eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
440 دنبال‌کننده
130 عکس
94 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
نشر فضائل امیرالمؤمنین علی(ع): 🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 ایستادگی بن سعد در برابر معاویه 🌸🌺 ایستادگی قیس بن سعد در برابر نیرنگ معاویه صبح طلوع کرد، لشگریان بر آن شدند که با فرمانده کل قوا نماز را به جماعت بخوانند، مقدمات نماز را فراهم کرده ومنتظر تشریف فرمایی ژنرال! عبیدالله بن عباس شدند متأسفانه معلوم شد که آن همه انتظار بی فایده بوده زیرا که جناب سر لشگر خائن دنیای مادی دشمن را بر استقلال مملکت فدا کرده و به طمع خوش گذرانی چند روز، لذت همیشگی را از دست داده و صفحه ننگینی بر صفحات تاریخ اضافه کرده و مهم ترین جنایات را بر عالم اسلام نموده و شبانه پیش معاویه حیله گر و بی دین شتافته است [۱] لشگریان چون از آمدن عبیدالله مأیوس شدند طبق تعیین قبلی امام قیس بن سعدبن عباده مقام سرلشگری را حائز شده و نماز را به جماعت خواندند، سپس خطبه ای خوانده و در آن کردار ابن عباس را به بدی یاد نموده ولشگر را به صبر در جهاد موعظه و امر کرد، سپاهیان او را به امارت قبول نموده قیس آماده جنگ شد...... معاویه که از فریب دادن عبیدالله مقصودی غیر از راه یافتن سستی بر لشگر عراق نداشت وقتی که دید سپاه امام با زعامت و سرکردگی سردار باوفا وغیوری چون قیس بن سعد مشغول نبرد هستند، خیلی ناراحت شده و به فکر حیله افتاده و بسربن ارطاة آن مرد از خدا بی خبر و رذل را برای فریب دادن آنان روانه کرده، بسر خطاب به لشگر عراق کرده و گفت: ای سپاه عراق چرا کار بیهوده می‌کنید و آماده جنگ شده اید در حالیکه امیر شما (عبیدالله) در لشگرگاه ما حاضر بوده و امام شما حسن (علیه السلام) با ما مصالحه کرده است پس شما بیخود تن به جنگ ندهید و خودتان را دستخوش شمشیرهای برنده نسازید. قیس بن سعد از ترس این که مبادا حرفهای پوچ آن عنصر فساد در روحیه لشگر تأثیر کند، خطاب به سربازان خود کرده و فرمود: ای لشگریان عزیز به یکی از دو چیز ناگوار باید تن بدهید، یا دست خود را به دست اهل ضلال گذاشته ودین خود را به دنیای فانی بفروشید و یا این که صبر وشکیبایی پیشه ساخته در راه خدا با دشمنان دین و استقلال جهاد کنید، و علی فرض این که حرف بسربن ارطاة درست باشد شما باز برای خدا دست از جنگ نکشید (تا ما از طرف امام خود مأمور بر ترک جنگ نشده ایم باید برای رضایت خدا دست از نبرد نکشیم) لشگریان در جواب گفتند ما تا جان در بدن داریم; از فرمان تو سرپیچی نخواهیم کرد [۱] دوباره آتش جنگ شعله ور شده سپاه شام فرار را بر قرار ترجیح داده و تا لشگرگاه خویش دویدند. معاویه از این پیش آمد فوق العاده دلگیر شده و به فکر فریفتن قیس افتاده و کسی را پیش او روانه ساخته و وعده پول به او داد; قیس در جواب گفت به خدا قسم معاویه را، بدون بودن نیزه و سنان در ما بین مان، ملاقات نخواهم کرد. معاویه چون از راه وعده نتوانست او را بفریبد ناچار از را تهدید و وعید به جلو آمده و این نامه را به او فرستاد اما بعد ای یهودی و پسر یهودی! خویشتن را بکاری و امیدواری که به هیچ وجه نفع و ضرر آن به تو عاید نمی شود، اگر لشگر کسی که تو او را دوست می‌داری (حسن (علیه السلام) ) غالب شود، تو را از پست خود عزل کرده و به دست ذلت خواهد سپرد، و اگر کسی که تو او را دشمن می‌داری (من) غالب شود تو را دستخوش شکنجه و عذاب خواهد کرد، همانا مثل پدرت برای دیگران کار نکن که به سرنوشت او گرفتار شوی [۱] قیس پس از مطالعه کاغذ معاویه، او را بدین گونه جواب داد: اما بعد ای بت پرستی که از روی ناچاری قبول اسلام کرده ای و از ترس جان، مدتی اظهار اسلام نموده و دوباره دست از مسلمانی کشیده ای تو از قدیم مسلمان نبودی و تازه گی منافق نشده ای، زیرا که تو کسی بودی که با خدا و رسول دشمنی می‌کردی و اما این که پدر مرا به بدی یاد کردی و من و پدرم را یهودی خواندی، خودت می‌دانی و مردم نیز آگاهند که من و پدرم دشمن دینی بودیم که از آن خارج شدیم (بت پرستی) و کمک کردیم کیشی را که به آن داخل شدیم (اسلام).... معاویه از مطالعه کاغذ قیس سخت ناراحت شده و خواست نامه دیگری به او بنویسد لکن نخست وزیر او (عمروبن عاص) مانع شده وگفت: اگر دوباره نامه بنویسی این دفعه لقب‌های تازه ای را که جلوتر نداده بود خواهد داد، صبر کن وقتی که خر مراد را سوار شدی ناچار دست بیعت به دست تو خواهد گذاشت [۲] خوبست که فعلاً مسکن را به صوب محضر امام (دیر عبدالرحمن) ترک گفته و سلامی خدمت آن حضرت عرض کرده و از نزدیک ببینیم که اصحاب آن حضرت حاضر شده اند که در خدمت امام برای یاری قیس بن سعد بروند یا نه؟. ---------- 📚منابع: [۱]: . وقتی ابن عباسی که امام او را بر مثل قیس بن سعد مقدم داشت فرار کند ملاحظه کنید که حال امام چطور می‌شود- من از بیگانگان هرگز ننالم – که با من هر چه کرد آن آشنا کرد- به عقیده ما این قبیل افرادی که در صدر اسلام خیانت کرد
ند نه تنها به رییس شان ظلم نموده بلکه به عالم بشریت جفا کرده اند زیرا که اگر خیانت این جور افراد نبود حق در دست اهلش بوده و در نتیجه کیش اسلام عالم گیر می‌گردید، و این که گاه گاهی می‌شنویم که فلانی به عالم اسلام چقر خدمت کرده واهل فلان مملکت مثلاً ایران در زمان او مسلمان شده اند همه این حرفها ناشی از عدم تأمل است به دلیل این که اگر کسانی که خدا آنان را بر خلافت تعیین کرده بود سر کار بودند نه تنها ایران وعراق و حجاز مسلمان می‌شدند بلکه در روی زمین جایی باقی نمی ماند که مسلمان نشود پس این جور افراد جلو خدمت را گرفته اند. [۱]: . مرحوم مجلسی وقمی می‌نویسد که در ظاهر این حرف را گفتند ولکن هر شبی عده ای از آنها گریخته و به لشگر معاویه ملحق می‌شدند نگارنده گوید شاید معنی فرمایش یعقوبی که می‌فرماید: جلد ۲، ص ۲۰۴. عبیدالله با هشت هزار نفر از لشگریان خویش به سوی معاویه رفت، این باشد که این دو دانشمند فرموده اند. [۱]: . معاویه با این سخن خود اشاره به کشته شدن سعدبن عباده (پدر قیس) می‌کند برای واضح شدن این موضوع به توضیح شماره ۳ مراجعه کنید. (ص۱۶۴) [۲]: . البته دستی روی دست دیگر گذاشته شده الا این که دست بالایی دست معاویه بود نه دست قیس انشاءالله در جای خود خواهد آمد. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 ، پدر حضرت علیه السلام 🍂🔹 اشاره ۱۶۴. آیه زیر: «وَ اِذ قالَ اِبراهیمُ لاَبیهِ آزَرَ اَتتَّخِذُ اَصناماً آلِهَةً اِنّی اَریکَ وَ قَومَکَ فی ضَلالٍ مُبینٍ» [۲] «و یاد کن وقتی را که ابراهیم علیه السلام به پدرش آزر گفت: آیا بتهایی را به خدایی اختیار کردی؟ من به راستی تو و پیروانت را در گمراهی آشکار می‌بینم. »، آیا پدر حضرت# ابراهیم خلیل علیه السلام است؟ 🌸🌺 جواب خیر، در ابتدا باید بگوییم که نام پدر حضرت ابراهیم تارِخ و نام عموی ایشان آزر بوده است ولی در عرف جامعه مرسوم است که عمو و شوهر مادر (ناپدری) را پدر خطاب می‌کنند. درباره آزر هم دو نقل وجود دارد: یکی اینکه عموی آن حضرت بوده و دیگر اینکه علاوه بر عمو ناپدری هم بوده یعنی آزر بعد از مردن برادرش تارخ (پدر حضرت ابراهیم)، مادر آن حضرت را به همسری گرفت. به همین خاطر حضرت ابراهیم از دو جنبه او را پدر خطاب می‌کرد: یکی به این دلیل که او شوهر مادرش بود و دیگری به خاطر اینکه او عمویش بود. آیه زیر نمونه دیگری برای درک بهتر این موضوع است: «اِذ قال لِبَنیهِ ما تَعبُدُونَ مِن بَعدی قالُوا نَعبُدُ اِلهَکَ و اِلهَ آبائِکَ اِبراهیمَ و اسماعیلَ و اِسحاقَ اِلهاً واحِداً»؛ [۱] جناب یعقوب به فرزندان خود گفت: شما پس از مرگ من چه کسی را می‌پرستید؟ گفتند: خدای تو و خدای پدران تو ابراهیم و اسماعیل و اسحاق را که معبود یگانه است. منظور ما از این آیه، کلمه «اسماعیل» است. به شهادت قرآن، پدر حضرت یعقوب، اسحاق و عموی ایشان اسماعیل است ولی به حساب عرف جامعه آن روز که عمو را پدر خطاب می‌کردند، قرآن هم اسماعیل را پدر حضرت یعقوب خطاب می‌نماید. ---------- 📚منابع: [۲]: - انعام: ۷۴. [۱]: - بقره: ۱۳۳. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: سه شنبه- ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ میلادی: Tuesday - 08 February 2022 قمری: الثلاثاء، 6 رجب 1443 🌹 متعلق است به: 🔸زین العابدین و سيد الساجدين حضرت علي بن الحسين عليهما السّلام 🔸باقر علم النبی حضرت محمد بن علی عليه السّلام 🔸رئيس مكتب شيعه حضرت جعفر بن محمد الصادق عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🌸04 روز تا ولادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۱۹۵ه‍ ق) 🌺07 روز تا ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام (۲۳سال قبل از هجرت) آغاز ایام البیض (روز اعتکاف) ▪️09 روز تا ارتحال حضرت زینب سلام الله علیها (۶۲ ه‍ ق) تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه(۲ه‍ ق) ◾️12 روز تا وفات ابراهیم فرزند پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله (۱۰ه‍ ق) ✨🍂18 روز تا فتح توسط امیرالمومنین علی علیه السلام (۷ ه‍ ق ) ◾️19 روز تا شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام (۱۸۳ ه‍ ق) ◾️20 روز تا وفات حضرت ابوطالب عموی پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله ) و پدر امیرالمومنین علی علیه السلام (۳ سال قبل از هجرت) 🌸21 روز تا مبعث حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله (۱۳ سال قبل از هجرت) 🌺26 روز تا ولادت حضرت امام حسین علیه‌السلام (۴ه‍ ق) 🌸27 روز تا ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام (۲۶ ه‍ ق ) 🌺28 روز تا ولادت امام زین العابدین علیه السلام (۳۸ ه‍ ق ) 🌸34 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ( ۳۳ه‍ ق) 🌺38 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 صلوات 🌺🌸 ۹۱ / ۲۷ در كتاب «بشارة المصطفى لشيعة المرتضى» از حضرت باقر عليه السلام روايت مى كند كه فرمود: من قال في ركوعه وسجوده وقيامه: «اللهمّ صلّ على محمّد وآل محمّد» كتب اللَّه له بمثل الركوع والسجود والقيام. [۳] هركس در ركوع و سجده و قيام نمازش صلوات فرستد يعنى بگويد: «اللهمّ صلّ على محمّد وآل محمّد» خداوند ثوابى مثل ثواب ركوع و سجده و قيام براى او بنويسد. ۹۲ / ۲۸ شيخ حرّ عاملى رحمه الله در «وسائل الشيعه» از كتاب «كافى» نقل مى كند: شخصى به نام عبدالسلام به امام صادق عليه السلام عرض كرد: من در حال طواف دعائى جز صلوات بر محمّد و آل محمّد عليهم السلام به خاطرم نيامد و وقتى سعى بين صفا ومروه مى كردم فقط اين ذكر را مى گفتم. حضرت فرمودند: ما اُعطي أحد ممّن سأل أفضل ممّا اُعطيت. به هيچ كس از آنها كه دعا كرده اند بهتر از آنچه به تو عطا شده، عنايت نشده است. [۱] مؤلّف رحمه الله گويد: از اين حديث استفاده مى شود كه صلوات برترين اعمال است. ۹۳ / ۲۹ شهيد قدس سره در كتاب «منية المريد» از رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم روايت كرده است كه فرمود: من صلّى عليّ في كتاب لم تزل الملائكة تستغفر له ما دام اسمي في ذلك الكتاب. [۲] هر كس در نوشتار خود صلوات بر من را ذكر كند تا زمانى كه اسم من در آن كتاب باقى باشد فرشتگان براى او استغفار كنند. مؤلّف رحمه الله گويد: اين باب را با ذكر دو مطلب خاتمه مى دهيم: اوّل: آنچه به آن حضرت اختصاص دارد، و آن بسيار زياد است، فقط به روايتى كه در كتاب «كافى» از امام باقر عليه السلام نقل شده اكتفا مى كنيم: آن حضرت فرموده است: سه چيز اختصاص به وجود مبارك پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم داشت و در غير آن حضرت نبود: لم يكن له في ء، ولايمرّ في طريق فيمرّ به بعد يومين أو ثلاثة إلّا عرف أنّه قد مرّ فيه لطيب عرفه، وكان لايمرّ بحجر ولا شجر إلّا سجد له. براى پيغمبر اكرم صلى الله عليه وآله وسلم سايه نبود، از محلّى كه عبور مى كرد اگر بعد از دو روز يا سه روز كسى مى گذشت به خاطر بوى عطرى كه در محلّ مانده بود مى فهميد رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم از آنجا عبور كرده است، به هر سنگ يا درختى كه عبور مى كرد بر او سجده مى كردند. [۱] مؤلّف رحمه الله گويد: چه نيكو سروده است شاعر فارسى زبان كه گفته است: سايه پيغمبر ندارد هيچ مى دانى چرا؟ آفتابى چون على در سايه پيغمبر است مطلب دوّم اين است كه: آيا صلوات موجب بالا رفتن مقام و مرتبه پيغمبر و اهل بيت اطهار او مى گردد يا نه؟ گروهى قول دوّم را اختيار كرده اند به گمان اينكه خداى تبارك و تعالى كامل ترين مرتبه اى كه سزاوار نوع انسان باشد به پيغمبرش و اهل بيت آن حضرت عنايت كرده و زيادتر از آن تصورّ نمى رود. بنابراين نظريّه فائده صلوات فقط به كسى كه صلوات مى فرستد برمى گردد، همان طور كه فرمايش امام هادى عليه السلام در زيارت جامعه ضمناً بر اين مطلب دلالت دارد، زيرا فرموده است: وجعل صلاتنا عليكم وما خصّنا به من ولايتكم طيباً لخلقنا وطهارةً لأنفسنا. [۲] يعنى فائده صلوات ما و ولايتى را كه به شما اهل بيت داريم خوبى خلق ما و پاكى نفس ما قرار داده است. مؤلّف رحمه الله قول اوّل را اختيار مى كند و مى فرمايد: صلوات ما باعث زياد شدن درجه و مرتبه محمّد و آل محمّد عليهم السلام مى گردد، به خاطر اخبارى كه به ما رسيده و به خاطر وجود قابل و فاعل يعنى ذوات مقدّسه چهارده معصوم عليهم السلام ظرفهائى هستند كه قابليّت پذيرش فيض را دارند، و ذات مقدّس پروردگار فيّاض على الإطلاق است، و چون مقتضى موجود و مانع مفقود است هيچ اشكالى در قبول اين قول نيست، و خود آن حضرت اينگونه بود كه از افراد صالح امّتش تقاضاى دعا مى كرد و مى فرمود: إنّ ربّي وعدني مرتبة الشفاعة والوسيلة ولاتنال إلّا بالدعاء. پروردگارم به من وعده فرموده است مرا به مرتبه شفاعت و درجه وسيله برساند، و جز با دعا به آن نمى توان رسيد. و اين مقدارى كه ذكر كرديم براى اهل فكر و انديشه كافى است. از خداوند تبارك و تعالى مسألت داريم كه ما را بر ولايت آنها ثابت بدارد، و با آنها محشور فرمايد، و او بر آنچه بخواهد قدرت دارد. ---------- منابع: [۳]: بشارة المصطفى: ۱۹۳، الكافي: ۳۲۴/۳ ح ۱۳، وسائل الشيعة: ۹۴۳/۴ ح۳، ثواب الأعمال: ۳۴، بحار الأنوار: ۱۰۸/۸۵ ح۱۶. علاّمه مجلسى رحمه الله در توضيح آن فرموده است: خداوند ثواب و پاداش اين اعمال را به خاطر صلوات دو برابر مى گرداند و اين حديث بر مستحب بودن صلوات در اين حالات دلالت مى كند. [۱]: الكافى: ۴۹۴/۲ ح ۱۷، وسائل الشيعة: ۱۲۱۱/۴ ح ۵، ثواب الأعمال: ۱۵۵ (با كمى اختلاف)، بحار الأنوار: ۵۷/۹۴ ح۳۴. [۲]: منية المريد: ۲۱۶. [۱]: الكافى: ۴
۴۲/۱، بحار الأنوار: ۳۶۸/۱۶ ح ۷۹. [۲]: عيون الأخبار: ۲۷۷ - ۲۷۲/۲، بحار الأنوار: ۱۲۷/۱۰۲ ح ۴. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 جناب 🍂🔹 اشاره ۱۶۵. جناب پدر علیه السلام آوردند یا از رفتند؟ 🌺🌸 جواب در آغاز کلام باید بگوییم که حضرت ابوطالب هم مانند سایر بنی هاشم فطرتاً با ایمان بوده اند. «از عموهای پیغمبر صلی الله علیه و آله در بین اهل بیت رسالت، غیر از حمزه و عباس و ابوطالب کسی مسلمان نشد. » [۲] بزرگترین دلیل ما بر ایمان ابوطالب اجماع اهل بیت علیهم السلام است چون آنها بیان کننده قرآن و دو ثقلی هستند که به دستور خدا و رسول او صلی الله علیه و آله، ما وظیفه داریم به گفتار آنها تمسّک بجوییم. همچنین اهل بیت علیهم السلام که خاندان تقوا و پرهیزکاری بودند بیشتر از ما به ایمان و کفر آباء و اجداد خود آگاه بودند. علاوه بر اینها علمای اهل سنت نیز قبول دارند که جناب ابوطالب اسلام آوردند ولی بنا بر مصلحتی که همان آسایش رسول خدا صلی الله علیه و آله از آزار مخالفین و مشرکین بود، ایمانشان را ظاهر و علنی نساختند. [۱] رسول خدا صلی الله علیه و آله دو انگشت مبارکشان را به هم چسباندند و فرمودند: من و کفالت کننده یتیم مانند: این دو انگشت (که به هم چسبیده اند با هم) در بهشت هستیم. [۲] ظاهر حدیث نشان می‌دهد که منظور ایشان هر کفالت کننده یتیمی نیست بلکه منظور آن حضرت جناب ابوطالب و جد بزرگوارشان جناب عبدالمطلب است که کفیل ایشان بوده اند مخصوصاً اینکه ایشان در مکه معروف به یتیم ابوطالب بودند و بعد از جناب عبدالمطلب نگهداری و کفالت ایشان را به عهده گرفتند. شیعه و سنی در احادیث فراوانی نقل کرده اند که آن حضرت فرمودند: جبرئیل بر من نازل شد و مرا بشارت داد که: «خداوند پشت و شکمی که تو را آورده و بر خود حمل نموده و سینه ای که تو را شیر داده و پهلو و کناری که تو را کفالت نموده بر آتش حرام کرده است. » [۳] این احادیث، ایمان جناب عبدالمطلب و ابوطالب و فاطمه بنت اسد همسر ایشان و جناب عبدالله و آمنه بنت وهب، پدر و مادر آن حضرت و حلیمه دایه آن حضرت را می‌رساند. اشعار ابن ابی الحدید (یکی از علمای اهل سنت) در مدح جناب ابوطالب نشانگر این است که اهل سنت نیز به ایمان جناب ابوطالب اقرار دارند. [۱] اشعار خود ابوطالب نیز این مطلب را اثبات می‌نماید. از جمله شعرهای ایشان به این مضمون است: «ای گواهان خدا! شاهد باشید که من بر دین پیغمبر خدا، احمد و محمد استوارم. هر کس از آن خارج است، باشد من به او هدایت شدم. » [۲] پس باید گفت که اقرار به توحید و نبوت و اعتراف به مبدأ و معاد، حتماً نباید با گفتن: «اشهد ان لا اله الا الله و اشهد ان محمّد رسول الله صلی الله علیه و آله» باشد. اگر کسی با دین بیگانه باشد ولی اشعاری را بگوید که نشان دهنده اعتراف و اقرار او به خدا و مقام رسالت باشد کافی است و حکم شهادتین را می‌کند. اگر چه اشعار جناب ابوطالب متواتر نیست ولی مجموع آنها دلالت بر ایمان ایشان می‌کند. نقل است زمانی که جناب ابوطالب در مرض موت به سر می‌بردند جمعی از بزرگان قریش از جمله: ابوجهل و عبدالله بن ابی امیّه به عیادت ایشان رفتند. پیامبر صلی الله علیه و آله به آن جناب فرمودند:........ ---------- 📚منابع: [۲]: - ابن اثیر: جامع الاصول: ۳/۴۵۵. [۱]: - شیخ ابوالقاسم بلخی، ابوجعفر اسکافی. [۲]: - ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه: ۴/۳۱۲، مسلم: صحیح: ۸/۲۲۱. [۳]: - میر سید علی همدانی: مودة القربی: ۳۵، شیخ سلیمان بلخی حنفی: ینابیع المودة: ۲/۳۳۱، قاضی شوکانی: حدیث قدسی، فخر رازی: تفسیر: ۴/۲۱۰. [۱]: - ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه: ۱۴/۸۴. [۲]: - ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه: ۲/۲۷۸. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی:چهارشنبه- ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ میلادی: Tuesday - 09 February 2022 قمری: الأربعاء، 7 رجب 1443 🌹 متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه: 7 رجب ✨ طلب امام رضا علیه السلام برای ولایتعهدی در 7 رجب سال 200 هـ مأمون برای امام رضا علیه السلام نامه ای نوشت و در آن نامه امام را برای ولایتعهدی به مَرو احضار کرد. (1) 📚 منبع : 1. قلائد النحور : ج رجب، ص 63. 📆 : 🌸03 روز تا ولادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۱۹۵ه‍ ق) 🌺06 روز تا ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام (۲۳سال قبل از هجرت) آغاز ایام البیض (روز اعتکاف) ▪️08 روز تا ارتحال حضرت زینب سلام الله علیها (۶۲ ه‍ ق) تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه(۲ه‍ ق) ◾️11 روز تا وفات ابراهیم فرزند پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله (۱۰ه‍ ق) ✨🍂17 روز تا فتح توسط امیرالمومنین علی علیه السلام (۷ ه‍ ق ) ◾️18 روز تا شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام (۱۸۳ ه‍ ق) ◾️19 روز تا وفات حضرت ابوطالب عموی پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله ) و پدر امیرالمومنین علی علیه السلام (۳ سال قبل از هجرت) 🌸20 روز تا مبعث حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله (۱۳ سال قبل از هجرت) 🌺25 روز تا ولادت حضرت امام حسین علیه‌السلام (۴ه‍ ق) 🌸26 روز تا ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام (۲۶ ه‍ ق ) 🌺27 روز تا ولادت امام زین العابدین علیه السلام (۳۸ ه‍ ق ) 🌸33 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ( ۳۳ه‍ ق) 🌺37 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 انوشیروان می‌گوید 🌺✨ به امام علی علیه السلام خبر رسید معاویه تصمیم دارد با لشکر مجهز به سرزمین‌های اسلامی حمله کند. علی علیه السلام برای سرکوبی دشمنان از کوفه بیرون آمد و با سپاه مجهز به سوی صفین حرکت کردند در سر راه به شهر مدائن (پایتخت پادشاهان ساسانی) رسیدند و وارد کاخ کسری شدند. حضرت پس از ادای نماز با گروهی از یارانش مشغول گشت ویرانه‌های کاخ انوشیروان شدند و به هر قسمت کاخ که می‌رسیدند کارهایی را که در آنجا انجام شده بود به یارانش توضیح می‌دادند به طوری که باعث تعجب اصحاب می‌شد و عاقبت یکی از آنان گفت: یا امیر المؤمنین! آنچنان وضع کاخ را توضیح می‌دهید گویا شما مدتها اینجا زندگی کرده اید! در آن لحظات که ویرانه‌های کاخها و تالارها را تماشا می‌کردند، ناگاه علی علیه السلام جمجمه ای پوسیده را در گوشه خرابه دید، به یکی از یارانش فرمود: او را برداشته همراه من بیا! سپس علی علیه السلام بر ایوان کاخ مدائن آمد و در آنجا نشست و دستور داد طشتی آوردند و مقداری آب در طشت ریختند و به آوردند جمجمه فرمود: آن را در طشت بگذار. وی هم جمجمه را در میان طشت گذاشت. آنگاه علی علیه السلام خطاب به جمجمه فرمود: ای جمجمه! تو را قسم می‌دهم! بگو من کیستم تو کیستی؟ جمجمه با بیان رسا گفت: تو امیر المؤمنین، سرور جانشینان و رهبر پرهیزگاران هستی و من بنده ای از بندگان خدا هستم. علی علیه السلام پرسید: حالت چگونه است؟ جواب داد: یا امیر المومنین! من پادشاه عادل بودم، نسبت به زیردستان مهر و محبت داشتم، راضی نبودم کسی در حکومت من ستم ببیند. ولی در دین مجوسی (آتش پرست) به سر می‌بردم. هنگامی که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به دنیا آمد کاخ من شکافی برداشت. آنگاه به رسالت مبعوث شد من خواستم اسلام را بپذیرم ویل زرق و برق سلطنت مرا از ایمان و اسلام باز داشت و اکنون پشیمانم. ای کاش که من هم ایمان می‌آوردم و اینک از بهشت محروم هستم و در عین حال به خاطر عدالت از آتش دوزخ هم در امانم. وای به حالم! اگر ایمان می‌آوردم من هم با تو بودم. ای امیر المؤمنین و ای بزرگ خاندان پیغمبر! سخنان جمجمه پوسیده انوشیروان به قدری دل سوز بود که همه حاضران تحت تأثیر قرار گرفته با صدای بلند گریستند. [۱] امید است ما نیز پیش از فرا رسیدن مرگ در فکر نجات خویشتن باشیم. 🌸✨ کمیل یکی از یاران مخلص امیر المؤمنین علیه السلام است، می‌گوید: از امیر المؤمنین علیه السلام پرسیدم، انسان گاهی گرفتار گناه می‌شود و به دنبال آن از خدا آمرزش می‌خواهد، حد آمرزش خواستن چیست؟ فرمود: حد آن توبه کردن است. کمیل: همین مقدار؟ امام علیه السلام: نه. کمیل: پس چگونه است؟ امام علیه السلام: هرگاه بنده گناه کرد، با حرکت دادن بگوید استغفر الله. کمیل: منظور از حرکت دادن چیست؟ امام علیه السلام: حرکت دادن دو لب و زبان، به شرط این که دنبال آن حقیقت نیز باشد. کمیل: حقیقت چیست؟ امام علیه السلام: دل او پاک باشد و در باطن تصمیم گیرد به گناهی که از آن استغفار کرده باز نگردد. کمیل: اگر این کارها را انجام دادم از استغفار کنندگان هستم؟ امام علیه السلام: نه! کمیل: چرا؟ امام علیه السلام: برای این که تو هنوز به اصل آن نرسیده ای. کمیل: پس اصل و ریشه استغفار چیست؟ امام علیه السلام: انجام دادن توبه از گناهی که از آن استغفار کردی و ترک گناه. این مرحله، اولین درجه عبادت کنندگان است. به عبارت دیگر، استغفار اسمی است شش معنی دارد؛ ۱. پشیمانی از گذشته. ۲. تصمیم بر باز نگشتن بدان گناه به هیچ وجه. (تصمیم بر این که گناهان گذشته را هیچ وقت تکرار نکنی. ) ۳. پرداخت حق همه انسان‌ها که به او بدهکاری. ۴. ادای حق خداوند در تمام واجبات. ۵. از بین بردن (آب کردن) هرگونه گوشتی که از حرام بر بدنت روییده است، به طوری که پوستت به استخوان بچسبد سپس گوشت تازه میان آنها بروید. ۶. به تنت بچشانی رنج طاعت را، چنانچه به او چشانیده ای لذت گناه را. در این صورت توبه حقیقی تحقق یافته و انسان توبه کنندگان به شمار می‌رود. [۱] ---------- 📚منابع: [۱]: بحار: ج ۴۱، ص ۲۴. [۱]: بحار: ج ۶، ص ۲۷. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 226 جناب 🍂🔹 اشاره ۱۶۵. جناب پدر علیه السلام آوردند یا از رفتند؟ 🌺🌸 جواب پیامبر صلی الله علیه و آله به آن جناب فرمودند: «بگو لا اله الا الله» تا من در نزد خدای متعال شاهد باشم. ناگهان ابوجهل و ابن ابی امیّه گفتند: ای ابوطالب! آیا از ملّت عبدالمطلب برمی گردی؟ دائماً این را می‌گفتند تا جناب ابوطالب گفتند: همانا ابوطالب بر ملّت عبدالمطلب می‌باشد. پس آنها خوشحال شدند و بیرون رفتند. بعد از مدتی حالت مرگ بر ایشان ظاهر شد و عباس برادرشان که بالای سرشان نشسته بود دید لبهای ایشان تکان می‌خورد و می‌گویند: «لا اله الا الله». عباس به پیامبر صلی الله علیه و آله گفت: به خدا قسم، آنچه را که شما به برادرم امر کردید گفت. [۱] از جمله نشانه‌های ایمان ابوطالب گفتگوی حضرت رسول صلی الله علیه و آله با جناب ابوطالب در ابتدای بعثت است، زمانی که آن حضرت از آن جناب یاری می‌طلبند جناب ابوطالب با اشعاری علاقه و ایمان خود را به ایشان اظهار می‌کنند در حالی که وقتی حضرت ابراهیم به نزد عمویشان آزر رفتند و ادعای پیغمبری کردند، او اصلاً به ایشان ایمان نیاورد و گفت: آیا از بتان روی گردان شده ای؟ یا تو را سنگسار می‌کنم یا برای مدت طولانی از من دور باش. از نمونه‌های یاری ایشان هنگامی بود که در شعب محاصره شده بودند. زمانی که اهل مکه و قریش بنی هاشم را محاصره اقتصادی کردند، جناب ابوطالب و سایر بنی هاشم رسول خدا صلی الله علیه و آله را یاری کردند و مدت چهار سال در آن مکان از حضرت نگهداری و محافظت می‌کردند تا جائی که وقتی آن حضرت در اول شب می‌خوابیدند، پس از ساعتی ایشان را بیدارمی کردند و به جای امن تری می‌بردند و فرزند خود علی علیه السلام را در جای ایشان می‌خواباندند تا کسی قصد سوئی به پیامبر صلی الله علیه و آله نداشته باشد. [۲] نقل می‌کنند که روزی جناب ابوطالب دیدند که پیغمبر صلی الله علیه و آله لعابی از دهان خود را به دهان علی علیه السلام وارد کردند. پرسیدند: برادرزاده این چه بود؟ (چرا این طور کردی؟ ) فرمودند: این آب دهان سرشار از ایمان و حکمت بود. جناب ابوطالب به علی علیه السلام فرمودند: «پسرم! پسر عمّت را یاری کن و وزیر او باش. » [۳] نمونه دیگر امر نمودن ایشان به پسرشان جعفر طیّار است، زمانی که رسول خدا صلی الله علیه و آله در مسجد نماز می‌خواندند و علی علیه السلام طرف راست ایشان نماز می‌خواندند، آن جناب به جعفر طیّار که هنوز ایمان نیاورده بود امر کردند: خودت را به پسر عمّت وصل کن و با ایشان نماز بخوان. سپس او رفت و در طرف چپ ایشان مشغول نماز شد. [۱] علی علیه السلام می‌فرمایند: به خدا قسم، پدرم ابوطالب و جدّم عبدالمطلب و هاشم و عبد مناف هرگز به بت سجده نکردند و بت پرستی نکردند. [۲] علی علیه السلام فرمودند: وقتی جناب ابوطالب وفات نمودند و خبر به پیامبر صلی الله علیه و آله رسید، آن حضرت گریه شدیدی نمودند و به من فرمودند: برو او را غسل بده و کفن کن و در قبر بگذار. خدا او را بیامرزد و رحمت کند. [۳] می دانیم در احکام شرعی دین اسلام، کسی را که کافر باشد غسل و کفن نمی کنند و می‌دانیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله این آیه را شنیده اند که: «اِنَّ اللهَ لا یَغفِرُ اَن یُشرِکَ بِهِ و یَغفِرُ ما دُونَ ذلِک»؛ [۴] همانا خدا کسی را که به او شرک آورده نخواهد بخشید و غیر از شرک، گناهان دیگر را می‌بخشد. بدون شک رسول خدا صلی الله علیه و آله به آیات قرآن و احکام شرعی دین تسلط کامل داشتند و اگر جناب ابوطالب ایمان به خدا نداشتند، هیچ گاه چنین سفارشاتی درباره ایشان نمی فرمودند و طلب آمرزش برای ایشان نمی کردند. ---------- 📚منابع: [۱]: - سید محمد رسولی برزنجی، حافظ ابونعیم، بیهقی. [۲]: - بزرگان شیعه و سنی. [۳]: - شیخ سلیمان بلخی حنفی: ینابیع المودة: ۱/۲۲۱: باب ۱۴، از موفق بن احمد خوارزمی از محمد بن کعب. [۱]: - ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه: ۱۳/۲۶۹. [۲]: - اصبغ بن نباته. [۳]: - ابن ابی الحدید: شرح نهج البلاغه: ۱/۲۹، ابن جوزی: تذکرة: ۱۸، محمد بن سعد: طبقات. [۴]: - نساء: ۴۸ و ۱۱۶. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی:پنجشنبه- ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ میلادی: Tuesday - 10 February 2022 قمری:الخميس ، 8 رجب 1443 🌹 متعلق است به: 🔸حضرت حسن بن علي العسكري علیه السلام 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : 🌸02 روز تا ولادت امام محمد تقی علیه‌السلام (جواد الائمه) (۱۹۵ه‍ ق) 🌺05 روز تا ولادت امیرالمومنین علی علیه السلام (۲۳سال قبل از هجرت) آغاز ایام البیض (روز اعتکاف) ▪️07 روز تا ارتحال حضرت زینب سلام الله علیها (۶۲ ه‍ ق) تغییر قبله مسلمین از بیت المقدس به مکه معظمه(۲ه‍ ق) ◾️10 روز تا وفات ابراهیم فرزند پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله (۱۰ه‍ ق) ✨🍂16 روز تا فتح توسط امیرالمومنین علی علیه السلام (۷ ه‍ ق ) ◾️17 روز تا شهادت حضرت امام موسی کاظم علیه السلام (۱۸۳ ه‍ ق) ◾️18 روز تا وفات حضرت ابوطالب عموی پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله ) و پدر امیرالمومنین علی علیه السلام (۳ سال قبل از هجرت) 🌸19 روز تا مبعث حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله (۱۳ سال قبل از هجرت) 🌺24 روز تا ولادت حضرت امام حسین علیه‌السلام (۴ه‍ ق) 🌸25 روز تا ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه‌السلام (۲۶ ه‍ ق ) 🌺26 روز تا ولادت امام زین العابدین علیه السلام (۳۸ ه‍ ق ) 🌸32 روز تا ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام ( ۳۳ه‍ ق) 🌺36 روز تا ولادت حضرت قائم عجل الله تعالی فرجه (۲۵۵ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌷بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌷 💠🔹 🔹💠 🔸🔹 🔹🔸 🔆 إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ در شأن حضرت عليه السّلام شده است 🔆 . (۲) [📚فخر رازى در تفسير كبير] در ذيل تفسير آيه شريفه إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ (سوره مائده/ آيه ۵۵) ؛ منحصرا سرپرست و ولى شما، خداست و رسول خدا و آنان كه ايمان آورده اند؛ همانها كه نماز را بر پا مى دارند و در حال ركوع، زكات مى دهند. گفته است: از «ابوذر غفارى» (رحمة الله عليه) روايت است كه گفت: در يكى از روزها، نماز ظهر را با رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله مى گزاردم بينوائى وارد مسجد شد و از مردم تقاضائى كرد. كسى به تقاضاى او ترتيب اثرى نداد، آن مرد بينوا دست به سوى آسمان بالا برد و گفت: پروردگارا! گواه باش كه در مسجد رسول تو تقاضائى كردم و كسى تقاضاى مرا بر نياورد و كمكى به من نكرد. در آن هنگام حضرت على عليه السّلام در حال ركوع بود، با دست راست كه در آن انگشترى بود به فقير اشاره كرد كه در انگشت مباركش انگشترى است. بينوا نزديك آمد و در برابر چشم رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله انگشترى را از انگشت آن حضرت بيرون آورد. رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله كه اين جريان را مشاهده فرمود، به عرض رسانيد: بار خدايا! برادرم موسى عليه السلام از تو در خواست نمود كه «پروردگارا! سينه‌ام را گشاده كن و كارم را برايم آسان گردان و گره از زبانم بگشاى تا سخنان مرا بفهمند؛ و وزيرى از خاندانم براى من قرار ده؛ برادرم هارون را، تا با او پشتم استوار گردد و در كارم- او را- شريك ساز» (سوره طه/ آيه ۲۵- ۲۳) تو در پاسخ او در قرآن كريم فرمودى: به زودى بازوى تو را به كمك برادرت استوار خواهم ساخت و برايتان تسلط و قدرتى قرار مى دهيم كه دشمنان به شما نرسند. اينك، من محمد، فرستاده و برگزيده توام. خدايا! سينه‌ام را گشايش ده و كار مرا آسان گردان و على عليه السّلام كه از خاندان من است، به وزارت من برگزين و او را پشتيبان من قرار ده. «ابوذر» گويد: به خدا سوگند! هنوز سخن و تقاضاى رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله به پايان نرسيده بود، «جبريل» نازل شد و خطاب به رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله، گفت: اى محمد! بخوان كه: إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ... ~~~~~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫