eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
426 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
👇👇👇👇 ✔️🔹داستان یک تصمیم⁉️ 🔵قال رسول الله (ص): «لا يُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَيْنِ» پیامبر(ص) فرمودند: مؤمن از یك سوراخ دوبار گزیده نمی شود. [مشكاةالانوار، علی طبرسی، ص551؛ كنزالعمال، متقی هندی، ج1 ص147 ح723] 👈از اینجا به بعد چند سؤال پیش می آید: 1️⃣سوال : «انگلیس و فرانسه نیز متعهد شدند تا از ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل جلوگیری کنند.» پس چرا پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل رفت❓ ✅جواب: جناب آقای‌حسن در کتاب خودشان [امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، ص 599] پاسخ می دهند: «اروپا در مذاکرات تهران تعهد کرده بود تا زمانی که فعالیت نطنز آغاز نشده است، از ارجاع پرونده هسته ای به شورای امنیت جلوگیری کند ولی در بهمن 1384 در شرایطی پرونده هسته ای به شورای امنیت ارجاع شد که نطنز در تعلیق بود بنابراین اروپا تعهد خود را نقض کرده بود.» جناب آقای‌حسن در قسمت دیگری از این کتاب [ص 611] نیز می نویسد: «در دولت نهم [دولت آقای احمدی نژاد] هم تعلیق نطنز هشت ماه ادامه یافت و حتی اگر شورای حکام به دلیل راه اندازی یو سی اف اصفهان، پرونده را به شورای امنیت ارجاع نمی داد و پرونده در آژانس می ماند، بی تردید نطنز به آن زودی راه اندازی نمی شد و مسیر مذاکرات ادامه می یافت. راه اندازی نطنز در واقع پاسخ به اقدام غیر منطقی شورای حکام آژانس بود ... اساسا دولت نهم در هیچ موردی تعلیق را به انتخاب خود نشکست، تعلیق اصفهان که در دولت هشتم شکسته شد و تعلیق نطنز هم به دلیل ارجاع پرونده به شورای امنیت شکسته شد.» 2️⃣سوال : مردم و رسانه ها از روند توافق پاریس مطلع بودند❓ همان توافقی که منجر به تعلیق کامل شد. ✅جواب: جناب آقای‌حسن پاسخ می دهند: «هیچ یک از تحولاتی که در این دو ماه و بیست روز به وقوع پیوست در آن مقطع رسانه ای نشد و بعد از آن نیز کمتر در رسانه ها مطرح شد. به عبارتی تاکنون در مورد اقدامات طرفین در این مدت که می توان از آن به عنوان "هشتاد روز بی خبری" یاد کرد، کمتر بحث شده است.» [امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، ص 283] 👇 @tabyinchannel
✔️🔹داستان یک ⁉️ 🔵قال رسول الله (ص): «لا يُلْدَغُ الْمُؤْمِنُ مِنْ جُحْرٍ وَاحِدٍ مَرَّتَيْنِ» پیامبر(ص) فرمودند: مؤمن از یك سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود. [مشكاةالانوار، علی طبرسی، ص551؛ كنز العمال، متقی هندی،ج1ص147ح723] 👇 ⚠️⚠️سخت یادمان باشد و یادمان باشد این قول یک اندیشمند را: « اشتباهی که تکرار شود دیگر یک اشتباه نیست؛ یک تصمیم است.» 3️⃣سوال : آیا اعضای تیم مذاکر کننده کشورمان، نگاهی مثبت و خوش بینانه به مذاکرات داشتند❓ ✅جواب: جناب آقای‌حسن پاسخ می دهند: «ذهنیت بدبینانه دیگری هم وجود داشت مبنی بر اینکه امریکا همواره به دنبال تحریم ایران و یا حتی حمله نظامی است و موضوع هسته ای بهانه ای است که آن را رها نخواهند کرد ... اما ذهنیت من این بود که با صبر و تحمل و حوصله و تدبیر، هم با آژآنس می توانیم مسایل را حل کنیم و هم با اروپا می توانیم به نوعی توافق دست یابیم.» [امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، ص 154] 4️⃣سوال : آیا اعضای تیم مذاکره کننده در سال 1382، خطوط قرمز ایران را رعایت کردند❓ آیا عبور از خطوط قرمز به خاطر بی تفاوتی مذاکره کنندگان ایرانی بود یا بدعهدی و رفتار مستکبرانه طرف غربی❓ ✅جواب: جناب آقای‌حسن پاسخ می دهند: « به البرادعی گفتم شما یک حقوقدان هستید من هم یک حقوقدانم. آیا از لحاظ حقوقی تعلیق غنی سازی غیر از توقف موقت گازدهی است؟ آیا نظر شما غیر از این است؟ گفت نه، دقیقا تعلیق گازدهی کافی است.» [همان، ص 166] «در ملاقات حضوری با مقام معظم رهبری هم جزییات را مطرح کردم، حتی توضیح دادم که کارشناسان می گویند اصلا تعلیقی صورت نگیرد، کار پیش نمی رود. وزرای سه کشور هم گفته اند که اگر تعلیقی در کار نیست سفر ما به ایران منتفی خواهد بود. توضیح دادم که نظر البرادعی هم در مورد تعلیق این است که تعلیق گازدهی نطنز کافی است. در نتیجه معظم له در این ملاقات با تعلیق در حد تعلیق گازدهی نطنز موافقت کردند.» [همان، ص 178] «پیشتر وزرای اروپایی در اجلاس بروکسل اصرار داشتند که ساخت قطعه و مونتاژ هم تعلیق شود که به آنها پاسخ منفی داده بودم اما به دلیل حوادثی که رخ داده بود، برای اینکه بتوانیم از مشکلات پیش آمده عبور کنیم و اروپایی ها را به موضع قبلی خود برگردانیم و در نتیجه در اجلاس مارس 2004 قطعنامه تندی علیه ما صادر نشود و هم چنین البرادعی را هم متقاعد کنیم که گزارش نامناسبی ارائه ندهد، شاید تنها راهل حل برای کنترل شرایط پیش آمده همکاری بیشتر با آژانس در زمینه تعلیق بود. لذا قرار شد تفسیر آژانس از تعلیق موارد مرتبط با غنی سازی را که شامل ساخت قطعه و مونتاژ هم می شد بپذیریم.» [ص 240] 👇👇👇👇
۰
سکوت درمانی ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ !.. ﻫﻨﮕﺎﻣﯿﮑﻪ ﻧﻤﯿﺪﺍﻧﯽ ﭼﻪ ﺑﮕﻮﯾﯽ، ﭼﻪ ﭘﺎﺳﺦ ﺩﻫﯽ ﻭ ﯾﺎ ﭼﻄﻮﺭ ﺑﮕﻮﯾﯽ, ﻓﻘﻂ ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ! ﮔﺎﻫﯽ ﻧﮕﻔﺘﻦ ﺷﯿﺮﯾﻦ ﺗﺮ ﺍﺯ ﮔﻔﺘﻦِ ﺳﺨﻨﺎﻥِ ﺁﺷﻔﺘﻪ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻟﺤﻈﻪ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺳﺒﮏ ﻣﯿﮑﻨﺪ ... ﺩﺭ ﺁﻥ ﻟﺤﻈﻪ ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ . ﯾﮏ ﻭﻗﺘﻬﺎﯾﯽ ﺳﻌﯽ ﮐﻦ ﭼﺸﻤﺎﻧﺖ ﺭﺍ ﺑﺒﻨﺪﯼ ﺑﺮ ﺣﺮﻓﻬﺎﯼ ﻧﯿﺶ ﺩﺍﺭ، ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻨﯽ ﻭ ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻧﺖ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺩﻫﯽ ﺳﮑﻮﺕ ﺭﺍ ﺗﻤﺮﯾﻦ ﮐﻨﺪ ... ﺁﻥ ﺭﻭﺯﻫﺎ ﮐﻪ ﻧﻔﻬﻤﯿﺪﯼ ﭼﻪ ﺷﺪ ﻭ ﺍﺯ ﮐﺠﺎ ﺑﺮ ﺳﺮﺕ ﺁﻭﺍﺭِ ﻣﺼﯿﺒﺖ ﺁﻣﺪ، ﮐﺴﯽ ﺭﺍ ﻣﻘﺼﺮ ﻧﮑﻦ, ﺳﮑﻮﺕ ﮐﻦ ﺗﺎ ﺩﻟﯿﻞِ ﺍﺻﻠﯽ ﺭﺍ، ﺩﺭ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﯿﺎﺑﯽ ! ﺩﻗﯿﻘﻪ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺣﺲِ ﺍﻧﻔﺠﺎﺭ ﺩﺭ ﺳﻠﻮﻟﻬﺎﯾﺖ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺩﺭﻭﻥ ﻣﯿﺨﻮﺭﺩ, ﺳﮑﻮﺕ ﺭﺍ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﮐﻦ, ﮐﻪ ﺫﻫﻨﺖ ﺑﺎ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﺖ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺗﺼﻤﯿﻤﯽ ﺩﺭﺳﺖ ﺑﮕﯿﺮﺩ . ﯾﮏ ﻭﻗﺖ ﻫﺎﯾﯽ " ﺳﮑﻮﺕ" ﭘﺎﺳﺦِ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺩﺭﺩﻫﺎﺳت
+ روز قربان، روزی پر خاطره است••• + روزی که بوی بندگی خالص ابراهیم(ع) و اسماعیل(ع) را می دهد••• + روزی که قرنها پیش پدر و پسری ، سرافراز از امتحانی بزرگ ، مدال افتخار به سینه آویختند و عید بزرگ اضحی و آیین ذبح قربانی، با ایثار آنان و هدیه بهشتی جبرئیل به یادگار ماند. ◀️ ••• پیامبراکرم و همراهان در منا قربانی کردند••• ◀️ ••• پس از آن پیامبر پیروان خویش را مخاطب قرار داده و فرمود: 💠" چند صباحی بیش ، از عمر من باقی نمانده و در فردای روزگار اگر نباشم، این برادرم علی علیه السلام است که در مقابل متخلفین خواهد ایستاد. "💠 ◀️ ••• سپس آنان را به امانت داری توصیه کرده ، فرمود : 💠" من دو چیز گرانبها در میان شما به امانت می گذارم که اگر به این دو چنگ زنید هرگز گمراه نخواهید شد. کتاب خدا و عترتم یعنی اهل بیتم . "💠 ◀️ ••• و این گفتار پیامبر به عنوان " حدیث ثقلین" جاودانه در تاریخ اسلام باقی ماند ••• 💠 ۸ روز تا عید سعید غدیر خم 💠 #روایت_غدیر #روزشمار_غدیر ۸
✅ارتباط عمقي و معرفتي  و ⭕️  از قرب به معناي نزديکي و گرفته شده، اوّلين  که در تاريخ بشر کنوني پذيرفته شد، مربوط به حضرت [۱] عليه السلام است. در ميان اقوام پيشين هم رسم بر اين بود که براي تقرّب به معبود يا معبودان خود قرباني کنند. اين مسأله ادامه يافت تا هنگامه نبوّت عليه السلام در اين هنگام ايشان ۳ مرتبه در رؤياي صادقه ديدند که ايشان را امر به ذبح فرزند مي فرمايند. آنگاه که يقين براي ايشان حاصل شد که رؤيا صادقه است، خود را براي اجراي آمده کردند ولي تيغ، گلوي فرزند ايشان عليه السلام را نبريد، و به امر الهي قوچي را به عنوان قرباني به جاي فرزندشان، ذبح کردند. که اين قضيّه مبناي  در هم قرار گرفت. 💠بعد از ذکر تاريخچه اجمالي  بايد مطالب ذيل را ذکر کنيم: 🔷اوّلا: در ما کلمه «قرباني» در مواردي ذکر شده مثل «الصلوة قربان کل تقيّ» نماز مايه تقرّب هر شخص به است. پس با توجه به روايت شريفه «قربان»، «آنچه مايه تقرّب الي الله» است، صرفاً در ذبح حيوان خاصّ خلاصه نمي شود بلکه مفهومي بسيار گسترده تر از آن دارد. و بالاترين و عالي ترين مصداق «قربان»، و کشتن و از بين بردن نفساني و اخلاقي است که در حديث شريف «موتوا قبل ان تموتوا» يعني بميريد پيش از آنکه شما را بميرانند، بدان اشاره شده دارد. معناي «موتوا» در حديث فوق اين است که نفسانيّت خود را ذبح کنيد و از منيّت ها و هواهاي نفساني کاملا جدا شويد تا به جوار دست يابيد. 🔷پيوند روز  با که مطلقه کليّه الهيّه است، اين است که در روز عيد قربان رذائل و هواهاي نفساني را در درون خود ذبح و قرباني کنيد تا با و پاکي روح، وارد، عيد ولايت مطلقه کليّه الهيّه حضرت امير ـ عليه السلام ـ شويد زيرا مسأله عليه السلام آن قدر پاک و طاهر است که، هرگز نمي تواند با آلودگي هاي باطني، قدم در آن نهاد و خود را از مواليان واقعي حضرت امير ـ عليه السلام ـ دانست. 🔷امّا خود با قطع نظر از ، به منزله آخرين جزء از علّت تامّه نسبت به مبعث ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ است. بلکه به منزله باطن يک چيز ظاهر و به منزله روح، نسبت به است، زيرا تمامي خيرات و سعادات مشروط به امير المومنين علي ـ عليه السلام ـ و فرزندانش ـ عليهم السلام ـ است. در روايات کثيره از طريق و اهل سنت وارد شده که نورهاي پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ يکي بود تا اين که در صلب عبدالله و عبدالمطلب از هم جدا گشته و خداوند، ولايت آنان را بر همه مردم واجب نموده است و اين ولايت در روز غدير آشکار شد،[۲] به همين جهت در آمده: «امروز «روز غدير» دينتان را برايتان کامل و نعمتم را بر شما تکميل و را براي شما انتخاب نمودم».[۳] 👇👇👇
👆👆👆 🔷البته نکته اساسي در پيوند عيد غدير و قربان آن است که در قرآن مي خوانيم: زماني که خداوند ـ عليه السلام ـ را به امتحانات گوناگون آزمود و ايشان همه آنها را به اتمام رساند، خداوند به ايشان فرمود: تو را براي مردم قرار دادم و او گفت آيا از ذريه من هم کسي به مي رسد، خداوند فرمود، عهد من «امامت و ولايت» به نمي رسد.[۴] از آيه شريفه فوق استفاده مي شود که حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ پس از تحمّل هاي سخت که از جمله مهم ترين آنها قرباني فرزند بود به رسيد، و اين امر نشانگر آن است که نقطه مشترک روز عيد قربان و روز عيد غدير از لحاظ معرفتي و با نگاهي عميق، امر ولايت و امامت است. اگر حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ ، فرزند خود را به قربانگاه آورد تا مايه تقرّبش به ذات اقدس الهي شود، حضرت امير ـ عليه السلام ـ هم تمام هستي اش را قرباني راه خدا نمود. 🔷از ديگر اشتراکات عيد غدير و عيد قربان، مسأله فضيلت اين دو عيد اکبر الهي است: از ـ عليه السلام ـ روايت شده است که فرمودند: در روز ، چهار روز با شتاب به خدا مي رسد همان گونه که عروس به حجله خود مي رسد پرسيدند اين چهار روز کدام است؟ حضرت فرمودند: روز قربان، روز فطر، روز جمعه و روز غدير که روزي است که ابراهيم خليل ـ عليه السلام ـ در آن از آتش رهايي ياف و به جهت سپاسگزاري، آن روز را روزه گرفت و نيز روزي است که در آن روز ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ حضرت عليه السلام ـ را به عنوان خود معرّفي و فضيلت هاي او را بيان نمود و خداوند بدين وسيله را کامل کرد و حضرت امير ـ عليه السلام ـ به خاطر شکرگزاري اين روز را روزه گرفته است.[۵] اين روز، ، روز ناراحتي شيطان و روزي است که اعمال و دوستداران پذيرفته شده و خداوند عمل آنها را و نابود مي گرداند و اين همان است که خداوند در آيه ۲۳ سوره فرقان مي فرمايد: «آن اعمال اعمال مخالفين اهل بيت ـ عليهم السلام ـ را باطل و نابود نموديم. 🔷وجه اشتراک ديگر غدير و قربان را بايد در خود نام جستجو کنيم، غدير نام برکه اي است که اين واقعه اعلام ـ عليه السلام ـ در نزديکي آن واقع شده است؛ از سوي ديگر حاجيان هم که به مني قرباني مي فرستند شهر مکّه کنار قرار دارند که آب پر برکتش به دعاي حضرت ابراهيم ـ عليه السلام ـ نياز آبي همه زائران و ساکنان را تأمين مي کند. برکه و چاه هر دو محل تجمع آب هستند و آب، مظهر پاکي است و تفسير عرفاني آب، همان و است همان طور که آب ظاهر را تطهير مي کند، باطني هم بدون ولايت ممکن نيست. لذا باز از هر دو عيد قربان و عيد غدير، به پاکي ظاهري که مظهرش آب است و پاکي و طهارت باطني که مظهرش ولايت است و معناي باطني آب هم همان ولايت است دست مي يابيم. 👇👇👇
👆👆👆 🔷از سوي ديگر  در هشتم ذي الحجّه است و در هيجدهم ذي الحجّه لذا هر دو عيد قربان و غدير با حج گره خورده اند و اين وجه اشتراک ديگري از  و است و شايد سرّ اين که بين اين دو روز، هشت روز فاصله است اين باشد که بعد از آن که انسان موفق شد به توفيق الهي باطن خود را از اغيار پاک نمايد و هواهاي نفس خود را  کند، هشت روز تا فاصله دارد. ❌امّا استفاده از اين ارتباط عميق بين قربان و غدير در افزايش، سطح انسان چنين است: 👈ما از مطالب گذشته به اين مطلب رسيديم که قربان و غدير، نقطه تلاقي شان و است آن هم ، يعني ولايتي که بر همه مخلوقات از قبيل جمادات، گياهان، حيوانات، انسان و فرشتگان عرضه شد و در ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ علي ـ عليه السلام ـ و يازده جانشين آنهاست ـ عليهم السلام ـ تمام درجات و پيامبراکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ اولياء و اوصياء به همين ولايت برگشته و اين ولايت از فناي بنده در حق و بقاي بنده به وسيله سرچشمه مي گيرد. پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ در روايتي مي فرمايند: اوّلين چيزي که خدا آفريد من بود در حالي که « » هنوز در مرحله، آب و گل بود که به همان ولايت اشاره دارد يا روايت علي ـ عليه السلام ـ که من ولي بودم در حالي که «آدم» هنوز در مرحله آب و گل به سر مي برد همان معناي ولايت را دارد. و از صاحب ولايت مطلقه با نام هايي مانند خليفه اعظم، قطب اقطاب، ، و در عرفان ياد شده است.[۶] و همين مسأله و ولايت رکن رکين اعتقادات شيعه است که به واسطه آن، شيعه از غير شيعه در ميان متمايز مي شود. و در روايات کثيره، قبولي ساير اعمال يک فرد وابسته به پذيرش ولايت از سوي آن فرد شده و اين مسأله عمق مسأله را مي رساند. 🔶پي نوشت ها: [1]. ر.ک: مائده / ۲۷. [2]. المراقبات، ميرزا جواد آقا ملکي تبريزي، ص ۴۶۲ و ۴۶۳ [3]. مائده / ۳ [4]. بقره / ۱۲۴ [5]. المراقبات، ميرزار جواد آقا ملکي تبريزي، ترجمه ابراهيم محدث بندر ريگي، انتشارات اخلاق، ص ۴۸۸، ۱۳۷۷ ش. [6]. المراقبات، ميرزا جواد آقا ملکي تبريزي، ترجمه ابراهيم محدث بندرگي، انتشارات اخلاق، ۱۳۷۷ ش. ص ۴۹۲. منبع: مرکز مطالعات و پاسخ‌گويي به شبهات ـ حوزه علميه قم
✅ريشه #قرباني_کردن در اسلام 🔷 #قرباني يک عبادت و از #شعائر_اسلام است و در مقابل ديگر عبادت ها از جايگاه و اهميت خاصي برخوردار است. از نظر معني لغوي هر آن چيزي است که وسيله #تقرب و نزديکي به #خداوند متعال باشد، خواه آن چيز ذبح حيوان باشد يا ديگر صدقات. در عرف عام به آن حيوان خاص #قرباني گفته مي شود که به خاطر رضاي خداوند در روزهاي #عيد_قربان #مسلمانان آن را ذبح مي کنند. 🔷ذبح قرباني جهت تقرب پروردگار از زمان ابوالبشر #حضرت_آدم (ع) شروع شد، وقتي که دو فرزندش هابيل، قوچي و قابيل مقداري گندم را به عنوان قرباني به بارگاه خداوندي تقديم نمودند، به دستور و روال آن زمان صاعقه اي از آسمان قرباني #هابيل را سوزاند که اين علامت قبوليت بود و قرباني #قابيل به حال خود باقي ماند. 🔷در #قرآن_مجيد اين واقعه تاريخي چنين آمده است: «إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِن أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الآخَرِ؛[۱] وقتي که (هابيل و قابيل پسران آدم) #قرباني تقديم کردند از يکي (هابيل) پذيرفته شد و از ديگري (قابيل) پذيرفته نشد». قرباني به عنوان شعار #دين و آيين و مشروعيت آن به زمان حضرت آدم بر ميگردد، اما وقتي که واقعه بي نظير و شگفت انگيز #حضرت_ابراهيم (ع) پيش آمد که در آن واقعه ايشان براي ذبح و قرباني کردن يکتا فرزندش #اسماعيل (ع) اقدام فرمود و از اين #امتحان_الهي سربلند بيرون آمد قرباني جايگاه و اهميت ويژه اي را در اديان سماوي کسب کرد. داستان مذکور در سوره صافات قرآن مجيد آمده است. 👇👇👇
🔷در اين آيات آمده است: «قد صدقت الرّءيا انا کذلک نجزي المحسنين انّ هذا لهو البلاء المبين و فديناه بذبح عظيم؛[۲] او را ندا داديم که اي #ابراهيم، رؤياي خود را حقيقت بخشيدي و ما #نيکوکاران را چنين پاداش مي دهيم راستي که اين همان #آزمايش آشکار بود و او را در ازاي #قرباني بزرگي باز رهانيديم». براي اين که برنامه ابراهيم ـ عليه السلام ـ ناتمام نماند #خداوند قومي بزرگ فرستاد تا قرباني کند و سنتي براي آيندگان در مراسم #حج و سرزمين منا از خود بگذارد. 🔷از آن چه بيان شد معلوم مي شود که ريشه قرباني کردن از زمان آدم ابوالبشر بوده و #پيامبران بعد از او نيز اين کار را انجام مي داده اند. اما زماني که #پيامبر_اکرم (ص) به پيامبري مبعوث گرديد اين سنت پيامبران به آئين خرافاتي و غلط آميخته شده بود. شيوه مردم در زمان #جاهليت چنان بود که پس از ذبح يا نحر، #کعبه را به خون قرباني مي آلودند و قسمتي از گوشت آن را بر خانه کعبه مي آويختند تا خداوند آن را قبول کند.[۳] 🔷اما #اسلام حرمت خاصي براي قرباني قرار داد که به آن در اين آيه اشاره شده است: «لاَ تُحِلُّواْ شَعَآئِرَ اللّهِ وَلاَ الشَّهْرَ الْحَرَامَ وَلاَ الْهَدْيَ وَلاَ القائد؛[۴] #شعائر خدا را #حلال مشماريد و نيز چهار ماه #حرام را حلال مشماريد و نيز کشتن و خوردن قرباني هاي بي نشان مردم و قرباني هاي نشان دار آنان را حلال ندانيد». 👇👇👇
🔷منظور #آيه اين است که به شعائر يعني اعلام حج و #مناسک آن بي احترامي نکنيد و حرمت ماه هاي حرام را نگه داريد و قرباني هايي که ديگران براي ذبح مي برند و احياناً گم مي شوند را نکشيد و نخوريد. چرا که اين بي موالاتي و بي احترامي به مقام و منزلت #پروردگار است.[۵] و سپس خداوند در طرد آن سنت زشت جاهلي و براي بيان تقربي که حاصل قرباني است و چه بسا به همين جهت به قرباني موسوم شده ميفرمايد: «لَن يَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَکن يَنَالُهُ التَّقْوَى مِنکمْ».[۶] زيرا آيه شريفه #کعبه را از سنن جاهلي مزبور پيراسته ميدارد و از طرفي در دفع اين پندار که چون خداوند از جهانيان بي نياز است پس نحر و ذبح بر حج گزار #واجب نيست. اين نکته را اظهار ميدارد که اصل قرباني لازم است، اگر چه خداوند از آن بي نياز است و آن چه از اين قرباني به خداي سبحان ميرسد گوشت يا خون نيست، بلکه #روح کردار و جان عمل، که همان تقواست به حضرتش مي رسد.[۷] 💠در #اسلام قرباني به چند جهت ذيل انجام مي شود: 🔺نوع اول قرباني که در مراسم حج واجب مي شود و هر #حاجي بايد با شرايط خاص گوسفند يا شتر يا گاوي را #قرباني کند.[۸] 🔺نوع دوم: مربوط به کفارات حج است که براي #کفّاره برخي از اعمال که در حال احرام انجام داده اند بايد قرباني کنند.[۹] 🔺نوع سوم: قرباني که بر اساس #نذر واجب مي شود يعني نذر مي کند که اگر بيمار شفا يافت گوسفند يا گاو يا شتري را قرباني کند. 🔺و امّا نوعي از قرباني نيز وجود دارد و آن نوع #مستحبي آن است. 👇👇👇
💎توضيح اين که در #روز_عيد_قربان هر سال چه براي حاجي و چه غير حاجي چه در مني و چه در شهر ها، مستحب است گوسفند #قرباني کند که آن را در کلام عرب #اضحيه گويند و بر استحباب آن در #شرع_مقدس تاکيد شده، به طوري که بعضي از فقها آن را #واجب دانسته و خداوند آن قرض را يقيناً ادا مي کند. و شرايط آن هم همان شرايط قرباني واجب است. 🔷روزهاي اضحيه براي کسي که در #منا باشد چهار روز که اوّل آن #عيد_قربان است و براي کسي که در شهرها باشد ۳ روز است.[۱۰] نوعي از قرباني مستحب نيز براي کودکي که تازه به دنيا آمده انجام مي شود که #عقيقه نام دارد و بر آن تاکيد فراوان شده است. در آيه ۱۰۷ سوره صافات آمده است « وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ» که منظور از #فديناه اين است که چيزي به عنوان بلاگردان و #دفع_ضرر از شخص يا از چيز ديگر قرار داده شود و لذا #کفاره اي را که بعضي از بيماران، به جاي روزه مي دهند #فديه ناميده مي شود.[۱۱] 💠بنابر اين ميتوان اين گونه براي انواع قرباني ها توجيه کرد که: 🔺اولاً براي شخصي که #قرباني ميکند رفع بلا و دفع ضرر از مال و جانش ميباشد. 🔺ثانياً اين قرباني ها همان طور که از نامش پيداست انسان را به #خداوند نزديک ميکند، چنانچه در آيه ۳۷ سوره حج آمده که گوشت و خون قرباني به خدا نمي رسد، اما تقواي شما به خدا مي رسد و اين همان تقرّبي است که از قرباني نزد خداوند متعال نصيب شخص مي شود. 👇👇👇
🔺ثالثاً روايتي آمده است که: ابي بصير از #امام_صادق (ع) نقل ميکند که از حضرت پرسيدم علت #قرباني_کردن چيست؟ فرمود همانا قرباني #گناهان صاحبش را ميريزد و باعث #آمرزش آنها ميشود. هنگامي که اولين قطره خونش بر زمين ميريزد، همانا خداوند از غيب ميداند چه کسي از او ميترسد و #تقوا را رعايت مي کند.[۱۲] 🔺رابعاً: در حديثي از #امام_باقر (ع) ميخوانيم: «ان الله عزوجل يحب اطعام الطعام و اراقة الدماء، #خداوند عزوجل قرباني کردن و طعام دادن را دوست دارد».[۱۳] يعني علاوه بر خواصي که براي صاحب قرباني دارد، ديگران نيز از گوشت قرباني بهره ميبرند و از گوشت قرباني #فقرا و #مساکين و کساني که تمکن مالي براي خريد گوشت را ندارند از آن بهره مند ميشوند. 🔶پي نوشت ها: ۱.مائده ۲۷ ۲.صافات ۱۰۵-۱۰۷ ۳.بحار الانوار، ج ۶۷، ص ۲۷۵ ۴.مائده ۲ ۵.تفسير الميزان، ترجمه سيد محمد باقر موسوي همداني، ج ۵، ص ۲۶۴، ذيل آيه ۲ سوره مائده. ۶.حج ۳۷ ۷.جوادي آملي، صهباي حج، نشر اسرا، چاپ ششم، ۱۳۸۴، ص ۴۵۴ ۸.ر.ک: تحرير الوسيله، ج ۱، کتاب حج، قم، موسسه نشر الاسلامي، ص ۴۰۹ ۹.همان، ص ۴۱۱ ۱۰.قاروي تبريزي، حسن، شرح لمعه دمشقيه، قم، انتشارات داوري، ج ۷، ص ۱۰۶ ۱۱.جمعي از نويسندگان زير نظر استاد آيت الله مکارم شيرازي، تفسير نمونه، نشر دارالکتب الاسلاميه، ج ۱۹، ص ۱۱۶ ۱۲.شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه، چاپ بيروت، ج ۱۰، ص ۱۷۴ ۱۳.شيخ حر عاملي، وسائل الشيعه، چاپ بيروت، ج ۱۶، ص ۳۷۴ منبع: مرکز مطالعات و پاسخ‌‌‌‌‌گويي به شبهات حوزه علميه قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨 در اینجا هیچ چیز مخفی نیست!!! 🔷 جنبش جهادسایبری کاملا مردم ، با افتخار خبر تشکیل دادن کانال من انقلابی ام در ایتا 🎊🎉🎉🎊 🔶 از تمام اعضا محترم تمنا داریم سری به کانال بزنند و لینک زیر رو نشر دهند و ما رو از نظر خودتان محروم نسازند. ✅ زیرا بصیرت ذاتی نیست اکتسابی است http://eitaa.com/joinchat/3479109654Ca34bbe6362
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥حج بدون اعلام برائت از مستکبران منو یاد این کلیپ(لحظات معنوی😬😜) میندازه. و هیچ فرقی نیست بین حج با 💠امام خامنه‌ای : 🔹از جمله خطاهای بزرگی که همیشه می‌شنیدیم و حالا هم از بعضی که نسبت به اسلام بی‌مبالات هستند می‌شنویم این است که میگویند . یعنی چه حج را سیاسی نکنید؟ ... که یک فریضه است. 🗓 ۱۳۹۸/۴/۱۲ 🔸 که به معنی بیزاری از همه‌ی بی‌رحمی‌ها و ستمها و زشتی‌ها و فسادهای طواغیت هر زمان و ایستادگی در برابر زورگویی و باج‌گیری مستکبران دورانها است، یکی از برکات بزرگ حج و فرصتی برای ملّتهای مظلوم مسلمان است. 🗓۱۳۹۸/۵/۱۴ @tabyinchannel
#یک_دقیقه_مطالعه_مجازی 👇 👇 💢«آزادی چاپیدن»، نه «آزادی انسانی»! 🔻«خود مردم اروپا» و فرانسه، پیش از «مردم کشورهای مستعمرۀ اروپا»، قربانی و بردۀ غارتگری و «شبیخون مکارانۀ سرمایه داری غربی» بوده اند... این «لیبرالیسم» - آزادی فردی - كه سالهاست روشنفكران و انسان دوستان جهان و بخصوص روشنفكران و مصلحان كشورهای عقب مانده را بشدت تحت تأثیر خود قرار داده، و برایشان یك كلمۀ خدائی و یك نام شورانگیز است! 👈[در حقیقت] یك «لیبرالیسم اقتصادی» است نه یك «لیبرالیسم انسانی»! اما «ساده لوحانِ انسان دوست» آن را انسانی پنداشتند و ستودند و برایش فداكاری ها كردند! و شهدا دادند و خون های پاك پاكترین قهرمانان خود را برای آن به خاك ریختند. 🔻اما این «بورژوازی پلید» [سرمایه داریِ کلان، بیرحم و فاسد یک قرن اخیر] بود، كه به نام آزادی، به استثمار كارگر اروپائی و استعمار انسان آسیائی و آفریقائی و آمریكای جنوبی پرداخت. 🔻ما شرقی های ساده لوح، از این لیبرالیسم، فقط «متجدد» [مصرف کنندۀ لوازم جدید] شدیم، و بورژواهای [سرمایه داران کلان] غربی، كاپیتالیست [سرمایه دار استعمارگر] شدند. 👈هنگامیكه در اروپا، انسان دوستان! شعارهای «دموكراسی»، «لیبرالیسم»، «آزادی های فردی انسانی» و «حقوق بشر» را فریاد می كردند، و تب انسان پرستی و اومانیسم تند شده بود و این سخنان زیبا شعرهای لطیف و شورانگیر و شاهكارهای موسیقی و تأتر و كتاب و نقاشی و ... 👇👇
☝️☝️👇👇 در ستایش آزادی و آزادیخواهی، اشك در چشم های روشنفكران آسمان جُل و انسان دوستان پاكدامن ساده دل می آورد👇 حكومت دموكرات و لیبرال «فرانسۀ پس از انقلاب كبیر»، كه با رأی اكثریت مردم روی كار آمده بود، در یك اعلامیه رسمی اعلام كرد كه: "خانمها و آقایان! مردم فرانسه! 💢هر كسی می خواهد بمباران و کشتار مردم شهر الژه (پایتخت الجزایر) را از نزدیك تماشا كند، در روز فلان ماه فلان سال 1812 در فلان جا و فلانجا .... كه جایگاههای مخصوصیست كه ارتش فرانسه برای تماشاچیان فرانسوی ترتیب داده، می توانند جا بگیرند و از نزدیك عملیات کشتار توسط ارتش را تماشا كنند"! 👈 آری، این حكومتِ لیبرالِ زائیدۀ دموكراسی! به بمب بستن یك شهر بزرگ و قتل عام مردمی كه گناهی جز ضعیف بودن ندارند، آشکارا «اعلام» می کند! همین حكومت دموكراسی و لیبرال وارث فرهنگ انقلاب كبیر فرانسه! 🔻در یك روز 45 هزار نفر را در ماداگاسكار قتل عام می‌كند! ❗️این جنایات در قرون وسطی یا دوران لوئی ها و كاخ نشینان ورسای اتفاق نیفتاده! «استعمار» را - كه قتل عام ملت ها، فرهنگ ها، ثروت ها و تاریخ ها و تمدنهای همه انسانهای غیر اروپائی بود - دولتهایی به وجود آوردند كه با «دموكراسی» به وجود آمده بودند! دولتهایی كه به «لیبرالیسم» [آزادی بشری] معتقد بودند! ❗️این جنایت ها، نه به دست كشیشان و انگیزیسیون‌ها و نه به دست سزارها، 👈بلكه به دست دموكراسی و لیبرالیسم غربی انجام شده و می‌شود ...! ❓كی؟ در همین سالهائی كه لیبرالیسم، دموكراسی، آزادیخواهی، انسان دوستی، و برادری انسانی، به عنوان تنها كلماتی كه اروپا می‌داند! به دنیا اعلام می‌شد... 🔸نه تنها ما در آسیا، آفریقا و آمریكای لاتین قربانی این دموكراسی بورژوازی و لیبرالیسم سرمایه داری اروپائی بودیم، بلكه خود «تودۀ اروپائی»، پیش از ما در این غارتگری مكارانه و شبیخون حیله گرانۀ سرمایه داران به خاك افتادند، و در پشت «پردۀ زیبا و خوشرنگ آزادی!» خونشان را زالوهای استثمار مكیدند ... 🔻و همه چیز را و حال و آینده و حتی گذشته و تاریخمان را بر باد دادند و مسخ و مسخره كردند.⁉️ 📌منبع: آرما(آرمان ناتمام) @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍مردم شریف ایران نتیجه و ثمره انتخاب نماینده مجلس با طایفه ای و قومی قبیله ای رأی حزبی جناحی و رأی و نادرست میشود وضع نامناسب و فعلی ملک و ملت... ▪️میشود 400 تا 500 درصدی 🔸میشود کوچک شدن سفره و شدن جیب ملت ▪️میشود و رکود و و بی عدالتی 🔸میشود نجومی میشود نجومی ▪️میشود لابیگری و و منفعت طلبی برای منافع شخصی و میشود همه و معایب و نواقص و نابسامانی هاى کنونی... 🔴تنها راه اصلاح و گشایش و همه مشکلات و بی کفایتی ها و ناکارآمدیها اینست که درست کرده و رأی اشتباه و نادرست قبلی دوباره نشود ... @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تزکیه نفس درقرآن دیدی یه نفر وقتی می‌خوادکه حرفش رو با اهمیت جلوه بده، هِی قسم می‌خوره: ☜ به پیر، به پیغمبر، به خدا، به قرآن... ✅ قرآن هم وقتی میخواد یه موضوعی رو با اهمیت جلوه بده، پشت سر هم قسم میخوره... ⁉️ حالا میدونی بیشترین قسم‌های قرآنی تو کدوم سوره است؟؟ ❗️سوره شمس❗️ 👈 ۱۱ تا قسم پشت سر هم بیشترین رکوردِ قسم در یک سوره: ✨ و اَلشَّمْسِ وَ ضُحٰاهٰا... ✨و اَلْقَمَرِ إِذٰا تَلاٰهٰا... ✨ و اَلنَّهٰارِ إِذٰا جَلاّٰهٰا... ✨ و اَللَّیْلِ إِذٰا یَغْشٰاهٰا... ✨ و ... 👤 ای انسان! ☜ قسم به خورشید و ماه.. ☜ قسم به زمین و آسمون.. ☜ قسم به شب و روز.. ☜ قسم به.. ❓ حالا فکر میکنی قرآن بعد از این همه قسم چه مطلب مهمی رو میخواد بگه؟ قبل از اینکه جواب و ببینی یه خورده فکر کن. ❓ فکر میکنی چه موضوع مهمیه؟ قرآن بعد از ۱۱ تا قسم میگه: ✨ قدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکّٰاهٰا (شمس/۹) "به همه اینها قسم، که هر کس نفس خودش رو تزکیه کرد، رستگار شد." بعد سراغ گروه مخالفش هم میره و میگه: ✨ و قَدْ خٰابَ مَنْ دَسّٰاهٰا (شمس/۱۰) "هر کس هم که نفس خودش رو با معصیت و گناه آلوده کرد، نومید و محروم شد." 👇 پس دقّت کنیم قرآن اینهمه قسم خورده که ما باور کنیم، تنها راه رستگاری، تزکیه و خودسازی، و دوری از گناه و معصیت است. 👈 اونایی که دنبال راه میانبُر میگردند، اونایی که دنبال ذکر و ... میگردند، بدونند که هیچ راه دیگه‌ای وجود نداره. فقط همین: 👈تزکیه نفس و خودسازی، 👈 دوری از گناه و معصیت ✅ بیائیم از همین امروز خودسازی رو شروع کنیم. شاید فردا دیر باشه. ناگهان بانگی بر آمد، خواجه مُرد... ✨خــــــــــدایا من رو ببخش برای همه گناهانی که لذّتش رفته،اما مسئولیتش مانده.. ❣لبیک یاصاحب الزمان❣ @tabyinchannel
. 🔴 جهانگیری؛ به روش هاشمی رفسنجانی می توانیم از تنگناها عبور کنیم ✍️ روش های مورد نظر 👆 @tabyinchannel
.چند خط درباره فاجعه سند ۲۰۳۰👇👇 داشتم سایت انگلیسی یونسکو رو زیر و رو می‌کردم تا خودم صد در صد یقین پیدا کنم در مورد سند ۲۰۳۰، نمیخواستم اصلا به ترجمه‌ها بسنده کنم. خود سند انگلیسی رو از اول تا آخر خوندم، خیلی خیلی و از واژه‌ها استفاده شده بود برای همین در نگاه اول ممکنه اصلا شک نکنیم که مثلا اون جایی که داره در مورد حقوق جنسیتی حرف می‌زنه منظورش چیه. کل متن به همین منوال نوشته شده. به ذهنم رسید که قسمتهای دیگه‌ی سایت رو بررسی کنم، برای همین به قسمت همجنسبازها رفتم و در کمال تعجب و تحیر دیدم که در اول پاراگراف (که اون بالا متن انگلیسی رو براتون گذاشتم و در پایین متن هم لینک مستقیم به همون صفحه رو قرار دادم) نوشته که، ❌یونسکو بر این عقیده است که هیچ کشوری نمی‌تواند به هدف شماره‌ی ۴ سند ۲۰۳۰ تحقق بخشد اگر دانش آموزان آن کشور به علت تمایل جنسیشان و یا حدس دیگران در مورد تمایل جنسی آن دانش آموزان و همچنین هویت جنسی که دانش‌آموز برای خود در نظر گرفته (مثلا همجنسباز یا ترانزجندر)، در معرض خشونت قرار بگیرند. بعد مورد به مورد اونها رو نام میبره.... زن lesbian, همجنسباز مرد gay, بایسکشوال، ترانزجندر...... خیلی سلیس و روان آب پاکی رو میریزه رو دست همه‌ی کسانی که میگن: نه کی گفته؟ اینطور نیست، هدف شماره‌ی ۴ سند ۲۰۳۰ فقط در مورد آموزش جامع و فراگیر و بدون تبعیض برای عموم مردم هست! این هم هدف چهار. خیلی قشنگ به نظر میرسه در نگاه کلی معنای کلیش میشه آموزش با کیفیت و برابر که شامل چیز و در طول عمر هر شخص برای همه باشه..... اینجا کلمه‌ی -همه- شامل همجنسبازها هم میشه.... در ادامه‌ی متنی که فرستادم یونسکو اذعان میکنه که این هدف زمانی محقق میشه که دانش‌آموزانی که تمایلات همجنسگرایانه دارن مورد آزار و اذیت فیزیکی یا لفظی قرار نگیرن! 👇👇👇👇👇👇👇👇 در ادامه حتی میگه یونسکو میتونه اقدام کنه برای تسهیل اعمال در کشورهای مورد نظر تا جلوگیری به عمل بیاد از رفتارهای ضد گروههای همجنسگرا و ترنزجندر ❌ چرا به به مردم میگویند، در هیچ کجای سند، آزادی نیامده؟! چرا به دروغ میگویند این سند ربطی به انحطاط فرهنگی جامعه ندارد؟! چرا به به مردم میگویند این سند فقط توصیه است، درحالیکه کشورها را به اجرای آن میکند؟! چرا این سند باید مخفیانه و بی سر و صدا و بدون اطلاع به تصویب برسد؟! چرا به به مردم میگویند قرار است کودکان بیاموزند.. در حالیکه طبق سند باید بیاموزند؟!! چرا باید سندی را که حتی کشور لائیکی چون بدلیل مغایرت با فرهنگ کشورش نپذیرفته، بپذیریم؟!!! @tabyinchannel