eitaa logo
شجر
1.2هزار دنبال‌کننده
762 عکس
38 ویدیو
1.6هزار فایل
شبکه جهادی رشد ⚡شتاب سابق💡 جهت کسب اطلاعات بیشتر با @ad_shajar در ارتباط باشید. تبادل: @shahid_bakrii ایتا eitaa.com/tahlil_shjr بله ble.ir/tahlil_shjr روبیکا rubika.ir/tahlil_shjr سروش splus.ir/tahlil_shjr تلگرام t.me/tahlil_shjr
مشاهده در ایتا
دانلود
چرا رئیس تیک‌تاک در کنگره آمریکا پنج ساعت بازجویی شد؟.pdf
67.1K
چرا رئیس تیک‌تاک در کنگره آمریکا پنج ساعت بازجویی شد؟ 🔸مدیرعامل تیک‌تاک که بیش از پنج ساعت به طول انجامید، با درخواست یک قانونگذار مبنی بر ممنوعیت این برنامه در ایالات متحده آغاز شد. 🔶 این جلسه نمایش واضحی از فشارهای دو حزب برای سرکوب برنامه محبوب آمریکایی‌ها و نبرد دشوار این شرکت برای بهبود روابط با واشنگتن بود. 🆔 @tahlil_shjr
درباره رفراندوم؛ آیا مردم نمی فهمند؟! 🔶 سخنان رهبرانقلاب در پاسخ به یک دانشجو را خناسان رسانه ای تحریف و تبدیل به ابزار تخریب کردند. چقدر هم زننده است که عده ای از سر نادانی همان ها را در داخل تکرار می کنند. واقعیت اینست که ماجرا خیلی پیچیده نیست. 🔸دانشجوئی ظاهرا چنین می گوید که: "باید از روز اول درباره مسائل مختلف رفراندوم برگزار می‌کردیم تا حساست به وجود نیاید" رهبرانقلاب هم در پاسخ توضیح می دهند که : " در کجای دنیا برای همه مسائل رفراندوم برگزار می‌کنند؟" و دیگر اینکه :" مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟" حالا رسانه دشمن از این چه برداشتی کرده است؟ اینکه رهبری مخالف رفراندوم است و بدتر اینکه رهبری مخالف نظر دادن مردم است و آنها را شایسته اظهار نظر نمی داند. 🔶 پاسخ رهبری اساسا ناظر به اصل و فلسفه رفراندوم نیست. بلکه یک تذکر مدیریتی است. مرور کنیم. انشالله روشن می شود. 1️⃣ تنها کشوری که در عالم نظام خود را به رفراندوم گذاشت جمهوری اسلامی است. هیچ کشوری تاکید می شود هیچ کشوری در هیچ جای تاریخ چنین نکرده است. در ایران تا امروز 3 بار رفراندوم برگزار شده است. 2️⃣ از سوی دیگر در قانون اساسی کشور و در اصل 59 رفراندوم مورد توجه قرار گرفته است. اجرای آن نیز مثل همه جای دنیا ساز وکار مشخص دارد. در ایران با درخواست رئیس جمهور و یا پیشنهاد 100 نماینده و موافقت دوسوم مجلس رفراندوم برگزار می شود. تا اینجای ماجرا می شود قانون و سیره عملی انقلاب اسلامی. حالا بازگردیم به سخنان رهبری. آیا این سخنان با قوانین ما مغایرتی دارد؟ 🔶 فرمودند: "در کجای دنیا برای همه مسائل رفراندوم برگزار می‌کنند؟" برای "همه مسائل". یعنی منطقی است سر هر مساله ای رفراندوم بگذاریم؟ پس چرا انتخابات برگزار می شود؟ انتخابات یعنی انتخاب راه و روش. انتخاب یک نگرش و گرایش در اداره کشور. یک روز میشود خاتمی و یک روز روحانی و احمدی نژاد. یک روز هم رئیسی. بعد از آن در مسائل جزئی این منتخب مردم است که تصمیم می گیرد. مثل اینکه بخواهیم از اینجا به مشهد رویم. مختاریم بین هواپیما و قطار و اتوبوس. اما اگر هواپیما را انتخاب کردیم یعنی خلبان برای کار فنی خود باید از مسافرین سوال کند؟ باز هم دقت کنیم؛ این نفی رفراندوم نیست. چه بسا در مواردی با تشخیص همین نماینده های مردم همه پرسی ضرورت پیدا کند. اما این غیر از رفراندوم در همه مسائل مهم کشورست. 🔶 حالا این استدلال مدیریتی یعنی مردم نمی فهمند؟ اینکه مردم در همه مسائل کارشناس نیستند یعنی نمی فهمند؟ اساسا کارشناس انتخاب می کنند تا موکل آنها در کارشناسی باشد. بگذریم که ما در کشوری زندگی می کنیم که صبح و شام از سوی رسانه های دشمن اطلاعات دروغ و تحریف شده و بزرگنمائی های کاریکاتور گونه به مردم منتقل می شود و هر انتخاباتی تبدیل می شود به دوقطبی های توهمی که باعث می شود انتخاب مردم از سر اختیار نباشد و ناچارا از سر ترس رفتار صفر و یکی و یا استقلال-پرسپولیسی از خود نشان دهند. 🔶 بنابراین توضیح رهبرانقلاب از حیث عقلانیت و مدیریت رفراندوم برای همه مسائل است که اجرای آن اساسا نه ممکن است و نه منطقی و لذا نه نفی اصل رفراندوم را می کند و نه قدرت تشخیص مردم را. 🔶 واقعیت اینست که خیلی ها فرق مردم سالاری و توده گرائی را نمی دانند. مردم سالاری یعنی انتخاب مسیر و اهداف اصلی توسط مردم. یعنی انتخاب از سر آگاهی. توده گرائی یعنی سواستفاده از نام مردم برای انتخاب از سر ناآگاهی. توده گرائی را اغلب دیکتاتورها مطالبه می کنند چون نقاب استبداد و نشستن بر جهل مردم است. اما مردم سالاری رشد آگاهی مردم برای انتخاب سرنوشت است. 🔶 اگر پزشکی به من و شما گفت برای نسخه پیچیدن باید نظر بیمار را بپرسم او دلسوز ما نیست. وکیل حقوقی مان نیز. ممکن است شیادی باشد در لباس پزشک و حقوق دان. مردم سالاری یعنی حق انتخاب پزشک و توده گرائی یعنی انتخاب نسخه. خلاصه مراقبت کنیم به نام مردم سالاری، توده گرائی به خوردمان ندهند. 🔸 : محسن مهدیان؛ تحلیلگر 🆔 @tahlil_shjr
چرایی درگیری‌های خونین در سودان.pdf
56.5K
چرایی درگیری‌های خونین در سودان 🔸بسیاری از ناظران دلیل آغاز مجدد بحران در سودان را عدم توافق نیرو‌های نظامی و کندی پیشرفت در فرآیند‌های مربوط به انتقال قدرت به غیرنظامیان می‌دانند. 🔸 : فرزان شهیدی؛ کارشناس مسائل بین الملل
رفراندوم شعار یا راه حل؟! 🔶 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دانشجویان فرمودند: مسائل گوناگون کشور مگر قابل رفراندوم است؟ کجای دنیا این کار را می‌کنند؟ مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ در اصل ۵۹ قانون اساسی مراجعه به آرای مردم در «مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی» مطرح شده است. توجه به این موضوع از نقاط عطف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید. در این زمینه گفتنی است که انقلاب اسلامی ایران تنها انقلاب جهان است که نظام برآمده از انقلاب را به رفراندوم گذاشت و قانون اساسی به رفراندوم گذاشته شد. 🔸در عین حال لازم است به این نکته نیز اشاره کرد که برای اجرای رفراندوم یک مسیر قانونی پیش‌بینی شده است. طبیعتا این راه مفتوح است، اما به نظر می‌آید توجه به فرامتن موضوع رفراندوم و انگیزه‌های آن از اهمیت بیشتری برخوردار است، چون این‌گونه تصور می‌شود که انگیزه طراحان موضوع رفراندوم در طی این سال‌ها بیشتر سیاسی و منبعث از تمایلات جناحی بوده است، تا اینکه بخواهند از طریق رفراندوم گره‌ای از مشکلات باز شود. مهم‌ترین پرسشی که در این باره قابلیت طرح دارد آن است «مسائل بسیار مهم» کشور که هم‌اکنون از طریق عادی قابل حل نیستند چیست؟ در طی سال‌های گذشته کدام مسئله به شکلی اساسی و فراگیر ذهن و روان مردم را درگیر خودش کرده است؟ طبعا مسائل و مشکلات معیشتی و اقتصادی. 🔶 آن چهره سیاسی که در دوره مسئولیتش شدیدترین مشکلات اقتصادی بر کشور تحمیل شد و شاخص‌های اقتصادی بدترین وضعیت ممکن را تجربه کرد، از اینکه در دوران اداره کشور توسط دولتش و حتی بعد از آن موضوع رفراندوم را مطرح می‌کند، دقیقا به دنبال چیست؟ فردی که بر اثر سوءتدبیر در اجراء، سبب شد در سال ۱۳۹۸ در پی تغییر قیمت بنزین در کشور فاجعه درست شود و در مرحله‌ای دیگر مردم را به بازار سرمایه دعوت می‌کند اما مدتی بعد مردم به خاک سیاه نشانده می‌شوند، درباره چه چیزی می‌خواست همه‌پرسی برگزار کند؟ او بارها موضوع رفراندوم را به فضای عمومی و رسانه‌ای کشاند، اما یکبار نگفت درباره چه چیزی باید رفراندوم کرد و هیچ‌گاه سازوکار برگزاری رفراندوم را طی نکرد! 🔶 مشخص است که چنین فردی به دنبال تبلیغات و کار سیاسی است و هم اینکه می‌خواهد ضعف‌های خودش را پشت شعارهایی از این دست پنهان کند. امر پیچیده‌ای نیست؛ دیروز و امروز و حتی فردا مهم‌ترین مشکل و مطالبه مردم حل مسائل اقتصادی و معیشتی است. راه آن نیز رجوع به آراءکارشناسان دلسوز، به کارگیری مدیران اجرایی توانمند و گسترش روحیه انسجام بین مردم و مسئولان است. 🔸 :عزیز غضنفری 🆔 @tahlil_shjr
ظرفیت مغفول اقتصاد ایران.pdf
63.6K
ظرفیت مغفول اقتصاد ایران 🔶 مهم‌ترین هدف نامگذاری سالانه از سوی رهبر معظم انقلاب بسیج کردن امکانات و ظرفیت‌های کشور در راستای ایجاد بهبود و تحول در فضای جامعه است. بنابراین، شعار سال مطالبه‌ای منحصر به یک سال خاص نیست؛ چرا که اساساً بهبود و تحول موضوعی مستمر و زمان‌بر است. 🆔 @tahlil_shjr
جنسیت و افق‌های آینده عناصر مولد الگوی زن شرقی در سنت ایرانی 🔶 سنت فرهنگی-اجتماعی جامعه ایران زمینه‌ای حاصلخیز و مستعد برای تداوم حیات الگوی زن شرقی است. این سنت دیرپا، با وجود تغییرات فرهنگیِ پرشتاب در جامعه ایران، هنوز هم نزد بسیاری از مردم تعیین‌کننده الگوی رفتار و سبک زندگی است. در این میان، یکی از مولفه‌های مهم و قدرتمند این سنت فرهنگی-اجتماعی، افق‌های جنسیتی برای آینده فرزندان است. 🔶 آینده همواره مهمترین دغدغه افراد و خانواده‌ها بوده است. آینده شغلی و اقتصادی، آینده تحصیلی، آینده خانوادگی و بسیاری از این دست که به‌مثابه تصویری مبهم نزد افراد وجود دارند. ساختن آینده براساس ایده‌آل‌ها مهمترین انگیزه برای تلاش، پویایی و پذیرش سختی‌هاست. این تصویر اما زوایای روشنی هم نزد خانواده و جامعه ایرانی دارد. به‌ویژه آنجا که این تصویر متعلق به دختر خانواده باشد. نگرانی نسبت به وضعیت آینده دختران در میان خانواده‌های ایرانی کمتر است زیرا برای دختران عنصری به نام «شوهر» تعیین‌کننده ابعاد و زوایای تصویر آینده بوده است. در فاهمه جامعه ایرانی، هویت شغلی، علمی و حرفه‌ای دختر به‌شدت متاثر از «سایه‌ی شوهر» بوده و وضعیت دختران در آینده تابعی از وضعیت شوهرشان است. لذا درخواست‌ها و انتخاب‌های دختران همگی به «خانه شوهر» حواله داده می‌شوند. 🔶 گویی این دختر فاقد انتخاب‌های فردی و رسالت‌های اجتماعی است که نه تنها مجاز، بلکه موظف به پیگیری آنهاست. این سخن ابداً به آن معنا نیست که ما نباید در تربیت دختران، افق خانواده‌گرایانه داشته باشیم و معطوف به پذیرش نقش‌های خانگی تربیت نکنیم. خیر! بلکه به این معناست که برای او «هویتِ معطّل» خلق نکنیم و انتخاب‌های فردی و اجتماعی او را منوط به ازدواج و رضایت شوهر در آینده نکنیم. دختران هم مانند پسران سهمی مستقل از حیات اجتماعیِ آینده دارند که در چارچوبی از ارزش‌های اجتماعی، ظرفیت‌های فردی و ضرورت‌های تمدنی مجاز به خلق وضعیت خود در آینده هستند. این حداقل تغییری است که به اقتضاء الگوی سوم باید محقق شود. لذا باید در سبک تربیتی و جامعه‌پذیری دختران تجدیدنظر کرد. زیرا پیامد چنین وضعیتی یقینا به انفعال زنان و مادران آینده در خانواده و جامعه منجر خواهد شد. 🔶 حقیقت این است که جنسیت تاثیری در اصلِ داشتن رسالت اجتماعی و مسئولیت خانوادگی ندارد و تفاوت صرفاً در ناحیه کیفیت نقش‌هاست. هم پسران باید در قامت مردان جامعه و پدران و همسران خانواده، به ساخت جامعه همت گمارند و هم دختران باید در نقش زنان جامعه و همسران و مادران خانواده در آینده ظاهر شوند. لذا دختران هم باید مانند پسران مواجهه فعالانه‌تری را با «آینده» تجربه کنند. البته باید متذکر شد که در وضعیت مدرن، نظامات تربیتی و آموزشی و نیز ساختارهای اقتصادی-اجتماعی به نوعی طراحی شده‌اند که آینده‌ای فراجنسیتی برای دختر و پسر رقم بزنند و شرایط اکنونِ جامعه ایران نیز همین‌گونه است. 🔸 :ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
پاسخ دیگر عالمِ اهل سنت به عبدالحمید! 🔶 با پیگیری تحریریه روزنامه عربی الوفاق، تاریخ دان و عالم  حنفی لبنانی دکتر شیخ مصطفی ملص به دو شبهه آقای عبدالحمید اسماعیل زهی پاسخ داد: 🔶 یهودی ها هنگامی که عهد شکنی  و خیانت کردند به سزای اعمال خود رسیدند و حتی توسط پیامبر از جزیرة العرب اخراج شدند. اینکه کسی بگوید پیامبر با یهودی های اشغالگر صلح کرد، از بی سوادی است. کجای تاریخ اسلام  پیامبر با یهود عهد شکن و خیانتکار صلح کرد؟ 🔶 برخی علمای مذهب حنفی، نماز زن را در مسجد حرام می دانند چون می گویند زنان بهتر است نماز را در خانه بخوانند که توسط  دیده نشوند و برخی دیگر گفته اند نماز او مشکلی ندارد. 🔶 (یعنی آقای عبدالحمید نمی تواند نماز زن را در مسجد حرام کند ولی به جایش به زنان بی حجاب اجازه گشت و گزار در مسجد بدهد) 🔶 اگر کسی بگوید از نظر فقهی زنان نباید در مسجد نماز بخوانند، بدیهی است که نباید به بی حجاب ها هم اجازه حضور در مسجد را بدهد‌. 🔶 پ.ن:  پیگیری های الوفاق از علمای اهل سنت جهت پاسخ به سخنان آقای اسماعیل زهی از باب پاسخ علمی به سخنان اوست و گرنه علمای اهل سنت جهان اسلام عمدتا وی را نمی شناسند. 🔸 : دکتر زادبر 🆔 @tahlil_shjr
۷ تدبیر غیرتورمی ارتقای زندگی و معیشت کارگران 🔶 سازوکار کنونی تعیین سالانه حقوق نیروی کار در بیشتر سال‌ها عملاً رضایت کارگران را جلب نکرده است. فاصله معناداری میان نیاز‌های معیشتی آنان و دریافتی‌شان وجود دارد که باید برای کاستن از آن تدبیر کرد. اکنون که «مهار تورم» به‌عنوان شعار و هدف راهبردی سال تعیین شده، ضروری است این ملاحظه مهم مدنظر سیاستگذاران و تصمیم‌گیران قرار گیرد. با توجه به توصیه رهبر معظم انقلاب‌اسلامی به ارتقای معیشت کارگران هفت پیشنهاد عملیاتی برای تحقق این توصیه مهم قابل‌بررسی است: 1️⃣ روشن است که هزینه‌های زندگی در سراسر کشور یکسان نیست و در برخی مناطق، و به‌ویژه کلان‌شهر‌ها، هزینه‌های زندگی به‌مراتب بیشتر از سایر مناطق است. این تفاوت‌ها معمولاً در تعیین دستمزد نادیده گرفته‌شده و برای همه کارگران یک نسخه پیچیده می‌شود. فرصتی در ماده ۴۱ قانون کار وجود دارد که هیچ‌گاه از آن استفاده نشده و در واقع مغفول واقع شده و آن نرخ منطقه‌ای دستمزد است که به عدالت نزدیک‌تر است. معمولاً در مخالفت با این امکان از خطر مهاجرت از مناطق پیرامونی به مرکز سخن گفته می‌شود. این موضوع هم راه‌حلی دارد و آن این است که حقوق فرد در صورت مهاجرت تا چند سال بر اساس نرخ دستمزد محل سکونت قبلی محاسبه شود تا مشوق مهاجرت نباشد. 2️⃣ نیاز‌ها و مسئولیت اجتماعی فرد معمولاً چندان در محاسبه دستمزد او در نظر گرفته نمی‌شود. برای نمونه در قوانین شرعی و مدنی پرداخت نفقه بر سرپرست خانوار واجب شده، اما این وظیفه قانونی و شرعی او در حقوقش ملاحظه نمی‌گردد. سهمی که به‌عنوان عائله‌مندی پرداخت می‌شود عملاً قابل ذکر نیست و باید تدابیری اندیشید که سرپرست خانوار در مقابل زن و فرزندش شرمنده نباشد. 3️⃣ «سهم‌بری عادلانه نیروی کار از ارزش‌افزوده تولید» از جمله توصیه‌های رهبر معظم انقلاب‌اسلامی بود. در برخی از بخش‌های اقتصادی، چون صنعت، هم کارفرمایان درآمد‌های معتنابهی دارند و هم سهم نیروی انسانی در قیمت تمام‌شده محصول نهایی جزئی است. با توجه به آنکه ماده ۴۱ قانون کار هم تنوع مزدی در صنایع مختلف را پذیرفته، چه اشکالی دارد که دستمزد کارگران در این بخش‌ها که اتفاقاً مولد و در راستای استقلال اقتصادی کشور است، بالاتر از سایر بخش‌ها باشد؟ آیا جز این است که کارگری که در بخش مولد مشغول به کار است باید به شغل خود فخر کند و متناسب با نقش‌آفرینی خود در اقتصاد تشویق شود؟ 4️⃣ بخش عمده‌ای از هزینه‌های نیروی انسانی در شهر‌ها، و به‌ویژه کلان‌شهر‌ها، مربوط به هزینه تأمین مسکن است. جمع قابل‌توجهی از کارگران مستأجرند و بیشتر حقوق خود را هر ماه باید بابت اجاره پرداخت کنند. حال که دولت مترصد ساخت مسکن در حجم انبوه است، می‌توان تدابیری اندیشید که با مشارکت کارفرمایان دولتی و خصوصی، کارگران بتوانند بهره‌مند از مسکن ارزان‌قیمت شوند تا هم به آرامش ذهنی نیروی انسانی کمک شود و هم گشایشی در سفره خانوار ایجاد شود. 5️⃣ در سال‌های اخیر تورم فوق‌العاده مواد غذایی، عملاً دسترسی خانوار‌های ایرانی را به کالا‌های اساسی با چالش مواجه کرده است. با توجه به جمعیت گسترده نیروی کار در کشور، کارفرمایان و دولت می‌توانند با مشارکت یکدیگر در قالب بسته‌های معیشتی و غذایی دسترسی کارگران به نیاز‌های اساسی‌شان را بهبود بخشند. همان‌طور که دولت برای کارمندان خود معمولاً چنین مزایای غیرنقدی­‌ای را در نظر می‌گیرد، این رویکرد علاوه بر آنکه به سود کارگران و خانوارشان است، پیامد‌های تورمی کمتری دارد و با شعار «مهار تورم» قابل انطباق است. 6️⃣ یکی از مهم‌ترین عوامل اطمینان­‌بخش و امنیت‌­آفرین برای حقوق‌بگیران وجود پس‌انداز و ذخیره دارایی احتیاطی است تا هم در شرایط اضطراری بتوانند به آن مراجعه کنند و هم در هنگام بازنشستگی به کارشان آید. معمولاً به دلیل قرارداد‌های معین و موقت، سنوات کارگران امکان پس‌انداز پیدا نمی‌کند. حال اگر تدابیری در قالب صندوق‌های تعاون یا ذخیره پس‌اندازی کارگری با مشارکت کارفرمایان ایجاد شود (که مشابه آن در دولت وجود داشته) کارگران در روز مبادا آسودگی خیال بیشتری خواهند داشت. وجود چنین صندوق‌هایی عملاً به بازگرداندن دارایی‌های راکد به چرخه تولید نیز کمک خواهد کرد. 7️⃣ نیروی کار علاوه بر نیاز‌های اقتصادی، نیازمندی‌های اجتماعی و فرهنگی از قبیل سلامت جسم و روان و آرامش در محیط خانواده و فرزندان دارد که معمولاً نظام کارفرمایی نسبت به آن توجه لازم را ندارد. دولت و کارفرمایان می‌توانند با ارائه خدمات فرهنگی اجتماعی به نیروی کار، به ارتقای روحیه و منزلت و افزایش کیفیت کار او کمک کنند. 🔸 : محمدجواد اخوان 🆔 @tahlil_shjr
تیرگی روابط اسرائیل با آمریکا، شرایط رژیم صهیونیستی در راستای منافع ایران است.pdf
62.8K
تیرگی روابط اسرائیل با آمریکا/ شرایط رژیم صهیونیستی در راستای منافع ایران است 🔶 اتفاقات در سرزمین های اشغالی به نحوی در حال رقم خوردن است که بسیاری از نخبگان سیاسی، امنیتی از شکست اسرائیل مقابل ایران سخن می گویند. 🆔 @tahlil_shjr
راهی برای مهار تروریسم در جنوب شرق 1⃣ نه تنها در وقایع و اغتشاشات اخیر کشور بلکه در هر رخدادی که فرد یا افرادی به خشونت متوسل می‌شوند و به کشتن و ترور اقدام می‌کنند، نقش کسانی که با ترویج عقاید و دیدگاه‌های خود به ترویج تنفر شدید و گسترده در بخش‌هایی از جامعه مبادرت می‌ورزند تعیین کننده است و هرگز نباید خطای مروجان نفرت و خشونت را دست کم گرفت. 2⃣ در ایام اغتشاشات که آن جوان مشهدی دو نفر از دانشجویان بسیجی را بی‌گناه با ضربات پی در پی چاقو به شهادت رساند، در واپسين لحظات قبل از قصاص گفت من بدون این‌که اجباری در کار باشد می‌گویم؛ فردی که مرا به چنین نقطه‌ای رساند که حاضر شدم همشهریانم را قتل برسانم آقای علی کریمی است. 3⃣ اصولا پشت سر همه اقدامات تروریستی و افراد تروریست، تفکر و ترویج کنندگانی هستند که برای ریشه کنی خشونت و ترور لازم است به نقش آنان توجه کرد. محو عقاید تروریستی کاری دشوار و پیچیده است، اگر نگوییم ناممکن است؛ به همین خاطر گروههایی خطرناک مانند داعش و عناصری واپس گرا مانند تکفیری ها در طول تاریخ تداوم داشته است. اما از آن سو برخورد با عوامل میدانی اقدامات تروریستی و مهم‌تر مروجان آن لازم و اجتناب‌ناپذیر است. 4⃣ اقدامات تروریستی منطقه جنوب شرق کشور در طی سال‌های و چندماه اخیر کشور و خاصه شهادت مظلومانه شهید شهرکی و همسر ایشان در سراوان مادامی‌که سهم و نقش کسانی که با افکار و عقایدی ماجراجویانه و خطبه خوانی و پراکندن نفرت، جامعه را ملتهب کرده و تنفر عمیق پراکنده می‌سازند مشخص نشود و برخورد متناسب با آنان صورت نگیرد درمان نمی‌شود. 🔸 : عزیز غضنفری؛ کارشناس مسائل سیاسی 🆔 @tahlil_shjr
دیدارنگار_۱۲۰.pdf
2.39M
برای ارتقای وضع کشور 🔰 ویژه بیانات رهبر انقلاب در دیدار کارگران ۱۴۰۲/۰۲/۰۹ 🔶 «سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژه‌های مهم»، «جملات طلایی»، «برشمردنی‌ها»، «نظام فکری»،«شخصیت»،«آیات و روایات»، «یادآوری» و «دعا» از جمله بخش‌های «دیدارنگار» است. 🔶 در «یادداشت بیاناتی» این شماره با عنوان «برای ارتقای وضع کشور»، برخی وظایف مسئولان و کارآفرینان در قبال کارگران از منظر رهبر انقلاب مرور شده است. 🔶 دیدار نگار؛ شماره ۱۲۰ 🆔 @tahlil_shjr
یک روز و دو واقعه | مردم! مقابل روحانیت یا پشتیبان روحانیت؟ 1️⃣ واقعه اول: تشییع پرشکوه آیت الله سلیمانی واقعه مهم اول تشییع آیت الله سلیمانی بود؛ تشییعی که نه فقط روحانیت بلکه اقشار گوناگون‌ مردم حاضر شده بودند و بار دیگر در تاریخ جمهوری اسلامی ثبت شد که مردم همچنان پای دین و روحانیت ایستاده‌اند؛ و دلدادگی مردم به روحانیت خدوم همچنان پابرجاست. 2️⃣ واقعه دوم: حمله به طلبه ایستاده در ایستگاه اتوبوس صبح امروز راننده‌ای با خودروی سواری خود به دو روحانی ایستاده در ایستگاه اتوبوس تعرض کرده و بعد از تصادف با چاقو نیز به یکی از روحانیون حمله‌ور می‌شود و سپس به پلیس حمله کرده؛ ناگفته نماند وی با چاقو به خودش نیز آسیب می‌زند. 🔸عده‌ای بسیار علاقه دارند با بزرگنمایی چنین حملاتی، روحانیت را فاقد وجهه اجتماعی نشان دهند و می‌گویند: روحانیتی که تا دیروز معتمد و محترم مردم بوده، کارش به جایی رسیده که مردم نه تنها از دین بریده‌اند، بلکه به روحانیت هم حمله می‌کنند! 🔶 در عصر رسانه، روایت صحیح هر ماجرایی بسیار مهم است؛ چرا که در جنگ روایت‌ها، مخصوصا روایت اول، تأثیرات و تبعات بسیاری به همراه خواهد داشت. از جمله: حس امنیت روحانیون و خانواده ایشان، حس جامعه به اینکه روحانیت در کشور امنیت دارد یا ندارد و... پر واضح است که امنیت روانی از خود امنیت مهمتر است. 🔸بیاندیشیم که دشمن در زمین رسانه دنبال القای کدام روایت و تزریق کدام حس در جامعه است و ما در پازل دشمن بازی نخوریم. 🔶 هرچند روحانیت همیشه مظلوم‌ترین قشر این جامعه بوده و هست؛ اما مسؤولین هم مثل گذشته وظیفه دارند با هرگونه تعرضی مقابله کنند و می‌کنند ان‌شاءالله. 🔸 :علی مهدوی 🆔 @tahlil_shjr
نشانه های تغییر نظم جهانی در آمریکای لاتین 🔶 پس از شکست «بولسونارو» در انتخابات ۲۰۲۲ برزیل، کاخ سفید سرمایه‌گذاری زیادی جهت تلطیف رفتار ضدآمریکایی دولت سوسیالیست «لولا داسیلوا» صورت داد. 🔶 اتخاذ مواضع قاطعانه اخیر دولت برزیل در قبال جنگ اوکراین و مداخله‌گرایی آمریکا اما نشان داد که محاسبات واشینگتن درباره تغییر رفتار جریانات ضدآمریکایی در آمریکای لاتین مانند دیگر محاسبات تیم سیاست خارجی بایدن اشتباه بوده است. 🔸اخیرا لولا داسیلوا رئیس‌جمهور چپ‌گرای برزیل در پایان سفر خود به چین صراحتا آمریکا و ناتو را مولد بحران در اوکراین دانست و پایان جنگ را به تجدیدنظر غرب در سیاست‌های جنگ‌طلبانه‌اش منوط کرد. او همچنین گفت: واضح است که کسانی که خود را «ارباب دنیا» می دانند احساس ناراحتی می کنند. با این حال، ما می خواهیم به این افراد بگوییم: "ما نمی خواهیم بالاتر از کسی باشیم، ما فقط خواهان برابری هستیم. 🔶 مقامات آمریکایی در جریان سفر داسیلوا به پکن به خوبی دریافتند که تغییر راهبردهای تثبیت شده جریانات ضد آمریکایی در آمریکای لاتین با تغییر رفتار ظاهری کاخ سفید امکان‌پذیر نیست! 🔶 به نظر می رسد تحولات بین المللی از غرب تا شرق آسیا، و از آفریقا تا آمریکای لاتین، همگی نشانه هایی از وجود یک پیچ تاریخی، مبنی بر تغییر نظم جهانی و انتقال قدرت از غرب به شرق دارد. 🆔 @tahlil_shjr
سقوط دلار یا سقوط آمریکا 🔶 در روزهای اخیر اخبار مختلفی مبنی بر حذف دلار توسط کشورهای مختلف در رسانه‌های گوناگون منتشر شد. عملی شدن این سیاست توسط کشورهای جهان، شکست بزرگ و حتی غیرقابل جبران برای آمریکا به حساب می‌آید. 🔰گزاره‌های خبری: 1⃣ در نخستین خبر اعلام شد که شرکت نفت چین و شرکت توتال فرانسه معاملات خود را با یوآن انجام خواهند داد، در خبر بعدی برزیل در معاملات خود با چین یوآن را جایگزین کرد، دیگری اعلام شد که کشورهای ایران، روسیه، هند و چین با کشور برزیل با یوآن معامله خواهند کرد؛ سپس روسیه اعلام کرد که سعی دارد همه مبادلات خود را با یوآن انجام بدهد و بنا به برخی از اخبار عربستان سعودی نیز به دنبال جایگزین کردن یوآن است. 2⃣ لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل در جریان سخنرانی خود در بانک توسعه جدید در شانگهای خطاب به کشورهای عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) گفت: «چرا بانکی مانند بریکس نمی‌تواند ارزی برای تأمین مالی روابط تجاری بین برزیل و چین یا بین برزیل و سایر کشورها داشته باشد؟ او سپس از این کشورها خواست در مبادلات تجاری خود از ارز دیگری به جز دلار استفاده کنند. 3⃣ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا طی مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز بیان کرد: ایران از طریق چین با عربستان سعودی توافق می‌کند و چین قدرت را به دست می‌گیرد. چین می‌خواهد استاندارد ارزی را تغییر دهد و اگر چنین چیزی رخ دهد و ما (آمریکا) در این موضوع به چین ببازیم، انگار در یک جنگ جهانی شکست می‌خوریم و بدین ترتیب به کشوری درجه دوم تبدیل خواهیم شد. 🔰گزاره‌های تحلیلی: 1⃣ ‏ترامپ چهار سال عالی‌ترین مقام ایالات متحده آمریکا بوده و به دقیق‌ترین و حساس‌ترین اطلاعات و تحلیل‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا و جهان دسترسی داشته است. وقتی رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از خطر سقوط جایگاه جهانی دلار سخن می‌گوید یعنی موضوع بسیار جدی است. 2⃣ چاپ‌خانه‌های ایالات متحده 24 ساعته دلار بدون پشتوانه را چاپ می‌کنند. دلار بدون پشتوانه هرچند برای آمریکا شکوفایی اقتصادی ایجاد می‌کند اما بار تورمی‌اش را به دوش سایر کشورهای استفاده‌کننده می‌اندازد. 3⃣ زمانی که ایالات متحده از دلار به عنوان یک اسلحه علیه مخالفان خود استفاده کرد و به وسیله دلار شدیدترین تحریم‌های ممکن را علیه ایران اعمال کرد بسیاری از کشورها در هراس افتادند که شاید روزی نوبت به کشور آنها هم برسد و این مسئله نیز در جایگزین شدن دلار در تبادلات بین‌المللی اثرگذار بوده است. 4⃣ در صورتی که حذف دلار از مبادلات جهانی جدی شود، عملا بخشی از تحریم‌های ایران و روسیه نیز بی‌اثر و مبادلات تجاری برای ایران و روسیه و سایر کشورهای تحریم شده آسان‌تر از گذشته خواهد شد. حذف دلار به دلیل اینکه ایران عملا تحریم است به نفع ایران خواهد بود. 5⃣ با حذف دلار میزان نظارت بانک مرکزی آمریکا بر مبادلات ایران با سایر کشورها کاهش خواهد یافت و این مسئله نیز گشایش‌های زیادی در روابط اقتصادی ایران با جهان ایجاد خواهد کرد. زیرا معامله با ارزهای ملی و یوآن تا اندازه‌ای شبیه معامله با ارزهای دیجیتال خواهد بود و رهگیری و تحریم بانک‌های محلی که با ایران مبادله خواهند کرد، بسیار سخت می‌باشد. 🔶 نکته پایانی؛ اگرچه تضعیف نقش دلار در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد، ولی این روند در میان‌مدت، ضربه اساسی به هژمونی و سلطه جهانی آمریکا خواهد زد که بخش عمده‌ای از آن مدیون سلطه دلار در دنیاست. 🔸 :فرهاد کوچک‌زاده؛ کارشناس مسائل سیاسی 🆔 @tahlil_shjr
مهدی رسولی در پاسخ به نوشته میثم مطیعی چه گفت؟.pdf
78.7K
در امتداد صف اول 🔶 مهدی رسـولی در پاسـخ به نوشته چه گفت؟ 🆔 @tahlil_shjr
اما و اگرهای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه.pdf
69.5K
اما و اگرهای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه 🔶 چهار نامزد ریاست جمهوری در انتخابات حضور دارند، اما دو نامزد اصلی وجود دارد: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی و کمال قلیچداراوغلو، رهبر اصلی اپوزیسیون. نظرسنجی‌ها می‌گویند که اکثریت رأی‌دهندگان تصمیم خود را گرفته‌اند. 🆔 @tahlil_shjr
پشت پرده طراحی پیشنهاد همه پرسی از جانب روحانی کیست؟ 🔶 تیم حسن روحانی تلاش دارد تا با خلق و تقویت سیاست های جدید خود را به محور انتخاباتی با جریان اصلاحات تبدیل نماید. 🔸در همین رابطه مشاوران روحانی به او توصیه کرده‌اند با توجه عملکرد دولت رییسی، شکل گیری اعتراضات در سال ۱۴۰۱، فعال شدن بیش از پیش اپوزیسیون، وی محور «تقدم همه پرسی بر انتخابات» را مطرح نماید. 🔶 بر اساس طراحی های صورت گرفته راهبرد انتخاباتی روحانی در میانه پیشنهادهای ۱۵ گانه خاتمی و تاسیس مجلس موسسان میرحسین موسوی بوده و می کوشد تا از جمیع مطالبات اصلاح طلبان ساختاری، عبور کرده از ساختار و معترضین را نمایندگی کند. 🔸بر همین اساس روحانی با طرح کلی همه پرسی در سیاست داخلی، سیاست خارجی، فضای اجتماعی و فرهنگی و اقتصاد، زمینه را برای طرح مصداق های سخنانش در فضای مجازی از طریق تیم رسانه ایش را فراهم ساخته است. 🔶 بر همین اساس تیم رسانه ای و چهره های نزدیک به روحانی بنا دارد تاکید کنند که مقصود او مساله «احیای برجام و رابطه با آمریکا» در سیاست خارجی، مساله «نظارت استصوابی» در سیاست داخلی، مساله «گشت ارشاد» در مسائل اجتماعی و مساله «یارانه‌های پنهان» در اقتصاد بوده و لازم است که نظام حکمرانی در این رابطه دست به همه پرسی بزند. 🆔 @tahlil_shjr
درباره مناظره اقتصادی در جهان‌آرا 🔶 مناظره یک ساحت علمی و نظری دارد که افراد با سطح سواد خود در آن قضاوت می‌شوند و یک ساحت رسانه‌ای دارد که رفتار و گفتار افراد در آن تعیین کننده است. در مناظره بلاشک دکتر موسی غنی‌نژاد پیروز رسانه‌ای مناظره بود و دکتر مسعود درخشان عملکرد بسیار بدی داشت. اما در صحبت‌های دکتر غنی‌نژاد چندتا نکته قابل مناقشه وجود داشت که عرض می‌کنم. سه محور مهم در صحبت‌های دیشب دکتر غنی‌نژاد وجود داشت که عبارتند از: 1⃣ چپ‌انگاریِ اقتصاد اسلامی دکتر غنی‌نژاد در ابتدای سخنان خود، علت‌العلل چالش‌های اقتصادی کشور را ابتنای اصول اقتصادیِ قانون اساسی کشور(به‌ویژه اصل ۴۳) بر رویکردهای مارکسیستی و چپ در اقتصاد دانست. ایشان در اینجا عامدانه و با هوشمندی برای مخاطب تلویزیونی یک ساده‌سازی در تقسیم‌بندی رویکردهای موجود در اقتصاد انجام می‌دهند. به این ترتیب که هرکس برای دولت(حاکمیت) شان مداخله در اقتصاد در نظر می‌گیرد تبار مارکسیستی دارد! و هرکس مخالف مداخله دولت در اقتصاد است تفکر لیبرالی دارد. و لذا براساس این دوگانه‌ی بسیط و نادقیق، اصل ۴۳ قانون اساسی کشور را سوسیالیستی دانسته و با یک تحریف تاریخی، تنظیم این اصول را به چپ‌های اول انقلاب نسبت می‌دهد و از جزوات حزب توده به عنوان رفرنس سخن خود استفاده می‌کند! چنین تقسیم‌بندی بسیط و تقلیل‌گرایانه از نظریه‌های اقتصادی توسط دکتر غنی‌نژاد صرفا کارکرد سیاسی و رسانه‌ای برای برچسب‌زدن به طرف مقابل دارد و فاقد مبنای علمی است. رویکردهای موجود در اقتصاد در نسبت به مقوله مداخله دولت‌ها، طیفی از نظریه‌های مارکسیستی، لیبرالیستی و اسلامی را شامل می‌شود که تفاوت‌های دقیقی با یکدیگر دارند و به این سادگی نمی‌توان آنها را یک کاسه کرد. 2⃣ علم‌انگاریِ(به‌معنای ساینس) اقتصادِ مدرن 🔶 دکتر غنی‌نژاد اصرار داشت که به صحبت‌های دکتر درخشان برچسب ایدئولوژی و شعار بزند و سخنان خودش را علمی جلوه دهد. در حالیکه خود ایشان بهتر از هر کسی واقف هستند که اقتصاد، فلسفه‌ای است که گاهی امتداد ریاضیاتی نیز پیدا کرده است. همین نظریه اقتصاد بازار که ایشان از آن دفاع می‌کنند بیشتر از آنکه ماهیت علمی(scientific) داشته باشد، ایدئولوژی محض است و بنیان‌های فلسفی و الهیاتی دارد. تمام بحث‌های فون هایک درباره مفاهیمی چون آزادی، قانون، نظم و... ایدئولوژی است. حال اگر کسی چون پروفسور مسعود درخشان با آن سوابق علمی و تئوریک، از کسی چون امام خمینی(ره) نقل قول بیاورد متهم به شعرخوانی می‌شود، اما اگر دکتر غنی‌نژاد که خودشان مدت‌ها از مدافعان رویکردهای مارکسیستی در اقتصاد بودند، الان از لیبرال‌هایی چون فون هایک نقل قول بیاورد، می‌شود بحث اصولی و علمی! کسی هم نمی‌پرسد که اعتبار و مشروعیت گزاره «قانون نظم خودجوش است» با کدام محک علمی سنجیده شده است؟ 3⃣ جداانگاریِ قلمرو دین و اقتصاد دکتر غنی‌نژاد در پایان مناظره یک پرسش مشهور و فراگیر در فضای عمومی جامعه را از پرفسور درخشان مطرح می‌کنند که شما چرا در مباحث اقتصادی از امام خمینی(ره) یا مقام معظم رهبری رفرنس می‌آورید؟ ایشان بلاشک فقیه و دین‌شناس هستند اما چون تخصص اقتصادی ندارند، نظرشان در این عرصه قابل استناد نیست! حال سوال من از آقای غنی‌نژاد این است که شما چه درک و شناختی از دین دارید که براساس آن قلمرو اقتصاد را از قلمرو دین جدا کردید؟ این که همان شبهه رایج سکولاریسم در دهه 70 است که فقه و دین را محصور در ارتباط فردی ما با خدا می‌دانست و معتقد بود کار سیاست و اقتصاد و علم را باید به متخصصان خودش واگذار کرد و دین و روحانیت باید مشغول نماز و روزه مردم باشند! پس احکام اجتماعی و اقتصادی اسلام که اتفاقا حجم وسیع‌تری از احکام فردی را به خود اختصاص داده چه می‌شوند؟ حرمت ربا، قاعده نفی سبیل، انفاق، خمس و زکات، الگوی مصرف و... اینها ناظر به اقتصاد نیستند؟ جالب است که خود ایشان در ابتدای مناظره صراحتا می‌گویند در قانون اساسی ما ردپایی از اصول اقتصادی اسلام نیست! یعنی می‌دانند که در اسلام ابواب متعدد و اصول بسیاری ناظر به ساماندهی وضعیت اقتصادی جامعه داریم. خب پس اگر کسی دین‌شناس باشد به این امور نیز واقف است و نظراتش درباره اقتصاد مسموع است. 🔸 :ابوالفضل اقبالی 🆔 @tahlil_shjr
A4 -391.pdf
1.33M
مبارزه همه‌جانبه با اژدهای هفت‌سر فساد 🔶 یادداشت هفته این شماره خط حزب‌الله نگاهی به اهمیت و راهکارهای مبارزه با فساد اقتصادی از منظر رهبر انقلاب اسلامی داشته است. 🔶 خط حزب‌الله در سخن هفته این شماره، با عنوان «طراحی دشمن، بدبین کردن ما به خودمان است» راهبرد امروز دشمن برای ناامید کردن مردم و توقف حرکت ایران اسلامی را بررسی کرده است. 🌷 شماره‌ این هفته‌ی خط حزب‌الله به روح مطهر شهید غیور، حمید رضا الداغی تقدیم می‌شود. 🔶 خط حزب‌الله؛ شماره ۳۹۱ 🆔 @tahlil_shjr
مبارزه همه‌جانبه با اژدهای هفت‌سر فساد 🔰قسمت اول 🔶 نگاهی به اهمیت و راهکارهای مبارزه با فساد اقتصادی از منظر رهبر انقلاب 🔻 مبارزه با فساد، ضرورتی برای پیشرفت 🔶 فساد به عنوان یک معضل بزرگ در مسیر رشد اقتصادی کشور و و رخنه‌ای در ثبات سرمایه‌گذاری، نیازمند برخورد قاطعانه و دقیق است تا از مسیر مبارزه با ریشه‌های فسادآفرین، امنیت و پیشرفت در کشور ایجاد شود. در جامعه اسلامی، مبارزه با فساد همواره مورد اهمیت قرار داشته است، «اسلام با فساد و ظلم و تبعیض مخالف است.» ۱۳۸۲/۳/۱۴ 🔶 همانگونه که امیرالمومنین علی علیه‌السلام در نامه به زیاد بن‌ابیه، جانشین فرماندار بصره می‌فرماید: اگر به من گزارش رسد که از بیت المال مسلمین چیزى کم یا زیاد به خیانت برداشته‌اى آنچنان بر تو سخت مى‌گیرم که در زندگى تو را کم بهره، سنگین بار و حقیر و ذلیل سازد. «مبارزه با فساد، یکی از پایه‌های اصلی حکومت و نظام اسلامی است. این روش امیرالمؤمنین است.» ۱۳۸۰/۹/۱۶ 🔶 مبارزه با فساد اقتصادی از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که «مفاسد اقتصادی، مفاسد فرهنگی و مفاسد اخلاقی را هم می‌آورد.» ۱۳۸۷/۴/۵ شرط لازم در مشارکت مردمی در معادلات اقتصادی کشور، برطرف نمودن معضلات و مفاسد از اقتصاد است، زیرا «باید صحنه‌ی اقتصادی امنیت داشته باشد.» ۱۳۹۲/۱۲/۲۰ تا توسعه و پیشرفت اقتصادی در جامعه تحقق یابد. مبارزه با فساد و جلوگیری از بی قانونی و بی انضباطی مالی و جلوگیری از تخلفات و جرایم اقتصادی از مطالبات اصلی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از مسئولان بوده است. 🔶 فرمان هشت ماده‌ای رهبر انقلاب به سران قوا برای مبارزه با مفاسد اقتصادی در اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۰ راهنمای اقدام و عمل قاطع قوای سه‌گانه مخصوصاً دو قوه‌ی مجریه و قضائیه برای خشکانیدن ریشه‌ی فساد مالی و اقتصادی است. همچنین مسئله عدالت و مبارزه با فساد در بیانیه گام دوم مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفته و از سرفصل ها و توصیه‌های اساسی در پرتو امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده، برشمرده شده است. 🔻 دستاوردهای مبارزه با فساد اقتصادی چیست؟ 🔶 از آنجا که «فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی، توده‌ی چرکین کشورها و نظامها و اگر در بدنه‌ی حکومتها عارض شود، زلزله‌ی ویرانگر و ضربه‌زننده به مشروعیّت آنها است؛ و این برای نظامی چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیّتی فراتر از مشروعیّتهای مرسوم و مبنائی‌تر از مقبولیّت اجتماعی است، بسیار جدّی‌تر و بنیانی‌تر از دیگر نظامها است.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ 🔶 شناسایی رخنه‌های فساد آفرین و آشنایی همه مردم با آثار مخرب فساد، به خصوص فساد اقتصادی برای ایجاد عزم ملی برای مبارزه با فساد، لازم است. فساد به معنای دست درازی‌ها به بیت المال و حیف و میل اموال عمومی و تضییع حقوق عامه مردم و هدر رفت بودجه کشور است، از این رو «فساد در ارکان هر جامعه‌ای به وجود بیاید، در حرکت آن اختلال ایجاد می‌کند.» ۱۳۸۰/۱۰/۱۲ اینکه مبارزه با فساد دارای چه آثار و پیامدهای مثبتی برای حوزه های کلان اجتماعی و سیاسی و اقتصادی کشور است، می توان به ثمرات ذیل اشاره کرد: 1⃣ تامین امنیت سرمایه‌گذاری برخی برای آنکه عدم برخورد با فساد را توجیه سازند، اینگونه وانمود می کنند که مبارزه با فساد و مفسد منجر به اخلال در امنیت اقتصادی می‌شود در حالی که قضیه بر عکس است «برخورد با مفسد اقتصادی موجب امنیت اقتصادی است برای غیرمفسد.» ۱۳۸۶/۴/۷ 2⃣ امیدآفرینی مبارزه با فساد همسوی با اعتبار و اعتماد نظام دانسته می‌شود زیرا اگر با فساد برخورد نشود «ذهن مردم را مشغول می‌کند دل مردم را مشغول می‌کند... چقدر آدم‌ها امیدشان را از دست می‌دهند؟ این سزاوار است؟ این به خاطر این است که عمل نکردیم. از همان وقت که گفته شد فساد ریشه‌دار میشود، ریشه پیدا میکند، شاخ و برگ پیدا میکند، هرچه که بگذرد، کندنش مشکل میشود... اینها سرمایه‌گذار پاکدامن و صادق را مأیوس میکند - اگر عمل میشد، مبتلا به این مسائل نمیشدیم.» ۱۱/۷/۱۳۹۰ با مبارزه قاطعانه، اعتماد و اطمینان مردم به عملکرد درست دستگاه های مسئول افزایش یافته و امید برای استمرار حرکت صحیح برای عموم مردم و سرمایه گذاران افزایش پیدا می‌کند. 3⃣ حرکت در مسیر تحقق عدالت «عدالت در صدر هدفهای اوّلیّه‌ی همه‌‌ی بعثتهای الهی است و در جمهوری اسلامی نیز دارای همان شأن و جایگاه است؛ این کلمه‌ای مقدّس در همه‌ی زمانها و سرزمین‌ها است و به‌صورت کامل، جز در حکومت حضرت ولیّ‌عصر (ارواحنافداه) میسّر نخواهد شد ولی به‌صورت نسبی، همه جا و همه وقت ممکن و فریضه‌ای بر عهده‌ی همه بویژه حاکمان و قدرتمندان است. جمهوری اسلامی ایران در این راه گامهای بلندی برداشته است...[اما] آنچه تاکنون شده با آنچه باید میشده و بشود، دارای فاصله‌‌ای ژرف است.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ 🆔 @tahlil_shjr
مبارزه همه‌جانبه با اژدهای هفت‌سر فساد 🔰قسمت دوم 🔶 بی‌توجهی به مسئله مبارزه با فساد، سبب می‌شود تا عدالت مغفول واقع ‌شود و فاصله طبقاتی بیشتر شده و فقر و محروم شدن اقشار متوسط جامعه گسترش یابد، بنابراین برقراری «عدالت و مبارزه با فساد ... لازم و ملزوم یکدیگرند.» ۱۳۹۷/۱۱/۲۲ که باید به صورت مستمر مورد توجه قرار گیرند. 🔻 چگونه باید با فساد مبارزه کرد؟ 🔶 رهبر معظم انقلاب در مقاطع مختلف بر اهمیت مقابله با فساد اقتصادی تأکید و از اقدامات قانونی و قضایی در حوزه تحقق عدالت و مبارزه با اژدهای هفت‌سر فساد، حمایت و همچنین راهکارهای مبارزه با فساد اقتصادی را تشریح کرده‌اند؛ البته ایشان مقابله با فساد اقتصادی را کاری طاقت‌فرسا عنوان کرده‌اند و مطرح کرده‌اند «برای مقابله با شیوع فساد اقتصادی و مالی، باید لباس مبارزه به تن کرد.» ۱۳۸۰/۵/۱۱ 1⃣ عدم برخورد شعاری با مبارزه با فساد مقابله و برخورد با فساد از اقداماتی است که می‌تواند دستمایه برخورد شعاری و هیجانی شود که این شیوه رفتار نه تنها کمکی به حل مسئله نخواهد کرد که در دراز مدت، می‌تواند باعث بی‌فاوتی و یا حتی سرخوردگی مردم شود. از سوی دیگر لازم است هنگامی که با فسادی برخورد می‌شود و افرادی که بیت‌المال را تضییع کرده‌اند به قوه قضائیه معرفی و متناسب رفتار آنان برخورد قضایی شده و اموال و دارایی ها به خزانه دولت بر می‌گردد، این پرونده‌ها برای مردم تشریح و تبیین شود. 🔶 اطلاع رسانی دقیق از مواجهه دقیق و قاطعانه با فساد، از سویی خیال خام سوداگران فساد را آشفته کرده و از دیگر سو، اطمینان قلبی برای مردم و اصلاح امور ایجاد می کند. یکی از تذکرات رهبر انقلاب خطاب به مسئولان در این زمینه، مقابله قاطعانه با فساد و دوری از اقدامات ظاهری و بی‌تأثیر بوده است، نکته‌ای که در پاسخ به نامه معاون اول رئیس‌جمهور در سال ۱۳۹۳ درباره برگزاری همایش ملی ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد متبلور است. «نفس اهتمام آقایان به امر مبارزه با فساد را تحسین می‌کنم، لکن این سمینار و امثال آن بناست چه معجزه‌ای بکند؟ مگر وضعیت برای شما مسئولان سه قوه روشن نیست؟ با توجه به شرایط مناسب و امیدبخشی که از لحاظ همدلی و هماهنگی و همفکری بین مسئولان امر وجود دارد، چرا اقدام قاطع و اساسی انجام نمی‌گیرد که نتیجه را همه بطور ملموس مشاهده کنند. توقع من از آقایان محترم این است که چه با سمینار و چه بدون آن، تصمیمات قاطع و عملی بدون هرگونه ملاحظه‌ای بگیرند و اجرا کنند.» ۱۳۹۳/۹/۱۷ 2⃣ لزوم هماهنگی دستگاه‌های نظارتی و اطلاعاتی با یکدیگر اگر فساد اقتصادی به مراکز تصمیم‌ساز و دستگاه‌های دولتی نفوذ کند نوع فساد پیچیده و برخوردار از شگردهای نوین می‌شود در نتیجه امکان برخورد با آن دشوارتر خواهد بود. بنابراین برای مقابله با چنین فسادی «دستگاه‌های نظارتی باید در گلوگاه‌ها و مراکزی که زمینه و احتمال فساد اقتصادی وجود دارد حضور جدی و قوی داشته باشند.» ۱۳۸۱/۴/۱۷ 3⃣ بهره‌گیری از نیروهای متعهد در مبارزه با فساد با توجه به تلاش و تقلای مفسدین برای نفوذ در لایه‌های تصمیم گیری و تلاش آنان برای آلوده‌نمودن ساختار اداری، لازم است مسئولین اجرایی و نظارتی کشور از افراد متعهد و متخصص برای برخورد با فساد بهره گیرند. «مبارزه‌ی با فساد، کار دشواری است؛ کاری است که انسان، مخالف پیدا میکند. شایعه درست میکنند، دروغ میگویند و آن کسی که در این میدان جلوتر از دیگران حرکت کند، بیشتر از همه مورد تهاجم قرار میگیرد...کسانی که بخواهند این کارهای بزرگ را چه در زمینه‌ی پیشرفت، چه در زمینه‌ی عدالت انجام دهند، باید مدیرانی باشند که به این چیزها معتقد باشند... مدیران معتقد و مؤمن به این مبانی که دارای شجاعت باشند، دارای اخلاص باشند، دارای تدبیر و عزم راسخ باشند.» ۱۳۹۰/۷/۱۱ 🔶 کلام پایانی اینکه «در هر جایی فساد به وجود بیاید مثل زخم واگیرداری است» ۱۳۸۳/۴/۱۹ که باید با جدیت با آن مقابله نمود تا امید به مردم بازگردد «مردم از مبارزه بدون ملاحظه و اغماض با مفسد امیدوار می شوند.» ۱۳۹۹/۴/۷ از سوی دیگر سرمایه‌گذاران زمانی که مشاهده کنند بستر فساد از بین رفته است برای سرمایه‌گذاری اطمینان خاطر یافته و زمینه‌های اشتغال آفرینی و افزایش تولید ملی محقق خواهد شد. 🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزب‌الله 🆔 @tahlil_shjr
دلالی و فروش خوش رنگ و لعاب فرش 🔶 اگه براتون سواله که چرا تمام آگهی های تلویزیون توسط فروشندگان فرش با شیوه های فروش مختلف تصاحب شده، به این گزارش مرکز پژوهش های اتاق مشهد باید توجه کرد که حدود ۱۱۰۳ فعال در کشور وجود دارن که در نوع خودش یک فاجعه رو نشون میده. یعنی اغلب این فروشنده های خوش رنگ و لعاب ابدا تولید کننده فرش نیستند و از طریق سرمایه هایی که دارند، دلالی فرش رو به شیوه ای مدرن راه اندازی کردن. اینها فرش رو با قیمت های بسیار نازل از کارخونه هایی که وابستگی شدید ارزی دارن میگیرن و با سودهای چندصددرصدی و از طریق شیوه های اغوا کننده فروش به ملت میفروشند. 🔶 در این خصوص وجود داره: 1⃣ همه این فرش هایی که اینها میفروشند قیمت بسیار پایینی دارند و به دلیل نقص سیستم توزیع ، با گران فروشی های دسته جمعی مواجه ایم. 2⃣ این همه واحد تولید فرش ماشینی در حالی صورت میگیره که میلیون ها متر مربع مازاد بر نیاز کشور تولید میکنند به صورتی که صادرات‌شان توان تامین نصف ارزبری‌شون رو هم نداره. متاسفانه همچنان حدود ۱۵۰ واحد تولید فرش دیگه در دست ساخته و این یعنی هر روز باید شاهد نام های جدیدی در این صنف باشیم که مردم رو دارن تلکه میکنن و همزمان منت هم سرشون میذارن. 🔶 شیوه‌شون هم اینه که با تشدید تولید بدون صرفه، سیاست‌گذار رو مجبور میکنن به کارخونه ها ارز بده ، بعد به دلیل اینکه تولید زیاده، چک(؟!) روی دست کارخونه مونده با نرخ ارز مصوب باهاش حساب میکنه و این وسط با بازیگری در بازار ارز نرخ جدیدی میسازه و به اون استناد میکنه تا افزایش چند صد درصدی رو توجیه و از طریق قطع ارتباط ملت با تولیدی نذاره با قیمت کارخانه فرش دست مردم برسه. 🔶 همین اتفاق در مقیاس کوچک ترش در جاهای دیگه مثل بازار یافت آباد وجود داره یعنی افرادی میان از طریق بانک ها، پاساژ میسازن و واحدهای این پاساژها رو میدن به یکسری دلال که رابطه بین تولیدکننده و مردم رو قطع کنند. اینجاست که عمده مغازه داران بافت خودشون تولیدکننده نیستن و چون تولیدکننده توان گرفتن این مغازه ها رو نداره، مجبور کانال فروش محصولاتش رو به غیر واگذار کنه. بدقولی های متواتر یافت آبادی ها هم سر اینه که از اوضاع داخل تولیدی ها بی خبرن. 🔶 ازین جهت ماجرای فرش ها و در کل لوازم خانگی یک مساله مهم در مهار تورمه. بازسازی نظام توزیع مبتنی بر صرفه مقیاس، حذف سوداگری و ایجاد اشتغال مولد به پایان هواداری بازار کوچک ایران از استمرار تورم منجر میشه. 🔸 :میلاد شیرآوند 🆔 @tahlil_shjr
اخلاق سرمایه داری، روح عدالتخواهی 🔶 روزی که جنبش عدالتخواهی شکل گرفت در ابتدای دهه هشتاد و با بیان صریح رهبری برای شکل گیری مطالبه هایی که کسی تا آن روز جدی نمیگرفت، کمتر کسی فکر میکرد زمانی این جنبش خلاصه متن پیامش مقابل رهبری آن باشد که محترمانه رهبر را عامل اصلی بی عدالتی ها در کشور معرفی کند و مطالبه اصول مردمسالاری از او کند. چه شد؟ چرا کار جنبش به اینجا کشید؟ 🔶 از روز نخست میدیدم برخیشان با هو کردن و کوچک شمردن جریانات دیگر آغاز کردند. خوب البته آنها اولین تشکیلاتی بودند که نام یک آرمان مهم انقلاب را روی خود گذاشته بودند و لابد باید نشان میدادند نسبت به بقیه تشکلها از این جهت جلوترند. همینطور از طرف طیفی از مسوولین و صاحب منصبان مورد تهدید و اتهام بودند و باید بیش از دیگر مجموعه ها هوای یکدیگر را میداشتند. اما اینها کم کم باعث یک نارسایی اخلاقی شد. 🔶 مدتی پیش وقتی مساله «عدالتخواهی خوارجی» را مطرح کردم با کمال تعجب دیدم دوستانم از این تشکیلات برآشفتند. هر چه توضیح میدادم که من درباره یک فرهنگ و گفتمان سخن میگویم و این چه ربطی به شما دارد، کاری به افراد ندارم کاری به گروه خاصی ندارم و والله قسم که کاری نداشتم و ندارم، اما از غیظ و غضبشان کاسته نشد. چرا؟ چون آنها خود را صاحبان اصلی این شعار میدانستند و وجود آن را در دیگران نفی میکردند. این شدنی نبود که افقی جهانی و ملی را که جریانهای مختلف دنبالش میکنند در یک قوطی کبریت حبس کنیم ولی گویا چنین میخواستند. 🔶 به نظرم انحصار طلبی و خودخواهی در کالبد تشکیلات درد اصلی این جریان شد. و مهمترین مشکل این اخلاق آنجا ظاهر میشد که مانع شکل گیری «اندیشه ورزی» در این جریان میشد. جریان اندیشه ورز جریانی است که خودش خودش را نقد کند. جریانی که سخن اثباتی روشن داشته باشد نه فقط یک نه بزرگ باشد. شما باور نمیکنید خوبان اهل اندیشه ای در این جریان با اینکه میدیدند فلان رفیقشان حاج قاسم را هم حتی عدالتخواه نمیداند دم فرو میبستند و رفیقشان را نقد نمیکردند. 🔶 شما باور نمیکنید تا همین یکی دو سال پیش این جماعت با مهدی نصیری سابقا متحجر و امروز ملتقط و فحاش، دم خور بودند و حاضر نبودند رک و روشن عقاید مخالف انقلاب او را نقد کنند. چرا؟ چون او مدتی در دهه هفتاد اهل عدالتخواهی بوده و روابطی با آنها دارد. او در علن بنیانهای اندیشه امام را نقد میکرد و اینها حداکثر گاهی در خفا پاسخ میدادند. 🔶 شما باور نمیکنید وقتی یکی از رفقای این جماعت که نظام اسلامی را به قرآن سوزی متهم کرده بود و محکوم هم شده بود به نشر اکاذیب و دروغگویی، چندین نفر از رفقایش که حالا در بخشهای مختلف کشور مسوول هم بودند یا آبرویی داشتند، به نفع او نامه نوشتند و قوه قضاییه را متهم کردند. البته با این قید که ما سبک فلانی را هم قبول نداریم و البته خودشان هم خوب میدانستند اثر رسانه ای نامه شان به نفع چه کسی و به ضرر کجا است. اما چنین کردند و آبرویشان را خرج او نمودند. 🔶 این اخلاق، راه اندیشه ورزی و پویایی فکری را میبندد. راه معنویت را سد میکند و عملا با یک موجودی با هیکل گنده و مغز کوچک و روح کودک طرف خواهیم بود. وقتی اعتراض میکردیم که شما که میبینید نقش بسیاری از دوستانتان را در یاس آفرینی و ناامید سازی و حرمت شکنی نظام، پس چرا سکوت میکنید؟ برای مان حرف از رفتار شهید بهشتی با شریعتی میزدند. وای خدایا! بهشتی!؟ آزاداندیشی و بی تعلقی بهشتی درباره تشکیلات حزب جمهوری را در آثارش و رفتارش ندیدید؟ مرزبندی روشن او ذیل گفتمان انقلاب با بنی صدر و جریانش را ندیدید؟ 🔶 حالا یک جنبش داریم که اصل و فرع نمیشناسد، اهل فکر و مطالعه نیست و بیانیه اش را از کف مجازی و توییت بازیها جمع میکند، جنبشی که بهترین محمل شده تا نیروهای جوان انقلابی را از نظام اسلامی انقلابی متنفر کند. آنچه باعث میشد عاقبت نصیری و احمدی نژاد و اشتری و صدرالساداتی امثالهم آن شود که میبینیم،یعنی روح خودخواهی و لجاجت، روح انحصار طلبی، روح مدارا با رفیق و کم محلی به نظام انقلابی و در یک کلام همان روح سرمایه داری در وجود این تشکیلات هم رخنه میکرد. 🔶 اما با همه این احوال نباید از این جمعیت مأیوس شد. شکل گیری این اخلاق تا حدودی طبیعی و ناشی از شرایط مبارزه شان بود هر چند آثار منفی زیادی را باعث شده اما امروز جوانان تازه کاری در این تشکیلات وارد شده اند که امید است حرکتی و انقلابی در آن شکل دهند، و البته هنوز دوستان عزیزی در ادوار این تشکل وجود دارند که امید است این اخلاق غلط را مداوا کنند. تشکیلات جنبش عدالتخواهی میتواند یک جریان پیشرو و خط شکن در آرمانخواهی کشور باشد و امید است که چنین باشد. بشرطها و شروطها. 🔸 : علی مهدیان 🆔 @tahlil_shjr