eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
5هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️امام رضا عليه السلام:  🔸«لا يَسْتَكْمِلُ عَبْدٌ حَقيقَةَ الايمـانِ حَتّى تَكُونَ فيهِ خِصالٌ ثـَلاثٌ: اَلتـَفـَقـُّهُ فى الدّينِ، وَ حُسْنُ التَّقْديرِ فِى الْمَعيشَةِ وَالصَّبْرُ عَـلَى الرَّزايا».  🔹«هيـچ بنده اى به كمال حقيقى نمى رسد، تا اينكه اين در او باشد: ، اندازه و در زندگى، و بر سختی ها و ناملايمات». 📕تحف العقول، ص ۴۴۶ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️چگونه در جنگ نرم قوی شویم؟ (بخش دوم)   🔸 ، عرصه جدیدی از مبارزه است که با استفاده‌ از ابزارهای‌ غیر نظامی، برای غلبه بر حریف بکار گرفته می‌شود. ظاهر این جنگ، عدم بکارگیری ابزارهای غیر خشن در تقابل با دشمن است که در آن، ترکیبی‌ از تاکتیک‌ های روانی، الکترونیکی، اطلاعاتی، سایبری و اطلاعاتی به چشم می‌خورد، اما به دلیل تغییر دادن نگرش‌ها و دیدگاه‌ها، اثرگذاری‌ تخریبی‌آن به‌ مراتب بیش از معرکه نظامی است. 💠پس‌ از ناکامی‌ دشمنان در جنگ‌های نظامی و فتنه‌های سال‌های اخیر، موضوع‌ جنگ‌ نرم اکنون به‌صورت جدی در دستور کار بوده و جمهوری‌ اسلامی ایران هدف این هجمه و حملات طراحان این جنگ قرار گرفته است. در این‌باره گفتنی است؛ 3⃣در ، بسیار تعیین‌کننده است، و برخلاف نبرد سخت که گاهی ضربات مقطعی می‌تواند مؤثر باشد، نتایج کوتاه‌مدت، تعیین‌کننده نیستند، و باید برای حصول نتیجه صبر کرد. بستر این‌ جنگ در واقع، است و طرفی می‌تواند در آن برنده باشد که بداند برای غلبه، صبر لازم است. از این‌رو، برنامه‌های مقطعی و گذرا برای غلبه بر جنگ نرم حریف، کارساز نیست و باید بر آن مداومت داشت، کما اینکه نیز همین شیوه را پی می‌گیرد و برای نتیجه بخشی و همراه کردن جامعه با نظرات خود، ده‌ها سال‌ کار شبانه‌روزی می‌کند. 🔹افزون بر این، چنانچه دشمن در یک جبهه جنگ نرم، زمین بخورد، به مفهوم عقب‌نشینی نیست، بلکه برای حمله‌ای جدید آماده می‌شود. به‌ عنوان نمونه، زمانی تلاش حریف بر این هدف متمرکز بود که دفاع مقدس را زیر سؤال ببرد، اما پاتک نیروهای انقلابی آنچنان سنگین بود که همگرایی تقریباً کاملی درباره حقانیت رزمندگان و دفاع مقدس در جامعه شکل گرفت. جبهه‌ نبرد نرم اکنون متفاوت شده و دفاع پیش‌دستانه از کیان نظام اسلامی، با حمایت از جبهه مقاومت و تقویت توان نظامی، در مرکز هجمه‌های تبلیغاتی و روانی قرار گرفته است. با این حساب، هدف‌ قرار دادن‌ معنویت‌ جامعه و در مردم، با هدف در تحقق آرمان‌ها در مدت‌ زمان طولانی، از جمله رئوس آسیب‌ هایی است که در این نوع از جنگ، روی آن‌ها به‌ صورت‌ کارشناسی‌ شده و تخصصی تمرکز می‌شود. 🔹برای‌ دفاع‌ و مقابله، طبعاً باید ابزارهای مناسب بکار گرفته شوند؛ تسلیحاتی‌ از جنس اعتقاد و ایمان راسخ به بنیان‌های ارزشی دینی و انقلابی. به فرموده : «امروز نیاز مهم کشور ما این است که جوان‌ های‌ ما مجهز بشوند به انواع ، سلاح‌ های جنگ نرم؛ یعنی و ... نسل جوانی که ما امیدهایمان را به آن دوخته‌ایم - [چون] آینده این کشور دست شما جوان‌هاست، امید به جوانه است - بایستی پولادین، محکم، با عزم، با بصیرت بداند که چه‌ کار می‌خواهد بکند، به کجا می‌خواهد برسد و چگونه باید این راه را طی کند؛ این احتیاج دارد به معارف‌ اهل‌ بیت (ع) که سلاح مصونیت بخش جامعه و نظام اسلامی و اسلام و مسلمین است». [۹۸/۱۱/۲۶] ... نویسنده: حسین کنعانی مقدم منبع: خبرگزاری‌ تسنیم به‌ نقل‌ از روزنامه‌ حمایت @tabyinchannel
⭕️عمل فرد، منجی آخرت 🔹 - سلام الله علیه - از قراری که نقل شده است، آن آخری که در معرض موت‌شان بوده است، جمع کردند عده‌ای را دور خودشان از عشیره خودشان گفتند که شما فردای نیایید بگویید که من مثلًا پسر حضرت صادق بودم، من برادر او بودم، من زن او بودم؛ نخیر، اینها نیست در کار، در کار است. باید همه با تان پیش خدا بروید. ما همه باید با مان پیش خدا برویم؛ نه اینکه حَسَبی در کار باشد، نه اینکه نَسَبی در کار باشد. بیانات‌ حضرت‌ امام ۵۸/۶/۱۴ منبع: سایت جامع امام خمینی (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️شیوه امیرالمومنین(ع) برای فقر زدایی از جامعه (بخش دوم) 🔸 (ع) با برپایی و ، جامعه را از فقر نجات داد. یکی از تعلیماتی که از ائمه اطهار (ع) مخصوصاً امیرالمومنین (ع) برای ما به یادگار مانده است، شیوه برطرف کردن فقر و اختلاف طبقاتی در بستر جامعه است. در حکومت کوتاه امام علی (ع) این مشکل حل شد و این امر به خاطر دو آموزه مهم اسلام است که در ادامه به تبیین دومین عامل آن می‌پردازیم: 💠برپایی عدالت اجتماعی و مبارزه با مفاسد اقتصادی (۱) 🔹یکی دیگر از آموزه‌های مهم اسلام که سبب برطرف شدن فقر در جامعه می‌شود، برپایی‌ و مبارزه‌ با در سطح جامعه است. شاید بتوان ادعا کرد که مهم‌ترین توصیه حضرت برای حاکمان، برپایی است؛ به گونه‌ای که آن را سبب‌ حیات‌ مردم و اصلاح امور ایشان بر می‌شمارد. [۱] این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار است که امیرالمومنین (ع) در اولین سخنان خویش بعد از تشکیل حکومت، به صراحت در مورد آن می‌فرماید: «به خدا سوگند اگر آن (اموالى که از بیت المال غارت شده و عطایایى که عثمان بى حساب به این و آن بخشیده است) را بیابم که کابین زنان شده، یا کنیزانى با آن خریده شده باشد، همه را قاطعانه به بیت المال باز مى‌گردانم، زیرا عدالت مایه گشایش براى جامعه است و آن کس که عدالت براى او موجب مضیقه و تنگنا گردد، ظلم و ستم براى او سخت‌تر و تنگ‌تر است!». [۲] 🔹این موضوع در جای جای سیره حکومت علوی موج می‌زند، به گونه‌ای که می‌توان ادعا کرد که جنگ‌های بزرگ دوران آن حضرت به خاطر مقابله‌ ایشان با زیاده‌خواهی‌ های‌ افرادی بود که تن به عدالت نمی‌دادند، و با بهانه‌ های واهی تلاش داشتند که بهره بیشتری از بیت المال مسلمانان ببرند. حضرت با کسانی که تلاش داشتند از طریق نامشروع به اموال مسلمانان چنگ زده و به ثروت دست یابند، بشدت‌ برخورد‌ می‌کردند؛ به گونه‌ای که نه تنها برای ایشان مجازات قرار می‌دادند، بلکه ایشان را رسوا نیز می‌کردند؛ آنچنان که آن حضرت زمانی که متوجه شد که مسئول بازار اهواز خیانت کرده است، به فرماندار اهواز دستور دادند که وی را گرفته و شلاق بزند و در بازار بچرخاند، حتی آن حضرت در آن نامه تصریح می‌کند که اگر شخصی قصد کمک به او را داشت، باید مورد مجازات قرار گیرد. [۳] ... پی نوشت‌ها؛ [۱] غرر الحكم و درر الكلم، ص ۴۶۶ [۲] نهج البلاغة (سیدرضی‏)، ص ۵۷ [۳] منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة)، آیت الله بروجردی، ج‏۳۰، ص۱۱۲۹ نویسنده: کمالی منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
⭕️اگر برگردید، برمی گردیم 🔹مرحوم شیخ محمدحسین‌اصفهانی می‌ گفت: از زمانی که مرحوم شیخ‌ فضل‌‌ الله‌ نوری را به دار آویختند، دیگر این ملت روی (روز) خوش نخواهند دید، ولی می‌دانیم که می‌ فرماید: «إِن اللهَ لاَ یغَیرُ مَا بِقَوْمٍ حَتی یغَیرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ»؛ [۱] (خداوند را که بر قومی عطا داشته نمی‌دهد، مگر اینکه آنان، ، آن را دگرگون کنند). 🔹و نیزمیفرماید: «إِنْ عُدتمْ عُدْنَا»؛ [۲] (اگر ، ما نیز ). و نیز در روایت است: «مَنْ أَصْلَحَ فِیما بَینَهُ وَ بَینَ الله‏ِ، أَصْلَحَ الله‏ُ فِیما بَینَهُ وَ بَینَ الناس»؛ [۱] هر کس و را کند، خداوند رابطه او با مردم را سامان می‌بخشد». سعی کنیم با و و ، رابطه میان خود و خدا را اصلاح کنیم تا همه‌ چیز و برای ما رو به‌ راه شود. پی نوشت‌ها؛ [۱] قرآن کریم، سوره رعد، آيه ۱۱ [۲] همان، سوره اسرا، آيه ۸ [۳] کافی، ج۸، ص۳۰۷؛ من‌ لا یحضره‌ الفقیه، ج۴، ص۳۹۶؛ وسائل‌ الشیعة، ج۱۵، ص۲۹۷، ۲۹۸ 📕در محضر بهجت، ج۲، ص۳۸۴ منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌ الله العظمی بهجت (ره) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️توسل و انس معنوی با امام زمان (عج) 🔹این که در مختلف وجود دارد که بعضی از اینها اسانید خوبی هم دارد، اینها است. و ، ، با آن بزرگوار از دور. این انس به معنای این نیست که حالا کسی ادعا کند که من خدمت حضرت می‌رسم یا صدای ایشان را می‌شنوم؛ ابداً اینجور نیست. غالب آنچه که در این زمینه گفته می‌شود، ادعاهایی است که یا دروغ است، یا طرف دروغ هم نمی‌گوید، تصور می‌کند، تخیل می‌کند. ما کسانی را دیدیم. 🔹آدم‌های دروغگویی نبودند، اما خیال می‌کردند، تخیل می‌کردند؛ تخیلات خودشان را به عنوان واقعیت برای این و آن نقل می‌کردند! نبایستی تسلیم این‌ها شد. راه درست، راه منطقی. آن ، توسل از دور است؛ است که آن را از ما می‌شنود، ان‌شاءالله می‌پذیرد؛ و لو اینکه ما با مخاطب خودمان از دور داریم حرف می‌زنیم؛ اشکالی ندارد. خدای متعال و را به آن بزرگوار می‌رساند. این و این بسیار خوب و لازم است. بیانات مقام معظم رهبری ۹۰/۰۴/۱۸ منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨ ✨ ⭕️شیوه امیرالمومنین (ع) برای فقر زدایی از جامعه (بخش سوم و پایانی) 🔸 (ع) با برپایی و ، جامعه را از فقر نجات داد. یکی از تعلیماتی که از ائمه اطهار (ع) مخصوصاً امیرالمومنین (ع) برای ما به یادگار مانده است، شیوه برطرف کردن فقر و اختلاف طبقاتی در بستر جامعه است. در حکومت کوتاه امام علی (ع) این مشکل حل شد و این امر به خاطر دو آموزه مهم اسلام است که در ادامه به تبیین دومین عامل آن می‌پردازیم؛ 💠برپایی عدالت اجتماعی و مبارزه با مفاسد اقتصادی (۲) 🔹حضرت نه تنها با جامعه خویش برخورد تندی داشت، بلکه اگر در جایی از حکومت ایشان شمه‌ای به مشام می‌رسید که امکان داشت در آینده فسادی را شکل دهد، آن حضرت به مقابله با آن می‌پرداخت؛ یعنی این‌گونه نبود که آن حضرت منتظر باشد که در جامعه فسادی ایجاد شود و بعد با آن برخورد کند، بلکه در نطفه فساد را خاموش می‌نمود، آنچنان که در نامه امام علی (ع) خطاب به عثمان بن حنیف می‌توان این مطلب را مشاهده کرد که حضرت خطاب به ایشان می‌فرماید: «پس از ياد خدا و درود! اى پسر حنيف، به من گزارش دادند كه مردى از سرمايه‌‏داران بصره، تو را به مهمانى خويش فرا خوانده و تو به سرعت به سوى آن شتافتى، خوردنى‏‌هاى رنگارنگ براى تو آوردند، و كاسه‏‌هاى پر از غذا پى در پى جلوى تو نهادند، گمان نمى‏‌كردم مهمانى مردمى را بپذيرى كه نيازمندان‌ شان با ستم محروم شده و ثروتمندان‌ شان بر سر سفره دعوت شده‏‌اند، انديشه كن در كجايى؟ و بر سر كدام سفره غذا مى‏‌خورى؟». [۱] 🔹عملیاتی کردن دو موضوع «مساوات» و «برپایی عدالت اجتماعی و مبارزه با مفاسد اقتصادی»، بی‌شک اهمیتی فوق‌العاده در رفع بسیاری از مشکلات خواهد داشت؛ دو موضوعی که وظیفه همگان است و تمامی افراد باید برای رسیدن به آن تلاش داشته باشند، چنانکه مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های خویش به آن اشاره کرده و می‌فرماید: «علاج فقر به شکل اصولی در هر جامعه‌ای، از راه استقرار و نظام عادلانه در محیط جامعه است، تا کسانی که اهل دست‌اندازی به حقوق دیگرانند، نتوانند ثروتی را که حقّ همگان است، به سود خود مصادره کنند». این یک وظیفه دولتی و حکومتی است؛ اما مردم هم به نوبه خود وظیفه سنگینی بر دوش دارند. اجرای برنامه‌های اجتماعی فقط در بلندمدت و میان‌مدت و به تدریج امکان‌پذیر است، اما نمی‌شود منتظر ماند تا برنامه‌های اجتماعی به ثمر برسد و شاهد محرومیت محرومان و فقر گرسنگان در جامعه بود. 🔹این وظیفه خودِ مردم و همه کسانی است که می‌توانند در این راه تلاش کنند. همه باید خود را موظّف به مواسات بدانند.  یعنی هیچ خانواده‌ای از خانواده‌ های مسلمان و هم‌میهن و محروم را با دردها و محرومیت‌ها و مشکلات خود تنها نگذاشتن؛ به سراغ آن‌ها رفتن و دست کمک رسانی به سوی آن‌ها دراز کردن. امروز این یک وظیفه جهانی برای همه انسان‌ هایی است که دارای وجدان و اخلاق و عاطفه انسانی هستند؛ اما برای مسلمانان، علاوه بر این‌که یک وظیفه اخلاقی و عاطفی است، یک وظیفه دینی است». [۲] پی نوشت‌ها؛ [۱]. نهج البلاغة، ص ۴۱۶ [۲] خطبه‌های نماز عید فطر، ۱۳۸۱/۹/۱۵ نویسنده: کمالی منبع: وبسایت رهروان ولایت @tabyinchannel
⭕️امام جواد عليه السلام:  🔸«تأخِيرُ التَّوبةِ اغْتِرارٌ، و طُولُ التّسْويفِ حَيْرَةٌ». 🔹به تأخير افكندن ، و است و طولانى شدن و امروز و فردا كردن، مايه و سرگشتگى. 📕تحف العقول، ۴۵۶ @tabyinchannel