📌کنیۀ امام #رضا(ع)؛ ابوالحسن یا #ابوبکر؟
میدانیم که کنیۀ امام #کاظم(ع)، «ابوالحسن» بوده است. در گزارشی از علی بن یقطین نقل شده که امام کاظم(ع) دربارۀ علی بن موسی(ع) فرمود: «نحلتُه کنیتي: کنیۀ خویش را به او دادم»
📚کلینی، الکافي، ج1، ص311، 313؛
📚شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج1، ص21، 22.
مطابق این نقل، خود امام کاظم(ع) کنیۀ «ابوالحسن» را برای امام رضا (ع) برگزیده بوده است. در کتب امامیه کنیۀ #ابوالحسن فراوان برای امام رضا(ع) به کار رفته، تا جایی که در عیون أخبار الرضا بیش از 200 مرتبه این کنیه در اسناد و متون گزارشهای متفاوت برای امام رضا (ع) به کار رفته است (البته بسیاری از منابع عیون، عامّی است).
در منابع عامه نیز بسیار کنیۀ «ابوالحسن» برای امام رضا (ع) به کار رفته است؛ از جمله: «علي بن موسى الرضا... أبو الحسن من سادات أهل البيت وعقلائهم وجلة الهاشميين ونبلائهم»
📚ابت حبان، الثقات، ج8، ص456.
«فقال: يا غلام، أحضر أبا الحسن علي بن موسى»
📚الفرج بعد الشدة، ج4، ص227)،
«أما رضا، فهو علي بن موسى بن جعفر بن محمد العلوي الحسيني أبو الحسن الرضا» (المؤتلف والمختلف للدارقطني، ج2، ص1115)
در این میان، در گزارشی گفته شده که کنیۀ امام رضا(ع)، «ابوبکر» بوده است:
قال أبو الفرج: حدثني الحسن بن علي الخفاف، قال: حدثنا عيسى بن مهران، قال: حدثنا أبو الصلت الهروي، قال: سألني المأمون يوما عن مسألة فقلت: قال فيها أبو بكر كذا وكذا. فقال: من أبو بكر؟ أبو بكرنا أو أبو بكر العامة؟. قلت: أبو بكرنا. قال عيسى: قلت لأبي الصلت: من أبو بكركم؟ فقال: علي بن موسى الرضا، كان يكنى بها
📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص453-454
#ابوالفرج اصفهانی نقل میکند از حسن بن علی خفاف از عیسی بن مهران از ابوالصلت هروی که گفت: #مأمون روزی از من دربارۀ مسئلهای پرسش کرد. گفتم: ابوبکر چنین و چنان میگوید. گفت: ابوبکر کیست؟ ابوبکرِ ما یا ابوبکرِ عامّه/عموم؟ گفتم: ابوبکرِ ما. عیسی [بن مهران] گفت: به #ابوالصلت گفتم: ابوبکرِ شما کیست؟ گفت: علی بن موسی #الرضا؛ کنیهاش چنین بود.
میدانیم که امام رضا (ع) فرزندی به نام «بکر» نداشته و نام «علی» هم با کنیۀ «ابوالحسن» تناسب دارد، نه «ابوبکر».
حال سؤال پیش میآید که پس چرا در این گزارش کنیۀ «ابوبکر» برای امام رضا (ع) به کار نرفته است. با توجه به اینکه ظاهراً تنها در این گزارش این کنیه برای امام استفاده شده و با توجه به اینکه در خود گزارش به ابوبکر بن ابیقحافة (أبوبکر العامة) اشاره شده، ممکن است این گزارش در این صدد باشد که کنیۀ امام رضا (ع) را مطابق با شهرت خلیفۀ نخست بداند و فضایی تقریبی ایجاد کند. در خصوص این نقل باید به چند نکته توجه کرد:
ظاهراً این متن شکل گرفته تا این کنیه را نشان دهد و هدف دیگری ندارد: «فقال: من أبو بکر؟... قلت لأبي الصلت: من أبو بکرکم؟».
اینکه یک گزارش صرفاً در راستای بیان یک کنیه باشد، امر غریبی است. معمولاً نام و کنیۀ افراد، مشهور است و در ضمن گزارشها و گفتگوها و مدخل افراد در کتب آنها را میتوان یافت، اما دربارۀ شخصیتی به شهرت امام رضا (ع) توقّع نمیرود که گزارشی باشد که فقط تمام هویت و هدفش بیان این باشد که ایشان فلان کنیه را داشت.
قابل توجه است که برای کنیۀ «ابوالحسن» گزارشی یافت نمیشود که تمام مطلبی که آن گزارش متکفّل بیانِ آن است، همین باشد که امام رضا (ع) مکنّی به «ابوالحسن» بوده است. حتی نقلی که بالاتر از علی بن یقطین گذشت هم درصدد بیان وصایت امام رضا (ع) بود و به صرف بیان این کنیه بسنده نکرد.
این نکته نشان میدهد که کنیۀ «ابوالحسن» برای امام رضا (ع) از پیش مسلَّم بوده و نیازمند اثبات نبوده، برخلاف کنیۀ «ابوبکر».
@Al_Meerath
ادامه
۲. در پایان این گزارش آمده است: «کان یکنَّی بها». یعنی کنیۀ «ابوبکر» برای امام رضا (ع) صرفاً یک کنیۀ خاص نبوده که میان ابوالصلت و مأمون به کار رود. بلکه کنیۀ شایعی برای ایشان بوده است. با وجود چنین ادعایی، توقع میرود که اثری از این کنیه در دیگر نقلها باقی بماند؛ حال آنکه مسئول گزارش خود مفروض گرفته که این کنیه برای حضرت شناختهشده نیست: «قلت لأبي الصلت: من أبو بکرکم؟». در دیگر آثار کهن هم اثری از کاربرد این کنیه برای امام رضا (ع) یافت نشد.
3. در سند این گزارش، عیسی بن مهران واقع شده که خود خصم #صحابه بوده؛ چنانکه خطیب بغدادی گفته است:
كان عيسى بن مهران المستعطف من شياطين #الرافضة ومردتهم، ووقع إليَّ كتابٌ من تصنيفه في الطعن على الصحابة وتضليلهم وإكفارهم وتفسيقهم، فوالله لقد قف شعري عند نظري فيه... ودلني ذلك على عمى بصيرة واضعه ، وخبث سريرة جامعه، وخيبة سعي طالبه، واحتقاب وزر كاتبه فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ
📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج12، ص495-496
بر این اساس انتساب این گزارش توسط حسن بن علی خفاف به عیسی بن مهران میتواند سویۀ جدلی داشته باشد؛ بدین صورت که ادعا شود که فلان رافضی که خود شدید اللحن بود نسبت به صحابه، نقل کرده که امام الرافضة کنیهاش مطابق با شهرت خلیفۀ نخست بوده است.
4. حسن بن علی خفّاف که راوی این گزارش است و آن را به عیسی بن مهران منسوب کرده، خود گزارشی دیگر از ابوالصلت هروی دربارۀ امام رضا (ع) نقل میکند که فضای تصنّعی آن آشکار است و در راستای تقریب میان امام رضا (ع) و مأمون عباسی برساخته شده است:
أخبرنا أبو الفرج قال: حدثنا الحسن بن علي الخفاف، قال: حدثنا أبو الصلت الهروي، قال: دخل المأمون إلى الرضا يعوده فوجده يجود بنفسه فبكى وقال: أعزز عليّ يا أخي بأن أعيش ليومك، وقد كان في بقائك أمل، وأغلظ عليّ من ذلك وأشد أن الناس يقولون: إني سقيتك سما، وأنا إلى الله من ذلك بريء. فقال له الرضا: صدقت يا أمير المؤمنين، أنت والله بريء...
📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص460
در این نقل آمده که #مأمون از اینکه امام رضا(ع) در حالت احتضار بودند، بیتابی میکرد و به امام گفت که بر او سخت است که مردم میگویند که او به ایشان سم داده و امام هم تأیید کردند که او به ایشان سم نداده است! این نقل فضایی ساختگی دارد؛ اگر مأمون واقعاً امام را #مسموم کرده باشد، دیگر ابراز این سخن توسط او نزد امام و تأیید امام وجهی ندارد و طبیعتاً مأمون باید از چنین اتهامی سخن نگوید تا عامل انتشار آن نشود. اگر هم مأمون امام را مسموم نکرده باز تعبیر «صدقت یا أمیر المؤمنین» طبیعی نیست و امام و مأمون که خود میدانند که چنین اتفاقی از اساس نیافتاده و بحث بر سر این اتفاق و تصدیقشدن مأمون توسط امام بیوجه است.
همچنین اصل اتهام مسمومشدن (درست یا غلط) طبیعتاً باید بعد از درگذشت امام شروع به انتشار پیدا کند؛ لذا واکشن مأمون و امام به این اتهام خیلی تصنّعی است.
در نهایت با توجه به اینکه این گزارش تمام هویت و هدفش در خدمت اثبات کنیهای برای امام رضا (ع) است که در منابع دیگر شناختهشده نیست و خود این گزارش از طرفی ناشناختگی آن را مفروض میگیرد و از طرف دیگر از شیوع آن میگوید و با توجه به اینکه انتساب این نقل به عیسی بن مهران میتواند سویۀ جدلی داشته باشد و در راستای تقریب بین اهل بیت (ع) و خلفاء باشد و با توجه به اینکه حسن بن علی خفاف که راوی این گزارش است خود نقل تصنّعی دیگری در راستای تقریب بین امام رضا (ع) و مأمون دارد، نمیتوان به این گزارش اعتماد کرد و احتمال وجود کنیۀ «ابوبکر» در کنار کنیۀ «ابوالحسن» را برای امام رضا (ع) مطرح کرد.
@Al_Meerath
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
نمودار سیره حضرت زهرا .pdf
4.46M
نمودار تاریخ زندگانی و سیره حضرت #زهرا(س)
این نمودار برگرفته از کتاب خودم بود با نام تاریخ و سیره حضرت زهرا سلام الله
بعد از مطالعه فاتحه ای به روح مادرم بفرستید.
👇👇
🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مختصری از شواهد تاریخی اهل سنت در باب #شهادت حضرت #زهرا سلام الله علیها
سخنران:
دوست عزیز ما
دکتر سعید #طاوسی مسرور
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
تذکر:
آدرس استناد عروه به حادثه هجوم از کتاب مروج الذهب مسعودی است که به اشتباه انساب الاشراف گفته شده.
👇👇
🌻 @ahlebait110
🚩نشانه های #مؤمن
عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيِّ(ع) أَنَّهُ قَالَ:
📌عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ:
1⃣صلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ؛
2⃣و زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ؛
3⃣و التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِين؛ِ
4⃣و تَعْفِيرُ الْجَبِينِ؛
5⃣و الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ.
امام #حسن #عسكرى(ع) فرمود:
پنج چيز از نشانه هاى #مؤمن( #شیعه) است؛
1⃣ خواندن #نماز واجب و مستحبی؛۵۱رکعت.
2⃣ #زيارت #اربعين امام #حسین علیه السلام؛
3⃣ #انگشتر در دست راست كردن؛
4⃣ بر خاك #سجده کردن؛
5⃣و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز.
📚شیخ مفيد، المزار، ص۵۳.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌رمز سعادتمندی
پیامبر اکرم(ص) فرمود:
مٰا مِنْ شَیْءٍ اَثْقَلُ فِی الْميزٰانِ
مِنْ حُسْنِ الْخُلْقِ.
در ترازوی اعمال چیزی سنگینتر_ و #سودمندتر_ از #خوشاخلاقی نیست.
📚شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج۲، ح۹۸.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌کتاب « تاریخ و سیره رضوی» منتشر شد.
📝 کتاب « تاریخ و سیره #رضوی» به قلم حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی استادیار دانشگاه #باقرالعلوم علیه السّلام و دکتر سید مجتبی #جلالی استادیار گروه معارف دانشگاه #شهرکرد در 212 صفحه در قطع رقعی، تألیف و به همت شعبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری وارد بازار نشر شده است.
📌معرفی کامل کتاب
http://jchb.ir/fa/news/48005/
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 #کرامت کریم #سامرا...
ابویوسف شاعر دربار #عباسیان گوید:
برایم فرزندی متولد گردید. تنگدست بودم به جماعتی از دوستانم نامه نوشتم و از آنان درخواست کمک کردم ولی ناامید شدم و چیزی کمک نکردند. به خودم گفتم:
میروم اطراف خانه (امام) #حسن عسکری دوری میزنم.
وقتی به در خانه رسیدم کسی به نام #ابوحمزه بیرون آمد، کیسه سیاه رنگی به من داد که در آن چهارصد #درهم بود، وی گفت:
سرورم امام #عسکری(ع) به تو میگوید:
این را برای نوزادت هزینه کن و خداوند او را برایت مبارک گرداند.
📚علامه مجلسی، بحارالانوار، ج50، ص294
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌آیا امام حسن #عسکری (ع) سفری به #گرگان داشتهاند؟
امروزه در شهر گرگان #مسجد و #قدمگاهی منسوب به امام حسن عسکری(ع) وجود دارد. مبنای این باور، خبری است که برخی علمای #شیعه در سده ششم، از جمله ابن حمزه #طوسی در الثاقب فی المناقب (ص214-216) و قطبالدین #راوندی در الخرائج والجرائح (ج1، ص424- 426) نقل کردهاند.
مفاد این خبر به طور خلاصه آن است که شخصی به نام «جعفر بن شریف #جرجانی» ـ از شیعیان جرجان ـ در سفر حج خود به سامرا نزد امام عسکری(ع) رفت و مبلغی را که #شیعیان این شهر به امانت به وی سپرده بودند، به دست امام رسانید.
امام نیز تاریخ #بازگشت وی به جرجان را سوم ربیعالثانی همان سال پیشگویی کرد و به او وعده داد که خود ایشان نیز در همان روز به #جرجان وارد خواهد شد. در تاریخ تعیین شده، امام به #طیّالارض به جرجان رفت و نزد شیعیان خود حضور یافت.
📍 #پاسخ:
صرف نظر از ضعیف و بیاعتبار بودن این خبر از منظر رجالی به علت #مجهول و ناشناخته بودن #راوی و عدم نقل آن در منابع کهن و دست اول شیعه، که اصل خبر را محل شک و تردید قرار میدهد،
اما نکته دیگری که حضور امام را در #گرگان با تردید جدّی موجه میسازد آن است که بر اساس خبر فوق، امام عسکری(ع) به شهر «جُرجان» وارد شد که منطبق بر شهر #گنبدکاووس کنونی است؛ نه شهر #گرگان امروزی که در گذشته به «استرآباد» شهرت داشته است.
از اینرو به نظر میرسد مسجد و #قدمگاه امام حسن عسکری(ع) صرفاً یادمانی است که در دورههای متأخر، پس از ویرانه و متروکه شدن جُرجان تاریخی(گنبد گاووس کنونی)، و با توّهم انطباق گرگان کنونی بر جرجان کهن به وجود آمده است، لذا نمیتوان برای آن اعتبار تاریخی قائل شد.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌آثار تبلیغات رسانه های #بنی_امیه
به عنوان نمونه:
مسعودی می نویسد:
يكى از اهل علم مي گفت:
در انجمنى درباره #ابوبكر، #عمر، #على و #معاويه سخن مي گفتيم و سخنان اهل علم را ياد مي كرديم و جمعى از عامه مي آمدند و سخنان ما را مي شنيدند.
يكى از آنان كه از ديگران خردمندتر بود، روزى به من گفت:
«چقدر در باره على و معاويه و فلان و فلان حرف مي زنيد»
گفتم: «تو در اين باب چه نظر دارى؟»
گفت: «در باره كى؟» گفتم «در باره على چه ميگوئى؟»
گفت: «مگر او پدر #فاطمه نيست؟» گفتم: «فاطمه كى بود؟» گفت:
«زن #پيامبر و دختر #عايشه و خواهر معاويه» گفتم: «حكايت على چگونه بود؟» گفت: «در جنگ #حنين با پيامبر كشته شد.»
📚مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج2، ص33.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌رفع و دفع اختلافات شیعه توسط امام حسن عسکری(ع)
اختلافات درون مذهبی #شیعه در امر #توحید آنچنان ببود که سهل بن زیاد آدمی می گويد:
«در سال 255 هجری قمری به امام حسن #عسكرى(ع) نامه نوشتم كه #شيعيان در توحيد اختلاف دارند. برخى می گويند: خدا #جسم است و بعضى می گويند او #صورت است؛ اگر صلاح بدانيد و لطف كنيد، به من آنچه را که صحیح است بياموزيد تا از آن تجاوز نكنم و همگی به آن ملزم گردیم.»
امام حسن عسکری(ع) به خط خود مرقوم فرمود:
از توحيد پرسيدى. #خدا يگانه و يكتا است، نزاده و زاده نشده و چيزى همتاى او نيست؛ او #خالق است و مخلوق نيست؛ خداى تبارك و تعالى هر چه خواهد از جسم و غير جسم می آفریند و خودش جسم نيست؛ آنچه خواهد صورتگرى كند و خودش صورت نيست؛ سپاسش بزرگ است، نام هايش مقدستر از آن است که برايش مانندى جز خود او باشد، چيزى مانندش نيست و او #شنوا و #بينا است.»
📚کلینی، الکافی، ج1، ص103، ح10.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌شیعه چه کسی است؟
امام حسن #عسکری(ع) خطاب به جامعه #شیعه فرمود:
«شیعیان- اعتقادی- کسانی هستند که از #احادیث ما #پیروی کرده، در تمام اوامر و نواهی از ما #اطاعت می کنند و کسانی که در بسیاری از دستورات الهی با ما #مخالفت کنند، شیعه نیستند.»
📚ابن شعبه حرّانى، تحف العقول عن آل الرسول، ص487؛
📚قطب راوندی، الخرائج و الجرائح، ج2، ص684.
👇👇
🌻 @ahlebait110
🏴 شهادت امام حسن عسکری(ع) تسلیت باد.
امام #حسن عسکری(ع) در هشتم ربيعالاول سال 260 هجرى در 28 سالگى به #شهادت رسید و طى مراسم باشكوهى، بنى هاشم و سران سپاه و نويسندگان و معتمدان شهر #سامرا بدن او را تشييع كردند.
در آن روز شهر يكپارچه شيون و زارى بود و بازارها تعطيل گشت و سامرا همچون روز رستاخيز گرديد. جنازه آن حضرت را در كنار مرقد امام #هادی(ع) دفن كردند.
دلایل شهادت امام عسكرى عليه السلام:
1. خلفاى عباسى طى شش سال يوسته امام را تحت #مراقبت و در #حبس داشتند.
2. پيش از معتمد، مهتدى درصدد قتل آن حضرت برآمد اما اجل به او مهلت نداد.
3. اصرار دستگاه #خلافت_عباسى براى نشان دادن سالم بودن جنازه آن حضرت در ملأعام؛ چنانکه برادر خليفه در ميان مردم كفن را از روى چهره امام عليه السلام كنار زد و #علويان و بنى هاشم و بزرگان و سران سپاه و قضات را شاهد گرفت كه جنازه سالم است.
4. بيان امام عسكرى عليه السلام به مادر خود كه فرموده بود: در سال 260 هجرى به من اذيتى خواهد رسيد كه مى ترسم مرا دچار #رنج و مشقت نمايد.
5. كوتاهى عمر امام عليه السلام و رحلت ناگهانى وى در سن 28 سالگى، آن هم بدون سابقه #بيمارى و فاصله كوتاه رهايى آن حضرت از #زندان تا رحلت وى كه كمتر از يك ماه بود، نشان دهنده توطئه دستگاه خلافت عباسى در به شهادت رساندن ايشان است.
📚برداشتی از کتاب #تاریخ_امامت نوشته دکتر اصغر #منتظرالقائم.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌امام حسن #عسکری(ع)؛ #هویتبخش #شیعه
گفت و گوی حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری سرتختی با رحامدیا
👇👇
https://rahamedia.net/?p=4976
👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2898853888C687ad732fa
📌 ۲۵ شهریور و فتنه مهسا امینی
📌مرگ یه زن بهانه بود تا !!!
در جلسه ای عمرو بن عاص به #عائشه گفت:
آرزو داشتم كه تو در جنگ #جمل کشته می شدی! عائشه گفت:
اى بى پدر! براى چه اینگونه سخن می گویی؟!
ابن عاص گفت:
چون تو بخاطر هدف خودت كشته شده و به #بهشت میرفتى!!! و من #مرگ تو را بزرگترين دلیل برای رسوائى و سرزنش عليه #علىّ(ع) قرار میدادم!!!
📚طبرسی، الاحتجاج، ج1، ص165؛
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج6، ص322.
تاریخ تکرار می شود.
یه روز #عایشه و یه روز #مهسا بهانه برای تخریب #حکومت_اسلامی بود.
👇👇 @https://eitaa.com/joinchat/2898853888C687ad732fa
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
❌ حدیث رفع قلم
🔖 درباره حدیثی که تنها مستند نهم ربیعالاول دانسته میشود، سخن فراوان گفته شده و درباره اینکه آیا معیارهای درستیِ یک روایت (منبع، سند و متن) را دارد یا نه؛ بحث مفصلی است که فرصتی دیگر میطلبد و البته برای محققان روشن است.
اما نکته مهمتر و قابل ذکر، اصل موضوع روایت است که گویا ابوالخطاب است نه ابنالخطاب.
📗 یکی از دو منبع اصلی این خبر، کتاب المحتضر (قرن هشتم) است. مصحح این کتاب مینویسد در منبع کهنتر آن مصباح الانوار (که مربوط به قرن ششم است و اکنون در دست نیست) چنین آمده که «محمد بن علاء واسطی و یحیی بن محمد بن جریح گفتند ما درباره ابیالخطاب محمد بن ابیزینب کوفی اختلاف کردیم و امر بر ما مشتبه شد پس نزد احمد بن اسحاق رفتیم» و سپس آن داستان نقل شده است (ر.ک: المحتضر، ص89).
✅ بدین ترتیب، اصل موضوعِ روایت درباره ابیالخطاب غالی مشهور و مطرود ائمه بوده و «ابی» به «ابن» تصحیف شده است.
#نهم_ربیع
#مستبین
https://eitaa.com/Mostabin/173
در تلگرام
https://t.me/AlMostabin
در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
HS_Volume 22_Issue 86_Pages 123-146 (1).pdf
855.7K
📌نقد سندی و دلالی روایت «رفع قلم»
در ۹ ربیع به مناسبت کشته شدن عمر بن خطاب:
در این مقاله به #اعتبارسنجی روایتی موسوم به «رفع قلم» «...أَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ...» از سه منظر: #منبع، #سند و #محتوا پرداخته شده است.
قدیمیترین مأخذ این روایت، مجموع الأعیاد ابوسعیدطبرانی، یکی از #غلات نصیریه در قرن پنجم است و از آنجا در قرن ششم، به منابع #امامیه انتقال یافته است. بررسی رجالی و سندی بیانگر آن است که روایت فوق، مرسل و محرَّف و راویان اصلی آن همگی #مجهولاند.
مهمترین نقد دلالی این روایت، تصریح آن بر جریان فراگیر رفع تکلیف به مدت سه روز و در واقع ترویج نوعی اباحیگری است.
حاصل، آنکه روایت مزبور به دلایل:
عدم اعتبار منبع، عدم اعتبار و صحت سند، احراز مخالفت متن با #نص_قرآن کریم و #سنت_معصومان و نیز مخالفت محتوای روایت با شواهد تاریخی و اتفاق نظر قاطبه مورخان مبنی بر وقوع ماجرای قتل خلیفه دوم در اواخر ذیالحجه سال 23هجری، فاقد حجیت ارزیابی میشود.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌تاریخچه #شهادت بر #ولایت امیرمؤمنان علی(ع) در #اذان
لازم به ذکر است که از نظر شیعیان شهادت بر #ولایت امیرمؤمنان علی(ع) در #اذان از باب جزئیت در اذان نیست؛ بلکه از باب تقرب و تهیت به امیرمؤمنان علی اظهار می گردد؛ چنانکه شیخ صدوق(م381ق) نیز در همان اوائل عصر غیبت کبرا بر آن تذکر داده است.
در #حلب سیف الدوله حمدانی بعد از تأسیس دولت #حمدانیان، دستور داد تا برای اولین بار جمله "محمد و علی خیر البشر" که برگرفته از کلام رسول خدا درباره منزلت امیرمؤمنان #علی است، در وسط #اذان گفته شود و به صورت یک سنت درآمد.
در سال 296 قمری ابوعبدالله شیعی نیز دستور داد تا در اذان «حی علی خیرالعمل و علیٌ خیرالبشر» گفته شود.
افزون بر #قَرامطه حلب در اظهار "اَشهَدُ انَّ علیّاً ولی المؤمنین،" شیعیان امامی مذهب عصر آل بُوَیه نیز «اَشهَدُ انَّ علیّاً وَلِی الله» را در اذان خود اعلام کردند.
بنابر گزارش ابن کثر(م774ق) سنی، بیشتر مردم #شام نیز در سال 366 قمری "حی علی خیرالعمل" را در اذان اظهار می کردند.
در سال 443 قمری نیز #شیعیان محله #کرخ_بغداد «اشهد انَّ علیّا ولی الله» را در اذان خود اعلام کردند. برخی نیز بر سر در خانه ها و #مساجد خود این فراز را با طلا نوشتند.
📚بلاذری، أنساب الأشراف، ج2، ص103؛
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج3، ص493.
📚ابن عدیم، بغیه الطلب فی تاریخ حلب، ج2، ص476- 475، 944
📚ابن حماد، اخبار ملوک بنی عبید و سیرتهم، ج1، ص50.
📚ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج11، ص270.
📚شیخ صدوق، من لایحضره الفقیه، ج1، ص290.
📚ابن جوزی، المنتظم فی التاریخ الامم و الملوک، ج15، ص329، ص335؛
📚مقریزی، المواعظ و الاعتبار بذکر خطط و آثار، ج2، ص271، ص274.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌تأکید اهل بیت(ع) بر کیفیت صلوات
امام حسن #مجتبی(ع) صلوات را اینگونه می فرستاد:
«اللَّهُمَ صَلِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ عَلی آلِ مُحَمَّد.»
امام #سجاد(ع) نیز بعد از واقعه #عاشورا مکرر جمله
"اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد،" را استعمال می کرد.
فخر رازی(م606ق) می نویسد:
اهل تسنن، "صلوات الله عليه و عليه الصلاة و السلام" را جز برای رسول خدا(ص) به کار نمی برند، اما #شیعیان آنها را برای #علی و اولاد او بیان می کنند.»
📚قندوزی، ینابیع الموده لذوی القربی، ج1، ص41.
📚شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج1، ص373.
📚فخرالدین رازی، مفاتیح الغیب، ج16، ص136.
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌چه کسانی امت پیامبر اعظم(ص) هستند؟
قال رسول اكرم صلى الله عليه و آله:
لَا تَزَالُ أُمَّتِي بِخَيْرٍ مَا تَحَابُّوا وَ تَهَادَوْا وَ أَدَّوُا الْأَمَانَة.
رسول الله فرمود:
⬅️امّت من تا هنگامى كه يكديگر را #دوست بدارند و محبت بورزند،
⬅️به يكديگر #هديه دهند،
⬅️و #امانتدارى كنند،
در خير و خوبى خواهند بود.
📚شیخ صدوق، عيون اخبار الرضا، ج2، ص29.
🌻 @ahlebait110
📌حفظ #وحدت_اجتماعی واجب است.
امیرمؤمنان #علی(ع) درباره حفظ وحدت اجتماعی خطاب به #ابوموسی_اشعری نوشت:
«بدان، در #امت_اسلام، هیچکس مانند من وجود ندارد که به وحدت امت و به انس گرفتن آنان با همدیگر، از من دلسوزتر باشد.»
📚سیدرضی، نهج البلاغه، نامه: 78، ص465.
👇👇
🌻 @ahlebait110
هدایت شده از تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وحدت و امنیت دو روی یک سکه
کارشناس:
حجت الاسلام دکتر محمد جواد #یاوری سرتختی
👇👇
🌻 @ahlebait110
📜چرا پیامبر از اهل مدینه همسری نداشت؟
🔹️بنابر گزارشی که ابن سعد در کتاب الطبقات الکبیر آورده، وقتی از پیامبر سؤال می شود که چرا از انصار زنی را به همسری در نیاروده؟ ایشان در پاسخ به این نکته اشاره می کند که زنان انصاری تحمل پذیرفتن هوو را ندارند و چون پیامبر همسران زیادی دارد، نمی خواهد با ازدواج با زنان انصاری خاطر آنان را مکدر سازد.
🏷عن عمرة بنت عبدالرحمن قالت قیل لرسول الله ألاتتزوّج يا رسول الله في نساء الأنصار فإنّ فيهنّ جمالا؟ فقال رسول الله: هنّ نساء فيهن غيرة شديدة ولايصبرن على الضرائر وأنا صاحب ضرائر وأكره أن أسوأ قومها فيها
📚ابن سعد، الطبقات الكبير، چاپ مکتبة الخانجي بالقاهرة: 10، 195.
🏠 @chsiqs
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌حکومت خدا را اطاعت کنیم
قال رسول الله(ص):
«اِسْمَعُوا وَ اَطيعُوا لِمَنْ وَلاّهُ اللّه ُ الأَمْرَ، فَـاِنَّـهُ نِظـامُ الأسـلامِ»
پیامبر اکرم(ص) فرمود:
از حاکمان الهی(اهل بیت) اطاعت کنید و گوش بفرمان باشید؛ زیرا #اطاعت از رهبری مایه #وحدت امت اسلام است.
📚شیخ مفید، الامالی، ص14
👇👇
🌻 @ahlebait110
📌 مطالعه تاریخ اسلام
⬅️ارائه سیر مطالعاتی
◀️ تاریخ و سیره #اهل_بيت(ع)
◀️تاریخ #اسلام
◀️ تاریخ #شیعه
◀️تاریخ #تمدن_اسلامی
◀️پاسخ به #شبهات تاریخی
◀️بیان #سبک_زندگی اسلامی
◀️نشر مقاله و کتاب های تاریخی
📌با مدیریت حجت الاسلام دکتر محمدجواد #یاوری
هیئت علمی دانشگاه #باقرالعوم(ع)
با آدرس زیر به ما ملحق شوید:
👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2898853888C687ad732fa