📷آیتالله #حاج_شیخ_حسن_سعید_تهرانی در کنار آیتالله العظمی خامنهای و امام خمینی.
✍حاج شیخ حسن سعید متوفای ۱۹ شعبان۱۴۱۶ق از نوادگان مرحوم #میرزا_مسیح_مجتهد_تهرانی است که سال ۱۳۳۷ق در تهران به دنیا آمد.
از محضر اساتید حوزه تهران بهرهمند شد و در حکمت نزد مرحوم #علامه_شعرانی شاگردی کرد. وی مدتی نیز در #دانشکده_معقول_و_منقول تحصیل کرد و موفق به اخذ لیسانس شد. پس از آن به نجف رفت و از دروس عالیه آیات عظام#خویی ، #حکیم و #شیخ_حسین_حلی استفاده کرد.
📚اوایل دهه چهل کتابخانه #مسجد_چهلستون_بازار را بنیان نهاد. او برای جذب جوانان همه کار میکرد؛ جلسات بحث و بررسی، پرسش و پاسخ، برگزاری مسابقات گوناگون، برگزاری جشنهای بزرگ مذهبی، و دعوت از بزرگانی مانند شهید مطهری، آیت الله سبحانی، آیت الله مکارم شیرازی از نمونه اقدامات وی بود. او جوانان و دانشجویان را به نوشتن و مطالعه تشویق میکرد. نشریه «بررسی جوانان درباره مسایل سیاسی» در هفت شماره، ثمره آن تلاشها است.
🔹آیتالله مکارم شیرازی در این باره گفته است: «یادم نمیرود، در این مکان و در زمان طاغوت تلاشهای آبرومندی برای نسل جوان که آن روز به شدت در معرض خطر بود، میشد.کلاسهای درس و ارتباط نسل جوان با کتابخانه ایشان، بدون مبالغه آنچنان چشمگیر و قابل ملاحظه بود».
🔹به دلیل فعالیتها بارها مورد اذیت و آزار ساواک قرار گرفت. نامهها، کتابها، سخنرانیها و نشریات او به کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی ارسال میشد؛ آنچنان که نام مسجد و کتابخانه چهلستون در تراز مراکز فرهنگی برجسته جهان تشیع قرار گرفت.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ #شیخ_محمدعلی_مدرس_تبریزی نویسنده #ریحانة_الادب حدود ۱۲ سال پایانی عمر خود را در تهران سپری کرد. او حجرهای در #مدرسه_سپهسالار_قدیم گرفت و به پژوهش و نگارش آثار علمیاش پرداخت.
🔹#دکتر_مهدی_محقق که در طول سالهای ١٣٢٧ تا ١٣٣٠ش در این مدرسه از محضر مرحوم مدرس تبریزی استفاده کرده، مینویسد: «او به اهل علم احترام میگذاشت و حتی در برابر طلاب جوان، به سلام مبادرت میورزید. در مدت سه سال که از ساعت ٧ تا ٩ صبح بههمراهی برخی از همدرسان خود همچون مرحوم #سید_محمدرضا_علوی_تهرانی رحمه الله و #دکتر_احمد_مهدوی_دامغانی سلّمه الله تعالی نزد او فقه میخواندم، هیچگاه او را در حجرهاش خوابیده و یا پا دراز کرده ندیدم و معلوم بود که پس نماز صبح، رسم ادب و دو زانو نشستن را برای خود رعایت میکرد. در طی این سه سال، بوی غذای پختنی در اتاق او استشمام نکردم. فقط کتری و قوری چای بر روی خوراکپز نفتی خود، همیشه مهیا داشت و سفره نانی هم در کنار آن بود که فقط در میان آن پنیر مانده دیده میشد.
امور تهیه کاغذ و چاپ ریحانة الادب را خود یک تنه عهدهدار بود و تصحیحات مطبعهای آن را نیز خود، به تنهایی انجام میداد و به کسی دیگر، اعتماد نمینمود...
📚اما از جهت علمی باید بگویم که او از مدرسان دیگر فقه که من دیده بودم، جامعتر و برتر بود. چون بر علم رجال و درایه که زیربنای حدیث و فقه است، تسلط کافی و وافی داشت.»
🍁مرحوم مدرس تبریزی اول شعبان ١٣٧٣ق/ ١۶ فروردین ١٣٣٣ش، در سن ٧٧ سالگی دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش، در #قبرستان_شیخان_قم دفن گردید.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ آیتالله #میرزا_ابوالفضل_نحم_آبادی که مقدمات و سطوح علوم دینی را در تهران فراگرفته بود، سفری تحقیقی به سوریه، لبنان، و مصر داشت و در پی مباحثاتی که با علمای اهل تسنن انجام داد، اقدام به ترجمه کتاب #المراجعات نمود که بعدها منتشر شد.
🔹 سپس به نجف رفت و از محضر #میرزای_نائینی و #آقا_ضیاء_عراقی بهره برد. در بازگشت از نجف چندی در قم به سر برد و از دروس مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی استفاده کرد و با امام خمینی ره انس پیدا کرد.
🔹مرحوم نجمآبادی پس از تکمیل تحصیلات خود و بازگشت به تهران، ادارۀ مسجد و مدرسۀ جدش مرحوم #حاج_شیخ_هادی_نجم_آبادی را در دست گرفته و به تدریس و تبلیغ و ارشاد عموم میپردازد.
📖 این بزرگوار در همان دوران، ابتدا به تدریس در #مدرسه_مروی مشغول میشود، تا آنکه در سال ١٣٢٧ش به اشارۀ مرحوم آیتالله العظمی بروجردی جهت تدریس علوم دینی به #مدرسه_عالی_سپهسالار (#مدرسه_عالی_شهید_مطهری) میرود؛ چرا که در وقفنامۀ مدرسۀ سپهسالار جدید آمده است که تدریس فقه و اصول این مدرسه متعلق به خاندان نجمآبادی است. ایشان تا پایان عمر شریفش در این مدرسه به تدریس رسائل و مکاسب و شرح منظومه اشتغال داشت.
🍁آیتالله میرزا ابوالفضل نجمآبادی سرانجام در ٢۴ شعبان ١٣٨۵ق/ ٢٧ آذر ١٣۴۴ش دار فانی را وداع گفت و پیکر مطهرش پس از اقامۀ نماز توسط آیتالله العظمی گلپایگانی در مسجد بالاسر حرم مطهر حضرت معصومه(س) بهخاک سپرده شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ خلوتی تعطیلات نوروز فرصتی ایجاد کرد سری به خانه شهید والامقام #شیخ_فضل_الله_نوری بزنم.
🥀گویا غربت این شهید مظلوم، پایان ندارد.
حاج شیخ فضلالله نوری مظلوم زیست، مظلوم به دار آویخته شد، و غبار مظلومیت هنوز از آثار او زدوده نشده است.
🔹توضیحات زیر را که از ویکیپدیا گرفتهام بخوانید:
▪️این خانه به مدت ۱۸ ماه پس از شهادت شیخ فضل الله، محل دفن ایشان بود و در حال حاضر به علت عدم رسیدگی در حال تخریب میباشد.
🕌مسجد شیخ فضل الله نوری؛ به دلیل نزدیکی خانه شیخ فضل الله نوری به این مسجد و همچنین برگزاری نماز جماعت توسط شیخ فضل الله نوری در این مسجد به این نام شهره شده است. #میرزا_یونس_خان جارچی دربار قاجار بود و زمین این مسجد از موقوفات اوست.
▫️مسجد میرزا یونس خان در دوران قاجار برپا شد و شیخ فضل الله نوری در آن نماز می خواند، مسجد میرزا یونس خان چندسالی متروکه بود.
☘این مسجد در دوران پهلوی دوم توسط شهید آیتالله حاج شیخ حسین غفاری و حسین لرزاده احیاء شد. پس از آن نیز در دوران نظام جمهوری اسلامی ایران توسط #محمدباقر_قالیباف و #مهدی_چمران دوباره احیاء و به نام مسجد شیخ فضل الله نوری نام گذاری شد.
🔺آدرس؛ استان تهران ، شهر تهران ، خیابان بهشت، خیابان شیخ فضل الله نوری، تقاطع بن بست جوان ، شماره ۳۰
...........
💡واقعا چرا باید چنین بنای ارزشمندی اینگونه مخروبه بماند؟!
⁉️پاسخ این پرسش را باید از ورثه شیخ شهید گرفت یا مسئولان میراث فرهنگی کشور؟!
📣کاش میشد چارهای اندیشید!
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ مرحوم #شیخ_عباسعلی_اسلامی متولد 1275ه.ش، و متوفای ۲۰ فروردین ۱۳۶۴ ش پس از تکمیل تحصیلات خود در نجف در سال 1319 ش به تهران آمد.
🔹وی با اقامت در تهران، با همکاری برخی کسبه بازار و جمعی از مردم، «جمعیت پیروان قرآن» را بنا نهد. اساس کار جمعیت بر پایه امر به معروف و نهی از منکر از جمله مسأله بیحجابی بود. مجموعه سخنرانیهای وی در باره حجاب در تیراژ نزدیک به ده هزار نسخه منتشر گردید و #فدائیان_اسلام که رابطهای نزدیک و صمیمانه با شیخ عباسعلی داشتند به تبلیغ آن پرداخته و فعالیتهای خود علیه بیحجابی را وسعت بخشیدند.
🔹یکی از آثار جمعیت، شکلگیری مدارس #جامعه_تعلیمات_اسلامی است که کار اصلی و رسمی خود را از سال ۱۳۲۸ آغاز کرد.
منزل وی ابتدا در بازار بود و بازاریان با مشاهده تلاشها و زحمات طاقت فرسای حاج شیخ عباسعلی و نیز ارتباط وی با مراجع عظام روحانیون بزرگی چون آیتالله سید ابوالقاسم کاشانی، به وی اعتماد کرده خدمات مالی فراوانی جهت تحقق اندیشههایش از جمله تأسیس مجموعه مدارس اهدا کردند.
📚در تألیف کتب ویژه جامعه تعلیمات برخی از شخصیتهای برجسته حوزه و دانشگاه فعالیت میکردند. مثلاً استاد علامه سید محمدحسین طباطبایی کتاب تعلیمات دینی سال پنجم و ششم ابتدائی را نوشته بود.
🔹تعداد این مدارس را در سال ۱۳۲۹، در تهران و شهرستانها ۱۳۲ باب مدرسه ابتدایی و متوسطه و در سال ۱۳۵۶، ۱۸۳ مدرسه نوشتهاند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🗓به بهانه ۲۸ شعبان سالروز وفات مرحوم #شیخ_مرتضی_زاهد در سال ۱۳۳۱ش
📽بیان حکایتی از آقا شیخ مرتضی زاهد توسط مرحوم آیت الله #حاج_آقا_مرتضی_تهرانی.
🍃همچنین ایشان میفرمود:
« من یك روز از مرحوم پدرم (آیتالله #میرزا_عبدالعلی_تهرانی) پرسیدم: آقا جان این آقا شیخ مرتضی چه كار كرده است كه توانسته به این خوبی هوای نفسش را از میان بردارد و به مقام تشرف دست یابد و تا این اندازه نورانیت پیدا كند؟
مرحوم پدرم جواب دادند:
این آقا شیخ مرتضی زاهد آنچه از اخبار و احادیث معتبر از كلمات معصومین علیهم السلام در كتابها دیده و خوانده، باور كرده است و این باور و یقین نسبت به معارف اهل بیت علیهمالسلام او را به این نورانیت رسانده است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ مرحوم #سید_علی_اکبر_شیرازی مشهور به #اشرف_الواعظین_شیرازی پدر خطیب توانا مرحوم #سلطان_الواعظین_شیرازی (صاحب کتاب #شبهای_پیشاور) از علما و خطبای بزرگ تهران بود و مقبولیت فراوانی نزد همگان داشت.
🔹 وی در فضای غبارآلود مشروطه و بروز اختلاف نظر میان همگان، تهران را ترک کرد و به کرمانشاه رفت و مرجع عموم گردید.
🍂ایشان در تاریخ ۲۱ شعبان ۱۳۵۱ق (۱۳۱۱ش) در سن ۸۰ سالگی دارفانی را وداع گفت و پیکرش برای انتقال به کربلای معلا روی دستان مردم کرمانشاه به صورتی کمنظیر تشییع شد.
در کربلا نیز مورد استقبال علما و مردم قرارگرفت و پس از تشییع باشکوه، در حرم مطهر امام حسین (ع) و در جوار مقبره جدش #سید_ابراهیم_مجاب به خاک سپرده شد.
▪️مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی به خاطر وفات اشرف الواعظین، حوزه علمیه قم را تعطیل فرمود و مجلس فاتحهای در #مسجد_بالاسر حضرت معصومه (س) برپا کرد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
💠 تاریخ حوزه تهران را با تصاویر بیشتر و تبادل نظرات در #اینستاگرام دنبال کنید.
https://instagram.com/t_howzeh_tehran?igshid=1nm1x0fg2588z
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ #میرزا_محمد_اندرمانی اهل روستای اندرمان است که در شهرری در مجاورت #امامزاده_سید_ابوالحسن(ع) قراردارد. از مرحوم میرزای اندرمانی نقل شده: من به این مقام علمی و عملی و ریاست روحانی نرسیدم، مگر به برکت مواظبت به زیارت امامزاده سید ابوالحسن(ع) و برکات حرم شریفش.
🔹میرزا محمد اندرمانی قبل از #حاج_ملاعلی_کنی در تهران زعامت و مرجعیت داشت.
📖#اعتمادالسلطنه در #المآثر_و_الآثار دربارۀ میرزا محمد اندرمانی چنین آورده است: «ملا میرزا محمد اندرمانی طهرانی از درجۀ نخستین مجتهدین بود و به بسط ید و نفاذ امر و قبول کلمه، امتیازی بیّن داشت و از این جهت مدرسۀ فخریۀ طهران مدتها بهدست وی بود. الحق، مشارالیه انعم الله برضوانه علیه، در ترویج شرع و اغاثۀ ملهوفین و قضاء حاجات مسلمانان و فصل خصومات از روی قوانین اسلام و موازین مذهب حق به عمر خود کوتاهی نکرد و غالباً بر کافۀ علماء دارالخلافه ریاست و تقدم داشت؛ نوّر الله مرقده.»
🍂وفات آن عالم ربانی و مرجع عظیمالشأن شب جمعه، آغاز ماه مبارک رمضان ۱۲۸۲ق/ ۲۸ دی ۱۲۴۴ش واقع شد. پیکر مطهرش پس از تشییع باشکوه به نجف اشرف انتقال یافت و در جوار بارگاه امیرمؤمنان(ع)، در حجرۀ علما که ۱۹ سال پیش از آن، علامه سید صدرالدین عاملی اصفهانی و #میرزا_مسیح_مجتهد و دیگران در آن دفن شده بودند، مدفون گردید.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
mojtabatehrani_MihmaniRamazan_eheyat.com_.mp3
3.53M
#ادب_ضیافت
🔊سخنان شنیدنی و دلنشین مرحوم آیتالله #حاج_آقا_مجتبی_تهرانی در آغاز #ماه_رمضان
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ماه مبارک رمضان در تهران قدیم حال و هوای پرشوری داشت. عالمان مبرزی در مساجد بزرگ و کوچک شهر نماز میخواندند و به منبر میرفتند و جمعیتی عظیم هم در نمازشان شرکت میکرد.
🔹مرحوم آیتالله #شیخ_محمدتقی_اصفهانی مشهور به #آقانجفی_اصفهانی که از علمای طراز اول اصفهان بود، به خاطر حریت و روحیه مبارزاتیاش گاه از اصفهان به طهران احضار میشد و البته در مدت حضور خود در دارالخلافه در مساجد مهم تهران به منبر میرفت و باز هم دست از انتقاد به دستگاه سلطنت برنمیداشت.
📖یکی از این موارد مربوط به #ماه_رمضان سال ۱۳۰۷ق است که به گفته#اعتماد_السلطنه در روزنامه خاطرات خود، آقا نجفی را به خاطر فتوای قتل بابیها به تهران تبعید کرده بودند و وی در #مسجد_سید_عزیزالله نماز میخواند و به منبر میرفت و جمعیت قابل توجهی در جلسه او شرکت میکرد.
📝اعتماد السلطنه در ادامه گزارش مختصری از دیگر مساجد و سخنرانیهای روشنگرانه دیگر علمای تهران در ماه رمضان ارائه میکند.
🔹بعدها و در سال ۱۳۱۵ق هم آقا نجفی اصفهانی به خاطر حکم تحریم استفاده از کالاهای خارجی در اصفهان که فتوای علمای نجف را هم در پی داشت، با دخالت ماموران انگلیسی و جلب نظر #ناصرالدین_شاه به تهران تبعید شد.
🔹 اما آقانجفی در تهران هم علاوه بر دایر ساختن حوزه درسی به مبارزه سیاسی و روشن ساختن ذهن مردم نسبت به فساد دربار و نظام حاکم و سرانجام مداخلات بیگانگان در امور کشور ادامه داد و چون خطر فعالیت وی در پایتخت برای حکومت بیشتر بود، او را به اصفهان بازگرداندند.
#کالای_داخلی
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍سیرۀ حسنۀ #حاج_ملا_علی_کنی آن بود که اگر عالمی بزرگ و نامآور بهعنوان میهمان و رهگذر به دارالحکومۀ تهران قدم میگذاشت، از او دعوت میکرد تا چندی در #مسجد_مروی به اقامۀ جماعت بپردازد.
🔹 از آن جمله است مرحوم #سید_میرزا_محمدحسین_شهرستانی که وقتی در آخرین سال حیات حاج ملا علی کنی، به عزم زیارت مشهدالرضا(ع) به ایران آمده بود و در ایام #ماه_رمضان از تهران گذر میکرد، مرحوم حاجی او را در نماز جماعت مقدم داشت و آنگونه که #حاج_آقابزرگ_تهرانی مشاهدات خود از آن نماز جماعت را روایت میکند، صفوف آن نماز از مسجد مروی فراتر رفته و به حیاط مدرسه نیز کشیده شده بود.
📚مکارم الآثار، ج۵، ص۱۵۳۶
🔹نمونۀ دیگر مربوط به حضور مرحوم #حاج_شیخ_جعفر_شوشتری است. #عبدالله_مستوفی در خاطرات خود این ماجرا را چنین گزارش میکند: «حاجی شیخ جعفر مجتهد شوشتری، مرد باتقوا، که در آن واحد واعظ و سخنران زبردستی هم بود، از عتبات برای زیارت مشهد به ایران و تهران وارد شد. ماه رمضان بود، حاجی ملا علی کنی از او تجلیل کرده، یک روز در مسجد مروی او را مقدم داشت و تمام طلاب و مقدسین و خود حاجی ملا علی هم پشت سر او نماز خواندند. فردا تمام مردم شهر برای نماز خواندن پشت سر او هجوم کردند.»
📚شرح زندگانی من، ج۱، ص۳۳۲
📷تصویر بالا: یک نماز جماعت در #مسجد_جامع_بازار در زمان قاجار
📷تصویر پایین: سید میرزا شهرستانی نشسته در وسط تصویر
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🔹 رؤیت هلال ماه رمضان و فتوای علمای تهران
📰روزنامه «اطلاعات» در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۴۳ نوشت: امروز خبرگزاریها اعلام کردند که در کشورهای غرب ایران مانند عراق، پریشب #هلال_ماه_رمضان رویت شده و از دیروز مردم این کشورها روزه گرفتهاند.
🌙بر طبق استخراج رسمی آقای #دکتر_ریاضی کرمانی در ایران از پسفردا #ماه_رمضان آغاز میشود و بر طبق این محاسبه باید هلال ماه عصر فردا رویت شود.
▪️آیتالله حاج #میرزا_خلیل_کمرهای در این زمینه اظهار داشت: ما در افق خودمان باید هلال را رویت کنیم. در بلاد ما، ماه رویت نشده کسی هم ادعای رویت نکرد، پس ما محکوم به حکم خودمان هستیم؛ یعنی ماه شعبان است.
▫️آیتالله #حاج_شیخ_بهاءالدین_نوری نیز گفت: تا در اینجا هلال رویت نشود، نمیشود هلال ماه رمضان را قطعی دانست. بدیهی است که رویت ماه در افق منطقهای که با افق ما تفاوت دارد دلیل به حلول ماه مبارک رمضان در ایران و تهران نمیشود.
▪️آیتالله #حاج_سید_فضلالله_خوانساری نیز گفت: فردا به حسب موازین شرعی آخر ماه شعبان حساب میشود مگر اینکه با رویت هلال یا سایر موازین شرعیه ثابت شود که فردا اول ماه رمضان است. رویت هلال در افق عراق که با افق ایران فرق دارد ملاک شرعی برای ما نیست.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍#سید_صدرالدین_بلاغی_نائینی در سال ۱۳۲۰ به تهران آمد و به تبلیغ در مساجد و محافل مذهبی مشغول شد. گفتارهای مذهبی او در این زمان از رادیو پخش میشد. علاوه بر وعظ، به تألیف کتب و مقالات اهتمام میورزید.
🔹در جریان ملی شدن صنعت نفت، در صدر مبارزین در کنار رهبری مذهبی-ملی نهضت، حرکت میکرد و به عنوان نماینده آیت الله بروجردی به فعالیت میپرداخت.
برخی دیگر از سوابق تبلیغی و سیاسی وی عبارت است از:
▪️از سخنرانان فعال #حسینیه_ارشاد.
▫️نمایندگی آیتالله بروجردی در اروپا و آمریکا.
▪️از نویسندگان #مکتب_اسلام و #دارالتبلیغ_اسلامی.
▫️از اعضای مؤسس #حزب_خلق_مسلمان با محوریت آیتالله #سید_کاظم_شریعتمداری.
صدر بلاغی بعد از مشاهده انحراف در این حزب، همراه با برخی دیگر از اعضای مؤسس این حزب از جمله مرحوم آیتالله #سید_هادی_خسروشاهی استعفا داده و از حزب خلق جدا شد.
🍁سید صدرالدین بلاغی سرانجام در اول اردیبهشت ماه ۱۳۷۳ش درگذشت.
تصویر ۱: صدر بلاغی در کنار مرحوم سید هادی خسروشاهی در کنفرانس مطبوعاتی پیرامون حزب خلق مسلمان
تصویر ۲: سخنرانی صدرالدین بلاغی در دومین سالگرد #دکتر_شریعتی
تصویر ۳: راهپیمایی روز تاسوعای ۵۷ در میدان آزادی؛ از چپ: صدرالدین بلاغی، آیتالله طالقانی، میرزا خلیل کمره ای، مهندس بازرگان.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓روزهایی که گذشت یادآور رحلت خطیب توانا و کمنظیر مرحوم آیتالله #شیخ_محمدتقی_فلسفی در تاریخ ۲۸ شعبان المعظم ۱۴۱۹ ق (۱۳۷۷ش) بود.
📷تصویر بالا نمایی از حضور ایشان در #مسجد_امام بازار تهران و در میان انبوه جمعیت روزه داران علاقمند است که جهت شنیدن سخنرانی وی در ماه مبارک رمضان اجتماع نمودهاند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓 به مناسبت سالروز رحلت حضرت خدیجه کبری(س) در دهم ماه رمضان و وفات مرحوم #علامه_سید_مرتضی_عسکری در ۴ رمضان ۱۴۲۸ق (۱۳۸۶ش)
✍#علامه_عسکری درباره #حضرت_خدیجه (س) مینویسد:
▪️رسول خدا(ص) همیشه از خدیجه نخستین همسر خود به نیکی یاد میکرد و با تجدید خاطرات و یادگارهای او، با احسان و نیکوییهایی که درباره خویشان و دوستان او میکرد و آنها را بر دیگران مقدم میداشت، خاطرهاش را در خود زنده نگه میداشت.
▫️همچنین ایشان روایاتی ذکر میکنند که عایشه از قول پیامبر (ص) روایت کرده است:
«هنگامی که همه مردم منکر رسالتم بودند، خدیجه بود که به من ایمان آورد و در آن وقت که دروغگویم میپنداشتند، خدیجه بود که مرا تصدیق کرد، و آن زمان که مردم مرا در مضیقه مالی گذاشته بودند، هم خدیجه بود که مرا شریک دارایی بیحسابش گردانید.»
▪️عایشه گفته است: «چه بسا آن حضرت گوسفندی را به نام خدیجه قربان میکرد و آن را پاره پاره میفرمود و به نام او قسمت میکرد.»
▫️«خداوند از طریق وحی به پیامبرش خبر داده بود که خدیجه را کاخی بس مجلل و پرشکوه در بهشت ارزانی داشته است.»
📚منبع: #نقش_عایشه_در_اسلام ص۹۲ و ۹۳
📷تصویر: آیتالله حاج #شیخ_محمدعلی_جاودان در محضر استاد خود علامه سید مرتضی عسکری؛ #آیت_الله_جاودان جزء گروه مترجمان کتاب نقش عایشه در اسلام نیز میباشند.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍مرحوم #آیت_الله_محمدباقر_شریف_زاده گلپایگانی خواهرزاده مرحوم آیتالله العظمی گلپایگانی(ره) متولد ۱۲۹۲ش، در سال ۱۳۰۴ به پیشنهاد پدرش جهت تحصیلات طلبگی راهی قم شد و از محضر بزرگانی مانند حاج شیخ عبدالکریم حائری(ره) کسب فیض نمود و در ۱۳ سالگی از جانب حاج شیخ به «فاضل معاصر» ملقب گردید.
🔹سال ۱۳۱۴ برای تحصیل به تهران آمد و در رشته منقول از #دانشکده_معقول_و_منقول لیسانس گرفت. از سال ۱۳۱۵ تا ۱۳۱۹ اداره اوقاف مشهد را عهدهدار شد. در سال ۱۳۳۲ در تهران مستقر شد. در همین سال وی مسجد حضرت محمد(ص) را در منطقه چهارصد دستگاه تهران پیافکند.
🔹طی سالهای ۱۳۲۵ تا ۱۳۴۳ با سمت مشاور دینی نشریات فرهنگی و نیز به عنوان دبیر آموزشگاه تربیت معلم در وزارت فرهنگ خدمت کرد و از سال ۱۳۴۳ تا زمان بازنشستگی در اداره کل نگارش وزارت فرهنگ و هنر وقت با سمت بررس کتابهای دینی به خدمت اشتغال داشت. ضمناً طی این سالها در دانشگاه تهران هم تدریس میکرد و با بزرگانی چون استاد #بدیع_الزمان_فروزانفر، شهید دکتر مفتح، #دکتر_مهدی_محقق و بسیاری از اهل علم، حشر و نشر داشت.
🔹ایشان به زبانهای فرانسه و عربی تسلط کامل و با زبان انگلیسی آشنایی داشت. به جز دانشگاه، منزلش نیز همواره محل رفت و آمد دانشجویان و علاقهمندان به مسائل دینی و علمی بود.
🍁آیتالله شریفزاده سرانجام در تاریخ ۴ اردیبهشت ۱۳۵۴ پس از ادای نماز جماعت، دار فانی را وداع گفت.
📰منبع: روزنامه اطلاعات، ۱۳ تیر ۹۴
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍ #میر_سید_محمد_فاطمی_قمی از شاگردان #میرزا_حسن_آشتیانی، #میرزا_هاشم_اشکوری، #میرزا_حسن_کرمانشاهی و #آقا_شیخ_علی_نوری مشهور به #شیخ_شوارق بود.
وی حلقه وصل حکمت از طبقه اساتید خود به حکمای طبقه بعدی است.
به عنوان مثال #دکتر_صدوقی_سها نقل کردهاند که عمده تحصیلات #علامه_شعرانی در علوم عقلی از محضر مرحوم فاطمی قمی بوده است. (منتخب معجم الحکما ص۳۳)
🔹میر سید محمد فاطمی در زمان رضاخان مقام ریاست شعبۀ چهارم دیوان عالی کشور را عهدهدار بود و در کنار مرحوم #سید_کاظم_عصار، #سید_نصرالله_تقوی و دیگران، به نگارش و تدوین نخستین قانون مدنی کشور پرداخت.
🔹یکی از آثار خیر این حکیم، بنای #بیمارستان_فاطمی در زادگاهش شهر مقدس قم است.
🍁میر سید محمد فاطمی قمی در تاریخ ۱۰ رمضان ۱۳۶۴ق برابر با ۱۳۲۴ش دار فانی را وداع گفت و در #قبرستان_شیخان قم به خاک سپرده شد.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷 تصویر: مرحوم آیتالله سید ابراهیم خسروشاهی در عیادت از حضرت آیتالله جعفری اراکی. استاد حجتالاسلام احمدی قطب هم در تصویر حضور دارند.
📖مرحوم #علامه_طهرانی در کتاب روح مجرد ص ۶۲ و ۶۳ نام جمعی از ارادتمندان و مرتبطین با مرحوم #سید_هاشم_حداد را ذکر میکند که در میان ایشان نام #حاج_شیخ_محمدتقی_جعفری_اراکی هم به چشم میخورد که البته صحیح آن حاج شیخ محمد است و ایشان در سالهای پس از انقلاب اسلامی به عنوان یکی از اساتید مبرز دروس خارج فقه و اصول در حوزه تهران و مخصوصاً #مدرسه_مروی تدریس داشته و دارند.
📖 تا پیش از اینکه در کتاب روح مجرد نامی از ایشان ذکر شود، کسی از این ارتباط #آیت_الله_جعفری_اراکی اطلاع نداشته و خودشان نیز تعمد در کتمان آن داشتهاند.
آیتالله جعفری اراکی گرچه گاهی به محضر مرحوم سید هاشم حداد میرفت اما خود را در زمره شاگردان وی نمیداند و گویا هرگز خود را تحت تربیت ایشان قرار نداده است و در امور معنوی بیشتر از محضر جمال السالکین آیتالله #سید_جمال_الدین_گلپایگانی بهرهمند گردیده است.
🔹نظیر این امر را در مرحوم آیتالله #سید_ابراهیم_خسروشاهی میبینیم که علامه طهرانی در روح مجرد تصریح میکند که باوجود همه تلاشها و اصرار دوستانه ایشان، آیتالله خسروشاهی حاضر نمیشوند تحت تربیت جناب سید هاشم حداد درآیند و در امور معنوی و سلوکی از محضر اساتید دیگری چون آیتالله حاج شیخ عباس تهرانی استفاده میکنند.
✨علامه طهرانی در کتاب روح مجرد دلایل آیتالله خسروشاهی را ذکر کرده و البته دفاعیات خود را نیز بیان میدارد که درجای خود قابل تأمل است.
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
🗓به مناسبت شهادت شهید آیتالله #حاج_شیخ_قاسم_اسلامی در غروب ۱۴ ماه رمضان ۱۴۰۰ق!!👉
✍ شهید اسلامی در سالهای پس از شهریور20، در #مدرسه_مروی تهران، درس مکاسب میگفت و شخصیتهایی چون آیات و حجج اسلام #حاج_آقا_رضی_شیرازی، #حاج_شیخ_محی_الدین_انواری، #حاج_آقا_نصرالله_شاه_آبادی و #حاج_شیخ_یحیی_نوری از شاگردان او در آن ایام به شمار می روند.
به اعتبار همین سوابق علمی و دینی، وقتی در غروب 14 رمضان 1400ق به ضرب گلوله به شهادت رسید، شخصیتهای طراز اول دینی تهران و قم چون آیات عظام نجفی مرعشی، سید احمد خوانساری، و محمد تقی فلسفی در ختم وی شرکت جستند و در سالگرد وي نیز که در عصر 14 رمضان 1401 (25 تیر 1360) در مسجد ارک تهران برگزار شد، آیتالله خزعلی منبر رفت. اعلامیۀ ختم او را بیش از سی تن از فحول علمای کشور امضا کرده بودند.
در منبرهایی که در واپسین ماههای عمرش در جنوب تهران داشت، میگفت: «برخی از دوستان به من توصیه میکنند این روزها که با تهدید مداوم مخالفان، يعني هواداران اسلام منهای روحانیت روبرو هستی و جانت بهشدت در خطر است، بهتر است در خانه بنشینی و طریق عافیت گزینی، اما من که عمری دم از ولای علی و آل او(ع) زدهام، مخصوصاً این منبرها را ميپذیرم و این راهها را میآیم تا مرگم در حین انجام وظیفه و دفاع از ساحت ولایت رخ دهد». بعد خطاب به مولاي (ع) خود گفت: «آقا جان! لطفی کنید که چنین شود.»
💠برگرفته از مقاله مرحوم استاد #علی_ابوالحسنی_منذر
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
جلال آل احمد در کنار برادرش سید محمدتقی طالقانی؛
به مناسبت شهادت شهید سید محمدتقی طالقانی در ۷ یا ۹ اردیبهشت ۱۳۳۲ش
📖 #شمس_آل_احمد در کتاب جلال از چشم برادر مینویسد:
«برادر بزرگ ما، نمايندۀ آيات عظام و مراجع تقليدى چون حضرات سيد ابوالحسن اصفهانى و سيد محمدحسين بروجردى شده بود در مدينه و در همان شهر با قهوهاى مسموم به شهادت مىرسد و مدفن مىيابد. چراکه به يمن ايمان و اعتقاد و دل پرشور و شوقش، بر سر آن مىافتد که براى بقيع بقاعى بسازد و اين کار نزد اهل سنت و بهويژه وهابىهاى سعودى شرک است. ناچار حکومت سعودى، احتمال که با توافق سفارت ايران، وسايطى مىانگيزد و برادر را به مجلسى براى مشورت مىخواند و با قهوهاى کارساز، آب سکوت بر حيات پرشور برادرمان مىريزد (در سال ۱۳۳۲).»
✍#جلال_آل_احمد هم در گزارش سفر حج خود در اینباره مینویسد:
«(نخاوله)، اقلیت شیعه اهل مدینه که برادرم مأمور روحانی میان ایشان بود و دو سال بیشتر دوام نیاورد و در همین بقیع خاکش کردند.
دوشنبه ۲۴ فروردین (۱۳۴۳ش)
صبح رفتم بقیع. آفتاب که میزد من اثر سنت را در خاک میجستم و قبل از همه اثر برادرم را. اما هیچ اثری و علامتی. وقتی گور چهار امام شیعه و گور عثمان و زنان و فرزندان پیغمبر بینشان افتاده، برادر من دیگر کیست؟ اکنون ذره بینشان خاکی در سفره سنت...
... یاد برادرم افتاده بودم که به چه خون دلی توانسته بود دور گور چهار امام را فقط سنگچین کند و چه عکسها که از ماجرا گرفته بود و چه گلی که خود به دست مالیده بود و چه غیر منتظر بود خبر مرگش که در تهران به ما رسید.»
📚#خسی_در_میقات ص۳۵ و ۳۶
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
از چپ: استاد #علی_دوانی، #استاد_مطهری، #سید_هاشم_رسولی_محلاتی، #دکتر_سید_محمدباقر_حجتی
به مناسبت شهادت استاد شهید آیتالله #مرتضی_مطهری در تاریخ ١١ اردیبهشت ١٣۵٩ش/ ١۵ جمادیالثانی ١۴٠٠ق.
آیتالله #دکتر_سید_محمدباقر_حجتی که در آغاز جوانی دروس شرح منظومه حکمت حاج ملا هادی سبزواری، النجات ابنسینا، الشفاء ابن سینا، اسفار ملاصدرا و شرح اشارات خواجه طوسی را از محضر #استاد_مطهری فراگرفته است، آن دوران را چنین وصف میکند: «این پنج کتاب اخیر الذکر را نزد استاد علامه و دانشمند بیعدیل آیتالله علامه شهید حاج شیخ مرتضی مطهری خواندیم. این استاد بزرگوار که حتی مدتی مدید از خیابان آبشار (واقع در خیابان ری) تا مدرسۀ مروی را پیاده طی میکردند و قبل از طلوع فجر خود را به مدرسۀ مروی میرساندند و نماز دوگانۀ بامدادان را در مدرسۀ مروی اقامه میکردند، با نوشیدن استکان چای که دوست بزرگوارمان حاج #محمدرضا_توکلی در مَدرَس محقر استاد فراهم میآوردند، درس حکمت و فلسفه را در لحظاتی که هنوز هوا تاریک مینمود و با نشاطی عجیب آغاز میکردند که نه تنها به طلوع آفتاب میپیوست، بلکه تا مدتی پس از تابش آن ادامه مییافت و به هنگام تدریس سر از پا نمیشناختند و جانانه و بیهیچ فتور و سستی افاضه میفرمودند. سرما یا گرمای شدید هرچند احیاناً ما را شکنجه میداد، اما گویا به هنگامی که استاد تدریس میفرمودند تغییر فصول سال تفاوتی را در وجود عزیزشان نشان نمیداد، مگر آن لحظهای که فراغ از تدریس فرا میرسید و سرما یا گرمای آزارنده را هم ایشان حس میکردند و هم ما را نیز میآزرد.»
@tarikh_hawzah_tehran
🍃#امام_خمینی(ره):
▪️درباره شخصیت علی بن ابی طالب، از حقیقت ناشناخته او صحبت کنیم، یا با شناخت محجوب و مهجور خود؟ اصلًا علی- علیه السلام- یک بشر ملکی و دنیایی است که ملکیان از او سخن گویند یا یک موجود ملکوتی است که ملکوتیان او را اندازه گیری کنند؟
▫️ اهل عرفان درباره او جز با سطح عرفانی خود و فلاسفه و الهیون جز با علوم محدوده خود با چه ابزاری میخواهند به معرفی او بنشینند؟ تا چه حد او را شناخته اند تا ما مهجوران را آگاه کنند؟
▪️ دانشمندان و اهل فضیلت و عارفان و اهل فلسفه با همه فضایل و با همه دانش ارجمندشان آنچه از آن جلوه تام حق دریافت کرده اند، در حجاب وجود خود و در آینه محدود نفسانیت خویش است و مولا غیر از آن است.
▫️پس اولی آن است که از این وادی بگذریم و بگوییم علی بن ابی طالب فقط بنده خدا بود، و این بزرگترین شاخصه اوست که می توان از آن یاد کرد، و پرورش یافته و تربیت شده پیامبر عظیم الشأن است، و این از بزرگترین افتخارات اوست.
▪️ کدام شخصیت می تواند ادعا کند که عبد اللَّه است و از همه عبودیتها بریده است، جز انبیای عظام و اولیای معظم که علی- علیه السلام- آن عبد وارسته از غیر و پیوسته به دوست که حجب نور و ظلمت را دریده و به معدن عظمت رسیده است، در صف مقدم است.
📚 (صحیفه امام؛ ج 14، ص: 350)
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
✍مرحوم #شیخ_مصطفی_رهنما در سال 1329 و در سن 25 سالگی به تهران می آید تا به فعالیت دلخواه خود بپردازد. این زمانی است که ماجرای فلسطین در ایران جدی شده و #آیت_الله_کاشانی و #شهید_نواب_صفوی سردمدار این جریان هستند و رهنما هم از همانجا وارد این قضایا شده به فعالیت می پردازد.
🔹وی می گوید: مهمترین دغدغه خاطرم در آن سال ها مسئله فلسطین بود که نجات آن را منوط به اتحاد مسلمین می دانستم.
🔹شیخ مصطفی به دلیل فعالیت ها و تکاپوها به تدریج تبدیل به نمادی برای فعالیت های هواخواهانه ایرانیان نسبت به فلسطین شد.
📰وی معتقد بود که با اتحاد شیعه و سنی بطور قطع مسئله فلسطین حل می شود. به همین منظور به فکر انتشار مجلهای به نام #حیات_مسلمین افتاد.
در این نشریه از شماره اول مقالات متعددی در حمایت از مردم فلسطین، کشمیر و الجزایر منتشر می شد و در طول 25 شماره انتشار این دو هفته نامه چندین بار توقیف شد.
🔹محل این نشریه در منزل #شیخ_علی_اکبر_برهان امام جماعت #مسجد_لرزاده بود، که بعد ها بنا به دلایلی به میدان حسن آباد منتقل شد. شیخ مصطفی رهنما در این راستا از حمایت آیتالله حاج شیخ ابوالفضل خراسانی هم بهرهمند بود.
#روز_قدس
#القدس_اقرب
تصویربالا:
1358 ـ تهران: نمایشگاه عکس فلسطینی ها و مجلس بزرگداشت «ناجی العلی» کاریکاتوریست معروف فلسطینی که در لندن ترور شد. از راست: شیخ مصطفی رهنما، سید هادی خسروشاهی، نماینده لیبی، هانی الحسن (نخستین سفیر فلسطین در تهران) و گروهی از سفرای بلاد عربی و شخصیت های سیاسی ایران...
🕌 @tarikh_hawzah_tehran
📷1338. مصر، دیدار آیت الله حاج #میرزا_خلیل_کمره_ای و آیتالله سید محمود طالقانی با #محمد_انورسادات در حاشیه کنگره قدس
🕌 @tarikh_hawzah_tehran