❤️ سردار حاج حسین همدانی!
مردی کمتر شناختهشده که بسیاری از نقش او در شکلگیری ضلع جدید #جبهه_مقاومت بیخبرند.
امروز همچنان حاج حسین در میانهی میدان است. مزارش شده است کانون مقاومت و #محور_حرکت جوانان. هر زمان از شبانه روز که آنجا میآیی، جمعی جوان عاشق در کنار مزارش چون پروانه گرد شمع جمع اند و از او توفیق شهادت و مجاهدت در راه اعتلای کلمه حق را میخواهند.
بر سر تربت رندان گذری همت خواه
➖➖➖➖➖
🔻یادداشت "حاج حسین همدانی، مرد میدانهای ظاهراً متضاد" در لینک زیر:
https://eitaa.com/taalighat/698
➖➖➖➖➖
📝 توفیق زیارت مزار سردار همدانی (ماه مبارک رمضان)
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
#نکته
🔹 #بچههای_انقلاب خیلی از جملات آقا را حفظ هستند. در موارد اختلاف براساس همین جملات باهم مباحثه و احتجاج میکنند. اما همچنان در خیلی از موارد #اختلاف شدید دارند، آن هم با استناد به سخنان آقا!
🔹 مشکل اینجاست که بهجای تمرکز بر #منظومه_فکری آقا و جایابی جملات پراکنده در این منظومه به تک جملات از آقا تمسک میکنیم.
🔹 تمسک به جملات پراکنده بدون ارجاع آن به منظومه فکری، مصداق "نؤمن ببعض و نکفر ببعض" است، حتی اگر ندانیم.
🔻🔻🔻🔻
🆔 @taalighat
تعلیقات
حجابنوشت (7) 📝 گشت ارشاد و مسئولیت ما... (مسئله حجاب، میدان مسئولیت ما) 🔻 کلیدواژهی #مطالبهگر
حجابنوشت (8)
📝 تقویت و ارتقای جامعه مؤمنین و دختران محجبه (راهبرد قوا أنفسکم)
🔻 باید نگاه دقیقی به صحنه، صف آراییها و نقاط قوت و ضعف خود داشته باشیم. جامعه همواره با محوریت "واحد کنشگر و فعال اصلیِ مؤمنِ به یک هدف" است که پیش میرود و دیگر اقشار اجتماعی را با خود همراه میکند.
🔻 اگر این هسته اولیه که از آن به «#هسته_سخت» یاد میکنیم آسیب ببیند، نظام اجتماعی از هم میپاشد. جامعه مذهبی و مؤمن به عنوان عنصر پیشران اجتماع باید از چنان قوت و استحکام و قدرتی برخوردار باشد که علاوه بر تأمین نیاز خود جامعه را نیز با خود همراه کند و از عقبههای تاریخی عبور دهد.
🔻 مسئله اینجاست که گسترش حملات رسانه ای، شناختی، فکری، اجتماعی و تصویرسازیهای کاذب از کنونه و آینده جامعه موجب شده است بخشی از #جامعه_مذهبی دچار تردید، تزلزل و حتی گاه توقف و عقبگرد شوند. اگر تمام همّ و غمّ ما جذب طرف مقابل و طیف خاکستری و مخالف باشد و این توجه موجب غفلت از جامعه خودی گردد دچار یک خسران بزرگ خواهیم شد.
🔻 با توجه به این مقدمه باید به راهبردی که آن را #راهبرد_قو_انفسکم و اهلیکم، نام میگذاریم توجه کنیم. اهل و انفس ما جامعه و برداران دینی و مؤمن ما هستند. تمرکز لازم برای حفظ و حراست و ارتقای این جبهه در شرایط فعلی ضروری است. بسیاری از مذهبیون و انقلابیها با دیدن صحنههای #کشف_حجاب احساس میکنند انقلاب به پایان رسیده است.
🔻 برخی در هجمه سنگین شبهات به تردید و #شک افتاده اند. از این روی باید برای این نقطه از صحنه وقت کافی گذاشت. امام جمعه که نقش راهبر و رهبر در منطقه خود را دارد با لحاظ اولویت توجه خود را به این نقطه معطوف میدارد.
🔻 زاویه دیگر بحث در نسبت به #جامعه_مؤمنین ارتقای این طیف از مخاطبین است. #مسئله_حجاب امروز ظرفیتی را پدید آورده است تا از رهگذر آن بتوانیم به کاستیهای خود بیشتر فکر کنیم و در صدد ارتقای آن باشیم. این مقطع زمانی میتواند زمینه ای برای #بازسازی_جامعه_انقلابی و رشد اجتماعی و فکری آن از زوایای گوناگون باشد. پس اقدامات ما باید با رویکرد #ارتقای_جبهه_مؤمنین سامان یابد.
🔻ازسوی دیگر #دختران_محجبه امروز به نوعی در خط مقدم مبارزه با کشف حجاب ایستاده اند. دخترانی که با حجاب خود تنگه احد حجاب را حفظ میکنند نمی گذارند سنگر حجاب سقوط کند. دخترانی که اجازه نمی دهند چهره شهر از نماد دینی حجاب خالی و عاری شود. اما این دختران باید دیده شوند، حمایت و تقویت شوند تا بتوانند خط را نگه دارند.
🔻 #فشار_اجتماعی موجود سبب میشود دختر نوجوان مذهبی دچار یأس و یا سرخوردگی شود. عزم او فروکاهد و به سختی پای حجاب خود بایستد. گمان کند که او در اقلیت است و این در اقلیت بودن فشار روحی فراوانی بر وی تحمیل نماید. پس جمعی از جامعه مذهبی را تحت فشار اجتماعی از دست خواهیم داد.
🔻در چنین فضایی باید تقویت جامعه دختران محجبه را به عنوان یک سیاست به رسمیت شناخت. این اقدام را ذیل برخی از راهکارها که در یادداشتهای تفصیلی بهآن اشاره کردم، میتوان پیگیری کرد.
🔻البته بايد توجه داشت #جامعه_محجبه شامل طیفهای مختلفی است که اتفاقاً باید به سعهی آن توجه داشت. اینجا میدان نشاندادن قدرت دین و انقلاب است. هر کسیکه میتوانست کشف حجاب کند و نکرد ولو شل حجاب است را باید مخاطب این راهبرد دید.
🔻 برنامه متناسب با طیف مخاطب، تعیین میشود. تازه به تکلیف رسیدهها، دختران نوجوان، دختران دانشجو، مادران، طیفهای شل حجاب. ابعاد رشد، مراحل رشد، طراحی روابط، طراحی شیوه بروز اجتماعی، گستره اقدامات و... از مواردی است که در برنامهریزی باید موردتوجه باشد.
#جامعه_مؤمنین
#دختران_محجبه
#کشف_حجاب
#فشار_اجتماعی
#راهبرد_قو_أنفسکم
#ارتقای_جبهه_مؤمنین
#بازسازی_جامعه_انقلابی
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
📚مروری بر آثار منتشره از سه جوان مومن انقلابی
🔰در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، مروری داریم بر آثار منتشر شده از سه دوست عزیز و بزرگوارمان که در بین ما نیستند اما یاد و خاطرشان پابرجاست.
📚معرفی تالیفات #حاج_مهدی_مطلبی
📕بچه های محله تو و من(مجموعه خاطرات دفاع مقدس بیان شده در جلسات هفتگی شبی با شهدا در مدرسه معصومیه)
B2n.ir/e23142
📗راز آنچه مرقوم داشته اند(نقد و بررسی توافق ژنو)
B2n.ir/a23886
📘عقب نشینی ممنوع(بیانات مقام معظم رهبری درباره مذاکراتهستهای دولتیازدهم)
B2n.ir/s50943
📚معرفی کتابهایی از #سیدمصطفی_مدرس
📚حکمرانی نوین؛
کنکاشی پیرامون هویت و کارکرد حلقه های میانی
مهدی افراز کنجین و (#سیدمصطفی_مدرس مصلی )
پژوهشکده باقرالعلوم
📕جلد اول: مجموعه گفتگوها پیرامون هویت و کارکرد حلقه های میانی
B2n.ir/a35938
📗جلد دوم: صورت بندی دیدگاه جمعی از اندیشه ورزان انقلاب اسلامی پیرامون هویت و کارکرد حلقه های میانی
B2n.ir/q13186
📚معرفی کتابهای منتشرشده از #محمدحسین_فرج_نژاد
📙اسطوره های صهیونیستی در سینما
انتشارات هلال
B2n.ir/k97684
📘دین در سینمای شرق و غرب
مرکز پژوهشهای اسلامی صداوسیما
B2n.ir/r06763
📗فرقه ها، عرفان واره ها و مکاتب صهیونیستی
مهدی دهنوی زیرنظر (#محمدحسین_فرج_نژاد )
انتشارات تسنیم اندیشه
B2n.ir/r94255
📕تحلیل نفوذ فرهنگ کابالیستی در سینما
رفیع الدین اسماعیلی و (#محمدحسین_فرج_نژاد )
انتشارات دانشگاه جامع امام حسین ع
B2n.ir/q07911
📙 دین، انیمیشن و سبک زندگی (بررسی انتقادی مهم ترین رویکردهای فرهنگی، صنعت پویانمایی در غرب و شرق-انتشارات جمکران)
B2n.ir/z02903
🔻کتابی در وصف #محمدحسین_فرج_نژاد :
مردی که تعطیلی نداشت
محسن مومنی
انتشارات شهید کاظمی
B2n.ir/x33773
📕آخرین تالیف محمدحسین فرج نژاد
اقتصاد صهیونیسم
موسسه مطالعات و بررسی های راهبردی بعثت
B2n.ir/m51461
#معرفی_کتاب
#جوان_مومن_انقلابی
#حاج_مهدی_مطلبی
#سیدمصطفی_مدرس
#محمدحسین_فرج_نژاد
🆔@taalighat
☘ روزهای اول #کرونا بود، آن اسفندماه کذایی، که بسیاری قم را کانون #خطر میدانستند، گفتم:
❤️ امنتر از تمام دنیا! قم...
❤️ خانهی دختر مسیحا! قم...
#شعر
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
❤️ خوشبخت قوم و طایفه ما مردم قمیم
❤️ جاروکشان خواهر خورشید هشتمیم
❤️ اعجاز این ضریح که همواره بیحد است
❤️ چیزی شبیه پنجره فولاد مشهد است...
#برقعی
🆔@taalighat
✅ پیشنهاد عضویت در این کانال که معمولاً اطلاعات و نکات جالبی دارد:
🆔https://eitaa.com/motafavetbekhoon
هدایت شده از الهادی
📿 کیفیت نماز توبه یکشنبه ماه ذی القعده
🎞 در مورد اهمیت و آثار این نماز، پیام تصویری حجتالاسلام والمسلمین شیخ جعفر ناصری را ببینید (۴دقیقه):
🎥 eitaa.com/nasery_ir/7831
🔅 گسترش نماهنگ مذهبی، تغییر ذائقه و تجلیل از اقدام میثم مطیعی
🔻 چندسالی است که #نماهنگ_مذهبی باب شده و رونق گرفته و جای خود را در #سبد_فرهنگی بسیاری از خانوادههای مذهبی باز کرده است. تاجایی که این دست نماهنگ ها به بخش لاینفک زندگی خانوادههای مذهبی بدل شده است. البته همه این محصولات از یک جنس و سنخ نیستند و قطعاً برخی از آنها را میتوان آثاری فاخر دانست.
🔻اما تحلیل ماهیت نماهنگ مذهبی و ارزشگذاری آن موضوع یادداشت و مقاله مفصلی است اما اجمالاً اینکه #مذاق_شریعت با گسترش موسیقی همراه نبوده و ما را به آن سوق نمیدهد. این بهمعنای انکار مطلق هرنوع #موسیقی نیست چه آنکه در نگاه رهبر معظم انقلاب میتوان از موسیقی اصیل بهره برد.
🔻 برخی تحلیلها مبنی بر لزوم #جذب_حداکثری یا تولید محصول قابل رقابت با فضای رقیب با نگاههای سطحی موجب شد #مداحی بهسمت میکس #مداحی_موسیقی برای مخاطب کودک و نوجوان سوق پیدا کند. بدون آنکه سبک موسیقی، تناسب شعری، مدل ذائقه سازی و... ارزیابی دقیقی شود.
🔻 این طیف محصولات تا جایی پیش رفت که دراین میان با برخی تولیداتی مواجه شدیم که میتوان نام آنها را #فاجعه_فرهنگی نهاد روبرو شدیم. #برخی محصولات مجموعه #نجم_الثاقب و #مأوا ازاین دست است.
🔻 بسیاری از سازندگان این محصولات بچههای مذهبی و انقلابی اند، بهویژه مداح های جوان، اما بهدلیل فقدان #عمق_فکری نمیتوان ازایشان انتظار تحلیل لایههای عمیق فرهنگ را داشت. اینکه #تغییر_ذائقه امری نرم است و اینکه #مذاق_شریعت در نسبت با موسیقی چیست و اینکه مدل بهره از موسیقی برای ترویج امر دینی به چه نحو باشد، خارج از توان این عزیزان است.
🔻 #تغییر_ذائقه بهاین معنا که نسل جدید
اولاً از ابتدا بهسمت موسیقیهای تند و تیز سوق داده میشود و تنها فرقی که با دیگری دارد محتواست نه فرم. یعنی او هم همان آهنگی را گوش میدهد که فلان بچه در خانواده غیر مذهبی فقط اشعار آن متفاوت است.
ثانیاً شرطی شده و مداحی و محتوای مذهبی را با تنها با موسیقی میپسندند و به غیر این مدل کم رغبت یا بیرغبت میشود.
ثالثاً بهمرور انس اون با مقوله اصیل هیئت و مداحی اصیل کم میشود. همه این امور بهمرور و در بلندمدت رخ میدهد نه یکشبه.
🔻 در چنین فضایی #میثم_مطیعی با درک صحیح از مسئله کوشید مدلی بدیل ارائه دهد. تولید برنامههای مختلفی از جمله جمع خوانی بهمناسبت #جشن_تکلیف با رعایت ویژگیهایی چون:
شادبودن اجرا
جذاب بودن دکور
فاخربودن شعر
برخورداری از هیجان کودکانه
و موسیقایی بودن سبک خواندن
عدم کاربرد آلات #موسیقی
اقدامی تحسینبرانگیز است. اینکه میتوان محتوای شاد تولید کرد بدون اینکه غرق در موسیقی شد، تجلیل برانگیز است.
🔻 درپایان تکرار میکنم مسئله وجوه متعددی دارد و این یادداشت درصدد نفی مطلق هرگونه محصول فاخر با رعایت موازین و قواعد نیست. از سویی با عزیزانی که به امثال عبدالرضا هلالی حمله میکنند و با برچسبهایی چون صورتی آنها را نفی میکنند، همراه نیستم. خيلی ازاین بچهها در جبهه انقلاب هستند. به هلالی نقد داریم، نقدش میکنیم اما #بیانصافی_ممنوع
➖➖➖➖➖➖➖
سرود زیبای جشن تکلیف / میثم مطیعی
🆔https://www.aparat.com/v/cifo45j
#نماهنگ_مذهبی
#ترویج_موسیقی
#تغییر_ذائقه
#نسل_جدید
#میثم_مطیعی
#هیئت
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
#نکته
📚 #کتاب و مسئله مطالعه در زیست رهبر انقلاب، عنصری اساسی و محوری است. نمیشود داعیه ولایتمداری داشته باشیم و بخواهیم در تراز آقا #انقلابیگری کنیم ولی #مطالعه و انس با کتاب در سبد زندگی ما کمرنگ باشد.
انقلابی منهای مطالعه میشود انقلابی قشری...
#کتاب
#نمایشگاه_کتاب
🆔 @taalighat
#تعطیلات_شنبه
📍باتوجه به بحث دوباره مجلس درباره تعطیلی شنبهها و برخی تحلیلهای سهلاندیشانه، لینک یادداشتهایی که چندهفته گذشته در نقد #تعطیلات_شنبه نوشته شده بود تقدیم میشود:
📝"درنگی در ابعاد فرهنگی تعطیلی شنبه"
🔻 بخش اول
https://eitaa.com/taalighat/1393
🔻 بخش دوم
https://eitaa.com/taalighat/1396
🔰️ مطالب مرتبط:
🔻 بررسی ابعاد تعطیلی شنبهها (پژوهشکده باقرالعلوم)
https://eitaa.com/taalighat/1397
🔻 شنبهها را قرمز نکنید (همشهری)
https://eitaa.com/taalighat/1402
🔻 جزوه نقد دستاوردهای تعطیلی شنبهها (پژوهشکده باقرالعلوم)
https://eitaa.com/Iran_of_the_future/1490
🔻 یادداشتی از دکتر سجاد صفار
https://eitaa.com/Iran_of_the_future/1507
🔻 مناظره حجتالاسلام موسوی درباره تعطیلی شنبهها
https://eitaa.com/Iran_of_the_future/1518
🔻 افزودن تعطيلات رسمی و بدعت مقابله با قانون اساسی (حجتالاسلام حیدری پور)
https://eitaa.com/abbas_heidaripour/218
🔻 شنبه تعطیل، حجتالاسلام علی مهدیان
https://eitaa.com/ali_mahdiyan/2419
➖➖➖➖
📝 دو مطلب از مرحوم آیتالله حائری شیرازی درباره تعطیلی شنبهها
https://eitaa.com/haerishirazi/4506
https://eitaa.com/haerishirazi/4500
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
هدایت شده از حبیباله بابائی
فهمیدن این نکته سخت نیست که «آفاق زمان» برای هر ملتی ریشه در عمق باورها و ارزشهای آن ملت دارد (زمان به مثابه امر فرهنگی)؛ تغییر در «اوقات فرهنگی» هر ملت هم در حقیقت تغییر در فرهنگ و ریشههای هویتیِ آن ملت است.
https://eitaa.com/Habibollah_Babai
https://virasty.com/Habibollah_Babai/1715751913169356146
📝 مسئله تعطیلی شنبهها و نارسایی فکری جبهه انقلاب
📍بنانداشتم درباره تعطیلی شنبه مجدد مطلبی بنویسم اما برخی از اظهارنظرهای بچه های جبهه انقلاب نگرانم کرد. اساسا آنقدر که نگران این حد از نارسایی فکری و تحلیلی در جبهه انقلاب هستم، از مصوبه تعطیلی شنبه نگران نیستم.
تعطیلی شنبه یک مصداق و مورد از کنش و طراحی جریان غرب گراست. جریان غرب گرا خوب بلد است زمین بازی درست کند، جبهه انقلاب را هم بازیگران آن زمین بازی قرار دهد و ما هم در اوج اقتدار جبهه انقلاب و هزیمت جبهه غرب گرا، پرچم او را بالا ببریم. باید برای این مصائب فکری کرد.
🔻 رویکرد تقلیل گرایانه و ساده سازی مسئله
🔹 برخی گفتند یعنی شما نگرانید دعای ندبه و نماز جمعه کمرنگ شود؟ خب اصلا تعطیلی جمعه که حذف نشده، بلکه یک روز به این تعطیلات اضافه شده، پس نماز جمعهتان سرجای خودش هست؟ با این سطح از تقلیلگرایی چه کنیم؟ مگر مسئله ما مصداقی به نام نماز جمعه است فقط؟
🔹 در یادداشت قبلی کلیدواژه های مهم و راهبردی را مطرح کردم؛ کسانی که با فضای #مطالعات_اجتماعی و اندیشه تمدنی آشنایی دارند، بار تئوریک این کلیدواژه ها را می شناسند اما متأسفانه این کلیدواژه ها که هر یک موضوع تحقیقات، مقالات و یادداشت های تفصیلی و تخصصی است، از دید بسیاری پنهان ماند و منتقدین چسبیدند به نگرانی از تعطیلی نماز جمعه، در حالی که این واژگان و مفاهیم بسیار مهم هستند و نقطه تمرکز و نگرانی ما اینجاست:
ارزش زمان
نظم اجتماعی
نظم مدرن
پیام پنهان اجتماعی زمان
بعد نمادین زمان
زمان و تمدن (بعد تمدنی زمان)
زمان و تاریخ
زمان و فرهنگ
تغییر در نظم زمانی و انقطاع تاریخی
تغییر در نظم زمانی و تحول فرهنگی
نسبت تعطیلی و سبک زندگی
🔹 کسی درباره نسبت تعطیلی شنبه و این کلیدواژه ها سخن نگفت. شاید امکان سخن هم نبود. کسی که #مدرنیته را بشناسد، #جریان_غربگرا و لیبرال را بشناسد، سبک و شیوه و #فرآیند_تحولات_فرهنگی را بداند، متوجه می شود که تغییر در #نظم_اجتماعی یک جامعه با آن جامعه چه می کند.
🔻 فقر فهم تمدنی
🔹 از زمان قاجار بسیاری از روشنفکران با همین استدلال که باید برای پیشرفت، شبیه غرب شد، سعی در انواع تحول داشتند. یکی از نقاط تمرکز آن ها تحول در خط فارسی، تحول در زبان فارسی و تحول در سبک پوشش بود. بسیاری می گفتند حالا اینکه عبارات را با الفبای فارسی بنویسیم و یا لاتین چه فرقی می کند؟ خط را تغییر دهیم چه فرقی می کند؟ بهتر نیست شبیه دنیا باشیم؟ با همین ساده اندیشی مسئله را تقریر می کردند. اما کسی نمی دانست نسبت خط و تمدن، نسبت زبان و تمدن چیست.
🔹 امروز هم از بسیاری مسائل #خوانش_تمدنی نداریم. نمی دانیم نسبت زمان و تمدن چیست؟ پس راحت با مسئله ای چون تعطیلی شنبه کنار می آییم یا آن را چنان ساده سازی می کنیم که گویی یک مسئله بی اهمیت است. این مسئله جایی خطرناک می شود که با همین استدلال و دست فرمان باید در بسیاری از مواضع دیگر هم عقب نشینی کنیم.
🔻 مضاف به اینکه عمده استدلال های اقتصادی مدافعین تعطیلی شنبه نیز دقیق و مستند نیست و اگر مجالی بود نقدی بر آن هم خواهم نوشت.
#تعطیلی_شنبه
#جبهه_انقلاب
#خوانش_تمدنی
#فرآیند_تحولات_فرهنگی
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
📝 نگاهی به جایگاه روزهای جمعه و شنبه در میراث روایی
🔻 در سلسلهیادداشتهای گذشته به #ابعاد_فرهنگی و تمدنی مسئلۀ زمان اشاره کردیم، اما نگاهی به برخی از تراث روایی نشاندهندۀ نوع نگرش روایات به روزهای جمعه و شنبه است.
🔻 تأکید روایات متعدد بر روز شنبه (سبت) بهعنوان روز «آغاز فعالیت هفته» و روز برکت و تلاش پس از تعطیلی #جمعه بهعنوان (#عید همۀ امتها) نکتهای درخور توجه است. در این روایات به انتخاب عنوان «الانتشار» برای «یوم السبت» توجه شود.
🔻 دراین روایات بر تخلف یهود و تبدیل روز تعطیل از جمعه به شنبه و #عقاب_الهی بهسبب این عصیان اشاره شده است؛ عصیان یهود موجب این عقاب برای آنان شد که روز شنبه که روز تلاش و برکت است، بر آنها تحریم شود و بهنوعی از برکت الهی محروم گردند.
اینکه به این روایات توجه کنید:
🔹 عنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي أَيُّوبَ إِبْرَاهِيمَ بْنِ عُثْمَانَ الْخَزَّازِ أَنَّهُ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ»، قَالَ: الصَّلَاةُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ الِانْتِشَارُ يَوْمَ السَّبْتِ. وَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام: أُفٍّ لِلرَّجُلِ الْمُسْلِمِ أَنْ لَا يُفَرِّغَ نَفْسَهُ فِي الْأُسْبُوعِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ لِأَمْرِ دِينِهِ فَيَسْأَلَ عَنْهُ. (الخصال، شیخ صدوق، ج٢، ص٣٩٣)
🔹الْحَدِيثُ مَشْهُورٌ عَنِ النَّبِيِّ صلیاللهعلیهوآله: بُورِكَ لِأُمَّتِي فِي سَبْتِهَا وَ خَمِيسِهَا. (جمال الاسبوع، سید ابنطاووس، ص١٧٠)
🔹 سأَلَ أَبُو أَيُّوبَ الْخَزَّازُ وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ سِنَانٍ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ: «فَإِذا قُضِيَتِ الصَّلاةُ فَانْتَشِرُوا فِي الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّهِ» فَقَالَ علیهالسلام: الصَّلَاةُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ الِانْتِشَارُ يَوْمَ السَّبْتِ. (منلایحضرهالفقیه، ج٢، ص٢۶٧)
🔹 و قَالَ علیهالسلام: السَّبْتُ لِبَنِي هَاشِمٍ وَ الْأَحَدُ لِبَنِي أُمَيَّةَ، فَاتَّقُوا أَخْذَ الْأَحَدِ. (منلایحضرهالفقیه، ج١، ص۴٢۵)
🔹 قالَ رَسُولُ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآله: اللَّهُمَّ بَارِكْ لِأُمَّتِي فِي بُكُورِهَا يَوْمَ سَبْتِهَا وَ خَمِيسِهَا. (منلایحضرهالفقیه، ج١، ص۴٢۵)
🔹 روَى مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْخَثْعَمِيُّ عَنْهُ علیهالسلام: لَا تَخْرُجْ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فِي حَاجَةٍ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ السَّبْتِ وَ طَلَعَتِ الشَّمْسُ فَاخْرُجْ فِي حَاجَتِك. (منلایحضرهالفقیه، ج٢، ص٢۶٧)
🔹 عنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیهالسلام قَالَ: إِنَّ الْيَهُودَ أُمِرُوا بِالْإِمْسَاكِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَتَرَكُوا يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَ أَمْسَكُوا يَوْمَ السَّبْتِ فَحُرِّمَ عَلَيْهِمُ الصَّيْدُ يَوْمَ السَّبْتِ. (عللالشرایع، ج١، ص۶٩؛ نک: تفسیر عیاشی، ج٢، ص٣۴)
🔹 و كَانَتِ الْعِلَّةُ فِي تَحْرِيمِ الصَّيْدِ عَلَيْهِمْ يَوْمَ السَّبْتِ أَنَّ عِيدَ جَمِيعِ الْمُسْلِمِينَ وَ غَيْرِهِمْ كَانَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَخَالَفَتِ الْيَهُودُ وَ قَالُوا عِيدُنَا يَوْمُ السَّبْتِ فَحَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الصَّيْدَ يَوْمَ السَّبْتِ وَ مُسِخُوا قِرَدَةً وَ خَنَازِيرَ. (تفسیر قمی، ج١، ص٢٢۴)
#جمعه
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
📝 نامه مهم حضرت آیتالله العظمی سبحانی درباره #تعطیلی_شنبه
🔻🔻🔻
🆔https://eitaa.com/e_sobhani/2010
📍ماجرای #تعطیلی_شنبه مصداق تبديل #نامسئله به #مسئله در کشور است. برای بیمسئله ها راحت میتوان مسئله ساخت. هر مسئلهای... از این حواسپرتی اجتماعی چهکسی سود میبرد؟
#مسئلهسازی_کاذب
#جریان_غربگرا
#تعطیلی_شنبه
https://virasty.com/Hosseinizadi/1715937563428818333
➖➖➖➖
🆔@taalighat
📝 تعویق نهادهای علمی انقلابی نسبت به تأمین نیازهای فکری
🔻 نهادهای متولی #تولید_علم با رویکرد انقلابی در قم و تهران کم نیستند. فلسفه وجودی این مراکز #پشتیبانی_تئوریک و نظری از انقلاب اسلامی و نیازهای جاری و بنیادین آن است.
🔻 بارها و بارها در بزنگاههای مختلف و حوادثی که انقلاب اسلامی نیاز به #تبیین و #جهاد_تبیین بهمعنای عمیق و گاه بهمعنای ترویجی و اجتماعی آن دارد، میبینیم هیچ خبری ازاین نهادها نیست. یک تعویق و #عقبماندگی_ساختاری و نهادینه شده، یک رخوت عمومی
🔻 برای رعایت انصاف باید گفت برخی اساتيد این مجموعهها کنشهای قابل قبولی دارند، گاه حتی در بلندمدت خروجیهای نظری مفصلی مشاهده میشود که در تحقیقی تفصیلی گزارشی از آن دادهام اما سخن در روند جاری و رویکرد مدیریتی و #میدانداری در حوادث است.
🔻 در دهه نود با انواع حوادثی مواجه بودیم که نیاز به تبیین، #روایت و ارائه رویکرد داشت اما فضا دچار سکوت ممتد بود.
ماجرای فتنه مهسا و اغتشاشات 1401
مسئله کشف حجاب
مسئله ایران و غزه
مسئله ایران و سیاست خارجی
و امروز مسئله تعطیلات شنبه
و دهها #مسئله_ملی دیگر
🔻 جریان غربگرا بهسرعت برای حوادث خلق ادبیات و تولید روایت میکند. درهمین ماجرای #تعطیلات_شنبه ادبیات و دوگانه #رفاه و #ایدئولوژی ساختند. گفتند حاکمیت مخالف رفاه مردم است. همین سخن پژواک شد.
🔻 مسئله اصلی، توجه به یک #رخوت_ساختاری است که نهاد تولید علم را از اتصال به #امروز و #نیاز منفصل کرده است. برای مثال درهمین موضوع تعطیلات شنبهها خبری از کنش این مجموعهها نبود:
گروه علوم اجتماعی و مطالعات تمدنی #دانشگاه_باقرالعلوم
گروه جامعهشناسی و اقتصاد #مؤسسه_امام_خمینی
گروه فقه الاقتصاد مرکز جامع ولی امر و #مؤسسه_فقه_وعلوم_اسلامی و...
گروه فقه الحکومه مؤسسه امام رضا و مرکز فقهی ائمه اطهار و...
🔻 برای درمان این آسیب باید فکری کرد. نمیتوان نسبت به ذهن جامعه، گرهگشایی و حل گرههای ذهنی بیتفاوت بود. نهادهای علمی انقلابی باید هم در حل مسئله و هم در تفکیک مسئله از #نامسئله پیشگام باشند. وگرنه جامعه اینطور دچار سردرگمی و هدررفت انرژی میشود و از کار اصلی غافل میماند.
➖➖➖➖
📝یادداشت مرتبط:
https://eitaa.com/taalighat/793
https://eitaa.com/taalighat/794
#آسیبشناسی
#تعطیلی_شنبه
#پشتیبانی_تئوریک
#عقبماندگی_ساختاری
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
❤️ سلام بر ابراهیم...
(وجود مغتنمی که قدر ندانستیم)
🔹 چه کنیم با عالمی که اینقدر مملو از #معنا است. وقتی بالاسر عالم #حکیم ایستاده و او اداره میکند هم بیم دارد و هم امید، هم خوف دارد و هم رجا، چرا که حکیم با #حکمت و قواعد کار میکند و ما بیخبر از قواعد اداره عالم، بهفکر دودوتاچارتای مادی خودمانیم...
🔹 وقتی با خدای #حکیم سروکار داری، گاهی حکمتش اقتضا میکند با سیلی از غفلت بیدارت کند و گاه نوازشی نرم و آرام. گاه با جلال و گاه با جمال. و ما حیران در این میان. و البته حکیم، کریم است و با کریمان کارها دشوار نیست اما بشرطها و شروطها...
وقتی اولین فراز ابوحمزه این است که "الهی لا تودبنی بعقوبتک" یعنی خدای مهربانم برای ادب کردن این بنده بیادب، گاهی دست به عقاب میشود. دراین قهر هم، مهر را میبینم. ولی امام میخواهد تا میشود با قهر ادب نشویم که درد دارد...
🔹 شاید ما مدتهاست در #مقام_شکر نیستیم. مدتهاست از درک #نعمت غافلیم. مدل تعامل انسان شاکر با عالم، با حوادث، با حتی کاستیها و نقصان ها متفاوت است. حتی وقتی نقد میکند نقدش از مقام شکر برمیخیزد گویی بوی شکر میدهد...
🔹 ما سالهاست در مقام #کفران_نعمت ایستادهایم. چشم نعمت بینمان کمسو شده. آنقدر که چشممان برای دیدن بدی ها تیزبین است، برای دیدن خوبیها نابیناست. پس شدهایم یکسره غر، یکسره نق، یکسره #ناامیدی و #امیدسوزی
🔹 همین است که آقا دائم میگوید جامعه نیاز به #امید دارد. آقا حکيم است، نبض جامعه را دردست دارد، قواعد عالم را بهتر از ما میداند. میبیند ناشکری ما و #امیدزدایی ما و دشمن که حالا با او به #مخرج_مشترک رسیدهایم چه بلای بزرگی بر سر جامعه و حتی خودمان آورده است. پس راهبردی ترین نقطه برای ایستادن را #امید میداند و امید تکیه بر دیوار شکر دارد چرا که چشم شاکر است که امیدوار است نه چشم کافر...
🔹 آقا دیشب گفت آقای رئیس جمهور #وجود_مغتنم است. اغتنام را پیشتر از امیرالمؤمنین شنیده بودیم وقتی دائما میگفت: فاغتنم الفرصه و یا الفرصه تمر مر السحاب... علی میداند که ما قدر نعمتها و موقعیتها را نمیدانیم پس دائم ما را به اغتنام توجه میدهد.
🔹 آیا با همه نقدها و کاستیها حس کرديم #رئیسی یک #وجود_مغتنم است؟ یا همه چیز را با رئیسی ازدست رفته میدیدیم و در فکر عبور از رئیسی بودیم؟ نه اینکه کاستیها را نبینیم و نقدها را نگوییم، که اولین تذکردهنده خود آقا است همیشه، اما سوق و سیاق و میل ما به کجاست؟ نقد میکنیم از دریچه شکر و اغتنام یا نقد میکنیم از پایگاه کفران نعمتها؟ حالِ جبهه انقلاب را ببینیم چه بود و چه هست.
🔹 من نمیدانم در پس پرده چه حکمتی است، ولی به خدای حکیم و کریم اعتماد دارم و دل به لطف او خوش، قطعاً خدای متعال خیر این امت را میخواهد و قطعاً همهاش خیر است... . رئیسی برای ما هم #رجایی بود در خلوص و شدت خدمت و هم #بهشتی در مظلومیت و غربت.
🔹 و نمیدانم چه سری است در #امام_رضا و امام رضایی ها، چه سری است که خیلی از بهترینهایمان یا در راه امام رضا بود که رفتند یا در ایام امام رضا... یا امام رئوف به ما تهیدستان در این روز ولادتت رئوفانه رحمت و کرامت و عنایت کن...
📝 سحر ولادت شمسالشموس، در حیرت از گردش ایام و در آرزوی بازگشت ابراهیم...
#رئیسی
#وجود_مغتنم
#دلنوشته
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
🖤 خداحافظ ابراهیم
خداحافظ سید محرومان
خداحافظ وزیرالمقاومه
خداحافظ سید مردم تبریز
اصلاً هرکسی بیشتر کنار مردم و وقف مردم است، جنسش فرق میکند و خدا این جنس را میشناسد و میخرد.
🖤 کسانیکه وقف بندگان خدا هستند را میگویم، نه کسانیکه به اسم خادمی مردم، کاسبی قدرت و مکنت کنند. کم ندیدیم کاسب مردم، ولی شما خادم مردم بودید. شما دنبال اسم و رسم نبودید، دنبال کار خلق الله بودید...
🖤 امیرعبداللهیان شش ماه وزیر غزه شده بود و لحظهای آرام و قرار نداشت. خداحافظ یاور مردم مظلوم غزه...
🖤 آل هاشم واقعاً از آل هاشم بود. بعد از شهید مدنی یک امام جمعه از جنس پنجاه و هفت نشان مان داد.
چقدر دلمان برای تان تنگ میشود. چقدر حالمان بد است...
🖤 یکی از اسامی خدای متعال "شاکر" است. ما شاکر نبودیم وجودتان را و خدا شاکر بود و قدرتان را او شناخت پس به آغوش کشیدتان....
🖤 دیروز مدال خادمی امام رضا بر سینه داشتی و چون خوب حقش را ادا کردی، امروز امام رضا #مدال_شهادت بر سینه ات زد.
چقدر بچههای جبهه از دست امام رضا برات شهادت گرفتند...
#رئیسی
#دلنوشته
🆔 @taalighat