eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
882 عکس
497 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶در دوره ، ارتباط و رفت و آمد حکومت با غرب و میسیونرهای مذهبی و دیپلمات های کشورهای غربی آن زمان، موجب شد آنها به همراه خود ، و... هم بیاورند. این رفت و آمدها سبب گردید ایرانیان کم کم با دنیای و دستاوردهای آن آشنا شوند. 🔷این مسئله از دوران سرعت بیشتری پیدا کرد؛ هر چند که هنرمندان، همچنان سعی میکردند سنت را نیز فراموش نکنند. سپس هنرمندی چون ، ما را کاملاً به صورت مدرن درآورد. در سرزمینهای دیگر جهان اسلام مانند یا شمال هم تقريباً همین اتفاق افتاده است و بسته به اینکه محافل هنری چه واکنشی داشته اند، این تحولات متفاوت است. 💢در این میانه ، ایرانیان بسیار موفق عمل کرده اند؛ زیرا ایرانیان یک ویژگی هنری دارند و آن اینکه همواره بهترین عناصر یک اثر یا یک تفکر را گرفته و آن را ایرانیزه می کنند و سپس به استفاده از آن مبادرت می ورزند. در هنرهای جدید هم وضع به همین منوال بوده و همچنان هم در حال پیشروی است و نتیجه اش را بعدها خواهیم دید. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰هنر متعهد 🔶صحبت از هنری است که در راستای تحلیل و تبیین عمیق و دقیق مسائل روز قدم برداشته و ابزاری مهم و حیاتی در "جهاد تبیین" است.این هنر برخی تصورات رایج در باب «هنرمند آزاد» و «تخیل آزاد» را مورد نقد قرار داده است. ⁉️اما ‏مسئله این است که: هنر و هنرمند، به چه چیزی "متعهد" است؟ 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔷تاریخ، قهرمان های بسیاری در علم، فلسفه، جنگ، سخنوری و... سراغ دارد، ولی بسیاری را بشر از یاد برده و یا اصلا نشناخته است. اما علی(علیه السلام) نه تنها با کشته شدنش نمرد، بلکه زنده تر شد. امام علی(ع) همچون قوانین فطرت است که جاودانه می مانند. او منبع فياض و ناتمامی است که روز به روز بیشتر می شود. علی(ع) و تعداد محدودی از بشر، نه تنها در زمان خود، بلکه برای تمام اعصار، هادی و رهبر بشر هستند. مسلماً ملاک دوستی او جسم نیست چون جسم او اکنون در بین ما نیست. 🔶از نوع دوستی قهرمانان ملی نیست که در همه ملت ها وجود دارد. همچنین نمی توان گفت محبت علی(ع) تنها از راه محبت فضیلت های اخلاقی و انسانی است و حب على، حب انسانیت و کمالات انسانی است. گرچه علی(ع) انسان کامل بود و انسان نیز نمونه های عالی انسانیت را دوست دارد، اما اگر علی (ع) فضایلی مانند حکمت، علم، فداکاری، تواضع، مهربانی، ایثار، عدالت، آزادگی، شجاعت، مروت به دشمن و... را بدون رنگ الهی داشت، مسلماً امروز به این اندازه عاطفه انگیز نبود. 💢تنها برخورداری از کمالات انسانی نمی تواند کسی را این چنین محبوب تاریخ کند. پس سرّ محبوبیت او، معنویت اوست. علی(علیه السلام) از آن نظر محبوب است که پیوند الهی دارد. دل های انسان ها به طور ناخودآگاه در اعماق خویش با حق تعالی پیوستگی دارند و چون علی(ع) را آیت بزرگ حق و مظهر صفات خدا می یابند، به او عشق می ورزند. در حقیقت پشتوانه ی عشق علی، پیوند جان ها با حضرت حق است که برای همیشه در فطرت ها نهاده شده و چون فطرت ها جاودانه است، مهر علی(ع) نیز جاودانی است. 📖کتاب ، دفتر دوازدهم از مجموعه کتاب های چلچراغ حکمت، به قلم 📌@canoon_org
45.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰رسانه ملی در نقش دانشگاه عمومی 🔶رسانه ملی برای دانشگاه عمومی شدن در چه جایگاهی در جامعه باید قرار بگیرید و نوع ارتباط و تعامل آن با مردم چگونه باشد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶در آرای ، تفسیر از انسان به عنوان موجودی استیلا طلب ارائه می شود. ماکیاولی به عنوان پدر سیاست استکبار غرب مدرن، از مروّجان بود. مفهوم مرکزی مورد توجه ماکیاولی، تعریف مدرن «قدرت» به عنوان ابزاری برای رسیدن به اغراض نفسانیت مدارانه است. 🔷تعریف از سیاست (که حول هسته مفهومی قدرت استیلاطلبِ خودبنیادِ سوژه نفسانیِ مدرن سیر می کند و از جهاتی، صورت بسط یافته تفسیر از نسبت میان انسان و هستی است) در تمام از زمان او تا امروز مقبول همۀ ایدئولوگ ها، فیلسوفان و سیاست مداران مدرنیست واقع گردیده و کلیت نظام سیاست مدرن بر محور آن چرخیده است. 💢مفهوم ماکیاولی سیاست (که باطن و جان و حقیقت سیاست مدرن است) در و ، همان قدر اصالت و موضوعیت دارد که در ، ، و ... اصیل است. از اهمیت و میزان تأثیرگذاری آراء ماکیاولی در اندیشه سیاسی رنسانس و نیز غرب مدرن و به عنوان الگوی مطلوب خویش یاد می کند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶سالک الی الله در عرفان اصیل اسلامی، اهل ولایت است؛ یعنی مازاد بر معرفت و محبت به انسان کامل معصوم، تعبد و التزام عملی به سنت و سیره اولیای دین را نصب العین خویش قرار می دهد؛ زیرا انسان کامل مصداق «صراط مستقیم» است که قرآن کریم فرمود: «به طور حتم تو از فرستادگان [خدا] هستی بر راهی مستقیم». 🔷از دیدگاه قرآن، سیر و سلوک منهای «ولایت» معنایی ندارد؛ زیرا سالک راه به جایی نمی برد مگر از رهگذر کوی ولایت و محبت به اهل بیت که اینان حجت خدا، خلیفه الهی و صراط مستقیم هستند. مفهوماً و مصداقاً ولایت در سنت و سیره علمی و عملی پیامبراکرم و عترت طاهره اش ظهور و تجلی می یابد؛ 💢پس عرفان بی ولایت، عرفان نیست و انسان را به مقصد اعلی نمی رساند و در میان عبادت ها و آموزه های اسلامی چیزی مهمتر و با ارزشتر از «ولایت» وجود ندارد. اهل بیت مانند کشتی نجاتی هستند که هر کس سوار و داخل آن شد، نجات می یابد و هر کس از آن غفلت کند و واردش نشود، غرق و نابود می شود. پس اسلام، عرفان متکی بر نبوت و امامت را ارائه میدهد و «ولایت» نقش کلیدی در سیر و سلوک دارد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔰با محوریت الگوهای ، چهار جریان اصلی در جهان شناسایی می‌شوند: 🔸 بنیادگرایانی که با عقاید سلفی و ارتجاعی، هرآنچه از غرب که با ظواهر اسلامی تعارض دارد را به شدت رد می‌کنند. 🔸جریان موسوم به غرب‌گرا که اساساً مبارزه با سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی را سرلوحه خود قرار می‌دهد. 🔸جریانی که تلاش می‌کند راه میانه‌ای را بین و پیدا کند، اما فقدان مبنای نظری و سستی در پایبندی به اسلام، آن‌ها را به جاده صاف‌کن غربی در میان توده‌های مسلمان تبدیل کرده است. 🔸جریانی که اگرچه در جزئیات الگوی خود، ابایی ندارد که از تجربه غربی هم استفاده کند، اما این بهره‌گیری را از موضع فکری و با اتکا به مبانی اسلامی و از موضع نقادی انجام می‌دهد. 💢در این راستا کتاب به قلم توسط انتشارات کانون اندیشه جوان به چاپ رسیده است. این اثر در سه فصل و با عناوین زیر به بررسی الگوهای پیشرفت در کشورهای اسلامی منتخب می پردازد: 🔹فصل اول: جهان اسلام و دغدغه پیشرفت 🔹فصل دوم: الگوهای پیشرفت اقتصادی کشورهای اسلامی 🔹فصل سوم: سنجش و ارزیابی الگوها 📌@canoon_org
🔶در رفتارشناسی انقلاب ها، دانشمندان علوم اجتماعی، عمدتاً چند نظریه ی مطرح را مورد بررسی قرار می دهند که از میان آنها، نظریه ی مهمی با عنوان «ترمیدور» وجود دارد. ترمیدور، بیانگر بازگشت انقلاب ها به ساختار پیشین می باشد. 🔷هرچند تغییر بنیادین ساختار نظام سیاسی از اولین دستاوردهای یک انقلاب است اما انقلاب ها ممکن است نسبت به ساختار متفاوتی که بتواند اهداف آنها را تامین نماید، منعطف باشند و چه بسا این امر، حسن یک انقلاب تلقی شود. آنچه مهم است، میزان بازگشت از اهداف و جهت گیری هاست که بر اساس آن می توان بازگشت یا عدم بازگشت یک انقلاب را تعریف نمود. 💢باید توجه داشت که پدیده ی ترمیدور، بیان حالت انقلاب در دوران گذار است و به هیچ روی به معنای پایان و سرانجام انقلاب نیست. آنچه در ترمیدور مطرح می شود، هرچند عنوان رفتارشناسی به خود گرفته است اما بیشتر متاثر از فلسفه ی جبری تاریخ است و آنچه آینده انقلاب را می سازد، برآیندی از اراده و عملکرد افراد، شرایط محیطی و سنن الهی است و نه تئوری های مبتنی بر تکرار تجربی تاریخ. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰روان شناسی در ایران 🔶روانشناسی در ایرلن چگونه است و چگونه باید باشد؟ 🔷وقتی حرف از مرگ روانشناسی می زنیم چه معنی می دهد و آیا این اتفاق در ایران نیز در حال رخ دادن است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت و نهم برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷هر یک از دستگاه های فلسفی سیاسی با روش خاص خود به توصیف و تبیین و ویژگی های ذاتی و عرضی او می پردازد. در طرز تفکر هندی، انسان در مقایسه با حیوانات و گیاهان، مقامی شامخ ندارد. هندی برای عالم حیات، نوعی یگانگی قائل است و از «هستی کل» صحبت می کند که منشأ تمام هستی ها است. 🔶از دیدگاه ماتریالیستها انسان، موجودی مادی است. و ، واقعیت انسان را عبارت از اتم های مادی می دانند که با کیفیت مخصوصی گرد هم جمع شده اند. دموکریت به خصوص احساسات، ادراکات اندیشه و همه هستی انسان را مادی می داند و تحولات مجموعه انسان را مربوط به نوع برخورد ها در وجود انسان می پندارد. 💢همانند مکتب مادی گرایی مکانیکی، مکتب نیز فرد و عقل انسانی را از مقام خود ساقط می کند و تمام ارزش های عقلانی انسانی را به سطح رفتار تنزل می دهد و برای آنها علت های زیستی ذکر می کند. از دیدگاه مارکسیستها و همچنین ، بودن انسان، تعیین کننده آگاهی اوست و بودن، ناشی از شرایط تولید و هستی است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
35.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سیاست گذاران در سایه 🔷در سده اخیر، چالش‌های بزرگی چون جنگ‌های جهانی، جنگ سرد، چالش‌های انرژی و معضلات اقتصادی و اجتماعی، گریبانگیر دولت ها شده است. 🔶این چالش ها، هم وابسته و هم نیازمند به نهادهای مستقلی بوده و هستند. نهادهایی که در دنیای معاصر در سایه نهادهای علمی و دانشگاهی، به مشاوره های راهبردی و سیاستگذاری برای دولت ها می پردازند. 💢برخی از آنها در سایه سودجویی دولت ها بر آتش جنگ و استثمار ملت ها می دمند و برخی دغدغه حل چالش های حکمرانی برای دولت ها را دارند. این سیاست‌گذاران کیستند؟ ­ 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔷ایالات متحده در زمینه تحقیقات و توسعه، سرمایه گذاری های بسیاری می کند و بزرگترین اهداکننده کمک های اقتصادی دولت به شرکت های تحقیقات بنیادین را می توان دولت آمریکا دانست. چنین فرایندی در ارتباط با تحقیقات مربوط به ایدز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. آمریکایی ها تلاش دارند تا زمینه های لازم برای کنترل بهداشت و درمان را فراهم کنند. دو موضوع یادشده، اصلی ترین دغدغه انسان در قرن ۲۱ است. 🔶هرچند محور اصلی تحقیق و توسعه آنان در حوزه نظامی گری شکل گرفته اما سایر موضوعات امنیتی نیز در دستور کار شرکت های چند ملیتی آمریکا قرار داشته است. سرمایه گذاری در حوزه دارویی، بخشی از ضرورت های کنترل محیط منطقه ای محسوب می شود. به طور کلی، کشورهایی در شرایط قدرت نهادینه شده قرار خواهند داشت که از قابلیت لازم برای سرمایه گذاری برخوردار باشند. درون فرایندهای مربوط به سرمایه گذاری، سازوکارهای همکاری های اقتصادی وجود دارد. 💢به طور کلی، اقتصاد کشورهای غربی در شرایطی رونق پیدا میکند که بتواند به مازاد لازم از طریق سرمایه گذاری دست یابد. بیشترین سود ناشی از سرمایه گذاری مربوط به حوزه تحقیقات و توسعه است. کنترل بهداشت در قرن ۱۹ انجام گرفت؛ هدف اصلی شرکتهای دارویی و بهداشتی نیز کنترل بیماریها برای افزایش جمعیت بود. نظام سرمایه داری، نیاز قابل توجهی به نیروی انسانی و سرمایه داشته است؛ به عبارت دیگر، افزایش سرمایه اقتصادی، اجتماعی و انسانی را میتوان زیربنای افزایش اقتدار اقتصاد سرمایه داری در حوزه اجتماعی دانست. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰روانشناسی واژه ای غریب! 🔶روانشناسی ترجمه ای دقیق از Psychology نیست، معنای دقیق این واژه چیست و با چه چیزی در انسان سر و کار دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت و نهم برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶براندازی سیاسی یکی از الگوهای کنش قدرت های بزرگ به ویژه محسوب می شود. نشانه های مختلفی از مداخله گرایی معطوف به براندازی سیاسی وجود دارد. براندازی سیاسی از طریق گزینه های مختلفی انجام می گیرد؛ ساز و کارهایی مانند انقلاب های رنگی، یا کاربرد . 🔷واژه فعالیتی به منظور ایجاد شورش در یک کشور است. جنبه ای که صفت مشخصه هر براندازی را از دیگر فعالیتها متمایز میکند، آن است که براندازی را یک قدرت خارجی، با به خدمت گرفتن عناصر ناراضی یک جامعه برای تحقق مقاصد مشخصی به انجام می رساند. 💢هرگاه الگوی براندازی در دستور کار قدرتهای بزرگ از جمله قرار می گیرد، مجموعه های رسانه ای که نقش محوری در بین المللی دارند، فعالیتهای خود را گسترش می دهند. این امر به مفهوم آن است که سیاست تغییر رژیم صرفاً در شرایطی از مطلوبیت لازم برخوردار است و می تواند مورد پذیرش سایر قرار گیرد که از پشتوانه رسانه ای تحلیلی و گفتمانی برخوردار شود. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔷مصلحت، مبنا و منشا صدور است. گستره مصلحت هایی که مبنای صدور احکام حکومتی است، به منطقه مباحات محدود نیست؛ بلکه حاکم می تواند در قلمرو ، به منظور پاسداری از اسلام، نظام اسلامی و بالندگی جامعه اسلامی و عزت مسلمانان، را در نظر گیرد و بر اساس آنها احکام را صادر کند. 🔶مطابق با نظر (ره)، فقیه عادل، دارای همه اختیاراتی است که پیامبر و ائمه در امور حکومتی و دارا بوده اند و فرق گذاشتن بین این دو عقلانی نیست؛ زیرا حاکم، شریعت و حدود الهی را اجرا می کند. بنابراین، رهبری حکومت اسلامی قاطعانه باید در پی تحقق مصلحت های باشد و اگر نیاز دانست میتواند مهمترین احکام شرع-مانند حج را-به دلیل مراعات مصلحتها به طور موقت تعطیل کند. 💢امام، مخاطبین احکام حکومتی مصلحتی را عموم مسلمین معرفی می کرد: در احکام حکومتی باید از حاکم اسلامی تبعیت کنند ولی در احکام اولیه، تابع مراجع خویش هستند؛ به همین دلیل، پیروی سایر از حاکم اسلامی نیز واجب و لازم است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔷شاید شنیده باشید که برخی می‌گویند ایران، گورستان ایده‌هاست! ما سعی کردیم گزندگی این حرف را بگیریم؛ آن‌هم با توجه کردن به یک ایده‌ای که در زمان طرحش، حواشی زیادی به پا کرد، موافقان و مخالفان قد علم کردند و… یک استراتژیست فرهنگی، ایده‌ای در نوع خود قابل تأمل، به ذهنش رسیده و آنرا با دانشجویان درمیان گذاشته! 🔶اما آیا این ایده قابلیت توجه دارد؟ آیا به‌کار‌گیری راهبردی نظامی در حوزه فرهنگ درست است؟! آیا این ایده فرزند زمانه خود است؟ دغدغه نویسنده کتاب این بوده که سوالاتی این‌چنینی، پاسخی استدلالی یابند! همچنین وی سعی نموده به کاربردی‌سازی ایده فکر کند! قرار است این کتاب که محصول نشر کانون اندیشه جوان است، راهنمای عملی باشد برای هر کسی که قلبش برای اعتلای کشور می‌تپد. 📖این کتاب، چهار فصل داشته و عناوین آن بدین شرح است: 🔸فصل اول: مبادی جنگ فرهنگی در وضعیت آتش به اختیار 🔸فصل دوم: دلایل مخالفان جنگ فرهنگی در وضعیت آتش به اختیار 🔸فصل سوم: لایه عملیاتی جنگ فرهنگی در وضعیت آتش به اختیار 🔸فصل چهارم: گفتمان پردازی فرهنگی در وضعیت آتش به اختیار 📌@canoon_org
🔶مصلحت در لغت عبارت است از کار نیک، سود، فایده، بهره و خیر. این مفهوم از ماده بوده و مطابق با برخی آرا مصدر است؛ به معنای «صلاح دیدن» و مطابق با برخی دیگر از آراء اسم مصدر است که جمع آن، مصالح خواهد بود. در این واژه را در «جلب منفعت و دفع ضرر» می داند. 🔷برخی دیگر از زبان شناسان، برابر واژه ، کلمه «شایستگی» را می نهند. در کتاب نیز مصلحت هر آنچه انسان انجام می دهد، از اعمالی که باعث نفع خود یا نفع قومش می شود، معرفی شده است. اهل لغت برای مصلحت برابرهای زیادی را عنوان نموده اند که «صوابدید» و «خیراندیشی» مهمترین آنهاست. 💢مصلحت را می توان در دو مجرا مطرح نمود؛ اول به معنی ضرورت حفظ و حاکمیت که امری ضروری است و فقها معمولا آن را یک قاعده و اصل حاکم بر احکام دیگر و حتی مقدم بر احکام اولیه تلقی نموده اند و دوم به معنی رعایت صلاح عمومی و عبور از تنگناها به هنگام دشوار بودن اجرای اولیه و نجات از بن بست ها که در صورت تحقق شرایط لازم، ذیل بروز می یابد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org