⭕️ #امام_خمینی(ره)
🔹ملت ایران اگر میخواست که #صلح_آمریکایی بکند، همان اول از #آمریکا جدا نمیشد و قطع روابط نمیکرد، و دستش را از ایران کوتاه نمی کرد و جاسوسان او را بیرون نمی کرد... ما نمی توانیم صلحی را بپذیریم که #طرح_آمریکایی دارد.
📕صحیفه نور، ج ۱۸،صفحه ۷۷
#امام_خمینی
#آمریکا
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️مردم و حکومت اسلامی (بخش سوم)
💠 #نقش_مردم در نظام #مردم_سالاری_دینی (شکل گیری و استمرار)
🔷با روشن شدن جایگاه مردم در نظام اسلامی این سؤال مطرح می شود، که اگر مردم در مشروعیت بخشیدن به حکومت در نظام اسلامی نقشی ندارند، #جایگاه_اکثریت در #نظام_اسلامی کجاست؟ و آیا اکثریت و رأی آنها در نظام اسلامی اعتبار دارد یا نه؟ در پاسخ باید گفت #شعار_اسلام، با شعار حکومت های بشری و به ویژه غربی متفاوت است.
🔷 #شعار دین و #حکومت_اسلامی #پیرویازحق است و شعار حکومت های بشری و دموکراسی غربی پیروی از اکثریت است؛ البته در #نظام_اسلامی در بعضی موارد و مراحل «اکثریت» معتبر است و جایگاه ویژه ای دارد، که همان مقام «تشخیص حق است، نه تثبیت حق»؛ یعنی #حق را #وحی_الهی تبیین و تثبیت می کند، و در مقام اجرای حق، رأی اکثریت سازگار است،
🔷و گاهی در مواردی که تشخیص حق دشوار باشد، و صاحبنظران با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند، رأی اکثریت معیار است. تفاوت اساسی اکثریت در نظام دموکراسی غربی با اکثریت در نظام اسلامی، در این است که در #حکومت_اسلامی #حق و #قانون، #پیشازاکثریت و مقدم بر آن است و اکثریت کاشف حق است، نه مولد و به وجود آورنده آن، ولی در نظام دموکراسی و غیر دینی، اکثریت، پیش از حق و قانون و به وجود آورنده آن است». [۱]
🔷بنابراین در #نظام_دینی و اسلامی دو نوع رأی اکثریت محترم و معتبر است: یکی در مقام اجرا و عمل، و دیگری در مقام تشخیص قانون الهی، که توسط وحی و دین ارائه گردیده است. #قانون_شناسان را با رأی اکثریت تعیین میکنند، و قانون شناسان با رأی اکثریت خود، #قانون_الهی را می شناسند. [۲]
پینوشتها
[۱] عبدالله جوادی آملی، ولایت فقیه، ولایت فقه و عدالت، ص ۹۰-۹۱
[۲] همان، ص ۹۲
منبع: وبسایت پرسمان
#حکومت_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️ويژگیهای #حكومت_مهدوی (عج) (بخش دوازدهم)
🔶در اين مقاله نگاهی گذرا به ابعاد و زوايای گوناگون زندگی اجتماعی در جامعه نبوی #امام_مهدی(عج) داريم و از آنجا كه اين مساله نقلی، و مستند به خبرهای آسمانی و وحی است (وگرنه بر اساس محاسبات ديگر، آينده بشريت تاريك است) طبعاً با استفاده از آيات و روايات بايد مورد مطالعه قرار گيرد و نگارنده در اين مقاله از همين زاويه، وضع دنيا در عصر #امام_مهدی(عج) را ترسيم نموده است.
💠 #عدالت_اجتماعی
🔷از شاخصهای بسيار مهم و برجسته در حكومت جهانی #امام_مهدی (عج) اقامه #قسط و #عدل به معنای وسيع كلمه است، و در اين باره بيشترين روايت را داريم كه حدود يك صد و سی روايت می باشد.[۱] #قرآن_كريم قيام به قسط و عدل را يكی از اهداف بعثت انبياء دانسته و برای آن اصالت قائل شده است: «لقد ارسلنا رسلانا بالبينات و انزلنا معهم الكتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط» [حدید، ۲۵]؛برای بشر قرن حاضر و قرون و اعصار بعدی، #عدالت و دادگستری از نان شب واجب تر و مهمتر است.
🔷 #بشر از #بی_عدالتی و شئون مختلف زندگی رنج می برد، پيكره جامعه بشری از اين زاويه بيمار است، و هر روز هم بر بيماريهای آن افزوده تر شود، تا آنجا كه جهان پر از ظلم و جور و بی عدالتي و شر گردد، كه به دنبال آن #عدل_جهانی در همه ابعادش بروز و ظهور میكند، و تا بی عدالتی و ستم كل جهان را در همه ابعادش فرا نگيرد، بشر آمادگی پذيرش #عدل_مطلق را ندارد. مگر نه اين است كه #امام_علی (ع) #قربانی_عدالت گرديد (قتل فی محراب عبادته لشده عدله) و امروزه زمينه پذيرش #عدل_جهانی روز به روز مهياتر شود. بشر متمدن و آگاه امروز از بی عدالتی اقتصادی و مالی رنج می برد.
🔷در گوشه ای از عالم، #آمريكا با بيست در صد امكانات و نفوس، هشتاد درصد سرمايه جهان را می بلعد، و در برخی از نقاط عالم، هزاران هزار انسان از قحطی و گرسنگی با مرگ دست به گريبانند. انسانها از بی عدالتی قضایی و تبعيضات رنج می برند، از بی عدالتی اجتماع رنج می برند، #امام_مهدی (عج) كه بيايند كل زمين را #عدل و داد فرا میگيرد، آن هم در تمام ابعادش #عدالت را پياده میكند، و تمام مظاهر عدل در جهان پياده میشود؛ #عدل_اقتصادی، #عدل_سياسی، #عدل_قضایی، #عدل_اجتماعی و... وگرنه عدل جهان ناقص خواهد بود.
🔷پس يكی از ابعاد عدالت، #عدل_اجتماعی است و در اين رابطه رواياتی را مرور میكنيم: « ...و وضع ميزان العدل بين الناس فلا يظلم احد احداً؛[۲] #ترازوی_عدالت را در ميان همه انسانها می نهد و در سرتاسر جهان، هيچ انسانی به ديگری ستم نخواهد كرد. (امام عصر همه ستمگران كوچك و بزرگ را سر جای خود خواهند نشاند، و اين زشتترين پديده را كه همواره در طول تاريخ گلوی بشريت را فشرده، دفن خواهند كرد). « ...و عدل فی الرعيّه؛[۳] او در ميان همه رعايايش #عدالت می ورزد، #عدل او عمومی است.
🔷« ...و يعدل في خلق الرحمن البرّ منهم و الفاجر؛[۴] او در ميان همه بندگان خدا #عدالت را پياده می كند و به عدل رفتار می نماید، چه نيكان و چه افراد فاسق و فاجر. (عدالت او به طور يكسان در حق خوب و بد اجرا ميگردد). « ...حتی لايری اثر من الظلم؛[۵] در #اجرای_عدالت تا آنجا پيش می رود، كه در هيچ گوشه دنيا اثر و نشانه ای از ظلم نماند و ديده نشود. (فاتحه ظلم را می خواند و آن را از صفحه زمين محو می كند). « ...يطهر الارض من كل جور و ظلم؛[۶] او سراسر گيتی را از هر گونه جور و ستمی پاكسازی ميكند.
🔷امام باقر (ع) در ذيل آيهی «اعلموا ان الله يحيی الارض بعد موتها؛[حدید، ۱۷] فرمودند: منظور از مرگ زمين، #جور، #ظلم و ستم در آن است و #امام_زمان (عج) زمين را به وسيله #عدالت زنده می گرداند، پس از آنكه با جور مرده باشد.[۷]
پینوشتها
[۱] منتخب الاثر، ص ۴۷۸
[۲] بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۲۲
[۳] همان، ص ۳۵۱
[۴] همان، ج ۵۱، ص ۲۹
[۵] همان، ج ۵۲، ص ۴۷۰
[۶] همان، ج ۵۱، ص ۱۴۵
[۷] نور الثقلين، ج ۵، ص ۲۴۳
نویسنده: علیمحمدیخراسانی (مجموعه مقالات(۱) بررسی ابعاد وجودی حضرت مهدی عج)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات وپاسخگوییبهشبهات
#امام_زمان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️راهکار مقابله با #شیطان
💠خطا را هر وقت مرتکب نشوی، بردی!
🔹برای جلوگیری از حربه های #شیطان، آشنایی با روش های او ضروری می باشد. به یکی از آنها در #قرآن_کریم سوره بقره اشاره شده است؛ « ... وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ؛[سوره بقره، آیه ۱۶۸] ... و از گام های #شيطان پيروى نكنيد، كه او #دشمن_آشكار شماست.» این مرحله به مرحله و گام به گام آمدن #شیطان، برای #فریب_انسان آن هم به صورت آشکارا، گواه این است که فریب های او قابل دفع و رفع است.
🔹در هر مرحله ای که هستیم خطوه و گام بعدی او را پیروی نکنیم، و نسبت به #رحمت_الهی ناامید نشویم. «وَلَا تَيْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ؛[سوره یوسف، آیه ۸۷] و از رحمت خدا نومید مباشید که هرگز جز کافران هیچ کس از رحمت خدا نومید نیست.»
نویسنده: مهدی توحیدیان
منبع: وبسایترهروانولایت
#شیطان
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️هوچیگری برای مظلومنمایی!
🔹برای مردم ایران، عادی شده است که به محض صدور حکم قانونی یا تلاش برای اجرای حکم قانونی دربارهی یک مجرم تبهکار، شاهد تحرکات وسیع #ضدانقلاب و #رسانههای_غربی برای ایجاد جریان و هشتگ در دفاع از آن شخص جنایتکار باشند! این روند هوچیگرانه، غیرقانونی و غیرمنطقی که میتوان آن را «دفاع چشمبسته از جنایتکار» نامگذاری کرد، دربارهی همهی فتنهگران و مجرمان اجرا شده است و پیشبینی میشود در آینده نیز ادامه یابد.
🔹اوج وقاحت، جذابیت پول مزدوری و - بعضی اوقات - ناآگاهی و جهالت، سبب میشود تا جماعتی معلومالحال، بدون توجه به واقعیتهای موجود و صرفاً براساس مأموریتهای محوله، به #تشویشافکارعمومی و #مظلوم_نمایی برای جنایتکاران بپردازند، در حالی که جرم و جنایت صورت گرفته، کاملا مشخص و دلیل صدور حکم برای آن در دادگاه هم معلوم است.
نویسنده: رضا رستمی
منبع: وبسایترهروانولایت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️آشنایی با شیوه های #تربیت_دینی (بخش چهارم)
🔶در #آموزش_دینی شیوه ها و فنونی برای #تربیت مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال.
💠روش تربیت تدریجی
🔷پزشک روان شناسی می گفت: «در تعلیم و تربیت، جذب کردن پیش از ساختن است.» جذب کردن دیگران غالبا زمینه سازی می خواهد. به کارگیری #روش_تدریجی در تعلیم و تربیت و ساختن انسان ها، از لوازم مهم زمینه سازی پرورشی و آموزشی است. نازل شدن آیات قرآن و ابلاغ آنها به مردم از سوی پیامبر محبوب خدا(ص) که مهم ترین و بهترین آموزش ها و روش های تربیتی را در بردارند، در مدت ۲۳ سال و به صورت تدریجی [سوره اسراء، ۱۰۶]،
🔷و بیان برخی از قوانین عملی اسلام برای مردم، همچون روزه، زکات و جهاد پس از ۱۵ سال، تحریم تدریجی ربا در آیات ۳۹ سورهی روم و ۱۶۱ سورهی نساء، و ۱۳۰ سورهی آل عمران و ۲۷۵ تا ۲۷۹ سورهی بقره، و تحریم تدریجی مشروبات الکلی در آیات ۲۱۹ سورهی بقره و ۴۳ سورهی نساء و ۹۰ و ۹۱ سورهی مائده، ارزش و اهمیت استفاده از #روش_تدریجی در #مسائل_تربیتی و #آموزشی را نشان می دهد و بر آن تاکید می ورزد.
🔷شایان ذکر است: الف) توجه به #روش_تدریجی در تعلیم و تربیت، بدین معنی نیست که در مراحل آغازین میتوان از آموزش ها و استدلال های غلط و یا مسائل تربیتی بی پایه و سست پایه استفاده کرد. ب) بکارگیری #روش_تدریجی در تعلیم و تربیت، تنها در قلمرو استدلال ها و برهان ها نیست، بلکه در نوع مطالب و اعمال نیز صادق است. مثلا آیا آموزش مطالب عرفانی دقیق و فلسفی عمیق و واداشتن به انجام کارهای اخلاقی پسندیده و برخی از مستحبات مهم مانند خواندن نماز شب، برای نوجوانانی که به این حد از درک و عمل نرسیده اند، رواست؟
🔷ج) #درتعلیموتربیت، حتما باید سطح فکر، قدرت فهم و شرایط سنی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی فراگیران و فرزندان را در نظر داشت، زیرا هماره نمی توان برای بیماران مختلفی که درد مشترکی نیز دارند، فقط یک نسخهی درمانی ارائه کرد. شاید به همین دلیل نیز بوده است که حضرات معصومین (ع) به یک سوال مشترک، مانند «افضل الاعمال» (برترین کارها) از سوی افراد گوناگون، پاسخ های گوناگونی داده اند. #ادامهدارد...
منبع: وبسایتراسخونبه نقل ازمرکزمطالعاتشیعه
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️سعادت و لذت در قرآن (بخش اول)
🔶يكی از مباحث مهم علم اخلاق مقوله #سعادت و #لذت است، و اينكه سعادت چيست؟ و لذت كدام است؟ مقوله ای است كه ذهن علمای اخلاق را به خود مشغول داشته است. در اين نوشتار به تعريف #سعادت و #لذت از منظر #قرآن_کریم پرداخته ميشود.
🔷در توضيح مفهوم #سعادت، ميتوان گفت: سعادت و لذت خيلی به هم نزديك و قريب الافق هستند و عمده تفاوت آن دو در اين است كه #لذت در #مواردلحظهای و كوتاه مدت نيز بكار ميرود، ولی #سعادت صرفاً در مورد #لذتهایپايدار يا #نسبتاً_پايدار كاربرد دارد. مثلاً هيچگاه درباره كسی كه غذای لذيذی را ميخورد و برای لحظاتی از آن لذت ميبرد، مفهوم #سعادت را بكار نمی برند، بلكه ميگويند: از خوردن غذا لذت برد. پس در #سعادت، #لذت_پايدار نهفته است، و اگر ممكن بود كسی در زندگی هميشه لذت ببرد، او كاملاً سعادتمند بود؛ ولی از آنجا كه #زندگی خالی از درد و رنج وجود ندارد، ميتوان گفت:
🔷 #سعادتمند در اين جهان كسی است كه لذت های وی از نظر كيفيت يا كميت، نسبت به درد و رنج هايش برتری و فزونی دارد، و در آن، دو ويژگی لحاظ میشود: ۱) برتری از جهت كيفی؛ ۲) دوام از جهت كمی. #قرآن_کریم نيز در مقايسه بين لذت های دنيوی و اخروی، به منظور دعوت به سوی آخرت و تشويق به حركت در مسير سعادت معنوی، با تعبيراتی نظير: «وَالآخِرَةُ خَيْرٌ وَأَبْقَى؛[اعلی، ۱۷] زندگی آخرت بهتر و با دوامتر است»، بر اين دو ويژگی تاكيد دارد و پيوسته اين حقيقت را گوشزد ميكند، كه #لذت_آخرت از لذت دنيا از نظر #كيفی #بهتر، و به لحاظ #كمی #پايدارتر است. مفهوم سعادت فقط در يك مورد از قرآن به شكلی مناسب با بينش وسيع الهی درباره انسان بكار رفته است.
🔷خداوند در اين باره ميفرمايد: «فَمِنْهُمْ شَقِيٌّ وَسَعِيدٌ - فَأَمَّا الَّذِينَ شَقُوا فَفِي النَّارِ لَهُمْ فِيهَا زَفِيرٌ وَشَهِيقٌ - خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ إِلا مَا شَاءَ رَبُّكَ إِنَّ رَبَّكَ فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ - وَأَمَّا الَّذِينَ سُعِدُوا فَفِي الْجَنَّةِ خَالِدِينَ فِيهَا مَا دَامَتِ السَّمَاوَاتُ وَالأرْضُ إِلا مَا شَاءَ رَبُّكَ عَطَاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ؛[هود، ۱۰۵-۱۰۸] #مردم دو دسته هستند #بدبخت و #خوشبخت؛ #شقاوتمندان تا آسمان و زمين هست، در آتش جاودان بمانند، مگر آنكه پروردگار تو خواهد، او هر چه خواهد ميكند و #سعادتمندان، مادام كه آسمان و زمين هست در بهشت جاودان بمانند، مگر آنچه خدای تو خواهد كه اين، بخششی قطع نشدنی است
🔷بنابراين اگر براساس بينش الهی و از دريچه معارف قرآنی، #زندگی_انسان را مورد توجه قرار دهيم، #زندگی_دنيوی او در كل چيزی به حساب نمی آيد. كسی كه الی الابد در آتش خواهد بود، بر فرض كه همه عمر را هم در اين دنيای زودگذر غرق در لذت باشد، چگونه ميتوان گفت: چنين شخصی سعادتمند است؟ و بر عكس، هرگاه كسی در #جهان_ابدی خوشبخت باشد، و به گفته قرآن کریم، جاودانه در بهشت زندگی كند، حتی اگر تمام لحظات عمر كوتاه دنيا را در شكنجه به سر برد، #سعادتمند خواهد بود و در كل، آن #رنج_دنيوی، چيزی به حساب نمی آيد.
🔷بنابراين، ملاك #سعادت و #شقاوت در بينش انسانی اسلامی، لذت و رنج ابدی است، به اين معنا كه #اسلام در معنای سعادت و شقاوت تغييری نميدهد و در اين زمينه مفهوم جديدی مطرح نميكند كه از دسترس درك و فهم مردم به دور باشد؛ بلكه، #سعادت را به همان معنی رايج، #لذت_پايدارتر و #شقاوت را به معنی عرفی #رنج و الم بيشتر ميداند، ولی در مصداق آن دو، تغيير ميدهد و چون لذايذ و آلام دنيوی دوام و ثباتی ندارد، #لذايذ و #آلام ابدی #جهان_آخرت را به عنوان #مصاديق_صحيح و حقيقی سعادت و شقاوت مطرح ميكند. #ادامهدارد...
نویسنده: آیتاللهمصباحيزدی (اخلاق در قرآن)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگوییبهشبهات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️مردم و حکومت اسلامی (بخش چهارم)
💠 #نقش_مردم در نظام #مردم_سالاری_دینی (شکل گیری و استمرار)
🔷واژه #مردم_سالاری_دینی اصطلاح تازه ای در گفتمان سیاسی دنیاست که - بر خلاف واژه هایی چون جمهوری اسلامی، پارلمان اسلامی و.. که همگی ترکیب هایی هستند از یک مفهوم غربی به علاوه یک قید اسلامی - در بستر #مبانیسیاسیاسلام، و متأثر از آموزه های نبوی و علوی روییده، و بر آن است تا ضمن پاسداشت حقوق مردم در حوزه سیاست و اداره امور جامعه و پرهیز از الگوهای حکومتی استبدادی، رعایت اصول و مبانی ارزشی را بنماید و بدین ترتیب #نظام_اسلامی را از #الگوهایسکولارغربی تمیز دهد.
🔷برای این منظور در #حکومت_اسلامی، روش نوینی مورد توجه قرار گرفته که نه استبدادی و نه لیبرالی است. #مقام_معظم_رهبری از این روش حکومتی به #مردمسالاریدینی تعبیر نموده اند، [۱] و در توضیح آن می فرمایند: «این مردم سالاری [دینی] به ریشه های دمکراسی غربی مطلقاً ارتباط ندارد؛ این یک چیز دیگر است. اولاً #مردم_سالاری_دینی دو چیز نیست؛ اینطور نیست که ما #دمکراسی را از غرب بگیریم و به دین سنجاق کنیم، تا بتوانیم یک مجموعه کاملی داشته باشیم؛ نه، خود این #مردم_سالاری هم متعلق به #دین است.
🔷مردم سالاری هم دو سر دارد... یک سر آن عبارت است از اینکه #تشکل_نظام به وسیله اراده و #رأی_مردم صورت بگیرد؛ یعنی #مردم نظام را انتخاب می کنند؛ دولت را انتخاب می کنند؛... این همان چیزی است که غرب ادعای آن را می کند و البته در غرب این ادعا واقعیت هم ندارد. ...این حرف متکی به نظرات و حرفها و دقتها و مثال آوردنهای خود برجستگان ادبیات غربی است... #انتخاب_مردم یکی از دو بخش #مردمسالاریدینی است. مردم بایستی انتخاب کنند، بخواهند بشناسند و تصمیم بگیرند تا تکلیف شرعی درباره آنها منجز بشود.
🔷بدون شناختن و دانستن و خواستن، تکلیفی نخواهند داشت. سر دیگر قضیه مردم سالاری [دینی] این است که حالا بعد از آن که من و شما را انتخاب کردند، ما در قبال آنها وظایف جدی و حقیقی داریم...»، [۲] و در جای دیگر می فرمایند: «مردم سالاری دینی ... یک حقیقت واحد در جوهره نظام اسلامی است، چرا که اگر نظامی بخواهد بر مبنای دین عمل کند، بدون #مردم نمی شود، ضمن آنکه تحقق حکومت #مردمسالاریواقعی هم بدون #دین امکان پذیر نیست...». [۳] #ادامهدارد...
پینوشتها
[۱] مردمسالاریدینی (سید علی فیاضی) کتابنقد، ش ۲۰ و ۲۱، ص ۴۳
[۲] دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام ۷۹/۹/۱۲
[۳] دیدار با اعضای شورای عمومی دفتر تحکیم وحدت ۷۹/۱۰/۱۳
منبع: وبسایت پرسمان
#حکومت_اسلامی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🔻امام خامنهای:
عزیزان من! مراقب باشید وسوسهی دشمن در فضای عمومی زندگی تأثیر نگذارد، نفوذ دشمن نتواند در صفوف یکپارچهی جوانان مؤمن اختلال ایجاد کند. در همهی بخشها -امروز در بخشهای فضای مجازی و در بقیّهی زمینهها- دشمن بشدّت فعّال است.
⬅همانگونه که در زمان طاغوت و حکومت ظلم و ستمشاهی و در ادامه در جریان پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ؛ #مراجع محترم تقلید، #علما و #روحانیون نقش ویژه ای در روشنگری مردم داشتند و جزو علمداران انقلاب بودند،
اکنون نیز همانگونه که ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) بارها و بارها اعلام نمودند ؛ در جبهه های مختلف در حال جنگ با دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستیم و یکی از این جبهه ها ، #جبهه_فرهنگی است که به راحتی دشمنان در #فضای_مجازی با تمام توان در حال انجام اقدامات و نقشه های خصمانه خود هستند تا بتوانند با افزایش بی بند و باری و ابتذال اخلاقی و فرهنگی ، بنیان خانواده ایرانی را پوشالی و نابود نمایند؛ و خدایی ناکرده در صورت موفقیت، یکی از ارکان اصلی اقتدار کشور که جوانان عزیز هستند، دچار بی غیرتی، بی خیالی، نا امیدی و.... می شوند که این امر خسارات جبران ناپذیری برای کشور عزیزمان در پی خواهد داشت!
↩ لذا از همه #مراجع محترم تقلید، #علما و #روحانیون عزیز ، عاجزانه درخواست داریم که با تمام توان در این زمینه ورود کرده که ان شاء الله #فضای_مجازی پاک و سالمی داشته باشیم!!!
ما دنبال فیلترینگ کامل #فضای_مجازی و یا به قول برخی از مسئولین به دنبال قطع ارتباط با دنیا نیستیم!!!!!
⬅ ما خواستار نظارت و سالم سازی #فضای_مجازی هستیم!!!
#مطالبه_گری_مردمی
#فضای_مجازی
#فضای_افسارگسیخته
@tabyinchannel
#انتشار_بدون_لینک_جایز_نمیباشد
☀️☄☀️☄☀️☄☀️☄☀️
☄
⭕️ #افکار_عمومی در جامعههای دیروز و امروز (بخش اول)
🔷 #عمومیت_افکار_مردم یک جامعه، نشانه بستگی فرد و جمع، به یک سری ارزش هاست. وقتی کشوری مورد هجوم دشمن قرار میگیرد، یکیک افراد ملت و جمع آن، برای دفاع از خود آماده رفتن به میدان جنگ میشوند و جنگ به یک نظام ارزشی تبدیل میگردد.
🔷در زمانهای گذشته و حتی نه چندان دور که هنوز #رسانههای_گروهی یکی پس از دیگری پا به عرصه وجود نگذاشته بودند، افکار مردم چنانچه حول محوری دور میزد و به وحدت میگرایید، به وسیله دهان و گوش دامنه میگرفت و ماهها طول میکشید تا خبر یا واقعهای گسترش عمومی پیدا کند و در نتیجه خود به خود از اثر میافتاد،
🔷و به جای آنکه مانند گلوله برفی در مسیر خود حجم بیابد، آب میشد. به این دلیل که #افکار_عمومی جز در محیطهای بسته، مانند روستا و بازار و محله و طبقه - که در آنها ارتباط سریعاً برقرار میشد - تجسم نمییافت. به عبارت دیگر #افکار_عمومی سفر نمیکرد، زیرا در طول سفر تضعیف میشد و #قدرت_عمل خود را از دست میداد و از پای در میآمد.
🔷وانگهی افراد میبایست از خانه های خود خارج میشدند و با دوستان و آشنایان در محله و قهوهخانه و سرِگذر تماس حاصل میکردند، تا در جریان وقایع چند روز قبل که خبر آن تازه به محل آنها رسیده بود، قرار بگیرند. امروز دیگر خبر از طریق #رسانههای_خبری به خانهها راه یافته، و در یک لحظه میتواند در اختیار همه مردم شهر، بلکه کشور و جهان گذاشته شود،
🔷زمان و مکان را تسخیر کند و مرزهای اجتماعی و سیاسی و ملی را درنوردد. گویی #افکار_عمومی سرنوشت خود را به دست رسانهها سپرده است. از این پس این #رسانهها هستند که نقش منعکسکننده، تقویتکننده و حتی خاموشکننده افکار و اخبار را به دست دارند.
🔷به این ترتیب، با #گسترش_رسانه های خبری، پدیده های روانی- اجتماعی مربوط به #افکار_عمومی نیز هر روز گسترش و اهمیت بیشتری مییابد و توجه پژوهشگران بیشتری را به خود جلب میکند. رشد همه جانبه این رشته، بستگی به شناخت چند عامل دارد: ۱) تکنیکهای بررسی پیشرفته؛ ۲) خوراک فراوان برای تغذیه افکار؛ ۳) توجه روزافزون به افکار؛ ۴) رشد فزاینده روابط اجتماعی. #ادامهدارد...
📕کتاب افکار عمومی (ژودیت لازار، ترجمه مرتضی کُتبی)
منبع: تبیان
#افکار_عمومی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️
☄
⭕️مصاف کودکان با قتلگاهی به نام #فضای_مجازی (بخش اول)
🔶در #جنگ_رسانهای و فرهنگی، بیشترین اقشاری که در معرض آسیب و تهدید قرار دارند #کودکان و #نوجوانان به شمار میآیند؛ افرادی که اگر به درستی تحت مدیریت و تربیت والدین و مربیان قرار نداشته باشند آیندهی تاریکی در انتظار آنها خواهد بود.
🔷یکی از ابزارها و ترفندهایی که جنگ رسانه ای #دشمن علیه اندیشه اسلامی به راه انداخته است، روی آوری به محتوای فاسد و مبتذل است. محتوایی که تلاش دارد، #هویت_دینی و اسلامی جامعه را تضعیف کرده و افراد جامعه را به سوی #ولنگاری_فرهنگی سوق دهد.
🔷در دنیایی زندگی میکنیم که سربازان جبهه خصم، تا اندرونی خانهها نفوذ کرده و خنجرهای زهرآلود خود را در سینه و قلب هزاران مرد و زن و کودک و نوجوان فروکرده و آنها را به کام مرگ و نابودی کشانده و افراد فراوانی را اسیر زندانهای مخوف و ترسناک خود کردهاند؛ زندانهایی که عاری از هرگونه ترحم و انساندوستی و اخلاقمداری است و طعم شیرین زندگی لذتبخش و آرام را از اسیران خود سلب کردهاند.
💠پیچیدهترین و بیرحمانهترین آرایش نظامی جهان
🔷در دنیای مدرن با پیشرفت شبکههای اطلاعرسانی و دیجیتال، شکل و شمایل جنگها نیز تغییر کرده و چهرهای مدرن و جدید به خود گرفته است. اگر در قرنهای گذشته مصاف کشورها با یکدیگر بیشتر در قالب مواجهههای نظامی صورت میپذیرفت، در عصر کنونی با رونق یافتن #ابزارهای_رسانهای و پیشرفتهای علمی، میدان نبرد آرایش نظامی دیگری را به خود گرفته است؛ آرایش نظامی که بیشتر آن را با عنوان #جنگ_نرم و رسانهای میشناسند.
🔷در این بین مسئولیت خطیر #والدین در حفظ و نگهداری #فرزندانشان باید جدیتر دنبال شود؛ چرا که در آتش #جنگ_رسانهای که ابرقدرت های رسانه ای علیه فرهنگ و اندیشه اسلامی به راه انداخته اند، #کودکان و #نوجوانان در تیررس جبهه معاندین قرار دارند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا؛[تحریم، ۶] ای کسانی که ایمان آوردهاید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید.» #ادامهدارد...
نویسنده: علی بیرانوند
منبع: وبسایترهروانولایت
#جنگ_نرم
#فضای_مجازی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
💥🌷💥🌷💥🌷💥🌷💥
🌷
⭕️آشنایی با شیوه های #تربیت_دینی (بخش پنجم)
🔶در #آموزش_دینی شیوه ها و فنونی برای #تربیت مطرح است که اهم آنها عبارت اند از: بحث کردن در مورد جهان و طبیعت و آفاق و انفس، دادن تذکر در موارد ضروری، توجه دادن به خود و ابعاد وجودی خود ، واداشتن به تفکر و تدبر در امور، تعقل و استدلال.
💠روش تربیت غیر مستقیم
🔷از یک جهت، روش های مطلوب تربیتی به دو گونه ی «مستقیم» و #غیر_مستقیم است. با توجه به ویژگی های متربیان، شرایط زمان و مکان، گاه روش مستقیم و گاه روش غیرمستقیم کارایی دارد و این چنین نیست که هماره روش غیر مستقیم کارسازتر باشد. از همین رو، خدای بزرگ در قرآن کریم در مواردی، از روش ها و خطاب های مستقیم و صریح مانند «یا ایها الکافرون»، «یا ایها الناس» و «یا ایها الذین آمنوا» استفاده کرده است و در مواردی از روش ها و #خطابهایغیرمستقیم به حضرت عیسی(ع) فرموده است: «ای عیسی پسر مریم! آیا تو به مردم گفتی که من و مادرم را همچون دو خدا به جای خداوند بپرستید؟» [مائده، ۱۱۶]
🔷همانگونه که در این آیهی قرآن به روشنی می بینیم، خداوند متعال مستقیما به حضرت عیسی (ع) خطاب می کند، اما به طور #غیر_مستقیم می خواهد به پیروان حضرت عیسی(ع) بگوید که اعتقاد آنان به خدا بودن حضرت عیسی و حضرت مریم (ع) شرک و باطل است. باری، آموزش غیرمستقیم وضو به آن پیرمرد از سوی امام حسن و امام حسین (ع) و تاکید فراوان روانشناسان بر این روش، و گفته هایی همچون «الکنایه ابلغ من التصریح؛ #کنایه و #غیرمستقیمگویی از صراحت و مستقیم گویی رساتر است.» و «به در بگو تا دیوار بشنود.»، بر به کارگیری #روشغیرمستقیم در #تعلیم و #تربیت تاکید میورزد.
🔴الف) استفاده از شعر، قصه، خاطره، شرح حال دیگران، معما، فیلم، نمایش و مانند آن میتوانند از مصادیق #روشهایغیرمستقیم #تربیتی به شمار آیند. ب) نتیجه گیری از مطالب مطرح شده در روش های غیرمستقیم، به عهدهی خود مخاطبان و فراگیران قرار داده شود. ج) گاه مربیان و پدران و مادران می توانند #مسائل_تربیتی را به صورت #غیر_مستقیم و به وسیله ی اشخاص دیگری و نه به وسیله ی خودشان، به فراگیران انتقال و آموزش دهند. #ادامهدارد...
منبع: وبسایتراسخونبه نقل ازمرکزمطالعاتشیعه
#تربیت_دینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🌸☄🌸☄🌸☄🌸☄🌸
☄
⭕️سعادت و لذت در قرآن (بخش دوم)
🔶يكی از مباحث مهم علم اخلاق مقوله #سعادت و #لذت است، و اينكه سعادت چيست؟ و لذت كدام است؟ مقوله ای است كه ذهن علمای اخلاق را به خود مشغول داشته است. در اين نوشتار به تعريف #سعادت و #لذت از منظر #قرآن_کریم پرداخته ميشود.
🔷واژه #فلاح به معنای #رستگاری به كار ميرود؛ رستن از گرفتاریها و رنجها و موانع و رسيدن به هدف و مطلوب انسان، در راه رسيدن به مقصد و #هدف خود، پيوسته با موانع و گرفتاریها و دشمنانی درگير است، ولی با #تلاش و #جهاد ميتواند، اين گرفتاریها را بر طرف سازد و موانع را از سر راه برداشته به هدف و مطلوب خويش نايل شود كه در اين صورت ميگويند: #رستگار شد، يعنی رست و رها شد، يا راحت شد و بر دشمن چيره گرديد. در چنين مواردی از واژه #فلاح استفاده ميشود. #قرآن_کریم نيز در مواردی واژه #فلاح را بكار برده است. از آن جمله، روزی كه بنا بود ساحران فرعون، به دستور وی در برابر موسی خودنمايی و عرض اندام كنند.
🔷قرآن نقل میکند كه فرعون برای تشويق و دلگرمی به آنان گفت: «وَقَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلَى؛ [طه،۶۴] امروز آن كسی كه چيره شود رستگار خواهد شد»، و به جای پيروزی و چيره شدن بر خصم، واژه #افلح را بكار ميبرد، چنانكه در زمينه معنوی نيز، درباره كسانی كه از رنج و گرفتاری دنيا رهيده و در صحنه ديگری به آسودگی وارد ميشوند، از همين واژه #افلح استفاده شده و به آياتی بر ميخوريم؛ مانند اين آيه كه میفرمايد: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى؛ [اعلی،۱۴] هر آينه پاكان رستگار شدند. و آيهای كه ميفرمايد: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاهَا؛ [شمس،۹] هر كه در پاكی آن (نفس) كوشيد رستگار شد»؛ و در آيه اول سوره مومنون ميفرمايد: «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ؛ هر آينه اهل ايمان رستگار شدند».
🔷آری #تزكيه و #تهذيب_نفس برای رسيدن انسان به #فلاح و #رستگاری نه تنها موثر است، بلكه #راهمنحصربهفرد خواهد بود. چنانكه در آيات ديگری بعنوان #نتيجه_عبادات و غايت كارهای شايسته انسان مطرح شده، و همراه با كلمه لعل بكار برده شده است؛ مثل آنجا كه ميفرمايد: «وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ [جمعه،۱۰] بسيار خدا را بياد آريد، شايد #رستگار شديد»، و آيهای كه ميفرمايد: «وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ [ال عمران،۱۳۰] از خدا پروا کنید تا رستگار شويد». در اين گونه موارد كه خداوند ميخواهد مردم را وادار به #تقوا، به ذكر خدا، به اجتناب از معاصی كند، با استفاده از جمله «لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» بيان ميفرماید كه #هدفنهايیانسان #فلاح است و به انسان می آموزد كه برای رسيدن به آن بايد اين كارهای خوب را انجام دهد، و آن كارهای زشت را ترك كند. #ادامهدارد...
نویسنده: آیتاللهمصباحيزدی (اخلاق در قرآن)
منبع: وبسایتمرکزمطالعات و پاسخگوییبهشبهات
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🔷شهید حاج #قاسم_سلیمانی :
🔸انقلاب ما به دوران #نبوت خویش رسیده و ما باید آمادگی خود را بالا ببریم.
🌹🍃🌹🍃
@shahidNazarzadeh