✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️قیام امام حسین (علیه السلام) چه تأثیری بر بیداری و آگاهی جامعه اسلامی داشت؟
🔹#مسلمانان در #دوران_بنىامیّه عموماً، و در عصر حاکمیّت #معاویه و #یزید خصوصاً، #دشمن_شناس نبودند. آنها نمیدانستند که «بنى امیّه» جانشینان برحق رسول الله (ص) نیستند و #بنىامیّه دلسوز و حامى اسلام نمیباشند، و #جهل آنها به خاطر تقصیر و کوتاهى شان بود و لذا #جاهل_مقصّر بودند. آیا آنها نمى دانستند #بنىامیّه بازماندگان دوران #جاهلیّتند و کینه دیرینه اى از #اسلام دارند و هنوز خاطره تلخ کشته شدن عزیزانشان را در جنگ هاى بدر و احد و احزاب فراموش نکرده اند و درصدد انتقام آن خونها هستند،
🔹و از آنجا که پیامبر (ص) پیش بینى این روزها را مینمود، خلافت را بر #آلابوسفیان حرام کرد. این مطلب در روایات متعدّد، از جمله گفتگوى #امام_حسین (ع) و مروان بن حکم منعکس شده است. شبى که امام حسین (ع) به دارالاماره مدینه خوانده شد و خبر مرگ #معاویه به آن حضرت ابلاغ گشت و از وى تقاضاى بیعت براى یزید شد و حضرت موافقت نکرد، فرداى آن شب #مروان، امام(ع) را در کوچه ملاقات کرد. خطاب به حضرت عرض کرد: یا اباعبدالله! من خیرخواه تو هستم و پیشنهادى برایت دارم که اگر بپذیرى به خیر و صلاح شماست!
🔹#امام فرمود: پیشنهادت چیست؟ عرض کرد: همانگونه که دیشب در مجلس ولیدبنعتبه گفتم، شما با یزید بیعت کنید که این کار به نفع دین و دنیاى شماست! #امام_حسین(ع) فرمود: «ما از آنِ خداییم و به سوى او باز میگردیم. هر زمان مسلمانان به فرمانروایى همچون #یزیدبنمعاویه گرفتار شوند باید فاتحه اسلام را خواند. بى شک از جدّم رسول خدا (ص) شنیدم که ميفرمود: «خلافت بر خاندان ابوسفیان #حرام است و اگر روزى #معاویه را بر بالاى منبر من دیدید او را بکشید» و مردم مدینه او را بر فراز منبر آن حضرت دیدند و نکشتند و در نتیجه خداوند آنها را مبتلا به #یزید_فاسق کرد». [۱]
🔹مروان با شنیدن این بیان کوبنده و مستدلِ #امام_حسین(ع) خاموش گشت و رفت. ابن ابى الحدید مینویسد: #معاویه دوستى داشت که هر روز به ملاقاتش میرفت و از رازداران معاویه و اصحاب سرّ او بود. او میگوید: «پس از شهادت #على(ع) و حسن مجتبى(ع) که #معاویه بر سرتاسر جهان اسلام مسلّط شده بود، به او گفتم: معاویه! تو به آنچه که خواستى رسیدى و اکنون حاکم بر تمام بلاد اسلام هستى، به بنى هاشم کمتر ظلم و ستم کن و دستور بده که دیگر بر فراز منابر على(ع) را سبّ و لعن نکنند. معاویه گفت: اشتباه مى کنى! باید چنان کنم که مسلمانان بر فراز مأذنه ها نام پیامبر(ص) را بر زبان نیاورند. آرى! زمانى آرام ميگيرم که نام #محمّد(ص) را از بالاى مأذنه ها به زیر بکشم «دفناً دفناً». [۲]
🔹عناد و #دشمنى_بنىامیّه مخصوصاً #یزید با اسلام، عناد و کینه اى ریشه اى و اساسى و غیرقابل جمع بود، ولى متأسّفانه در آن زمان گروه عظیمى ازمسلمانان آنها را نمیشناختند. #یزید که معروف به #شرابخوارگى، آدم کشى، #هوسبازى و #فسق و فجور بود به مدینه حمله کرد و شمار زیادى از مردان و زنان آن شهرمقدّس را از دم تیغ گذراند، و سه روز آن شهر را بر سربازان خود مباح کرد، تا هر کارى بخواهند انجام دهند! #لشکریان_یزید به قتل و غارت پرداخته و کارهاى دیگرى که قلم از ذکر آن شرم دارد! [۳]
🔹هنگامى که عبدالله بن زبیر به خانه خدا پناهنده شد، #یزید نه به ابن زبیر رحم کرد و نه احترام #کعبه را نگهداشت و نه حال ساکنان مکّه را مراعات نمود، لذا دستور داد منجنیق ها را در اطراف مکّه نصب و #خانه_خدا را سنگباران کنند! [۴] در حالى که طبق احکام اسلامى هرکس به خانه خدا پناه ببرد در امان است؛ حتّى مجرمین. هرچند میتوان آب و غذا را بر مجرمین بست تا بر اثر فشار گرسنگى وتشنگى مجبور شوند از حرم امن الهى خارج گردند، و سپس در صورت اثبات جرم آنها را دستگیر ومجازات کنند. [۵]
🔹#امام_حسین(ع) براى بیدارى و #آگاهى_مردم قیام کرد، امّا آنقدر خواب آنها عمیق و #جهل و ناآگاهیشان ریشه دار بود که جز خون قلب امام و یاران وفادارش این آفت مهم را از مزرعه اسلام دور نساخت. مردم پس از شهادت #امام_حسین(ع) و همراهانش، و اسارت خاندان عصمت و طهارت و بر سر نیزه رفتن سرهاى مقدّس شهداى کربلا، از #خواب_غفلت بیدار شدند و قیام ها یکى پس از دیگرى شکل گرفت و بنى امیّه پس از واقعه کربلا روى خوش ندیدند، تا اینکه این خون هاى پاک منتهى به #سقوط_بنىامیّه و ریشه کن شدن این درخت ناپاک شد.
پی نوشتها؛
[۱]لهوف ص۲۰؛ [۲]شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید ج۵ ص۱۳۰؛ [۳] شرح این جنایت بى سابقه غمبار را در کتاب عاشورا، ص۲۳۱ به بعد مطالعه فرمایید. [۴]همان؛ [۵] جواهرالکلام ج۲۰ ص۴۸-۴۶؛ و ج۴۱ ص۳۴۴و۳۴۵
📕اهداف قيام حسينى، ناصر مكارم شيرازى، مدرسه امام على بن ابیطالب، ص۷۵
منبع: وبسایت آیت الله مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_حسین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️آنچه که جمهوری اسلامی را در مقابل تهاجم دشمن حفظ میکند...
🔹در دنیای مادی برای اینکه بتوانند #دشمن را از تهاجم به خود منصرف کنند، #نیروی_نظامی را تقویت میکنند. آن روزی که ابرقدرتهای متعددی وجود داشت، آنها برای اینکه خود را از شر سلاح اتمیِ طرف مقابل حفظ کنند، #سلاح_اتمی تولید می کردند؛ در حالیکه می دانستند این سلاح هرگز مصرف نخواهد شد؛
🔹اما برای اینکه خودشان را مصون نگه دارند، #سلاح_اتمی را به عنوان تهدید حفظ میکردند. اقتدار خود را در داخل تأمین میکردند، برای اینکه در مقابل #دشمن از خودشان صیانت و حفاظت کنند. #اقتداری که ما میتوانیم در داخل به وجود بیاوریم، با بمب اتمی و #سلاح_هستهای و تقویت نیروی نظامی نیست. البته تقویت #نیروی_نظامی در حد متعارف لازم است؛
🔹اما آنچه میتواند ما را در مقابل تهاجم همه جانبهی #دشمنان در سطوح مختلف حفظ کند، همین فهرستی است که عرض کردم: تقویت #ایمان، تقویت #علم، تقویت #فناوری، تسلط بر #فنون_روز، پیشاهنگ شدن در تولید علم، شکوفایی استعدادهای آحاد ملت و جوانان در رشتههای مختلف،
🔹 - چه #علوم_انسانی، چه #علوم_طبیعی، چه انواع گوناگون #علوم_تجربی - همبستگی ملی و تقویت همدلی در میان مردم؛ اینهاست که میتواند یک #ملت را تقویت کند؛ میتواند هم دنیای خودشان را آباد کند، هم آنها را از آسیب #دشمنان محفوظ نگه دارد. اینها وسیلهای است برای حفظ و #صیانت؛ ما باید اینها را دنبال کنیم و خود را متعهد به انجام آن بدانیم.
بیاناتمقاممعظمرهبری۸۴/۰۲/۱۱
منبع:وبسایت دفترحفظ ونشرآثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
هدایت شده از بزرگان اخلاق
23.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 توصیه مهم رهبر انقلاب به رئیس جمهور منتخب و مجلس درباره انتخاب اعضای دولت جدید و رای اعتماد به آنها
رهبرانقلاب:
🔹کار فوری مجلس رای اعتماد به کابینه است
🔹کسی را باید میدان داد که امین باشد صادق باشد و از بن دندان به جمهوری اسلامی معتقد باشد
@khabarfouri
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«حضرت زینب» (سلام الله علیها) پرچمدار بصیر عاشورا
🔸خداوند پیامبرانش را برای هدایت انسانها مبعوث کرد و آنها پیام خداوند را ابلاغ کردند. در این میان در طول تاریخ کسانی بودند که وظیفه «تبلیغ دین و اشاعه آن» را به عهده گرفتند. آنها با حمایت از دین خدا جانانه تلاش کردند تا پرچم دین روی زمین نماند. همچنین بودند کسانی که نگذاشتند #دشمنان، نام «خداوند» و «پیامبران» و «ائمه اطهار» را از ذهن انسانها پاک کنند و راه آنها را منحرف سازند.
💠«مبلغ نهضت»
🔹#حضرت_زینب (سلام الله علیها) پس از شهادت #امام_حسین (علیه السلام) پرچم دین را به دوش گرفت و به آگاه سازی و #بصیرت_افزایی مشغول شد. ایشان با «ادله قوی و استدلالهای محکم» با مردم سخن میگفت و آنان را از راهی که #حضرت_سیدالشهدا (عليه السلام) در آن قدم گذاشت، مطلع میکرد و سعی داشت با «اثرِ خون امام حسین» (علیه السلام) #آزادیخواهی را به انسانها تعلیم دهد. #حضرتزینبکبری (سلام الله علیها) در مقاطع زمانی و مکانی مختلف با خطابه های آتشین و حماسی خود آنچنان در راستای ابلاغ #پیام_عاشورا گام نهاد که همگان را به حیرت واداشت.
🔹سخنان این بانوی باعظمت در مواجهه با #عبیداللهبنزیاد و #یزیدبنمعاویه و در دفاع از حرم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) بینظیر است. این بانوی برگزیده اسلام توانست با ابزارها و شیوههای گوناگون و #علم و شناخت بیکران خود به #بهترین_نحو از حرکت برادر خود #امام_حسین (علیه السلام) دفاع کند، تا آنجا که #امام_سجاد (علیه السلام) زبان به مدح عقیله بنیهاشم گشوده است و میفرماید: «ای عمه، تو به حمد الهی #دانشمندی هستی که نزد کسی تعلیم ندیدهای و #دانایی هستی که نزد کسی نیاموختی». [احتجاج طبرسی، ص ۱۶۶]
🔹#حضرت_زینب (سلام الله علیها) در غم از دست دادن برادر خود و فرزندان و خویشان صبر کرد تا به #تبلیغ و بصیرتافزاییاش لطمه وارد نشود. ایشان با اتکا به آیات قرآن و بیانات جد و پدرش میفرمود: «تا آنجا صبر میکنم که خود صبر نیز از نوع صبر من عاجز بماند». [خصائص زینبیه، ص ۲۴۶] خداوند نیز پیشاپیش به ایشان و رهروان راهش بشارت بهشت داد و فرمود: «إن الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم الملائکة» [فصلت، ۳۰] (آنان که گفتند پروردگار ما الله است و در این راه #استقامت کردند فرشتگان بر آنان نازل میشوند).
🔹رحلت جانگذار #حضرت_زینب (سلام الله علیها) بنا بر اقوال قوی در روز پانزدهم رجب سال ۶۲ هجری، در سن پنجاه و شش سالگی، و یک سال و نیم پس از شهادت امام حسین (علیه السلام) بود. ایشان به برادرش عرض کرد حسین جان، من بعد از تو نمیتوانم زندگی کنم و همین اتفاق افتاد. «مبلغ نهضت عاشورا» در حالی که پیراهن خونین و چاکچاک برادر را در آغوش گرفته بود، از این دنیا هجرت کرد. ایشان از همسرش خواست لحظه مرگ اجازه دهد در زیر نور آفتاب جان دهد.
🔹در اینکه چرا ایشان به #شام سفر کردند اقوال زیادی وجود دارد و دلیلی قطعی در کتب تاریخی دیده نمیشود؛ اما بیشترین احتمالی که برای رفتن ایشان به شام داده میشود این است که چون حضرت با روحیه ظلم ستیزیای که داشت، در هر محفل و مجلسی علیه دستگاه خلافت #یزید سخنرانی و #بصیرت_افزایی میفرمود، به همین خاطر موالیان حکومتی که از شورش مردم هراس داشتند با کسب تکلیف از یزید، ایشان را از مدینه بیرون کردند و این احتمال وجود دارد که حضرت به #شام تبعید شده باشد.
🔹بنا بر نظر برخی دیگر نیز ایشان به #شهادت رسیدند. عمر پربرکت حضرت سراسر در #عبادت و طاعت حضرت حق گذشت. او همواره در شدیدترین بلاها و سختترین حالات جز آنچه پسند خدا بود، نگفت و جز آنچه #رضای_حق بود، نکرد. از #امام_سجاد (علیه السلام) نقل است: «عمهام #زینب با این همه مصیبتهای از کربلا تا شام هیچگاه نمازهای مستحبی را ترک نکرد، ولی در یکی از منازل دیدم که آن را نشسته میخواند؛ نگران شدم و سبب این کار را پرسیدم، گفت: سه شب است که سهم غذای خود را به اطفال خردسال میدهم و امشب از شدت گرسنگی، قدرت بر پای ایستادن ندارم».
منبع: راسخون
#حضرت_زینب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️نقش ادعیه در تجهیز امت
🔹اگر بفهمند آنها که #حضرت_سجاد - سلام الله علیه - که همه چیزش را در #کربلا از دست داد و در یک حکومتی بود که قدرت بر همه چیز داشت، این #ادعیهای که از او باقی مانده است، چه کرده است و چطور میتواند تجهیز بکند، به ما نمیگفتند که ادعیه برای چیست.
بیانات حضرت امام ۶۱/۰۳/۳۱
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«تقوا و پرهيزكارى» چگونه انسان را به بهشت می رساند؟
🔹یکی از عوامل ورود به #بهشت، #تقوا و پرهيزكارى است كه در آيات فراوانى از #قرآن_مجيد نيز روى آن تكيه شده است، از جمله در «آیه ۶۳ سوره مريم» بعد از اشاره «جَنَّاتُ عَدْنٍ»؛ (باغ هاى جاودانه بهشت) و بخشى از نعمت هاى آن مى فرمايد: «تِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي نُورِثُ مِنْ عِبادِنَا مَنْ كانَ تَقِيّاً» [۱] (اين همان بهشتى است كه ما به ارث به بندگان پرهيزكار خود مى بخشيم). مى دانيم در نظام ارزشى #اسلام، #تقوا موقعيت بسيار والايى دارد، همانگونه كه در «آيه ۱۳ سوره حجرات» كه به عنوان يك شعار اسلامى مشهور شده است مى خوانيم: «اِنَّ اَكْرَمَكُمْ عِنْدَ الله اَتْقاكُمْ» (گرامی ترين شما نزد خدا #پرهيزكارترين شماست).
🔹با اين حال جاى تعجب نيست كه در آيات فراوانى از #قرآن_مجيد، #تقوا در حقيقت به عنوان #كليد_بهشت شناخته شده و مى دانيم تقوا به معناى #خويشتندارى و پرهيز از #گناهان و هرگونه #تخلّف در برابر فرمان خدا و حقّ و عدالت است؛ يا به تعبير ديگر آن حالت #خداترسى_باطنى و كنترل درونى است، كه انسان را از هرگونه #آلودگى بازمىدارد، يعنى چنان #مفهوم_جامعى دارد كه انجام همه وظایف الهى و اخلاقى انسان را فرا مى گيرد. تعبير به «تلك» در آغاز آيه - كه اشاره به دور است - در واقع اشاره اى است به عظمت #مقام_بهشت، گويى آنچنان والاست كه از دسترسى فكر و انديشه ما فراتر است.
🔹تعبير به #ارث ممكن است اشاره به يكى از نكات زير باشد: ۱) «ارث» به معناى هرگونه #تمليك_پايدار است؛ زيرا تنها ملكى كه قابل فسخ و بازگشت نيست، ملكى است كه از طريق #ارث به انسان مى رسد، #بهشت براى پرهيزكاران نيز چنين است. ۲) #وراثت بيش از آنكه جنبه قانونى و تشريعى داشته باشد، جنبه #تكوينى و #طبيعى دارد، كه طبق آن، صفات پدران و مادران به فرزندان منتقل مى گردد، بنابراين منظور از تعبير به #ارث در آيه فوق، وجود يك «رابطه معنوى تكوينى» ميان #تقوا و #بهشت است.
🔹۳) اموالى كه به #ارث مى رسد، اموالى است كه معمولا انسان براى آن زحمتى نكشيده؛ گويى #نعمتهای_بهشتى آنچنان عظيم است كه #اعمال_پرهيزكاران در مقابل آن كاملا ناچيز محسوب مى شود، مثل اينكه #بهشت را بدون زحمت و مجاناً به آنها داده اند؛ چرا كه زحمات آنها در برابر اين نعمت، بسيار كم اهمّيّت است، و به تعبير ديگر درست است كه اعمال انسان و #تقواى او پايه استحقاق بهشت است؛ ولى «عظمت نعمت هاى بهشتى» چنان است كه گويى رايگان به پرهيزكاران داده مى شود. اينجاست كه مى گوييم #پاداشهاى_الهى در عين اسحقاقى بودن، جنبه #تفضّلى نيز دارد.
🔹۴) در روايت پر معنايى از #رسول_اکرم (صلی الله علیه و آله) در تفسير اين مطلب مى خوانيم: «مَا مِنْ اَحَدٍ اِلَّا وَ لَهُ مَنْزِلٌ فِي الْجَنَّةِ وَ مَنْزِلٌ فِی النَّارِ!: فَاَمَّا الْكافِرُ فَيَرِثُ الْمُؤْمِنَ مَنْزِلَهُ مِنَ النّارِ وَ الْمُؤْمِنُ يَرِثُ الْكافِرَ مَنْزِلَهُ مِنَ الْجَنّةِ» (هر #انسانى #منزلگاهى در #بهشت و منزلگاهى در #جهنّم دارد، #كافران، منزلِ دوزخى مؤمنان را به ارث مى برند و #مؤمنان، جايگاه بهشتىِ كافران را!). اين تعبير به خوبى نشان مى دهد كه همه #انسانها آزاد آفريده شده اند، هم استعداد #بهشتى_شدن را دارند و هم #دوزخى_شدن را و اين بسته به انتخاب خود آنهاست. [۳]
پی نوشت:
[۱] آيات زير نيز اشاره به رابطه «تقوا» و «ورود در بهشت» دارد: آل عمران، ۱۵، ۱۳۳ و ۱۹۸؛ رعد، ۳۵؛ حجر، ۴۵؛ نحل، ۳۱؛ فرقان، ۱۵؛ شعراء، ۹۰؛ زمر، ۲۰ و ۷۳؛ دخان، ۵۱؛ محمّد، ۱۵؛ ق، ۳۱؛ ذاريات، ۱۵ و آيات ديگر.
[۲] تفسير نور الثقلين، عروسى حويزى، انتشارات اسماعيليان، چ ۴، ج ۲، ص ۳۱
[۳] تعبير به «ارث» در مورد بهشت منحصر به آيه فوق نيست و در سور مؤمنون، آيات ۱۰ و ۱۱؛اعراف، ۴۳؛ زخرف، ۷۲؛ شعراء، ۸۵ نيز آمده است و اين يك تعبير پرمعناست.
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، چ ۹، ج ۶، ص ۱۵۴
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#تقوا #پرهيزكاری #بهشت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام حسین (عليه السلام):
🔸«وَ يْحَكُمْ يا شِيعَةَ آلِ اَبى سُفْيانَ، اِنْ لَمْ يَكُنْ لَكُمْ دِيْنٌ وَ كُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ فَكُونُوا اَحْـراراً فِى دُنْيـاكُمْ».
🔹«واى بـر شـما اى پيـروان آل ابی سـفيان، اگر #دين نداريد و از روز #قيامت نمى ترسيد، پس حداقلّ در دنياى خودتان #آزادمرد باشيد».
📕بحارالانوار، ج ۴۵، ص ۵۱
#امام_حسین
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا امام سجاد (علیه السلام) قیام مختار را تأیید کرد؟ چرا مختار بعد از کشتن قاتلان شهدای کربلا، حکومت را به امام سجاد (علیه السلام) واگذار نکرد؟
🔹درباره #مختار و انگیزه او در این قیام و اینکه چرا حکومت را به #امام_سجاد (ع) واگذار نکرد، قضاوتهای گوناگون شده است؛ و ما در اینجا در صدد تحلیل قیام مختار و مسائل پیرامون آن نیستیم. اما به هر حال مطالبی که در تاریخ و روایات نقل شده، نشانگر آن است که هرچند #امام_سجاد (ع) خود مستقیماً وارد نبرد با قاتلان پدرشان نشدند، اما اینکه گروهی توانسته بودند بخشی از انتقام خون #شهدای_عاشورا را بگیرند، تا حدودی رضایت خاطر حضرتشان را جلب کرده بود. از طرفی میتوان گفت که #قیام_مختار یکی از نتایج نفرین امام حسین (ع) علیه کوفیان بود.
🔹#امام_حسین (ع) در دعایی عرضه داشت: «پروردگارا! آن جوان ثقفی را بر آنان مسلط کن تا جام تلخ مرگ و ذلت را به ایشان بچشاند. از قاتلان ما کسی را باقی نگذارد ... انتقام مرا و دوستان و خاندان و شیعیانم را از اینان بگیرد...». [۱] #مختار پس از قیام نافرجام سلیمان بن صرد (رهبر نهضت توّابین) [۲]، شیعیان را آماده نبرد ساخت. او میدانست اگر بخواهد حرکتش به نتیجه برسد، باید یکی از اعضای خاندان پیامبر آنرا رهبری کند یا دست کم، جنبش به نام او آغاز شود؛ چه کسى براى این کار مناسب است؟ #امام_سجاد (ع)؛ و اگر او نپذیرد؟ #محمد فرزند على بن ابیطالب عموى امام سجاد (ع). [۳]
🔹#مختار به هر دو نامه نوشت؛ #امام_سجاد (ع) که بیوفایی عراقیان و رنگپذیری آنان را دیده بود و میدانست به گفته پدر بزرگوارش این مردم «دین را تا آنجا میخواهند که زندگانی خود را بدان سر و سامان دهند و هنگام آزمایش پای پس مینهند» [۴] به #مختار پاسخ مساعد نداد. اما تنها تا آنجا که کار او با کیفر قاتلان پدرش مربوط میشد، کردار او را تصویب نمود؛ وقتی #مختار سر عبیدالله بن زیاد و عمر بن سعد را نزد او فرستاد، #امام (ع) به سجده رفت و گفت: «سپاس مخصوص آن خدایى است که انتقام ما را از دشمنانمان گرفت. خدا به #مختار جزاى خیر عطا فرماید». [۵]
🔹یعقوبی مینویسد: مختار سر عبیدالله بن زیاد را نزد علی بن الحسین (ع) به مدینه فرستاد و به پیک خود گفت: بر در خانه حضرتش بنشین، همین که دیدی در خانه گشوده شد و مردم به درون خانه رفتند، بدان که هنگام غذا خوردن او است، تو هم به درون خانه برو! پیک چنان کرد، و چون داخل خانه شد، بانگ برداشت: ای خانواده نبوّت و معدن رسالت و محل فرود فرشتگان و منزل وحی! من فرستاده مختار پسر ابوعبیده هستم و این سر پسر زیاد است که برای شما آوردهام. با شنیدن این بانگ، فریاد از زنان بنی هاشم برخاست و چون علی بن الحسین (ع) سر عبیدالله را دید، گفت: «دوزخ جای او باد!». بعضی گفتهاند: علی بن الحسین (ع) را پس از مرگ پدرش جز آن روز خندان ندیدند. [۶]
🔹اما چرا #امام_سجاد (ع) بعد از این پیروزیها، خود #حکومت را در دست نگرفتند؟ در این زمینه باید گفت: اولاً: با تحلیلی که #امامزینالعابدین (ع) از وضعیت موجود داشتند، زمینه و شرایط را برای بدست گرفتن خلافت آماده نمیدیدند و به همین دلیل به گسترش فرهنگ اسلامی از راههای دیگر روی آوردند و با سلاحی چون سلاح #دعا توانستند اهداف بلند خود و #معارف_اهلبیت را به گوش همه برسانند؛ از اینرو، اگرچه #امام_سجاد (ع) هیچ دلخوشی از حکومت مرکزی نداشتند، اما بعد از شهادت امام حسین (ع) سیاستشان این بود که از طرفی خود مستقیماً با حکومت مرکزی درگیر نشوند و از طرفی در مقابل افرادی که علیه آنان قیام کرده بودند نیز موضع منفی نداشته باشند.
🔹ثانیاً: با وجود جوّ #خفقان و اختناق، انتظار ارتباط علنی میان #امام_سجاد (ع) و #مختار بیمورد بود؛ لذا امام (ع) شخصاً از رهبری قیام سر باز زد. #مختار نیز نمیتوانست امام (ع) را به عنوان رهبر قیام معرفی نماید؛ چون #امام_سجاد (ع) در حجاز بودند و حجاز در تسلط آل زبیر بود که با امام سجاد (ع) و دیگر بنی هاشم رابطه خوبی نداشتند. ثالثاً: گرچه #مختار از #قاتلانامامحسین (ع) انتقام گرفته و حکومتی در کوفه تشکیل داده بود، اما با توجه به اینکه با دشمنان زیادی در حال نبرد بود، حکومت او هنوز تثبیت نشده بود، تا آنرا به #امام_سجاد (ع) تحویل دهد.
پی نوشتها؛
[۱]بحارالانوار، ج۴۵ ص۱۰ دار إحیاء التراث العربی چ۲
[۲]ر.ک: «قیام توابین، خونخواهان امام حسین»، سؤال ۳۰۲۳۵ سایت
[۳]شهیدى، سیدجعفر، زندگانى على بن الحسین(ع)، ص۹۲، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چ۱۰
[۴]تحف العقول عن آل الرسول، ص۲۴۵، دفتر انتشارات اسلامی، چ۲
[۵]کشی، محمدبن عمر، اختیار معرفة الرجال (رجال کشّی)، ص۱۲۷، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چ۱
[۶]یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، ج۲، ص۲۵۹، دار صادر، چ۱، بیتا
منبع: اسلام کوئست
#عاشورا #کربلا #مختار
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد