eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
418 عکس
62 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
به‌بهانه روز معلم (شیوه‌ای برای تجليل راهبردی مقام استاد) 🔻 رشد هر جامعه‌ای در گرو معلمان و بزرگان و صاحبان اندیشه و تربیت در آن جامعه است. روز معلم فرصتی است برای تجليل از آنانی که در رشد ما اثرگذار بودند. اما اگر به این مقوله به‌چشم یک نگریسته شود، شیوه تجليل تغییر یا توسعه می‌یابد. 🔻 اساتید در هر جامعه‌اند. ما از سرمایه‌های انسانی جامعه خود آن‌چنان که بایسته است بهره نمی‌بریم چرا که اساساً از ایشان نداریم. 🔻 توصیف راهبردی اساتید یعنی تحلیل و توصیف آن‌ها از زوایایی که امکان بهره‌مندی بیشتر از وجودشان را فراهم می‌کند و مطالعه این ابعاد: ✔️ توصیف ویژگی‌های شخصیتی ممتاز ✔️ توصیف ظرفیت‌های تربیتی ✔️ توصیف ✔️ توصیف ظرفیت‌های اجتماعی ✔️ توصیف ابعاد مغفول وی ✔️ توصیف ✔️ توصیف ابعاد عملکرد ✔️ توصیف آثار علمی و عملی ناشناخته ✔️ توصیف شیوه‌های بهره‌مندی بیشتر از وی 🔻 ما نمی‌توانیم ظرفیت‌های انسانی خود را درست معرفی کنیم، درست توصیف کنیم، ارتباط درستی بین جامعه، نخبگان، حاکمیت و ایشان برقرار کنیم. اساساً گویا فاقد مناسب برای بهره‌مندی از هستیم. 🔻 در ادامه چند یادداشت که قبلاً نگاشته شده و هرچند درمقام استیفای همه نکات بالا نبوده اما برخی ویژگی‌ها را واجد است، تقدیم می‌شود. ای‌کاش مجالی بود تا درباره بسیاری از اساتیدی که سال‌ها از محضرشان بهره بردیم، سخن می‌گفتیم. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
تعلیقات
به‌بهانه روز معلم (شیوه‌ای برای تجليل راهبردی مقام استاد) 🔻 رشد هر جامعه‌ای در گرو معلمان و بزرگان
📝 فرصتِ حضور آیت‌الله تحریری در تهران برای جبهه انقلاب 🔹 پیشینه حوزه حکمی تهران 🔻 حوزه علمیه تهران طی دو قرن اخیر پایتخت حکمی حوزه‌های علمیه به‌شمار می‌آمد. بزرگان و سرآمدانی چون حکیم جلوه، آقا علی مدرس زنوزی، محمدتقی آملی، محمدعلی شاه‌آبادی، رفیعی قزوینی، فاضل تونی، الهی قمشه‌ای و ابوالحسن شعرانی برخی حکمای مشهور این حوزه بودند. 🔻 در نیم قرن اخیر علی‌رغم رحلت بزرگان نسل قبل، وجود علمایی چون سیدرضی شیرازی، خسروشاهی، خوشوقت، آقامرتضی و آقامجتبی تهرانی، حق‌شناس، شیخ حسن پهلوانی و... به این حوزه قوام می‌بخشید. مهم‌ترین ویژگی حوزه تهران برجستگی اخلاقی و عرفانی و حکمی آن بود. تدبیر رهبری 🔻 با رحلت اکثر قریب به اتفاق این بزرگان حوزه تهران دیگر چون سابق کمتر شاهد تکیه‌گاه هایی محکم بود مگر معدودی از علما. رهبر فرزانه انقلاب کوشیدند با دعوت از برخی چهره‌ها به جبران بخشی از این نقیصه بپردازد. انتصاب آیت‌الله شیخ محمدباقر تحریری به تولیت مدرسه مروی و درج تعبیر کم‌سابقه "جنابعالی که حائز مقام علمی و معنوی" هستید و تأکید بر وی، شاید به‌نوعی اشاره‌ای بود برای مخاطبین. 🔹 جامعیت علمی 🔻 از یک‌سو شاگرد برجسته مرحوم آیت‌الله سعادت پرور است و ازسوی دیگر در فقه و اصول و فلسفه و تفسیر صاحب کرسی درس خارج، به‌نوعی دارای یک نسبی که می‌تواند بخشی از خلاء حوزه تهران را جبران کند. 🔹 دارای مکتب عرفانی 🔻 آیت‌الله تحریری دارای ویژه‌ای است که امتداد طباطبایی به‌شمار می‌آید و در آن نقش ادعیه و روایات بسیار پررنگ است که بايد مجزا درباره آن سخن گفت. 🔹 عارف انقلابی‌ 🔻 نکته مهم دیگر درباره وی بعد انقلابی و اجتماعی وی است. آیت‌الله تحریری عارفی است که در بزنگاه ها صریحاً موضع می‌گیرد و رهنمود می‌بخشد نه در کنج عزلت و احتیاط پنهان شود. 🔹 محور رشد جبهه انقلاب 🔻 حضور بزرگان حوزه تهران نه‌تنها موجب رونق حوزه تهران که منشأ رشد جامعه متدینین تهران بود. امروز حضور آیت‌الله تحریری در تهران یک فرصت و نعمت برای و است تا از وجود ایشان بهره ببرند و رشد کنند. جبهه انقلاب بدون و فکری نمی‌تواند بارهای بزرگ انقلاب را به دوش بکشد. 🔻 هجرت آیت‌الله تحریری از قم به تهران صرف تولیت یک حوزه علمیه نیست بلکه فرصتی برای ارتقای معنوی و معرفتی جبهه انقلاب است. مبادا این فرصت را قدر ندانیم. و البته بهره‌مندی از بزرگان قواعدی دارد که باید بیاموزیم. 🔻🔻🔻 ☘ دروس اخلاق استاد تحریری در تهران: 🔹 سه‌شنبه‌ها (بعد از نماز مغرب): مسجد مدرسه مروی 🔹 جمعه‌ها (صبح): مسجد مدرسه معیر کانال استاد: 🆔 @seratemostaghim_ir ➖➖➖➖ ❇️ ای‌کاش مدیریت حوزه علمیه تهران برای جبران افول تدبیری کند و از چهره‌های اثرگذار برای هجرت به تهران دعوت. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
تعلیقات
نگاهی به ویژگی‌ها و امتیازات دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی ❇️ پس از یک تأخیر طولانی دولت اقدام
به‌بهانه روز معلم چندخط درباره‌ی استاد خسروپناه 🔹شاگردپروری 🔻 ارتباط استاد خسروپناه با طلبه‌ها نزدیک و صمیمی و شاگردپرورانه است. برای طلبه‌ها وقت می‌گذارند. به حجره‌ها رفت‌و‌آمد دارند. بعد از ازدواج هم بچه‌ها سر می‌زدند. درس و بحث و کارمان را رصد می‌کردند و به‌موقع تذکر می‌دادند. 🔹 پرکاری 🔻 ساعت کاری حاج آقا از بعد نماز صبح شروع می‌شد. اولین کلاس ما با ایشان بعد از نماز صبح و قبل از طلوع آفتاب بود. ما می‌خواندیم. وقتی آفتاب می‌زد و ما خارج می‌شدیم گروه بعدی که می‌خواندند می‌آمدند. محل کلاس هم منزل ایشان بود. 🔹 حل نیازهای برزمین مانده 🔻 سال 88 بعد از فتنه مدت‌ها فضای دانشگاه‌ها ملتهب بود. حاج آقا خودش داوطلبانه هر هفته به دانشگاه تهران می‌رفت و پاسخ به شبهات می‌داد. این جلسه حدود یک‌سال ادامه پیدا کرد. 🔻 یک زمان فرقه‌های انحرافی مسئله ایشان شده بود، کنار دیگر کارها زمانی را برای مطالعه و حتی رفت‌و‌آمد با برخی از این گروه‌ها صرف می‌کرد که محصول آن شد جلد دوم کتاب جریان‌شناسی ضدفرهنگ ها. 🔻 بعد از اظهارنظرهای آقای علوی بروجردی علیه اقتصاد اسلامی توقع این بود که مدعیان اقتصاد اسلامی پیش‌قدم شده و با ایشان گفتگوی انتقادی داشته باشند اما نشد. آقای خسروپناه اما پیش‌قدم شد و با رعایت همه آداب و شئونات حوزوی در مناظره مفصلی با ایشان شرکت کرد. 🔹 بی‌اعتنایی به شئونات کاذب 🔻 حوالی سال 86 بود که محسن کدیور یک سخنرانی علیه ولایت فقیه و آقا ایراد کرده بود. هیچ کس هم جواب درخوری نداده بود. حتی یکی از نهادهای انقلابی حوزه علت سکوت خود را کسر شأن جواب دادن به کدیور مطرح می‌کرد. آقای شام حجره ما مهمان بودند. از قصه کدیور خیلی عصبانی بودند. خطاب به آن نهاد مذکور گفتند، اگر شأن شما نیست، به من می‌گفتید من جواب می‌دادم من ندارم از نوع این شأن و شئون!!! 🔹 کمک همه‌جانبه به طلاب 🔻 یک روز از وضعیت نامطلوب طلبه‌ها، سردرگمی ها، نیاز به مشورت، مشکلات درسی، روحی، خانوادگی و... غیره گفتم. اینکه بزرگترها برای رسیدگی به طلبه‌ها وقت نمی‌گذارند و پیامدهای عجيبی که داشته. به‌شدت نسبت به این مسئله دغدغه‌مند بودند. مدت‌ها جمعه‌ها از 6 صبح تا 6 عصر بااینکه تنها روز مختص خانواده و استراحت بود، این روز را به طلبه‌ها اختصاص دادند. هر هفته این ساعت وقت می‌دادند. طلبه‌ها یکی یکی می‌آمدند مشورت می‌گرفتند، مشکلات شان را مطرح می‌کردند و می‌رفتند. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
🔆 تصویری از در حجره طلاب مدرسه معصومیه 🗓 بهار 1387 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
تعلیقات
به‌بهانه روز معلم (شیوه‌ای برای تجليل راهبردی مقام استاد) 🔻 رشد هر جامعه‌ای در گرو معلمان و بزرگان
📝 یادداشت‌های مرتبط باموضوع پیش‌گفته در یادداشت "روز معلم" 🔻 نگاهی به ابعاد حیات و مکتب عرفانی آیت‌الله ناصری دولت آبادی https://eitaa.com/taalighat/647 🔻 فرصت حضور آیت‌الله تحریری در تهران https://eitaa.com/taalighat/1414 🔻 نگاهی به ویژگی‌های استاد خسروپناه https://eitaa.com/taalighat/849 https://eitaa.com/taalighat/1415 🔻 استاد فلاح شیروانی، فیلسوف انقلاب https://eitaa.com/taalighat/260 https://eitaa.com/taalighat/262 🔻 نگاهی به ابعاد شخصیت مرحوم استاد سیدآقاحسینی https://eitaa.com/taalighat/766 https://eitaa.com/taalighat/767 🔻 چقدر سرمایه داریم، چقدر قدر نمی‌دانیم https://eitaa.com/taalighat/790 https://eitaa.com/taalighat/789 🔻 درسوگ قدرناشناسی سرمايه‌ها و ظرفیت‌سوزی در حوزه https://eitaa.com/taalighat/605 https://eitaa.com/taalighat/606 https://eitaa.com/taalighat/608 https://eitaa.com/taalighat/609 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
❤️ سردار حاج حسین همدانی! مردی کم‌تر شناخته‌شده که بسیاری از نقش او در شکل‌گیری ضلع جدید بی‌خبرند. امروز همچنان حاج حسین در میانه‌ی میدان است. مزارش شده است کانون مقاومت و جوانان. هر زمان از شبانه روز که آنجا می‌آیی، جمعی جوان عاشق در کنار مزارش چون پروانه گرد شمع جمع اند و از او توفیق شهادت و مجاهدت در راه اعتلای کلمه حق را می‌خواهند. بر سر تربت رندان گذری همت خواه ➖➖➖➖➖ 🔻یادداشت "حاج حسین همدانی، مرد میدان‌های ظاهراً متضاد" در لینک زیر: https://eitaa.com/taalighat/698 ➖➖➖➖➖ 📝 توفیق زیارت مزار سردار همدانی (ماه مبارک رمضان) 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 خیلی از جملات آقا را حفظ هستند. در موارد اختلاف براساس همین جملات باهم مباحثه و احتجاج می‌کنند. اما همچنان در خیلی از موارد شدید دارند، آن هم با استناد به سخنان آقا! 🔹 مشکل اینجاست که به‌جای تمرکز بر آقا و جایابی جملات پراکنده در این منظومه به تک جملات از آقا تمسک می‌کنیم. 🔹 تمسک به جملات پراکنده بدون ارجاع آن به منظومه فکری، مصداق "نؤمن ببعض و نکفر ببعض" است، حتی اگر ندانیم. 🔻🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
تعلیقات
حجاب‌نوشت (7) 📝 گشت ارشاد و مسئولیت ما... (مسئله حجاب، میدان مسئولیت ما) 🔻 کلیدواژه‌ی #مطالبه‌گر
حجاب‌نوشت (8) 📝 تقویت و ارتقای جامعه مؤمنین و دختران محجبه (راهبرد قوا أنفسکم) 🔻 باید نگاه دقیقی به صحنه، صف آرایی‌ها و نقاط قوت و ضعف خود داشته باشیم. جامعه همواره با محوریت "واحد کنشگر و فعال اصلیِ مؤمنِ به یک هدف" است که پیش می‌رود و دیگر اقشار اجتماعی را با خود همراه می‌کند. 🔻 اگر این هسته اولیه که از آن به «» یاد می‌کنیم آسیب ببیند، نظام اجتماعی از هم می‌پاشد. جامعه مذهبی و مؤمن به عنوان عنصر پیشران اجتماع باید از چنان قوت و استحکام و قدرتی برخوردار باشد که علاوه بر تأمین نیاز خود جامعه را نیز با خود همراه کند و از عقبه‌های تاریخی عبور دهد. 🔻 مسئله اینجاست که گسترش حملات رسانه ای، شناختی، فکری، اجتماعی و تصویرسازی‌های کاذب از کنونه و آینده جامعه موجب شده است بخشی از دچار تردید، تزلزل و حتی گاه توقف و عقبگرد شوند. اگر تمام همّ و غمّ ما جذب طرف مقابل و طیف خاکستری و مخالف باشد و این توجه موجب غفلت از جامعه خودی گردد دچار یک خسران بزرگ خواهیم شد. 🔻 با توجه به این مقدمه باید به راهبردی که آن را و اهلیکم، نام می‌گذاریم توجه کنیم. اهل و انفس ما جامعه و برداران دینی و مؤمن ما هستند. تمرکز لازم برای حفظ و حراست و ارتقای این جبهه در شرایط فعلی ضروری است. بسیاری از مذهبیون و انقلابی‌ها با دیدن صحنه‌های احساس می‌کنند انقلاب به پایان رسیده است. 🔻 برخی در هجمه سنگین شبهات به تردید و افتاده اند. از این روی باید برای این نقطه از صحنه وقت کافی گذاشت. امام جمعه که نقش راهبر و رهبر در منطقه خود را دارد با لحاظ اولویت توجه خود را به این نقطه معطوف می‌دارد. 🔻 زاویه دیگر بحث در نسبت به ارتقای این طیف از مخاطبین است. امروز ظرفیتی را پدید آورده است تا از رهگذر آن بتوانیم به کاستی‌های خود بیشتر فکر کنیم و در صدد ارتقای آن باشیم. این مقطع زمانی می‌تواند زمینه ای برای و رشد اجتماعی و فکری آن از زوایای گوناگون باشد. پس اقدامات ما باید با رویکرد سامان یابد. 🔻ازسوی دیگر امروز به نوعی در خط مقدم مبارزه با کشف حجاب ایستاده اند. دخترانی که با حجاب خود تنگه احد حجاب را حفظ می‌کنند نمی گذارند سنگر حجاب سقوط کند. دخترانی که اجازه نمی دهند چهره شهر از نماد دینی حجاب خالی و عاری شود. اما این دختران باید دیده شوند، حمایت و تقویت شوند تا بتوانند خط را نگه دارند. 🔻 موجود سبب می‌شود دختر نوجوان مذهبی دچار یأس و یا سرخوردگی شود. عزم او فروکاهد و به سختی پای حجاب خود بایستد. گمان کند که او در اقلیت است و این در اقلیت بودن فشار روحی فراوانی بر وی تحمیل نماید. پس جمعی از جامعه مذهبی را تحت فشار اجتماعی از دست خواهیم داد. 🔻در چنین فضایی باید تقویت جامعه دختران محجبه را به عنوان یک سیاست به رسمیت شناخت. این اقدام را ذیل برخی از راهکارها که در یادداشت‌های تفصیلی به‌آن اشاره کردم، می‌توان پیگیری کرد. 🔻البته بايد توجه داشت شامل طیف‌های مختلفی است که اتفاقاً باید به سعه‌ی آن توجه داشت. اینجا میدان نشان‌دادن قدرت دین و انقلاب است. هر کسی‌که می‌توانست کشف حجاب کند و نکرد ولو شل حجاب است را باید مخاطب این راهبرد دید. 🔻 برنامه متناسب با طیف مخاطب، تعیین می‌شود. تازه به تکلیف رسیده‌ها، دختران نوجوان، دختران دانشجو، مادران، طیف‌های شل حجاب. ابعاد رشد، مراحل رشد، طراحی روابط، طراحی شیوه بروز اجتماعی، گستره اقدامات و... از مواردی است که در برنامه‌ریزی باید موردتوجه باشد. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📚مروری بر آثار منتشره از سه جوان مومن انقلابی 🔰در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، مروری داریم بر آثار منتشر شده از سه دوست عزیز و بزرگوارمان که در بین ما نیستند اما یاد و خاطرشان پابرجاست. 📚معرفی تالیفات 📕بچه های محله تو و من(مجموعه خاطرات دفاع مقدس بیان شده در جلسات هفتگی شبی با شهدا در مدرسه معصومیه) B2n.ir/e23142 📗راز آنچه مرقوم داشته اند(نقد و بررسی توافق ژنو) B2n.ir/a23886 📘عقب نشینی ممنوع(بیانات مقام معظم رهبری درباره مذاکرات‌هسته‌ای دولت‌یازدهم) B2n.ir/s50943 📚معرفی کتابهایی از 📚حکمرانی نوین؛ کنکاشی پیرامون هویت و کارکرد حلقه های میانی مهدی افراز کنجین و ( مصلی ) پژوهشکده باقرالعلوم 📕جلد اول: مجموعه گفتگوها پیرامون هویت و کارکرد حلقه های میانی B2n.ir/a35938 📗جلد دوم: صورت بندی دیدگاه جمعی از اندیشه ورزان انقلاب اسلامی پیرامون هویت و کارکرد حلقه های میانی B2n.ir/q13186 📚معرفی کتابهای منتشرشده از 📙اسطوره های صهیونیستی در سینما انتشارات هلال B2n.ir/k97684 📘دین در سینمای شرق و غرب مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما B2n.ir/r06763 📗فرقه ها، عرفان واره ها و مکاتب صهیونیستی مهدی دهنوی زیرنظر ( ) انتشارات تسنیم اندیشه B2n.ir/r94255 📕تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما رفیع الدین اسماعیلی و ( ) انتشارات دانشگاه جامع امام حسین ع B2n.ir/q07911 📙 دین، انیمیشن و سبک زندگی (بررسی انتقادی مهم ترین رویکردهای فرهنگی، صنعت پویانمایی در غرب و شرق-انتشارات جمکران) B2n.ir/z02903 🔻کتابی در وصف : مردی که تعطیلی نداشت محسن مومنی انتشارات شهید کاظمی B2n.ir/x33773 📕آخرین تالیف محمدحسین فرج نژاد اقتصاد صهیونیسم موسسه مطالعات و بررسی های راهبردی بعثت B2n.ir/m51461 🆔@taalighat
☘ روزهای اول بود، آن اسفندماه کذایی، که بسیاری قم را کانون می‌دانستند، گفتم: ❤️ امن‌تر از تمام دنیا! قم... ❤️ خانه‌ی دختر مسیحا! قم... 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
❤️ خوشبخت قوم و طایفه ما مردم قمیم ❤️ جاروکشان خواهر خورشید هشتمیم ❤️ اعجاز این ضریح که همواره بی‌حد است ❤️ چیزی شبیه پنجره فولاد مشهد است... 🆔@taalighat
✅ پیشنهاد عضویت در این کانال که معمولاً اطلاعات و نکات جالبی دارد: 🆔https://eitaa.com/motafavetbekhoon
هدایت شده از الهادی
📿 کیفیت نماز توبه یکشنبه ماه ذی القعده 🎞 در مورد اهمیت و آثار این نماز، پیام تصویری حجت‌الاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری را ببینید (۴دقیقه): 🎥 eitaa.com/nasery_ir/7831 ‌ ‌ ‌
🔅 گسترش نماهنگ مذهبی، تغییر ذائقه و تجلیل از اقدام میثم مطیعی 🔻 چندسالی است که باب شده و رونق گرفته و جای خود را در بسیاری از خانواده‌های مذهبی باز کرده است. تاجایی که این دست نماهنگ ها به بخش لاینفک زندگی خانواده‌های مذهبی بدل شده است. البته همه این محصولات از یک جنس و سنخ نیستند و قطعاً برخی از آن‌ها را می‌توان آثاری فاخر دانست. 🔻اما تحلیل ماهیت نماهنگ مذهبی و ارزش‌گذاری آن موضوع یادداشت و مقاله مفصلی است اما اجمالاً اینکه با گسترش موسیقی همراه نبوده و ما را به آن سوق نمی‌دهد. این به‌معنای انکار مطلق هرنوع نیست چه آنکه در نگاه رهبر معظم انقلاب می‌توان از موسیقی اصیل بهره برد. 🔻 برخی تحلیل‌ها مبنی بر لزوم یا تولید محصول قابل رقابت با فضای رقیب با نگاه‌های سطحی موجب شد به‌سمت میکس برای مخاطب کودک و نوجوان سوق پیدا کند. بدون آنکه سبک موسیقی، تناسب شعری، مدل ذائقه سازی و... ارزیابی دقیقی شود. 🔻 این طیف محصولات تا جایی پیش رفت که دراین میان با برخی تولیداتی مواجه شدیم که می‌توان نام آن‌ها را نهاد روبرو شدیم. محصولات مجموعه و ازاین دست است. 🔻 بسیاری از سازندگان این محصولات بچه‌های مذهبی و انقلابی اند، به‌ویژه مداح های جوان، اما به‌دلیل فقدان نمی‌توان ازایشان انتظار تحلیل لایه‌های عمیق فرهنگ را داشت. اینکه امری نرم است و اینکه در نسبت با موسیقی چیست و اینکه مدل بهره از موسیقی برای ترویج امر دینی به چه نحو باشد، خارج از توان این عزیزان است. 🔻 به‌این معنا که نسل جدید اولاً از ابتدا به‌سمت موسیقی‌های تند و تیز سوق داده می‌شود و تنها فرقی که با دیگری دارد محتواست نه فرم. یعنی او هم همان آهنگی را گوش می‌دهد که فلان بچه در خانواده غیر مذهبی فقط اشعار آن متفاوت است. ثانیاً شرطی شده و مداحی و محتوای مذهبی را با تنها با موسیقی می‌پسندند و به غیر این مدل کم رغبت یا بی‌رغبت می‌شود. ثالثاً به‌مرور انس اون با مقوله اصیل هیئت و مداحی اصیل کم می‌شود. همه این امور به‌مرور و در بلندمدت رخ می‌دهد نه یک‌شبه. 🔻 در چنین فضایی با درک صحیح از مسئله کوشید مدلی بدیل ارائه دهد. تولید برنامه‌های مختلفی از جمله جمع خوانی به‌مناسبت با رعایت ویژگی‌هایی چون: شادبودن اجرا جذاب بودن دکور فاخربودن شعر برخورداری از هیجان کودکانه و موسیقایی بودن سبک خواندن عدم کاربرد آلات اقدامی تحسین‌برانگیز است. اینکه می‌توان محتوای شاد تولید کرد بدون اینکه غرق در موسیقی شد، تجلیل برانگیز است. 🔻 درپایان تکرار می‌کنم مسئله وجوه متعددی دارد و این یادداشت درصدد نفی مطلق هرگونه محصول فاخر با رعایت موازین و قواعد نیست. از سویی با عزیزانی که به امثال عبدالرضا هلالی حمله می‌کنند و با برچسب‌هایی چون صورتی آن‌ها را نفی می‌کنند، همراه نیستم. خيلی ازاین بچه‌ها در جبهه انقلاب هستند. به هلالی نقد داریم، نقدش می‌کنیم اما ➖➖➖➖➖➖➖ سرود زیبای جشن تکلیف / میثم مطیعی 🆔https://www.aparat.com/v/cifo45j 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📚 و مسئله مطالعه در زیست رهبر انقلاب، عنصری اساسی و محوری است. نمی‌شود داعیه ولایت‌مداری داشته باشیم و بخواهیم در تراز آقا کنیم ولی و انس با کتاب در سبد زندگی ما کمرنگ باشد. انقلابی منهای مطالعه می‌شود انقلابی قشری... 🆔 @taalighat
📍باتوجه به بحث دوباره مجلس درباره تعطیلی شنبه‌ها و برخی تحلیل‌های سهل‌اندیشانه، لینک یادداشت‌هایی که چندهفته گذشته در نقد نوشته شده بود تقدیم می‌شود: 📝"درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه" 🔻 بخش اول https://eitaa.com/taalighat/1393 🔻 بخش دوم https://eitaa.com/taalighat/1396 🔰️ مطالب مرتبط: 🔻 بررسی ابعاد تعطیلی شنبه‌ها (پژوهشکده باقرالعلوم) https://eitaa.com/taalighat/1397 🔻 شنبه‌ها را قرمز نکنید (همشهری) https://eitaa.com/taalighat/1402 🔻 جزوه نقد دستاوردهای تعطیلی شنبه‌ها (پژوهشکده باقرالعلوم) https://eitaa.com/Iran_of_the_future/1490 🔻 یادداشتی از دکتر سجاد صفار https://eitaa.com/Iran_of_the_future/1507 🔻 مناظره حجت‌الاسلام موسوی درباره تعطیلی شنبه‌ها https://eitaa.com/Iran_of_the_future/1518 🔻 افزودن تعطيلات رسمی و بدعت مقابله با قانون اساسی (حجت‌الاسلام حیدری پور) https://eitaa.com/abbas_heidaripour/218 🔻 شنبه تعطیل، حجت‌الاسلام علی مهدیان https://eitaa.com/ali_mahdiyan/2419 ➖➖➖➖ 📝 دو مطلب از مرحوم آیت‌الله حائری شیرازی درباره تعطیلی شنبه‌ها https://eitaa.com/haerishirazi/4506 https://eitaa.com/haerishirazi/4500 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
فهمیدن این نکته سخت نیست که «آفاق زمان» برای هر ملتی ریشه در عمق باورها و ارزش‌های آن ملت دارد (زمان به مثابه امر فرهنگی)؛ تغییر در «اوقات فرهنگی» هر ملت هم در حقیقت تغییر در فرهنگ و ریشه‌های هویتیِ آن ملت است. https://eitaa.com/Habibollah_Babai https://virasty.com/Habibollah_Babai/1715751913169356146
📝 مسئله تعطیلی شنبه‌ها و نارسایی فکری جبهه انقلاب 📍بنانداشتم درباره تعطیلی شنبه مجدد مطلبی بنویسم اما برخی از اظهارنظرهای بچه های جبهه انقلاب نگرانم کرد. اساسا آنقدر که نگران این حد از نارسایی فکری و تحلیلی در جبهه انقلاب هستم، از مصوبه تعطیلی شنبه نگران نیستم. تعطیلی شنبه یک مصداق و مورد از کنش و طراحی جریان غرب گراست. جریان غرب گرا خوب بلد است زمین بازی درست کند، جبهه انقلاب را هم بازیگران آن زمین بازی قرار دهد و ما هم در اوج اقتدار جبهه انقلاب و هزیمت جبهه غرب گرا، پرچم او را بالا ببریم. باید برای این مصائب فکری کرد. 🔻 رویکرد تقلیل گرایانه و ساده سازی مسئله 🔹 برخی گفتند یعنی شما نگرانید دعای ندبه و نماز جمعه کمرنگ شود؟ خب اصلا تعطیلی جمعه که حذف نشده، بلکه یک روز به این تعطیلات اضافه شده، پس نماز جمعه‌تان سرجای خودش هست؟ با این سطح از تقلیل‌گرایی چه کنیم؟ مگر مسئله ما مصداقی به نام نماز جمعه است فقط؟ 🔹 در یادداشت قبلی کلیدواژه های مهم و راهبردی را مطرح کردم؛ کسانی که با فضای و اندیشه تمدنی آشنایی دارند، بار تئوریک این کلیدواژه ها را می شناسند اما متأسفانه این کلیدواژه ها که هر یک موضوع تحقیقات، مقالات و یادداشت های تفصیلی و تخصصی است، از دید بسیاری پنهان ماند و منتقدین چسبیدند به نگرانی از تعطیلی نماز جمعه، در حالی که این واژگان و مفاهیم بسیار مهم هستند و نقطه تمرکز و نگرانی ما اینجاست: ارزش زمان نظم اجتماعی نظم مدرن پیام پنهان اجتماعی زمان بعد نمادین زمان زمان و تمدن (بعد تمدنی زمان) زمان و تاریخ زمان و فرهنگ تغییر در نظم زمانی و انقطاع تاریخی تغییر در نظم زمانی و تحول فرهنگی نسبت تعطیلی و سبک زندگی 🔹 کسی درباره نسبت تعطیلی شنبه و این کلیدواژه ها سخن نگفت. شاید امکان سخن هم نبود. کسی که را بشناسد، و لیبرال را بشناسد، سبک و شیوه و را بداند، متوجه می شود که تغییر در یک جامعه با آن جامعه چه می کند. 🔻 فقر فهم تمدنی 🔹 از زمان قاجار بسیاری از روشنفکران با همین استدلال که باید برای پیشرفت، شبیه غرب شد، سعی در انواع تحول داشتند. یکی از نقاط تمرکز آن ها تحول در خط فارسی، تحول در زبان فارسی و تحول در سبک پوشش بود. بسیاری می گفتند حالا اینکه عبارات را با الفبای فارسی بنویسیم و یا لاتین چه فرقی می کند؟ خط را تغییر دهیم چه فرقی می کند؟ بهتر نیست شبیه دنیا باشیم؟ با همین ساده اندیشی مسئله را تقریر می کردند. اما کسی نمی دانست نسبت خط و تمدن، نسبت زبان و تمدن چیست. 🔹 امروز هم از بسیاری مسائل نداریم. نمی دانیم نسبت زمان و تمدن چیست؟ پس راحت با مسئله ای چون تعطیلی شنبه کنار می آییم یا آن را چنان ساده سازی می کنیم که گویی یک مسئله بی اهمیت است. این مسئله جایی خطرناک می شود که با همین استدلال و دست فرمان باید در بسیاری از مواضع دیگر هم عقب نشینی کنیم. 🔻 مضاف به اینکه عمده استدلال های اقتصادی مدافعین تعطیلی شنبه نیز دقیق و مستند نیست و اگر مجالی بود نقدی بر آن هم خواهم نوشت. 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📝 نگاهی به جایگاه روزهای جمعه و شنبه در میراث روایی 🔻 در سلسله‌‌یادداشت‌های گذشته به و تمدنی مسئلۀ زمان اشاره کردیم، اما نگاهی به برخی از تراث روایی نشان‌دهندۀ نوع نگرش روایات به روزهای جمعه و شنبه است. 🔻 تأکید روایات متعدد بر روز شنبه (سبت) به‌عنوان روز «آغاز فعالیت هفته» و روز برکت و تلاش پس از تعطیلی به‌عنوان ( همۀ امت‌ها) نکته‌ای درخور توجه است. در این روایات به انتخاب عنوان «الانتشار» برای «یوم السبت» توجه شود. 🔻 دراین روایات بر تخلف یهود و تبدیل روز تعطیل از جمعه به شنبه و به‌سبب این عصیان اشاره شده است؛ عصیان یهود موجب این عقاب برای آنان شد که روز شنبه که روز تلاش و برکت است، بر آنها تحریم شود و به‌نوعی از برکت الهی محروم گردند. اینکه به این روایات توجه کنید: 🔹 عنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُثْمَانَ الْخَزَّازِ أَنَّهُ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ»، قَالَ: الصَّلَاةُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ الِانْتِشَارُ يَوْمَ السَّبْتِ. وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام: أُفٍّ لِلرَّجُلِ الْمُسْلِمِ أَنْ لَا يُفَرِّغَ نَفْسَهُ فِي الْأُسْبُوعِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ لِأَمْرِ دِينِهِ فَيَسْأَلَ عَنْهُ. (الخصال، شیخ صدوق، ج٢، ص٣٩٣)‏ 🔹الْحَدِيثُ مَشْهُورٌ عَنِ النَّبِيِّ صلی‌الله‌علیه‌وآله: بُورِكَ لِأُمَّتِي فِي سَبْتِهَا وَ خَمِيسِهَا. (جمال الاسبوع، سید ابن‌طاووس، ص١٧٠) 🔹 سأَلَ أَبُو أَيُّوبَ الْخَزَّازُ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سِنَانٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ» فَقَالَ علیه‌السلام: الصَّلَاةُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ الِانْتِشَارُ يَوْمَ السَّبْتِ. (من‌لایحضره‌الفقیه، ج٢، ص٢۶٧) 🔹 و قَالَ علیه‌‌السلام: السَّبْتُ لِبَنِي هَاشِمٍ وَ الْأَحَدُ لِبَنِي أُمَيَّةَ، فَاتَّقُوا أَخْذَ الْأَحَدِ. (من‌لایحضره‌الفقیه، ج١، ص۴٢۵) 🔹 قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله: اللَّهُمَّ بَارِكْ لِأُمَّتِي فِي بُكُورِهَا يَوْمَ سَبْتِهَا وَ خَمِيسِهَا. (من‌لایحضره‌الفقیه، ج١، ص۴٢۵) 🔹 روَى مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْخَثْعَمِيُّ عَنْهُ علیه‌السلام: لَا تَخْرُجْ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فِي حَاجَةٍ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ السَّبْتِ وَ طَلَعَتِ الشَّمْسُ فَاخْرُجْ فِي حَاجَتِك‏. (من‌لایحضره‌الفقیه، ج٢، ص٢۶٧) 🔹 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَالَ: إِنَّ الْيَهُودَ أُمِرُوا بِالْإِمْسَاكِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَتَرَكُوا يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ أَمْسَكُوا يَوْمَ السَّبْتِ فَحُرِّمَ عَلَيْهِمُ الصَّيْدُ يَوْمَ السَّبْتِ. (علل‌الشرایع، ج١، ص۶٩؛ نک: تفسیر عیاشی، ج٢، ص٣۴) 🔹 و كَانَتِ الْعِلَّةُ فِي تَحْرِيمِ الصَّيْدِ عَلَيْهِمْ يَوْمَ السَّبْتِ أَنَّ عِيدَ جَمِيعِ الْمُسْلِمِينَ وَ غَيْرِهِمْ كَانَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَخَالَفَتِ الْيَهُودُ وَ قَالُوا عِيدُنَا يَوْمُ السَّبْتِ فَحَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الصَّيْدَ يَوْمَ السَّبْتِ وَ مُسِخُوا قِرَدَةً وَ خَنَازِيرَ. (تفسیر قمی، ج١، ص٢٢۴) 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
📝 نامه مهم حضرت آیت‌الله العظمی سبحانی درباره 🔻🔻🔻 🆔https://eitaa.com/e_sobhani/2010
📍ماجرای مصداق تبديل به در کشور است. برای بی‌مسئله ها راحت می‌توان مسئله ساخت. هر مسئله‌ای... از این حواس‌پرتی اجتماعی چه‌کسی سود می‌برد؟ https://virasty.com/Hosseinizadi/1715937563428818333 ➖➖➖➖ 🆔@taalighat
📝 تعویق نهادهای علمی انقلابی نسبت به تأمین نیازهای فکری 🔻 نهادهای متولی با رویکرد انقلابی در قم و تهران کم نیستند. فلسفه وجودی این مراکز و نظری از انقلاب اسلامی و نیازهای جاری و بنیادین آن است. 🔻 بارها و بارها در بزنگاه‌های مختلف و حوادثی که انقلاب اسلامی نیاز به و به‌معنای عمیق و گاه به‌معنای ترویجی و اجتماعی آن دارد، می‌بینیم هیچ خبری ازاین نهادها نیست. یک تعویق و و نهادینه شده، یک رخوت عمومی 🔻 برای رعایت انصاف باید گفت برخی اساتيد این مجموعه‌ها کنش‌های قابل قبولی دارند، گاه حتی در بلندمدت خروجی‌های نظری مفصلی مشاهده می‌شود که در تحقیقی تفصیلی گزارشی از آن داده‌ام اما سخن در روند جاری و رویکرد مدیریتی و در حوادث است. 🔻 در دهه نود با انواع حوادثی مواجه بودیم که نیاز به تبیین، و ارائه رویکرد داشت اما فضا دچار سکوت ممتد بود. ماجرای فتنه مهسا و اغتشاشات 1401 مسئله کشف حجاب مسئله ایران و غزه مسئله ایران و سیاست خارجی و امروز مسئله تعطیلات شنبه و ده‌ها دیگر 🔻 جریان غرب‌گرا به‌سرعت برای حوادث خلق ادبیات و تولید روایت می‌کند. درهمین ماجرای ادبیات و دوگانه و ساختند. گفتند حاکمیت مخالف رفاه مردم است. همین سخن پژواک شد. 🔻 مسئله اصلی، توجه به یک است که نهاد تولید علم را از اتصال به و منفصل کرده است. برای مثال درهمین موضوع تعطیلات شنبه‌ها خبری از کنش این مجموعه‌ها نبود: گروه علوم اجتماعی و مطالعات تمدنی گروه جامعه‌شناسی و اقتصاد گروه فقه الاقتصاد مرکز جامع ولی امر و و... گروه فقه الحکومه مؤسسه امام رضا و مرکز فقهی ائمه اطهار و... 🔻 برای درمان این آسیب باید فکری کرد. نمی‌توان نسبت به ذهن جامعه، گره‌گشایی و حل گره‌های ذهنی بی‌تفاوت بود. نهادهای علمی انقلابی باید هم در حل مسئله و هم در تفکیک مسئله از پیشگام باشند. وگرنه جامعه اینطور دچار سردرگمی و هدررفت انرژی می‌شود و از کار اصلی غافل می‌ماند. ➖➖➖➖ 📝یادداشت مرتبط: https://eitaa.com/taalighat/793 https://eitaa.com/taalighat/794 🔻🔻🔻🔻 🆔@taalighat
اللهم اجعلهم فی درعک الحصینة التی تجعل فیها من ترید...