تعلیقات
#اربعین 📝 یادداشتهای اربعینی (2) 🔻 بشریت از ظلم جور قدرت های سلطه گر و صاحبان زر و زور و تزویر ب
#اربعین
📝یادداشتهای اربعینی (3)
🔻 #امام در هر عصر، محور #ظلمستیزی و مبارزه با مستکبران و طاغوتیان است و در این مبارزه یا با امام هستی یا بر امام! گوشه نشینی و عافیت طلبی و بی طرفی در این میانه معنایی ندارد. اگر وجود خود را در مدار امام قرار ندهی و از شعاع نور او کناره بگیری، بی شک به وادی #ظلمت و غفلت پرتاب خواهی شد پس خود را به وادی نور امام برسان که او در زمانه تاریکی ها «مصباح الهدی» است.
🔻 با امام بودن را شرایطی است و هر کسی را در خیمه امام راه نیست.
در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن
شرط اول قدم آن است که عاشق باشی...
🔻 عاشق از خود هیچ ندارد و سر و جان در گرو معشوق می گذارد. عاشق واقعی نگاهش به نگاه معشوق گره می خورد. عاشق، منتظر دستور معشوق نمی ماند بلکه با اشارات او، دستور می گیرد و به راه می افتد. عاشق، #نبض_معشوق را در دست دارد و می داند کی باید کجا باشد و کی باید چه کند. بین عاشق و معشوق این کلمات نیست که ارتباط ایجاد می کند بلکه قلب یگانه راه ارتباط عاشق و معشوق است.
🔻 «عشق» تنها «منطق» و معیار حرکت عاشق است. عشق می گوید کجا باش، چگونه باش، چکار کن. حتی اگر معشوق دوست بدارد تو را در مسلخ #کربلا ببیند. چرا که عاشق دیگر خود را نمی بیند و تنها معشوق و میل او را می بیند. عاشق دل به خطر می زند، عافیت طلبی را بر خود حرام می کند، اگر معشوق بخواهد.
🔻 و اینجاست که معنای این روایت را درست می فهمیم که: هل الدین إلا الحب؟
محبت و عشق را با عافیت طلبی میانه ای نیست. آنان که عافیت طلبند و دنیاگرا، دین را محبتی معنا می کنند که از آن هیچ خطری تهدیدشان نکند.
🔻 جماعت #عافیت_طلب دینی را میپسندند که دینای آن ها را تأمین کند و رفاه و آسایش مادی آن ها را مخدوش نکند. این ها دین خواه نیستند بلکه خودخواه اند راه #خودخواهی را چند صباحی از دین خواهی طلب می کنند. و تا آنجایی با امام هستند که منافع شان به خطر نیفتد. عافیت طلبان و اهل دنیا، امام خواه نیستند، خودخواه اند و میل خود را همیشه بر میل امام ترجیح می دهند. از این روی هیچ گاه به کربلا نمی رسند. و اینجا بود که امام فرمود: الدین لعق علی السنتهم... دین تنها لقلقه زبان شان است نه باور قلب شان.
🔻 منطق عشق چنان منطق قویم و اصیل و قوی ای است که همه چیز غیر از معشوق را ذوب می کند. اصلا کارگاه عشق کوره ای است که می سوزاند آنقدر می سوزاند تا دیگر خودی نمی ماند و اینجا که خودی نماند و خودیت و منیت ذوب شد، تازه به مقام «منا أهل البیت» راه می یابی چرا که این مقام را جز اهل طهارت کسب نمی کنند و هر جا منیت باشد، #طهارت نیست و امام جایی است که طهارت باشد و تنها مطهِّر در این میانه عشق است که هر چه رجس و نجاست و پلیدی نفس است را می شوید و با خود می برد.
🔻 با عشق می توان وضو گرفت و از جنابت دنیازدگی غسل کرد و پاک شد تا در حریم حجِ طواف وجود امام راه یابی و احرام در این طواف ردای محبت است که بر قامت غیر عشاق نمی پوشند.
📌 و کسی جز اهل طهارت را به خیمه امام راه نیست، چرا که «لا یمسه إلا المطهرون»
#اربعین
🆔 @taalighat
تعلیقات
#اربعین 📝یادداشتهای اربعینی (3) 🔻 #امام در هر عصر، محور #ظلمستیزی و مبارزه با مستکبران و طاغوتی
#اربعین
📝 یادداشتهای اربعینی (4)
🔻 زندگی بستر #حرکت انسان است. مهم این است که این حرکت در مسیر سعادت است یا در مسیر گمراهی و شقاوت! انسان گاه چنان درگیر روزمرگی می شود که فراموش می کند در حال حرکت است و گاهی این روزمرگی و درگیر مشغله ها شدن، موجب می شود حتی جهت حرکت را گم کند. مشغله های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و... انسان را از فکر کردن درباره خودش غافل می کند تا جایی که گاهی احساس می کنیم چقدر دلمان برای خودِ خودمان تنگ شده است و دل تمنای یک #خلوت و آرامش دارد تا کمی فکر کنیم. به خودمان، به راهی که آمده ایم، به راهی که در پیش داریم، با کارهایی که کرده ایم و فهرست بلندی از کارهای نکرده.
🔻 حکایت تک تک انسان ها را می توان درباره قافله بشریت نیز تکرار کرد. جامعه انسانی گاه از خویشتن خویش غافل می شود.
#اربعین فرصت یک بازگشت بزرگ به خویشتن خویش است. اربعین یک ایستگاه تفکر است. #تفکر برای آغاز یک زندگی و حیات نو. آغازی بر پایان همه آنچه ما را از خودمان غافل می کرد. آغازی بر پایان کاستی ها و بدی ها و بیهودگی ها.
🔻 #اربعین بازگشت جامعه شیعی به گرد محور وجود امام است. همه بدبختی ها و مشکلات ما از دوری از امام مان سرچشمه می گیرد و اربعین بازگشت و رجوع به امام است. انسان با غفلت از امام در متن زندگی از خودِ خود غافل شده بود و با رجوع به امام به خویشتن حقیقی خویش بازمیگردد.
🔻 اربعین فرصت یک #عهد بستن است. عهد بستن با امام برای یاری امام و برای زیستن با امام.
🔻 اربعین از دل یک غصه بزرگ نشأت می گیرد. غصه انسانیت. غصه غربت امام. داستان انسان هایی که چنان از امام غافل شدند و گرم زندگی و گرفتار مادیات شدند که دنیای پست امام قلب شان شد و امام را به دنیا فروختند و او را به #قتلگاه فرستادند.
🔻 #اربعین آغاز یک تصمیم است. #عزم بر اینکه هر قدر در متن دنیا زندگی کنیم اما دست از امام بر نمی داریم.
🔻 اربعین فرصت یک #بیعت مجدد با امام عصر است. امامی که بزرگترین غصه او، غصه انسان هاست. انسان هایی که از خود غافل و گرفتار دنیا شده اند.
🔻 #اربعین فرصت یک #تفکر_عمیق به بلندای تاریخ هزار و چهارصد ساله اسلام است. عبرت از زندگی آن هایی که امام زمان شان را تنها گذاشتند و تنهایی امام شروع یک جنایت فجیع در حق نه تنها امام که در حق #تاریخ بشریت بود. این امام نیست که به گودال می رود، بلکه هدایت انسان ها و سعادت بشریت است که ارباً ارباً می شود. با رفتن امام به گودال قتلگاه، #آینده_بشریت است که ذبح می شود.
🔻 ما در اربعین به یک #حج می رویم و گرداگرد وجود امام طواف می کنیم و در بین الحرمین نجف تا کربلا سعی صفا و مروه به جای می آوریم و در بین الحرمین کربلا بین امام و کاشف الکرب امام سعی به جای می آوریم. در بین الحرمین می فهمیم کسی به مقام قرب امام می رسد که #کاشف_الکرب امام باشد یعنی به گونه ای زیست کند که غبار غم از چهره امام زمانش بزداید.
🔻 در #اربعین تصمیم می گیریم با امام زمان مان عهد ببندیم تا در #کربلای_آخرالزمان او را بین شمرها و حرمله ها و ابن سعدهای زمان تنها نگذاریم. از بین دنیای بدون امام و دنیای با امام دومی را برگزینیم. با امام بمانیم تا کسی جرأت نکند او را به قتلگاه ببرد. اربعین فرصت یک انتخاب بزرگ در متن زندگی انسان ها است... چرا که «کلُّ یَومٍ عاشوراً و کلُّ أرضٍ کربَلا».
#اربعین
#بیعت
#آینده_جهان
#تفکر_عمیق
#کربلای_آخرالزمان
🆔 @taalighat
📍لزوم رفع لکنت دولت
✅ رهبر معظم انقلاب دیروز در دیدار با اعضای هیئت دولت بر ضرورت رفع یک آسیب اساسی یعنی ضعف در #اطلاعرسانی تأکید کردند. در اینباره طی یکسال گذشته چند یادداشت نوشته شد که لینک آن تقدیم میشود
🔻🔻
🔹 از پیشرفت تا احساس پيشرفت (ضرورت توجه به افکار عمومی)
https://eitaa.com/taalighat/493
🔹 پیروزی میکاریم، شکست درو میکنیم (لزوم توجه به افکار عمومی)
https://eitaa.com/taalighat/876
🔹 بهادری جهرمی، آغازی بر پایان لکنت دولت
https://eitaa.com/taalighat/731
#دولت_سیزدهم
#آسیبشناسی
#لکنت_دولت
🆔 @taalighat
#زیارت_نامه
#کوتاهنوشت_اربعینی (1)
☘ بسیاری از ما عادت داریم زیارت #اربعين را با رفقا، دوستان و آشنایان برویم. خوب است، شايد گاهی حتی چارهای هم نباشد ولی اگر این همراهی به رفیق بازی و سرگرمی منجر شود، دیگر #خسارت است.
☘ مراقب دلمان باشیم که مشغول #یار باشد نه درگیر این و آن...
☘ در بین راه گاهی از جمع جدا باشیم، تنها، من باشم و حواسی که فقط به اوست نه به دیگران...
🆔 @taalighat
تعلیقات
#زیارت_نامه #کوتاهنوشت_اربعینی (1) ☘ بسیاری از ما عادت داریم زیارت #اربعين را با رفقا، دوستان و آش
#زیارت_نامه
#کوتاهنوشت_اربعینی (2)
☘ برای #زیارت هدف داشته باشیم، #طلب داشته باشیم، نیت داشته باشیم. قدمهایمان، خستگیهای راه خرج نیت و طلب مان شود.
☘ و طلب ابراز یک میل و شوق و خواست درونی است. طلب در افق #قلب انسان شکل میگیرد و هرچه نابتر باشد، وجود را صیقلی تر میکند... اما نسبتی است بین طلب آدمی و سعهی وجودی او
🔹 ما از تو نداریم به غیر از تو تمنا
🔹 حلوا به کسی ده که محبت نچشیده است...
🆔 @taalighat
تعلیقات
#زیارت_نامه #کوتاهنوشت_اربعینی (2) ☘ برای #زیارت هدف داشته باشیم، #طلب داشته باشیم، نیت داشته باشی
#زیارت_نامه
#کوتاهنوشت_اربعینی (3)
☘ خیلیها را دوست دارم ولی برخی را عاشقانه دوست دارم مثل علی اکبر #لطیفیان .... نه به این خاطر که حق استادی به گردنم دارد که بهخاطرِ عاشقانه زیستنش...
#لطیفیان شعر نمیگوید، شعر و روضه را زندگی میکند، وقتی میگوید:
من کویرم، کویر بی آبم
روزگاری است #تشنه میخوابم...
میدانم که همینطور است حال و هوایش.
باید کمی با #روضه زندگی کرد تا اهل روضه شد.
➖➖➖➖➖➖
☘ در پیادهروی #اربعین کمی اینگونه باشیم... قرار نیست چون سفره پهن است، دستمان به همهی سفره دراز باشد...
🆔 @taalighat
#زیارت_نامه
#کوتاهنوشت_اربعینی (4)
☘ پیادهروی #اربعین بسترِ سیر و سلوک با امام و تا امام است. مراقب باشیم فرصت #سلوک را به #تفریح_سالم تقلیل ندهیم.
🆔 @taalighat
#زیارت_نامه
#کوتاهنوشت_اربعینی (5)
☘ #اربعین سفره نعمتهای مادی و معنوی همه بهراه است. همه بر خوان کرم سیدالشهدا علیه السلام نشستهاند. هر موکبی سفرهای است از کرم حسین...
☘ #خوردن از این سفره کریمانه را که همیشه تجربه کردهایم، گاهی #نخوردن را هم تجربه کنیم...
🆔 @taalighat
#زیارت_نامه
#کوتاهنوشت_اربعینی (6)
☘ موکب ها جلوه رحمانیت و سفره #احسان_عام امام است که همه مردم از آن متنعم اند. نوری که از اطعام اربعین در دل ایجاد میشود، بیمه کننده جان است بیتردید ...
☘ اما خوشا به حال آنکه ورای سفره طعام موکب ها، بر سفره #احسان_خاص سیدالشهداء مهمان شود...
ما مهمان کدام سفرهایم؟
🆔 @taalighat
#زیارت_نامه
#کوتاهنوشت_اربعینی (7)
🔹 زیارت، فرصتِ خاص #خلوت_با_امام است، این فرصت را از خود دریغ نکنیم...
☘ گر شبی در خانهی جانانه مهمانت کنند
☘ گول نعمت را نخور، در فکر صاحبخانه باش...
🆔 @taalighat
📌 #فقدان_روایت و بازنمایی رسانهای و اجتماعی پدیده اربعین
🔻 با شروع و گسترش #کشف_حجاب در کشور تحلیلی در بین بخشی از مردم دمیدن گرفت که دین در جامعه ایرانی در حال افول است. کشف حجاب مساوی با #افول_دینداری گرفته شد و تحلیلها و برنامههای متعددی حول آن در شبکههای اجتماعی و ماهوارهای تولید شد.
🔻 از سوی دیگر بخشی از جامعه مذهبی دچار نوعی #انفعال شد چرا که برپایهی تحلیل بالا دین و جامعه دینی را در حال افول و خود را بهعنوان #اقلیت قلمداد میکرد.
🔻 باید توجه داشت دینداری ایرانیان را نمیتوان تنها با شخاص #حجاب ارزیابی کرد. هر چند این شاخص دارای اهمیت است اما شاخص محوری نیست. شاهد اینکه با آغاز روند کشف حجاب، شاهد روند افزایش زائران اربعین، حاضران در راهپیمایی غدیر و دیگر بروزات مذهبی جامعه بودیم. پس نمیتوان از افت حجاب، افت دینداری را نتیجه گرفت.
🔻 از سوی دیگر بنابر آمارها تا کنون قریب به 4 میلیون نفر برای پیادهروی #اربعین از کشور خارج شدند و احتمالا همین حدود یا بیشتر در پیادهروی جاماندگان شرکت خواهند کرد. يعنی قریب به 8 تا 10 میلیون نفر در نمایش اجتماعی بروز دینداری و توجهات و علائق مذهبی شرکت دارند.
🔻 در کل دوران اغتشاشات پاییز سال گذشته اما عدد کل افراد حاضر در صحنه شاید به 1 میلیون نفر هم نرسید. هرچند تحلیل طیفهای حاضر در صحنه نیز نشان میدهد انگیزههای متنوعی در بین این افراد وجود داشته اما #بازنمایی_رسانهای و پیام مخابره شده به جامعه این بود که همه #مردم و ملت ایران در صحنه حاضر شده و بهپا خاسته است و با یک واسطه و مقدمه از آن عبور مردم از دیانت نتیجهگیری میشود.
🔻 پرسش اینجاست:
_چرا ما نمیتوانیم حضور حدود 10 ميليونی مردم در یک رزمایش دینی را بهعنوان نماینده اکثر جامعه ایران تثبیت و #روایت کنیم؟
_چرا نمیتوانیم برساخت رسانهای مناسب این پدیده را تولید کنیم که دلالتهای اجتماعی متعددی دارد؟
_چرا اجازه میدهیم تحلیلهای رقیب که فاقد پایگاه واقعی داده از متن جامعه هستند، قرائت رایج شوند.
_آیا توجه داریم فقدان روایتِ #بهار_دینداری منجر میشود پندار و تخیل #زمستان_دینداری روایت غالب شود؟
🔻 #فقدان_روایت غالب از واقعه اربعین و فقدان تکیه بر محوریترین نقطه از ابعاد متکثر این پدیده موجب میشود در بین پیامهای متعدد آن عملا این واقعیت را #بدون_پیام کنیم.
#اربعین
#روایت
#زمستان_دینداری
#بهار_دینداری
#فقدان_روایت
#حجاب
🆔 @taalighat
🔹 وقتی ماههاست میدانیم برای سالگرد #مهسا برنامه دارند....
🔹 وقتی سالهاست بعد از هر توفیق ملی، یک #چالش یا بحران طراحی میکنند...
🔹 وقتی میدانیم بحران تنها در بستر #جامعه شکل میگیرد، پس تأثیر تصمیم ما بر ذهنیت اجتماعی مهم است ...
🔹 با اینحال اقدامات و تصمیمات ما #پیوست_اجتماعی نداشته باشد، نسبت درستی با #افکار_عمومی نداشته باشد، #پیوست_رسانهای نداشته باشد...
🔻 یعنی بنا نداریم از #تجربه ها درس بگیریم و خودمان بخشی از بحرانیم...
#ماجرای_دانشگاه
#بخشنامه_ناقص
#اجرای_غلط
#بازنمایی_رسانهای
#اربعین
#حجاب
#تجربه
🆔 @taalighat
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401
❇️ لینک برخی یادداشتهایی که درباره حوادث و اغتشاشات پاییز 1401 نوشته شده بود در ادامه تقدیم میشود
🔻🔻🔻🔻🔻
📝 درآمدی بر شیوه مواجهه با فتنه اخیر
https://eitaa.com/taalighat/688
📝 پيشنهادهای کوتاهمدت برای مسئله
https://eitaa.com/taalighat/692
📝 وقتی قوه عاقله خواب است
https://eitaa.com/taalighat/693
📝 نگاهی به حادثه از زاویه جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا
https://eitaa.com/taalighat/700
📝 بیانات راهبردی و مغفول رهبری درباره جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا (1)
https://eitaa.com/taalighat/701
📝 بیانات راهبردی و مغفول رهبری درباره جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا (2)
https://eitaa.com/taalighat/702
📝 نگاهی به ابعاد جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا در دهه اخیر (1)
https://eitaa.com/taalighat/705
📝 نگاهی به ابعاد جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا در دهه اخیر (2)
https://eitaa.com/taalighat/707
📝 نگاهی به ابعاد جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا در دهه اخیر (3)
https://eitaa.com/taalighat/710
📝 ما هم مقصریم...
https://eitaa.com/taalighat/713
📝 جای خالی نهاد نمایندگی رهبری در حوادث اخیر
https://eitaa.com/taalighat/719
📝 شعار، ذهنیت، ماشین تولید نفرت
https://eitaa.com/taalighat/720
📝 رسانهی اجتماعی
https://eitaa.com/taalighat/725
📝این میدان جنگ، فرمانده ندارد...
https://eitaa.com/taalighat/733
📝سرخوش از باده ی #ایتا ماییم
https://eitaa.com/taalighat/751
📝غایبان بزرگ این روزها
https://eitaa.com/taalighat/754
📝بچههای جبههای هم اینطور بودند ؟
https://eitaa.com/taalighat/755
📝دروس خارج و انقطاع از مسئله اجتماعی
https://eitaa.com/taalighat/781
📝پیشنهادی برای بازسازی وجهه بینالمللی جمهوری اسلامی
https://eitaa.com/taalighat/783
📝ضرورت اتصال سریع به نهادهای مرجع
https://eitaa.com/taalighat/757
📝فصل بازسازی آرایش جبهه
https://eitaa.com/taalighat/772
📝لزوم آیندهپژوهی نیازهای فکری جامعه
https://eitaa.com/taalighat/779
📝ترک فعل فرهنگی 1
https://eitaa.com/taalighat/793
📝ترک فعل فرهنگی 2
https://eitaa.com/taalighat/794
🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
#شعر
گرچه محرم و صفرت میرود ولی...
اصلاً تو از کنار دل من تکان مخور
🖤🖤❤️🖤🖤
فصل عزای تو که فقط این دوماه نیست
هر صبح و شام غُصهی تو، رزقِ قلبِ ماست
🖤🖤❤️🖤🖤
اگرچه رَخت عزا را ز تن درآوردم
دلم برای غمت تا ابد عزادار است
🆔 @taalighat
چندنکته دربارهی انیمیشن "آینده بیحجابی"
🔻 مدتی است کلیپی از علی زکریایی درباره آینده بیحجابی در حال دستبهدست شدن است. چند نکته:
1. کلیپ از حیث #فرم و محتوا و سناریو بهشدت ضعیف است. این انیمیشن را میتوان یک #فاجعه نامید نه کار هنری.
2. سناریو فوقالعاده بسیط است. حتی در شعرگونه ای که برای روایت ماجرا آماده کرده است، ضعف جدی در زبان، ادبیات و استخدام تعابیر بهچشم میخورد. توضیح ابعاد ضعف زبان و سناریو خودش مجالی دیگر میخواهد که حوصله آن نیست.
3. نکته جالب اینکه همین #اثر_ضعیف دائماً در حال فوروارد از این کانال و آن کانال به این گروه و آن گروه است. دردناکتر اینکه در پایان هر مطلب با هدف جهاد تبیین نوشته شده است:
#نشر_حداکثری 🤦♂
اولاً رفقا بهخدا #ایتا دورهمی خودمان است نه محیط #جهاد_تبیین
ثانیاً اقبال گسترده ما به این کار نشان میدهد #ذائقه_هنری جامعه انقلابی دچار نارسایی جدی است.
ثالثاً معلوم است برخی از ما نمیدانیم #جامعه_هدف امروز جهاد تبیین کیست! چه محصولی و در چه ترازی مصرف میکند! و باید برای او چه محصولی با چه کیفیتی تولید کرد.
🔰️ همه اینها یعنی هنوز با مرزهای #جهاد_تبیین خیلی فاصله داریم...
#آسیبشناسی
#جبهه_انقلاب
#جهاد_تبیین
#ایتا
🆔 @taalighat
حوزهی پویا و زنده
(چندخط به بهانه آغاز سالتحصیلی حوزه)
🔹 این روزها که به آغاز سالتحصیلی نزدیک میشویم از گوشه و کنار اطلاعیه دروس خارج فقه و اصول و فلسفه و کلام و تفسیر و عرفان است که همهجا را پر کرده.
🔹 اتفاقی چشمنواز، سفرهای گسترده از نعمت تراث ارزشمند شیعی که بهدست عالمان و دانشمندان مهذب از دل قرنها دستبهدست شده و امروز به ما رسیده
🔹 این سفره آنقدر وسیع و متنوع است گاه متحیر میشوی دست به سمت کدامیک دراز کنی و از خرمن فیض کدامیک خوشه بچینی. فقیهان و اصولیون و فلاسفه و متکلمین و مفسرین و حکما و عرفا و ادبا و رجالیون و مورخین... گوشه گوشه این شهر کوچک نشستهاند و بساط فیض گستردهاند و ریشههای درخت تنومند جامعه شیعی را آبیاری میکنند و با تربیت طلبه، باغبان میسازند.
🔹 انواع مکاتب و مذاق های فقهی و اصولی، انواع مکاتب تفسیری، انواع دروس فلسفی و عرفانی، تنوعی که بیتردید نیمقرن پیش بهچشم نمیخورد و در عین کثرت و تنوع در اوج #آزاداندیشی در کنار هم حوزه داری میکنند و بیشک نقش #انقلاب_اسلامی در توسعه و ارتقاء سطح کنشگری حوزه امروز نقشی بیبدیل است. امروز این حوزه آنقدر سترگ و مستحکم و رشک برانگیز است و #بنیان_مرصوص دارد که میتوان به آن قرنها تکیه کرد.
🔹 از کنار نقدهایی که همیشه نوشتهایم بگذریم و کلان به ماجرا نگاه کنیم امروز حوزه قم، حوزهای زنده، پویا، در جریان و حرکت و بستری است فراهم برای رشد عالمان و مجتهدان و اسلامشناسان بزرگ که در سر داعیه #تمدنسازی دارند...
🔹 خداوند روح مطهر مرحوم حاج شیخ عبدالکريم حائری (آیتالله موسس) را غریق نور و رحمت کند که سنگ بنای حوزه علمیه قم را نهاد و خداوند روح مطهر #امام_راحل را با انبیا عظام محشور کند که حوزههای علمیه را با انقلاب حیاتی جدید و رونقی عجیب بخشید. سلام بر روح تمام عالمان و فقیهان شیعه در طول تاریخ تا امروز...
خدا را بر این نعمت شکر
#حوزه_علمیه
#آزاداندیشی
#تمدنسازی
#انقلاب_اسلامی
🆔 @taalighat
📚 بهمناسبت آغاز سالتحصیلی حوزههای علمیه، باتوجه به اینکه برخی سروران گاهی درباره دروس خارج سوال میکنند، نکاتی درباره ویژگیهای #درس_خارج برخی از اساتيد بهمرور تقدیم میکنم.
📗 زین پس مطالب فقهی، اصولی، رجالی و حکمی را در کانال #قبسات به اشتراک خواهم گذاشت و در این کانال بیشتر به یادداشتهای تحلیلی و خاطرات میپردازم.
🔻🔻🔻🔻
🆔https://eitaa.com/ghabas
هدایت شده از قبسات
📚 نگاهی اجمالی به ویژگیهای برخی دروس خارج (1)
📘 ویژگیهای درس خارج اصول استاد گنجی
1. سادهسازی و تقریر روان مطلب:
یکی از ویژگیهای درس اصول استاد گنجی بیان رسا و غیر معقد است. استاد تلاش میکند مطالب پیچیده را با بیانی واضح و قابل درک بیان کند تا مخاطب با کمترین پیچیدگی با محتوا ارتباط بگیرد. توانایی استاد در تحریر و تقریر روان و سلیس اقوال یکی از نکات برجسته ایشان است.
2. سرعت و عدم اطناب:
درس اصول استاد گنجی از دروس تفصیلی بهشمار نمیآید. هرچند اقوال مختلف بیان میشود اما به امهات مطالب اکتفا میشود. ازاینرو درس به کندی نمیگذرد و با سیری مناسب طی میشود که برای ذائقه های عمومی نسبت به اصول مناسب است.
3. نظارت بر اقوال مختلف:
درباره نظارت درس نسبت به اقوال باید چند نکته را بیان کرد:
اولا محور درس اصول، متن کفایه و بعضاً حواشی آن است. استاد میکوشد متن کفایه را تحریر نماید، در مواردی که چند نوع برداشت از یک فقره ممکن است، به تحلیل انواع احتمالات و اتخاذ احتمال مدنظر اقدام کند و بهنوعی متن و محتوای کفایه کاملاً حل شود.
در گام دوم استاد متعرض اقوال شیخ انصاری، محقق نائینی، محقق اصفهانی، منتقی الاصول و اخیراً کلمات شهید صدر بر اساس بحوث میشود.
اما عنایت استاد در این بین به کلام نائینی از سایرین بیشتر است. چرا که منهج اصولی نائینی را ترجیح داده و تحلیلهای اصولی ایشان را متقن تر میدانند. لذا در شرح و بسط کلام نائینی بیش از کلام دیگران وقت صرف مینمایند.
4. تحلیل عرفی:
جمعبندی استاد از مطالب با محوريت برداشت و تحلیل عرفی نسبت به مسائل است. استاد برای فهم عرف جایگاه ویژهای قائل است و عادتا مسائل را از این پایگاه تحلیل و جمعبندی مینماید.
#منهج_شناسی
#روششناسی
#درس_خارج
🆔 @ghabas
➖➖➖➖
🆔 @taalighat
تعلیقات
📚 نگاهی اجمالی به ویژگیهای برخی دروس خارج (1) 📘 ویژگیهای درس خارج اصول استاد گنجی 1. سادهسازی و
آقا از اتاق فرمان ی تذکر دادند رفقا که درسته و لازمه ی توضیح بدم:
در این سلسله یادداشتهای معرفی درس خارج فقط ناظر به مسئله ویژگیهای درس استاد نکاتی عرض میکنم و ناظر به فضای فکری و سیاسی افراد نیستم. گفتم توضیح بدم که مقصود تأیید رویکردهای سیاسی و فکری اساتيد نیست.
هدایت شده از قبسات
📚 نگاهی اجمالی به ویژگیهای برخی دروس خارج (2)
📘 ویژگیهای درس خارج فقه حضرت استاد شوپایی
1. نظم و انسجام ارائه محتوا
استاد در تنظیم محتوای درس با ذوق شیوا مطالب را در یک بسته منظم و منسجم ارائه میکنند که از ترتیب منطقی برخوردار است. ترتیبی که در آن به منطق اجتهادی خاص استاد تکیه شده است و ذهن طلبه دچار آشفتگی نمیشود.
2. تتبع محور بودن:
درس با محوريت شرح عروه است. حواشی عروه مورد عنایت است. در کنار حواشی عروه، اقوال صاحب مصباح الفقیه، صاحب جواهر و صاحب مستمسک از جایگاه ویژهای در نگاه استاد برخوردار است. البته گاهی به فراخور بحث متعرض دیگر اقوال مهم در مسئله نیز میشوند. در کنار سه متن اصلی، توجه به آراء مرحوم آیتالله خویی و مرحوم آیتالله تبریزی مورد اهتمام جدی استاد است.
3. اعتنا به اقوال قدما
استاد معتقد است باید برای فهم مسئله اشرافی بر سیر تاریخی پدید آمدن آن داشت، همچنین کلمات قدما بهعنوان قرائن فهم و استظهار از روایات دارای اهمیت است. از این روی فقیه هیچگاه از کلمات قدما مستغنی نیست. لذا استاد در موارد نیاز حتماً متعرض کلام قدما نیز میشود.
4. رویکرد رجالی:
برخلاف برخی از اساتید که برای مسائل رجالی جایگاه خاصی قائل نیستند، استاد در بحث به مسائل رجالی عنایت ویژه دارند و در تحلیل روایات، حتماً متعرض سند روایت، تحلیل روات و جمعبندی رجالی نسبت به روات مختلف فیه میشوند. استاد دارای مطالعات و تحقیقات گسترده رجالی بوده و اساساً فردی خبره در رجال بهشمار میآیند.
5. تحلیل دقی و فنی:
جناب استاد در بررسی مسائل دارای رویکرد تحلیلی دقیق، ریزبینانه و موشکافانه اند. دقتهای فنی، بررسیهای تحلیلی و توجه به نقاط غامض بحث و حل غوامض از ویژگیهای درس استاد است. به بیان دیگر استاد اهل عبور ساده و تحلیل بسیط و گذرا از مطالب نیستند.
6. بیان فنی و پرهیز از بیان خطابی
متأسفانه در برخی دروس خارج، استاد به فن خطابه در ارائه محتوا روی میآورد و موجب میشود اولا ادبیات علمی و فنی کمرنگ شود و ثانیاً حاشیه بیشتر از محتوا و متن شود. اما جناب استاد شوپایی دارای بیان کاملاً فنی، و متمرکز بر محتوای علمی و بدون بیان مطالب زائد هستند.
#منهج_شناسی
#مکتبشناسی
#درس_خارج
🆔 @ghabas
➖➖➖➖
🆔 @taalighat
مرحبا به سیدابراهیم #رئیسی
صحبتهای رئیسی هم در مجمع عمومی #سازمان_ملل متحد و هم در نشستهای حاشیهای بسیار پختهتر، دقیق تر و ارتقاءیافته بود.
رئیسی با در دست گرفتن #قرآن هم رسالت دینی خود را ادا کرد و هم در قامت نماینده #جهان_اسلام ایستاد.
رئیسی هم #غرب را به چالش کشید و هم تصویری خوب از مواضع منطقی جمهوری اسلامی نسبت به مسائل کلان بینالمللی ارائه داد.
در مجموع این صحبت چند سر و گردن از دو صحبت قبلی رئیسی و هزار پله از دوره هشت ساله حضور روحانی در سازمان ملل بالاتر بود.
#دولت_سیزدهم
🆔@taalighat
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
چندخط برای آیتالله صلواتی
🖤 #آیتالله_صلواتی را قبل از طلبگی میشناختم. امام جماعت نماز صبح اول حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها بود و وقتی قم مشرف میشدیم کلی ذوق داشتیم پشت سر این عالم ربانی نماز بخوانیم.
🖤 گذشت تا طلبه شدم. هفتههای اول طلبگی ام بود که بعد از نماز صبح دیدم آیتالله تنها در حال خارج شدن از حرم است. رفتم سلام دادم، و گفتم بنده تازه طلبه شدم. توصیهای بفرمایید.
🖤 آیتاللهِ مهربان و دوستداشتنی آنقدر پدرانه و با نگاهی مملو از عطوفت نگاهم کرد. آنقدر محبتش محسوس بود که گویی پدری دارد فرزندش به آغوش گرم میکشد. با لبخندی پرسید: اهل کجا هستید؟
🖤 همینکه گفتم اهل همدان، شروع کردند کلی تعریف از تاریخ علمای همدان، و توصیه و نصیحت.
🖤 صحبتمان شايد 10 _ 15 دقیقه بیشتر طول نکشید اما احساس کردم پدر مهربانی آمدنم به حوزه را خوشآمد گفت و مرا تحویل گرفت و پدرانه راهنماییام کرد.
🖤 حالا آن پدر مهربان رفته است. حوزه قم از این پدرهای مهربان بسیار دارد که بايد تا هستند قدردان وجودشان بود.
روحش شاد و مهمان سیدالشهداء علیه السلام... شادی روح مطهرش صلوات...
#حوزه_علمیه
#یاد_خوبان
🆔 @taalighat