eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
882 عکس
497 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷غالباً گفته می شود حکومت استبدادی بر خلقیات جامعه اثر گذاشته و خلقیات و روحیات استبدادی مردم ایران، این استبداد تاریخی را بازتولید کرده است و این چرخه همچنان ادامه دارد. در این نگاه گفته می شود که اقتدار در نهاد سیاسی و اجتماعی یا همان اقتدار سنتی با نادیده گرفتن حقوق فرد، صرفاً به بازتولید سلطه دولت تمامیت خواه خود می پردازد که اکنون در ایران اینگونه نیست. 🔶بررسی اجمالی تاریخ اروپا نشان می دهد در غرب، در طول تاریخ و در بیشتر مناطق دنیا، سیستم دولت - شهر حاکم است نه دولت - ملت؛ و قدرت در دست طبقه اشراف یا خاندان های قدرتمند و قبایل و عشیره ها و قوم های خاصی است. در جوامع غربی، سیستم سیاسی به مراتب اشراف محور، استبدادی تر و بر مبنای رابطه ارباب - رعیتی شکل می گرفت. 💢در حالی که در ایران اینگونه نیست و قاعده برده و ارباب با همان ساز و کار موجود در غرب وجود ندارد؛ چرا که مفهوم ایران به معنای یک جغرافیای سرزمینی اصلا یک جغرافیای یکپارچه نیست که ما بگوییم مفهوم استبداد حکومتی در آن معنی دارد یا ندارد. دولت به معنای یک کل و یا یک سیستم یکپارچه یک مفهوم مدرن است. در حالیکه در گذشته، قدرت در هر منطقه ای در دست خاندان و قوم و قبیله خاصی است و هر منطقه ای به شیوه خاصی اداره می شد. 📖کتاب به کوشش و 📌@canoon_org
29.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰الزامات مهم تحول رسانه ملی 🔶تغییر و تحول در رسانه ملی نیازمندی هایی دارد؛ از پایین آوردن ابهام ها، رهبری کردن رییس سازمان تا جذب نیروی انسانی خلاق و ایجاد محیط کشت! 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و یک برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶نظریه حکیم طوسی در مورد علم از بهترین نظریه هایی است که در این مورد ابراز شده است. او نظریه را که معتقد به علم حضوری بوده، تصحیح و تکمیل کرده است. تحقیق این موضوع در باری تعالی از شاهکارهای خواجه به شمار می رود. 🔷 در شرح ، ضمن انتقاد به نظر و بیان اشکالات نظریه مزبور میگوید: اینکه برخی حکمای قدیم، اساسا علم را ذات باری تعالی نفی نموده اند و اینکه به مُثُل و صور، گرایش پیدا کرده و اینکه حکمای مشایی به اتحاد عاقل و معقول، تمسک جسته اند، به منظور دوری از این محالات است. 💢اگر من در آغاز این مقالات، شرط نمی کردم که مخالف نظریه شیخ، چیزی نگویم، این اشکالات را پاسخ می گفتم ولی از سوی دیگر نمی توانم ناگفته از آن بگذرم. سپس می افزاید: همانطوری که شخص کننده در خویش به صورتی غیر از صورت ذاتش نیاز ندارد و همچنین در ادراک چیزهایی که از ذاتش صادر می شوند، غیر از همان صورت صادره به چیز دیگری نیازمند نیست. 📖کتاب به کوشش و 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام حسن علیه السلام 📜بر شما باد به تفکّر، که تفکّر مایه حیات قلب شخص بصیر و کلید درِ حکمت است. 📖إعلام الدین، ص ۲۹۷ 🌺ولادت امام حسن علیه السلام مبارک باد🌺 📌@canoon_org
🔷، تفسیر جدیدی از نقش و جایگاه ارائه داد که البته به لحاظ ارزش های انسانی و دینی، مثبت نبود. با نگاهی کوتاه به این تحولات، در می یابیم که جوامع اروپایی به خیال ، مرزهای طبیعی مرد و زن را کنار گذاشتند و مساوات همه جانبه ای میان آنها در ، برقرار کردند. 🔶جوامع اروپایی اعتقاد داشتند که خلقت و طبیعت زن با مرد تفاوتی ندارد و با رویکرد ، نقش اساسی زن را که همان وظیفه مادری و همسرداری است، تخریب کرده و در راستای اشتغال در فعالیت های بدون در نظر گرفتن کانون خانواده و نقش حیاتی و تربیتی زن، به نام آزادی زن و برابری او با ، جایگاه والای زن به عنوان مربی جامعه را از بین برده است. 💢امروزه بنیان در غرب رو به ویرانی می باشد؛ چرا که نظام خانواده از شیوه طبیعی خود خارج شده و عموما ازدواج با تاخیر مواجه یا سن افزایش یافته است و همزیستی مشترک به عنوان شیوه جدید ، «جایگزین» آن و در نتیجه باعث کاهش قداست نهاد خانواده، بلکه ناپایداری و انحلال آن شده است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔹از گذشته دور، دیدگاه های مختلفی درباره مسئله منشأ ، وجود داشته است. این دیدگاه ها به طورکلی به دو دسته تقسیم می شوند: یکی دیدگاه که به دفعی بودن خلقت معتقد بوده و بر این باور بودند که انواع موجودات به همین صورت کنونی موجود شده اند و دیدگاه دیگر توسط که به پدید آمدن تدریجی حیات در زمین باور داشته و آغاز حیات را خود به خودی می دانستند؛ در واقع برای شکل گیری انواع ، سیر تدریجی قائل بودند. 🔶يکي از مسائل چالش برانگيز در مناسبات و يا علم ، ارائه بر اساس انتخاب طبيعی از سوی است که به شناخته می‌شود. در این زمینه، کتاب به قلم به رشته تحریر درآمده و به بررسی و نقد داروینیسم پرداخته است. این اثر که محصول نشر کانون اندیشه جوان است، دارای چهار فصل می باشد: فصل اول: زمینه ها و ارکان مفهومی نظریه داروین فصل دوم: دیدگاه های مخالف دربارۀ نظریه تکاملی داروین فصل سوم: نقد مهمترین دیدگاه های داروینیستی معاصر فصل چهارم: بررسی نظریه داروین در جهان اسلام @canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰امام صادق علیه السّلام : 📜قلب ماه رمضان ، شب قدر است . 📖بحار الأنوار ، ج 58 ، ص 376 📌@canoon_org
🔷 بیانگر ضرورت دارا بودن دانش و آگاهی مردم از این مسئله است که بدون ایجاد روح ، همکاری، تعاون و زندگی مسالمت آمیز، عدالت در جامعه پیاده نمی شود. اگر مردم از و معارف جامعه ی خود بی اطلاع باشند، ناخواسته در زندگی اجتماعی شان به ظلم و بی عدالتی کشیده می شوند یا به ظلم و بی عدالتی دیگران تن می دهند. 🔶در همین راستا، ، شاخصه اساسی سعادت و کمال (روح تعاون و همکاری متقابل مردم) را به این شکل منطقی ارائه می دهد: تا همکاری و تعاون نباشد، حیات و زندگی تداوم پیدا نمی کند. تا حیات و تداوم پیدا نکند، کمال و سعادت در جامعه تحقق پیدا نمی کند. در نتیجه، تا همکاری و نباشد، کمال و سعادت در جامعه تحقق پیدا نمی کند. 💢حکمت مدنی از این طریق به ارتباط میان و معاشرت مسالمت آمیز انسانها با یکدیگر می رسد؛ زیرا جامعه جامعه ای است که امکان رشد استعدادها و راه های رسیدن به برای افراد در آن جامعه فراهم باشد. 📖کتاب به قلم و 📌@canoon_org
49.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰قرارگاه صدا و سیما 🔶"قرارگاه" تعبیری که بارها رهبری درباره صدا و سیما به کار برده اند، این تعبیر از چه اقتضائاتی و شرایطی نشات می گیرد و چه بایسته هایی دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶در دوره ، ارتباط و رفت و آمد حکومت با غرب و میسیونرهای مذهبی و دیپلمات های کشورهای غربی آن زمان، موجب شد آنها به همراه خود ، و... هم بیاورند. این رفت و آمدها سبب گردید ایرانیان کم کم با دنیای و دستاوردهای آن آشنا شوند. 🔷این مسئله از دوران سرعت بیشتری پیدا کرد؛ هر چند که هنرمندان، همچنان سعی میکردند سنت را نیز فراموش نکنند. سپس هنرمندی چون ، ما را کاملاً به صورت مدرن درآورد. در سرزمینهای دیگر جهان اسلام مانند یا شمال هم تقريباً همین اتفاق افتاده است و بسته به اینکه محافل هنری چه واکنشی داشته اند، این تحولات متفاوت است. 💢در این میانه ، ایرانیان بسیار موفق عمل کرده اند؛ زیرا ایرانیان یک ویژگی هنری دارند و آن اینکه همواره بهترین عناصر یک اثر یا یک تفکر را گرفته و آن را ایرانیزه می کنند و سپس به استفاده از آن مبادرت می ورزند. در هنرهای جدید هم وضع به همین منوال بوده و همچنان هم در حال پیشروی است و نتیجه اش را بعدها خواهیم دید. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰هنر متعهد 🔶صحبت از هنری است که در راستای تحلیل و تبیین عمیق و دقیق مسائل روز قدم برداشته و ابزاری مهم و حیاتی در "جهاد تبیین" است.این هنر برخی تصورات رایج در باب «هنرمند آزاد» و «تخیل آزاد» را مورد نقد قرار داده است. ⁉️اما ‏مسئله این است که: هنر و هنرمند، به چه چیزی "متعهد" است؟ 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔷تاریخ، قهرمان های بسیاری در علم، فلسفه، جنگ، سخنوری و... سراغ دارد، ولی بسیاری را بشر از یاد برده و یا اصلا نشناخته است. اما علی(علیه السلام) نه تنها با کشته شدنش نمرد، بلکه زنده تر شد. امام علی(ع) همچون قوانین فطرت است که جاودانه می مانند. او منبع فياض و ناتمامی است که روز به روز بیشتر می شود. علی(ع) و تعداد محدودی از بشر، نه تنها در زمان خود، بلکه برای تمام اعصار، هادی و رهبر بشر هستند. مسلماً ملاک دوستی او جسم نیست چون جسم او اکنون در بین ما نیست. 🔶از نوع دوستی قهرمانان ملی نیست که در همه ملت ها وجود دارد. همچنین نمی توان گفت محبت علی(ع) تنها از راه محبت فضیلت های اخلاقی و انسانی است و حب على، حب انسانیت و کمالات انسانی است. گرچه علی(ع) انسان کامل بود و انسان نیز نمونه های عالی انسانیت را دوست دارد، اما اگر علی (ع) فضایلی مانند حکمت، علم، فداکاری، تواضع، مهربانی، ایثار، عدالت، آزادگی، شجاعت، مروت به دشمن و... را بدون رنگ الهی داشت، مسلماً امروز به این اندازه عاطفه انگیز نبود. 💢تنها برخورداری از کمالات انسانی نمی تواند کسی را این چنین محبوب تاریخ کند. پس سرّ محبوبیت او، معنویت اوست. علی(علیه السلام) از آن نظر محبوب است که پیوند الهی دارد. دل های انسان ها به طور ناخودآگاه در اعماق خویش با حق تعالی پیوستگی دارند و چون علی(ع) را آیت بزرگ حق و مظهر صفات خدا می یابند، به او عشق می ورزند. در حقیقت پشتوانه ی عشق علی، پیوند جان ها با حضرت حق است که برای همیشه در فطرت ها نهاده شده و چون فطرت ها جاودانه است، مهر علی(ع) نیز جاودانی است. 📖کتاب ، دفتر دوازدهم از مجموعه کتاب های چلچراغ حکمت، به قلم 📌@canoon_org
45.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰رسانه ملی در نقش دانشگاه عمومی 🔶رسانه ملی برای دانشگاه عمومی شدن در چه جایگاهی در جامعه باید قرار بگیرید و نوع ارتباط و تعامل آن با مردم چگونه باشد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶در آرای ، تفسیر از انسان به عنوان موجودی استیلا طلب ارائه می شود. ماکیاولی به عنوان پدر سیاست استکبار غرب مدرن، از مروّجان بود. مفهوم مرکزی مورد توجه ماکیاولی، تعریف مدرن «قدرت» به عنوان ابزاری برای رسیدن به اغراض نفسانیت مدارانه است. 🔷تعریف از سیاست (که حول هسته مفهومی قدرت استیلاطلبِ خودبنیادِ سوژه نفسانیِ مدرن سیر می کند و از جهاتی، صورت بسط یافته تفسیر از نسبت میان انسان و هستی است) در تمام از زمان او تا امروز مقبول همۀ ایدئولوگ ها، فیلسوفان و سیاست مداران مدرنیست واقع گردیده و کلیت نظام سیاست مدرن بر محور آن چرخیده است. 💢مفهوم ماکیاولی سیاست (که باطن و جان و حقیقت سیاست مدرن است) در و ، همان قدر اصالت و موضوعیت دارد که در ، ، و ... اصیل است. از اهمیت و میزان تأثیرگذاری آراء ماکیاولی در اندیشه سیاسی رنسانس و نیز غرب مدرن و به عنوان الگوی مطلوب خویش یاد می کند. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔶سالک الی الله در عرفان اصیل اسلامی، اهل ولایت است؛ یعنی مازاد بر معرفت و محبت به انسان کامل معصوم، تعبد و التزام عملی به سنت و سیره اولیای دین را نصب العین خویش قرار می دهد؛ زیرا انسان کامل مصداق «صراط مستقیم» است که قرآن کریم فرمود: «به طور حتم تو از فرستادگان [خدا] هستی بر راهی مستقیم». 🔷از دیدگاه قرآن، سیر و سلوک منهای «ولایت» معنایی ندارد؛ زیرا سالک راه به جایی نمی برد مگر از رهگذر کوی ولایت و محبت به اهل بیت که اینان حجت خدا، خلیفه الهی و صراط مستقیم هستند. مفهوماً و مصداقاً ولایت در سنت و سیره علمی و عملی پیامبراکرم و عترت طاهره اش ظهور و تجلی می یابد؛ 💢پس عرفان بی ولایت، عرفان نیست و انسان را به مقصد اعلی نمی رساند و در میان عبادت ها و آموزه های اسلامی چیزی مهمتر و با ارزشتر از «ولایت» وجود ندارد. اهل بیت مانند کشتی نجاتی هستند که هر کس سوار و داخل آن شد، نجات می یابد و هر کس از آن غفلت کند و واردش نشود، غرق و نابود می شود. پس اسلام، عرفان متکی بر نبوت و امامت را ارائه میدهد و «ولایت» نقش کلیدی در سیر و سلوک دارد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔰با محوریت الگوهای ، چهار جریان اصلی در جهان شناسایی می‌شوند: 🔸 بنیادگرایانی که با عقاید سلفی و ارتجاعی، هرآنچه از غرب که با ظواهر اسلامی تعارض دارد را به شدت رد می‌کنند. 🔸جریان موسوم به غرب‌گرا که اساساً مبارزه با سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی را سرلوحه خود قرار می‌دهد. 🔸جریانی که تلاش می‌کند راه میانه‌ای را بین و پیدا کند، اما فقدان مبنای نظری و سستی در پایبندی به اسلام، آن‌ها را به جاده صاف‌کن غربی در میان توده‌های مسلمان تبدیل کرده است. 🔸جریانی که اگرچه در جزئیات الگوی خود، ابایی ندارد که از تجربه غربی هم استفاده کند، اما این بهره‌گیری را از موضع فکری و با اتکا به مبانی اسلامی و از موضع نقادی انجام می‌دهد. 💢در این راستا کتاب به قلم توسط انتشارات کانون اندیشه جوان به چاپ رسیده است. این اثر در سه فصل و با عناوین زیر به بررسی الگوهای پیشرفت در کشورهای اسلامی منتخب می پردازد: 🔹فصل اول: جهان اسلام و دغدغه پیشرفت 🔹فصل دوم: الگوهای پیشرفت اقتصادی کشورهای اسلامی 🔹فصل سوم: سنجش و ارزیابی الگوها 📌@canoon_org
🔶در رفتارشناسی انقلاب ها، دانشمندان علوم اجتماعی، عمدتاً چند نظریه ی مطرح را مورد بررسی قرار می دهند که از میان آنها، نظریه ی مهمی با عنوان «ترمیدور» وجود دارد. ترمیدور، بیانگر بازگشت انقلاب ها به ساختار پیشین می باشد. 🔷هرچند تغییر بنیادین ساختار نظام سیاسی از اولین دستاوردهای یک انقلاب است اما انقلاب ها ممکن است نسبت به ساختار متفاوتی که بتواند اهداف آنها را تامین نماید، منعطف باشند و چه بسا این امر، حسن یک انقلاب تلقی شود. آنچه مهم است، میزان بازگشت از اهداف و جهت گیری هاست که بر اساس آن می توان بازگشت یا عدم بازگشت یک انقلاب را تعریف نمود. 💢باید توجه داشت که پدیده ی ترمیدور، بیان حالت انقلاب در دوران گذار است و به هیچ روی به معنای پایان و سرانجام انقلاب نیست. آنچه در ترمیدور مطرح می شود، هرچند عنوان رفتارشناسی به خود گرفته است اما بیشتر متاثر از فلسفه ی جبری تاریخ است و آنچه آینده انقلاب را می سازد، برآیندی از اراده و عملکرد افراد، شرایط محیطی و سنن الهی است و نه تئوری های مبتنی بر تکرار تجربی تاریخ. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰روان شناسی در ایران 🔶روانشناسی در ایرلن چگونه است و چگونه باید باشد؟ 🔷وقتی حرف از مرگ روانشناسی می زنیم چه معنی می دهد و آیا این اتفاق در ایران نیز در حال رخ دادن است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت شصت و نهم برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔷هر یک از دستگاه های فلسفی سیاسی با روش خاص خود به توصیف و تبیین و ویژگی های ذاتی و عرضی او می پردازد. در طرز تفکر هندی، انسان در مقایسه با حیوانات و گیاهان، مقامی شامخ ندارد. هندی برای عالم حیات، نوعی یگانگی قائل است و از «هستی کل» صحبت می کند که منشأ تمام هستی ها است. 🔶از دیدگاه ماتریالیستها انسان، موجودی مادی است. و ، واقعیت انسان را عبارت از اتم های مادی می دانند که با کیفیت مخصوصی گرد هم جمع شده اند. دموکریت به خصوص احساسات، ادراکات اندیشه و همه هستی انسان را مادی می داند و تحولات مجموعه انسان را مربوط به نوع برخورد ها در وجود انسان می پندارد. 💢همانند مکتب مادی گرایی مکانیکی، مکتب نیز فرد و عقل انسانی را از مقام خود ساقط می کند و تمام ارزش های عقلانی انسانی را به سطح رفتار تنزل می دهد و برای آنها علت های زیستی ذکر می کند. از دیدگاه مارکسیستها و همچنین ، بودن انسان، تعیین کننده آگاهی اوست و بودن، ناشی از شرایط تولید و هستی است. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org