✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام صادق (عليه السلام) چه راهكاری را برای شناخت «احاديث صحيح» از جعليات ارائه دادند؟
🔹 #امام_صادق (علیه السّلام) #قرآن را به عنوان اصل، و #حدیث را به عنوان فرع مطرح کرده و #ملاک درستی و نادرستی حدیث را مطابقت #حدیث با #قرآن دانستند. این اصلی بود که سایر #امامان (علیهم السّلام) نیز آن را ترویج می کردند. [۱] #امام_صادق (علیه السّلام) به شیعیان خود دستور دادند تا #حدیثی را درست بدانند که مطابق با #قرآن باشد.
🔹در نقل های مکرری از امام صادق (علیه السّلام) آمده است که: «اِذَا وَرَدَ عَلَیْکُمْ حَدِیثٌ فَوَجَدْتُمُوهُ لَهُ شَاهِداً مِنْ کِتَابِ اللهِ اَوْ مِنْ قُوْلِ رَسُولِ اللهِ وَ اِلَّا فَالَّذِی جَاءَکُمْ بِهِ اَوْلَی بِهِ»؛ [۲] (زمانی که #حدیثی به دست شما می رسد، اگر شاهدی از #قرآن یا #حدیثرسولخدا (صلّی الله علیه و آله) بر آن بود، بپذیريد؛ در غیر این صورت این #حدیث برای همان کسی باشد که حدیث را برای شما نقل کرده).
🔹و نیز فرمود: «مَا أتَاکُمْ عَنَّا مِنْ حَدِیثٍ لَا یُصَدِّقُهُ کِتَابُ اللهِ فَهُوَ بَاطِلٌ»؛ [۳] #حدیثی که #کتاب_خدا آن را تأیید نکند باطل است). همچنین در روایت دیگری می فرمایند: «مَا لَمْ یُوَافِقْ مِنَ الْحَدِیثِ الْقُرْآنُ، فَهُوَ زُخْرُفٌ»؛ [۴] (حدیثی که مطابق با #قرآن نباشد، نادرست است). این نگرش که #قرآن حاکم بر #حدیث است، مانع بسیاری از کجروی های فکری می شد که نشأت گرفته از نظریه «السنة قاضیة علی الکتاب» بود.
🔹چنان که این نگرش، مانعی بر سر راه افکار و اندیشه های #غالیان بود که با طرح احتمال تحریف قرآن می کوشیدند تا مطالب نادرست خود را به نام ائمه و به عنوان حدیث نشر دهند. #امام_صادق (علیه السّلام) خود از #مفسران بنام #قرآن بودند که اخبار تفسیری آن حضرت در «مجمع البیان» و پیش از آن در «تفسیر قمی» و «تفسیر عیاشی» آمده است.
🔹حضرت درباره #قرآن می فرمودند: «اِنَّ الْقُرْآنَ حَیٌّ لَمْ یَمُتْ وَ اِنَّهُ یَجْرِی کَمَا یَجْرِی اللَّیْلُ وَ النَّهَارُ وَ کَمَا یَجْرِی الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ». [۵] چنان که فرمودند: «اِنَّ الْقُرْآنَ فِی کُلِّ زَمَانٍ جَدِیدٍ»؛ [۶] (#قرآن در هر زمان، تازه و جدید است). افزون بر اینها، امام صادق (علیه السّلام) با طرح روایاتی در زمینه #فضائل خواندن سورههای #قرآن، کوشیدند تا قرآن را در جامعه اسلامی احیا کنند.
🔹در روایتی از آن حضرت نقل شده است که روز قیامت سه چیز به خداوند شکایت خواهند کرد... سوم: «مُصْحَفٌ مُعَلَّقٌ قَدْ وَقَعَ عَلَیْهِ الْغُبَارُ لَا یُقْرَأُ فِیهِ»؛ [۷] (#قرآنی که غبار آن را گرفته و خوانده نمی شود). حضرت اصرار داشتند که حتی تاجر باید شب که از بازار به خانه بر می گردد، سورهای از #قرآن بخواند. [۸] نیز حضرت تأکید داشت تا قرآن را با #حزن بخوانند. [۹]
پی نوشتها؛
[۱] احادیث امامان در این زمینه در جامع الاخبار و الآثار عن النبی و الائمه (ع)، الموحد الابطحی الاصفهانی، محمدباقر بن المرتضی مؤسسه الامام المهدی (عج)، قم، ۱۴۱۱ق، چ اول، ج ۱، ص ۳۹۵ - ۴۰۶ آمده است.
#سایرمآخذدرمنبع
📕حیات فکری و سیاسی امامان شیعه (علیهم السلام)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، ۱۳۸۱ش، چ ششم، ص ۳۵۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#قرآن #حدیث
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره)
🔸پرسش: این حقیر مشتاق #زیارت #امام_عصر حضرت حجة بن الحسن العسکری عجل الله تعالی فرجه الشریف میباشم، از حضرتعالی تقاضا دارم که مرا دعا کنید که به این سعادت نائل شوم.
🔹پاسخ: زیاد #صلوات اهدای وجود مقدسش نمایید، مقرون با «دعای تعجیل فرجش» و زیاد به #مسجد_جمکران مشرف شوید با ادای نمازهایش.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️«آیه انذار» چگونه بر وجود امام زمان (عج) دلالت دارد؟
🔹در #قرآن_مجيد، آياتی هست كه دلالت می كند كه #امام_زمان (عجل الله تعالی فرجه) وجود دارد. در يكى از اين آيات كه به #آيه_انذار معروف است، خداوند متعال خطاب به پيامبرش مى فرمايد: «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ؛ [رعد، ۷] همانا تو بيم دهنده اى و براى هر قومى هدايت گرى است». از آيه فوق به طور وضوح استفاده مى شود كه براى هر قومى در هر عصر و زمان هدايت كننده اى است به حق و حقيقت و اين مقتضاى ربوبيت خداوند است، و نيز استفاده مى شود كه زمين هيچ گاه از هادى به حق خالى نمى گردد، خواه نبى باشد يا غير نبى؛ زيرا اطلاق آيه، حصر مصداق هادى در انبياء را نفى مى كند، همان گونه كه زمخشرى در ذيل آيه شريفه فوق به آن اشاره كرده است، در غير اين صورت لازم مى آيد در عصرهايى كه از نبى خالى است حجت و هادى بشر وجود نداشته باشد.
🔹طبرى در تفسير خود در ذيل آيه فوق از ابن عباس به سند صحيح نقل كرده: «لَمَّا نَزَلَتْ: «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ» وَضَعَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ سَلَّمَ) يَدَهُ عَلَى صَدْرِهِ، فَقَالَ: أَنَا الْمُنْذِرُ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هَادٍ وَ أَوْمَأَ بِيَدِهِ إِلَى مَنْكِبِ عَلِيٍّ فَقَالَ: أَنْتَ الْهَادِی يَا عَلِيُّ بِكَ يَهْتَدِی الْمُهْتَدُونَ بَعْدِي؛ [۱] هنگامى كه آيه «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ» نازل شد، #پيامبر (صلى الله عليه و آله) دست خود را بر سينه گذاشت و فرمود: من منذرم و براى هر قومى هادى است، آن گاه اشاره به شانه #علی (عليه السلام) نمود و فرمود: تنها به واسطه تو است كه هدايت شوندگان بعد از من هدايت مى گردند». حاكم نيشابورى به سند صحيح از امام على (عليه السلام) در ذيل آيه فوق نقل كرده كه فرمود: «رَسُولُ اللَّهِ الْمُنْذِرُ وَ أَنَا الْهَادِی؛ [۲] رسول خدا منذر و من هادى ام».
🔹كلينى به سند صحيح از امام باقر (عليه السلام) در تفسير آيه فوق نقل كرده كه فرمود: «رَسُولُ اللهِ (صلی الله عليه و آله) الْمُنْذِرُ وَ لِكُلِّ زَمَانٍ مِنَّا هَادٍ يَهْدِيهِمْ إِلَى مَا جَاءَ بِهِ - نَبِيُّ اللهِ...؛ [۳] رسول خدا (صلى الله عليه و آله) منذر است، و براى هر زمانى #امام و هادى اى است كه مردم را به آنچه پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله) آورده دعوت مى كند...». و نيز از امام باقر (عليه السلام) نقل كرده كه در ذيل آيه فوق فرمود: «رَسُولُ اللهِ (صلى الله عليه و آله) الْمُنْذِرُ وَ عَلِيٌّ الْهَادِی، أَمَا وَ اللهِ مَا ذَهَبَتْ مِنَّا وَ مَا زَالَتْ فِينَا إِلَى السَّاعَةِ؛ [۴] رسول خدا (صلى الله عليه و آله) منذر و #على (عليه السلام) هادى است، آگاه باش به خدا سوگند كه آيه از ما بيرون نخواهد رفت و دائماً در بين ما است تا روز قيامت».
پی نوشتها؛
[۱] جامع البيان فى تفسير القرآن، طبرى، دار المعرفه، بيروت، چ اول، ج ۱۳، ص ۷۲، سوره رعد، آيه ۷
[۲] المستدرك على الصحيحين، الحاكم النيشابوری، دار الكتب العلمية، بيروت، چ اول، ج ۳، ص ۱۴۰
[۳] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، چ چهارم، ج ۱، ص ۱۹۱
[۴] الكافی، همان، ص ۱۹۲
📕موعود شناسی و پاسخ به شبهات، رضوانی، علی اصغر، مسجد مقدس جمکران، قم، چاپ هفتم، ۱۳۹۰ش، ص ۲۹۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام_زمان #امام_مهدی #قائم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️تفاوت شیعیان با دیگر مسلمانان
🔹همهمسلمانانحقیقت #مهدی_موعود (عج) را از طریق روایات خدشهناپذیری که از نبی اکرم (ص) و اولیای دین رسیده است، قبول دارند، اما این حقیقت در هیچ جای جهان اسلام، مثل محیط زندگی ملت عزیز ما و شیعیان، این برجستگی و این چهره درخشان و این روح پرتپش و پرامید را ندارد؛
🔹این به خاطر آن است که ما به برکت روایات متواترهی خودمان، شخص #مهدی_موعود (عج) را با خصوصیاتش می شناسیم. مردم ما ولی الله اعظم و جانشین خدا در زمین و بقیهی اهل بیت پیامبر را با نام و خصوصیات می شناسند، از لحاظ عاطفی و فکری با او ارتباط برقرار می کنند، به او می گویند، به او شکوه میبرند، از او می خواهند و آن دوران آرمانی، دوران حاکمیت ارزش های والای الهی بر زندگی بشر را انتظار می برند؛
🔹این #انتظار دارای ارزش زیادی است. این انتظار به معنای آن است که وجود ظلم و ستم در عالم، چشمهی امید را از دلهای منتظران نمی زداید و خاموش نمی کند. اگر این نقطهی امید در زندگی جمعیتی نباشد، چاره ای ندارد جز این که به آیندهی بشریت بدبین باشد.
بیانات مقام معظم رهبری ۷۰/۱۱/۳۰
منبع: وبسایتدفترحفظونشرآثارمعظمله
#امام_زمان #امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️آیا «امر به معروف» و «نهی از منکر» موجب سلب آزادی است؟!
🔹در پاسخ این سؤال باید گفت: با اینکه به طور مسلّم، #زندگانیدستهجمعى براى افراد بشر #فواید و برکات فراوانى دارد، و حتى این نوع مزایا انسان را وادار به زندگانى اجتماعى کرده است، ولى در مقابل آن، #محدودیتهايى نیز براى او به بار مى آورد، و چون در برابر فواید بى شمار زندگى دسته جمعى، ضرر این نوع محدودیت ها جزئى و ناچیز است،
🔹لذا بشری که از روز اول تن به #زندگی_اجتماعى داده است، این محدودیت ها را پذیرفته است؛ و از آنجا که در زندگى اجتماعى #سرنوشت_افراد به هم مربوط است، و به اصطلاح، افراد اجتماع در #سرنوشت_یکدیگر اثر دارند، حق نظارت در اعمال دیگران حق طبیعى و خاصیت زندگى دسته جمعى است. بنابراین، انجام این #فریضه نه تنها با آزادى هاى فردى مخالف نیست، بلکه #وظیفه اى است که افراد در مقابل یکدیگر دارند.
📕تفسیر نمونه، آيت الله العظمی مکارم شيرازى، دارالکتب الإسلامیه، چ ۴۲، ج ۳، ص ۵۹
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امر_به_معروف #نهی_از_منکر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️انقلاب اسلامی ایران
🔹اگر این #نهضت و انقلاب اسلامی هیچ نداشت، جز این #تحولی که در #بانوان و در #جوانان ما پیدا شد، این یک امری بود که کافی بود برای کشور ما. اینهایی که در گوشه و کنار به گوش اشخاص میخوانند که این #انقلاب کاری انجام نداد، اشخاصی هستند که این تحولی که در شما پیدا شده است، چون مضر به حال آنها و #قدرتهای_چپاولگر است، این را چیزی حساب نکنند، و با #تبلیغات_سوءشان به شما بباورانند که چیزی نشده است
بیانات حضرت امام ۵۹/۱۲/۲۵
منبع: سایت جامع امام خمینی (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا اسلام در روابط بین زنان و مردان «محدودیت» قائل شده که باعث شود بین شهروندان جوامع مسلمان «عطش جنسی» فوران کند و تولید خشونت کند؟! (بخش چهارم)
💠پیامدهای اجتماعی بی بند و باری در ارتباط با جنس مخالف
🔹به دور از تمامی شبهه ها و بهانه گیری ها، آنچه ما در اینجا در پی تبیینش هستیم این است که #اسلام مى خواهد با وضع #احکام و #قوانین و مقرراتی برای تبیین #حدود و ضوابط ارتباط #زنان و #مردان، آحاد #جامعه مسلمان، #روحى_آرام و #اعصابى_سالم و چشم و گوشى پاك داشته باشند؛ زیرا عواقب ناگوار #بیبندوباری را دیده ایم. وقتی #عدم_محدودیت در روابط #زنان و #مردان را در بسیاری کشورها در کنار معضلی چون افزايش #برهنگى قرار می دهیم، می توانیم به این جمع بندی برسیم که چرا #طلاق و از هم گسيختگى زندگى زناشویى در دنيا به طور مداوم بالا رفته است. چرا كه «هرچه ديده بيند دل كند ياد» و هر چه «دل» - در اينجا يعنى #هوسهاى_سركش - بخواهد به هر قيمتى باشد به دنبال آن مى رود، و به اين ترتيب هر روز دل به دلبرى مى بندد و با ديگرى وداع مى گويد،
🔹و عملًا #زنان به صورت كالاى مشتركى (لااقل در مرحله غير آميزش جنسى) در آمده، و ديگر قداستِ #پيمان_زناشویى مفهومى نمى تواند داشته باشد، و #خانوادهها همچون تار عنكبوت به سرعت #متلاشى مى شوند و #كودكان بى سرپرست مى مانند. کشاندن #تمتعات_جنسی از محیط خانه و روابط زناشویی یک #خانواده_قانونی به اجتماع، موجب #تضعیف_فعالیتها و نهادهای اجتماعی می شود. در سایه این روابط، #ازدواج مانعی برای لذت جویی های نامحدود و آزاد محسوب می شود. معاشرت های آزاد و #بیبندوبار، ازدواج را به صورت یک تکلیف و محدودیت درمیآورد که باید آن را با #توصیههای_اخلاقی یا احیانا با اعمال زور بر #جوانان تحمیل کرد. تفاوت جامعه ای که #روابط_جنسی میان زن و مرد را به محیط خانوادگی و در قالب #ازدواج_مشروع و قانونی محدود می نماید، با اجتماعی که #روابط_آزاد در آن مجاز است، این است که ازدواج در اجتماع اول، #پایان_انتظار و محرومیت و در اجتماع دوم، آغاز #محرومیت و محدودیت است! [۱]
🔹گسترش دامنه #فحشاء، و افزايش #فرزندان_نامشروع، از دردناكترين پيامدهاى از بین رفتن #حدود و ضوابط در ارتباطات بین #زنان و #مردان و بى حجابى و #بىبندوبارى است، كه نيازى به ارقام و آمار ندارد و دلائل آن مخصوصاً در #جوامع_غربى كاملا نمايان است. با توجه به اينكه «فحشاء» و از آن بدتر «فرزندان نامشروع» سرچشمه انواع جنايتها در جوامع انسانى بوده و هستند، ابعاد خطرناك اين مسأله روشن تر مى شود. هنگامى كه مى شنويم در کشورهای به اصطلاح آزاد دنیا سالانه صدها هزار #نوزاد_نامشروع به دنيا مى آيد و هنگامى كه مى بینیم جمعى از دانشمندان آن کشورها در اين رابطه به مقامات اعلام خطر كرده اند - نه به خاطر مسائل اخلاقى و مذهبى، بلكه به خاطر خطراتى كه #فرزندان_نامشروع براى #امنيت_جامعه به وجود آورده اند؛
🔹به گونه اى كه در بسيارى از پرونده هاى جنایی پاى آنها در ميان است - به اهميت اين مسأله كاملًا پى مى بريم، و به این نتیجه می رسیم که مسأله گسترش #بیبندباری های اخلاقی، حتى براى آنها كه هيچ اهميتى براى مذهب و برنامه هاى اخلاقى قائل نيستند #فاجعه_آفرين است. بنابراين هر چيز كه دامنه #فساد جنسى را در #جوامع انسانى گسترده تر سازد، تهديدى براى #امنيت_جوامع محسوب مى شود و پيامدهاى آن هرگونه حساب كنيم به زيان آن جامعه است. مطالعات دانشمندان تربيتى نيز نشان داده، #مدارسى كه در آن #دختر و #پسر با هم درس مى خوانند و مراكزى كه مرد و زن در آن كار مى كنند و #بىبندوبارى در آميزش آنها حكم فرما است، محیطی مناسب برای رشد كم كارى، عقب افتادگى، و مسئوليت ناپذیری شده اند. [۲] #ادامه_دارد...
پی نوشتها؛
[۱] مجموعه آثار شهید مطهری، انتشارات صدرا، قم، چ ۲، ج ۱۹، ص ۴۳۸
[۲] ن.ک: ۱۸۰ پرسش و پاسخ، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ ۴، ص ۴۶۷ تا ۴۶۹ (با تلخیص و اضافات).
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#اخلاق #حدود #زن #مرد #غریزه_جنسی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پیامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸«حاسِبُوا اَنْفُسَكُمْ قَبْلَ اَنْ تُحاسَبُوا، وَ زِنُوها قَبْلَ اَنْ تُوزَنُوا و تَجَهَّزُوا لِلْعَرْضِ الأكْبَرِ».
🔹پيش از آن كه مورد #حسابرسى قرار گيريد، خود به #حساب_نفس تان برسيد، و پيش از آن كه #سنجيده شويد، خود #نفستان را در #ترازوى_سنجش بگذاريد و براى آن #حسابرسى_بزرگ آماده شويد.
📕بحار الأنوار، ۷۰/۷۳/۲۶
#پيامبر_اكرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (علیه السلام) «بزرگی و عظمت خداوند» را چگونه بیان می کند؟
🔹 #امام_علی (علیه السلام) در بخشی از خطبه ۱۸۵ #نهج_البلاغه مى فرمايد: «لَيْسَ بِذِی كِبَرٍ اِمْتَدَّتْ بِهِ النِّهَايَاتُ فَكَبَّرَتْهُ تَجْسِيماً، وَ لَا بِذِی عِظَمٍ تَنَاهَتْ بِهِ الْغَايَاتُ فَعَظَّمَتْهُ تَجْسِيداً؛ بَلْ كَبُرَ شَأْناً، وَ عَظُمَ سُلْطَاناً؛ [او بزرگ است] اما نه به اين معنا كه حد و مرز جسمش طولانى است، [او با عظمت است] اما نه به اين معنا كه ابعاد جسمانى فوق العاده بزرگ دارد؛ بلكه #شأن و #مقامش #بزرگ و #والاست و سلطه اش با عظمت!».
🔹اشاره به اينكه وقتى مى گوييم #الله_اكبر (خداوند از همه چيز بزرگتر است) گاه به ذهن افراد ناآگاه چنين مى آيد كه ابعاد وجودى او شرق و غرب و شمال و جنوب عالم را پر كرده است، و هنگامى كه مى گوييم خداوند #عظمت دارد، فكر مى كنند نسبت به موجودات ديگر مانند كوه ها و درياها و آسمان ها چنين است؛ در حالى كه بزرگى و #عظمت_خداوند جنبه جسمانى ندارد، بلكه بزرگی و #عظمت_معنوى است؛ زيرا اگر او داراى جسم بزرگى بود حتماً اجزايى داشت و نهايتى و زمان و مكانى، حال آنكه #خداوند از همه اينها #برتر و بالاتر است؛
🔹و چه زيبا فرمود امام صادق (عليه السلام) آنجا كه شخصى در حضورش گفت: «اَللهُ اَكْبَر»؛ حضرت از او پرسيد: #خدا از چه چيز بزرگتر است؟ عرض كرد: «مِنْ كُلِّ شَىْءٍ»؛ (از همه چيز). امام (عليه السلام) فرمود: در اين صورت خدا را محدود [به زمان و مكان] ساختى. آن مرد عرض كرد: پس چه بگويم؟ فرمود: «بگو: «اَللهُ اَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَفَ؛ [۱] خداوند برتر از آن است كه به وصف درآيد».
🔹اشاره به اينكه ما هر وصفى براى او قائل شويم در نهايت از اوصاف مخلوقات است؛ زيرا در فكر ما بيش از اين نمى گنجد، بنابراين او #برتر از همه اين اوصاف است. #قرآن_مجيد نيز مى فرمايد: «سُبْحَانَ اللهِ عَمَّا يَصِفُونَ - إِلَّا عِبَادَ اللهِ الْمُخْلَصِينَ؛ [۲] منزه است خداوند از آنچه توصيف مى كنند - مگر بندگان مخلص خدا [كه او را به آنچه شايسته است وصف مى كنند]».
پی نوشت؛
[۱] الكافی، كلينى، دار الكتب الإسلامية، تهران، ۱۴۰۷ق، چ چهارم، ج ۱، ص ۱۱۷
[۲] صافات، ۱۵۹ و ۱۶۰
📕پيام امام امير المؤمنين (ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ اول، ج ۷، ص ۱۴۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#الله #خدا #خداوند
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله العظمی بهجت (ره)
🔸پرسش: چند سال است که در کارهایم دچار مشکل میشوم که راهها به رویم بسته میشود، از جمله در زمینه اشتغال و ازدواج، و هرچه از خدا طلب یاری میکنم، راه مساعدی گشوده نمیشود؟
🔹پاسخ: بسمه تعالی، زیاد از روی اعتقاد کامل بگویید: #أستغفرالله، هیچ چیز شما را منصرف نکند غیر از #ضروریات و #واجبات تا #کلیۀ_ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آنها هم بگویید، برای اینکه امثال آنها پیش نیاید. و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه ندادهاید، یا آنکه با #اعتقاد_کامل نگفتهاید. واللهالعالم.
منبع: وبسایت مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت (ره)
#آیت_الله_بهجت
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️چرا اسلام در روابط بین زنان و مردان «محدودیت» قائل شده که باعث شود بین شهروندان جوامع مسلمان «عطش جنسی» فوران کند و تولید خشونت کند؟! (بخش پنجم و پایانی)
💠پاسخ به مغالطه «آرام شدن شهوت جنسی در وضعیت آزاد و بیبند و بار»
🔹شهوت جنسی درجه و حد مشخصی ندارد، تا با آزاد گذاشتن فروکش کند. بر عکس، آزاد گذاشتن روابط به مثابه ریختن بنزین بر روی آتش است و هرگز در حد رابطه معمولی و کلام نمی ماند. وقتی شهوت شعله ور شد و جوان هر روز عادت به شهوترانی و روابط جنسی کرد دیگر هیچ چیزی جلو دار او نیست، تا حدی که خواهر و مادر و حتی دخترش از دست خشونت جنسی او در امان نخواهد بود. این از آن روست که غریزه جنسی مانند میل به آب یا غذا نیست که با اشباع آن بتوان از دستش رهایی یافت. کسانی که به بهانه ایجاد عقده های جنسی، تفکیک جنسیتی در اسلام را مذموم می شمارند، توجه نکرده اند که همانطور که محدودیت و ممنوعیت، غریزه را سرکوب می نماید و تولید عقده می کند، رها کردن و تسلیم شدن و در معرض تحریکات و تهییجات، آن را دیوانه می سازد.
🔹برای #آرامش_غریزه دو چیز لازم است: یکی ارضای غریزه در حد حاجت طبیعی، و دیگری جلوگیری از تهییج و تحریک آن. انسان از لحاظ حوائج طبیعی، مانند چاه نفت است که تراکم و تجمع گازهای داخلی آن، خطر انفجار را به وجود می آورد. در این صورت، باید گاز آن را خارج کرد و به آتش داد، ولی این آتش را هرگز با طعمه زیاد نمی توان سیر کرد. [۱] همچنین گاهی در این روابط آزاد، تضادی ناخواسته بین چند نفر پیش می آید که خود باعث خشونت های بسیاری در جامعه می گردد، و دیگر هیچ زن و مردی برای داشتن روابطی توأم با آرامش که منجر به تولد کودکانی شود تا در یک خانواده زیر چتر پدر و مادری دلسوز رشد پیدا کنند، امنیت نخواهند داشت و بدون هیچ تعهدی به امر مقدس زناشویی، هر آن ممکن است یکی از طرفین به اجبار و از روی تهدید و یا از روی خیانت و هوا و هوس این رابطه را برهم زند. جمع بندی اینکه آنچه باعث فساد و ناامنی می شود #آزادی_مطلق و #عدم_محدودیت در روابط زنان و مردان می باشد و محدودیت درست و حساب شده باعث آرامش و امنیت جامعه می گردد.
پی نوشت؛
[۱] مجموعه آثار شهید مطهری، همان، ص ۴۶۰ و ۴۶۱
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#زنان #مردان #اخلاق #غریزه_جنسی #شهوت #جنس_مخالف #روابط_نامشروع
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️قرآن، سرلوحه امور
🔹رفتار ما، #اخلاق ما، #تخلّقشخصی ما بر طبق #قرآن باشد؛ این لازم است. تلاوت مقدّمهی این است؛ فقط هم این نیست؛ علاوه بر شکلگیری شخصی بر طبق قرآن، #جامعهی ما و #محیط_زندگی ما هم باید #قرآنی بشود. نگذاریم #جاهلیّت، خود را بر جوامع ما و بر زندگی ما تحمیل کند؛ که کرده است. امروز #دنیای_اسلام در چنبرهی فشار #نظامهای_جاهلی رنج میبرد و درد میکشد.
🔹امروز #دنیای_اسلام دچار ضعف است، دچار فقر است، دچار اختلاف است، دچار جنگ های داخلی است، دچار مصرف کردن منابع و نیروهای عظیم درونی خود علیه خود است. این را بر #دنیای_اسلام #تحمیل کردهاند؛ #قرآن می خواهد ما را از فشار این تحمیلها خارج کند؛ باید به اینجا برسیم.
🔹 #قرآن را فرا بگیریم، با قرآن #اُنس بگیریم، در مقابل قرآن #تسلیم باشیم، برای حرکت به سمت #اهداف_قرآنی عزم و #اراده به خرج بدهیم؛ آنوقت میتوانیم. اگر یک قدم جلو برویم، #خدای_متعال به ما #نیروی_مضاعف میبخشد. این آن چیزی است که امروز #ملّتهای_مسلمان باید این را بفهمند؛ باید این را درک کنند؛ یک قدم برداریم، تجربه کنیم.
بیانات مقام معظم رهبری ۹۴/۰۳/۰۲
منبع: وبسایت دفتر حفظ و نشر آثار معظم له
#امام_خامنه_ای
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️امام علی (ع) در خطبه ۱۵۲ «نهج البلاغه» جایگاه و موقعيت ائمه (علیهم السلام) را چگونه بیان نموده است؟
🔹 #امام_علی(ع) در بخشی از خطبه ۱۵۲ #نهج_البلاغه به سراغ بيان موقعيت #امامان و پيشوايان حق مى رود و مقامات آنها را اينگونه بيان ميفرمايد: «وَ إِنَّمَا الْأَئِمَّةُ قُوَّامُ اللهِ عَلَى خَلْقِهِ، وَ عُرَفَاؤُهُ [۱] عَلَى عِبَادِهِ؛ وَ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَهُمْ وَ عَرَفُوهُ، وَ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَهُمْ وَ أَنْكَرُوهُ؛ #پيشوايان_دين [امامان معصوم (عليهم السلام)] از طرف خداوند #تدبیر و #ادارهامورخلق را بر عهده دارند و نمایندگان او در میان بندگانش هستند؛ هيچ كس داخل #بهشت نمى شود، مگر كسى كه آنها را بشناسد و آنان نيز او را بشناسند، و هيچ كس وارد #دوزخ نمى شود، مگر كسى كه آنها را انكار كند و آنها نيز او را انكارش نمايند».
🔹اين تعبير نشان مى دهد كه #امامان و #پيشوايان (عليهم السلام) از سوى #خداوند تعيين ميشوند، نه از سوى مردم، و اگر بيعت و انتخابى لازم است براى انسجام كار و پيشرفت امور آنهاست. تعبير به #قوّام (جمع قائم) اشاره به #تدبيرامورخلق است و تعبير به «عرفاء» (جمع عريف) اشاره به اين است كه آنها به علت شناختى كه درباره #مردم و شرايط #زمان و #مكان دارند، و به #مصالح و #مفاسد آنها آشنايند، هر كس را در جاى مناسب مى نشانند و هر كار را در موقع مناسب انجام مى دهند.
🔹جمله «لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ...» و «لَا يَدْخُلُ النَّارَ...» تأكيدهايى است بر آنچه در جمله هاى قبل گفته شد؛ زيرا هنگامى كه بپذيريم آنها از طرف #خدا تعيين شدند، كسى كه آنها را به رسميت بشناسد و آنان اعمالش را صحيح بشناسند، به يقين، اهل بهشتاند، و كسى كه آنها را انكار كند، در واقع، فرمان خدا را انكار كرده، و چنين كسى سزاوار دوزخ است؛ همچنين كسى كه آنها اعمالش را منكَر بشمرند او نيز دوزخى است.
🔹بديهى است همه اين تعبيرات با #مذهب_شيعه سازگار است كه #تعيين_امام (عليه السلام) را از سوى خدا به وسيله پيغمبر (صلی الله عليه و آله) يا امام (عليه السلام) پيشين میدانند و او را #معيار تشخيص #حق از #باطل میشمارند، و به يقين كسى كه #مردم، او را با فكر برگزينند، و اى بسا خطاكار و ستمكار از آب درآيد، داراى چنين مقاماتى نيست. حديث معروف «مَنْ مَاتَ وَ لَمْ يَعْرِفْ اِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِيْتَةً جَاهِلِيَّةً؛ [۲] كسى كه بميرد و #امام_زمان_خود را نشناسند، مرگ او #مرگ_جاهليّت است».
🔹عجبايناست كه «ابنابى الحديد» (عالم سنی) در اينجا اصرار دارد كه جمله هاى بالا درباره تمام خلفا كه بعد از پيامبر (صلى الله عليه و آله) روى كار آمدند صادق است، در حالى كه امام (عليه السلام) در جمله قبل از آن، نكوهش شديدى از حكومت عثمان كرده بود و اين مطلب با آنچه «ابن ابى الحديد» استنباط كرده در تناقض آشكار است. چگونه ممكن است پيشوای ضعيفى كه تمام #مقامات_كشور اسلامى و #بيت_المال را در اختيار #اقوام و بستگان فرصت طلب و #هواپرست خود گذاشته است، و به همين جهت #مسلمانان قيام كردند و خون او را مباح شمردند و غالب صحابه نيز در برابر آن سكوت نمودند، مصداق «قُوّامُ اللهِ عَلَى خَلْقِهِ وَ عُرَفائُهُ عَلَى عِبادِهِ» باشد؟ و هر كس او را انكار كند وارد دوزخ شود و هر كس او را قبول كند وارد بهشت گردد؟
🔹در حديثى از #پيغمبر_اكرم (صلى الله عليه و آله) مى خوانيم كه به اميرمؤمنان امام علی (عليه السلام) فرمود: «ثَلَاثٌ أُقْسِمُ أَنَّهُنَّ حَقٌّ، إِنَّكَ وَ الْأَوْصِيَاءَ مِنْ بَعْدِكَ عُرَفَاءُ، لَا يُعْرَفُ اللهُ إِلَّا بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِكُمْ وَ عُرَفَاءُ لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ عَرَفَكُمْ وَ عَرَفْتُمُوهُ وَ عُرَفَاءُ لَا يَدْخُلُ النَّارَ إِلَّا مَنْ أَنْكَرَكُمْ وَ أَنْكَرْتُمُوهُ؛ [۳] سه چيز است كه سوگند ياد ميكنم، همه حقّ است، تو و #امامانبعدازتو عرفاء و سرشناسانى هستيد، كه #خدا را جز از طريق #معرفت_شما [و راهنمايى و هدايتتان] نمیتوان شناخت؛ و عرفايى هستيد كه هيچ كس وارد بهشت نمیشود، مگر كسى كه شما او را شناخته ايد و او شما را شناخته، و عرفايى هستيد كه هيچكس داخل دوزخ نمیشود، مگر آنها كه شما را انكار كنند و شما آنها را انكار كنيد».
پی نوشتها؛
[۱] «عرفاء» جمع «عريف» به معناى رئيس و سرشناس يك قوم است كه همه او را مى شناسند و امورشان را تدبير مى كند.
[۲] كمال الدين و تمام النعمة، ابن بابويه، اسلاميه، چ دوم، ج۲، ص۴۰۹، باب۳۸؛ و...
[۳] الخصال، ابن بابويه، جامعه مدرسين، چ اول، ج۱، ص۱۵۰
📕پيام امام اميرالمؤمنين(ع)، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الاسلاميه، چ اول، ج۶، ص۵۵
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#امام #ائمه
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️بیان مباحث اخلاقی و تکرار آنها
🔹انسان، یکی از نکاتی که در #قرآن مکرر هست یا مکررات، برای اینکه، قرآن یک آدمسازی میخواهد بکند. قرآن تاریخ نیست، اگر تاریخ بود، در تاریخ، کتاب تاریخ، یک قصه را نوشت، ثانیاً اگر بنویسند زیادی نوشتهاند، اما کتاب اخلاق باید مکرر باشد. کسانی که #اخلاق میخواهند برای مردم بگویند، باید بگویند، بگویند، بگویند تا توی مغزشان بکنند، با یک دفعه گفتن درست نمیشود.
🔹یکی از نکات بزرگی که #قرآن_کریم، مکررات را میبینید دارد، اینها مکررات نیست، سبک انسانسازی این جوری است، هر صفحه را باز میکنی دعوت به #تقوا، دعوت به خوبی، دعوت به چی، آن صفحه هم باز میکنی، قصه موسی (ع) را چندین مرتبه ذکر میکند، قصه ابراهیم (ع) را چندین مرتبه ذکر میکند؛ قصه نمیخواهد بگوید که، یکدفعه وقتی گفت، خوب، بس است. اینهایی که قرآن را نمیشناسند، این خارجیها که نمیفهمند قرآن چی است، میگویند خوب بود باب باب باشد، هر بابی یک کلمهای باشد دیگر.
🔹 #قرآن آمده آدم درست کند؛ آدم درست کردن به یک دفعه گفتن نمیشود. معلم اخلاق با یک دفعه بگوید و تمام کند برود نمیشود؛ باید در یک مجلس هم ده مرتبه یک مطلب را هی بگوید، بگوید، بگوید تا در دلها بنشیند. ما باید دائماً به هم سفارش کنیم. حوزه های علمیه به دولت و به ملت و به اینها باید سفارش کنند، دعوت به تقوا کنند، دعوت کنند به وحدت، دعوت کنند به تقوا. مردم، هر کس با هم مینشیند این دعوت را بکنند، اهل منبر که میکنند و باید زیادتر بکنند.
بیاناتحضرتامام ۶۲/۱/۱
منبع: سایت جامع امام خمینی
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تاثیرگذاری بر مردم با سخن نرم و برخورد نیکو
🔹 #نگاه_تربیتی_اسلام در ابعاد فردی و اجتماعی بسیار مهم و کارساز است، که بر اساس همین ابعاد تربیتی #اسلام است که فضائلی مانند #ايثار، #بخشش، #سخاوت، #شجاعت، #عفت، #حلم، #كظم_غيظ، #خوش_خلقی، #تواضع، #عفو، #انصاف و... در ابعاد فردی و اجتماعی نمایان میشود.
🔹یکی از مهمترین محرکهای ایجاد این فضائل در اجتماع، دستور تربیتی #امر_به_معروف و #نهی_از_منکر میباشد. برای ایجاد بستر «امر به معروف» و «نهی از منکر» در جامعه بايد به گونهای حركت كنيم كه سبب رشد خود و اطرافيان و مردم شويم، و از هرگونه #برخورد_تقابلی جلوگیری کرده، تا زمينه رشد آنها را فراهم آورده و از دسیسه های #دشمن جلوگیری کنیم.
🔹لذا از لوازم #امربهمعروف و نهی از منکر #محبت، #دلسوزی و سخن گفتن با #زبان_نرم و لیّن است. همانطور که خداوند در خطاب به #حضرت_موسی (عليه السلام) نسبت به #فرعون میفرماید: «فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا لَعَلَّهُ يَتَذَكَّرُ أَوْ يَخْشَى» [۱] (با او [فرعون] #سخنى_نرم گوييد، شايد كه پند پذيرد يا بترسد)؛
🔹یا روش #امام_حسن و #امام_حسین (علیهم السلام) در نشان دادن طرز صحیح وضو گرفتن به پیرمرد [۲] نشان از نوع تعامل و برخورد با مردم برای #امربهمعروف و #نهیازمنکر است. لذا اگر ما در مسیر «امر به معروف» و «نهی از منکر» بتوانیم با سخن و #زبان_نرم و #برخورد_نیکو با مردم تعامل کنیم، هم در مسیر این #فریضه_الهی موفق میشویم و هم راه را برای هر گونه سوء استفاده #دشمنان و برخورد تقابلی مردم با این فریضهی الهی خواهیم بست.
پی نوشت؛
[۱] قرآن کریم، سوره طه، آيه ۴۴
[۲] بحارالانوار، ج۴۳، ص۳۱۹
منبع: وبسایت رهروان ولایت
#امر_به_معروف #نهی_از_منکر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️پیامبر اکرم صلی الله عليه و آله:
🔸«صَنايِعُ الْمَعْرُوفِ يَقى مَصارِعَ السُّوءِ، وَالَصَّدَقَةُ خَفِيّا تُطْفِى ءُ غَضَبَ الرَّبِّ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ زيادَةٌ فِى الْعُمْرِ وَ كُلُّ مَعْــرُوفٍ صَدَقَـةٌ».
🔹 #كارهاى_خوب، انسان را از #مرگهاى_بد، نگه مى دارد، #صدقه_پنهانى، #خشم_خدا را خاموش مى سازد، #صله_رحم #عمر را زياد مى كند، و هر #كار_نيكى، #صدقه است.
📕وسائل الشيعه، ج ۱۱، ص ۵۳۶
#پيامبر_اكرم
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️از ديدگاه روايات حقيقت «پل صراط» چيست؟
🔹در اينكه منظور از #پل_صراط چيست؟ بايستی به سراغ #روايات رفت و از آنها كمك گرفت؛ در حديثى از «مفضّل بن عمر» مى خوانيم كه: «مى گويد از #امام_صادق (عليه السلام) درباره #صراط سؤال كردم فرمود: #صراط همان طريق به سوى #معرفت و #شناخت_خداوند متعال است.
🔹سپس افزود: «هُما صِرَاطَانِ: صِرَاطٌ فِی الدُّنْيا وَ صِرَاطٌ فِی الْآخِرَةِ، فَاَمَّا الصِّراطُ الَّذِی فِی الدُّنْيا فَهُوَ الْإِمَامُ الْمَفْرُوضُ الطّاعَةُ، مَنْ عَرَفَهُ فِی الدُّنْيَا وَ اقْتَدَى بِهُداهُ مَرَّ عَلَى الصِّراطِ الَّذِی هُوَ جِسْرُ جَهَنَّمَ فِی الْآخِرَةِ وَ مَنْ لَمْ يَعْرِفْهُ فِی الدُّنْيا زَلَّتْ قَدَمُهُ عَنِ الصِّراطِ فِی الْآخِرَةِ، فَتَرَدَّى فِی نَارِ جَهَنَّمَ»؛ [۱] (دو صراط است: #صراطى در #دنيا و صراطى در #آخرت؛ و امّا #صراط در #دنيا همان #امامواجبالاطاعه است؛ هركس او را بشناسد و به #هدايت او اقتدا كند از #صراط - كه #پلى است بر روی #جهنّم - در #آخرت مى گذرد، و هر كس او را در #دنيا نشناسد قدمش بر #صراط_آخرت مى لرزد و در #آتش_جهنّم سقوط مى كند».
🔹در تفسير امام حسن عسكرى (عليه السلام) اين دو #صراط: «صراط #دنيا و #آخرت» به صراط مستقيم معتدل بين «غلّو و تقصير» و «صراط آخرت» تفسير شده است. [۲] اين نكته نيز قابل توجّه است كه در #روايات_اسلامى عبور از اين #راه_پرخطر مشكل شمرده شده است. در حديثى از #رسول_خدا (صلى الله عليه و آله) و هم از #امام_صادق (عليه السلام) آمده است: «اِنَّ عَلَى جَهَنَّمَ جِسْراً اَدَقُّ مِنَ الشَّعْرِ وَ اَحَدُّ مِنَ السَّيْفِ»؛ [۳] (بر [روی] #دوزخ پلى است باريكتر از مو و تيزتر از شمشير!».
🔹صراط «مستقيم» و حقيقت «ولايت» و «عدالت» در اين دنيا نيز چنين است، باريكتر از مو و تيزتر از شمشير؛ چرا كه #خطّ_مستقيم، خط باريكى بيش نيست و بقيه هر چه هست خطوط انحرافى در چپ و راست است. علاوه بر این، عبور بندگان از روی #صراط که از #جهنّم می گذرد نکات لطیفی را در بر دارد؛ از يكسو #بهشتيان با مشاهده #دوزخ، قدر عافيتِ بهشت را بهتر مى دانند، و از سوى ديگر وضع #صراط در آنجا تجسمى است از وضع ما در اينجا، بايد از روى #جهنّمِسوزانِشهوات گذر كرد و به بهشت #تقوا رسيد و از سوى سوّم تهديدى است جدّى براى همه #مجرمان و آلودگان كه سرانجام گذرگاهشان از اين راه باريكِ خطرناك خواهد گذشت.
#مآخذدرمنبعموجوداست
📕پيام قرآن، مكارم شيرازى، ناصر، دارالكتب الاسلامية، تهران، ۱۳۸۶ش، چ نهم، ج ۶، ص ۱۴۸
منبع: وبسایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (بخش آئین رحمت)
#صراط #پل_صراط
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد