الكافي (ط - الإسلامية)، کلینی ،ج8، ص: 69
[2]📘 پرسش ها و پاسخ ها جلد اول، آیت الله مصباح یزدی، صص 49-48
#کلام_شیعه 14
ادامه جواب سؤال" آیا بشر می تواند خداوند را بشناسد یا خیر؟"
4⃣#ظاهرگرایان
🔸ظاهر گرایان گروهی از محدثان مسلمان می باشند که عقل وتفکر عقلی را در دین شناسی معتبر و مجاز نمی شمارند و بر این باورند که یگانه راه درک حقایق دینی نصوص و ظواهر دینی است. #حنابله و #اهل_الحدیث از اهل سنت و #اخباریون شیعه طرفدار این عقیده اند و با بحث های عقلی(فلسفی و کلامی) درباره مسائل اعتقادی به شدت مخالفت ورزیده اند.
#نقد
👈اولا: بر فرض این که باید حقایق آسمانی را با ابزار و نیرویی آسمانی شناخت، این اصل با شناخت این حقایق توسط عقل منافات ندارد، زیرا عقل نیز عنصری آسمانی✨ است، چنان که در احادیث آمده است که عقل، حجت باطنی خداوند بر بشر است، همانگونه که پیامبران حجت های ظاهری پروردگار می باشند .
👈ثانیا: با انکار معرفت عقلی و اعتبار آن، راه برای اثبات شریعت مسدود ❌خواهد شد، در آن صورت قرآن و حدیثی در کار نخواهد بود تا با استناد به نصوص و ظواهر کتاب و سنت، اصول و فروع دین را بشناسیم.
👈ثالثا: تفکر عقلی در قرآن و روایات مورد تشویق واقع شده و بر اعتبار و سندیت آن تأکید شده و عملا مورد استفاده قرار گرفته است چنانچه امام صادق علیه السلام می فرماید:" ْ فَبِالْعَقْلِ عَرَفَ الْعِبَادُ خَالِقَهُمْ وَ أَنَّهُمْ مَخْلُوقُون"؛بوسیله عقل بندگان خالقشان را می شناسند و می فهمند که آنها مخلوق هستند.
👈رابعا: در قرآن کریم و احادیث اسلامی مجموعه ای از معارف بلند وجود دارد که فراتر از درک حسی و معرفت های سطحی و عامیانه است، مانند این که خداوند اول و آخر، وظاهر و باطن است، کلام او عین فعل او است و...
حال این پرسش ❓مطرح می شود که هدف از طرح این معارف در کتاب و سنت چه بوده است؟ آیا هدف این بوده که درس هایی برای تدبر و تفکر القا کند یا اینکه هدف، ارائه مطالبی حل ناشدنی و غیر قابل فهم به منظور وادار کردن اندیشه ها به تسلیم و سکوت و قبول کورکورانه 😑بوده است؟
🔹بنابراین، هم خداوند شناخت پذیر است، وهم انسان می تواند از طریق عقل و تفکر عقلی در آیات آفاقی و انفسی خدا را بشناسد.
(📙برگرفته از کتاب عقاید استدلالی، ربانی گلپایگانی، صص 28-24)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 12
#فرضیات_پیدایش_تشیع 7⃣
#عبدالله_بن_سباء 6⃣
#نقد_فرضیه_عبدالله_بن_سباء 3⃣
🔸ج: ضعف سند
روايتى كه طبرى آن را نقل كرده به #سيف_بن_عمر مى رسد.
سيف بن عمر تميمى اسيّدى متوفاى سنه 170 هجرى داراى دو كتاب به نام هاى:
الفتوح الكبير و الردّة و الجمل و مسير عائشة و علىّ مى باشد كه #طبرى و ديگران از اين دو كتاب روايات زيادى نقل كرده كه از آن جمله روايت مورد بحث است. او كسى است كه مورد طعن و لعن و مذمت تمام رجاليون اهل سنت واقع شده است.
👈يحيى بن معين او را ضعيف الحديث، و نسائى نيز ضعيف، متروك الحديث و غير ثقه معرفى كرده است.
👈ابوداود او را كذّاب، ابن ابى حاتم او را متروك الحديث، و ابن السكن او را ضعيف معرفى كرده است.
👈ابن عدى مى گويد: او ضعيف است. برخى از احاديثش مشهور، ولى غالب احاديثش منكر است، لذا قابل متابعت نيست.
👈ابن حبان مى گويد: او، احاديث جعلى را نقل كرده و به موثّقين نسبت مى دهد. او متهم به كفر است.
👈حاكم مى گويد: او متروك و متّهم به كفر است.
👈ابن حجر نيز بعد از نقل روايتى كه در سند آن سيف بن عمر است، مى گويد: در آن راويان ضعيف وجود دارند كه از آن جمله سيف است.
حال جاى تعجّب است كه طبرى چگونه در تاريخ خود 701 روايت از سيف نقل كرده است.
(برگرفته از کتاب 📗الأضواء على عقائد الشيعة الإمامية، آیت الله سبحانی، ص 74-73
و 📙شيعه شناسى و پاسخ به شبهات،رضوانی، ج1، صص 105-103)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#هم_نوا_با_صیحفه 1⃣
🌸#دعاى_يكم از دعاهاى امام عليه السّلام است1⃣🌸
🔸 (1) الْحَمْدُ لِلَّهِ الْأَوَّلِ بِلَا أَوَّلٍ كَانَ قَبْلَهُ، وَ الْآخِرِ بِلَا آخِرٍ يَكُونُ بَعْدَهُ
🔹 سپاس خدايى را كه اوّل است و پيش از او اوّلى نبوده و آخر است و پس از او آخرى نباشد .
📗الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص: 28
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 8⃣
🔸آيا زن بايد چهره #آرايش كرده خود را از نامحرم بپوشاند؟
🔹همه مراجع (به جز آيت الله مكارم): آرى، بايد از نامحرم بپوشاند.[1]
🔹آيت الله مكارم: بنابر احتياط واجب، بايد از نامحرم بپوشاند.[2]
[1] 📗آيت الله خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، سؤال 1220
آيت الله نورى، استفتاءات، ج 1، سؤال 490
آيت الله فاضل، جامع المسائل، ج 2، سؤال 1328
آيت الله صافى، جامع الاحكام، ج 2، سؤال 1682
آيت الله تبريزى، استفتاءات، سؤال 1590 و 1586
[2]📒 استفتاءات، ج 1، سؤال 801
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#آشنایی_با_شخصیت_های_شیعه 6⃣
#سلیم_بن_قیس_هلالی 6⃣
#سليم_در_زمان_امام_حسين_عليه_السلام
🔸پس از شهادت امام مجتبى عليه السّلام، سليم از ملتزمين و خواصّ اصحاب حضرت سيّد الشهداء عليه السّلام بود، و سن او در اين هنگام حدود 50 سال بود.
از سال 49 هجرى كه زياد از طرف #معاويه حاكم كوفه شد سليم توانست با تقيّه كامل خود را از شر او حفظ كند، و حتّى با ايجاد ارتباط مخفيانه با نويسنده زياد، نامه📜 سرّى معاويه را استنساخ كرد و آن را بعنوان يك سند تاريخى مهم ثبت كرد كه احدى غير از سليم بر آن دست نيافته است.
🔹در سال 50 هجرى كه معاويه به بهانه حج به مدينه آمده بود، سليم هم از كوفه به مدينه آمد و گزارشى از سفر معاويه به مكه و مدينه و اقدامات او بر عليه شيعه تهيه كرد.
در سال 58 هجرى (دو سال قبل از مرگ معاويه)، امام حسين عليه السّلام در منى بيش از 700 نفر از صحابه و تابعين را جمع كرد و براى آنان خطابه اى بر عليه معاويه ايراد كرد. سليم در آن مجلس حضور داشت و فرمايشات حضرت را بطور كامل در كتابش 📗نوشت. در اين ايام بيش از شصت سال از عمر سليم مىگذشت.
🔸در سال 61 هجرى كه مصيبت عظمى يعنى شهادت امام حسين عليه السّلام اتّفاق افتاد، در صفحات تاريخ مطلبى از احوال سليم ديده نمىشود. به احتمال قوى او هم از زندانيان ⛓ابن زياد بوده است كه نتوانستند امام عليه السّلام را يارى كنند.
(📗أسرار آل محمد عليهم السلام / ترجمه كتاب سليم، ص: 22)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خبر
✅ حوزه علمیه قم آبرویی برای شیعه و نظام است
🔻آیتالله العظمی مکارم در دیدار با شهردار قم:
موقعیت فرهنگی قم در ایران بینظیر است؛ حوزه علمیه قم در دنیا مثل ندارد و اهل تسنن نیز به این وسعت حوزه علمیه ندارند، وجود حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران نیز موقعیتی ویژه برای قم ایجاد کرده که به موازات آن باید کارهای فرهنگی ویژه نجام داد.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خبر
🔻باحضور آیتاللهالعظمی سبحانی و رئیس مجلس:
کتابخانه زبانهای خارجی و منابع اسلامی در قم افتتاح شد.
حجت الاسلام والمسلمین مهدوی راد در مراسم افتتاحیه کتابخانه تخصصی زبانهای خارجی:🔻
کتابخانه تخصصی زبانهای خارجی ۳۰ هزار کتاب با ۳۵۰ منبع دیجیتالی مورد بهره وری قرار گرفته که در آن منابع مختلفی به زبان انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی، چینی، آلمانی درباره اسلام وجود دارد.
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
♨️جلسه مسئول آموزش های تخصصی مجمع جهانی شیعه شناسی با معاون پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی♨️
🔸در راستای دعوت به همکاری و استفاده از ظرفیت اساتید و محققان مرکز تخصصی شیعه شناسی در جهت تدریس، تدوین محتوای درسی و برگزاری کارگاه های علمی شیعه شناسی در سطح کشور،جلسه ای با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر کریمی مسئول آموزش های تخصصی مجمع جهانی شیعه شناسی و حجت الاسلام و المسلمين دکتر صمیمی معاون پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی در روز چهارشنبه 22 شهریور ماه در معاونت پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی برگزار گردید.
🔹در این دیدار جناب آقای دکتر صمیمی معاون پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی پس از استماع برنامه ها و درخواست های مجمع جهانی شیعه شناسی بر آمادگی و پشتیبانی علمی این مرکز از برنامه های مزبور تأکید کردند و اجرای اینگونه برنامه ها را جهت نشر و تعمیق باورهای دینی-مذهبی لازم و ضروری دانستند.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام
#روز_آخر_ذى_الحجه
🔸این روز آخرین روز سال عرب است. سيد در اقبال موافق يك روايت ذكر كرده كه دو ركعت نماز كند در هر ركعت حمد يك مرتبه و ده مرتبه قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ و ده مرتبه آية الكرسى بخواند و بعد از نماز بگويد:
"اللَّهُمَّ مَا عَمِلْتُ فِي هَذِهِ السَّنَةِ مِنْ عَمَلٍ نَهَيْتَنِي عَنْهُ وَ لَمْ تَرْضَهُ وَ نَسِيتُهُ وَ لَمْ تَنْسَهُ وَ دَعَوْتَنِي إِلَى التَّوْبَةِ بَعْدَ اجْتِرَائِي عَلَيْكَ اللَّهُمَّ فَإِنِّي أَسْتَغْفِرُكَ مِنْهُ فَاغْفِرْ لِي وَ مَا عَمِلْتُ مِنْ عَمَلٍ يُقَرِّبُنِي إِلَيْكَ فَاقْبَلْهُ مِنِّي وَ لَا تَقْطَعْ رَجَائِي مِنْكَ يَا كَرِيمُ"
🔹پس چون اين را گفت ، شيطان 👹گويد واى بر من هر چه من تعب كشيدم در حق او در اين سال همه را خراب كرد به اين كلمات و شهادت دهد سال گذشته براى او كه سال خود را به خير ختم نمود.
مفاتیح الجنان
التماس دعا
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خبر
♨️قابل توجه شیعه پژوهان محترم♨️
🔸در راستای غنی سازی محتوای علمی سایت مرکز (www.shia-ac.com) و در جهت تدوین مقالات در موضوعات :
1⃣ اهل بیت علیهم السلام و شیعه شناسی
2⃣ پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمّه اطهار علیهم السلام
3⃣ معارف اهل بیت علیهم السلام و عقاید شیعه
4⃣ اماکن مقدسه
5⃣ امامزادگان و ذریه رسول خدا صلی الله علیه و آله
6⃣ تاریخ و جغرافیای شیعه
7⃣علما و میراث شیعه
می توانید به معاونت پژوهشی فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی مراجعه نمایید.
🎗هدیه بابت ارائه مقاله پرداخت خواهد شد🎗
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#خبر
🔹سومین جلسه توجیهی اعضای هسته علمی پژوهشی مرکز تخصصی شیعه شناسی حوزه علمیه قم پیرامون تقسیم کار و میزان فعالیت هر یک از اعضای محترم در روز چهارشنبه 29 شهریورماه 1396 با حضور معاون محترم پژوهشی و فرهنگی مرکز تخصصی شیعه شناسی جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید رشید صمیمی در دفتر این معاونت برگزار شد.
🔸در ابتدای این جلسه معاون محترم پژوهشی فرهنگی مرکز ضمن عرض تسلیت پیشاپیش ایام محرم الحرام و عزاداری سیدالشهدا (علیه السلام) و تشکر از حضور اعضای محترم هسته علمی پژوهشی، به تبیین شرح وظایف هر یک از اعضا و میزان ساعات فعالیت آنها به صورت جداگانه پرداختند و سپس هر کدام از اعضا با در نظر گرفتن حیطه وظایف مشترک و مختص خود، پیشنهاداتی راجع به نحوه فعالیت و ورود برخی طرح های جدید در حیطه وظایف اعضای هسته علمی ارائه دادند. در پایان دکتر صمیمی معاون محترم پژوهشی و فرهنگی بر لزوم آغاز به کار رسمی هسته از هفته آینده و بررسی طرح های جدید در شورای علمی تأکید داشتند.
🔹حجت الاسلام و المسلمین دکتر صمیمی (معاون پژوهشی فرهنگی مرکز) و حجج اسلام منصوری، فلاح زیارانی، ابراهیم زاده، سهرابی پور، خلیفه (اعضای هسته علمی) و آقای سید ابراهیم حسینی کوهساری (متصدی دفتر معاونت پژوهشی فرهنگی) در این جلسه حضور داشتند.
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
شیعه شناسی
#همگام_با_تقویم_اسلام
#شب_اول_محرم
🏴 عالم به ماتم تو حسینیۀ غم است
🏴یعنی که فصل سوگ و عزا، فصل ماتم است
🏴از عرش تابه فرش تمام فرشتگان
🏴فریاد می زنند که ماه محّرم است
▪️فرا رسیدن ماه محرم الحرام بر تمام مسلمین جهان تسلیت باد.▪️
#اعمال_شب_اول_ماه_محرم :
سيد در اقبال براى اين شب چند نماز ذكر فرموده:
1⃣ صد ركعت در هر ركعت حمد و توحيد
2⃣ دو ركعت در ركعت اول حمد و انعام و در رکعت دوم حمد و يس
3⃣ دو ركعت در هر ركعت حمد و يازده مرتبه توحید. در روايت است از حضرت رسول صلى الله عليه و آله كه هر كه در اين شب اين دو ركعت نماز را بجا آورد و صبحش را كه اول سال است روزه بدارد مثل كسى است كه تمام سال را مداومت به خير كرده و در آن سال محفوظ باشد و اگر بميرد به بهشت برود.
🔸و اگر ممكن شود احيا بدارد اين شب را به دعا و نماز و خواندن قرآن.
📗مفاتیح الجنان
التماس دعا🙏
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#خبر
📷استاد انصاریان درگفتگو باخبرگزاری اوکرانیا العربیه:
🔹آمریکا و اسرائیل از اتحاد مسلمانان جهان در هراس است.
🔸استکبار نمیخواهد پیام شیعه در برادری و برابری به گوش جهان برسد.
🔹علمای دینی و اساتید دانشگاه با ابزارهای امروزی باید مرتب برای جوانها مطالب اسلام را که سرشار از محبت، عاطفه، برابری و برادری است را تبلیغ کنند تا در نسل جوان اثر کند.
🔸دین شیعه دین عقل است.
✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام
#_1_محرم
بدان كه اول محرم، اول سال است و در آن دو عمل وارد است:
1⃣ روزه .
و در روايت ريان بن شبيب از حضرت #امام_رضا عليه السلام روایت شده كه: هر كه در اين روز روزه بدارد و خدا را بخواند خداوند دعاى🙏 او را مستجاب كند چنانكه دعاى زكريا را مستجاب نمود.
2⃣ از حضرت امام رضا عليه السلام نقل شده كه: حضرت رسول صلى الله عليه و آله روز اول محرم دو ركعت نماز می خواندند و چون فارغ مىشدند دستها را بلند کرده و دعایی را سه مرتبه می خواندند(علاقه مندان برای اطلاع از دعا به مفاتیح رجوع کنند)
🔸شيخ طوسى فرموده كه مستحب است روزه دهه اول محرم و لكن روز عاشورا امساك نمايد از طعام و شراب تا بعد از عصر، آن وقت به قدر كمى تربت تناول نمايد و سيد روايت كرده فضيلت روزه تمام ماه را و آنكه روزه او نگه مىدارد صائم آن را از هر گناهى.
📗مفاتیح الجنان
التماس دعا 🙏
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#هم_نوا_با_صیحفه 2⃣
🌸#دعاى_يكم از دعاهاى امام عليه السّلام است2⃣🌸
🔸(24) فَالْهَالِكُ مِنَّا مَنْ هَلَكَ عَلَيْهِ، وَ السَّعِيدُ مِنَّا مَنْ رَغِبَ إِلَيْهِ
🔹پس بد بخت (زيانكار و شايسته عذاب) از ما كسى است كه او را نافرمانى نمايد، و نيكبخت از ما كسى است كه به او رو آورد (طبق اوامر و نواهيش رفتار نمايد)
📗الصحيفة السجادية / ترجمه و شرح فيض الإسلام، ص: 40
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#فرق_شیعه 5⃣
#غلات 2⃣
🔸مورخین و فرقه نویسان برای غلات، فرقه های زیادی بیان کرده اند که بسیاری از آنان یا وجود خارجی نداشته و یا تنها در اسم با یکدیگر تفاوت دارند و در عقاید با هم مشترکند.
🔹از آنجا که غالیان به عنوان یک فرقه مستقل به حیات خود ادامه نداده اند و نمی توان این گروه را دارای مسلک یا مکتب کلامی ویژه ای دانست که آثار مدونی 📚نماینده آراء و اندیشه هایش باشد، به ناچار می بایست آموزه ها و عقاید این گروه را در گزارش منابع فرقه شناسی یا منابع رجالی که به تبیین عقاید برخی غالیان پرداخته اند، جست و جو کرد. با مطالعه منابع یاد شده می توان به برخی از عقايدى كه از ويژگى غاليان شمرده شده به شرح زیر اشاره کرد:
1⃣ اعتقاد به #الوهيت پيامبر صلى الله عليه و آله يا اميرالمؤمنين عليه السلام يا يكى از اولياى الهى؛
2⃣ اعتقاد به اين كه تدبير جهان 🌍به پيامبر صلى الله عليه و آله يا اميرالمؤمنين عليه السلام يا ائمه اهل بيت عليهم السلام يا افرادى ديگر واگذار شده است؛
3⃣ اعتقاد به نبوت اميرالمؤمنين يا ائمه ديگر يا فردى از مردم؛
4⃣ اعتقاد به آگاهى فردى از عالم غيب، بدون آن كه به او وحى ✨يا الهام شود؛
5⃣ اعتقاد به اين كه معرفت و محبّت ائمه اهل بيت عليهم السلام انسان را از عبادت خداوند و انجام فرايض الهى بى نياز مىسازد؛
6⃣ اعتقاد به #تشبیه و تجسیم چنانچه در پاره ای از منابع فرقه شناختی از این سخن به میان آمده که برخی از رهبران غالیان صفاتی جسمانی یا صورت مشخصی را به خداوند نسبت داده اند.
(برگرفته از کتاب 📗تاریخ فرق اسلامی، صابری، ج 2، ص 271
و کتاب 📙شيعه شناسى و پاسخ به شبهات، رضوانی، ج1، ص 573)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#شناخت_ائمه_علیهم_السلام
#امام_حسن_علیه_السلام 3⃣
#آداب_و_رسوم_ولادت 1⃣
#اذان_و_اقامه :
🔸پیامبر صلی الله علیه و آله در گوش راست نوزاد اذان و در گوش چپ اقامه گفتند.[1] در برخی نقل ها آمده که ایشان به اسماء بنت عميس یا أمّ سلمة فرمودند که آنها در هنگام ولادت نوزاد این کار را انجام دهند.[2]
🔹در روایتی از رسول اکرم صلی الله علیه وآله نقل شده:" مَنْ وُلِدَ لَهُ مَوْلُودٌ فَلْيُؤَذِّنْ فِي أُذُنِهِ الْيُمْنَى بِأَذَانِ الصَّلَاةِ وَ لْيُقِمْ فِي الْيُسْرَى فَإِنَّهَا عِصْمَةٌ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ"؛[3] هر کس برایش فرزندی به دنیا آمد ،در گوش 👂راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگوید که این کار پناهی است برای کودک از شیطان👿 رجیم.
[1] 📗عيون أخبار الرضا عليه السلام، شیخ صدوق، ج2، ص 25
[2] 📘 حیاة الامام الحسن بن علیه السلام، القرشی، ج 1، ص 51
[3] 📙كافي (ط - دار الحديث)، کلینی، ج11، ص 383
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#تاریخ_تشیع 13
#فرضیات_پیدایش_تشیع 8⃣
#عبدالله_بن_سباء 7⃣
#نقد_فرضیه_عبدالله_بن_سباء 4⃣
🔸گروهى كه به اين بخش از تاريخ طبرى دل بسته اند، بايد بدانند كه در صورت صحت اين مطلب، يكى از اساسى ترين عقايد آنان متزلزل مى گردد، زيرا از نظر اهل سنت صحابه 👳پيامبر عادل و وارسته اند و هيچ نوع جرح و تعديل در حق آنها روا نيست. اكنون چگونه ممكن است كه شخصيت هايى از صحابه و تابعان مانند ابوذر و عمار و محمد بن حذيفه و گروهى از اكابر تابعان، فريب يك فرد يهودى✡ را بخورند و آشوبى به راه اندازند كه نتيجه آن قتل خليفه گردد؟
🔹به عبارت دیگر قبول فرضیه عبدالله بن سباء و نظریه عدالت صحابه قابل جمع نیستند و قبول هر کدام، دیگری را نقض می کند.
(برگرفته از کتاب📕 راهنماى حقيقت، آیت الله سبحانی، ص 48)
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_شیعه 15
🔸بعد از اثبات اینکه خداوند قابل شناخت است اولین قدم در فهم دین، رسیدن به معرفتی است که معتبر باشد و دین حقیقی هر معرفتی را حق و قابل استناد نمی داند بلکه شرط اصلی در شناخت این است که قطعی 👌باشد و از ابزار متناسب با معرفت، حاصل شده باشد.
🔹خداوند تبارک و تعالی می فرماید:" وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْم..." در این آیه خداوند، هر معرفتی که از دایره علم قطعی خارج باشد کنار زده و از حجیت ساقط می داند.[1]
🔺حال در اینجا سؤالی که مطرح می شود این است که راه های شناخت و معرفت چیست؟
از دیدگاه اسلام برای رسیدن به حقایق دینی و معرفت هستی سه وسیله و ابزار مورد استفاده بشر قرار می گیرد که هر کدام از آنها در حیطه مختص به خود معتبر و قابل استناد است.
و این سه عبارتند از: حس، عقل و وحی.[2]
که در ادامه به توضیح این سه می پردازیم.
[1] 📘برگرفته از کتاب محاضرات في الإلهيات، آیت الله سبحانی، ص 16
[2] 📙برگرفته از کتاب العقيدة الإسلامية، آیت الله سبحانی، ص 15
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#همگام_با_تقویم_اسلام
#_3_محرم
🔸روز سوم روزى است كه حضرت يوسف عليه السلام از زندان 🔗آزاد شده.
🔹هر كه آن روز را روزه دارد آسان فرمايد حق تعالى بر او كارهاى مشكل را و برطرف كند از او اندوه را و در روايت نبوى صلى الله عليه و آله است كه دعايش مستجاب شود.
📗مفاتیح الجنان
التماس دعا 🙏
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#کلام_امیر 1⃣
🌺#خطبه_اول 1⃣
🔸الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي لَا يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ الْقَائِلُونَ وَ لَا يُحْصِي نَعْمَاءَهُ الْعَادُّونَ وَ لَا يُؤَدِّي حَقَّهُ الْمُجْتَهِدُون.
🔹 حمد و سپاس خداوندى را سزاست كه همه گويندگان از مدح و ثناى او عاجزند (توانائى مدح و ثنائى كه لايق ذات او باشد ندارند) و شمارندگان و حسابگران از شمارش نعمتها و بخششهاى او درمانده (زيرا نعمتها و عطاهاى حقّ تعالى غير متناهى و آخرى براى آنها متصوّر نيست) و كوشش كنندگان نمىتوانند حقّ نعمت او را ادا كنند (پس منتهى درجه سپاسگزارى آنست كه بنده بعجز از اداى حقّ نعمت او اعتراف كند)
📙ترجمه و شرح نهج البلاغة (فيض الإسلام)، ج1، ص: 22
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee
#احکام 9⃣
🔸آيا مس كردن نقش آرم جمهورى اسلامى ايران كه روى روزنامه ها📑 و بليت هاى اتوبوس و... وجود دارد بدون طهارت، حرام است؟
🔹آيات عظام تبريزى، صافى: بنابر احتياط واجب بدون طهارت مس نكنند.(1)
🔹آيه اللَّه خامنه اى: چنانچه در نظر عرف اسم جلاله محسوب و خوانده شود، مس آن بدون طهارت حرام است.(2)
🔹آيات عظام فاضل (ره) و مكارم: اشكال ندارد ولى بهتر است آن را مس نكنند.(3)
(1) 📗تبريزى، صراط النجاه، ج 5، سؤال 987 . صافى، جامع الاحكام، ج 1، 53 و 54
(2) 📙خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، سؤال 157
(3) 📘فاضل، جامع المسائل، ج 1، سؤال 184 . مكارم، استفتاءات، ج 2، سؤال 75
🖋 مرکز تخصصی شیعه شناسی
✅ @shiashenasee