eitaa logo
تبیین
2.7هزار دنبال‌کننده
4.9هزار عکس
425 ویدیو
34 فایل
🔺اهداف: 🔹تهذیب نفس 🔹امام شناسی و مهدویت 🔹روشنگری و بصیرت‌افزایی 🔹ارتقاء بینش دینی و سیاسی 🔹دشمن شناسی و جنگ نرم 🔹ارتقاء مهارت‌های تربیتی 🔹و... 🔸هدف ارائه‌ی الگوست؛ با شبکه‌های اجتماعی کسی متفکر نمی‌شود، باید #کتاب خواند.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 پشت‌پرده حملهٔ چندی پیشِ «محسن رضایی» به «آیت‌الله رئیسی» 🔸محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص چندی پیش در گفتگوی ویژه خبری با حمله به آیت‌الله رئیسی گفت: «دادستان تهران نامزدها را تهدید کرد، آیا می‌توانند با ستاد آقای رئیسی و رئیس خودشان هم برخورد کنند؟!» 🔸"آقا محسن" از ماه گذشته با ارسال نامه‌های فراوان و پیغام‌های زیاد قصد داشته مکرر با آیت‌الله رئیسی دیدار کند، که به دلیل کمبود وقت ریاست قوه قضاییه این مهم انجام نشده است. 🔸گفته می‌شود علت اصلی تقاضای وقت ملاقاتِ رضایی از آیت‌الله رئیسی، اخذ تضمین "معاون اولی" دولت ایشان از آقای رئیسی بوده است! 🔸آیت‌الله رئیسی هم زمانی که متوجه می‌شود رضایی قصد گرفتن امتیاز را دارد از تنظیم جلسه با ایشان امتناع می‌کند. 🔸علت حمله اخیر محسن رضایی به آیت‌الله رئیسی هم دست رد ایشان بر سینه سهم‌خواهی آقا محسن ارزیابی می‌شود. @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️مردم و حکومت اسلامی (بخش دوم) 💠 در نظام (شکل گیری و استمرار) 🔷امیرالمومنین امام علی(ع) میفرماید: «پیامبر(ص) به من فرمود: ای پسر ابوطالب! ولایت امت من برعهده تو است. پس اگر به سلامت قدرت را به تو سپردند و در مورد زمامداری تو، با خشنودی اتفاق کردند، سرپرستی امورشان را برعهده گیر؛ ولی اگر در مورد تو رأی دیگری ابراز داشتند، آنان را به حال خود رها کن». [کشف المحجة، ص ۱۸۰] این روایت نشان میدهد: ۱) (ع) از سوی (ص) به ولایت منصوب شده است؛ بنابراین وابسته به رأی مردم نیست. ۲) اعمال ولایت آن حضرت، به مقبولیت و پذیرش مردمی مشروط است. 🔷بنابراین وقتی کسی از سوی ، به ولایت منصوب میشود، - بدون توجه به استقبال یا عدم استقبال مردم - است و جامعه، وظیفه دارد از او پیروی کند؛ اما تشکیل عملی حکومت از سوی «ولی امر» به آرای عمومی و وجود شرایط و بستر مناسب اجتماعی، مشروط است. به عبارت دیگر، همانطور که جامعه به پیروی از ولی امر موظف است، نیز وظیفه دارد، مسؤولیت سنگین اداره و رهبری جامعه را انجام دهد. شرط اعمال این رسالت، وجود موقعیت و بستر مناسب اجتماعی است که «پذیرش و مقبولیت مردمی» مهم ترین رکن آن به شمار می آید. 🔷امام خمینی(ره) درباره میفرماید: «اگر برای فقها امکان اجتماع و تشکیل حکومت نباشد، هر چند نسبت به عدم تأسیس حکومت اسلامی معذورند، ولی آنان ساقط نمی شود؛ با اینکه حکومت ندارند، بر امور مسلمین و بلکه بر نفوس مسلمین دارند». [امام خمینی، البیع، ج۲، ص۴۶۶] بر این اساس، رأى، رضایت، کمک و همدلى مردم، باعث به وجود آمدن و تحقق عینى مى شود. امیرالمومنین (ع) میفرماید: «اگر حضور بیعت کنندگان نبود، و با وجود یاوران، حجّت بر من تمام نمى شد... رشته کار [حکومت] را از دست مى گذاشتم». [نهج البلاغه، خطبه۳]. 🔷همچنین مى فرماید: «لا رأى لمن لا یطاع؛ کسى که فرمانش پیروى نمى شود، رأیى ندارد». [همان، خطبه۲۷] این سخنان همگى بیانگر در پیدایش، تثبیت و کارآمدى حکومت الهى، خواه حکومت رسول الله(ص) و امامان معصوم(ع) و خواه حکومت فقیه در زمان غیبت است. حکومت اسلامى بر اراده تشریعى الهى استوار است و رأى خدا در همه جا مطاع بوده و اعتبار تا وقتى است که با دین تنافى نداشته باشد. بنابراین «مقبولیت مردمى» با «مشروعیت الهى» نه تلازمى دارد و نه تنافى. 🔷در مقابل، در نظام های غیر الهی، مشروعیت نظام سیاسی برخواسته از خواست و اراده مردم است و لازمه آن این است که اگر مردم حکومتی را نخواستند آن حکومت نامشروع باشد، هر چند در پی مصالح مردم باشد و اگر مردم خواستار حکومتی بودند آن حکومت مشروع می گردد، هر چند خلاف مصالح مردم حرکت کند و ارزش های اخلاقی را رعایت نکند. [محمد تقی مصباح یزدی، حقوق و سیاست در قرآن، ج۱، ص ۱۰۳-۱۰۴] منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️عوامل حسابرسی آسان در (بخش دوم) 🔶حسابگری خدا و حسابرسی خداوند به معنای آن است که هر عملی، بلافاصله اثرش پشت سرش قرار دارد چه در دنیا باشد، چه در آخرت. 🔴سه عامل حساب آسان در نگاه پیامبر اکرم (ص) 🔷بنابر نظر قرآن کریم کسانی که نامه اعمالشان بدست راستشان داده می شود، حسابشان آسان، گرفته می شود؛ اما چه کسانی حسابشان آسان است؟ در کلام (ص) چنین آمده که فرمودند: «هر کس دارای باشد خداوند در روز قیامت هم او را آسان می گیرد و هم او را وارد بهشت نموده و از رحمت واسعه خود بهرمند می سازد. اصحاب گفتند: یا رسول الله این سه صفت چیست که اینگونه نتیجه عالی دارد؟! به کسی که چیزی به تو نداده بخشش کنی، با خویشاوندانی که با تو قطع ارتباط کرده اند ارتباط برقرار کنی و از کسی که به شما بدی کرده است بگذری.» [۱] 🔸«اولین‌عامل: »؛ عطا کردن به کسی که تو را محروم کرده، یعنی پا روی نفس گذاشتن، نفسی که مدام در اینگونه موارد به انسان هشدار می دهد که مبادا تو به آن کسی که محرومت کرده، عطا کنی؛ مگر او به تو کمک کرده که تو به او کمک کنی؛ اینجاست که آسان میگیرد و بدون کینه و عداوتی در دل، بر نفس پا می گذارد و با آسان گیری به محروم کننده، عطا می کند. 🔸«دومین‌عامل: »؛ در مورد دوم نیز این گونه است؛ کسی که با تو کرده است، چگونه است که آدمی با وی ارتباط برقرا کند؛ اینجا وی پا روی می گذارد و بدون آنکه مقابله به مثل کند، با وی ارتباط برقرار می کند و چون آسان می گیرد، خداوند نیز در آخرت با وی آسان می گیرد. 🔸«سومین عامل: »؛ در مورد سوم نیز سخت ترین مورد است؛ بخشیدن کسی که در حق آدمی ظلم رو داشته انصافاً کار بسیار سختی است؛ چقدر انسان باید با خودش مراقبه کرده باشد و از نفس خود حساب کشیده باشد که در مقابل ظلم شخصی، عفو و گذشت کند و از گناه ظلم دیگری بگذرد. پی‌نوشت‌ها [۱] بحارالانوار، ج ۷، ص ۹۶ منبع: وبسایت‌راسخون‌ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥 🌷 ⭕️آشنایی با شیوه های (بخش سوم) 🔶در شیوه ها و فنونی برای مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال. 💠روش تربیت تلقینی 🔷یکی از روش های دیگری که در تربیت می توان به کار گرفت   به خود و دیگران است. امروزه نیز یکی از روش های درمان برخی از بیماری ها مانند افسردگی، منفی نگری، ناامیدی و وسواس، روش تلقین درمانی است. امیرالمومنین امام علی(ع) نیز این روش را مورد توجه قرار داده و میفرمایند: 🔸«اگر بردبار نیستی، خود را همانند بردباران نما، زیرا بسیار اندکند کسانی که خود را به گروهی همانند می کنند و یکی از آنان نمی شوند». [۱] همچنین امام خمینی(ره) می فرماید: «یکی از چیزهایی که برای انسان مفید است است. یک مطلبی که تاثیر در نفس انسان باید بکند، با تلقینات و تکرارها، بیشتر در نفس انسان نقش پیدا می کند». [۲] 🔷به همین جهت، اگر استفاده از در تعلیم و تربیت به صورت «منفی» و «تحمیل» نباشد، بلکه به صورت و و انجام پذیرد، بسیار مطلوب و موثر خواهد بود. 🔷آیا تاکنون کم شدن نمره یا مردودی دانش آموزی را که بارها به او تلقین کرده اند که «تو شاگرد درس خوانی نمی شوی» نشنیده یا ندیده ایم؟ آیا تاکنون زیاد شدن نمره یا قبولی دانش آموزی را که بارها و بارها به او تلقین کرده اند که: «تو می توانی شاگرد درس خوانی بشوی» نشنیده یا ندیده ایم؟ ... پی‌نوشت‌ها [۱] نهج البلاغه (ترجمه علی نقی فیض الاسلام) کلمه قصار ۱۹۸ [۲] قرآن از دیدگاه امام خمینی(ره)، ص۴۴ منبع: وبسایت‌راسخون‌به نقل ازمرکزمطالعات‌شیعه @tabyinchannel
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رییسی: خط امام تشکیل ایران قوی است 🔹در این مدت که در قوه قضاییه به عنوان خادم مردم بودم، محور را عدالت قرار دادیم. در دولت هم تحول بسیار مهم است و مردم هم همین را خواستند. محور ایجاد این تحول عدالت است. 🔹معتقدیم باید خط امام را حفظ کنیم. خط امام توجه به مردم و استکبارستیزی است. خط امام رفع محرومیت و مشکلات مردم است. @Farsna
✨🔸✨🔸✨🔸✨🔸✨ ✨ ⭕️اسراف و تبذير در قرآن (بخش دوازدهم) 💠چرا مبغوض خدا و برادران شيطان شمرده شده‏‌اند؟ 🔷علت اين مطلب را بايد در جهان‌‏بينی و اعتقادات اسلامی جستجو كرد و تبيين آن، در مورد مي‏تواند چنين باشد كه خداوند امر به عدالت و احسان مي‏كند و طبعا را دوست مي‏دارد. «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ‏» و از آنجا كه از اين فرمان سرپيچی كرده و بی عدالتی در مصرف را پيشه خود ساخته‌‏اند، قهرا مورد خشم و دشمنی خداوند قرار خواهند گرفت، 🔷ولی در مورد علت همدست‏ بودن و شباهتشان به را از آيه شريفه مي‏توان استنباط كرد آنجا كه مي‏فرمايد: « » و تعبير برادر در لغت عرب، به معنی مشابه و نظير هم می‌آيد و شيطان در برابر پروردگارش ناسپاس است، و از طرف ديگر به معنای های خداوند است و خود نوعی ناسپاسی است، نسبت ‏به آن نعمت ها، 🔷و نخستين فردی است كه همه چيز را ناديده گرفت و تمرد از فرمان خدا كرد و راه را باز نمود، لذا آنها كه مبتلا به اين باشند از همكاران و همدستان ‌شيطان خواهند بود و از آنان با عنوان ياد شده است و اين است رمز تعبير زيبای . ... نویسنده: محمدرضا عطايی - مجلة مشكاة، ش ۵۵ منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تبیین
⭕️دستورالعمل ناب از شیخ حسنعلی (ره) به امام خمینی (ره) 🔷شرح ماجرا به نقل از فرزند آیت الله شبیری زنجانی از زبان پدر بزرگوارشان این‌گونه نقل می‌شود که: در سفری که (ره) و پدرم برای زیارت به مشهد مقدس رفته بودند، امام در صحن حرم امام رضا (ع) با سالک الی الله آیت الله حاج‌ حسنعلی مواجه می‌شوند. امام خمینی که در آن زمان شاید در حدود ۳۰ الی ۴۰ سال بیشتر نداشت، وقت را غنیمت میشمارد و به ایشان می‌گوید با شما سخنی دارم. 🔷حاج حسنعلی نخودکی می‌گوید: من در حال انجام اعمال هستم، شما در بقعه حر عاملی بمانید من خودم پیش شما می‌آیم. بعد از مدتی حاج حسنعلی می‌آید و می‌گوید چه کار دارید؟ امام خطاب به ایشان رو به گنبد و بارگاه امام رضا (ع) کرد و گفت: شما را به این امام رضا (ع)، اگر (علم) کیمیا داری به ما هم بده؟ حاج حسنعلی نخودکی انکار به داشتن علم (کیمیا) نکرد بلکه به امام فرمودند: 🔷«اگر ما «کیمیا» به شما بدهیم و شما تمام کوه و در و دشت را طلا کردید، آیا قول می‌دهید که به جا استفاده کنید و آن را حفظ کنید، و در هر جایی به کار نبرید؟ امام خمینی (ره) که از همان ایام جوانی صداقت از وجودشان می‌بارید، سر به زیر انداختند و با تفکری به ایشان گفتند: نه نمی‌توانم چنین قولی به شما بدهم. حاج حسنعلی نخودکی که این را از امام شنید رو به ایشان کرد و فرمود: حالا که نمی‌توانید «کیمیا» را حفظ کنید، من را به شما یاد می‌دهم و آن این که: 🔷بعد از نمازهای واجب یک بار «آیه الکرسی» را تا «هو العلی العظیم» می‌خوانی؛ و بعد «تسبیحات‌ فاطمه‌ زهرا (س)» را می‌گویی؛ و بعد سه بار «سوره توحید» (قل هو الله احد) را می‌خوانی؛ و بعد سه بار «صلوات» می‌گویی: (اللهم صل علی محمد و آل محمد) و بعد سه بار آیات مبارکه: «وَمَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَمَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا»؛ [طلاق، آیات ۲ و ۳] را می‌خوانی که این از برایت است. 💠(ترجمه آیات مذکور؛ هرکس تقوای الهی پیشه کند، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می‌کند و او را از جایی که گمان ندارد روزی می‌دهد، و هرکس بر خداوند توکل کند کفایت امرش را می‌کند، خداوند فرمان خود را به انجام می‌رساند، و خدا برای هر چیزی اندازه‌ای قرار داده است). منبع: وبسایت‌دارالارشادبه‌نقل‌از سایت معاونت تهذیب حوزه @tabyinchannel
⭕️ (ره) 🔹ملت ایران اگر میخواست که بکند، همان اول از جدا نمیشد و قطع روابط نمیکرد، و دستش را از ایران کوتاه نمی کرد و جاسوسان او را بیرون نمی کرد... ما نمی توانیم صلحی را بپذیریم که دارد. 📕صحیفه نور، ج ۱۸،صفحه ۷۷ @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️مردم و حکومت اسلامی (بخش سوم) 💠 در نظام (شکل گیری و استمرار) 🔷با روشن شدن جایگاه مردم در نظام اسلامی این سؤال مطرح می شود، که اگر مردم در مشروعیت بخشیدن به حکومت در نظام اسلامی نقشی ندارند، در کجاست؟ و آیا اکثریت و رأی آنها در نظام اسلامی اعتبار دارد یا نه؟ در پاسخ باید گفت ، با شعار حکومت های بشری و به ویژه غربی متفاوت است. 🔷 دین و است و شعار حکومت های بشری و دموکراسی غربی پیروی از اکثریت است؛ البته در در بعضی موارد و مراحل «اکثریت» معتبر است و جایگاه ویژه ای دارد، که همان مقام «تشخیص حق است، نه تثبیت حق»؛ یعنی را تبیین و تثبیت می کند، و در مقام اجرای حق، رأی اکثریت سازگار است، 🔷و گاهی در مواردی که تشخیص حق دشوار باشد، و صاحبنظران با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند، رأی اکثریت معیار است. تفاوت اساسی اکثریت در نظام دموکراسی غربی با اکثریت در نظام اسلامی، در این است که در و ، و مقدم بر آن است و اکثریت کاشف حق است، نه مولد و به وجود آورنده آن، ولی در نظام دموکراسی و غیر دینی، اکثریت، پیش از حق و قانون و به وجود آورنده آن است». [۱] 🔷بنابراین در و اسلامی دو نوع رأی اکثریت محترم و معتبر است: یکی در مقام اجرا و عمل، و دیگری در مقام تشخیص قانون الهی، که توسط وحی و دین ارائه گردیده است. را با رأی اکثریت تعیین میکنند، و قانون شناسان با رأی اکثریت خود، را می شناسند. [۲] پی‌نوشت‌ها [۱] عبدالله جوادی آملی، ولایت فقیه، ولایت فقه و عدالت، ص ۹۰-۹۱ [۲] همان، ص ۹۲ منبع: وبسایت پرسمان @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️ويژگیهای (عج) (بخش دوازدهم) 🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی (عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر (عج) را ترسيم نموده است. 💠 🔷از شاخصهای بسيار مهم و برجسته در حكومت جهانی  (عج) اقامه و به معنای وسيع كلمه است، و در اين باره بيشترين روايت را داريم كه حدود يك صد و سی روايت می باشد.[۱]  قيام به قسط و عدل را يكی از اهداف بعثت انبياء دانسته و برای آن اصالت قائل شده است: «لقد ارسلنا رسلانا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط» [حدید، ۲۵]؛برای بشر قرن حاضر و قرون و اعصار بعدی، و دادگستری از نان شب واجب تر و مهمتر است. 🔷 از و شئون مختلف زندگی رنج می برد، پيكره جامعه بشری از اين زاويه بيمار است، و هر روز هم بر بيماريهای آن افزوده تر شود، تا آنجا كه جهان پر از ظلم و جور و بی عدالتي و شر گردد، كه به دنبال آن در همه ابعادش بروز و ظهور میكند، و تا بی عدالتی و ستم كل جهان را در همه ابعادش فرا نگيرد، بشر آمادگی پذيرش را ندارد. مگر نه اين است كه  (ع) گرديد (قتل فی محراب عبادته لشده عدله) و امروزه زمينه پذيرش روز به روز مهياتر شود. بشر متمدن و آگاه امروز از بی عدالتی اقتصادی و مالی رنج می برد. 🔷در گوشه ای از عالم، با بيست در صد امكانات و نفوس، هشتاد درصد سرمايه جهان را می بلعد، و در برخی از نقاط عالم، هزاران هزار انسان از قحطی و گرسنگی با مرگ دست به گريبانند. انسانها از بی عدالتی قضایی و تبعيضات رنج می برند، از بی عدالتی اجتماع رنج می برند،  (عج) كه بيايند كل زمين را و داد فرا میگيرد، آن هم در تمام ابعادش را پياده میكند، و تمام مظاهر عدل در جهان پياده میشود؛ ، ، ، و... وگرنه عدل جهان ناقص خواهد بود. 🔷پس يكی از ابعاد عدالت، است و در اين رابطه رواياتی را مرور میكنيم: « ...و وضع ميزان العدل بين الناس فلا يظلم احد احداً؛[۲] را در ميان همه انسانها می نهد و در سرتاسر جهان، هيچ انسانی به ديگری ستم نخواهد كرد. (امام عصر همه ستمگران كوچك و بزرگ را سر جای خود خواهند نشاند، و اين زشت‌ترين پديده را كه همواره در طول تاريخ گلوی بشريت را فشرده، دفن خواهند كرد). « ...و عدل فی الرعيّه؛[۳] او در ميان همه رعايايش می ورزد، او عمومی است. 🔷« ...و يعدل في خلق الرحمن البرّ منهم و الفاجر؛[۴] او در ميان همه بندگان خدا را پياده می كند و به عدل رفتار می نماید، چه نيكان و چه افراد فاسق و فاجر. (عدالت او به طور يكسان در حق خوب و بد اجرا ميگردد). « ...حتی لايری اثر من الظلم؛[۵] در تا آنجا پيش می رود، كه در هيچ گوشه دنيا اثر و نشانه ای از ظلم نماند و ديده نشود. (فاتحه ظلم را می خواند و آن را از صفحه زمين محو می كند). « ...يطهر الارض من كل جور و ظلم؛[۶] او سراسر گيتی را از هر گونه جور و ستمی پاكسازی ميكند. 🔷امام باقر (ع) در ذيل آيه‌ی «اعلموا ان الله يحيی الارض بعد موتها؛[حدید، ۱۷] فرمودند: منظور از مرگ زمين، ، و ستم در آن است و  (عج) زمين را به وسيله زنده می گرداند، پس از آنكه با جور مرده باشد.[۷] پی‌نوشت‌ها [۱] منتخب الاثر، ص ۴۷۸ [۲] بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۲۲ [۳] همان، ص ۳۵۱ [۴] همان، ج ۵۱، ص ۲۹ [۵] همان، ج ۵۲، ص ۴۷۰ [۶] همان، ج ۵۱، ص ۱۴۵ [۷] نور الثقلين، ج ۵، ص ۲۴۳ نویسنده: علی‌محمدی‌خراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات وپاسخگویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
⭕️راهکار مقابله با 💠خطا را هر وقت مرتکب نشوی، بردی! 🔹برای جلوگیری از حربه های ، آشنایی با روش های او ضروری می باشد. به یکی از آنها در سوره بقره اشاره شده است؛ « ... وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ؛[سوره بقره، آیه ۱۶۸] ... و از گام های پيروى نكنيد، كه او شماست.» این مرحله به مرحله و گام به گام آمدن ، برای آن هم به صورت آشکارا، گواه این است که فریب های او قابل دفع و رفع است. 🔹در هر مرحله ای که هستیم خطوه و گام بعدی او را پیروی نکنیم، و نسبت به ناامید نشویم. «وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ؛[سوره یوسف، آیه ۸۷] و از رحمت خدا نومید مباشید که هرگز جز کافران هیچ کس از رحمت خدا نومید نیست.» نویسنده: مهدی توحیدیان منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت @tabyinchannel
⭕️هوچی‌گری برای مظلوم‌نمایی! 🔹برای مردم ایران، عادی شده است که به محض صدور حکم قانونی یا تلاش برای اجرای حکم قانونی درباره‌ی یک مجرم تبهکار، شاهد تحرکات وسیع و برای ایجاد جریان و هشتگ‌ در دفاع از آن شخص جنایتکار باشند! این روند هوچی‌گرانه، غیرقانونی و غیرمنطقی که می‌توان آن را «دفاع چشم‌بسته از جنایتکار» نامگذاری کرد، درباره‌ی همه‌ی فتنه‌گران و مجرمان اجرا شده است و پیش‌بینی می‌شود در آینده نیز ادامه یابد. 🔹اوج وقاحت، جذابیت پول مزدوری و - بعضی اوقات - ناآگاهی و جهالت، سبب می‌شود تا جماعتی معلوم‌الحال، بدون توجه به واقعیت‌های موجود و صرفاً براساس مأموریت‌های محوله، به و برای جنایتکاران بپردازند، در حالی که جرم و جنایت صورت گرفته، کاملا مشخص و دلیل صدور حکم برای آن در دادگاه هم معلوم است. نویسنده: رضا رستمی منبع: وبسایت‌رهروان‌ولایت @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥 🌷 ⭕️آشنایی با شیوه های (بخش چهارم) 🔶در شیوه ها و فنونی برای مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال. 💠روش تربیت تدریجی 🔷پزشک روان شناسی می گفت: «در تعلیم و تربیت، جذب کردن پیش از ساختن است.» جذب کردن دیگران غالبا زمینه سازی می خواهد. به کارگیری در تعلیم و تربیت و ساختن انسان ها، از لوازم مهم زمینه سازی پرورشی و آموزشی است. نازل شدن آیات قرآن و ابلاغ آنها به مردم از سوی پیامبر محبوب خدا(ص) که مهم ترین و بهترین آموزش ها و روش های تربیتی را در بردارند، در مدت ۲۳ سال و به صورت تدریجی [سوره اسراء، ۱۰۶]، 🔷و بیان برخی از قوانین عملی اسلام برای مردم، همچون روزه، زکات و جهاد پس از ۱۵ سال، تحریم تدریجی ربا در آیات ۳۹ سوره‌ی روم و ۱۶۱ سوره‌ی نساء، و ۱۳۰ سوره‌ی آل عمران و ۲۷۵ تا ۲۷۹ سوره‌ی بقره، و تحریم تدریجی مشروبات الکلی در آیات ۲۱۹ سوره‌ی بقره و ۴۳ سوره‌ی نساء و ۹۰ و ۹۱ سوره‌ی مائده، ارزش و اهمیت استفاده از در و را نشان می دهد و بر آن تاکید می ورزد. 🔷شایان ذکر است: الف) توجه به در تعلیم و تربیت، بدین معنی نیست که در مراحل آغازین میتوان از آموزش ها و استدلال های غلط و یا مسائل تربیتی بی پایه و سست پایه استفاده کرد. ب) بکارگیری در تعلیم و تربیت، تنها در قلمرو استدلال ها و برهان ها نیست، بلکه در نوع مطالب و اعمال نیز صادق است. مثلا آیا آموزش مطالب عرفانی دقیق و فلسفی عمیق و واداشتن به انجام کارهای اخلاقی پسندیده و برخی از مستحبات مهم مانند خواندن نماز شب، برای نوجوانانی که به این حد از درک و عمل نرسیده اند، رواست؟ 🔷ج) ، حتما باید سطح فکر، قدرت فهم و شرایط سنی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فراگیران و فرزندان را در نظر داشت، زیرا هماره نمی توان برای بیماران مختلفی که درد مشترکی نیز دارند، فقط یک نسخه‌ی درمانی ارائه کرد. شاید به همین دلیل نیز بوده است که حضرات معصومین (ع) به یک سوال مشترک، مانند «افضل الاعمال» (برترین کارها) از سوی افراد گوناگون، پاسخ های گوناگونی داده اند. ... منبع: وبسایت‌راسخون‌به نقل ازمرکزمطالعات‌شیعه @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸 ☄ ⭕️سعادت و لذت در قرآن (بخش اول) 🔶يكی از مباحث مهم علم اخلاق مقوله‏ و است، و اينكه سعادت چيست؟ و لذت كدام است؟ مقوله ای است كه ذهن علمای اخلاق را به خود مشغول داشته است. در اين نوشتار به تعريف و از منظر پرداخته مي‏شود. 🔷در توضيح مفهوم ، مي‏توان گفت: سعادت و لذت خيلی به هم نزديك و قريب الافق هستند و عمده تفاوت آن دو در اين است كه در و كوتاه مدت نيز بكار مي‏رود، ولی صرفاً در مورد يا كاربرد دارد. مثلاً هيچگاه درباره كسی كه غذای لذيذی را مي‏خورد و برای لحظاتی از آن لذت مي‏برد، مفهوم را بكار نمی ‏برند، بلكه مي‏گويند: از خوردن غذا لذت برد. پس در ، نهفته است، و اگر ممكن بود كسی در زندگی هميشه لذت ببرد، او كاملاً سعادتمند بود؛ ولی از آنجا كه خالی از درد و رنج وجود ندارد، مي‏توان گفت: 🔷 در اين جهان كسی است كه لذت های وی از نظر كيفيت يا كميت، نسبت به درد و رنج هايش برتری و فزونی دارد، و در آن، دو ويژگی لحاظ میشود: ۱) برتری از جهت كيفی؛ ۲) دوام از جهت كمی. نيز در مقايسه بين لذت های دنيوی و اخروی، به منظور دعوت به سوی آخرت و تشويق به حركت در مسير سعادت معنوی، با تعبيراتی نظير: «وَالآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى؛[اعلی، ۱۷] زندگی آخرت بهتر و با دوام‏تر است»، بر اين دو ويژگی تاكيد دارد و پيوسته اين حقيقت را گوشزد مي‏كند، كه از لذت دنيا از نظر ، و به لحاظ است. مفهوم سعادت فقط در يك مورد از قرآن به شكلی مناسب با بينش وسيع الهی درباره انسان بكار رفته است. 🔷خداوند در اين باره مي‏فرمايد: «فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَسَعِيدٌ - فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَشَهِيقٌ - خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ إِلا مَا شَاءَ رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ - وَأَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ إِلا مَا شَاءَ رَبُّكَ عَطَاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ؛[هود، ۱۰۵-۱۰۸] دو دسته هستند و ؛ تا آسمان و زمين هست، در آتش جاودان بمانند، مگر آنكه پروردگار تو خواهد، او هر چه خواهد مي‏كند و ، مادام كه آسمان و زمين هست در بهشت جاودان بمانند، مگر آنچه خدای تو خواهد كه اين، بخششی قطع نشدنی است 🔷بنابراين اگر براساس بينش الهی و از دريچه معارف قرآنی، را مورد توجه قرار دهيم، او در كل چيزی به حساب نمی آيد. كسی كه الی الابد در آتش خواهد بود، بر فرض كه همه عمر را هم در اين دنيای زودگذر غرق در لذت باشد، چگونه مي‏توان گفت: چنين شخصی سعادتمند است؟ و بر عكس، هرگاه كسی در خوشبخت باشد، و به گفته قرآن کریم، جاودانه در بهشت زندگی كند، حتی اگر تمام لحظات عمر كوتاه دنيا را در شكنجه به سر برد، خواهد بود و در كل، آن ، چيزی به حساب نمی آيد. 🔷بنابراين، ملاك و در بينش انسانی اسلامی، لذت و رنج ابدی است، به اين معنا كه در معنای سعادت و شقاوت تغييری نمي‏دهد و در اين زمينه مفهوم جديدی مطرح نمي‏كند كه از دسترس درك و فهم مردم به دور باشد؛ بلكه، را به همان معنی رايج، و را به معنی عرفی ‌و الم بيشتر مي‏داند، ولی در مصداق آن دو، تغيير مي‏دهد و چون لذايذ و آلام دنيوی دوام و ثباتی ندارد، و ابدی را به عنوان و حقيقی سعادت و شقاوت مطرح مي‏كند. ... نویسنده: آیت‌الله‌مصباح‌يزدی (اخلاق در قرآن) منبع: وبسایت‌مرکزمطالعات و پاسخ‌گویی‌به‌شبهات @tabyinchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا