تعلیقات
#پیشنهاد ☘ توسعهي فرهنگ قدرشناسی 🔻 در جریانهای مختلف فکری کشور، انسانهای #کارآمد، بدون حاشیه و
☘ قدرشناسی و روایت خدمت
🔹 بسیاری از افراد در دولت #رئیسی، انسانهای برجسته، خدوم، کارآمد و نماد #مدیر_تراز_انقلاب اسلامی هستند. اینها سرمایههای انسانی انقلاب اند که در اتمسفر ادبیات انقلاب تربیت شدند و باید شاکر نعمت وجودشان باشیم.
🔹 #کارآمدی، تخصص، #انقلابیبودن در اندیشه و عمل، صداقت، مردمیبودن، جهادی بودن و پرکاری، خستگیناپذیری، فسادستیزی برخی از ویژگیهای این افراد است.
🔹 پاسداشت این افراد، هم امتثال امر الهی بر #شکر نعمات است و باعث فزونی نعمت میشود و هم زدودن تهمت از چهره انقلاب که میگفتند انقلاب، دیگر انسان انقلابی کارآمد چونان دهه شصت تربیت نمیکند.
🔹 این #قدرشناسی باید توسط بدنه مردمی و انقلابی انجام شود، با محوریت #حلقههای_میانی و بستری شود برای #روایت_خدمت و تبدیل به یک #فناوری_اجتماعی روایت فتح شود.
🔹 دعوت از این افراد در شهرهای مختلف، تقدیر مردمی از آنها، زمینهسازی برای گفتگو با مردم و روایت آنچه در این سهسال خدمت و مجاهدت گذشت، موجب #بازیابی_روحیه جبهه انقلاب بعد از تلخ کامی از شکست و ایجاد نوعی سازماندهی اجتماعی و احساس #غرور_ملی میشود.
رفقا بسم الله...
#روایت_خدمت
#قدرشناسی
#رئیسی
#پیشنهاد
🆔@taalighat
تعلیقات
عبرتهای انتخابات (2) 📝 لزوم بازنگری در مرجعیت های جدید سیاسی و فکری جبهه انقلاب (مرجعیت های زرد)
عبرتهای انتخابات (3)
📝 غفلت از افکار عمومی و عقبماندگی در روایت پیشرفت
🔻 ما بهشدت نسبت به مسئله #افکار_عمومی غافلیم. ما اساسا چیزی را روایت نمیکنیم. #روایت_پیشرفت از امور مورد غفلت است. هرچند بارها مورد مطالبه رهبری بوده اما اهتمام لازم به آن را نداشتیم.
🔻 امروز همین غفلت موجب شده روایتهای کذب جریان مقابل، مقبولیت اجتماعی پیدا کند. ما مکانیسم مشخص و فناوری مناسبی برای روایت نداریم.
🔻 در این باره چندین یادداشت در موارد مختلف تقدیم شد، که یادآوری و بازخوانی آنها خالی از لطف نیست. در ادامه باید به زوایای دیگری ازاین بحث اشاره کرد.
🔻 از پیشرفت تا احساس پیشرفت
https://eitaa.com/taalighat/493
🔻 بهادری جهرمی آغازی بر پایان لکنت دولت
https://eitaa.com/taalighat/731
🔻 پیروزی میکاریم، شکست درو میکنیم (لزوم توجه به افکار عمومی)
https://eitaa.com/taalighat/876
🔻 فرصتِ داشتنِ دولت
https://eitaa.com/taalighat/1149
🔻 در حاشيه انتصاب رئیس جدید مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
https://eitaa.com/taalighat/1187
🔻آسیبشناسی ستاد ملی روایت پیشرفت
🔹قسمت اول
https://eitaa.com/taalighat/1293
🔹قسمت دوم
https://eitaa.com/taalighat/1294
🔹قسمت سوم
https://eitaa.com/taalighat/1295
➖➖➖➖
🆔@taalighat
تعلیقات
عبرتهای انتخابات (3) 📝 غفلت از افکار عمومی و عقبماندگی در روایت پیشرفت 🔻 ما بهشدت نسبت به مسئله
عبرتهای انتخابات (4)
📝 ما و مردم (تأملی در مناسبات اجتماعی جبهه انقلاب)
🔻 تجربه انتخابات، کاهش جدی مشارکت در دور اول و تجربه گفتگوهای گسترده میدانی با مردم در دور دوم نشان داد ما نسبت به #مسئله_مردم غفلت راهبردی داشتیم. مدتهاست مناسبات اجتماعی ما و مردم برایم مسئله است. و اگر این مناسبات بازسازی نشود، در آینده ضربات بزرگتری خواهیم خورد.
🔻 اگر این انگاره که ما با یک سبد رأی 14میلیونی مواجهیم، موجب غفلت ما از مناسبات ما و مردم شود دچار #خسارت راهبردی شدهایم. رئیسی در 1396 به 16 میلیون و در سال 1400 به 18 میلیون رأی دستیافت. پس در عین افزایش جمعیت افرادی که امکان شرکت در انتخابات و رأی داشتند، با نوعی کاهش سبد رأی مواجهیم که باید تحلیل و تدبیر شود. البته عوامل متعدد و شرایط سیاسی اجتماعی را باید برای تحلیل جوانب مسئله در نظر گرفت. میخواهم تأکید کنم نباید در تحلیل ماهیت رأی 14 میلیونی که دارای تنوع است، تعجیل کرد.
🔻نکته این است که بدانيم باید توجه به مردم، ذهنیت اجتماعی و الگوی تعامل با مردم به #مسئله ما تبديل شود.
🔻 ابتدا به دو دسته یادداشت دراین زمینه اشاره میکنم و بعد در یادداشتهای مستقلی مسئله را بررسی میکنیم:
✅ لینک یادداشتهایی با عنوان #کوتاهنوشت هایی در باب اولویت تبلیغ:
🔻لزوم بازنگری در سیاستهای کلان حوزه
https://eitaa.com/taalighat/1049
🔻تلاش برای بازسازی مناسبات نهاد روحانیت و جامعه
https://eitaa.com/taalighat/1050
🔻دستور رهبری برای تشکیل کانون تبلیغی یا ناامیدی از نهادهای متولی تبلیغ
https://eitaa.com/taalighat/1051
🔻مسئله اصلی: ضعف در عقلانیت تبلیغ
https://eitaa.com/taalighat/1092
✅ سلسله مطالبی باعنوان #مردمیبودن نوشته شد که نیمه کاره ماند، تقدیم میشود:
🔻قسمت اول: روایت یک استثنا
https://eitaa.com/taalighat/1321
https://eitaa.com/taalighat/1322
🔻قسمت دوم: آثار فقدان شاخص مردمیبودن
https://eitaa.com/taalighat/1325
🔻قسمت سوم: آثار مردمی بودن، مولفه های تعریف مردمی بودن
https://eitaa.com/taalighat/1344
🔰️ و یادداشت قابل تأمل "رسانه اجتماعی"
https://eitaa.com/taalighat/725
➖➖➖➖
🆔@taalighat
🔻 #حماقت و بیتدبیری برخی در دولت از جمله وزیر کار، در #انتصابات_بیضابطه روزهای اخیر، فقط مایهی لطمه زدن به آبروی دولت رئیسی عزیز است. ورود سازمان بازرسی به مسئله و تذکرات مکرر دیگر کافی نیست؟
شما را به خدا با آبروی میراث رئیسی چنین نکنید...
🆔@taalighat
تعلیقات
عبرتهای انتخابات (4) 📝 ما و مردم (تأملی در مناسبات اجتماعی جبهه انقلاب) 🔻 تجربه انتخابات، کاهش جد
عبرتهای انتخابات (5)
📝 چند نکته درباره ما و مردم
1. ما ذهنیت عمومی و دغدغههای اصلی مردم را نمیشناسیم.
2. ما با مردم کم گفتگو میکنیم و سیستمهای اجتماعی دسترسی به مردم را کم اثر کردهايم و دسترسیهای ساختاری ما از لایه اجتماعی به مردم محدود شده.
3. تصورات مردم از انقلابیها و حتی نظام بسیار متفاوت با واقعیت و برساخته رسانههاست.
4. بسیاری از شبهاتی که پاسخ آن برای ما بديهی است، برای مردم کاملاً شبهه مستقر و باور قطعی است.
5. مردم خیلی صمیمی اند و با دیدن صداقت همراهی نشان میدهند.
6. مردم نسبت به نظام دچار بدبینی، کم اعتمادی شدند.
7. مردم دین شان را و ارزشها را عمیقا دوست دارند.
8. مردم نیاز به گفتگو با نظام، حاکمیت، نهاد دین و بدنه انقلابی دارند تا بسیاری از باورهای غلط اصلاح شود و گاردها شکسته شود.
9. مردم براساس بسیاری از دستهبندی های ما صحنه سیاست در جمهوری اسلامی را نگاه نمیکنند.
10. مردم حق طلب و حق جو هستند و اگر حق درست برایشان تصویر شود حتماً همراهی میکنند.
این فهرست را تکمیل کنید...
📌 #ما نیاز داریم #مردم را بهتر بشناسیم، #بامردم_بودن به زیست ما تبدیل شود. بلوغ انقلابی زمانی است که #ما همان #مردم شود و دوگانهای بهنام "ما و مردم" باقی نماند. مردم نام دیگر ما باشد. امروز باید فصل #رجوع_به_مردم باشد.
#انتخابات
🆔@taalighat
📝 منبر هیجان محور و تغییر ذائقه
🔹 معمولا نزدیک مناسبتها که میشود رفقای هيئتی تماس میگیرند برای وعده گرفتن و یا مشورت برای دعوت سخنران. خيلیها میگویند یک #سخنران میخواهیم که خوب باشد و جذاب. بعد میپرسم سخنران خوب چطوری است؟ توضیح که میدهند متوجه میشوی بیشتر دنبال #شومن و #شعبدهباز هستند تا سخنران!
🔹 کسیکه بالای منبر مردم را مسحور کند، این به وجد بیایید، آن یکی از حال برود و... بهقولِ دوستان مجلس گرم شود و بگیرد...
🔹 داریم چه میکنیم با ویژهترین کلاس تربیت و #رشد شیعی یعنی سرمایه هیئت و منبر؟
🔹 برخی صاحب مجلس ها، گویی دنبال #محتوا نیستند، دنبال #رشد مخاطب نیستند، دنبال مجلس گرم کردن یا همان #هیجان اند. پس کی تربیت شویم؟ وقتی اینطور شد صاحبان علم و سخن واقعی، از عرصه کنار نهاده میشوند چون الزاماً ازاین ادا و اطوارها بلد نیستند.
🔹 #ذائقه منِ مخاطب نیز تغییر میکند و دنبال #حال هستم نه #مقام چه آنکه حال در لحظه پدید میآید و در لحظه از بین میرود و لذت دارد اما رسیدن به مقام رنج دارد، زمان میبرد و مشقت دارد...
🔹 امروز خیلی از بزرگترها که سن و سالی از آنها گذشته برای منبر دعوت نمیشوند چون جذاب نیستند! اما فکر نمیکنیم که جذابیت برخی در نفَس آنهاست. برخی حضورشان، حرف زدنشان، روایت خواندن و فقط ترجمه کردنش، همین ها رشددهنده است نگاه کردن به جمالش عبادت است. وقتی به عمق و #معنا بیاعتنا شدیم، توهمات بهجای واقعیات #ملاک_ارزشگذاری میشود. مخاطب ما پای منبرهای مملو از هیجان، رشد نمیکند بلکه #قدکوتاه میماند.
🔹 با این مدل داریم خودمان را محروم میکنیم. محرومیتی که عقوبت آن عدم رشد است، کوچک ماندن است، قد نکشیدن است. بعد روایت میفرماید علما از مهجور بودنشان بین امت به خدای متعال گلایه میکنند.
🔹 بله، درست است که برای نسل جوان باید دنبال کسی بود که هم جذابیت در بیان داشته باشد، هم علم و جمع کند. اما گاهی به این بهانه شیوه نگرش ما تغییر میکند.
#آسیبشناسی
#هیئت
🆔@taalighat
✅ دعوت از سخنرانان جوان و چهرههای جدید برای مراسم عزاداری #بیت_رهبری حرکتی رو به جلو، بهجا و امیدبخش است.
#بیت_رهبری
#سخنران_جدید
🆔@taalighat
"بلندمرتبه شاهی ز صدر زین افتاد"
همینکه دید چه آمد به روزگار تنت...
#شعر
🆔@taalighat
هدایت شده از تعلیقات
🔹 اکسیر اشک و تربیت فرزند
☘ رفقا این روزها و شبها که سر سفره #روضه مهمانینم از خاصیت اکسیر اشک غفلت نکنیم. پیرغلام سیدالشهدا جناب #حاج_قربی میفرمودند: در همه روضهها و گریهها #بچهها را شریک کردم و آنها را بیمه اهلبیت علیهمالسّلام کردم. حتی برخی قدیمیها اشک روضه را بر سر و صورت بچهها میزدند...
☘ حالا که نگران #تربیت_ولایی بچههایمان در این روزگار هستیم، چشم امید به این عامل خاص داشته باشیم.
🔹 بچهها را بسپاریم به دستان اباعبدالله...
#تربیت_ولایی
#اکسیر_اشک
#حاج_قربی
🆔 @taalighat
شاخص "کاشف الکرب" بودن برای ولی جامعه
🔻 ما در مناسبات خود با ولی جامعه نیازمند ارزیابی نوع ارتباط خود با ولی هستیم. برای ارزیابی نیز به #شاخص و معیار و سنجه نیاز داریم. بهنظر یکی از شاخصها را میتوان از محرم آموخت.
🔻 یکی از توصیفات قابل توجه درباره حضرت قمربنی هاشم علیه السلام "کاشف الکرب عن وجه الحسین علیه السلام" است. کسیکه غبار غم را از چهره امام میزداید.
1. افق "کرب" و #غصه_امام با افق غصههای کوچک ما متفاوت است. کسی میتواند غم امام را بزداید که در #افق_امام باشد و ادراکی از واقعیات، شبیه به امام داشته باشد.
2. برای رسیدن به افق امام باید" المطیع لله و لرسوله" شد. باید به مقام اطاعت و تسلیم نسبت به ولی رسید تا افقهای جدید در تراز امام برای او باز شود.
3. کسیکه در افق امام قرار گرفت، حزن او را شناخت و گام در مسیر زدودن کرب امام برداشت، ولی جامعه را در تحقق طرحش مدد میکند.
4. کرب زدایی از وجهه ولی جامعه، یک نوع #هدفگذاری در کنش اجتماعی، #جهتگیری در کارها و نوعی #مأموریتگرایی است.
🔻تفصیل مطلب در جای دیگر، اما اجمالاً درس "کاشف الکرب" بودن قمر بنی هاشم برای ما این است که وجهه همت خود را برداشتن بار ولی از زمین قرار دهیم. پیشنیاز کاشف الکرب شدن، تلاش برای فهم دردها و دغدغههای اصلی ولی جامعه است.
🔻 در عصر ما #حاج_قاسم و #شهید_رئیسی دو فردی بودند که ولی جامعه آنها را بهنوعی" کاشف الکرب" میدانست. آقا فرمودند وقتی کاری به حاج قاسم میسپردیم خیالمان راحت بود این کار انجام میشود. یعنی بار ولی جامعه را برمیداشت، دغدغه او را میشناخت و حل میکرد.
🔻 محرم #فصل_مراقبه نسبت ما و امام جامعه است. ایکاش رزق و روزی این محرم ما رسیدن به مقام "کاشف الکرب" باشد...
#تاسوعا
#منبر_مجازی
🆔@taalighat
#مردم_خوب_ایران
☘ حوالی ظهر از یک خیابان فرعی حاشیه شهر میرفتم دیدم مردی کنار خیابان ایستاده، اول فکر کردم منتظره تا کسی سوارش کنه، جلو رفتم دیدم با یک دست پارچ شربت و با یک دست چندتا لیوان گرفته و میخواد روز #تاسوعا سقایی کنه.
☘ داشت بههمین سادگی و صفا و صمیمیت عشق خودش رو به ارباب نشون میداد... فدای این عشقهای پاک و زلال...
آخرشم گفت حاج آقا انشالله #اربعين کربلا...
🆔@taalighat
جای گریه حسین میبینی
خون به چشمان خواهرت جاریست
وقت مغرب رسیده از #گودال
همه رفتند و شمر ول کن نیست...
هانی امیرفرجی
🆔@taalighat
تعلیقات
🔆 روایت خدمت و مقابله با جریان تحریف (تسریع در تثبیت و تببین عملکرد دولت رئیسی قبل از آغاز دولت چهار
🔻 فهم ضرورت مسئلهای که در این یادداشت به آن اشاره شد، بههیچوجه کار دشواری نیست. این دغدغه به چندنفر از اعضای هیئت دولت و برخی مؤثرین دیگر منتقل شد، اما دریغ از #اقدام_بههنگام
🆔@taalighat
صحبتهای دیشب #ظریف نشان میدهد دولت جدید تمرکز ویژهای بر #حاشیهسازی و برجستهسازی گسلهای اجتماعی، مذهبی و قومیتی دارد تا در سایه حاشیهها بیعملی خود را بپوشاند. بوی #دوران_اصلاحات میآید. باید مراقب بود در زمین بازی آنها گرفتار نشویم.
#دولت_چهاردهم
https://virasty.com/Hosseinizadi/1721288766659455944
➖➖➖➖
🆔@taalighat
تخریب هدفمند و گسترده آیتالله #میرباقری توسط جریان رسانهای غربگرا تخریب یک شخص نیست، بلکه حمله به یک ظرفیت مهم در #جبهه_انقلاب است. اگر بین پایگاه فکری و جایگاه اجتماعی ایشان خلط کنیم و در مقام #انفعال بمانیم، جبهه انقلاب خسارت خواهد دید.
https://virasty.com/Hosseinizadi/1721300766170211174
#استاد_میرباقری
🆔@taalighat
📝 استاد میرباقری، جایگاه و کارکردها (حاشیهای بر تخریبهای اخیر نسبت به استاد)
🔻 پس از انتخابات جریان رسانهای خباثت آلود غربگرا بهصورت ویژه در حال تخریب حضرت استاد آیتالله #میرباقری است. هرچند اینها "عرض خود میبرند و زحمت ما میدارند" اما نباید از تحلیل این مسئله غفلت کرد.
🔰️ جایگاه:
استاد #میرباقری امروز جایگاه اجتماعی برجستهای هم در بین بخشی از بدنه عمومی مردم، مذهبیها و انقلابیها دارند. برخورداری از #جایگاه_اجتماعی بین سه لایه اجتماعی مذکور قطعاً برای تحلیلگران سیاسی اجتماعی ایران معنادار است. البته جایگاه اجتماعی الزاماً بهمعنای #مرجعیت_اجتماعی نیست اما نشاندهنده ظرفیت اجتماعی است که امکان به فعلیت رسیدن دارد. هرچند بین دایره مشخصی نیز اجمالاً دارای مرجعیت نیز هستند. این موقعیت نشأت گرفته از سه ضلع است:
🔹 جایگاه حوزوی
استاد #میرباقری از یکسو شخصیتی علمی در حوزه بهشمار میآید و بین برخی از اساتید طیف سنتی حوزه (به اعتبار تلمذ طولانی در درس پربار مرحوم آیت الله تبریزی و عنایت ایشان به استاد میرباقری از پیش) مورد توجه است. داشتن کرسی با سابقه درس خارج و اعتنای مراجع تقلید به ایشان و تمجیدهای بزرگانی چون مرحوم آیتالله مصباح یزدی گویای مورد توجه بودن ایشان است.
🔹 جایگاه اجتماعی
از سوی دیگر طیفهای مختلف انقلابی در کشور با گرایشهای مختلف نسبت به ایشان اقبال دارند. عدم اعلام موضع رسمی ایشان در دور اول انتخابات اخیر و حمایت از گفتمان انقلاب اسلامی و در دوم از گزینه متعین جبهه انقلاب نشان از هوشمندی سیاسی ایشان برای عدم دامن زدن به دوقطبی های کاذب و برجستهسازی مسئله اصلی داشت.
جامعه بهصورت عمومی وی را یک سخنران و منبری صرف نمیداند بلکه یک #عالم_اخلاقی میداند لذا جایگاهی متفاوت با سخنرانان معروف دارد.
🔹 جایگاه نخبگانی
طیف قابل توجهی از جامعه دانشگاهی نیز وی را یک #متفکر و #تئوریسین و نظریهپرداز میداند. بحثهای تفصیلی وی در موضوعات جدید اعم از علم دینی، رسانه، عدالت، هنر، فجازی، تمدنسازی، غرب، مدرنیته و... برای طیف زیادی از نخبگان جذاب است. گستره ارتباط با نخبگان رشتههای مختلف با وی نیز برخاسته از این جذابیت است.
🔰️ کارویژه:
🔹 بسط اندیشه رهبری و گفتمان انقلاب
استاد #میرباقری بهویژه در یک دهه اخیر کوشیده است با تمرکز بر دغدغههای اصلی رهبر معظم انقلاب به بسط و تبیین و توسعه اندیشه رهبری و گفتمان انقلاب اسلامی بپردازد. شاید بتوان گفت یکی از کلان مسئلههای وی #انقلاب_اسلامی است. تولید کتبی چون "عصر جدید" در شرح بیانیه گام دوم، "عدالت" و "تداول قدرت" همه در لایه #انقلاباندیشی وی تعریف میشود (هرچند نسبت به برخی تحلیلها و مبانی سخن داشته باشیم.)
🔹 ارتقای معرفتی و ولایی جامعه
یکی از کارکردهای استاد میرباقری ترویج و تعمیق اندیشه ولایی در جامعه بوده است. منابر وی طی دو دهه اخیر یک برنامه هدفمند ارتقای اجتماعی و نه صرف سخنرانی معمولی بوده است. توجه به رشد اخلاقی و معنوی جامعه نیز از دیگر اقدامات وی است که در یادداشت دیگری به آن اشاره شد. https://eitaa.com/taalighat_list/13
🔹 استاد میرباقری فراتر از فرهنگستان
استاد میرباقری آگاهانه خود را از چارچوب محدود یک اندیشه و مؤسسه فراتر تعریف کرده است و خود را متعلق به انقلاب میداند نه خصوص #فرهنگستان و حتی از این پایگاه اجتماعی هیچگاه برای ترویج فرهنگستان بهره نبرده است. اما خلط بین کارکرد اجتماعی و پایگاه فکریاش موجب محرومیت از ظرفیتهای فراوان ایشان میشود.
✅ چندنکته:
1. مبادا تخریب ایشان را در چارچوب تنگ و بسته تخریب یک مجموعه قرائت کنیم و در نتيجه دچار #انفعال شویم.
2. بین #میرباقری_انقلاب و میرباقری فرهنگستان تفکیک کنیم. کما اینکه ایشان خود چنین تفکیکی دارد و انقلاب را مقدم میدارد. تجليل از استاد میرباقری بیتردید بهمعنای تأیید همهجانبه اندیشه فرهنگستان نیست تا کسانی تردید کنند که اکنون موضع دفاع است یا خیر.
3. تقلیل استاد میرباقری به حامی جلیلی یا حامی قالیباف، تضعیف و تنقیص ایشان بوده و بازی در زمین رسانهای دشمن است. میرباقری متعلق به جبهه انقلاب است نه این و آن.
4. نگارنده هيچگاه عضو فرهنگستان نبوده تا این متن از پایگاه خاص قرائت شود. بلکه مذاق فلسفی و عرفانی اجازه نمیداد در موارد زیادی با اندیشه فرهنگستان همراهی کنم (نقد جدی بهجای خود) اما نگاه جبههای موجب تفکیک بین این دو شأن است.
5. آنچه گفته شد بنابر شنیدهها نیست بلکه حاصل بیش از یک دهه ارتباط نزدیک با جناب استاد است و سخن درباره شخصیت ایشان همچنان بسیار است که انشاالله در جای خود.
#استاد_میرباقری
🔻🔻🔻🔻
🆔@taalighat
#ظریف اسامی اعضای شورای راهبری دولت چهاردهم را اعلام کرد. اسامی رادیکال ترین افراد #اصلاحطلبان از اهالی #فتنه88 تا بلاگرهای سطحیِ سخیف نویس بهچشم میخورد. اینها بناست برای آینده ایران تصميم بگیرند؟
ایران با این ترکیب در آستانه یک #عقبگرد است دقیقاً زمانی که #نزدیک_قله بودیم...
آنهایی که دائم #رئیسی_عزیز را غیرمنصفانه نقد میکردند و دولتش را با انواع برچسبها مینواختند، نمیدانستند عقوبت ناشکری، افتادن در دامن رادیکال ترین اصلاحطلبان است.
#دولت_چهاردهم
https://virasty.com/Hosseinizadi/1721377610405929011
➖➖➖➖
🆔@taalighat