🔰شعبى گويد به رحبه در آمدم. پسركى بودم در ميان ديگر پسركان. علىّ بن أبى طالب را ديدم كه ميان دو كپه زر و سيم ايستاده بود و تازيانهاى سبك در دست داشت كه مردم به آن دور مىكرد. آنگاه به سمت آن اموال رفت و آن را ميان مردم تقسيم كرد تا هيچ از آن باقى نماند.
على (علیه السّلام) خود با دست خالى به خانه بازگرديد. من به نزد پدرم رفتم و گفتم:
نمىدانم كه امروز بهترين مردم را ديدهام يا احمقترين آنها را.
پدرم گفت:
پسرم كه را ديدهاى؟
گفتم أميرالمؤمنين على (عليه السّلام) را و آنچه ديده بودم به شرح بازگفتم.
پدرم گريست و گفت:
اى پسر، بهترين مردم را ديدهاى.
ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي
📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 34
#کتاب
#الغارات
#ابراهیم_بن_هلال_ثقفی
@Arshiv_Gholam
‼️برخی از آدمها، گاهی معتقد به جدایی دین از سیاست و گاهی معتقد به عدم جدایی دین از سیاست هستند‼️
چرا واقعا⁉️
#سخن
#جدایی_دین_از_سیاست
#تناقض
@Arshiv_Gholam
🔰در بيت المال چند سوزن بزرگ و كوچك بود. گفت اينها را هم تقسيم كنيد. مردم گفتند ما را نيازى به آنها نيست، و رسم او چنان بود كه كارگزارانش هر چه مىفرستادند مىپذيرفت.
على (علیه السّلام) گفت سوگند به كسى كه جانم به دست اوست بايد بد و خوبش با هم بستانيد.
🔺عبد الرّحمن بن عجلان برجمى از جدّهاش روايت مىكند كهعلى حتّى حبوبات و خردل و زيره را ميان ما تقسيم مىكرد و از اين قبيل.
ابراهیم بن محمّد بن سعید بن هلال ثقفي
📜الغارات (ترجمه آيتى)، ص 34
#کتاب
#الغارات
#ابراهیم_بن_هلال_ثقفی
@Arshiv_Gholam
♦️عالم شدن در جامعه اسلامی فرض عینی است. اسلام اجازه نمیدهد که عدّهای جاهل بمانند و خوب و بد را نشناسند و دنبال آن نروند و خود را به خمودگی بزنند. همه ما باید از معارف کلّی اسلام و از اصول اسلامی آگاهی داشته باشیم...علم، شرط وجوب نیست؛ بلکه شرط واجب است.
سید علی خامنه ای
تفسیر سوره برائت، ص 470
#کتاب
#تفسیر_سوره_برائت
#سید_علی_خامنه_ای
#رهبر
@Arshiv_Gholam
🔰در ادامهی آداب رفاقت...
6⃣ السّادس اينكه امر را بر او سهل بگيرد و او را به كلفت نيندازد مهما أمكن، كه اگر توقّعات فوقالعاده از وى نمود هم او به خلاف مىافتد هم اين، بل يكون القصد من محبّته هو آلة بالتّبرّك بدعائه و الإستيناس من لقائه و الإستعانة على دينه و التّقرّب إليه تعالى بتحمّل اعبائه و قضاء حوائجه و أمثال ذلك من الأمور المستحسنة شرعا.
💠 و از اينجاست كه گفته شده إذا وقعت الكلفة بطلت الألفة.
🔺پس محصّل مجموع اين كلمات آنكه بايد هميشه طرف خود را إصلاح كنى و عيب را به طرف خود ببرى، نه بالاى ديگرى بگذارى، و از او توقّع خوبى كنى و خود را فراموش نمائى، مرد آنست كه حياء او غالب بر شهوتش باشد، و مهربانى او بالنّسبه به مردم غالب بر حسدش باشد و عفو او غالب بر كينهاش باشد، بارى (ترسم آزرده شوى ورنه سخن بسيار است).
📜تذكرة المتقين، ص 32
#کتاب
#تذکره_المتقین
#شیخ_محمد_بهاری
@Arshiv_Gholam
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ:
🔸كَفَرَ بِاللَّهِ مَنْ تَبَرَّأَ مِنْ نَسَبٍ وَ إِنْ دَقَّ.
🔹ابوعبداللَّه صادق (علیه السّلام) فرمودند:
هر كسى كه از نژاد و تبار خود بيزارى بجويد، گر چه نژاد و تبارش پست و بىمايه باشند، به خالق بشريّت كافر شده است.
💎شرح:
بيزارى از نژاد و نسب به اين صورت است كه مىگويد من ننگ دارم كه از نسل فلانى هستم. و يا مىگويد من عار دارم كه خود را از فلان عشيره بدانم. اين گونه بيزارى نخوت آميز، اعتراضى است كه بر دستگاه آفرينش وارد مىشود و در سر حدّ كفر و طغيان است. بر اساس همين مبنى تحقير كردن افراد بشر به خاطر نژاد و تبارشان نيز كار نابخردان بىايمان است.
📜الكافي، ج2، ص 350
#حدیث
#الکافی
#امام_صادق
@Arshiv_Gholam