البیان
🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاءوالفاظ معاملات ♻️ یکی از ارکان و گذرگاه های مهم علو
آیت الله فرحانی -محقق خویی.mp3
2.98M
البیان
🔊🔊🔊 #بشنوید 🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات1️⃣ 💠 بخش اول: مسلک تعه
🔰تحلیلی بر نظریه محقق خویی در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات
1️⃣ بخش اول: مسلک تعهد و حقیقت انشاء
♻️محقق خوئی در مبحث وضع، نظریه ای دارند که از آن تحت عنوان «مسلک تعهد» نام برده می شود.
💠مبنای این نظریه این است که واضع وقتی می خواهد قرارداد کند، باید قرارداد را جایی انجام دهد که به او مربوط است .
واقعیات خارجی در حیطه اختیار واضع نیست ؛اما التزام و تعهد، فعل اختیاری واضع است و می تواند نسبت به فعل اختیاری خود قرارداد کند و به آن ملتزم شود.
ولذا موضوع له هیئت جمله خبریه، تعهد و التزام به قصد حکایت از واقعیت خارجی است؛ و موضوع له هیئت انشاء ،تعهد و التزام به حکایت از یک اعتبار نفسانی است.
بر همین اساس در خبر و انشاء یک اشتراکی وجود دارد که هر دو تعهد و التزام از حکایت کردن هستند.
و تفاوتشان در این است که در خبر، قصد حکایت از یک واقعیت خارجی را تعهد می کنید ولی در انشاء قصد حکایت از یک اعتبار نفسانی را تعهد می دهید.
ایشان با این رویکرد حقیقت انشاء را اینگونه تحلیل می کنند که کأن،َّ ما در انشائیات دو اعتبار داریم:
🔺 یکی خود وضع است که تعهد به قصدالحکایه است.
🔺 یکی آن امری است که این تعهد از آن خبر می دهد، و آن اعتبار نفسانی است.
💠 نتایج تفسیر مسلک تعهد
محقق خویی دو نکته را به عنوان نتایج این مبنا نتیجه می گیرند که در فهم تحلیل ایشان از حقیقت انشاء نقش کلیدی دارد:
♨️1- نقدی به کلام مشهور دارند که اینکه مشهور می گویند انشاء، ایجاد به لفظ است، غلط است؛ لفظ از علل ایجاد نیست ؛
چون ایجاد اگر ایجاد تکوینی باشد، جوهر و عرض را که با لفظ نمی شود ایجاد کرد.
اگر ایجادِ اعتباری است این هم غلط است، اعتبار نیاز به لفظ ندارد؛ اعتبار به ید مُعتبِرش است. مُعتبِر ملکیت را نزد خود اعتبار می کند و کاری به لفظ ندارد.
♨️2- می فرماید شما بیع را تحلیل کنید.
«بعتُ» یعنی چه؟ معنای عرفی «بعتٌ» نه فقط آن اعتبار است، نه فقط این لفظ است.
اگر آن اعتبار نفسانی نباشد ؛ صدبار لفظ «بعتُ» هم بگویم هیچ اتفاقی نمی افتد. انشائی بودن «بعتُ» به این است که:
1⃣ اعتبار نفسانی باشد
2⃣ اضافه شود بر این اعتبار نفسانی، خبر از آن اعتبار.
💠 وارد نبودن اشکال مشهور بر نظریه محقق خویی
متأسفانه برخی اعلام نجف و همچنین تلامذه حضرت امام، به مختار محقق خویی اشکال می کنند که مسلک تعهد موجب می شود که انشاء، اخبار بشود؛ چون وضع می شود «تعهد به إخبار از اعتبار نفسانی». لکن این اشکال وارد نیست.
👈🏻از عبارات ایشان کاملا روشن است که ملتفت به این نکته بوده اند. لذا اگر کسی بگوید مرحوم خویی انشاء را تبدیل به اخبار کرده ، معلوم می شود کلام ایشان را کامل تلقی نکرده است.
💠 تأثیر این نظریه در فقه معاملات
♻️محقق خویی می خواهد بگوید این مبنا را در فقه معاملات در هرجایی خواستید، من برایتان پیاده می کنم.
مثلا در نکاح؛ «زوجتُ»، «زوجتُ» انشائی است. شما اگر در نفستان اعتبار زوجیت کردید، از این اعتبار زوجیت تا إخبار ندهید نمی گویند تزویج واقع شده است.
اگر اعتبار زوجیت هم نکنید و مدام بگویید «زوجتُ» ، تجویز درست نمی شود.
علقه زوجیت وقتی شکل می گیرد که این دوتا را روی هم بگذارید؛
یعنی اول اعتبار زوجیت کنید
و سپس در کنار این اعتبار زوجیت که در صقع نفس است (و لفظ هم دخالتی در آن ندارد) از این اعتبار، خبر دهید و حکایت کنید.
بنابراین بیع انشائی، طلب انشائی، امر انشائی، اذن انشائی، زوجیت انشائی و سایر انشائیات ، دو رکن دارند:
1. اعتبار نفسانی
2. اخبار از این اعتبار.
🔆در نتیجه باید گفت، بیع نه لفظ به تنهایی است نه معنای به تنهایی.
تا اعتبار نباشد و لفظ نیاید و إخبار از آن اعتبار ندهد، بیع شکل نگرفته است.
👈🏻این اصل مبنای محقق خویی(ره) است.
🔊تفصیل این نکات را در صوت ارائه شده دنبال نمایید
#فقه_الخمینی
#در_مدرسه_امام
#محقق_خویی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
💠جایگاه علمی امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (ره) در مباحث انسان شناسی
🔰استاد آیت الله فرحانی :
🔺عظمت علامه طباطبائی در تفسیر المیزان و در کتاب های ارزشمندشان در تفسیر و حکمت، بروز کرده است اما امام (رحمه الله علیه) در این جهت یک مظلومیتی دارد.
چون که امام انقلاب را رهبری و مدیریت کرد، شخصیتشان بیشتر اجرائی تلقی می شود نه علمی، و آن میراث بسیار عجیب علمی حضرت امام مهجور و محجوب مانده است.
♻️امام یک کتاب بسیار خوب و ارزشمندی دارد (که البته سفارش نمیکنم که دوستان این کتاب را بخوانند؛ چون این کتاب کتابی است که استاد میخواهد.) به نام مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه، که امام( رضوان الله تعالی علیه) خلاصه مطالب این کتاب را در یک کتاب دیگر به نام سرالصلاه بیان کرده است.
🔹کتاب سر الصلاه و مصباح الهدایه تقریبا دو سکوی یک مطلب هستند؛چون از نظر امام، صلاه، معراج مومن است و معراج مراتب انسان را نشان میدهد و امام در مصباح الهدایه الی الخلافه والولایه مراتب انسان را هم خیلی زیبا تبیین کرده است.
🔸حضرت امام در باب نماز دو کتاب دارد:
کتابی دارد به نام آداب الصلاه که برای متوسطین نوشته اند
و کتاب دیگری به نام سرالصلاه.
💢 مرحوم آقای فهری در مقدمه کتاب سر الصلاه می نویسد که امام فرمودند:
من این کتاب را برای اخص الخواص نوشتم نه حتی برای خواص؛ امام در کتاب سرالصلاه مراتب انسان در قرآن و روایات را خیلی زیبا تبیین کرده است.
🔅حضرت علامه طباطبائی یک رساله به نام الولایه دارند و سه رساله دیگر به نام انسان قبل الدنیا، فی الدنیا و بعد الدنیا.
👈🏻 ایشان در این رساله ها به طور خیلی خلاصه، دیدگاهشان را در مورد انسان و مراتب آن گفته است و بعد همین ها را در تفسیر المیزان ،به صورت تفسیر قرآن به قرآن در آورده است و به ما تحویل داده است.
🌀الان وقت آن است که ما تفکرات مان را و تفکرات جامعه علمی را به سمت انسان شناسی، با مبانی این دو فقیه مفسر و فیلسوف بزرگوار آشنا کنیم.
♨️اگر این انسان شناسی را یادبگیریم، بسیاری از مشکلات مسائل، انسان شناسی حل خواهد شد.
#فقه_الخمینی
#در_محضر_علامه
#انسان_شناسی
#در_مدرسه_امام
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
⛔️منطقه ممنوعه غربی ها⛔️
🔰رهبر معظم انقلاب:
♻️امروز غربیها یک منطقهی ممنوعهای در زمینهی علوم انسانی به وجود آوردهاند؛ در همهی بخشهای مختلف؛ از اقتصاد و سیاست و جامعهشناسی و روانشناسی بگیرید تا تاریخ و ادبیات و هنر و حتی فلسفه و حتی فلسفهی دین.
🔹یک عده آدم ضعیفالنفس هم دلباختهی اینها شدهاند و نگاه میکنند به دهن اینها که ببینند چه میگویند؛ هر چه آنها گفتهاند، برایشان میشود وحی مُنزل؛ این است که بد و غلط است.
🔺مثلاً چند تا فکر دارای اقتدار علمی، در یک نقطهی دنیا به یک نتیجهای رسیدهاند، این معنایش این نیست که هر آنچه که آنها فهمیدهاند، درست است!
🔅 شما به مبانی خودتان نگاه کنید؛ ما تاریخ، فلسفه، فلسفهی دین، هنر و ادبیات، و بسیاری از علوم انسانی دیگری که دیگران حتی آنها را ساختهاند و به صورت یک علم در آوردهاند - یعنی یک بنای علمی به آن دادهاند - مواد آن در فرهنگ و میراث علمی، فرهنگی و دینی خود ما وجود دارد.
🔸 باید یک بنای اینچنینی و مستقل بسازیم.
📝 بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه امام صادق (علیهالسّلام)
۱۳۸۴/۱۰/۲۹
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
#وحدت_حوزه_و_دانشگاه
#علوم_انسانی
#غرب
#امتداد_حکمت
@albayann
♻️ترابط مکتب فقه الخمینی(ره) و انقلاب اسلامی
🔰استاد آیت الله فرحانی:
💠 به نظر ما فقه الخمینی یا همان مکتب اندیشه امام (رضوان الله تعالی علیه) ،یک مکتب عمیق انسانی و یک بیان بسیار راقی از حرکت و صیرورت انسان ولایی و جامعه ولایی است.
👈🏻مکتب فقه الخمینی تبیین کننده همین حرکت است.
💢این مکتب به دست بابرکت امام عظیم الشان شکل گرفت و راه افتاد.
من تعبیر نمی کنم به اینکه تاسیس شد، چون از قبل بود، اما به دستان امام شکل گرفت و تبدیل به یک جریان فعال شد و آثار این اندیشه نورانی در انقلاب اسلامی ایران ظهور پیدا کرد و روز به روز ظهور و بروز آن بیشتر میشود.
🔹خروجی این اندیشه ، در چله اول انقلاب به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری در بیانیه بسیار دقیق گام دوم ، دفاع ابدی از نظریه نظام انقلابی را درست کرد ؛ و به تعبیر حضرت آقا امتداد این نگاه در چله دوم انقلاب، تحقق نظام پیشرفته اسلامی خواهد بود.
🔸ایشان می فرمایند همانطوری که در گام اول ، شکل گیری نظام انقلابی مرهون یک خصوصیتی در اندیشه حضرت امام که نام آن را میگذارند نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی؛ در چله دوم و گام دوم هم باید با همین نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی ،نظام پیشرفته اسلامی محقق شود و تمدن انقلابی شکل بگیرد.
♨️ این خلاصه ای از ارتباط اندیشه فقه الخمینی با نهضت انقلاب اسلامی است.
📜جلسه درس خارج
۹۸/۰۶/۲۴
#فقه_الخمینی
#در_مدرسه_امام
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
farhani.osul (3).pdf
2.03M
💠جای فلسفه در مسجد است
🔰رهبر معظم انقلاب:
🍃امام (رضوان الله تعالی علیه) صبح و عصر به مسجد سلماسی میآمد و درس میگفت - صبح فقه میگفت، عصر هم اصول میگفت - مرحوم آقای طباطبائی هم پیش از ظهر در همان مسجد فلسفه میگفت؛
👈🏻فقط تفاوتش این بود که امام آنجا مینشست، آقای طباطبائی اینجا مینشست؛ جایشان فرق داشت.
🔅هر دو، روی زمین مینشستند - هم امام روی زمین مینشست، هم آقای طباطبائی - و درس میگفتند؛
آن هم در «مسجد».
❓واقعاً چه اشکالی دارد که ما درس فلسفه را در مسجد آقای بروجردی بگوئیم؟
بزرگان فلسفهی ما - آقای جوادی، آقای مصباح، آقایان دیگر - آنجا فلسفه بگویند؟
👈فلسفه را باید به عنوان یک علم دینىِ محض به حساب آورد.
خب، جایش کجاست؟ جایش در مسجد است...
💢این که ما بگوئیم فقه، مجرد از فلسفه، یک قداستی دارد؛ فلسفه هم دامن خودش را منزه نگه میدارد که داخل وادی فقه و اصول و حدیث و اینها نیفتد، درست نیست؛
👈🏻اینها همهاش یکی است، یک هدف دارد.
🔺یا مثلاً کلام؛ کلام مسئلهی مهمی است.
امروز شبهات کلامی، حرفهای کلامی، مباحث جدید کلامی، که هرگز فکرش نمیشد، وارد ذهنیات جامعهی ما شده است.
خب، باید روی اینها بحث شود؛ 👈و جایش مسجد است.
📙بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی
۱۳۹۱/۱۱/۲۳
#امام_خمینی
#در_مدرسه_امام
#علامه_طباطبایی
#در_محضر_علامه
#امام_خامنه_ای
#پیشوای_حکیم
#حکمت
#فلسفه
@albayann
آیت الله فرحانی -اصول ناگزیر از فلسفه(1).mp3
1.02M
🔊🔉🔉 #بشنوید
♨️اصول، ناگزیر از فلسفه
🔰استاد آیت الله فرحانی
💠استاد در این صوت بیان می فرمایند که با توجه به مباحثی که در کتب اصولی رایج در حوزه، همانند آثار محقق خوئی و محقق نائینی، مطرح شده است و در دروس خارج مورد بررسی قرار می گیرد، فهم علم اصول، بدون دانستن #فلسفه امکان ندارد.
✅دلیل تورم علم اصول این نیست که مباحث فلسفی در آن مطرح می شود.
🔹 بلکه یکی از دلایل این است که ما ابتدا به طور مستقل فلسفه را نمیخوانیم و بعدا وارد در اصول بشویم.
🔹بلکه می خواهیم در ضمن علم اصول، همه علوم دیگر من جمله، فلسفه، منطق، ادبیات و ... را کار کنیم و همین سبب تورم علم اصول می شود.
♻️همینطور که در سایر مباحث استاد، مطرح کرده ایم، ایشان معتقدند که یکی از راه های کوتاه کردن زمان تحصیل این است که ابتدا در یک دوره، فلسفه خوانده شود و سپس وارد در علم اصول شویم.
📝درس خارج اصول
۹۵/۸/۱۸
#اصول
#فلسفه
#تورم_علم_اصول
#محقق_نائینی
#شهید_مطهری
#آیت_الله_فرحانی
#فقه_الخمینی
@albayann
آیت الله فرحانی-چرا در نماز حضور قلب نداریم.mp3
1.92M
🔊🔊🔊 #بشنوید
⁉️چرا در نماز حضور قلب نداریم؟
✅دلیل عدم حضور قلب این است که به عبادت خدا عشق نمی ورزیم
💠از هرکاری که لذت بردی، در آن کار کاملا متمرکز خواهی بود و خوب انجام خواهی داد.
❓چه کار باید بکنیم که در نماز حضور قلب داشته باشیم ؟و از آن لذت ببریم و عاشقش باشیم؟
♻️جواب را امام خمینی (ره) در سوال پیامبر اکرم (ص) از مسلمانان -که فرمود: چرا در شما،حلاوت عبادت را نمیبینم؟
دریافت میکند و بیان میکند؛شیرینی عبادت در تواضع است
🔰امام میفرماید:
قلبی عشق ،به عبادت خدا پیدا میکند که اول تخلیه بشود، از هرچی آلودگی است!
👈🏻اول باید تخلیه کنیم از گناه، بعد تحلیه میشود.
💢دلی که آلوده است محال است عشق به عبادت خدا داشته باشد و دلی که عشق نداشته باشد از عبادت خدا بی زار خواهد بود.
🔅حلاوت عبادت خدا در ترک گناه و دوری از آلودگی های قلبی است
محال است طلبه ای عادت به جدل و جسارت و پرخاشگری و به رخ کشیدنِ علم داشته باشد، بعد از نماز هم لذت ببرد.
#نماز
#حضور_قلب_درنماز
#عشق_به_عبادت
#گناه
#امام_خمینی
#آیت_الله_فرحانی
#فقه_الخمینی
@albayann
البیان
🔰 تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاءوالفاظ معاملات ♻️ یکی از ارکان و گذرگاه های مهم علو
نقد نظریه محقق خویی.mp3
4.12M
🔊🔊🔊 #بشنوید
💠تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات
♻️بخش دوم(پایانی): نقد و بررسی کلام محقق خویی(ره)
💢استاد آیت الله فرحانی در این مقام ،۵ نکته را به صورت مبنایی و بنایی بر این نظریه ارائه می نمایند.
و در پایان به نکته ای به عنوان یک بحث بنیادین در کلام محقق خویی اشاره می نمایند
@albayann
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
البیان
🔊🔊🔊 #بشنوید 💠تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات ♻️بخش دوم(پایانی): نقد
♻️تحلیلی بر نظریه محقق خویی(ره) در حقیقت انشاء و الفاظ معاملات2️⃣
💠بخش دوم(پایانی):
نقد و بررسی کلام محقق خویی(ره)
👈🏻در مطلب قبلی تقریری از مبنای محقق خویی و تأثیر آن در فقه معاملات مطرح شد.
🔹استاد آیت الله فرحانی پس از عدم ورود بعض اشکالات مشهور به ایشان ، ۵ نکته را پیرامون نظریه محقق خویی اشاره می کنند:
🔺۱- عدم توجه به رابطه اعتباری بین لفظ و معنا
اصل مسلک تعهد از محقق نهاوندی شکل گرفته و ریشه این نظریه این است که هم ایشان و هم محقق خویی(ره) رابطه لفظ و معنا را حقیقی و تکوینی دیده اند.
بر همین اساس اشکال گرفته اند که لفظ و معنا اجنبی از هم هستند و چون نمی توان بین لفظ و معنا ارتباطی برقرار کرد، می بایست ارتباط را در حیطه ای که در اختیار واضع است تعریف کرد.
بر همین اساس ایشان به سراغ تعهد و التزام نفسانی رفته اند.
در حالیکه اگر عنصر اعتباری بودن وضع را به درستی تصویر کنیم هیچ استبعادی وجود ندارد که بین لفظ و معنا ، رابطه اعتباری را تصویر کرد.
🔺۲- مسلک تعهد مربوط به مقام وضع است یا استعمال؟!
اگر می فرمایید تعهد می دهیم به تنطق به یک لفظی وقت اراده تفهیم یک معنا، این مربوط به وادی استعمال است.
استعمال هر گونه میخواهید تصویر کنید ، چه مرآتیت بدانید، چه فنا لفظ در معنا بدانید، چه لحاظ آلی و استقلالی را مطرح کنید، چه بین حقیقت و اعتبار تفکیک کنید؛ این ها همه مربوط به وادی استعمال است.
🔺۳- خلط بین وضع کردن و وضع!
ریشه تمامی این نکات محقق خویی(ره) به نظر میرسد به عدم تفکیک وضع به عنوان یک رابطه قراردادی و وضع کردن به عنوان فعل اختیاری واضع است.
افعال اختیاری واضع بما اینکه افعال اختیاری و تکوینی انسان هستند، تابع چهارچوب خاص خودش است.
لکن وضع یا حتی استعمال به عنوان یک رابطه قراردادی وادی و قوانین دیگری دارد. و به نظر می رسد این تفکیک در کلام ایشان رعایت نشده است.
🔺۴- وجود اعتباری غیر از وجود انشایی است.
ایشان یک اشکالی به مشهور گرفتند که لفظ نه ایجاد وجود اعتباری می کند و نه ایجاد وجود تکوینی.
این حرف خوبی است لکن جناب شیخ هیچ یک از این دو را مدنظر نداشته است.
شیخ انصاری یک تحلیلی را ارائه دادند که این در نظریه آخوند خراسانی ذیل موضوع له هیئت امر متجلی شده و تفصیل پیدا کرده است و آن تحلیل «وجودات انشائی» و تفاوت آن با وجود حقیقی و وجود اعتباری است.
این وجود انشائی غیر از وجود اعتباری و عقلایی است.
لذا از منظر شیخ لفظ«بعت» ایجاد ملکیت اعتباری نمی کند. بلکه منظور ایشان از انشاء ملکیت ، وجود انشائی ملکیت بوده که این با لفظ هم سازگار بود و می توان آن را با لفظ ایجاد کرد.
🔺۵- تناقضی در کلام محقق خویی(رضوان الله تعالی علیه)
ایشان در کتاب مصباح الفقاهه ، ذیل مسئله بیع، برای حل این اشکال که الفاظ برای وجودات حقیقی وضع نشده اند، راه حلی ارائه میدهند. محقق خویی می فرماید: می توان گفت این الفاظ معاملات برای مفاهیم این واقعیات خارجی وضع شده اند و این مفاهیم از واقعیات خارجی حکایت میکنند !!
کلام ایشان با توجه تفصیلات و نتایج و مبانی مطروحه در مسئله وضع؛ خیلی عجیب است. این بیان که بگویید الفاظ برای مفاهیم وضع شده اند؛ کاملا منافی مسلک تعهد است.
💠 دو نکته پایانی:
💢۱- هر کدام از این نکات ادله و مویدات مفصلی در بیان استاد فرحانی دارند که ما در اینجا به صورت خلاصه بدان اشاره کردیم.
💢۲- استاد آیت الله فرحانی یک نکته ای را به عنوان اصل کلام محقق خویی عنوان میکنند و آن اینکه، ایشان صقع نفس را موطن اعتبار می دانند و این یک بحث مبنایی است که باید مفصلا مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد که حقیقتا وعاء به چه معناست و کجاست؟
انشاءالله این مطلب در آینده ذیل مباحث منطق اعتباریات ارائه خواهد شد.
🔊توضیح این نکات را در صوت ارائه شده دنبال نمایید
#فقه_الخمینی
#در_مدرسه_امام
#محقق_خویی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
💠اثر امتداد حکمت در آموزش و پرورش
💢 اینکه روحانیت وارد عرصه اجرایی آموزش و پرورش بشود،کار ساز نیست.
💢تولید کتاب درسی مبتنی بر جهان بینی اسلامی و تربیت دینی معلم ،دو رسالت مهم حوزه
♻️رهبر معظم انقلاب:
🔰اگر ما در داخل حوزه رشته تعلیم و تربیت داشته باشیم، در زمینه ی تعلیم و تربیت متخصص تربیت کنیم؛ بحث اخلاق و تعلیم و تربیت در حوزه جدی گرفته شود، آن وقت حوزه علمیه و روحانیت می تواند آموزش و پرورش را عرصه حضور خودش قرار دهد. نه اینکه ما برویم بشویم وزیر آموزش و پرورش؛ این اصلا کارساز نیست.
📚بحث آموزش و پرورش، کتاب درسی است و ساختن معلم، تربیت معلم، تربیت دینی معلم و تولید کتابهای دینی و کتابهای غیردینی؛ یعنی کتاب فیزیک یا کتاب ریاضیات هم می تواند درس توحید بدهد، میتواند انسانها را بی دین کند؛ هم میتواند توحید و تدین و تعبد را به دانش آموز القا کند، هم میتواند او را بی دین کند، به مبدأ و معاد بی اعتنا کند.
📝بیانات مقام معظم رهبری
98/8/2
#امام_خامنه_ای
#پیشوای_حکیم
#آموزش_و_پرورش
#حوزه
#تربیت_معلم
@albayann
1_713784807.mp3
368.2K
🔊🔊🔊 #بشنوید
💠یکی از مهم ترین مسائل امروز انقلاب اسلامی
♻️شناخت منظومه فکری سکان دار انقلاب
💢آیت الله فرحانی:
☀️یک مظلومیت خاصی متوجه مقام معظم رهبری می باشد...
👈🏻آن کاری که برای امام (ره) توسط شاگردان ایشان انجام شد، برای حضرت آقا انجام نمی گیرد...
#منظومه_فکری
#شناخت_مبانی
#امام_خامنه_ای
#پیشوای_حکیم
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
🔰وظیفه عالم
♻️شما به عنوان عالم دین و متخصّص دین موظّفید که اسلام را در خارج، در محیط زندگی محقّق کنید؛ این وظیفهی ما است.
🔆این کاری است که امام بزرگوار کرد.
🔹یکی از دوستان به درستی اشاره کردند به منشور روحانیّت و آن نامهی مفصّل امام.
👈منشور روحانیّت را بخوانید، مکرّر بخوانید.
🔺 امام به معنای واقعی کلمه حکیم بود
♨️حکیم فقط آن کسی نیست که فلسفه بلد است
حکمت در رفتار او، در گفتار او، در نوشتار او موج میزد.
📝بیانات مقام معظم رهبری
۱۳۹۸/۲/۱۸
#اسلام_در_زندگی
#وظیفه_علما
#در_مدرسه_امام
#امام_خامنه_ای
#پیشوای_حکیم
@albayann
سبک زندگی فاطمی -آیت الله فرحانی .mp3
2.25M
🔊🔊🔊 #بشنوید
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
💠سبک زندگی فاطمی
♻️راهکارهای مقابله بافرهنگ مهاجم غربی درسبک زندگی فاطمی
🔰استاد آیت الله فرحانی:
👈🏻نرم افراز سبک زندگی راباید ازحضرت زهرا(س)شروع کنیم ومهم ترین مسئله درسبک زندگی فاطمی دوچیزاست:
🔹اول ایمان به خدا.
🔹دوم تقوای پیوسته سلامی
❓منظومه فکری حضرت آقا در بعد تمدن اسلامی بانگاه به سبک زندگی چیست؟
❓مهم ترین مسئله درسبک زندگی اسلامی درنگاه حضرت آقا چیست؟
❓چراحضرت بقیه الله (عج) أم ابیها را به عنوان الگو انتخاب کرده اند؟
🔅استاد دراین صوت به تبیین این سوالات ومسائل پیرامون سبک زندگی فاطمی می پردازند.
#سبک_زندگی
#فاطمیه
#ایام_فاطمیه
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
َ🏴السلام علیکِ یا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها)🏴
ضمن عرض تسلیت ایام شهادت مظلومانه حضرت صدیقه أطهر (سلام الله علیها)
🔻 به اطلاع دوستان میرساند:
با عضویت در کانال روبیکای هیئت فاطمه الزهراء (علیها السلام) به آدرس زیر در مراسم شب شهادت شرکت نمایید.
🏴هیئت فاطمة الزهراء مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیهما السلام
🌐 آدرس هیئت در نرم افزار روبیکا:
@heiatfatemealzahra
🕦ساعت شروع مراسم:۲۱:۳۰
🔅 دوستان عزیز پس از نصب برنامه روبیکا ،با کپی آدرس فوق،می توانید در کانال هیئت در شبکه روبیکا عضو شوید .
@albayann
♻️ سبک زندگی فاطمی
💠درس بزرگی که، از زندگی سراسر نور حضرت زهرا(سلام الله علیها) میگیریم درس استقامت در راه تحقق ولایت است ؛
🔅حضرت زهرا (سلام الله علیها) در یک عمر کوتاه، اما پر رمز و راز، درس اصلیشان این بود که، باید در کنار امام زمان خود بود و برای تحقق منویات ایشان فداکاری کرد .
🔹حضرت فاطمه (سلام الله علیها) دو امام را درک کردند، رسول الله و امیرالمومنین (علیهماالسلام).
🔸سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها)در کنار رسول الله
♨️ به ما درس دادند که من نمیتوانم خودم را تابع امامم بدانم! اما او را در مکه تنها بگذارم ،باید بیایم کنار امامم ، دلداری دهم ، جای خالی مادرم خدیجه کبری را پر کنم ، من تربیت شده دست خدیجه کبرایی هستم، که هر چه داشت نثار اسلام کرد ،ثروتمند ترین زن عرب در فقر مطلق در شعب ابی طالب از دنیا میرود .
💢سیره حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کنار امیرالمومنین
امام دومی که حضرت زهرا (سلام الله علیها) در کنار او( امیرالمومنین) است .
👈🏻وقتی رسول الله از دنیا رفتند،حضرت زهرا (سلام الله علیها) به امیرالمومنین عرض کرد :
علی جان تا امروز من و تو دو سرباز بودیم برای نبی اکرم ، پیامبر بین ما تقسیم کار کرده بود ،
(علی فاطمه فالخدمة ما دون الباب ، و علی علی خدمة ما خلفها )
🔸زهرا جان تو باید دژ خانه را هدایت کنی، خانه تو حسن دارد حسین دارد زینب دارد ام کلثوم دارد ؛ اینها باید تربیت شوند ، اینها باید پرچمدار باشند ؛
🔸علی جان ذوالفقار دست توست باید در کنار پیامبر جهاد های مختلف بدر و احد و خیبر را اداره کنی!
زهرا ایستاد ، اداره کرد، خوب هم اداره کرد، گرسنه ماند اداره کرد ، بچه ها را تربیت کرد، چه تربیتی ! کدام خانه ای حسن تربیت کرده برای تاریخ؟ کدام خانه ای حسین تربیت کرده ؟ کدام خانه زینب تربیت کرده؟ برای امام زمانت چند عزیز مثل زهرا تربیت کرده ای خواهر من؟
🔺آمد گفت علی جان، تا الان تو یک ماموریت داشتی،و من یک ماموریت داشتم امام زمان هم رسول خدا بود .
👈🏻 اما از الان تو امامی و زهرا سرباز تو .
وقتی حضرت زهرا (سلام الله علیها) احساس کرد امام زمانش مظلومانه خانه نشین است، باید بخروشد ،حضرت زهرا (سلام الله علیها) تبیین میکرد سخنرانی میکرد آگاهی میداد .
📝بیانات استاد آیت الله فرحانی بعد از درس خارج اصول
تاریخ ۷ دی ۱۳۹۹
#حضرت_زهرا_سلام_الله_علیها
#فاطمیه
#ایام_فاطمیه
#ولایت
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
📆9دی
🔰آیت الله فرحانی:
🔹جریان نفوذی ایجاد شده ،که سبب شد دستگاه های فرهنگی از کار بیفتد و این سبب ایجاد مشکلات زیادی شده است
⁉️چرا فتنه ایجاد میشود؟ و چرا سند ۲۰۳۰ ایجاد میشود؟ نیز از همینجا معلوم میشود.
💢سند۲۰۳۰ جدای از فرهنگ و دین ما، در خارج از ایران نوشته شده و مغایر با استقلال ما است ؛لذا آنرا قبول نمیکنیم.
👈🏻باید در درون کشور چنین سند های مهمی نوشته و کار شود.
♻️مشکلی که آقا با دولت سازندگی داشتند این بود که مدل توسعه،غربی بود.
مدل توسعه آن ها سبب ایجاد حالت فعلی در مثل خوزستان شد.
🔹یک جریانی در کشور شکل گرفت که، بازگشت به ارتجاع و روشن فکری به مخالفت با دین و مخالفت با بنیادهای اسلامی ایرانی ما و به توجه و دلبستگی بی چون و چرا به غرب با خصوصیت درس خواندگی؛
اگر این جریان نفوذ کند بسیار گرفتاریم.
♻️مطالباتی که آقا دارند، در عرصه فرهنگ و اقتصاد مطالبات ۲۰ ساله است؛ اگر مطالبات آقا انجام نشود گرفتار جریان نفوذ خواهیم شد.
💢نمیتوان جوانان مومن و انقلابی را بواسطه این فتنه و نفوذ ها از دست بدیم.
👈🏻۹ دی علتی داشت وآن هم بی توجهی به فرمایشات۲۰ ساله آقا بود.
باید از ولی فقیه حمایت کرد و تا به حال فقط حمایت از ولایت فقیه کردیم و کرده اند نه از ولی فقیه.
💠تمام دستگاه های کشور مثل تایید صلاحیت هاو...این مبانی را باید مبنای حرکت اسلام و کشور قرار دهند، اگر اینها رعایت شد، که خب تکرار فتنه نداریم و اگر رعایت نشد و زمین بماند قطعا آینده سختی داریم.
♨️اگر بخواهم ۹ دی را خلاصه بگویم آنرا در چند کلمه عرض میکنم:
ارادت مردم به اسلام و دین و روحانیت .
#بصیرت
#ولایت
#نفوذ
#امام_خامنه_ای
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
✅ترویج حکمت اسلامی
💠 یک کاری که به نظر من جایش خالی است، نوشتههائی دربارهی فلسفهی تطبیقی است؛
♻️شبیه آن کاری که #ویل_دورانت در «لذات فلسفه» کرده، که لابد ملاحظه کردهاید.
👈🏻«لذات فلسفه» یک کتابی است که با ادبیات خیلی شیوا و شیرینی نوشته شده و مرحوم دکتر عباس زریاب هم ترجمهی خیلی خوبی کرده؛ انصافاً خیلی خوشقلم ترجمه کرده.
💢این کتاب، مباحثه و مناظرهی بین فلاسفهی قدیم و جدید غرب است در یک مسئلهی خاصی؛
مثل اینکه اینها یک جلسهای تشکیل دادهاند و دارند با هم بحث میکنند؛
هگل یک چیزی میگوید، بعد کانت جواب او را میدهد، بعد دکارت حرف خودش را میزند؛ همین طور دانه دانه اینها شروع میکنند با همدیگر بحث کردن.
👈🏻 اگر یک چنین کار شیرین و شیوائی انجام بگیرد، چقدر خوب است.
✅فرض کنید این کار دربارهی موضوع «اصالةالوجود» انجام بگیرد؛
ملاصدرا یک حرف دارد، همین مرحوم آقا علی حکیم یک حرف دارد، مرحوم جلوه یک حرف دارد؛ بعد، از قدما، شیخ اشراق یک حرف دارد - که منکر این معناست - میرداماد یک حرف دارد.
🔺اگر فرضاً اینها با همدیگر بحث کنند، چقدر چیز قشنگی از آب در میآید.
🔹اینها حکمت را ترویج میکند، و ما امروز به این ترویج احتیاج داریم.
📙بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای مجمع عالی حکمت اسلامی
۱۳۹۱/۱۱/۲۳
#فلسفه_تطبیقی
#ترویج_حکمت
#امام_خامنه_ای
#پیشوای_حکیم
#امتداد_حکمت
@albayann
علت جهانی شدن اسلام. aytollah farhani.mp3
2.58M
🔊🔊🔊 #بشنوید
💠علت جهانی شدن اسلام
🔺استاد آیت الله فرحانی:
♻️آرنولد توین بی، در کتاب تاریخ تمدنش سه تمدن بزرگ و اثرگذار را نام می برد ؛یعنی تمدن اسلام و مسیحیت و بودا.
🔰فرق اسلام با دین بودا و مسیحیت در این است که، اسلام یک خصوصیتی داشت و آن خصوصیت ،شتاب و سرعت گسترشش در سرتاسر عالم بود.
👈🏻تمدن اسلامی در کشورهای مصر ،آندلس ، بغداد و ایران ، پنج قرن حکومت کرد.
🔅لامارتین شاعر معروف فرانسوی می گوید؛ با در نظر گرفتن سه عامل؛
پیغمبر اکرم استثنائی ترن شخصیت دنیاست:
🔹عامل اول ،عدم قدرت مادی و مالی.
🔹عامل دوم ، دشمنان داخلی علی الخصوص خانواده و قبیله ی خودش قریش.
🔹عامل سوم ، سرعت گسترش و شتاب حرکت اسلام .
💢نتیجه ی انقلاب اسلامی با مدل اندیشه ی ولائی و با محوریت امامین انقلاب یک مجموعه ی مرجع قوی را تشکیل داده است.
👈🏻تنها راه زمین زدن این انقلاب به نظر غربی ها همان راهی است که تمدن پانصد ساله ی اسلام را زمین زد.
غربی ها با حمله به اندیشه ی نورانی اسلام و مدل اصلی این اندیشه یعنی مساله ولایت می خواهند، اثر اندیشه ی اسلامی را در شکل دهی تمدن اسلامی از بین ببرند.
📝بیانات آیت الله فرحانی در جمع هادیان سیاسی اهواز_ 9 دی
#تمدن_اسلامی
#امام_خمینی
#امام_خامنه_ای
#انقلاب_اسلامی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 #ببینید
💠در دو سال گذشته توسط مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) برنامه های تهذیبی ، بصیرتی و نشست های علمی مختلفی برگزار گردیده است.
♻️متأسفانه امسال با توجه شرایط بیماری کرونا، فقط برخی از این نوع جلسات به صورت مجازی برگزار گردید که امیدواریم با برچیده شدن این بیماری، مجددا شرایط برگزاری نشست های این چنینی فراهم شود.
💢در ادامه با تیزری از درس اخلاق آیت الله صدیقی که در ابتدای سال تحصیلی گذشته برگزار شد با ما همراه باشید.
@albayann
تشدید ربا.mp3
8.49M
💢آیت الله فرحانی:
🔸طبق فرمایش مرحوم علامه طباطبائی، لسان آیه ۲۷۵ سوره مبارکه بقره، لسان تشریع حرمت ربا نیست، بلکه آیه در مقام تشدید و تاکید اجرایی شدن آن می باشد.
♻️ابتدا خدای متعال، منفور بودن ربا را در آیه ۳۱ سوره مبارکه روم بیان می کند، سپس در آیه ۱۳۰ سوره مبارکه آل عمران، حرمت آن را تشریع کرده و نهایتا در آیه ۲۷۵ سوره مبارکه بقره، آن را تاکید می فرماید.
👈🏻به این شیوه از جعل احکام مهم را تدرّج در تشریع می گویند.
💠علامه طباطبائی (ره) در تفسیر ¤ احل الله البیع و حرم الربا ¤ می فرماید:
🔻الآيات مسوقة لتأكيد حرمة الربا و التشديد على المرابين و ليست مسوقة للتشريع الابتدائي
كيف و لسانها غير لسان التشريع:
و إنما الذي يصلح لهذا الشأن قوله تعالى في سورة آل عمران: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا الرِّبَوا أَضْعافاً مُضاعَفَةً وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ:» آل عمران- ۱۳۰...
🔻و من هنا يظهر أن الربا كان أمرا مرغوبا عنه من أوائل عهد رسول الله قبل الهجرة حتى تم أمر النهي عنه في سورة آل عمران، ثم اشتد أمره في سورة البقرة بهذه الآيات السبع التي يدل سياقها على تقدم نزول النهي عليها...
📚الميزان ج۲، ص: ۴۰۹
#فقه
#بیع
#ربا
#تدرج_در_تشریع
#علامه_طباطبایی
#آیت_الله_فرحانی
@albayann
جوانی فرصت کسب فضایل اخلاقی .mp3
651.5K
🔊🔊🔊 #بشنوید
🔰آیت الله فرحانی:
💠جوانی فرصت کسب فضایل اخلاقی و کارهای فکری
♻️توصیه های امام خمینی (ره) به فرزندش (حاج احمد) در مورد استفاده از فرصت جوانی
👈🏻حتی شده لنگان لنگان باید راه برویم
💢شهید مطهری به خاطر معنویتی که داشت شهید مطهری شد
#فضایل_اخلاقی
#امام_خمینی
#شهید_مطهری
#جوان
#آیت_الله_فرحانی
@albayann