eitaa logo
تاریخ و سیره اهل بیت(ع)
5.2هزار دنبال‌کننده
622 عکس
229 ویدیو
266 فایل
📌 کانالی برای آشنایی و شناخت: #تاریخ اسلام، تاریخ و #سیره اهل بیت(ع)، تاریخ #تشیع و تاریخ اجتماعی شیعه. حجت الاسلام دکتر محمد جواد یاوری سرتختی آدرس ارتباطی: @javadyavari
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴عاشورا از زبان امام رضا علیه السلام امام (ع) فرمود: ‌ ماه ماهى است كه اهل نبرد را در آن مى‏دانستند، اما خون‌های ما در آن حلال شمرده شد و حرمت ما هتک شد و زنان ما شدند و به خيمه‏ هاى ما زدند و آنچه بنه در آن بود چپاول شد و در امر ما حرمتی برای رسول خدا رعایت نشد. روز ، پلک چشم ما را زخم كرد و ما را روان ساخت و عزيز ما را در زمين خوار كرد و گرفتارى و بلا را برای ما تا روز قيامت باقی گذاشت. پس بر حسين بايد گریه‌کنان بگریند؛ چه اين گريه گناهان بزرگ را بريزد. سپس فرمود: پدرم چون محرم می‌شد خندان دیده نمی‌شد و اندوه بر او غالب بود تا روز دهم؛ پس روز دهم روز مصيبت و حزن و گريه‏ اش بود و می‌فرمود: در اين روز حسين كشته شد. 📚شیخ صدوق، الامالی، ص۱۲۸. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌اگر به و عمل می گردید،.... امام مجتبی(ع) در جریان سنت زدایی خطاب به معاویه و مردم کوفه فرمود: اگر مردم سخن خدا و رسولش را به گوش مى‌گرفتند، 🌧آسمانْ خويش را به آنان مى‌بخشيد 🌍و بركتش را به ايشان عطا مى‌كرد ⚔و هيچ دو شمشيرى در اين امّت [به نزاع] ردّ و بدل نمى‌شد 🌴و تا روز ، مردم از سرسبزى و زمين بهره مى‌بردند. 📚شیخ طوسی، الأمالی، ص٥٦٦. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌ترتیب تاریخی حوادث بعد از رحلت رسول خدا(ص) ◀️۲۸ صفر رحلت رسول الله(ص). ◀️حضرت زهرا(س) بسیار در فراغ پدر می کرد. ◀️بعدازظهر دوشنبه شکل گرفت. ◀️۵ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) حضرت زهرا(س) سراغ رفت. ◀️ابوبکر با عجله نظامیان حاضر در شهر و بیرون از شهر را به سمت تبوک فرستاد و عمر و ابوعبیده جراح را کنار خود نگهداشت. ◀️امیرمومنان در روز سه شنبه قرآن را که جمع آوری کرده بود بر ابوبکر عرضه کرد. ◀️جریان خلفا برای بیعت گیری به در خانه حضرت زهرا(س) و امیرمؤمنان علی(ع) رفتند، اما موفق نشدند و برگشتند. شیعیان نیز حامی امام بودند. ◀️۱۰ روز بعد از رحلت، غصب شد و حضرت زهرا(س) با سرعت برای گرفتن حق خود به رفت و خواند. ◀️۴۰ روز بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) که سپاه برگشت، حضرت زهرا(س) سراغ و رفت تا حق امیرمومنان (ع) و حقوق خود را بگیرد. ◀️با جمع شدن عده ای به حمایت از حضرت زهرا(س)، ابوبکر دستور داد تا عمر و مغیره امام را برای به مسجد ببرند. ◀️با حمله به منزل و در، زدن و به بازو و پهلوی حضرت، وارد خانه شده و جناب محسن که در حمل بود، شد. ◀️طبق دو روایت صحیح از امام صادق(ع)، ۷۵ روز بعد از رحلت اکرم(ص) حضرت زهرا(س) که و لاغر شده بود، به شهادت رسید. 📚برای مطالعه بیشتر به کتاب تاریخ و سیره حضرت زهرا سلام الله علیها و کتاب صدیقه شهیده تألیف حجت الاسلام دکتر محمدجواد ، مراجعه کنید. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌مقاله ⬅️تاريخ و ترتيب حوادثِ منتهي به حضرت سلام الله عليها. نویسنده: حجت الاسلام دکتر سیدعلی . مجله تاريخ در آينه پژوهش: 👇👇 http://tarikh.nashriyat.ir/node/698 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌تبرک جستن به خاک قبر امام حسین(ع) در عصر اهل بیت(ع) مردم در عصر امام (ع) برای نفع- مادی و معنوی از جمله از مرض و رفع و دفع حاجات و گرفتاریها- به خاک قبر امام (ع) تبرک می جویند و آن حضرت نیز این را برای متبرکان دارای نفع دانست. 📚ابن قولویه قمی، کامل الزیارات، ص274. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌برائت از مخالفان در خفا روزی علی بن عاصم کوفی که مردی نابینا بود به محضر امام حسن (ع) شرفیاب شد. او، ضمن گفتوگو با آن حضرت، ارادت خالصانه خود را به خاندان نبوت اظهار نموده و بیان کرد: من از یاری شما ناتوانم و به غیر از و شما و بیزاری از شما و به آنان در خلوت، سرمایه دیگری ندارم، با این حال وضعیت من چگونه خواهد بود؟ امام فرمود: پدرم از جدم رسول الله(ص) روایت نمود: هرکس توانایی یاری نمودن ما اهل بیت را نداشته باشد و در خلوت به دشمنان ما لعنت بفرستد، خداوند صدای او را به همه فرشتگان می رساند... هنگامی که صدای او به فرشتگان برسد، آنان برای وی طلب آمرزش نموده و او را می ستایند.» 📚مجلسی، بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج50، ص316. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 در لیله المبیت.... ربیع الاول که با رسول الله(ص) از به است، امیرمؤمنان علیه السلام به امر پیامبر(ص) جای ایشان خوابید. در آن شب، بالاى سر آن حضرت و پايين پای آن حضرت نشستند و جبرئيل می گفت: به! به! چه كسى مثل تو است اى پسر ابی‌طالب؛ که خدا به تو در برابر ملائكه مباهات و افتخار می كند! و خداوند در شأن على(ع) اين را نازل كرد: ﴿وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ﴾ 📚بقره: ٢٠٧. و از ميان مردم كسانى هستند كه جان خويش را براى كسب رضا و خشنودی خدا می فروشند و خدا نسبت به بندگان مهربان است. 📚ابن شهرآشوب، مناقب آل أبي طالب، ج٢، ص٦٤- ٦٥؛ 📚کلینی، كافي، ج٨، ص١١٩؛ 📚شیخ طوسی، أمالي، ص٤٦٩؛ 📚یعقوبی، تاريخ، ج٢، ص٣٩. 👇👇 🌻 @ahlebait110
بررسی_اخبار_محسن_بن_علی_علیه_السلام_در_منابع_فریقین.pdf
8.2M
📌مقاله بررسي اخبار بن علي(ع) در منابع فريقين بررسی تاریخ و علت شهادت فررند حضرت سلام الله علیها و امیرمومنان علیه السلام در منابع فریقین. نویسندگان: حجت الاسلام دکتر محمد جواد سرتختی و حجت الاسلام دکتر محمدرضا 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌کنیۀ امام (ع)؛ ابوالحسن یا ؟ می‌دانیم که کنیۀ امام (ع)، «ابوالحسن» بوده است. در گزارشی از علی بن یقطین نقل شده که امام کاظم(ع) دربارۀ علی بن موسی(ع) فرمود: «نحلتُه کنیتي: کنیۀ خویش را به او دادم» 📚کلینی، الکافي، ج1، ص311، 313؛ 📚شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا، ج1، ص21، 22. مطابق این نقل، خود امام کاظم(ع) کنیۀ «ابوالحسن» را برای امام رضا (ع) برگزیده بوده است. در کتب امامیه کنیۀ فراوان برای امام رضا(ع) به کار رفته، تا جایی که در عیون أخبار الرضا بیش از 200 مرتبه این کنیه در اسناد و متون گزارش‌های متفاوت برای امام رضا (ع) به کار رفته است (البته بسیاری از منابع عیون، عامّی است). در منابع عامه نیز بسیار کنیۀ «ابوالحسن» برای امام رضا (ع) به کار رفته است؛ از جمله: «‌علي ‌بن ‌موسى الرضا... ‌أبو ‌الحسن من سادات أهل البيت وعقلائهم وجلة الهاشميين ونبلائهم» 📚ابت حبان، الثقات، ج8، ص456. «فقال: يا غلام، أحضر أبا الحسن علي بن موسى» 📚الفرج بعد الشدة، ج4، ص227)، «أما رضا، فهو ‌علي ‌بن ‌موسى بن جعفر بن محمد العلوي الحسيني ‌أبو ‌الحسن الرضا» (المؤتلف والمختلف للدارقطني، ج2، ص1115) در این میان، در گزارشی گفته شده که کنیۀ امام رضا(ع)، «ابوبکر» بوده است: قال أبو الفرج: حدثني ‌الحسن ‌بن ‌علي ‌الخفاف، قال: حدثنا عيسى بن مهران، قال: حدثنا أبو الصلت الهروي، قال: سألني المأمون يوما عن مسألة فقلت: قال فيها أبو بكر كذا وكذا. فقال: من أبو بكر؟ أبو بكرنا أو أبو بكر العامة؟. قلت: أبو بكرنا. قال عيسى: قلت لأبي الصلت: من أبو بكركم؟ فقال: علي بن موسى الرضا، كان يكنى بها 📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص453-454 اصفهانی نقل می‌کند از حسن بن علی خفاف از عیسی بن مهران از ابوالصلت هروی که گفت: روزی از من دربارۀ مسئله‌ای پرسش کرد. گفتم: ابوبکر چنین و چنان می‌گوید. گفت: ابوبکر کیست؟ ابوبکرِ ما یا ابوبکرِ عامّه/عموم؟ گفتم: ابوبکرِ ما. عیسی [بن مهران] گفت: به گفتم: ابوبکرِ شما کیست؟ گفت: علی بن موسی ؛ کنیه‌اش چنین بود. می‌دانیم که امام رضا (ع) فرزندی به نام «بکر» نداشته و نام «علی» هم با کنیۀ «ابوالحسن» تناسب دارد، نه «ابوبکر». حال سؤال پیش می‌آید که پس چرا در این گزارش کنیۀ «ابوبکر» برای امام رضا (ع) به کار نرفته است. با توجه به اینکه ظاهراً تنها در این گزارش این کنیه برای امام استفاده شده و با توجه به اینکه در خود گزارش به ابوبکر بن ابی‌قحافة (أبوبکر العامة) اشاره شده، ممکن است این گزارش در این صدد باشد که کنیۀ امام رضا (ع) را مطابق با شهرت خلیفۀ نخست بداند و فضایی تقریبی ایجاد کند. در خصوص این نقل باید به چند نکته توجه کرد: ظاهراً این متن شکل گرفته تا این کنیه را نشان دهد و هدف دیگری ندارد: «فقال: من أبو بکر؟... قلت لأبي الصلت: من أبو بکرکم؟». اینکه یک گزارش صرفاً در راستای بیان یک کنیه باشد، امر غریبی است. معمولاً نام و کنیۀ افراد، مشهور است و در ضمن گزارش‌ها و گفتگوها و مدخل افراد در کتب آن‌ها را می‌توان یافت، اما دربارۀ شخصیتی به شهرت امام رضا (ع) توقّع نمی‌رود که گزارشی باشد که فقط تمام هویت و هدفش بیان این باشد که ایشان فلان کنیه را داشت. قابل توجه است که برای کنیۀ «ابوالحسن» گزارشی یافت نمی‌شود که تمام مطلبی که آن گزارش متکفّل بیانِ آن است، همین باشد که امام رضا (ع) مکنّی به «ابوالحسن» بوده است. حتی نقلی که بالاتر از علی بن یقطین گذشت هم درصدد بیان وصایت امام رضا (ع) بود و به صرف بیان این کنیه بسنده نکرد. این نکته نشان می‌دهد که کنیۀ «ابوالحسن» برای امام رضا (ع) از پیش مسلَّم بوده و نیازمند اثبات نبوده، برخلاف کنیۀ «ابوبکر». @Al_Meerath
ادامه ۲. در پایان این گزارش آمده است: «کان یکنَّی بها». یعنی کنیۀ «ابوبکر» برای امام رضا (ع) صرفاً یک کنیۀ خاص نبوده که میان ابوالصلت و مأمون به کار رود. بلکه کنیۀ شایعی برای ایشان بوده است. با وجود چنین ادعایی، توقع می‌رود که اثری از این کنیه در دیگر نقل‌ها باقی بماند؛ حال آنکه مسئول گزارش خود مفروض گرفته که این کنیه برای حضرت شناخته‌شده نیست: «قلت لأبي الصلت: من أبو بکرکم؟». در دیگر آثار کهن هم اثری از کاربرد این کنیه برای امام رضا (ع) یافت نشد. 3. در سند این گزارش، عیسی بن مهران واقع شده که خود خصم بوده؛ چنانکه خطیب بغدادی گفته است: كان عيسى بن مهران المستعطف من شياطين ومردتهم، ووقع إليَّ كتابٌ من تصنيفه في الطعن على الصحابة وتضليلهم وإكفارهم وتفسيقهم، فوالله لقد قف شعري عند نظري فيه... ودلني ذلك على عمى بصيرة واضعه ، وخبث سريرة جامعه، وخيبة سعي طالبه، واحتقاب وزر كاتبه فَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا كَتَبَتْ أَيْدِيهِمْ وَوَيْلٌ لَهُمْ مِمَّا يَكْسِبُونَ وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ 📚خطیب بغدادی، تاریخ بغداد، ج12، ص495-496 بر این اساس انتساب این گزارش توسط حسن بن علی خفاف به عیسی بن مهران می‌تواند سویۀ جدلی داشته باشد؛ بدین صورت که ادعا شود که فلان رافضی که خود شدید اللحن بود نسبت به صحابه، نقل کرده که امام الرافضة کنیه‌اش مطابق با شهرت خلیفۀ نخست بوده است. 4. حسن بن علی خفّاف که راوی این گزارش است و آن را به عیسی بن مهران منسوب کرده، خود گزارشی دیگر از ابوالصلت هروی دربارۀ امام رضا (ع) نقل می‌کند که فضای تصنّعی آن آشکار است و در راستای تقریب میان امام رضا (ع) و مأمون عباسی برساخته شده است: أخبرنا أبو الفرج قال: حدثنا الحسن بن علي الخفاف، قال: حدثنا أبو الصلت الهروي، قال: دخل المأمون إلى الرضا يعوده فوجده يجود بنفسه فبكى وقال: أعزز عليّ يا أخي بأن أعيش ليومك، وقد كان في بقائك أمل، وأغلظ عليّ من ذلك وأشد أن الناس يقولون: إني سقيتك سما، وأنا إلى الله من ذلك بريء. فقال له الرضا: صدقت يا أمير المؤمنين، أنت والله بريء... 📚ابوالفرج اصفهانی، مقاتل الطالبیین، ص460 در این نقل آمده که از اینکه امام رضا(ع) در حالت احتضار بودند، بی‌تابی می‌کرد و به امام گفت که بر او سخت است که مردم می‌گویند که او به ایشان سم داده و امام هم تأیید کردند که او به ایشان سم نداده است! این نقل فضایی ساختگی دارد؛ اگر مأمون واقعاً امام را کرده باشد، دیگر ابراز این سخن توسط او نزد امام و تأیید امام وجهی ندارد و طبیعتاً مأمون باید از چنین اتهامی سخن نگوید تا عامل انتشار آن نشود. اگر هم مأمون امام را مسموم نکرده باز تعبیر «صدقت یا أمیر المؤمنین» طبیعی نیست و امام و مأمون که خود می‌دانند که چنین اتفاقی از اساس نیافتاده و بحث بر سر این اتفاق و تصدیق‌شدن مأمون توسط امام بی‌وجه است. همچنین اصل اتهام مسموم‌شدن (درست یا غلط) طبیعتاً باید بعد از درگذشت امام شروع به انتشار پیدا کند؛ لذا واکشن مأمون و امام به این اتهام خیلی تصنّعی است. در نهایت با توجه به اینکه این گزارش تمام هویت و هدفش در خدمت اثبات کنیه‌ای برای امام رضا (ع) است که در منابع دیگر شناخته‌شده نیست و خود این گزارش از طرفی ناشناختگی آن را مفروض می‌گیرد و از طرف دیگر از شیوع آن می‌گوید و با توجه به اینکه انتساب این نقل به عیسی بن مهران می‌تواند سویۀ جدلی داشته باشد و در راستای تقریب بین اهل بیت (ع) و خلفاء باشد و با توجه به اینکه حسن بن علی خفاف که راوی این گزارش است خود نقل تصنّعی دیگری در راستای تقریب بین امام رضا (ع) و مأمون دارد، نمی‌توان به این گزارش اعتماد کرد و احتمال وجود کنیۀ «ابوبکر»‌ در کنار کنیۀ «ابوالحسن» را برای امام رضا (ع) مطرح کرد. @Al_Meerath
نمودار سیره حضرت زهرا .pdf
4.46M
نمودار تاریخ زندگانی و سیره حضرت (س) این نمودار برگرفته از کتاب خودم بود با نام تاریخ و سیره حضرت زهرا سلام الله بعد از مطالعه فاتحه ای به روح مادرم بفرستید. 👇👇 🌻 @ahlebait110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌مختصری از شواهد تاریخی اهل سنت در باب حضرت سلام الله علیها سخنران: دوست عزیز ما دکتر سعید مسرور عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تذکر: آدرس استناد عروه به حادثه هجوم از کتاب مروج الذهب مسعودی است که به اشتباه انساب الاشراف گفته شده. 👇👇 🌻 @ahlebait110
🚩نشانه های عَنْ أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ الْعَسْكَرِيِّ(ع) أَنَّهُ قَالَ: 📌عَلَامَاتُ الْمُؤْمِنِ خَمْسٌ: 1⃣صلَاةُ الْإِحْدَى وَ الْخَمْسِينَ؛ 2⃣و زِيَارَةُ الْأَرْبَعِينَ؛ 3⃣و التَّخَتُّمُ فِي الْيَمِين؛ِ 4⃣و تَعْفِيرُ الْجَبِينِ؛ 5⃣و الْجَهْرُ بِبِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ. امام (ع) فرمود: پنج چيز از نشانه هاى ( ) است؛ 1⃣ خواندن واجب و مستحبی؛۵۱رکعت. 2⃣ امام علیه السلام؛ 3⃣ در دست راست كردن؛ 4⃣ بر خاك کردن؛ 5⃣و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در نماز. 📚شیخ مفيد، المزار، ص۵۳. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌رمز سعادتمندی پیامبر اکرم(ص) فرمود: مٰا مِنْ شَیْءٍ اَثْقَلُ فِی الْميزٰانِ مِنْ حُسْنِ الْخُلْقِ. در ترازوی اعمال چیزی سنگین‌تر_ و از نیست. 📚شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج۲، ح۹۸. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌کتاب « تاریخ و سیره رضوی» منتشر شد. 📝 کتاب « تاریخ و سیره » به قلم حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی استادیار دانشگاه علیه السّلام و دکتر سید مجتبی استادیار گروه معارف دانشگاه در 212 صفحه در قطع رقعی، تألیف و به همت شعبه سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی استان چهارمحال و بختیاری وارد بازار نشر شده است. 📌معرفی کامل کتاب http://jchb.ir/fa/news/48005/ 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌 کریم ... ابویوسف شاعر دربار گوید: برایم فرزندی متولد گردید. تنگدست بودم به جماعتی از دوستانم نامه نوشتم و از آنان درخواست کمک کردم ولی ناامید شدم و چیزی کمک نکردند. به خودم گفتم: میروم اطراف خانه (امام) عسکری دوری میزنم. وقتی به در خانه رسیدم کسی به نام بیرون آمد، کیسه سیاه رنگی به من داد که در آن چهارصد بود، وی گفت: سرورم امام (ع) به تو میگوید: این را برای نوزادت هزینه کن و خداوند او را برایت مبارک گرداند. 📚علامه مجلسی، بحارالانوار، ج50، ص294 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌آیا امام حسن (ع) سفری به داشته‌اند؟ امروزه در شهر گرگان و منسوب به امام حسن عسکری(ع) وجود دارد. مبنای این باور، خبری است که برخی علمای در سده ششم، از جمله ابن حمزه در الثاقب فی المناقب (ص214-216) و قطب‌الدین در الخرائج والجرائح (ج1، ص424- 426) نقل کرده‌اند. مفاد این خبر به طور خلاصه آن است که شخصی به نام «جعفر بن شریف » ـ از شیعیان جرجان ـ در سفر حج خود به سامرا نزد امام عسکری(ع) رفت و مبلغی را که این شهر به امانت به وی سپرده بودند، به دست امام رسانید. امام نیز تاریخ وی به جرجان را سوم ربیع‌الثانی همان سال پیش‌گویی کرد و به او وعده داد که خود ایشان نیز در همان روز به وارد خواهد شد. در تاریخ تعیین شده، امام به به جرجان رفت و نزد شیعیان خود حضور یافت. 📍 : صرف نظر از ضعیف و بی‌اعتبار بودن این خبر از منظر رجالی به علت و ناشناخته بودن و عدم نقل آن در منابع کهن و دست اول شیعه، که اصل خبر را محل شک و تردید قرار می‌دهد، اما نکته دیگری که حضور امام را در با تردید جدّی موجه می‌سازد آن است که بر اساس خبر فوق، امام عسکری(ع) به شهر «جُرجان» وارد شد که منطبق بر شهر کنونی است؛ نه شهر امروزی که در گذشته به «استرآباد» شهرت داشته است. از این‌رو به نظر می‌رسد مسجد و امام حسن عسکری(ع) صرفاً یادمانی است که در دوره‌های متأخر، پس از ویرانه و متروکه شدن جُرجان تاریخی(گنبد گاووس کنونی)، و با توّهم انطباق گرگان کنونی بر جرجان کهن به وجود آمده است، لذا نمی‌توان برای آن اعتبار تاریخی قائل شد. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌آثار تبلیغات رسانه های به عنوان نمونه: مسعودی می نویسد: يكى از اهل علم مي گفت: در انجمنى درباره ، ، و سخن مي گفتيم و سخنان اهل علم را ياد مي كرديم و جمعى از عامه مي آمدند و سخنان ما را مي شنيدند. يكى از آنان كه از ديگران خردمندتر بود، روزى به من گفت: «چقدر در باره على و معاويه و فلان و فلان حرف مي زنيد» گفتم: «تو در اين باب چه نظر دارى؟» گفت: «در باره كى؟» گفتم «در باره على چه ميگوئى؟» گفت: «مگر او پدر نيست؟» گفتم: «فاطمه كى بود؟» گفت: «زن و دختر و خواهر معاويه» گفتم: «حكايت على چگونه بود؟» گفت: «در جنگ با پيامبر كشته شد.» 📚مسعودی، مروج الذهب و معادن الجوهر، ج2، ص33. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌رفع و دفع اختلافات شیعه توسط امام حسن عسکری(ع) اختلافات درون مذهبی در امر آنچنان ببود که سهل بن زیاد آدمی می گويد: «در سال 255 هجری قمری به امام حسن (ع) نامه نوشتم كه در توحيد اختلاف دارند. برخى می گويند: خدا است و بعضى می گويند او است؛ اگر صلاح بدانيد و لطف كنيد، به من آنچه را که صحیح است بياموزيد تا از آن تجاوز نكنم و همگی به آن ملزم گردیم.» امام حسن عسکری(ع) به خط خود مرقوم فرمود: از توحيد پرسيدى. يگانه و يكتا است، نزاده و زاده نشده و چيزى همتاى او نيست؛ او است و مخلوق نيست؛ خداى تبارك و تعالى هر چه خواهد از جسم و غير جسم می آفریند و خودش جسم نيست؛ آنچه خواهد صورتگرى كند و خودش صورت نيست؛ سپاسش بزرگ است، نام هايش مقدستر از آن است که برايش مانندى جز خود او باشد، چيزى مانندش نيست و او و است.» 📚کلینی، الکافی، ج1، ص103، ح10. 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌شیعه چه کسی است؟ امام حسن (ع) خطاب به جامعه فرمود: «شیعیان- اعتقادی- کسانی هستند که از ما کرده، در تمام اوامر و نواهی از ما می کنند و کسانی که در بسیاری از دستورات الهی با ما کنند، شیعه نیستند.» 📚ابن شعبه حرّانى، تحف العقول عن آل الرسول، ص487؛ 📚قطب راوندی، الخرائج و الجرائح، ج2، ص684. 👇👇 🌻 @ahlebait110
🏴 شهادت امام حسن عسکری(ع) تسلیت باد. امام عسکری(ع) در هشتم ربيع‏الاول سال 260 هجرى در 28 سالگى به رسید و طى مراسم باشكوهى، بنى ‏هاشم و سران سپاه و نويسندگان و معتمدان شهر بدن او را تشييع كردند. در آن روز شهر يكپارچه شيون و زارى بود و بازارها تعطيل گشت و سامرا همچون روز رستاخيز گرديد. جنازه آن حضرت را در كنار مرقد امام (ع) دفن كردند. دلایل شهادت امام عسكرى عليه السلام: 1. خلفاى عباسى طى شش سال يوسته امام را تحت و در داشتند. 2. پيش از معتمد، مهتدى درصدد قتل آن حضرت برآمد اما اجل به او مهلت نداد. 3. اصرار دستگاه براى نشان دادن سالم بودن جنازه آن حضرت در ملأعام؛ چنانکه برادر خليفه در ميان مردم كفن را از روى چهره امام عليه السلام كنار زد و و بنى ‏هاشم و بزرگان و سران سپاه و قضات را شاهد گرفت كه جنازه سالم است. 4. بيان امام عسكرى عليه السلام به مادر خود كه فرموده بود: در سال 260 هجرى به من اذيتى خواهد رسيد كه مى‏ ترسم مرا دچار و مشقت نمايد. 5. كوتاهى عمر امام عليه السلام و رحلت ناگهانى وى در سن 28 سالگى، آن هم بدون سابقه‏ و فاصله كوتاه رهايى آن حضرت از تا رحلت وى كه كمتر از يك ماه بود، نشان‏ دهنده توطئه دستگاه خلافت عباسى در به شهادت رساندن ايشان است. 📚برداشتی از کتاب نوشته دکتر اصغر . 👇👇 🌻 @ahlebait110
📌امام حسن (ع)؛ گفت و گوی حجت الاسلام دکتر محمدجواد سرتختی با رحامدیا 👇👇 https://rahamedia.net/?p=4976 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2898853888C687ad732fa
📌 ۲۵ شهریور و فتنه مهسا امینی 📌مرگ یه زن بهانه بود تا !!! در جلسه ای عمرو بن عاص به گفت: آرزو داشتم كه تو در جنگ کشته می شدی! عائشه گفت: اى بى‏ پدر! براى چه اینگونه سخن می گویی؟! ابن عاص گفت: چون تو بخاطر هدف خودت كشته شده و به میرفتى!!! و من تو را بزرگترين دلیل برای رسوائى و سرزنش عليه (ع) قرار می‏دادم!!! 📚طبرسی، الاحتجاج، ج1، ص165؛ 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج6، ص322. ‏تاریخ تکرار می شود. یه روز و یه روز بهانه برای تخریب بود. 👇👇 @https://eitaa.com/joinchat/2898853888C687ad732fa
❌ حدیث رفع قلم 🔖 درباره حدیثی که تنها مستند نهم ربیع‌الاول دانسته می‌شود، سخن فراوان گفته شده و درباره اینکه آیا معیارهای درستیِ یک روایت (منبع، سند و متن) را دارد یا نه؛ بحث مفصلی است که فرصتی دیگر می‌طلبد و البته برای محققان روشن است. اما نکته مهم‌تر و قابل ذکر، اصل موضوع روایت است که گویا ابوالخطاب است نه ابن‌الخطاب. 📗 یکی از دو منبع اصلی این خبر، کتاب المحتضر (قرن هشتم) است. مصحح این کتاب می‌نویسد در منبع کهن‌تر آن مصباح الانوار (که مربوط به قرن ششم است و اکنون در دست نیست) چنین آمده که «محمد بن علاء واسطی و یحیی بن محمد بن جریح گفتند ما درباره ابی‌الخطاب محمد بن ابی‌زینب کوفی اختلاف کردیم و امر بر ما مشتبه شد پس نزد احمد بن اسحاق رفتیم» و سپس آن داستان نقل شده است (ر.ک: المحتضر، ص89). ✅ بدین ترتیب، اصل موضوعِ روایت درباره ابی‌الخطاب غالی مشهور و مطرود ائمه بوده و «ابی» به «ابن» تصحیف شده است. https://eitaa.com/Mostabin/173 در تلگرام https://t.me/AlMostabin در واتساپ https://chat.whatsapp.com/E3MGP4A6vvr8THW1GjH3NO 👇👇 🌻 @ahlebait110
HS_Volume 22_Issue 86_Pages 123-146 (1).pdf
855.7K
📌نقد سندی و دلالی روایت «رفع قلم» در ۹ ربیع به مناسبت کشته شدن عمر بن خطاب: در این مقاله به روایتی موسوم به «رفع قلم» «...أَنْ یَرْفَعُوا الْقَلَمَ عَنِ الْخَلْقِ کُلِّهِمْ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ...» از سه منظر: ، و پرداخته شده است. قدیمی‌ترین مأخذ این روایت، مجموع الأعیاد ابوسعیدطبرانی، یکی از نصیریه در قرن پنجم است و از آن‏جا در قرن ششم، به منابع انتقال یافته است. بررسی رجالی و سندی بیان‏گر آن است که روایت فوق، مرسل و محرَّف‌ و راویان اصلی آن همگی . مهم‌ترین نقد دلالی این روایت، تصریح آن بر جریان فراگیر رفع تکلیف به مدت سه روز و در واقع ترویج نوعی اباحی‌گری است. حاصل، آن‌که روایت مزبور به دلایل: عدم اعتبار منبع، عدم اعتبار و صحت سند، احراز مخالفت متن با کریم و و نیز مخالفت محتوای روایت با شواهد تاریخی و اتفاق نظر قاطبه مورخان مبنی بر وقوع ماجرای قتل خلیفه دوم در اواخر ذی‌الحجه سال 23هجری، فاقد حجیت ارزیابی می‌شود. 👇👇 🌻 @ahlebait110