eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
440 دنبال‌کننده
130 عکس
94 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
@ya_amiralmomenin110_دعای_روز_هشتم.mp3
1.72M
🍁🍁🍁 روز ماه مبارک 🌙🌼🌼 اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي فِيهِ رَحْمَةَ الْأَيْتَامِ، وَ إِطْعَامَ الطَّعَامِ، وَ إِفْشَاءَ السَّلامِ، وَ صُحْبَةَ الْكِرَامِ، بِطَوْلِكَ يَا مَلْجَأَ الْآمِلِينَ. 🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ خدایا در این ماه مهرورزی به ایتام، و خوراندن طعام، و آشکار کردن سلام، و همنشینی با اهل کرامت را نصیبم فرما، به عطایت ای پناهگاه آرزومندان ✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 🌸 عليه السّلام خدا صلّى اللّه عليه و آله .🌸 ولى همه آنها تناول كردند و سير شدند! آنگاه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله دستور داد: آشاميدنى هم براى ما حاضر كن. كاسه شير را آوردم. همگان از آن نوشيدند و سيراب شدند. به خدا سوگند! كاسه شير به اندازه اى بود كه فقط يك نفر از آنها را سيراب مى كرد! ولى همگى از آن نوشيدند و سيراب شدند و مقدارى از آن كاسته نشد! پس از آنكه سفره بر چيده شد و رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله اراده كرد مأموريت خود را به اطلاع آنان برساند، در اين هنگام، «ابو لهب» پيشدستى كرد و گفت: نمى بينيد چگونه ميزبانتان شما را مسحور خود ساخته است؟! به دنبال اين سخن بى اساس، دعوت شدگان از خانه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله بيرون رفته و متفرق شدند و رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله مأموريت ابلاغش انجام نپذيرفت. (۲) روز بعد، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله خطاب به على عليه السّلام، فرمود: متوجه بودى كه ديروز «ابو لهب» بر من پيشدستى كرد و آنچه شنيدى، به زبان آورد و مردم را پيش از آنكه سخنى بگويم متفرق ساخت؟ امروز همان غذا را ترتيب بده و فرزندان عبد المطلب را به حضورم دعوت كن. على عليه السّلام فرموده است بطورى كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمان داده بود، غذائى مثل ديروز تهيه ديدم و فرزندان عبد المطلب را به حضور مبارك رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله دعوت كردم، ميهمانان يكى پس از ديگرى حضور يافتند. پس از اجتماع آنان، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله دستور داد كه سفره گسترده شود و غذا حاضر گردد. سفره گسترده شد و كاسه غذا در برابر رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله گذاشته شد، پيغمبر همان رفتار ديروزى را اجرا كرد و ميهمانان را به تناول غذا دستور داد. (۱) همگان خوردند و سير شدند. آنگاه فرمود: آشاميدنى حاضر كن. همان كاسه شير را به حضورش آوردم و همگان از آن آشاميدند و سيراب شدند. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله بلافاصله آغاز به سخن كرد و خطاب به فرزندان عبد المطلب فرمود: سوگند به خدا! در ميان عرب، جوانى را سراغ ندارم كه براى قومش حقيقتى را بهتر از آنچه من براى شما آورده ام، آورده باشد؛ بديهى است كه نيكى دنيا و آخرت را براى شما آورده ام. پروردگارم، به من دستور داده است تا شما را به سوى او دعوت كنم. در اين رابطه كدام يك از شما حاضر است وزارت مرا به عهده بگيرد و در پيشبرد نبوّتم به من كمك نمايد تا برادر، وصى و خليفه من در ميان سايرين باشد؟........ ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 پيامبر 🔹🍃🌺 سنّت در لغت به معني طريقه و روش است، و در اصطلاح فقهاء قول، فعل و تقرير [۲] معصوم سنت نام دارد. بنابراين، مقصود از سنّت پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) قول، فعل و تقرير آن حضرت است. سنّت پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) دومين منبع مذهب تشيّع در عقايد، اخلاق و احكام الهي است. اين مطلب مورد قبول همه ي مذاهب اسلامي است، هرچند در شرايط راويان حديث نبوي و راه دريافت سنّت پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) اختلافاتي وجود دارد. بنابراين، هرگاه از طريق معتبر حديثي نقل شود كه در برگيرنده ي قول يا فعل يا تقرير رسول اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) باشد، حجّت است. ممكن است گفته شود شيعه در بحث‌هاي كلامي، فقهي و اخلاقي غالباً به احاديث ائمه اهل بيت (عليهم السلام) استناد مي‌جويد و جز در موارد اندك به احاديث نبوي توجه نمي كنند، بنابراين، شيعه عملا نسبت به سنت پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) اهتمام لازم را به كار نمي بندد. پاسخ اين است كه سنّت پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) مورد اعتنا و اهتمام همه ي مذاهب اسلامي است، ولي با اين حال در چگونگي دست يافتن به سنّت پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) ميان شيعه و سني اختلاف نظر وجود دارد. و در مورد شرايطي كه براي روايات قايل اند اتفاق نظر ندارند. از ديدگاه شيعه اماميه مطمئن ترين طريق براي دست يافتن به سنّت پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) ائمه اهل بيت (عليهم السلام) است. آنچه را (في المثل) امام صادق (عليه السلام) بيان كرده است، در حقيقت همان است كه در سنّت پيامبر وارد شده است. چنان كه هشام بن سالم و حمادبن عيسي و ديگران روايت كرده اند كه امام صادق (عليه السلام) فرمود: «حديثي حديث أبي، و حديث أبي حديث جدّي، و حديث جدّي حديث الحسين و حديث الحسين حديث الحسن، و حديث الحسن حديث اميرالمؤمنين و حديث اميرالمؤمنين حديث رسول الله (صلي الله عليه وآله وسلم) و حديث رسول الله (صلي الله عليه وآله وسلم) قول الله عزّوجلّ». [۱] . مرحوم كاشف الغطا پس از يادآوري اين كه شيعه و اهل سنّت در اين كه كتاب و سنّت از مصادر احكام شريعت است اختلافي ندارند، ياد آور شده است تفاوت شيعه با ديگران در مورد سنّت پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) اين است كه شيعه تنها آن سنّتي را معتبر مي‌دانند كه از طريق اهل بيت (عليهم السلام) روايت شده باشد. مانند اين كه امام صادق (عليه السلام) از پدرش امام باقر (عليه السلام)، و او از پدرش زين العابدين، او از امام حسين و او از اميرالمؤمنين و او از پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) روايت كند. [و يا از طريق مورد اطمينان روايت شده باشد] اما روايت كساني چون ابوهريرة، سمرة بن جندب، مروان بن حكم، و عمروبن عاص و نظاير آنان را معتبر نمي دانند. [۲] . گفتار و رفتار و تقرير اهل بيت پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) مقصود از اهل بيت پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) دوازده امام معصوم (عليهم السلام) و حضرت زهرا (عليها السلام) است. براي حجت بودن گفتار و عمل تقرير اهل بيت (عليهم السلام) دليل‌هاي متعددي هست مانند حديث ثقلين و حديث سفينه. ---------- 📚منابع: [۲]: مقصود از تقرير اين است كه مثلا كسي نزد امام عليه السلام كاري را به عنوان يك عمل مستحب انجام دهد و امام عليه السلام سكوت كند و به او نگويد كه اين كار مستحب نيست. [۱]: وسائل الشيعة: ۱۸: ۵۸. [۲]: اصل الشيعة و اصولها، ص ۱۶۴ ۱۶۵. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: دوشنبه- ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 11 April 2022 قمری: الإثنين، 9 رمضان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸سبط النبي حضرت امام حسن مجتبی علیه السّلام 🔸سیدالشهدا و سفينة النجاة حضرت امام حسین علیهما السّلام 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : ▪️01 روز تا رحلت ام المومنین حضرت خدیجه کبری علیها السلام( ۳سال قبل از هجرت) 🌸06 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه‍ ق) 🌺08 روز تا معراج رسول اکرم (صلی‌الله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت) جنگ بدر(۲ ه‍ ق) 🌸09 روز تا اولین شب قدر ◾️10 روز تا ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه‍ ق) 🔸11 روز تا فتح مکه(۸ ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️12 روز تا شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه‍ ق) 🔹13 روز تا سومین شب قدر 🌸21 روز تا عید سعید فطر 🔸25 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️35 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹38 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
@ya_amiralmomenin110_دعای_روز_نهم.mp3
2.08M
🍁🍁🍁 روز ماه مبارک 🌙🌼🌼 اللَّهُمَّ اجْعَلْ لِي فِيهِ نَصِيبا مِنْ رَحْمَتِكَ الْوَاسِعَةِ، وَ اهْدِنِي فِيهِ لِبَرَاهِينِكَ السَّاطِعَةِ، وَ خُذْ بِنَاصِيَتِي إِلَى مَرْضَاتِكَ الْجَامِعَةِ، بِمَحَبَّتِكَ يَا أَمَلَ الْمُشْتَاقِينَ. 🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ خدایا برای من در این ماه بهره ای از رحمت گسترده ات قرار ده، و به جانب دلایل درخشانت راهنمایی کن، و به سوی خشنودی فراگیرت متوجه کن، به مهرت ای آرزوی مشتاقان ✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫‌
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   علیه السلام🍃🌸🌸 گفتار «ع» من در شما چيز را مى گذارم... 🌺🍃🍃 (۱) ۲۸۱- خبر داد بما ابو طالب محمد فرزند احمد فرزند عثمان ازهرى معروف بابن صيرفى بغدادى كه در سال ۴۴۰ به واسط آمده بود، گفت: نقل كرد بما ابو حسين عبيد اللَّه فرزند احمد فرزند يعقوب فرزند بواب كه نقل نمود بما محمد فرزند محمد فرزند سليمان باغندى كه حديث كرد بما وهبان (و او فرزند بقيه واسطى است) كه نقل كرد بما خالد فرزند عبد اللَّه از حسن فرزند عبد اللَّه از ابو ضحى از زيد ابن ارقم كه گفت: پيامبر خدا (ص) فرمود: بتحقيق من در ميان شما دو چيز گرانبها را مى گذارم: كتاب خدا، و عترت اهل بيتم، و اين دو از همديگر جدا نمى شوند تا در حوض بر من وارد مى شوند. (۲) ۲۸۲- خبر داد بما حسن فرزند احمد فرزند موسى غندجانى كه نقل كرد بما احمد فرزند محمد كه نقل كرد بما على فرزند محمد مصرى كه نقل كرد بما محمد فرزند عثمان كه نقل نمود بما مصرف فرزند عمر كه حديث كرد بما عبد الرحمن فرزند محمد فرزند طلحه از پدرش از اعمش از عطيه از ابو سعيد خدرى كه گفت: پيامبر خدا (ص) فرمود: نزديك است كه به ملاقات كردن با خدا دعوت شده و اجابت نمايم، بتحقيق من در ميان شما دو چيز گرانبها را مى گذارم، كتاب خداى توانا و بزرگ، و عترت اهل بيتم، نگاه كنيد در باره آنان چطور جانشين من مى باشيد. (۳) ۲۸۳- خبر داد بما ابو طالب محمد فرزند احمد فرزند سهل نحوى كه نقل كرد بما ابو عبد اللَّه محمد فرزند على سقطى كه حديث كرد بما ابو محمد عبد اللَّه فرزند شوذب كه نقل نمود بما محمد فرزند ابو عوام رياحى كه حديث كرد بما ابو عامر عقدى: 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۱۹۹ عبد الملك فرزند عمرو كه نقل كرد بما محمد فرزند طلحة از اعمش از عطيه فرزند سعيد از ابو سعيد خدرى كه پيامبر خدا (ص) فرمود: بتحقيق نزديك است كه من به ملاقات با خدا درخواست شوم و اجابت نمايم، بتحقيق در ميان شما دو چيز گرانبها ميگذارم: كتاب خدا كه ريسمانى است از آسمان تا زمين كشيده شده است، و عترت اهل بيتم، و بتحقيق خداى نيكوكار و آگاه بمن خبر داده كه آن دو از همديگر جدا نمى شوند تا در حوض بر من وارد مى شوند، نگاه كنيد كه در باره آن دو چطور قائم مقام من ميشويد. (۱) ۲۸۴- خبر داد بما ابو طالب محمد فرزند احمد فرزند عثمان كه خبر داد بما ابو حسين محمد فرزند مظفر فرزند موسى فرزند عيسى حافظ (اذنا) كه نقل كرد بما محمد فرزند محمد فرزند سليمان باغندى كه حديث كرد بما سويد كه نقل نمود بما على فرزند مسهر از ابو حيان تيمى كه نقل كرد بمن يزيد فرزند حيان كه گفت: شنيدم زيد بن ارقم مى گفت: پيامبر خدا (ص) در ميان ما بپا خواست، و بر ما خطبه خواند، و فرمود: بعد از اين سخن‌ها اى مردم بتحقيق من بشر هستم نزديك شده كه حق مرا دعوت كند و من اجابت نمايم و بتحقيق من در ميان شما دو چيز گرانبها را ميگذارم، و آن دو: كتاب خدا است كه در آن هدايت و روشنائى است، پس كتاب خدا را بگيريد و باو چنگ بزنيد، و بر اخذ كتاب خدا و عمل باو ترغيب كرد، سپس فرمود: و اهل بيت من، در باره اهل بيتم خدا را بياد شما مى آورم، و اين سخن را سه بار تكرار فرمود. 📚ترجمه مناقب ابن المغازلي، ص: ۲۰۰ ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 🍂🌸 پيشتر گفتيم كه حديث ثقلين يكي از احاديث متواتر اسلامي است. كه شيعه و اهل سنّت آن را از پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) روايت كرده اند. متن حديث چنين است: «يا ايها الناس اني تاريك فيكم الثقلين، كتاب الله و عترتي، اهل بيتي ما ان تمسكتم بهما لن تضّلوا بعدي ابداً، و انّهما لن يفترقا حتي يردا عليَّ الحوض فانظروا كيف تخلفوني فيهما» [۱] ؛ دو چيز گرانبها را در ميان شما باقي مي‌گذارم. هرگاه به آن دو تمسك جوييد، پس از من هرگز گمراه نخواهيد شد، آن دو، كتاب خدا و عترت و اهل بيت من مي‌باشند. اين دو از يكديگر جدا نمي شوند تا در قيامت نزد من آيند، پس بنگريد كه چگونه با آنها رفتار خواهيد كرد. حديث ثقلين از نظر سند جاي هيچ گونه بحثي ندارد، زيرا از بيش از سي صحابي پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) روايت شده است. [۲] . و بر مطالب ذيل دلالت مي‌كند: ۱ وجوب پيروي از عترت پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) و مرجعيت علمي آنان در معارف و احكام ديني؛ زيرا مقصود از تمسك به كتاب و عترت چيزي جز عمل به آن‌ها نيست. اين مطلبي است كه علماي اهل سنّت نيز به آن اذعان نموداند. چنان كه سعدالدين تفتازاني كه از دانشمندان بزرگ اهل تسنن است گفته است: ألا تري انه (عليه السلام) قرنهم بكتاب الله تعالي في كون التمسك بهما منقذاً عن الضلالة، و لا معني للتمسك بالكتاب الاّ الأخذ بما فيه من العلم و الهداية، فكذا في العترة. [۱] . ۲ عصمت اهل بيت پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) از خطا و گناه زيرا: اوّلا: اهل بيت را عِدل قرآن كريم قرار داده است. پس همان گونه كه قرآن از هرگونه انحراف و بطلاني مصون است، اهل بيت پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) نيز چنين اند. و ثانياً: تمسك به آنان را بدون هيچ گون قيد و شرطي، همچون تمسك به قرآن مانع از گمراهي شناخته است. روشن است كه اگر در اهل بيت احتمال اشتباه وجود داشته باشد، تمسك به آنان نمي تواند به صورت كلي و همه جانبه مانع از ضلالت و گمراهي شان باشد. ۳ وجود پيشواي معصوم در همه ي زمان‌ها لازم است، زيرا فرموده است عترت هيچ گاه از قرآن جدا نمي شود و بالعكس، قرآن نيز هيچ گاه بدون عترت نخواهد بود. پس در همه ي زمان‌ها فردي از عترت پيامبر كه معصوم از گناه و خطاست وجود دارد. بر اين اساس حديث ثقلين بر وجود امام عصر (عليه السلام) نيز دلالت مي‌كند، زيرا از خاندان پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) جز او كسي از ويژگي عصمت برخوردار نيست. [۱] . پس دلالت حديث برعصمت عترتواهل بيت پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) و مرجعيت ديني آنان نيز روشن است، زيرا تمسك به عترت همچون تمسك به قرآن سبب نجات از گمراهي دانسته شده است. پس همان گونه كه قرآن كريم مصون از خطا و انحراف است (لا يَأْتيهِ الْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ) [۲] . قول و فعل و تقرير اهل بيت و عترت پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) نيز مصون از خطا و انحراف است. از سوي ديگر، عدم جدايي آن دو از يكديگر بيانگر اين مطلب است كه تا روز قيامت پيوسته در كنار قرآن بايد از رهنمودهاي عترت نيز بهره گرفت، يعني پيوسته يك نفر معصوم از عترت پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) وجود دارد. اين خصوصيت، جز بر امامان شيعه منطبق نيست، زيرا ويژگي عصمت در هيچ يك از خاندان پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) غير از آنان (به علاوه حضرت زهرا (عليها السلام) ) ادعا نشده است. ---------- 📚منابع: [۱]: حديث ثقلين به عبارت‌هاي مختلف نقل شده است، آنچه در متن آمده نقل مشهور آن است. [۲]: در مورد سند حديث و راويان به كتاب «عبقات الانوار»، جلد اول و دوم و كتاب «المراجعات» مراجعه ي شماره ي ۸ رجوع شود. [۱]: شرح المقاصد، ۵: ۳۰۳. [۱]: ر. ك: نفحات الازهار في خلاصة عبقات الانوار: ۲: ۲۴۷ ۲۶۹. [۲]: فصلت: ۴۲. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه- ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ میلادی: Friday - 12 April 2022 قمری: الثلاثاء، 10 رمضان 1443 🌹 متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه: 🔹آمدن نامه هاى اهل كوفه براى امام حسين عليه السّلام در سال ۶۰ ه’ جمعى از كوفيان نامه هاى مردم كوفه را براى امام حسين عليه السّلام آوردند. (الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۱۱۲. بحار الانوار: ج ۴۴، ص ۳۳۳) كه از جمله نام سليمان بن صرد و مسيب بن نجبة و رفاعة بن شداد بجلى و حبيب بن مظاهر و جمعى از شيعيان آن حضرت در آنها بودكه توسط عبداللَّه بن مسمع همدانى و عبداللَّه بن وال خدمت امام عليه السّلام آورده شد. ◾️وفات حضرت خديجه سلام اللَّه عليها 📆 : 🌸05 روز تا ولادت امام حسن مجتبی علیه السلام(۳ ه‍ ق) 🌺07 روز تا معراج رسول اکرم (صلی‌الله علیه وآله) ( ۶ ماه قبل از هجرت) جنگ بدر(۲ ه‍ ق) 🌸08 روز تا اولین شب قدر ◾️09 روز تا ضربت خوردن امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه‍ ق) 🔸10 روز تا فتح مکه(۸ ه‍ ق) دومین شب قدر ◾️11 روز تا شهادت حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام (۴۰ ه‍ ق) 🔹12 روز تا سومین شب قدر 🌸20 روز تا عید سعید فطر 🔸24 روز تا ورود جناب مسلم ابن عقیل به کوفه (۶۰ ه‍ ق) ◾️34 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹37 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔸 حضرت سلام اللَّه عليها ◾️◾️◾️ در اين روز حضرت خديجه كبرى سلام اللَّه عليها از دنيا رحلت فرمودند. (📚الوقايع و الحوادث: ج ۱، ص ۱۲۷. فيض العلام: ص ۲۷. مسار الشيعه: ص ۶ - ۷. نفائح العلام: ص ۱۵ - ۱۹۱) اين قول بنابر نقل ۴۵ روز بعد از رحلت جناب ابوطالب عليه السّلام است. (📚نفائح العلام: ص ۱۵۸. تقويم المحسنين: ص ۱۱) اقوال ديگر در رحلت آن حضرت چنين است: ۲۳ رجب، ۲۷ رجب، آخر رجب، اول ماه رمضان، ۱۲ ماه رمضان. آن حضرت بعد از وفات حضرت ابوطالب عليه السّلام به سه روز فاصله و به قولى يك ماه و به قولى ۴۵ روز و به قولى ۵۰ روز وفات كرده است. (📚فيض العلام: ص ۱۹۱. منتخب التواريخ: ص ۴۳. بحار الانوار: ج ۱۹، ص ۲۵. توضيح المقاصد: ص ۲۲) آن حضرت نخستين همسر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله بود، و تا خديجه سلام اللَّه عليها زنده بود نبى گرامى اسلام صلّى اللَّه عليه و آله همسرى اختيار نفرمود. سبقت به اسلام و خدمات او به پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله زياره از آن است كه ذكر شود. در فضيلت آن حضرت همين بس كه والده مكرمه حضرت صديقه طاهره سلام اللَّه عليها است، و همه ذرارى پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله به ايشان منتهى مى شوند. (📚فيض العلام: ص ۲۷) آن حضرت هنگام رحلت چند وصيت به پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله نمودند، و با آن همه فداكارى و انفاق مال، به پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله عرض كردند: «يارسول اللَّه، مراببخشيد كه در حق شما كوتاهى كردم». پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمودند: «حاشا و كلاّ! من از شما تقصيرى نديدم، بلكه منتهاى سعى و كوشش خود را در حق من نمودى. شما در خانه من زحمات زيادى را متحمل شدى. اموالت را در راه خدا بذل و بخشش نمودى». آنگاه خديجه سلام اللَّه عليها عرض كرد: يا رسول اللَّه، شما را وصيت مى كنم به اين دختر، و به حضرت فاطمه سلام اللَّه عليها اشاره نمود. اين دختر بعد از من يتيم و غريب است. كسى از زنهاى قريش او را اذيت نكند. كسى به صورت او لطمه اى نزند، به روى او داد نزند و مكروهى نبيند. 📚(شجره طوبى: ج ۲، ص ۲۳۴ - ۲۳۵) آن حضرت اولين زنى است كه پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله را تصديق نمود، و اول زنى است كه در مكه با رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله نماز جماعت خواند، و اول زنى است كه ايمان خود را در مكه در ميان مشركين اظهار نمود، و اول زنى است كه در مقابل دشمن از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله دفاع نمود و تمام اموال خود را به پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله بخشيد، و اول زنى است كه ايمانش با قبول ولايت أمير المؤمنين عليه السّلام به درجه كمال رسيد. روزى پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله خديجه سلام اللَّه عليها را خواست و در كنار خود نشانيد و فرمود: اين جبرئيل است و مى گويد: براى اسلام شروطى است كه عبارتند از: اقرار به يگانگى خداوند متعال، اقرار به رسالت رسولان، اقرار به معاد و اصول اين شريعت و احكام آن، اطاعت از اولى الامر و ائمه طاهرين از فرزندان او يكى بعد از ديگرى با برائت از دشمنان ايشان. خديجه سلام اللَّه عليها به همه آنها اقرار نمود و ائمه طاهرين به خصوص أمير المؤمنين عليه السّلام را تصديق كرد. پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله فرمود: «هو مولاك و مولى ال مؤمنين و امامهم بعدى». يعنى «على مولاى تو و مولاى مؤمنان بعد از من و امام ايشان است ». آنگاه از خديجه سلام اللَّه عليها در قبول ولايت امير ال مؤمنين عليه السّلام عهد مؤكد گرفت. سپس رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله يك يك از اصول و فروع دين حتى آداب وضو و نماز و روزه و حج و جهاد و صله رحم و واجبات و محرمات را بيان فرمود. سپس پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله دست خود را بالاى دست أمير المؤمنين عليه السّلام نهاد و خديجه سلام اللَّه عليها دست خود را بالاى دست رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله نهاد و به اين ترتيب با امير ال مؤمنين عليه السّلام بيعت نمود. (📚بحار الانوار: ج ۱۸، ص ۲۳۲، ج ۶۵، ص ۳۹۲) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
@ya_amiralmomenin110_دعای_روز_دهم.mp3
1.86M
🍁🍁🍁 روز ماه مبارک 🌙🌼🌼 اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُتَوَكِّلِينَ عَلَيْكَ، وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْفَائِزِينَ لَدَيْكَ، وَ اجْعَلْنِي فِيهِ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ إِلَيْكَ، بِإِحْسَانِكَ يَا غَايَةَ الطَّالِبِينَ. 🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨🌙✨ خدایا مرا در این ماه از توکل کنندگان، و از رستگاران نزد خود، و از مقرّبان درگاهت قرار بده، به احسانت ای هدف جویندگان. ✅کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 💫 @ya_amiralmomenin110 💫‌
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 صلح را از خود حضرت 🌸🍂🍂🍂 پس از آن که آن حضرت مصالحه کرد یک عده از دوستان و دشمنانش از علت مصالحه سوالاتی نمودند ما برای نمونه دو- سه تا از جواب‌های آن حضرت را نقل می‌کنیم تا خوانندگان عزیز جواب این اشکال (چرا امام حسن (علیه السلام) مصالحه کرد) را از خود آن حضرت هم بشنوند. آن حضرت در جواب سلیمان بن صرد که یکی از دوستانش بوده فرمود: اگر برای دنیا کار می‌کردم معلوم می‌شد که صولت و سطوت معاویه از نیرو و قدرت من فزون تر نبوده است، یعنی هرگاه مصلحت دین را اندیشه نمی کردم و مثل معاویه جمیع کمالات انسانی و فضایل اخلاقی را فدای ریاست پنج روز دنیا نموده و دین را برای خود می‌خواستم نه خود را برای دین، می‌دیدید که چطور معاویه را به زانو در می‌آوردم، شبیه فرمایش امام را پدر بزرگوارش می‌فرماید: هرگاه مکر وحیله (آدم مکرکن و حیله گر) در آتش نبود البته من زرنگ ترین مردم بودم. و در جواب عبدالله بن زبیر که یکی از دشمنان حضرتش بوده فرمود: وای بر تو خیال می‌کنی ضعف و ترس مرا واداشت که دست از خلافت بکشم؟ و چه طور می‌شود که این جور باشد در حالی که پدر من شجاع ترین عرب‌ها بوده و مادر من بهترین زن‌های عالم است بلکه وقتی دیدم که امثال تو به من بیعت کردند که در ظاهر ادعای دوستی کرده و می‌خواستند مرا به طرف باطل سوق دهند، به یاری آن‌ها اطمینان نیافته و دست از جنگ کردن کشیدم، یعنی شما خیال می‌کنید که ضعف و ترس مرا به این امر وادار کرد و عیب و اشکال از ناحیه خودم بوده نه چنین است زیرا که مثل منی که پدرش علی (علیه السلام) و مادرش زهرا (علیها السلام) و جدش رسول خدا (صلی الله علیه و آله) و عمویش جعفر طیار و حمزه و برادرش حسین (علیه السلام) باشند این احتمال در حقش متصور نیست، بلکه چیزی که مرا مجبور بر این امر کرد همانا نبودن یار و یاور بوده است. و به این امر در جواب سائل دیگر تصریح کرده و می‌فرمایداگر یارانی برای من بود شبانه روز با معاویه نبرد می‌کردم تا خدا بین من و او داوری می‌کرد [۱] ومثل این جواب را به عبارت دیگر، در جواب ابو سعید عقیصا فرمود: هرگاه اقدام به صلح نمی کردم یک تن از شیعیانم بر روی زمین زنده نمی ماند. ور در جواب بعضی از نزدیک‌های خود فرمود همان علتی (نبودن کمک) که پدرم را واداشت که روز نخستین خلافت را به دیگری واگذار کند، مرا وادار کرد که مصالحه کنم. پس از فرمایشات خود آن حضرت هم روشن شد که عامل مهم مصالحه همانا نبودن یارانی برای امام و ملاحظه مصلحت دین بوده است در این جا با اجازه شما می‌خواهم به نوشتن اصل مطلب خاتمه داده و توضیحات چندی برای روشن شدن مطالب کتاب بیافزایم. ---------- [۱]: . 📚احتجاج طبرسی. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 🔸 پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) در مورد اهل بيت خود فرموده است: «انما مثل أهل بيتي فيكم كسفينة نوح، من ركبها نجا و من تخلّف عنها غرق» [۱] ؛ اهل بيت من در ميان شما همانند كشتي نوح اند كه هركس بر آن نشست از غرق شدن نجات يافت و هركس آن را رها كرد و از آن فاصله گرفت، غرق گرديد. وجه تشبيه اهل بيت (عليهم السلام) به كشتي نوح اين است كه مسلمانان بايد در اصول و فروع دين از علم و دانش اهل بيت، طلب هدايت كنند و گفتار و رفتار آنان را سرمشق زندگي قرار دهند، در غير اين صورت در طوفان اختلافات مذاهب غرق خواهند شد، و نجات نخواهند يافت. ابن حجر كه يكي از علماء مشهور سنيان است در توضيح اين حديث گفته است: «وجه تشبيه اهل بيت به كشتي نوح اين است كه هركس به پاس شكرگزاري خداوند كه اهل بيت را چنين شرافتي عطا كرده است، آنان را دوست داشته و گرامي بدارد، و به هدايت علماي اهل بيت تمسك جويد، از تاريكي مخالفت‌ها نجات خواهد يافت، و هركس از آنان تخلف كنند، در درياي كفران نعمت الهي غرق شده، و در ورطه‌هاي طغيان هلاك خواهد شد». [۲] . 🔹 علماي شيعه، با الهام گيري از كتاب و سنّت، براي عقل در معارف دين جايگاه برجسته و شايسته اي قايل شده اند. از يك سو، اصل حسن و قبح عقلي را پذيرفته و عدل الهي را بر پايه ي آن اثبات و تبيين كرده اند و از سوي ديگر، فقهاي اماميه عقل را در عرض كتاب و سنّت به عنوان يكي از منابع و مدارك احكام شرعي دانسته، قاعده ي ملازمه ي ميان حكم عقل و شرع را پذيرفت اند و اين، علاوه بر نقش ابزاري عقل در فهم كتاب و سنت است، كه قراين و اعتبارات عقلي مي‌تواند راهگشاي مفسّران و مجتهدان در تفسير قرآن كريم و استنباط احكام الهي از قرآن و سنّت باشد. تذكر اين نكته در اين جا لازم است كه آنچه به عنوان حجت الهي بر بشر در عرض وحي به شمار آمده است، مستقلات و يا ملازمات روشن عقلي است، و نه ظنون و احتمالات فكري كه از نوع قياس و استحسان است. بدين جهت، در مكتب اهل بيت (عليهم السلام)، و به پيروي از آن در فقه اماميه، عقل به عنوان راه استواري براي استنباط و احكام الهي به رسميت شناخته شده است، ولي از قياس و استحسان و مانند آنها كه پشتوانه اي جز ظن و گمان ندارد، به شدّت نهي گرديده است. حاصل آن كه عقل در موضوع دين شناسي و معرف ديني نقش‌هاي گوناگوني را ايفا مي‌كند: ۱ پايه‌هاي اوليه دين را اثبات مي‌كند، مانند اثبات وجود خدا و برخي از صفات الهي كه مبناي اثبات شريعت است، و اثبات ضرورت دين و شريعت و... ۲ در عرض وحي مي‌تواند پاره اي از احكام شريعت را به دست آورد. و به عنوان يكي از منابع و مدارك احكام شرعي به شمار آيد. (مستقلات و ملازمات عقليه). ۳ به عنوان ابزار فهم كتاب و سنّت نقش معرفتي مهمّي را ايفا مي‌كند. در اين جا عقل در طول وحي (كتاب و سنت) است نه درعرض آن، و چون نوري است كه وسيله ديدن اشياء است و خود چيزي به آنها نمي افزايد. اكنون كه با منابع معارف و احكام اسلام از نظر شيعه آشنا شديم پاسخ اصلي سؤال روشن است. زيرا شيعه و سنّي در منابع ياد شده (قران و سنت نبوي و روايات اهل بيت و عقل) در مواردي با هم اختلاف نظر دارند و اين اختلاف نظرها موجب اختلاف برخي عقائد و فتاوي شده است مثلا: ۱ در استفاده از قرآن مجيد رواياتي كه به سند مطمئن از اهل بيت (عليهم السلام) نقل شده باشد از نظر شيعه حجّت است در حالي كه علماء اهل تسنن به اين روايات توجهي ندارند و نيز رواياتي كه در كتابهاي اهل تسنن نقل شده و سند آن‌ها از نظر شيعه مورد اطمينان نيست به عقيده شيعه حجّت نيست با اينكه اهل تسنن به آنها عمل مي‌كنند و فتوي مي‌دهند. ۲ شيعه فقط سنّت نبوي و اهل بيت (عليهم السلام) را حجت مي‌داند و گفته‌ها و عمل اصحاب رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) را چون معصوم نيستند حجت نمي داند در صورتي كه اهل تسنن به گفته اصحاب هم استناد مي‌كنند. ۳ برخي از عالمان اهل تسنن مطالبي را در اعتقادات مطرح مي‌كنند كه با حكم عقل مخالف است و از اين رو شيعه آن را نمي پذيرد مانند اينكه مي‌گويند خداوند در دنيا و يا در آخرت با چشم ديده مي‌شود و اين مطلب را عقل نمي پذيرد زيرا با چشم ديده شدن مستلزم جسم بودن است و جسم بودن خدا به حكم عقل محال است. ---------- 📚منابع: [۱]: المستدرك علي الصحيحين: ۳: ۱۵۱ و ج ۲، ص ۳۴۳، جهت آگاهي از ديگر مصادر حديث سفينة از طريق عامّه و خاصّه به كتاب «غاية المرام» سيد هاشم بحراني: ۳: ۱۳ ۲۴ رجوع شود. [۲]: المراجعات، مراجعه ي شماره ي ۸؛ به نقل از الصواعق المحرقة، ص ۹۱، باب ۱۱، تفسير آيه ي هفتم. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫