eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
459 دنبال‌کننده
136 عکس
101 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 شیعه     ☀️ امروز:    شمسی: جمعه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۳     میلادی: Friday -29 March 2024   قمری: الجمعه ، 18 رمضان 1445 متعلق است به:               🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام      مهم شیعه: 🔸اولین شب قدر 🔹نزول زبور به روایت امام جعفر صادق علیه السلام، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «در روز هیجدهم ماه مبارک رمضان زبور بر حضرت داوود علیه السلام نازل شده است». [۱] زبور را خداوند به حضرت داوود علیه السلام موهبت کرد که شامل ذکرهای مذهبی، تسبیح و تمجید پروردگار و برخی از اخبار آینده (مانند ظهور مهدی موعود عجل الله فرجه) بوده و در قرآن کریم نیز آمده که خدای تعالی فرمود: «و لقد كتبنا فی الزبور من بعد الذكر أن الأرض يرثها عبادی الصالحون» [۲] یعنی: «در زبور بعد از ذکر (تورات) نوشتیم که بندگان شایسته‌ام وارث زمین خواهند شد». ---------- [۱]: الکافی، ج ۲، ص ۶۲۹. [۲]: سوره انبیاء آیه ۱۰۵.   📆 روزشمار: ◾️01 روز تا ضربت خوردن امیر المومنین علی علیه السلام ( 40 ه‍ ق) 🔸02 روز تا فتح مکه ( 8 ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️03 روز تا شهادت امیر المومنین علی السلام ( 40 ه‍ ق) ◾️05 روز تا سومین شب قدر 🌸12 روز تا عید سعید فطر 🔹16 روز تا جناب مسلم  ابن عقیل به کوفه ( 60 ه‍ ق) ◾️20 روز تا تخریب قبور ائمه بقیه علیهم السلام ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 اكرم صلّى اللّه عليه و آله در روز فرمود: به كه عليه السّلام و را مى دارد و و هم او را مى دارند 🌸🌺🌺 حديث را «ابن ابى شيبه»، «امام احمد»، «ابن ماجه»، «بزّاز» و «ابن جرير» نقل كرده اند و صحت حديث را پذيرفته اند و «طبرانى» هم در «الاوسط» و «حاكم» در «الدلائل»، و «ضياء مقدسى» متذكر شده اند. (۱) [هيثمى در مجمع ۹/ ۱۲۴] به نقل حديث پرداخته و گفته است: رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در جنگ خيبر، «ابو بكر» را بحضور طلبيد و پرچمى براى او ترتيب داد و او را همراه با جمعى به ميدان فرستاد. او منهزم شده و دست خالى از جنگ بازگشت! پس از او، «عمر» را بحضور طلبيد و پرچمى براى او ترتيب داد و همراه جمعى او را به ميدان فرستاد. او هم تاب نياورده منهزم گرديده و بازگشت. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: پرچم را به كسى مى دهم (تا آخر حديث). 📚«هيثمى» گفته است كه اين حديث را «بزّاز» متذكر است و در [۹/ ۱۲۳] حديث مزبور را بطور اختصار بيان كرده است و مى گويد: «طبرانى» در «الاوسط» و «الكبير» به نقل آن پرداخته است. (۲) [صحيح ابن ماجه] در باب فضائل اصحاب رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله، صفحه ۲۰ به سند خود، از «ابن سابط» (عبد الرحمن) از «سعد بن ابى وقاص» روايت كرده است كه «معاوية» در يكى از سفرهاى حج كه به مكه رفت. «سعد» به ديدارش رفت. حضّار از على عليه السّلام ناسزا مى گفتند! «سعد» خشمگين شده گفت: اينگونه ياوه گوئى را در حق مردى مى گوييد كه از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم مى فرمود: «من كنت مولاه فعلىّ مولاه» ؛ شنيدم مى فرمود: «انت منّى بمنزلة هارون من موسى الّا انّه لا نبىّ بعدى» ؛ شنيدم مى فرمود: «لا عطينّ الراية اليوم رجلا يحبّ الله و رسوله» . مؤلف گويد:📚 اين حديث را «نسائى» در [خصايص ص ۴] با تقديم و تأخير، و «متقى» در [كنز العمال ۶/ ۴۰۵] روايت كرده است و اظهار مى دارد كه «ابن جرير» هم آن را آورده است. (۳) [مستدرك حاكم ۳/ ۳۸] به سند خود، از «جابر بن عبد الله» روايت مى كند. روز خيبر كه فرا رسيد، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله مردى را به كارزار با دشمن فرستاد و او از مقابله با دشمنان ترسيد! در اين حال «محمد بن مسلمه» بحضور رسيد و عرض كرد: يا رسول الله! هيچگاه مانند امروز نبينم، براى اينكه «محمود بن مسلمه» كشته شد. (۱) رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: هيچگاه در انتظار ديدار دشمن نباشيد، بلكه از خداى تعالى درخواست عافيت نمائيد، براى اينكه نمى دانيد چه گرفتاريهائى در حالت روبرو شدن با دشمنان خواهيد داشت. اينك، هرگاه با دشمنان روياروى شديد، به خدا عرض كنيد: خداوندا! تو پروردگار ما و آنها هستى. اختيار ما و آنها در دست توست و تو هستى كه آنان را از پاى در مى آورى. سپس روى زمين بنشينيد و به مجرديكه شب هنگام فرا رسيد، از محل خود حركت كنيد و تكبير بگوئيد و به آنها حمله بياوريد. آنگاه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: فردا پرچم اسلام را در اختيار مردى قرار مى دهم كه خدا و رسول را دوست مى دارد، و خدا و رسول هم او را دوست مى دارند. او مردى است كه از دشمن هراسى ندارد و پشت به دشمن نمى كند و خدا بدست او فتح و پيروزى را نصيب اسلام مى فرمايد. از شنيدن اين سخن مردمى كه خواهان سرورى بودند، خود را آماده كردند تا ببينند پرچم اسلام در دست كداميك از آنان قرار خواهد گرفت. على عليه السّلام در آن روز به درد چشم گرفتار بود. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله خطاب به او فرمود: اينكه بسوى دشمنان حركت كن. معروض داشت: يا رسول اللّه! چشمم به اندازه اى درد مى كند كه چيزى و جائى را نمى بينم. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله آب دهان مبارك را در ديدگانش ريخت و پرچم اسلام را به دست او داد. على عليه السّلام پرسيد: با چه شرطى با آنان نبرد كنم؟ فرمود: تا زمانى كه به يكتائى خدا و نبوت رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله اقرار نمايند و در اين هنگام مال و خون آنان در پناه من است، و حق و حساب ديگر آنها به عهده خداست. على عليه السّلام به فرمان رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله عازم ميدان نبرد شد و با آنها نبرد كرد تا خداى تعالى بدست او دين اسلام را يارى كرد. مؤلف گويد: اين حديث را «هيثمى» در📚 [مجمع ۶/ ۱۵۱] روايت كرده است و اظهار مى دارد كه «طبرانى» هم در «الصغير» به روايت آن پرداخته است........ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
هدایت شده از احادیث ناب ۱۴ معصوم
 🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠 💠 🔶 عليه السلام امام صادق (علیه السلام)، امام سجاد (علیه السلام)، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) وَ بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: کَانَ عَلِیُّ بْنُ اَلْحُسَیْنِ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَیْهِ یَقُولُ «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِی لَیْلَةِ اَلْقَدْرِ » صَدَقَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْزَلَ اَللَّهُ اَلْقُرْآنَ فِی لَیْلَةِ اَلْقَدْرِ: «وَ مٰا أَدْرٰاکَ مٰا لَیْلَةُ اَلْقَدْرِ » قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ لاَ أَدْرِی قَالَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ: « لَیْلَةُ اَلْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» لَیْسَ فِیهَا لَیْلَةُ اَلْقَدْرِ قَالَ لِرَسُولِ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ هَلْ تَدْرِی لِمَ هِیَ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ قَالَ لاَ قَالَ لِأَنَّهَا: «تَنَزَّلُ» فِیهَا «اَلْمَلاٰئِکَةُ وَ اَلرُّوحُ »: «بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ » وَ إِذَا أَذِنَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِشَیْءٍ فَقَدْ رَضِیَهُ «سَلاٰمٌ هِیَ حَتّٰی مَطْلَعِ اَلْفَجْرِ » یَقُولُ تُسَلِّمُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدُ مَلاَئِکَتِی وَ رُوحِی بِسَلاَمِی مِنْ أَوَّلِ مَا یَهْبِطُونَ إِلَی مَطْلَعِ اَلْفَجْرِ ثُمَّ قَالَ فِی بَعْضِ کِتَابِهِ: «وَ اِتَّقُوا فِتْنَةً لاٰ تُصِیبَنَّ اَلَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّةً » فِی «إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِی لَیْلَةِ اَلْقَدْرِ» وَ قَالَ فِی بَعْضِ کِتَابِهِ: «وَ مٰا مُحَمَّدٌ إِلاّٰ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ اَلرُّسُلُ أَ فَإِنْ مٰاتَ أَوْ قُتِلَ اِنْقَلَبْتُمْ عَلیٰ أَعْقٰابِکُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلیٰ عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اَللّٰهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اَللّٰهُ اَلشّٰاکِرِینَ » یَقُولُ فِی اَلْآیَةِ اَلْأُولَی إِنَّ مُحَمَّداً حِینَ یَمُوتُ یَقُولُ أَهْلُ اَلْخِلاَفِ لِأَمْرِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَضَتْ لَیْلَةُ اَلْقَدْرِ مَعَ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ فَهَذِهِ فِتْنَةٌ أَصَابَتْهُمْ خَاصَّةً وَ بِهَا اِرْتَدُّوا عَلَی أَعْقَابِهِمْ لِأَنَّهُمْ إِنْ قَالُوا لَمْ تَذْهَبْ فَلاَ بُدَّ أَنْ یَکُونَ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهَا أَمْرٌ وَ إِذَا أَقَرُّوا بِالْأَمْرِ لَمْ یَکُنْ لَهُ مِنْ صَاحِبٍ بُدٌّ. اصول کافی / ترجمه مصطفوی ؛ ج ۱ , ص ۳۶۱ 🍃◾️◾️🍃 امام صادق علیه السلام فرمود: علی بن حسین علیهما السلام میفرمود: « إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِی لَیْلَةِ اَلْقَدْرِ »راست فرمود خدای عز و جل که قرآن را در شب قدر نازل فرمود «تو میدانی شب قدر چیست؟ » پیغمبر صلّی اللّٰه علیه و آله فرمود: نمیدانم، خدای عز و جل فرمود: «شب قدر از هزار ماه بهتر است» که شب قدر ندارد (یعنی شب قدر از هزار ماه غیر رمضان بهتر است تا تفضیل شیء بر نفس لازم نیاید) خدا بپیغمبر صلّی اللّٰه علیه و آله فرمود: میدانی چرا آن یک شب از هزار ماه بهتر است؟ گفت: نه، فرمود: زیرا «در آن شب فرشتگان و جبرئیل باجازه پروردگارشان برای هر مطلبی نازل می‌شوند» و چون خدای عز و جل نسبت بچیزی اجازه دهد آن را پسندیده است «آن شب تا برآمدن سپیده دم سلام است» خدا میفرماید: ای محمد: فرشتگان و جبرئیل از آغاز فرود آمدنشان تا طلوع صبح سلام مرا برای تو می‌آورند. و در آیه دیگر قرآنش میفرماید: (۲۷ سورۀ ۸) «بترسید از فتنه ای که تنها بستمگران نمیرسد» یعنی آنها که در باره« إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِی لَیْلَةِ اَلْقَدْرِ »ستم کردند و در آیه دیگر قرآنش فرموده (۱۳۸ سورۀ ۳) «محمد جز فرستاده ای نیست که پیش از او فرستادگان بوده و درگذشته اند، آیا اگر او بمیرد یا کشته شود، شما بعقب بر میگردید، هر که بعقب برگردد، بخدا زیانی نمیزند، و خدا سپاسگزاران را پاداش خواهد داد» خدا در آیه اول میفرماید: چون محمد بمیرد، مخالفین امر خدای - عز و جل - گویند. «شب قدر هم با پیغمبر صلّی اللّٰه علیه و آله درگذشت» این فتنه ای بود که تنها بآنها رسید و بسبب آن بعقب برگشتند، زیرا اگر میگفتند شب قدر (بعد از پیغمبر صلّی اللّٰه علیه و آله) از میان نرفته ناچار برای خدای عز و جل در آن شب امری لازم است (که فرود آید) و چون بامر اعتراف کردند، چاره ای نیست جز اینکه صاحب - الامر هم باشد. 📚 الکافی , جلد ۱ , صفحه ۲۴۸ ❌ فقط با ذکر به نیت   امام عج ❌   {❇️ @Ahaadith_Ahlebait❇️}
🗓 شیعه     ☀️ امروز:    شمسی: شنبه - ۱۱ فروردین ۱۴۰۳     میلادی: Friday -30 March 2024   قمری: السبت، 19 رمضان 1445 متعلق است به:         🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم                                 مهم شیعه:  ◾️◾️لیلة القدر، ضربت خوردن حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام شب نوزدهم یکی از شب‌های متبرک است که احتمال داده شده شب قدر باشد و دعا و احیای آن تأکید شده است، [۳] هنگام طلوع فجر این روز، عبدالرحمن بن ملجم مرادی که از خوارج کوفه بوده بر سر مبارک حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام که در مسجد کوفه در حال نماز خواندن بودند با شمشیر زهرآلود ضربتی زد که باعث به شهادت رسیدن آن حضرت شد. [۴] امیرالمؤمنین علیه السلام در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در منزل دخت گرامشان زینب صغری (ام کلثوم) علیها السلام افطار مهمان بودند و تا قبل از فجر نخوابیده و مشغول عبادت و تهجد بودند و گهگاهی به آسمان نگاه می‌کردند و کلمه استرجاع را به زبان جاری می‌ساختند، آنگاه پیش از طلوع فجر به سوی مسجد حرکت کردند که مرغابیان به شیون صدا بلند کردند که در واقع نوحه می‌کردند، حضرتش فرمودند چاره ای از تقدیر الهی نیست، سپس راهی مسجد شدند و دو رکعت نماز خواندند، آنگاه بالای بام مسجد رفته و اذان گفتند، سپس پایین آمده و به محراب مسجد رفتند و کمکم مردم حاضر شدند و صف‌های جماعت برقرار گردید، حضرت علی علیه السلام مشغول نماز نافله بودند، چون خواستند سر از سجدۀ اول رکعت اول نماز بردارند، ابنملجم شمشیر جفا بر فرق نازنین آن حضرت فرود آورد که بر اثر آن، فرق مبارک حضرت تا پیشانی شکافته شد، امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: «بسم الله و بالله و علی ملّة رسول الله، فزت و رب الکعبه». آن حضرت غرق خون درمحراب افتاد، فرشتگان و ملکوتیان به ناله و گریه در آمدند و جبرئیل بین زمین و آسمان فریاد زد: «تهدّمت و الله أركان الهدى و انطمست و الله نجوم السماء و أعلام التّقى و انفصمت و الله العروة الوثقى، قتل ابن عم محمد المصطفى قتل الوصی المجتبى قتل علی المرتضى قتل و الله سید الأوصیاء قتله أشقى الأشقیاء». [۱] عبدالرحمن بن ملجم مرادی یکی از خوارج بود که با همدستانش در کنار کعبه پیمان بست که به کوفه آید و سحرگاه نوزدهم رمضان، امیرالمؤمنین علیه السلام را در مسجد کوفه به قتل برساند. او مخفیانه به کوفه آمد، و با زنی به نام «قطام» که پدر و برادرانش جزء خوارج بودند و در جنگ نهروان شرکت نموده و به دست امیرالمؤمنین علیه السلام کشته شده بودند، هم پیمان شد و وعدۀ کام گرفتن را به ابن ملجم داد. سپس دو نفر دیگر به نام‌های «وردان» و «شبیب» را همدست خود نمود و آنان در شب نوزدهم ماه مبارک رمضان به عنوان اعتکاف در مسجد کوفه خیمه زدند و به همراهی «اشعث» به توطئه برای کشتن حضرت علی علیه السلام پرداختند. [۲] ---------- [۳]: الکافی، ج ۴، ص ۱۵۸ ؛ فضائل الأشهر الثلاثة، ص ۱۰۳. [۴]: مسار الشیعة، ص ۸. [۱]: بحار الأنوار، ج ۴۲، ص ۲۷۶-۲۸۶. [۲]: البدایة و النهایة، ج ۷، ص ۳۶۱-۳۶۲ ؛ تتمة المنتهی، ص ۵۳-۵۵. 🔹نزول آیه خمس   📆 روزشمار: 🔸01 روز تا فتح مکه ( 8 ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️02 روز تا شهادت امیر المومنین علی السلام ( 40 ه‍ ق) ◾️04 روز تا سومین شب قدر 🌸11 روز تا عید سعید فطر 🔹15 روز تا جناب مسلم  ابن عقیل به کوفه ( 60 ه‍ ق) ◾️19 روز تا تخریب قبور ائمه بقیه علیهم السلام ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج❌    ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
🗓 #تقویم شیعه     ☀️ امروز:    شمسی: شنبه - ۱۱ فروردین ۱۴۰۳     میلادی: Friday -30 March 2024
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 آیه 🔸 در تفسیر «منهج الصادقین فی إلزام المخالفین» آمده است: «از امام صادق علیه السلام مرویست که نزول آیه خمس در نوزدهم ماه رمضان به سال دوم هجری اتفاق افتاده است». [۳] «و اعلموا أنما غنمتم من شی ء فأن لله خمسه و للرسول و لذی القربى و اليتامى و المساكين و ابن السبيل إن كنتم آمنتم بالله و ما أنزلنا على عبدنا يوم الفرقان يوم التقى الجمعان و الله علی کل شیء قدیر» [۴] یعنی: «بدانید از چیزی که فائده بردید، یک پنجم آن مال خدا و پیامبر و خویشان وی و مال یتیمان و فقیران و مسافران در راه مانده است (باید به ایشان برسانید) اگر به خدا و آنچه نازل کردیم بر بنده مان (حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم) در روز جدا كننده حق از باطل، روز رويارويى دو گروه (مؤمن و كافر در جنگ بدر) ایمان آورده اید». در اینجا لازم به ذکر است که فرقه‌های ضالّه و گمراه که علیه احکام اسلام به ستیز برخاسته اند، ایراد می‌گیرند که خمس و فروع آن که در مکتب تشیع است، جزء احکام اسلام نمی باشد و دلیل نقلی بر آن اقامه نشده است؛ در جواب می‌گوییم: اولاً مکلف در مسائل احکام باید از مجتهد جامع الشرایط تقلید کند و نباید درصدد یافتن ادلّۀ اجتهادی احکام باشد، زیرا این امر (ادلّۀ احکام) تخصصی بوده و در فراخور فهم و درک مقلد از جهت استدلال و سعۀ زمانی نمی باشد ؛ ثانیاً با این حال برای جواب دادن به شبهه انگیزان مختصراً عرض می‌کنیم: در آیۀ ۴۱ سورۀ انفال، تصریح به دادن خمس از سوی مسلمانان شده است. شبهۀ دیگر اسلامستیزان این است که آیۀ ۴۱ سورۀ انفال پیرامون غنائم جنگی می‌باشد، در جواب می‌گوییم: این آیه گر چه بعد از غزوۀ بدر نازل شده است، اما هیچگاه انحصار به غنیمت جنگی ندارد، چنانکه در آیه شریفه تصریح به غنیمت جنگی نشده است، بلکه می‌فرماید: «أنما غنمتم من شی ء» و این جمله اطلاق دارد و بنا بر معنای لغوی کلمه «غنیمت» و تصریح روایات بسیار زیاد در زمینۀ خمس [۱]، غنیمت شامل هر بهره و سود می‌شود که تنها یکی از مصادیق آن غنائم جنگی است. بنابراین از آن روز مسلمانان مکلف شدند در موقع تحصیل فایده و سود، یک پنجم آن را به عنوان خمس بپردازند که نصفش سهم سادات و نصف دیگر مال امام علیه السلام می‌باشد. در «مجمع البحرین» ماده «غنم» آمده: «الغنیمة فی الأصل هی الفائدة المکتسبة... » [۲] یعنی: «غنیمت در لغت فایدۀ به دست آمده را گویند» و در «مجمع البیان» آمده علمای شیعه با استناد به آیۀ شریفه ۴۱ سورۀ انفال و روایات بسیار زیاد می‌گویند: خمس در هر فائده ای که به دست انسان می‌آید واجب است از قبیل کسبها و منفعت تجارت‌ها و در گنج و معدن‌ها و آنچه از قعر دریا به دست آید و از چیزهایی که در کتب فقه مذکور است. [۳] (مثل مال حلال مخلوط به حرام و جواهری که به واسطۀ غنیمت به دست می‌آید و زمینی که کافر ذمی از مسلمان می‌خرد و غنائم جنگی). ---------- 📚منابع: [۳]: منهاج الصادقین، ج۴، ص ۲۰۲. [۴]: سورۀ انفال، آیه ۴۱. [۱]: در دو کتاب وسائل الشیعة و مستدرک الوسائل حدود ۱۱۰ حدیث درباره موارد وجوب خمس و مصرف آن نقل شده است. [۲]: مجمع البحرین، ج ۶، ص ۱۲۹. [۳]: مجمع البیان، ج ۴، ص ۸۳۶. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌      ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 🍃🌸🌸 ابتلای 🍃🍃 می گویم: نظیر این روایت مسنداً در کافی آمده و آن این است: الكليني، عن مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیی، عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسی، عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ، عَنْ أَبِی أَیُّوبَ، عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّهِ علیه السلام، قَالَ ﴿مَا کَانَ فِیمَا مَضی، وَ لَا فِیمَا بَقِیَ، وَ لَا فِیمَا أَنْتُمْ فِیهِ مُؤْمِنٌ إِلَا وَ لَهُ جَارٌ یُؤْذِیهِ﴾. [۳] امام صادق علیه السلام فرمود: محال است که مؤمنی باشد مگر آن که همسایه آزارش دهد. می گویم: روایت از نظر سند صحیحه محسوب می‌شود، البته در صورتی که مراد از "ابو ایوب ابراهیم بن عثمان" یا "ابراهیم بن عیسی که همان " ابوایوب حزاز" باشد و ظاهراً به قرینه روایت "علی بن حکم" از او، مراد "ابوایوب خزاز" است. همچنین مانند روایت مذکور این روایت زیر است: الكليني، عَنْ عَلِیِّ بْنِ إبْراهِیمَ عَنْ أبِیهِ، عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ عَمَّارٍ، عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: ﴿سَمِعْتُهُ یَقُولُ ما کَانَ وَلاَ یَکُونُ إِلی أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ مُوءْمِنٌ إِلاَّ وَ لَهُ جَارٌ یُوءْذِیهِ﴾ [۱] معاوية بن عمار از امام صادق علیه السلام شنید که حضرت فرمود: مؤمنی در گذشته نبوده و تا روز قیامت هم نباشد مگر آن که همسایه ای داشته باشد که اذیتش کند. می گویم: روایت از نظر سند صحیحه می‌باشد. ۲۰/۴۰- الإِسْکَافیُّ رَفَعَه إِلَی طَلْحَهَ بْنِ زَیْدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: سَمِعْتُهُ یَقُولُ: ﴿ إِنَّ اَللَّهَ جَعَلَ اَلْمُؤْمِنِینَ فِی دَارِ اَلدُّنْیَا غَرَضاً لِعَدُوِّهِمْ﴾ [۲] امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند مؤمنان را در دنیا هدف تیر دشمنان قرار داده است. می گویم: روایت را نیز به سند خودش در الکافی [۳] نقل نموده است. ۲۱/۴۱- الإِسْکَافیُّ رَفَعَهُ إلى عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ اَلْمُبَارَکِ قَال: سَمِعْتُ جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِ السَّلاَمُ یَقُولُ: ﴿إِذَا أُضِیفَ اَلْبَلاَءُ إِلَی اَلْبَلاَءِ کَانَ مِنَ اَلْبَلاَءِ عَافِیَهٌ ﴾ [۴] امام صادق علیه السلام فرمود: وقتی گرفتاری‌ها توأمان و پی در پی و پی در پی شد روزگار عافیت برسد. ۲۲/۴۲- الإِسْکَافیُّ رَفَعَه أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: ﴿إِنْ أَصَابَكُمْ تَمْحِيصٌ فَاصْبِرُوا فَإِنَّمَا يَبْتَلِي اَللَّهُ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ لَمْ يَزَلْ إِخْوَانُكُمْ قَلِيلا أَلاَ وَ إِنَّ أَقَلَّ أَهْلِ اَلْمَحْشَرِ اَلْمُؤْمِنُونَ﴾ [۱] امام صادق علیه السلام فرمود: اگر برایتان گرفتاری پیش، آمد شکیبایی کنید زیرا خداوند مؤمنین را در بوته آزمایش قرار می‌دهد و برادران دینیتان اندکند، و در حقیقت کمترین افراد در محشر مؤمنان هستند. ۲۳/۴۳- الإِسْکَافیُّ رَفَعَهُ إلى أَبِی اَلْحَسَنِ اَلْأَحْمَسِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ قال: ﴿قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: إِنَّ اَللَّهَ لَیَتَعَهَّدُ عَبْدَهُ اَلْمُؤْمِنَ بِأَنْوَاعِ اَلْبَلاَءِ کَمَا یَتَعَهَّدُ أَهْلَ اَلْبَیْتِ سَیِّدُهُمْ بِطُرَفِ اَلطَّعَامِ. ثُمَّ قَالَ وَ یَقُولُ اَللَّهُ جَلَّ جَلاَلُهُ وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی وَ عَظَمَتِی وَ بَهَائِی إِنِّی لَأَحْمِی وَلِیِّی أَنْ أُعْطِیَهُ فِی دَارِ اَلدُّنْیَا شَیْئاً یَشْغَلُهُ عَنْ ذِکْرِی حَتَّی یَدْعُوَنِی فَأَسْمَعَ صَوْتَهُ وَ إِنِّی لَأُعْطِی اَلْکَافِرَ مُنْیَتَهُ حَتَّی لاَ یَدْعُوَنِی فَأَسْمَعَ صَوْتَهُ بُغْضاً لَهُ﴾ [۲] حضرت صادق علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: همچنان که مرد خانه با وال و خوراکی‌های نوبر و، تازه خانواده خود را خوشحال کرده و می‌نوازد خداوند نیز بنده مؤمن خود را با انواع بلاها می‌نوازد سپس فرمود خداوند متعال فرموده است به عزّت و جلال و عظمت و شکوهم سوگند که من دریغم می‌آید در دنیا به دوست خود چیزی دهم که او را از یاد من غافل کند؛ زیرا می‌خواهم مرا بخواند تا صدایش را بشنوم و کافر را به آرزویش می‌رسانم؛ زیرا از او نفرت دارم و نمی خواهم مرا بخواند و صدایش را بشنوم. ..... ---------- 📚منابع: [۳]: الكافي، ج ۲، ص ۲۵۱، ح ۱۲. [۱]: الكافي، ج ۲، ص ۲۵۲، ح ۱۳. [۲]: التمحيص، ص ۳۲، ح ۹. [۳]: الكافي، ج ۲، ص ۲۵۰. [۴]: التمحيص، ص ۳۲، ح ۱۴ [۱]: التمحيص، ص ۳۳، ح ۱۵. [۲]: التمحيص، ص ۳۳، ح ۱۷. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه     ☀️ امروز:    شمسی: یکشنبه - ۱۲ فروردین ۱۴۰۳     میلادی: Friday -31 March 2024   قمری: الأحد، 20 رمضان 1445 متعلق است به:       🔹 مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها          مهم شیعه: ◾️ دومین شب قدر  ◾️◾️شدت بیماری امیرالمؤمنین علیه السلام در روز بیستم ماه مبارک رمضان بیماری حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام بر اثر اصابت شمشیر زهرآلود ابن ملجم مرادی شدت یافت و آن حضرت در حالی که فرزندانش دورش را گرفته بودند، آنها را وصیت به صبر می‌نمود و از یتیمان کوفه دلجویی می‌کرد و تمامی شیعیان را امر نمود بعد از شهادتش پیرو امام حسن مجتبی علیه السلام گردند و از او اطاعت نمایند. [۱] 🔹🔸فتح مکه و شکستن بت‌های کعبه توسط پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمؤمنین علیه السلام در بیستم ماه مبارک رمضان سنۀ هشتم هجرت، مسلمانان مکه را فتح کردند [۲] و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم وارد مسجد الحرام شدند و بت‌هایی که در مسجد الحرام نصب بود سیصد و شصت بت بوده که آنها را فرود آوردند و فرمودند: «جاء الحق و زهق الباطل إن الباطل كان زهوقا» [۳] یعنی: «حق آمد و باطل نابود شد، قطعاً باطل نابود شدنی است». پیامبر تمامی بت‌ها را همراه امیرالمؤمنین علیه السلام از کعبه بیرون ریختند و تنها بتی ماند که در بلندی قرار داشت، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: یا رسول الله! شما پای مبارک بر دوش من بگذارید و بت‌ها را به زیر افکنید. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «علی جان! اگر کوشش کنند از امت من از اولینشان تا آخرینشان، نمی توانند عضوی از اعضای مرا حمل کنند، تو بیا قدم بر دوش من بگذار و بت بزرگ را به زیر انداز. [۴] پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پس از این واقعه حضرت ابراهیم علیه السلام را اولین بت شکن و امیرالمؤمنین علیه السلام را آخرین بت شکن معرفی کردند. [۵] ---------- [۱]: بحار الأنوار، ج ۴۲، ص ۲۹۰. [۲]: المغازی للواقدی، ج ۳، ص ۸۸۹ ؛ مسار الشيعة، ج ۱، ص ۲۶. [۳]: سوره إسراء، آیه ۸۱. [۴]: البرهان، ج ۳، ص ۵۸۰. [۵]: الفضائل، ابن شاذان، ص ۹۷.   📆 روزشمار: ◾️01 روز تا شهادت امیر المومنین علی السلام ( 40 ه‍ ق) ◾️02 روز تا سومین شب قدر 🌸10 روز تا عید سعید فطر 🔹14 روز تا جناب مسلم  ابن عقیل به کوفه ( 60 ه‍ ق) ◾️18 روز تا تخریب قبور ائمه بقیه علیهم السلام ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج❌    ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 چشم خدا صلى الله عليه وآله وسلم، پرستش كنندگان حضرت علىّ بن عليه صلوات المصلّين🌸🍃🍃 ۳۴۳ / ۱۳ - محمّد بن حسن صفّار رحمه الله از ابو حمزه ثمالى نقل كرده است كه گفت: نزد حضرت علىّ بن الحسين عليه السلام بودم و گنجشكان بر روى ديوار مقابل آن حضرت فرياد مى كردند. امام عليه السلام فرمود: اى ابوحمزه! آيا مى دانى اينها چه مى گويند؟ عرض كرد: نه. فرمود: مى گويند براى آنها وقتى مقرّر شده كه در آن وقت روزى خود را درخواست مي‌كنند. يا أبا حمزة؛ لاتنامنّ قبل طلوع الشمس، فإنّي أكرهها لك، إنّ اللَّه يقسّم في ذلك الوقت أرزاق العباد، وعلى أيدينا يجريها. اى ابوحمزه! قبل از پديدار شدن خورشيد نخواب، كه آن را براى تو نمى پسندم، همانا خداوند تبارك و تعالى در آن هنگام روزى بندگان را تقسيم مى كند، و آن را به دست ما اجرا مى كند. [۱] ۳۴۴ / ۱۴ - ابن شهراشوب رحمه الله در كتاب «مناقب» از ابوحمزه ثمالى نقل كرده است كه گفت: عبداللَّه بن عمر بر امام سجّاد عليه السلام وارد شد و گفت: اى فرزند حسين ؛ شما گفته ايد: يونس كه گرفتار ماهى شد و آن مصائب را ديد بخاطر اين بوده است كه وقتى ولايت جدّم بر او عرضه شد توقّف كرد. فرمود: بلى! مادرت به عزايت بنشيند. عرض كرد: آن را به من نشان بده اگر راست مى گوئى؟ امام عليه السلام دستور داد كه او و من چشمهاى خود را با دستارى ببنديم، و بعد از مدّتى فرمود: چشم خود را باز كنيد. ناگاه ديديم كنار دريا هستيم و آب به شدّت موج مى زند. عبداللَّه بن عمر به وحشت افتاد و عرض كرد: اى سرور من! خونم به گردن شما است، شما را بخدا جان مرا حفظ كنيد. امام عليه السلام فرمود: از من دليل و برهان خواستى؟ دوباره عرض كرد: اگر راست مى گوئيد به من نشان دهيد، سپس امام عليه السلام آن ماهى را صدا زد. فوراً ماهى بزرگى سر خود را از دريا بيرون كرد كه مانند كوهى بزرگ بود و مى گفت: «لبيّك لبيّك يا ولىّ اللَّه» يعنى من در خدمتم چه مى فرمائيد اى ولىّ پروردگار؟ امام عليه السلام فرمود: تو كيستى؟ عرض كرد: اى سرور من! من ماهى يونس هستم. فرمود: قصّه يونس را براى ما تعريف كن. ماهى عرض كرد: إنّ اللَّه تعالى لم يبعث نبيّاً من لدن آدم إلى أن صار جدّك محمّد صلى الله عليه وآله وسلم إلّا وقد عرض عليه ولايتكم أهل البيت. خداوند تبارك و تعالى از زمان حضرت آدم تا جدّت خاتم انبياء هيچ پيغمبرى را به رسالت مبعوث نفرمود مگر اينكه ولايت شما اهل بيت را بر او عرضه داشت. هر كدام از آنها آن را پذيرفت سالم ماند و از گرفتارى رها شد، ولى هر كدام توقّف كرد و در پذيرفتن آن ترديد كرد گرفتار شد. آدم گرفتار نافرمانى شد، نوح دچار طوفان و غرق دريا شد، ابراهيم گرفتار آتش شد، يوسف به زندان افتاد، ايّوب مبتلا به انواع بلاها شد، داود آن خطا را مرتكب شد. تا زمان يونس فرا رسيد، خداوند تبارك و تعالى به او وحى فرمود: اى يونس! ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام و ائمّه هدى عليهم السلام از نسل او را بپذير. يونس عرض كرد: چگونه كسى را كه نديده و نشناخته‌ام ولايتش را قبول كنم، و از ميان قوم خود غضبناك بيرون رفت. خداوند تبارك و تعالى به من دستور داد كه يونس را ببلعم و استخوانهاى او را سست و ضعيف نكنم بلكه سالم نگهدارم، مدّت چهل شبانه روز در شكم من ماند و در ميان دريا در تاريكى هاى سه گانه صدا مى زد: «لا إلهَ إلّا أنْتَ سُبْحانَك إنّي كُنْتُ مِن الظالِمين» [۱] «جز تو خدائى يكتا و يگانه نيست، تو پاك و منزّهى و من از ستمكارانم» ولايت اميرالمؤمنين و ائمّه هدى از فرزندان او را قبول كردم. پس چون به ولايت شما ايمان آورد پروردگار عالم دستور داد تا او را در ساحل دريا بيندازم. [۱] ۳۴۵ / ۱۵ - علّامه مجلسى قدس سره در كتاب شريف «بحار الأنوار» و شيخ طبرسى رحمه الله در كتاب «إحتجاج» از ثابت بنانى نقل كرده اند كه گفت: با جمعى از عبادت پيشه گان بصره مثل ايّوب سجستانى و صالح و عتبة الغلام و حبيب فارسى و مالك بن دينار به حجّ رفته بودم، همينكه وارد مكّه شديم با كمبود آب مواجه شديم و مردم را ديديم كه شديداً بخاطر بى آبى دچار تشنگى گشته اند، اهل مكّه و زائران بيت اللَّه به ما روى آوردند و نزد ما التماس كردند تا براى طلب باران دعا كنيم. پس نزد كعبه آمديم و طواف كرديم،.... ---------- 📚منابع: [۱]: بصائر الدرجات: ۳۴۳، بحار الأنوار: ۲۳/۴۶ ح۵. [۱]: سوره انبياء، آيه ۸۷. [۱]: مناقب ابن شهراشوب: ۱۳۸/۴، بحار الأنوار: ۳۹/۴۶. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج   ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه     ☀️ امروز:    شمسی: سه شنبه - ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ میلادی: Tuesday - 02 April 2024     قمری:الثلاثاء ، 22 رمضان 1445 متعلق است به:          🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام           مهم شیعه: 🔹سومین شب قدر   📆 روزشمار: 🌸08 روز تا عید سعید فطر 🔹12 روز تا جناب مسلم  ابن عقیل به کوفه ( 60 ه‍ ق) ◾️16 روز تا تخریب قبور ائمه بقیه علیهم السلام ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج❌    ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 اعمال در ماه ◾️🍃 روزی که فردای آن، ماه مبارک رمضان بود، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای مسلمانان در شان و عظمت ماه رمضان سخنرانی کرد. امیر مؤمنان علی (علیه السلام) می‌فرماید: من از میان جمعیت برخاستم و عرض کردم: یا رسول الله! ما أفضل الأعمال فی هذا الشهر؟ ای پیامبر خدا! بهترین اعمال در این ماه چیست؟ پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در پاسخ فرمود: یا أبالحسن أفضل الأعمال فی هذا الشهر، الورع عن محارم الله عزوجل: ای ابوالحسن! بهترین اعمال در این ماه پرهیز از گناه و معصیت است. آنگاه حضرت گریه کرد. عرض کردم: یا رسول الله! چرا گریه می‌کنی؟ پیامبر فرمود: ای علی! گریه‌ام به خاطر آن حادثه ناگوار است که در همین ماه بر تو وارد می‌شود. گویا می‌بینم تو در نماز هستی و شخصی که شقی ترین انسان‌ها است، با ضربت خود بر سر تو می‌زند و محاسنت را با خون سرت رنگین میکند. عرض کردم: یا رسول الله و ذالک فی سلامة من دینی؟: ای پیامبر خدا! این حادثه هنگام سلامت دینم رخ می‌دهد؟. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: فی سلامه من دینک: آری، هنگامی که از لحاظ دینی در کمال سلامت هستی، این حادثه رخ می‌دهد. سپس فرمود: ای علی! هرکس تو را بکشد انگار مرا کشته است، و هرکس با تو دشمنی کند با من دشمنی نموده است، و هرکس به تو دشنام دهد به من دشنام داده است، زیرا تو همچون جان من هستی، روح تو روح من است، و سرشت تو سرشت من است. خداوند من و تو را آفرید، مرا برای رسالت و تو را برای امامت برگزید. هرکس امامت تو را انکار کند رسالت مرا انکار نموده است... [۱] را می‌توان ؟ ◾️🍂 دانشمندی به حضور علی (علیه السلام) آمد و گفت: ای امیر مؤمنان! پروردگارت را هنگام پرستش دیده ای؟ حضرت فرمود: وای بر تو! من خدای را ندیده پرستش نمی کنم. مرد دانشمند گفت: چگونه خدایت را دیده ای؟ امام (علیه السلام): وای بر تو! خدا را با چشمان ظاهری نتوان دید ولی قلبها او را با حقیقت ایمان دیده اند. [۱] فریادرس ◾️🍃 در زمان خلافت علی (علیه السلام) کنیزی از قصابی گوشت خرید. قصاب گوشت خوبی به او نداد و به اعتراض کنیز توجهی نکرد. کنیز گریه کنان از مغازه قصاب بیرون آمد و به سوی خانه حرکت نمود. در بین راه چشمش به امیرمؤمنان علی (علیه ااسلام) افتاد به حضور آن بزرگوار رفت و از قصاب شکایت نمود. امیر مؤمنان همراه کنیز نزد قصاب رفت، قصاب را موعظه کرد که بر اساس حق و انصاف رفتار کند و فرمود: ینبغی أن یکون الضعیف عندک بمنزلة القوی فلا تظلم الجاریة سزاوار است که افراد ضعیف در پیش تو همانند افراد قوی باشند هرگز به به این کنیز ستم نکن! قصاب که علی را نمی شناخت و فکر می‌کرد که وی آدمی معمولی است خشمناک شد و دست بلند کرد که آن حضرت را بزند و با شدت گفت: برو بیرون تو چه کاره ای؟ علی (علیه السلام) دیگر چیزی نگفت و رفت. شخصی گفتار قصاب را به علی شنید و علی (علیه السلام) را می‌شناخت نزد قصاب آمد، گفت: این آقا را شناختی؟ قصاب گفت: نه، او چه کسی بود؟ آن مرد گفت: او آقا امیر مؤمنان علی (علیه السلام) است. قصاب تا این را شنید سخت ناراحت شد که چرا به مقام ارجمند علی (علیه السلام) جسارت کرده است، ناراحتی او به حدی رسید که بی اختیار همان دستش را که به سوی علی (علیه السلام) بلند کرده بود، قطع کرد. دست بریده را برداشت با آه و ناله خدمت علی (علیه السلام) آمد و عذر خواهی کرد. دل پر مهر علی (علیه السلام) به حال قصاب سوخت او را دعا کرد و از خداوند خواست دست او را خوب کند، و دعایش مستجاب شد. [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: ب: ج ۴۲، ص ۱۹۰ و ج ۹۶، ص ۳۵۸ [۱]: لاتذرکه العیون فی مشاهده الأبصار و لکن رأته القلوب بحقایق الایمان. ب: ج ۴، ص ۴۴. [۱]: ب: ج ۴۱، ص ۲۰۳. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج❌    ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه     ☀️ امروز:    شمسی: چهارشنبه - ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ میلادی: Tuesday - 03 April 2024     قمری: الأربعاء ، 23 رمضان 1445 متعلق است به:    🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام           مهم شیعه: 🌼نزول قرآن شب نزول قرآن است (مسار الشيعة: ص ۱۰. بحار الانوار: ج ۸۸، ص ۷) و به قولى در شب ۲۴ ماه رمضان بوده است. (بحار الانوار: ج ۹۵، ص ۱۹۶)   📆 روزشمار: 🌸07 روز تا عید سعید فطر 🔹11 روز تا جناب مسلم  ابن عقیل به کوفه ( 60 ه‍ ق) ◾️15 روز تا تخریب قبور ائمه بقیه علیهم السلام ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج❌    ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 اكرم صلّى اللّه عليه و آله در روز فرمود: به كه عليه السّلام و را مى دارد و و هم او را مى دارند 🌸🌺🌺 (۱) [📚همان كتاب ۳/ ۴۳۷] به سند خود، از «عبد اللّه بن بريدة اسلمى» روايت كرده است، هنگامى كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله و همراهان، در پشت قلعه خيبر قرار گرفتند. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود: فردا پرچم اسلام را در اختيار مردى قرار مى دهم كه خدا و رسول را دوست مى دارد، و خدا و رسول هم او را دوست مى دارند. فردا كه فرا رسيد گروهى از صحابه كه خود را سزاوار آن موهبت مى پنداشتند سرها كشيده و دستها از آستين بيرون آوردند تا پرچم اسلام در دست كداميك از آنها در مى آيد. بر خلاف انتظار آنها، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله على عليه السّلام را بحضور طلبيد. على عليه السّلام در آن موقعيت دچار درد چشم بود. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله براى بهبودى ديدگان او آب دهان مباركش را در چشمهاى آن حضرت ريخت و على عليه السّلام بهبودى يافته، پرچم اسلام را به او اعطا كرد. حضرت على عليه السّلام با همراهان عازم خيبر شد. در نخستين برخورد، با «مرحب خيبرى» رويارو شد. «مرحب» كه از هر جهت خود را براى مبارزه آماده كرده بود، رجز خواند و گفت: قد علمت خيبر انّى مرحب شاكى السّلاح بطل مجرّب اذا السّيوف اقبلت تلهّب اطعن احيانا و حينا يضرب ؛ خيبر مى داند كه من مرحبم، كسى هستم كه با شوكت و جرأت هر چه تمامتر تيغ بر دشمن مى كشم و دلاور با تجربه اى هستم كه در هنگام شعله ور شدن آتش شمشيرها، با مهارت ويژه اى نيزه مى زنم و شمشير بر گردن مبارزان فرو مى آورم. (على عليه السّلام در برابر يلى قرار گرفت كه سران و دلاوران عرب تاب برابرى با او را نداشتند) در اين هنگام، دو ضربت فيمابين ايشان اتفاق افتاد، آخر الامر حضرت على عليه السّلام ضربتى بر سر او فرود آورد كه «كلاه خود» را شكافت و به سرش اصابت كرد و در سر او تا آنجا فرو رفت كه تيزى شمشير به دندانهاى او رسيد و به اندازه اى محكم بر فرق او فرو آمد كه صداى ضربت شمشير حضرت على عليه السّلام لشكر را به خود متوجه ساخت! هنوز عقب ماندگان از لشكريان نرسيده بودند كه فتح و گشايش نصيب اسلام شد و قلعه خيبر به تصرّف مسلمانان در آمد. (۱) مؤلف گويد: اين حديث را «امام احمد» در [۵/ ۳۵۹] نقل كرده و مى گويد: پرچم اسلام را رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله نخست در اختيار «عمر» در آورد. پس از آن رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله فرمود: فردا لواى اسلام را (تا آخر حديث) و لواى اسلام را به حضرت على عليه السّلام اعطا فرمود. (۲) [📚متّقى در كنز العمال ۵/ ۲۸۴] مى نويسد: در جنگ خيبر رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله، «عمر» و گروهى از اصحاب را به جنگ با خيبرى‌ها گسيل داشت. خيبرى‌ها در نخستين مبارزه، او و اصحابش را منهزم ساختند و آنان در حالى كه يكديگر را از بيم خيبرى‌ها مى ترسانيدند، شكست خورده بازگشتند! رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله كه اين وضعيت را بر خلاف انتظار خود مشاهده كرد، فرمود: پرچم اسلام را فردا در اختيار مردى در مى آورم كه خدا و رسول را دوست مى دارد، و خدا و رسول هم او را دوست مى دارند. فرداى آن شب كه فرا رسيد «ابو بكر» و «عمر» خود را براى پرچمدارى آماده كرده بودند. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله على عليه السّلام را بحضور طلبيد. (حديث را تا به آخر ادامه داده است). اين حديث را «ابن جرير طبرى» در [تاريخ ۲/ ۳۰۰] به دو طريق، و «هيثمى» در [مجمع ۶/ ۱۵۰] آورده و گفته است كه «امام احمد» و «بزّاز» روايت كرده اند و «نسائى» در [📚خصايص ص ۵] و «محب طبرى» در [الرياض النضرة ۲/ ۱۸۷] روايت كرده و مى گويد: «غيبانى» و «حافظ دمشقى» در «الموافقات» نقل كرده اند. (۳) [📚مسند امام احمد حنبل ۵/ ۳۵۳] به سند خود، از «بريدة» روايت كرده است كه مى گويد: خيبر را محاصره كرديم. لواء اسلام را «ابو بكر» بدوش گرفت و به ميدان رفت، ليكن دست خالى بازگشت، روز ديگر به ميدان رفت، آن روز هم طرفى نبسته بازگشت. دست خالى برگشتن او، مسلمانان را دچار اندوه فراوان ساخت. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله براى آرامش دلهاى مسلمانان، فرمود: فردا پرچم اسلام را در دست مردى قرار مى دهم كه خدا و رسول او را دوست مى دارند، و او هم خدا و رسول را دوست مى دارد. آرى، او از ميدان باز نمى گردد، مگر اينكه بر دشمن چيره مى شود و فتح و پيروزى را همراه مى آورد. آن شب را با آرامش به خواب رفتيم و اطمينان داشتيم كه فردا فتح و پيروزى نصيب ما خواهد شد..... ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫