🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#روایات
#معراج_پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله 🍃🔹🔹
معراج پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله پنج سال بعد از بعثت در چنين روزى واقع شده
(منتخب التواريخ: ص ۵۲. الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۱۹۴. توضيح المقاصد: ص ۲۴. العدد القوية: ص ۲۳۴. مصباح كفعمى: ج ۲، ص ۵۹۹. بحار الانوار: ج ۱۸، ص ۳۸۰، ج ۹۷، ص ۱۶۸)،
و آيه «سبحان الذى أسرى بعبده ليلاً من المسجد الحرام الى المسجد الاقصى... »
(سوره اسراء: آيه ۱)،
در اين باره نازل شده است. معراج پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله در ۲۱ ماه رمضان نيز نقل شده است.
(📚توضيح المقاصد: ص ۲۴. العدد القوية: ص ۲۳۴. مصباح كفعمى: ج ۲، ص ۵۹۹. بحار الانوار: ج ۹۷، ص ۱۶۸، ج ۹۵، ص ۱۹۶)
معراج از جمله ضروريات اسلام است
(حق اليقين: ص ۳۰. منتهى الامال: ج ۱، ص ۵۱)،
و از آيات كريمه و احاديث متواتره ثابت شده است كه خداوند متعال حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله را در يك شب از مكه معظمه تا مسجد الاقصى و از آنجا به آسمانها تا سدرة المنتهى و عرش اعلى برد، و عجائب آفرينش آسمانها را به آن حضرت نماياند و رازهاى نهانى و معارف نامتناهى را به آن حضرت القا فرمود و آن حضرت در بيت المعمور تحت عرش به عبادت حق تعالى قيام فرمود و با انبياء عليهم السّلام ملاقات نمود و داخل بهشت شد و منازل
اهل بهشت و احوال كسانى كه در عذاب بودند را مشاهده فرمود.
احاديث متواتر دلالت دارد كه عروج آن حضرت به بدن بوده نه به روح، و در بيدارى بوده نه در خواب.
(بحار الانوار: ج ۱۸، ص ۲۸۹. حق اليقين: ص ۳۰)
اقوال ديگر در تعيين روز معراج چنين است: ۱۷ ماه رمضان سال ۱۲ قبل از هجرت، ۱۷ ربيع ال اول قبل از هجرت، ۱۷ رجب قبل از هجرت، ۱۷ ماه رمضان ۵ سال قبل از بعثت، ۲۷ ماه رمضان، ۲۱ ماه رمضان.
در باره مكانى كه آغاز حركت پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله به سوى معراج بوده نيز چند قول است: از منزل خديجه سلام اللَّه عليها، از منزل امّ هانى خواهر أمير المؤمنين عليه السّلام، از شعب ابى طالب عليه السّلام.
📚(بحار الانوار: ج ۱۸، ص ۳۰۲ - ۳۱۹)
امام صادق عليه السّلام فرمودند: حقتعالى حضرت رسول صلّى اللَّه عليه و آله را صد و بيست و چهار مرتبه به آسمان برد، و در هر مرتبه به آن حضرت در باره، ولايت و امامت أمير المؤمنين عليه السّلام و ديگر ائمه طاهرين عليهم السّلام زياده از ساير فرائض تأكيد و توصيه نمود.
📚(بحار الانوار: ج ۱۸، ص ۳۰۲ - ۳۱۹. حق اليقين: ص ۳۰)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: سه شنبه - ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
میلادی: Friday - 19 April 2022
قمری: الثلاثاء، 17 رمضان 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام
🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام
🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام
🗞 #وقایع مهم شیعه:
🌺 معراج پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله
معراج پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله پنج سال بعد از بعثت در چنين روزى واقع شده
(منتخب التواريخ: ص ۵۲. الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۱۹۴. توضيح المقاصد: ص ۲۴. العدد القوية: ص ۲۳۴. مصباح كفعمى: ج ۲، ص ۵۹۹. بحار الانوار: ج ۱۸، ص ۳۸۰، ج ۹۷، ص ۱۶۸)،
🔹جنگ بدر
در روز جمعه در سال دوم هجرت حنگ بدر كبرى به وقوع پيوست.
(بحار الانوار: ج ۱۹، ص ۳۲۵، ج ۹۷، ص ۱۶۸، ج ۱۸، ص ۳۸۰. الموسوعة الكبرى فى غزوات النبى الاعظم صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم: ج ۱، ص ۱۳۸. الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۲۱۵ - ۲۱۶)
۱۸ يا ۱۹ اين ماه هم ذكر
شده است.
تعداد مسلمانان ۳۱۳ نفر و تعداد شهداى آنان ۹ تا ۱۴ نفر، و تعدا كفار ۹۵۰ نفر بود. مقتولين كفار ۷۰ نفر بودند و ۷۰ نفر را هم مسلمانان اسير گرفتند. ۳۵ نفر از ۷۰ نفر كشته هاى كفار به دست أمير المؤمنين عليه السّلام به قتل رسيدند.
(منتخب التواريخ: ص ۴۸ - ۴۹. الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۲۱۵ - ۲۱۶)
در اين جنگ ابوجهل نيز كشته شد.
(نفائح العلام: ص ۲۸۸. فيض العلام: ص ۳۷ - ۳۸)
🌸 قتل عايشه
در شب ۱۷ ماه رمضان در سال ۵۸ ه’ در مدينه، عايشه دختر ابوبكر به دست معاويه كشته شد و به سزاى اعمالش رسيد.
(فيض العلام: ص ۳۶. نفائح العلام: ص ۲۷۵. مستدرك سفينة البحار: ج ۵، ص ۲۱۴ - ۲۱۵ سال ۵۸ و ۶۸ ه’) دو قول ديگر در اين باره ۲۹ رجب و آخر ذى الحجه است.
پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله دوست داشت تا زنده است مرگ و دفن عايشه را ببيند.
(سبعة من السلف: ص ۲۶۷)
ابن ابى الحديد مى گويد: اگر خليفه دوم به جاى على عليه السّلام بود هر آينه عايشه را تكه تكه مى كرد.
(شرح ابن ابى الحديد: ج ۱۷، ص ۲۵۴)
📆 #روزشمار:
🌸01 روز تا اولین شب قدر
◾️02 روز تا ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه ق)
🔸03 روز تا فتح مکه(۸ ه ق)
دومین شب قدر
◾️04 روز تا شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه ق)
🔹05 روز تا سومین شب قدر
🌸13 روز تا عید سعید فطر
🔸17 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه ق)
◾️27 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه ق)
وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه ق)
🔹30 روز تا غزوه خندق (۵ ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
هدایت شده از نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
@ya_amiralmomenin110@ya_amiralmomenin110_دعای_روز_هفدهم.mp3
زمان:
حجم:
2.45M
#صوتی🍁🍁🍁
#دعای روز #هفدهم ماه مبارک #رمضان 🌙🌼🌼
اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ، وَ اقْضِ لِي فِيهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ، يَا مَنْ لا يَحْتَاجُ إِلَى التَّفْسِيرِ وَ السُّؤَالِ، يَا عَالِماً بِمَا فِي صُدُورِ الْعَالَمِينَ، صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِينَ.
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨
خدایا مرا در این ماه به سوی کارهای سربسته هدایت فرما، و حاجتها و آرزوهایم را برآور، ای آن که نیاز به روشنگری و پرسش ندارد، ای آگاه به آنچه در سینه جهانیان است، بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست
✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#ترجمه_کتاب_نفیس_القطره): #قطره ای از دریای #فضایل اهل #بیت علیهم السلام ✨🍂
#بخش_دوازدهم
#قطره اى از #درياى مناقب #امام پيغمبران گذشته،
#پدر ائمّه طاهرين، سرور #يكتاپرستان،
برادر #رسول و فرستاده #پروردگار عالم،
#فرمانرواى تمام #مؤمنان،
حضرت #علىّ بن ابى طالب
صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨
ندائى آمد: اين نور طينت و سرشت علىّ بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه است. [۱]
مؤلّف رحمه الله گويد: حديث ابليس از احاديث مشهور ميان شيعه و سنّى است و ما تحقيق خود را درباره سند و متن ودلالتش بر خلافت در كتاب «دلائل الحقّ» آورده ايم و در آن سيزده قرينه ذكر كرده ايم بر اينكه در آنجا از ولايت معناى خلافت اراده شده و معانى ديگر مقصود نيست - از خدا توفيق چاپ آن كتاب را مسألت دارم - و جاى بسى شگفت است كه ابليس با اينكه اصل و اساس فساد و فتنه است انصاف كرده و حديث و دلالت آن را انكار نكرده ولى بعضى از مخالفين حديث را و يا دلالت آن را انكار كرده اند، مگر اينكه گفته شود: ابليس براى آنها مناقب آن حضرت را بيان كرده با اينكه مى دانست آنها از عقيده فاسد خود برنمى گردند تا اينكه حجّت براى آنها كامل تر و عذاب آنها شديدتر گردد.
۱۱۲ / ۱۹ - در بعضى از مؤلّفات شيعه از محمّد بن صدقه نقل شده است:
ابوذر غفارى از سلمان فارسى رضى الله عنه سئوال كرد: معرفت اميرالمؤمنين عليه السلام به نورانيّت چگونه است؟
گفت: اى جندب ؛ (لقب ابوذر است) بيا برويم تا از خود آن حضرت سئوال كنيم.
مى گويد: نزد آن حضرت آمديم و او را نيافتيم در آنجا منتظر مانديم تا تشريف آورد.
فرمود: چه باعث شده كه اينجا بيائيد؟
گفتند: آمده ايم تا از معرفت شما به نورانيّت سئوال كنيم. فرمود:
خوش آمديد اى دوستان من كه در دين خود متعهّد و پايبند هستيد و كوتاهى نمى كنيد، و هر آينه دانستن اين مطلب بر هر مرد مؤمن و زن مؤمنه اى واجب است.
سپس فرمود: اى سلمان و اى جندب ؛ ايمان كسى كامل نمى گردد تا به حقيقت و نورانيّت من معرفت پيدا كند و وقتى چنين شناختى از من پيدا كرد از كسانى مى شود كه خدا قلب او را براى ايمان امتحان كرده و سينه اش را براى اسلام گشاده گردانيده و عارف آگاه شده است، و كسى كه در اين گونه معرفت و شناخت كوتاهى كند او در شكّ و ترديد باقى مى ماند.
اى سلمان و اى جندب ؛ «معرفتي بالنورانيّة معرفة اللَّه عزّوجلّ ومعرفة اللَّه عزّ وجلّ معرفتي بالنورانيّة».
«شناختن من به نورانيّت در حقيقت شناختن خداست، و شناخت خدا در حقيقت معرفت من به نورانيّت است».
و اين دين خالص است كه خداى تبارك و تعالى فرموده است:
«وَما اُمِروا إلّا لِيَعْبُدوا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدين حُنَفاء وَيُقيمُوا الصَلاة وَيُؤْتُوا الزكوةَ وَذلك دينُ القَيِّمَة» [۱] .
«و بندگان امر نشدند مگر به اينكه خدا را خالصانه و در حالي كه دين خود را خالص كرده اند عبادت كنند، و نماز را بپا دارند وزكات را بپردازند و اين دينى است كه از افراط و تفريط به دور و در حدّ اعتدال است».
فرموده است: امر نشديد مگر به نبوّت محمّد صلى الله عليه وآله وسلم و اين دين سهل و آسان محمّديّه است.
بعد در تفسير «ويقيموا الصلاة» فرمود: هر كس ولايت مرا بپا داشت نماز را برپا داشته است، و برپا داشتن ولايت من سخت و دشوار است كه آن را تحمّل نمى كند و طاقت پذيرش آن را ندارد مگر فرشته مقرّب يا پيغمبر مرسل و يا بنده مؤمنى كه خدا قلب او را براى ايمان امتحان كرده است.
پس فرشته هنگامى كه مقرّب نباشد و پيغمبر وقتى مرسل نباشد و مؤمن هنگامى كه امتحان شده نباشد نمى تواند آن را بپذيرد.
سلمان عرض كرد: اى امير مؤمنان ؛ مؤمن كيست و حدود ايمان چيست؟ آن را بيان فرماييد تا كاملاً بشناسيم. فرمود:
المؤمن الممتحن هو الّذي لايرد من أمرنا إليه شي ء إلّا شرح صدره لقبوله ولم يشكّ ولم يرتدّ.
مؤمن امتحان شده كسى است كه از امور ولايت ما چيزى به او نمى رسد مگر اينكه خدا سينه اش را براى قبول آن باز كند وبدون هر گونه شكّ و ترديدى آن را بپذيرد.
اى ابوذر ؛ بدان من بنده خدا و خليفه او بر بندگان هستم، ما را خدا قرار ندهيد و آنچه مى خواهيد در فضيلت و برترى ما بگوئيد و بدانيد به باطن مقامات ما ونهايت آن نخواهيد رسيد، خداوند تبارك و تعالى به ما كمالاتى و عناياتى برتر از آنچه گوينده شما وصف كند يا به قلب يكى از شما خطور كند مرحمت فرموده است، و وقتى ما را اينگونه شناختيد شما مؤمن هستيد.
سلمان گويد:.... #ادامه_دارد
----------
📚منابع:
[۱]:امالى صدوق: ۴۲۷ ح ۶ مجلس ۵۵، بحار الأنوار: ۱۶۲/۳۹ ح ۱، مدينة المعاجز: ۱۲۳/۱ ح ۷۰، علل الشرايع: ۱۴۳ ح ۹.
[۱]: سوره بيّنه، آيه ۵.
❌کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: چهارشنبه - ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
میلادی: Friday - 20 April 2022
قمری: الأربعاء، 18 رمضان 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام
🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام
🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام
🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام
🗞 #وقایع مهم شیعه:
اولین شب قدر
📆 #روزشمار:
◾️01 روز تا ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه ق)
🔸02 روز تا فتح مکه(۸ ه ق)
دومین شب قدر
◾️03 روز تا شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه ق)
🔹04 روز تا سومین شب قدر
🌸12 روز تا عید سعید فطر
🔸16 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه ق)
◾️26 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه ق)
وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه ق)
🔹29 روز تا غزوه خندق (۵ ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
هدایت شده از نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
@ya_amiralmomenin110@ya_amiralmomenin110_دعای_روز_هجدهم.mp3
زمان:
حجم:
2.08M
#صوتی🍁🍁🍁
#دعای روز #هجدهم ماه مبارک #رمضان 🌙🌼🌼
اللَّهُمَّ نَبِّهْنِي فِيهِ لِبَرَكَاتِ أَسْحَارِهِ، وَ نَوِّرْ فِيهِ قَلْبِي بِضِيَاءِ أَنْوَارِهِ، وَ خُذْ بِكُلِّ أَعْضَائِي إِلَى اتِّبَاعِ آثَارِهِ، بِنُورِكَ يَا مُنَوِّرَ قُلُوبِ الْعَارِفِينَ.
🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨
خدایا مرا در این ماه به برکتهای سحرهایش آگاه کن، و دلم را با روشنایی انوارش روشنی بخش، و تمام اعضایم را به پیروی آثارش بگمار، به نورت ای نوربخش دلهای عارفان.
✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#داستان_های_بحارالانوار 🔶🔸🌺
#فصل_ششم
#بخش_صد_و_نهم
#نفهم ترین #انسان 🌺🔸🔸
امام صادق علیه السلام میفرماید:
اگر شرابخوار به خواستگاری آمد نباید او را پذیرفت، چون صلاحیت ازدواج ندارد، سخنانش را نباید تصدیق نمود، هرگاه برای کسی واسطه شود نباید او را قبول نمود. و نمی توان به او اعتماد کرد، هر کس به شرابخوار امانتی بسپارد چنانچه از بین برود، خداوند به صاحب امانت پاداشی نمی دهد و امانت از دست رفته او را جبران نمی کند.
سپس فرمود: مایل بودم شخصی را سرمایه بدهم برای تجارت به کشور یمن برود، خدمت پدرم حضرت امام باقر علیه السلام رسیدم و عرض کردم:
می خواهم به فلانی برای تجارت سرمایه بدهم، نظر شما چیست؟ صلاح است یا نه؟
فرمود:
مگر نمی دانی او شراب میخورد؟
گفتم:
از بعضی از مؤمنین شنیدهام میگویند او شراب میخورد.
فرمود:
سخنان آنان را تصدیق کن! چون خداوند درباره پیامبر میفرماید: پیغمبر به خدا ایمان دارد و مؤمنین را تصدیق مینماید، بنابراین شما باید مؤمنین را تصدیق کنی.
آنگاه فرمود:
اگر سرمایه را در اختیار او بگذاری، سرمایه نابود شود و از بین برود خدا تو را نه اجر میدهد و نه امانتت را جبران میکند.
گفتم:
برای چه؟
فرمود: خداوند میفرماید:
(لا تؤ توا السفهأ اموالکم التی جعل الله لکم قیاما) [۱]
اموالی را که خداوند آن را مایه زندگیتان قرار داده به نادانان ندهید.
آیا نادانتر از شرابخوار وجود دارد؟
پس از آن فرمود:
بنده تا شراب نخورده همیشه در پناه خدا است و در سایه لطف او اسرارش پرده پوش میشود.
هنگامی که شراب خورد سرش را فاش میکند و او را در پناه خود نگه نمی دارد.
در این صورت گوش، چشم، دست و پای چنین شخص، هر کدام شیطان است او را به سوی هر زشتی میبرد و از هر خوبی باز میدارد. [۱]
#درجات دهگانه #ایمان🌸🔹🔹
عبدالعزیز قراطیسی میگوید:
امام صادق علیه السلام به من فرمود:
ای عبدالعزیز! ایمان ده درجه دارد، مانند نردبان که ده پله دارد و همانند نردبان باید پله پله از آن بالا رفت.
کسی که در درجه دوم است، نباید از کسی که در درجه اول میباشد، انتقاد کند و بگوید: تو ایمان نداری.
و آدمی که در درجه اول ایمان است، باید به روش خود ادامه دهد تا برسد به آن کس که در درجه دهم است.
ای عبدالعزیز! کسی که ایمانش در مرتبه پایین تر از توست او را بی ایمان ندان! تا کسی که ایمانش بالاتر از توست، تو را بی ایمان نداند.
وقتی که دیدی کسی پایین تر از توست او را با مهر و محبت به درجه خود برسان و چیزی را که تاب و تحمل آن را ندارد، بر او تحمیل مکن! تا او را بشکنی و این کار خوب نیست. زیرا هر کس دل مؤمنی را بشکند بر او واجب است شکستگی دل او را جبران کند.
آنگاه فرمود:
مقداد در درجه هشتم و ابوذر در درجه نهم و سلمان در درجه دهم ایمان (که بالاترین درجات ایمان است) قرار داشت. [۱]
----------
📚منابع:
[۱]: سوره نسأ: آیه ۵
[۱]: بحار، ج ۱۰۳، ص ۸۴
[۱]: بحار، ج ۲۲، ص ۲۵۰.
❌کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹
#شيعه_و_پاسخ_به_چند_پرسش✨🍂🍂
#قسمت_بیست_و_دوم
#توحيد و #شرك 🌸🔹
توحيد يكي از مهم ترين عقايد اسلامي است. دعوت به توحيد و نفي شرك يكي از اهداف بعثت پيامبران الهي بوده است. (وَ لَقَدْ بَعَثْنا في كُلِّ أُمَّة رَسُولا أَنِ اعْبُدُوا اللهَ وَ اجْتَنِبُوا الطّاغُوتَ). [۱] اعتقاد به توحيد و نفي شرك مورد اتفاق همه ي مذاهب اسلامي است. با اين حال، در تفسير و تبيين آن، اقوال و آراي مختلفي مطرح شده است، ما در اينجا بدون آن كه به بحث در مورد اقوال و آراي ديگران بپردازيم، عقيده ي شيعه ي اماميه را در مورد اقسام و مراتب توحيد و شرك بيان خواهيم كرد.
توحيد را معمولا به ذاتي، صفاتي، افعالي و عبادي، تقسيم كرده اند، ولي گاهي به جاي توحيد افعالي، توحيد در خالقيت و توحيد در ربوبيت را ذكر ميكنند، اصطلاح اخير با نصوص كتاب و
سنّت هم آهنگي بيشتري دارد. ما نيز همين روش را مبناي بحث خود قرار ميدهيم.
۱ توحيد ذاتي: مقصود از توحيد ذاتي اين است كه ذات خداوند مثل و مانندي ندارد. يعني موجودي كه واجب الوجود بالذات است و در هستي و كمالات خود به چيزي نياز ندارد، جز خداوند نيست. بنابراين همه ي موجودات جز خداوند ممكن الوجود بالذات و نيازمندند. زيرا هر موجود ممكن الوجودي مركب است. (خواه مركب از اجزاي عقلي و ذهني و خواه مركب از اجزاي خارجي و عيني) و لازمه ي يگانه بودن واجب الوجود بالذات اين است كه ذات او بسيط باشد و هيچ گونه تركيبي در آن راه نداشته باشد، اين دو معنا در كلمات ائمه ي اهل بيت (عليهم السلام) به صورت مكرر و مؤكد بيان شده است. در اينجا به نقل كلامي از علي (عليه السلام) در اين باره بسنده ميكنيم:
شخصي از امام علي (عليه السلام) در مورد يگانگي خداوند پرسيد. امام (عليه السلام) فرمود: يگانگي معاني مختلفي دارد، گاهي مقصود از آن يگانگي عددي و مفهومي است (مثل اين كه ايران يكي از كشورهاي جهان است. و انسان يك نوع از حيوان است) اين معنا در خداوند درست نيست، زيرا با كثرت و تعدد منافاتي ندارد، و گاهي مقصود از آن نداشتن مثل و مانند، و نداشتن اجزاي عقلي و
وهمي و خارجي است. مراد از يگانگي خداوند همين معناست. [۱] .
۲ توحيد صفاتي: مقصود از توحيد صفاتي اين است كه صفات ذاتي خداوند چون علم، قدرت و حيات، اگرچه از نظر مفهوم مختلف اند، ولي از نظر مصداق هيچ گونه اختلاف و كثرتي در بين نيست. و مصداق همگي، ذات بسيط خداوند است. زيرا اگر جز اين باشد، در ذات الهي كثرت راه خواهد يافت كه با توحيد ذاتي منافات دارد. بنابراين توحيد صفاتي، لازمه ي توحيد ذاتي است. هر گاه صفات ذاتي خداوند عين ذات او نباشند، علاوه بر لزوم كثرت در ذات الهي، تعدد واجب الوجود نيز لازم خواهد آمد، زيرا نمي توان صفات الهي را ممكن الوجود دانست، زيرا امكان با نيازمندي ملازمه دارد، و اگر صفات خداوند ممكن الوجود باشند، امكان و نيازمندي در ذات الهي راه خواهد يافت! امام علي (عليه السلام) نفي صفات زايد بر ذات را نشانه ي كمال توحيد دانسته و فرموده است.
«كمال توحيده الإخلاص له، و كمال الإخلاص له، نفي الصفات عنه... فمن وصف الله سبحانه فقد قرنه، و من قرنه فقد ثنّاه، و من ثنّاه فقد جزّاه و من جزّاه فقد جهله» [۲]: كمال توحيد، اخلاص براي خداوند است، و كمال اخلاص، نفي صفات
(زايد بر ذات) [۱] از اوست... پس كسي كه خداوند را به صفات زايد بر ذات توصيف كند، براي او قرين و مثل ثابت كرده است، و كسي كه براي خداوند قرين و مثل ثابت كند، به دو بودن او قايل شده است، و كسي كه به دو بودن قايل شده، براي خداوند جزء اثبات كرده است، و كسي كه براي خدا جزء اثبات كند، او را نشناخته است.
۳ توحيد در خالقيت و ربوبيت: مقصود از توحيد در خالقيت و ربوبيت اين است كه خداوند در آفرينش و تدبير جهان شريك و انبازي ندارد. و اگر چه نظام جهان آفرينش، براساس علل و اسباب استوار است، ولي علل و اسباب (اعم از طبيعي و ماوراء طبيعي) هيچ گونه استقلالي ندارند، و به مشيت و حول و قوه ي الهي تأثير ميگذارند...... #ادامه_دارد
----------
📚منابع:
[۱]: نحل: ۳۶.
[۱]: توحيد شيخ صدوق، باب ۳، حديث ۳.
[۲]: نهج البلاغه، خطبه ي اول.
[۱]: روشن است كه مقصود امام عليه السلام نفي واقعيت صفات از ذات الهي نيست، زيرا اين سخن اولا: مستلزم نقص در ذات الهي است و ثانياً: با ديگر سخنان امام عليه السلام كه خداوند را به صفات ثبوتيه ذاتيه مانند علم و قدرت توصيف نموده است منافات دارد.
❌کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110💫
هدایت شده از جواد جوادی
قهرمان رمضان امسال باش😊😍🌺
بازی موبایل شهر قرآنی ویژه رمضان :
✅ برگزاری جشنواره مسابقات با هدایای ویژه مانند دوچرخه، تبلت و....
✅ بازی های جدید و جذاب نماز و وضو و مسجد
✅ سوره های جزء سی
✅ بازی آموزش آیت الکرسی با روشی جدید
✅ مطابق استاندارد روانشناسی طراحی بازی
✅ مناسب کودکان
ماموریت قرآنی رو شروع کن👇:
http://cafebazaar.ir/?id=com.boombstudio.qurancity&ref=share
دوچرخه و تبلت برنده شو👇:
https://eitaa.com/ghorani_city
🗓 #تقویم شیعه
☀️ امروز:
شمسی: پنجشنبه - ۱. اردیبهشت ۱۴۰۱
میلادی: Friday - 21 April 2022
قمری: الخميس، 19 رمضان 1443
🌹 #امروز متعلق است به:
🔸حضرت حسن بن علي العسكري علیه السلام
🗞 #وقایع مهم شیعه:
◾️◾️ضربت خوردن امير المؤمنين علی عليه السّلام
در ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ ه’ در نماز صبح در مسجد كوفه با شمشيرى مسموم به دست ناپاك ابن ملجم بر فرق مبارك أمير المؤمنين عليه السّلام ضربت وارد شد.
در ۱۳ ماه رمضان سال ۴۰ ه’ حضرت مولى الموحدين على بن ابى طالب أمير المؤمنين عليه السّلام بعد از فارغ شدن از جنگ نهروان از شهادت خود خبر دادند.
(الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۱۳۹. مستدرك سفينة البحار: ج ۵، ص ۲۱۳)
در آن روز حضرت بر فراز منبر بعد از بيان كلماتى درر بار در حقايق اسلام، در آخر بيانات شريف خود، به فرزندشان امام حسن مجتبى عليه السّلام فرمودند: تا امروز چند روز از ماه مبارك رمضان مى گذرد؟ امام مجتبى عليه السّلام فرمودند: ۱۳ روز گذشته است. از امام حسين عليه السّلام پرسيدند: چند روز باقى مانده است؟ امام حسين عليه السّلام فرمود: ۱۷ روز باقى مانده است. در اين هنگام أمير المؤمنين عليه السّلام دست به محاسن مبارك گرفتند و فرمودند: نزديك است اين موى من به خون سرم خضاب شود.
در شب ۱۶ ماه رمضان سال ۴۰ ه’ أمير المؤمنين عليه السّلام در خواب پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله را ديدند، و آن حضرت به نزديك شدن ملاقاتشان
در بهشت به أمير المؤمنين عليه السّلام بشارت دادند، و أمير المؤمنين عليه السّلام به دخترشان امّ كلثوم سلام اللَّه عليها خبر دادند.
(ارشاد: ج ۲، ص ۱۵. الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۱۹۰)
در شب نوزدهم أمير المؤمنين عليه السّلام روزه را در منزل امّ كلثوم سلام اللَّه عليها افطار نمودند.
(الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۲۴۲)
در شب ۱۹ ماه رمضان سال ۴۰ ه’ وردان و شبيب كه با ابن ملجم در شهادت أمير المؤمنين عليه السّلام همراه بودند، در حين درگيرى كشته شدند.
(نفائح العلام: ص ۴۱)
در سال چهلم گروهى از خوارج در مكه جمع شدند و بر كشتگان نهروان گريستند. سه نفر از آنان با هم پيمان بستند كه در يك شب أمير المؤمنين عليه السّلام، و عمروعاص و معاويه را بكشند.
ابن ملجم كشتن أمير المؤمنين عليه السّلام را بر عهده گرفت و وارد كوفه شد و با كمك قطام بنت اخضر كه ابن ملجم قصد ازدواج با او را داشت، به «يا ايها الناس، الصلاة» بلند شد.
سپس آن حضرت مشغول نماز شد. هنگامى كه در ركعت اول سر از سجده برداشت شبيب بر آن حضرت حمله ور شد، ولى شمشيرش خطا كرد. بلافاصله ابن ملجم لعنة اللَّه حمله كرد و شمشير او فرق مبارك آن حضرت را شكافت و محاسن شريفش به خون فرق مباركش خضاب شد، صداى مباركش بلند شد: «بسم اللَّه
و باللَّه و على ملة رسول اللَّه، فزت و رب الكعبة».
صداى جبرئيل بلند شد: «تهدمت و اللَّه اركان الهدى و انطمست اعلام التقى و انفصمت العروة الوثقى، قتل ابن عم المصطفى، قتل الوصى المجتبى، قتل على المرتضى، قتله اشقى الاشقياء».
📆 #روزشمار:
🔸01 روز تا فتح مکه(۸ ه ق)
دومین شب قدر
◾️02 روز تا شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه ق)
🔹03 روز تا سومین شب قدر
🌸11 روز تا عید سعید فطر
🔸15 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه ق)
◾️25 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه ق)
وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه ق)
🔹28 روز تا غزوه خندق (۵ ه ق)
❌ #کپی فقط با ذکر #صلوات به نیت #فرج امام #زمان عج ❌
⚜🔸💠🔸⚜
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
هدایت شده از نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
@ya_amiralmomenin110@ya_amiralmomenin110_دعای_روز_نوزدهم.mp3
زمان:
حجم:
2.02M
#صوتی🍁🍁🍁
#دعای روز #نوزدهم ماه مبارک #رمضان 🌙🌼🌼
اللهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الی خَیْراتِهِ ولا تَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الی الحَقّ المُبین.
✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨
خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش وآسان کن راه مرا به سوی خیرهایش ومحروم نکن ما را از پذیرفتن نیکیهایش ای راهنمای به سوی حـق آشکار .
✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام
💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷
💠🔹 #غدیرخم_از_کتب_اهل_سنت 🔹💠
🔸🔹 #قسمت_هفتاد_و_یک🔹🔸
#پایان_این_بخش
🌸 #حضرت #على عليه السّلام #خليفه #رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله #است.🌸
(۳) و نيز از آن جمله: هيثمى در [📚مجمع ۸/ ۳۱۴] از «عبد الله بن مسعود» روايت كرده است كه در شب جن، رسول خدا
صلّى اللّه عليه و آله مرا در رديف خود سوار بر مركب كرد تا به بالاترين مكان مكه رفتيم، در آنجا خطى براى من ترسيم نمود تا آنجا كه پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله فرمود: به من وعده داده شده است كه جن و انس به من ايمان مى آوردند. بديهى است كه آدميان به من ايمان آوردند و جنيان را هم ديدهام كه به من ايمان آورده اند و سپس فرمود: چنان مى پندارم كه مرگ من نزديك است! عرض كردم: اگر ارتحال شما فرا رسيده است، آيا «ابو بكر» را به خلافت پس از خود معين نمى فرمائى؟ پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله از پاسخ دادن به من اعراض نمود و با پيشنهاد من موافقت نكرد. گفتم: آيا «عمر» را به جانشينى خود بر نمى گزينى؟
باز هم پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله صورتش را از من برگردانيد و با پيشنهاد من موافقت ننمود.
پرسيدم: آيا «عثمان» را به جانشينى خود انتخاب نمى فرمائى؟ اين بار هم پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله از پاسخ دادن به من اعراض كرد و اظهار موافقتى نفرمود. پرسيدم: آيا على عليه السّلام را به جانشينى خود برنمى گزينى؟ در پاسخ فرمود سوگند به خدائى كه جز او خدائى نيست! - على، وصى و خليفه پس از من است- اگر با او بيعت كنيد و از فرمان او سرپيچى ننمائيد، همگى شما را به بهشت خواهم برد.
(۱) «هيثمى» گفته كه «طبرانى» هم اين حديث را نقل كرده است.
و نيز از آن جمله: «مناوى» در [📚كنوز الحقايق ص ۱۴۵] از رسول خدا صلّى اللّه عليه
و آله نقل كرده است كه فرمود: كسى كه بر سر خلافت با على عليه السّلام پيكار نمايد، او را بكشيد، هر كس كه مى خواهد باشد! «مناوى» گفته كه «ديلمى» هم اين حديث را نقل كرده است.
(۱) و نيز از آن جمله: «خطيب بغدادى» در [📚تاريخ بغداد ۱/ ۱۳۵] به سند خود، از «عبد الله»، پسر «احمد حنبل»، نقل كرده است كه در يكى از روزها، در حضور پدرم نشسته بودم كه گروهى از كرخيهاى بغداد وارد شدند و راجع به خلفاى سه گانه مطالب بسيارى به زبان آوردند. و درباره خلافت على عليه السّلام مطالب فراوانى متذكر شدند و سخن به درازا كشيد. پدرم سر بالا كرد و خطاب به آنان گفت: اى مردم! چه سخنان بسيارى درباره خلافت على عليه السّلام اظهار مى داريد! همين اندازه بايد گفت و اعتراف كرد كه خلافت، به على عليه السّلام اعتبار و شخصيت نداده و لباس خلافت، به اندام او زينت نبخشيده است بلكه على عليه السّلام است كه به خلافت، ارج و بهاء داده و اندام آنرا زينت بخشيده است! «خطيب» از «سيارى» نقل نموده است، هنگامى كه سخن «احمد حنبل» را به اطلاع يكى از شيعيان رسانيدم، وى گفت: نيمى از خاطره تلخ و كينه اى كه از
«احمد حنبل» به دل داشتم، به سبب اين سخن دلنشين، از دل خود زدودم «۱»!!
(۱) و نيز از آن جمله: «📚ابن اثير جزرى» در [اسد الغابه ۴/ ۳۲] به سند خود، از «مدائنى» نقل كرده است، هنگامى كه حضرت على بن ابيطالب عليه السّلام وارد كوفه شد، يكى از دانشمندان عرب به
حضور مقدسش شرفياب شد و عرض كرد: سوگند به خدا، اى امير المؤمنين! تو خلافت را زينت دادى و خلافت تو را زينت نبخشيد.
خلافت را به سر حد كمال بالا بردى و خلافت در رفعت مقام چيزى به تو نيفزود.
خلافت نياز زيادى به تو دارد و تو با مراتب معنويت و قداستى كه دارى به هيچ وجه نيازى به آن ندارى.
_________ _
(۱) از اين به بعد، به جبران سخن والائى كه «احمد حنبل» گفته است و به پيروى از شيعه ياد شده، در ترجمه اين كتاب از وى به نام «امام» ياد خواهيم كرد و اميد است به همين جمله كه اظهار كرده است، رضايت حضرت مولى على عليه السّلام را جلب نموده باشد (مترجم)
نشابور نيفزود ز خيام و ز عطارخدا بود كه افزود اديب الادبارا
~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~
کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹
💫 @ya_amiralmomenin110 💫