eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️رابطه تقوا و بصیرت (بخش اول) 🔶خداوند انسان را مختار آفریده و به همین جهت، انسان همیشه در مسیر زندگی، بر سر دو راهی قرار میگیرد كه سعادت دنیا و آخرت انسان، در گرو تصمیماتی است كه او بر سر این دو راهی ها اتخاذ میكند. در چنین شرایطی شناخت و ، نیك و بد، دوست و دشمن اهمیت فراوانی دارد. برای شناختن این مسائل نیز، و فوق العاده ای لازم است. این را میداند. 💠مفهوم تقوا 🔷 در لغت به در برابر آنچه كه بیم می رود به او زیان برساند، معنا شده است. گاهی تقوا به خوف هم معنا می شود. چون خوف مقدمه تقواست، این امر سبب شده كه گاهی خوف مجازاً به معنای تقوا استعمال شود. [راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرآن، ص۸۸۱، ۱۶۶] ابتدایی ترین معنای این واژه، به كاربرد آن در میان اعراب پیش از اسلام برمیگردد. فعل در زبان آنها به این معنا بوده كه شخص میان خود و چیزی كه از آن می ترسد، مانع مادی قرار دهد تا از گزند آن حفظ شود. [دانشنامه جهان اسلام، ج۷، ص۷۹۸، ۷۹۷] كلمه یك و است و در ، بسیار بر روی این كلمه تكیه شده است. و مشتقات آن، حدود ۲۵۰ مرتبه در به كار رفته است. در منابع روایی شیعه و سنی نیز، احادیث بسیاری در این باره وارد شده كه حاكی از جایگاه و در فرهنگ اسلامی است. 💠آثار تقوا 🔷در آثار زیادی برای ذكر شده است. مجموعه این آثار به خوبی نشان میدهد كه هم در و هم در خواهد بود. این آثار را می توان به سه دسته زیر تقسیم كرد: دسته اول، آثاری هستند كه در نصیب می شود، نظیر جلب روزی. در سوره طلاق، آیه ۲و ۳، خداوند به این مطلب اشاره كرده و می فرماید: «من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب؛ هر كس كه از كند، خدا برای او راه بیرون شدن (از مشكلات و تنگناها را) قرار می دهد، و او را از جایی كه گمان نمی برد روزی می دهد». دسته دوم، آثاری هستند كه در متقین از آنها بهره مند میشوند؛ مانند برتری متقین بر كفار. خداوند در سوره بقره، آیه۲۱۲، به این مطلب اشاره كرده و می فرماید: «زین للذین كفروا الحیوه الدنیا و یسخرون من الذین آمنوا و الذین اتقوا فوقهم یوم القیامه؛ زندگی (زودگذر) دنیا برای آراسته شده و (به این سبب) را مسخره می كنند، در حالی كه در (از هر جهت) برتر از آنان هستند». دسته سوم، آثاری است كه هم در و هم در نصیب متقین می شود، مثل آسان شدن امور. یكی از آیاتی كه به این مطلب اشاره دارد آیه ۴، سوره طلاق است. 🔷خداوند در این آیه می فرماید: «من یتق الله یجعل له من امره یسرا؛ هر كسی كه از خدا كند، برای او در كارش آسانی قرار می دهد». در تفسیر این آیه گفته شده؛ به سبب ، امور دنیا و آخرت برای متقی آسان می شود. [فضل بن حسن طبرسی، تفسیر جوامع الجامع، ج۴] یكی از آثار مهم ، و روشن بینی است. آیات بسیاری در وجود دارد كه به شكل مستقیم یا غیرمستقیم، و پاكی از گناه را در و روشن بینی مؤثر دانسته است. در حقیقت، ارتباط میان تقوا و بصیرت، یكی از اصول مسلم قرآن است. مهم ترین آیه ای كه به این مطلب به طور مستقیم اشاره كرده، آیه ۲۹ سوره انفال است. خداوند در این آیه می فرماید: «یا ایها الذین آمنوا ان تتقوا الله یجعل لكم فرقانا؛ ای اهل ایمان! اگر (در همه امورتان) از خدا كنید، برای شما [بینایی و بصیرتی ویژه] برای از قرار می دهد». مفسرین، را در این آیه به و روشن بینی تفسیر كرده اند. [ناصر مكارم شیرازی و همكاران، تفسیر نمونه، ج۷، ص۹۲۱؛ سید محمد حسین حسینی همدانی، انوار درخشان، ج۷، ص۷۹۲] ... تنظیم: جهرمی زاده، گروه دین و اندیشه تبیان منبع: تبیان به نقل از رادیو قرآن @tabyinchannel
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
دعای روز بیستم.mp3
1.09M
🤲 دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان @TasnimNews
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
تلاوت جزء بیستم.mp3
3.95M
تلاوت جزء بیستم قرآن کریم @TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
دعای روز بیست‌و‌یکم.mp3
1.14M
🤲 دعای روز بیست‌و‌یکم ماه مبارک رمضان @TasnimNews
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
جزء بیست‌و‌یکم.mp3
4.04M
تلاوت جزء بیست‌و‌یکم قرآن کریم @TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️رابطه تقوا و بصیرت (بخش دوم) 🔷 و ، است كه به علم و معلومات وابسته نیست. در سایه بصیرت، انسان می تواند حق را از باطل تشخیص دهد. نظر به گستره وسیع حق و باطل و در زندگی انسان، و با توجه به مفاهیم قرآن، معلوم می‌گردد بصیرت و روشن بینی در زندگی انسان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. علامه طباطبایی (ره) در تفسیر آیه ۲۹، سوره انفال: «یا ایهاالذین آمنوا ان تتقوا الله یجعل لكم فرقانا» میفرماید: یعنی آنچه كه دو چیز را از هم جدا میسازد. در اینجا به قرینه سیاق آیه و نتیجه ، آن دو چیز و است. در اعتقاد یعنی جدا كردن ایمان و كل هدایت از كفر و ضلالت. در عمل یعنی جدا كردن اطاعت از معصیت، هم چنین جدا كردن هر عملی كه مورد خشنودی خداست از هر عملی كه مورد غضب اوست. 🔷 در رأی و نظر نیز به معنای جدا كردن اندیشه صحیح، از اندیشه باطل است. با توجه به اینكه در آیه، فرقان، مطلق ذكر شده، پس تمامی این موارد را شامل میشود. علاوه بر این، فرقان تمامی خیرات و شرور را در برمیگیرد؛ زیرا در آیات قبل، خیرات و شرور ذكر شده كه همگی به فرقان احتیاج دارند. [محمدحسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۹، ص ۶۵] بنابراین میتوان گفت گستره و بسیار وسیع است، به گونه ای كه تمام ابعاد زندگی انسان را دربرمی گیرد. زیرا زندگی انسان حاصل عقاید، افكار و اعمال اوست كه براساس این تفسیر، حق و باطل در تمامی آن ها راه دارد. این سخن با مفاهیم قرآن نیز سازگار است؛ زیرا كاربرد گسترده ای را برای حق و باطل قائل است. 🔷در قرآن گاهی حق و باطل در زمینه عقاید و افكار به كار میرود، نظیر آیه ۳۰ سوره لقمان كه خداوند می فرماید: «ذلك بان الله هوالحق و ان ما یدعون من دونه الباطل؛ این (آفریده های شگفت و این تغییرات و تحولات) دلیل بر این است كه است و آنچه به جای او می پرستند باطل است». و گاهی نیز، حق و باطل در زمینه كردارها و رفتارهای آدمی به كار رفته است، مانند آیه ۱۳۹، سوره اعراف كه حق تعالی میفرماید: «باطل ما كانوا یعملون؛ آنچه همواره انجام میدهند، باطل و بیهوده است». 🔷نكته دیگری كه با توجه به سخن مرحوم علامه(ره) میتوان به آن دست یافت اینكه و تحت عناوین مختلفی ظهور پیدا میكنند. گاهی ایمان و كفر مصداق حق و باطل است، گاهی هدایت و ضلالت و گاهی نیز اطاعت و معصیت. حتی نیك و بد، دوست و دشمن و امثال اینها نیز میتواند مصادیق حق و باطل باشد. بر این اساس گستره حق و باطل در تمام ابعاد زندگی انسان وجود دارد. انسان نیز همواره در مسیر زندگی، بر سر این دو راهی قرار میگیرد و به ناچار باید یكی را برگزیند، و انسان اگر دانسته یا ندانسته، راه باطل را برگزیند، قطعا زیان می بیند. زیرا براساس قرآن، تنها است كه به انسان سود میرساند. در نتیجه، وقتی انسان بر سر این قرار میگیرد، در زندگی او آشكار میشود. 🔷خداوند مثال بسیار زیبایی برای حق و باطل، در سوره رعد، آیه ۷۱ بیان میكند. حق تعالی در این آیه می فرماید: [ترجمه آیه] «خدا از آسمان آبی نازل کرد که در هر درّه و رودی به اندازه گنجایش و وسعتش [سیلابی] جاری شد، سپس سیلاب، کفی پُف کرده را به روی خود حمل کرد، و نیز از فلزاتی که برای به دست آوردن زینت و زیور یا کالا و متاع، آتش بر آن می افروزند، کفی پُف کرده مانند سیلاب بر می آید؛ اینگونه خدا و را [به امور محسوس] مَثَل میزند. اما آن کفِ [روی سیل و روی فلز گداخته در حالی که کناری رفته] به حالتی متلاشی شده از میان میرود، و اما آنچه [چون آب و فلز خالص] به مردم سود میرساند، در زمین می ماند؛ خدا مَثَل ها را این گونه بیان می کند [تا مردم در همه امور حق را از باطل بشناسند]». 🔷در این آیه، به آب و مایع فلز گداخته شده و به كفی كه روی این دو مایع تشكیل میشود، تشبیه شده است. در این تشبیه نكات بسیار ظریفی درباره حق و باطل نهفته است. از جمله، همانگونه كه كفی كه روی آب تشكیل میشود، بی رنگ ولی همرنگ آب است، كفی كه هم روی مایع فلز گداخته شده تشكیل میشود، تیره ولی همرنگ مایع فلز است. باطل نیز همینگونه است. هر جا كه ظاهر میشود، سعی میكند خود را به رنگ حق درآورد و لباس حق را بر تن كند كه اگر او را در یك لباس شناختند، در لباس دیگر بتواند چهره خود را پنهان سازد. در حقیقت یكی از ویژگی های باطل این است كه هر لحظه به لباس دیگری درمی آید. [ناصر مكارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج۱۰] یكی از روش های مهمی كه برای انسانها از آن استفاده میكند، همین شیوه است. ... تنظیم: جهرمی زاده، گروه دین و اندیشه تبیان منبع: تبیان به نقل از رادیو قرآن @tabyinchannel
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
دعای روز بیست‌و‌دوم.mp3
1.51M
🤲 دعای روز بیست‌و‌دوم ماه مبارک رمضان @TasnimNews
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
جزء بیست‌و‌دوم قرآن.mp3
4.06M
تلاوت جزء بیست‌و‌دوم قرآن کریم @TasnimNews
هدایت شده از خبرگزاری فارس
1.mp3
3.94M
هدایت شده از خبرگزاری فارس
3.mp3
11.84M
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
دعای روز بیست‌و‌سوم.mp3
1.07M
🤲 دعای روز بیست‌و‌سوم ماه مبارک رمضان @TasnimNews
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
جزء بیست‌و‌سوم.mp3
4.03M
تلاوت جزء بیست‌و‌سوم قرآن کریم @TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️اتحاد و اتفاق کلمه 🔹ما ملّت ایران شیوه‌ی کار خود را در این سالهای متمادی روز‌به‌روز ارتقا بخشیده و جدّی و منطقی و با مبنا پیش رفته. امروز ما بیش از همیشه احتیاج داریم به ،‌ به ، به جدّیّت. بیش از همه بخصوص احتیاج داریم به ، به ؛ همدلی و هم‌افزایی میان ملّت عزیزمان، و . همچنین احتیاج داریم به هم‌افزایی و همدلی روزافزون مسئولان کشور؛ باید به هم کمک کنند. کسانی هستند که در خطوط مقدّم حرکت میکنند؛ دیگران باید به آنها کمک کنند، از آنها پشتیبانی کنند و قوای سه‌گانه، نیروهای مسلّح و دیگران در بخشهای مختلف بایستی به همدیگر کمک کنند، همدلی با هم داشته باشند و ملّت هم با مسئولان کشور به معنای واقعی کلمه همدلی داشته باشد، از آنها حمایت کند و کمک کند. بیانات مقام معظم رهبری ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️☄⚡️ ☄ ⭕️وظايف اساسی در تربيت فرزند 🔶يك پدر نمونه و شايسته دارای وظايفی اساسی است كه در اينجا به چند وظيفه اشاره ميكنيم. «مديريت زندگی و تعيين مشی و نظام آن»، «تأمين نيازها» و «مسئوليت تربيت» از جمله وظایف اصلی یک پدر در خانواده است. 🔷مديريت زندگی و تعيين مشی و نظام آن يكی از وظايف اساسی یک پدر ميباشد. پدر رهبر يك خانواده است و كارهايی كه پدر در خانواده انجام ميدهد عبارتند از: سازماندهی تقسيم وظايف، تعيين برنامه برای زندگی، تنظيم اوقات، صيانت و مراقبت، تعيين قواعد انضباطی و... . تأمين نيازها وظيفه دیگر پدر میباشد. پدر رئيس خانواده و مدير و مدبر خانه است. او با انديشه و آگاهی خود موجبات سعادت و نيكبختی افراد را فراهم كرده و امكانات و رفاه و آرامش را برای همه مهيا ميسازد. البته مادر نیز در رفع نيازمنديهای كودك، سعی و تلاش زیادی ميكند، ولی طفل در اكثر اوقات چشم به دست پدر و اقدامات او دارد. 🔷امام سجاد(ع) در مورد حق فرزند بر پدر ميفرمايند: «بدان كه او پاره ای از وجود تو است، در دوران حيات در رابطه با خير و شرش، تو بايد از او مراقبت كنی، تو مسئول و هستی، تو بايد او را به سوی پروردگارش جهت دهی. اين تو هستی كه بايد او را كمك كنی تا به اطاعت خدا بپردازد. اگر درباره اش احسان كنی، پاداش می بری. اگر درباره اش بدی كني، معاقب و مورد كيفر واقع ميشوی». پدر در رابطه با كودك مسئول است. مسئول سلامت جسم، روان، ذهن و... لذا بايد او را نيكو پرورش دهد، نيكو ادبش كند و هيچ بخششی بهتر از ادب و تربيت نيست. 🔷در بحث دامنه و اساس حقوق كودك، حق آموزش و حق پرورش از جمله حقوق اوست و بعلاوه ی ساير حقوق... دامنه پرورش نيز بسيار وسيع و شامل همه ابعاد وجودی انسان بوده و شامل موارد زير است: ۱. در جنبه بدن؛ ۲. در جنبه ذهن؛ ۳. در پرورش روان. در جنبه بدن والدين وظيفه رشد و پرورش بدن فرزند، تقويت جسم، حفظ كردن فرزند از بيماريها و... را به عهده دارند. همینطور در جنبه ذهن والدين وظيفه پرورش ذهن، تخيل و هوش فرزند را به عهده دارند. اين مسأله پرورش، با خريد كتابهايی در مورد هوش آزمايی كودك صورت ميگيرد. در پرورش روان نیز والدين وظيفه دارند كه مسائل مربوط به مثل ايثار، عدالت و... را به كودك آموزش دهند. 🔷يكی ديگر از مسائلی كه پدران در پرورش فرزندان بايد به آن توجه كنند، زمينه سازی براي هدفداری هاست. اصولاً در اسلام همه كارها براساس نيت و هدف مشخصی ميباشد كه اين اهداف خود بايد مبتنی بر فلسفه حيات باشد. بايد پدران به فرزندان اين نكته را بياموزند كه انسانها كيستند و چرا زنده اند. چرا كار ميكنند، چرا ميميرند و راز و رمز زندگی در چيست. در زندگی باعث ميشود كه آدمی انديشيده گام بردارد، نيكو پيش رود، و حركت و تلاشش نيز جهت دار باشد. از ديگر حقوق كودك ميتوان حق پذيرش، حمايت، كنترل، بهداشت، امنيت، پوشاك، مسكن مناسب و...را نام برد و پدر بايد اين شرايط را فراهم كند تا كودك از آنها بهره ببرد. منبع: وبسایت انوار طاها @tabyinchannel
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
دعای روز بیست‌و‌چهارم.mp3
1.13M
🤲 دعای روز بیست‌و‌چهارم ماه مبارک رمضان @TasnimNews
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
جزء بیست‌و‌چهارم قرآن.mp3
3.28M
تلاوت جزء بیست‌و‌چهارم قرآن کریم @TasnimNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥🌹💥🌹💥🌹💥🌹💥 🌹 ⭕️نور و ظلمت در قرآن کریم (بخش سوم) 💠کلام علامه طباطبایی (ره) در تبیین «نور» 🔷در اینجا به بیان علامه و فیلسوف عالیمقدار صاحب المیزان (ره) می‌پردازیم تا بهره بیشتری در این باب نصیبمان گردد، ایشان فرموده‌اند: کلمه معنای معروفی دارد، و آن عبارت است از چیزی که اجسام کثیف (قابل رؤیت و دارای حجم و وزن) را برای دیدن ما روشن می‌سازد، که هر چیز مادی توسط آن ظاهر و هویدا می‌گردد و خود برای ما به خودی خود مکشوف و ظاهر است و چیز دیگری سبب ظهور و بروز او نخواهد شد؛ (مگر انعکاس در چشم و فعالیت عدسی‌های موجود در آن) پس چیزی است که به خودی خود ظاهر و ظهور دهنده غیر خود است. 🔷سپس فرموده‌اند: این اولین معنایی است که برای کلمه نور وضع شده بعداً به نحوه استعاره یا حقیقت ثانوی (مجازی) بر هر چیزی که محسوسات را ظاهر سازد اطلاق گردیده است؛ پس به حواس ظاهر ما که خود از محسوسات است گفته شده، همانند حواس سامعه (شنوایی) شامه (بویایی) ذائقه (چشایی) لامسه (که زبری و نرمی درک می‌شود) و باصره که همان بینایی است. سپس آن را عمومیت بیشتری داده‌اند و شامل امور غیر محسوس هم دانسته‌اند همانند عقل انسانی که سبب ظهور و بروز امور عقلانی می‌شود که همه این اطلاقات با تحلیلی در معنای است که می‌توان گفت: «النور هو الظاهر فی ذاته و نفسه و المظهر لغیره...»؛ 🔷و چون وجود و هستی هر چیزی، باعث ظهور آن چیز برای دیگران است، مصداق نام می‌باشد و از سوی دیگر چون موجودات ممکن وجودشان به ایجاد (واجب الوجود) خدای متعال است، پس است، اوست که ظاهر به ذات، و مُظهر ماسوای خویش است و هر موجودی به واسطه او ظهور می‌یابد و وجود پیدا می‌کند و تشخیص از غیر خود را پیدا خواهد نمود، پس بوسیله او آسمان‌ها و زمین ظهور و بروز یافته و بوجود آمده است و این معنای آیه شریفه است که فرمود: «اللهُ نورُ السّماوات وَ الارضِ...»؛ نه اینکه مراد و مقصود الکتریسیته مثبت و منفی است که او خود هم مخلوق اوست و نوعی وجود مادی است. [۱] ... پی نوشت؛ [۱] برای توضیح بیشتر ر، ک: تفسیر المیزان، ج ۱۵، ص ۱۲۲ عربی؛ (ترجمه فارسی ج ۱۵، ص ۱۷۰ ـ ۱۶۹) و نیز ج ۲، ص ۳۵۰ منبع: وبسایت رشد @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
دعای روز بیست‌و‌پنجم.mp3
1.23M
🤲 دعای روز بیست‌و‌پنجم ماه مبارک رمضان @TasnimNews