فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 موشن گرافیک: اعمال مستحب روز غدیر
🔸 همه توصیهها، مستحبات و آدابی که باید در روز عید #غدیر انجام بدهیم را در این موشن گرافیک ببینید.
#اَللّهُمَّعَجَّلْلِوَلِيِّكَالْفَرَجَ
╭⊰🍃🌸🌹🌺🌹🌸🍃⊱╮
#دستورات_ماثور
#اعمال
🔴 #اعمال شب #عید_غدیر
🔻۱. زيارت امام حسين سلام الله علیه
🔻۲. دوازده ركعت نماز و فقط در پايان ركعت دوازدهم يك سلام بگوييد و بعد از هر دو ركعت به يك نشستن اكتفا كنيد. در يازده ركعت ابتدايي هر كدام از سوره حمد و سوره توحيد را ده مرتبه و آيه الكرسي را يك مرتبه بخوان و در ركعت دوازدهم ، سوره حمد هفت مرتبه و سوره توحيد را هفت مرتبه بخوانيد و آن گاه قنوت بگيريد وبگوييد :
لا اِلهَ اِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَريكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ يُحْيي وَيُميتُ، ويُميتُ وَيُحْيي، وَهُوَ حَي لا يَمُوتُ، بِيَدِهِ الْخَيْرُ وَهُوَ عَلي كُلِّشَيءٍ قَديرٌ
سپس ركوع و سجده به جا آوريد و در حال سجده ده مرتبه بگوييد:
سُبْحانَ مَنْ اَحْصي كُلَّ شَيءٍ عِلْمُهُ، سُبْحانَ مَنْ لا يَنْبَغِي التَّسْبيحُ اِلاَّ لَهُ، سُبْحانَ ذَي الْمَنِّ والنِّعَمِ، سُبْحانَ ذَي الْفَضْلِ وَالطَّولِ، سُبْحانَ ذَي الْعِزِّ ةِ وَالْكَرَمِ. اَسْاَلُكَ بِمَعاقِدِ الْعِزِّ مِنْ عَرْشِكَ،وَمُنْتَهَي الرَّحْمَةِ مِنْ كِتابِكَ، وَبِالاسْمِ الْأَعْظَمِ وَكَلِماتِكَ التَّآمَّه، اَنْ تُصَلِّي عَلي مُحَمَّدٍ رَسُولِكَ وَاَهْلِ بَيْتِهِ الطَّيِّبينَ الطَّاهِرينَ،وَ اَنْ تَفْعَلَ بي كَذا وَ كَذا ، اِنَّكَ سَميعٌ مُجيبٌ1
منزه است خدايي كه دانش او هر چيز را به شمار آورده است ، منزه است خدايي كه تسبيح جز بر او شايسته نيست ، منزه است داراي بخشش و نعمت ها ، منزه است خداي تفضل كننده و بخشنده، منزه است خداي سرفراز و گرامي، به گره گاه هاي سر بلندي از عرشت و منتهاي رحمت از كتابت و به بزرگترين نام و سخنان كاملت از تو خواهانم كه بر فرستاده ات حضرت محمد و خاندان پاك و پاگيزه ي او درود فرستي و خواسته ي مرا در باره ... برآورده سازي ، به راستي كه تو شنوا و اجابت كننده اي
📚اقبال الاعمال ج۱ ص۴۵۱
#دستورات_ماثور
#عید_غدیر 💐💐💐
📌 سه شنبه
☀️ ۵ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۱۸ ذی الحجه ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 25 ژوئن 2024 میلادی
🔻مناسبتها:
🔹 عید سعید غدیر خم؛ ١٠ق. (تعطیل)
🔹 درگذشت خواجه نصیرالدین طوسی؛ ۶٧٢ق.
🔹 درگذشت عالم بزرگ، محقق کَرکی؛ ٩۴٠ق.
🔹 درگذشت آیتالله حاجآقا رحیم ارباب؛ ١٣٩۶ق.
📎 #تقویم
🖼 عرفانِ علی علیهالسّلام1⃣
جستاری در کلام امام خمینی (ره) از سیره عرفانی امیرالمؤمنین علیهالسّلام
❇️امام خمینی رحمة الله علیه که در عرفان عملی، سلوک الی الله را دقیقا مطابق دستورات حضرات معصومین علیهم السلام طی کرده، معیار صحت آداب سلوکی را اعمال حضرات معصومین بخصوص امیرالمؤمنین علیه السلام دانسته و با این میزان، آداب متداول در سیرو سلوک خانقاهی را به چالش اساسی کشیده و انحراف آنها را برای همگان روشن و مبرهن کرده است.
💚 به مناسبت عیدالله الاکبر، عید سعید غدیر
#عرفان_اسلامی
#امام_خمینی
#ولایت_معصومین
#انحرافات_عملی
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
🔴🔴السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا تَالِيَ كِتَابِ اللَّهِ وَ تَرْجُمَانَهُ
سلام ما بر تو اى تلاوت كننده كتاب خدا و مفسر آن ❤️❤️
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
📌 چهارشنبه
☀️ ۶ تیر ۱۴۰۳ هجری شمسی
🌙 ۱۹ ذی الحجه ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 26 ژوئن 2024 میلادی
📎 #تقویم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ صوتی فرمایشات حضرت آیتالله بهجت قدسسره : «پیوند ناگسستنی قرآن و عترت»
▫️▫️▫️
🔸کسانی که بگویند ما قرآن را میخواهیم، [اما] عترت را نمیخواهیم، [در واقع] قرآن را نخواستهاند. [چراکه همان] قرآن میگوید:
«الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و رضیت لکم الاسلام دینا».
الیوم؛ به چه چیزی اختصاص دارد که سبب اکمال است؟!!
چه چیزی سبب است برای اینکه [امروز] اسلام دین مرضی خدا باشد؟!!
🌟 اسلام همیشه دین مرضی خدا بوده، پس [مقصود این است که] امروز [روز] تکمیل و اکمال این دین است، تمام رضای خدا در این دو است...
#عرفان_اسلامی
#ولایت_معصومین
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
صوفی پژوهی
💢ابداع حج جدید و طواف حول قطب و …
📛از حلاج نقل شده است که به شاگردان و مریدان خود آموخته بود که در خانه خود محرابی قرار دهد و آن را کعبه فرض کنند و آداب حج را، از احرام و طواف، در همانجا به جا آورند. آنگاه اطعام نموده و صدقه دهند و با این اعمال از حج واجب بینیاز میشوند.[1] بنابر گفته زرین کوب، این تبدیل حج، بیشترین نقش را در صدور حکم اعدام او ایفا کرد «میبایست دستآویز قتل او نه مجرد قول اناالحق، بلکه بیشتر مسأله تبدیل حج باشد که نوعی زندقه تلقی شده است» [2]
📛ابوسعید ابوالخیر نیز به جای حج بیت الله، دور قبر قطب صوفیه طواف می کرده و مریدان را از سفر حج منع کرده و آنها را به زیارت قبر شیخ صوفیه می فرستاده است: «نقل است كه هر وقت كه شيخ ابو سعيد را قبضى بودى گفتى: اسب زين كنيد تا به حج رويم. به مزار او آمدى و طواف كردى تا آن قبض برخاستى، و نيز هر مريد شيخ ابو سعيد كه انديشه حج تطوع كردى او را به سر خاك شيخ ابو الفضل فرستادى. گفتى: آن خاك را زيارت كن و هفت بار گرد آن طواف كن تا مقصود تو حاصل شود».[3]
📛شخصی به عبدالقادر گیلانی قطب فرقه قادریه گفت چرا به حج نمیروی؟ گفت بین دو انگشت من را نگاه کن، ببین کعبه دور سر من میچرخد. [4]
📛یکبار ابوطاهر فرزند ابوسعید، در حال سماع احرام بست و قصد حج کرد. ابوسعید نیز با وی همراه شد. اما وقتی به خرقان و بسطام رسید، گفت حج من این است که به زیارت قبر ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی بروم و از همانجا برگشت و تا آخر عمر به حج نرفت. [5]
📛از بایزید بسطامی داستان مشهوری در این باب منقول است که در مقالات شمس، مثنوی و تمهیدات عینالقضات و دیگر منابع اهل تصوف آمده است. بایزید میگوید: «مردی پیشم آمد و پرسید که کجا میروی. گفتم: به حج. گفت چه داری. گفتم: دویست درم. گفت: به من ده و هفت بار گرد من بگرد که حجّ تو این است. چنان کردم و بازگشتم» [6]
📛«سوی مکه شیخ امّت بایزید / از برای حج عمره میدوید
او به هر شهری که رفتی از نخست / مر عزیزان را بکردی بازجست
دید پیری با قدی همچون هلال / دید در وی فرّ و گفتار رجال
گفت: عزم تو کجا ای بایزید؟ / رخت غربت تا کجا خواهی کشید
گفت: قصد کعبه دارم از پگه / گفت: هین با خود چه داری زادِ ره.
گفت: دارم از درم نقره دویست / نک ببسته سخت بر گوشة ردی است
گفت: طوفی کن به گردم هفت بار / وین نکوتر از طواف حج شمار
کعبه هرچندی که خانة برّ اوست / خلقت من نیز خانة سرّ اوست
چون مرا دیدی خدا را دیدهای / گرد کعبه صدق برگردیدهای» [7]
🖊 پژوهشی درباره ابن عربی، عرفان و تصوف
📖پینوشت:
[1]. خطیب بغدادی، تاریخ بغدادی، ج۸، ص۷۱۷۷۱۸؛ ابناثیر، الکامل فی التاریخ، ج۸، ص۱۲۸۱۲۹؛ خواندمیر، ج۲، ص۲۹۱۲۹۲
[2]. جستوجو در تصوف ایران، زرینکوب، عبدالحسین، انتشارات امیرکبیر، چاپ هفتم، 1385، ص149
[3]. تذكره الأولياء، عطار نيشابورى، مصحح: رينولد آلين نيكلسون، مطبعه ليدن، ليدن، 1905 م، ج2، ص337
[4]. تاریخ تصوف، ج2، ص۷۸
[5]. أسرار التوحيد، محمد بن منور، تصحیح شفیعی کدکنی، انتشارات آگه، 1402، چاپ 14، ص100
[6]. تذكره الأولياء، عطار نيشابورى، مصحح: رينولد آلين نيكلسون، مطبعه ليدن، ليدن، 1905 م، ج1، ص139
[7]. مثنوی دفتر دوم، ابیات 26-2218.
#انحرافات_عملی
#حج
🔵صوفی پژوهی
@sufi110
صوفی پژوهی
🖼 عرفانِ علی علیهالسّلام1⃣ جستاری در کلام امام خمینی (ره) از سیره عرفانی امیرالمؤمنین علیهالسّلا
🖼 عرفانِ علی علیهالسّلام2️⃣
جستاری در کلام امام خمینی (ره) از سیره عرفانی امیرالمؤمنین علیهالسّلام
❇️امام خمینی رحمة الله علیه که در عرفان عملی، سلوک الی الله را دقیقا مطالبق دستورات حضرات معصومین علیهم السلام انجام داده، معیار صحت آداب سلوکی را امیرالمؤمنین علیه السلام دانسته و با این میزان آداب متداول در سیرو سلوک خانقاهی را به چالش اساسی کشیده و انحراف آنها را برای همگان روشن و مبرهن می کند.
💚 به مناسبت عیدالله الاکبر، عید سعید غدیر
#عرفان_اسلامی
#امام_خمینی
#ولایت_معصومین
#انحرافات_عملی
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
صوفی پژوهی
💢آقای حسنزاده تلاش کرده که کلام ابن عربی را توجیه کند، بعد از آن بیان داشته که ما ابن عربی را معصوم نمیدانیم و ابنعربی در این مورد اشتباه کرده است.
✅در اینجا باید تذکر داده شود که ابنعربی در مقدمه فصوص اعلام کرده که این کتاب را از رسولخدا صلیاللهعلیهوآله دریافت کرده و در این رابطه نوشته که: «أمّا بعد: فإنّي رأيت رسول اللّه- ص- في مبشّرة أريتها في العشر الآخر من المحرم محرم سنة سبع و عشرين و ستمائة بمحروسة دمشق و بيده- ص- كتاب فقال لي: هذا كتاب فصوص الحكم خذه و اخرج به الى النّاس ينتفعون به، فقلت: السّمع و الطاعة للَّه و لرسوله و أولي الأمر منّا كما امرنا».[1]
⬅️«من رسول اللّه را در مبشرهاى ديدم . و اين واقعه در محرم سال ششصد و بيست و هفت در شهر دمشق بود و ديدم كه در دست رسول اللّه كتابى بود به من فرمود اين كتاب فصوص الحكم است. آن را بگير و به مردم برسان تا از او نفع برند. من گفتم: السمع و الطاعة مر خداى و رسول خداى و اولى الامر را آن چنان كه به ما امر فرمودند. (يعنى سمع و طاعت آن چنان كه به ما امر فرمودند)».
❌آقای حسن زاده بعد از ترجمه کلام ابنعربی، در تأیید کلام ابن عربی مینویسد: « لفظ كتاب اشاره به جمع حقايق دارد، كتاب يعنى مخزن حقايق و آن هم در دست او بود. از آن جهت كه در دست خاتم بود مشعر به اين است كه اين كتاب پايدار خواهد بود، زيرا دست مظهر بسط و اميد است...اين بيان عذر خواهى است از إبراز آن چه كه يافته، زيرا عارف سالك بايد امين اللّه باشد و اسرار دوست را آشكار نكند. امّا عذر خواهى مىكند كه اگر من اظهار كردم به فرمان رسول مأمور بودم».[2]
آقای حسنزاده و معتقدین به این کلام ابن عربی باید پاسخ بدهند: اگر قائل هستید این کتاب از جانب رسولخدا صلیاللهعلیهوآله به ابن عربی داده شده، پس نباید قائل به وجود اشتباه در این کتاب باشید.
⁉️پس چگونه در این مسائلی که خلاف مبانی تشیع است، به اشتباه بودن کلام ابن عربی اذعان می کنید؛ در صورتی که قائل هستید، این کتاب از جانب رسولخدا صلیاللهعلیهوآله است؟؟
پینوشت:
[1]. محيى الدين بن عربى، فصوص الحكم، 1جلد، دار إحياء الكتب العربية - قاهره، چاپ: اول، 1946 م، ج1 ؛ ص47.
[2]. علامه حسن زاده آملى، ممد الهمم در شرح فصوص الحكم، 1جلد، سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامى - تهران، چاپ: اول، 1378، ص8.
#انحرافات_اعتقادی
#غدیر_خم
#ابن_عربی
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
🔻غدیر خم در تصوف1️⃣
💢اقسام مواجهه صوفیه با غدیر
♦️صوفیان در مواجه با واقعه غدیر، سه رویکرد متفاوت را اتخاذ کردند:
⬅️دسته اول) اساسا متذکر واقعه و حدیث غدیر نشدند.
⬅️دسته دوم) حدیث غدیر را نقل کردند و مانند دیگر اهل سنت، ولی را به معنای «قرب و محبت» دانسته و تلاش کردند دیدگاه شیعه در این زمینه را نقد و رد کنند.
⬅️دسته سوم) واقعه و حدیث غدیر را نقل کرده و پذیرفتند، اما معنای «ولی و ولایت» را ضیق کرده و آن را صرفا ناظر به امور باطنی/عرفانی دانستند (نه به معنای اولی بالتصرف بودن) تا با نوعی و اکتسابی دانستن ولایت و ادعای اتصال سلسله خود به حضرت علی علیه السلام، برای خویش همین مقام را برشمارند.
🖊وبلاگ ویکی تصوف
#انحرافات_اعتقادی
#امامت
#غدیر
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
🔻غدیر خم در تصوف2️⃣
💢قسم اول) عدم اشاره به غدیر
🔻سلمی، سراج طوسی، هجویری، قشیری، ابوطالب مکی:
⬅️پنج شخصیت مهم از نویسندگان متقدم صوفیه یعنی « سراج طوسی»(378ق) در «اللمع»، « ابوطالب مکی»(386ق) در «قوت القلوب»[1] « عبدالرحمن سلمی»(412ق) در آثار متعددش، « ابوالقاسم قشیری»(465ق) در «رساله قشیریه»، « ابوالحسن هجویری»(465ق) در «کشف المحجوب»[2] کوچک ترین اشاره ای به حدیث غدیر نمی کنند و برخی از آنها مانند « ابوعبدالرحمن سلمی»(412ق) هنگام نقل آیات مربوط به غدیر مثل آیه اکمال دین، شأن نزول آن را روز بعثت یا روز عرفه می دانند.[3]
📖پینوشت:
[1]. مکی، ابوطالب، قوت القلوب فى معامله المحبوب، ج1، ص377.
[2]. هجویری، ابوالحسن، کشف المحجوب، متن، ص485.
[3]. سلمی، ابوعبدالرحمن، تفسیر امام جعفر الصادق(ع)(مجموعه آثار السلمى)، ج1، ص28.
🖊وبلاگ ویکی تصوف
#انحرافات_اعتقادی
#سلمی،#سراج_طوسی،#هجویری، #قشیری، #ابوطالب_مکی
#امامت
#غدیر
🔵صوفی پژوهی
@sufi1
🌿🌸 سلام امام مهـربان زمانـم🌿🌸
منتظر لحظه ظاهر شدنت هستيم
و به شوق آن لحظه ی شیرین،
خانه دل را هر روز
آب و جارو می كنيم ...
وقتی که بیایید
به انتظار هایی که کشیده ایم
افتخار خواهیم کرد🌿🌺
.🌱.برقآمت دلربای مهدی صلوات.🌱.
💖 الّلهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج💖💫
📎 #امام_زمان
📎 #ظهور
📎 #ماه_ذی_الحجه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🔹"با فضیلتترین #هجرت"
#حلاوت_روایت
🔸شرح حدیث اخلاقی توسط مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی)
#عرفان_اسلامی
#راه_سلوک
#مقام_معظم_رهبری
🕋کانال حقیقت ناب🕋
@sajadi43 ─┅═༅𖣔💚𖣔༅═
صوفی پژوهی
🔻غدیر خم در تصوف2️⃣ 💢قسم اول) عدم اشاره به غدیر 🔻سلمی، سراج طوسی، هجویری، قشیری، ابوطالب مکی: ⬅️پ
🔻غدیر خم در تصوف3️⃣
❌روزبهان بقلی و عین القضات همدانی:
⬅️« روزبهان بقلی شیرازی»(606ق) صاحب تفسیر « عرائس البیان»، اشاره ای به حدیث غدیر نمی کند اما ذیل آیه اکمال دین – که در روز غدیر و به مناسبت اعلان خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام وارد شده است – می گوید: این آیه، اشاره به روز بعثت رسول خدا صلی الله علیه وآله دارد.
⬅️او حتی از امام صادق علیه السلام نقل می کند: «وقال جعفر بن محمد علیهما السلام: الْیَوْمَ إشاره إلى یوم بعث محمد- صلى اللّه علیه وآله وسلم- ویوم رسالته.»[1]
⬅️« عین القضات همدانی»(525ق) نیز در کتاب «تمهیدات» این آیه را ذکر کرده و اشاره ای به ماجرای غدیر نمی کند.[2]
❌محمد غزالی:
⬅️« ابوحامد محمد غزالی»(505ق) در کتاب «احیاء علوم دین» حدیث غدیر را نقل نمی کند اما آیه اکمال دین را آورده و شأن نزول آن را روز عرفه و روز جمعه می داند.[3]
📖پینوشت:
[1]. بقلی شیرازی، روزبهان، تفسیر عرائس البیان فى حقائق القرآن، ج1، ص298.
[2]. عین القضات همدانی، عبدالله بن محمد، تمهیدات، متن، ص58.
[3]. غزالی، محمد، إحیاء علوم الدین، ج3، ص441.
🖊وبلاگ ویکی تصوف
#انحرافات_اعتقادی
#عین_القضات_همدانی
#روزبهان_بقلی
#محمد_غزالی
#امامت
#غدیر
🔵صوفی پژوهی
@sufi1