شنبههای تأمل و تحلیل
🔻 شنبههای بعد از شکست در انتخابات را دوست دارم. چون مملو از تأمل و آسیبشناسی و تحلیل بچههای انقلاب است. این تحلیلها هرچند برخی غلط یا ناصواب اما همه ارزشمند و رشدآفرین است. هم نشاندهنده سطوح عقلانیت جبهه است و هم مایه اصلاح.
🔻 بعد از شکست در انتخابات 92 و 96 حجم زیادی تحلیل تولید شد. آن موقع تعداد زیادی از آنها را گردآوری کردم تا زمانی تنظیم و منتشر کنم، اما مجال نشد. شاید بد نباشد کسی امروز متولی این کار شود.
🔻 اما خطر آنجاست که این تأملات تنها مختص به شنبه بعد از انتخابات است، و از شنبه بعد همه ما دچار روزمرگی و کارهای قبلی خود خواهیم شد.
#پیشنهاد
🆔@taalighat
عبرتهای انتخابات (1)
📝 تحلیل شکست از منظر سنتهای الهی
🔹 من یقین دارم خدا این انقلاب را دوست دارد. خدا این بچههای مخلص را دوست دارد. پس "کُلُّه خیر" انشالله. اما قواعد دوست داشتن خدا با ما متفاوت است. خدا با سنتهایش ما را رشد میدهد. ما در ابتلا به چند سنت الهی بودیم، محاسبه کنیم چه کردیم.
1⃣ ناشکری نعمت رئیسی
🔹ما در دوران حیات رئیسی قدردان او نبودیم. بسیاری از کسانی که #سلبریتی_سیاسی میدانم شان دائماً در حمله به رئیسی بودند، غافل ازاینکه بر روی شاخه، بن میبرند. #اعتمادزدایی از دولت انقلابی و توسعه نقدهای غیرمنصفانه و عدم توجه به اهمیت راهبردی وجود یک دولت انقلابی پس از یک دهه رکود، موجب شد سرمایه #اعتماد_عمومی به دولت کاسته شود. سهلاندیشی های بهظاهر عالمانه از سوی #خودمرجع_پندارهای_سیاسی بلیه جبهه انقلاب شد.
🔹در کوران انتخابات نیز این روند ادامه یافت و هیچکدام از نامزدهای جبهه انقلاب نتوانستند حق رئیسی را ادا کنند و از ابعاد مختلف عملکردش دفاع کنند. همین موجب شد طرف مقابل را به جای آلترناتیو وضع موجود بنشانند، و بسیاری از اتهامات را بیپاسخ بگذارند.
🔹طبیعتاً ما گرفتار ناشکری شدیم. آنقدر که از کاستیها گفتیم از دستاوردها و تحولات و موفقيتها نگفتیم و شدیم #اپوزیسیون_دولت رئیسی. این همه بهمعنای عدم وجود نقد به دولت سیزدهم نیست، بلکه مسئله در سطح، مدل و نوع واکنش است. تعادل و #انصاف در نقد و ذم و مدح رعایت نشد.
2⃣ تنازع و بداخلاقی
🔹خدای متعال خیلی روشن و صریح میفرماید: و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم. #تنازع مایه فشل و بعد بیآبرویی شماست. ما علیرغم توصیه قرآنی و تذکر مکرر رهبری، بهجای جدال احسن، گرفتار تنازع و #بداخلاقی و تهمت و تخریب شدیم. حتماً لایق عقاب براساسِ سنت الهی بودیم. اینجا دیگر جای دعا نبود، جای عمل صالحانه و مؤمنانه بود.
3⃣ عدم اجرای امر ولی
🔹 آقا چندسال از ما #جهاد_تبیین خواست و ما قطعاً کوتاهی کردیم. حالا میخواستیم جهادی که باید طی چندسال رخ میداد را یکشبه انجام دهیم. کسیکه امر ولی را بههنگام انجام ندهد، طبیعتاً ضربه خواهد خورد. ما ضربه خوردیم از عدم اتصال به ذهن جامعه، عدم تبیین، عدم #آزاداندیشی و گفتگو بامردم. و دراینجا خیلیها مقصرند.
#انتخابات
#رئیسی
#تنازع
#جهاد_تبیین
🆔@taalighat
🔰 بهمناسبت ماه #محرم الحرام و عزای سیدالشهداء علیه السلام لینک یادداشتهایی که درباره روضه و #پیرغلامها نوشته شده بود، تقدیم میشود:
🔹درباره روضه
https://eitaa.com/taalighat/317
🔻لطافت طبع علی اکبر لطیفیان
https://eitaa.com/taalighat/199
🔻 حاج اصغر زنجانی (1)
https://eitaa.com/taalighat/318
🔻 حاج اصغر زنجانی (2)
https://eitaa.com/taalighat/319
🔻 حاج اصغر زنجانی (3)
https://eitaa.com/taalighat/326
🔻 حاج اصغر زنجانی (4)
https://eitaa.com/taalighat/330
🔻 حاج اصغر زنجانی (5)
https://eitaa.com/taalighat/1071
🔻حاج احمد پناهیان ۱
https://eitaa.com/taalighat/373
🔻حاج احمد پناهیان ۲
https://eitaa.com/taalighat/375
🔻 مجلس آقا نریمان پناهی
https://eitaa.com/taalighat/684
🔻حاج قربون و عشاق الحسین
https://eitaa.com/taalighat/1070
🔻روضه هادی خادم الحسینی
https://eitaa.com/taalighat/1223
#لینک
🆔@taalighat
تعلیقات
عبرتهای انتخابات (1) 📝 تحلیل شکست از منظر سنتهای الهی 🔹 من یقین دارم خدا این انقلاب را دوست دار
عبرتهای انتخابات (2)
📝 لزوم بازنگری در مرجعیت های جدید سیاسی و فکری جبهه انقلاب (مرجعیت های زرد)
🔻 یکی از جلوههای آزاردهنده دو انتخابات اخیر مجلس و ریاستجمهوری افول جدی مرجعیت های فکری و سیاسی جبهه انقلاب بود.
🔻 #مرجعیت_واقعی امری تعینی است و بنابر #اصول_انقلاب کسی باید مرجع فکری یا سیاسی باشد که دارای سوابق فکری، عملکردی و انقلابی روشن باشد. دارای مبنای فکری اصیل و مستحکم، فهم دقیق و برخوردار از #عقلانیت_انقلابی باشد. عدم افراط و تفریط در مواضع، رعایت اخلاق و تقوای سیاسی و برتری در سطح تحلیل برخی از این موازین است.
🔻 اما افراد متعددی که میتوان از آنها با عنوان #سلبریتی_سیاسی یا #بلاگر_تحلیلگر یاد کرد امروز بهعنوان مراجع فکری و تحلیلی عمل میکنند. چرایی ورود این افراد به سپهر سیاست، و مرجعیت یافتن شان قابل تحلیل است. بسیاری از ایشان در بستر #رانت_رسانه رشد میکنند.
1⃣ عوامل رشد این افراد:
_افول سطح ذائقه مخاطب
_عدم نقشآفرینی بههنگام و مناسب نخبگان جبهه انقلاب (خالی شدن صحنه از کنشگری نخبگان، فضا را برای بروز چهرههای ضعیف باز میکند.)
_ذینفع بودن برخی جریانهای خاص از مرجعیت سازی برای این دست افراد
_ بهرهمندی از #رانت های مختلف از جمله #رانت_رسانهای
2⃣ پیامدهای منفی بروز این چهرهها:
_ تشدید ابتذال ذائقه مخاطبین
_ گسترش بیاخلاقی و خروج از مدار تقوای سیاسی
_ سطحیشدن مخاطب و اتکا به تحلیلهای فاقد مبنا
_ توسعه تنازع و تفرقه قلوب در جبهه انقلاب
_ گسترش هیجان بهجای تعقل و تحلیل و تفکر در بین مخاطبین
_ دعوت به کنشهای شتابزده و احساسی
3⃣ شاخصههای مرجعیت های زرد:
_ یأس آفرینی و امیدسوزی بهنحوی که برآیند مطالب آنها ناامیدی را توسعه میدهد
_ نشر اخبار ضعیف و سست، گاها کذب، نسبت دادنهای بیجا به افراد
_ توسعه بدبینی، سوءظن، و تردید و شبهه نسبت به لایههای مختلف نظام
_ ترویج شکاف و شقاق و تنازع در جبهه انقلاب بهجای کمک به وفاق
_ تهمت و تخریب و بداخلاقی
_ ایستادن بر نقطه طرد و دفع حداکثری
_ حاشیهسازی و مسئلهسازی از نا مسئلهها
_ عدم تفکیک بین مسئله اصلی و فرعی، اصلی کردن مسائل فرعی
_ تضعیف و تخریب ساختارها و نهادهای رسمی نظام به بهانههای مختلف
_ تلاش برای حذف یا تخفیف مرجعیتهای اصیل مثل مراجع، اساتید اخلاق و علما
_ اتکا نداشتن به بزرگان
_ عدم توجه به نص بیانات رهبری و تولید تأویلهای غیرمنطقی از بیانات و اقدامات رهبری
🔻 حلقه بعدی این یادداشت سخن گفتن از نحوه "احیای مرجعیت اصیل" برای جبهه انقلاب است.
🔹 بهدلایلی #فعلاً بنا ندارم از افراد اسم ببرم، اما قبلاً بهعنوان نمونه به یک کانال که شخصیت حقوقی دارد نه انتساب به شخص حقیقی اشاره کردم:
🔻🔻🔻
📝کانالهای زرد انقلابی و پمپاژ ناامیدی
https://eitaa.com/taalighat/976
➖➖➖➖
🆔@taalighat
🔻 برخی #خودتحلیلگرپندارها همچنان در حال تخریب و هجمه به دولت #رئیسی هستند. #ناسپاسها مشغول کارند...
#دلم_برای_رئیسی_سوخت
🆔@taalighat
🔆 روایت خدمت و مقابله با جریان تحریف (تسریع در تثبیت و تببین عملکرد دولت رئیسی قبل از آغاز دولت چهاردهم)
1. ادعای اخیر سخنگوی جبهه اصلاحات مبنی بر "تخلیه آب سدها بهمنظور ایجاد چالش برای دولت پزکشیان" یک زنگ خطر جدی است از تصمیم #اصلاحطلبان برای یک #جنگ_روانی گسترده که در آن از هیچ #دروغ_بزرگ و رذالتی دریغ نخواهند داشت. استعداد #تحریف واقعیات و دروغهای بزرگ بهخوبی در این جریان وجود دارد.
2. #تحریف واقعیت و وارونه نمایی که میتواند تصویر کلان ایرانیان از دوران رئیسی را دستخوش تغییر کند. دقیقاً همان دولتی که رهبری از آن بهعنوانِ #الگو یاد میکند را میتوانند بهعنوانِ دولت ضعیف و یاحتی دولت عقبگرد و خیانت معرفی کنند. این یعنی از بین بردن یک سرمایه ملی و نابودی یک تجربه تاریخی موفق بهنفع جریان غربگرا. این یعنی معرفی اصلاحطلبان بهعنوان #منجی_ایران در حالیکه این رئیسی بود که منجی ایران از دهه سیاه 90 بود. رئیسی ایران را از #سیاهچاله_دهه90 و از رکود و عقبگرد نجات داد.
3. اینجاست که بايد در فرصت باقیمانده از دولت براساس یک سناريوی مشخص و اقدام گسترده به تبیین و تثبیت #روایت_عملکرد دولت بپردازیم، براساس گامهای زیر:
_ گردآوری و تجمیع همه دادههای آماری تطبیقی بین دولت یازدهم، دوازدهم با دولت سیزدهم
_ الزام همه وزارتخانهها به ارائه تفکیکی عملکرد سهساله براساس جداول مقایسهای در نسبت با دولت قبل براساس آمارهای رسمی
_ انتشار گسترده گزارشها در رسانههای عمومی و امکان ارجاع پذیری مستندات و تکثیر منابع و مراجع انتشار
_ برگزاری یک نشست خبری ملی در #سالن_اجلاس_سران با حضور نخبگان، فعالان فجازی، دانشجویان، مدیران ادوار، رسانهها و چهرههای شاخص ملی با ارائه عملکرد از سوی وزرای دولت و گزارش هیئت دولت به ملت. مثلا باعنوان (گزارش دولت کاروامید به مردم/ گزارش به ملت)
_ تولید گزارش و کلیپهای کوتاه و بازنشر آن در شبکههای اجتماعی از محتوای اجلاسیه
_ طراحی و راهاندازی سایت اختصاصی دولت شهید خدمت، برای آرشیو و بارگزاری محتوای تولیدشده و قابل ارائه عمومی در قالبهای مختلف
_ مصاحبههای اختصاصی و حرفهای یک یا چند خبرنگار سرشناس چون نجف زاده و دلاوری با تک تک وزاری دولت بهصورت تفصیلی برای #روایت_خدمت از توصیف آنچه در 1400 تحويل گرفتند تا آنچه تحویل دادند.
_ تولید #برنامه_گفتگومحور با چندین اقتصاددان منصف غیراصولگرا مانند دکتر لیلاز برای توصیف عملکرد اقتصادی دولت رئیسی/ همچنین گفتگو با کارآفرینان و صاحبان صنایع و حوزههای تخصصی برای این دست توصیفات
_ جلسه کاری و گزارشی دکتر #مخبر و دکتر #خاندوزی و دکتر #فرزین با جمعی از اقتصاددانان، بخش خصوصی و کارآفرینان برای ارائه گزارش عملکرد و شنیدن روایت آنها ازاین جنس اقدامات و تولید برنامه و محصول ازاین جلسه
_ #تولید_مستند توسط تیمهای مستندساز حرفهای از عملکرد سهساله دولت در حوزههای مختلف
_ طراحی سکوهای توزیع گسترده محتوای تولیدشده در سطح کشور و فجازی اعم از افراد حقیقی و حقوقی تا سایتهای معتبر و... (که با انتشار محتوا اعم از توئیت و نمودار و آمار و کلیپ و... مطالب را توزیع میکنند.)
#پیشنهاد
#روایت_پیشرفت
#روایت_خدمت
#روایت_رئیسی
#دولت_تراز_انقلاب
#دولت_خدمت
#منجی_ایران
#جریان_غربگرا
#اصطلاحطلبان
🆔@taalighat
تعلیقات
#پیشنهاد ☘ توسعهي فرهنگ قدرشناسی 🔻 در جریانهای مختلف فکری کشور، انسانهای #کارآمد، بدون حاشیه و
☘ قدرشناسی و روایت خدمت
🔹 بسیاری از افراد در دولت #رئیسی، انسانهای برجسته، خدوم، کارآمد و نماد #مدیر_تراز_انقلاب اسلامی هستند. اینها سرمایههای انسانی انقلاب اند که در اتمسفر ادبیات انقلاب تربیت شدند و باید شاکر نعمت وجودشان باشیم.
🔹 #کارآمدی، تخصص، #انقلابیبودن در اندیشه و عمل، صداقت، مردمیبودن، جهادی بودن و پرکاری، خستگیناپذیری، فسادستیزی برخی از ویژگیهای این افراد است.
🔹 پاسداشت این افراد، هم امتثال امر الهی بر #شکر نعمات است و باعث فزونی نعمت میشود و هم زدودن تهمت از چهره انقلاب که میگفتند انقلاب، دیگر انسان انقلابی کارآمد چونان دهه شصت تربیت نمیکند.
🔹 این #قدرشناسی باید توسط بدنه مردمی و انقلابی انجام شود، با محوریت #حلقههای_میانی و بستری شود برای #روایت_خدمت و تبدیل به یک #فناوری_اجتماعی روایت فتح شود.
🔹 دعوت از این افراد در شهرهای مختلف، تقدیر مردمی از آنها، زمینهسازی برای گفتگو با مردم و روایت آنچه در این سهسال خدمت و مجاهدت گذشت، موجب #بازیابی_روحیه جبهه انقلاب بعد از تلخ کامی از شکست و ایجاد نوعی سازماندهی اجتماعی و احساس #غرور_ملی میشود.
رفقا بسم الله...
#روایت_خدمت
#قدرشناسی
#رئیسی
#پیشنهاد
🆔@taalighat
تعلیقات
عبرتهای انتخابات (2) 📝 لزوم بازنگری در مرجعیت های جدید سیاسی و فکری جبهه انقلاب (مرجعیت های زرد)
عبرتهای انتخابات (3)
📝 غفلت از افکار عمومی و عقبماندگی در روایت پیشرفت
🔻 ما بهشدت نسبت به مسئله #افکار_عمومی غافلیم. ما اساسا چیزی را روایت نمیکنیم. #روایت_پیشرفت از امور مورد غفلت است. هرچند بارها مورد مطالبه رهبری بوده اما اهتمام لازم به آن را نداشتیم.
🔻 امروز همین غفلت موجب شده روایتهای کذب جریان مقابل، مقبولیت اجتماعی پیدا کند. ما مکانیسم مشخص و فناوری مناسبی برای روایت نداریم.
🔻 در این باره چندین یادداشت در موارد مختلف تقدیم شد، که یادآوری و بازخوانی آنها خالی از لطف نیست. در ادامه باید به زوایای دیگری ازاین بحث اشاره کرد.
🔻 از پیشرفت تا احساس پیشرفت
https://eitaa.com/taalighat/493
🔻 بهادری جهرمی آغازی بر پایان لکنت دولت
https://eitaa.com/taalighat/731
🔻 پیروزی میکاریم، شکست درو میکنیم (لزوم توجه به افکار عمومی)
https://eitaa.com/taalighat/876
🔻 فرصتِ داشتنِ دولت
https://eitaa.com/taalighat/1149
🔻 در حاشيه انتصاب رئیس جدید مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری
https://eitaa.com/taalighat/1187
🔻آسیبشناسی ستاد ملی روایت پیشرفت
🔹قسمت اول
https://eitaa.com/taalighat/1293
🔹قسمت دوم
https://eitaa.com/taalighat/1294
🔹قسمت سوم
https://eitaa.com/taalighat/1295
➖➖➖➖
🆔@taalighat
تعلیقات
عبرتهای انتخابات (3) 📝 غفلت از افکار عمومی و عقبماندگی در روایت پیشرفت 🔻 ما بهشدت نسبت به مسئله
عبرتهای انتخابات (4)
📝 ما و مردم (تأملی در مناسبات اجتماعی جبهه انقلاب)
🔻 تجربه انتخابات، کاهش جدی مشارکت در دور اول و تجربه گفتگوهای گسترده میدانی با مردم در دور دوم نشان داد ما نسبت به #مسئله_مردم غفلت راهبردی داشتیم. مدتهاست مناسبات اجتماعی ما و مردم برایم مسئله است. و اگر این مناسبات بازسازی نشود، در آینده ضربات بزرگتری خواهیم خورد.
🔻 اگر این انگاره که ما با یک سبد رأی 14میلیونی مواجهیم، موجب غفلت ما از مناسبات ما و مردم شود دچار #خسارت راهبردی شدهایم. رئیسی در 1396 به 16 میلیون و در سال 1400 به 18 میلیون رأی دستیافت. پس در عین افزایش جمعیت افرادی که امکان شرکت در انتخابات و رأی داشتند، با نوعی کاهش سبد رأی مواجهیم که باید تحلیل و تدبیر شود. البته عوامل متعدد و شرایط سیاسی اجتماعی را باید برای تحلیل جوانب مسئله در نظر گرفت. میخواهم تأکید کنم نباید در تحلیل ماهیت رأی 14 میلیونی که دارای تنوع است، تعجیل کرد.
🔻نکته این است که بدانيم باید توجه به مردم، ذهنیت اجتماعی و الگوی تعامل با مردم به #مسئله ما تبديل شود.
🔻 ابتدا به دو دسته یادداشت دراین زمینه اشاره میکنم و بعد در یادداشتهای مستقلی مسئله را بررسی میکنیم:
✅ لینک یادداشتهایی با عنوان #کوتاهنوشت هایی در باب اولویت تبلیغ:
🔻لزوم بازنگری در سیاستهای کلان حوزه
https://eitaa.com/taalighat/1049
🔻تلاش برای بازسازی مناسبات نهاد روحانیت و جامعه
https://eitaa.com/taalighat/1050
🔻دستور رهبری برای تشکیل کانون تبلیغی یا ناامیدی از نهادهای متولی تبلیغ
https://eitaa.com/taalighat/1051
🔻مسئله اصلی: ضعف در عقلانیت تبلیغ
https://eitaa.com/taalighat/1092
✅ سلسله مطالبی باعنوان #مردمیبودن نوشته شد که نیمه کاره ماند، تقدیم میشود:
🔻قسمت اول: روایت یک استثنا
https://eitaa.com/taalighat/1321
https://eitaa.com/taalighat/1322
🔻قسمت دوم: آثار فقدان شاخص مردمیبودن
https://eitaa.com/taalighat/1325
🔻قسمت سوم: آثار مردمی بودن، مولفه های تعریف مردمی بودن
https://eitaa.com/taalighat/1344
🔰️ و یادداشت قابل تأمل "رسانه اجتماعی"
https://eitaa.com/taalighat/725
➖➖➖➖
🆔@taalighat
🔻 #حماقت و بیتدبیری برخی در دولت از جمله وزیر کار، در #انتصابات_بیضابطه روزهای اخیر، فقط مایهی لطمه زدن به آبروی دولت رئیسی عزیز است. ورود سازمان بازرسی به مسئله و تذکرات مکرر دیگر کافی نیست؟
شما را به خدا با آبروی میراث رئیسی چنین نکنید...
🆔@taalighat
تعلیقات
عبرتهای انتخابات (4) 📝 ما و مردم (تأملی در مناسبات اجتماعی جبهه انقلاب) 🔻 تجربه انتخابات، کاهش جد
عبرتهای انتخابات (5)
📝 چند نکته درباره ما و مردم
1. ما ذهنیت عمومی و دغدغههای اصلی مردم را نمیشناسیم.
2. ما با مردم کم گفتگو میکنیم و سیستمهای اجتماعی دسترسی به مردم را کم اثر کردهايم و دسترسیهای ساختاری ما از لایه اجتماعی به مردم محدود شده.
3. تصورات مردم از انقلابیها و حتی نظام بسیار متفاوت با واقعیت و برساخته رسانههاست.
4. بسیاری از شبهاتی که پاسخ آن برای ما بديهی است، برای مردم کاملاً شبهه مستقر و باور قطعی است.
5. مردم خیلی صمیمی اند و با دیدن صداقت همراهی نشان میدهند.
6. مردم نسبت به نظام دچار بدبینی، کم اعتمادی شدند.
7. مردم دین شان را و ارزشها را عمیقا دوست دارند.
8. مردم نیاز به گفتگو با نظام، حاکمیت، نهاد دین و بدنه انقلابی دارند تا بسیاری از باورهای غلط اصلاح شود و گاردها شکسته شود.
9. مردم براساس بسیاری از دستهبندی های ما صحنه سیاست در جمهوری اسلامی را نگاه نمیکنند.
10. مردم حق طلب و حق جو هستند و اگر حق درست برایشان تصویر شود حتماً همراهی میکنند.
این فهرست را تکمیل کنید...
📌 #ما نیاز داریم #مردم را بهتر بشناسیم، #بامردم_بودن به زیست ما تبدیل شود. بلوغ انقلابی زمانی است که #ما همان #مردم شود و دوگانهای بهنام "ما و مردم" باقی نماند. مردم نام دیگر ما باشد. امروز باید فصل #رجوع_به_مردم باشد.
#انتخابات
🆔@taalighat
📝 منبر هیجان محور و تغییر ذائقه
🔹 معمولا نزدیک مناسبتها که میشود رفقای هيئتی تماس میگیرند برای وعده گرفتن و یا مشورت برای دعوت سخنران. خيلیها میگویند یک #سخنران میخواهیم که خوب باشد و جذاب. بعد میپرسم سخنران خوب چطوری است؟ توضیح که میدهند متوجه میشوی بیشتر دنبال #شومن و #شعبدهباز هستند تا سخنران!
🔹 کسیکه بالای منبر مردم را مسحور کند، این به وجد بیایید، آن یکی از حال برود و... بهقولِ دوستان مجلس گرم شود و بگیرد...
🔹 داریم چه میکنیم با ویژهترین کلاس تربیت و #رشد شیعی یعنی سرمایه هیئت و منبر؟
🔹 برخی صاحب مجلس ها، گویی دنبال #محتوا نیستند، دنبال #رشد مخاطب نیستند، دنبال مجلس گرم کردن یا همان #هیجان اند. پس کی تربیت شویم؟ وقتی اینطور شد صاحبان علم و سخن واقعی، از عرصه کنار نهاده میشوند چون الزاماً ازاین ادا و اطوارها بلد نیستند.
🔹 #ذائقه منِ مخاطب نیز تغییر میکند و دنبال #حال هستم نه #مقام چه آنکه حال در لحظه پدید میآید و در لحظه از بین میرود و لذت دارد اما رسیدن به مقام رنج دارد، زمان میبرد و مشقت دارد...
🔹 امروز خیلی از بزرگترها که سن و سالی از آنها گذشته برای منبر دعوت نمیشوند چون جذاب نیستند! اما فکر نمیکنیم که جذابیت برخی در نفَس آنهاست. برخی حضورشان، حرف زدنشان، روایت خواندن و فقط ترجمه کردنش، همین ها رشددهنده است نگاه کردن به جمالش عبادت است. وقتی به عمق و #معنا بیاعتنا شدیم، توهمات بهجای واقعیات #ملاک_ارزشگذاری میشود. مخاطب ما پای منبرهای مملو از هیجان، رشد نمیکند بلکه #قدکوتاه میماند.
🔹 با این مدل داریم خودمان را محروم میکنیم. محرومیتی که عقوبت آن عدم رشد است، کوچک ماندن است، قد نکشیدن است. بعد روایت میفرماید علما از مهجور بودنشان بین امت به خدای متعال گلایه میکنند.
🔹 بله، درست است که برای نسل جوان باید دنبال کسی بود که هم جذابیت در بیان داشته باشد، هم علم و جمع کند. اما گاهی به این بهانه شیوه نگرش ما تغییر میکند.
#آسیبشناسی
#هیئت
🆔@taalighat
✅ دعوت از سخنرانان جوان و چهرههای جدید برای مراسم عزاداری #بیت_رهبری حرکتی رو به جلو، بهجا و امیدبخش است.
#بیت_رهبری
#سخنران_جدید
🆔@taalighat
"بلندمرتبه شاهی ز صدر زین افتاد"
همینکه دید چه آمد به روزگار تنت...
#شعر
🆔@taalighat
هدایت شده از تعلیقات
🔹 اکسیر اشک و تربیت فرزند
☘ رفقا این روزها و شبها که سر سفره #روضه مهمانینم از خاصیت اکسیر اشک غفلت نکنیم. پیرغلام سیدالشهدا جناب #حاج_قربی میفرمودند: در همه روضهها و گریهها #بچهها را شریک کردم و آنها را بیمه اهلبیت علیهمالسّلام کردم. حتی برخی قدیمیها اشک روضه را بر سر و صورت بچهها میزدند...
☘ حالا که نگران #تربیت_ولایی بچههایمان در این روزگار هستیم، چشم امید به این عامل خاص داشته باشیم.
🔹 بچهها را بسپاریم به دستان اباعبدالله...
#تربیت_ولایی
#اکسیر_اشک
#حاج_قربی
🆔 @taalighat
شاخص "کاشف الکرب" بودن برای ولی جامعه
🔻 ما در مناسبات خود با ولی جامعه نیازمند ارزیابی نوع ارتباط خود با ولی هستیم. برای ارزیابی نیز به #شاخص و معیار و سنجه نیاز داریم. بهنظر یکی از شاخصها را میتوان از محرم آموخت.
🔻 یکی از توصیفات قابل توجه درباره حضرت قمربنی هاشم علیه السلام "کاشف الکرب عن وجه الحسین علیه السلام" است. کسیکه غبار غم را از چهره امام میزداید.
1. افق "کرب" و #غصه_امام با افق غصههای کوچک ما متفاوت است. کسی میتواند غم امام را بزداید که در #افق_امام باشد و ادراکی از واقعیات، شبیه به امام داشته باشد.
2. برای رسیدن به افق امام باید" المطیع لله و لرسوله" شد. باید به مقام اطاعت و تسلیم نسبت به ولی رسید تا افقهای جدید در تراز امام برای او باز شود.
3. کسیکه در افق امام قرار گرفت، حزن او را شناخت و گام در مسیر زدودن کرب امام برداشت، ولی جامعه را در تحقق طرحش مدد میکند.
4. کرب زدایی از وجهه ولی جامعه، یک نوع #هدفگذاری در کنش اجتماعی، #جهتگیری در کارها و نوعی #مأموریتگرایی است.
🔻تفصیل مطلب در جای دیگر، اما اجمالاً درس "کاشف الکرب" بودن قمر بنی هاشم برای ما این است که وجهه همت خود را برداشتن بار ولی از زمین قرار دهیم. پیشنیاز کاشف الکرب شدن، تلاش برای فهم دردها و دغدغههای اصلی ولی جامعه است.
🔻 در عصر ما #حاج_قاسم و #شهید_رئیسی دو فردی بودند که ولی جامعه آنها را بهنوعی" کاشف الکرب" میدانست. آقا فرمودند وقتی کاری به حاج قاسم میسپردیم خیالمان راحت بود این کار انجام میشود. یعنی بار ولی جامعه را برمیداشت، دغدغه او را میشناخت و حل میکرد.
🔻 محرم #فصل_مراقبه نسبت ما و امام جامعه است. ایکاش رزق و روزی این محرم ما رسیدن به مقام "کاشف الکرب" باشد...
#تاسوعا
#منبر_مجازی
🆔@taalighat
#مردم_خوب_ایران
☘ حوالی ظهر از یک خیابان فرعی حاشیه شهر میرفتم دیدم مردی کنار خیابان ایستاده، اول فکر کردم منتظره تا کسی سوارش کنه، جلو رفتم دیدم با یک دست پارچ شربت و با یک دست چندتا لیوان گرفته و میخواد روز #تاسوعا سقایی کنه.
☘ داشت بههمین سادگی و صفا و صمیمیت عشق خودش رو به ارباب نشون میداد... فدای این عشقهای پاک و زلال...
آخرشم گفت حاج آقا انشالله #اربعين کربلا...
🆔@taalighat
جای گریه حسین میبینی
خون به چشمان خواهرت جاریست
وقت مغرب رسیده از #گودال
همه رفتند و شمر ول کن نیست...
هانی امیرفرجی
🆔@taalighat