eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
441 دنبال‌کننده
130 عکس
94 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 و هر سفره اى كه گسترده شود و بر آن كسى كه نامش احمد يا محمّد است حضور پيدا كند آن خانه در هر روز دوبار مورد تقديس قرار گيرد، يعنى باعث پاكى و مباركى آنجا گردد. [۴] ۵۸ - كلينى رحمه الله در كتاب «كافى» از ابو هارون نقل مى كند كه گفت: من در مدينه با امام صادق عليه السلام همنشينى داشتم، چند روزى خدمت آن حضرت نرسيدم، وقتى به محضرش شرفياب شدم به من فرمود: اى ابو هارون چند روز است ترا نديده ام؟ عرض كردم: خداوند به من پسرى مرحمت فرموده است. فرمود: خدا آن را مبارك گرداند، او را چه ناميدى؟ عرض كردم: او را محمّد نام نهادم. همين كه آن حضرت نام محمّد را شنيد روى خود را به طرف زمين آورد و چند بار فرمود: «محمّد، محمّد، محمّد» به اندازه اى كه نزديك بود گونه مبارك آن حضرت به زمين برسد. سپس فرمود: بنفسي وبولدي وباُمّي وبأبويّ وبأهل الأرض كلّهم جميعاً الفداء لرسول اللَّه صلى الله عليه وآله وسلم لاتسبّه ولاتضربه ولاتسي ء إليه. جان من و فرزندانم و پدر و مادرم و تمامى اهل زمين فداى رسول خدا باد. اين فرزند ت را كه محمّد ناميدى دشنام ندهى و او را نزنى و به او بدى نكنى. (بعد فرمود: ) واعلم أنّه ليس في الأرض دار فيها محمّد إلّا وهي تقدّس كلّ يوم، بر روى زمين خانه اى نيست كه در آن نام محمّد باشد مگر آنكه هر روز پاك و مبارك مى گردد. [۱] ۵۹ - سبزوارى رحمه الله در كتاب خود «شرح الأسماء» در شرح اين اسم پروردگار «يا وليّ الحسنات» مى گويد: در خبرى وارد شده است: همانا على عليه السلام حسنه اى از حسنات سرور رسولان است. [۲] ۶۰ - اين فهد رحمه الله در كتاب «عدّة الداعى» از امام صادق عليه السلام نقل كرده است كه آن حضرت فرمود: زليخا اجازه خواست كه بر يوسف عليه السلام وارد شود به او گفتند: با آن رفتارى كه نسبت به او داشته اى آيا ناراحت نيستى كه ترا نزد او ببريم؟ گفت: من از كسى كه از خدا مى ترسد هرگز نمى ترسم. وقتى زليخا وارد شد، يوسف به او فرمود: چه شده مى بينم رنگ چهره ات تغيير كرده و دگرگون شده اى؟ گفت: «الحمدللَّه الّذي جعل الملوك بمعصيتهم عبيداً، وجعل العبيد بطاعتهم ملوكا»، حمد و ستايش مخصوص خداوندى است كه پادشاهان را به سبب نافرمانى و گناه آنها به بردگى مى كشاند و بردگان را به خاطر اطاعت و فرمانبردارى آنها به پادشاهى مى نشاند. به او فرمود: چه چيزى باعث شد كه چنين رفتارى با من كنى؟ گفت: زيبائى و جمال تو مرا به اين كار وادار كرد. فرمود: فكيف لو رأيت نبيّاً يقال له: محمّد صلى الله عليه وآله وسلم، يكون في آخر الزمان أحسن منّي وجهاً وأحسن منّي خلقاً، وأسمح منّي كفّاً؟ اگر پيغمبرى را كه نام مباركش «محمّد» است و در آخرالزمان به رسالت مى رسد ديده بودى چه مى كردى؟ او از من جمالش نيكوتر، اخلاقش بهتر، كرم و بزرگواريش بيشتراست. زليخا گفت: راست گفتى. فرمود: از كجا دانستى كه من راست گفته ام؟ عرض كرد: زيرا همينكه نامش را بردى و اوصافش را بيان نمودى محبّت او بى اختيار در دل من جاى گرفت. خداوند تبارك و تعالى به يوسف خطاب كرد و فرمود: زليخا آنچه گفت درست است، و من او را اكنون بخاطر محبّتى كه به حبيبم پيدا كرد دوست دارم، و آنگاه به حضرت يوسف فرمان داد كه با او ازدواج كند. [۱] ۶۱ – كلينى رحمه الله در كتاب «كافى» از امام صادق عليه السلام نقل كرده است كه فرمود: إذا رُئي في اللّيلة الظلماء رُئي له نور كأنّه شقّة قمر. [۲] هنگامى كه رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم در شب تاريك ديده مى شد اطراف چهره اش هاله اى از نور مشاهده مى شد كه گويا پاره اى ماه است. ۶۲ - كلينى رحمه الله در كتاب «كافى» از حسين بن عبداللَّه نقل كرده است كه گفت: به امام صادق عليه السلام عرض كردم: آيا رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم سرور فرزندان آدم بود؟ فرمود: كان واللَّه سيّد من خلق اللَّه، وما برأ اللَّه بريّة خيراً من محمّد. به خدا قسم ؛ او سرور تمام مخلوقات بود و خداوند موجودى را نيافريده كه بهتر از محمّد صلى الله عليه وآله وسلم باشد. [۳] ...... ---------- 📚منابع: [۴]: . عيون اخبار الرضا عليه السلام: ۲۸/۲ ح ۳۰ ۲۹ و ۳۱، بحار الأنوار: ۱۲۸/۱۰۴ ح ۱۰ ۸ و ۱۲، و محدّث نورى رحمه الله اين روايت را در كتاب مستدرك الوسائل: ۱۳۰/۱۵ ح ۵ از مجموعه شهيد نقل كرده است. [۱]: الكافى: ۳۹/۶ ح ۲، بحار الأنوار: ۳۰/۱۷ ح ۹، وسائل الشيعة: ۱۲۶/۱۵ ح ۴. [۲]: شرح الأسماء: ۳۳ سطر ۱۰. [۱]: عدّة الداعى: ۱۵۲، علل الشرايع: ۵۵ ح ۱، بحار الأنوار: ۲۸۱/۱۲ ح ۶۰ و ۱۹۳/۱۶ ح ۳۰، تفسير برهان: ۲۷۱/۲ ح ۶. [۲]: الكافى: ۴۴۶/۱ ح ۲۰، بحار الأنوار: ۱۸۹/۱۶ ح ۲۷، و ص ۲۳۷ سطر آخر به سندى ديگر. [۳]: الكافى: ۴۴۰/۱ ح ۱، بحار الأنوار: ۳۶۸/۱۶ ح ۷۶. 💫 @ya_amiralmomenin110
نشر فضائل امیرالمؤمنین علی(ع): 🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 وصایت امیرالمومنین علیه‌السلام🌺🌸 اشاره ۹۱. چند درباره امیرالمؤمنین علیه السلام بر صلی الله علیه و آله را کنید؟ ✨🍂 جواب عمر بن خطاب گفت: روزی که پیامبر صلی الله علیه و آله پیمان برادری را بین اصحاب برقرار کردند فرمودند: این علی علیه السلام برادر من در دنیا و آخرت است و خلیفه من در اهل من است و وصیّ من در امّت من و وارث علم من و ادا کننده دین من است. خلاصه، بین من و علی جدایی نیست. نفع او، نفع من و ضرر او ضرر من است. کسی که او را دوست داشته باشد، مرا دوست داشته و کسی که با او دشمن باشد، با من دشمن بوده است. [۱] سلمان پرسید: یا رسول الله! وصی شما کیست؟ فرمودند: «ای سلمان، وصی موسی چه کسی بود؟ » گفتم: یوشع بن نون. فرمودند: علی بن ابیطالب علیه السلام وصیّ من و وارث من و ادا کننده دین من و وفا کننده به وعده من است. [۲] رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: هر پیغمبری وصیّ و وارثی داشته است. به درستی که علی علیه السلام وصی و وارث من است. [۳] ابوذر غفاری از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می‌کند که ایشان فرمودند: من خاتم انبیاء هستم و تو یا علی تا روز قیامت خاتم اوصیاء هستی. [۴] امّ سلمه (امّ المؤمنین) می‌گوید که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: خداوند برای هر پیغمبری وصیّ انتخاب کرد و علی علیه السلام بعد از من وصیّ من در عترت و اهل بیت و امت من است. [۵] امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمودند: ای مردم! من امام مخلوقات و وصی بهترین مخلوقات و پدر عترت طاهره هدایتگر هستم. من برادر رسول خدا صلی الله علیه و آله و وصی او و ولیّ او و صفیّ او و حبیب او هستم. من امیرالمؤمنین و پیشوای دست و پا و پیشانی سفیدان و آقا و سیّد اوصیاءهستم. جنگ با من، جنگ با خداست و صلح و سلم با من، صلح و سلم با خداست. اطاعت من، اطاعت خداست و دوستی من، دوستی خداست و پیروان من، دوستان خدا هستند و یاران من، یاران خدا هستند. [۱] عبدالله بن مسعود از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل می‌نماید که ایشان فرمودند: دعوت (رسالت) به من و علی خاتمه پیدا کرد. هیچ کدام از ما دو نفر به بت سجده نکرده بودیم. پس مرا پیغمبر و علی را وصی قرار داد. [۲] عتبة بن عامر الجهنی می‌گوید: با رسول خدا صلی الله علیه و آله بیعت نمودیم برای اینکه بگوییم و شهادت به وحدانیت خدای متعال بدهیم که شریکی برای او نیست و اینکه محمد صلی الله علیه و آله پیغمبر اوست و علی علیه السلام وصیّ اوست. پس هر کدام از این سه را ترک کنیم، کافر شده ایم. » [۳] رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: همانا خداوند متعال برای هر پیغمبری وصیّی قرار داد. شیث را وصیّ آدم، یوشع را وصیّ موسی، شمعون را وصیّ عیسی و علی علیه السلام را وصیّ من قرار داد و وصیّ من، بهترین اوصیاء می‌باشد. من دعوت کننده (به حق) هستم و علی علیه السلام روشن کننده (حق و حقیقت) است. [۴] ابوایّوب انصاری می‌گوید: زمان بیماری پیامبر صلی الله علیه و آله که حضرت فاطمه علیهاالسلام گریه می‌کردند، ایشان فرمودند: ای فاطمه! از کرامتهای خداوند بر تو این است که کسی را همسر تو قرار داد که اسلامش از همه زودتر و علمش از همه بیشتر و بردباریش از همه زیادتر بود. به درستی که خداوند عزّ و جلّ به علم خدایی خود بر اهل زمین آگاه است. از میان آنها مرا انتخاب کرد و مرا پیغمبر مرسل قرار داد و همچنین به علم خدایی خود، از میان آنها شوهر تو را انتخاب نمود. پس به سوی من وحی فرستاد که شما را تزویج نمایم و او را وصیّ قرار دهم. [۱] سپس فرمودند: ای فاطمه! هفت خصلت به ما اهل بیت داده شده است که به هیچ احدی از اولین تا آخرین داده نشده است: بافضیلت تر از همه پیغمبران از ماست و آن، پدر توست و وصیّ ما بهترین اوصیاست و او، شوهر توست و شهید ما بهترین شهداست و او، حمزه عموی توست و کسی که دو بال دارد و با آن دو بال در بهشت هر وقت که بخواهد پرواز کند؛ از ماست و او جعفر پسر عموی توست. و دو سبط و دو سیّد جوانان اهل بهشت، از ماست و آنها فرزندان تو هستند. به آن خدائی که جان من در دست اوست؛ به درستی که مهدی این امّت که عیسی بن مریم پشت سر او نماز می‌خواند، از اولاد توست. [۲] در ادامه فرمودند: زمین را از عدل و داد پر می‌کند بعد از اینکه از ظلم و جور پر شده باشد. ای فاطمه، ناراحت نباش گریه نکن. زیرا خداوند از من به تو مهربانتر است و این به خاطر موقعیت و مکان تو از قلب من است. همانا تو را به همسری کسی درآورده که او از نظر حسب، از همه بزرگتر و از نظر نسب، از همه گرامی تر است و از همه به رعیّت مهربانتر است و از همه به مساوات عادلتر است و از همه به قضاوت بین دو نفر بیناتر است و بیشتر می‌باشد. [۳] ---------- 📚منابع: [۱]: _
ثعلبی: مناقب و تفسیر ۳/۳۰۱، ابن مغازلی: مناقب ۲۰۰، میرسید علی همدانی شافعی: مودّة القربی – مودة ششم. [۲]: _ احمد بن حنبل: مسند ۵/۷۵، ابن جوزی: تذکرة الخواصّ الامّة ۶۳، ابن مغازلی: مناقب ۲۰۰. [۳]: _ موفّق بن احمد: از بریده، محمد بن یوسف گنجی شافعی: کفایت الطالب ۲۶۰: ضمن باب ۶۲. [۴]: _ حموینی: فرائد السمطین ۱/۲۷۰. [۵]: _ خطیب خوارزمی: مناقب ۳۲۸. [۱]: _ ابن مغازلی: مناقب از اصبغ بن نباته: ۱۰۴، ۱۰۵. [۲]: _ ابن مغازلی: مناقب ۲۷۶. [۳]: _ میرسید علی همدانی شافعی: مودة القربی: مودة چهارم. [۴]: _ میر سید علی همدانی: مودة القربی: مودة چهارم. [۱]: _ صاحب ینابیع: ینابیع المودة: ۱/۲۴۱. [۲]: _ ابن مغازلی: مناقب: ۷۵ ح: ۱۳۳. [۳]: _ حموینی: فرائد: ۲/۸۲. کم ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه- ۲۲ آذر ۱۴۰۰ میلادی: Wednesday -13 December 2021 قمری:الإثنين ، 8 جماد أول 1443 🌹 متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 🗞 مهم شیعه:    امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🔹02 روز تا جنگ جمل(۳۶ ه‍ ق ) ◾️05 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق ) 🌸07 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام به قولی ( ۳۸ ه‍ ق ) ◾️24 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق) ◾️35 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
۹ [۱]: صفه جای سایه ای در کنار مسجد پیامبر (صلی الله علیه و آله) بود. مسمانان تازه وارد و غریب و بی پناه آنجا اسکان داده می‌شدند..... [۱]: بحار: ج ۲۲، ص ۱۲۳ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
نشر فضائل امیرالمؤمنین علی(ع): 🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 ( دریای خود را نشمارید! 🍂🌺🌺 پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در یکی از مسافرتها همراه جمعی از اصحاب خود در سرزمین خالی و بی آب و علفی فرود آمدند و به یاران خود فرمودند: - هیزم بیاورید تا آتش روشن کنیم. اصحاب عرض کردند: یا رسول الله! اینجا سرزمینی خالی است و هیچ گونه هیزمی در آن وجود ندارد. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: - بروید هر کس هر مقدار می‌تواند هیزم جمع کند و بیاورد. یاران به صحرا رفتند و هر کدام هر اندازه که توانستند، ریز و درشت، جمع کردند و با خود آوردند. همه را در مقابل پیغمبر صلی الله علیه و آله روی هم ریختند. مقدار زیادی هیزم جمع شد. در این وقت رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: - گناهان کوچک هم مانند این هیزمهای کوچک است. اول به چشم نمی آید، ولی وقتی که روی هم جمع می‌گردند، انبوه عظیمی را تشکیل می‌دهند. آنگاه فرمود: یاران! از گناهان کوچک نیز بپرهیزید. اگر چه گناهان کوچک چندان مهم به نظر نمی آیند؛ هر چیز طالب و جستجو کننده ای دارد. جستجو کنندگان! آن چه را در دوران زندگی انجام داده اید و هر آن چه بعد از مرگ آثارش باقی مانده است، همه را می‌نویسد و روزی می‌بیند که همان گناهان کوچک، انبوه بزرگی را تشکیل داده است. [۱] 🍂🌸🌸 در زمان صلی الله علیه و آله مؤمنی از اهل صفه [۱] سخت فقیر و مستمند بود. وی تمام نمازها را پشت سر پیامبر صلی الله علیه و آله می‌خواند. رسول خدا صلی الله علیه و آله بر او ترحم می‌کرد و به نیازمندی و غریبی او توجه داشت و می‌فرمود: ای سعد! اگر چیزی به دستم برسد تو را بی نیاز می‌سازم. مدتی گذشت چیزی به دست پیغمبر نیامد. حضرت به حال سعد بیشتر اندوهگین شد. خداوند سبحان به اندوه پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت به سعد توجه فرمود. جبرئیل را با دو درهم خدمت رسول خدا صلی الله علیه و آله فرستاد. جبرئیل به حضرت عرض کرد: ای محمد! خدا از اندوه تو برای سعد آگاه است. آیا دوست داری او را بی نیاز سازی؟ پیامبر صلی الله علیه و آله: آری! جبرئیل: این دو درهم را به او مرحمت کن و دستور بده با آن تجارت کند. پیامبر صلی الله علیه و آله در درهم را گرفت. وقتی که برای نماز ظهر از منزل خارج شد سعد را دید که در خانه ایستاده و منتظر آن حضرت است. فرمود: ای سعد! آیا تجارت خوب بلدی؟ عرض کرد: سرمایه ای ندارم که با آن تجارت کنم. پیامبر صلی الله علیه و آله دو درهم به او داد و فرمود: با آن تجارت کن و روزی خدا را به دست آور. سعد دو درهم را گرفت و در خدمت پیغمبر صلی الله علیه و آله به مسجد رفت و نماز ظهر و عصر را با رسول خدا صلی الله علیه و آله خواند. آن گاه حضرت فرمود: - برخیز به دنبال روزی برو! همواره به حال تو غمگین بودم. سعد مشغول تجارت شد خداوند برکتی به او داد. هر چه می‌خرید به دو برابر می‌فروخت. دنیا به سعد روی آورد. کم کم سرمایه اش ترقی کرد و مالش فراوان شد و معامله اش رونق گرفت. به طوری که در کنار در مسجد دکانی گرفت و سرمایه و کالای خود را در آنجا جمع کرده، تجارتش را انجام می‌داد. وقتی که بلال اذان می‌گفت و رسول خدا صلی الله علیه و آله به سوی نماز حرکت می‌کرد، سعد را می‌دید که سرگرم خرید و فروش بوده، مشغول دنیا است. هنوز وضو نگرفته و خود را برای نماز مهیا نکرده است. با اینکه قبل از این پیش از اذان مهیای نماز می‌شد. رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرمود: ای سعد! دنیا تو را از نماز باز داشته است؟ سعد می‌گفت: چه کنم؟ سرمایه‌ام را تلف کنم؟ به این مرد جنسی فروخته ام، می‌خواهم پولم را از او بگیرم و از آن دیگری کالایی خریده‌ام باید پول او را بدهم. رسول خدا صلی الله علیه و آله به آن حال سعد بیشتر از فقرش غمگین شد. جبرئیل محضر آن جناب رسید، عرض کرد: ای پیامبر! خداوند از غم تو برای سعد آگاه است. کدام یک را بیشتر دوست داری؟ حالت اول یا حالت فعلی او را؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: ای جبرئیل! حالت اول (تنگدستی) او را دوست دارم. زیرا دنیا آخرت او را از دستش گرفته است. جبرئیل عرض کرد به راستی محبت و اموال دنیا امتحان بوده و بازدارنده از آخرت می‌باشد. آن گاه عرض کرد: - یا رسول الله! به سعد بگو آن دو درهمی که به او داده ای به شما بازگرداند، وضعش به حالت اول برمی گردد. پیامبر به سعد فرمود: آیا آن دو درهم را به من باز می‌گردانی؟ عرض کرد: به جای دو درهم، دویست درهم می‌دهم. حضرت فرمود: نه! همان دو درهم را می‌خواهم. سعد آن دو درهم را به حضرت داد. به دنبال آن چیزی نگذشت که دنیا از وی روی گرداند و هر چه داشت از دستش رفت. سعد دوباره به حال فقر و نداری افتاد. [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: بحار: ج ۷۳، ص ۳۴
نشر فضائل امیرالمؤمنین علی(ع): 🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 ، نقطه تاریخ 🌺🌸 اشاره ۹۲. آیا عده اندکی در ، نشان دهنده آن است؟ ✨🍂 جواب خیر، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هیچ گاه نسبت به امر مهمی چون تعیین خلیفه و جانشین خود بی تفاوت نبوده اند و در هنگام حیات خود، جانشین خود را انتخاب کرده اند و امّت بعد از خود را به حال خود رها نکرده اند تا امّت مجبور باشند که جمع شده و خودشان جانشین انتخاب کنند. اما درباره جریان سقیفه که در آن روز در محیط سرپوشیده کوچکی صورت گرفت، سه نفر از جمله: ابوبکر و عمر و ابوعبیده جرّاح (گورکن) و تعدادی از قبیله اوس و خزرج حضور داشتند. زمانی که عمر با تعارف ابوبکر را انتخاب کرد؛ این عده به فرمان سعد بن عباده مخالفت کرده و بیعت نکردند. پس انتخاب ابوبکر توسط دو نفر، یعنی عمر و ابوعبیده جرّاح صورت گرفت نه تمام امّت. مسلمانانی که در شهرهای مختلف و حتی خود مدینه بودند از این ماجرا هیچ اطلاعی نداشتند. آنها صبر نکردند تا تمام امت مسلمان در این امر شریک باشند. اگر واقعاً فرصتی برای خبر کردن مسلمین نقاط دوردست نبوده، لااقل می‌توانستند اسامة بن زید را (که به فرمان پیامبر صلی الله علیه و آله فرمانده لشکر شده بود و در اردوگاه نزدیک مدینه قرار داشت) خبر کنند. در حالی که ابوبکر و عمر، تحت فرمان و رهبری اسامه بودند. زمانی که اسامه از جریان سقیفه باخبر شد، به مسجد آمد و فریاد زد: این چه غوغایی است که به پا کرده اید؟ چه کسی به شما اجازه داد برای خود خلیفه انتخاب کنید و بدون مشورت و اجازه مسلمانان و بزرگان این عمل را انجام دهید؟ عمر گفت: اسامه، دیگر کار تمام شده بیا و بیعت کن. اسامه عصبانی شد و گفت: پیغمبر صلی الله علیه و آله مرا امیر لشکر قرار داده و هنوز عزل نشده‌ام که بیایم و تحت فرمان شما باشم. اگر اردوی اسامه دور بود و نمی توانستند به علت عجله ای که داشتند او را باخبر نمایند، پس چرا علی علیه السلام و بقیه بنی هاشم و عباس عموی پیامبر صلی الله علیه و آله را که در همان شهر بودند باخبر نکردند؟ حتی صبر نکردند تا تمام امت مسلمان و بزرگان و عقلای مسلمین از صحابه که تعداد آنها کم هم نبود، صلاح و مشورت کنند. گویا فقط همین سه نفر در مملکت مسلمین بزرگتر و اختیاردار همه بودند. هر کدام از دو قبیله حاضر در سقیفه قصد تعیین و انتخاب خلیفه را نداشتند بلکه می‌خواستند برای خود امیر انتخاب کنند که البته ابوبکر و عمر، این ماجرا را به نفع خود تمام کردند. «بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله، عمر تا دم در خانه پیامبر صلی الله علیه و آله آمد وبه ابوبکر پیغام داد تا زود بیاید که کار مهمی با او دارد و جریان را به او گفت که عده ای در سقیفه جمع شده اند و باید زود برویم. با هم رفتند و بقیه بنی هاشم را که در منزل بودند باخبر نکردند. در راه ابوعبیده جرّاح را دیدند، او را نیز همراه خود بردند و سه نفری تعیین تکلیف برای امّت کردند. » [۱] حتی علمای اهل سنّت نیز اقرار کرده اند که: تجمع کاملی در مدینه صورت نگرفت. [۲] با شنیدن خبر انتخاب خلیفه در سقیفه، بنی هاشم و سعد بن عباده و طایفه خزرج و عده ای از قریش و هجده نفر از بزرگان صحابه مخالفت کردند از جمله: ۱- سلمان فارسی ۲- ابوذر غفاری ۳- مقداد بن اسود کندی ۴- عمار یاسر ۵- خالد بن سعید العاص ۶- بریدة الاسلمی ۷- ابی بن کعب ۸- خزیمة بن ثابت (ذو الشهادتین) ۹- ابوالهیثم بن التیهان ۱۰- سهل بن حنیف ۱۱- عثمان بن حنیف (ذو الشهادتین) ۱۲- ابو ایوب انصاری ۱۳- جابر بن عبدالله انصاری ۱۴- حذیفة بن الیمان ۱۵- سعد بن عباده ۱۶- قیس بن سعد ۱۷- عبدالله بن عباس ۱۸- زید بن ارقم. و عده ای از مهاجر و انصار و عباس عموی پیامبر صلی الله علیه و آله و فضل بن عباس و زبیر بن عوام بن عاص، خالد بن سعید و براء بن عازب که تعدادی از آنها از اکابر و بزرگان صحابه بودند، ولی همگی مخالفت کردند. آری و شد آنچه نباید می‌شد و سقیفه لکه ننگی بر تاریخ اسلام و مسلمین شد و عملاً پا بر روی دستورات پیامبر صلی الله علیه و آله و سفارشات ایشان گذاشتند. در حالی که رسول خدا صلی الله علیه و آله بارها فرموده اند: «انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی اهل بیتی ان تمسکتم بهما فقد نجوتم (و فی نسخه) لن تضلّوا بعدها ابداً»؛ من دو چیز بزرگ را در میان شما می‌گذارم که اگر به این دو چنگ زده و تمسک پیدا کنید، هرگز گمراه نمی شوید و قطعاً نجات پیدا می‌کنید و این دو، یکی قرآن کتاب آسمانی و دیگری عترت و اهل بیت من است. «مثل اهل بیتی کمثل سفینة نوح، من توسّل بهم نجی و من تخلّف عنهم، هلک. »؛ مثل اهل بیت من مثل کشتی نوح است. کسی که توسل به آنها بجوید، نجات می‌یابد و کسی که تخلّف و دوری از آنها بنماید، هلاک خواهد شد. «من و اهل بیت من درختی در بهشت
هستیم که شاخه‌های آن در دنیاست. پس کسی که بخواهد راهی به سوی خدا پیدا کند باید به آنها تمسّک بجوید. » «در هر دوره برای امت من اشخاص عادلی از اهل بیت من هستند که تحریف گمراهان و ادعای مدعیان باطل و تأویل جاهلین را از دین زائل و دور می‌کنند. بدانید! بدرستی که امامان شما پیشوایان شما هستند که شما را به پیشگاه خدای تعالی وارد می‌کنند. پس نگاه کنید چه کسی را پیشوای خود قرار داده اید؟ » [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: _ طبری: تاریخ بزرگ: ۲/۴۵۶. [۲]: _ فخر رازی، سیوطی، ابن ابی الحدید، طبری، بخاری، مسلم. [۱]: _ ابن حجر: صواعق محرقه: ۱۵۰: ذیل آیه چهار از ابن سعد. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه- ۲۳ آذر ۱۴۰۰ میلادی: Wednesday -14 December 2021 قمری: الثلاثاء، 9 جماد أول 1443 🌹 متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه:    امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🔹01 روز تا جنگ جمل(۳۶ ه‍ ق ) ◾️04 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق ) 🌸06 روز تا ولادت حضرت سجاد علیه السلام به قولی ( ۳۸ ه‍ ق ) ◾️23 روز تا شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (۱۱ ه‍ ق) ◾️34 روز تا وفات ام البنین سلام الله علیها ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️ 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 🌸 فرمايش اكرم صلّى اللّه عليه و آله كه « عليه السّلام پس از »🌸 مؤلف گويد: «نسائى» در كتاب [📚خصايص ص ۲۴] اين حديث را با اندك اختلافى آورده «و هيثمى» در [📚مجمع الزوائد ۹/ ۱۲۷] روايت كرده و اظهار داشته است كه «احمد» و «بزاز» اين روايت را به اختصار نقل كرده اند. و «متقى» هم در [📚كنز العمال ۶/ ۱۵۴] مختصرى از آن را آورده است و مى گويد كه «ابن ابى شيبه» به نقل آن پرداخته و در ص ۱۵۵ مى گويد: اين روايت را «ديلمى» از حضرت على عليه السّلام روايت نموده است و «مناوى» هم در [📚كنوز الحقايق ص ۱۸۶] به نقل آن پرداخته است و اظهار مى دارد كه «ديلمى» از آن حديث ياد كرده است و به جاى «هو وليّكم بعدى» ، «انّ عليّا وليّكم من بعدى» آورده است. (۱) [📚هيثمى در مجمع ۹/ ۱۲۸] از «بريدة» نقل كرده است كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله گروهى از سران عرب را به فرماندهى حضرت على عليه السّلام به سوى يمن، و جمعى را به سرپرستى «خالد بن وليد» به سوى جبل گسيل داشت و توصيه كرد كه هر گاه ميان دو لشكر جدائى نيافتاد، امور جنگى و نظارت بر غنائم، به عهده على عليه السّلام است. لشكر به جانب يمن حركت كرد و جنگ سختى در گرفت و غنيمت هاى زياد و بى سابقه اى نصيب مسلمانان شد از يمنى ها، عده اى را اسير كردند. حضرت على عليه السّلام كنيزكى را از وجه خمس براى خود انتخاب كرد. اين عمل بر «خالد بن وليد» گران آمد و در اين رابطه، «خالد بن وليد»، «بريدة» را به حضور طلبيد و گفت: ديدى چگونه على، كنيزك را در حيطه اختيار خود در آورد؟ اينك، به سوى مدينه راهى شو و اين كار خلاف (! ) على عليه السّلام را به اطلاع پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله برسان. «بريدة» گويد؟ به دستور او، به مدينه رفتم وارد مسجد شدم. آن هنگام پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله در منزل خود تشريف فرما بود و گروهى از اصحاب كنار منزل رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله ايستاده و منتظر تشريف فرمائى آن جناب بودند. به مجردى كه مرا ديدند، پرسيدند: اى بريدة! از پيكار مسلمانان چه خبر آورده اى؟ در پاسخ گفتم: خبر خوشحال كننده اى دارم خداى تعالى يمن را بدست مسلمانان فتح كرد!..... ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
با سلام خدمت عاشقان امیرالمومنین علی علیه السلام کتاب یورش به خانه وحی از امشب در کانال قرار میگیره التماس دعای فرج 🌺
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷   ▪️✨▪️ پيشگفتار اشاره ظلم و ستم به خاندان رسالت، پس از رحلت پيامبر عظيم الشان اسلام صلي الله عليه و آله و سلم، از رويدادهاي مسلم تاريخ اسلام است كه نمي توان درباره آن شك و ترديد نمود، محدثان و تاريخ نگاران با تمام محدوديت‌ها و فشارها حقايق را به گونه اي بازگو كرده و از آن حوادث تلخ و دردآور، ياد نموده اند. شريف مرتضي (۳۵۵- ۴۳۶) مي‌نويسد: «در آغاز كار، محدثان و تاريخ نويسان اهل سنت آنچه را در اين مورد مي‌شنيدند به صورت كامل نقل مي‌كردند، ولي چه بسا بر اشكالاتي در برخي از چيزهايي كه نقل مي‌نمودند واقف گشتند پس از نقل آنها خودداري كردند». [۱]. چه بي مهري بالاتر از اين كه امام اميرمومنان عليه السلام را به صورت بسيار زننده براي بيعت به مسجد بردند و اميرمومنان در پاسخ نامه معاويه [۲] كه در آن به اين موضوع اشاره كرده بود، چنين مي‌نويسد: «گفتي كه من بسان شتر سركش براي بيعت سوق داده شدم. به خدا سوگند، خواستي از من انتقاد كني ولي در واقع امر ستودي و خواستي رسوايم كني اما خود را رسوا كردي. هرگز بر مسلماني ايراد نيست كه مظلوم واقع شود. » [۳]. بنابراين، هر نوع شك و ترديد در اين مسائل جز فريب وجدان و اغفال ناآگاهان، چيز ديگري نيست. اخيرا در يكي از مجلات، مقاله اي پيرامون زندگي حضرت زهرا عليهاالسلام به عنوان «از ولادت تا افسانه ي شهادت» منتشر گرديده و نويسنده سعي نموده بود تا حقايق تاريخي را انكار ورزد و شهادت سرور زنان جهان را به وسيله ي عاملات خلافت، افسانه پندارد. خوشبختانه- پس از انتشار آن- از طرف برخي از موسسات، پاسخ بسيار متقن و روشن- ولي موجز- به آن داده شد، در نتيجه مشت نويسنده باز شد، ولي در اين رساله، مدارك بيشتري ارائه شده و موضوع، حالت تواتر به خود گرفته است. با اين همه ما نيز معترفيم كه در اين رساله نيز اجمال، جاي تفصيل را گرفته و تشريح حوادث تلخ و جانسوز پس از سقيفه در خور كتابي گسترده است و هرگز در يك يا دو مقاله نمي گنجد. ▪️🔹 قال الله تعالي: «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالغُدُوِّ وَالْأَصَالِ). [۴]. « (اين چراغ پر فروغ) در خانه‌هايي قرار داد كه خداوند اذن فرموده، ديوارهاي آن را بالا برند، خانه‌هايي كه نام خدا در آنها برده مي‌شود و صبح و شام در آنه تسبح او مي‌گويند». بحث‌هاي آينده به روشني ثابت خواهد كرد كه بيت فاطمه عليهاالسلام از مصاديق روشن اين آيه مي‌باشد كه احترام و تكريم آن وظيفه ي هر مسلماني است، ولي متاسفانه اين بيت پس از در گذشت پيامبر گرامي صلي الله عليه و آله و سلم مورد هتك قرار گرفت. اين رساله با مصادر و مدارك قطعي، واقعيت هتك حرمت خانه ي آن حضرت را روشن مي‌سازد به گونه اي كه براي هيچ دير باوري، جاي شك و ترديد باقي نمي ماند. 📚 منابع: [۱] الشافي ۳/ ۲۴۱، تحقيق سيد عبدالزهراء حسيني؛ تلخيص الشافي ۳/ ۷۶. [۲] متن نامه ي معاويه را ابن ابي الحديد در شرح خود، ج ۱۵، ص ۱۸۶ نقل كرده است. [۳] نهج البلاغه، صبحي صالح، نامه ي ۲۸. [۴] نور/ ۳۶. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫