eitaa logo
نشر فضایل امیرالمؤمنین علی علیه السلام
447 دنبال‌کننده
131 عکس
97 ویدیو
2 فایل
کانال دوم ما ✳️اَحاديث ناب۱۴معصوم✳️ @Ahaadith_Ahlebait قال الامام صادق علیه السلام: کسی که احادیث ما را در دل شیعیان ما جای می دهد از هزار عابد برترست. 📚اصول کافی جلد۱صفحه۳۳ #کپی با ذکر #صلوات 💫 @ya_amiralmomenin110 💫 خادم کانال @Amirovisi
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 به حكم واجب 🌸🔹🔹 يكي از تعاليم قرآن اين است كه، در مواردي كه جان و عِرض و مال يك فرد مسلمان در اثر اظهار عقيده به خطر خواهد افتاد مي‌تواند عقيده خود را كتمان كند. در اصطلاح شرعي به اين امر «تقيه» گفته مي‌شود. جواز تقيه، نه تنها مدرك شرعي دارد، بلكه عقل و خرد نيز بر درستي و لزوم آن در شرايط خاص گواهي مي‌دهد. چه، از يك طرف حفظ جان و مال و آبرو لازم است، و از طرف ديگر عمل بر وفق عقيده يك وظيفه ديني است. امّا در مواردي كه اظهار عقيده جان و مال و آبروي شخص را به خطر مي‌افكند و اين دو وظيفه عملا با هم تزاحم و اصطكاك مي‌يابند، طبعاً حكم خرد آن است كه انسان وظيفه و تكليف مهمتر را بر ديگري مقدم بدارد. در حقيقت، تقيه سلاح ضعفا در مقابل اشخاص قدرتمند و بي رحم است، و پيداست كه اگر تهديدي در كار نباشد، انسان نه عقيده خويش را كتمان مي‌كند و نه برخلاف اعتقاد خود عمل مي‌نمايد. قرآن در مورد عمار ياسر (و كساني كه اصولا در چنگ كافران گرفتار شده و به رغم ايمان استوار قلبي خويش، صورتاً براي تخلص آنان لفظ كفر را بر زبان جاري مي‌كنند) چنين مي‌فرمايد: (مَنْ كَفَرَ بِاللهِ مِنْ بَعْدِ إيمانِهِ إِلاّ مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنُّ بِاْلإيمانِ) (نحل: ۱۰۶): كسي كه پس از ايمان به خدا كفر ورزد (به سزاي عمل خود مي‌رسد) مگر كسي كه از روي ناچاري و اجبار اظهار كفر كند، ولي قلبش به ايمان، قرص و محكم باشد. در آيه ديگر مي‌فرمايد: (لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللهِ في شَيْء إِلاّ أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللهُ نَفْسَهُ وَ إِلَي اللهِ الْمَصيرُ) (آل عمران: ۲۸): روا نيست مؤمنان كافران را به جاي مؤمنان وليّ خود گيرند، و هركس چنين كند پيوند خويش را با خداوند گسسته است؛ مگر اينكه خود را (براي ايمني از شر آنها) در حصن و حفاظِ تظاهر به قبول ولايتشان قرار دهيد. خداوند شما را از مخالفت با خويش بر حذر مي‌دارد و بازگشت همگان به سوي خدا است. مفسران قرآن در شرح اين دو آيه، همگي اصل تقيه را اصلي مشروع دانسته اند. [۱] . اصولا هركس مطالعه مختصري در تفسير قرآن و فقه اسلامي داشته باشد مي‌داند كه اصل تقيه از اصول اسلامي است و نمي توان آيات ياد شده در فوق و نيز عمل مؤمن آل فرعون و كتمان ايمان خويش و اظهار خلاف آن را (غافر: ۲۸) ناديده گرفت. و تقيه را به طور كلي منكر شد. ضمناً در خور ذكر است كه هرچند آيات تقيه در مورد تقيه از كافران وارد شده، ولي ملاك آن، كه همان حفظ جان و عرض و مال مسلمين در شرايط خاص و ناگوار است، اختصاص به كافران ندارد، و اگر اظهار عقيده و يا عمل شخص بر وفق آن، نزديك فرد مسلمان نيز موجب خوف شخص بر جان و مال و عرض خويش باشد، تقيه در اين مورد حكم تقيه از كافر را خواهد داشت. اين سخني است كه ديگران نيز به آن تصريح كرده اند. رازي مي‌گويد: مذهب شافعي اين است كه هرگاه وضع مسلمانان در ميان خود همان حالتي را به خود گرفت كه مسلمانان در ميان كفّار (حربي) دارند، تقيه براي حفظ جان جايز است. همچنين تقيه منحصر به ضرر جاني نبوده و حتي ضرر مالي نيز مجوّز تقيه است؛ زيرا احترام مال مسلمان هم مانند احترام خون مسلمان است، و اگر كسي در راه آن كشته شود، شهيد مي‌باشد. [۱] ...... ---------- 📚منابع: [۱]: تفسير طبري: ۳: ۱۵۳؛ تفسير رازي: ۸: ۱۱۳؛ تفسير نسفي، در حاشيه تفسير خازن: ۱: ۲۷۱؛ روح المعاني: ۳: ۱۲۱؛ مجمع البيان: ۳:... و ۱: ۴۳۰. [۱]: تفسير رازي: ۸: ۱۳. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: چهار شنبه - ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ میلادی: Sunday - 11 May 2022 قمری: الأربعاء، 9 شوال 1443 🌹 متعلق است به: 🔸امام موسي بن جعفر حضرت كاظم عليه السّلام 🔸السلطان ابالحسن حضرت علي بن موسي الرضا عليهما السّلام 🔸جواد الائمه حضرت محمد بن علي التقي عليهما السّلام 🔸امام هادي حضرت علي بن محمد النقي عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️05 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹08 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ◾️16 روز تا شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ( ۱۴۸ ه‍ ق) 🌺21 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت 🌸31 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔹🌸 توضیح سوم: شدن بن عباده 🌺🍃 انصاری که برای اعلاء کلمه اسلام آن همه زحمات طاقت فرسایی را متحمل شده بودند، وقتی که در روز غصب خلافت مشاهده کردند که چند نفر از مهاجرین [۱] معلوم الحال برای اعمال غرضهای باطله و برای به دست آوردن سلطنت نامشروع می‌خواهند لباس شریف خلافت را که خیاط ازل به قد رعنای امیرالمؤمنین « علیه السلام » دوخته بود، به در آورده و بر تن نامبارک و ناموزون این و آن بکنند، ناچار برای جلوگیری از این جنایت نابخشودنی سعد بن عباده رئیس خزرج (قسمتی است از انصار) را در عین این که مریض بود به سقیفه آورده و صحبت منا امیر و منکم امیر (حالا که بناست کسی که خدا و رسول (صلی الله علیه و آله) « او را خلیفه کرده اند کنار برود، باید امیری از ما (انصار) و امیری از شما (مهاجرین) باشد) را به جلو کشیدند، بشر بن سعد رئیس اوس (قسمت دیگری از انصار) چون دید که نزدیک است انصار دست بیعت به دست رقیب او (سعد بن عباده) بگذارند برای جلوگیری از این امر وقتی که شنید، عمر بن خطاب و ابو عبیده جراح به ابی بکر گفتند: دست خود را دراز کن تا با تو بیعت کنیم، گفت من هم سوم شما، سپس بشر مثل عمر و ابی عبیده به ابی بکر بیعت کرد، و قبیله اوس به پیروی رئیس خود، همگی با ابی بکر بیعت کردند، در این گیرودار سعدبن عباده زیر پای مردم مانده، دستور داد تا او را به منزل خویش ببرند. پس از آن که از اکثریت مردم، خواه ناخواه بیعت گرفتند به سعد بن عباده هم فشار آوردند؛ ولی سعد استقامت و مردانگی به خرج داده و زیر بار بیعت ننگین ابی بکر نرفت، خلیفه اول صلاح خود را در این دید که او را مجبور نکند، وقتی که نوبت خلافت به عمر رسید روزی در بازار سعد را دیده و او را بین بیعت کردن و از مدینه بیرون رفتن مخیر کرد، سعد بیچاره از ترس خلیفه زادگاه خویش را ترک گفته و در حوران شام جایگزین شد شبی از شب‌ها به دستور خلیفه وقت، ناگهان دو تا تیر به سعد اصابت کرده و او را از پا درآورد، سیاست روز تقاضا کرد که این جنایت ناجوانمردانه را به گردن جن گذاشته و بگویند سعد را جن‌ها کشتند، معاویه در نامه ای که به قیس می‌نویسد به این جریان اشاره کرده و می‌خواهد بگوید که از آن جن‌ها که خلیفه ثانی داشت و پدر تو را کشتند، من هم دارم. در جایی دیده‌ام اسم این دو جن خلیفه، یکی خالد بن ولید پسر دایی اش که، در زمان بچه گی در کشتی گرفتن خطر سنگینی به پای او زده، و روی این عداوت خلیفه چند دفعه در زمان ابی بکر او را می‌خواست گیربدهد، از جمله در جریان قتل مالک بن نویره رضوان الله علیه بوده که، خالد با دادن اولین رشوه در اسلام (دو دینار به دربان ابی بکر که بتواند قبل از آمدن عمر، نیمه شب به ابی بکر برسد) و شاید هم به لباس جن افتادنش در اینجا برای ترمیم قلب خشن خلیفه، و یا برای اخذ ثروت زیادی بود، و دیگری نامش مغیرة بن شعبه ارباب ابولؤلؤ بود، و شعری هم که این دو جنّ انسان نما، به زبان جن‌های رسمی بستند، این شعر است: قد قتلنا سید الخزرج سعد بن عبادة و رمیناه بسهم فلم نخط فواده ---------- [۱]: . در اصطلاح مهاجر به کسی می‌گویند که از مکه پس از هجرت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) به مدینه رفته باشد و انصار اهل مدینه راگویند که به آن حضرت کمک کردند. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 به حكم واجب 🌸🔹🔹 به عقيده شيعه، تقيه در شرايطي واجب، ولي در برخي شرايط نيز حرام است، و انسان در آن شرايط نبايد به بهانه اينكه جان و مال وي به خطر مي‌افتد تقيه كند. گروهي تصور مي‌كنند كه شيعه مطلقاً تقيه را واجب مي‌داند، در حالي كه اين تصور غلط بوده و روش پيشوايان شيعه هرگز چنين نبوده است. زيرا آنان با در نظر گرفتن شرايط و رعايت مصالح و مفاسد، در هر زماني راهي خاص و مناسب را انتخاب مي‌كردند و لذا مي‌بينيم كه گاه تقيه نكرده و جان و مال خود را در راه اظهار عقيده فدا مي‌كردند. اصولا پيشوايان معصوم شيعه غالباً به وسيله شمشير يا زهر جفاي دشمنان به شهادت رسيده اند، در حالي كه يقيناً اگر آنان به حاكمان عصر خويش چهره خوش نشان مي‌دادند، قدرتمندان حاكم چه بسا بزرگترين و عالي ترين مقامات را نيز در اختيار آنان مي‌نهادند؛ ولي آنها خوب مي‌دانستند كه تقيه في المثل در برابر يزيد مايه نابودي دين و محو مذهب است. در شرايط كنوني نيز براي رهبران ديني مسلمين دو نوع تكليف وجود دارد: در شرايطي راه تقيه را در پيش گيرند؛ و در شرايط ديگر، كه اساس دين در خطر است، جان به كف گرفته به استقبال مرگ روند. در پايان يادآور مي‌شويم كه در تعليم و تبيين معارف و احكام ديني، تقيه موردي نخواهد داشت، كه مثلا دانشمندي كتابي را بر اساس تقيه بنويسد و عقايد انحرافي و خلاف را، به عنوان عقايد شيعه، در جامعه منتشر سازد! به همين جهت است كه مي‌بينيم در طول تاريخ شيعه، هيچ گاه كتابي در زمينه عقايد و احكام بر اساس تقيه نوشته نشده است، بلكه علماي شيعه در سخت ترين شرايط نيز عقيده خويش را اظهار داشته اند. البته ممكن است در ميان آنان پيرامون اصل يا مسأله اي خاص اختلاف نظر وجود داشته باشد، ولي هرگز در طول تاريخ يك بار هم اتفاق نيفتاده كه دانشمندان شيعه رساله يا كتابي را به بهانه تقيه بر خلاف آرا و عقايد مسلّم اين مذهب بنويسند. در اينجا، به كساني كه فهم و هضم تقيه براي آنان سنگين بوده و تحت تأثير تبليغات سوء دشمنان شيعه قرار دارند، اكيداً توصيه مي‌كنيم كه يك دوره تاريخ شيعه را در عهد امويان و عباسيان، و حتي عثمانيها در تركيه و شامات، مطالعه كنند تا بدانند كه اين گروه براي دفاع از عقيده و پيروي از اهل بيت (عليهم السلام) چه بهاي گزافي را پرداخته اند، چه قربانيهايي داده، و چه مصايب تلخي را تحمل كرده اند، تا آنجا كه حتي از خانه و كاشانه خود به كوهها پناه برده اند. شيعيان، با وجود رعايت تقيه، چنين وضعي داشتند، حال اگر اين اصل را رعايت نمي كردند چه وضعي پيش مي‌آمد؟! و براستي آيا در آن صورت اثري از تشيع در جهان باقي مي‌ماند؟! اصولا بايد توجه داشت كه، اگر نكوهشي در تقيّه هست در اصل متوجه مسبّبان آن است. كساني مستوجب نكوهشند كه به جاي اجراي عدل و رأفت اسلامي، سخت ترين و كشنده ترين اختناقهاي سياسي و مذهبي را بر پيروان عترت نبوي (عليهم السلام) تحميل مي‌كردند و در حال حاضر هم مي‌كنند نه كساني كه از روي ناچاري براي حفظ جان و مال و ناموس خويش به تقيه پناه مي‌بردند! و شگفت اينجاست كه برخي كسان، به جاي نكوهش مسبّبان تقيه يعني ظالمان، تقيه كنندگان، يعني مظلومان را نكوهش كرده و متهم به نفاق مي‌كنند! حال آنكه فاصله «نفاق» با «تقيه» از زمين تا آسمان است: منافق، كفر را در دل خويش پنهان كرده و در ظاهر ابراز ايمان مي‌كند، در حالي كه مسلمان در حال تقيه، قلبي لبريز از ايمان دارد و صرفاً به علت ترس از آزار طاقت فرساي ظالمان، اظهار خلاف مي‌نمايد. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: پنجشنبه - ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ میلادی: Sunday - 12 May 2022 قمری: الخميس، 10 شوال 1443 🌹 متعلق است به: 🔸حضرت حسن بن علي العسكري علیه السلام 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️04 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹07 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ◾️15 روز تا شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ( ۱۴۸ ه‍ ق) 🌺20 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت 🌸30 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹  ): ای از دریای اهل علیهم السلام ✨🍂 اى از مناقب پيغمبران گذشته، ائمّه طاهرين، سرور ، برادر و فرستاده عالم، تمام ، حضرت بن ابى طالب صلوات اللَّه عليه وآله الطيّبين ✨✨ به خاطر اينكه ما نشانه هاى خدا و راهنمايان و حجّت‌ها و جانشينان و امينان و پيشوايان از طرف او هستيم، ما چهره زيباى خدا و چشم بيناى او و زبان گوياى او هستيم، به سبب ما خداوند بندگانش را عذاب مى كند و به سبب ما پاداش مى دهد، و ما را از ميان خلق خود برگزيده و اختيار كرده و طاهر گردانيده است و اگر كسى چون و چرا كند و اعتراض به گزينش پروردگار نمايد به خداوند كافر گشته و مشرك گرديده است، زيرا «لايُسْئَل عَمّا يَفْعَل وَهُمْ يُسْئَلون» [۱] . «از آنچه خدا انجام مى دهد سئوال نمى شود، او مورد بازجوئى قرار نمى گيرد بلكه بندگان هستند كه بازخواست مى شوند». سپس فرمود: اى سلمان و اى جندب ؛ عرض كردند: بلى اى امير مؤمنان ؛ درود و رحمت خداوند بر شما باد، فرمود: كسى كه به آنچه گفتم ايمان آورد و آنچه را بيان كردم و تفسير نمودم و شرح دادم و روشن ساختم، و با دليل اثبات كردم تصديق كند او مؤمن امتحان شده است كه خداوند قلب او را براى ايمان آزمايش نموده و سينه اش را براى اسلام باز كرده و گشايش بخشيده و او عارف آگاه است كه به حدّ بلوغ و كمال و نهايت معرفت رسيده است و كسى كه در آنچه گفتم شكّ كند و يا آگاهانه مخالفت كند، و انكار كند و يا توقّف كند و سرگردان و مضطرب باشد او تقصير كرده و دشمنى نموده است. سپس فرمود: اى سلمان و اى جندب ؛ عرض كردند: بلى اى امير مؤمنان ؛ درود و رحمت خداوند بر شما باد، فرمود: أنا اُحيي واُميت بإذن ربّي، وأنا اُنبّئكم بما تأكلون وما تدّخرون في بيوتكم بإذن ربّي وأنا عالم بضمائر قلوبكم والأئمّة من أولادي يعلمون ويفعلون هذا إذا أحبّوا وأرادوا، لأنّا كلّنا واحد. من به اذن پروردگارم مى ميرانم و زنده مى كنم، و به اذن او به آنچه مى خوريد و آنچه در خانه هايتان اندوخته مى كنيد خبر مى دهم، و آنچه را در دلهايتان پنهان كنيد مي‌دانم، و امامان ديگر از فرزندان من اينها را مى دانند، و هر گاه دوست داشته باشند و بخواهند چنين كارى مى كنند ؛ زيرا ما همگى يك حقيقت هستيم. اوّل ما محمّد است، وسط ما محمّد است و همه ما محمّد هستيم، پس بين ما فرق نگذاريد، ما هرگاه بخواهيم خدا مى خواهد و هر زمان نپسنديم خدا نمى پسندد. الويل كلّ الويل لمن أنكر فضلنا وخصوصيّتنا وما أعطانا اللَّه ربّنا لأنّ من أنكر شيئاً ممّا أعطانا اللَّه فقد أنكرقدرة اللَّه عزّوجلّ ومشيّته فينا. بدبختى و تمام بدبختى نصيب كسى مى شود كه فضائل ما و خصائص ما و آنچه را كه خدا به ما عنايت كرده انكار كند ؛ زيراكسى كه چنين كند در حقيقت قدرت خداوند و خواست و مشيّت پروردگار را درباره ما نپذيرفته و انكار كرده است. اى سلمان و اى جندب ؛ خداوند به ما برتر و والاتر و بزرگتر از همه اينها عطا كرده است. عرض كرديم: اى امير مؤمنان ؛ آن چيست كه بزرگتر از همه اينها است؟ فرمود: پروردگار ما به ما اسم اعظم عطا كرده و بخشيده است كه با آن آسمانها و زمين و بهشت و جهنّم را مى شكافيم و در مى نورديم، به آسمان بالا مى رويم، و به زمين فرود مى آئيم، به مغرب مى رويم، به مشرق مى رويم، به عرش الهى قدم گذاشته و در پيشگاه الهى بر آن مى نشينيم، و هر چيزى حتّى آسمان ها، زمين، خورشيد، ماه، ستارگان، كوه ها، درختان، جنبندگان، درياها، بهشت و جهنّم از ما اطاعت مى كنند، تمام اينها را خداوند به اسم اعظمى كه به ما آموخت و به ما اختصاص داد عطا كرده است، و با تمام اين اوصاف ما مى خوريم و مى آشاميم و در ميان بازارها راه مى رويم، و اين امور را به امر پروردگارمان انجام مى دهيم، وما بندگان باكرامت خداونديم كه او را به گفتار سبقت نمى گيريم و به امر و فرمان او عمل مى كنيم، ما را معصوم و پاك قرار داد و بر بسيارى از بندگان مؤمنش برترى بخشيد. و ما مى گوئيم: «الحمدللَّه الّذي هدانا لهذا وما كنّا لنهتدي لولا أن هدانا اللَّه» [۱] «حمد و سپاس مخوص خداوندى است كه ما را هدايت نمود و اگر هدايت و لطف الهى نبود به آن راه نمى يافتيم»، و «حقّت كلمة العذاب على الكافرين» [۲] «وكافرين سزاوار عذاب شدند و وعده عذاب درباره آنها حتمى است»، و آنها كسانى هستند كه آنچه خداوند به ما بخشش و احسان نموده قبول ندارند و انكار مى كنند.... ---------- 📚منابع: [۱]: سوره انبياء، آيه ۲۳. [۱]: سوره اعراف، آيه ۴۳. [۲]: سوره زمر، آيه ۷۱. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: جمعه - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ میلادی: Sunday - 13 May 2022 قمری: الجمعة، 11 شوال 1443 🌹 متعلق است به : 🔸صاحب العصر و الزمان حضرت حجة بن الحسن العسكري عليهما السّلام 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️03 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹06 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ◾️14 روز تا شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ( ۱۴۸ ه‍ ق) 🌺19 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت 🌸29 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹   🔹🔸🔸 نفش در دوران 🍃🌸   ، و سلمی 🌸🍃🌸 در حوادث مربوط به ظهور حضرت، از قیام و خروج سه شخصیت مثبت و منفی نام برده شده است، این سه نفر عبارتند از: حسنی، شیصبانی و عوف سلمی. تعدادی از روایات سخن از شخصی به نام حسنی به میان آورده اند که بیانگر ایجاد نهضتی توسط او و سپس کشته شدن نامبرده است. اما این روایات تصریح نکرده اند که او در کشور عراق ظهور خواهد کرد و از وی به شکلهای مختلف یاد نموده اند از جمله با نام حسنی مدینه، حسنی مکه، حسنی عراق یا حسینی خراسانی که در منابع اهل سنت با نام " حسنی خراسانی " مطرح شده و او را بعنوان کسی که در سال ظهور با سپاهانش وارد عراق میگردد، معرفی نموده اند. بنابراین احتمال دارد منظور روایات از جنبش حسنی در عراق همین حسنی باشد و احتمال دارد که حسنی دیگری قبل از او وجود داشته باشد. اما درباره شیصبانی روایتی در کتاب غیبت نعمانی از جابر بن یزید جعفی نقل شده که گفت: از امام باقر علیه السلام در مورد سفیانی سؤال کردم حضرت فرمود: " سفیانی را نخواهید دید مگر آنکه شیصبانی در سرزمین کوفان (عراق) مانند آبی که از زمین بجوشد ناگهان ظاهر شود، او نمایندگان شما را به قتل رساند. بعد از آن ماجرا در انتظار سفیانی و خروج قائم باشید. " [۱] این روایت دارای چند نکته درباره شخصیت شیصبانی است از جمله: الف: امام او را به شیصبانی توصیف کرده است در حالی که شیصبان صفتی است که امامان ما علیهم السلام از آن برای معرفی طاغوتها و اشرار استفاده میکنند. در شرح قاموس آمده است که شیصبان در اصل نام ابلیس است. ب: او قبل از سفیانی خروج میکند و بین او و سفیانی فاصله چندانی نخواهد بود و یا بلافاصله بعد از او سفیانی خروج خواهد کرد. امام فرمود: " بعد از او منتظر سفیانی باشید ". ج: محل خروج او عراق است که به آن سرزمین کوفان نیز گفته میشود و یا خود شهر کوفه است و این خروج، در قالب انقلاب یا حکومت به شکل ناگهانی و غیر منتظره است " مانند آب که از زمین میجوشد " او انسانی است طغیانگر و خونریز که مؤمنان را به قتل میرساند و ظاهرا معنای جمله " نمایندگان شما را میکشد " در کلام امام این است که مؤمنین عالی رتبه ای را که معمولا پیشاپیش و در صدر هیئت نمایندگی حضور دارند به شهادت میرساند. زیرا وقتی گفته میشود " نمایندگان قبیله یا نمایندگان شهر " به معنای صاحبان جاه و مقام و شخصیتهای آنان است. البته از دیدگاه برخی، چنین ویژگی‌هایی ممکن است بر صدام حاکم سابق عراق منطبق باشد. چون همه این صفات در او وجود دارد بنابراین اگر سفیانی بعد از او در شام خروج نماید میتوان ادعا کرد که صدام همان شیصبانی عراق است که در روایت وارد شده است. ........ * * ---------- [۱]: 📚۱. بحار: ۵۲ / ۲۵۰ به نقل از غیبت نعمانی. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ~~~~⚜🔸💠🔸⚜~~~~~~~~ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: شنبه - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ میلادی: Sunday - 14 May 2022 قمری: السبت، 12 شوال 1443 🌹 متعلق است به : 🔸پبامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️02 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹05 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ◾️13 روز تا شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ( ۱۴۸ ه‍ ق) 🌺18 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت 🌸28 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 🔶🔸🌺 پیش از 🌺🔹 اسحاق می‌گوید: در محضر امام صادق علیه السلام بودم و معلی بن خنیس نیز در خدمت امام علیه السلام حضور داشت. در این وقت مردی از اهل خراسان وارد شد، گفت: پسر پیغمبر خدا! پولم کم شده و توان برگشت به خانه‌ام را ندارم مگر اینکه شما مرا یاری نمایید. امام صادق علیه السلام به چپ و راست نگاه کرد و فرمود: آیا می‌شنوید برادر دینی تان چه می‌گوید؟ نیکی آن است که پیش از سؤال کسی انجام داده شود، بخشش بعد از سؤال پاداش آبروریزی او است... پیغمبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: سوگند به آن خدایی که دانه را می‌شکافد و انسان‌ها را می‌آفریند، مرا حقیقتا پیامبر قرار داده است. آن مقدار که سائل از سؤال کردن، رنج می‌برد بیشتر از آنست که تو به او احسان می‌کنی. سپس پنج هزار درهم جمع کردند و به او دادند. [۱] بار بر دوش 🌸🔸 حارث پسر مغیره گوید: شبی در یکی از راه‌های مدینه امام صادق علیه السلام با من برخورد کرد و فرمود: ای حارث! گفتم: بلی! فرمود: - گناهان سفیهان شما بار آگاهان شما خواهد شد و علما شما حامل بار نابخردان شما خواهند بود. آنگاه رد شد و رفت. حارث می‌گوید: پس از مدتی محضر امام صادق علیه السلام رسیدم و اجازه خواسته و گفتم: - فدایت شوم! چرا فرمودی بار گناهان نابخردان شما را، علما شما حمل خواهند کرد، از این فرمایش شما مطلب مهمی به نظرم می‌رسد و سخت نگران شدم. فرمود: - آری! مطلب همان است که گفتم، گناهان نابخردان شما بار علما شما خواهد شد. علتش این است چرا هنگامی که یکی از شما کار ناپسندی را مرتکب می‌شود که باعث اذیت ما شده و بر ما عیب و ایراد می‌کنند، او را نصیحت نکرده و با سخنان زیبا، پند و اندرز نداده و از خواب غفلت بیدارش نمی کنید؟ گفتم: - اگر او را نصیحت کنیم نمی پذیرد و از ما اطاعت نمی کند. فرمود: - اگر چنین است با او قهر کنید و هرگز با این گونه آدم همنشین و دوست و رفیق نباشید. [۱] با 🌺🔹 شخصی می‌گوید: محضر امام صادق علیه السلام رسیدم عرض کردم: - همسایه ای دارم مرا اذیت می‌کند. فرمود: - تو با او خوش رفتار باش! گفتم: - خداوند او را نیامرزد. حضرت از من روی گردانید. آن مرد می‌گوید: من نخواستم با آن حال از امام علیه السلام جدا شوم. برای اینکه توجه حضرت را جلب کنم عرض کردم: همسایه‌ام با من چنین و چنان می‌کند و مرا آزار می‌دهد. فرمود: - تو فکر می‌کنی اگر آشکارا با او دشمنی کنی (تو هم به او آزار و اذیت کنی) می‌توانی از او انتقام بگیری؟ عرض کردم: - بلی! می‌توانم. فرمود: - همسایه تو آدم حسودی است. او از کسانی که به خاطر نعمت‌هایی که خداوند به آنان داده است، به مردم حسد می‌ورزد. چنین آدمی اگر نعمتی را برای کسی دید، از ناراحتی و آتش درونی که از حسد شعله ور است، چنانچه خانواده داشته باشد با آنان درگیر شده، اذیت و آزارشان می‌کند و اگر خانواده نداشته باشد به نوکر و خدمتکارش دعوا می‌کند و اگر خدمتکار نداشته باشد، شبها را به خواب نمی رود و روزها را با خشم و غضب سپری می‌کند. [۱] بنابراین، با چنین آدمی رو در روئی صلاح نیست باید کج دار و مریض رفتار کرد، چون آدم مریضی است. ---------- 📚منابع: [۱]: بحار: ۹۶، ص ۱۴۷ [۱]: بحار: ج ۲، ص ۲۲۱. [۱]: بحار: ج ۷۴، ص ۱۵۲. ❌کپی فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110💫
🌹بِسْم اللهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیم🌹 ✨🍂🍂 به اهل و آنان 🌺🍃🔹 مهرورزيدن و دوست داشتن پيامبر و خاندانش يكي از اصول اسلام است كه قرآن و سنت بر آن تأكيد دارند. قرآن كريم در اين باره مي‌فرمايد: (قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهاد في سَبيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتّي يَأْتِيَ اللهُ بِأَمْرِهِ وَ اللهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقينَ) (توبه: ۲۴): بگو اگر پدران و فرزندان و برادران و همسران و بستگان شما و اموالي كه بدست آورده ايد و تجارتي كه از كساد آن بيم داريد و مسكن‌هاي مورد پسند شما، در نظرتان از خداوند و پيامبرش و جهاد در راهش محبوب تر است، در انتظار اين باشيد كه خداوند عذابش را بر شما نازل كند، و خداوند جمعيت نافرمانبردار را هدايت نمي كند. و در آيه ديگر مي‌فرمايد: (الَّذينَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذي أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ) (اعراف: ۱۵۷): كساني كه به او ايمان آورده اند و او را تكريم كرده و كمك نموده اند و از نوري كه بر وي فرود آمده پيروي كرده اند، رستگارانند. خدا در اين آيه براي رستگاران چهار ويژگي مي‌شمارد: ۱ ايمان به پيامبر: (آمَنُوابه). ۲ تعزيز و تكريم او: (عَزَّروهُ). ۳ ياري كردن او: (نَصَرُوهُ). ۴ پيروي از نوري (قرآن) كه نازل شده است (وَاتَّبَعُوا النُّورَ الّذي أُنْزلَ مَعَهُ) با توجه به اينكه ياري كردن پيامبر در ويژگي سوم آمده است، قطعاً مراد از (عَزَّروهُ) در ويژگي دوم همان تكريم و تعظيم پيامبر است، و مسلماً، تكريم پيامبر مخصوص دوران حيات او نيست، همچنانكه ايمان به وي كه در آيه وارد شده، چنين محدوديتي ندارد. درباره محبت به خاندان رسالت كافي است كه قرآن آن را به صورت پاداش رسالت ذكر كرده و مي‌فرمايد: (قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبي) (شوري: ۲۳): بگو من براي اداي رسالت خداا از شما پاداشي نمي طلبم، جز محبت ورزيدن به بستگان و نزديكانم. محبت و تكريم نسبت به پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) نه تنها در قرآن آمده، بلكه در احاديث اسلامي نيز بر آن تأكيد شده است، كه دو نمونه آن را يادآور مي‌شويم: ۱ رسول اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: «لا يُؤمِنُ أَحدُكُمْ حَتّي أَكُونَ عنده أَحبَّ مِنْ وُلْدِهِ وَالنّاسِ أَجْمَعين». [۱]: هرگز يك نفر از شما مؤمن واقعي نخواهد بود، مگر اينكه من براي او از فرزندانش و همه مردم محبوبتر باشم. ۲ در حديث ديگر مي‌فرمايد: ثَلاث من كُنّ فيه ذاقَ طعمَ الايمان: من كان لا شيء أحبُّ إليه من اللهِ وَ رَسُولِهِ، وَ مَنْ كان لَئِنْ يُحرق بالنّار أحبَّ اليه مِنْ أَنْ يرتدّ عن دينه، و مَنْ كانَ يُحبُّ للهِ وَ يبغضُ لله» [۲]: سه چيز است كه هركس داراي آن باشد، مزه ايمان را چشيده است: ۱ آن كس كه چيزي براي او از خدا و رسولش محبوب تر نباشد. ۲ آن كس كه سوخته شدن در آتش براي او محبوبتر از خروج از دين باشد. ۳ آن كس كه دوستي و دشمني او براي خدا باشد. محبت خاندان پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) نيز در احاديث اسلامي مورد تأكيد واقع شده است كه برخي را يادآور مي‌شويم: ۱ پيامبر گرامي (صلي الله عليه وآله وسلم) فرمود: «لايؤمن عبد حتّي أكون أحبَّ إليه مُنْ نفسِه و تكونَ عترتي أحبَّ إليه من عترته، و يكون أهلي أحبَّ إليه من أهله» [۱]: مؤمن به شمار نمي آيد بنده اي مگر اينكه مرا بيش از خود دوست بدارد، و فرزندان مرا بيش از فرزندانش، و خاندان مرا فزون از خاندان خود، دوست بدارد. ۲ در حديث ديگر درباره عترت خود مي‌فرمايد: «مَنْ أحبّهم أحبّه الله و من أبغضهم أبغضه الله» [۲]: هركس آنها را دوست بدارد، خدا را دوست داشته و هركس آنها را دشمن بدارد، خدا را دشمن داشته است. تا اين جا با دلايل وجوب مهر ورزيدن به پيامبر و عترتش و تكريم آنان آشنا شديم، اكنون سؤال مي‌شود:...... ---------- 📚منابع: [۱]: كنزالعمال: ج ۱، ص ۷۰ و ۷۲ و جامع الاصول: ج۱، ص ۲۳۸. [۲]: كنزالعمال: ج ۱، ص ۷۰ و ۷۲ و جامع الاصول: ج۱، ص ۲۳۸. [۱]: مناقب الامام اميرالمؤمنين تأليف حافظ محمد بن سليمان كوفي ج ۲ ح ۶۱۹ و ۷۰۰ و بحار الانوار ج ۱۷ ص ۱۳، علل الشرايع باب ۱۱۷ ح ۳. [۲]: كنزالعمال: ج ۱، ص ۷۰ و ۷۲ و جامع الاصول: ج۱، ص ۲۳۸. ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫
🗓 شیعه ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ میلادی: Sunday - 15 May 2022 قمری: الأحد، 13 شوال 1443 🌹 متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیهما السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها 🗞 مهم شیعه: امروز مناسبتی نداریم 📆 : ◾️02 روز تا شهادت حضرت حمزه (۳ ه‍ ق) وفات حضرت عبدالعظیم حسنی (۲۵۳ه‍ ق) 🔹04 روز تا غزوه خندق (۵ ه‍ ق) ◾️12 روز تا شهادت امام جعفر صادق علیه السلام ( ۱۴۸ ه‍ ق) 🌺17 روز تا میلاد حضرت معصومه (س) آغاز دهه کرامت 🌸27 روز تا ولادت امام رضا علیه السلام (۱۴۸ ه‍ ق) ❌ فقط با ذکر به نیت امام عج ❌ ⚜🔸💠🔸⚜ کانال نشر فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام 🔹⚡️🔸⚡️🔹 💫 @ya_amiralmomenin110 💫