✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا امام سجاد (علیه السلام) قیام مختار را تأیید کرد؟ چرا مختار بعد از کشتن قاتلان شهدای کربلا، حکومت را به امام سجاد (علیه السلام) واگذار نکرد؟
🔹درباره #مختار و انگیزه او در این قیام و اینکه چرا حکومت را به #امام_سجاد (ع) واگذار نکرد، قضاوتهای گوناگون شده است؛ و ما در اینجا در صدد تحلیل قیام مختار و مسائل پیرامون آن نیستیم. اما به هر حال مطالبی که در تاریخ و روایات نقل شده، نشانگر آن است که هرچند #امام_سجاد (ع) خود مستقیماً وارد نبرد با قاتلان پدرشان نشدند، اما اینکه گروهی توانسته بودند بخشی از انتقام خون #شهدای_عاشورا را بگیرند، تا حدودی رضایت خاطر حضرتشان را جلب کرده بود. از طرفی میتوان گفت که #قیام_مختار یکی از نتایج نفرین امام حسین (ع) علیه کوفیان بود.
🔹#امام_حسین (ع) در دعایی عرضه داشت: «پروردگارا! آن جوان ثقفی را بر آنان مسلط کن تا جام تلخ مرگ و ذلت را به ایشان بچشاند. از قاتلان ما کسی را باقی نگذارد ... انتقام مرا و دوستان و خاندان و شیعیانم را از اینان بگیرد...». [۱] #مختار پس از قیام نافرجام سلیمان بن صرد (رهبر نهضت توّابین) [۲]، شیعیان را آماده نبرد ساخت. او میدانست اگر بخواهد حرکتش به نتیجه برسد، باید یکی از اعضای خاندان پیامبر آنرا رهبری کند یا دست کم، جنبش به نام او آغاز شود؛ چه کسى براى این کار مناسب است؟ #امام_سجاد (ع)؛ و اگر او نپذیرد؟ #محمد فرزند على بن ابیطالب عموى امام سجاد (ع). [۳]
🔹#مختار به هر دو نامه نوشت؛ #امام_سجاد (ع) که بیوفایی عراقیان و رنگپذیری آنان را دیده بود و میدانست به گفته پدر بزرگوارش این مردم «دین را تا آنجا میخواهند که زندگانی خود را بدان سر و سامان دهند و هنگام آزمایش پای پس مینهند» [۴] به #مختار پاسخ مساعد نداد. اما تنها تا آنجا که کار او با کیفر قاتلان پدرش مربوط میشد، کردار او را تصویب نمود؛ وقتی #مختار سر عبیدالله بن زیاد و عمر بن سعد را نزد او فرستاد، #امام (ع) به سجده رفت و گفت: «سپاس مخصوص آن خدایى است که انتقام ما را از دشمنانمان گرفت. خدا به #مختار جزاى خیر عطا فرماید». [۵]
🔹یعقوبی مینویسد: مختار سر عبیدالله بن زیاد را نزد علی بن الحسین (ع) به مدینه فرستاد و به پیک خود گفت: بر در خانه حضرتش بنشین، همین که دیدی در خانه گشوده شد و مردم به درون خانه رفتند، بدان که هنگام غذا خوردن او است، تو هم به درون خانه برو! پیک چنان کرد، و چون داخل خانه شد، بانگ برداشت: ای خانواده نبوّت و معدن رسالت و محل فرود فرشتگان و منزل وحی! من فرستاده مختار پسر ابوعبیده هستم و این سر پسر زیاد است که برای شما آوردهام. با شنیدن این بانگ، فریاد از زنان بنی هاشم برخاست و چون علی بن الحسین (ع) سر عبیدالله را دید، گفت: «دوزخ جای او باد!». بعضی گفتهاند: علی بن الحسین (ع) را پس از مرگ پدرش جز آن روز خندان ندیدند. [۶]
🔹اما چرا #امام_سجاد (ع) بعد از این پیروزیها، خود #حکومت را در دست نگرفتند؟ در این زمینه باید گفت: اولاً: با تحلیلی که #امامزینالعابدین (ع) از وضعیت موجود داشتند، زمینه و شرایط را برای بدست گرفتن خلافت آماده نمیدیدند و به همین دلیل به گسترش فرهنگ اسلامی از راههای دیگر روی آوردند و با سلاحی چون سلاح #دعا توانستند اهداف بلند خود و #معارف_اهلبیت را به گوش همه برسانند؛ از اینرو، اگرچه #امام_سجاد (ع) هیچ دلخوشی از حکومت مرکزی نداشتند، اما بعد از شهادت امام حسین (ع) سیاستشان این بود که از طرفی خود مستقیماً با حکومت مرکزی درگیر نشوند و از طرفی در مقابل افرادی که علیه آنان قیام کرده بودند نیز موضع منفی نداشته باشند.
🔹ثانیاً: با وجود جوّ #خفقان و اختناق، انتظار ارتباط علنی میان #امام_سجاد (ع) و #مختار بیمورد بود؛ لذا امام (ع) شخصاً از رهبری قیام سر باز زد. #مختار نیز نمیتوانست امام (ع) را به عنوان رهبر قیام معرفی نماید؛ چون #امام_سجاد (ع) در حجاز بودند و حجاز در تسلط آل زبیر بود که با امام سجاد (ع) و دیگر بنی هاشم رابطه خوبی نداشتند. ثالثاً: گرچه #مختار از #قاتلانامامحسین (ع) انتقام گرفته و حکومتی در کوفه تشکیل داده بود، اما با توجه به اینکه با دشمنان زیادی در حال نبرد بود، حکومت او هنوز تثبیت نشده بود، تا آنرا به #امام_سجاد (ع) تحویل دهد.
پی نوشتها؛
[۱]بحارالانوار، ج۴۵ ص۱۰ دار إحیاء التراث العربی چ۲
[۲]ر.ک: «قیام توابین، خونخواهان امام حسین»، سؤال ۳۰۲۳۵ سایت
[۳]شهیدى، سیدجعفر، زندگانى على بن الحسین(ع)، ص۹۲، دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چ۱۰
[۴]تحف العقول عن آل الرسول، ص۲۴۵، دفتر انتشارات اسلامی، چ۲
[۵]کشی، محمدبن عمر، اختیار معرفة الرجال (رجال کشّی)، ص۱۲۷، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چ۱
[۶]یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، ج۲، ص۲۵۹، دار صادر، چ۱، بیتا
منبع: اسلام کوئست
#عاشورا #کربلا #مختار
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️فضیلت گریه بر مصائب اهل بیت علیهم السلام
🔹#بکاء بر مصائب #اهل_البیت علیهم السلام و به خصوص #سیدالشهدا علیه السلام شاید از آن قبیل مستحباتی باشد که مستحبّی افضل از آن نیست! «بکاء مِن خَشیَةِ الله» (گریه از ترس خداوند)، هم همین جور است، شاید افضل از آن نباشد!
📕نکتههای ناب، ص٦٣
منبع: وبسایتمرکزتنظیمونشرآثار آیتالله العظمی بهجت
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️شیوه های مبارزه با فتنه و فتنه گران
🔸در پاسخ به مسئله، مبنی بر شیوههای مبارزه با #فتنه، میتوان گفت، برای شناخت راهها و #روشهای_مبارزه با فتنه ابتدا بایستی، #ریشه های فتنه و #علل_شکلگیری آن را مورد بررسی قرار داد، و سپس بر اساس این مبانی و ریشهها به #مقابله با آن پرداخت. شما تا زمانی که ندانید، ریشه های به وجود آمدن یک #فتنه چیست، شاید نتوانید به علاج آن بپردازید. #شناخت_ریشهها باعث میشود، از هدر رفت سرمایههای مادی و معنوی که در برخورد با #فتنه بکار گرفته میشود، جلوگیری نمود. بر این اساس میتوان موارد زیر را به عنوان مهمترین روشهای مقابله با فتنه مدنظر قرار داد:
1⃣یکی از اولیهترین راهها در این مقابله، همانگونه که در ابتدا نیز ذکر شد، #شناخت_ریشهها و از بین بردن ریشههای فکری و عملی فتنه و فتنه گران است.
2⃣از دیگر روشها که به نظر میآید از اهمیت قابل توجهی نیز برخوردار باشد، #پیشگیری قبل از بروز باشد. به این معنی که #نخبگان_جامعه بایستی بر اساس میزان توجهی که نسبت به مسائل اجتماعی و سیاسی دارند، با به کارگیری #تمهیدات_مناسب، جلوی بروز و ظهور هرگونه #فتنه را در جامعه بگیرند. این امر نه با زور و قدرت مادی، بلکه با #قدرت_معنوی و #فرهنگی مبنی بر «بالابردن سطح فرهنگی جامعه» امکانپذیر است.
3⃣سومین راهکار، تقویت فکری و فرهنگی #جریانهایی است که نقش رهبری و #هدایت_جامعه را بر عهده دارند. این جریانها تنها چهرههای برجسته سیاسی یا علمی نیستند، بلکه در تمامی مراتب، اعم از روحانی محل، منطقه، اساتید دانشگاهها و افراد تحصیلکرده و اثرگذار در هر محفل سیاسی ـ اجتماعی بایستی دارای آگاهیهای قابل توجهی باشند، تا «هجمهها و تندبادهای فتنهانگیز» نتواند از میان ایشان یارگیری کند. زیرا که #انحراف این جریانها به معنی انحراف و از راهبیرون شدن بخشهای قابل توجهی از #جامعه است.
4⃣از دیگر راهکارهای مقابله با #فتنه، گوش سپردن به نظرات افراد و #نخبگانی است که از نظر فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی، امتحان خود را در مراحل مختلف پس داده باشند و #جامعه اطمینان معقولانهای به نظرات ایشان داشته باشد.
5⃣بالابردن سطح #بصیرت و بینش در #آحاد_جامعه که این امر در خصوص اقشار تحصیل کرده از اهمیت قابل توجهی برخوردار میشود. از جمله راهکارهای بالابردن سطح #بصیرت و بینش، مطالعه نظاممند تاریخ است. شناخت #تحولات_تاریخی و ریشههای آن در بسیاری از مواقع مشابهت هایی نیز با مسائل معاصر خواهد داشت که شناخت آن #بصیرت و تجربهای مناسب برای مقابله به انسان میدهد.
6⃣توجه به ندای «رهبران دینی جامعه» که به دلیل ضمانت فکری که در مورد ایشان بیشتر وجود دارد، راحتتر میتوان بر اساس نظرات ایشان #راه_صواب را دید.
7⃣یکی دیگر از راههای مقابله با #فتنه را میتوان از فرمایش حضرت #امام_حسین (علیه السلام) در ظهر #عاشورا، به دست آورد. ایشان پس از اینکه نصیحت هایشان در سپاهیان سیاهدل یزید اثری نبخشید، در تحلیل این امر فرمودند؛ شکم هایشان از #مال_حرام پر شده، دیگر یارای شنیدن سخن حق را ندارد. از این فرمایش، میتوان تحلیل کرد که یکی از ریشه های پیدایش یک #فتنه، زیاد شدن #انحرافات، و به خصوص خوردن #لقمه_حرام است. بر این اساس میتوان گفت، یکی از راهکارهای مهم در از بین بردن فتنه، توجه به #مسائل_معنوی و دینی درون خانواده و بهرهمندی از #لقمه_حلال است.
منبع: پرسمان
#فتنه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️مبارزه با فساد
🔹مبارزهی با #فساد خیلی مسئلهی مهمّی است که بایستی کانال های فساد و مجاری فساد بسته بشود که این در واقع به معنای اصلاح کردن نظام بانکی و اصلاح کردن گمرک و امثال اینها است که بایستی راه #فساد بکلّی بسته بشود.
بیاناتمقاممعظمرهبری ۱۴۰۰/۰۱/۰۱
منبع؛ وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️حجاب و عفاف؛ مسئله چیست؟ (بخش اول)
🔸#حجاب و #عفاف از واژه های پر بسامد در فرهنگ دینی و ملی ما است. بدون شک #وجوب_حجاب از احکام شناخته شده شرعی، و #عفاف از پسندیده ترین سجایای اخلاقی است. اما مفهوم این دو واژه چیست؟ چه رابطه ای دارند؟ فلسفه و مبنای لزوم آنها کدام است؟ پیشینه تاریخی و #وظیفه_حاکمیت در قبال آن چیست؟
💠معنای حجاب و عفاف
🔹#حجاب واژه ای است عربی که در بستر اصلی خود کمتر به معنای پوشش زنان به کار رفته است. نتیجه تحقیق استاد مطهری در کتاب «مسئله حجاب» پیرامون معنایِ این واژه این است که کلمه #حجاب در دو معنا استعمال می شود؛ هم به معنی #پوشیدن و هم به معنی #پرده، و البته اکثراً در همین معنای دوم به کار می رود. این کلمه از آن جهت مفهوم پوشش میدهد که پرده، وسیله پوشش است. شاید بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوششی حجاب نیست، آن پوششی #حجاب نامیده میشود که از طریق پشت پرده واقع شدن صورت گیرد.
🔹#عفاف نیز واژه ای عربی است که از فرهنگ اسلامی وارد زبان فارسی شده است. #عفاف را به «خود نگهداری و بازداشتن نفس» از #محرمات و خواهش های شهوانی، ترجمه کرده اند. ابن منظور در لسان العرب می گوید: «#عفّت، خود نگهداری از غیر حلال، کارهای #حرام و #طمع های پست است؛ #عفتپیشگی یعنی خود نگهداری». راغب در مفردات می گوید: «#عفّت حالت نفسانی است که مانع تسلّط شهوت بر انسان می گردد، و #انسان_عفیف کسی است که با تمرین و تلاش مستمر و پیروزی بر #شهوت، به این حالت دست یافته باشد». در قاموس قرآن آمده است: «#عفّت به معنای مناعت است و در شرح آن گفته اند: حالت نفسانی است که از غلبه شهوت باز دارد. پس باید #عفیف به معنای #خود_نگهدار و با مناعت باشد.»
💠رابطه حجاب و عفاف
🔹از مقایسه دو واژهی #حجاب و #عفاف معلوم می شود که هر دو در اصل معنای منع و جدایی مشترکاند. با این تفاوت که منع و بازداری در #حجاب مربوط به #ظاهر است، ولی منع و بازداری در #عفت، مربوط به #باطن و برخاسته از درون است؛ البته با توجه به تأثیر متقابل ظاهر و باطن بر یکدیگر، بین حجاب و #پوشش_ظاهری و عفت و #حیای_باطنی ارتباط وجود دارد؛ به این مفهوم که هر چه حجاب و #پوشش_ظاهری بیشتر و بهتر باشد، در تقویت و #پرورش_عفت، تأثیر بیشتری دارد؛ و هر چه #عفت_درونی و باطنی بیشتر باشد، حجاب و #پوشش_ظاهری هم بیشتر و بهتر خواهد بود. از مجموع تعالیم دینی و اخلاقی چنین فهمیده می شود که مبنای #حجاب (پوشش) ظاهری همان #عفت و حیای درونی است و به همین دلیل ریشه و اساس آن است.
💠حجاب در اسلام
🔹#پوشیده_ماندن از #نامحرمان دستور صریح #قرآن است. قرآن کریم خطاب به پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «به #بانوان_باایمان بگو چشمهای خود را فرو پوشند و عورتهای خود را از نگاه دیگران پوشیده نگاه دارند و زینتهای خود را، جز آن مقداری که ظاهر است، آشکار نسازند و روسریهای خود را بر سینه افکنند و زینتهای خود را آشکار نسازند...»؛
🔹افزون بر آن، در آیات دیگری، «پوشیدگی کامل اندام»، «با وقار و به دور از تحریک سخن گفتن» و «دوری از آرایشهای شبیه به دوران جاهلیت»، توصیه شده است. افزون بر این، وجود #دستورهای_دینی و احادیث متعدد و معتبر در این زمینه جای هیچ تردیدی را باقی نگذاشته است؛ تا آنجا که بدون شک، #پوشش_زن در برابر مردان بیگانه، یکی از #ضروریاتدیناسلام است و انکار اصلِ آن از نظر فقهی، موجب خروج از دین است. #ادامه_دارد...
نویسنده: دکتر محسن اسماعیلی حقوقدان و عضو پیشین حقوقدان شورای نگهبان
تنظیم و منبع: تبیان
#حجاب
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️دقت در امر سپردن مناصب کلیدی به افراد
🔹آنهایی که در خانههای مجلل، راحت و بی درد آرمیده اند و فارغ از همه رنجها و مصیبت های جانفرسای ستون محکم انقلاب و پابرهنه های محروم، تنها ناظر حوادث بوده اند و حتی از دور هم دستی بر آتش نگرفته اند، نباید به #مسئولیتهای_کلیدی تکیه کنند، که اگر به آنجا راه پیدا کنند چه بسا #انقلاب را یکشبه بفروشند،
🔹و حاصل همه زحمات ملت ایران را بر باد دهند، چرا که اینها هرگز عمق راه طی شده را ندیدهاند و فرق و سینه شکافته نظام و ملت را به دست از خدا بی خبران مشاهده نکردهاند و از همه زجرها و غربت های مبارزان و التهاب و بیقراری مجاهدان که برای مرگ و نابودی ظلم بیگانگان دل به دریای بلا زدهاند، غافل و بیخبرند.
📕صحیفه امام، ج ۲۰، ص ۳۳۳
منبع: پرتال امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️مؤمنین چه تکالیف و وظايفی نسبت به امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر عهده دارند؟
🔸#مؤمنین در مورد #حضرت_مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و موقعيت آن حضرت #وظايف_سنگينى بر عهده دارند که به برخى از آنها اشاره مى كنيم:
1⃣«ايمان به حتمى بودن خروج #حضرت_مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)»؛ در روايات اهل سنت مى خوانيم كه #پيامبر_اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «هر كس منكر خروج #مهدى شود به آنچه بر #محمد نازل شده كفر ورزيده است». [۱]
2⃣«صبورى و تمسك به دين حق در فتنه ها»؛ #امام_صادق (عليه السلام) فرمود: «خوشا به حال كسى كه در غيبت #قائم ما متمسك به امر ما شده و قلب او بعد از هدايت منحرف نشود». [۲]
3⃣«تمسك به ولايت امام غايب»؛ امام باقر (عليه السلام) از #رسول_اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل كرده كه فرمود: «خوشا به حال كسى كه #قائم اهل بيت مرا درك كند و در #غيبت او قبل از قيامش به او #اقتدا كند و...». [۳]
4⃣«طلب معرفت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از خداوند متعال»؛ شيخ كلينى (ره) به سند خود از ابوبصير نقل كرده كه #امام_باقر (عليه السلام) به من فرمود: «آيا #امامت را شناخته اى؟ عرض كردم آرى به خدا سوگند قبل از آنكه از كوفه خارج شوم، فرمود: همین تو را بس است». [۴]
5⃣«تجديد بيعت و ثبات بر اطاعت»؛ در دعاى عهد از #امام_صادق (عليه السلام) مى خوانيم: «بار خدايا همانا من براى او [حضرت مهدى] در اين روزم عهد و پيمان و بيعتى را در گردنم تجديد مى كنم، بيعتى كه از آن بازنگشته و هرگز آن را زايل نمیسازم، بار خدايا مرا از ياران و كمك كاران و مدافعين از آن حضرت قرار بده»؛ [۵] که در اين دعا سخن از #تجديد_عهد با امام خود در هر روز است.
6⃣«مقابله با شبهات و اشكالات»؛ #امام_صادق (عليه السلام) در حديثى فرمود: «پس خود را از شك و #ترديد دور كنيد و از شك ها بپرهيزيد، شما بر حذر شديد، پس #حَذَر كنيد و من توفيق و ارشاد شما را از خداوند خواستارم». [۶]
7⃣«كمك و يارى برادران مؤمن»؛ #امام_صادق (عليه السلام) در حديثى آيه «وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» در «سوره عصر» را بر مواسات و هميارى برادران دينى منطبق ساخته اند. [۷] در تفسير امام عسكرى (عليه السلام) آمده است: هر كس #متكفل #يتيمى براى ما شود كه محنت استتار ما او را وامانده كرده و از علوم ما كه به دستش رسيده او را سرشار كند، تا اينكه ارشاد شده و هدايت يابد، خداوند متعال در حق او مى فرمايد: «اى بنده كريم كه يارى كننده اى، من از تو در كرم سزاوارترم، اى ملائكه من براى او در بهشت به هر حرفى كه تعليم داده يك ميليون قصر قرار دهيد...». [۸]
8⃣«فريب نخوردن از مدعيان دروغين مهدويت»؛ #امام_صادق (عليه السلام) فرمود: «... و به طور حتم دوازده پرچم و دعوت مشتبه برپا خواهد شد كه از همديگر تشخيص داده نمى شود...». [۹]
9⃣«زياد دعا كردن براى تعجيل فرج»؛ حضرت مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در توقيعى كه در جواب سؤال هاى اسحاق بن يعقوب فرستادند فرموده اند: «زياد براى #تعجيل_فرج دعا كنيد؛ زيرا فرج شما در آن است». [۱۰]
🔟«اجتناب از جزع و بی تابی»؛ كلينى(ره) به سندش از #امام_صادق (عليه السلام) نقل كرده كه فرمود: «همانا مردم به جهت #عجله كردن در اين امر هلاك شدند، خداوند به خاطر عجله بندگان عجله نخواهد كرد؛ زيرا براى اين امر نهايتى است». [۱۱]
1⃣1⃣«وقت معين نكردن براى ظهور»؛ #امام_صادق (عليه السلام) فرمود: «همانا ما اهل بيت وقت معين نمى كنيم». [۱۲]
2⃣1⃣«دوست داشتن امام مهدى (عجل الله تعالی فرجه الشریف)»؛ در روايات فراوانى به #دوستى #اهل_بيت عصمت و طهارت (علیهم السلام) و از آن جمله #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سفارش شده است. اين به نوبه خود مى تواند در جلب توجه مردم به حضرت و پيروى از دستورات او و ديگر امامان تأثير بسزايى داشته باشد.
پی نوشتها؛
[۱] فرائد السمطين، مؤسسة المحمود، چ۱، ج۲، ص۳۳۴، ح۵۸۵. [۲] كمال الدين و تمام النعمة، اسلاميه، چ۲، ج۲، ص۳۵۸، باب۳۳. [۳] همان، ج۱، ص۲۸۶، باب۲۵. [۴] الكافی، دارالكتب الإسلامية، چ۴، ج۱، ص۱۸۵، ح۱۲. [۵] بحارالأنوار، دار إحیاء التراث العربی، چ۲، ج۹۹، ص۱۱۱، باب۷. [۶] همان، ج۵۱، ص۱۴۷، باب۶، ح۱۸. [۷] همان، ج۲۴، ص۲۱۴، باب۵۷، ح۱. [۸] التفسير المنسوب الى الامام العسكرى، مدرسه امام مهدى، چ۱، ص۳۴۲. [۹] كمال الدين و تمام النعمة، همان، ج۲، ص۳۴۷، باب۳۳. [۱۰] همان، ص۴۸۵، باب ۴۵. [۱۱] الكافی، همان، ص۳۶۹. [۱۲] همان، ص۳۶۸
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، چ هفتم، ص۴۳۱
• متن عربی روایات در منبع موجود است
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد
⭕️امام حسن عسکری (عليه السلام):
🔸«لا تُـمارِ فَيـَذْهَبَ بَهاءُكَ وَ لا تُمازِحْ فَيُجْتَرَءَ عَلَيْكَ».
🔹«#ستيزه و جدال مكن كه #آبرويت مى رود، و #شـوخى مكن كه بر تـو #گسـتاخ شوند».
📕بحارالانوار، ۷۸، ۳۷۰، ح ۱
#امام_عسکری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکموردرضایتنمیباشد