eitaa logo
تعلیقات
1.3هزار دنبال‌کننده
417 عکس
61 ویدیو
29 فایل
📚 در این صفحه گاهی #خاطراتم را می‌نویسم 📝 و گاهی #یادداشت هایی درباره مسائل گوناگون #حوزه و #جامعه و #انقلاب ... (حسین ایزدی _ طلبه حوزه علمیه قم) @fotros313h (📲 نشر مطالب فقط با ذکر #لینک)
مشاهده در ایتا
دانلود
19 🔻 زمزمه روزانه ☘ مرحوم حاج قربی برخی اشعار رو زیاد می‌خواند و زیر لب زمزمه می‌کرد. در طول روز دلش حسینیه‌ای بود برای خودش. یکی از اون اشعار که زیاد می‌خواند، این بود: 🔹 الهی ای فلک هرگز نگردی... 🔹 اگر دور سر نگردی 🔹 الهی ای نفس بی مهر زهرا... 🔹 اگر رفتی، به سینه برنگردی 🔻 همیشه این رو می‌خوند و می‌کرد. 🆔 @taalighat
تعلیقات
#خاطره 18 #حاج_قربی 🔻 ارتباط قلبی با امام زمان عج ☘ #حاج_قربی ارتباط قلبی زیادی با امام زمان عجل
20 ☘ هر بار که به مشرف می‌شدند مقدار زیادی پسته و زعفران همراه خود می‌بردند تا دم قبرستان این‌ها را به شرطه های (پلیس‌های امنیت) عربستان بدهند. دیگه شرطه ها حاج قربی رو می‌شناختند. ☘ همین باعث شده بود شرطه ها اجازه می‌دادند و برخی زائران به راحتی بر سر قبور ائمه اطهار مشرف شوند و راحت زیارت کنند. اینقدر خوشحال بود که با این کار راحت زیارت میکنه. ☘ یکبار از روی قبر ائمه یک سنگ با خودش آورده بود. هر وقت بچه‌ها مریض می‌شدند با همون سنگ اون‌ها رو متبرک می‌کردند به نیت شفا. مریض با همون سنگ می‌گرفت. 📌 به‌نقل از سرکار خانم ارغوان 🆔 @taalighat
🔻 عیار انسان‌ها در وسط فتنه‌ها 🔹 چندی پیش شورای عالی حوزه تصمیم به یک در برنامه سطوح عالی گرفت. حذف بخش‌هایی از رسائل و و افزودن حلقه ثالثه در کنار کفایه، چیزی نگذشت که فریاد وااسلاماه برخی اساتید همه جا را گرفت. امروز یکی می‌داد و فردا دیگری... 🔹 گفتیم بالاخره باید اختلاف انظار را احترام نهاد، اینان نیز دغدغه‌ی حراست از کیان حوزه به‌عنوان مادر جامعه اسلامی را دارند، اگر انتقادی هر چند غیر وارد از نظر ما دارند. گفتند این عزیزان بزرگان حوزه هستند، حق دارند درباره مقدرات حوزه نظر بدهند و... 🔹 چندی بعد، دختری در فرآیندی مشکوک جان باخت. دوباره همان حضرات به میدان آمدند و و محکومیت و... 🔹 گذشت تا عده‌ای به بهانه فوت آن دختر، علیه نظام اسلامی و شیعی شوریدند، قرآن زدند، پلیس آتش زدند، مسجد و امام‌زاده واجب الاحترام آتش زدند، انسان سربریدند و... اما آن اساتيد به ناگاه ناپديد شدند. برخی شان گفتند هنوز برای ما محرز نشده!!! پس احتیاط می‌کنیم! يعنی دیدن رقص و پایکوبی دشمنان در این مقطع اینقدر سخت است؟؟ یا امثال بی بی سی را صدای عدالت و آزادگی می‌دانید که به آن اعتماد می‌کنید؟ 📌 اگر برای جسارت به ساحت چند کتاب، احساس دغدغه کردیم و بیانیه دادیم و را جایز ندانستیم اما دربرابر جسارت به کیان سکوت و کردیم یعنی: خانه از پای بست ویران است... 🆔 @taalighat
🔹 العَبْد وَ ما فِی یَدِه کانَ لِمُولاه... 🔹 من عبد توام حضرت ارباب به والله... 🆔 @taalighat
تعلیقات
#نفاق #احقاد_بدریه_و_خیبریه 📌 شادمانی اهل نفاق از #کسالت آیت الله #مصباح_یزدی 💢 سوگمندانه و با هز
🔻 در جمع های خصوصی آنچنان با حقد و درباره امام و آقا و سخن می‌گویند، اما همین‌که در کنار انقلابی‌ها می‌رسند به خیال خودشان می‌کنند. 🔻 عنوان و استاد درس خارج را یدک می‌کشند و در واقع آیت شیطان اند نه آیتِ الله. 🔻 می‌گوید چرا (آیت‌الله) چنین و چنان گفت و از انقلاب این‌طور با حرارت دفاع می‌کند؟ نه تشییع سردار سلیمانی تأیید انقلاب بود، نه تشییع آیت‌الله صافی. نمی‌توانند ببینند بین قاطبه مردم عزیز است. 🔻 دردناک‌تر این‌که برخی دوستان انقلابی عزیز و ساده‌دل حول وجود این مارهای خوش خط و خال حلقه زده‌اند. 🔻 کلام آخر با اهل نفاق: وای اگر از پس امروز بُوَد فردایی... 🔹 هذه شقشقة هدرت.. 🆔 @taalighat
طرح پیشنهادی سیر مطالعاتی.pdf
897.7K
📝 1⃣ پیشنهادهایی برای سیر مطالعاتی طلاب جوان 📍انواع سیر مطالعاتی 📍نکاتی برای بهینه‌سازی مطالعه 📆 نگارش 1394 🆔 @taalighat
تعلیقات
📝 #یادداشت‌ها 1⃣ پیشنهادهایی برای سیر مطالعاتی طلاب جوان 📍انواع سیر مطالعاتی 📍نکاتی برای بهینه‌س
☘ برخی دوستان پیام دادند و فایل یادداشت‌های قدیمی را خواستند، به‌همین مناسبت گاهی برخی یادداشت‌ها تقدیم خواهد شد.
📚 📗 کتاب درآمدی بر جریان‌شناسی 🖍 اثر مؤسسه مطالعات راهبردی بعثت 🖌ناشر: انتشارات شهید کاظمی ➖➖➖➖➖➖➖ 🔻 در این ایام فتنه‌گون که انواع کنش‌های حوزوی را شاهد هستیم، خواندن این کتاب خالی از لطف نیست. کتابی که به‌معرفی یکی از مهمترین جریان‌های نوظهور در قم می‌پردازد. 🔻 در لایه‌ی اعضای اصلی خود، به‌لحاظ گفتمانی دارای نوعی تضاد و تقابل رویکردی با به‌عنوان تشکل حوزه به‌شمار می‌آید. 🔻 رصد نوع کنش‌گری اعضای نشست در اخیر از بیانیه‌های صریح در محکومیت فوت تا سکوت ممتد در اغتشاشات بعد از آن به‌شدت تأمل برانگیز است. 📚 نگاهی به فصول کتاب: 🔹 نگاهی به پیشینه، ساختار، اهداف و عملکرد نشست دوره‌ای اساتید 🔹 نگاهی به کارنامه فکری و سیاسی چهره‌های شاخص نشست، آقایان: 🔹 آسیب‌شناسی و ارزیابی عملکرد نشست دوره‌ای 🔹 ضمیمه: نگاهی به نسبت جریان رسانه‌ای اصلاحات و نشست دوره‌ای با تاکید بر عملکرد 🛒نحوه تهیه کتاب: ✅ اینترنتی: https://b2n.ir/w82426 ✅ پیامکی ۳۰۰۰۱۴۱۴۴۱ ✅ تلفنی ۰۲۵۳۳۵۵۱۸۱۸ 🆔 @taalighat
🔻 پای درس پیرغلام سیدالشهدا ☘ بین نوحه‌خوان های سیدالشهدا، را خیلی دوست دارم. حالا چرا؟ بماند. اصلاً جنس آدم‌های فرق می‌کند. ☘ دیشب خیلی خسته و ناراحت بود اما با همه وجود خواند. تا مبادا مجلس کم رونق شود. دربین شور سینه‌زنی حدود یک ربع صحبت کرد. ناله زد و گریه کرد و حرف زد و سینه زدند... چون صحبت‌هاش از روی حقیقت دل و با همه وجود بود، اندازه چند جلسه فایده داشت برای همین نقل می‌کنم شاید به دل‌تان نشست: ☘ گفت: بچه‌ها! امام حسينی بشید، نه هیئتی... گریه‌کن بشید، نه شلوغ کن... اهل سکوت بشید، نه اهل سروصدا... تو دار و با ظرفیت و با معرفت بشید، نه این‌که زود از کوره در برید... با ادب و خوش خلق و مهربان بشید متواضع و افتاده بشید سینه‌زنی خالی بدون این‌ها فايده نداره. ☘ و بعد یک جمله مهم گفت: از امام حسین بخوایید خودش تربیت تون کنه، خودش... ☘ درباره حوادث اخیر گفت: به این قصه به‌چشم دیگه‌ای نگاه کنید. بدونید باید پای این علم خون بدید تا بمونه. باید هزینه‌ بدید، با نشستن و نمیشه اون کسی که گلوش رو بریدن چه سعادتی داشت مثل امامش شد اون کسی که آتش زدنش، خوش به سعادت‌ش چه توفیقی داشت، مگه بچه‌ها و خیمه‌ها رو آتش نزدن بچه‌ها! آل الله فحش خوردن، کتک خوردن، اذیت شدن، شما چقدر برای امام حسین اذیت شدید و کتک و فحش خوردید؟؟!! ☘ حالا وقتی شعر معروفش رو خوند دیگه خیلی معنادار و دلچسب تر شده بود: من... اصلاً اومدم برات بشم تا تو قلب مادرت عزیز بشم... 🆔 @taalighat
🔹 از عمار تا عمارنما 🔻 برخی مثلا در سکوت کرده و دامن جمع می‌کنند تا آب از آسیاب بیافتد. حالا یا عافیت طلبند، یا واقعاً ساده و فاقد تحلیل، یا متحیر... 🔻 بعد از سخنرانی و روشنگری تازه می‌شوند و شروع می‌کنند به بصیرت پراکنی و تمجید از که ديديد عجب رهبر فهیم و فرزانه ای داریم که چه نکات عرشی و بلندی گفت... 🔻 آقا رو گذاشتن جور کوتاه قدی فهم شما را بکشد؟ تا بعد از روی دستخط آقا بخوانید و ژست و بصیرت افزایی بگیرید؟ اگر یک روز آقا تحلیل نکند، دچار تحیر و سکوت ممتد و بیماری گفتاری می‌شوند!!! 🆔 @taalighat
🔻 در بین همه واکنش‌های اخیر به قصه این یکی خیلی دردآور بود. با انگیزه دفاع از مظلوم، در داستانی که هنوز ابعاد آن روشن نیست، با این ادبیاتِ مملو از سخن بگوید! 🔻 آیا این به نظام اسلامی نیست؟ آیا اکنون که تبعات گسترده این جنس واکنش‌ها خودش را در قالب اغتشاش و و نشان داد، نباید کنند؟ 🔻 بخشی از متن رنج‌آور یک استاد حوزه: 🔻 ... به مناسبت حوادث بسیار زشت اخیر که سوگمندانه به نام دین انجام شده و می شود سروده ای را از عالم زاهد مرحوم آیت الله معصومی همدانی متذکر می شوم: در کشا قـــــــوس حوادث حکما را مثلی است در جهان هر عملی موجب عکس العملی است هر که شد صرف ستـــــــــــم پیشگی اندیشهٔ او عاقـــبت بـــــــر کنــــد اندیشۀ او ریشـــــــۀ او روز اگر شوم و اگــــــــــر مشئوم است روز به یقین تیره تر از مظـــــــلوم است «إِنَّ اللهَ سَمِيعٌ دَعْوَةَ الْمُضْطَهَدِينَ وَ هُوَ لِلظَّالِمِينَ بِالْمِرْصَادِ» محمد بیست و ششم شهریور۱۴۰۱ اربعین حسینی ۱۴۴۴ 🆔 @taalighat
(بخش اول) ❇️ درآمدی بر شیوه مواجهه با فتنه اخیر 🔻 گام اول برای داشتن تصویری صحیح از واقعیت مسئله است. بر اساس واقعیت و نه بر اساس آنچه رسانه سعی در تصویرسازی آن دارد، گام اصلی برای حل مسئله است. 🔻 بعد از مسئله اغتشاشات اخیر همه به پدیده ها و خلاءهای جدی در این نسل اشاره کردند و این‌که ما دیگر این نسل را از دست دادیم اما این مشکل چقدر فراگیر و گسترده است؟ دارای چه عمق و ابعادی است؟ چه بخشی از آن و چه بخشی از آن است؟ 🔻 آیا واقعاً ما همه نسل جدید یا قاطبه آنان را از دست داده‌ایم؟ اگر به این باور برسیم، همانطور که چنین می‌گوید، دچار یأس فراگیر و احساس قرارداشتن در لبه پرتگاه پیدا خواهیم کرد و یقیناً است... 🔻 پس مواجهه با مسئله آن است که هم دچار یأس نشویم و هم دچار تبختر و اعتماد به نفس کاذب. مسئله را در همان آن ببینیم و برای آن تدبیر کنیم. این نوع از مواجهه یعنی خروج از افراط و تفریط در پرداختن به مسئله. 🔻 امروز برخی دوستان همه نسل جدید را از دست رفته و ضد انقلاب و اپوزیسیون می‌بینند و ته دل آنان را خالی کرده است. برخی دیگر اوضاع را کاملاً طبیعی و عادی می‌پندارند که چند نفری آمدند و رفتند و جای هیچ گونه نگرانی نیست. پس در باید بر همان پاشنه سابق بچرخد. از فردا همه نهادهای متولی به کارکردهای قبلی خود که بحمدالله همه در حد بالایی موفق!!!! بوده ادامه دهند. 🔹 هر دو رویکرد غلط است... 🔻 نقش رسانه را در ساخت زاویه دید به مسئله جدی بگیریم. دشمن درصدد است با برای بدنه خود و عنصر و تعریف کند و از سوی دیگر جنگ را مغلوبه نماید و جبهه انقلاب را دچار تزلزل و خوف نماید. 🔻 إِنَّما ذٰلِكُمُ الشَّيطانُ يُخَوِّفُ أَولِياءَهُ فَلا تَخافوهُم وَخافونِ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ﴿۱۷۵﴾ این راهبرد شیطان برای ایجاد تزلزل در جبهه حق است که با ، آن ها را به چالش می‌کشد. این همان چیزی است که رهبری از آن به‌عنوان یاد کردند. 📌 باتوجه به این ، در ادامه به بررسی مسئله اخیر طی چند پست خواهیم پرداخت... 🆔 @taalighat
تعلیقات
#فتنه 🔻 عیار انسان‌ها در وسط فتنه‌ها 🔹 چندی پیش شورای عالی حوزه تصمیم به یک #تغییر_حداقلی در برنام
🔻 سوءاستفاده از کلام مولی الموحدین درباره فتنه ❇️ می‎فرمایند: در زمان مثل شتر دوساله باش که نه در حدّی است که سوار آن شوند و نه پستانی برای شیر دوشیدن دارد. 🔸️برخی از این سخن سوءاستفاده می‎کنند و می‎گویند: «در فتنه نباید در کاری دخالت کرد؛ بلکه باید به کناری رفت و بی طرف بود»! 🔹️این برداشت، برداشت اشتباهی است. این روایت می‎گوید:...مراقب باش از تو سوءاستفاده نشود. ‎گیری صحیح داشته باش. این امر در فتنه زیاد اتفاق می‎افتد که کسانی بدون این‎که فکر و طرحی برای این کار داشته باشند، ناخواسته ابزار دیگران می‎شوند و دیگران از رفتار، گفتار، نشست و برخاست و حتّی از آن‎ها سوءاستفاده می‎کنند. ۱۳۸۸/۱۲/۲۶ 🔺بیانات مرحوم آیت‌الله @mesbahyazdi_ir 🆔 @taalighat
تعلیقات
#تاملی_درباب_اغتشاشات1401 (بخش اول) ❇️ درآمدی بر شیوه مواجهه با فتنه اخیر 🔻 گام اول برای #حل_مسئل
(بخش دوم) ❇️ پیشنهادهای کوتاه‌مدت مسئله 🔻 در بین حوادث اجتماعی و ملی است که ضعف و اتاق فکر خود را نشان می‌دهد. از ابتدای کار دولت ضعف در برخی بازوهای فکری به‌چشم می‌خورد. یکی از وجوه این ضعف عدم به‌هنگام نسبت به حوادث و بحران‌ها است. فقر تدبیرهای متناسب با همان لحظه و البته برخوردار از تراز نخبگانی، آسیب‌های بلندمدتی را در پی خواهد داشت. 🔻 وقتی با یک در بدنه دانشجویی، استارت آپ ها، هنرمندان، بازیگران، ورزشکاران، و... مواجهیم، نمی‌توانیم با اقدامات موردی و غیر منسجم با آن رویارویی کنیم و نیازمند اقدامی همه‌جانبه هستیم. پس باید به این پرسش پاسخ داد که با این ساماندهی که محصول هماهنگی پیشینی و گسترده است چه باید کرد؟ 🔻 آیا تا کنون در این دست مسائل دیدید ریاست جمهوری اقدامی، نشستی، ایده‌ای ارائه کرده باشد؟ یا ورودی به مسئله و در لایه نخبگانی داشته باشد؟ وقتی حجم قابل توجهی از مسئله فرهنگی است، نبايد توقع داشت و در دانشگاه و وزارت در این میانه ورودی داشته باشند؟ 🔻 فعلاً بنای نقد عملکرد این مجموعه‌ها را ندارم و انشالله در جای خود، اما الان با مواجهیم. چه‌کسی یا کدام نهادی قرار است با نگاه به مسئله نگاه کند؟ نگاه امنیتی که دارای متولی معین است. 🔻 آیا می‌توان به‌مواردی مثل آنچه در ادامه می‌آید به‌عنوان برخی راهکارهای کوتاه مدت نگاه کرد: 🔹 حضور میدانی رئیس جمهور و وزرای مربوطه در دانشگاه 🔹 ایجاد پل‌های ارتباطی با اقشار مختلف از جمله نخبگان و هنرمندان و ورزشکاران و... تا از طریق ایشان گفتگو و توجیه صورت پذیرد، برای مثال: سورنا ستاری: جامعه نخبگانی حاج آقا طالقانی: کشتی گیران علی پروین: فوتبالیست‌ها داریوش ارجمند: بازیگران محمد اصفهانی: خواننده‌ها راه تعامل و گفتگو را باید باز کرد 🔹 راه‌اندازی در دانشگاه‌ها با مدیریت نهاد رهبری در لایه اساتید، دانشجویان و تشکل‌ها (سررشته داری اعتراضات دانشجویی) 🔹 طراحی نحوه مواجهه اساتيد معارف دانشگاه‌ها با مسئله در کلاس‌ها 🔹 حضور در برای گفتگو با طیف غیر سازمانی از جوانان بازداشت شده، برای شنیدن سخن آنان و ارائه برخی تبیین ها و تغییر رویکرد تقابل‌گری ♨️ (بخشی از این دسته بعد از تجربه مبارزه میدانی و برخورد احیاناً خشن، به‌سادگی آمادگي تبديل شدن به لیدرهای جریان‌های سیاسی ضد انقلاب را دارند لذا نیازمند کاستن ولو در کوتاه مدت هستیم.) 🔹 و... 🆔 @taalighat
📍وقتی خواب است... 🔻 در روزهایی که کشور دچار یک مسئله امنیتی_فرهنگی است و همه مسائل جاری به‌نوعی تحت‌تأثیر آن قرار گرفته است و به‌شدت نیاز به تولید ایده و احساس می‌شود، هیچ کنش درخوری از نهاد متولی تولید کشور به‌چشم نمی‌خورد. 🔻 طراحی شیوه از جنبه‌های مختلف و در حوزه‌های گوناگون بی‌تردید یکی از شئون کارآمد است. در دولت وزارتخانه‌های مختلف درگیر مسئله بودند. طراحی کنش‌های داخلی و خارجی که در مجموع معنای واحدی را افاده کند نیازمند نقشه راه است. کاری که تنها از انتظار می‌رود. از جمله: نحوه مواجهه وزارت ورزش با جامعه ورزشی نحوه مواجهه وزارت ارشاد با جامعه هنری نحوه مواجهه وزارت علوم با جامعه دانشگاهی نحوه مواجهه وزارت آموزش و پرورش با جامعه دانش آموزی و مدارس نحوه مواجهه دستگاه سیاست خارجی با انعکاس بیرونی خبر نحوه مواجهه شخص رئیس جمهور و وزاری مربوطه به صحنه عینیت و... و ده‌ها مسئله خرد و کلان دیگر. همه این موارد و امثال آن نیارمند یک طراحی برخوردار از است، اما فقدان طراحی و بلکه فقدان سازمان چابک به‌شدت به‌چشم می‌خورد. 🔻 در بالا تصویر صفحه اول سایت ریاست‌جمهوری و نیز فهرست آخرین مطالب سایت را می‌بینید. تقریباً هیچ نسبتی با روز کشور در آن نیست. 🆔 @taalighat
🔹 سرو است و به ایستادگی متهم است 🔹 از شش جهت آماج هزاران ستم است 🔹 شعرم همه ارزانی این یک‌ مصراع... 🔹 جمهوری اسلامی ایران است ✍میلاد عرفان‌پور 🆔 @taalighat
📍هک فکری نوجوانان در صداوسیما 🔻 امروز (16مهر) در برنامه شبکه دو آقای کارشناس جملات گهرباری از زبانش جاری شد. علی اکبر زین العابدین(نویسنده حوزه نوجوان) برای بچه‌های ما نسخه سعادت و پیشرفت می‌پیچید. به برخی جملات او توجه کنید 🔻🔻🔻 اصلا نرید دنبال اینکه دقایقتون رو بدونید که خراب میشه. این حرفا رو بریزید دور حالشو ببر زندگی کن بازی آنلاین می‌کنید؟ بازی ، آنلاین، آره آره 📵 بازی (کامپیوتری) نکنید مخ تون رشد نمی‌کنه 📵 هر کی بهتون گفت بازی نکنید داره علیه شما صحبت می کنه من ی شاگرد داشتم فقط بازی رایانه‌ای می‌کرد. الان در کشور از متخصصین درجه یک IT شده. باهاش مصاحبه کردند از کجا به این موفقیت رسیدی؟ گفت از بازی رایانه‌ای. یکی از بچه‌ها پرسید: چرا برای نوجوانان می‌نویسید: کارشناس گفت: چون توی ایران به نوجوان بها داده نمیشه، شما نه رسانه دارید، نه مجله دارید... لینک دانلود برنامه🔻🔻 https://telewebion.com/episode/0x29a0317 ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔻 جوان امروز محصول همین رسانه، همین کارشناسان، همین نوع تربیت است. کجا دنبال می‌گردید؟ جالب این‌که تولیدکننده‌ی برنامه سازمان فرهنگی هنری اوج است. آقای ، آقای خداقوت... 🔻 آیا نسبتی بین اتفاقات امروز و این مدل از رسانه و تولید برنامه برای نوجوانان نمی‌بینید؟ 🆔 @taalighat
🔹 سالگرد شهادت سردار حاج حسین ☘ نثار روح مطهرش ...
🔹 مرد میدان‌های ظاهراً متضاد... 📍چند خط به‌مناسبت ایام سالگرد شهادت سردار شهید حاج حسین 🔻🔻🔻 ☘ سردار بین بچه‌های همدان به صمیمیت و و خودمانی بودن معروف بود. بچه‌ها خیلی با حاج آقا راحت بودند و ایشان هم خیلی رفیق و صمیمی بود. خاکی بود و خودمانی. ☘ تفاوت جدی حاج آقا با دیگر شخصیت‌های نظامی، غلبه رویکرد و ایشان بود. برای این موضوع مثال‌های زیادی هست که به یکی دو مورد اشاره می‌کنم. ☘ حدود 20 سال پیش بود. حاج آقا عصر جمعه‌ای ناهار مهمان ما بودند. حاج آقا مطالب مختلفی از خاطره و تحلیل و... مطرح کردند و بعد با تحلیلی از وضعیت فرهنگی، فرمودند الان باید به‌سمت ساختن متناسب با نیاز بچه‌های امروز حرکت کنیم. 🔻 این موضوع را از زوایای مختلف توضیح دادند و نقش آن در تربیت رت توضیح دادند، یعنی به مسئله فکر کرده‌بودند. یادم هست در همان مجلس تعجب کردم از این‌که یک شخصیت چطور اینقدر دقیق نسبت به یک توجه و دارد. از آن زمان به‌بعد حاج آقا با این زاویه در ذهنم برجسته شد. تصور کنید دو دهه قبل کمتر کسی بود که از این منظر در پی تحقق هدف بلندمدت فرهنگی باشد. ☘ سال‌ها گذشت تا حاج آقا به رفتند و درگیر مسئله شدند. در یکی از سفرها که به ایران آمده بودند، یک روز ساعت 6 صبح برای کاری مرا خواستند، من که به محل قرار رسیدم یکی از شخصیت‌های معروف از آنجا خارج شد. متوجه شدم من نفر دوم هستم یعنی از بعد نماز صبح کار را شروع کرده بودند. 🔻 لابلای صحبت‌ها حرف به اوضاع سوریه رسید. منتظر بودم از شرایط خطیر نظامی بگوید، اما سردار از اوضاع نابسامان فرهنگی گفت و این‌که باید برای کاری کرد و این‌که جمعی از را با خود به سوریه برده است تا حرکتی فرهنگی انجام دهند ولی همچنان از میزان اقدامات راضی نبود. حتی گفت شما هم بیا و از نزدیک اوضاع را ببین بلکه بتوانی کاری کنی. 🔻 وسط بحبوحه درگیری‌های سخت نظامی با داعش، دغدغه‌ی سردار ما امر بود. ☘ حاج حسین مدت‌ها بود در همدان به دنبال تأسیس یک مجموعه‌ی بزرگ فرهنگی بود تا دوباره بر روی و مقوله تمرکز کند. ☘ حاج حسین می‌دانست ریشه و پایه‌ی انقلاب است. 🆔 @taalighat
تعلیقات
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401 (بخش دوم) ❇️ پیشنهادهای کوتاه‌مدت مسئله 🔻 در بین حوادث اجتماعی و ملی ا
(بخش سوم) ❇️ نگاهی به حوادث اخیر از زاویه جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریکا 🔻یک: حادثه اخیر نه اولین مسئله و چالشی است که تجربه کرده است و نه آخرین آن. مهم آن است که حوادث را درست تحلیل کنیم و نسبت صحیحی با آن برقرار کنیم. یک بعد از حوادث اخیر که بسیار مهم و جدی است، بعد امنیتی ماجرا بود. اما بخش دیگر بعد فرهنگی و اجتماعی آن است. در این یادداشت با صحه نهادن به اهمیت دو بعد پیش گفته، به بعد فرهنگی و اجتماعی اشاره می کنیم. 🔻دو: نباید گمان کنیم با به میدان آمدن مردم و راهپیمایی تقدیر برانگیز امت انقلابی، همه ابعاد حل شده است. بخشی از مسئله شاید از کف خیابان جمع شده باشد ولی معضل فرهنگی از کف خیابان به منتقل شده است. پس با بهانه های دیگری می تواند چون یک زخم سر باز کند و دوباره ما را با یک غافلگیری مواجه سازد. پس اکنون فرصت تأمل درباره آن است. 🔻سه: یک بعد مهم از حوادث اخیر به میدان آمدن نسلی جدید بدنه جامعه با عنوان ها است. نسلی که شناخت کاملی از آن ها نداریم. گسست نسلی بین ما و آن ها و عدم ارتباط گیری صحیح با آن ها به این ناشناخته ماندن دامن زده است. هر چند همه دهه هشتادی ها این گونه نیستند، اما همین بخش هم نباید مغفول بماند. بخشی از این نوجوانان افرادی هستند که می توانند به راحتی بگویند: «مرگ بر جمهوری اسلامی» یا «نه به حجاب اجباری». او چه تصوری از انقلاب دارد و چه تصویری در او ساخته شده است که با انقلاب و های آن احساس سنخیت و هم داستانی نمی کند؟ این جملات یعنی ما کم کاری کرده ایم و . 🔻چهار: میل به پاک کردن در طیفی از فعالین و مسئولین فرهنگی این خطر را به ما گوشزد می کند که ممکن است با از کنار این خلاء مهم اجتماعی عبور کنیم و تأمل و چاره اندیشی درباره آن را کنار بگذاریم. امری که زمزمه های آن به گوش می رسد و بسیار نگران کننده است. 🔻پنج: در دهه اخیر اتفاقاتی رخ داده است که همه با هم به ساخت یک جدید منجر شده و زمینه‌ساز بوده است. بخشی از نسل جدید محصول یک است. فرآیندی که قریب به هشت سال پیش مورد اشاره معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت اما مورد توجه واقع نشد و وسط هیاهوی هسته ای این و عمیق گم شد. چیزی که از آن به یاد کردند. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📌 ابتدا به هشدار مقام معظم رهبری که سال‌ها مغفول ماند، اشاره می کنیم تا بعد از آن نکاتی عرض شود🔻🔻🔻 🆔 @taalighat
تعلیقات
#تأملی_درباب_اغتشاشات1401 (بخش سوم) ❇️ نگاهی به حوادث اخیر از زاویه جنگ زیرپوستی بین ایران و آمریک
🔹 بیانات مهم و دیده‌نشده مقام معظم رهبری درباره بین ایران و امریکا در حوزه نسلی 📌(بخش اول) 🔻🔻🔻 🔻 «حالا میرسیم به مورد نظر من. یکی از عرصه‌های اختلاف و درگیری بین و استکبار است؛ مسئله‌ی جوانها. امروز سرِ قضیّه‌ی جوانها، یک بسیار فراگیری بین جمهوری اسلامی و و همدستان آمریکا و برقرار است. 🔻 من چند سال پیش خطاب به جوانهای دانشجو گفتم: «شماها افسران جنگ نرم هستید»؛ شما هم هستید، شماها هم همه‌تان هستید. وقتی جوان، انگیزه دارد و اعتماد به نفس دارد و قدرت اندیشیدن دارد و شجاعت دارد، افسر است -افسر در درگیری‌های رزمِ نرم، جنگ نرم- خصوصیّت جوان این است. 🔻 خب، حالا شما فرض کنید افسری را با یک هویّتی که مطلوب جمهوری اسلامی است و افسری را با هویّتی که مطلوب دشمنِ جمهوری اسلامی است؛ اینها را با هم مقایسه کنید، ببینید چه‌جوری درمی‌آید؛ حالا محلّ بحث ما است که خطرناک‌تر از جنگ سخت است؛ گاهی اوقات ما را به و بمباران و حمله و مانند این چیزها هم تهدید میکنند امّا غلط زیادی میکنند؛ [این] نیست، زمینه‌ی این کار را ندارند، جرئتش را هم ندارند و [اگر] هم بکنند تودهنی میخورند. 🔻 امّا چرا؛ جنگ نرم همین الان برقرار است، طرف مقابل مشغول حمله است؛ ما هم از این طرف مشغولیم؛ حالا ما مشغول حمله‌ایم یا مشغول دفاعیم، آن [یک‌] بحث دیگری است که عقیده‌ی من این است که این طرف هم به جای دفاع باید حمله کند، ضمن اینکه مراکز دفاعی خودش را هم باید حفظ کند. پس یک جنگی وجود دارد؛ حالا شما این جنگ نرم را تشبیه کنید به جنگ سخت و جبهه‌ی جنگ؛ مثل همان [وضعی‌] که الان فرض کنید که در یا عراق یا یمن یا هرجای دیگر هست؛ این جنگهایی که الان هست یا در دوران دفاع مقدّس، هشت سال در ایران بود. 🔻 افسری را در نظر بگیرید که در قرارگاه خودش یا در سنگر خودش نشسته؛ این افسر دو جور میتواند باشد؛ یا دو نوع تعریف برای این افسر وجود دارد: 1⃣ یک‌وقت این افسر در هیئت یک ، هوشیار، پُرانگیزه، امیدوار، پُرکار، دارای اندیشه، ، شجاع و فداکار است. خب اگرچنانچه افسری در قرارگاه خود یا در سنگر خود با این خصوصیّات باشد، میتوان یک نتیجه‌ای را برای این جنگ حدس زد. افسر شجاع است، رشید است، بافکر است، باایمان است، باامید است، تصمیم دارد، دارد؛ این یک‌جور افسر است. 2⃣ همین افسر را میشود با یک شاکله‌ی دیگری و با یک هویّت دیگری فرض کرد. فرض کنید آدمی است ؛ یعنی معتقد است که [جنگیدن‌] فایده‌ای ندارد؛ [میگوید] بیخود ایستاده‌اید، فایده‌ای ندارد؛ ناامید است. یا آدمی است ، حال معارضه کردن و ایستادگی کردن ندارد؛ حالا یک مقداری ممکن است بِایستد ولی وقتی فشار زیاد شد و زور زیاد شد تسلیم میشود؛ روحیه‌اش این است. یا آدمی است ؛ به لبخند دشمن اعتماد میکند، به فریب دشمن اعتماد میکند یا اصلاً فریب دشمن را نمیفهمد. 🆔 @taalighat
تعلیقات
#تأملی_درباب_فتنه1401 #بیانات_راهبردی_مغفول 🔹 بیانات مهم و دیده‌نشده مقام معظم رهبری درباره #جنگ_زی
🔹 بیانات مهم و دیده‌نشده مقام معظم رهبری درباره بین ایران و امریکا در حوزه نسلی 📌(بخش دوم) 🔻🔻🔻 🔻 خب پُر از فریب و پُر از است؛ همه‌ی جنگها همین‌جور است: اَلحَربُ خُدعَة. در همین جنگهای سخت، یکی از کارهای اساسی، که یک میتواند انجام بدهد، این است که با یک عملیّاتی و با یک حرکتی دشمن را فریب بدهد؛ دشمن خیال کند از آنجا میخواهد حرکت کند و حواسش به آنجا پرت بشود، بعد از پشت حرکت کند. حالا فرض کنید این افسر، افسری است فریب‌خور؛ نمیفهمد معنای فریب دشمن را و تشخیص نمیدهد. یا یک آدمی است اصلاً بی‌حال؛ دلش میخواهد بگیرد استراحت کند و بخوابد. یا است؛ یا معتاد به موادّ مخدّر، یا معتاد به ، یا معتاد به بعضی از این که اخیراً باب شده -شنیده‌ام بعضی‌ها به این اعتیاد پیدا میکنند- و و به سرنوشت خود و دیگرانی که به او چشم دوخته‌اند. یا سرگرم غرایز [است‌]؛ 🔻 مثلاً همین آقای افسر، در سنگر به فکر اشباع غرایز مادّی خود و غرایز حیوانی خودش باشد؛ سرگرم . پس این افسر را در این شکل و در این هیئت و در این شاکله هم میشود تصوّر کرد. نتیجه‌ی جنگ چیست؟ معلوم است دیگر. پس افسران جنگ نرم دو جور میتواند تعریف بشود. ❌ این یکی از موارد سخت اختلاف بین ما و دشمنان ما است. 🔻 دشمن، افسر جنگ نرم ما را، که جوانها هستند، یک جور می‌پسندد، جمهوری اسلامی یک جور می‌پسندد. این را که در جمهوری اسلامی بر روی ، پاک‌دامنی، و پرهیز از افراط غرایز تکیه میشود، حمل نکنند بر تعصّب و، به قول خودشان، دگم‌اندیشی و تحجّر و مانند اینها؛ نه، این است، این برگرفته و برخاسته‌ی از تعریف افسر و فرمانده است. 🔻 یکی از عرصه‌های ما با این است. آمریکایی‌ها دلشان میخواهد جوانهای ما آن شجاعت را نداشته باشند، آن را نداشته باشند، آن انگیزه را نداشته باشند، آن تحرّک را نداشته باشند، آن توان جسمی را نداشته باشند، آن را نداشته باشند، نسبت به دشمن خوش‌بین باشند، نسبت به فرماندهی خودی و عقبه‌ی خودی باشند؛ جوان ما را دشمن این‌جوری می‌پسندد. هدف رادیویی و تلویزیونی و دشمن و همه‌ی کارهای گوناگونی که میکند، که مخاطبش جوانهای ما باشند، این است؛ جوان ایرانی را میخواهد تبدیل کند به آن‌چنان عنصری؛ عنصری که نه ایمان درستی دارد، نه شجاعت آن‌چنانی دارد، نه انگیزه‌ای دارد، نه امیدی دارد؛ میخواهد تبدیل کند به این. 🔻 درست نقطه‌ی مقابل [است‌]؛ میخواهد این تبدیل بشود به یک عنصر فعّال و اثرگذار.» 🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا